Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ajaminen voidaan palastella myös eri tavalla kuin jaotella ajaminen vs muu. Toinen mahdollinen jaottelu olisi mekaaninen ajaminen, ajamisen harkitseminen ja muu.

Minä olen elänyt uskomuksessa että mikä tahansa mekaaninen suorittaminen on henkisesti väsyttävää ja aiheuttaa putkinäköä. Esimerkiksi liukuhihnatyöläinen helposti vajoaa tilaan jossa kädet liikkuu mutta ajatus ei liiku mihinkään.

Käsin ajaminen voi vastata liukuhihnatyötä ja siinä helposti jää korkeamman tason ajattelu ajamisesta tekemättä kun on niin henkisesti väsynyt siihen mekaaniseen suorittamiseen.

Se että ajatus harhailee voi olla hyvä juttu koska siinä toisinaan tulee harhailtua ajattelemaan ajamiseen liittyviin korkeamman tason asioihin ja yllättäviin tilanteisiin varautumiseen on vapaata aivokapasiteettiä.
 
Se että ajatus harhailee voi olla hyvä juttu koska siinä toisinaan tulee harhailtua ajattelemaan ajamiseen liittyviin korkeamman tason asioihin ja yllättäviin tilanteisiin varautumiseen on vapaata aivokapasiteettiä.

Juuri näin. Häntää heiluttava koira on valppaimmillaan.
 
Täällä käsittääkseni puhuttiin valppaustasosta, sekä riittävästä vierystilasta kuljettaa autoa. Rattiin nukahtaminen on oikeastaan kokonaan erillinen asia, jossa asiat todellakin kääntyvät päinvastoin.

Mikäli Liikenneturvan luennoijaa on uskominen, nukahtamisonnettonuudet ovat romahtaneet tällä vuosituhannella. Olisi lisäksi mielenkiintoista kuulla, tapahtuuko nukahtamista merkittävästi moottoritiellä. Epäilen, että tarkkaamattomuus on se riski nro. 1.
Itse kyllä arvostan nykyautoissa olevia kuljettajaa avustavia järjestelmiä tietyin rajoituksin, kun on opetellut ajamaan 70-80 lukujen romuilla. Pelkkä kaistallapitoavustin ja automaattinen hätäjarrutus estävät jossain määrin onnettomuuksia jos kuski nukahtaa tai herpaantuu. Uusissa autoissa on pakollisena varusteena hätäpysäytys sairaskohtausten/ nukahtamisen varalta.
 
Itse kyllä arvostan nykyautoissa olevia kuljettajaa avustavia järjestelmiä tietyin rajoituksin, kun on opetellut ajamaan 70-80 lukujen romuilla. Pelkkä kaistallapitoavustin ja automaattinen hätäjarrutus estävät jossain määrin onnettomuuksia jos kuski nukahtaa tai herpaantuu. Uusissa autoissa on pakollisena varusteena hätäpysäytys sairaskohtausten/ nukahtamisen varalta.
Vastaavilla ajaneena en arvosta sitten pätkääkään, koska 90% automaatiosta aivan täyttä paskaa, jotka aiheuttavat enemmän vaaraa kuin niiden suojaustarkoitus.
 
Tossa toijalan kohalla on e12 kohilla näköjään uutta asfalttia ja pieni 50 pätkä mihin nopeus laskee pykälittäin. Oli hyvin mielenkiintoista seurata taustapeiliä kun nostin kaasun ja himmailin hissukseen siihen 50 alueelle. Takaa tultiin sen näköisesti että joku on pian kontissa, mulla kun periaatteena ei ole liiemmin jarrutella niin rullasin tossakin jonkinmatkaa 50 alueelle kovemmalla vauhdilla. Olis ollut mielenkiintoista nähdä jos oisin tipauttanut 80-->50 kyltin kohalla kun metrin takana on neljä renkulaa puskurissa.
 
Välillä aina näkee niitä, jotka siinä työmaan 50:n alueella tulee hirveetä kyytiä perään kiinni tai viereiseltä kaistalta ohi, mutta sitten kun palaa taas normirajotukseen, niin mennään mittarinkin mukaan alle rajoituksen. Ollaan niin kuuliaista muuten, mutta sitten sillä pätkällä missä voi olla edelliseen ajokertaan nähden muuttuneita olosuhteita tai ihmisiä töissä, niin niistä ei piitata pätkääkään.

Itsekin usein rullailen siihen työmaan alkuun jatkuvasti hidastaen ja silti siinä tullaan ajoittain ihan konttiin kiinni. Tiedä sitten onko se ennakoinnin puutetta tai sitä, että jollekin tulee yllätyksenä, että on niitä tietyömaiden rajoituksia noudattavia myös vasemmalla kaistalla. Se on mun mielestä ihan yhtä lailla niiden siellä työskentelevien ihmisten huomioimista ja työolojen kunnioittamista.

Sitten on niitä työmaita, joissa koko Suomi tuntuu kollektiivisesti olevan välittämättä rajoituksista. Lahden motarilla esim. tämä.


Tuntuu ettei tuolla tapahdu koskaan mitään ja että joku on vain unohtanut koko projektin
 
Vastaavilla ajaneena en arvosta sitten pätkääkään, koska 90% automaatiosta aivan täyttä paskaa, jotka aiheuttavat enemmän vaaraa kuin niiden suojaustarkoitus.
Joku tykkää toinen ei. Asiassa on kuitenkin sekin puoli, että kyseiset järjestelmät voivat suojata muita kun esimerkiksi kännykkää räpläävä kuski ei ajakaan päällesi suojatiellä, tai nukahtanut ei ajaudu maantiellä kaistallesi.
 
Joku tykkää toinen ei. Asiassa on kuitenkin sekin puoli, että kyseiset järjestelmät voivat suojata muita kun esimerkiksi kännykkää räpläävä kuski ei ajakaan päällesi suojatiellä, tai nukahtanut ei ajaudu maantiellä kaistallesi.
Vastaus kännykkään räplääviin ei ole lisätä ajoavustimia, vaan koventaa rangaistuksia!

Kännykkää räpläävä räplää vain enemmän sitä puhelinta, "koska auto hoitaa kaiken" kunnes taas tapahtuu onnettomuus, koska ajoavustimet ei pysty kaikkeen.

Juurisyy on se ongelma ja ongelma poistuu vain poistamalla juurisyy.
 
Jooh, pakko sanoa, että noi puhelimenräplääjät saa omankin veren kiehuun nykyään. Ei välitetä muiden turvallisuudesta yhtään, että saa dopamiinireseptorinsa käräytettyä. Oikeastaan se kaahava k***pääkin on turvallisempi tapaus, jos kiinnittää siihen liikenteeseen huomiota ja reagoi tilanteisiin.
 
Jooh, pakko sanoa, että noi puhelimenräplääjät saa omankin veren kiehuun nykyään. Ei välitetä muiden turvallisuudesta yhtään, että saa dopamiinireseptorinsa käräytettyä. Oikeastaan se kaahava k***pääkin on turvallisempi tapaus, jos kiinnittää siihen liikenteeseen huomiota ja reagoi tilanteisiin.
Kyllä, jos nyt ei puhuta mistään törky ylinopeuksista, niin mielummin mä ajan motarilla sellaisen kanssa joka ajaa 20km/h ylinopeutta, kuin sellaisen kanssa joka ajaa kympin alle ja räplää puhelinta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
281 766
Viestejä
4 840 159
Jäsenet
78 299
Uusin jäsen
22PDT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom