Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mutta samaa mieltä - ohituskaistat on hieman haastavia alueita. Varsinkin sellaiset mitkä on tehty ylämäkeen. Esim. VT11 Pori - Tre Murhasaaren notkosta noustessa Treen suuntaan. Ohitus ennen ohituskaistaa ratkoo melkein aina kaikki kikkailut siellä kaistalla.
Kuten olikin jo todettu, tuo on enemmän raskaan kaluston ohittamiseen. Ja vaikkei jatkuvasti asiaa tuonne ole, olen helposti kolmenumeroisen kertamäärän ajanut. Ehkä liian pieni otanta mutta verrattuna moneen muuhun paikkaan, ongelmia on lopulta aika vähän.

Tuossa on kuitenkin pituutta jonkin verran ja mäki ei ilmeisesti kannusta kaikkia ohittamaan. Eniten ongelmia tuntuu olevan niillä, jouden on pakko yrittää pitkänkin jonon ohi ja lopussa perseillään kun kaista loppuu kesken.
Mielenkiintoisia tilanteita tuossa kyllä näkee. Jyrkkä ylämäki on paha, kun ohittava nuhapumppu ei saa kerättyä vauhtia ja ohitettava päättää alkaa kisaamaan. Aika monta läheltä piti -tilannetta oon todistanut ohituskaistan loppupäässä.
Ketjua lukien autoilu oikein on mahdotonta jos alla ei ole neliveto ja mieluusti kait joku 500+ kW tehoa.
Muita ei ärsyttäisi ollenkaan niin paljoa kun tunnettaisiin se oma auto ja sopeuduttaisiin sen mukaan muuhun liikenteeseen. Eli ei esim tuossa ohi jos auto (tai kuski) ei siihen järkevästi kykene.

Ja näille kisailijoille auttaisi riittävän pitkä ajokielto. Järjetöntä vaaran aiheuttamista.

Toi Murhasaaren notko on ihan täydellinen paikka ohittaa ennen ohituskaistaa. Alamäkeen pääsee millä vaan mopollakin letkaa vetävästä setistä ohi ja on kerätty sopivasti vauhtia että ylämäen nousee vahingossakin eikä polttoainettakaan juuri kulu pahemmin koko prosessiin.

Ehkä maan typerin ohituskaista on Suomussalmen ja Hyrynsalmen välissä hemmetin jyrkkään ylämäkeen. Siinä on järki loppunut kesken kaiken tien suunnittelussa. Toimii raskaan kaluston ohittamisessa sopivan tehokkaalla vekottimella mut kaikenlaista yritystä on siinäkin nähty.

Herää kysymys miksi siellä tiellä pitäisi ajaa 30kmh jos siellä pystyy ajamaan myös 80kmh.

Täh? Vaikka siksi, että siellä on muitakin kuin autoilijoita. Eihän 80 km/h ole mitenkään sopiva nopeus päiväkodin taikka koulun vieressä eikä asuinalueilla.

Suomessa toki on hyvin eriskummallisia tapoja "kehittää" liikennejärjestelmää mm. jotain vaarallista paikkaa ei kehitetä turvallisemmaksi jotta siinä voisi ajaa turvallisesti nopeampaa vaan se pidetään ihan helvetin vaarallisena ja määrätään ihmiset vaan ajamaan hitaammin siinä tai tehdään joku typerä keinotekoinen este.
Melko autoilijakeskeinen näkemys, jossa esimerkiksi lapsilla, pyöräilijöillä, taikka ihmisten rauhalla ei ole minkäänlaista arvoa.

Noi ohituskaistatiet on ihan saatanasta ja samoin leveäkaistatie esim. Kouvola - Koskenkylä.
Jos ei ole moottoritiehen varaa ja yleensä ei ole, niin sitten vaan kaikki mahdolliset isot tiet nelikaistaisiksi tuolla keskikaiteella. Ei tarvitse myöskään nokkakolaria pelätä. Yleensä tiet on vielä järkyttävässä skutassa, että tilaa on kilometreittäin sivusuunnassa. Jos tulee joku ahdas kohta, kallio, joki, maalaistalon piha, kannas ja joku muu nurkka, niin ei kukaan siihen kuole, että hetkeksi vaihtuu vain kaksikaistaiseksi.
Ohituskaistat ovat ainakin oman kokemukseni mukaan vähentäneet järjettömiä ohituksia. Nykyään ei enää hirveästi näe niitä elämäänsä kyllästyneitä, mutta toista se ennen kun ajoi nelostietä Suomen päästä päähän. Koko tie Rovaniemeltä Helsinkiin saakka on rempattu viimeisen 20v aikana melkoisesti parempaan kuntoon, sinne on lisätty ohituskaistoja vaikka kuinka moneen paikkaan. Aivan erityisesti Oulun ja Kemin väli ja Jyväskylästä Lahteen välit on laitettu kuntoon.

Ajelin eilen Vuosaaressa 30 alueella ja olin tulossa liikenneympyrään. Siinä oli suojatiellä oman kaistani puolella vanhempi herrasmies kaatunut yhden polven varaan eikä päässyt ylös. Edelläni oleva auto ohitti hänet suvereenisti vasemmalta hidastamatta.

Itse yritin asemoitua vähän suojaksi, laitoin hätävilkut päälle ja aloin nousta autosta auttamaan. Eikös siitä sitten pompannut takana ollut heti ohittamaan enkä kyllä päässyt turvallisesti autosta ja koko tilannekin meni ihan sekoiluksi. Nimittäin samalla ohikulkijat menivät auttamaan miestä ja taluttamaan häntä ja osuivat jo siihen ohittavan auton eteen joka pysähtyi toki siihen vastaantulevien kaistalle. Samaan aikaan ympyrästä tulee autoja.

Itse sitten valmistaudun lähtemään mutta toki joudun tämän ohittajan ensin päästämään kun en kolaria halua ajaa, hän yrittää nopeasti sujahtaa siitä ympyrästä poistuvien autojen tieltä. Ja eikös sitten toinenkin tyyppi pongahda sieltä ohi juuri kun olen lähdössä taas ajamaan. Mitä helvettiä.

Ajelin eilen Vuosaaressa 30 alueella ja olin tulossa liikenneympyrään. Siinä oli suojatiellä oman kaistani puolella vanhempi herrasmies kaatunut yhden polven varaan eikä päässyt ylös. Edelläni oleva auto ohitti hänet suvereenisti vasemmalta hidastamatta.

Itse yritin asemoitua vähän suojaksi, laitoin hätävilkut päälle ja aloin nousta autosta auttamaan. Eikös siitä sitten pompannut takana ollut heti ohittamaan enkä kyllä päässyt turvallisesti autosta ja koko tilannekin meni ihan sekoiluksi. Nimittäin samalla ohikulkijat menivät auttamaan miestä ja taluttamaan häntä ja osuivat jo siihen ohittavan auton eteen joka pysähtyi toki siihen vastaantulevien kaistalle. Samaan aikaan ympyrästä tulee autoja.

Itse sitten valmistaudun lähtemään mutta toki joudun tämän ohittajan ensin päästämään kun en kolaria halua ajaa, hän yrittää nopeasti sujahtaa siitä ympyrästä poistuvien autojen tieltä. Ja eikös sitten toinenkin tyyppi pongahda sieltä ohi juuri kun olen lähdössä taas ajamaan. Mitä helvettiä.
Samaa tapahtuu kun olet pysähtymässä suojatien eteen pysäköidyn auton viereen, ja kun lähdet liikkeelle, niin siinä jo mennään toista kaistaa ohi. Kerran myös eräs perseessä pari sataa metriä roikkunut auto päätti lähteä Wallininkadun ja Toisen linjan risteyksessä ohittamaan, ja meinasi ajaa samalla kolarin sen auton kanssa jonka vuoksi pysähdyin ennen risteystä.
Onneksi tällainen töhöily ei ihan jokapäiväinen ilmiö, mutta useamman kerran vuodessa näitä joutuu todistamaan.

Tänään sai sitten todistaa kunnon tötöilyä. Suoraan meneville valot vihreät, niin kuski päätti että mäpäs käännynkin vasemmalle tästä kieltoviivan poikki (kääntyvien valot punaiset). Hyvä ettei takavasemmalta tullut ratikka lanannut Nissania rusinaksi.

Tänään sai sitten todistaa kunnon tötöilyä. Suoraan meneville valot vihreät, niin kuski päätti että mäpäs käännynkin vasemmalle tästä kieltoviivan poikki (kääntyvien valot punaiset). Hyvä ettei takavasemmalta tullut ratikka lanannut Nissania rusinaksi.
Olisipahan oppinut.

kaistat.jpg

Tässä kiihdytellään kahta kaistaa motarille ja nyt kun on lunta niin porukka ajaa ensin vasenta, sitten oikeaa ja taas vasemmalle. Ajelkoot miten sattuu, mutta tuossa kun menee vasemmalta ohi niin alkaa taustapeilissä disco.

Joskus sitä kannattaa hyväksyä talvella asioiden olotila ja mennä siitä mistä muutkin vaikka sydäntä raastais. Renkaat kun pistää puolittain erilaisille pinnoille, niin äkkiä sitä on aasinhattu päässä ojassa. Nykyaikaisissa autoissa tuohon puuhasteluun liittyvät riskit unohtuvat helposti ajonvakautuksen ansiosta.

Joskus sitä kannattaa hyväksyä talvella asioiden olotila ja mennä siitä mistä muutkin vaikka sydäntä raastais. Renkaat kun pistää puolittain erilaisille pinnoille, niin äkkiä sitä on aasinhattu päässä ojassa. Nykyaikaisissa autoissa tuohon puuhasteluun liittyvät riskit unohtuvat helposti ajonvakautuksen ansiosta.
Minä hyväksyin tänä aamuna ja pysyin pääsääntöisesti porvoon motarin oikealla kaistalla jossa vaihtuva rajoitus oli 80:ssä. Yhden auton ohitin Sipoossa kun ajoi alle viittäkymppiä ja keräili eniten jonoja ikinä peräänsä. Palasin omalle kaistalle hyvin kaukana ohitettavan edessä, koska kun minua ohiteltiin aiemmin samana aamuna (vakkari päällä 85kmh gps-vauhtia jonon mukana) niin lumi pöllysi ylikiireisten ohittavien toimesta niin että näkyvyys eteenpäin katosi välillä aivan täysin valkoiseen pilveen sadoiksi metreiksi. Ei edes nähnyt edelläajavien autojen sumareita (joita kiitettävän moni toki käytti, minä mukaanlukien). Kotimatkasta toivottavasti ei tule yhtä mahtavaa arvontaa mitä näkyvyyteen tulee. Saatan jopa ajaa himaan porvooseen ns. vanhaa tietä, kun ei ole minnekkään kiire.

Nyt talviliukkailla vituttaa taas se, että vilkkua käytetään siksi, että "niin vissiin pitää tehdä lain mukaan" eikä siksi, että sillä informoitaisiin kanssakulkijoita.

Oma lemppari on tämä: vauhti hidastuu hiljalleen -> jarruvalot syttyvät -> vilkku löytyy viimein.

Tai ympyrässä vilkun laitto vasta sitten, kun on jo käytännössä poistumassa ympyrästä. Sama jättää kokonaan vilkuttamatta tuossa kohtaa.

E: posina mainittakoon, että vilkun kokonaan käyttämättä jättämistä ei juuri lainkaan näe

Viimeksi muokattu:
Nyt talviliukkailla vituttaa taas se, että vilkkua käytetään siksi, että "niin vissiin pitää tehdä lain mukaan" eikä siksi, että sillä informoitaisiin kanssakulkijoita.

Oma lemppari on tämä: vauhti hidastuu hiljalleen -> jarruvalot syttyvät -> vilkku löytyy viimein.

Tai ympyrässä vilkun laitto vasta sitten, kun on jo käytännössä poistumassa ympyrästä. Sama jättää kokonaan vilkuttamatta tuossa kohtaa.

E: posina mainittakoon, että vilkun kokonaan käyttämättä jättämistä ei juuri lainkaan näe

Kuuntelin kerran ravintolassa varttuneemman naisporukan tarinoita heidän autoilusta. Yksi heistä sanoi että aina kun hän kääntää päätä katsoakseen sivulle, hän samalla kääntää vahingossa rattia siihen suuntaan johon katsoo. Hän ei kuulemma pysty kontrolloimaan käsiä ja päätä erikseen. Kaksi muuta olivat asiasta samaa mieltä, että mahdotonta on, aina kääntyy ratti mukana. Yksi heistä oli katsellut maisemia eli kääntänyt päänsä vasemmalle, kääntänyt rattia samalla ja ajanut kylttiä päin.

Tähän liittyi myös se, että kun he käyttävät vilkkuviistä, kääntävät he samalla oikealla kädellä rattia vahingossa. Tällöin uskon kyllä, että tuo oikea järjestys on joillekin perin hankalaa jostain syystä. Jos näiden kuskien pitäisi vielä osata ensin laittaa vilkku päälle, pitää auto suorassa toimituksen ajan ja sitten vasta hiljentää, olisi kyseessä jo aikamoinen mallisuoritus. Näitä kuskeja on sitten nuo maantiet täynnä. Heille asia tuntuu olevan hulvatontakin kun pää ja kädet on samassa langassa.

Itse olen ihmetellyt samaa, eikö porukka muista mihin on menossa kun ei voi sitä vilkkua aktivoida edes 3 sekuntia ennen risteystä? Vasta sitten kun renkaat kääntyy niin löytyy vilkku.

Taajamassa yks hailee kun nopeudet pieniä, mutta maantiellä kyllä vituttaa kun edessäoleva pistää liikenteen seis ilman vilkkua. Letkassa kaikki ihmettelee että mitä helvettiä tapahtuu kun ollaan H Moilasena keskellä tietä eikä kenenkään vilkku käy. Sieltä kun joku hätäisempi lähtee ohi kun ei kerran ketään ole kääntymässäkään niin on melko soppa kehitetty aivan turhaan.

Ajattelin aiemmin että vilkuttamattomuus johtuu häpeästä: ei kehdata vilkuttaa, kun sit ne tietää mitä mä teen! Mutta nykyisin olen sitä mieltä ettei autoilijat enää tajua mikä vilkku on, miten sitä käytetään, ja: miksi. Tosin he valtaosin ovat ajokortti taskussa, että on se niille joskus kerrottu...

Vuoden viimeiseltä päivältä:
"No, liikennettä oli aika tavalla eikä piru vie yksikään vilkuttanut kuten kuuluu! On se kumma, aika monella on kuitenki ratin takana ajokortti, eikä silti tiedetä miksi vilkua käytetään, eikä miten!
Unohdin kissanruuan ja piti vielä lähteä lähikauppaan, ja kas: edessäni ajoi joku mustaa autoa, ja vilkutti asiallisesti! Olin jo varsin ilahtunut...kunnes hän kurvasi kaupan pihalla kahteen ruutuun...siis saa*na siihen keskelle etten vaan mahtuisi mihinkään! No, luuloni kanssaihmisistä sai vaan lisävakuuttelua ;-D"

Statistiikka

Viestiketjuista
296 945
Jäsenet
81 242
Uusin jäsen
simoeep

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom