Motarilla tuntuu porukalla keittävän, jos joku nysvää ohi yhden km/h erolla. Kyllä maar, vituttaahan se. Samoin kun rekka lähtee ohittamaan toista rekkaa, toisella 83 km/h ja toisella 87 km/h ja nopeusrajoitus 120 km/h.
Kuten esimerkille kerroit niin kananttaa erottaa millä vauhdille ohitetaan.
Pienessä ruuhkassa jos 120 tiellä joku rajoitin rekka lähtee 85km/h vauhdilla ohittaan toista jolla rajoitin/vakkari säädetty tiukasti 80km/h, ehkä niitä hetkiä missä toivoisi että poliisin nopeusvaltontaa nolla toleranssilla.
Onnibussi jos ohittaa rekkaa, satasen rajoitinta vasten, niin ehkä siellä on yläkerta täynnä, ja ei noita nyt niin kauhesti ole ja nopeasti ohi. Rekka vs rekka esimerkki, vaikka minuutit tuntuun kestävän, niin yleensä aika nuolten menee, niin ei siinä tolkuttoman kauaa mene. Tietenkin jos Lahteen menessä tulee se kymmennes tapus niin no. No ei kai niin yleistä.
Sitten jos joku ohittaa rajoitusten mukaan korkeinta salittua, toista rajoitusten mukaan ajavaa, no ärsyttäähän se jos itsellä menohaluja enemmän, mutta jos ehkä sitten hetkiä miettiä uudestaan.. Ja onhan se sitä tien tehokasta käyttöä kun täytetään kaikki kaistat
Onkohan taustalla sama k...päisyyden diagnoosi, jonka pakkoliikkeet näkyvät siten että suositaan puolityhjää ohituskaistaa ja ajellaan sitä tasaista nopeutta harvassakin liikenteessä mutta kiihdytetään siinä vaiheessa hetkeksi vauhti kun havaitaan etuoikealla joku, joka lähestyy esim. rekkaa ja saattaa kohta yrittää etuilla siihen hituskaistalle?
On kuljettajia jotka ohituspäätöksen tehtyään kiihdyttävät , siis ennen kaistanvaihtoa. En tiedä onko kilpialuvietti, vai ihan vain tapa että ohittaessa ajetaan lujempaa. Tämä havainto ihan kyydissä olleena, eli ei kaikilla riipu mistään muusta. Osa vetaan koko ohituksen läpi sillä valitulla kiihdytetylla nopeudella, osa kun siirtynyt siihan jalka kaasuun, niin vähän aaltoilevampaa.
Uskon että on heitä jotka tekevät niin päästäkseen ohituskaistaa tulevan eteen. Näistä sitten se boomeri versio joka vilkkaassa liikenteessä kun haravaa jonoutumsita koukkaa vasemmalle eteen, ohittaa ja palaa ohitetun eteen, vasemlla kaistalla tulevat pääsevät jälleen kiihdyttään, mutta oikealle palannut alkaa seuraavan ohitusta suunnitteleen, pieni kiihdtys ja vasemmalle toisten eteen, voi jatkaa samaa siksakkia. Oletan että tässä kyse jostain viimevuosisadan koulutuksesta , en tiedä onko se osalla ihan kiusantekoa kiihdytyst, kiilaaminen eteen, vai onko se vain ajotaidottomuuta.
Mitä varten nykyautoissa sitten on toinen toistaan isommat näytön kuskin edessä?
Hmm, niitä fosiili firmojen juttuja, modernissa sähköautossa ei laisinkaan.. jatkot varmaan Teslaketjuun