Nyt talviliukkailla vituttaa taas se, että vilkkua käytetään siksi, että "niin vissiin pitää tehdä lain mukaan" eikä siksi, että sillä informoitaisiin kanssakulkijoita.
Oma lemppari on tämä: vauhti hidastuu hiljalleen -> jarruvalot syttyvät -> vilkku löytyy viimein.
Tai ympyrässä vilkun laitto vasta sitten, kun on jo käytännössä poistumassa ympyrästä. Sama jättää kokonaan vilkuttamatta tuossa kohtaa.
E: posina mainittakoon, että vilkun kokonaan käyttämättä jättämistä ei juuri lainkaan näe
Voisi pikku hiljaa alkaa sakottamaankin tuosta, vaikka tietysti toiveajattelua, kun fyysistä valvontaa ei tiellä enää juuri näe.
Uskallan väittää, että tuollainen "minivilkutus" vaatii ajajaltaan enemmän kuin se, että käyttäisi oikeasti vilkkua oikein ja ennakoivasti. Se, että sen kanssa pitää "optimoida" sitä käyttöä, vaatii paljon enemmän ajatustyötä kuin se, että ottaisi käytännöksi yksinkertaisesti sen, että milloin ikinä on kääntymässä, vaihtamassa kaistaa tms., käyttäisi vilkkua ihan reilusti ja ennakoivasti. Väitän sen vaativan vähemmän ajatustyötä kuljettajalta ja sujuvoittaisi muidenkin liikkumista.
Totean tähän lisäksi, että omaan empiiriseen kokemukseen perustuen, olen alkanut täällä Keski-Suomessa suhtautumaan hieman varauksella liikenteessä ikääntyviin pieniin autoihin, jotka ulkonäön perusteella kielivät myös huollon laiminlyönnistä. Nimittäin jos esim. kiihdytyskaistalta on liittymässä 90-00-luvun Micra, Corsa, Yaris tms., niin jostain syystä noilla kuljettajilla on todella paha tapa ottaa melkoisia riskejä kaistalle liittymisessä. Toisin sanoen, saattavat ajaa selvää alinopeutta ja lisäksi heillä ei pää käänny tippaakaan, eivät välttämättä edes välitä siitä, ajaako joku sitä viereistä kaistaa. Viimeksi tänään joutui rekkakuski edelläni tekemään äkkijarrutuksen, kun joku 90-luvun Corsa liittyi valtaväylälle täysin katsomatta ketä siellä ajaa ja missä. Nopeusero kuorma-autoon oli huomattava. Myös pari viikkoa takaperin jouduin itse tekemään äkkijarrutuksen, kun hieman vastaavassa tilanteessa vieressä ollut pikkuauton kuljettaja päätti yksinkertaisesti lähteä kiilaamaan minua pois kaistalta ja oli pakko tehdä väistöliike ja kovempi jarrutus, ettei olisi oltu kylkikolarissa. Samalla ehdin tööttätä, mutta liekkö kuljettaja ollut jonkin aineen vaikutuksen alaisena, sillä se ei hänessä minkäänlaista reaktiota aiheuttanut.