Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Jos ajat yhtään tuolla moottoriteillä, niin tilanteita aiheuttaa nämä jotka ajavat mittarissa sen 110-120km/h, ei ne ketkä ajaa mittarissa 130km/h.

Mutta jos siellä ajaa rajoitusen mukaan, tuossa 110-120 välissä, niin 130 ajavat katoavat maisemaan, eli siinä voi tulla tunnetta harmittomista. Mutta tuossa ryhmässä myös ne jotka ohittaa ja koukkivat eteen, eli voi syntyä tunne että ovat juuri ne ärsyttävät.

Jos taasen siellä ajaa 125-135 haarukassa, niin ruuhkassa rajoitusten mukaan ajavat voi ärsyttää, ja toki ylinopeutta ajaessa kohtaa paljon rajoitusten mukaan ajavia, verrattuna siihen että itse ajaisi rajoitusten mukaan. niin näinkin päin osuu juuri toisesta ryhmästä ne ärsytykset.

Mutta Kolistelian yksi viesti taisi olla se että jos saataisiin ylinopeudet leikattua pois, niin nopeuserojen aiheuttamat tilanteet vähenisi. Tosin jos itse ei vähennä nopeutta, niin entistä enemmän tulisi peräedellä vastaan.

Eli mitä nopeampaa ajaa, sen vähemmän onnettomuuksia? Tämä on jotain uutta fysiikkaa selvästikkin.

Tietyllä tapaa voi hyvinkin pitää paikkansa. Jos ajellaan possujunassa, eli paljon autoja lähellä toisiaan, niin todennäköisyys vahingoille kasvaa.

Jos taas vedetään reilusti nopeampaa ohi tuollaisesta porukasta niin suurimman osan ajasta saa olla kaistalla ihan yksikseen ilman muita, niin todennäköisyys vahingoille pienenee.

Tietyllä tapaa voi hyvinkin pitää paikkansa. Jos ajellaan possujunassa, eli paljon autoja lähellä toisiaan, niin todennäköisyys vahingoille kasvaa.

Jos taas vedetään reilusti nopeampaa ohi tuollaisesta porukasta niin suurimman osan ajasta saa olla kaistalla ihan yksikseen ilman muita, niin todennäköisyys vahingoille pienenee.
Mites tää toimii jos kaikki ajaa 130kmh sitä possujunaa? Sit on pakko ajaa 140 tai enemmän?

Eihän tässä mistään ohitustilanteesta ollut kyse.

Eihän tässä mistään ohitustilanteesta ollut kyse.
Eikä siitä, että nopeampaa ajaen on vähemmän onnettomuuksia… On ihmisiä, jotka osaa ajaa motarilla ja sitten on ne muut. Alinopeudella ajavista suurempi osa ei osaa ajaa, kun ei ymmärrä seurata liikennettä. Tuloksena sitten näitä katsomatta eteen jne. settejä. Lomaliikenteen kasvun muuten näki hyvin jussin jälkeen, 1-tie täynnä uskomattomia urpoilijoita.

130 osastolla on enemmän ongelmaa taas sitten sen kanssa, että häiritseekö muita mm. ikuisuusohituksilla. Jännä nähdä miten poliisien uusi linjaus vaikuttaa, pitäis poistaa ainakin pahimmat ”ei yhtään kovempaa” jännittäjät entisen 7-10 km/h mittariylityksen tienoilta. Sakkoriskihän silti on täysin olematon, kun poliiseja ei motarilla juuri koskaan näy.

Ulkomailla autoilu voisi avartaa asenteita. Juuri 3000 km pyörällä Puola+ Baltian maissa ajaneena. Siellä se vaan jotenkin toimii vaikka nopeus eroja on melkoisesti.
Jos tietää ajavansa hitaammin kuin muut niin yksikään ei jäänyt kikkailemaan vaan päinvastoin helpotti ohituksia jos siihen oli mahdollisuus.

Asiaton käytös
Mites tää toimii jos kaikki ajaa 130kmh sitä possujunaa? Sit on pakko ajaa 140 tai enemmän?
Onko sinulla joku yhtäkkinen tarve tulla jokaiseen keskusteluun esittämään näitä tyhmiä kysymyksiä? Jos minä kerron esimerkin tapauksesta X niin miten hitossa siihen liittyy jokin sinun keksimä tapaus Y? Ja jos joku homma ei toimi tuossa sinun keksimässä tapauksessa Y, niin mitätöikö se jotenkin sen mitä olen sanonut tapauksesta X?

Miksi heittelet näitä mukanokkelia sutkautuksia joka ketjuun? Kerro niitä omia mielipiteitäsi sen sijaan ja lopeta tuo väliheittojen viljely, mikä ei edistä yhtään mitään.

Noista sun tilastoista siis ylinopeus oli suurin selittävä tekijä. Ja sun mielestä siihen ei pitäisi puuttua? Lisäksi, riskikäyttäytymisellä on tapana kasaantua, eli päihtyneenä ilman turvavyötä ajelevat kännykkäänpuhujat hyvin todennäköisesti ajaa myös sitä ylinopeutta. Ja sattuneesta syystä se ylinopeus on asia minkä poliisi voi selkeästi havaita normaalissa liikennevalvonnassa, ja siksi siihen puuttuminenkin on helpompaa.
Jos luet hänen kommenttinsa ajatuksella niin @muppelo painotti viestissään sitä juuri kun poliisi kertoo että PIENIIN ylinopeuksiin puututaan. Vaikka ne onnettomuudet yms aiheutuvat aivan muusta kuin PIENISTÄ ylinopeuksista.

Niihin tilanteisiin tarvitaan kuitenkin nopeuseroja. Jos tuosta 130 km/h nopeudesta jaetaan tehokkaasti sakkoja, häviää nopeuserosta suurin osa. Ongelma ratkaistu, enää ei 120 km/h ajava esim. yhtäkkiä vaihda kaistaa eteesi, koska ajatte samaa nopeutta.
Puhun mittarinopeuksista, tuo 130 on itsellä karkeasti se 125, mistä poliisi on ottanut sen 3km/h varmuusvähennystä ja nykyään tuosta 2km/h ylityksestä ei ole sakkoja jaettu, jos tuosta 2km/h nopeudesta aletaan sakottamaan, se ei hyödytä mitään, koska ongelman aiheuttaa ne ketkä junnaa tuolla alle nopeusrajoituksen, JOTKA joudutaan joka tapauksessa ohittamaan.

Ulkomailla autoilu voisi avartaa asenteita. Juuri 3000 km pyörällä Puola+ Baltian maissa ajaneena. Siellä se vaan jotenkin toimii vaikka nopeus eroja on melkoisesti.
Ovat olleet mustaa kuolettavaa aluetta, mutta tilanne ymmärtääkseni kehittynyt harppauksin.

No monilla pätkillä ihan Suomessakin monet saaneet tutustua noiden maiden kuskien asennetta avartavaan mennoon.

Onko sinulla joku yhtäkkinen tarve tulla jokaiseen keskusteluun esittämään näitä tyhmiä kysymyksiä? Jos minä kerron esimerkin tapauksesta X niin miten hitossa siihen liittyy jokin sinun keksimä tapaus Y? Ja jos joku homma ei toimi tuossa sinun keksimässä tapauksessa Y, niin mitätöikö se jotenkin sen mitä olen sanonut tapauksesta X?

Miksi heittelet näitä mukanokkelia sutkautuksia joka ketjuun? Kerro niitä omia mielipiteitäsi sen sijaan ja lopeta tuo väliheittojen viljely, mikä ei edistä yhtään mitään.
Jos joku ajaa nopeampaa kuin muut tienkäyttäjät, tai edes osa tienkäyttäjistä, niin aina tulee niitä hitaampia perä edellä vastaan. Ja sit muodostuu jonoja. Ehkä jossain maakuntien motareilla toimii että painaa vaan 130 lasissa tyhjä baana edessä, mutta ainakin kun itse autoilen täällä pk-seudulla sekä uudellamaalla niin millään ”ajan kovempaa kuin muut” metodilla ei voi ratkaista muun liikenteen olemassaoloa. Eikä jonoutumista. Ja jos kaikki ajaisi sitä sun haluamaa nopeutta, tai vaikka tasan 120 todellista nopeutta, niin jonoja tuolla motareilla olisi silti aamuin illoin.

Jos joku ajaa nopeampaa kuin muut tienkäyttäjät, tai edes osa tienkäyttäjistä, niin aina tulee niitä hitaampia perä edellä vastaan. Ja sit muodostuu jonoja. Ehkä jossain maakuntien motareilla toimii että painaa vaan 130 lasissa tyhjä baana edessä, mutta ainakin kun itse autoilen täällä pk-seudulla sekä uudellamaalla niin millään ”ajan kovempaa kuin muut” metodilla ei voi ratkaista muun liikenteen olemassaoloa. Eikä jonoutumista. Ja jos kaikki ajaisi sitä sun haluamaa nopeutta, tai vaikka tasan 120 todellista nopeutta, niin jonoja tuolla motareilla olisi silti aamuin illoin.

Se on kyllä kumma kun itse tuota pk-seudun motaria sahaan, niin kenenkään takaata kovempaa tulijan ei tarvitse mun takia nopeutta hidastaa, vaan osaan väistää HETI ja mitään ongelmaa ei synny.

Ongelma syntyy siellä jumittajan päässä minäminä asenteesta, minulla on oikeus ajaa tässä edessä! 90% ihmisistä seuraa tuolla liikenteessä enemmän kännykkää kuin peilejä!

Puhun mittarinopeuksista, tuo 130 on itsellä karkeasti se 125, mistä poliisi on ottanut sen 3km/h varmuusvähennystä ja nykyään tuosta 2km/h ylityksestä ei ole sakkoja jaettu, jos tuosta 2km/h nopeudesta aletaan sakottamaan, se ei hyödytä mitään, koska ongelman aiheuttaa ne ketkä junnaa tuolla alle nopeusrajoituksen, JOTKA joudutaan joka tapauksessa ohittamaan.
Tästä tuli nyt mieleen, että onko se 3km/h varmuusvähennys turha jäänne? Ite aattelen sen niin, että syystä se siellä on, ja laitteet ei ole tarkkoja. Kovin moni siihen +3km/h tuntuu luottavan.

Miksi sinä käännät tämän minuun? Mikä on minun haluama nopeus? Miksi esität minulle kysymyksiä koskien jotain omia skenaarioitasi?

Minä esitin vain kommentin siitä, että kun ajaa hitaammin ajavien ohi, niin se on monesti turvallisempaa kuin se että jää possujunaan ajamaan.

Se on kyllä kumma kun itse tuota pk-seudun motaria sahaan, niin kenenkään takaata kovempaa tulijan ei tarvitse mun takia nopeutta hidastaa, vaan osaan väistää HETI ja mitään ongelmaa ei synny.

Ongelma syntyy siellä jumittajan päässä minäminä asenteesta, minulla on oikeus ajaa tässä edessä! 90% ihmisistä seuraa tuolla liikenteessä enemmän kännykkää kuin peilejä!
Jep, itsekin väistän aina jos toisella on enempi kiire, mikäli oikean kaistan possujunan väleissä on tilaa. Pirkanmaan motareilla on ihan ihme ilmiö, että pitkäkin jono ajaa alinopeutta siinä oikealla kaistalla, mutta turvavälit on sitten sitä mallia, että aivan liian usein siellä pelti rytisee. Kerran tällaista possujunaa ohitin monta kilometriä (turvallista väliä ei ihan oikeasti ollut) ja takana tullut BMW-kuski menetti hermonsa. Pääsin lopulta väistämään niin tää sankari tuli sitten siihen mun eteen brake checkaileen.

Tuo vasemmalla kaistalla nutaaminen minäminä-asenteella on oikeasti tosi itsekästä. Sillä takana tulevalla saattaa olla oikeasti kiire.

Tästä tuli nyt mieleen, että onko se 3km/h varmuusvähennys turha jäänne? Ite aattelen sen niin, että syystä se siellä on, ja laitteet ei ole tarkkoja. Kovin moni siihen +3km/h tuntuu luottavan.
Ihan tekniset syyt tuohon on, muuten pitäisi tutkia kalibroida kaiken aikaa mittaustulosten takaamiseksi. Sitä en tiedä onko se 3km/h nykyteknologialla liikaa vai onko esim. vain kasvatettu kalibrointiväliä teknologian parantuessa (säästöä, säästöä) ja jätetty varmuusvähennys samaksi :)

Jos tämä lähti 110-120 junnaajista, niin eikö he oli juuri heitä jotka ajavat nopeusrajoitusten mukaan.

Jos sen vakkarin säätää tavoite nopeuteen millä pysytään rajoitusten sisällä, niin tuo aika kapea ikkuna. jos itse ajaa muutaman km/h ylinopeutta, niin ilman muuta noita pitkällä vedolla tulee peräedellä vastaan. Siinä sitten päättää tiputtaako nopeutta rajoitusten mukaiseksi, sellaiseksi että turvaväli säilyy hyvänä, lähteekö ohittaan ylinopeutta, mutta ei se noiden rajoitusten mukaan ajavien vika ole.

Jos halutaan että motarilla saa ajaa korkeintaa 130km/h, niin sitten pitäisi vaihtaa ne tikkarit. rajoitusten mukaan ajavat nostaisi nopeutta muutoksen verran ja vauhtisi olisi muuttamatta tontilla.

Jos on hiljaista, tyhjää niin suositus kai ajelle oikealla, ja jos on jonoutumista, niin mihin sitä väistää, pk-seudulla aika yleistä että motarilla oikealla jonoa vaikka ei olisi ruuhka-aikaa.

Yli 100km/h nopeuksissa varmuusvähennys on 3% pyöristettynä ylöspäin eli tuossa mainitsemassasi tilanteessa vähennys on 4km/h.

Jos tietää ajavansa hitaammin kuin muut niin yksikään ei jäänyt kikkailemaan vaan päinvastoin helpotti ohituksia jos siihen oli mahdollisuus.
Juuh, niin toimii. Siellä tosin ei ehkä ajeta ihan turvallisuus edellä... Suomen tieliikenteen turvallisuus kansainvälisessä vertailussa | Tieto Traficom

Jännä nähdä miten poliisien uusi linjaus vaikuttaa, pitäis poistaa ainakin pahimmat ”ei yhtään kovempaa” jännittäjät entisen 7-10 km/h mittariylityksen tienoilta. Sakkoriskihän silti on täysin olematon, kun poliiseja ei motarilla juuri koskaan näy.
Kerropa lisää Poliisin uudesta linjauksesta, mistä olet siitå lukenut, sekä erityisesti arviosi siitä, siirtyykö se jännittäminen sitten jatkossa vaan vähän suurempaan nopeusrajoituksen ylitykseen! Tuo on joka tapauksessa hyvä täälläkin tiedostaa ettei jotkut meistä vaan ajele sillä vanhalla nopeusrajoitus +10 laskukaavalla, ja jotkut uuden tulkinnan tiedostavat vielä hieman kovempaa vauhtia. Siitähän vasta rattiraivoepidemia puhkeaisi nyt kun sähköllä pihistelijöihin on vasta jotenkuten totuttu....

Ja totta, kameratolppia on ja Poliiseja nopeusvalvomassa silloin tällöin jossain muualla kuin moottoriteillä. Ja tässä tulos...

Kerropa lisää Poliisin uudesta linjauksesta, mistä olet siitå lukenut, sekä erityisesti arviosi siitä, siirtyykö se jännittäminen sitten jatkossa vaan vähän suurempaan nopeusrajoituksen ylitykseen! Tuo on joka tapauksessa hyvä täälläkin tiedostaa ettei jotkut meistä vaan ajele sillä vanhalla nopeusrajoitus +10 laskukaavalla, ja jotkut uuden tulkinnan tiedostavat vielä hieman kovempaa vauhtia. Siitähän vasta rattiraivoepidemia puhkeaisi nyt kun sähköllä pihistelijöihin on vasta jotenkuten totuttu....

Ja totta, kameratolppia on ja Poliiseja nopeusvalvomassa silloin tällöin jossain muualla kuin moottoriteillä. Ja tässä tulos...
Johan tämä nyt ketjussa aamulla oli :asif:

Vähän offtopiikkina tähän keskusteluun se että poliisi alkaa taas sakotella ylinopeuksista jo pienistäkin ylinopeuksista.
Ovat siis ilmeisesti saaneet palkattua lisää kirjeiden sulkijoita.

Ehkä näinkin mutta toisaalta Baltiassa ja Puolassa on huomattavasti enemmän onnettomuuksia ja liikennekuolemia per capita vs Suomi. Jotakin täällä oikein tehdään vrt. moneen muuhun maahan.

Statistiikka

Viestiketjuista
282 243
Jäsenet
78 375
Uusin jäsen
Miska Lappalainen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom