Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Päteekö tuo myös ruuhka-aikaan jossain Kehä III:n sisälläkin? 90% autoista köröttelisi siis peräkanaa sitä sallittu nopeus +10 mittarinopeutta jotta ne, joilla kuve kestää pienet satunnaiset rapsutkin - tai joilla on vaan yksinkertasesti aikataulupaineita hakea lapsi hoidosta tai ehtiä varatulle golfkierrokselle - saisivat sananmukaisesti ohitella koko sen 10 km pätkän? Liikenteen sujuvuus kärsii muttei käytettäisi ohituskaistaa väärin...
Kehällä saa ajaa vasenta kaistaa vaikka päästä päähän, moottoriteillä ei.
 
Jos moottoritiellä on opastusmerkit, saa sielläkin valita kaistan vapaasti niiden puitteissa.
Suomessa pidemmillä motareilla harvemmin kai koko pätkä merkattu niin että voi kaistan valita vapaasti. Ja jos siellä lukisi molemmissa Lahti, ja tyhjätie niin ei ehkä se idea että vedetään vasenta päähänasti.

Mutta jos haetaan näitä milloin saa, niin voidaan kuvitella tilanne että on niin paljon liikennettä että koko matka päästä päähän on jonkinlaista jonoa oikealla, jolloin voi olla tilanne milloin vasenta ajaa päästä päähän. (jos ja kun se oikean vauhtikin alle oman matkavauhdin, eli siellä menee kesällä sitä rekkaa ja bussia.
 
Sanoisin, että ei tuo vilkun aikaansaama efekti ole kovin yksittäinen enää nykypäivänä. Vilkkua vaan pitäisi käyttää nykyistä enemmän ja aikaisemmin, mutta jostain syystä yhä useampi autokuski kokee sen olevan merkki että minun kuuluu päästä ensin (minulla on oikeus, kaistanvaihtajalla on vastuu, minä menen ensin, minä en ole hidastamassa, minä en jousta). Jotka toki jossain määrin pitävät paikkansakin, mutta eivät sellaisenaan paranna liikenteen sujuvuutta tai joustavuutta.

Siksi ennemmin ärsyttää vilkuttomuus, koska jos sitä vilkkua käytettäisiin reilusti enemmän niin ehkä osa kuskeista ymmärtäisi sen mahdollistaman joustavuuden paremmin. Osa varmasti ei sitä tule ymmärtämään, mutta jospa joku osa kuitenkin osaisi huomioida sen paremmin niin se motivoisi myös enemmän sen vilkun käyttöön.

Nyt toisen auton vilkun käyttö on monelle kuskille ennemmin merkki vastapuolen "osaamattomuudesta".
Samaa mieltä. Välillä oikein tunnistaa kuinka joku alkaa tekemään sellaisia eleitä, että se ehkä haluaisi vaihtaa kaistaa. En tietysti havaintoa enempää reagoi asiaan, koska on niitä hutejakin tullut tuolla saralla. Ihmiset valitsee vääriä kaistoja tai havahtuu siihen vaihtotarpeeseen hieman myöhässä. Toisaalta ruuhka-aikaan se ”ajoissa” vaihtaminenkin voi olla sitä, että sopivaa väliä saa kytätä yllättävän pitkäänkin. Siinä kun laittaa vilkun päälle, niin se tulee todennäköisesti vähän nopeammin.

Hyvä esimerkki. Ajoin kehä I:stä vasenta kaistaa jonkinlaiseen ruuhka-aikaan. Oikea kaista veti ehkä sen kympin hitaampaa (itsellä muistaakseni oli 87 todellista). Jostain rampista liittyy raskas ajoneuvo, jolla oli myös menohaluja ja oli jo lähdössä vaihtamaan mun eteen ja olis kyllä leikannu törkeesti eteen. Sillä oli kyllä vilkku ajoissa, mutta olin kaiketi edelleen vähän kuolleessa kulmassa, koska havaitessaan mut hän keskeytti vaihdoin. Laitoin ite vilkun vasemmalle ja nostin kaasua, jonka ammattikuski sitten tietty hoksas ja liittyi eteen. Kiitti vilkulla perään. Saavutin itse vasemman kaistan jonon perää, joten olisin joka tapuksessa joutunut pian laskemaan nopeutta ja mun takana oli aika tiivis jono, joten varsinkin isommalle autolle oli hetkeen ainoa paikka mihin olis luultavasti päässyt.

Jos olisin ollut autonmitan tai kaks edempänä, niin en olis luultavasti enää hidastanut, mutta olisin voinut hieman nostaa nopeutta ja sitä kautta ainakin yrittää luoda sitä tilaa mun taakse. Vaikka oonkin sitä mieltä, että kaistanvaihtaja lähtökohtaisesti sovittaa nopeutensa muun liikenteen mukaan, niin ei pieni joustavuus (huom tilannekohtaista) pahaa tee. Oon edelleen sitä mieltä, että jos motarilla (viitaten aiempaan aiheeseen) se huomattavasti hitaammin ajava leikkaa eteen niin, että vasurilla joudutaan jarruttamaan jopa terävästi, niin kyllä siinä tilannetajuton on lähtökohtaisesti se eteen vaihtanut.
 
Jos moottoritiellä on opastusmerkit, saa sielläkin valita kaistan vapaasti niiden puitteissa.
Asia ei kyllä ole ihan noin, vaan tässä täsmällinen määritys.
"Moottoriteillä vasen kaista on ohituskaista, ja ohituksen jälkeen on palattava oikealle kaistalle. Tavallisilla teillä vasenta kaistaa saa ajaa, jos siihen on perusteltu syy, kuten vasemmalle kääntyminen. Jos ajosuunnassa on useampi kuin yksi kaista, on ajettava mahdollisimman oikealla.

  • Ohituskaista: Vasen kaista on tarkoitettu ohittamiseen.

  • Ohituksen jälkeen: Ohituksen jälkeen on palattava oikealle kaistalle.

  • Oikea kaista: Oikeaa kaistaa ei saisi käyttää ohituskaistana.

  • Ruuhissa: Ruuhkassa ja Liikenneviraston luvalla vasenta kaistaa voi käyttää myös muuhunkin kuin ohittamiseen, jos liikenteen välityskykyä halutaan maksimoida.
    • Kehä I: Kehä I on virallisesti maantie, mutta sitä usein virheellisesti pidetään moottoriteenä, joten vasenta kaistaa vältetään ohituskaistana.
Tavallisilla teillä:
    • Perusteltu syy:
      Vasenta kaistaa saa ajaa, jos siihen on perusteltu syy, kuten vasemmalle kääntyminen tai muut liikenneolosuhteet.
    • Liikenteen tukkiminen:
      Jos ei ole syytä olla vasemmalla kaistalla, voi liikenteen tukkimisesta saada sakkoja.
Yleiset säännöt:
    • Oikealla kaistalla:
      Jos ajosuunnassa on useampi kuin yksi kaista, on ajettava mahdollisimman oikealla, jollei siitä aiheudu vaaraa tai haittaa.
    • Liikenneviraston määräykset:
      Kaistojen käyttöä koskevat määräykset voivat muuttua liikenneolosuhteiden mukaan.
 
Tuli vastaan juttu missä Ferrari on lähtenyt vesiliirtoon ja auton omistajan mukaa "Urassa sitä vettä oli varmaan nilkkoihin asti."
Kuvista selvästi näkee että kyseisessä tien kohdassa ei ole uria ja vaikutta todella hyväkuntoiselta tieltä ja muutenkin moottoritien vasen kaista on aina paremmassa kunnossa kun oikean puoleinen kaista.
 
Voi rankkasateessa silti olla tiellä helpostikin nilkkoihin vettä. Tosin en ajaisi silloin leveärenkaisella autolla silloin vasenta kaistaa, eli ohittelisi. Luultavimmin olisin oikealla ja ajaisin neljääkymppiä, tuskin tuon tuulilasin läpi silloin näkeekään mitään... seuraavan vastaavan auton vakuutusmaksut luultavasti nousivat ihan mukavasti.
 
Asia ei kyllä ole ihan noin, vaan tässä täsmällinen määritys.
"Moottoriteillä vasen kaista on ohituskaista, ja ohituksen jälkeen on palattava oikealle kaistalle. Tavallisilla teillä vasenta kaistaa saa ajaa, jos siihen on perusteltu syy, kuten vasemmalle kääntyminen. Jos ajosuunnassa on useampi kuin yksi kaista, on ajettava mahdollisimman oikealla.

  • Ohituskaista: Vasen kaista on tarkoitettu ohittamiseen.

  • Ohituksen jälkeen: Ohituksen jälkeen on palattava oikealle kaistalle.

  • Oikea kaista: Oikeaa kaistaa ei saisi käyttää ohituskaistana.

  • Ruuhissa: Ruuhkassa ja Liikenneviraston luvalla vasenta kaistaa voi käyttää myös muuhunkin kuin ohittamiseen, jos liikenteen välityskykyä halutaan maksimoida.
    • Kehä I: Kehä I on virallisesti maantie, mutta sitä usein virheellisesti pidetään moottoriteenä, joten vasenta kaistaa vältetään ohituskaistana.
Tavallisilla teillä:
    • Perusteltu syy:
      Vasenta kaistaa saa ajaa, jos siihen on perusteltu syy, kuten vasemmalle kääntyminen tai muut liikenneolosuhteet.
    • Liikenteen tukkiminen:
      Jos ei ole syytä olla vasemmalla kaistalla, voi liikenteen tukkimisesta saada sakkoja.
Yleiset säännöt:
    • Oikealla kaistalla:
      Jos ajosuunnassa on useampi kuin yksi kaista, on ajettava mahdollisimman oikealla, jollei siitä aiheudu vaaraa tai haittaa.
    • Liikenneviraston määräykset:
      Kaistojen käyttöä koskevat määräykset voivat muuttua liikenneolosuhteiden mukaan.
En tiedä, mistä tämä "täsmällinen määritys" on peräisin (ChatGPT:stä?), mutta pielessähän tuo on. Kuten Osku sanoi, jos moottoritiellä on jokin ajokaista osoitettu tietylle liikennesuunnalle, ajoneuvolla saa ajaa olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa kaistaa (TLL 61.1 §). Myös tavallisen tien kohdalla tuo on pielessä, sillä muullakin kuin oikealla kaistalla saa ajaa, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittää, mitään perusteltua syytä ei tarvita (TLL 19.2 §).
 
"Moottoriteillä vasen kaista on ohituskaista, ja ohituksen jälkeen on palattava oikealle kaistalle. Tavallisilla teillä vasenta kaistaa saa ajaa, jos siihen on perusteltu syy, kuten vasemmalle kääntyminen. Jos ajosuunnassa on useampi kuin yksi kaista, on ajettava mahdollisimman oikealla.

  • Ohituskaista: Vasen kaista on tarkoitettu ohittamiseen.

  • Ohituksen jälkeen: Ohituksen jälkeen on palattava oikealle kaistalle.

  • Oikea kaista: Oikeaa kaistaa ei saisi käyttää ohituskaistana.

  • Ruuhissa:Ruuhkassa ja Liikenneviraston luvalla vasenta kaistaa voi käyttää myös muuhunkin kuin ohittamiseen, jos liikenteen välityskykyä halutaan maksimoida.
    • Kehä I: Kehä I on virallisesti maantie, mutta sitä usein virheellisesti pidetään moottoriteenä, joten vasenta kaistaa vältetään ohituskaistana.

Turhaan hämmentää puhua "ohituskaistasta", kun ei siellä sellaista ole. Mielestäni aika selkeästi sanottu laissa: "Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla." Kyseinen kaista voi ruuhkassa olla vasenkin kaista. Tulkinnanvaraiseksi jää, millainen väli on vapaata kaistaa.
 
En tiedä, mistä tämä "täsmällinen määritys" on peräisin (ChatGPT:stä?), mutta pielessähän tuo on. Kuten Osku sanoi, jos moottoritiellä on jokin ajokaista osoitettu tietylle liikennesuunnalle, ajoneuvolla saa ajaa olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa kaistaa (TLL 61.1 §). Myös tavallisen tien kohdalla tuo on pielessä, sillä muullakin kuin oikealla kaistalla saa ajaa, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittää, mitään perusteltua syytä ei tarvita (TLL 19.2 §).
Näin on. Tässä vielä esimerkkikuva liikennemerkillä osoitetuista kaistoista motarilla. Nuppi on matkalla Lahteen, ja saa siksi ajaa keskikaistaa. Jos kamera-auto on matkalla Kotkaan, nupin saa ohittaa oikealta, jatkaen oikeaa kaistaa.

 
Juu. Ja siksi varmaan löytyykin ihmisiä, jotka ajavat motarilla vasenta kaistaa, 'pitkässä ohituksessa'. Kun se luo pysyvän immuniteetin tarpeelle huomioida muuta liikennettä.
Minä teen näin, ajan sen 5km/h ylinopeutta joten ei kiinnosta vittuakaan jos joku ajaa lujempaa ja tulee konttin kiinni, rikonhan jo itsekkin lakia ajamalla ylinopeutta.
 
Voi rankkasateessa silti olla tiellä helpostikin nilkkoihin vettä. Tosin en ajaisi silloin leveärenkaisella autolla silloin vasenta kaistaa, eli ohittelisi. Luultavimmin olisin oikealla ja ajaisin neljääkymppiä, tuskin tuon tuulilasin läpi silloin näkeekään mitään... seuraavan vastaavan auton vakuutusmaksut luultavasti nousivat ihan mukavasti.
Jos lukeminen onnistuu niin jutussa nimenomaan urissa vettä on nilkkoihin asti ja myös aivan omaa tyhmyyttä jos auto lähtee vesiliirtoon, kun ei kaatosateessa pyyhkijät ehdi pyyhkimään että jotain eteensä näkisi.
 
Minä teen näin, ajan sen 5km/h ylinopeutta joten ei kiinnosta vittuakaan jos joku ajaa lujempaa ja tulee konttin kiinni, rikonhan jo itsekkin lakia ajamalla ylinopeutta.
Niin minäkin. En tosin aina aja edes korkeinta sallittua nopeutta. Kuitenkin aina lujempaa kuin enemmän oikealla olevalla kaistalla. Aika usein ruuhkaisempana aikana vasemmanpuoleisella kaistalla esiintyy pumppausliikettä eikä turvavävälejä ole, jolloin annan takapuskurissa roikkujien jatkaa pumppaamistaan keskenään, ja siirryn lepuuttamaan hermoja "hitaampien kaistalle".
 
Viimeksi muokattu:
Reittivalinta auttaa jos ymmärtää miten valot on ohjelmoitu. Isomman liikennemäärän tien valorytmi aaltoilee paremmin kuin sitä risteävien pikkuteiden rytmit ja hyvä pyrkiä ruutukaava-alueella menemään suoraan enimmäkseen, eikä siksakkia kohteeseen. Nämä jutut opetettiin aikoinaan 2-vaiheessa kaikille. Sittemmin toki 2-vaihe poistettiin ja nyt uudet kuskit tekevät mitä sattuu.
Oliko sulla oikeasti joku pointti tässä? Efektiivisesti sanoin, että valoista lähdettävä niin ripeästi, että muutkin pääsee läpi. Ja ei muuten opetettu kaikille 2-vaiheessa, keksit ihan omiasi.
 
Kehä 3 ei ole moottoritie joten se vasen kaista ei siellä ole mikään ohituskaista. Se on ihan tasa-arvoinen niihin muihin kaistoihin nähden.

Tätä monet ei muista/tiedä kyllä. Vaikka tiellä olisi 80kmh rajoitus ja se on nelikaistanen, vasen kaista ei ole ohitusta varten pelkästään.
 
Asia ei kyllä ole ihan noin, vaan tässä täsmällinen määritys.
....
Senverran erikonen "täsmällinen määritys" että lähde olisi kiva. ja muutenkin jos kopio jostain sisältöä niin lähde pitää mainita.

Jos tuo oli oma tulkinta, niin mihin määritys tulkinta perustuu.

Puhe kielessä toki usein kutsutaan ohitettavan vasemmanpuolesta kaistaa ohituskaistaksi, vaikka ei olisikaan mikään ns ohituskaistapätkä (siis ne kilometristä muutamaan pitkät kolmannet kaistat (2+1) mitä tuolla maakunnissa muuten kaksi kaistaisilla(1+1) valta ja kantateillä on.)

Motarilla termi voi puhekieleen tulla siitäkin että oikealta ei tyypillisesti saa ohittaa, (joo joissain tilanteissa oikealta voi sivuuttaa vasemmalla kaistalla hitaammin ajavan, esim siinä tilanteessa jos on siellä oikealla ollut ja oikea jono vetää paremmin kuin vasen, varavoinen pitää olla)

No joka tapauksessa toistoa, maanteilläa kaksi kaistaa suuntaansa niin sopivin kaista valitaan, vasemman puoleisen voi valita vaikka ei ohittaisi, monesti se on ihan fiksu valinta, joskus voi olla tyhmä. Jälkimmäisissä kananttaisi ajaa oikeaa.

Motarilla jos ei syytä, niin ajetaan oikeanpuoleisinta. ruuhkassa molemmat kaistat täynnä ja vasenkaista voi vetää välillä hitaammin kuin oikea, ja ei silloin lähdetä vaihtamaan suinpäin oikealla. Motorilla ja miksei muutenkin turhien kaistanvaihtoja pitäisi välttää, jos ohitat jonkun, ja havaitset että seuraava ohitettava tulossa, niin ei vaihdella hetkeksi oikealla. (jos jonon ensimmäinen ja vauhtia kympin alle sallitun ja muille sopivan, niin kannattaa katsoa oikealta sopiva tila missä huilaa vähänaikaa)

Oma otsikon tyhmä on ne kaistojen välillä pomppivat, vasemmalla jono ohittaa oikeanpuolesta harvajonoa, niin jonosta joku koukkii ohituksen jälkeen oikealla, palatakseen muutaman kymmenen sekunnin sisään takaisin vasemmalle jonoon, jonkin eteen. Kuvittelen että näistä osa on heitä jotka joskus 70 luvulla koulutettu ohituksen jälkeen palaamaan vasemmalle kaistalle.
 
Jos lukeminen onnistuu niin jutussa nimenomaan urissa vettä on nilkkoihin asti ja myös aivan omaa tyhmyyttä jos auto lähtee vesiliirtoon, kun ei kaatosateessa pyyhkijät ehdi pyyhkimään että jotain eteensä näkisi.
Minä luotin sanaan ettei uria ole. Ehkä ei olisi saanut? Minä en ottanut kantaa tyhmyyksiin sinänsä, ehkä tiennyt jutun liitttäjänkään nin tekevän. Ehkä se tapahtui jossain muussa keskustelussa? Minä vain kerroin mitä itse olisin tehnyt. Ja mitä vesiliirtoon tulee, olen moisessa ollut, enkä kokenut että "omaa tyhmyyttä!" asia kun yllätti. Harva varustautuu yllätyksiin, nehän eivät olisikaan yllätyksiä. Jos tyhmyydet on se keskustelun pääasia, niin sanoisin että Ferrarin omistaminen on minusta sellainen ;-)
 
Tuli vastaan juttu missä Ferrari on lähtenyt vesiliirtoon ja auton omistajan mukaa "Urassa sitä vettä oli varmaan nilkkoihin asti."
Kuvista selvästi näkee että kyseisessä tien kohdassa ei ole uria ja vaikutta todella hyväkuntoiselta tieltä ja muutenkin moottoritien vasen kaista on aina paremmassa kunnossa kun oikean puoleinen kaista.
Pitäs varmaan Googlen katunäkymää katsoa. Kuvan perusteella kuvauskohdetta ennen lievä notko, itse kuvassa näkyy vettä virtaavan varsin reippaasti valkoisen viivan ulkopuolella. joten en kuvan perusteella pysty väittään etteikö ajourissa olisi voinut olla nilkkoihin asti vettä. ehkä ei paljoa vähempää ajouran ulkopuolellakkaan.

Kolmostien motarilla muistukuva että siellä on kohtia missä sateella vasemmallakaistalla vettä voi olla varsin reilusti, jos meinaa kiertää, niin ei välttämättä kaista riitä. En tiedä miten onnettomuuspaikalla.

Google katunäkymä elokuu 2024, keskiviheriö aika korkealla ja etelään menevät kaista korkeammalla, ja pohjoiseen meenvän keskikaittaan kaiteen alussa vähän sen näköistä että tuossa voisi olla vettä tiellä kovemmalla sateella.

Siis ei se IS kuva ole otettu lätäkön kohdalla, vaan siinä missä autoa keräillään.

750 000 euron auto kun osti uutena, vakuutusyhtiö hyvitty 530 000, parivuotta 53 000km, onnettomuudessa ei turvatyynytkään lauenneet.

En tiedä mikä tuossa kuskissa ärsyttää, mutta häntä varmaan ärsytti tienkunto.

Jos tuota seuraat enemmän, niin paljonkohan vakuutusyhtiö raadosta saa, varmaan ihan kohtuudella, tosin vakuutusyhtiöllä mennyt euroja asian tutkimiseen, korjaus arvioon.
 
Viimeksi muokattu:
Minä teen näin, ajan sen 5km/h ylinopeutta joten ei kiinnosta vittuakaan jos joku ajaa lujempaa ja tulee konttin kiinni, rikonhan jo itsekkin lakia ajamalla ylinopeutta.
Näissä on hyvä aina täsmentää, ajatko mittarissa 5km/h ylinopeutta vai todellisen nopeuden mukaan. Sillä jos sulla on mittarissa 5km/h extraa niin ajat juuri sitä 120/km/h ja motarilla suurin osa ajaa 130-140km/h mittarissa.

Kaikista suurimman ongelman motarilla aiheuttaa 120km/h ajava minä minä kuski, joka perustelee paikkansa vasemmalla kaistalla sillä, että "minä ajan jo suurinta sallittua". Sillä kun ei ole mitään väliä, tilan antaminen ja muiden huomioon ottaminen ei tee kenestäkään huonompaa ihmistä, päinvastoin. Itse menen hyvin pieniin rakoihin, heti kun näen että takaata tullaan kovempaa.
 
..., tilan antaminen ja muiden huomioon ottaminen ei tee kenestäkään huonompaa ihmistä, päinvastoin. Itse menen hyvin pieniin rakoihin, heti kun näen että takaata tullaan kovempaa.



Jos joku takana perseilee, niin miksi laittaa vahinko kiertämään. Miksi kiilata toisen eteen että voi kumartaa sellaiselle.

en ymmärrä mikä jumala se ylinopeutta ajava on että sille pitää muiden kustannuksella kattaa avoin tie. Väistää sitten kun siihen tulee sopiva tila, missä ei ole sivullisten kiusana.


Ymmärrän varsin hyvin että jos edessä menee joku hitaammin kuin itsellä on menohaluja, niin joskus voi toivoa että se sitä häipyisi mahdollisimman pian. Mutta jos kaksikaistaa suuntaan, niin se nyt ei vaadi kuin parinaksua vakkarista pois, jos ei aja/tai ole toimivaa mukautuvaa vakkaria.



Kaikista suurimman ongelman motarilla aiheuttaa 120km/h ajava minä minä kuski, joka perustelee paikkansa vasemmalla kaistalla

No periaatteessa tuollaista ei pitäisi koskaan saavuttaa, joten ovat siellä turvavälin päässä tai katoavat hiljalleen maisemaan.
Haittaa niistä tulee jos kiilailevat eteen,
 
Kaikista suurimman ongelman motarilla aiheuttaa 120km/h ajava minä minä kuski, joka perustelee paikkansa vasemmalla kaistalla sillä, että "minä ajan jo suurinta sallittua".
Minkä ongelman ja kenelle? Missä sitten pitäisi ajaa jos reunanpuoleisen kaistan auto(letka) kulkee syystä tai toisesta hitaammin? Ei kai kukaan muu kuin korkeintaan Suomeen ekaa kertaa eksynyt englantilainen puolityhjällä motarilla noin aja?
 
Viimeksi muokattu:
Kantakaupungissa merkkaa ainoastaan montako autoa pääsee valoista läpi. Jos siinä on Pentti hidastelemassa, niin valoista pääsee vähemmän porukkaa läpi, kun Pentin läpikään ei voi ajaa. Parhaat uunot hidastelee sensoriohjattuihinkin valoihin. Tässä kotinurkilla on muodostunut ongelmaksi liian kauaksi viivasta odottamaan pysäköivät uunot, sensori ei havaitse kun eivät ole sen päällä. Päässä niillä ei liiku mikään, kun useampaa valosykliä odottelevat.
Kantakaupungissa jos joutuu vähänkään vilkkaamman liikenteen aikaan seisomaan valoissa yhden kierron ekassa tai tokassa lähtöruudussa, niin sitä on taas seuraavissa punaisissa valoissa niiden edeltä karanneiden takapuskurissa kiinni. Eli ei huolta.
 
Minkä ongelman ja kenelle? Missä sitten pitäisi ajaa jos reunanpuoleisen kaistan auto(letka) kulkee syystä tai toisesta hitaammin? Ei kai kukaan muu kuin korkeintaan Suomeen ekaa kertaa eksynyt englantilainen puolityhjällä motarilla noin aja?
Ajatko moottoritiellä noin yleensäkään?

Minä ajan joka päivä ja joka päivä ohitan näitä oikealta kaistalta, koska he katsovat olevansa oikeutettuja ajamaan vasenta kaistaa vaikka 20km yhteen putkeen (monesti kokeiltu että josko tänään annetaan tilaa kuten kuuluu) ja olen lopettanut valojen vilkuttelujen ja hiillostamisen, siirryn mielummin heti oikealle kaistalle ja menen vain ohi, kun alkaisin tappelemaan minä minä urpon kanssa.
 
Ajan mutta ilmeisesti sitten eri puolella maata sillä en ole tavannut vasenta kaistaa yksin kilometritolkulla varaavia ainakaan silloin kun oikealla ei ole liikennettä. Niitä kyllä on, jotka ajavat vasemmanpuoleista kaistaa tiiviissä jonossa juuri ja juuri sitä toista kaistaa nopeammin.
 
Ajatko moottoritiellä noin yleensäkään?

Minä ajan joka päivä ja joka päivä ohitan näitä oikealta kaistalta, koska he katsovat olevansa oikeutettuja ajamaan vasenta kaistaa vaikka 20km yhteen putkeen (monesti kokeiltu että josko tänään annetaan tilaa kuten kuuluu) ja olen lopettanut valojen vilkuttelujen ja hiillostamisen, siirryn mielummin heti oikealle kaistalle ja menen vain ohi, kun alkaisin tappelemaan minä minä urpon kanssa.
Itse ajan aika vähän moottoritiellä. Seinäjoki - Helsinki, niin siinä tuli viimeksi. Itse annoin kyllä tilaakin, että siirryin myös osin turhaakin oikealle kaistalle hetkeksi.

Näytti olevan kumminkin se normaali +10km/h se nopeus, jota kaikki muutkin ajoi, kun ei tainnut tulla yksikään auto ohi. En nyt ihan varma ole, mutta nopeusmittari heittää noilla renkailla 3km/h. Eli 127km/h oli ihan "turvallinen" matkanopeus.

Teslalle on tuo +10km/h samalla maksiminopeus mitä siihen voi säätää ja autopilotti toimii vielä. Eikä esim alamäkeen nopeus nouse tuosta yhtään. Poliisi tekee lisäksi 3km/h varmuusvähennyksen, eli se "mittaisi" 124km/h nopeuden, mikä on minusta aika pieni ylinopeus.

Harvemmin siis tulee kukaan ohi tuolla 7km/h ylinopeudella. Varmaan ne sakot olisi nykyisin sen verran isot?
 
Ajatko moottoritiellä noin yleensäkään?

Minä ajan joka päivä ja joka päivä ohitan näitä oikealta kaistalta, koska he katsovat olevansa oikeutettuja ajamaan vasenta kaistaa vaikka 20km yhteen putkeen (monesti kokeiltu että josko tänään annetaan tilaa kuten kuuluu) ja olen lopettanut valojen vilkuttelujen ja hiillostamisen, siirryn mielummin heti oikealle kaistalle ja menen vain ohi, kun alkaisin tappelemaan minä minä urpon kanssa.
oikealta ei saa ohittaa.
 
Ajatko moottoritiellä noin yleensäkään?

Minä ajan joka päivä ja joka päivä ohitan näitä oikealta kaistalta, koska he katsovat olevansa oikeutettuja ajamaan vasenta kaistaa vaikka 20km yhteen putkeen (monesti kokeiltu että josko tänään annetaan tilaa kuten kuuluu) ja olen lopettanut valojen vilkuttelujen ja hiillostamisen, siirryn mielummin heti oikealle kaistalle ja menen vain ohi, kun alkaisin tappelemaan minä minä urpon kanssa.
Onko tuo jonkin tietyn pätkän tietyn ajan ilmiö ? kuskien välistä.

Joskus osuu kohdalle kuski joka unohtuu vasemmalle kaistalle tyhjällä(* tiellä, kyllä nekin yleensä muutamakilometrin pätkällä oikealle siirtyy, arvioisin että jonkinlainen unessa/huomio muissa jutuissa, osa jotain kakaroiden pelleilyä, tahallista johon voi kuulua muutakin.

Ja noista satunnaisista kohtaamisista suurin osa ajaa rajoituksen mukaan tai lievää ylinopeutta. Loput, vaaralliset sitten rajummin yli, tai joku tiktok haaste ja rajusti alle.

Paljon useammin näkee motarilla oikealta ohittajia, siis näitä missä vasemmallakin jonoa ja jos reilumpi turvaväli, niin mennään oikealta ohi.

(*
Siis tyhjää edessä ja oikealla, ainoastaan siellä vasemmalla takana muita

Oikealta saa kuitenkin ajaa ohi. Ohittajan ja ohiajajan erottaa siitä, että ohittaja siirtyy heti takaisin vasemmalle kaistalle kun siellä on tilaa vaikka oikealla kaistalla olisi mahdollista jatkaa eteenpäin.
Ohittaa, sivuuttaa, ohiajaa termeistä joskus väännetty. Ilmeisesti joskus eri merkitys.

Mutta ketjussa hiljan keskusteltiin koska oikealta kaistalta saa ohittaa/sivuuttaa vasemmalla meniän, niin ne kaista merkinnät, ruuhka missä molemmat kaista jonoutuneet jolloin oikea voi edetä välillä ripeämmin.

Tässä nyt ajettiin peräkanaa vasenta kaistaa ja edellä oleva ohitetaan oikealta, eli se on kiellettyä, oikealla voi tietenkin siirtyä jos turvallista, mutta silloin pitää, kannattaa jättää kunnon riittävän turvaväli siihen vasemmalla olevaan, muuten syntyy patti tilanne, jolloin vasemmalla kaistalla olian kaistanvaihto estyy.

Muutamankilometrin jälkeen voi sitten varovasti ohittaa, jos vasemmalla olia edelleen jatkaa menoa ja itsellä enemmän menohaluja.
 
Kun toinen ajaa kymmeniä kilometrejä vasenta kaistaa, niin luuletko ihan tosissasi että mua kiinnostaa saako vai eikö :facepalm:
Emme. Meitä muita sen sijaan kiinnostaa mistä voit tietää että "kymmeniä kilometrejä" muuten kuin jaksamalla peesata autoa jopa sen verran?
 
Olen tullut siihen tulokseen, että ihmiset ajavat niin kovaa kuin uskaltavat. Siitä johtuu se, että mitä alhaisempi nopeusrajoitus, sitä suurempaa suhteellista ja absoluuttista ylinopeutta ajetaan. Jos ajelee "järkevästi", eli esim. lähes täysin turvallisella motarilla 20 km/h yli rajoituksen, niin juuri kukaan ei ole perässsä, mutta 30 alueella, jossa oikeasti pitää olla tarkkana ja se kolmekymppiäkin voi olla välillä liikaa, niin vittu siellä on sokeat mummotkin perässä kiinni ja halua olisi ajaa paljon kovempaa.
Olen kyllä huomannut, että ihan jo sillä että ajaa 100 km/h maantiellä rajoituksen mukaan aika suuri osa muista autoilijoista jää taakse tai tulee edestä vastaan. Sitten taas jos taajama-alueella ajaa rajoituksen mukaan, niin lähes poikkeuksetta taakse alkaa kertyä jonoa.
 
Emme. Meitä muita sen sijaan kiinnostaa mistä voit tietää että "kymmeniä kilometrejä" muuten kuin jaksamalla peesata autoa jopa sen verran?
Hehe, joo, aika oudolta kuulostaa. Mä siirryn takaisin oikealle kaistalle heti kun on ohittamisen jälkeen suotavaa. Jatkan sitten sitä kaistaa sitä vauhtia minkä olen jo aiemmin sopivaksi nähnyt ja jos se on vasemmalle kaistalle jäänyttä nopeampaa niin ohihan se auto sitten väkisin valuu. Ei siinä tule tällöin pohtia muuta, kuin että miksi ohituskaistalla ajetaan oikeaa kaistaa hitaammin.

Usein tällaisissa tilanteissa kuljettaja itsekin havahtuu jääneensä väärälle kaistalle ja peräpeilistä näkee hänenkin siirtyvän oikealle. Jos siellä vasemmalla kaistalla on tahalleen roikuttu tekemässä kiusaa niin sellaiset kuskit tunnistaa valojen vilkuttelusta.
 
Olen kyllä huomannut, että ihan jo sillä että ajaa 100 km/h maantiellä rajoituksen mukaan aika suuri osa muista autoilijoista jää taakse tai tulee edestä vastaan. Sitten taas jos taajama-alueella ajaa rajoituksen mukaan, niin lähes poikkeuksetta taakse alkaa kertyä jonoa.
Missä päin Suomea ja ovatko enemmän ajamasi maantiet pääosin kaksikaistaisia, siis yksi kumpaankin suuntaan. Oman kokemuksen mukaan pääkaupunkiseudulla on toisin, "malli"esimerkkinä vaikkapa Länsiväylä jolla on moottoritiemäisestä habituksestaan huolimatta kasikympin rajoitus, ja itse asiassa aika sama mm. Lahdenväylällä Kumpulasta Viikin kohdille.
 
Missä päin Suomea ja ovatko enemmän ajamasi maantiet pääosin kaksikaistaisia, siis yksi kumpaankin suuntaan. Oman kokemuksen mukaan pääkaupunkiseudulla on toisin, "malli"esimerkkinä vaikkapa Länsiväylä jolla on moottoritiemäisestä habituksestaan huolimatta kasikympin rajoitus, ja itse asiassa aika sama mm. Lahdenväylällä Kumpulasta Viikin kohdille.

Länsiväylä on tietääkseni ihan moottoritie (ellei tilanne ole tässä viimeisen parin kuukauden aikana muuttunut)

Se, että moottoritielle asetetaan alempi nopeusrajoitus ei poista sen moottoritie-statusta.


 
Hehe, joo, aika oudolta kuulostaa. Mä siirryn takaisin oikealle kaistalle heti kun on ohittamisen jälkeen suotavaa. Jatkan sitten sitä kaistaa sitä vauhtia minkä olen jo aiemmin sopivaksi nähnyt ja jos se on vasemmalle kaistalle jäänyttä nopeampaa niin ohihan se auto sitten väkisin valuu. Ei siinä tule tällöin pohtia muuta, kuin että miksi ohituskaistalla ajetaan oikeaa kaistaa hitaammin.

Usein tällaisissa tilanteissa kuljettaja itsekin havahtuu jääneensä väärälle kaistalle ja peräpeilistä näkee hänenkin siirtyvän oikealle. Jos siellä vasemmalla kaistalla on tahalleen roikuttu tekemässä kiusaa niin sellaiset kuskit tunnistaa valojen vilkuttelusta.
Tai sit niitä ”ei vaan kiinnosta vittuakaan”. On ihmisiä, jotka omalla toiminnallaan pyrkii edesauttamaan liikenteen sujuvuutta ja sitten on niitä vähän itsekkäämpiä. Liekkö välinpitämättömyys heille tapa osoittaa miehisyyttään, vai miksi ei voi kimpassa tehdä liikenteestä sujuvampaa? Tiedä sit tuota.
Minä teen näin, ajan sen 5km/h ylinopeutta joten ei kiinnosta vittuakaan jos joku ajaa lujempaa ja tulee konttin kiinni, rikonhan jo itsekkin lakia ajamalla ylinopeutta.
 
Emme. Meitä muita sen sijaan kiinnostaa mistä voit tietää että "kymmeniä kilometrejä" muuten kuin jaksamalla peesata autoa jopa sen verran?
Kun ajaa tuolla moottoritiellä niin seuraan yleensä liikennettä ja mitä siellä tapahtuu. Sitten sitä huomaa kun kaukana menee auto joka jumittaa vasemmalla kaistalla, kerää jonoa perään ja sitten jono taas hajoaa kun osa menee oikealta ohi tai osa kääntyy pois. Osa voi antaa minulle tilaa kun olen saavuttanut heidät ja lopulta kun pääsen tämän minä minä kuskin taakse, menen vain heti ohi, enkä edes ala yrittämään mitään muuta.

Sitten kun ajat päivittäin samaa reittiä samaan aikaan, niin opit jo ennalta tuntemaan, että tämä on se minä minä kuski ja oikealta vain ohi ja elämä jatkuu.

Vartissa 120km/h nopeudella matkaa kertyy 30km ja jos tuossa ajassa ei koskaan väistä oikealle kaistalle, on pahasti päässä vikaa.

Itse saatan vaihtaa minuutin aikana lukuisia kertoja kaistaa.
 
Länsiväylä on tietääkseni ihan moottoritie (ellei tilanne ole tässä viimeisen parin kuukauden aikana muuttunut)

Se, että moottoritielle asetetaan alempi nopeusrajoitus ei poista sen moottoritie-statusta.

Niin on moottoritie. Onko joku muuta väittänyt vai lukiko se vaan jossain rivien välissä? Kysehän on nimenomaan siitä että juuri tuosta syystä kasiakymppiä ajelee ruuhka-ajan ulkopuolella näppituntumalta 2/3 autoilijoista, ja ne loput 90-100 km/h.
 
Olen kyllä huomannut, että ihan jo sillä että ajaa 100 km/h maantiellä rajoituksen mukaan aika suuri osa muista autoilijoista jää taakse tai tulee edestä vastaan. Sitten taas jos taajama-alueella ajaa rajoituksen mukaan, niin lähes poikkeuksetta taakse alkaa kertyä jonoa.
Tätä en ole kanssa-autoilijoissa myöskään koskaan ymmärtänyt: miksi siellä, missä ei saa ajaa kovaa, ajetaan kovaa ja siellä, missä saisi ihan luvan kanssa mennä kovempaa, ei mennä. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun maantiellä, jossa vuorottelee 100 suoremmilla osuuksilla, 80 mutkaisemmilla ja 60 risteysalueilla, ensin satasen, toisinaan 80 alueellakin takana tuleva jää jälkeen, kun itse menen sitä suurinta sallittua. Kun sitten hetken päästä rajoitus putoaa 60 risteyksien tai taajaman ohituksen takia, tuo samainen maanteiden sankari ilmestyy konttiin. Rajoituksen noustessa takaisin sinne 80 tai 100 jäädään takana taas horisonttiin. Samainen ilmiö näkyy myös taajamissa. Sitä tavallista 50 ajettaessa pysytään suunnilleen tasaisilla turvaväleillä ja liikennevirta soljuu vakaasti, mutta annas olla, kun rajoitus onkin alle tämän ihan mistä tahansa syystä. Kyllä sitten tullaan taas ihan takapuskuriin kiinni ja menohaluja olisi selkeästi kovempaan.
 
Ärsyttää kehä ykkösen aamuruuhkassa valoihin valuttelijat ja äärimmäiset turvavälien pitäjät varsinkin Otaniemen/Tapiolan valoristeyksessä Keilaniemen suuntaan. Siinä kun valuttelevat ja pitävät kymmenien metrien turvavälejä niin niihin väleihin tunkee autoja Otaniemeen kääntyvältä kaistalta solkenaan joka hidastaa sitten takanatulevien matkantekoa kun joutuu jarruttelemaan.

Samoin valoista lähdettäessä junnataan alle kuuttakymppiä vaikka nopeusrajoitus on 70 joka muuttuu vasta kameratolpan jälkeen.

Lisäksi Mestarintunneli vituttaa joka aamu. Tunneliin ajetaan reilusti yli kuuttakymppiä ja tullaan ulos alle viittäkymppiä jarrutellen. Joka kerta ja molemmilla kaistoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Siinä kun valuttelevat ja pitävät kymmenien metrien turvavälejä niin niihin väleihin tunkee autoja Otaniemeen kääntyvältä kaistalta solkenaan joka hidastaa sitten takanatulevien matkantekoa kun joutuu jarruttelemaan.
No toisaalta se sitten sujuvoittaa sieltä sivusta Kehälle pyrkivien matkaa ja sillä suunnalla ei olla yhtä ärsyyntyneitä.
Valuttelu mahdollistaa ns. vetoketjuperiaatteen ruuhkassa, joka on muualla maailmassa - siellä missä on oikeita ruukia - laajalti omaksuttu ja toimiva malli eikä siellä koeta että jotkut "tunkevat väleihin".
 
No toisaalta se sitten sujuvoittaa sieltä sivusta Kehälle pyrkivien matkaa ja sillä suunnalla ei olla yhtä ärsyyntyneitä.
Valuttelu mahdollistaa ns. vetoketjuperiaatteen ruuhkassa, joka on muualla maailmassa - siellä missä on oikeita ruukia - laajalti omaksuttu ja toimiva malli eikä siellä koeta että jotkut "tunkevat väleihin".
Useampikaistaisen tien, jolla on paljon sivuteitä jonne kääntyä saa aika jumiin, jos kaikki yrittää estää kaistanvaihtoja. Monet autot alkavat hidastaa omaa kaistaansa kun eivät pääse ajoissa oikeaan suuntaan.

Mitenhän muuten kävisi jos sääntöjä muutettaisiin niin että kaistanvaihtajalla on aina etuajo-oikeus? 🤔
 
Se että väleihin tullaan noin 50 metriä ennen Otaniemen risteystä ei ole enää vetoketjun tarkoitus koska tällöin nämä myös blokkaavat omalla hidastelullaan Otaniemeen kääntyvien kulkua.
 
Lisäksi Mestarintunneli vituttaa joka aamu. Tunneliin ajetaan reilusti yli kuuttakymppiä ja tullaan ulos alle viittäkymppiä jarrutellen. Joka kerta ja molemmilla kaistoilla.
Saman huomannut muissakin tunneleissa. Tunnelissa aletaan hiillostamaan perseessä kiinni vaikka itellä jo kymppi yli rajotuksen ja jos sattuu löytymään sopiva väli missä käväistä tekemässä tilaa, niin tunnelin jälkeen tullaan perä edellä vastaan. Ei tietenkään aina, mutta yllättävänkin yleistä. Kerran tultiin ihan valoja vilkuttaen takaa. Siinä vilkuttelin kyllä sit takas, kun tunnelin jälkeen se mateli vasurilla maksimit mittarissa. Eli mitähän siinä mahtoi olla, jopa 20 kmh ero nopeuksien välillä.
 
Kun ajaa tuolla moottoritiellä niin seuraan yleensä liikennettä ja mitä siellä tapahtuu. Sitten sitä huomaa kun kaukana menee auto joka jumittaa vasemmalla kaistalla, kerää jonoa perään ja sitten jono taas hajoaa kun osa menee oikealta ohi tai osa kääntyy pois. Osa voi antaa minulle tilaa kun olen saavuttanut heidät ja lopulta kun pääsen tämän minä minä kuskin taakse, menen vain heti ohi, enkä edes ala yrittämään mitään muuta.

Jos oikea kaista on tyhjä, tai menee joutusammin niin miksi vaihtaa vasemmalle kaistalla jos siellä meno tahmaa ?

Sitten kun ajat päivittäin samaa reittiä samaan aikaan, niin opit jo ennalta tuntemaan, että tämä on se minä minä kuski ja oikealta vain ohi ja elämä jatkuu.

Ok, joku vakkaritapaus.

En tiedä onko sama tyyppi mihin kerran törmännyt, ajoi kohti sisäsuomea suht yksinään vasentakaistaa, satunnaisesti ohitti jonkun. Hänellä tosin oli vauhtia rajoituksen pintaan, ettei ollut ns tien tukko.

Vartissa 120km/h nopeudella matkaa kertyy 30km ja jos tuossa ajassa ei koskaan väistä oikealle kaistalle, on pahasti päässä vikaa.

Suomessa on motaripätkiä joissa ruuhka-aikaan on liikennettä niin paljon että ihan mahdollista että oikeakaista on jounoutunut pitkät pätkät (useamman kilometrin enemmän tai vähemmän harva jono), jolloin ihan syystä vasemmallakaistalla mennään kaksinumeroisia kilometrejä.
Välillä siitä jatkokehittyy tilanne missä molemmat kaistat jonoutuneet, jos sopivaan aikaan lähtää kehiltä kohti maakuntia pidempiä motareita niin ei kyse ole jostain kerran parin vuoteen erikoistapauksesta.


Yritän sanoa että ei se ole juttu kuinka pitkään vasenta ajannut, vaan se onko siellä oikealla kaistalle edessä päin ohitettavaa liikennettä, ja onko oikealla taakse jäänyt jo riittävän kaukana. Eli joskus se voi olla sen puolitoista kilometriä, joskus kaksikymmentä.
 
Ajelin hetki sitten hissukseen polkupyörällä kadun reunassa ja eteen avautui auton ovi. Ehdin hyvin väistämään, pysähdyin ja katsoin minkälainen hahmo autosta nousee. Kuski selitti että oli "juuri kääntänyt peilit sisään" ja pyysi myös anteeksi. Itse vaan totesin että joopajoo mutta nämä ovat hieman herkkiä tilanteita sillä kaverini kuoli aikoinaan ajettuaan auton oveen vähän lujempaa.

Loppujen lopuksi sekä ärsyttää että pelottaa. Disclaimer: Kadulla ei ollut erillistä kaistaa kevyelle liikenteelle ja oli kypärä vaikkei ole aina eikä sillä tässä edes ole merkitystä.

Edit: Tämähän olikin ot jos vaan autolla liikkeellä olleet voivat kertoa otsikon rajaamana kokemuksiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Hehe, joo, aika oudolta kuulostaa. Mä siirryn takaisin oikealle kaistalle heti kun on ohittamisen jälkeen suotavaa. Jatkan sitten sitä kaistaa sitä vauhtia minkä olen jo aiemmin sopivaksi nähnyt ja jos se on vasemmalle kaistalle jäänyttä nopeampaa niin ohihan se auto sitten väkisin valuu. Ei siinä tule tällöin pohtia muuta, kuin että miksi ohituskaistalla ajetaan oikeaa kaistaa hitaammin.

Usein tällaisissa tilanteissa kuljettaja itsekin havahtuu jääneensä väärälle kaistalle ja peräpeilistä näkee hänenkin siirtyvän oikealle. Jos siellä vasemmalla kaistalla on tahalleen roikuttu tekemässä kiusaa niin sellaiset kuskit tunnistaa valojen vilkuttelusta.

Oikealta ohittelijoista tuli mieleen ne "erikois" tilanteet missä vasemmalla kaistalla vauhti oikeaa enemmän, yksi tai useampi auto ohittaan oikeaa liikennettä, mutta sitten syystä tai toisesta oikealla alkaa vauhdi nousee ja siellä alkaa autoa ohittaan vasemmalla kaistalla olijoita, jos vasemmalla kaistalla mennään jo sen mitä saa, tai jopa yli, niin no huonoja vaihtoehtoja. Oikealla jos ei mahdu, niin huono sinnekkin mennä, voi vähän tuntua hölmöltä jäädä vasemmalle. jos peileistä näkee ettei tilaa ole tarjolla ja nekin mitä on, niin ottavat takanatuliat.
 
Ajelin hetki sitten hissukseen polkupyörällä kadun reunassa ja eteen avautui auton ovi. Ehdin hyvin väistämään, pysähdyin ja katsoin minkälainen hahmo autosta nousee. Kuski selitti että oli "juuri kääntänyt peilit sisään" ja pyysi myös anteeksi. Itse vaan totesin että joopajoo mutta nämä ovat hieman herkkiä tilanteita sillä kaverini kuoli aikoinaan ajettuaan auton oveen vähän lujempaa.

Loppujen lopuksi sekä ärsyttää että pelottaa. Disclaimer: Kadulla ei ollut erillistä kaistaa kevyelle liikenteelle ja oli kypärä vaikkei ole aina eikä sillä tässä edes ole merkitystä.
No mutta pyysi anteeksi, eikä vain alkanut aukoa päätään. Osasi käyttäytya ja tunnisti mokansa.
 
Oikealta ohittelijoista tuli mieleen ne "erikois" tilanteet missä vasemmalla kaistalla vauhti oikeaa enemmän, yksi tai useampi auto ohittaan oikeaa liikennettä, mutta sitten syystä tai toisesta oikealla alkaa vauhdi nousee ja siellä alkaa autoa ohittaan vasemmalla kaistalla olijoita, jos vasemmalla kaistalla mennään jo sen mitä saa, tai jopa yli, niin no huonoja vaihtoehtoja. Oikealla jos ei mahdu, niin huono sinnekkin mennä, voi vähän tuntua hölmöltä jäädä vasemmalle. jos peileistä näkee ettei tilaa ole tarjolla ja nekin mitä on, niin ottavat takanatuliat.
Perus ruuhka. Jos tuolla alkaa jatkuvasti vaihtelemaan paremmin vetävän kaistan mukaan niin kaikkien meno hidastuu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 079
Viestejä
4 893 927
Jäsenet
78 932
Uusin jäsen
rosaka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom