Homma on pielessä jo kun ei olla ennakoitu että kohta on liittymä. Eli turvavälit pitäisi olla kunnossa(5sek) liittymän kohdalla ja nopeus korkeintaan rajoituksen mukainen kaikilla, niin liittyminen olisi epävarmoillekin paljon sujuvampaa.
Sitten jos itse on siinä oikealla kaistalla ajamassa tasaista rajoituksen sallimaa vauhtia ja turvavälit löytyy molempiin suuntiin, niin alkaa olla jo harvinaisempaa että joku tulee liittymästä ajamaan viereen. Siinäkin liittyjän on tehtävä päätös että meneekö eteen vai taakse ja osoittaa se vauhdin valinnalla. Päätietä ajavan ei tosiaankaan pidä muuttaa nopeuttaa ennenkuin viestintä on tehty.
Sitten taas jos siellä on se rekka liittymässä hieman edempänä ja tiedät ettei sen matkavauhti ole omaasi isompi, niin voi ihan lain mukaan aloittaa sen ohittamisen ennakoiden. Ei se ole väistämistä jos näet että kohta saisit hitaamman perän kiinni ja siirryt ajoissa vasemmalle tehden normaalit havainnot ohittaaksesi sen, Siitä vierestä jos lähtisit vaihtamaan kaistaa niin olisi kyseessä laiton ja vaarallinen väistäminen.
Yksikin keskimääräistä huonompi kuski, eli sellainen joka ajaa yli rajoituksen tai ilman turvaväliä liittymän kohdalla pilaa kokonaisuuden ja muut joutuu kompensoimaan. Monesti toinen osaamaton on vielä tulossa ilman turvaväliä liittymästä muuttaen tilanteen possujunan liittymiseksi.