Asun kadulla, jossa on 30-rajoitus ja koulu lähellä. Läheisessä talossa on mahdollisesti manneilla Mersu, jolla ajelevat ihan miten sattuu. Aina kaasu pohjassa niin että dieselkoneen huudatus kuuluu sisälle asti ja nyt ensilumien aikaan tulivat kahva edellä vastaan samalla, kun lapset kävelivät koulusta kotiin. Siinä on jo kävelijät vaarassa. Luonnollisesti pysäköivät aina invapaikallekin. Noihin ei nyt varmaan edes kortin menettäminen ja sakot auta.
Tällä kadulla on myös rytissyt jo kahdesti tänä vuonna. Aiemmin kuulin keskellä päivää avoimesta ikkunasta amisauton pakoputken pörinää ja kovan kiihdytyksen ja sitten rysähti. Nyt viime yön aikana oli läheisen talon nurmikolle ilmestynyt romuttunut Bemari. Ei tainnut ihan 30-vauhdissa lähteä lapasesta. Jos on ihan pakko kaahata ja luisutella, niin luulisi löytyvän parempiakin paikkoja...
Omassa naapurustossani asuintalojen alue rajautuu suuriin vähittäismyynnin rakennuksiin, jotka toimivat samalla meluesteenä takana kulkevalle valtaväylälle. Välissä kulkevalla kadulla taitaa olla 30 nopeusrajoitus ja valtaväylältä tulee bussipysäkin kohdalta klv myymälöiden välistä ja ylittää tämän pikkukadun liikenteenjakajan kautta ja jatkuu puistoa pitkin syvemmälle keskelle asutusta. Eli aika paljon jalankulkijoita ja pyöräilijöitä (joiden pitäisi toki väistää risteävää liikennettä) kulkee tuon kadun yli tämän suojatien ja liikenteen jakajan / välisaarekkeen kautta. Joka vuosi tuon liikenteenjakajan tolpat on kuitenkin ajettu nurin - sen verran paljon tuolla suoralla kiihdytellään ja kaahaillaan, vaikka suojatielle voi aika yllättäen rakennusten välistä tulla kevyttä liikennettä. Kanssa-autoilijoissa ärsyttää siis kaahailu aivan väärässä paikassa.
Mutta tänään oli niin vahvaa suorittamista Turun motarilla (taas), että pakko hieman avautua. Ja lähtökohtanahan on siis se, että satasen tikkarien alueella ajan vähäisissä liikennemäärissä vakkari päällä gps-nopeuden heilahdellessa jossain 102-103 km/h välillä.
Reissun ensimmäinen suorittaja oli Kia-kuski (joku uudehko pikku-suv), joka tuli ainoana lähistöllä ajavana autona arviolta 120 km/h ohitse, vaihtoi kaistaa eteeni ja tiputti nopeuden siten, että minun olisi joko täytynyt jarruttaa tai vaihtoehtoisesti tehdä nopea kaistanvaihto ja ohitus (kuten teinkin).
Lähes identtisen manööverin veti vanhan Golfin kuljettaja, joka tosin ohitukseni jälkeen tovin perässäni kruisattuaan (ihan hyvällä turvavälillä tosin), ampaisi ohitseni uudestaan ja katosi horisonttiin.
Kolmantena tapauksena oli uudehkon Quasqain ohjastaja, jonka perässä ensin ohitin hitaampaa liikennettä hieman normaalia etenemisnopeuttani pienemmällä nopeudella. Ohituksen jälkeen palasin normaalisti takaisin oikealla kaistalle ja jäin seuraamaan Quasqaita, joka jatkoi vauhtiaan hieman hidastaen vasenta kaistaa kilometrin parin verran. Välillämme oli aluksi useamman kymmenen metrin matka, mutta annoin sen kutistua, mutta en kuitenkaan lähtenyt ohittamaan oikealta. Lopulta Nissani vaihtoi oikealle eteen alle satasen vauhdissa, vaihdoin kaistan vasemmalle, talla pohjaan ja ohitse n. 140 mittarissa (kuiva tunneli), takaisin oikealle kaistalle, jalka pois kaasulta ja takaisin 103 gps-nopeuteen ja kas! Quasqai roikkuikin hyvässä peesissä ja tulikin samaa matkaa seuraavat kymmenet kilometrit.
Neljäs ja viides esimerkki puolestaan kyseenalaistaa joidenkin esittämää ajatusta siitä, että saksalaisten laatumerkkien kuljettajat olisivat jotenkin parempia kuskeja. Ensin esimerkkiä näytettiin Audilla (A4 tai A6 sedan, kaiketi uusin korimalli): Muuten tyhjällä tiellä ajan samaa tahtia toisen perässä sellaisella etäisyydellä, että väliin mahtuisi ruuhkaliikenteessä auto tai pari. Rampilta tulee tämä Audi ja jotenkin kuski onnistuu kuin onnistuukin sovittamaan nopeuden niin, että hän tähtää minun ja edellä ajavan väliin, mutta siten, että saan taas tehdä nopean kaistanvaihdon välttääkseni peräänajon.
Päivän viides tapaus alkoi identtisesti edellisen kanssa, mutta tällä kertaa Mersun (E-sarja, kaiketi uusinta mallia) kuski ilmeisesti provosoitui ihan kohtalaisesti ja välittömästi ohitukseni jälkeen tuli vauhdilla vasemmalta ohi, kiilasi eteeni ja tiputti vauhtiaan alle omani. Myönnän, että saatoin aavistuksen provosoitua tästä vedosta ja annoin turvavälin pienentyä melko paljon pienemmäksi, kuin mitä itse pidän normaalisti miniminä. Perän tullessa vastaan vaihdoin kaistaa ja olin tällä nopeuserolla melkein saman tien Mersusta ohi (koko ajan ajoin siis 102-103 gps nopeus vakkarissa), mutta Mersu painoi sen verran kaasua, että se asettui suoraan vierelleni. No siinä sitten kaveruksina ajeltiin jonkin aikaa rinta rinnan, kunnes päätin tehdä rivakan kiihdytyksen tavanomaiseen 140 ohitusnopeuteen ja painoin ohi. Voi toki olla, että mersukuski teki tämän kaiken tahattomasti esim. kännykkää räplätessään, sillä jos hän kilpaa olisi halunnut ajaa, en olisi hänestä ohitse omalla kulkineellani päässyt.
Myönnän, että sosiologisessa havainnoinnissani yhtenä puutteena on se, että vaikka tunnistin Audin ja Mersun sangen uusiksi, en voi olla varma, että kuljettaja oli ensimmäinen omistaja. Jos kokenut premium-kuski vaihtaa autoa parin vuoden välein, voi käytettykin Mersu tai Audi vaikuttaa silmiini uudenkarhealta. Ts. havaintoni eivät siis todista vääräksi tässä ketjussa esitettyä väitettä siitä, että premium-merkkien ensiostajat eivät töhöilisi liikenteessä.