Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tähän unohdin kommentoida. Tuohan on täysin käsittämätön kommentti. Tietysti keltaisen auton liittymishetki vaikuttaa siihen onko sinisellä velvollisuus väistää keltaista autos.
Kyllä, siihen se vaikuttaa. Se on tässä varmaan se harmaimman sävyinen muuttuja. Sinulla on eri mielipide siitä, millä ehdoin väistämisvelvollisuus on loppunut. Se on loppunut, kun tielle on liitytty väistämisvelvollisuuden määräämällä tavalla. Kun et häiritse keltaisen auton menoa liittyessäsi, olet noudattanut väistämisvelvollisuuttasi hänen suhteensa.
 
Ilman kolmiota väistät oikealta tulevaa. Tiedän yhden ympyrän, joka ei ollut kiertoliittymä, mutta siitä tehtiin sellainen. Paikotellen joutui pysähtymään ympyrään, kun kolmioita ei ollut joka suuntaan.
Jos siellä on liikennemerkki D2, niin väistät myös vasemmalta tulevia ympyrässä jo olevia.
 
Miksi sitten koit tarpeelliseksi ensin väittää että keltaisen liittymishetki ei vaikuta millään tavalla? Nyt kuitenkin myönnät että vaikuttaa.

D2 määrää kiertosuunnan. Ei väistämisvelvollisuutta.
Sinistä autoa koskee merkin osoittama väistämisvelvollisuus. Jos keltaista autoa ei ole, väistämisvelvollisuus on edelleen läsnä (ei toki keltaista autoa kohtaan), ja sitä on erityisen helppoa noudattaa.

D2 osoittaa kiertosuuntaa ja liikenneympyrää. Nykyisellään enää kiertosuuntaa. Ilman kärkikolmiota siihen kuitenkin liittyy tuo liikenneympyrään viittaava lainkohta. Väistämisvelvollisuus muodostuu kärkikolmion velvoittamana.
 
Sinistä autoa koskee merkin osoittama väistämisvelvollisuus. Jos keltaista autoa ei ole, väistämisvelvollisuus on edelleen läsnä (ei toki keltaista autoa kohtaan), ja sitä on erityisen helppoa noudattaa.

Tuo on vähän keskustelua sotkevaa saivartelua, että puhut väistämisvelvollisuudesta tilanteessa, missä ei ole ketään väistettävää.
 
Jos enemmistön mielstä tämä on parempi ketju kuin sääntö ja ajotapa ketju, niin jatkan sitten tänne.

Koska tuntuu olevan vaikea saada sinulta yksiselitteisiä vastauksia, niin kokeillaan vielä kerran kuvan avulla:
1746952591589.png


Sininen on liikenneympyrässä ja etenee nopeudella 15 km/h
Keltainen tulee liikenneympyrään ja etenee nopeudella 50 km/h ja näin ollen saavuttaa sinisen ennenkuin kumpikaan on poistunut ympyrästä.

Mihin perustuen sinä edelleen väität, että sininen olisi väistämisvelvollinen keltaista kohtaan, vaikka keltainen on liittynyt liikenneympyrään vasta sinisen jälkeen?

Minulle tästä tulee nyt sellainen mielikuva, että Imodium jostain syystä haluaa muokata tilanteen allaolevan kuvan kaltaiseksi ja vastata sitten perustuen siihen, sen sijaan että antaisi vastauksen siihen mitä on kysytty:

1746954324649.png


Tässä tilanteessa olisimme varmasti kaikki samaa mieltä, että sinisellä (toki myös keltaisella) olisi väistämisvelvollisuus, jos molemmat ovat liittymässä yhtä aikaa. Mutta kun tätä ei kysytty.

Jos keskustelu käy siitä mitä oikenapuolessa risteyksessä tapahtuu ja pitää toimia, niin ei sekoiteta sitä mitä keltaisen aiemmassa ristetksessä tapahtuu ja miten siellä väistetään, eli selkeämpi kuva

kuva_2025-05-11_160332586.png

Jos sinisen kuski havaitsee keltaisen tai pitäisi havaita ja myös keltaisen eteneminen on oletettavaa, ennustettavaa, niin sinisen kuski väistää, odottaa että keltainen menee ensin.

Kuvassa siis laatikot samalla ajanhetkellä ja viivat kuvaa keltaisen oletettavaa etenemistä, siinä ajassa minkä sininen etenisi samassa ajassa, ja sinisen vauhti viivan päässä murto-osa keltaisen vauhdista.

Oletetaan että keltainen ajaa sääntöjen mukaan, tai vaihtoehtoisesti reippaammin, mutta ei niin reippaast ettei sitä olisi voinut odottaa.

Jos kolahtaa, niin kenenkä vakuutuksista on tapauskohtaista , perään ajo ei mene aina perään ajajan piikkiin, sininen kuitenkin väistämisvelvollisena tuikannut kolmion takaa eteen.


Jos ekassa kuvassa häiritsi se kolmio mitä keltaisella ei kuvassa näkynyt niin alla tyypillinen ympyrä, missä ympyrä suoristettu, ja otetaan ajassa sekunnin osia taaksepäin ja kolmio näkyviin.
kuva_2025-05-11_161441336.png
Eli tuossa mikään muutu oikeanpuoleisen risteyksen osalta. Keltaisen kolmio ei vaikuta väistämis juttuihin oikeanpuoleisessa risteyksessä, eikä vaikuta sinisen kuskin näkemiseen , ennakointiin jne.


Tuonne sääntö ja tapa ketjuun olen postaillut sitten tilanteita missä sininen on ehtinyt jo pitkälle tuota tietä mihin käänty ja keltainen hänen myöhemmin saavuttaa, niin ne sitten ihan normaaleja jonossa ajo juttuja. Siinä välissä on sitten harmaampi kohta missä ei ole yksiselittäistä tuikkaisi sininen eteen, vai ei.

kuva_2025-05-11_162146694.png

Eli jos sininen on kerinnyt matkojen päähän ennen kuin keltainen saavuttaa oikein puoleisen risteyksen, niin tuskin ketjussa kukaan on sinistä syytellyt. Asiaa pohdittiin traktorilla kolmiontakaan, 100km/h auto näkökulmasta, että silloin odotellaan traktorilla vuoroa pidempään, jos odottaminen ei häiritse muita.

Eli vähän sivuaa tuota sun juttua , jos oletettavasti viittäkympiä ajavan eteen koukkaan 15km/h vauhtia ajamaan, niin silloin väistetään enemmän, vs se että 50km/h ajavan eteen mennään ajamaan 50km/h, jälkimmäisessä riittää että kerkiää _hyvällä_ turvavälillä, 15km/h versiossa päästetään toinen ensin jos tietää olevansa lähestyvän tukkeena.



, niin kerro mikä niissä ärsyttää, niin sitten ne kuuluvat tähän ketjuun.

Edit:
Mikä ärsyttää, keltaisen auton kuskina tietenkin sininen auto, joka tunkee eteen kahdessa ensimmäisessä kuvassa.

Sinisen auton kuskina ärsyttää tietenkin se että kahdessa ensimmäisessä joutuu sitä keltaista odotteleen, eli se keltainen auto kuskeineen.

Jos vikassa sininen auto on joku turaaja, traktori kuski joka ajelee kahtakymppiä kun minulla olisi menoja haluja viidenkympin edestä. Olis vaan odottanut että minä pääsen ensin.

Se sitten ihan sama onko liikenneympyrä, kiertoliittymä, valtatie, kantatie, lähiöpolku, Mutta jos on ruuhkaa joka suunnasta, niin silloin ei ärsytä jos sinisen suunnasta meneen turvavälin, 1 par väli. Jos tiedostan että sininen joutunut siinä odotteleen pidempään, eikä takana väliä näy, niin aika isolla prosentilla annan tilaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos enemmistön mielstä tämä on parempi ketju kuin sääntö ja ajotapa ketju, niin jatkan sitten tänne.





Jos keskustelu käy siitä mitä oikenapuolessa risteyksessä tapahtuu ja pitää toimia, niin ei sekoiteta sitä mitä keltaisen aiemmassa ristetksessä tapahtuu ja miten siellä väistetään, eli selkeämpi kuva

kuva_2025-05-11_160332586.png

Jos sinisen kuski havaitsee keltaisen tai pitäisi havaita ja myös keltaisen eteneminen on oletettavaa, ennustettavaa, niin sinisen kuski väistää, odottaa että keltainen menee ensin.

Kuvassa siis laatikot samalla ajanhetkellä ja viivat kuvaa keltaisen oletettavaa etenemistä, siinä ajassa minkä sininen etenisi samassa ajassa, ja sinisen vauhti viivan päässä murto-osa keltaisen vauhdista.

Oletetaan että keltainen ajaa sääntöjen mukaan, tai vaihtoehtoisesti reippaammin, mutta ei niin reippaast ettei sitä olisi voinut odottaa.

Jos kolahtaa, niin kenenkä vakuutuksista on tapauskohtaista , perään ajo ei mene aina perään ajajan piikkiin, sininen kuitenkin väistämisvelvollisena tuikannut kolmion takaa eteen.


Jos ekassa kuvassa häiritsi se kolmio mitä keltaisella ei kuvassa näkynyt niin alla tyypillinen ympyrä, missä ympyrä suoristettu, ja otetaan ajassa sekunnin osia taaksepäin ja kolmio näkyviin.
kuva_2025-05-11_161441336.png
Eli tuossa mikään muutu oikeanpuoleisen risteyksen osalta. Keltaisen kolmio ei vaikuta väistämis juttuihin oikeanpuoleisessa risteyksessä, eikä vaikuta sinisen kuskin näkemiseen , ennakointiin jne.
Olipa muuten nerokas oivallus tuo vektorimainen tapa esittää ajoneuvon suunta ja vauhti.
 
Jos enemmistön mielstä tämä on parempi ketju kuin sääntö ja ajotapa ketju, niin jatkan sitten tänne.

Niin, tämä on ärsytysketju. Kerrotko vielä mikä noissa sinun esittämissäsi tilanteissa ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Alunperinhän tässä tästä liikenneympyrähommasta keskusteltiin siksi, kun minä kerroin mikä minua tietyissä autoilijoissa ärsyttää. Siksi se keskustelu kuului tähän ryhmään.

Mutta jos sinä nyt haluat keskustella jostain muusta tapauksesta, niin kerro mikä niissä ärsyttää, niin sitten ne kuuluvat tähän ketjuun.
 
Jos enemmistön mielstä tämä on parempi ketju kuin sääntö ja ajotapa ketju, niin jatkan sitten tänne.





Jos keskustelu käy siitä mitä oikenapuolessa risteyksessä tapahtuu ja pitää toimia, niin ei sekoiteta sitä mitä keltaisen aiemmassa ristetksessä tapahtuu ja miten siellä väistetään, eli selkeämpi kuva

kuva_2025-05-11_160332586.png

Jos sinisen kuski havaitsee keltaisen tai pitäisi havaita ja myös keltaisen eteneminen on oletettavaa, ennustettavaa, niin sinisen kuski väistää, odottaa että keltainen menee ensin.

Kuvassa siis laatikot samalla ajanhetkellä ja viivat kuvaa keltaisen oletettavaa etenemistä, siinä ajassa minkä sininen etenisi samassa ajassa, ja sinisen vauhti viivan päässä murto-osa keltaisen vauhdista.

Oletetaan että keltainen ajaa sääntöjen mukaan, tai vaihtoehtoisesti reippaammin, mutta ei niin reippaast ettei sitä olisi voinut odottaa.

Jos kolahtaa, niin kenenkä vakuutuksista on tapauskohtaista , perään ajo ei mene aina perään ajajan piikkiin, sininen kuitenkin väistämisvelvollisena tuikannut kolmion takaa eteen.


Jos ekassa kuvassa häiritsi se kolmio mitä keltaisella ei kuvassa näkynyt niin alla tyypillinen ympyrä, missä ympyrä suoristettu, ja otetaan ajassa sekunnin osia taaksepäin ja kolmio näkyviin.
kuva_2025-05-11_161441336.png
Eli tuossa mikään muutu oikeanpuoleisen risteyksen osalta. Keltaisen kolmio ei vaikuta väistämis juttuihin oikeanpuoleisessa risteyksessä, eikä vaikuta sinisen kuskin näkemiseen , ennakointiin jne.


Tuonne sääntö ja tapa ketjuun olen postaillut sitten tilanteita missä sininen on ehtinyt jo pitkälle tuota tietä mihin käänty ja keltainen hänen myöhemmin saavuttaa, niin ne sitten ihan normaaleja jonossa ajo juttuja. Siinä välissä on sitten harmaampi kohta missä ei ole yksiselittäistä tuikkaisi sininen eteen, vai ei.

kuva_2025-05-11_162146694.png

Eli jos sininen on kerinnyt matkojen päähän ennen kuin keltainen saavuttaa oikein puoleisen risteyksen, niin tuskin ketjussa kukaan on sinistä syytellyt. Asiaa pohdittiin traktorilla kolmiontakaan, 100km/h auto näkökulmasta, että silloin odotellaan traktorilla vuoroa pidempään, jos odottaminen ei häiritse muita.

Eli vähän sivuaa tuota sun juttua , jos oletettavasti viittäkympiä ajavan eteen koukkaan 15km/h vauhtia ajamaan, niin silloin väistetään enemmän, vs se että 50km/h ajavan eteen mennään ajamaan 50km/h, jälkimmäisessä riittää että kerkiää _hyvällä_ turvavälillä, 15km/h versiossa päästetään toinen ensin jos tietää olevansa lähestyvän tukkeena.





Edit:
Mikä ärsyttää, keltaisen auton kuskina tietenkin sininen auto, joka tunkee eteen kahdessa ensimmäisessä kuvassa.

Sinisen auton kuskina ärsyttää tietenkin se että kahdessa ensimmäisessä joutuu sitä keltaista odotteleen, eli se keltainen auto kuskeineen.

Jos vikassa sininen auto on joku turaaja, traktori kuski joka ajelee kahtakymppiä kun minulla olisi menoja haluja viidenkympin edestä. Olis vaan odottanut että minä pääsen ensin.

Se sitten ihan sama onko liikenneympyrä, kiertoliittymä, valtatie, kantatie, lähiöpolku, Mutta jos on ruuhkaa joka suunnasta, niin silloin ei ärsytä jos sinisen suunnasta meneen turvavälin, 1 par väli. Jos tiedostan että sininen joutunut siinä odotteleen pidempään, eikä takana väliä näy, niin aika isolla prosentilla annan tilaa.
On vähän harhaanjohtavaa suoristaa liikenneympyrä siten, että toisella on suora baana ja toisella 90°ast. mutka. Kyllä ne ympyrän tulokulmat on suurinpiirtein samat kaikille.
 
On vähän harhaanjohtavaa suoristaa liikenneympyrä siten, että toisella on suora baana ja toisella 90°ast. mutka. Kyllä ne ympyrän tulokulmat on suurinpiirtein samat kaikille.
Postaukseni osalta päinvastoin, selkeyttää , yksinkertaistaa. Oikeanpuoleisen risteyksen ja sinisen auton väistämisvelvollisuuden osalta pointti ei ole onko tie miten kaareva, onko risteys T risteys, y- risteys voi joku muu.


Aiempi risteys ei taasen kosketa oikenpuoleisen risteyksen väistämis juttuja. Eikä se onko ympyrä, suoran, vai jotain muuta.

Tosin keskimmäinen kuva kuvaa yllättävän hyvin ympyrän ärsytystä synnyttävää tilannetta, on ympyröitä joissa osa kuskeista ajaa suoraa linjaa kolmen risteyksen läpi , ja sinisen arpoo siinä keskimmäisessä koska pääsee lähteen turvallisesi ja häirisemättä.
 
Ei aiheuttanut ärsytystä, mutta muuten kyllä ihmetytti. No, tällaisia sankareita löytyy...

Aamulla Kaarinassa oli tapahtunut kolari. Joku Hyndai oli kolaroinut juuri ennen kello kahdeksaa ja tien 2200 Kaarinasta Littoisiin menevä kaista oli aivan tukossa.

No, ajoin kolaripaikan ohi ja laitoin rekisterinumeron mieleen. Kuskia odottelee mukavat rapsut...

Ajoneuvon tila
Ei liikennekäytössä
Seuraava katsastusaikaväli
17.11.2015–17.3.2016
Verotilanne
Ajoneuvon verotietoja ei ole saatavilla, ota yhteyttä ajoneuvoveroneuvontaan p.029 534 5125.
Rajoitus- ja huomautustiedot
  • Määräaikaiskatsastus suorittamatta/hyväksymättä
  • Liikenteestä poisto (Tavallinen poisto)
  • Autoverovapaus
  • Kilpien palautus
 
Ei aiheuttanut ärsytystä, mutta muuten kyllä ihmetytti. No, tällaisia sankareita löytyy...

Aamulla Kaarinassa oli tapahtunut kolari. Joku Hyndai oli kolaroinut juuri ennen kello kahdeksaa ja tien 2200 Kaarinasta Littoisiin menevä kaista oli aivan tukossa.

No, ajoin kolaripaikan ohi ja laitoin rekisterinumeron mieleen. Kuskia odottelee mukavat rapsut...
Ai että. Itsekin seisoin hetken tuossa ruuhkassa kunnes tein uukkarin ja menin toista reittiä töihin kun ei liikenne vetänyt ollenkaan.
 
Eilen oli citikka kuskilla käsittämätön tapa ohittaa. Juuri kun oli ohi alkoi painamaan jarrua samalla kun palasi omalle kaistalle. Onneksi itsellä oli etäisyyttä takana näihin
 
Se olis sit kesä nyt. Vaatimattomalla 10 km pätkällä tuli kaksi prätkää risteyksessä oikaisten vastaan mun kaistaa. Ei osumia, mutta toinen meinas mennä nurin korjatessaan. Kolmas prätkähiiri tuli keula pystyssä vastaa. Ei ole tainnut vielä olla tarpeeksi uutisia raadoista…

e: Eipä siihen sitten kauaa mennytkään.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään oli vittumaista porukkaa liikkeellä. Olin parkissa tuo kuvan mukainen sininen auto ja oli tarkoitus siitä peruuttaa ja sitten jatkaa suoraan. Vihreä auto pysähtyi odottamaan ja laittoi vilkun vasemmalle, aikoi siis tulla tuohon minulta vapautuvalle paikalle. Aloin peruuttaa, niin nämä punaiset autot lähtivät ohittamaan tuota vihreää vastaantulijoiden kaistan kautta.

1747586413247.png
 
Tekstissä lukee että vihreällä oli vilkku päällä.

Klassista "kiirettä" parkkipaikalla tai hallissa.
 
vihreä unohti käyttää vilkkua. vasemmalle vilkuttavaa ei ohiteta ..
Ei se ikävä kyllä estä osaa meistä. Kasvavissa määrin tuolla on sitä luovaa ja dynaamista kuskia, joiden ensimmäinen ja ainoa ajatus esteen havaittua on, että mistä kautta pääsee ohi.
 
Ei se ikävä kyllä estä osaa meistä. Kasvavissa määrin tuolla on sitä luovaa ja dynaamista kuskia, joiden ensimmäinen ja ainoa ajatus esteen havaittua on, että mistä kautta pääsee ohi.
Manskulla taas vaihteeksi tietyötä pukkaa ja siinä on (melkein?) koko pätkä rokkimäkiltä steissille asti yksi kaista suuntaansa. Joku sankari sieltä kuitenkin painoi vastaantulijoiden kaistaa. Kohtaaminen vastaantulijoiden (eli meidän) kanssa tapahtui onneksi risteyksen kohdalla, joten ei päässyt syntymään pattitilannetta, vaan se pääsi luikertelemaan samalla koko jonon ohi.
 
Alkuun maininta, että tiedän kyllä että he eivät tee mitään väärin, mutta ärsyttää silti :)

Nimittäin autoilijat, joilla ei ole lainkaan pelisilmää kaistanvalinnan suhteen. Tänään oli jopa kaksi kertaa sellainen tilanne, jossa liikennevaloristeyksessä on 2 kaistaa, joista molemmilta saa kääntyä vasemmalle, mutta vain oikealta kaistalta saa kääntyä oikealle. Silti kaikki vasemmalle kääntyjät pakkautuivat tuohon oikealle kaistalle, vasemman kaistan ollessa lähes tyhjä. Ja tästä seurasi sitten se, että yksillä vihreillä valoilla eivät kaikki pääse risteyksestä läpi. Risteyksen jälkeen tie jatkuu kaksikaistaisena, joten mitään erityistä syytä ei pitäisi olla sille, että vasemmalle kääntyjä valitsee oikean kaistan.
 
Automarketin parkkipaikalla ajoväylälle oli laitettu hidastetöyssy, niin suurin osa autoilijoista kiersivät sen vastaantulijoiden kaistan kauttaa. Onko kyseessä rikkinäiset autot, vai kuskilla kusta päässä?
 
Ihan samaa teen itsekin, miksi en tekisi?
Esim Lielahden Prisman parkkihallissa kierrän ne aina. Onko se mielestäsi jotenkin vaarallista vai miksi pitäisi olla kusta päässä?
 
En mää noihin ainakaan huvikseen aja. Ymmärrän kyllä syyn miksi ne tuolla on mutta ymmärrän myös miksi joku kiertää ne.

Ihan puhdasta autoraiskausta nuo muovipötkömallin töyssyt on.
 
Ihan samaa teen itsekin, miksi en tekisi?
Esim Lielahden Prisman parkkihallissa kierrän ne aina. Onko se mielestäsi jotenkin vaarallista vai miksi pitäisi olla kusta päässä?

Tämä kuuluisi ennemmin ketjuun, miksi tänään vituttaa. Mutta itse kierrän nuo töyssyt aina, kun se on mahdollista.
Jos se jonkun mielestä tekee minusta kusipään, niin voi, voi.
 
Ihan samaa teen itsekin, miksi en tekisi?
Esim Lielahden Prisman parkkihallissa kierrän ne aina. Onko se mielestäsi jotenkin vaarallista vai miksi pitäisi olla kusta päässä?

En mää noihin ainakaan huvikseen aja. Ymmärrän kyllä syyn miksi ne tuolla on mutta ymmärrän myös miksi joku kiertää ne.

Ihan puhdasta autoraiskausta nuo muovipötkömallin töyssyt on.

Tämä kuuluisi ennemmin ketjuun, miksi tänään vituttaa. Mutta itse kierrän nuo töyssyt aina, kun se on mahdollista.
Jos se jonkun mielestä tekee minusta kusipään, niin voi, voi.

Kyllähän tuo nyt aika kusipäistä ja idioottimaista toimintaa on huvikseen ajella vastaantulijoiden kaistalla. Onko teillä kellään mitään järkevää syytä edes tuohon?
 
Kyllähän tuo nyt aika kusipäistä ja idioottimaista toimintaa on huvikseen ajella vastaantulijoiden kaistalla. Onko teillä kellään mitään järkevää syytä edes tuohon?
Asiallisen muotoiset töyssyt ajetaan, terävät haista-asiakas-paska kierretään. Kyllä tuo on puhtaasti asentajan moka, jos töyssyt pääsee kiertämään ja ne ovat sitä laatua, että ne halutaan kiertää. Parhaimmat kokovartalok.. auppiaat pistävät noita pari peräkkäin 3-4 m välityksellä, että varmasti auto muljahtelee ikävästi nopeudesta riippumatta.

ot: Nestejousitetulla sitikalla menee töyssyt nätisti hiljentämättä.
 
Riittävän hiljaa kun ajaa niin eihän ne töyssyt mikään ongelma ole

Eihän pyörätieltäkään saa ajoradalle siirtyä vaikka siellä kuinka olisi pyörää raiskaavia railoja kahden metrin välein :smoke:
 
Riittävän hiljaa kun ajaa niin eihän ne töyssyt mikään ongelma ole

Tätä olen myös ihmetellyt, kun nämä kiertäjät pääsääntöisesti matelevat sen mutkittelunkin. Samalla vauhdilla menisi nopeammin töyssyn yli ilman että sitä juuri huomaisi. Onkohan nämä samaa porukkaa joiden mielestä on ok pysäköidä vaikka nurmikollekin, jos nyt ei satu olemaan parkkipaikalla tilaa. Eli sitä porukkaa, joiden mielestä sääntöjä ei tarvitse noudattaa, jos itselle mieluisampaa on jokin muu.
 
Riittävän hiljaa kun ajaa niin eihän ne töyssyt mikään ongelma ole

Eihän pyörätieltäkään saa ajoradalle siirtyä vaikka siellä kuinka olisi pyörää raiskaavia railoja kahden metrin välein :smoke:
Enemmänkin kalusto-ongelmasta kyse. Kuten totesin, kunnon kalustolla ei ongelmaa ajaa normaalisti. Jolloin ainoaksi ongelmaksi jää kaiken maailman hidastelijat edessä.

Noi autojen huonot töyssyt muuten muistuttaa niitä johtosuojia, joiden pyörätien yli asentamisesta muistaakseni joku pro-pyörä taho huusi julkisuudessa kuin hinaaja. Vaikka hyvin siitä taluuttamalla selviää yli :kahvi:
 
Tätä olen myös ihmetellyt, kun nämä kiertäjät pääsääntöisesti matelevat sen mutkittelunkin. Samalla vauhdilla menisi nopeammin töyssyn yli ilman että sitä juuri huomaisi. Onkohan nämä samaa porukkaa joiden mielestä on ok pysäköidä vaikka nurmikollekin, jos nyt ei satu olemaan parkkipaikalla tilaa. Eli sitä porukkaa, joiden mielestä sääntöjä ei tarvitse noudattaa, jos itselle mieluisampaa on jokin muu.
Jaa ei huomaa vai? Nyt taidetaan puhua ihan eri töyssyistä. Noi parkkihallien muovipaskat on nimenomaan niitä pahimpia ja niistä ei pääse mukavasti yli vaikka ajaakin ihan kävelyvauhtia yli. Erikseen joutuu molemmat akselitkin oikein himmaamaan läpi noista että on siedettävä ylitys.

Eikai siinä kiertelyssä mitään vikaa ole jos kiertelijät vielä ajeleekin oikein hissuksiin kuten kuuluu. Eri asia varmaan jos töyssyt kierrettäisiin ajamalla sukkana 30kmh läpi pujotellen vastaantulijan puolelta.
 
Kyllähän tuo nyt aika kusipäistä ja idioottimaista toimintaa on huvikseen ajella vastaantulijoiden kaistalla. Onko teillä kellään mitään järkevää syytä edes tuohon?
En uskalla edes kysyä mitä mieltä olet punaisia päin kävelijöistä :rofl:
Sekin on todella vaarallista ja paheksuttavaa pikkukaupungin yössä.

Joskus noin 20v sitten kotikaupunkiin tuli tuollaiset terävät "pötkö" -hidasteet yhteen risteykseen missä niille ei todellakaan ollut mitään tarvetta. Sovittiin sitten porukalla että töötätään aina siitä ajaessa, niin kyllä jollain hermot menee.
No tästähän tuli oikein liike ja kun sitä tarpeeksi kauan tehtiin, kävi joku maajussi repimässä ne irti traktorin takalanalla.
 
Töyssyihin liittyen ei nyt niinkään ärsytä, kun ei se minua haittaa, mutta enemmänkin ihmetyttää muiden autoilijoiden toiminta. Omilla reiteillä hidasteet ovat aika pitkälti suojateiden yhteydessä ja suurelta osin niitä tyynytyyppisiä eli tällaisia. Sivumennen sanoen tuo koko hidastetyyppi on vähän outo; jostain muistan lukeneeni, että tuon hidasteen ajatus on se, että bussien ei tarvitse hidastaa, kun ne pääsevät leveämpinä ajamaan hidasteen sivuitse. Bussikuskitko ovat siis ajamisen ammattilaisina niin Jumalasta seuraavia kuskeja, että heidän ei tarvitse hidastaa suojateille?

Asiaan. Noistahan pääsee ihan tavallisen kokoisellakin henkilöautolla ajamaan yli suhteellisen pienellä pompulla, kun asemoi hidasteen aivan keskelle autoa. Tällöin kummankin puolen pyörät osuvat kyllä hidasteeseen, mutta sinne matalampaan reunaviisteeseen, jolloin pomppu ei ole niin ikävä. Lisäksi se osuu tasaisesti kummallekin puolelle, jolloin auto ei heilahda sivuttain.

Jostakin syystä suurin osa muista kuskeista tähtää kuitenkin mahdollisimman sivuun. Toisen puolen pyörät menevät kokonaan hidasteen ohi, kun taas toinen puoli menee siitä keskeltä kaikkein korkeimmasta kohdasta. Sen lisäksi, että se pomppu on iso, se on vain toisella puolella, jolloin auto heilahtaa aika ikävästi. Mutta kukin tyylillään.

Lisäksi noissa tyynyhidasteissa on se ongelma, että ne käytännössä vaativat keskelle liikenteenjakajan, muuten siitä pääsee ajamaan keskeltä tietä ohi. Tiedän yhden paikan, jossa kadulla on suojatie, ja sen toisella puolella kummallakin kaistalla tuollainen tyyny, mutta ei keskisaareketta tai mitään, mikä estäisi ajamasta hidasteiden välistä keskellä tietä. Toisesta suunnasta tullessa kadulla on vielä ylämäki, jolloin kun siitä paahdetaan hidastamatta keskellä tietä eikä nähdä, tuleeko joku vastaan, on siinä välillä pieni torvikonsertti.
 
Tällaiset töyssyt olivat tuossa omassa tapauksessa. Ei ollut mitään ongelmaa ajaa yli asiallisella nopeudella, jotain 20-30 km/h välillä.



1748199674812.png
 
Automarketin parkkipaikalla ajoväylälle oli laitettu hidastetöyssy, niin suurin osa autoilijoista kiersivät sen vastaantulijoiden kaistan kauttaa. Onko kyseessä rikkinäiset autot, vai kuskilla kusta päässä?
Riippumatta siitä, miten ihmiset töyssyn väistävät, niin ärsytyksen aiheena pitäisi olla ne "kusta päässä" autoilevat joiden vuoksi ne on asennettu.
 
Jos hankalan muotoisiin töyssyihin ajaa oikeasti hitaasti, niin ei ne ole hankalia. Sanotaan vaikka että 5-7 sekuntia ylitykseen, jos hermot kestää sen aikaa. Monilla ei kestä paria sekuntia pidempään.
 
Tällaiset töyssyt olivat tuossa omassa tapauksessa. Ei ollut mitään ongelmaa ajaa yli asiallisella nopeudella, jotain 20-30 km/h välillä.



1748199674812.png
Pahimmat ovat vähän tuon näköisiä, mutta lyhyempiä, korkeampia ja metallista. Vähän kuin kanttariin ajais. Toinen variaatio ovat nämä asfalttimiehen erikoiset:
 
Töyssyihin liittyen ei nyt niinkään ärsytä, kun ei se minua haittaa, mutta enemmänkin ihmetyttää muiden autoilijoiden toiminta. Omilla reiteillä hidasteet ovat aika pitkälti suojateiden yhteydessä ja suurelta osin niitä tyynytyyppisiä eli tällaisia. Sivumennen sanoen tuo koko hidastetyyppi on vähän outo; jostain muistan lukeneeni, että tuon hidasteen ajatus on se, että bussien ei tarvitse hidastaa, kun ne pääsevät leveämpinä ajamaan hidasteen sivuitse. Bussikuskitko ovat siis ajamisen ammattilaisina niin Jumalasta seuraavia kuskeja, että heidän ei tarvitse hidastaa suojateille?

Asiaan. Noistahan pääsee ihan tavallisen kokoisellakin henkilöautolla ajamaan yli suhteellisen pienellä pompulla, kun asemoi hidasteen aivan keskelle autoa. Tällöin kummankin puolen pyörät osuvat kyllä hidasteeseen, mutta sinne matalampaan reunaviisteeseen, jolloin pomppu ei ole niin ikävä. Lisäksi se osuu tasaisesti kummallekin puolelle, jolloin auto ei heilahda sivuttain.
Eikö nuo toi siis juuri niin kuin on suunniteltu: henkilöautolla riittää pieni hidastus, bussilastilliselle ihmisiä ei aiheuteta turhaa heilahdusta ja henkilöautolla ei voi ajaa kovaa ylinopeutta yli.

Oletus pitää olla se, että bussilla ei kovin merkittäviä ylinopeuksia ajeta.
 
Kyllähän tuo nyt aika kusipäistä ja idioottimaista toimintaa on huvikseen ajella vastaantulijoiden kaistalla. Onko teillä kellään mitään järkevää syytä edes tuohon?

En kyllä vastaantulijoiden kaistalle ole ajanut? Yleensä nuo ovat olleet parkkihalleissa? Tai kaikissa paikoissa, mitä muistan, niin on ollut töyssy koko tien leveydeltä. Onko niitä jossain vain toisella puolella?

Mutta, jos tuollaiseen tilanteeseen joskus joutuisin, niin varmaan katsoisin, ettei vastaan tule ketään?
 
En kyllä vastaantulijoiden kaistalle ole ajanut? Yleensä nuo ovat olleet parkkihalleissa? Tai kaikissa paikoissa, mitä muistan, niin on ollut töyssy koko tien leveydeltä. Onko niitä jossain vain toisella puolella?

Mutta, jos tuollaiseen tilanteeseen joskus joutuisin, niin varmaan katsoisin, ettei vastaan tule ketään?
Tämä siis ihan ulkosalla olevalla parkkipaikalla, sillä ns. pääväylällä, josta sitten käännytään varsinaisille parkkipaikoille. Tuossa on sellainen kohta, josta tien yli kuljetaan jalan ja siihen on laitettu töyssyt molemmille kaistoille siten, että ne pakottavat hidastamaan ennenkuin ajaa tuohon kohtaan, josta ihmiset kävelevät yli. Vihreiden nuolten kohdalla oli siis jotain puutarhakampetta myynnissä ja niitä ostelevat sitten kulkevat tuosta kohtaa ajoradan yli.

1748203089350.png
 
Tämä siis ihan ulkosalla olevalla parkkipaikalla, sillä ns. pääväylällä, josta sitten käännytään varsinaisille parkkipaikoille. Tuossa on sellainen kohta, josta tien yli kuljetaan jalan ja siihen on laitettu töyssyt molemmille kaistoille siten, että ne pakottavat hidastamaan ennenkuin ajaa tuohon kohtaan, josta ihmiset kävelevät yli. Vihreiden nuolten kohdalla oli siis jotain puutarhakampetta myynnissä ja niitä ostelevat sitten kulkevat tuosta kohtaa ajoradan yli.

1748203089350.png

Tuollaista ei ole tullut omalle kohdalle. Täällä Helsingissä tuo punainen jatkuu yleensä koko ajoradan yli ja ylipäätänsä punaisen rajoittama alue (neliö) on korkeammalla kuin pääväylä tai suunta, josta vihreät nuolet tulevat. Etenkin, jos on ympäröity suojateillä.
 
Silloin kun se ei muuta liikennettä häiritse, niin eipä tuo hidasteiden kiertäminen ole itseä ärsyttänyt. Toki pessimistisesti ajattelen, että tollaisessa kuvatussa tilanteessa kun se töyssyjen pujottelu tulee rutiininomaiseksi, niin ennemmin tai myöhemmin siihen tilanteeseen tulee mentyä nollat taulussa ja sitten joko kolisee tai torvet soi fanfaarina törttöilylle. Ja sit ärsyttäis.
 
Tämä siis ihan ulkosalla olevalla parkkipaikalla, sillä ns. pääväylällä, josta sitten käännytään varsinaisille parkkipaikoille. Tuossa on sellainen kohta, josta tien yli kuljetaan jalan ja siihen on laitettu töyssyt molemmille kaistoille siten, että ne pakottavat hidastamaan ennenkuin ajaa tuohon kohtaan, josta ihmiset kävelevät yli. Vihreiden nuolten kohdalla oli siis jotain puutarhakampetta myynnissä ja niitä ostelevat sitten kulkevat tuosta kohtaa ajoradan yli.

1748203089350.png
Limingantullin Prisma Oulussa, olettaisin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
278 295
Viestejä
4 796 312
Jäsenet
77 725
Uusin jäsen
ippepro

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom