Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Täällä työpaikan parkkiksellakin parikin kertaa sama auto jätetty rivin päähän ajoväylälle parkkiin kun ei ole jaksanut toiseen kauempana olevaan parkkiin viedä. Ja tuo ajoväylä on ainoa ajoväylä parkkikselle joten hieman mielenkiintoinen tilanne siinä päällä...
Olen kerran soittanut omistajan siirtämään autonsa vastaavassa tilanteessa. Auto oli parkkihallissa valunut ruudusta ajoväylälle, koska kuljettaja ei ollut laittanut käsijarrua tai vaihdetta päälle. Sen verran oli kalteva taso, etten yksin jaksanut työntää autoa takaisin ruutuun, joten soitin sitten omistajalle.
Olen kerran soittanut omistajan siirtämään autonsa vastaavassa tilanteessa. Auto oli parkkihallissa valunut ruudusta ajoväylälle, koska kuljettaja ei ollut laittanut käsijarrua tai vaihdetta päälle. Sen verran oli kalteva taso, etten yksin jaksanut työntää autoa takaisin ruutuun, joten soitin sitten omistajalle.
Tuossakin voi olla mahdollista, että auto on ollut edessä invaparkissa ja valunut siitä ajoväylälle, joka on alempana.
Mikähän saa ihmisen tuossa rapakelissä ajamaan moottoritiellä kilometrikaupalla ihan edellä menevän puskurissa kiinni. Tulin aamulla töihin niin koko motaripätkän n. 10km roikkui mk2 Focus muutaman metrin päässä kontista.
Nykylain puitteissa ennen inssiä ei välttämättä edes käydä maantiellä. Liukuhihnalta tulee näitä siis. 2020 aletaan taas opettamaan kaikki tarvittava, mutta tällä välillä moni tumpelo lähtee harjoittelemaan suurimman osan itse stetson-harrison menetelmällä.
Miksi näin? En ole lakia kerennyt tuolta osin lukea, mutta ei kai se nyt kiellä kunnollista opetusta? Vai mennäänkö sieltä mistä aita on matalin, jotta ajo-opetuksen katteet saadaan kohdalleen?![]()
Ihmetyttää taas yöllä moottoritiellä ajaessa kun näen, että joku tulee vasenta kaistaa pitkän matkaa sieltä, minä ajan oikeaa. Tämä ohittaa minut n. 300m ennen edessä siintävää rekkaa. Tietenkin ohituksen tehtyä tulee siihen mun eteen huitomaan paskat lasiin ja sitten takasin vasemmalle kaistalle. Mikä vittu siinäkin on ettei voi sitten pysyä siellä vasemmalla kaistalla jos sitä kerran piti ajaa monta kilometriä ennen minua?
Hankin lisävalot seuraavaks...
Minimimäärät ajo-opetusta on nykyään 5 tuntia autolla + 5 simulla. Jos kuski ei halua enemmästä maksaa niin aika vähän jää aikaa maantielle(jonka pakollisuus opetuksesta poistettiin). Tuurilla pääsee kyllä läpi inssin maantieajot vähäisessä liikenteessä.
Eli ei kunnollinen opetus ole kiellettyä, mutta siitä ei haluta maksaa. Katepuoli on aika heikko kun katsoo kuinka moni autokoulu meni vuodessa konkurssiin.
muoks: onneksi tosiaan tuo EU direktiivi ajokorteista tulossa 2020. 140 ajotuntia opettaa hieman paremmin kuin 10.
Minimimäärät ajo-opetusta on nykyään 5 tuntia autolla + 5 simulla. Jos kuski ei halua enemmästä maksaa niin aika vähän jää aikaa maantielle(jonka pakollisuus opetuksesta poistettiin). Tuurilla pääsee kyllä läpi inssin maantieajot vähäisessä liikenteessä.
Eli ei kunnollinen opetus ole kiellettyä, mutta siitä ei haluta maksaa. Katepuoli on aika heikko kun katsoo kuinka moni autokoulu meni vuodessa konkurssiin.
muoks: onneksi tosiaan tuo EU direktiivi ajokorteista tulossa 2020. 140 ajotuntia opettaa hieman paremmin kuin 10.
Onks siihen tulossa samankaltainen systeemi kuin joissain maissa on käytössä, että autokoulua käyvä saa ajaa autolla esim. vanhemman ollessa mukana etupenkillä?
Oman kokemuksen mukaan pahimmat tuuhiot liikenteessä ovat vanhempaa ikäpolvea, eikä vasta äskettäin vähillä tunneilla kortin saaneita.No jo on vähiin mennyt ajotunnit, selventää hyvin miksi kaikenlaista koheloa tuolla liikkuu![]()
Oman kokemuksen mukaan pahimmat tuuhiot liikenteessä ovat vanhempaa ikäpolvea, eikä vasta äskettäin vähillä tunneilla kortin saaneita.
Eilen illalla kevyessä vesi-/räntäsateessa muutama Nissan- ja Toyota-kuski ajeli varovasti n. 60 km/h kahdeksankympin rajoitusalueella. Mutta annas olla, kun tuli ohituskaistaosuus. Yhtäkkiä vauhti nousi lähelle yhdeksääkymppiä, kunnes ohituskaista päättyi. Sitten jurnutettiin taas kuuttakymppiä. Mitä ihmettä tuollaisten päässä liikkuu, vai liikkuuko mitään?
Autot olivat melko uusia, eli varusteissa on varmasti vakkarit, ja kuskit tod.näk. jo pitempään ajokortin omistaneita. Sukupuolijakauma jäi hämärän takia selvittämättä.
Oman kokemuksen mukaan pahimmat tuuhiot liikenteessä ovat vanhempaa ikäpolvea, eikä vasta äskettäin vähillä tunneilla kortin saaneita.
Eilen illalla kevyessä vesi-/räntäsateessa muutama Nissan- ja Toyota-kuski ajeli varovasti n. 60 km/h kahdeksankympin rajoitusalueella. Mutta annas olla, kun tuli ohituskaistaosuus. Yhtäkkiä vauhti nousi lähelle yhdeksääkymppiä, kunnes ohituskaista päättyi. Sitten jurnutettiin taas kuuttakymppiä. Mitä ihmettä tuollaisten päässä liikkuu, vai liikkuuko mitään?
Autot olivat melko uusia, eli varusteissa on varmasti vakkarit, ja kuskit tod.näk. jo pitempään ajokortin omistaneita. Sukupuolijakauma jäi hämärän takia selvittämättä.
Jätän tämän vain tähän:Noita kurasuihkuista nauttivia olin tänne tulossa itsekin ihmettelemään...
+ Vaikka ei olekaan autoilija kyseessä, niin pakko ihmetellä että mikä vittu noita hulluja vaivaa. Aamulla ihan pilkkopimeässä lumipenkan yli/takaa hyppää jannu täysin mustissa vaatteissa ilman yhtään heijastinta ja lähtee juoksemaan suojatietä yli. Jonkun lämpökameran tarvitsisi että noita tuolta bongaisi. Onneksi himmailin siinä vauhtia muutenkin, niin ei tuosta isompaa vaaratilannetta syntynyt. Jotenkin vaan toivoisi että aikuisella ihmisellä vähän kävisi mielessä että pilkkopimeässä paras juoksuvarustus ei ole täysin mustat vaatteet + 0 heijastinta...
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P32 sanoi:Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.
Jätän tämän vain tähän:
Jos siellä syntyi pienempi vaaratilanne, ei lakia ole noudatettu."onneksi himmailin siinä vauhtia muutenkin, niin ei tuosta isompaa vaaratilannetta syntynyt"
Olet oikeassa. Vaikka puolentoista tonnin peltikasan kuljettaminen kohti suojatietä nopeudella 13 m/s olisi sallittua (tässä tapauksessa ei ollut), ei sitä järkeväksi voi kovin helposti sanoa.Tietty se että ihmisellä on oikeus johonkin, ei tarkoita että se olisi järin järkevää. Tuossakin viidenkympin alue, aika moni autoilija jättää hidastamatta siltä varalta että syöksyykö sieltä joku kommando lumipenkasta tielle.
Samasta paikasta: "Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät."Jätän tämän vain tähän:
Siellähän sanottiin, että oli himmailtu joten voidaan olettaa jalankulkijan noudattaneen edellytettyä varovaisuutta.Samasta paikasta: "Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät."
Minua ärsyttää nämä, jotka laittavat liikennesäännöt sivuuttaen tilanteet jalankulkijan syyksi.Sori, mua nyt vain ärsyttää miten nämä tilanteet laitetaan aina autoilijan syyksi/vastuulle vaikka tuo lain edellyttämä varovaisuus olisi jalankulkijalta täysin unohtunut.
Jos siellä syntyi pienempi vaaratilanne, ei lakia ole noudatettu.
Väheksymättä lainkaan kamikaze-jalankulkijoiden itselleen aiheuttamaa vaaraa, suojatietä on aina lähestyttävä sellaista nopeutta, että voi tarvittaessa pysäyttää, oli näkyvissä jalankulkijoita tai ei.TLL määräyksessä kun on mukana nuo sanat "tarvittaessa" ja "astumassa", jotka tarkoittaa mm. sitä, että jos suojatielle ei ole astumassa ketään niin siihen ei tarvitse hiljentää eikä pysähtyä, ja jalankulkijankin pitää olla ihan selkeästi tulossa siihen ennen kuin sitä tarvitsee alkaa väistämään. Jostain kinoksen takaa katveesta yllättäen juosten suojatielle syöksyvä jalankulkija ei ole sellainen asia, jonka ilmestymiseen pitäisi jokaista suojatietä lähestyttäessä alkaa varautumaan.
Jalankulkija on myös tienkäyttäjä.Minua ärsyttää nämä, jotka laittavat liikennesäännöt sivuuttaen tilanteet jalankulkijan syyksi.
Edelleen samasta paikasta löytyy myös: "Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi."
TLL määräyksessä kun on mukana nuo sanat "tarvittaessa" ja "astumassa", jotka tarkoittaa mm. sitä, että jos suojatielle ei ole astumassa ketään niin siihen ei tarvitse hiljentää eikä pysähtyä, ja jalankulkijankin pitää olla ihan selkeästi tulossa siihen ennen kuin sitä tarvitsee alkaa väistämään. Jostain kinoksen takaa katveesta yllättäen juosten suojatielle syöksyvä jalankulkija ei ole sellainen asia, jonka ilmestymiseen pitäisi jokaista suojatietä lähestyttäessä alkaa varautumaan.
Jalankulkijalla on itselläänkin vastuu liikenteessä, mm. tehdä aikeensa tiettäväksi autoilijoille ja antaa heille riittävä aika reagoida tilanteeseen. Toki niin kannattaa myös ihan oman terveydenkin takia tehdä, sillä kun ei ole väliä oliko oikeassa vai ei jos se 2 tonnia ajoneuvoa tulee niskaan ja henki lähtee...
Onhan siellä tarve hiljentää ja pysähtyä, jos jalankulkija meinasi jäädä auton kuljettajan yliajamaksi.TLL määräyksessä kun on mukana nuo sanat "tarvittaessa" ja "astumassa", jotka tarkoittaa mm. sitä, että jos suojatielle ei ole astumassa ketään niin siihen ei tarvitse hiljentää eikä pysähtyä, ja jalankulkijankin pitää olla ihan selkeästi tulossa siihen ennen kuin sitä tarvitsee alkaa väistämään. Jostain kinoksen takaa katveesta yllättäen juosten suojatielle syöksyvä jalankulkija ei ole sellainen asia, jonka ilmestymiseen pitäisi jokaista suojatietä lähestyttäessä alkaa varautumaan.
Tämä on kyllä huonoin ja kulunein perustelu ikinä. Tuolla perusteella liikennesääntöjä ei tarvittaisi ollenkaan, kun mentäisiin isomman oikeudella ilman luottamusta toisiin tienkäyttäjiin.Jalankulkijalla on itselläänkin vastuu liikenteessä, mm. tehdä aikeensa tiettäväksi autoilijoille ja antaa heille riittävä aika reagoida tilanteeseen. Toki niin kannattaa myös ihan oman terveydenkin takia tehdä, sillä kun ei ole väliä oliko oikeassa vai ei jos se 2 tonnia ajoneuvoa tulee niskaan ja henki lähtee...
Jalankulkija ei aiheuta vaaraa vaan altistuu ajoneuvon kuljettajan aiheuttamalle vaaralla. Jos et vielä ymmärtänyt, niin ajoneuvon kuljettajalle näitä väistämis- ja varovaisuusvelvotteita on määritelty huomattavasti enemmän kuin jalankulkijalle, jonka kohdalla kyseeseen tulee lähinnä vain yleinen kaikkia tienkäyttäjiä koskeva varovaisuusvelvoite.Jalankulkija on myös tienkäyttäjä.
"Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät."ajoneuvon kuljettajalle näitä väistämis- ja varovaisuusvelvotteita on määritelty huomattavasti enemmän kuin jalankulkijalle, jonka kohdalla kyseeseen tulee lähinnä vain yleinen kaikkia tienkäyttäjiä koskeva varovaisuusvelvoite.
Ei mikään. Miksi päättelet että olisi jäänyt epäselväksi? Kyseessä olevassa tapauksessa auton kuljettaja oli hiljentänyt vauhtiaan, mistä jalankulkija on voinut päätellä, että hänet on havaittu ja tien ylittämistä koskeva varovaisuusvelvoite on täytetty."Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät."
Mikä tässä lakitekstissä jäi puolestaan sinulle epäselväksi?
Korjataan tuosta pari alleviivattua kohtaa.
Onhan siellä tarve hiljentää ja pysähtyä, jos jalankulkija meinasi jäädä auton kuljettajan yliajamaksi.
Tämä on kyllä huonoin ja kulunein perustelu ikinä. Tuolla perusteella liikennesääntöjä ei tarvittaisi ollenkaan, kun mentäisiin isomman oikeudella ilman luottamusta toisiin tienkäyttäjiin.
Tarve muodostui siitä, että jalankulkija oli astumassa suojatielle ihan niin kuin laissa lukee. Auton kuljettaja taas aiheutti vaaran.Oli tarve koska jalankulkija ei noudattanut varovaisuutta vaan käyttäytyi kuin idiootti.
Eikö olisi järkevämpää painottaa vaaranaiheuttajan vastuuta, eikä syyllistää uhria?Väärinymmärtäjät tykkää ymmärtää väärin ja kärjistää mielellään. Kyllä mä ainakin kevyenliikenteenkäyttäjänä noudatan tervettä varovaisuutta liikenteessä, koska auton kanssa kolaroidessa mä olen se joka vammautuu tai kuolee ja autoon tulee naarmuja. Se, että oli oikeassa ei tosiaankaan vaikuta mitenkään myöskään silloin, jos autoilija ei vaikka huomannut sinua ollenkaan ja lanasi ylitsesi suojatiellä. Mulle henki ja terveys on tärkeämpää kuin oikeassa oleminen, miksi jätän menemättä suojatielle jos näyttää ettei auto ole väistämässä. Kukin toki tyylillään.
Yleisesti ottaen liikenteessä kuuluu varautua ennakoitavissa oleviin asioihin. Eli esim. siihen, että pysähtyneen auton takaa voi tulla jalankulkija asiaankuuluvalla tavalla tien yli. Sen sijaan ei tarvitse varautua ei-ennakoitavissa oleviin tilanteisiin, esim. siihen että joku ryntää yhtään katsomatta juosten auton alle, tai että äkkinäinen ennätystrombi heittää ylhäältä päin jalankulkian yhtäkkiä tielle.Tarve muodostui siitä, että jalankulkija oli astumassa suojatielle ihan niin kuin laissa lukee. Auton kuljettaja taas aiheutti vaaran.
Jos itsesuojeluvaistoon vetoaminen on kulunutta niin on kyllä tämä uhrikompleksikin. Menee samaan kastiin kuin se että loukkaannutaan siitä, että joku kehtaa sanoa, ettei nuoren naisen (tai miehenkään) ole välttämättä hyvä idea lähteä tajunnan-rajamailla-kännissä yksin ventovieraan asunnolle jatkoille, ei ole hyvä idea pitää lompakkoa takataskussa Rooman metrossa tai että ei ole hyvä idea jättää fillariaan lukitsematta Helsingin keskustaan. Miten te kehtaatte syyllistää uhria, nih!Eikö olisi järkevämpää painottaa vaaranaiheuttajan vastuuta, eikä syyllistää uhria?
Omistan, kiitos kysymästä. Käytän myös ajo-oikeuttani lähes päivittäin. Olen ehkä harvinaisuus siinä, että autoillessani tarkkailen erityisesti jalkakäytävien ja pyöräteiden käyttäjiä ja vielä erityisemmin mainittuja kohderyhmiä suojateiden läheisyydessä.Omistaakohan ninim. @Tellervo ajokorttia tai autoa? Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, kun oman kokemuksen mukaan ne, jotka oikeasti autoilevan harvoin suhtautuvat noin suopeasti ilman heijastinta kulkeviin jalankulkijoihin, tai olettavat, että se on vain autoilijoiden vastuuttomuutta jos nämä eivät näy.
Täytyisi kaivaa jokin ennakkotapaus tai ainakin lain esityöt esiin, jotta saataisiin selvyys mikä on ennalta-arvattavaa. Henkilökohtaisen tulkintani mukaan suojatielle juokseminen on ennalta-arvattavaa. Juostessa nopeus on verrattain pieni, ehkä reilut 10/km. Jos samaan aikaan väistämisvelvollisesta suunnasta on hyväksyttyä ajaa 50 km/h, en näe miksi suojatielle juokseminen ei olisi ennalta-arvattavaa.Yleisesti ottaen liikenteessä kuuluu varautua ennakoitavissa oleviin asioihin. Eli esim. siihen, että pysähtyneen auton takaa voi tulla jalankulkija asiaankuuluvalla tavalla tien yli. Sen sijaan ei tarvitse varautua ei-ennakoitavissa oleviin tilanteisiin, esim. siihen että joku ryntää yhtään katsomatta juosten auton alle, tai että äkkinäinen ennätystrombi heittää ylhäältä päin jalankulkian yhtäkkiä tielle.
Muiden tiienkäyttäjien osalta ennakoitavalla on yleensä tarkoitettu sitä, että nämäkin noudettavat sääntöjä, esim. heijastimenkäyttövelvollisuutta ja asiankuuluvaa varovaistuutta ja ympäristön tarkkailua.
Tulkinta jonka mukaan autoilijan on nähtävä heijastimettomat jalankulkijat tarkoittaisi käytännössä sitä, että autoilu on pimeällä kielletty, ainakin jos sattuu satamaan jotakin.
Yleisesti ollaan sitä mieltä, että raiskaaminen on väärin ja jokainen saa pukeutua miten haluaa. Vertauksesi ontuu, sillä en ole koskaan kuullut kenenkään puolustavan raiskaajaa siitä syystä, että hän sai teostaan moraalisia traumoja ja joutui vielä oikeuden eteen ja pahimmassa tapauksessa eroon läheisistään - vain sen takia, että joku sattui pukeutumaan liian hutsahtavasti väärällä hetkellä.Jos itsesuojeluvaistoon vetoaminen on kulunutta niin on kyllä tämä uhrikompleksikin. Menee samaan kastiin kuin se että loukkaannutaan siitä, että joku kehtaa sanoa, ettei nuoren naisen (tai miehenkään) ole välttämättä hyvä idea lähteä tajunnan-rajamailla-kännissä yksin ventovieraan asunnolle jatkoille, ei ole hyvä idea pitää lompakkoa takataskussa Rooman metrossa tai että ei ole hyvä idea jättää fillariaan lukitsematta Helsingin keskustaan. Miten te kehtaatte syyllistää uhria, nih!
Lakiteknisesti jäisi käräjäoikeuden tehtäväksi määrittää onko autoilija kuolinpesälle korvausvelvollinen vai ei, ja hypoteettiseksi pohdinnaksi lohduttaako se perikuntaa jos on, mutta miksikään syyttömäksi uhriksi en omassa moraalissa mieltäisi jalankulkijaa, joka juoksee ilman heijastinta auton eteen pimeällä. Onnettomuuden uhriksi kyllä juu, kuten myös sen auton kuljettajan, joka joutuu omat traumansa asiasta kärsimään.
Jalankulkija ei ota mitään riskiä, jos ajoneuvon kuljettaja toimii niin kuin pitää.Sitäpaitsi tässä on sisäinen ristiriita. Jos noudetetaan sinun "vastuu on aina autoilijan" mallia, niin se jalankulkija todellakin aiheuttaa merkittävää vaaraa, kun hänen riskiotoistaan rankaistaan muita kohtuu ankarastikin.
Kaikennäköistä ohittajaa sitä on ollut, mutta harvemmin nopeus noussut ohituksen jälkeen, toki satunnaisia "kirittäjiä", mutta tosi vähän vs. mitä tulee kuitenkin ajeltua.En tiedä muista oletteko törmänneet näihin spedeihin motarilla jotka ohittavat rekkaa 95 km/h nopeudella ja heidän palattuaan ohituksen jälkeen oikealle kaistalle nopeus nousee 115 km/h? Mikä ihme siinä on, että sitä rekkaa ei voi ohittaa sillä nopeudella millä ajetaan motarilla muuten?
Tässä ei munkaan mielestä ole mitään epäselvää. Todistusvelvollisuus vaan taitaa nousta mielenkiintoiseksi, ellei toinen sitten tarkoituksella koeta itsemurhaa tms.Samasta paikasta: "Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät."
Sori, mua nyt vain ärsyttää miten nämä tilanteet laitetaan aina autoilijan syyksi/vastuulle vaikka tuo lain edellyttämä varovaisuus olisi jalankulkijalta täysin unohtunut.
Eli ajelet talvella sitten 10km/h suojateiden kohdalla hullujen varalta? Ei nimittäin ihan 30 tai 40 nopeudesta peruskippo pysähdy normaaleilla talvirenkailla jos vaikka 5m ennen suojatietä joku hyppää alle. Joo, 5m pitäisi olla vapaata tilaa suojatien ympärillä, mutta parin metrin lumikasa siihen kummasti kertyy tai muuta pusikkoa.Väheksymättä lainkaan kamikaze-jalankulkijoiden itselleen aiheuttamaa vaaraa, suojatietä on aina lähestyttävä sellaista nopeutta, että voi tarvittaessa pysäyttää, oli näkyvissä jalankulkijoita tai ei.
Töihin tallustellessa, silloin harvoin kun en karauta pyörällä etuoven eteen, on joka kerta saanut väistää autoilijaa suojatiellä. Yleensä vieläpä niin, että olen ollut jo puolessa välissä ajorataa, mutta autoilijat painavat tuosta sellaista vauhtia, ettei näillä keleillä ole mitään mahdollisuuksia pysähtyä. Näkyvyyttä kyllä riittää ainakin pari sataa metriä suuntaansa ja rajoitus on 40 km/h. Olen toki ennakoinut tämän käytöksen, enkä hyökkää väkisin alle, vaan jään siihen toiselle kaistalle antamaan aplodit paskalle suoritukselle.
Tätä käsiteltiinkin täällä jo aiemmin kun joku oli Kalliossa meinannut lanata jalankulkijan, joka oli yhtäkkiä kääntänyt suoraan menevästä vasemalle kauhealle tahdilla ja ei katsettakaan mihinkään suuntaan.Jalankulkijan tulee selvästi osoittaa aikomuksensa lähteä ylittämään ajorataa. Tällöin ajoneuvon kuljettajan pitää hiljentää vauhtia ja osoittaa sillä tavalla kunnioittavansa suojatiesääntöä ja valmistautua väistämään jalankulkijaa.
Täytyy kuitenkin muistaa että myös jalankulkijalla on ajoradan ylitystilanteissa oma velvollisuutensa. Suojatielle astuvan jalankulkijan velvollisuuksiin kuuluu noudattaa sitä varovaisuutta, mitä lähestyvän ajoneuvon nopeus ja etäisyys edellyttävät.
Suojatien ylittäminen ja aikomuksen osoittaminen
Missä kohtaa mustaan pukeutunut kommando juostessaan katveesta suojatielle täyttää yllämainitut kriteerit?
Eiköhän molempien pidä osoittaa tiettyä varovaisuutta.
Jalankulkijana kannattaa käyttää heijastinta ja järkeä, eikä juosta suojatielle esteen takaa. Ilman juoksemistakin pääsee helposti hengestään.
Eli ajelet talvella sitten 10km/h suojateiden kohdalla hullujen varalta? Ei nimittäin ihan 30 tai 40 nopeudesta peruskippo pysähdy normaaleilla talvirenkailla jos vaikka 5m ennen suojatietä joku hyppää alle. Joo, 5m pitäisi olla vapaata tilaa suojatien ympärillä, mutta parin metrin lumikasa siihen kummasti kertyy tai muuta pusikkoa.
Sama oikeus sitten rekkakuskeille? Väistä vain niitä jotka toimii ennalta-arvattavasti. Ennalta-arvattavaa on sitten se että etuajo-oikeutettua päätietä ajava autokuski(suojatielle saapuva kävelijä) hidastaa kun näkee rekan kolmion takana(kun näkee auton suojatien edessä), jos ei niin tammiarkussa on vähän paha huudella.