Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tuli kyllä ajeltua aika rauhaksiin ja useita ohittajia päästin ohi nätisti.
Ei tuolla mitään kovia ylinopeuksia pysty ajamaan, kun siellä ajetaan jatkuvassa jonossa. Tiedät kyllä jos olet siellä joskus ajellut.
 
Ei ole kyse kanssa-autolijoista vaan motoristeista tien päällä, jotka kääntyvät sivutieltä eteesi ja jättävät päristimeensä vilkun päälle joko oikealle tai vasemmalle kilometrien ajaksi. Viimeksi viime viikolla ajoin mökkireissulla tällaisen perässä kilometritolkulla. Alkoi tilanne häiritsemään sen verran että ajoin motoristin ohi ja käytin hetken hätävilkkuja päällä, sen jälkeen motoristi tajusi ottaa vilkun pois päältä.
Kai näissä vehkeissä on jonkunlainen visuaalinen indikaattori josta näkee onko suuntavilkku päällä vai ei?
 
Ei sinänsä ärsytä mutta kummastuttaa. Aina tämän tästä tulee liikennevaloissa seisoessa lähistölle kanssa-autoilija(yleensä nuori henkilö) ja kuskilla jotkut kuulokkeet päässä. Siinä on yksi aisti(kuulo) vähemmän käytössä tehdä havaintoja tapahtumista ympäristössä ja on suuri vaara että esimerkiksi hälyytysajoneuvon sireenit jäävät kuulematta.
Kuulokkeet kuskilla autossa on kyllä jotenkin vielä typerämpää kuin kuulokkeet jalankulkijoilla vilkkailla paikoilla. Etenkin kun jopa mun pakussa on tehdasasenteisena ihan ok stereot.
 
Tosta videosta ei näy että miksi ne pysähtyi, mut kyllä vähimmäisvaatimus olisi että se auto etenkin motarilla ajetaan kokonaan kaistojen ulkopuolelle.


Sinälläänhän etenkään motarilla ei ole vaarallista ajaa kovassakaan sateessa eteenpäin, koska vastaantulijoita ei ole. Kerran vuosia sitten muistan kehä kolmosella luovuttaneeni kun tie oli täynnä hirveää loskalunta, ja alijäähtynyt vesi jäätyi hetkessä koko tuulilasin peittäen. Se oli ensimmäisestä tutusta rampista ulos ja huoltsikalle kahville odottamaan kelin helpottamista.

Kovassa sateessa ajamisen jatkaminen voi mennä jännäksi kun ei tiedä tuuttaako takaa joku lujaa konttiin. Mutta videossa kuvaajan edessä oleva auto nyt vielä vaarallisempaa kun oli jäänyt kaistan puolelle, eikä senkään edessä missään ihan reunassa ollut.

Jos jono hidastaa ja pysähtyy ja ei oikein tiedä mitä siellä edessä tapahtunut niin ei ihan helpoin paikka, jos ei näe riittävän pitkälle eteenpäin eikä oikein kunnolla taaksekkaan.

No ilmeisesti tuolle ei kolaria tullut.

En tiedä Via Balticasta, mutta toivottavasti sama ajokulttuuri ei tule meille.
Maanteillä ohitetaan sulkuviivoista ja risteyksistä piittaamatta ja ohituspaikkoja kytätään edelläajavan perseessä kiinni. Ohitusta ei osata suorittaa viereisellä kaistalla vaikka vastaantulijoita ei olisi näkyvissä, vaan se tehdään peilit ja puskurit hipoen. Kaupunkiajo muutamia nousukkaita lukuunottamatta sen sijaan sujuu selvästi paremmalla tasolla.
Tuosta balttian ajotapakehumisesta vähän mielikuva mielikuvitus menee laukalle , tieten sikäläisten ajotavat, Manittu väylä on kyllä suomalaisiin perus valtateihin verrattuna paljon hyvän näkyvyyden paikkoja, eli jos ohituspaikka niin näkyy, vaikka ei edelläoleva pientareelle väistäisi. Niin mielikuvitus laukkaa kuvailemaasi.

Oletan ettei tuossa nyt pyöräilijöistä ja mopoilijoista puhuta. Eikä siitä että kaks rinnan vastaantulijoita saa väistellä.

Joskus Google katunakymää ko väylältä katseoin, niin kuvailemasi mukaista ajotapaa siihenkin tarttunut. Otanta toki pieni.

Arvostan kyllä sitä että ohittamista helpotetaan.

Edit, tuohon on oikein runsauden sarvi.
kuva_2025-07-23_004659879.png
kuva_2025-07-23_005101561.png
kuva_2025-07-23_005419125.png
kuva_2025-07-23_013522940.png

Kolaripaikan kuvan hukkasin, no se ilmeisesti vain perään ajo
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta balttian ajotapakehumisesta vähän mielikuva mielikuvitus menee laukalle , tieten sikäläisten ajotavat, Manittu väylä on kyllä suomalaisiin perus valtateihin verrattuna paljon hyvän näkyvyyden paikkoja, eli jos ohituspaikka niin näkyy, vaikka ei edelläoleva pientareelle väistäisi. Niin mielikuvitus laukkaa kuvailemaasi.

Oletan ettei tuossa nyt pyöräilijöistä ja mopoilijoista puhuta. Eikä siitä että kaks rinnan vastaantulijoita saa väistellä.

Joskus Google katunakymää ko väylältä katseoin, niin kuvailemasi mukaista ajotapaa siihenkin tarttunut. Otanta toki pieni.

Arvostan kyllä sitä että ohittamista helpotetaan.

Edit, tuohon on oikein runsauden sarvi.
Suurimmilla ajamillani teillä näkyvyys on keskimäärin erinomainen, mutta tuo sama ajotapa on käytössä myös kaikilla pienemmillä teillä, joissa näkyvyys eikä aina tien kunto välttämättä ole edes meidän kotimaisella tasolla.
 
Kyvyttömyys olla ohittamatta silloin kun se ei ole turvallista on kyllä melkoinen perussynti suomalaisessa liikenteessä muutenkin. Ei millään malteta pysähtyä esim. traktorin tai fillarin taakse tilanteessa jossa on päivänselvää että tulee ongelmia jos auto tulee vastaan. Ihmiset on vaan keskimäärin niin tyhmiä että toivon ettei koskaan olla lähelläkään tuollaista baltian ajotapaa vaan nimenomaan päinvastoin päästäisi siihen että liikenteessä olijat ymmärtävät olevansa osa liikennettä ja osaisivat ajaa sen ehdoilla.
 
Ei ole kyse kanssa-autolijoista vaan motoristeista tien päällä, jotka kääntyvät sivutieltä eteesi ja jättävät päristimeensä vilkun päälle joko oikealle tai vasemmalle kilometrien ajaksi. Viimeksi viime viikolla ajoin mökkireissulla tällaisen perässä kilometritolkulla. Alkoi tilanne häiritsemään sen verran että ajoin motoristin ohi ja käytin hetken hätävilkkuja päällä, sen jälkeen motoristi tajusi ottaa vilkun pois päältä.
Kai näissä vehkeissä on jonkunlainen visuaalinen indikaattori josta näkee onko suuntavilkku päällä vai ei?
Et ole sitten koskaan ajanut moottoripyörällä?

Mikä siinä vilkussa niin häiritsi?
 
Et ole sitten koskaan ajanut moottoripyörällä?

Mikä siinä vilkussa niin häiritsi?


48 §
Suuntamerkki
Suuntamerkki on ajoneuvolla ajettaessa annettava suuntavalaisimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla:

1) lähdettäessä liikkeelle tien reunasta;
2) käännyttäessä risteyksessä tai tiellä;
3) vaihdettaessa ajokaistaa;
4) poistuttaessa liikenneympyrästä;
5) muuten siirryttäessä sivusuunnassa.

Suuntamerkin on oltava näkyvä ja ymmärrettävä. Se on annettava hyvissä ajoin ennen 1 momentissa tarkoitettua toimenpidettä ja sen tulee kestää toimenpiteen ajan.
 
Suuntamerkin on oltava näkyvä ja ymmärrettävä. Se on annettava hyvissä ajoin ennen 1 momentissa tarkoitettua toimenpidettä ja sen tulee kestää toimenpiteen ajan.
Aina välillä sitä näkee autoilijoita, joilla on varmaankin lukihäiriö ja ovat lukeneet lauseen muodossa: Suuntamerkin tulee kestää toimenpiteen ajan. Eli se menee päälle, jos menee, kun renkaat jo kääntyvät.
 
Et ole sitten koskaan ajanut moottoripyörällä?

Mikä siinä vilkussa niin häiritsi?
Mikä missään häiritsee?
Aiheeton vilkunkäyttö voi myös aiheuttaa onnettomuuden. Jos tämä pärinäpoika kääntyykin seuraavasta risteyksestä samaan suuntaan mihin on vilkuttanut edelliset viisi kilometriä, niin tilanne saattaa yllättää takanatulijan. Myös jos vilkku näyttää vasemmalle, niin ohitukseen lähteminen ei ole sallittua.
Luulisi olevan teknisesti mahdollista tehdä myös mopedeihin sellainen vilkku joka osaa sammua itsekseen.
 
Kuulokkeet kuskilla autossa on kyllä jotenkin vielä typerämpää kuin kuulokkeet jalankulkijoilla vilkkailla paikoilla. Etenkin kun jopa mun pakussa on tehdasasenteisena ihan ok stereot.
Eiköhän tuohon aja helposti se, että on joskus hankittu ne kuulokkeet ja puhelimessa on joku appi, minkä kautta musiikkia kuuntelee. Sen sijaan Suomen teillä on vielä runsaasti autoja, joita ei yhdistä millään järkevällä konstilla puhelimeen, jolloin vaihtoehdot on se, mitä autosta löytyy, useimmiten radio. Eli varmaan helppouttaan ja yksinkertaisuudessaan sitten joku päätyy kuuntelemaan musiikkia kuulokkeilla autossa, vaikka se ei missään nimessä suositeltavaa olekaan. Jaan myös sen havainnon, että aika usein nämä henkilöt ovat nuoria miehiä.
 
Et ole sitten koskaan ajanut moottoripyörällä?

Mikä siinä vilkussa niin häiritsi?
Eipä ole tullut ajeltua sellaisella motorisoidulla kaksipyöräisellä jossa on suuntavilkut. Varsinkin taajama-alueella jos ajat tällaisen ajoneuvon perässä jolla vilkku on jäänyt päälle joudut tarkkailemaan tätä normaalia enemmän jos se sattuukin yhtäkkiä kääntymään jostain risteyksestä vilkun osoittamaan suuntaan.
 
Prätkissä se vilkku täytyy kuitata erikseen pois päältä, ja vähän pyörästä riippuen sen merkkivalo voi olla aika huomaamaton. Mitään äänimerkkiähän tosta ei luonnollisestikaan kuule.
 
Ei kai se mikään uutinen ole että monet mopoilijat eivät osaa käyttää ajoneuvoaan ja siksi unohtelevat vilkkua päälle. Ei se tee siitä sen hyväksytympää tai vähemmän ärsyttävää.
 
Ei ole kyse kanssa-autolijoista vaan motoristeista tien päällä, jotka kääntyvät sivutieltä eteesi ja jättävät päristimeensä vilkun päälle joko oikealle tai vasemmalle kilometrien ajaksi. Viimeksi viime viikolla ajoin mökkireissulla tällaisen perässä kilometritolkulla. Alkoi tilanne häiritsemään sen verran että ajoin motoristin ohi ja käytin hetken hätävilkkuja päällä, sen jälkeen motoristi tajusi ottaa vilkun pois päältä.
Kai näissä vehkeissä on jonkunlainen visuaalinen indikaattori josta näkee onko suuntavilkku päällä vai ei?

Jotain positiivista, olet löytänyt kaksipyöräisen joka ilmeisesti käyttää vilkkua , ja jopa ihan ajoissa.
Jos normaalisti ajelee ajoneuvolla jossa vilkkupalautuu, ja myös kuuluu, niin se hyvin helposti unohtuu tuon tyyppisessä missä ei palaudu ja missä nakutusta ei kuule, ja ole haijastusnäyttö missä se näkyisi. Näinä aurinkoisina päivinä ei välttämättä huomaa kun tekee sen mittarivilasun. Peileistä ei huomaa, eikä maisemasta.

Se on ihan totta että se vie huomiota kanssa liikkujalta, vaikka ei nyt suoranaisesti vaaratilannetta suoraan aiheuta, mutta vie huomiota ainakin jokin aikaa. Tuo ei sentäs ole tahallista, vs ne motoristit joilla kunnon ajovalot ja ajavat pitkät päällä kohti auringonlaskua.

Mikä missään häiritsee?
Aiheeton vilkunkäyttö voi myös aiheuttaa onnettomuuden. Jos tämä pärinäpoika kääntyykin seuraavasta risteyksestä samaan suuntaan mihin on vilkuttanut edelliset viisi kilometriä, niin tilanne saattaa yllättää takanatulijan.

Tuo totta, mutta keskimääräiseen vilkunkäyttöön verrattuna vähemmän vaarallista. (siis nämä jotka ei vilkuta, tai vilkuttaa aivan liianmyöhään)



Myös jos vilkku näyttää vasemmalle, niin ohitukseen lähteminen ei ole sallittua.

Tuo totta, sillä estää ohittamisen, mutta jos ilmiselvää että unohtunut, niin tuo paikka missä ohitusta suunnitellessa antaa aikeesta kunon merkki, mukaan lukien se äänimerkki, jos sen jälkeen lopettaa vilkutusta niin ohittaa jos paikka ja tarve.




Luulisi olevan teknisesti mahdollista tehdä myös mopedeihin sellainen vilkku joka osaa sammua itsekseen.

Moottoripyörään varmaan teknisesti pystyisi tekemään, teknisesti toki paljon haasteellisempi kuin autoissa, mopoissa ehkä vähän helpompaa kuin moottoripyöriin, mutta mopoissa taasen ne kustannus rajat ja käyttäjäprofiilit. Softaa, antureita. En tiedä onko sallittua, mutta pitkälle varmaan pääsisi jos peileisstä näkisi vilkun päällä olon.
 
Eiköhän tuohon aja helposti se, että on joskus hankittu ne kuulokkeet ja puhelimessa on joku appi, minkä kautta musiikkia kuuntelee. Sen sijaan Suomen teillä on vielä runsaasti autoja, joita ei yhdistä millään järkevällä konstilla puhelimeen, jolloin vaihtoehdot on se, mitä autosta löytyy, useimmiten radio. Eli varmaan helppouttaan ja yksinkertaisuudessaan sitten joku päätyy kuuntelemaan musiikkia kuulokkeilla autossa, vaikka se ei missään nimessä suositeltavaa olekaan. Jaan myös sen havainnon, että aika usein nämä henkilöt ovat nuoria miehiä.
Tähän lisäyksenä, että monissa kuulokkeissa on nykyään läpikuuntelu. Itse käytin vanhassa autossa aina kuulokkeita podcasteja kuunnellessa, kun ei niistä mitään selvää muuten saanut. AirPodsien adaptiivinen vastamelu hiljensi tasaisen huminan, mutta kuuli kaikki auton äänimerkit ja esim. hälytysajoneuvot. :thumbsup:
 
Tähän lisäyksenä, että monissa kuulokkeissa on nykyään läpikuuntelu. Itse käytin vanhassa autossa aina kuulokkeita podcasteja kuunnellessa, kun ei niistä mitään selvää muuten saanut. AirPodsien adaptiivinen vastamelu hiljensi tasaisen huminan, mutta kuuli kaikki auton äänimerkit ja esim. hälytysajoneuvot. :thumbsup:
"Peltorit" on toki koomisen näköiset henkilöautokuskilla, ja luo mielikuvaa tilanteesta missä käyttäjä on irti todellisuudesta, vertaa asiakaspalvelu tilanteet missä yhteyden saaminen vaatii "tönimistä" ja yhteys päätyy nopeasti kuulokkeiden takaisin nostamiseen.

Jos haetaan jotain positiivista, niin voi olla terveyden kannalta ihan hyvä, ja hienoa että puhelimen käyttäjät käyttää HFää ajaessa. Mutta en voi mitään sille mielikuvalle mikä syntyy. Jota ei auta ne kuskit joilla isot kuulokkeet, ja puhelin pidetään kuin näkkäriä. Ei ne osaamista tunnu lisäävän.
 
Ei sinänsä ärsytä mutta kummastuttaa. Aina tämän tästä tulee liikennevaloissa seisoessa lähistölle kanssa-autoilija(yleensä nuori henkilö) ja kuskilla jotkut kuulokkeet päässä. Siinä on yksi aisti(kuulo) vähemmän käytössä tehdä havaintoja tapahtumista ympäristössä ja on suuri vaara että esimerkiksi hälyytysajoneuvon sireenit jäävät kuulematta.
Kuulokkeet ovat samaa kategoriaa, kuin kännykkä kädessä ajelu, vaikka autoissa on ollut bt viimeiset 10 vuotta ja poppikone paljon kauemmin. Tosin useimmin puhelin on kädessä, mitä kalliimpi kosla on alla. Kaipa se on coolimpaa puhua luuriin ja seilata miten sattuu.
 
Ei sinänsä ärsytä mutta kummastuttaa. Aina tämän tästä tulee liikennevaloissa seisoessa lähistölle kanssa-autoilija(yleensä nuori henkilö) ja kuskilla jotkut kuulokkeet päässä. Siinä on yksi aisti(kuulo) vähemmän käytössä tehdä havaintoja tapahtumista ympäristössä ja on suuri vaara että esimerkiksi hälyytysajoneuvon sireenit jäävät kuulematta.
Riskistä olet sinällään oikeassa, varsinkin kun aika monella kuskilla taustapeilien tarkkailu tuntuu jäävän vähälle.

Yksi syy käyttää kuulokkeita voi toki olla myös se, että halutaan suojata kuuloa. Itsekin olen aiemmissa autoissani käyttänyt pidemmillä matkoilla korvatulppia, kun sisämelun taso maantievauhdeissa on sitä vaatinut. Eikä nyt puhuta edes mistään museoautoista, vaan ihan tämän vuosituhannen normikulkineista.
 
Riskistä olet sinällään oikeassa, varsinkin kun aika monella kuskilla taustapeilien tarkkailu tuntuu jäävän vähälle.

Yksi syy käyttää kuulokkeita voi toki olla myös se, että halutaan suojata kuuloa. Itsekin olen aiemmissa autoissani käyttänyt pidemmillä matkoilla korvatulppia, kun sisämelun taso maantievauhdeissa on sitä vaatinut. Eikä nyt puhuta edes mistään museoautoista, vaan ihan tämän vuosituhannen normikulkineista.
Siis auton sisämelu nousee jonnekin 85 dB kieppeille?

Piti ihan hakea kun ei ollut mitään käryä.
Ilmeisesti tän vuosikymmenen autoissa 55-65 dB on vakioiduissa mittauksissa saatu. Maantienopeuksissa.

EU-alueella tyyppihyväksyttyjen autojen aiheuttama melu saa kai olla max 68 dB nykyään. Auton ulkopuolella. Jotain on pahasti pielessä jos edes semimodernin auton sisämelu on mitenkään haitallisella tasolla.
 
Kyvyttömyys olla ohittamatta silloin kun se ei ole turvallista on kyllä melkoinen perussynti suomalaisessa liikenteessä muutenkin. Ei millään malteta pysähtyä esim. traktorin tai fillarin taakse tilanteessa jossa on päivänselvää että tulee ongelmia jos auto tulee vastaan. Ihmiset on vaan keskimäärin niin tyhmiä että toivon ettei koskaan olla lähelläkään tuollaista baltian ajotapaa vaan nimenomaan päinvastoin päästäisi siihen että liikenteessä olijat ymmärtävät olevansa osa liikennettä ja osaisivat ajaa sen ehdoilla.
Pientareelle väistämisessä on myös ongelmana se, että jos aletaan väistää refelksinomaisesti sivuun kun peräpeilissä näkyy kaahailija, niin pientareella kulkeva kevytliikenne saattaa jäädä huomaamatta. Toki ajatus varmasti olisi, että väistetään vain, jos tilaa on, mutta kun keskimääräinen autoilija kun on mitä on... Varsinkin kun nopeusrajoitusta hitaammin ajava todennäköisesti muutenkin on jotenkin vajaavaisesti havainnoiva vanhus, rattijuoppo tms.

Ja noita noloja turhia prätkän vilkutuksia estääkseni painelen vilkun poiskytkentää varmasti ainakin 5x sen mitä kytken vilkkua päälle ja siltikin jää vilkku päälle usein esim. parkkiksille tai huoltoasemille kääntyessä, kun focus kohdistuu jo käännöksen aikana esim. sen pohtimiseen mille pumpulle ajaa. Vilkkukytkimien tuntuma hanskan läpi saattaa kanssa olla mitä sattuu ja ainakin omassa pyörässä mittaristo jää aika paljon näkökentän alapuolelle.
 
Aina välillä sitä näkee autoilijoita, joilla on varmaankin lukihäiriö ja ovat lukeneet lauseen muodossa: Suuntamerkin tulee kestää toimenpiteen ajan. Eli se menee päälle, jos menee, kun renkaat jo kääntyvät.

Lisään vielä ne jotka pysähdyksistä (bussipysäkki, katuparkki) laittavat vilkun päälle ennenkuin oikeasti aikovat sieltä liittyä liikenteeseen. Ainakin minulle autokoulussa opetettiin, että noissa tilanteissa vilkku päälle vasta kun oikeasti aikoo sieltä liittyä. No pieni juttuhan tämä, mutta selkiyttää kyllä tilannetta eli sinänsä loogista. Itse ainakin hidastan aina noissa tilanteissa, koska oletan henkilön liittyvän liikenteeseen.


Mikä missään häiritsee?
Aiheeton vilkunkäyttö voi myös aiheuttaa onnettomuuden. Jos tämä pärinäpoika kääntyykin seuraavasta risteyksestä samaan suuntaan mihin on vilkuttanut edelliset viisi kilometriä, niin tilanne saattaa yllättää takanatulijan. Myös jos vilkku näyttää vasemmalle, niin ohitukseen lähteminen ei ole sallittua.
Luulisi olevan teknisesti mahdollista tehdä myös mopedeihin sellainen vilkku joka osaa sammua itsekseen.

Sullahan on turvaväli niin ei sen pitäisi erityistä paniikkia aiheuttaa. Tuollaista automatikkaa on ilmeisesti joskus kokeilty, mutta ei toiminut. Ymmärtäähän sen kun pyörän kääntyminen toimii täysin eri tavalla kuin autolla. Jos on hyvä idea niin kannattaa kääntyä valmistajien puoleen. Varmasti mielellään kuuntelevat toimivan idean.
Se unohtunut vilkku kyllä on riski. Jos saavut risteykseen jossa joku odottaa tielle liittymistä ja olettaakin sinun kääntyvän. Kun on pidempään ajanut niin noissa tilanteissa kuitenkin selkärangasta tulee se tarkistus ja muutenkin jos auto on liittymässä niin hidastan vaistomaisesti. Usein jopa alinopeuteen. Samaan kategoriaan menee kaartelu omalla kaistalla ja pitkien vilautus (tätä tosin en itse jaksa harrastaa) jotta varmasti huomataan.
 
Siis auton sisämelu nousee jonnekin 85 dB kieppeille?

Piti ihan hakea kun ei ollut mitään käryä.
Ilmeisesti tän vuosikymmenen autoissa 55-65 dB on vakioiduissa mittauksissa saatu. Maantienopeuksissa.

EU-alueella tyyppihyväksyttyjen autojen aiheuttama melu saa kai olla max 68 dB nykyään. Auton ulkopuolella. Jotain on pahasti pielessä jos edes semimodernin auton sisämelu on mitenkään haitallisella tasolla.

Ei varmaankaan nouse mitattu melutaso noin korkeaksi, mutta itselläni on vaivana nuorempana hommattu tinnitus, joten olen asian kanssa ylivarovainen. Joka tapauksessa joissain tämänkin vuosituhannen autoissani on ollut meteliä sen verran, etten ole halunnut kuunnella sitä pidemmillä matkoilla ilman kuulosuojausta. Jos tuollaista huminaa kuuntelen vaikka 4 tuntia päivässä, niin huomaan sen korvan soinnista kyllä illalla. Nykyinen auto onneksi on sen verran hiljainen, etten ole tulppia tarvinnut.

Menee offtopiciksi, mutta tuohon sisämeluun vaikuttaa aika paljon myös tienpinta, renkaiden laatu ja jopa se, että ikkunan puolella ts. kuljettajan vasempaan korvaan melutaso voi olla selkeästi kovempi kuin oikeaan. Pointtina nyt oli lähinnä se, etten oman kokemuksen perusteella ihmettele jos joku käyttää luureja autossa myös melua rajoittamaan.
 
Tämä aiheutti aamuliikenteessä hivenen hämmennystä.

Oli siellä päässä joku heijastin, mutta kurassa ja pölyssä, eikä se kovassa auringonpaisteessa paljoa näkynyt.
PXL_20250724_044908212.RAW-01.COVER.jpg
 
Toki, mutta tieliikennelaki nyt ei aina noudata maalaisjärkeä, se on huomattu tälläkin foorumilla.
 
Onko merkkilippu tuollaisessa pakollinen, eikö valo / heijastin riit?
En tiedä mikä on minimi, mutta kuvassa näyttää sellaiselta että maalikkona en jättäisi jonkin pienen punaledivalon ja heijastimen varaan. tuossa viidenmetrin päässä koko huomio patteri.


Ei kaikilla ole hyvää syvyys näköä, tai edes kohtuullista.

Kukaan kortillinen tietenkään noin lähellä aja, mutta ensimmäisissä valoissa voi rullata lähelle , saati jos samalla yrittää navigaattorista arpoa sopivaa kaistavalintaa. Vauhdit toki silloin hiljaisia, mutta voi silti sattua.

Satunnaisesti näkee liikenteessä jakeluautojen nostotakalautoja vaaka asennossa, jos ovet kiinni silmii nähden sopivalla korkeudella niin ei isosti erotu ja taajama-ajossa voi olla vaarallinen, varsinkin kääntyessä.


Edit.
Mutta edelleen kai voimassa ihan se että se yli parimetriä ylittävä on merkattava sillä lipulla. Silmärääisesti tuo ylittää reippaasti sen.
 
Viimeksi muokattu:
Näinpä, voihan se toki olla vaikka tippunutkin siitä, mutta ammattikuskin luulisi osaavan kiinnittää. Onhan tuollainen aika hazardi varsinkin suoraan takaa päin ajaessa kun syvyyttä ei erota.
 
Näinpä, voihan se toki olla vaikka tippunutkin siitä, mutta ammattikuskin luulisi osaavan kiinnittää. Onhan tuollainen aika hazardi varsinkin suoraan takaa päin ajaessa kun syvyyttä ei erota.
Olisko tässä nyt se miina että nämä vähän muuttuneet viimevuosina, ja tuo on kapea ylitys niin ei tarvi koko merkintä patteria olla mitä leveämmissä. Mutta ei se nyt voi tarkoittaa etteikö sitä pitäisi sillä lipulla merkitä ja valoilla kuten ennen.

Netin oppimateriaali puhuu järjestäin perinteistä lippu, punainen valo taakse juttua.

Mutta jos joku jaksaa kaivaa faktaa niin varmaan kiinnostaa nörttejäkin, jos sattuva lipputankoa kuljettaa.
 
TLL 110.1 §:
Jos kuorma ulottuu ajoneuvon edessä ajoneuvon ääriviivan ulkopuolelle tai takana yli 1,00 metrin ajoneuvon ääriviivan ulkopuolelle, on kuorman uloin osa merkittävä punaisella tai punakeltaisella, vähintään 300 millimetriä korkealla ja 300 millimetriä leveällä merkkilipulla.
 
Ei mua yleensä autolla ajaessa ärsytä mikään muu kuin tahallinen kiusanteko, mutta kyllä se on toi ihmisten parkkipaikkakäyttäytyminen mikä mulla menee ihon alle.

Kävin kaupassa, kaupan parkkialue on jaettu kolmeen isoon alueeseen. Ajoin viimeiselle alueelle ja se oli aivan tyhjä. Kävin nopeasti ostaa kaljaa, niin eiköhän joku vanha pappa ole parkkeerannut auton muutaman sentin päähän. Koitin kurkkia auton sisään ja signaloida että "mitä vittua", mutta ukkeli vaan käänsi päätä toiseen suuntaan.

Toki aina tollaisen casen jälkeen iskee OCD ja auto pitää tutkia lommojen varalta. No, tällä kertaa onneksi löytyi vain 3 kpl 10cm x 10cm rasvajälkiä. Silti raivostuttavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tätä maanteiden letkajenkkaa voi kun ihmetellä. Varkaus juva välillä oli taas vanha kunnon asetelma, 8 autoa toistensa perseessä ja tukkirekka keulilla. Noilla pitkillä suorilla on mukava ohitella muutama auto kerrallaan, vielä mukavampaa se olisi kun sinne letkan väliin pääsisi liittymään fiksusti ilman ulinaa. Ohitin 3 vai 4 autoa ja totesin että jälleen kerran on letkassa ajelevien turvaväli maksimissaan bussin verran. Tähän väliin myös liityin, niin alkaako takana valo show kun "ängetään" eteen. Kiitin keskarilla. Kannattaisiko ehkä pitää sitä lain vaatimaa turvaväliä niin ei tarvitse tehdä yhtään mitään kun ohittaja tulee siihen väliin. Ja jälleen kerran nämä kyvyttömät nuohoajat eivät itse ole edes ohittamassa yhtään mitään vaikka olisi kahden kilometrin suora tarjolla. Pahin nuohousmestari löytyy usein sen rekan perseestä, mutta näiden toiminta on sitten jo senverran ammattitasoa että samalla vaivalla pääsee molemmista ohitse. Sensijaan 8 auton letkan ohitus kerralla ei ole kovinkaan yksinkertaista pääosalla teistä.

Joku varmaan tulee täälläkin selittämään ettei saisi lähteä edes ohittamaan jossei omaa autoa saa ängettyä tuonne letkaan, mutta tällä mentaliteetilla kun ajellaan niin suomen tasavallassa ei voi ohittaa yhtään autoa.
 
Ei tätä maanteiden letkajenkkaa voi kun ihmetellä. Varkaus juva välillä oli taas vanha kunnon asetelma, 8 autoa toistensa perseessä ja tukkirekka keulilla. Noilla pitkillä suorilla on mukava ohitella muutama auto kerrallaan, vielä mukavampaa se olisi kun sinne letkan väliin pääsisi liittymään fiksusti ilman ulinaa. Ohitin 3 vai 4 autoa ja totesin että jälleen kerran on letkassa ajelevien turvaväli maksimissaan bussin verran. Tähän väliin myös liityin, niin alkaako takana valo show kun "ängetään" eteen. Kiitin keskarilla. Kannattaisiko ehkä pitää sitä lain vaatimaa turvaväliä niin ei tarvitse tehdä yhtään mitään kun ohittaja tulee siihen väliin. Ja jälleen kerran nämä kyvyttömät nuohoajat eivät itse ole edes ohittamassa yhtään mitään vaikka olisi kahden kilometrin suora tarjolla. Pahin nuohousmestari löytyy usein sen rekan perseestä, mutta näiden toiminta on sitten jo senverran ammattitasoa että samalla vaivalla pääsee molemmista ohitse. Sensijaan 8 auton letkan ohitus kerralla ei ole kovinkaan yksinkertaista pääosalla teistä.

Joku varmaan tulee täälläkin selittämään ettei saisi lähteä edes ohittamaan jossei omaa autoa saa ängettyä tuonne letkaan, mutta tällä mentaliteetilla kun ajellaan niin suomen tasavallassa ei voi ohittaa yhtään autoa.
Samaa ilmiöitä olen itsekin ihmetellyt. Tuo possujuna-muodostelma on monella muullakin tavalla toivottoman ankea ja turvaton ilmiö. Kuskin täytyy jatkuvasti reagoida pieniinkin asioihin jarrulla aiheuttaen jatkuvaa haitaria. Isompiin asioihin ei taas ehdi reagoida, ja selviytyminen perustuu pelkkään tuuriin. Bonuksena esim. pyöräilijät näkee tosi myöhään, siksi varmaan osa ei sellaisen kohdalla viitsi edes yrittää tehdä ohitusta turvallisella yli metrin välillä, vaan ajetaan samaa linjaa sivupeili ohjaustankoa viistäen.

Poliisin olisi noita muodostelmia helppo ottaa droneilla kiinni. Sellainen vaan ilmaan, kuvaa talteen minuutilta ja koko jono pl. etummainen sivuun ja kaikille lappu kouraan.
 
Ei tätä maanteiden letkajenkkaa voi kun ihmetellä. Varkaus juva välillä oli taas vanha kunnon asetelma, 8 autoa toistensa perseessä ja tukkirekka keulilla. Noilla pitkillä suorilla on mukava ohitella muutama auto kerrallaan, vielä mukavampaa se olisi kun sinne letkan väliin pääsisi liittymään fiksusti ilman ulinaa. Ohitin 3 vai 4 autoa ja totesin että jälleen kerran on letkassa ajelevien turvaväli maksimissaan bussin verran. Tähän väliin myös liityin, niin alkaako takana valo show kun "ängetään" eteen. Kiitin keskarilla. Kannattaisiko ehkä pitää sitä lain vaatimaa turvaväliä niin ei tarvitse tehdä yhtään mitään kun ohittaja tulee siihen väliin. Ja jälleen kerran nämä kyvyttömät nuohoajat eivät itse ole edes ohittamassa yhtään mitään vaikka olisi kahden kilometrin suora tarjolla. Pahin nuohousmestari löytyy usein sen rekan perseestä, mutta näiden toiminta on sitten jo senverran ammattitasoa että samalla vaivalla pääsee molemmista ohitse. Sensijaan 8 auton letkan ohitus kerralla ei ole kovinkaan yksinkertaista pääosalla teistä.

Joku varmaan tulee täälläkin selittämään ettei saisi lähteä edes ohittamaan jossei omaa autoa saa ängettyä tuonne letkaan, mutta tällä mentaliteetilla kun ajellaan niin suomen tasavallassa ei voi ohittaa yhtään autoa.
Hetkeen ei ole tullut ajettua pidempää maantiematkaa, mutta kesäkuussa olin vastaavassa tilanteessa. Ihmetyttää tosiaan, että mikä pointti edes on nuohota sitä edellä olevan takakonttia, jos ei ole aikomustakaan mennä ohi? Eihän siinä nyt muutenkaan edes näe mitään.

Talvikeleillä sitten ihan extra typerää.
 
Kuskin täytyy jatkuvasti reagoida pieniinkin asioihin jarrulla aiheuttaen jatkuvaa haitaria. Isompiin asioihin ei taas ehdi reagoida, ja selviytyminen perustuu pelkkään tuuriin.

Tästä on jo aikaa, mutta joskus ihmettelin pimeällä jatkuvaa valoshowta, kun joku edellä ajava ajoi kilometrikaupalla hänen edessään olevan takapuskurissa kiinni. Ihan normaalinopeuksilla. Ohituspaikkoja oli. Sitten jossain vaiheessa meni tuosta ohi, mutta hetken päästä nauroin ääneen, kun kaukaisuudessa alkoi välkkymään punaista.
 
Poliisin olisi noita muodostelmia helppo ottaa droneilla kiinni. Sellainen vaan ilmaan, kuvaa talteen minuutilta ja koko jono pl. etummainen sivuun ja kaikille lappu kouraan.
Ja jos filmillä näkyy joku kärsimätön ohittamassa jonoa vaarantaen liikenneturvallisuuden niin astetta isompaa lappua kouraan. ;)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 468
Viestejä
4 871 028
Jäsenet
78 582
Uusin jäsen
Psi001

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom