Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Siis auton sisämelu nousee jonnekin 85 dB kieppeille?

Piti ihan hakea kun ei ollut mitään käryä.
Ilmeisesti tän vuosikymmenen autoissa 55-65 dB on vakioiduissa mittauksissa saatu. Maantienopeuksissa.

EU-alueella tyyppihyväksyttyjen autojen aiheuttama melu saa kai olla max 68 dB nykyään. Auton ulkopuolella. Jotain on pahasti pielessä jos edes semimodernin auton sisämelu on mitenkään haitallisella tasolla.

Ei varmaankaan nouse mitattu melutaso noin korkeaksi, mutta itselläni on vaivana nuorempana hommattu tinnitus, joten olen asian kanssa ylivarovainen. Joka tapauksessa joissain tämänkin vuosituhannen autoissani on ollut meteliä sen verran, etten ole halunnut kuunnella sitä pidemmillä matkoilla ilman kuulosuojausta. Jos tuollaista huminaa kuuntelen vaikka 4 tuntia päivässä, niin huomaan sen korvan soinnista kyllä illalla. Nykyinen auto onneksi on sen verran hiljainen, etten ole tulppia tarvinnut.

Menee offtopiciksi, mutta tuohon sisämeluun vaikuttaa aika paljon myös tienpinta, renkaiden laatu ja jopa se, että ikkunan puolella ts. kuljettajan vasempaan korvaan melutaso voi olla selkeästi kovempi kuin oikeaan. Pointtina nyt oli lähinnä se, etten oman kokemuksen perusteella ihmettele jos joku käyttää luureja autossa myös melua rajoittamaan.
 
Tämä aiheutti aamuliikenteessä hivenen hämmennystä.

Oli siellä päässä joku heijastin, mutta kurassa ja pölyssä, eikä se kovassa auringonpaisteessa paljoa näkynyt.
PXL_20250724_044908212.RAW-01.COVER.jpg
 
Toki, mutta tieliikennelaki nyt ei aina noudata maalaisjärkeä, se on huomattu tälläkin foorumilla.
 
Onko merkkilippu tuollaisessa pakollinen, eikö valo / heijastin riit?
En tiedä mikä on minimi, mutta kuvassa näyttää sellaiselta että maalikkona en jättäisi jonkin pienen punaledivalon ja heijastimen varaan. tuossa viidenmetrin päässä koko huomio patteri.


Ei kaikilla ole hyvää syvyys näköä, tai edes kohtuullista.

Kukaan kortillinen tietenkään noin lähellä aja, mutta ensimmäisissä valoissa voi rullata lähelle , saati jos samalla yrittää navigaattorista arpoa sopivaa kaistavalintaa. Vauhdit toki silloin hiljaisia, mutta voi silti sattua.

Satunnaisesti näkee liikenteessä jakeluautojen nostotakalautoja vaaka asennossa, jos ovet kiinni silmii nähden sopivalla korkeudella niin ei isosti erotu ja taajama-ajossa voi olla vaarallinen, varsinkin kääntyessä.


Edit.
Mutta edelleen kai voimassa ihan se että se yli parimetriä ylittävä on merkattava sillä lipulla. Silmärääisesti tuo ylittää reippaasti sen.
 
Viimeksi muokattu:
Näinpä, voihan se toki olla vaikka tippunutkin siitä, mutta ammattikuskin luulisi osaavan kiinnittää. Onhan tuollainen aika hazardi varsinkin suoraan takaa päin ajaessa kun syvyyttä ei erota.
 
Näinpä, voihan se toki olla vaikka tippunutkin siitä, mutta ammattikuskin luulisi osaavan kiinnittää. Onhan tuollainen aika hazardi varsinkin suoraan takaa päin ajaessa kun syvyyttä ei erota.
Olisko tässä nyt se miina että nämä vähän muuttuneet viimevuosina, ja tuo on kapea ylitys niin ei tarvi koko merkintä patteria olla mitä leveämmissä. Mutta ei se nyt voi tarkoittaa etteikö sitä pitäisi sillä lipulla merkitä ja valoilla kuten ennen.

Netin oppimateriaali puhuu järjestäin perinteistä lippu, punainen valo taakse juttua.

Mutta jos joku jaksaa kaivaa faktaa niin varmaan kiinnostaa nörttejäkin, jos sattuva lipputankoa kuljettaa.
 
TLL 110.1 §:
Jos kuorma ulottuu ajoneuvon edessä ajoneuvon ääriviivan ulkopuolelle tai takana yli 1,00 metrin ajoneuvon ääriviivan ulkopuolelle, on kuorman uloin osa merkittävä punaisella tai punakeltaisella, vähintään 300 millimetriä korkealla ja 300 millimetriä leveällä merkkilipulla.
 
Ei mua yleensä autolla ajaessa ärsytä mikään muu kuin tahallinen kiusanteko, mutta kyllä se on toi ihmisten parkkipaikkakäyttäytyminen mikä mulla menee ihon alle.

Kävin kaupassa, kaupan parkkialue on jaettu kolmeen isoon alueeseen. Ajoin viimeiselle alueelle ja se oli aivan tyhjä. Kävin nopeasti ostaa kaljaa, niin eiköhän joku vanha pappa ole parkkeerannut auton muutaman sentin päähän. Koitin kurkkia auton sisään ja signaloida että "mitä vittua", mutta ukkeli vaan käänsi päätä toiseen suuntaan.

Toki aina tollaisen casen jälkeen iskee OCD ja auto pitää tutkia lommojen varalta. No, tällä kertaa onneksi löytyi vain 3 kpl 10cm x 10cm rasvajälkiä. Silti raivostuttavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tätä maanteiden letkajenkkaa voi kun ihmetellä. Varkaus juva välillä oli taas vanha kunnon asetelma, 8 autoa toistensa perseessä ja tukkirekka keulilla. Noilla pitkillä suorilla on mukava ohitella muutama auto kerrallaan, vielä mukavampaa se olisi kun sinne letkan väliin pääsisi liittymään fiksusti ilman ulinaa. Ohitin 3 vai 4 autoa ja totesin että jälleen kerran on letkassa ajelevien turvaväli maksimissaan bussin verran. Tähän väliin myös liityin, niin alkaako takana valo show kun "ängetään" eteen. Kiitin keskarilla. Kannattaisiko ehkä pitää sitä lain vaatimaa turvaväliä niin ei tarvitse tehdä yhtään mitään kun ohittaja tulee siihen väliin. Ja jälleen kerran nämä kyvyttömät nuohoajat eivät itse ole edes ohittamassa yhtään mitään vaikka olisi kahden kilometrin suora tarjolla. Pahin nuohousmestari löytyy usein sen rekan perseestä, mutta näiden toiminta on sitten jo senverran ammattitasoa että samalla vaivalla pääsee molemmista ohitse. Sensijaan 8 auton letkan ohitus kerralla ei ole kovinkaan yksinkertaista pääosalla teistä.

Joku varmaan tulee täälläkin selittämään ettei saisi lähteä edes ohittamaan jossei omaa autoa saa ängettyä tuonne letkaan, mutta tällä mentaliteetilla kun ajellaan niin suomen tasavallassa ei voi ohittaa yhtään autoa.
 
Ei tätä maanteiden letkajenkkaa voi kun ihmetellä. Varkaus juva välillä oli taas vanha kunnon asetelma, 8 autoa toistensa perseessä ja tukkirekka keulilla. Noilla pitkillä suorilla on mukava ohitella muutama auto kerrallaan, vielä mukavampaa se olisi kun sinne letkan väliin pääsisi liittymään fiksusti ilman ulinaa. Ohitin 3 vai 4 autoa ja totesin että jälleen kerran on letkassa ajelevien turvaväli maksimissaan bussin verran. Tähän väliin myös liityin, niin alkaako takana valo show kun "ängetään" eteen. Kiitin keskarilla. Kannattaisiko ehkä pitää sitä lain vaatimaa turvaväliä niin ei tarvitse tehdä yhtään mitään kun ohittaja tulee siihen väliin. Ja jälleen kerran nämä kyvyttömät nuohoajat eivät itse ole edes ohittamassa yhtään mitään vaikka olisi kahden kilometrin suora tarjolla. Pahin nuohousmestari löytyy usein sen rekan perseestä, mutta näiden toiminta on sitten jo senverran ammattitasoa että samalla vaivalla pääsee molemmista ohitse. Sensijaan 8 auton letkan ohitus kerralla ei ole kovinkaan yksinkertaista pääosalla teistä.

Joku varmaan tulee täälläkin selittämään ettei saisi lähteä edes ohittamaan jossei omaa autoa saa ängettyä tuonne letkaan, mutta tällä mentaliteetilla kun ajellaan niin suomen tasavallassa ei voi ohittaa yhtään autoa.
Samaa ilmiöitä olen itsekin ihmetellyt. Tuo possujuna-muodostelma on monella muullakin tavalla toivottoman ankea ja turvaton ilmiö. Kuskin täytyy jatkuvasti reagoida pieniinkin asioihin jarrulla aiheuttaen jatkuvaa haitaria. Isompiin asioihin ei taas ehdi reagoida, ja selviytyminen perustuu pelkkään tuuriin. Bonuksena esim. pyöräilijät näkee tosi myöhään, siksi varmaan osa ei sellaisen kohdalla viitsi edes yrittää tehdä ohitusta turvallisella yli metrin välillä, vaan ajetaan samaa linjaa sivupeili ohjaustankoa viistäen.

Poliisin olisi noita muodostelmia helppo ottaa droneilla kiinni. Sellainen vaan ilmaan, kuvaa talteen minuutilta ja koko jono pl. etummainen sivuun ja kaikille lappu kouraan.
 
Ei tätä maanteiden letkajenkkaa voi kun ihmetellä. Varkaus juva välillä oli taas vanha kunnon asetelma, 8 autoa toistensa perseessä ja tukkirekka keulilla. Noilla pitkillä suorilla on mukava ohitella muutama auto kerrallaan, vielä mukavampaa se olisi kun sinne letkan väliin pääsisi liittymään fiksusti ilman ulinaa. Ohitin 3 vai 4 autoa ja totesin että jälleen kerran on letkassa ajelevien turvaväli maksimissaan bussin verran. Tähän väliin myös liityin, niin alkaako takana valo show kun "ängetään" eteen. Kiitin keskarilla. Kannattaisiko ehkä pitää sitä lain vaatimaa turvaväliä niin ei tarvitse tehdä yhtään mitään kun ohittaja tulee siihen väliin. Ja jälleen kerran nämä kyvyttömät nuohoajat eivät itse ole edes ohittamassa yhtään mitään vaikka olisi kahden kilometrin suora tarjolla. Pahin nuohousmestari löytyy usein sen rekan perseestä, mutta näiden toiminta on sitten jo senverran ammattitasoa että samalla vaivalla pääsee molemmista ohitse. Sensijaan 8 auton letkan ohitus kerralla ei ole kovinkaan yksinkertaista pääosalla teistä.

Joku varmaan tulee täälläkin selittämään ettei saisi lähteä edes ohittamaan jossei omaa autoa saa ängettyä tuonne letkaan, mutta tällä mentaliteetilla kun ajellaan niin suomen tasavallassa ei voi ohittaa yhtään autoa.
Hetkeen ei ole tullut ajettua pidempää maantiematkaa, mutta kesäkuussa olin vastaavassa tilanteessa. Ihmetyttää tosiaan, että mikä pointti edes on nuohota sitä edellä olevan takakonttia, jos ei ole aikomustakaan mennä ohi? Eihän siinä nyt muutenkaan edes näe mitään.

Talvikeleillä sitten ihan extra typerää.
 
Kuskin täytyy jatkuvasti reagoida pieniinkin asioihin jarrulla aiheuttaen jatkuvaa haitaria. Isompiin asioihin ei taas ehdi reagoida, ja selviytyminen perustuu pelkkään tuuriin.

Tästä on jo aikaa, mutta joskus ihmettelin pimeällä jatkuvaa valoshowta, kun joku edellä ajava ajoi kilometrikaupalla hänen edessään olevan takapuskurissa kiinni. Ihan normaalinopeuksilla. Ohituspaikkoja oli. Sitten jossain vaiheessa meni tuosta ohi, mutta hetken päästä nauroin ääneen, kun kaukaisuudessa alkoi välkkymään punaista.
 
Ei tätä maanteiden letkajenkkaa voi kun ihmetellä. Varkaus juva välillä oli taas vanha kunnon asetelma, 8 autoa toistensa perseessä ja tukkirekka keulilla. Noilla pitkillä suorilla on mukava ohitella muutama auto kerrallaan, vielä mukavampaa se olisi kun sinne letkan väliin pääsisi liittymään fiksusti ilman ulinaa. Ohitin 3 vai 4 autoa ja totesin että jälleen kerran on letkassa ajelevien turvaväli maksimissaan bussin verran. Tähän väliin myös liityin, niin alkaako takana valo show kun "ängetään" eteen. Kiitin keskarilla. Kannattaisiko ehkä pitää sitä lain vaatimaa turvaväliä niin ei tarvitse tehdä yhtään mitään kun ohittaja tulee siihen väliin. Ja jälleen kerran nämä kyvyttömät nuohoajat eivät itse ole edes ohittamassa yhtään mitään vaikka olisi kahden kilometrin suora tarjolla. Pahin nuohousmestari löytyy usein sen rekan perseestä, mutta näiden toiminta on sitten jo senverran ammattitasoa että samalla vaivalla pääsee molemmista ohitse. Sensijaan 8 auton letkan ohitus kerralla ei ole kovinkaan yksinkertaista pääosalla teistä.

Joku varmaan tulee täälläkin selittämään ettei saisi lähteä edes ohittamaan jossei omaa autoa saa ängettyä tuonne letkaan, mutta tällä mentaliteetilla kun ajellaan niin suomen tasavallassa ei voi ohittaa yhtään autoa.
Se vanha viisaushan tässä pätee, että ei sitä jonoa tee se jonon ensimmäinen, vaan ne pari kolme siinä perässä. Yhden yksittäisen henkilöauton ohi pääsee jopa Suomenkin teillä yleensä aika helposti. Sitten kun siihen perään ajaa kiinni toinen, muuttuu homma jo vaikeammaksi, kolmen possujuna on vielä vaikeampi, ja se neljän, viiden auton yhdistelmä alkaa vaatia oikeasti jo pitkän suoran.

Eilen perjantain mökkiruuhkassa ihmettelin taas kerran itsekin tätä. Tuolla omalla reitillä nyt ei ole mitään toivoa tai edes järkeä lähteä ohittamaan mitään jonoja, kun hyviä ohituspaikkoja ei oikein ole, ja pahimmillaankin jonossa joutuu ajamaan vain sen parisenkymmentä kilometriä. Yksittäisten autojen ohi vielä pääsee, jos ei ruuhka-aikaan ole liikkeellä, mutta juuri tuossa perjantain mökkiliikenteessä kannattaa vain ajella mukana. Joten ajelin siinä pitkän olemattomilla turvaväleillä varustetun jonon perässä sellaisella välillä, että itsellä riittää nopeuden säätelyyn kevyt kaasun hölläys ja samalla naureskelen, kun edessä on ilmeisesti käynnissä joku huono disko vilkkuvine punaisine jarruvaloineen. En ymmärrä, mikä ajaa ihmisen tuollaiseen hulluuteen.

En myöskään ymmärtänyt sen yhden minut ohittaneen kuskin halua liittyä mukaan. Kyseinen auto oli hetken jo ajellut perässäni, ohitti lopulta ja liittyi junan perään ja jäi siihen loppumatkaksi. Ei siinä sinänsä mitään, hän ohitti minut ihan turvallisessa paikassa sujuvasti ja turvallisesti, mutta en oikein saanut kiinni ohituksen tarkoituksesta.
 
En myöskään ymmärtänyt sen yhden minut ohittaneen kuskin halua liittyä mukaan. Kyseinen auto oli hetken jo ajellut perässäni, ohitti lopulta ja liittyi junan perään ja jäi siihen loppumatkaksi. Ei siinä sinänsä mitään, hän ohitti minut ihan turvallisessa paikassa sujuvasti ja turvallisesti, mutta en oikein saanut kiinni ohituksen tarkoituksesta.
Monella tulee hätä kun edellä ajava ajaa järkevällä turvavälillä. Edessä ei saa olla turvaväliä!

Saman huomaa aika usein kehä 1:llä ja länärilläkin. Kai se jokin liskoaivoreaktio on joka tulee kun ollaan totuttu ajamaan toisten hanurissa kiinni ja unohdetaan miten ajatellaan.
 
Samaa mieltä, että kunnon väli edelliseen mahdollistaa rennon ajamisen. Joillakin on selvästi tapana katsoa vain edellä kulkevaa autoa, sen perää. Tämän huomaa vaikka silloin, kun edellä kulkeva henkilöauto on ajaa linja-auton perässä pysäkille, näen tässä omilla hoodeillani tätä yllättävän usein. Pohdin, että onko se lähellä jonossa ajaminen sitten tästä syytä helpompaa joillekin? Voi vain seurata sitä edellistä...

Toinen vähän hämmentävä tapa on ilmeisesti tien reunan puolisokea seuraaminen ja jälleen ajella pysäkin kohdalla pysäkin kiveystä nuollen. Tätä edellistä ehkä tapahtuisi vähemmän, jos pysäkkien maalaukset eivät olisi merkittävän kuluneet. Katseen pitäisi joka tapauksessa olla myös muualla kuin reunakivessä tai edellä ajavassa.

Ärsytti pari päivää sitten, kun Prisman parkkihallissa jouduin pysäyttämään torvelon tullessa kolmion takaa vasemmalta (ei pitäisi olla epäselvää, vaikka ei olisi merkkiä huomannut) eteen. Samainen pölvästi vetäisi sitten vielä hallista tielle niin, että tiellä kulkeva autoilija joutui pysäyttämään. Muutaman sekunnin sisään kaksi virhettä. Luulisi kolisevan tuolla tyylillä.
 
Samaa mieltä, että kunnon väli edelliseen mahdollistaa rennon ajamisen. Joillakin on selvästi tapana katsoa vain edellä kulkevaa autoa, sen perää. Tämän huomaa vaikka silloin, kun edellä kulkeva henkilöauto on ajaa linja-auton perässä pysäkille, näen tässä omilla hoodeillani tätä yllättävän usein. Pohdin, että onko se lähellä jonossa ajaminen sitten tästä syytä helpompaa joillekin? Voi vain seurata sitä edellistä...

Toinen vähän hämmentävä tapa on ilmeisesti tien reunan puolisokea seuraaminen ja jälleen ajella pysäkin kohdalla pysäkin kiveystä nuollen. Tätä edellistä ehkä tapahtuisi vähemmän, jos pysäkkien maalaukset eivät olisi merkittävän kuluneet. Katseen pitäisi joka tapauksessa olla myös muualla kuin reunakivessä tai edellä ajavassa.

Itse tulee ajettua reunaviivoja nuollen että ei tarvitse ajaa urissa.
 
Viimeksi muokattu:
Jännää ilmiötä seurannut useitakin kertoja tässä kämpän lähellä: osa autoilijoista kääntyessään vasemmalle ryhmittyy kaistalla selkeästi oikealle. Kuvitteleeko ne ajavansa kilpaa vai mikä tuossa on. Kaista on selkeästi vielä levennetty eli tehdäänkö tuossa takanatulijalle kiusaa vai mikä on ajatuksena.
 
Jännää ilmiötä seurannut useitakin kertoja tässä kämpän lähellä: osa autoilijoista kääntyessään vasemmalle ryhmittyy kaistalla selkeästi oikealle. Kuvitteleeko ne ajavansa kilpaa vai mikä tuossa on. Kaista on selkeästi vielä levennetty eli tehdäänkö tuossa takanatulijalle kiusaa vai mikä on ajatuksena.
Vauhtisokeus jättää hiljentämisen riittämättömäksi käännöksiin ja sen tuoma kokemus liioista g-voimista kompensoidaan sen sijaan pienemmällä ratin käännellä, eli laajemmalla kääntymisajolinjalla.
 
Tuon perässä kyhnäämisen kokee nykyisin jo kaupungissakin. Ei ole kiva tehdä nopeita jarrutuksia pyöräilijöitä ym. kulkujoita varten kun takana on kiinni auto. Edellisellä lyhyellä kaupunkiajolla kaksi autoa kattoivat melkein koko matkan kontissa kiinni, toinen kun hävisi, niin seuraava liimautui konttiin kiinni.

Ja siis kiirehän näillä roikkujilla ei ikinä ole, ne joilla on kiire ohittavat.
 
Itse tulee ajettua reunaviivojen nuollen että ei tarvitse ajaa urissa.
Ajelenhan itsekin reunassa (tai keskemmällä, jos mahdollista tai parempi), mutta asiani olikin, että jotkut seuraavat *vain* tien reunaa ja kun se kaartaa pysäkille, niin sitten ollaankin siellä pysäkkiä pitkin ajelemassa jo.
 
Tuon perässä kyhnäämisen kokee nykyisin jo kaupungissakin. Ei ole kiva tehdä nopeita jarrutuksia pyöräilijöitä ym. kulkujoita varten kun takana on kiinni auto. Edellisellä lyhyellä kaupunkiajolla kaksi autoa kattoivat melkein koko matkan kontissa kiinni, toinen kun hävisi, niin seuraava liimautui konttiin kiinni.

Ja siis kiirehän näillä roikkujilla ei ikinä ole, ne joilla on kiire ohittavat.
EU saisi määrätä autoihin roikkumiseen reagoivat takavalot. Alkaisivat välähdellä sitä kirkkaammin ja nopeammin mitä pienemmäksi väli takana käy.
 
Se vanha viisaushan tässä pätee, että ei sitä jonoa tee se jonon ensimmäinen, vaan ne pari kolme siinä perässä. Yhden yksittäisen henkilöauton ohi pääsee jopa Suomenkin teillä yleensä aika helposti. Sitten kun siihen perään ajaa kiinni toinen, muuttuu homma jo vaikeammaksi, kolmen possujuna on vielä vaikeampi, ja se neljän, viiden auton yhdistelmä alkaa vaatia oikeasti jo pitkän suoran....

Näissäkin ketjuissa osa syyttänyt sitä ensimmäistä :-( No jonoja syntyy monista syistä, eikä jonot paha-asia ole, jos siellä jonossa ei törppöillä.

Turvaväleistä ei varmaan voi koskaa liikaa muistuttaa, sen puutteissakin taitaa olla monta syytä, osalla näkö, arviot pieleen, Mutta vahvasti monella ihan tapa, osa jopa dissaa turvavälien pitäjiä. Säätää joa autonsain niin että päästää lähelle.



Monella tulee hätä kun edellä ajava ajaa järkevällä turvavälillä. Edessä ei saa olla turvaväliä!
On noitakin, mutta jos suunnataan maakuntiin, valtateille missä alkaa jonoutuun, niin väitän että jos itse ottaa eteen asiallisen turvavälin, niin todennäköisemmin saman tekee takana tuliakin. Eli esimerkki auttaa.

Joukossa on aina niitä joille takavalojen näkyminen tarkoittaa pakko ohittaa, 18 vuotiailla se vähän kuuluu ikään, eikä siinä turvavälien puuttuminen estä. Yritän sanoa että myös sen takia se turvavälin pitäminen on tärkeää, ja jos sieltä takaa joku idootti ohittaa ja tunkee kapeaan väliin, niin siitä välistä saa syyttää yksinomaan se kontissa roikkuja. Valoja voi vilkutella ihan ensimmäisenä itselle. (viite siihen mistä tämä jutut lähti)


Se on sitten eri tarina, jos 80-100km/h valtatiellä on joku vajaan kymmenen auton jono jota vetää rekka lievää ylinopeutta, niin perällä varmaan jo katsottu että ohittamisessa ei ole ideaa., ei kaikki ole menossa päähän asti, jos jokin Porintie niin pitkillä osuuksilla katsonut mitä siellä kaukaisuudessa.

Mikään ei tietenkään ole syys ajella toisen kontissa.
 
On noitakin, mutta jos suunnataan maakuntiin, valtateille missä alkaa jonoutuun, niin väitän että jos itse ottaa eteen asiallisen turvavälin, niin todennäköisemmin saman tekee takana tuliakin. Eli esimerkki auttaa.
Ei kyllä pidä paikkaansa noin 8000 km vuosittaisella maakunta-ajelun perusteella. Erittäin yleistä on että jonossa ajellessa takaa tuleva ohittaa pienen ihmettelyn jälkeen ja jäädään siihen eteen jonoon nököttämään edellä ajavan perseeseen kiinni. Käytös on lisääntynyt jatkuvasti viimeisen kymmenen vuoden aikana kun tuota ajelua on tullut tehtyä.

Erityisen vaikeaksi se menee ohituskaistaosuuksien välissä, koska kiireisillä on pakko pitää jono mahdollisimman lyhyenä että on lähellä sitä kilometrin päässä jonoa vetävää rekkaa. Onneksi edes osa tajuaa tehdä ohituksen paikassa missä ei ole välitöntä vaaraa. Ei siinä paljoa turvavälit näitä idootteja kiinnosta.
 
EU saisi määrätä autoihin roikkumiseen reagoivat takavalot. Alkaisivat välähdellä sitä kirkkaammin ja nopeammin mitä pienemmäksi väli takana käy.

Tämähän on hyvä idea. Tekniikka on ollut olemassa jo pitkään kun mukautuva cruise on ollut yleinen varuste jo toistakymmentä vuotta, sama tutka vain taakse. Ongelma lienee lähinnä että provosoisiko se vähä-älyisimmät perässäroikkujat kostotoimenpiteisiin vaikka välkyttämisen tekisi auto eikä kuljettaja...
 
Ei kyllä pidä paikkaansa noin 8000 km vuosittaisella maakunta-ajelun perusteella. Erittäin yleistä on että jonossa ajellessa takaa tuleva ohittaa pienen ihmettelyn jälkeen ja jäädään siihen eteen jonoon nököttämään edellä ajavan perseeseen kiinni. Käytös on lisääntynyt jatkuvasti viimeisen kymmenen vuoden aikana kun tuota ajelua on tullut tehtyä.

Erityisen vaikeaksi se menee ohituskaistaosuuksien välissä, koska kiireisillä on pakko pitää jono mahdollisimman lyhyenä että on lähellä sitä kilometrin päässä jonoa vetävää rekkaa. Onneksi edes osa tajuaa tehdä ohituksen paikassa missä ei ole välitöntä vaaraa. Ei siinä paljoa turvavälit näitä idootteja kiinnosta.
Oma otantani on pieni ja mielikuva käänteinen. Tiedä sitten mistä johtuu.

Edit:
Ja siis jos puhutaan turvaväleistä minimi suositus ja siiten yli, jos nyt kuitekin ilmiselvää että jonossa mennään. Ehkä ero sitten siinä että jos ohituspaikkaa tulee, niin ne käyttänyt. Jos taasen ei ole ollut haluja ohittaa niin ja takanatulevalla on, niin ilman muuta takanetualia saa ohittaa ja sitä viestiä taakse.

Aina niitä idiootteja mahtuu joukkoon, en väitä että ne olisi kadonneet.
 
Vauhtisokeus jättää hiljentämisen riittämättömäksi käännöksiin ja sen tuoma kokemus liioista g-voimista kompensoidaan sen sijaan pienemmällä ratin käännellä, eli laajemmalla kääntymisajolinjalla.
Ei tästä ollut kyse vaan siitä, että yllättävän iso osa porukasta ohjaa oikealle ennen kuin koko käännös alkaa. Tekevät tätä vaikka lähtisivät valoista paikaltaan kääntymään.
 
EU saisi määrätä autoihin roikkumiseen reagoivat takavalot. Alkaisivat välähdellä sitä kirkkaammin ja nopeammin mitä pienemmäksi väli takana käy.
Kuinkahan laitonta olisi kiinnittää takalasin taakse hattuhyllylle joku kirkas valonheitin, jota voisi väläytellä pahimmille perässä roikkuville? :smoke:
 
EU saisi määrätä autoihin roikkumiseen reagoivat takavalot. Alkaisivat välähdellä sitä kirkkaammin ja nopeammin mitä pienemmäksi väli takana käy.
Tämän voisi ihan hyvin toteuttaa siihen perässäroikkujan autoonkin. Autot piippaavat ja vilkuttelevat mittaristossa kaikenlaisia valoja jo nyt, jos ajaa liian kovaa, ei käytä turvavöitä, ei pysy kaistalla, nukahtaa tai mitä näitä järjestelmiä nyt on. Ei varmasti olisi teknisesti kovin vaikea operaatio toteuttaa sillä adaptiivisen nopeudensäätimen tutkalla järjestelmä, joka alkaa piipata, kun edellämenevän kontissa on nuohottu liian kauan.
 
Tämän voisi ihan hyvin toteuttaa siihen perässäroikkujan autoonkin. Autot piippaavat ja vilkuttelevat mittaristossa kaikenlaisia valoja jo nyt, jos ajaa liian kovaa, ei käytä turvavöitä, ei pysy kaistalla, nukahtaa tai mitä näitä järjestelmiä nyt on. Ei varmasti olisi teknisesti kovin vaikea operaatio toteuttaa sillä adaptiivisen nopeudensäätimen tutkalla järjestelmä, joka alkaa piipata, kun edellämenevän kontissa on nuohottu liian kauan.

Tosiaan toimisi näinkin päin :D Volvoissa ainakin lisävarusteinen HUD näyttää jo nykyäänkin ylimääräisen symbolin tuulilasissa jos ajaa liian lähellä.
 
Tämähän on hyvä idea. Tekniikka on ollut olemassa jo pitkään kun mukautuva cruise on ollut yleinen varuste jo toistakymmentä vuotta, sama tutka vain taakse. Ongelma lienee lähinnä että provosoisiko se vähä-älyisimmät perässäroikkujat kostotoimenpiteisiin vaikka välkyttämisen tekisi auto eikä kuljettaja...
Saisi sen lisäksi olla automatiikka että jos edessä tämmöiset välkkyy, niin se takanatuleva auto hidastaa itsestään ja alkaa piippailla.

Muoks: en lukenut uusia viestejä ennen lähetä napin painamista.
 
TLL 110.1 §:
Jos kuorma ulottuu ajoneuvon edessä ajoneuvon ääriviivan ulkopuolelle tai takana yli 1,00 metrin ajoneuvon ääriviivan ulkopuolelle, on kuorman uloin osa merkittävä punaisella tai punakeltaisella, vähintään 300 millimetriä korkealla ja 300 millimetriä leveällä merkkilipulla.
Ja maksimiylitykset on nykyään edessä 1 m ja takana 2 m.
 
Ei tätä maanteiden letkajenkkaa voi kun ihmetellä. Varkaus juva välillä oli taas vanha kunnon asetelma, 8 autoa toistensa perseessä ja tukkirekka keulilla. Noilla pitkillä suorilla on mukava ohitella muutama auto kerrallaan, vielä mukavampaa se olisi kun sinne letkan väliin pääsisi liittymään fiksusti ilman ulinaa. Ohitin 3 vai 4 autoa ja totesin että jälleen kerran on letkassa ajelevien turvaväli maksimissaan bussin verran. Tähän väliin myös liityin, niin alkaako takana valo show kun "ängetään" eteen. Kiitin keskarilla. Kannattaisiko ehkä pitää sitä lain vaatimaa turvaväliä niin ei tarvitse tehdä yhtään mitään kun ohittaja tulee siihen väliin. Ja jälleen kerran nämä kyvyttömät nuohoajat eivät itse ole edes ohittamassa yhtään mitään vaikka olisi kahden kilometrin suora tarjolla. Pahin nuohousmestari löytyy usein sen rekan perseestä, mutta näiden toiminta on sitten jo senverran ammattitasoa että samalla vaivalla pääsee molemmista ohitse. Sensijaan 8 auton letkan ohitus kerralla ei ole kovinkaan yksinkertaista pääosalla teistä.

Joku varmaan tulee täälläkin selittämään ettei saisi lähteä edes ohittamaan jossei omaa autoa saa ängettyä tuonne letkaan, mutta tällä mentaliteetilla kun ajellaan niin suomen tasavallassa ei voi ohittaa yhtään autoa.

Tuntuu olevan nykyään liikenteessä sellainen ajatusmaailma, että se 1-2 auton mittaa on sopiva turvaväli ja jos peräänajo sattuu niin sille ei nyt vaan voi mitään. Omituista käytöstä. Saisivat alkaa sakottamaan noista. Helpommin tuosta rahaa saisi kuin ylinopeuksien kyttäämisestä kun käytännössä 9/10 saisi liputtaa tien reunaan tiketille.
 
Saisivat alkaa sakottamaan noista. Helpommin tuosta rahaa saisi kuin ylinopeuksien kyttäämisestä kun käytännössä 9/10 saisi liputtaa tien reunaan tiketille.
Saisi, mutta niin saisi kaikesta muustakin törttöilystä ihan koko ajan ja olemattomalla panostuksella. Poliisia ei kuitenkaan tien päällä tai pientareella näy.
 
Kuinkahan laitonta olisi kiinnittää takalasin taakse hattuhyllylle joku kirkas valonheitin, jota voisi väläytellä pahimmille perässä roikkuville? :smoke:
Minäkin kuulun niihin joita nuo takakontissa hiillostavat ajoittain/viikottain v*tuttaa. Ja minä en erityisesti himmaile liikenteessä vaikka pikkuautoni ei mikään raketti olekkaan. Olen jo aikoja sitten viritellyt hattuhyllylle vanhan vuonna 2013 ostetun daschcamin jossa erikoisuutena kameralinssiä ympäröi 12 suht kirkasta lediä "pimeäkuvausta varten" (ei ne siihen tarkoitukseen tosin toimi). Yleensä kamera on poissa päältä, mutta jos perään liimautuu pidemmäksi aikaa tällainen oman elämänsä tärkein perskärpänen ikinä, niin kytken ohjaamossa tuon kameran usb-johdon liittimeen jolloin e.m. valot syttyvät.

Tästä seuraa 9krt 10:stä että sitä turvaväliä tuleekin nopeasti hyvin paljon lisää, ja sitten kun tämä (stereotyyppisen usein saksalaista premium-merkkiä ajava) mukakiireinen pääse tavalla tai toisella ohi, niin saatan nähdä kansainvälisiä käsimerkkejä tai muuta sanatonta viestintää josta tiedän että ei se valo pershiillostajaa ainakaan ilahduttanut. Mikä oli tarkoituskin. Ja tiedän mainiosti, saatan hyvinkin olla kusipää (vaikka en itse harrasta moista perässäroikkumista kun se on aivan turhaa).
 
Minäkin kuulun niihin joita nuo takakontissa hiillostavat ajoittain/viikottain v*tuttaa. Ja minä en erityisesti himmaile liikenteessä vaikka pikkuautoni ei mikään raketti olekkaan. Olen jo aikoja sitten viritellyt hattuhyllylle vanhan vuonna 2013 ostetun daschcamin jossa erikoisuutena kameralinssiä ympäröi 12 suht kirkasta lediä "pimeäkuvausta varten" (ei ne siihen tarkoitukseen tosin toimi). Yleensä kamera on poissa päältä, mutta jos perään liimautuu pidemmäksi aikaa tällainen oman elämänsä tärkein perskärpänen ikinä, niin kytken ohjaamossa tuon kameran usb-johdon liittimeen jolloin e.m. valot syttyvät.

Tästä seuraa 9krt 10:stä että sitä turvaväliä tuleekin nopeasti hyvin paljon lisää, ja sitten kun tämä (stereotyyppisen usein saksalaista premium-merkkiä ajava) mukakiireinen pääse tavalla tai toisella ohi, niin saatan nähdä kansainvälisiä käsimerkkejä tai muuta sanatonta viestintää josta tiedän että ei se valo pershiillostajaa ainakaan ilahduttanut. Mikä oli tarkoituskin. Ja tiedän mainiosti, saatan hyvinkin olla kusipää (vaikka en itse harrasta moista perässäroikkumista kun se on aivan turhaa).
Valkoiset valot auton perässä on tosin sitten sakon arvoiset jos liikutaan menosuuntaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 128
Viestejä
4 861 781
Jäsenet
78 608
Uusin jäsen
Herttua

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom