Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Poliisia tarvitaan siihen, että syyllinen saa rangaistuksen. Ja lisäksi tuollaisissa tapauksissa on hyvä käyttää poliisia paikalla siltä varalta että syyllinen alkaa jälkikäteen urputtamaan ettei olisikaan ollut syyllinen.
Tässä tapauksessa lienee varmasti paikallaan, ja varsinkin jos yhtään ilmenee asennevammaa josta syytäkin jonkun rangaista.

Pukkuvshingossa syllinen vaan videolle jossa tunnustaa teon. Ei tarvii jälkikäteen arpoa.

Mutta sitten sää peltikolarivahingot. Anopin seinänaapuri, siis hänen hyvin tuntemansa läheinen, vasti poliisia paikalle kun käsijarru oli pettänyt ja tehnyt pienen naarmun naapurin autoon. Odottelivat pakkasessa yli 2 tuntia jotta poliisi käy kirjoittaa anopille sakon ja kehoittaa halutessaan kesällä ostamaan korjauskynän naapurin 25 vuotta vanhaan ruosteläjään.
 
Tässä tapauksessa lienee varmasti paikallaan, ja varsinkin jos yhtään ilmenee asennevammaa josta syytäkin jonkun rangaista.

Pukkuvshingossa syllinen vaan videolle jossa tunnustaa teon. Ei tarvii jälkikäteen arpoa.

Mutta sitten sää peltikolarivahingot. Anopin seinänaapuri, siis hänen hyvin tuntemansa läheinen, vasti poliisia paikalle kun käsijarru oli pettänyt ja tehnyt pienen naarmun naapurin autoon. Odottelivat pakkasessa yli 2 tuntia jotta poliisi käy kirjoittaa anopille sakon ja kehoittaa halutessaan kesällä ostamaan korjauskynän naapurin 25 vuotta vanhaan ruosteläjään.

Eihän anopin olisi tuohon tarvinnut jäädä odottelemaan.
 
Vittumaiset takapenkki matkustajat. Aamulla meni auto lunariin, auton omistaja oli kyydissä ja alkoi mussuttamaan ettei tässä poliiseja tarvita kun palaveriinkin pitäis mennä ja ja ja... Joku vitun palaveri tärkeämpi kuin se että pojat kyydissä ja toinen heistä kuskina ja tulivat 80kmh kylkeen aka isku on ollut takuulla heillekin kohtuu kova vaikka ei onneksi tulleet 90asteen kulmassa kylkeen.

PXL_20250710_050847777.MP.jpg

On kyllä perseestä, vaivalla hankittu auto ja sitten joku oman elämänsä diiva käskyttää ja pam. On muuten hyvin rakennettu auto kun ovi ei näytä lähteneen saranoilta. Itse ollut takapenkillä kun ajettu perseeseen. Odotettiin paikallaan risteyksessä että mahtuu tielle. Ja silloin lähti takaovi saranoiltaan vaikka ei ollut kun varmaan 20-25 km/h vauhtia.
 
Vastaus kännykkään räplääviin ei ole lisätä ajoavustimia, vaan koventaa rangaistuksia!

Kännykkää räpläävä räplää vain enemmän sitä puhelinta, "koska auto hoitaa kaiken" kunnes taas tapahtuu onnettomuus, koska ajoavustimet ei pysty kaikkeen.

Juurisyy on se ongelma ja ongelma poistuu vain poistamalla juurisyy.
Kännykän räplääjiä on aina, vaikka siitä saisi kuolemantuomion. Suomessa on turha kuvitella, että täällä rangaistusasteikkoa nostettaisiin niin että edes puhelimen räpläämistä kiellettäisiin kokonaan autoa ajaessa. Nytkin voi vaikka facebuukata kun seisoo liikennevaloissa. No ehkä sitten jos saisi tonnin sakot, niin ehkä se vähän vähenisi. Idiootteja on aina riippumatta rangaistuksista. Toinen asia on sitten tahattomat nukahtamiset ja sairaskohtaukset, joita niitäkin sattuu.
 
Poliisi siksi että ulkopuolinen todistaja. Mut kiilattiin tieltä aikanaan ja toinen osapuoli yritti tosiaan venkoilla irti vaikka ensin myönsi olevansa syyllinen. Poikaa harmitti oma virheensä helvetisti ja sanoin poliisillekin että mä en rangaistusta vaadi koska auto oli niitä joista ei näe taakse mitään ja selkeästi oli rehti ja rehellinen paska tuuri että satuin siihen mistä ei näe peileistä, blis ei näe ja takaikkunasta ei näy. Päiväsakoille meni silti.

Ja tosiaan mamma apparina/takana ja kiire palaveriin oli kuulema polttava. Ja ei päässyt ajamalla. Sanoin poliisille että ei ole turvallinen ajaa muuta kuin kehältä siirron verran kun olivat antamassa lupaa ajaa pois. Pyörä oli ottanut sen verran kovan osuman että kulmat+tukivarret ei takuulla kunnossa. Tästä syystä poliisi sitten ohjasi kutsumaan hinurin.
Kojelautakamera on hyvä hankinta. Video paljastaa kaiken ilman selittelyjä. Pelastaa myös silloin, kun joku apina päättää tehdä brake checkin edessäsi, tai pakittaa keulaasi.
 
Kännykän räplääjiä on aina, vaikka siitä saisi kuolemantuomion. Suomessa on turha kuvitella, että täällä rangaistusasteikkoa nostettaisiin niin että edes puhelimen räpläämistä kiellettäisiin kokonaan autoa ajaessa. Nytkin voi vaikka facebuukata kun seisoo liikennevaloissa. No ehkä sitten jos saisi tonnin sakot, niin ehkä se vähän vähenisi. Idiootteja on aina riippumatta rangaistuksista. Toinen asia on sitten tahattomat nukahtamiset ja sairaskohtaukset, joita niitäkin sattuu.
Niin ja ajattele paljon ajoavustimet ja kovemmat rangaistukset YHDESSÄ vähentäisi onnettomuuksia.

Asia huomattiin hyvin koronan kanssa, tarpeeksi pelotetta niin lampaat kyllä teki juuri niinkuin käskettiin.
 
Tosin jos se brake check vaikuttaa ihmeemmin ajamiseesi niin video paljastaa että olet ajanut ilman turvaväliä.
Ei aina. Tästä on jo pari vuosikymmentä aikaa kun lahden motarilla joku sekopää hermostui siitä etten kiihdyttänyt alta pois rekkajonoa ohittaessa. Ohitti ja veti suoraan nenän eteen heti kun olin vaihtanut oikealle kaistalle ohituksen jälkeen ja painoi siinä samalla jarrupolkimen tulipeltiin kiinni.

Ihan tuurilla taisin osata arvata mitä tapahtuu ja ehdin jarruttaa ajoissa. Siinä olisi dashcam ollut kiva.
 
Kuten moni on huomannut, yleisenä ärsytyksenä on tahallinen haittaaminen "koska minulla on oikeus!"

Tänään sienestä tullessa vastantuleva auto halusi kääntyä vasemmalle, mutta hjoutui odottamaan mm. minua. Oli kieltätynyt ruyhmittymisestä koska ei huvittanut, joten 80km/h takaa tulevilla oli aika kiire pysähtyä hänen taakseen jonoksi. Puuttuvat 800m turvavälit?
 
Kuten moni on huomannut, yleisenä ärsytyksenä on tahallinen haittaaminen "koska minulla on oikeus!"

Tänään sienestä tullessa vastantuleva auto halusi kääntyä vasemmalle, mutta hjoutui odottamaan mm. minua. Oli kieltätynyt ruyhmittymisestä koska ei huvittanut, joten 80km/h takaa tulevilla oli aika kiire pysähtyä hänen taakseen jonoksi. Puuttuvat 800m turvavälit?
Vähän sama kuin 2- kaistainen tie muuttuu yhdeksi tietyön takia ja vaikka liikennemerkein kerrottu niin osa urpoista tulee väkisin suljettavalta kaistalta jonon väliin jolloin sillä liikkuvalle kaistalle tulee liikkeelle-pysähdy- ilmiö useaan kertaan ja se jononliike ei ole sujuvaa.

Tosin osan mielestä se kiilaaminen on ihan ok tapa liikenteessä.
 
Tosin jos se brake check vaikuttaa ihmeemmin ajamiseesi niin video paljastaa että olet ajanut ilman turvaväliä.
Brake check tarkoittaa lähinnä aiheetonta äkkijarrutusta, joka on todellakin kielletty. Jos vaikka motarilla joku kiilaa eteesi ja tekee täysjarrutuksen ilman mitään syytä ja tulee peräänajo sen vuoksi, niin siinä on syytä olla hyvä meriselitys poliisille. Turvaväliin ei voi edes aina vaikuttaa riittävän nopeasti jos esim. joku puskee eteesi kolmion takaa ja tekee heti paniikkijarrutuksen.
Mitä kameraan tulee, niin täysidioottien määrä liikenteessä tuntuu kasvavan huolestuttavaa vauhtia. Sen lisäksi monella skuuttikuskilla ja pyöräilijällä on kaikki liikennesäännöt hukassa.
Kamera antaa kiistämätöntä todistusaineistoa jos skuutti/ fillari tulee kolmion takaa tai ajaa suojatiellä eteen. Yleisesti luullaan, että autoilja on aina syyllinen näiden kanssa mutta ei se niin mene, vaikka auton vakuutuksesta vahinko maksetaan. Paitsi ehkä kännikuskin tapauksessa.
 
Vähän sama kuin 2- kaistainen tie muuttuu yhdeksi tietyön takia ja vaikka liikennemerkein kerrottu niin osa urpoista tulee väkisin suljettavalta kaistalta jonon väliin jolloin sillä liikkuvalle kaistalle tulee liikkeelle-pysähdy- ilmiö useaan kertaan ja se jononliike ei ole sujuvaa.

Tosin osan mielestä se kiilaaminen on ihan ok tapa liikenteessä.
Sais yleistyä ne vetoketju-merkit. Tampereella huomasin ilokseni ainakin yhden.
 
Niin ja ajattele paljon ajoavustimet ja kovemmat rangaistukset YHDESSÄ vähentäisi onnettomuuksia.

Asia huomattiin hyvin koronan kanssa, tarpeeksi pelotetta niin lampaat kyllä teki juuri niinkuin käskettiin.
Todennäköisesti vähentäisivät ainakin jollain prosentilla. Mutta koska Suomessa oikeudet päästävät tappajatkin vapaalle odottelemaan vankilaan pääsyä, en odota että rangaistussteikkoon olisi tulossa minkäänlaisia kiristyksiä.
 
..tai sitten se toinen tulee väkisin eteesi ja tekee brake chekin. Ei siinä ehdi paljoa jarrutella. Jenkeissä tuo on melko yleistä videoiden mukaan.
Tuubissa on muuten vastaavanlaisesta tilanteesta ruotsalaisen rekkakuskin kuvaama pätkä Tampereelta. Farmari Golf tuuppaa rekan eteen kolmion takaa, ja jää selvästi hidastelemaan. Rekka ei ehdi tekemään mitään ja Golfin takalasi saa kyytiä. Pätkä on 3.10 kohdalla.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
On kyllä perseestä, vaivalla hankittu auto ja sitten joku oman elämänsä diiva käskyttää ja pam. On muuten hyvin rakennettu auto kun ovi ei näytä lähteneen saranoilta. Itse ollut takapenkillä kun ajettu perseeseen. Odotettiin paikallaan risteyksessä että mahtuu tielle. Ja silloin lähti takaovi saranoiltaan vaikka ei ollut kun varmaan 20-25 km/h vauhtia.
En edes miettinyt ennen kun pamautin oven takaisin kiinni. Aukesi ja meni kiinni ihan kuin olisi ehjä. Ajoin auton myös lavetille.
 
Todennäköisesti vähentäisivät ainakin jollain prosentilla. Mutta koska Suomessa oikeudet päästävät tappajatkin vapaalle odottelemaan vankilaan pääsyä, en odota että rangaistussteikkoon olisi tulossa minkäänlaisia kiristyksiä.
Lyhyesti, vaatisi totta kai kaikkien rangaistuksien koventamista ja en itsekkään uskoisi, että näin tulee tapahtumaan.
 
Aina ihmetellyt että missä tilanteissa poliisi kuuluisi soittaa paikalle. Eikös lähtökohtaisesti kolarin sattuessa toinen ole tavalla tai toisella rikkonut lakia?
 
Aina ihmetellyt että missä tilanteissa poliisi kuuluisi soittaa paikalle. Eikös lähtökohtaisesti kolarin sattuessa toinen ole tavalla tai toisella rikkonut lakia?
Esim omassa tilanteessa kun tiesin vastapuolen auton ja rehellisesti paskan tuurin, en olisi vaatinut sakkoa tms. mutta poliisin mukaan tilanne oli että rangaistus on pakko antaa koska rikos on tapahtunut.
 
Esim omassa tilanteessa kun tiesin vastapuolen auton ja rehellisesti paskan tuurin, en olisi vaatinut sakkoa tms. mutta poliisin mukaan tilanne oli että rangaistus on pakko antaa koska rikos on tapahtunut.
Vähän sivuhuomiona, mutta miksi vastapuolen auton huono näkyvyys tekisi tuosta vähemmän rangaistavan?

Ei tuossa mielestäni ole mitään järkeä. Ajoneuvon rajoitteet pitää ymmärtää ja ottaa huomioon, eikä esim. kiihdyttää talla pohjassa tilanteessa missä ei tarvitse ja luottaa peileihin kun liittyy tiukassa paikassa.

Vähän sama kuin sanoisi että huono näkyvyys vähentää rangaistavuutta sen sijaan että se korostaisi vastuuta tilannenopeuden suhteen.
 
Vähän sivuhuomiona, mutta miksi vastapuolen auton huono näkyvyys tekisi tuosta vähemmän rangaistavan?

Ei tuossa mielestäni ole mitään järkeä. Ajoneuvon rajoitteet pitää ymmärtää ja ottaa huomioon, eikä esim. kiihdyttää talla pohjassa tilanteessa missä ei tarvitse ja luottaa peileihin kun liittyy tiukassa paikassa.

Vähän sama kuin sanoisi että huono näkyvyys vähentää rangaistavuutta sen sijaan että se korostaisi vastuuta tilannenopeuden suhteen.
Koska tuossa kävi kaikilla huonoa tuuria. Itse jouduin hidastamaan juuri sopivasti rinnalla kun kuorma-auto hidasti, mukana ollut mamma todnäk. käskytti poikia kiirehtimään jne jne. Rehellisen paska munkki, tuo on oikeasti paska paikka ja siinä poliisin kanssa jutustellessa oli jo yksi toinen melkein identtinen tilanne. Tottakai tilanne oli rangaistava, mutta luulen että junnu saa kahelilta mutsiltaan jo tarpeeksi rangaistusta.
 
No ei tuota voi mihinkään huonon tuurin piikkiin laittaa. Muutenhan kaikki liikenneonnettomuudet olisivat vain huonoa tuuria. Onnettomuudet kun sattuvat siksi, että joku tietoisesti tekee jotain väärin ja sehän tarkoittaa sitä, että sitten rysähtää jos siihen tilanteeseen sattuu joku muu. Tuon kutsuminen huonoksi tuuriksi vähättelee rikoksen tekijää.

Otetaan esimerkki: Lähestyt valoristeystä ja sinulle palaa punaiset valot, mutta et näe risteyksessä ketään. Päätät vetää punaisista läpi 100 km/h. Kun olet risteyksen kohdalla, niin juuri silloin sattuukin ainoa risteävää tietä vihreitä ajava auto kohdalle ja rysähtää.

Kysymys: Oletko nyt sitä mieltä että kolari sattui huonon tuurin vuoksi? Vai sattuiko sitten sen vuoksi, että ajoit punaisia päin?
 
Aina ihmetellyt että missä tilanteissa poliisi kuuluisi soittaa paikalle. Eikös lähtökohtaisesti kolarin sattuessa toinen ole tavalla tai toisella rikkonut lakia?
a) lanssia vaativia henkilövahinkoja
b) epäilys kännissä/aineissa
c) tilanne vaatii liikenteenohjausta eli mälli joko vilkasliikenteisellä tiellä tai muuten hankalassa paikassa eikä vehkeet liiku
d) ulkomaan kilvissä oleva auto syyllinen (et saa korvauksia ellei poliisi käynyt paikalla ja tyyppi ei tee vahinko ilmoa, et pysty itse edes tarkistamaan vakuutuksen olemassa oloa, LVK korvaa syyttömän vauriot kunhan on poliisin todistus)
e) kielimuuri 'paikallisten' kanssa (lue: ählämi ei ymmärrä suomea/englantia eikä ryssä puhu kuin venäjää) eli itse et pysty asiaa hoitamaan.

Ei ne lähetä poliisia jos hätäkeskukseen soittaa, mikäli tilanne ei sitä vaadi eikä aina meinaa lähettää siitäkään huolimatta (kohdat d&e).

Lähtökohta on että osapuolet hoitavat asian itse, kolari ei poliisille kuulu, eli tarvittaessa auto sivuun ja hinuri tilaukseen ja ilmoitus vakuutusyhtiölle.
 
Ajelen lähes päivittäin Lahden motaria ja tämä Kehä III:n päällä etelään päin olevan työmaan kohdalla tuntuu hämmästyttävän monella kuskilla olevan vaikeuksia hahmottaa miten tuosta kuuluu ajaa, kohdassa on selkeät keltaiset maalaukset tiessä sekä liikennemerkit siitä miten kaistat tekevät S:n muotoisen koukun ja Kehä III:lta tähän liittyvien kaista päättyy ja heidän tulisi liittyä siten tuolle keskimmäiselle kaistalle, mutta silti vähintään pari kertaa viikossa näkee tilanteita että porukka ajaa noi kaistat "suoriksi" (ajaa kuvassa punaisten nuolien mukaisesti eikä keltaisten kaistojen mukaisesti), viimeksi eilen olin prätkällä tuolla keskimmäisellä kaistalla niin joku urpo etninen taksikuski vaihtoi mun takaa tuolle oikeanpuoleisimmalle päättyvälle kaistalle, ajoi mun rinnalle ja sen jälkeen vielä melkein päälle kun itse seurasin omaa kaistaani ja hän jatkoikin vaan suoraan ymmärtämättä että oma kaistansa loppuu. Olisi hauska nähdä mitä tapahtuu kun kolme hahmotuskyvytöntä urpoa sattuisi tuohon rinnakkain samaan aikaan.
Untitled.jpg
 
Tampere on ikuisessa remontissa tällä hetkellä, eikä ikinä saada valmista ilmeisesti. Viimeksi eilen näin sellaista hosumista väliaikaisissa liikenneymypyröissä, etten tajua kuinka ei pelti rytissyt. Osa ajaa noista suoraan läpi, vaikka ne on merkattu hyvin ja vasemmalle kääntyvät joutuvat äkkijarruttamaan. Yksi mamma pysähtyi keskelle liikenneympyrää ja laittoi vilkun vasempaan odottaen ”risteävää” liikennettä.

En tiedä auttaisiko vielä isommat liikennemerkit vai ajaako porukka niin nollat taulussa muuttuvien kaistajärjestelyjenkin keskellä, että ihan sama mitä teet…
 
Sitten on niitä työmaita, joissa koko Suomi tuntuu kollektiivisesti olevan välittämättä rajoituksista. Lahden motarilla esim. tämä.


Tuntuu ettei tuolla tapahdu koskaan mitään ja että joku on vain unohtanut koko projektin

Mulla ei nyt linkki tarkentunut oikein, mutta jos tuossa on kyseessä tuo Vantaan Korson liittymän kohdalla oleva siltatyömaa? Eli jos mennään Lahteen päin, niin Korson liittymän jälkeinen silta? Haluaisin tietää, että miksi siltatyömaalla tarvitaan alentaa alla olevalle tielle noin paljon nopeutta, koska itse sillan korjaaminen tapahtuu moottoritien yläpuolella ja tuolla sillan pilarien kohdalla ei ole ikinä näkynyt ketään töissä? On sinne vanerit laitettu mutta se vähäinenkin työ tapahtuu tuossa sillalla. Itse moottoritien kohdalla ei myöskään ole mitään tolppia, valoja yms. mikä kertoisi että itse tieosuudella olisi jotain, niin kyllähän tuo tuntuu hassulta tiputtaa nopeusrajoitus tuohon kohtaa noin paljon.

Ilmeisesti vaatii myös liikaa tekijöiltä töitä jos noi nopeusrajoituskyltit peittäisi esim. viikonlopuiksi, niin voisi porukalla olla jokin kunnoitus tuon työmaan nopeusrajoituksia kohtaan. Nyt mitä pidempään tässä seurannut niin eipä jaksa autoilijat hirveästi välittää tuon työmään nopeusrajoituksista.
 
Ajelen lähes päivittäin Lahden motaria ja tämä Kehä III:n päällä etelään päin olevan työmaan kohdalla tuntuu hämmästyttävän monella kuskilla olevan vaikeuksia hahmottaa miten tuosta kuuluu ajaa, kohdassa on selkeät keltaiset maalaukset tiessä sekä liikennemerkit siitä miten kaistat tekevät S:n muotoisen koukun ja Kehä III:lta tähän liittyvien kaista päättyy ja heidän tulisi liittyä siten tuolle keskimmäiselle kaistalle, mutta silti vähintään pari kertaa viikossa näkee tilanteita että porukka ajaa noi kaistat "suoriksi" (ajaa kuvassa punaisten nuolien mukaisesti eikä keltaisten kaistojen mukaisesti), viimeksi eilen olin prätkällä tuolla keskimmäisellä kaistalla niin joku urpo etninen taksikuski vaihtoi mun takaa tuolle oikeanpuoleisimmalle päättyvälle kaistalle, ajoi mun rinnalle ja sen jälkeen vielä melkein päälle kun itse seurasin omaa kaistaani ja hän jatkoikin vaan suoraan ymmärtämättä että oma kaistansa loppuu. Olisi hauska nähdä mitä tapahtuu kun kolme hahmotuskyvytöntä urpoa sattuisi tuohon rinnakkain samaan aikaan.
Untitled.jpg
Löytyi kortilta videota.

Tuo kolmeviivainen kaistaopaste voi ehkä hämätä. Katkoviiva voisi muuttua sopivassa kohtaa sulkuviivaksi, ettei tulisi turhia vaihtoja oikealta keskelle, kuten tässäkin valkoinen auto meinaa tehdä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Kyllä, jos nyt ei puhuta mistään törky ylinopeuksista, niin mielummin mä ajan motarilla sellaisen kanssa joka ajaa 20km/h ylinopeutta, kuin sellaisen kanssa joka ajaa kympin alle ja räplää puhelinta.
Nopeus lisäksi vaihtelee hyppäyksittäin ja ajokaista käy välillä kapeaksi riippuen siitå onko kirjoittamassa vai ainoastaan swaippailemassa Tinderissä., vai keskittyykö sitten aina välillä ajamiseenkin.
 
Tottaikai lakihan vaatii ajamaan aina vähän yli mutta muu väsääminen on itsestä kii ;-) Kaikihan me halutaa että jokainen ajaisi ylinopeutta ja joskus katsoisi eteensäkin, koska voi olla että kaikki EI tajua EDES ajaa ylinopeurtta ;-)
 
Ihmiset, jotka eivät välitä nostaa nopeuttaan siirtyessään hetkeksi moottoritielle ja pois sieltä. Aiheuttaa ylimääräisiä vaaratilanteita motarilla ja myös kaikille niille, jotka yrittävät sille liittyä tai poistua siitä. Tällainen esimerkki on esimerkiksi 9-tiellä pohjoiseen Tampereella, jossa Kaukajärveltä pääsee motarille rampista, mutta samaa kaistaa jatkamalla ja liittymättä motarille, pääsee sitten Linnainmaalle. Hyvin usein tuossa näkee tilanteita, joissa joku ei tosiaan ole liittymässä moottoritielle, mutta käyttää tuota siirtymää päästäkseen Linnainmaalle. Pahimmillaan joku jurnuttaa tuossa 50km/h, jolloin sekä motarille haluavat joutuvat liittymään sinne reilulla alinopeudella tai motarilta Linnainmaalle haluavat joutuvat jo siinä motarin kaistalla reilusti jarruttamaan, päästäkseen erkanemiskaistalle.


Toinen, vaikkakaan ei täysin vastaava paikka on Jyväskylässä Keljon ja Keljonkankaan välinen motariosuus etelään päin 9-tiellä. Osa porukasta liittyy motarille Keljossa, jatkavat taajamanopeutta Keljonkankaan rampille asti, vaikka tuossa joutuu ihan rehellisesti ajamaan motarilla ja tuossa välissä on muutama kilometri. Ainakaan kesäkelillä 40 km/h nopeusero muihin ei ole toivottavaa.

 
Löytyi kortilta videota.

Tuo kolmeviivainen kaistaopaste voi ehkä hämätä. Katkoviiva voisi muuttua sopivassa kohtaa sulkuviivaksi, ettei tulisi turhia vaihtoja oikealta keskelle, kuten tässäkin valkoinen auto meinaa tehdä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

En ymmärrä mitä tarkoitat tarkalleen tuolla katkoviiva/sulkuviiva jutulla, mutta valkoinen pakuhan olisi toiminut täysin oikein jos olisi vaan vaihtanut sieltä päättyvältä kaistalta siihen keskikaistalle.

Tuosta videostasi kun poimii muutaman stilli-kuvan, niin:
lahdentie.jpg

Yllä olevassa kuvassa on 3 kaistaa joista oikeinpuoleisin kaista 3 päättyy punaisen ruksin kohdassa kuten opasteissa kerrotaan, siltä on siten liityttävä keskikaistalle.
lahdentie2.jpg

Myönnän sen verran että tämä on totetutettu typerästi koska tästä on täysin mahdollista ajaa kaistalta 3 suoraan, se ei pääty mihinkään esteeseen, mutta silti noiden maassa olevat merkinnät kertoo että kaista päättyy, jos ajat sitä vaan sujona läpi suoraan niin päädyt kaistalle 2 jota on tuo koko leveä osuus.

lahdentie3.jpg

Jos tässä hypoteettisessa tilanteessa ajat itse keskikaistaa, molemmin puolin sinua on kuorma-autot, joista oikeanpuoleinen ajaa suoraan tuosta läpi, te kaikki kolme kohtaatte siinä kohdassa missä tuo valkoinen paku on nyt, mitä siinä tapahtuu? Vasemman puoleinen kuorma-auto siirtyy opasteiden mukaan tuohon keskelle jossa kuvan henkilöauto nyt on, joka on se varsinainen todellinen moottoritien vasen kaista joka jatkuu siitä eteenpäin kun työmaaosuus päättyy. Sinä siirryt nykyiseltä kaistalta opasteiden mukaan tuohon jossa valkoinen pakettiauto on, mihin tuo oikeanpuoleinen kuorma-auto siirtyy koska hänellä ei ole mitään kaistaa tai tilaa enää mihin siirtyä?
 
En ymmärrä mitä tarkoitat tarkalleen tuolla katkoviiva/sulkuviiva jutulla, mutta valkoinen pakuhan olisi toiminut täysin oikein jos olisi vaan vaihtanut sieltä päättyvältä kaistalta siihen keskikaistalle.


Jos tässä hypoteettisessa tilanteessa ajat itse keskikaistaa, molemmin puolin sinua on kuorma-autot, joista oikeanpuoleinen ajaa suoraan tuosta läpi, te kaikki kolme kohtaatte siinä kohdassa missä tuo valkoinen paku on nyt, mitä siinä tapahtuu? Vasemman puoleinen kuorma-auto siirtyy opasteiden mukaan tuohon keskelle jossa kuvan henkilöauto nyt on, joka on se varsinainen todellinen moottoritien vasen kaista joka jatkuu siitä eteenpäin kun työmaaosuus päättyy. Sinä siirryt nykyiseltä kaistalta opasteiden mukaan tuohon jossa valkoinen pakettiauto on, mihin tuo oikeanpuoleinen kuorma-auto siirtyy koska hänellä ei ole mitään kaistaa tai tilaa enää mihin siirtyä?
Täysin laillista, mutta täysin turhaa. Sulkuviiva ohjaisi ajamaan sen kaistan loppuun, kun merkistä ei käy ilmi, että sivuttaisliikettä ei tarvita. On selkeämpää, jos kaikki kehältä tulevat ajavat suoraan. Toisekseen, jos joku joutuu pysähtymään kaistan loppuun, muut kehältä tulevat saattavat lähteä ohittamaan tätä, kun sulkuviivaa ei ole.

Kaistaa vaihtavan pitää odottaa vuoroaan. Itse keskiautona luovuttasin vuoroni tuossa tilanteessa.

Toki kaikki on viimekädessä huonojen kuskien vika, mutta ärsyttää myös tyypillinen laiska/pihi järjestely.
 
Nyt tuli itselle uutta tietoa miksi osalla kestää kauan lähteä liikennevaloista. Sammuttavat auton, että ei tule tyhjäkäyntiä, ei siis start/stop toiminto vaan ihan avaimesta/napista. Ei voi ymmärtää.
 
Periaatteellinen vetoketjun käyttämättömyys vähän (taas) vituttaa. Edellä menee autot vuorotellen, mitä tekee viereinen Teslakuski? Ajaa tietty edellä olevan perseeseen kiinni eikä siitä väistä. Vähän vienosti siirryin keskilinjaa kohti ja näytin vilkkua, ei vaikutusta. Tuon takana tuleva sitten päästi ystävällisesti myös takaani tulevan, niin vetoketju itsessään liikkui.

Seuraavista valoista tuo meni punaisia päin. Kilometrin päästä pysähdyttiin hetkeksi vierekkäin liikennevaloihin.
 
Nyt tuli itselle uutta tietoa miksi osalla kestää kauan lähteä liikennevaloista. Sammuttavat auton, että ei tule tyhjäkäyntiä, ei siis start/stop toiminto vaan ihan avaimesta/napista. Ei voi ymmärtää.
Siis ihan säännöllisesti, tyhjäkäynnin takia ? Toki voin kuvitella että jossain tutussa risteyksessä voisi manuaalisesti ennakoida. mutta slti. hankkikoon sähkiksen.

Asia sitten erikseen jos unohtunut tankata ja viimeisillä yritetään päästä asemalle asti, ja silloinkin vain joissain kohti missä tiedossa pitkä odotusta. Saa olla aika vanha normi auto että tyhjäkäynillä vie jotekin merkittävästi vs startti stoppi jumppa. (mutuilen että 2000 luvun autot vetää ilman kuormaa aika minimiin, tunti kulutus murto-osa ns 100km kulutuksesta. no ei kai ne startissakaan sitä isosti höräse, jos nyt sitä taistellaan että tarviiko työntää loppumetrit.

Suljetuissa kohteissa voi olla suositus, esim parkkihallit, ruuhkassa, ja jossain muussakin ruuhkassa, jossa 5min välein pääsee hitaasti liikahtaa, ei merkitystä vaikka kestäisi.
 
Moottoritiellä herra ohittaa rekkoja ajaen vasenta kaistaa useita kilometrejä, ei päästä nopeampia välissä ohi vaikka tilaa on.

Fiksut lähtee oikealta ohi, yksi urpo jää junnaa siihen taakse mittarissa se tasan 100km/h, eli todellinen se noin 94km/h.

Sitten kun rekat loppuu ja tämä jonon vetäjä vihdoin suostuu menemään oikealle kaistalle, vaaditaan 150km/h vauhtia, että pääsen hänestä ohi! :facepalm:
 
Tottaikai lakihan vaatii ajamaan aina vähän yli mutta muu väsääminen on itsestä kii ;-) Kaikihan me halutaa että jokainen ajaisi ylinopeutta ja joskus katsoisi eteensäkin, koska voi olla että kaikki EI tajua EDES ajaa ylinopeurtta ;-)
Parashan olisi jos kaikki minun edellä ajavat ajaisivat ylinopeutta ja takaana tulevat alinopeutta niin muut ei olis häiriöksi. :)
 
Moottoritiellä herra ohittaa rekkoja ajaen vasenta kaistaa useita kilometrejä, ei päästä nopeampia välissä ohi vaikka tilaa on.

Fiksut lähtee oikealta ohi, yksi urpo jää junnaa siihen taakse mittarissa se tasan 100km/h, eli todellinen se noin 94km/h.

Sitten kun rekat loppuu ja tämä jonon vetäjä vihdoin suostuu menemään oikealle kaistalle, vaaditaan 150km/h vauhtia, että pääsen hänestä ohi! :facepalm:
Eli ohi on pakko painaa vaikka toinen ajaa jotain 140kmh, ja sehän se sit vituttaa
 
Osaat ilmeisesti lukea, mutta et ymmärrä sitä?
Kyllä se varmaan ymmärsi, vastasi vaan ärsyttävästi kuin olisi kokonaan sun syy.

Mut oma vinkki on että ei kannata hullujen kanssa lähteä liikenneleikkeihin mukaan, jos on vaarallinen kuski, kuten esim tällainen vierellä kaasuttaja, niin luopuminen ohituksesta ja kunnon tilan jättö on parempi ratkaisu. Hermoille toki vaikeaa, kun silloin idiootti saa mitä haluaa, että häntä ei ohiteta.
 
Kyllä se varmaan ymmärsi, vastasi vaan ärsyttävästi kuin olisi kokonaan sun syy.

Mut oma vinkki on että ei kannata hullujen kanssa lähteä liikenneleikkeihin mukaan, jos on vaarallinen kuski, kuten esim tällainen vierellä kaasuttaja, niin luopuminen ohituksesta ja kunnon tilan jättö on parempi ratkaisu. Hermoille toki vaikeaa, kun silloin idiootti saa mitä haluaa, että häntä ei ohiteta.

Minä en jää näiden nysvääjien taakse jos alkavat nelikaisatasella motarilla kiihdyttelemään vierellä, tässäkin tapauksessa kun pääsin hänestä ohi, niin 30s myöhemmin ei enää peileistä näkynyt kyseistä sankaria, vaikka itsekin pudotin nopeuden sinne 132km/h mittarissa, eli nysvääjä jäi nysväämään uudestaan ja jos olisin sinne taakse jäänyt, olisin ollut pakotettu ohittamaan hänet kuitenkin, kerralla reilusti ohi ja tilanne ohi!
 
Minä en jää näiden nysvääjien taakse jos alkavat nelikaisatasella motarilla kiihdyttelemään vierellä, tässäkin tapauksessa kun pääsin hänestä ohi, niin 30s myöhemmin ei enää peileistä näkynyt kyseistä sankaria, vaikka itsekin pudotin nopeuden sinne 132km/h mittarissa, eli nysvääjä jäi nysväämään uudestaan ja jos olisin sinne taakse jäänyt, olisin ollut pakotettu ohittamaan hänet kuitenkin, kerralla reilusti ohi ja tilanne ohi!
Olette voittaja!
 
Hermoille toki vaikeaa, kun silloin idiootti saa mitä haluaa, että häntä ei ohiteta.
Se idiootti haluaa nimenomaan, että häntä haastetaan. Parempi pysyä siinä omassa vauhdissa, ohittaa sitten muutaman kilometrin päästä kun tuo jälleen tulee takavalot edellä vastaan.
 
Tuo on valitettavan yleinen ilmiö. Joskus kun jään fiksumpana taakse ja luovun ohituksesta vastaavissa tilanteissa niin tää tollo jää tarkotuksella siihen eteen vielä hitaampaa ajaan ja sama show uusiksi.

En tajua miksi noiden perään tarvisi jäädä kärsimään, mikäli ohituksen voi tehdä turvallisesti.
 
Tuo on valitettavan yleinen ilmiö. Joskus kun jään fiksumpana taakse ja luovun ohituksesta vastaavissa tilanteissa niin tää tollo jää tarkotuksella siihen eteen vielä hitaampaa ajaan ja sama show uusiksi.

En tajua miksi noiden perään tarvisi jäädä kärsimään, mikäli ohituksen voi tehdä turvallisesti.
Se kärsiminen on korvien välissä. Moottoritiellä voi ajaa helposti ns. omaa nopeuttaan eli hitaammista pääsee ohi kun ne saavuttaa. Vaikka joskus ohitus vaatii useamman yrityksen, niin lopulta se onnistuu.
 
Tuo on valitettavan yleinen ilmiö. Joskus kun jään fiksumpana taakse ja luovun ohituksesta vastaavissa tilanteissa niin tää tollo jää tarkotuksella siihen eteen vielä hitaampaa ajaan ja sama show uusiksi.

En tajua miksi noiden perään tarvisi jäädä kärsimään, mikäli ohituksen voi tehdä turvallisesti.
Ei se show kovin montaa kertaa toistu. Viimeistään kolmannella kerralla on hölmö yleensä tajunnut miten lapsellinen on, tai sitten vaan lannistuu kun en lähdekään leikkiin mukaan. Ei ole mitään syytä ajella mitään kilpaa idioottien kanssa. Sama koskee sitä kiihdyttelevää ohittajaakin, ei hänenkään kannattaisi lähteä ohittaessa loputtomiin vauhtia kelpaavien tollojen kanssa sekoilemaan...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 465
Viestejä
4 930 432
Jäsenet
79 371
Uusin jäsen
Jkankkunen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom