Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Turun päässä motaria noi vaihtuvat ovat usein aavistuksen myöhässä (ainakin kun sataa). En tiedä voiko tuolle kauheasti tehdä mitään kun sademäärä jostain yksittäisestä pilvestä on aika mahdoton arvioida kun keli muuttuu viiden kilsan sisällä aivan toiseksi. Täten kun huono keli alkaa niin rajoitus ei ole vielä laskenut ja kun kuuro menee ohi niin rajoituksen nosto kestää hetken.

Ehkä noihin voisi suoraan asettaa alemman rajoituksen jos sataa vettä tai lunta eli esim. Ranskan tapaan kaksi eri rajoitusta kylteissä (vaikka molemmat olisivat muuttuvia).
Miten noita muuten arvioidaan? Onko olemassa joku operaattori joka valvoo vai reagoidaanko vain ilmoitettuihin havaintoihin?
 
Oletan että siellä valvomossa jotain kytkintä käännetään, mutta en tiedä onko tuo automaattinen vai tapahtuuko jotain ihmistoimintaa kameroiden perusteella.
Olisi kiva tietää tuo koko prosessi. Harmi ettei televisiossa enää ole tietoiskuja siitä miten asiat toimii.

Pelkästään automatiikkaan nuo eivät varmaan voi nojata, sillä mm. sensoriongelmat ovat läsnä. Tai mistä minä tiedän, voihan siellä olla ihmistäkin paremmat algoritmit jo.
 
Asun kadulla, jossa on 30-rajoitus ja koulu lähellä. Läheisessä talossa on mahdollisesti manneilla Mersu, jolla ajelevat ihan miten sattuu. Aina kaasu pohjassa niin että dieselkoneen huudatus kuuluu sisälle asti ja nyt ensilumien aikaan tulivat kahva edellä vastaan samalla, kun lapset kävelivät koulusta kotiin. Siinä on jo kävelijät vaarassa. Luonnollisesti pysäköivät aina invapaikallekin. Noihin ei nyt varmaan edes kortin menettäminen ja sakot auta.

Tällä kadulla on myös rytissyt jo kahdesti tänä vuonna. Aiemmin kuulin keskellä päivää avoimesta ikkunasta amisauton pakoputken pörinää ja kovan kiihdytyksen ja sitten rysähti. Nyt viime yön aikana oli läheisen talon nurmikolle ilmestynyt romuttunut Bemari. Ei tainnut ihan 30-vauhdissa lähteä lapasesta. Jos on ihan pakko kaahata ja luisutella, niin luulisi löytyvän parempiakin paikkoja...
 
Asun kadulla, jossa on 30-rajoitus ja koulu lähellä. Läheisessä talossa on mahdollisesti manneilla Mersu, jolla ajelevat ihan miten sattuu. Aina kaasu pohjassa niin että dieselkoneen huudatus kuuluu sisälle asti ja nyt ensilumien aikaan tulivat kahva edellä vastaan samalla, kun lapset kävelivät koulusta kotiin. Siinä on jo kävelijät vaarassa. Luonnollisesti pysäköivät aina invapaikallekin. Noihin ei nyt varmaan edes kortin menettäminen ja sakot auta.

Tällä kadulla on myös rytissyt jo kahdesti tänä vuonna. Aiemmin kuulin keskellä päivää avoimesta ikkunasta amisauton pakoputken pörinää ja kovan kiihdytyksen ja sitten rysähti. Nyt viime yön aikana oli läheisen talon nurmikolle ilmestynyt romuttunut Bemari. Ei tainnut ihan 30-vauhdissa lähteä lapasesta. Jos on ihan pakko kaahata ja luisutella, niin luulisi löytyvän parempiakin paikkoja...
Omassa naapurustossani asuintalojen alue rajautuu suuriin vähittäismyynnin rakennuksiin, jotka toimivat samalla meluesteenä takana kulkevalle valtaväylälle. Välissä kulkevalla kadulla taitaa olla 30 nopeusrajoitus ja valtaväylältä tulee bussipysäkin kohdalta klv myymälöiden välistä ja ylittää tämän pikkukadun liikenteenjakajan kautta ja jatkuu puistoa pitkin syvemmälle keskelle asutusta. Eli aika paljon jalankulkijoita ja pyöräilijöitä (joiden pitäisi toki väistää risteävää liikennettä) kulkee tuon kadun yli tämän suojatien ja liikenteen jakajan / välisaarekkeen kautta. Joka vuosi tuon liikenteenjakajan tolpat on kuitenkin ajettu nurin - sen verran paljon tuolla suoralla kiihdytellään ja kaahaillaan, vaikka suojatielle voi aika yllättäen rakennusten välistä tulla kevyttä liikennettä. Kanssa-autoilijoissa ärsyttää siis kaahailu aivan väärässä paikassa.

Mutta tänään oli niin vahvaa suorittamista Turun motarilla (taas), että pakko hieman avautua. Ja lähtökohtanahan on siis se, että satasen tikkarien alueella ajan vähäisissä liikennemäärissä vakkari päällä gps-nopeuden heilahdellessa jossain 102-103 km/h välillä.

Reissun ensimmäinen suorittaja oli Kia-kuski (joku uudehko pikku-suv), joka tuli ainoana lähistöllä ajavana autona arviolta 120 km/h ohitse, vaihtoi kaistaa eteeni ja tiputti nopeuden siten, että minun olisi joko täytynyt jarruttaa tai vaihtoehtoisesti tehdä nopea kaistanvaihto ja ohitus (kuten teinkin).

Lähes identtisen manööverin veti vanhan Golfin kuljettaja, joka tosin ohitukseni jälkeen tovin perässäni kruisattuaan (ihan hyvällä turvavälillä tosin), ampaisi ohitseni uudestaan ja katosi horisonttiin.

Kolmantena tapauksena oli uudehkon Quasqain ohjastaja, jonka perässä ensin ohitin hitaampaa liikennettä hieman normaalia etenemisnopeuttani pienemmällä nopeudella. Ohituksen jälkeen palasin normaalisti takaisin oikealla kaistalle ja jäin seuraamaan Quasqaita, joka jatkoi vauhtiaan hieman hidastaen vasenta kaistaa kilometrin parin verran. Välillämme oli aluksi useamman kymmenen metrin matka, mutta annoin sen kutistua, mutta en kuitenkaan lähtenyt ohittamaan oikealta. Lopulta Nissani vaihtoi oikealle eteen alle satasen vauhdissa, vaihdoin kaistan vasemmalle, talla pohjaan ja ohitse n. 140 mittarissa (kuiva tunneli), takaisin oikealle kaistalle, jalka pois kaasulta ja takaisin 103 gps-nopeuteen ja kas! Quasqai roikkuikin hyvässä peesissä ja tulikin samaa matkaa seuraavat kymmenet kilometrit.

Neljäs ja viides esimerkki puolestaan kyseenalaistaa joidenkin esittämää ajatusta siitä, että saksalaisten laatumerkkien kuljettajat olisivat jotenkin parempia kuskeja. Ensin esimerkkiä näytettiin Audilla (A4 tai A6 sedan, kaiketi uusin korimalli): Muuten tyhjällä tiellä ajan samaa tahtia toisen perässä sellaisella etäisyydellä, että väliin mahtuisi ruuhkaliikenteessä auto tai pari. Rampilta tulee tämä Audi ja jotenkin kuski onnistuu kuin onnistuukin sovittamaan nopeuden niin, että hän tähtää minun ja edellä ajavan väliin, mutta siten, että saan taas tehdä nopean kaistanvaihdon välttääkseni peräänajon.

Päivän viides tapaus alkoi identtisesti edellisen kanssa, mutta tällä kertaa Mersun (E-sarja, kaiketi uusinta mallia) kuski ilmeisesti provosoitui ihan kohtalaisesti ja välittömästi ohitukseni jälkeen tuli vauhdilla vasemmalta ohi, kiilasi eteeni ja tiputti vauhtiaan alle omani. Myönnän, että saatoin aavistuksen provosoitua tästä vedosta ja annoin turvavälin pienentyä melko paljon pienemmäksi, kuin mitä itse pidän normaalisti miniminä. Perän tullessa vastaan vaihdoin kaistaa ja olin tällä nopeuserolla melkein saman tien Mersusta ohi (koko ajan ajoin siis 102-103 gps nopeus vakkarissa), mutta Mersu painoi sen verran kaasua, että se asettui suoraan vierelleni. No siinä sitten kaveruksina ajeltiin jonkin aikaa rinta rinnan, kunnes päätin tehdä rivakan kiihdytyksen tavanomaiseen 140 ohitusnopeuteen ja painoin ohi. Voi toki olla, että mersukuski teki tämän kaiken tahattomasti esim. kännykkää räplätessään, sillä jos hän kilpaa olisi halunnut ajaa, en olisi hänestä ohitse omalla kulkineellani päässyt.

Myönnän, että sosiologisessa havainnoinnissani yhtenä puutteena on se, että vaikka tunnistin Audin ja Mersun sangen uusiksi, en voi olla varma, että kuljettaja oli ensimmäinen omistaja. Jos kokenut premium-kuski vaihtaa autoa parin vuoden välein, voi käytettykin Mersu tai Audi vaikuttaa silmiini uudenkarhealta. Ts. havaintoni eivät siis todista vääräksi tässä ketjussa esitettyä väitettä siitä, että premium-merkkien ensiostajat eivät töhöilisi liikenteessä.
 
Yllä olevan viestin Mersu tuskin provosoitu pelkästään siitä että joku ohitti. Eiköhän siinä ollut hänestä jotain heikosti suoritettu, kuten liian lähelle eteen vaihtaminen ohituksen jälkeen tmv.

Tämä sillä ajatuksella etten ei Akaan itse ole 25 vuoden ajouran aikana nähnyt kenenkään provosoituvan ohituksesta joka menisi täysin oppien mukaan. Hulluja tietty on, mutta harvoin ajavat uusilla mersulla.
 
Yllä olevan viestin Mersu tuskin provosoitu pelkästään siitä että joku ohitti. Eiköhän siinä ollut hänestä jotain heikosti suoritettu, kuten liian lähelle eteen vaihtaminen ohituksen jälkeen tmv.

Tämä sillä ajatuksella etten ei Akaan itse ole 25 vuoden ajouran aikana nähnyt kenenkään provosoituvan ohituksesta joka menisi täysin oppien mukaan. Hulluja tietty on, mutta harvoin ajavat uusilla mersulla.
Voihan sitä selitellä ummet ja lammet, mutta tapanani tosiaan on jättää reilu väli ohitettavaan ja kelin ollessa kuiva ei rapakaan roiskunut. Voi toki olla, että ohitus itsessään ei provosoinut vaan se, etten lain vastaisesti alunperin väistänyt moottoritielle liittyjää, jolloin Mersun tultua liityntärampilta eteeni oli pieni hetki ennen ohitusta, jolloin turvaväli oli turhan pieni (auton mitan verran). Ts. ohitin hänet melko läheltä, mutta itsehän hän ajoi eteen sen sijaan, että olisi väistänyt ja liittynyt taakseni.

Ja sen verran Mersujen kuljettajista, että ainakin entisessä naapurustossani, muuten sangen pienituloisen porukan joukossa, erinäiset ravintoloitsija- tai parturi-oletetut ajelivat hyvin uusilla saksalaisilla premium-autoilla. Tapaan kuului myös 30 km/h pihakadulla kiihdyttely.
 
Omassa naapurustossani asuintalojen alue rajautuu suuriin vähittäismyynnin rakennuksiin, jotka toimivat samalla meluesteenä takana kulkevalle valtaväylälle. ----- sen verran paljon tuolla suoralla kiihdytellään ja kaahaillaan, vaikka suojatielle voi aika yllättäen rakennusten välistä tulla kevyttä liikennettä. Kanssa-autoilijoissa ärsyttää siis kaahailu aivan väärässä paikassa.
Tuosta tuli mieleen sitten joillain alueilla suosittu kohellus kauppa keskittymien pysäköintialueilla. Ymmärettävää että laajat avoimet piha(parkki) alueet houkuttaa, ja joukossa tyhmyys tiivistyy.





Kolmantena tapauksena oli uudehkon Quasqain ohjastaja, jonka perässä ensin ohitin hitaampaa liikennettä hieman normaalia etenemisnopeuttani pienemmällä nopeudella. Ohituksen jälkeen palasin normaalisti takaisin oikealla kaistalle ja jäin seuraamaan Quasqaita, joka jatkoi vauhtiaan hieman hidastaen vasenta kaistaa kilometrin parin verran. Välillämme oli aluksi useamman kymmenen metrin matka, mutta annoin sen kutistua, mutta en kuitenkaan lähtenyt ohittamaan oikealta. Lopulta Nissani vaihtoi oikealle eteen alle satasen vauhdissa, vaihdoin kaistan vasemmalle, talla pohjaan ja ohitse n. 140 mittarissa (kuiva tunneli), takaisin oikealle kaistalle, jalka pois kaasulta ja takaisin 103 gps-nopeuteen ja kas! Quasqai roikkuikin hyvässä peesissä ja tulikin samaa matkaa seuraavat kymmenet kilometrit.

Tämä kuulostaa siltä että Qausqai kuski jäi pussiin, ei tilaa vaihtaa oikealla kun siellä menee auto, jolloin jää vaihtoehdoksi jatkaa matkaa vasemmalla, tai hidastaa ja tähdätä oikealla menevän taakse, tai sitten niitä huonoja vaihtoehtoja, kiihdyttää väliaikaisesti ja vaihtaa oikealla menevän eteen, ja huonoin sittei vaihtaa eteen , oliko esimerkki, arviointi virhe, vai provosoitumista, ehkä molempia.



Voihan sitä selitellä ummet ja lammet, mutta tapanani tosiaan on jättää reilu väli ohitettavaan ja kelin ollessa kuiva ei rapakaan roiskunut. Voi toki olla, että ohitus itsessään ei provosoinut vaan se, etten lain vastaisesti alunperin väistänyt moottoritielle liittyjää, jolloin Mersun tultua liityntärampilta eteeni oli pieni hetki ennen ohitusta, jolloin turvaväli oli turhan pieni (auton mitan verran). Ts. ohitin hänet melko läheltä, mutta itsehän hän ajoi eteen sen sijaan, että olisi väistänyt ja liittynyt taakseni.

Ja sen verran Mersujen kuljettajista, että ainakin entisessä naapurustossani, muuten sangen pienituloisen porukan joukossa, erinäiset ravintoloitsija- tai parturi-oletetut ajelivat hyvin uusilla saksalaisilla premium-autoilla. Tapaan kuului myös 30 km/h pihakadulla kiihdyttely.
Jaa, tuollaista vuorottelua.
 
Asun kadulla, jossa on 30-rajoitus ja koulu lähellä. Läheisessä talossa on mahdollisesti manneilla Mersu, jolla ajelevat ihan miten sattuu. Aina kaasu pohjassa niin että dieselkoneen huudatus kuuluu sisälle asti ja nyt ensilumien aikaan tulivat kahva edellä vastaan samalla, kun lapset kävelivät koulusta kotiin. Siinä on jo kävelijät vaarassa. Luonnollisesti pysäköivät aina invapaikallekin. Noihin ei nyt varmaan edes kortin menettäminen ja sakot auta.

Tällä kadulla on myös rytissyt jo kahdesti tänä vuonna. Aiemmin kuulin keskellä päivää avoimesta ikkunasta amisauton pakoputken pörinää ja kovan kiihdytyksen ja sitten rysähti. Nyt viime yön aikana oli läheisen talon nurmikolle ilmestynyt romuttunut Bemari. Ei tainnut ihan 30-vauhdissa lähteä lapasesta. Jos on ihan pakko kaahata ja luisutella, niin luulisi löytyvän parempiakin paikkoja...
Täällä on 40km/h rajoitukset kun pelkkää pientaloaluetta useita kilometrejä plus päiväkotia ja sen sellaista. Tuossa kun on paljon puitakin alueella, asfaltti on aika usein mustan jään peitossa kun ei Aurinko oikein paista ja pääse sitä sulattamaan kunnolla. Aamulla havaitsinkin, kun elämää kovempi kuski oli saanut yhden katuvalon nurin. Ajojäljistä päättelemällä auton hallinta menetettiin useita kymmeniä metrejä aiemmin josta se ajautui pientareelle ja siitä suoraan päin lyhtypylvästä, joka sitten kaatui. Kuskina oli vähemmän yllättäen amispoju ja autona voidaankin ihan arvata että mikä mahtoi olla. Onhan se siistiä kun takavedolla voi vähän leikkiä. Eikö? Sama jantteri vetää kesäisin jotain 80km/h samalla pätkällä. Sille on monesti sanottu, mutta amis kun on eli idiootti, niin eipä se puhe tollaseen auta. Ehkä nyt oppi?
 
Asun itsekin alueella jolla on 30 km/h rajoitus ja sen kyllä huomaa ketkä on niitä minäminäkuskeja joita ei rajoitukset koske. Näitä samoja tuntuu yhdistävän täysi kyvyttömyys huomioida ympäristöään millään tavalla. Eivät varmaan tajua että jo pelkästään melun kannalta on ihan helvetin suuri ero ajaako 30 km/h vai 50 km/h, joka pätee erityisen vahvasti öisin.

Edes korotettu suojatie ei saa näitä pässejä hidastamaan. Uusi suosikkiharrastukseni kävellessä onkin nauraa yllättyineille hönöille kun auto tekee omatoimisen hätäjarrutuksen kun lähestyn suojatietä. Viimeisen kuukauden aikana idioottiansaan on mennyt kolme autoa. Ainakin Tesla, Mersu ja Skoda on kuljettajiaan parempia autoja havainnoimaan jalankulkijoita.
 
Viimeksi muokattu:
Yllä olevan viestin Mersu tuskin provosoitu pelkästään siitä että joku ohitti. Eiköhän siinä ollut hänestä jotain heikosti suoritettu, kuten liian lähelle eteen vaihtaminen ohituksen jälkeen tmv.

Tämä sillä ajatuksella etten ei Akaan itse ole 25 vuoden ajouran aikana nähnyt kenenkään provosoituvan ohituksesta joka menisi täysin oppien mukaan. Hulluja tietty on, mutta harvoin ajavat uusilla mersulla.


Tänään tuli todistettua tuollainen "huono" ohitus. Ajeltiin ohituskaistalla jossa rajoitus 80, ajellaan työmatkaletkassa 83-84 gepsiin. No sieltä tulee joku vanha volvo reipasta ylinopeutta ohi ja koukkaa takaisin oikealle kaistalle aika läheltä etummaisen keulaa.

Tämä siis aivan turhaan, sillä ohituskaistaa oli vielä lähes kilometri jäljellä eikä ketään ollut siellä letkanvetäjän edessä. Olisi hyvin voinut jättää vaikka 200 metriä väliä ennen oikealle kaistalle palaamista mutta ei. Pitää koukata siitä ihan keulan edestä.

Jos löytyy menohaluja eikä sakon riski haittaa niin olettaisi että voisi sitten painaa sitä kaasua ja ottaa kunnon välimatka ensin. Jos ei riitä tila niin ei sitten ohita. Tuossa ohituskaistalla ei ole mitään syytä tuollaiselle koukkaamiselle. Paitsi tietenkin ajotaidottomuus, jolloin pitäisi ottaa kortti veks.

+ kun puhutaan työmatkaliikenteestä niin siinä ei oikeasti voita montaa sekuntia, kun seuraava letka tulee kilsan päästä vastaan eikä ilman ohituskaistaa pääse ohi.
 
Tänään joku sankari yritti taas voittaa sekunteja Länsiväylällä. Oikealla yhtenäinen jono kulki n. 78 km/h ja vasemmalla auto ohittaa jonoa arviolta n. 83 km/h nopeudella. Rajoitus 80 km/h.

Tämän vasemmalla olevan auton konttiin tuli aika reipasta vauhtia uudehko premium auto, joka alkoi heilumaan ja väläytteli pitkiä. Edessä oikea kaista alkoi hidastumaan lisää ja jono tiivistymään, kun edessä oleva liittymä veti huonosti. Ajatuksissa kävi että onkohan tuo sekoilija oikeasti niin helvetin tyhmä että lähti ohittamaan tätä hidastuvaa jonoa juuri ennen kuin hän oli jäämässä pois motarilta. No kyllähän se "viikon tyhmin kiireinen minäminäiidiootti" -palkinto oli tarjolla kun kaveri juuri ennen liittymään veti oikealle kaistalle tiukkaan väliin reippaan jarrutuksen kera ja aiheutti samalla voimakkaan jarruhaitariliikkeen oikealle kaistalle.

Suomi nousuun työmatkasekunteja voittamalla (eli hidastamalla ja vaarantamalla muiden työmatkaa)!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
292 875
Viestejä
5 006 820
Jäsenet
80 368
Uusin jäsen
Dzenkussz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom