Ajatko moottoritiellä noin yleensäkään?
Minä ajan joka päivä ja joka päivä ohitan näitä oikealta kaistalta, koska he katsovat olevansa oikeutettuja ajamaan vasenta kaistaa vaikka 20km yhteen putkeen (monesti kokeiltu että josko tänään annetaan tilaa kuten kuuluu) ja olen lopettanut valojen vilkuttelujen ja hiillostamisen, siirryn mielummin heti oikealle kaistalle ja menen vain ohi, kun alkaisin tappelemaan minä minä urpon kanssa.
Onko tuo jonkin tietyn pätkän tietyn ajan ilmiö ? kuskien välistä.
Joskus osuu kohdalle kuski joka unohtuu vasemmalle kaistalle tyhjällä(* tiellä, kyllä nekin yleensä muutamakilometrin pätkällä oikealle siirtyy, arvioisin että jonkinlainen unessa/huomio muissa jutuissa, osa jotain kakaroiden pelleilyä, tahallista johon voi kuulua muutakin.
Ja noista satunnaisista kohtaamisista suurin osa ajaa rajoituksen mukaan tai lievää ylinopeutta. Loput, vaaralliset sitten rajummin yli, tai joku tiktok haaste ja rajusti alle.
Paljon useammin näkee motarilla oikealta ohittajia, siis näitä missä vasemmallakin jonoa ja jos reilumpi turvaväli, niin mennään oikealta ohi.
(*
Siis tyhjää edessä ja oikealla, ainoastaan siellä vasemmalla takana muita
Oikealta saa kuitenkin ajaa ohi. Ohittajan ja ohiajajan erottaa siitä, että ohittaja siirtyy heti takaisin vasemmalle kaistalle kun siellä on tilaa vaikka oikealla kaistalla olisi mahdollista jatkaa eteenpäin.
Ohittaa, sivuuttaa, ohiajaa termeistä joskus väännetty. Ilmeisesti joskus eri merkitys.
Mutta ketjussa hiljan keskusteltiin koska oikealta kaistalta saa ohittaa/sivuuttaa vasemmalla meniän, niin ne kaista merkinnät, ruuhka missä molemmat kaista jonoutuneet jolloin oikea voi edetä välillä ripeämmin.
Tässä nyt ajettiin peräkanaa vasenta kaistaa ja edellä oleva ohitetaan oikealta, eli se on kiellettyä, oikealla voi tietenkin siirtyä jos turvallista, mutta silloin pitää, kannattaa jättää kunnon riittävän turvaväli siihen vasemmalla olevaan, muuten syntyy patti tilanne, jolloin vasemmalla kaistalla olian kaistanvaihto estyy.
Muutamankilometrin jälkeen voi sitten varovasti ohittaa, jos vasemmalla olia edelleen jatkaa menoa ja itsellä enemmän menohaluja.