Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Miten tämä liittyy tähän suojatievänkäykseen mitenkään? Ei taida pahemmin suojateitä näkyä kasitiellä.
Olisko se seebra-raidoitus muka muuttanut lopputulosta? Tuo oli googlella ensimmäisiä tuloksia "juoksee suojatielle" tyylisellä haulla. Tuskin se vänkääminen olisi loppunut, jos olisi nähnyt enemmän vaivaa ja etsinyt sakot saaneen jalankulkijan. Niitäkin aivan varmasti löytyy, täysin typerää vängätä asiasta. Selvää on, että autoilijalle helposti napsuu sakko vaikka syytönkin olisi tapahtuneeseen (kun ei muuta pysty todistamaan).

e: Tässä varmaan malliesimerkki milloin kävelijälle napsuu lappua: Nuorehko mies käveli päin punaisia ja jäi auton alle suojatiellä
 
Viimeksi muokattu:
Mistähän tämä tulee? Omat reaktioni ovat selvästi nopeammat.

Reaktioajat liikenteessä | Autokaupat.net | Testaa oma reaktioaikasi. | 13.02.19

Tämä ei sitten vastaa lähellekkään sitä mitä liikenteessä menee samaan juttuun. Harvemmat pääsee lähelle sekunttia yllätystilanteissa.

muoks: 0,287s tuli itselle nopealla testillä.
Jarruttaessa reaktioaika ei tarkoita sitä, että odotellaan jalka jarrulla ja aika katkeaa kun isovarvas nytkähtää. Reaktioaika tarkoittaa aikaa havainnosta tehokkaan jarrutuksen alkamiseen.

Oma tulokseni tuossa testissä oli melkein 3 sekuntia. Ei ihan pelitä mobiiliselaimella :think:
 
Jarruttaessa reaktioaika ei tarkoita sitä, että odotellaan jalka jarrulla ja aika katkeaa kun isovarvas nytkähtää. Reaktioaika tarkoittaa aikaa havainnosta tehokkaan jarrutuksen alkamiseen.

Oma tulokseni tuossa testissä oli melkein 3 sekuntia. Ei ihan pelitä mobiiliselaimella :think:
Väsynyt 40v innostui kokeilemaan.

Xeon-PC vuodelta 2008, kursori valmiiksi jarrulla: 0,307-0,35 s

PC, kursori aloita-painikkeen o-kirjaimessa: 0,6-0,7 s

Nokia 7 plus, sormi jarrun kohdalla: 0,6-0,7 s

N7+, sormi aloita-painikkeen kohdalla: 0,9-1,05 s

Kummasti tulee lisää viivettä, kun ei olla valmiiksi jarrulla, ja mobiililla tosiaan tulee ylimääräistä viivettä. Eiköhän autolla liikenteessä meikäläisen reaktioaika ole sekunnin luokkaa, kun huomioi myös auton viiveet, jolloin pysähtymismatka hyvällä kesäkelillä on noin 20 m@40 km/h.
 
nimetöön.png Eipä nämä nettitestit sitä realistista reaktiota voi mitata. Oikeassa elämässä ei ole pientä ruutua jossa jotain voi tapahtua ja huomiokykykin on jakautunut laajemmalle. Toki jotain osviittaa tuostakin saa. 0,270-0.300s näytti tulevan kun kunnolla "pelasi".
 
Olisko se seebra-raidoitus muka muuttanut lopputulosta? Tuo oli googlella ensimmäisiä tuloksia "juoksee suojatielle" tyylisellä haulla. Tuskin se vänkääminen olisi loppunut, jos olisi nähnyt enemmän vaivaa ja etsinyt sakot saaneen jalankulkijan. Niitäkin aivan varmasti löytyy, täysin typerää vängätä asiasta. Selvää on, että autoilijalle helposti napsuu sakko vaikka syytönkin olisi tapahtuneeseen (kun ei muuta pysty todistamaan).

e: Tässä varmaan malliesimerkki milloin kävelijälle napsuu lappua: Nuorehko mies käveli päin punaisia ja jäi auton alle suojatiellä
Mikähän olisi ollut tuomio kuskin suhteen jos olisi lähtenyt henki kaverilta tuossa.
 
Hohoijaa kun vähän meni vetiseksi keli Oulussa niin tollot ei pysy tiellä ja sutivat urissa, vaikka uran vieressä on lunta, josta saa mahtavasti pitoja etuvedolla jarrutukseen/kiihdytykseen/kääntymiseen. Niin ei kun idiootit vetää urassa ja ihmettelevät kun on "liukasta". Paikoitellen oli oikein kunnon kaljamakeliä, mutta Nokian nastat puree perhanan hyvin. Sitten tojotakuskin urpo jää matelemaan 30km/h, vaikka vihreät palaa ja se eessä ollut rekka oli kääntynyt jo pois edestä. Siihen jää vielä poikkimaantien/kainuuntien valoihin unelmoimaan. Piti torvea soittaa, että paina nyt sitä kaasua, jotta keretään niistä vihreistä. Just ja just kerettiin torvensoiton jälkeen kun se koomailija viimeinkin heräsi.

Ainoastaan kaksi ylläriä tuli koettua, Rantakatu 4:n sisäpihalla kävin niin sieltä pois tullessa meinasi auto pyrkiä poikittain peruutettaessa jyrkähköä ramppia alaspäin. Ei pakki päällä suostunut menemään suoraan niin tulin sitten vaihde vapaalla alas jarrulla vauhtia säädellen, automaattivaihteisto+dieselin vääntö oli liikaa. Toinen oli metsänkuninkaantiellä ensimmäinen mutka, joka oli ihan kaljamalla. Hoksasin kuitenkin ajoissa ja hölläsin vakkarin pois, että sain auton kääntymään penkkaan puskemisen sijaan.

Muuten ihan leppoisaa ajelua, mitä nyt suolavelliä lensi, sekä risteyksissä oli kaljamakeliä.

Ei tosin käy kateeksi jalankulkijoita/pyöräilijöitä/raskaiden ajoneuvojen kuljettajia... Onneksi suurin osa kelvinkäyttäjistä päätti mennä taksilla niin meikälle piisasi hommia :tup:
 
Piti eilen ihmetellä vähän vastaavaa. Tampereella oli taas tuttuun tapaan ruuhkaa... joku alkoi tehdä tilaa ilmeisesti jollekin joka halusi kääntyä 2 kaistaisen, tukossa olevan tien yli pihaan. Muuten hyvä, mutta tämä kääntyjä oli meidän kaistalla (ts. vastaantulijan kaistalla) ja toisella (samaan suuntaan menevällä) kaistalla kukaan ei tietenkään tehnyt tilaa. Kaiken kukkuraksi koko tämän operaation ajan meidän kaistalla paloi vihreä valo. Soitinkin siinä torvea sitten, niin tämä pääsi kääntymään yli tuosta.
 
Nyt selvisi ainakin itselleni, miksi joissakin autoissa ei vilkku tahdo mennä päälle. Olen tällä viikolla ajellut muutaman vuoden vanhalla lainamersulla, ja tämä tosiaan on ajajan auto: normaalissa kymmentä vaille kaksi -ajo-otteessa omassa autossa on vilkkuviiksi juuri sopivasti vasemman käden sormilla, tässä siinä kohdassa on vakkarin vipu. Mersun vilkkuviiksi on n. kello kahdeksassa ja hieman typerässä kulmassa rattiin nähden, joten kättä pitää erikseen siirtää alemmas ja kurkotella sormilla vilkuttaakseen.

Olin sitten tiistaiaamuna ajaa jonkun hemmon päälle kun olin kääntymässä, mutta räppäsin vakionopeudensäädintä päälle vilkun sijaan. Sori siitä. Eipä tosin ole siinä kohdassa suojatietä tai jalankulkua muutenkaan, mistä tyyppi lähti tietä ylittämään, mutta eihän sitä päälle voi ajaa. Onneksi ei osunut millään tavoin.
 
Nyt selvisi ainakin itselleni, miksi joissakin autoissa ei vilkku tahdo mennä päälle. Olen tällä viikolla ajellut muutaman vuoden vanhalla lainamersulla, ja tämä tosiaan on ajajan auto: normaalissa kymmentä vaille kaksi -ajo-otteessa omassa autossa on vilkkuviiksi juuri sopivasti vasemman käden sormilla, tässä siinä kohdassa on vakkarin vipu. Mersun vilkkuviiksi on n. kello kahdeksassa ja hieman typerässä kulmassa rattiin nähden, joten kättä pitää erikseen siirtää alemmas ja kurkotella sormilla vilkuttaakseen.
Onko tosiaan näin? Ei ole mersulla tullut ajeltua, mutta onpahan typerää suunnittelua, jos noin menee.
 
Onko tosiaan näin? Ei ole mersulla tullut ajeltua, mutta onpahan typerää suunnittelua, jos noin menee.

Tässä nyt on aika lähelle tuota millä olen ajanut. Vilkkuviiksi pilkottaa tuolta vasemmalta alta, vakionopeudensäädin ylempää. Itselleni sopisi paremmin toisinpäin. Puhumattakaan, että toisella puolella ei ole mitään viikseä, ja tuosta samasta vilkunnysästä hoidetaan myös pitkien kytkentä ja pyyhkimet/pesuri.


Mercedes-Benz-C-Class-2012-1280-67.jpg
 
Ei helveltti helvetti mitä UI suunnittelua :bored:

Onko asiat pakko tehdä eri tavalla siksi että ollaan erilaisia kuin muut, vai onko joku saksalaisinsinööri oikeasti ollut sitä mieltä, että tuo on hyvä ratkaisu?
 
Ei helveltti helvetti mitä UI suunnittelua :bored:

Onko asiat pakko tehdä eri tavalla siksi että ollaan erilaisia kuin muut, vai onko joku saksalaisinsinööri oikeasti ollut sitä mieltä, että tuo on hyvä ratkaisu?
Onneksi muissa normaaleissa henkilöautoissa tuo on toteutettu fiksummin.
 
Ei helveltti helvetti mitä UI suunnittelua :bored:

Onko asiat pakko tehdä eri tavalla siksi että ollaan erilaisia kuin muut, vai onko joku saksalaisinsinööri oikeasti ollut sitä mieltä, että tuo on hyvä ratkaisu?
En tiedä, onko tuo peruja mersun raittivaihteista, jolloin oikealla puolella ei ilmeisesti ole viiksiä. Tässä on ihan normaali automaatin keppi keskikonsolissa, joten varsinaista syytä järjestelyyn ei ole. Onneksi ei ole oma auto.
 
Niin toisaalta jopa jenkit osanneet intrgroida vakkarin ja vilkun samaan viikseen, ja karahka sitten toisella puolella.
 
Uudemmissa merssuissa on "rattivaihteet" oikean viiksen paikalla. Eli automaatin vaihteenvalitsin. Eli logiikka on ainakin merkin sisällä säilynyt läpi vuosien. Ainakin edellisessäkin C:ssä on sama viiksiasettelu kuin tuossa kuvassa.
 
Uudenkaupungin A-mersussa viikset on toisin päin. Vaihteenvalitsin tosiaan oikealla.

Kieltämättä muutaman kerran on tullut vilkuteltua kun vakkaria on ollut ropaavinaan.
 
Syksyn ja talven aikana alkanut ärsyttämään kameratolppien jälkeinen vatulointi.
Tolppaa ennen menty mukavasti vakkari päällä auton perässä hyvällä turvavälillä esim. 80-alueella 83-85km/h. Sitten tolpan kohdalla edellä oleva ottaa vakkarin pois päältä tai pistää liinat kiinni, koska luulee ajavansa liikaa ylinopeutta.

Sen jälkeen nopeus jääkin usein 72-75km/h, vaikka kasikympin tie jatkuu normaalisti. Unohtaako ihmiset ajamansa nopeuden vai mitähän tässä on takana? Kyllä itse palautan vakkarista sen nopeuden mitä ajanut ennen tolppaa eli tuon 83-85km/h. Useamman kerran sattunut kohdalle, joten alkanut miettimään, mitä siellä edessä olevassa autossa touhutaan.
 
Nyt selvisi ainakin itselleni, miksi joissakin autoissa ei vilkku tahdo mennä päälle. Olen tällä viikolla ajellut muutaman vuoden vanhalla lainamersulla, ja tämä tosiaan on ajajan auto: normaalissa kymmentä vaille kaksi -ajo-otteessa omassa autossa on vilkkuviiksi juuri sopivasti vasemman käden sormilla, tässä siinä kohdassa on vakkarin vipu. Mersun vilkkuviiksi on n. kello kahdeksassa ja hieman typerässä kulmassa rattiin nähden, joten kättä pitää erikseen siirtää alemmas ja kurkotella sormilla vilkuttaakseen.

Olin sitten tiistaiaamuna ajaa jonkun hemmon päälle kun olin kääntymässä, mutta räppäsin vakionopeudensäädintä päälle vilkun sijaan. Sori siitä. Eipä tosin ole siinä kohdassa suojatietä tai jalankulkua muutenkaan, mistä tyyppi lähti tietä ylittämään, mutta eihän sitä päälle voi ajaa. Onneksi ei osunut millään tavoin.
Mersuliikkeessä kävin, niin myyjä kertoi että vakkarin viiksi on ylhäällä tai alhaalla riippuen vuosimallista. Ja taisi olla tuossa uudessa A sarjassa ihan ratissa, kuten on muissakin autoissa. Oikealla sitten vaihdekepin viiksi. Ainakin tuo A mersu oli siis helppo käyttää.
 
Syksyn ja talven aikana alkanut ärsyttämään kameratolppien jälkeinen vatulointi.
Tolppaa ennen menty mukavasti vakkari päällä auton perässä hyvällä turvavälillä esim. 80-alueella 83-85km/h. Sitten tolpan kohdalla edellä oleva ottaa vakkarin pois päältä tai pistää liinat kiinni, koska luulee ajavansa liikaa ylinopeutta.

Sen jälkeen nopeus jääkin usein 72-75km/h, vaikka kasikympin tie jatkuu normaalisti. Unohtaako ihmiset ajamansa nopeuden vai mitähän tässä on takana? Kyllä itse palautan vakkarista sen nopeuden mitä ajanut ennen tolppaa eli tuon 83-85km/h. Useamman kerran sattunut kohdalle, joten alkanut miettimään, mitä siellä edessä olevassa autossa touhutaan.
Unohtavat laittaa vakkarin takas tai sitten tajuavat ensimmäisen kerran, että tiellä on kameroita...
 
Hohoijaa kun vähän meni vetiseksi keli Oulussa niin tollot ei pysy tiellä ja sutivat urissa, vaikka uran vieressä on lunta, josta saa mahtavasti pitoja etuvedolla jarrutukseen/kiihdytykseen/kääntymiseen. Niin ei kun idiootit vetää urassa ja ihmettelevät kun on "liukasta". Paikoitellen oli oikein kunnon kaljamakeliä, mutta Nokian nastat puree perhanan hyvin. Sitten tojotakuskin urpo jää matelemaan 30km/h, vaikka vihreät palaa ja se eessä ollut rekka oli kääntynyt jo pois edestä. Siihen jää vielä poikkimaantien/kainuuntien valoihin unelmoimaan. Piti torvea soittaa, että paina nyt sitä kaasua, jotta keretään niistä vihreistä. Just ja just kerettiin torvensoiton jälkeen kun se koomailija viimeinkin heräsi.

Ainoastaan kaksi ylläriä tuli koettua, Rantakatu 4:n sisäpihalla kävin niin sieltä pois tullessa meinasi auto pyrkiä poikittain peruutettaessa jyrkähköä ramppia alaspäin. Ei pakki päällä suostunut menemään suoraan niin tulin sitten vaihde vapaalla alas jarrulla vauhtia säädellen, automaattivaihteisto+dieselin vääntö oli liikaa. Toinen oli metsänkuninkaantiellä ensimmäinen mutka, joka oli ihan kaljamalla. Hoksasin kuitenkin ajoissa ja hölläsin vakkarin pois, että sain auton kääntymään penkkaan puskemisen sijaan.

Muuten ihan leppoisaa ajelua, mitä nyt suolavelliä lensi, sekä risteyksissä oli kaljamakeliä.

Ei tosin käy kateeksi jalankulkijoita/pyöräilijöitä/raskaiden ajoneuvojen kuljettajia... Onneksi suurin osa kelvinkäyttäjistä päätti mennä taksilla niin meikälle piisasi hommia :tup:
Tätä minäkin olen ihmetellyt. Varsinkin siinä tilanteessa, että siinä "pertsauran" vieressä "nimismies" on jopa tasaisempaa. Sen näkee oikein hyvin kun jättää vähän reilummin väliä edellä ajavaan, että siellä oikein viimeisen päälle huolella sihdataan uran pohjalle.

AWD meni parin sihtauksen jälkeen läpi oikein nätisti kuorkilla enemmän tai vähemmän tarkoituksella muusiksi jauhetun kulmatontin tonttiliittymän polanteen läpi käytännössä pihalle saakka. Kumpaankin suuntaan. Asian jatkoselvittely on sitten ihan oma juttunsa josta ei enää sen enempää tässä. Kaupungin aurakuskit eivät ole tässä asiassa tehneet mitään väärää.
 
Viimeksi muokattu:
Uudemmissa merssuissa on "rattivaihteet" oikean viiksen paikalla. Eli automaatin vaihteenvalitsin. Eli logiikka on ainakin merkin sisällä säilynyt läpi vuosien.
Ei todellakaan ole logiikka säilynyt joka kohdassa. Isäukolla on pihassa kaksi W212-mersua. Toinen on vuoden uudempi kuin toinen (en muista tarkkoja mallivuosia, faceliftejä joka tapauksessa molemmat). Vanhemmassa on vakkarin viiksi ylhäällä ja vilkkuviiksi alhaalla. Uudemmassa vilkkuviiksi ylempänä ja vakkarin viiksi sen alla. Todella helppo osua ulkomuistista oikeaan viikseen kun molemmilla ajelee ja kabiinit muuten käytännössä identtiset. :facepalm:
 
Liukkaus yllätti linja-autokuskin. Tuli taskututkalla arvioituna n. 70 km/h mäennyppylän yli 50 km/h alueella ja löi heti jarrut kiinni. Auto luisui renkaat lukossa koko matkan seuraavaan liikenneympyrään, Karttapaikasta mitattuna 196 metriä. Välissä olisi ollut yksi pysäkkikin, mutta se sai nyt näköjään tällä kertaa jäädä. Kääntyi sentään ympyrässä onnistuneesti.
 
Tällä kertaa ei kanssa autoilijat ärsytä lähellekään yhtä paljon kuin teiden yleinen kunto. En tiedä mihin hemmettiin noi verovarat mitä autoilijoilta kupataan menee, mutta ilmeisesti ei ainakaan teiden kunnossapitoon. Sellaisia mukavia 30 sentin reikiä kehällä ja 3-tiellä, mitkä pitäisi muka kuulua 1. luokan teihin
 
Tällä kertaa ei kanssa autoilijat ärsytä lähellekään yhtä paljon kuin teiden yleinen kunto. En tiedä mihin hemmettiin noi verovarat mitä autoilijoilta kupataan menee, mutta ilmeisesti ei ainakaan teiden kunnossapitoon. Sellaisia mukavia 30 sentin reikiä kehällä ja 3-tiellä, mitkä pitäisi muka kuulua 1. luokan teihin
Tällä välillä noita on kans: https://goo.gl/maps/Fh41Vaq3SkA2 pahin tuo rautatiesilta. Eilen sain juuri ja juuri väistettyä tuommosen ainakin 30cm, ellei ylikin, reiän asfaltissa. Taisi takana tulleen raskaan yhdistelmän kuski huomata väistöliikkeen ja sitä kautta kolon myös. Tälli se on ison autonkin vanteeseen.
Muuten täälläpäin kyllä seurataan ajouria niin orjallisesti, että vaikka minkälainen asfalttireikä sen uran keskellä olisi niin siihen on pakko saada täräyttää, pelkästään sen takia että saa ajaa tarkasti pertsauran keskellä.
 
Joku auto taas hidasteli oudosti edessä ja aivan yllättäen kääntyi siitä sitten parkkiruutuun vilkuttamatta. Kun sitten katsoin, millaiinen kuski siellä on, niin tietysti kännykkä korvalla.

Niinkuin oikeasti, jos ei osaa ajaa se kännykkä korvalla, sitä suuremmalla syyllä voisi keskittyä ratissa ollessa siihen ajamiseen ja olla käyttämättä sitä kännykkää ajaessaan, erityisesti kun lakikin sen kieltää.
 
Liukkaus yllätti linja-autokuskin. Tuli taskututkalla arvioituna n. 70 km/h mäennyppylän yli 50 km/h alueella ja löi heti jarrut kiinni. Auto luisui renkaat lukossa koko matkan seuraavaan liikenneympyrään, Karttapaikasta mitattuna 196 metriä. Välissä olisi ollut yksi pysäkkikin, mutta se sai nyt näköjään tällä kertaa jäädä. Kääntyi sentään ympyrässä onnistuneesti.
Kyllähän näitä välillä löytyy, omat kokemukset noista oli kurkkusalaatti ajalta. Olin kuskin takana ja alamäissä vauhti nousi lähelle satasta 80:n alueella, mutkapätkällä haki ajolinjaa vastaantulijoiden kaistalta ja joutui jopa jarruttamaan joskus kesken mutkan, varmasti oli reittiennätys! Toisella kertaa sitten tultiin risteyksessä ihan kunnon sivuluisussa, mutta eri kuskin toimesta, tuntuu muuten varsin mielenkiintoiselta siellä peräpenkissä.
 
Joku vihreillä nuolivaloilla kääntyvä pysähtyi sitten keskelle risteystä jumittamaan antaessaan tietä punaisilla valoilla keskikorokkeella hengaaville jalankulkijoille (jotka olivat ylittäneet puolet suojatiestä punaisilla valoilla).

(Nuolivalohan tarkoittaa aina sitä, että kaikilla muilla, kenen kanssa ajolinja risteää, on punaiset valot, nuolivalolla on siis aina etuajo-oikeus)

Sitten 50m myöhemmin sama auto parkkeerasi jalkakäytävälle.


Mikä siinä liikennesääntöjen tuntemisessa ja noudattamisessa on niin vaikeaa? Ensin ollaan olevinaan niin kohteliaita että sillä "kohteliaisuudella" jumitetaan liikennettä, ja sitten heti perään perseillään juuri niitä kohtaan, joita kohtaan ensin ollaan oltu "kohteliaita".
 
Joku vihreillä nuolivaloilla kääntyvä pysähtyi sitten keskelle risteystä jumittamaan antaessaan tietä punaisilla valoilla keskikorokkeella hengaaville jalankulkijoille (jotka olivat ylittäneet puolet suojatiestä punaisilla valoilla).
Syyllistyin eilen samaan pyöräilijän kanssa. En tosin kohteliaisuuttani, en vaan halunnut ajaa päälle. Pyöräilijä vieläpä pysähtyi hetkeksi arvioimaan tilannetta ennen ylityksen aloittamista, ja päätyi siihen lopputulokseen, että paras lähteä punaisia päin tuon juuri nuolivalolla liikkeelle lähteneen auton alle. :confused:
 
Päivän suoritus oli taas ysitiellä ennen jämsää kun joku suoritti itsemurha yrityksen mondeolla. Vastaantulija sai väistää penkkaan asti että pääsi ohi.
 
Motarille liittyvän kuljettajan oli ihan pakko päästä edelleni, vaikka liittymän kohdalla ei ollut ruuhkaa ja ajoin 100km/h alueella n. 105km/h (mittarin mukaan). Liittymän / kiihdytyskaistan loppuosaa ei tietenkään ollut aurattu / putsattu kunnolla, ja niinpä kaikenmaailman sorapaska kivineen lensi autoni keulaan tuon teiden ritarin ansiosta.

Kyseisen kuljettajan auton merkki oli luonnollisesti Audi, joka selittääkin jo sen että edelle oli pakko päästä. Luonnollisesti kuljettaja jäi myös eteen ajamaan hieman omaa silloista vauhtiani hiljempaa.

Tämä nyt ei todellakaan ole pahin vi****** asia liikenteessä, mutta sellainen joka on omalle kohdalle viimeisimpänä sattunut.
 
Motarille liittyvän kuljettajan oli ihan pakko päästä edelleni, vaikka liittymän kohdalla ei ollut ruuhkaa ja ajoin 100km/h alueella n. 105km/h (mittarin mukaan). Liittymän / kiihdytyskaistan loppuosaa ei tietenkään ollut aurattu / putsattu kunnolla, ja niinpä kaikenmaailman sorapaska kivineen lensi autoni keulaan tuon teiden ritarin ansiosta.

Kyseisen kuljettajan auton merkki oli luonnollisesti Audi, joka selittääkin jo sen että edelle oli pakko päästä. Luonnollisesti kuljettaja jäi myös eteen ajamaan hieman omaa silloista vauhtiani hiljempaa.

Tämä nyt ei todellakaan ole pahin vi****** asia liikenteessä, mutta sellainen joka on omalle kohdalle viimeisimpänä sattunut.
Tuo on semmoinen asia, mikä on vaikea ymmärtää. Mitä mahtavat ajatella, kun ohituksen/eteen liittymisen jälkeen hidastavat?

Itselle kävi vähän vastaava tilanne joku aika sitten motarilla, tosin kyseessä oli jo motarilla oleva Volvo. Olin saavuttanut tätä Volvoa jo tovin ja lähdin ohittamaan. Samaan aikaan liittymästä tuli toinen, vielä hitaampi, auto tämän Volvon eteen. Volvo joutui jarruttamaan, ja lähti sitten perääni ohittamaan tätä autoa. Hetken roikkui ohituskaistalla takavasemmalla (kun olin jo siirtynyt oikealle kaistalle) keräten jonon taakseen. Sitte tajusi olevansa tien tukkona, ja kiihdytti mun ohi sen sijaan, että olisi vain siirtynyt takaisin oikealle kaistalle. Kun oli musta päässyt ohi, niin siirtyi oikealle kaistalle takaisin suoraan mun eteen, roiski kurat päälle ja luonnollisesti tiputti vauhdista pois 10km/h, eli jouduin uudestaan ohittamaan hänet.

En voi käsittää miksi on tosiaan pakko päästä eteen, jos meinaa hidastaa heti sen jälkeen. Joillain kuljettajilla ei tunnu olevan mitään käsitystä omasta tai muiden nopeuksista, eivätkä osaa säädellä nopeuttaan, ellei edessä ole joku jota voi peesata. Monesti näkee näitäkin, jotka kiihdyttävät kun edessä oleva poistuu motarilta. Sitten ajetaan kovempaa taas, kunnes vastaan tulee joku hitaampi, jonka vauhtiin taas sopeudutaan. Tyhjä tie edessä johtaa välittömään vauhdin nousuun.

Motarilla varsinkin sun pitäis ajaa tasaista nopeutta. Ei kiihdyttää ohituksen ajaksi ja hidastaa sen jälkeen, eikä varsinkaan alempaan nopeuteen, kuin mitä ohitettu ajaa.
 
Hämeenlinnanväylä ennen kehä 3:sta, ajan letkassa missä kaksi kuorma-autoa edellä ja minä viimeisenä reilulla väleillä niin yht´äkkiä molemmat kuorma-autot hyppää vasemmalle kaistalle melkein yhden henkilöauton kylkeen kun rampilla viisi autoa seis kun ensimmäinen uuvatti ei uskaltanut painaa kaasua vaan pysäytti kiihdytyskaistan päähän.

No mulla ei ole tilaa mennä vasemmalle koska siellä on autoja niin eikö sieltä rampilta joku urpo tule jonon välistä suoraan eteen. Onneksi kuiva tie ja auto pysähtyy kuin pysähtyy, mutta jos lunta olisi ollut niin olisin varmaan 70km/h ajanut sen perseeseen ja mitä helvettiä ne kuorma-autot lähtee hyppimään toiselle kaistalle antamaan tilaa!:facepalm:
 
Monesti näkee näitäkin, jotka kiihdyttävät kun edessä oleva poistuu motarilta. Sitten ajetaan kovempaa taas, kunnes vastaan tulee joku hitaampi, jonka vauhtiin taas sopeudutaan. Tyhjä tie edessä johtaa välittömään vauhdin nousuun.
Itse teen tätä joskus talvisäässä. Ei viitsi lähteä huonokuntoiselle ohituskaistalle, mitättömän ajansäästön vuoksi. Toisaalta ei viitsi ajella rajoituksen alle, jos edessä ei enää ketään ole hidastamassa.
 
Hämeenlinnanväylä ennen kehä 3:sta, ajan letkassa missä kaksi kuorma-autoa edellä ja minä viimeisenä reilulla väleillä niin yht´äkkiä molemmat kuorma-autot hyppää vasemmalle kaistalle melkein yhden henkilöauton kylkeen kun rampilla viisi autoa seis kun ensimmäinen uuvatti ei uskaltanut painaa kaasua vaan pysäytti kiihdytyskaistan päähän.

No mulla ei ole tilaa mennä vasemmalle koska siellä on autoja niin eikö sieltä rampilta joku urpo tule jonon välistä suoraan eteen. Onneksi kuiva tie ja auto pysähtyy kuin pysähtyy, mutta jos lunta olisi ollut niin olisin varmaan 70km/h ajanut sen perseeseen ja mitä helvettiä ne kuorma-autot lähtee hyppimään toiselle kaistalle antamaan tilaa!:facepalm:
Siksi varmaan kun olisi taas raskaan kaluston syytä kolari :rofl:
Tuo on semmoinen asia, mikä on vaikea ymmärtää. Mitä mahtavat ajatella, kun ohituksen/eteen liittymisen jälkeen hidastavat?

Itselle kävi vähän vastaava tilanne joku aika sitten motarilla, tosin kyseessä oli jo motarilla oleva Volvo. Olin saavuttanut tätä Volvoa jo tovin ja lähdin ohittamaan. Samaan aikaan liittymästä tuli toinen, vielä hitaampi, auto tämän Volvon eteen. Volvo joutui jarruttamaan, ja lähti sitten perääni ohittamaan tätä autoa. Hetken roikkui ohituskaistalla takavasemmalla (kun olin jo siirtynyt oikealle kaistalle) keräten jonon taakseen. Sitte tajusi olevansa tien tukkona, ja kiihdytti mun ohi sen sijaan, että olisi vain siirtynyt takaisin oikealle kaistalle. Kun oli musta päässyt ohi, niin siirtyi oikealle kaistalle takaisin suoraan mun eteen, roiski kurat päälle ja luonnollisesti tiputti vauhdista pois 10km/h, eli jouduin uudestaan ohittamaan hänet.

En voi käsittää miksi on tosiaan pakko päästä eteen, jos meinaa hidastaa heti sen jälkeen. Joillain kuljettajilla ei tunnu olevan mitään käsitystä omasta tai muiden nopeuksista, eivätkä osaa säädellä nopeuttaan, ellei edessä ole joku jota voi peesata. Monesti näkee näitäkin, jotka kiihdyttävät kun edessä oleva poistuu motarilta. Sitten ajetaan kovempaa taas, kunnes vastaan tulee joku hitaampi, jonka vauhtiin taas sopeudutaan. Tyhjä tie edessä johtaa välittömään vauhdin nousuun.

Motarilla varsinkin sun pitäis ajaa tasaista nopeutta. Ei kiihdyttää ohituksen ajaksi ja hidastaa sen jälkeen, eikä varsinkaan alempaan nopeuteen, kuin mitä ohitettu ajaa.
Tämä. Aivan käsittämätöntä pelleilyä. Parhaita nämä jotka saa ohittaa 3 kertaa kaasuun koskematta.
 
Mietin vähän aikaa postaanko tämän mutta menköön nyt:


Mulla oli vakkari päällä ja takana varmaan 300-400 metriä tyhjää tilaa mutta pakko oli päästä tuohon. Mitäs jos mun vasemmalla puolella olisikin ollut auto?


Hävettää kyllä tunnustaa, mutta hermostuin tuosta melko pahasti ja tein tyypille aika selväksi mitä mieltä olin tempauksesta :sori:
 
Melkonen pelle kyllä tuo:facepalm:


Jos ajellaan vähintään rajoituksen mukaista ja sieltä se ensimmäinen lähtee pois, niin en näe mitään pahaa tuossa. Se seuraava jonossa ekana oleva voi ajella sitten kovempaa jos haluaa ja muut jatkaa sitä samaa vauhtia tai lähteä perään kovempaa kunnes tulee joku hitaampi vastaan.
Tää on varsin ikävää siinä vaiheessa, kun ajavat 75km/h ja ohitat heitä 85km/h, ja sitten alkaakin kiihdyttämään kesken sun ohituksen.

En vain ymmärrä, että miksei motarilla käyttäisi sitä ohituskaistaa ja mene ohi jos haluaa nopeammin ajaa? Ainakaan jos nyt puhutaan hyvistä ajokeleistä, lumisohjon erottamilla kaistoilla olen itsekin jättänyt ohittamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Taisin vaihteeksi olla jonkun vitutuksen kohteena: kaupan rampista ajamassa pois ja ruuhkaa oli sen verran, että ovet sulkeutuivat vaikka olin niiden välissä, takana ei ollut ketään joten annoin auton valua alaspäin ja ovet aukenivat uudestaan.

Pääsin siitä ylös eikä vasemmalta tullut ketään ja oikealla oleva etuoikeutettu auto liikkui sen verta hitaasti, että päätin ajaa tämän edelle. Sieltä löytyikin sitten kaasupoljin sekä töötti ja katselin miten Mersu kuski painoi viereiseltä kaistalta 60-70km/h ohi (40km/h alueella) viereiseltä kaistalta. Hetken kerkesin seuramaan miten tuo surffaili siellä kaistojen välissä. Jonkun kyljestä tuo olisi ajanut läpi jos tienpinnassa olisi ollut jäätä.
 
Mietin vähän aikaa postaanko tämän mutta menköön nyt:


Mulla oli vakkari päällä ja takana varmaan 300-400 metriä tyhjää tilaa mutta pakko oli päästä tuohon. Mitäs jos mun vasemmalla puolella olisikin ollut auto?


Hävettää kyllä tunnustaa, mutta hermostuin tuosta melko pahasti ja tein tyypille aika selväksi mitä mieltä olin tempauksesta :sori:


Näitä näkee Oulussa päivittäin. Teen ite aina seleväksi mitä mieltä oon. :D
 
En muuten oikein ymmärrä minkä takia porukka tunkee keulansa tuohon kaistalle kun ovat tulossa Shellin pihasta ja odottavat vuoroansa kääntyäkseen. Tuosta kun näkee hyvin myös oikealle, ilman että tarvitsee ajaa kaistalle asti.
Tänään oli taas jollain sen puoli metriä keula kaistalla niin ajoin ihan tahallani keulaa hipoen ohi, toivottavati säikähti:rolleyes:. Kerran tuli jollekin mammalle kiire löytää pakki kun tajusi että on kaistalla ja tulen suoraan kohti.

Google Maps
Jos ne eivät halua tukkia sitä kevyen liikenteen väylää kokonaan?
 
Mietin vähän aikaa postaanko tämän mutta menköön nyt:


Mulla oli vakkari päällä ja takana varmaan 300-400 metriä tyhjää tilaa mutta pakko oli päästä tuohon. Mitäs jos mun vasemmalla puolella olisikin ollut auto?


Hävettää kyllä tunnustaa, mutta hermostuin tuosta melko pahasti ja tein tyypille aika selväksi mitä mieltä olin tempauksesta :sori:


Olisin reagoinut aivan samalla lailla kirosanojen ja huudon kera. Tollaset idiootit ei kuulu liikenteeseen. Jos noin vaikeata on liittyminen niin ehkä kannattaisi mennä harjoittelemaan uudestaan. Ei näin...
 
Tjaa... En nyt näe tuossa tilanteessa mitään niin hienoa että siintä oikein videota kannattaisi alkaa julkaisemaan.
Vakkari päällä ajetaan suoraan kuolleeseen kulmaan...
Joskus tosiaan se fiksumpi väistää ja antaa muitten kouhottaa.
Edit. Ymmärrän että täällä osa tuntee suoranaista raivoa näistä liittyjistä ja vielä enemmän jos joku yrittää vienosti ehdottaa että joskus se omista oikeuksista pikkiriikkisen tinkiminen voi olla fiksukin teko.
Eli joku kylmäpäisempi olisi kenties huomannut että sieltä pakettiauto yrittää liittyä mutta eipä tuolla nopeudella onnistu, siis jos itse pidän tämän nopeuden... :think:
Peilissäkään takana ei näy ketään moneen sataan metriin...
Jospa painan kytkintä, pudotan vakkarin päältä ja annan sen koheltajan mennä siihen eteen niin kenellekkään ei käy mitään.
Matkat jatkuu ja stressi ja rattiraivo jää pois. Pieni harmistus tosin hiipii kun toinen ei osannut sovittaa nopeuttaan siten että olisi ryhmittynyt nätisti taakse.
Ei tosiaan ole mitään syytä käydä lapsellisesti huutelemaan että autokouluun yms. jos kehtaa vinkata että asiassa olisi voinut toimia kenties toisin. Ja ihan liikennesääntöjä noudattaen.
Suomessa tuo autoilu on todellakin niin tunteita herättävää touhua että edes vihjaus siihen että oma ajotyyli ei ehkä ole kaikkein viisain tai turvallisin herättää välittömästi primitiivireaktion.
Ps: Ajokortti on ollut noin 30v ja ilman sakkoja tai onnettomuuksia on toistaiseksi körötelty.
 
Viimeksi muokattu:
Tjaa... En nyt näe tuossa tilanteessa mitään niin hienoa että siintä oikein videota kannattaisi alkaa julkaisemaan.
Vakkari päällä ajetaan suoraan kuolleeseen kulmaan...
Joskus tosiaan se fiksumpi väistää ja antaa muitten kouhottaa.
Edit. Ymmärrän että täällä osa tuntee suoranaista raivoa näistä liittyjistä ja vielä enemmän jos joku yrittää vienosti ehdottaa että joskus se omista oikeuksista pikkiriikkisen tinkiminen voi olla fiksukin teko.

Katoppa video uudestaan. Transitin kuski kytki suuntavilkun pois päältä. Mikään ei kerro kuvaajalle, että hän haluaisi tosiaan liittyä sieltä kuvaajan eteen. Vasta vaarallinen ja kusipäinen ohjausliike sulkuviivan yli (edelleenkin ei suuntavilkkua) kertoo. Jos olisi edes käyttänyt suuntavilkkua, olisi ehkä voinut sitten vaikkapa napata vakkarin pois päältä ja helpottaa kaistan vaihtamista, mutta kun ei. Kyllä tollainen perseily aiheuttaa väkisin vitutusta kenelle tahansa kuvaajan tilanteeseen joutuvalle.

Kehtaat vielä kuvaajan toimintaa kritisoida tässä asiassa, kuvaajalle ei annettu realistista mahdollisuutta helpottaa kaistanvaihtoa, saatikka mahdollisuutta ennakoida transitmiehen toimintaa. Onneksi oli kuvaaja hereillä, ettei tullut vahinkoa.
 
Tjaa... En nyt näe tuossa tilanteessa mitään niin hienoa että siintä oikein videota kannattaisi alkaa julkaisemaan.
Vakkari päällä ajetaan suoraan kuolleeseen kulmaan...
Joskus tosiaan se fiksumpi väistää ja antaa muitten kouhottaa.
Edit. Ymmärrän että täällä osa tuntee suoranaista raivoa näistä liittyjistä ja vielä enemmän jos joku yrittää vienosti ehdottaa että joskus se omista oikeuksista pikkiriikkisen tinkiminen voi olla fiksukin teko.
Mitäs kun ei olisi voinut väistää vasemmalle?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 305
Viestejä
4 490 328
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
MetsänSankari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom