Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Video alun edeltävä tilanna vähän epäselvä, tuossa ilmeisesti pysäkki ollut aiemmin, putta bussi ei sieltä lähtäneyt, tai jos oli lähtenyt, niin vilkun oli kytkennyt sen jälkeen pois, jolloin siinäkin tapauksessa olettaa ettei vaihda kaistaa vasemmalle.

Jos rutinoitunut vilkun käyttäjä, niin vaaratilanne olis sillä pitkälti välttynyt, kuvaaja olisi havainnut aikeet sekuntteja aiemmin, ennen kuin kaistan vaihtoa aloittaa. ja rutinoitunut vilkun käyttäjä katsoo peileistä kun vilkun kytkee, ja myöhemmin ennen kuin aloittaa kaistan vaihdon. Eli vähän tuoksuu siltä ettei kuskilla ihan rutiinit kunnossa, mutta voi sitä ammattilaisellakkin joskus mokia tulla.
Siinä tapahtuman kohdalla on pysäkki, ei tullut sieltä. Videon n. 1 sekunnin kohdalta voi jopa nähdä, että sillä pysäkillä on toinen linja-auto, ehkä 95 tai jotain. Ja juu, voi tulla mokia monesta syystä, ei siinä mitään.
 
Yleisesti ottaen eniten liikenteessä ärsyttää ihmiset jotka eivät keskity liikenteeseen. Joo tämä kattaa aika ison osan ärsytyksistä ja on monelle asialle/virheelle syynä, mutta aina valoissa tms. kun huomaan että edellä olevan auton kuskin pää pyörii kuin hyrrä niin saa olla varma ettei niistä valoista montaa auto ehdi sillä syklillä. Siellä on niin mielenkiintoiset keskustelut meneillään että katse on suuren osan ajasta aivan jossain muualla kuin eteenpäin. Jännästi sitä itse osaan jutella kyydissä olijoiden kanssa ilman että pitää koko torso kääntää takapenkkiä kohti. Joo toki joillain on niitä lapsia kyydissä, mutta voinee niitä paimentaa ja komentaa ilman että kääntyy 180 astetta siinä kuskin penkillä. Ylipäätään kun ei ymmärretä että liikenteessä on muitakin. Mennään vain ja ainoastaan oma perse mielessä, eikä ajatella kokonaisuutta. Ja tällä en tarkoita motarirampilla ajavien väistämistä, vaan liikennesääntöjen mukaista ajamista niin että huomioidaan muutkin.
Liekö tämä osasyy siihen miksi n. 40% kuskeista roikkuu toisten perseessä. Kun saavat siitä jotain turvantuntua että voivat säheltää muita asioita kuin ajamista.
 
Tiellä, jossa vaihtuvat 80/100 rajoitus ja nyt 80 rajoitus päällä, ajoi 70, kun vastaantulijoita ei ollut ja pudotti nopeuden 60 km/h heti kun vastaan tuli autoja. Olisi ehkä pitäinyt soittaa poliisit tarkastamaan onko kaikki kunnossa ja pitäisikö olla ollenkaan korttia.
Ajoitko ihan takakontissa kiinni? Hyvä tapa on hidastaa nopeutta, jos takana ei osta pitää turvaväliä ollenkaan. Silloin tämä pakokaasujen haistelija saa mennä myös edelle.

Edit: Ja varmaan sinne hätäkeskukseen soittaminen on aiheellista, kun on tapahtunut onnettomuus. Rattijuopon ajo on aivan käsittämätöntä seilausta pahimmillaan ja usein kaahaustakin.
 
Tänään taas sai vaihteeksi soittaa torvea, kun nainen pysähtyi kiihdytyskaistan alkuun odottamaan sopivaa rakoa iltapäivä neljän ruuhkassa :facepalm:

Näissä kannattaa lopputuloksen kannalta vaan kärsiä ja jättää tööttäys väliin. Se, että tuotat lisäpainetta kuskille vaan lisää todennäköisyyttä että kolahtaa eikä lopputulos parane harmistuksen purkamisella pätkääkään.

Lyhyellä kiihdytyskaistalla oma anoppikin pysähtynyt siihen kaistan alkuun odottamaan sopivaa väliä. Parempi tuo on, kuin lähteä sinne väliin sekoilemaan. Tuossa kohtaa tosin takana tullut hermostui, tööttäili ja lopulta tönäisi. Avautui sitten että anoppi syyllistyi liikenteen vaarantamiseen ja halusi poliisit paikalle. Noh, poliisi tuli ja kirjoitti takana tulijalle sakon. Jos siihen ruuhkaan ei uskalla tunkea, niin sitten odotetaan kunnes paikka löytyy.

Ymmärrän siis harmituksen, mutta lopputuloksen kannalta tööttäämisellä on lähes aina negatiivinen vaikutus kun ei se kuski siinä tahallaan odottele.
 
Liekö tämä osasyy siihen miksi n. 40% kuskeista roikkuu toisten perseessä. Kun saavat siitä jotain turvantuntua että voivat säheltää muita asioita kuin ajamista.
Sen verran kun näkee tuota ajokäytöstä, niin enpä luottaisi tuntemattomaan ihmiseen ja ajaisi tämän auton perässä kiinni. Kyllähän siinä tuulenvastus pienenee, mutta saattaapa yhtäkkiä se matkanteko päättyä yllätykseen. 🤡 Saattaa olla, että menee tiekin tukkoon. Ehkä säästy polttoainetta, mutta kuinkas kävikään. :eek:
 
Täytetään järjestäin, ei sinne tänne.

Se "järjestäen täyttäminen" on vaan typerää, ei mitenkään oikein.

Paljon järkevämpää täyttää paikat väljemmin että autoon on helpompi mennä sisälle ja minimoi riskit että tulee vahingossa vaurioitettu viereistä autoa.

Ihmisillä tuntunn olevan todella paljon aivan totaalisen idioottimaista järjestys-intoilua asioissa joissa siitä järjestyksestä on pelkkää haittaa.

Eli osalla kuskeja voi olla oman historian kautta , olisi sitten varusmiesaika, järjestötoiminta, työelämä, harrastus, niin siellä sen enempää miettimättä että täytetään järjestäin. Jos ei mitään syytä herää mieleen että miksi pitäisi pysäköidä minne sattuu, ei tule mieleen että viereisen auton pysäköijä halusi että sen viereen ei kukaan pysäköisi.

Ei pitäisi vaatia montaa aivosolua tajuta, että se ihan viereen pysäköiminen lisää sekä riskiä autojen kolhomiseen että hankaloittaa autoon sisällemenoa siltä puolelta, jonka vieressä se toinen auto on.
 
Näissä kannattaa lopputuloksen kannalta vaan kärsiä ja jättää tööttäys väliin. Se, että tuotat lisäpainetta kuskille vaan lisää todennäköisyyttä että kolahtaa eikä lopputulos parane harmistuksen purkamisella pätkääkään.

Lyhyellä kiihdytyskaistalla oma anoppikin pysähtynyt siihen kaistan alkuun odottamaan sopivaa väliä. Parempi tuo on, kuin lähteä sinne väliin sekoilemaan. Tuossa kohtaa tosin takana tullut hermostui, tööttäili ja lopulta tönäisi. Avautui sitten että anoppi syyllistyi liikenteen vaarantamiseen ja halusi poliisit paikalle. Noh, poliisi tuli ja kirjoitti takana tulijalle sakon. Jos siihen ruuhkaan ei uskalla tunkea, niin sitten odotetaan kunnes paikka löytyy.

Ymmärrän siis harmituksen, mutta lopputuloksen kannalta tööttäämisellä on lähes aina negatiivinen vaikutus kun ei se kuski siinä tahallaan odottele.
Sä voit jäädä odottelemaan neljän ruuhkassa rakoa kehä 3, minä en ja varmasti painan torvea jatkossakin. 200m ramppi ei ole lyhyt ja jos tuon vertaa ei autolla osaa ajaa, palauttakaa kortti, kiitos!
 
Sä voit jäädä odottelemaan neljän ruuhkassa rakoa kehä 3, minä en ja varmasti painan torvea jatkossakin. 200m ramppi ei ole lyhyt ja jos tuon vertaa ei autolla osaa ajaa, palauttakaa kortti, kiitos!
Mitä kuvittelit saavittavasintuolla torvensoitolla? Luuletko ihan tosissasi että se pysähtynyt kuski oppii siitä jotain vai onko se sittenkin vain lapsenomainen tunteiden osoitus?
 
Mitä kuvittelit saavittavasintuolla torvensoitolla? Luuletko ihan tosissasi että se pysähtynyt kuski oppii siitä jotain vai onko se sittenkin vain lapsenomainen tunteiden osoitus?
Lähti liikkeelle.

Edelleen, jos ei osaa perus asioita liikenteessä, liikenteeseen ei kannata lähteä, sillä ei ole mitään tekemistä tunteiden kanssa. :facepalm:
 
En kyllä tiedä auttaako tuossa tilanteessa tööttääminen mitään ja kuten muutkin sanoivat, se saattaa sysätä sen aran kuskin sellaiseen väliin johon ei taas pitäisi mennä ja kohta on pelti rutussa.

Edelleen, jos ei osaa perus asioita liikenteessä, liikenteeseen ei kannata lähteä, sillä ei ole mitään tekemistä tunteiden kanssa. :facepalm:
Toki sitten samalla tästä samaa mieltä. Jos sinne väliin ei tosissaan uskalla, niin oikeasti parempi välttää noita teitä. Oma vaimo ei suostu ajelemaan moottoritielle (kuin absoluuttisessa pakkoraossa) niin sitten ajelee kiertotietä suosiolla. Pitää tunnistaa omat rajat ja jos kyvyt ei riitä liittyä ilman, että aletaan odottelemaan täysin pysähdyksissä niin sitten etsitään toinen reitti. Välillähän näitä näkee, että tie on mystisesti ruuhkautunut esim tuossa 4 tiellä kehä 1 kohdalla kun siinä on varmaan kilometri aikaa liittyä sekaan mutta jostain syystä pitää liittyä ensimmäisen 10metrin aikana ja siinä on ihme jono odottelemassa liittymistä vaikka vetoketju voisi vetää sen koko kilsan ajan. Tai sitten alkaa pakkautua näitä täysin pysähdyksissä olevia muille liittymisrampeille niin ruuhkauttavat koko liikenteen.
 
Eilen illalla tuusulanväylällä ilmestyi perseeseen joku uudehko sähkömersu. Ihan kontissa kiinni. Edessä meni yksi auto ja ajelin itse adaptiivisella sen tahtia. Siirryin tietty sivuun heti kun sauma tuli ja mersu siirtyi hiillostamaan seuraavaa. Tämäkin hiillostus onnistui, ja sitten jatkettiinkin 20 kilometriä tyhjällä kaistalla täsmälleen samaa vauhtia mikä mulla oli ollut ennen shown alkua. <3 Ehkä siinä on joku että pakko päästä johtamaan seuruetta?
 
En kyllä tiedä auttaako tuossa tilanteessa tööttääminen mitään ja kuten muutkin sanoivat, se saattaa sysätä sen aran kuskin sellaiseen väliin johon ei taas pitäisi mennä ja kohta on pelti rutussa.


Toki sitten samalla tästä samaa mieltä. Jos sinne väliin ei tosissaan uskalla, niin oikeasti parempi välttää noita teitä. Oma vaimo ei suostu ajelemaan moottoritielle (kuin absoluuttisessa pakkoraossa) niin sitten ajelee kiertotietä suosiolla. Pitää tunnistaa omat rajat ja jos kyvyt ei riitä liittyä ilman, että aletaan odottelemaan täysin pysähdyksissä niin sitten etsitään toinen reitti. Välillähän näitä näkee, että tie on mystisesti ruuhkautunut esim tuossa 4 tiellä kehä 1 kohdalla kun siinä on varmaan kilometri aikaa liittyä sekaan mutta jostain syystä pitää liittyä ensimmäisen 10metrin aikana ja siinä on ihme jono odottelemassa liittymistä vaikka vetoketju voisi vetää sen koko kilsan ajan. Tai sitten alkaa pakkautua näitä täysin pysähdyksissä olevia muille liittymisrampeille niin ruuhkauttavat koko liikenteen.
Niin, liikenteen solmukohdissa yksikin pysähtynyt auto, aiheuttaa valtavat ruuhkat ja se mitä se pysähtynyt ei näe, niin pahimmillaan siellä 500m taakse päin on se jonon pää, sitten sillä ihmetellään miksi liikenne ei liiku.

Kiihdytyskaista on nimensä mukaisesti kiihdyttämistä varten, ei pysähtymistä!

Oma vaimo ajaa mielellään motareita ja hyvin ajaakin, vaikka ajoi kortin vasta +30v. Auton hahmottamisestahan tai sen puutteestahan nämä normaalisti on kiinni ja kun sitä autoa ei pystytä hahmottamaan niin kaikki on vaikeaa jos ympärillä on enemmän autoja mitä pitää ottaa huomioon.
 
Eilen illalla tuusulanväylällä ilmestyi perseeseen joku uudehko sähkömersu. Ihan kontissa kiinni. Edessä meni yksi auto ja ajelin itse adaptiivisella sen tahtia. Siirryin tietty sivuun heti kun sauma tuli ja mersu siirtyi hiillostamaan seuraavaa. Tämäkin hiillostus onnistui, ja sitten jatkettiinkin 20 kilometriä tyhjällä kaistalla täsmälleen samaa vauhtia mikä mulla oli ollut ennen shown alkua. <3 Ehkä siinä on joku että pakko päästä johtamaan seuruetta?
Johtotähti hakee vain siinä luontaista rooliaan. Todnäk tietenkin kyse vain puhtaasti mulkusta kuskista. Mutta joku varmaan voi myös olla erityisen kiinnostunut seuraamaan auton dynaamista kulutusta ja saada mielihyvää kun kulutus tippuu 25kWh -> 17kWh tuolla kun edessä olevan halkoo ilmaa sinulle.
 
Silloin joutuu laskemaan rauhallisesti kymmeneen kun joutuu kattomaan säätämistä parkkipaikalla kun kuskilla ei ole mitään käsitystä autonsa mitoista. Viime viikolla Micrakuskilla mitat oli vähän jollain hakusessa, peruutti ruudusta ulos niin olis kääntynyt hyvin mutta metrin väli ajamansa auton apparin etukulman ja parkissa olevan takapuskurista ei riittänyt piti vielä venkslata.

Pari kertaa ollu keskustelua auton mittojen hahmottamisessa. Farmarin takakulmia on vaikea hahmottaa mutta ei sedanin. Toisessa tapauksessa City maasturin takakulmia hahmottaa mutta ei farmarin. Peileistä peruuttamalla ei pitäisi olla eroa korimallilla hahmottamisessa. Tietenkin jos peruuttaa katsomalla takaikkunasta niin on eria asia ehkä...
Etukulman pitää hahmottaa alle 50cm tarkkuudella tai sit kannattaaa harjoitella autonsa mittoja...?
 
Mitähän tuossa hämeenlinnan ramppityömaalla tekee raksaukko 100kmh alueella metrin pientareella kävelystäen. Vähän meinas paskat tulla housuun kun tommonen lompsii vastaan ja itse siinä vasemmalla ja toinen rinnalla ohitettavana.

Kerrankin kannattais se 50kmh lätkä pistää tai sitten köpötellä kaiteen toista puolta. Tuolla on siis 50kmh lätkä sitten ~1km myöhemmin kun tulee kaistamuutoksia ja muuta souvia.
 
Ajoitko ihan takakontissa kiinni? Hyvä tapa on hidastaa nopeutta, jos takana ei osta pitää turvaväliä ollenkaan. Silloin tämä pakokaasujen haistelija saa mennä myös edelle.

Edit: Ja varmaan sinne hätäkeskukseen soittaminen on aiheellista, kun on tapahtunut onnettomuus. Rattijuopon ajo on aivan käsittämätöntä seilausta pahimmillaan ja usein kaahaustakin.
Eipä kontissa ajamalla pääse yhtään nopeammin perille. Hitaan kuskin takana oli ainakin viisi autoa välissä, joista osalla oli selkeästi hermot kireällä ja turvavälit hukassa.
 
Taitaa olla taas suviseurat kun HKI-TRE motarilla oli kiimakoppia toisensa perässä. Näissä on se ihana positiivinen puoli etten nähnyt kenenkään näiden styroksipallojen vetäjän ohittavan muita, joten ainoat ärsytyksen kohteet oli taas näitä 2km/h nopeuserolla ohittajia. Mitä järkeä on edes lähteä ohittamaan jos ei aja käytännössä yhtään lujempaa kuin ohitettavakaan.

Täytyisi säätää laki että ohituksessa käytettävä aina vähintään +20km/h vauhtia ja mahdollinen sakko olisi omalla riskillä.
Silloin jäisi nämä idiootit jurnuttajat pois ja vain joko todellisessa kiireessä olevat tai selvällä nopeuserolla ohittavat alfaurokset olisivat siellä vasemmalla kaistalla.

Edit: niin ja olihan tuusulassa liikennevaloissa joku nisti volvolla.

Vanhempi ukko, joku 50-60v huitoi ikkuna auki jotain sekavia ja oli silminnähden aineissa. En jäänyt ottamaan selvää mitä halusi.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen illalla tuusulanväylällä ilmestyi perseeseen joku uudehko sähkömersu. Ihan kontissa kiinni. Edessä meni yksi auto ja ajelin itse adaptiivisella sen tahtia. Siirryin tietty sivuun heti kun sauma tuli ja mersu siirtyi hiillostamaan seuraavaa. Tämäkin hiillostus onnistui, ja sitten jatkettiinkin 20 kilometriä tyhjällä kaistalla täsmälleen samaa vauhtia mikä mulla oli ollut ennen shown alkua. <3 Ehkä siinä on joku että pakko päästä johtamaan seuruetta?

Minä taasen olen törmännyt viime aikoina sellaiseen laumakäytökseen, että singahdetaan oikealta kaistalta lähes perseeseen kiinni kun ohitan. Ja siinä tappituntumalla roikutaan kunnes itse palaan oikealle. Sen jälkeen ei olekaan kiire enää mihinkään, vaan jäädään sinne kuolleen kulman kohdille jurnuttamaan, joskus kilometrien ajaksi.

Välillä tämä tapahtuu motarilla myös niin, että ohittaessani huomaan jonkun lähestyvän päiväsakkovauhtia kauempaa. Ja kun siirryn oikealle heti kun siinä on tilaa, niin nyt sopiva nopeus heillekin on ~sama, kunhan saavat ajaa siellä kuolleessa kulmassa.

Täytyisi kai kiittää näitä kuskeja luottamuksesta havainnointikykyyni. Itse en vietä yhtään ylimääräistä sekuntia tilanteessa jossa hyvinvointini on pitkälle kiinni siitä mitä kaikkea toinen kuski näkee tai muistaa.
 
Taitaa olla taas suviseurat kun HKI-TRE motarilla oli kiimakoppia toisensa perässä. Näissä on se ihana positiivinen puoli etten nähnyt kenenkään näiden styroksipallojen vetäjän ohittavan muita, joten ainoat ärsytyksen kohteet oli taas näitä 2km/h nopeuserolla ohittajia. Mitä järkeä on edes lähteä ohittamaan jos ei aja käytännössä yhtään lujempaa kuin ohitettavakaan.

Täytyisi säätää laki että ohituksessa käytettävä aina vähintään +20km/h vauhtia ja mahdollinen sakko olisi omalla riskillä.
Silloin jäisi nämä idiootit jurnuttajat pois ja vain joko todellisessa kiireessä olevat tai selvällä nopeuserolla ohittavat alfaurokset olisivat siellä vasemmalla kaistalla.

Edit: niin ja olihan tuusulassa liikennevaloissa joku nisti volvolla.

Vanhempi ukko, joku 50-60v huitoi ikkuna auki jotain sekavia ja oli silminnähden aineissa. En jäänyt ottamaan selvää mitä halusi.
Rakkaalla lapsella on monta nimeä, tässä tapauksessa mm. mummokoppi, pappakoppi, kiimaliiteri, hajukuutio, ajettava vessa, pieruvaja, nussimakoppi, liikkuva ulkohuussi, hikimaja, haarajuustohajukoju, naimatestikoppi, liitonmurtaja ym...

Kokemuksesta, mitä vanhempi kuski, sitä enempi kotipoliisi. Sitä ne käsimerkit varmaan oli, nykyisin ei enää viitota levikkeelle kahville niin kuin ennen.

E: aiheeseen, miksi vilkun käyttö on nykyään jotenkin vaikean oloista. Siis mitä pohjoisemmaksi kulkeutuu, sitä paremmin sitä osataan käyttää, yleensä. Kun sillä olisi tarkoitus kertoa muille ajatusta lukemattomille jos olet kääntymässä tai vaihtamassa kaistaa. Ei se vipu siinä ratin vieressä voi olla niin raskas käyttää, tai jos on, niin miten saat käännettyä rattia?
 
Viimeksi muokattu:
Sä voit jäädä odottelemaan neljän ruuhkassa rakoa kehä 3, minä en ja varmasti painan torvea jatkossakin. 200m ramppi ei ole lyhyt ja jos tuon vertaa ei autolla osaa ajaa, palauttakaa kortti, kiitos!
Ärsyttää aiheetta rampille pysähtyjät, mutta tuntematta tarinaa enempää tapausta niin yritän keksiä tuohon jotain syytä.

Kehä kolmonen, ruuhkaikaan, joku maalta tullut ensikertalainen tulee tilanteeseen peitteisen tiukan mutkan jälkeen, väistämis velvollinen ja näkee jonkun IC junan painavan pääväylää. Niin taitamaton jatkaisi sekaan miettimättä, mutta järkevämpi tsekkaan tilanteen ensin.

- Väistämis velvollinen, pääväylällä ei tilaa, missä odotat vuoroa, kiihdytyskaistalla, vai ennen sitä, menet kiihdytyskaistalla sitten kun on onnistumisen mahdollisuuksia.
- En tiedä miten tilanne jatku, mutta joko sieltä tuli sitä tilaa, tai kuljettaja totesi että tuonne ei väliä tule, jollei sinne väkisin tunge.

Jokaisella kehän ruuhkissa ajaneelle se ensimmäinen kerta on joskus ollut, joillain se ihan ensimmäinen kerta on ratin takana, parempi on ensin katsoa, kuin mennä oletuksella että kyllä siellä on tilaa, kyllä siellä väistetään, näitä jälkimmäisiä nähdään ihan liikaa.

Ruuhka-aikaan jos yksi ensikertalainen ottaa varovasti, niin samaan aikaa menee parituhatta paikallista törppöä ohi.
 
Tuli ajettua 1500 km tuossa parin päivän aikana ja iso osa tästä meni alueilla jossa on vain 1 kaista suuntaansa. Ja tuntui että järkiään siellä ajetaan sellainen -20 km/h alinopeutta. Aina siellä on joku sankari, jonka mielestä tuollainen alinopeus on ok ja monesti kyseessä on jokin raskas ajoneuvo, jolloin ehkä enemmän ymmärrettävää* että ajavat alinopeutta, mutta sitä en ymmärrä, että mistä riittää noita lampaita, jotka vaan kiltisti jäävät siihen perään muodostamaan possujunaa, eikä kenelläkään käy mielessäkään ohittaa, vaikka olisi täydellisiä ohituspaikkoja pitkine suorineen ja täydellisellä näkyvyydellä. Parhaiten jäi mieleen 8 auton letkan, josta menin ohi yhdellä ohituksella. Ohituksen jälkeenkin vielä tyhjä suora jatkui, mutta kun peräpeilistä tarkistin tilannetta, niin kukaan muu ei tullut ohi. Ajelivat edelleen kuorma-auton takana sitä 80 km/h.



*Se taas ei ole ymmärrettävää, että se rekka vetelee käytännössä koko ajan 80 km/h nopeudella, mutta ohituskaistan kohdalla paineleekin sitten niin kovaa kun ajoneuvosta lähtee, jolloin mahdollisimman harva pääsee ohituskaistalla ohi. Ja saman huomasi joistain henkilöautoistakin, kun muuten vedetään alinopeutta, niin kuitenkin ohituskaistan kohdalla saatetaan vetää jopa 110-120 km/h.
 
Se "järjestäen täyttäminen" on vaan typerää, ei mitenkään oikein.

Paljon järkevämpää täyttää paikat väljemmin että autoon on helpompi mennä sisälle ja minimoi riskit että tulee vahingossa vaurioitettu viereistä autoa.

Ihmisillä tuntunn olevan todella paljon aivan totaalisen idioottimaista järjestys-intoilua asioissa joissa siitä järjestyksestä on pelkkää haittaa.



Ei pitäisi vaatia montaa aivosolua tajuta, että se ihan viereen pysäköiminen lisää sekä riskiä autojen kolhomiseen että hankaloittaa autoon sisällemenoa siltä puolelta, jonka vieressä se toinen auto on.
Osa miettii useammalla aivosolulla, arpoo niillä sitten jonkin tavan, usein toki muodustunut tapa jota suosii, joka ei siihen vakkaritilanteesta poikkeavaan ole optimi.

Yritin viestiä että täytetään oikein, täytetään järjestäin tavalla on ihan perustelut, sitä suositellaan, sitä käytetään monissa tilanteissa/kohteissa.

En yrittänyt sanoa etteikö voisi olla jossain suurella parkkipaikalla aikana jolloin se on koko päivän "tyhjillään", jolloin siellä ei suorite kunnossapitoa, niin joka toiseen ruutuun pysäköinti tuo kuvailemaasi etua, ahtaissakin ruuduissa on tilaa aukoa ovia.

Se aivosolu vajaudesta kärsivä idiootti joka pysäköi viereen on voinut silla solu parilla miettiä myös sitä kulkemista, pysäköimällä toisen viereen varmistaa se kulkemisen helppous. Eli jos vieressä on jo auto pysäköity, niin tilanne on enemmän omissa käsissä.

On se tietenkin ihan eri-asia jos pysäköi motonetin pihaan joulupäivänä vs jäähallin parkkikselle ottelupäivänä.

No tyhjällä sivussa olevalle isolla parkkiselle keskelle pysäköinnissä riskinsä, jota voi vähän arvioida kumijäämistä asfaltilla.


Edit:
Joillain parkkipaikoilla pidempiaikais pysäköijät, mm alueella työskentelevä henkilökunta pysäköi ohjeesta tai oma-aloitteisesti kaukaisempaan reunaan, järjestäen. Haetaan sitä että asiakkaille tilaa, ei häiritse kunnossa pitoa, ei häiritse näkyvyyttä, vähentää parkkikolhuja, paikat varattu pitkään. järjestän täyttäessä helpompaa vs väleihin. Toki jollekkin vaikeampaa kuin kuuden tyhjän ruudun keskelle
 
Viimeksi muokattu:
Yritin viestiä että täytetään oikein, täytetään järjestäin tavalla on ihan perustelut, sitä suositellaan, sitä käytetään monissa tilanteissa/kohteissa.

En yrittänyt sanoa etteikö voisi olla jossain suurella parkkipaikalla aikana jolloin se on koko päivän "tyhjillään", jolloin siellä ei suorite kunnossapitoa, niin joka toiseen ruutuun pysäköinti tuo kuvailemaasi etua, ahtaissakin ruuduissa on tilaa aukoa ovia.

Totta, pienemmällä parkkipaikalla tuo järjestäen täyttäminen tuo tietyissä tilanteissa sen edun, että välit pysyvät järkevinä. Monesti kun näkee sitä, että on täytetty esim. joka toinen paikka, niin sitten se kahden auton väli on onnistuttu jättämään niin kapeaksi, ettei siihen mahdu enää autoa.

Isommilla parkkipaikoilla, jossa ei ole tilasta puute, harvakseltaan täyttäminen on järkevämpää, koska on helpompi ja nopeampi ajaa auto ruutuun, kun vieressä ei ole väistettäviä. Samoin autosta poistuminen ja siihen astuminen on helpompaa ja nopeampaa, kun ovet saa auki kokonaan, kun ei tarvitse väistellä viereistä autoa.
 
Rakkaalla lapsella on monta nimeä, tässä tapauksessa mm. mummokoppi, pappakoppi, kiimaliiteri, hajukuutio, ajettava vessa, pieruvaja, nussimakoppi, liikkuva ulkohuussi, hikimaja, haarajuustohajukoju, naimatestikoppi, liitonmurtaja ym...

Kokemuksesta, mitä vanhempi kuski, sitä enempi kotipoliisi. Sitä ne käsimerkit varmaan oli, nykyisin ei enää viitota levikkeelle kahville niin kuin ennen.

E: aiheeseen, miksi vilkun käyttö on nykyään jotenkin vaikean oloista. Siis mitä pohjoisemmaksi kulkeutuu, sitä paremmin sitä osataan käyttää, yleensä. Kun sillä olisi tarkoitus kertoa muille ajatusta lukemattomille jos olet kääntymässä tai vaihtamassa kaistaa. Ei se vipu siinä ratin vieressä voi olla niin raskas käyttää, tai jos on, niin miten saat käännettyä rattia?

Tätä vilkuttomuutta ihmetellyt kyllä kovasti. Tuntuu että se on lisääntynyt ihan pirusti viime vuosien aikana. Onko uudet autot jotenkin semmoisia että vilkku vaan "unohtuu" helpommin? Vai onko kuskit vaan väliinpitämättömämpiä kuin ennen? Eikä pelkästään kaistojen vaihdossa vaan myös ihan kääntymisessä mm. maantiellä. Hullua touhua.
 
Tuli ajettua 1500 km tuossa parin päivän aikana ja iso osa tästä meni alueilla jossa on vain 1 kaista suuntaansa. Ja tuntui että järkiään siellä ajetaan sellainen -20 km/h alinopeutta. Aina siellä on joku sankari, jonka mielestä tuollainen alinopeus on ok ja monesti kyseessä on jokin raskas ajoneuvo, jolloin ehkä enemmän ymmärrettävää* että ajavat alinopeutta, mutta sitä en ymmärrä, että mistä riittää noita lampaita, jotka vaan kiltisti jäävät siihen perään muodostamaan possujunaa, eikä kenelläkään käy mielessäkään ohittaa, vaikka olisi täydellisiä ohituspaikkoja pitkine suorineen ja täydellisellä näkyvyydellä. Parhaiten jäi mieleen 8 auton letkan, josta menin ohi yhdellä ohituksella. Ohituksen jälkeenkin vielä tyhjä suora jatkui, mutta kun peräpeilistä tarkistin tilannetta, niin kukaan muu ei tullut ohi. Ajelivat edelleen kuorma-auton takana sitä 80 km/h.



*Se taas ei ole ymmärrettävää, että se rekka vetelee käytännössä koko ajan 80 km/h nopeudella, mutta ohituskaistan kohdalla paineleekin sitten niin kovaa kun ajoneuvosta lähtee, jolloin mahdollisimman harva pääsee ohituskaistalla ohi. Ja saman huomasi joistain henkilöautoistakin, kun muuten vedetään alinopeutta, niin kuitenkin ohituskaistan kohdalla saatetaan vetää jopa 110-120 km/h.
Pelkästään 30km Vihdintietä tuosta kehä 3 pohjoispuolella ja ohittaa saa useita kertoja, kokoajan ihmiset ajaa 10-20km/h alle nopeusrajoitusten, en enää jaksa edes miettiä menenkö ohi, vaan menen välittömästi ohi kun paikka tulee.
 
Pelkästään 30km Vihdintietä tuosta kehä 3 pohjoispuolella ja ohittaa saa useita kertoja, kokoajan ihmiset ajaa 10-20km/h alle nopeusrajoitusten, en enää jaksa edes miettiä menenkö ohi, vaan menen välittömästi ohi kun paikka tulee.

Joo, se on vaan tympeä tuollaisen pitkän letkan kanssa, kun se vaatii jo aika pitkän ohituspaikan, että pääsee koko paskasta kerralla ohi.

Silloin kun letkaa veti henkilöauto, niin pääsääntöisesti kuskit olivat sellaisia vanhempia henkilöitä, eli todennäköisesti eivät tunne oloaan mukavaksi kovemmissa nopeuksissa, joten se suotakoon heille. Eli tähdennän, että kritisoinkin tässä niitä, jotka jäävät siihen perään muodostamaan jonoa.
 
Tuli ajettua 1500 km tuossa parin päivän aikana ja iso osa tästä meni alueilla jossa on vain 1 kaista suuntaansa. Ja tuntui että järkiään siellä ajetaan sellainen -20 km/h alinopeutta. Aina siellä on joku sankari, jonka mielestä tuollainen alinopeus on ok ja monesti kyseessä on jokin raskas ajoneuvo, jolloin ehkä enemmän ymmärrettävää* että ajavat alinopeutta, mutta sitä en ymmärrä, että mistä riittää noita lampaita, jotka vaan kiltisti jäävät siihen perään muodostamaan possujunaa, eikä kenelläkään käy mielessäkään ohittaa, vaikka olisi täydellisiä ohituspaikkoja pitkine suorineen ja täydellisellä näkyvyydellä. Parhaiten jäi mieleen 8 auton letkan, josta menin ohi yhdellä ohituksella. Ohituksen jälkeenkin vielä tyhjä suora jatkui, mutta kun peräpeilistä tarkistin tilannetta, niin kukaan muu ei tullut ohi. Ajelivat edelleen kuorma-auton takana sitä 80 km/h.



*Se taas ei ole ymmärrettävää, että se rekka vetelee käytännössä koko ajan 80 km/h nopeudella, mutta ohituskaistan kohdalla paineleekin sitten niin kovaa kun ajoneuvosta lähtee, jolloin mahdollisimman harva pääsee ohituskaistalla ohi. Ja saman huomasi joistain henkilöautoistakin, kun muuten vedetään alinopeutta, niin kuitenkin ohituskaistan kohdalla saatetaan vetää jopa 110-120 km/h.

En tiedä missä olet ajallut, mutta joku porin tie, ja joku pohjanmaan väylä tulee mieleen missä suoria ja näkyvyyttä rekanohittamiseen jos ei vastaantulijoita. (siis useampi auto kerkiää ohittaa rekan)

Jos raskaalle liikenteellä ei ole käytössä sitä polttoaineensäästö vakkaria, niin perinteisesti ajavat korkeinta sallittua tai vähän yli, eli todellinen on => kahdeksaakymppi , kahdeksankympin tai yli osuuksilla. ja lujempaa ne ei kulje (jossain alamäessä ilman vakkaria vapaalla teoriassa).

Tavanomaisemmilla osuuksilla niitä tiekohtia missä ohituspaikka on vähän ja vielä niin että ei olisi vastaantulijoita. ja jos liikennettä niin osa kokeneista kuskeista arvioi ettei kannata ohittaa, keskinopeus/matka-aika hyöty ei ylitä haittaa/riskiä.

Jos siellä jonottaessa havainnut edellisellä nyppylällä että kaukaisuudessa seuraava rekka, niin jos jäljellä muutama kymmenen kilometriä tuttua tietä, niin ei välttämättä maksa vaivaa edes kytätä.

*Se taas ei ole ymmärrettävää, että se rekka vetelee käytännössä koko ajan 80 km/h nopeudella, mutta ohituskaistan kohdalla paineleekin sitten niin kovaa kun ajoneuvosta lähtee, j

Tämä tuo mieleen sen tunteen, vaikka todellisuudessa se siellä jatkaa sitä rajoitinta vasten, jos oma kiihdytys mennyt pieleen niin tunneharha. Mutta jos valmistautunut ohitukseen ennen kaistan alkua, kiihdyttänyt vauhtia ajoissa, niin hyvin rekasta pitäisi päästä ohi.

Jos taasen viittaat tilanteeseen että siellä itsen ja rekan välissä muutama muu auto, niin jos rekka ajaa tasanopeutta, niin meneehän siinä aikaa että itse saavuttaa sen rekan, eikä siinä voi muuta tehdä kuin mennä jonon hännillä, lyhyemmät ohituskaistat ei riitä kovinkaan monen ohittamiseen. (montaa auto kerkiä rekasta ohi).
Siitä seuraa sitten se että jonon hännillä vauhti kiihtyy, ja ohituskaistan päätyttyä palataan siihen kahdeksaan kymppiin mitä rekka vetänyt tasaisesti kokoajan, Usein siellä hännillä vauhti laskee selkeästi alle kahdeksankympin. (jono tiivistynyt ohituskaista osuudella)


Edit:
Toki jos itse menossa jonnekkin haaparantaan, ja välissä viisi paikallista jotka ei ohita sen takia että kohta kuitenkin poistuvat tieltä. tosin ne ehkä siitä poistuu ja oma tappio jää aika pieneksi. On tosin tullut nähty tapauksia missä parijonon ohittanut, ja matkojen päästä poikennut tieltä vähäksi aikaan, ja kun palannut takaisin, niin sama parijono, vätää edelleen tappituntumalla, luokkaa toistasataa kilometriä (en muista tarkempaa suuruusluokkaa, vaikutti meno että oikeasti kokomatka noin, ei patteri auto, ilme ei vaikuttanut bensansäästältäkään)
 
Viimeksi muokattu:
Pulatunnus, kysyn nyt ihan rehellisesti mielenkiinnosta: Mistä juontaa juurensa tuo sinun tapasi, että kun joku täällä foorumilla kertoo jotakin, niin sinulla on pakonomainen tarve tulla selittämään, miten toisten kertoma ei voi pitää paikkaansa, vaikka itse et ole ollut edes paikalla? Hirveän pitkät selitykset joka kerta jossa selostat jotain vaihtoehtoistodellisuuksia. Mihin sinä tällä keskustelun paskomisella pyrit? En viitsi enää edes vastailla sinulle.
 
Pulatunnus, kysyn nyt ihan rehellisesti mielenkiinnosta: Mistä juontaa juurensa tuo sinun tapasi, että kun joku täällä foorumilla kertoo jotakin, niin sinulla on pakonomainen tarve tulla selittämään, miten toisten kertoma ei voi pitää paikkaansa, vaikka itse et ole ollut edes paikalla? Hirveän pitkät selitykset joka kerta jossa selostat jotain vaihtoehtoistodellisuuksia. Mihin sinä tällä keskustelun paskomisella pyrit? En viitsi enää edes vastailla sinulle.
Foorumilla on sellainen ominaisuus kuin "ignore", suosittelen tutustumaan.
 
Foorumilla on sellainen ominaisuus kuin "ignore", suosittelen tutustumaan.

En ole käyttänyt, kun periaattessa olen sitä mieltä että kaikki saa sanoa mitä haluavat. Ihmettelen vain tuota touhua. Olen nyt lyhen ajan sisään huomannut useammankin kerran, että kun joku tällä foorumilla kertoo jotain, niin tämä sama käyttäjä alkaa selostaa jotain vaihtoehtoistodellisuutta asian vierestä ja alkaa viemään keskustelua johonkin täysin epäolennaiseen asiaan, jonka hän on itse keksinyt.
 
Pelkästään 30km Vihdintietä tuosta kehä 3 pohjoispuolella ja ohittaa saa useita kertoja, kokoajan ihmiset ajaa 10-20km/h alle nopeusrajoitusten, en enää jaksa edes miettiä menenkö ohi, vaan menen välittömästi ohi kun paikka tulee.

Pari vuotta sitten viimeksi taksin kyydissä tuli istuttua kyseisellä pätkällä ja tie oli kyllä niin täynnä(isoja!) kuoppia ja routavaurioita että en varsinaisesti ihmettele jos alinopeus houkuttelee. Menin siis tietä pitkin Korpilammelle asti taksilla lentoasemalta. Toivottavasti kyseistä pätkää on myöhemmin korjattu.

Muutenkin jotkut pätkät Suomessa ovat menneet niin karmeeseen kuntoon että nopeusrajoitus on liian iso tien kuntoon nähden.
 
Pari vuotta sitten viimeksi taksin kyydissä tuli istuttua kyseisellä pätkällä ja tie oli kyllä niin täynnä(isoja!) kuoppia ja routavaurioita että en varsinaisesti ihmettele jos alinopeus houkuttelee. Menin siis tietä pitkin Korpilammelle asti taksilla lentoasemalta. Toivottavasti kyseistä pätkää on myöhemmin korjattu.

Muutenkin jotkut pätkät Suomessa ovat menneet niin karmeeseen kuntoon että nopeusrajoitus on liian iso tien kuntoon nähden.

Aika kriittisesti tulee prätkällä ajaessa tietä katsottua ja en ole routamonttuja huomannut.
 
Tuli ajettua 1500 km tuossa parin päivän aikana ja iso osa tästä meni alueilla jossa on vain 1 kaista suuntaansa. Ja tuntui että järkiään siellä ajetaan sellainen -20 km/h alinopeutta. Aina siellä on joku sankari, jonka mielestä tuollainen alinopeus on ok ja monesti kyseessä on jokin raskas ajoneuvo, jolloin ehkä enemmän ymmärrettävää* että ajavat alinopeutta, mutta sitä en ymmärrä, että mistä riittää noita lampaita, jotka vaan kiltisti jäävät siihen perään muodostamaan possujunaa, eikä kenelläkään käy mielessäkään ohittaa, vaikka olisi täydellisiä ohituspaikkoja pitkine suorineen ja täydellisellä näkyvyydellä. Parhaiten jäi mieleen 8 auton letkan, josta menin ohi yhdellä ohituksella. Ohituksen jälkeenkin vielä tyhjä suora jatkui, mutta kun peräpeilistä tarkistin tilannetta, niin kukaan muu ei tullut ohi. Ajelivat edelleen kuorma-auton takana sitä 80 km/h.



*Se taas ei ole ymmärrettävää, että se rekka vetelee käytännössä koko ajan 80 km/h nopeudella, mutta ohituskaistan kohdalla paineleekin sitten niin kovaa kun ajoneuvosta lähtee, jolloin mahdollisimman harva pääsee ohituskaistalla ohi. Ja saman huomasi joistain henkilöautoistakin, kun muuten vedetään alinopeutta, niin kuitenkin ohituskaistan kohdalla saatetaan vetää jopa 110-120 km/h.
Eikai se rekka ohituskaistalla sen kovempaa kulje? Rajottimellahan nuo on kaikki. Henkilöautojen kanssa tuo kiihtyminen on ihan arkipäivää, pitää heti iskeä ohi kun kaista alkaa.

Sama jos ohituskaistan alussa on vaikka 3 autoa + täysperä, jo ennen kaistan alkua pitää olla valmiina ja samantien vasurille kun tie lavenee. Puolet näistä hissuttelijoista miettii ekat 500m ohituskaistalla pitäskö ohittaa vai ei ja kihnuttavat oikealla. Toki toiset tulee sitten siihen eteen funtsimaan mikä on vielä pahempi.

Itsellekin tuli tuossa muutama maantieohitus, on aika rentoa lähteä kolmesta autosta ohitse: laitan vilkun hyvissä ajoin (jo ennen viimeisen vastaantulijan kohtaamista) päälle, pidän väliä letkaan ja kerään vauhtia jo omalla kaistalla maksimit. No, mitä tekee letkan kolmas auto? Juuri kun pääsen siihen ohitustilanteeseen tämän takakulman kohdille niin vilkkua vasuriin ja suoraan eteen. Hyvä etten konttiin ajanut. Tajusi sitten painua vittuun siitä ja meni näiden kahden etummaisen auton väliin. En voi ymmärtää miksi sitä vilkkua ei voi pistää päälle ENNEN ohituksen alkamista. "Etuajo-oikeus" on käytännössä sillä joka on ekana laittanut vilkun ja vaihtanut vasemmalle. Tandemi ohitus (joka tuostakin tuli) on laissakin kielletty.
 
Samaan aiheeseen liittyen ärsyttää, jos ei ennakoida sitä ohitusta lainkaan. Erityisesti ohituskaistat, kun niistä tiedotetaan liikennemerkein jo ennakkoon. Turhauttavimpia tilanteita on ne, kun roikutaan sen hitaan ajoneuvon kontissa ja jollain nuhapumpulla aloitetaan se kiihdyttäminen vasta ohituskaistalla. Jos hoksaisi jättää edes pikkuisen sitä väliä, niin sitä vauhtia kerkeisi kelaamaan jo ennen ohituskaistan alkua ja useampi auto pääsisi siitä rekasta ym. ohi.
 
Ohituskaistan alussa saa olla kyllä tarkkana, jos takana on useampia autoja ja aikoo lähteä ohitse edelläajavasta esim rekasta. Siinä alkaa kilpailu kuka ehtii ohituskaistalle ensin.
Paikallisella tiellä, jota päivittäin ajan on 3km kahta kaistaa ja nopeusrajoitus 100km/h. Jokin kumma ilmiö siinä on, että vaikka ajat nopeurajoituksen mukaan huomioiden mittariheiton niin reilulla ylinopeudella ajetaan ohi. Yhtä hullua touhua kuin moottoriteillä, nopeurajoituksia ei noudateta.
 
Eikai se rekka ohituskaistalla sen kovempaa kulje? Rajottimellahan nuo on kaikki.

En tiedä onko kaikissa miten rajoittimia, mutta tuollaisia rekkoja oli 2 kpl, jotka kiihdytyskaistalla nostivat vauhdin sataseen.

Mikä oli oma nopeutesi/nopeusrajoitus?

Nopeusrajoitus oli 100 km/h, eli nuo sankarit ajoivat noin 80 km/h, ehkä jopa hieman alle. Oma nopeus mittarin mukaan 112 km/h, eli todellinen ehkä noin 106 km/h.
 
Ohituskaistan alussa saa olla kyllä tarkkana, jos takana on useampia autoja ja aikoo lähteä ohitse edelläajavasta esim rekasta. Siinä alkaa kilpailu kuka ehtii ohituskaistalle ensin.
Siksi laitan itse ainakin jo hyvissä ajoin ennen ohituskaistan alkua vilkun vasemalle ja liityn välittömästi sen alkuun. Toki voi huonolla tuurilla joku tulla sulkuviivojen yli vielä, mutta ehkä turvallisin tapa.
 
Hmm.. Jos ajat sähköpotiksella suojatietä pitkin kevliltä toiselle, liikenneympyrässä, niin ympyrästä poistuva auto ajaa tööttipohjassa nostamatta kaasua kohti sua.
Mikähän logiikka tässä oli takana?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 578
Viestejä
4 823 922
Jäsenet
78 122
Uusin jäsen
Lauri V

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom