Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tunnetko liikennesäännöt jotka liittyvät 50km/h nopeusrajoitukseen?
Kyllä, taajamassa nopeusrajoitus on 50km/h ellei liikennemerkillä ole muuta osoitettu ja taajaman ulkopuolella 80km/h samoin ehdoin.
Liikennemerkilläkään ei voida osoittaa mitä tahansa, vaan suurin sallittu nopeus voi yksittäisellä, taajaman sisällä olevalla tiellä olla enintään 60 km/h
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, taajamassa nopeusrajoitus on 50km/h ellei liikennemerkillä ole muuta osoitettu ja taajaman ulkopuolella 80km/h samoin ehdoin.
Liikennemerkilläkään ei voida osoittaa mitä tahansa, vaan suurin sallittu nopeus voi yksittäisellä, taajaman sisällä olevalla tiellä olla enintään 60 km/h
Taisi nyt olla puhe siitä että nopeusrajoitus on korkein sallittu , eli jos mennään sen mukaan niin sitä ei saisi ylittää, eli ajetaan sen alle(eli lyhyt saati pitkä keskinopeus sen alle), hyvälläkin vakkarilla on joku aaltoilu.

Tikkarirajoitus ei taasen ole se mikä on sopiva tilannenopeus. Suomessa on kuntia missä on ahkerasti tiputeltu rajoituksia taajamissa, mutta on myös kuntia missä rajoitus on se viidenkympin taajama rajoitus, mutta se 40km/h-50km/h välillä todellista olisi yläkanttiin. Jossain lähiöissä sinänsä voisi ajaa pumppaammalla 30km/h-50km/h, mutta jos ne viidenkympin kohdat on lähinnä sitä että reippaan kiihdtyksen jälkeen pitäisi polkea jarrua, niin ymmärrän miksi jotkut vetää tasaisemmin. Ärsyttää toki.

Pahempia on toki ne jotka vetää esimerkin tilanteissa suht tasaisesti viidenkympin pintaan. eivät toki ärsytä perässä tuliaa.

Nyt ei ilmeisesti ollut puhe mistään parinkilometrin 1+1 kaistaisesta maantiesuorasta, missä ei kevyttä liikennettä, ei liittymiä, ja selkeä taajama yleis 50km/h, ja joku vetää corollalla kolmenkympin pintaan, kun itsellä olisi menohaluja vetää ylinopeutta.
 
Taisi nyt olla puhe siitä että nopeusrajoitus on korkein sallittu , eli jos mennään sen mukaan niin sitä ei saisi ylittää, eli ajetaan sen alle(eli lyhyt saati pitkä keskinopeus sen alle), hyvälläkin vakkarilla on joku aaltoilu.

Tikkarirajoitus ei taasen ole se mikä on sopiva tilannenopeus. Suomessa on kuntia missä on ahkerasti tiputeltu rajoituksia taajamissa, mutta on myös kuntia missä rajoitus on se viidenkympin taajama rajoitus, mutta se 40km/h-50km/h välillä todellista olisi yläkanttiin. Jossain lähiöissä sinänsä voisi ajaa pumppaammalla 30km/h-50km/h, mutta jos ne viidenkympin kohdat on lähinnä sitä että reippaan kiihdtyksen jälkeen pitäisi polkea jarrua, niin ymmärrän miksi jotkut vetää tasaisemmin. Ärsyttää toki.

Pahempia on toki ne jotka vetää esimerkin tilanteissa suht tasaisesti viidenkympin pintaan. eivät toki ärsytä perässä tuliaa.

Nyt ei ilmeisesti ollut puhe mistään parinkilometrin 1+1 kaistaisesta maantiesuorasta, missä ei kevyttä liikennettä, ei liittymiä, ja selkeä taajama yleis 50km/h, ja joku vetää corollalla kolmenkympin pintaan, kun itsellä olisi menohaluja vetää ylinopeutta.
Nopeusrajoitukset on kyllä lähes joka paikassa niin alakanttiin, että oikeen vit... ja tämä vain ilmeisesti että onnettomuuksia olisi vähemmän.
Kovemmissa nopeuksissa varmaan tulee vähemmän kuolleita, mutta kyllä yli 45 vuotta ajaneena nuhveröt ilman mitään tilannetajua ärsyttää ja tietysti nämä jotka saavat vilkun silloin päälle kun kääntävät rattia.
Koulujen läheisyydessä rajoitus on 30km/h ja ainakin oma keskittyminen tämmöisessä mateluvauhdissa huononee merkittävästi.
Pitää myös muistaa että nopeusmittari näyttää jo lain mukaan liian vähän todelliseen nopeuteen nähden.
 
Viimeksi muokattu:
Nopeusrajoitukset on kyllä lähes joka paikassa niin alakanttiin, että oikeen vit... ja tämä vain ilmeisesti että onnettomuuksia olisi vähemmän.
Kovemmissa nopeuksissa varmaan tulee vähemmän kuolleita, mutta kyllä yli 45 vuotta ajaneena nuhveröt ilman mitään tilannetajua ärsyttää ja tietysti nämä jotka saavat vilkun silloin päälle kun kääntävät rattia.
Koulujen läheisyydessä rajoitus on 30km/h ja ainakin oma keskittyminen tämmöisessä mateluvauhdissa huononee merkittävästi.
Pitää myös muistaa että nopeusmittari näyttää jo lain mukaan liian vähän todelliseen nopeuteen nähden.
Jos se vituttaa, että onnettomuuksia on vähemmän ja keskittyminen ei riitä kun ajetaan kolmeakymppiä koulujen läheisyydessä, niin kannattaa varmaan alkaa harkita julkisia.

Tai muuttaa Atlantin toiselle puolelle. Siellä näistä joustavista ei niin välitetä, kunhan rattimies pääsee toteuttamaan omaa vapaata tahtoaan.
 
Jos se vituttaa, että onnettomuuksia on vähemmän ja keskittyminen ei riitä kun ajetaan kolmeakymppiä koulujen läheisyydessä, niin kannattaa varmaan alkaa harkita julkisia.

Tai muuttaa Atlantin toiselle puolelle. Siellä näistä joustavista ei niin välitetä, kunhan rattimies pääsee toteuttamaan omaa vapaata tahtoaan.
Julkisiin en kyllä vaihda ja täydet bonukset ollut jo useamman vuosikymmenen, joten kyllä nämä epävarmat ja kokemattomat nyhveröt jotka ei vielä tiedä niitä "vaaranpaikkoja" liikenteessa on niiden onnetomuuksien sekä korkeiden vakuutusmaksujen takana.
Ja sulla ei selvästikkään riitä hermo edes normaaliin keskusteluun täällä, niin miten se riittää normaalin toimintaan liikenteessä.
 
Viimeksi muokattu:
Oli taas viisasta menoa moottoritiellä. Ajoin itse oikeaa kaistaa jonossa vakkari päällä. Jono eteni 112 km/h mittarinopeutta rajoituksen ollessa 100 km/h.

Peilistä näin kun volkkari sitten lähti ohittamaan letkaa vasenta kaistaa pitkin. Nopeutta varmaan 113-115 km/h, koska sen verran hitaasti saavutti. Hetken kuluttua volkkarin perään liittyy volvo. Ja siinä vaiheessa kun saavuttavat minut, on perään liittynyt vielä yksi audi. Ja ilmeisesti volvo ja audi eivät olleet tyytyväisiä volkkarin ohitusnopeuteen, sillä molemmat ajoivat alle 5 metrin etäisyydellä edelläolevan takapuskurista. Tämä oli helppo arvioida, koska autojen välinen etäisyys oli lyhyempi kuin auton pituus.

Mikä saa ihmisen siihen tilaan, että mieltä täytyy osoittaa liikenteessä vaarantamalla oma ja muiden henki?
 
joten kyllä nämä epävarmat ja kokemattomat nyhveröt jotka ei vielä tiedä niitä "vaaranpaikkoja" liikenteessa on niiden onnetomuuksien sekä korkeiden vakuutusmaksujen takana.
Tämähän se ikävä fakta on, että heikoimman suorittavan portaan mukaan tuota liikenteen nopeuspolitiikkaa ja muuta ohjausta toteutetaan.
 
Oli taas viisasta menoa moottoritiellä. Ajoin itse oikeaa kaistaa jonossa vakkari päällä. Jono eteni 112 km/h mittarinopeutta rajoituksen ollessa 100 km/h.

Peilistä näin kun volkkari sitten lähti ohittamaan letkaa vasenta kaistaa pitkin. Nopeutta varmaan 113-115 km/h, koska sen verran hitaasti saavutti. Hetken kuluttua volkkarin perään liittyy volvo. Ja siinä vaiheessa kun saavuttavat minut, on perään liittynyt vielä yksi audi. Ja ilmeisesti volvo ja audi eivät olleet tyytyväisiä volkkarin ohitusnopeuteen, sillä molemmat ajoivat alle 5 metrin etäisyydellä edelläolevan takapuskurista. Tämä oli helppo arvioida, koska autojen välinen etäisyys oli lyhyempi kuin auton pituus.

Mikä saa ihmisen siihen tilaan, että mieltä täytyy osoittaa liikenteessä vaarantamalla oma ja muiden henki?
Kiire tai lähinnä sen tunne, kun tuolla hötkyilyllä ei edes pidemmällä matkalla voita kun joitain hassuja minuutteja ajassa.
 
Kiire tai lähinnä sen tunne, kun tuolla hötkyilyllä ei edes pidemmällä matkalla voita kun joitain hassuja minuutteja ajassa.
Varmaan ideana painostaa sitä matelijaa ohittamaan ripeämmin. Mutta jos se ei toimi, niin on kyllä vaarallista ja tuota näkee ihan jatkuvasti motarilla vaikka ei olisi ruuhkaakaan.
 
Kiire tai lähinnä sen tunne, kun tuolla hötkyilyllä ei edes pidemmällä matkalla voita kun joitain hassuja minuutteja ajassa.
Mutta ei minullakaan tule mieleenkään vaarantaa kenenkään henkeä siksi että olisi kiire. Ja audikuskin toiminta ihmetytti vielä enemmän, että mitä kuvitteli saavuttavansa hiillostamalla, kun kuitenkin näki että volvo hoiti jo hiillostamista valmiiksi 🙂

Itse olisin sen kannalla, että tämä roskaväki poistettaisiin liikenteestä lopullisesti antamalla elinikäinen ajokielto. Ja ajokiellon rikkomiseen pelotteeksi vaikkapa 5 vuodrn ehdoton vankeustuomio.
 
Varmaan ideana painostaa sitä matelijaa ohittamaan ripeämmin. Mutta jos se ei toimi, niin on kyllä vaarallista ja tuota näkee ihan jatkuvasti motarilla vaikka ei olisi ruuhkaakaan.
Hiillostamisen voi hoitaa myös turvallisesti esim turvavälin päästä valoja vilkuttamalla tai torvea soittamalla.
 
Mutta ei minullakaan tule mieleenkään vaarantaa kenenkään henkeä siksi että olisi kiire. Ja audikuskin toiminta ihmetytti vielä enemmän, että mitä kuvitteli saavuttavansa hiillostamalla, kun kuitenkin näki että volvo hoiti jo hiillostamista valmiiksi 🙂

Itse olisin sen kannalla, että tämä roskaväki poistettaisiin liikenteestä lopullisesti antamalla elinikäinen ajokielto. Ja ajokiellon rikkomiseen pelotteeksi vaikkapa 5 vuodrn ehdoton vankeustuomio.
"Itse olisin sen kannalla, että tämä roskaväki poistettaisiin liikenteestä lopullisesti antamalla elinikäinen ajokielto. Ja ajokiellon rikkomiseen pelotteeksi vaikkapa 5 vuodrn ehdoton vankeustuomio.", aina voi olla mitä mieltä tahansa ja pitää itseään parempana ihmisenä kun muut, mutta millä kuvittelet että tätä järjetöntä ehdotusta pystyttäisiin valvomaan?
 
Pitää itsekin tulla kertomaan – Tulipahan ajettua yksi päivä hämeenlinnanväylää tampereen suuntaa, kun joku romu-Audilla ajeli reilua ylinopeutta, ohitellen kaikkia siksaks tyyliin. Itse ajelin rauhallisesti hieman yli 120 km/h vasenta kaistaa pitkin, ohittaen oikean puolen autoja. Se vihainen ja pitkä tuijotus nuoren Audi-kuskilta, kun ei päässyt ohittamaan meitä heti :D. Ei mennyt kauaa, ku ohitettuaan meidät siirtyi oikealle ja ajo rampista ulos. Jäi se ilme muistiin pitäksi ajaksi.
 
Pitää itsekin tulla kertomaan – Tulipahan ajettua yksi päivä hämeenlinnanväylää tampereen suuntaa, kun joku romu-Audilla ajeli reilua ylinopeutta, ohitellen kaikkia siksaks tyyliin. Itse ajelin rauhallisesti hieman yli 120 km/h vasenta kaistaa pitkin, ohittaen oikean puolen autoja. Se vihainen ja pitkä tuijotus nuoren Audi-kuskilta, kun ei päässyt ohittamaan meitä heti :D. Ei mennyt kauaa, ku ohitettuaan meidät siirtyi oikealle ja ajo rampista ulos. Jäi se ilme muistiin pitäksi ajaksi.
Jutusta päätellen sinä olet se jota tässä on vituttanut vai miksi olet hänen ilmettään katsonut, itsekkin huomannut että monelle heidän ohittaminen menee jostain systä todella ihon alle ja mistä tulee romu-Audi nimitys?
 
Viimeksi muokattu:
Jutusta päätellen sinä olet se jota tässä on vituttanut vai miksi olet hänen ilmettään katsonut, itsekkin huomannut että monelle heidän ohittaminen menee jostain systä todella ihon alle ja mistä tulee romu-Audi nimitys?
Motarilla näkee paljon näitä jotka haluaa "opettaa" ja tukkii vasemman kaistan ihan vaan siksi ettei kukaan vaan pysty ajamaan kovempaa. Se vasen kaista on ohittamista varten ja jos tosiaan oma nopeus on vain pari km/h enemmän kuin ohitettavalla liikenteellä, niin voisi ehkä käyttää pelisilmää ja välillä poiketa siellä oikealla päästämässä perässä ajavat ohi eikä istua siellä vasemmalla kunnes on parin kilometrin jono perässä.
 
"Itse olisin sen kannalla, että tämä roskaväki poistettaisiin liikenteestä lopullisesti antamalla elinikäinen ajokielto. Ja ajokiellon rikkomiseen pelotteeksi vaikkapa 5 vuodrn ehdoton vankeustuomio.", aina voi olla mitä mieltä tahansa ja pitää itseään parempana ihmisenä kun muut, mutta millä kuvittelet että tätä järjetöntä ehdotusta pystyttäisiin valvomaan?

No tässä ei ole kyse siitä että kukaan pitäisi itseään parempana ihmisenä kuin muita, vaan kyse on ihan faktasta: Ne ihmiset, jotka ajavat sääntöjen mukaan, ovat ihan tosiasiallisesti parempia ihmisiä kuin ne, jotka vaarantavat liikennettä.

Ja valvonta siten miten muukin valvonta, eli jos joku perseilee liikenteessä ja jää kiinni, niin mikäli poliisi todentaa että ei ollut ajo-oikeutta, niin se on vankilaan 5 vuodeksi.
 
No tässä ei ole kyse siitä että kukaan pitäisi itseään parempana ihmisenä kuin muita, vaan kyse on ihan faktasta: Ne ihmiset, jotka ajavat sääntöjen mukaan, ovat ihan tosiasiallisesti parempia ihmisiä kuin ne, jotka vaarantavat liikennettä.

Ja valvonta siten miten muukin valvonta, eli jos joku perseilee liikenteessä ja jää kiinni, niin mikäli poliisi todentaa että ei ollut ajo-oikeutta, niin se on vankilaan 5 vuodeksi.
Mistä löytyy tutkittua tietoa että nämä "paremmat ihmiset" on joku turvallisuuden tae, kun nämä nyhveröt nimenomaan aiheuttaa matelullaan turhia ohituksia ja vaarantaa siten liikennettä, kun moni ei ilmeisesti edes tiedä että nopeusmittari näyttää vähemmän mikä todellinen nopeus on.
 
Hiillostamisen voi hoitaa myös turvallisesti esim turvavälin päästä valoja vilkuttamalla tai torvea soittamalla.
Nämä kyllä provosoivat sen verran, että en kyllä lähtis tekemään. Ainoa mitä itse teen, niin torvea soitan, jos rekan takaa hypätään vasurille usean kymmenen km/h alinopeudella hyvin lähelle eteen. Ts. pakko jarruttaa manuaalisesti ja paljon. Muuten adaptiivinen hoitaa homman.
 
Nämä kyllä provosoivat sen verran, että en kyllä lähtis tekemään. Ainoa mitä itse teen, niin torvea soitan, jos rekan takaa hypätään vasurille usean kymmenen km/h alinopeudella hyvin lähelle eteen. Ts. pakko jarruttaa manuaalisesti ja paljon. Muuten adaptiivinen hoitaa homman.

Mitä tarkoittaa tässä alinopeudella? Onko tuo saavuttanut rekkaa, ja et ole huomioinut sitä, että auto tulee sen saavuttamaan ja pitää joko vaihtaa kaistaa tai jarruttaa manuaalisesti ja paljon, vai päättääkö se muuten vain tulla eteen?
 
Jutusta päätellen sinä olet se jota tässä on vituttanut vai miksi olet hänen ilmettään katsonut, itsekkin huomannut että monelle heidän ohittaminen menee jostain systä todella ihon alle ja mistä tulee romu-Audi nimitys?
Taitaa sulle tarkoittaa nopeusrajoitus, että ajetaan yli sen rajoitusta. Taidat olla myös se Audi-kuski.
 
Arvelet ihan vakavissaan että jossain tarkkaillaan auton mallia ehkäpä olennaisemman liikenteen tarkkailun ohella?
Teetkö sitä itse paljonkin? Nykyisinhän olisi tosiaan herkullinen tilaisuus osoittaa (itselleen) omaa havainnointiykykyään esim. erottamalla vauhdissa saman korimallin autoista mikä sen voimanlähde on?

Niin siis kyllähän automallit tunnistaa ja erottaa toisistaan jo kaukaa ilman sen suurempaa tarkkailua? Vai ymmärsinkö jotenkin viestin väärin.

Monenlaista menopeliä ollut itsellä alla elämän aikana ja kyllä niitä urheilullisia coupeja ja avoautoja on kiusattu ihan eri tavalla kuin tavan autoja. Nykyään löytyy pihasta farkku-Corolla ja Lexus ES, ja näilläkin huomannut sen eron, että Corollan eteen hyökätään useammin kolmion takaa, tai ohitetaan ”turhaan”. En tiedä johtuuko autojen tuomista erilaisista mielikuvista vai onko Corollassa suurempi mittarivirhe.
 
Mistä löytyy tutkittua tietoa että nämä "paremmat ihmiset" on joku turvallisuuden tae, kun nämä nyhveröt nimenomaan aiheuttaa matelullaan turhia ohituksia ja vaarantaa siten liikennettä, kun moni ei ilmeisesti edes tiedä että nopeusmittari näyttää vähemmän mikä todellinen nopeus on.

Oikeastiko kyseenalaistat tässä sen, onko turvallisempaa ajaa liikennesääntöjen ja lain mukaan, vai sitten perseilemällä ilman turvavälejä? No, en enempää sitten ihmettele, miksi otit itseesi tuon kommenttini.
 
Kantakaupungissa merkkaa ainoastaan montako autoa pääsee valoista läpi. Jos siinä on Pentti hidastelemassa, niin valoista pääsee vähemmän porukkaa läpi, kun Pentin läpikään ei voi ajaa

Valoista pääsee nimenomaan ENEMMÄN autoja läpi jos ne autot on jo valmiiksi liikkeessä valojen vaihtuessa vihreiksi.

Jos ajaa kovaa vauhtia punaisiin valoihin, joutuu niihin valoihin pysähtymään, ja liikkeellelähdössä ja kiihdytyksessä menee aina aikaa. Kun lähestyy valoja vähän hitaammalla vauhdilla, ei usein tarvi pysähtyä ollenkaan. Ja siinä vaiheessa kun valo alkaa vaihtua vihreäksi voi painaa kaasua, vaikka valo ei ole vielä vihreänä, jos on vähän kauempana valoista.
 
Mitä tarkoittaa tässä alinopeudella? Onko tuo saavuttanut rekkaa, ja et ole huomioinut sitä, että auto tulee sen saavuttamaan ja pitää joko vaihtaa kaistaa tai jarruttaa manuaalisesti ja paljon, vai päättääkö se muuten vain tulla eteen?
Eikai se vasurin ajajan tehtävä ole mietiskellä tuleeko oikeaa ajavalla rekka vastaan vai ei. Jatkaa omalla tasaisella nopeudella ja oikean ajaja sitten kehittää peliliikkeensä tämän pohjalta. Pussiin joutuminen oikealla onkin vittumaista mutta täysin vältettävissä kun seuraa vasurin toimintaa ajoissa, eli kiihdyttää rivakasti eteen tai sitten himmailee hieman rekkaa lähestyessä.
 
Niin siis kyllähän automallit tunnistaa ja erottaa toisistaan jo kaukaa ilman sen suurempaa tarkkailua? Vai ymmärsinkö jotenkin viestin väärin.
Et ymmärrä mutta ilmeisesti näin tapahtuu jos jokin asia on itselle riittävän olennainen tunkeutuakseen automattisesti tajuntaan, tässä tapauksessa siis lähistöllä liikkuvin autojen merkit ja mahdollisesti mallit. Toki itsekin kiinnitän huomiota töttöilijöihin mutten tosiaan auton merkkiin tai kuskni sukupuoleen.
 
Itse "hiillostan" ajamalla selvästi eri ajolinjalla, kuten ihan viivalla vasemmalla, mutta kohtuullisella välillä.

Taajamanopeusrajoituksista ei monet näemmä tykkää, mutta yksi usein unohtuva on melu: autot pitävät ihan eri möykkää matalammilla nopeuksilla kuin korkeammilla: katuja lähimmät asunnot ja asukkaat kärsivät mölystä. Ja vaikka joku olisikin superkuski, joka on aina sataprosenttisesti tilanteen tasalla, niin rajoitusten ja sääntöjen on otettava huomioon kaikki tienkäyttäjät.

Tänään vitutti ranskalaistaan pumpaten ajava, joka hidasti ykköskehällä merkittävästi joka ainoan tolpan kohdalla, mutta ajelikin sitten +15 todellista muutoin. Itse ajelin koko ajan n. 8-9 yli rajoituksen todellista ja kohtasimmekin siten aika monta kertaa.
 
Eikai se vasurin ajajan tehtävä ole mietiskellä tuleeko oikeaa ajavalla rekka vastaan vai ei. Jatkaa omalla tasaisella nopeudella ja oikean ajaja sitten kehittää peliliikkeensä tämän pohjalta. Pussiin joutuminen oikealla onkin vittumaista mutta täysin vältettävissä kun seuraa vasurin toimintaa ajoissa, eli kiihdyttää rivakasti eteen tai sitten himmailee hieman rekkaa lähestyessä.

No, eipä kai sitten, jos nopeammin ajajalla on mielestäsi joku etuajo-oikeus. Nopeusrajoitusten mukaan ajavien (en väitä aina täysin sisältyväni tähän joukkoon) tulee siis väistää tarpeeksi ajoissa vasemmalle, kun kovempaa ajavat eivät siis huomioi muuta liikennettä (tässä voisi epänukkuva ylinopeutta ajava joko himmata tai koventaa vauhtia, niin täysin odotettavissa oleva kaistanvaihto ei aiheuttaisi harmaita hiuksia).

Mä hidastan tai kiihdytän, kun näen, että edellä lähestyvällä perällä on väistämättä kohta kaistanvaihto edessä. Mutta tulipa selväksi minkälaisella asenteella liikenteessä on ajajia. Oma ohitus on aina tärkeämpi kuin toisen ohitus.
 
Mitä tarkoittaa tässä alinopeudella? Onko tuo saavuttanut rekkaa, ja et ole huomioinut sitä, että auto tulee sen saavuttamaan ja pitää joko vaihtaa kaistaa tai jarruttaa manuaalisesti ja paljon, vai päättääkö se muuten vain tulla eteen?
Vauhtia väliltä rekka - reilusti alle nopeusrajoitus. Ja näitä katsomatta eteen tapauksia, jotka himmailevat rekan takana siten, että ei koskaan voi oikein olla varma tuleeko se sieltä ja jos tulee niin milloin ja miltä etäisyydeltä rekasta. Ei siihen vasurille voi jäädä alinopeutta ajamaan ja ihmettelemään tullaanko sieltä vai ei, kun osa hyppää 500 m ennen rekkaa eteen ja osa melkein törmää rekkaan ennen kuin havahtuu kaistanvaihtoon. Yhdistävä tekijä tietysti se, että eivät seuraa liikennettä taakse eivätkä osaa arvioida autojen suhteellisia nopeuksia.
 
Valoista pääsee nimenomaan ENEMMÄN autoja läpi jos ne autot on jo valmiiksi liikkeessä valojen vaihtuessa vihreiksi.

Jos ajaa kovaa vauhtia punaisiin valoihin, joutuu niihin valoihin pysähtymään, ja liikkeellelähdössä ja kiihdytyksessä menee aina aikaa. Kun lähestyy valoja vähän hitaammalla vauhdilla, ei usein tarvi pysähtyä ollenkaan. Ja siinä vaiheessa kun valo alkaa vaihtua vihreäksi voi painaa kaasua, vaikka valo ei ole vielä vihreänä, jos on vähän kauempana valoista.
Miten ajattelit toteuttaa kantakaupungissa tämän liikkeellä pysymisen korttelin pätkillä? Muutama vihreä aalto siellä on osassa väyliä tarjolla, mutta muuten taatusti seisot valoissa. Noissa kun alat himmailemaan niin olet liikenteen suurin vihollinen heti spandexin jälkeen.
 
No, eipä kai sitten, jos nopeammin ajajalla on mielestäsi joku etuajo-oikeus. Nopeusrajoitusten mukaan ajavien (en väitä aina täysin sisältyväni tähän joukkoon) tulee siis väistää tarpeeksi ajoissa vasemmalle, kun kovempaa ajavat eivät siis huomioi muuta liikennettä (tässä voisi epänukkuva ylinopeutta ajava joko himmata tai koventaa vauhtia, niin täysin odotettavissa oleva kaistanvaihto ei aiheuttaisi harmaita hiuksia).

Mä hidastan tai kiihdytän, kun näen, että edellä lähestyvällä perällä on väistämättä kohta kaistanvaihto edessä. Mutta tulipa selväksi minkälaisella asenteella liikenteessä on ajajia. Oma ohitus on aina tärkeämpi kuin toisen ohitus.
Eikö se etuajo-oikeus ole sillä vasurin ajajalla? Se on sitten eri asia miten oikeutettua vasurin ajajan napina on jos ajaa 160 @120 alueella ja kitisee kun joku tulee eteen, mutta käsitin Kvarkin esimerkistä että siellä ajetaan se about 120 mittaria ja joku pomppaa alle ajamaan reilua alinopeutta eli varmaan sitä rekan ~90kmh tahtia. Kyllä minuakin tommonen vituttaa ja tasantarkkaan se 90kmh köröttelijä saisi odottaa omaa vuoroaan vaikka 100km jossei älli riitä tajuamaan että suurin osa porukasta ajaa 120kmh. Itsekin olen joskus 100kmh kesällä ajavana jäänyt pussiin rekan taakse tehottomalla yhdistelmällä, ja ei sieltä heti pois pääse jossei halua vittuilla takaa tulijoille.

Mun näkökulmasta mun ei tarvitse tehdä mitään jos joku uhkaa jäädä pussiin ja ajan ~120 mittaria, pussiin jäänti on oikealla ajavan syy/tehtävä välttää. Sen sijaan oikealla ajellessa vituttaa sitten jos joku paukuttaa takaa vaikka sen 140-150 tai talvirajoilla sen 120 ja jään sen takia pussiin että toinen ajaa kovempaa kuin sallittu, muutenhan pussiin ei olisi jääty. Yhtälaillahan siinä on väistämisvelvollisuus vasemmalle mentäessä, siitähän on täällä väännetty sivutolkulla onko oikein mennä "köröttelemään" sitä maksimi sallittua gps nopeutta vasurille kun se vatanen iskee sieltä vasemmalta takapuskuriin ihmettelemään (usein vielä toisen vasemalla olijan takaa ns. puskista).
 
Miten ajattelit toteuttaa kantakaupungissa tämän liikkeellä pysymisen korttelin pätkillä? Muutama vihreä aalto siellä on osassa väyliä tarjolla, mutta muuten taatusti seisot valoissa. Noissa kun alat himmailemaan niin olet liikenteen suurin vihollinen heti spandexin jälkeen.
Reittivalinta auttaa jos ymmärtää miten valot on ohjelmoitu. Isomman liikennemäärän tien valorytmi aaltoilee paremmin kuin sitä risteävien pikkuteiden rytmit ja hyvä pyrkiä ruutukaava-alueella menemään suoraan enimmäkseen, eikä siksakkia kohteeseen. Nämä jutut opetettiin aikoinaan 2-vaiheessa kaikille. Sittemmin toki 2-vaihe poistettiin ja nyt uudet kuskit tekevät mitä sattuu.
 
osa hyppää 500 m ennen rekkaa eteen ja osa melkein törmää rekkaan ennen kuin havahtuu kaistanvaihtoon. Yhdistävä tekijä tietysti se, että eivät seuraa liikennettä taakse eivätkä osaa arvioida autojen suhteellisia nopeuksia.
Ohituskaistalaisista osa kiihdyttää vauhtiaan ja mahdollisesti väläyttelee valojaan kun ennakoi ajoissa rekan tulevan ohituksen ja osa kiihdyttää vasta siinä vaiheessa kun saavat varmasti pussitettu rekan ohitukseen vasta hieman myöhemmin valmistautuvan. Syyt samat kuin jo edellisessä viestissä mainittu.
 
Suomen tieliikennelain mukaan kaistanvaihtajalla on väistämisvelvollisuus. Tämä ei ole mikään mielipideasia.

On on. Siitähän ei jousteta. Mutta pari kertaa gps 130 - > 80 jarruttaneena vähän harmittaa. Mutta enpähän rikkonut kenenkään etuajo-oikeutta, sehän se vasta olisi ollut rumasti tehty.
 
On on. Siitähän ei jousteta. Mutta pari kertaa gps 130 - > 80 jarruttaneena vähän harmittaa. Mutta enpähän rikkonut kenenkään etuajo-oikeutta, sehän se vasta olisi ollut rumasti tehty.

Jos joudut jarruttamaan 130 -> 80 koska et osannut ennakoida sen jarruttaminen tai kaistanvaihdon tarvetta ajoissa ja ajoit pussiin ja vasta rekan perän lähestyessä 50km/h nopeudella niin siinä omassa ajotaidossa/liikenteen ennakoimisessa voisi olla jotain parannettavaa.
 
Jos joudut jarruttamaan 130 -> 80 koska et osannut ennakoida sen jarruttaminen tai kaistanvaihdon tarvetta ajoissa ja ajoit pussiin ja vasta rekan perän lähestyessä 50km/h nopeudella niin siinä omassa ajotaidossa/liikenteen ennakoimisessa voisi olla jotain parannettavaa.

Niin. Tai sitten siellä tulee se vasemman kaistan tohottaja jonka eteen ei ketjunkaan mukaan saa mennä (tai kuten totesit, ei ole mielipideasia tilanteesta) s.e. kyseinen kaveri joutuisi hidastamaan, kun se on jo sillä kaistalla, ja se ajaa kovempaa.

Reaalitilanteessa tuokaan ei yleensö ole ongelma, koska voin itse vähän himmailla. Hupaisaksi tuon tekee se, kun perässä ajellut jonkun 50km joku tyytyväisenä, ja jos molemmat himmailisi s.e. siitä sitten etummainen (minä) pääsisi vaihtamaan kaistaa, niin ongelmaa ei olisi. Se takana oleva kaveri voi kuitenkin kiihdyttää sen yli 130 menevän perään, kun pääsee vaihtamaan kaistaa aikaisemmin, jolloin pussi muodostuu. Jollakin pätkällä olin kaksi kertaa se taaempi auto ja huomioin tilanteen, kerran etummainen, ja pääsin jarruttamaan.

E. Mutta joo, täytynee tosiaan ennakoida ja poistaa se ohittamisen mahdollisuus takana tulevalta. Tuntuu vain tyhmältä, kun näkee, että se toinen saisi vältettyä tilanteen 2km/h muutoksella ajonopeuteen, kumpaan suuntaan vain. Mutta ei voi, koska etuajo-oikeus ja minäminäminä.
 
E. Mutta joo, täytynee tosiaan ennakoida ja poistaa se ohittamisen mahdollisuus takana tulevalta. Tuntuu vain tyhmältä, kun näkee, että se toinen saisi vältettyä tilanteen 2km/h muutoksella ajonopeuteen, kumpaan suuntaan vain. Mutta ei voi, koska etuajo-oikeus ja minäminäminä.

Jos toinen voi välttää tilanteen 2km/h muutoksella ajonopeuteen niin niin voi myös toinenkin, samalla muutoksella toiseen suuntaan. Molemmissa tilanteissa ajoneuvojen nopeusero on sama.

Se 2km/h muutos ajonopeuteen on pääsääntöisesti sen vastuulla, kuka sitä kaistaa haluaa vaihtaa.
 
Niin. Tai sitten siellä tulee se vasemman kaistan tohottaja jonka eteen ei ketjunkaan mukaan saa mennä (tai kuten totesit, ei ole mielipideasia tilanteesta) s.e. kyseinen kaveri joutuisi hidastamaan, kun se on jo sillä kaistalla, ja se ajaa kovempaa.

Reaalitilanteessa tuokaan ei yleensö ole ongelma, koska voin itse vähän himmailla. Hupaisaksi tuon tekee se, kun perässä ajellut jonkun 50km joku tyytyväisenä, ja jos molemmat himmailisi s.e. siitä sitten etummainen (minä) pääsisi vaihtamaan kaistaa, niin ongelmaa ei olisi. Se takana oleva kaveri voi kuitenkin kiihdyttää sen yli 130 menevän perään, kun pääsee vaihtamaan kaistaa aikaisemmin, jolloin pussi muodostuu. Jollakin pätkällä olin kaksi kertaa se taaempi auto ja huomioin tilanteen, kerran etummainen, ja pääsin jarruttamaan.

E. Mutta joo, täytynee tosiaan ennakoida ja poistaa se ohittamisen mahdollisuus takana tulevalta. Tuntuu vain tyhmältä, kun näkee, että se toinen saisi vältettyä tilanteen 2km/h muutoksella ajonopeuteen, kumpaan suuntaan vain. Mutta ei voi, koska etuajo-oikeus ja minäminäminä.
Kuvailusi perusteella tuossa olisit itse se ainoa minäminä-kuski. Et saa vaihtaa kaista nopeamman eteen siten, että hänen ajaminen häiriintyy. Hänen mahdollinen ylinopeus on täysin erillinen rike.
 
Kuvailusi perusteella tuossa olisit itse se ainoa minäminä-kuski. Et saa vaihtaa kaista nopeamman eteen siten, että hänen ajaminen häiriintyy. Hänen mahdollinen ylinopeus on täysin erillinen rike.

Juu. Ja siksi varmaan löytyykin ihmisiä, jotka ajavat motarilla vasenta kaistaa, 'pitkässä ohituksessa'. Kun se luo pysyvän immuniteetin tarpeelle huomioida muuta liikennettä.
 
Kuvailusi perusteella tuossa olisit itse se ainoa minäminä-kuski. Et saa vaihtaa kaista nopeamman eteen siten, että hänen ajaminen häiriintyy. Hänen mahdollinen ylinopeus on täysin erillinen rike.
Riippuu se vähän nopeuksistakin. Jos ylinopeus on niin huomattava, että se aiheuttaa tilanteen ja kaistanvaihtaja on tehnyt oletettavissa olevat tarkastukset ennen siirtymää niin tilannetta seuraava poliisi pysäyttäisi sen kaaharin eikä kaistanvaihtajaa. Sanotaan nyt vaikka että siirryt rekkaa ohittamaan motarilla vauhdilla 120 ja takaa on tulossa räikkönen 150 vauhdilla joutuen muutaman sekunnin päästä hidastamaan 120 vauhtiin(eli alkuun siellä oli muutaman turvavälin verran tilaa). Lasketaanko tuo 150 kuskin ajamisen häiriintymiseksi? Jos se ei ole hälytysajo, niin ihan loputtomiin muiden ei tarvitse joustaa että yhden ylinopeus mahdollistuu.
 
Se takana oleva kaveri voi kuitenkin kiihdyttää sen yli 130 menevän perään, kun pääsee vaihtamaan kaistaa aikaisemmin, jolloin pussi muodostuu. Jollakin pätkällä olin kaksi kertaa se taaempi auto ja huomioin tilanteen, kerran etummainen, ja pääsin jarruttamaan.
Juuri siitä syystä kannattaa vaihtaa ohituskaistalle vaikka jo hieman aiemmin mikäli ei esim. ajele perävaunun kanssa tai sähkärillä lataus vähissä 20 km/h alle sallitun. Mutta mikähän siinä tosiaan on että pitää erityisesti kiihdyttää sen ohittajan perään vaikka oli jo saavuttanut sitä raskasta ajoneuvoa - ja siis pääsisi siitä ohikin - sillä entiselläkin vauhdilla... Tuo käytös, pussittaminen on itse asiassa eräs eniten ärsyttävimmistä ajotavoista.
 
Reaalitilanteessa tuokaan ei yleensö ole ongelma, koska voin itse vähän himmailla. Hupaisaksi tuon tekee se, kun perässä ajellut jonkun 50km joku tyytyväisenä, ja jos molemmat himmailisi s.e. siitä sitten etummainen (minä) pääsisi vaihtamaan kaistaa, niin ongelmaa ei olisi. Se takana oleva kaveri voi kuitenkin kiihdyttää sen yli 130 menevän perään, kun pääsee vaihtamaan kaistaa aikaisemmin, jolloin pussi muodostuu. Jollakin pätkällä olin kaksi kertaa se taaempi auto ja huomioin tilanteen, kerran etummainen, ja pääsin jarruttamaan.
Tuossa tilanteessa itsellä on kyllä hyvin vähän mitään tehtävissä, taaemmalta autolta yksinkertaisesti puuttuu pelisilmä ihan täysin. Jos tilaanteen arvaisi ns vähän etukäteen niin mikäli se taaempi ei mitään superkiihdytystä tee niin röyhkeästi kiilaa siihen väliin ensimmäisen ohi menevän auton takapuskuria hipoen, hetken jos ihmettelee tapahtunutta niin sitten ei enää ehdi.

Mutta kuten sanottu niin toiselta osapuolelta täysin mulkku muuvi.
 
Riippuu se vähän nopeuksistakin. Jos ylinopeus on niin huomattava, että se aiheuttaa tilanteen ja kaistanvaihtaja on tehnyt oletettavissa olevat tarkastukset ennen siirtymää niin tilannetta seuraava poliisi pysäyttäisi sen kaaharin eikä kaistanvaihtajaa. Sanotaan nyt vaikka että siirryt rekkaa ohittamaan motarilla vauhdilla 120 ja takaa on tulossa räikkönen 150 vauhdilla joutuen muutaman sekunnin päästä hidastamaan 120 vauhtiin(eli alkuun siellä oli muutaman turvavälin verran tilaa). Lasketaanko tuo 150 kuskin ajamisen häiriintymiseksi? Jos se ei ole hälytysajo, niin ihan loputtomiin muiden ei tarvitse joustaa että yhden ylinopeus mahdollistuu.
Onnettomuuden syyllisyys riippuu hyvin vahvasti nopeudesta. Samoin puuttumiskynnykset eri rikkeisiin. Kaistaa vaihtavan väistämisvelvollisuutta se ei kuitenkaan poista.

Mielestäni jos 150 km/h vauhdista pitää pudottaa 120 km/h edellä ajavan vuoksi, ei minkäänlaista häiriötä ole (nopeampaa kohtaan) tapahtunut. Jos hitaampi siirtyy nopeamman eteen viereiseltä kaistalta, häiriö on syntynyt, mikäli nopeampi kuski joutuu kaistanvaihdon vuoksi hidastamaan. Tulkinnanvaraiseksi tässä jää se, missä vaiheessa kaistanvaihtajasta on tullut edellä ajava. Sanoisin, että jos kaistanvaihto on suoritettu niin aikaisin, että nopeampaa ajava on kyennyt hyvän aikaan jatkamaan vauhtiaan vielä senkin jälkeen kun hitaampi on siirtynyt eteen, niin tällöin väistämisvelvollisuutta olisi noudatettu. Rangaistuksia näistä kaiketi jaellaan vain onnettomuustapauksissa ja niissä useimmiten ylinopeus on raskauttavampi tekijä.

Jos sitten käykin niin, että on huomaamattomuuttaan aiheuttanut häiriötä, niin kättä vain reippaasti pystyyn virheen merkiksi. Jokainen mokaa joskus.
 
Tulkinnanvaraiseksi tässä jää se, missä vaiheessa kaistanvaihtajasta on tullut edellä ajava. Sanoisin, että jos kaistanvaihto on suoritettu niin aikaisin, että nopeampaa ajava on kyennyt hyvän aikaan jatkamaan vauhtiaan vielä senkin jälkeen kun hitaampi on siirtynyt eteen, niin tällöin väistämisvelvollisuutta olisi noudatettu.
Syvällistä analysointia täällä. En lähde mukaan mutta heitän vielä sytykkeeksi sen, että (ohituskaistalla ajavan) nopeus on sovitettava sellaiseksi että pystyy reagoimaan ennakoitavissa oleviin tilanteisiin näkyvissä olevalla tien osuudella.
 
Viimeksi muokattu:
Näihin kaikkiin auttaa kun muistaa käyttää edes muutamia sekunteja sitä vilkkua. Toki se saattaa joillekin ylinopeutta takaa tuleville tarkoittaa blokkausmahdollisuutta, mutta kaikkia ei voi miellyttää. Kunhan kaistan vaihtaja on riittävän aikaisin varoittanut muita tiellä liikkuvia ja menee riittävän isoon väliin niin mitään ongelmaa ei ole (en laske kaistalla olevan mahdollisen hidastaminen olevan varsinainen ongelma kun sitä varten siellä on kuski että se navigoi liikenteen mukaan).

Niistä rajatapauksista voidaan aina keskustella mitä kenenkin olisi pitänyt tehdä, mutta taas vilkkua käyttämällä voi ainakin aikeen osoittaa riittävän selvästi ja antaa muille mahdollisuuden reagoida tilanteeseen niin että liikenne mahdollisimman vähän kokonaisuudessa häiriintyy.

Väittäisin pikakaistanvaihtajan olevan se ongelma vain ilman sitä vilkkua. Vilkun kanssa muut voivat varautua tilanteeseen.
 
Ai niin laiska ei lainkaan tai vasta rattia kääntäessä tapahtuva suuntamerkin anto on lisättävä ärsykelistalle.
Semminkin kun se tapahtuu kaupunkiliikenteessä ajokaistaa samalla sähköautomaisesti kiihdyttäen vaihtaen....
Onneksi nelipyöräohjaus ei ole vielä yleistynyt.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
278 844
Viestejä
4 796 051
Jäsenet
77 834
Uusin jäsen
antti86-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom