Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Voin nostaa vauhdin sakkorajan yli sinä päivänä kun takana oleva kiireinen kaveri sitoutuu maksamaan siitä mahdollisesti koituvat kulut, eli en koskaan. Ei siinä ole liikennesäännöillä mitään tekemistä vaan sillä että on tyhmää kohdistaa riskiä itseenä toisen puolesta.
Onko kukaan koskaan saanut moottoritiellä sakkoja 135km/h mittarinopeuden ajamisesta.
En ole moisesta ihmeestä koskaan kuullut, mutta toisaalta kyllähän jotkut usko maapallon olevan litteäkin.

Ja vaikka 10v välein saisikin jonkun satasen sakon, niin mielestäni se on sen arvoista. Muutenkin satanen tai pari on autoilun kuluissa ihan mitätön menoerä tuolla aika-akselilla.
 
Onko kukaan koskaan saanut moottoritiellä sakkoja 135km/h mittarinopeuden ajamisesta.
En ole moisesta ihmeestä koskaan kuullut, mutta toisaalta kyllähän jotkut usko maapallon olevan litteäkin.
Kysyt vaikeita. Aika pienellä otannalla tietenkin mennään, mutta olen nähnyt esim. sakon kuorma auton rakenteellisen nopeuden ylittämisestä lukemalla 90 km/h turun motarilla, joten eiköhän tuo onnistu ihan yhtä hyvin jos nopeusratsia sattuu kohdalle. Esim. tuossa samassa kohtaa turun motarilla Nupurin grillien pihoihin on monestikin pysäytetty kymmeniä autoja silloin kun siinä ollaan tutkailtu.

Riskin pienuus ei kuitenkaan vaikuta asiaan. Siinä kohtaa kun takana oleva allekirjoittaa lapun jossa ottaa vastuun tuosta, suostun nostamaan vauhtini sakkorajan yli hänen ilokseen.
 
Itse oon kyl todennut että takapuskurissa roikkuvilla nimenomaan ei ole kiire mihinkään. Niillä on kiire, jotka ohittavat. Eli roikkujat voi hyvin ajaa takana ihan vaikka tasan nopeutusrajoitusta, ei niiden takia kaasua paineta.
 
Se on juuri noin. Annan myös mielelläni tilaa, enkä halua olla kenenkään tiellä. Mutta jos vaikka ohitan nelikaista motarilla paria rekkaa 120 alueella 128 mittarinopeudella, ja joku tulee takapaksiin kiinni vilkuttelemaan valoja, jatkan tasan samalla nopeudella ohituksen loppuun. Niin kauan kun vilkuttelijalla ei ole ajoneuvossaan sinisiä hälytysvaloja, kenenkään kiireet ei kiinnosta paskan vertaa.

Kaverilta lähti muutama vuosi sitten kortti hetkeksi (piti hakea viikon päästä asemalta tms) kun jumitti vasemmalla kaistalla itsepäisesti, ei vaan tajunnut että takana oli sivilipoliisit joilla oli jokin tehtävä päällä.
 
Kaverilta lähti muutama vuosi sitten kortti hetkeksi (piti hakea viikon päästä asemalta tms) kun jumitti vasemmalla kaistalla itsepäisesti, ei vaan tajunnut että takana oli sivilipoliisit joilla oli jokin tehtävä päällä.
Tässä jäi nyt varmaan jotain kertomatta. Ei huomannut sinisiä valoja ja sireeniä? Kaveri varmaan ajoi todella hitaasti tai sitten pysyi vasemmalla vaikka oikea kaista oli tyhjä tmv.
 
Tässä jäi nyt varmaan jotain kertomatta. Ei huomannut sinisiä valoja ja sireeniä? Kaveri varmaan ajoi todella hitaasti tai sitten pysyi vasemmalla vaikka oikea kaista oli tyhjä tmv.
Ei kun varmasti ohitti kaksi rekkaa ajaen 122kmh. Ylinopeutta vaativat voisivat lopettaa ajamisen ja kaikilla olisi helpompaa. Toivottavasti saadaan automaattivalvonta autoihin ja sakkolappu tulee spostiin 5min viiveellä.
 
Ei siellä siniset vilkut välttämättä siviilipoliisilla vilku eteenpäin. Itsekin Turun ohikulkutiellä ollut kyydissä kun kaveri vaihtoi oikealle kaistalle takana kaukaa tulevan välkyttelijän takia. Mikä oli ihan jees, koska Volvo meni varmaan 160-180 nopeutta ainakin ohitse satasen alueella ja siniset vilkut vilkkuivat perässä. Teknisesti ne saattoivat vilkkua myös etupuskurissa, mutta ei tuolta etäisyydeltä ja valojen takia näkyneet.

Ko. völkyttely ei toki tapahdu puskurissa, vaan reilusti kauempaa kun tarkoitus on varoittaa.
 
Kaverilta lähti muutama vuosi sitten kortti hetkeksi (piti hakea viikon päästä asemalta tms) kun jumitti vasemmalla kaistalla itsepäisesti, ei vaan tajunnut että takana oli sivilipoliisit joilla oli jokin tehtävä päällä.
No ensinnäkin jos poliisilla hälytysajo, kuuluu heidän käyttää vähintään hälytysvaloja. Niin ei aina tehdä, mutta jos on muuta liikennettä, pitää poliisinkin ilmoittaa kiireestä. Varsinkin motareilla virkavalta käyttää usein siviiliautoja, eikä muut autoilijat eivät voi mistään tietää onko takapuskurissa poliisi. Heilläkin on tietyt lakipohjaiset pelisäännöt, mitä on noudatettava hälytysajossa, esimerkiksi risteyksissä ja punaisia päin ajaessa. Vakavan onnettomuuden aiheuttaminen ei liene kenenkään intresseissä, vaikka olisi kuinka kiire.

128km/h oman auton mittarissa on todellisena nopeutena 123km/h, eli edistän nopeampaa ohitusta jo ajamalla pientä ylinopeutta.
Eli, jos takapuskurissa on auto joka pelkkiä ajovaloja vilkuttelemalla yrittää saada minut ylinopeuteen, jatkan samalla nopeudella ohitusta. Jos ajelen rajoitusten ja sääntöjen mukaan, niin poliisilla on todella ohuet perusteet ottaa kortti pois. Tahallisesta hidastelusta ja vasemman kaistan tukkimisesta motarilla sietääkin saada sakot ja kortti hyllylle.

Järjenkäyttö tuntuu nykyään olevan harvinainen ominaisuus.

Taannoin tuli Tampereen Lielahdessa tuli eteen tilanne, jossa poliisimaija seisoi punaisissa vilkut päällä taaempana jonossa kääntymässä Vaasantielle jota itsekin ajoin ja jossa on 70 rajoitus. Edelläni ajanut auto pysähtyi yhtäkkiä vihreisiin, koska ajatteli päästää koko revohkan Lielahdesta tulevia autoja punaisia päin, jotta poliisi olisi päässyt liikkelle. Kyseessä on iso risteys, Vaasantie on 4 kaistainen ja Lielahdesta tullaan kolmea kaistaa. Hienovaraisesti äänimerkkiä käyttäen kehotin pysähtyjää jatkamaan matkaa. Varmaan itsekin lopulta tajusi mitä tapahtuu, jos poliisin edessä olevat ajavat punaisilla risteysalueelle, saati että itse pysähtyy keskelle tietä vihreisiin 70 alueella.

Meni jaaritteluksi, mutta päätellen tämän langan sadoista kommenteista asia selvästi puhuttaa ihmisiä.
 
Ei siellä siniset vilkut välttämättä siviilipoliisilla vilku eteenpäin. Itsekin Turun ohikulkutiellä ollut kyydissä kun kaveri vaihtoi oikealle kaistalle takana kaukaa tulevan välkyttelijän takia. Mikä oli ihan jees, koska Volvo meni varmaan 160-180 nopeutta ainakin ohitse satasen alueella ja siniset vilkut vilkkuivat perässä. Teknisesti ne saattoivat vilkkua myös etupuskurissa, mutta ei tuolta etäisyydeltä ja valojen takia näkyneet.

Ko. völkyttely ei toki tapahdu puskurissa, vaan reilusti kauempaa kun tarkoitus on varoittaa.
Kyllä ne hälyvalot näkyvät joka suuntaan. Siviiliautoissa valot ovat usein maskin takan piilossa. Mutta jos ajatellaan vaikka tätä tilannetta, jossa ajetaan lähes tuplasti muuta liikennettä lujempaa, niin kyllä muiden tielläliikkujien pitää saada siitä varoitus hyvissä ajoin. Toki sitäkin näkee, että voidaan vilkutella myös ajovaloja. Ainakin ambulanssit ja paloautot käyttävät tätä, ja varmaan poliisikin.
 
Olen edelleen vahvasti sitä mieltä että maassa ajetaan maan tavalla. Muutama autistisesti lakiin suhtautuva sitten vaikeuttaa sujuvuutta ajamalla lakikirja kädessä. Ihan oikeasti, ei sitä poliisia kiinnosta kymmenen-viidentoista kilometrin ylinopeus jota kaikki siellä motarilla ajavat. Jos hölmöilet jotain tai vedät selvästi liikennevirrasta poikkeavalla ylinopeudella - siinä kohtaa eri juttu.

Ajelen viikottain useaan kertaan tuon Tampere HKI välin ja kaiken lisäksi viimeisen 10 vuoden aikana keskinopeudet on muutenkin romahtaneet varmasti osittain sen takia että säästetään bensaa, ajetaan sähköautolla jne.
Tähän kun vielä lisätään nämä vasemman kaistan jännittäjät, niin kohta saa painaa motarilla kolmannen kaistan suuntaansa että liikutaan yhtään mihinkään.

Suurin osa menisi vakkari päällä vasenta kaistaa sujuvasti sen 130-140 mittarissa eikä ketään oikeasti kiinnosta.
 
Onko kukaan koskaan saanut moottoritiellä sakkoja 135km/h mittarinopeuden ajamisesta.
En ole moisesta ihmeestä koskaan kuullut, mutta toisaalta kyllähän jotkut usko maapallon olevan litteäkin.

Ja vaikka 10v välein saisikin jonkun satasen sakon, niin mielestäni se on sen arvoista. Muutenkin satanen tai pari on autoilun kuluissa ihan mitätön menoerä tuolla aika-akselilla.

Ei tästä ole kuin viikko kun ihmettelin että mikäs helvetin possujuna siinä oikealla kaistalla menee, kaikki ajoi kiltisti poliisin perässä eikä kukaan uskaltanut vasemmalle kaistalle ja ohi.

Itsellä mittarissa vakkarilla 132km/h kuten aina motarilla ja poliisia ei voisi vähempää kiinnostaa. Kummasti kun itse olin tämän kymmenen auton idiootit ohittanut, alkoi muitakin kiinnostamaan ohittaminen :facepalm:

Herran pelko on kovassa Suomalaisessa kulttuurissa!
 
Olen edelleen vahvasti sitä mieltä että maassa ajetaan maan tavalla. Muutama autistisesti lakiin suhtautuva sitten vaikeuttaa sujuvuutta ajamalla lakikirja kädessä. Ihan oikeasti, ei sitä poliisia kiinnosta kymmenen-viidentoista kilometrin ylinopeus jota kaikki siellä motarilla ajavat. Jos hölmöilet jotain tai vedät selvästi liikennevirrasta poikkeavalla ylinopeudella - siinä kohtaa eri juttu.

Ajelen viikottain useaan kertaan tuon Tampere HKI välin ja kaiken lisäksi viimeisen 10 vuoden aikana keskinopeudet on muutenkin romahtaneet varmasti osittain sen takia että säästetään bensaa, ajetaan sähköautolla jne.
Tähän kun vielä lisätään nämä vasemman kaistan jännittäjät, niin kohta saa painaa motarilla kolmannen kaistan suuntaansa että liikutaan yhtään mihinkään.

Suurin osa menisi vakkari päällä vasenta kaistaa sujuvasti sen 130-140 mittarissa eikä ketään oikeasti kiinnosta.
Minulla on juurikin tuon verran mittarissa (n. 134 km/h) ja se tosiaan olisi ihan sujuvaa ellei aina silloin tällöin joku idiootti tulisi kesken ohituksen takakonttiin kiinni väläyttelemään pitkiä.

Puhuttiinkohan eri asiasta? En edelleenkään ole nostamassa nopeutta tuosta sen takia että jollain muulla on kiire, koska se menee sitten sakkorajan yli.

Ihan maan tavalla se menee, ylivoimaisesti suurin osa ajaa tuota hitaammin. Väittäisin että ne takakontissa roikkuvat välkyttelijät voisivat opetella ajamaan maan tavan mukaan eikä itse keksimiensä kirjoittamattomien sääntöjen mukaan.
 
Teknisesti ottaen sitä nopeuden asettelua varten pitäisi ottaa muitakin seikkoja huomioon kuin sitä voiko ajaa sujuvasti vai ei. Esimerkkinä Ranskassa Pariisin kehäteillä lasketaan nopeuksia saasteiden takia.

En nopeuksien romahtamisesta tiedä, mutta edes pitkällä motaripätkällä en koe että 130km/h nopeus olisi millään lailla tarpeellinen tai hyödyllinen tapa säästää 5-10 minuuttia. Todennäköisesti en aja kotimaassa vaan riittävän pitkää pätkää kun Ranskassa tulee ajettua sitä 130 jos nopeusrajoitus sen sallii (mutta silloin etäisyydet alkavat sieltä 500 kilometristä).

Itse ajan täkäläisesti rajoitusten mukaan (jos mahdollista niin täsmälleen GPS mitattua nopeutta), paitsi motarilla tulee ajettua yleensä hiljempaa (ehkä realistisesti lähempänä 110 kuin 120) ja sitten jos nastat (mutta nopeusrajoitukset jo nostettu) niin lähempänä 100 kuin 110.

Mutta jos joku ajaa nopeampaa niin se ei kyllä itseäni ärsytä. En koe että se on itseltäni pois. Ehkä keskinopeuskameroita voisi ottaa enenevässä määrin käyttöön ja laskea puuttumiskynnystä sinne Ranskan tasolle (nimimerkillä 1km/h ylityksestä sakon saanut) niin liikennevirran nopeus tasoittuisi eikä kyse olisi pistemäisestä nopeudesta. Tällöin voitaisiin tietyillä tiepätkillä hyvällä kelillä nostaakin niitä rajoituksia.
 
Eiköhän siellä motarilla mahdu ajamaan kaikki vaikka osa haluaa rajoitusta noudattaa. Kohteliasta on antaa takaatuleville tilaa käymällä oikealla kaistalla ja takanaolijan on silloin kohteliasta sen verran nostaa nopeutta ettei ohitettava jää pussiin minnekään rekan perään.

Yleensä rajotuksen mukaan ajavilla riittää kärsivällisyys myös päästää nopeampia ohi vaikka oma vauhti hetkellisesti vähän tippuisikin. En oikein ymmärrä sellasta minäminä asennetta, en niiltä keiden pitää hinata puskurissa ohituspaikkaa odottamassa, en myöskään niiltä jotka toteaa että he ajavat tasan rajoituksen mukaan eikä ohittaville tarvi antaa tilaa. Liikenne sujuu parhaiten kun jokainen käyttäytyy joustavasti.
 
Liikenteen vaarantajat ovatkin ne ylimieliset besserwisserit joilta ei joustoa eikä ymmärrystä löydy niille jotka käyttäytyvät yhtään erilailla kuin he.
 
Minulla on juurikin tuon verran mittarissa (n. 134 km/h) ja se tosiaan olisi ihan sujuvaa ellei aina silloin tällöin joku idiootti tulisi kesken ohituksen takakonttiin kiinni väläyttelemään pitkiä.

Puhuttiinkohan eri asiasta? En edelleenkään ole nostamassa nopeutta tuosta sen takia että jollain muulla on kiire, koska se menee sitten sakkorajan yli.

Ihan maan tavalla se menee, ylivoimaisesti suurin osa ajaa tuota hitaammin. Väittäisin että ne takakontissa roikkuvat välkyttelijät voisivat opetella ajamaan maan tavan mukaan eikä itse keksimiensä kirjoittamattomien sääntöjen mukaan.
Varmaan puhuttiin, minulla oli joku päähänpinttymä siitä tasan nopeusrajoitusta suhaavasta ohittajasta jolla se rekkojen ohitus kestää kilometritolkulla.

Liikenteen vaarantajat ovatkin ne ylimieliset besserwisserit joilta ei joustoa eikä ymmärrystä löydy niille jotka käyttäytyvät yhtään erilailla kuin he.

Tämä viesti nyt ei kauheasti sisältöä keskusteluun tuonut. Onko tässä kontekstissa liikenteen vaarantajat nyt niitä jotka ajaa kilometrinkin verran ylinopeutta? :D
 
Tässä jäi nyt varmaan jotain kertomatta. Ei huomannut sinisiä valoja ja sireeniä? Kaveri varmaan ajoi todella hitaasti tai sitten pysyi vasemmalla vaikka oikea kaista oli tyhjä tmv.

No ensinnäkin jos poliisilla hälytysajo, kuuluu heidän käyttää vähintään hälytysvaloja. Niin ei aina tehdä, mutta jos on muuta liikennettä, pitää poliisinkin ilmoittaa kiireestä. Varsinkin motareilla virkavalta käyttää usein siviiliautoja, eikä muut autoilijat eivät voi mistään tietää onko takapuskurissa poliisi. Heilläkin on tietyt lakipohjaiset pelisäännöt, mitä on noudatettava hälytysajossa, esimerkiksi risteyksissä ja punaisia päin ajaessa. Vakavan onnettomuuden aiheuttaminen ei liene kenenkään intresseissä, vaikka olisi kuinka kiire.

Kyseessä siis oli siviiliauto eikä tunnukseton poliisiauto, ja koittivat tööttäillä ja vilkutella ajovalvoja yms viittoa mutta kaveri ei vittuillakseen antanut tietä kun ajatteli että se on joku mulkku kaahari.
 
Tämä viesti nyt ei kauheasti sisältöä keskusteluun tuonut. Onko tässä kontekstissa liikenteen vaarantajat nyt niitä jotka ajaa kilometrinkin verran ylinopeutta? :D
Ei vaan ne jotka eivät voi ymmärtää muiden käyttäytyvän muutoin kuin he.
Täälläkin näitä besserwissereitä kyllä on jotka :facepalm: hymiöllä näyttävät kuinka muiden pitäisi hävetä jos eivät toimi kuin hän itse.
Valojen vilkuttelijat, keskisormen näyttäjät ja muuten agressiivisesti käyttäytyvät usein taitavat kuulua tähän "paremmin tietävien" joukkoon.
 
Suurin osa menisi vakkari päällä vasenta kaistaa sujuvasti sen 130-140 mittarissa eikä ketään oikeasti kiinnosta.
Miten nämä 140 menijät ilmoittaa sen muille että he ajavat nopeammin? Jos valtavirta menee esim 100-120? Sehän juurikin luo vaaratilanteita, kun ei pysty ennakoimaan.
 
Kyseessä siis oli siviiliauto eikä tunnukseton poliisiauto, ja koittivat tööttäillä ja vilkutella ajovalvoja yms viittoa mutta kaveri ei vittuillakseen antanut tietä kun ajatteli että se on joku mulkku kaahari.
Kai kaveri vei asian eteenpäin ja kiisti sakon? Ei kuulosta siltä että poliisin tekeminen kestäisi tarkempaa tarkastelua oikeudessa.
 
Miten nämä 140 menijät ilmoittaa sen muille että he ajavat nopeammin? Jos valtavirta menee esim 100-120? Sehän juurikin luo vaaratilanteita, kun ei pysty ennakoimaan.
Ei se 140 oo mikään vaarallinen nopeus mennä ohi, jos liikenne ylipäätään sallii tollasen etenemisen. Normitilanne jonkun vilkkaan liikenteen tapauksista poiketen on sellanen perus rekkaruuhka, jengi sumputtuu ohittamaan rekkaa, kun joku vetääkin satasta ja haitari kasaa sinne uutta autoa perään. Toki tossa kannattaa ja pitääkin hidastaa jos näkee potentiaalia että joku olisi vaihtamassa rekan takaa siihen ohituskaistalle.

Jos motarilla auto ajaa oikeaa kaistaa vaikkapa 110 niin nopeempi menee vaan ohi. Yleensä jono takana viestii siitä että itse voisi ajaa nopeammin tai antaa tilaa ellei edessä ole jonoa muutenkin.
 
Ei tästä ole kuin viikko kun ihmettelin että mikäs helvetin possujuna siinä oikealla kaistalla menee, kaikki ajoi kiltisti poliisin perässä eikä kukaan uskaltanut vasemmalle kaistalle ja ohi.

Itsellä mittarissa vakkarilla 132km/h kuten aina motarilla ja poliisia ei voisi vähempää kiinnostaa. Kummasti kun itse olin tämän kymmenen auton idiootit ohittanut, alkoi muitakin kiinnostamaan ohittaminen :facepalm:

Herran pelko on kovassa Suomalaisessa kulttuurissa!
Sama ilmiö, kuin pönttökameran kohdalla. Useimmat eivät uskalla ajaa edes rajoituksen mukaista nopeutta, vaan ajetaan varmuuden vuoksi 10 alle rajoituksen.
 
Minulla on juurikin tuon verran mittarissa (n. 134 km/h) ja se tosiaan olisi ihan sujuvaa ellei aina silloin tällöin joku idiootti tulisi kesken ohituksen takakonttiin kiinni väläyttelemään pitkiä.

Puhuttiinkohan eri asiasta? En edelleenkään ole nostamassa nopeutta tuosta sen takia että jollain muulla on kiire, koska se menee sitten sakkorajan yli.

Ihan maan tavalla se menee, ylivoimaisesti suurin osa ajaa tuota hitaammin. Väittäisin että ne takakontissa roikkuvat välkyttelijät voisivat opetella ajamaan maan tavan mukaan eikä itse keksimiensä kirjoittamattomien sääntöjen mukaan.
Ottamatta kantaa sinun tekemiseen, niin pahimmat ääliöt 120 km/h alueella ovat juuri tuossa 130 km/h maastossa. Yhtään kovempaa ei voi (muka) mennä ja nopeus antaa mukavan (teko)syyn körötellä sitä vasuria, kun ihan hetikohtanyt 500 m päässä siintää seuraava ohitettava auto. Eteen pomppaavasta tikkari-120 tyypistä pääsee ohi pienellä odottelulla, näistä ei sitten millään (kun selkäranka ja turvallisuusymmärrys ei anna itselle lupaa vetää oikealta ohi).
 
Jos usein menee hermot liikenteessä niin olisi ehkä mietinnän paikka miksi siihen paikasta A paikkaan B siirtymiseen suhtautuu niin tunnepohjalla. Ei se viikko siihen kaadu vaikka joku vähän tööttäisikin tai näyttäisi keskariakin. Ainoa oikeastaan mikä ehkä ärsyttää on kun ammattiautoilijat kalluilee. Mihin niillä on kiire kun palkka juoksee ja pitäisi olla hyviä ja järkeviä kuskeja.
 
Jos usein menee hermot liikenteessä niin olisi ehkä mietinnän paikka miksi siihen paikasta A paikkaan B siirtymiseen suhtautuu niin tunnepohjalla. Ei se viikko siihen kaadu vaikka joku vähän tööttäisikin tai näyttäisi keskariakin. Ainoa oikeastaan mikä ehkä ärsyttää on kun ammattiautoilijat kalluilee. Mihin niillä on kiire kun palkka juoksee ja pitäisi olla hyviä ja järkeviä kuskeja.

Kato ajoaika puskee vastaan niin pitää päästä sinne terminaalille pitämään taukoa.

Kyllä sitä arkiajossa on kuitenkin tilanteita joissa pinna väistämättä kiristyy. Varsinkin nyt kun on ollut haastavat kelit tien kunnon kannalta, on irtosoraa/asvalttia ja joku koukkaa puskurin eteen kiihdyttämään. Joudut itse jarruttamaan kiitos nyt edellä menevän puuttelliset ajotaidot ja päälle saat vielä irtokivet (ja kyllä joskus nastatkin) konepellille ja tuulilasille.

Itse et pysty millään ajotavan muutoksella tätä välttämään kun joku sieltä risteyksestä yhtäkkiä päättää ajaa eteen. Juuri eilen viimeksi todistin kun koppimönkijä kääntyi todella vaarallisesti toisen eteen kolmion takaa kun mukamas niin kova on kiire. Jos joku siitä tuohtuu niin sallin kyllä sen.

Samaan kastiin menee parkkipaikkakolarit. Oma auto parkissa ja joku ajaa siihen päin. Täysin vältettävissä oleva asia, jolle itse et kuitenkaan voi mitään. Ei väliä vaikka kuinka kauas pysäköi. Tämäkin on täysin pätevä syy päästää ärräpäitä. Miten voi parkkiksella olla niin kova kiire ettei voi keskittyä olennaiseen.
 
No ensinnäkin jos poliisilla hälytysajo, kuuluu heidän käyttää vähintään hälytysvaloja. Niin ei aina tehdä, mutta jos on muuta liikennettä, pitää poliisinkin ilmoittaa kiireestä. Varsinkin motareilla virkavalta käyttää usein siviiliautoja, eikä muut autoilijat eivät voi mistään tietää onko takapuskurissa poliisi. Heilläkin on tietyt lakipohjaiset pelisäännöt, mitä on noudatettava hälytysajossa, esimerkiksi risteyksissä ja punaisia päin ajaessa. Vakavan onnettomuuden aiheuttaminen ei liene kenenkään intresseissä, vaikka olisi kuinka kiire.

128km/h oman auton mittarissa on todellisena nopeutena 123km/h, eli edistän nopeampaa ohitusta jo ajamalla pientä ylinopeutta.
Eli, jos takapuskurissa on auto joka pelkkiä ajovaloja vilkuttelemalla yrittää saada minut ylinopeuteen, jatkan samalla nopeudella ohitusta. Jos ajelen rajoitusten ja sääntöjen mukaan, niin poliisilla on todella ohuet perusteet ottaa kortti pois. Tahallisesta hidastelusta ja vasemman kaistan tukkimisesta motarilla sietääkin saada sakot ja kortti hyllylle.

Järjenkäyttö tuntuu nykyään olevan harvinainen ominaisuus.

Taannoin tuli Tampereen Lielahdessa tuli eteen tilanne, jossa poliisimaija seisoi punaisissa vilkut päällä taaempana jonossa kääntymässä Vaasantielle jota itsekin ajoin ja jossa on 70 rajoitus. Edelläni ajanut auto pysähtyi yhtäkkiä vihreisiin, koska ajatteli päästää koko revohkan Lielahdesta tulevia autoja punaisia päin, jotta poliisi olisi päässyt liikkelle. Kyseessä on iso risteys, Vaasantie on 4 kaistainen ja Lielahdesta tullaan kolmea kaistaa. Hienovaraisesti äänimerkkiä käyttäen kehotin pysähtyjää jatkamaan matkaa. Varmaan itsekin lopulta tajusi mitä tapahtuu, jos poliisin edessä olevat ajavat punaisilla risteysalueelle, saati että itse pysähtyy keskelle tietä vihreisiin 70 alueella.

Meni jaaritteluksi, mutta päätellen tämän langan sadoista kommenteista asia selvästi puhuttaa ihmisiä.
Ihan tieliikennelaki antaa kaikille hälytysajoneuvon kuljettajille oikeuden hälytysajoon ilman hälytyslaitteita. Kyseessä voi olla ns. Hiljainen tehtävä missä on hoppu muttei voi herättää huomiota. Toki riskitason määrittelee aina kuljettaja.
 
Hiljattain sallittiin poliisille liikennesääntöjä rikkova tehtäväajo jopa täysin pimeänä ilman mitään valoja.

Ihmettyttää/huvittaa tuossa tarinassa miten poliisilla oli tehtävä päällä, mutta kuitenkin aikaa pysäyttää ja sakottaa tämä kaveri.
 
Hiljattain sallittiin poliisille liikennesääntöjä rikkova tehtäväajo jopa täysin pimeänä ilman mitään valoja.

Ihmettyttää/huvittaa tuossa tarinassa miten poliisilla oli tehtävä päällä, mutta kuitenkin aikaa pysäyttää ja sakottaa tämä kaveri.
Viittaatko siihen että niillä oli "tehtävä päällä" eli pikkuisen saattoi livetä poliisi totuudesta vai siihen että tarinaa on väritetty?
 
Eiköhän siellä motarilla mahdu ajamaan kaikki vaikka osa haluaa rajoitusta noudattaa. Kohteliasta on antaa takaatuleville tilaa käymällä oikealla kaistalla ja takanaolijan on silloin kohteliasta sen verran nostaa nopeutta ettei ohitettava jää pussiin minnekään rekan perään.

Yleensä rajotuksen mukaan ajavilla riittää kärsivällisyys myös päästää nopeampia ohi vaikka oma vauhti hetkellisesti vähän tippuisikin. En oikein ymmärrä sellasta minäminä asennetta, en niiltä keiden pitää hinata puskurissa ohituspaikkaa odottamassa, en myöskään niiltä jotka toteaa että he ajavat tasan rajoituksen mukaan eikä ohittaville tarvi antaa tilaa. Liikenne sujuu parhaiten kun jokainen käyttäytyy joustavasti.

Ihan tieliikennelaki antaa kaikille hälytysajoneuvon kuljettajille oikeuden hälytysajoon ilman hälytyslaitteita. Kyseessä voi olla ns. Hiljainen tehtävä missä on hoppu muttei voi herättää huomiota. Toki riskitason määrittelee aina kuljettaja.
Riippuen vauhdista voi riskit olla aikamoiset. Suomessa poliisikaan ei saa ajaa punaisia päin nappi laudassa muusta liikenteestä välittämättä, niin ryssissä tehdään. Toisekseen jos tavallaan "vaaditaan" ylittämään nopeusrajoitus reilusti, niin edessä ajavalle pitää jotenkin tehdä selväksi että kyseessä on virkavalta.
 
Riippuen vauhdista voi riskit olla aikamoiset. Suomessa poliisikaan ei saa ajaa punaisia päin nappi laudassa muusta liikenteestä välittämättä, niin ryssissä tehdään. Toisekseen jos tavallaan "vaaditaan" ylittämään nopeusrajoitus reilusti, niin edessä ajavalle pitää jotenkin tehdä selväksi että kyseessä on virkavalta.
Hälytysajossa ohjeistus on mennä max 20km/h päälle rajoituksen, koska suurempi nopeusero muuhun liikenteeseen nostaa riskitasoja liikaa. Jo tuollakin ohjeistuksella ajetaan paljon kolareita.
 
Riippuen vauhdista voi riskit olla aikamoiset. Suomessa poliisikaan ei saa ajaa punaisia päin nappi laudassa muusta liikenteestä välittämättä, niin ryssissä tehdään. Toisekseen jos tavallaan "vaaditaan" ylittämään nopeusrajoitus reilusti, niin edessä ajavalle pitää jotenkin tehdä selväksi että kyseessä on virkavalta.
Turhaa viisastelua, koska hälytysajoneuvon kuljettaja vastaa siitä vaikka oikeudessa asti, punaisia päin eriasia ajaa kuin motarilla vasenta kaistaa hiukan reippaammin on tiettyjä tilanteita jossa se on perusteltua joita en tarkemmin avaa ja toiseksi eihän nuo ihmiset osaa väistää edes sinivalon ja äänen kanssa kovin turvallisesti edelleenkään kaikesta ohjeistuksista huolimatta.
 
Turhaa viisastelua, koska hälytysajoneuvon kuljettaja vastaa siitä vaikka oikeudessa asti, punaisia päin eriasia ajaa kuin motarilla vasenta kaistaa hiukan reippaammin on tiettyjä tilanteita jossa se on perusteltua joita en tarkemmin avaa ja toiseksi eihän nuo ihmiset osaa väistää edes sinivalon ja äänen kanssa kovin turvallisesti edelleenkään kaikesta ohjeistuksista huolimatta.
Riskihän tulee nopeuserosta. Youtube on videoita väärällään missä suomalaiset(kin) poliisit ajavat tavan maanteilläkin parisataa lasissa jonkun huumekuskin perässä. Motarilla tilanne on eri, koska ei tarvitse mennä vastaantulijan kaistalle, mutta jos ohitan rekkaa/rekkoja noin 130 mittarissa, ja takaa lähestyy poliisiauto 150-180km/h alkaa reaktioajat olemaan kortilla. Jos on todella kiire niin olisihan se hyvä, että siitä varoitetaan.

Tämä keskustelu meni vähän sivuraiteelle, koska alun perin kyse oli lähinnä jonkun tanopään oletetun kiireen hidastamisesta ajamalla nopeusrajoituksen mukaan, eikä poliisin tiellä olemisesta. Harva haluaa tarkoituksella poliisia, palokuntaa tai ambulanssia tahallaan hidastaa.

Mitä tulee ihmisten käytökseen hälytysajoneuvojen väistämisessä, niin se on totta että monet tuntuvat menevän paniikkiin sinisen valon nähdessään.Jopa hätäjarrutuksia on tehty sen takia. Olettaisin syyn löytyvän nykyisestä liian lyhyestä ajokoulutuksesta, suorasta yksinkertaisuudesta ja uusavuttomuudesta yksin tai yhdessä. Hälytysajoneuvon väistäminen ei ole mitään rakettitiedettä.
 
Mitä tulee ihmisten käytökseen hälytysajoneuvojen väistämisessä, niin se on totta että monet tuntuvat menevän paniikkiin sinisen valon nähdessään.Jopa hätäjarrutuksia on tehty sen takia. Olettaisin syyn löytyvän nykyisestä liian lyhyestä ajokoulutuksesta, suorasta yksinkertaisuudesta ja uusavuttomuudesta yksin tai yhdessä. Hälytysajoneuvon väistäminen ei ole mitään rakettitiedettä.
Jännästi tässäkin tapauksessa korostuu sama, eli ennakoitavuuden tärkeys. Se puuttuu kokonaan monelta kuskilta taitovalikoimasta.
 
Ennakoitavuutta myös aktiivisesti vältetään esim. jättämällä vilkutus viime tippaan (tai kokonaan tekemättä). Ilmeisesti liikenteessä on jotenkin väärin vilkuttaa esim. kolme sekuntia ennen kuin lähtee vaihtamaan kaistaa/kääntymään/väistämään ajoneuvoa. Onhan se vähän kummallista, että moottoritielläkin vasenta kaistaa kulkeva näkisi riittävän ajoissa että kaistalle ollaan tulossa (ja osaa muutenkin reagoida asiaan kuin tarkalleen ajoittamalla ohituksensa samaan hetkeen) tai sitten kun on siirtymässä oikealle kaistalle takaisin niin näyttää aikomuksensa saman verran etukäteen (jolloin joillakin tuntuu olevan ajatuksena että sinne kaistalle pitää palata viimeistään sekunti vilkun aloittamisen jälkeen), joten takakontissa jo odotetaan kärsimättömänä ohituksen suorittamista.
 
Riskihän tulee nopeuserosta. Youtube on videoita väärällään missä suomalaiset(kin) poliisit ajavat tavan maanteilläkin parisataa lasissa jonkun huumekuskin perässä. Motarilla tilanne on eri, koska ei tarvitse mennä vastaantulijan kaistalle, mutta jos ohitan rekkaa/rekkoja noin 130 mittarissa, ja takaa lähestyy poliisiauto 150-180km/h alkaa reaktioajat olemaan kortilla. Jos on todella kiire niin olisihan se hyvä, että siitä varoitetaan.

Tämä keskustelu meni vähän sivuraiteelle, koska alun perin kyse oli lähinnä jonkun tanopään oletetun kiireen hidastamisesta ajamalla nopeusrajoituksen mukaan, eikä poliisin tiellä olemisesta. Harva haluaa tarkoituksella poliisia, palokuntaa tai ambulanssia tahallaan hidastaa.

Mitä tulee ihmisten käytökseen hälytysajoneuvojen väistämisessä, niin se on totta että monet tuntuvat menevän paniikkiin sinisen valon nähdessään.Jopa hätäjarrutuksia on tehty sen takia. Olettaisin syyn löytyvän nykyisestä liian lyhyestä ajokoulutuksesta, suorasta yksinkertaisuudesta ja uusavuttomuudesta yksin tai yhdessä. Hälytysajoneuvon väistäminen ei ole mitään rakettitiedettä.
Lähes suurin osa panikoi, jatkaisivat samaa nopeutta, hätävilkut päälle kun huomaa ja oikealle väistö ilman paniikkijarrutuksia kun TILAA.
 
Ennakoitavuutta myös aktiivisesti vältetään esim. jättämällä vilkutus viime tippaan (tai kokonaan tekemättä). Ilmeisesti liikenteessä on jotenkin väärin vilkuttaa esim. kolme sekuntia ennen kuin lähtee vaihtamaan kaistaa/kääntymään/väistämään ajoneuvoa. Onhan se vähän kummallista, että moottoritielläkin vasenta kaistaa kulkeva näkisi riittävän ajoissa että kaistalle ollaan tulossa (ja osaa muutenkin reagoida asiaan kuin tarkalleen ajoittamalla ohituksensa samaan hetkeen) tai sitten kun on siirtymässä oikealle kaistalle takaisin niin näyttää aikomuksensa saman verran etukäteen (jolloin joillakin tuntuu olevan ajatuksena että sinne kaistalle pitää palata viimeistään sekunti vilkun aloittamisen jälkeen), joten takakontissa jo odotetaan kärsimättömänä ohituksen suorittamista.
Ilman vilkkua pujottelu kaistalta toiselle, ja varsinkin kiertoliittymissä kolmion takaa eteen ajaminen ja ilman vilkkua poistuminen on täysin normaali käytäntö. Onhan siinä pieni jännä aina kun saa arvailla. Samoin tilanteet, jossa joku haluaa tulla kaistalleni eteen ja jurraa kyljessä kiinni, mutta ei vahigossakaan käytä vilkkua. Annan aina tilaa mutta sillä ehdolla, että naapuri osoittaa aikomuksensa mitä haluaa tehdä.
 
Kirjoitit kyllä ihan oikein. Väistöltä se näyttää monesti, kun eivät älyä tehdä sitä tilan antamista rauhallisesti.
Tähän kun vielä yhdistää sen perus paniikki jarrutuksen 100km/h --> 40km/h. Ja näin keväällä reunaan niin pölähtää semmonen pölypilvi ettei näe eteen. Vaikka oma tyyli on kuinka yrittää antaa edellä ajavalle se tila väistää ja olla hiillostamatta, näyttää aikeensa silti näitä tulee ja ei se ole nopeuserosta kiinni.
 
Lähes suurin osa panikoi, jatkaisivat samaa nopeutta, hätävilkut päälle kun huomaa ja oikealle väistö ilman paniikkijarrutuksia kun TILAA.
Varsinkin tilanteissa jossa väistääkseen pitäisi ajaa edes vähän punaisia päin, on ehkä pahin paniikkiskenaario. Toki siinä on risteyksestä riippuen riski, mutta se pitää tiedostaa. Hälytysajoneuvojenkin kuskit tietävät ettei aina ole esteetöntä pääsyä.
 
Varsinkin tilanteissa jossa väistääkseen pitäisi ajaa edes vähän punaisia päin, on ehkä pahin paniikkiskenaario. Toki siinä on risteyksestä riippuen riski, mutta se pitää tiedostaa. Hälytysajoneuvojenkin kuskit tietävät ettei aina ole esteetöntä pääsyä.
Onneksi meillä päin on olemassa vihreä linja, en vain käsitä mikä takapajula mm. Pk-seutu on tässä suhteessa, hyvin harvoin tarvitsee punaisia ohittaa, kun Hali-toimii.
 
Minua niin vietävästi ärsyttää valojen vilkuttelijat motareilla, jotka roikkuvat yleensä takapuskurissa kiinni. Edellisellä retkellä lähdin muiden mukana ohittamaan rekkaletkaa, ja perässä yksi kultalusikka-pelle vilkuttaa pitkiä valoja toistuvasti vaikka vauhtia on mittarissa yli nopeusrajoituksen. Yhtään nopeampaa ei pääse, kun letkassa on neljä autoa edellä ja en ihan ajatellut koukkaavani rekkojen väliin. Rekkarallin päätyttyä palaan takaisin hitaiden kaistalle, ja perässäroikkuja kiitää ohi tuhatta ja sataa ja takapenkin ikkunasta näkyy kansainvälinen käsimerkki :hammer:
 
Minua niin vietävästi ärsyttää valojen vilkuttelijat motareilla, jotka roikkuvat yleensä takapuskurissa kiinni. Edellisellä retkellä lähdin muiden mukana ohittamaan rekkaletkaa, ja perässä yksi kultalusikka-pelle vilkuttaa pitkiä valoja toistuvasti vaikka vauhtia on mittarissa yli nopeusrajoituksen. Yhtään nopeampaa ei pääse, kun letkassa on neljä autoa edellä ja en ihan ajatellut koukkaavani rekkojen väliin. Rekkarallin päätyttyä palaan takaisin hitaiden kaistalle, ja perässäroikkuja kiitää ohi tuhatta ja sataa ja takapenkin ikkunasta näkyy kansainvälinen käsimerkki :hammer:
Rekkojen väli taisi olla sellainen, että niissä olisi pystynyt päästämään ohi? Helpommalla pääsee kun antaa tuollaisen mennä kiusaamaan jonon seuraavaa. Tarpeeksi agressiivinen tapaus kun lähtee jossain kohtaa koukkaamaan oikealta ohi. Mieluummin hullu edessä, kun silloin sinä valitset ajoetäisyyden…
 
Rekkojen väli taisi olla sellainen, että niissä olisi pystynyt päästämään ohi? Helpommalla pääsee kun antaa tuollaisen mennä kiusaamaan jonon seuraavaa. Tarpeeksi agressiivinen tapaus kun lähtee jossain kohtaa koukkaamaan oikealta ohi. Mieluummin hullu edessä, kun silloin sinä valitset ajoetäisyyden…
Rekkojen turvaväli ei ollut kaksinen, joten minusta olisi ollut sulaa hulluutta koukata näiden väliin. Antaa idiootin ajaa mieluummin perään kuin litistyä kahden raskaan ajoneuvon väliin. Perässäroikkujan auto oli uudenkarhea ja iso katumaasturi, Q7 saattoi lukea takaluukun kohdalla.
 
Minua niin vietävästi ärsyttää valojen vilkuttelijat motareilla, jotka roikkuvat yleensä takapuskurissa kiinni. Edellisellä retkellä lähdin muiden mukana ohittamaan rekkaletkaa, ja perässä yksi kultalusikka-pelle vilkuttaa pitkiä valoja toistuvasti vaikka vauhtia on mittarissa yli nopeusrajoituksen. Yhtään nopeampaa ei pääse, kun letkassa on neljä autoa edellä ja en ihan ajatellut koukkaavani rekkojen väliin. Rekkarallin päätyttyä palaan takaisin hitaiden kaistalle, ja perässäroikkuja kiitää ohi tuhatta ja sataa ja takapenkin ikkunasta näkyy kansainvälinen käsimerkki :hammer:
Valojen vilkuttelu ja perässä ajaminen moottoritiellä ja noin muutenkin on älyttömän tyhmää. Ihankuin ei olisi opittu tavoille. Kai sitä nyt moottoritiellä ohi pääsee ihan hetken päästä. Poliisille olis hyvä rahasampo valvoa pysyvästi myös moottoriteillä ajotapoja ja riskikäytöstä.
Minä ainakin pesen roikkujan tuulilasin. :og: Halpaa tiskiaine (tippa/litra vettä) , kelpaa roiskia. Liian usein moottoritiellä jopa oikeanpuolen kaistalla jää joku nuuhkimaan perää. 🤡

Eipä ne ammattikuskit ole sen parempia kuskeja. On jotenkin omituista, että jos ajaa vaikka hitaamman peräkärryä vetävän auton takana ja seuraavasta liittymästä kääntyy pois moottoritieltä, tykkää takana ajava taksikuski tästä niin pahaa, että takana alkaa hirveä valoshow. 🤡 Siis liityntätiellä, jossa vedetään normaalisti 60-80 moottorijarrulla. Että siis pitäisi hänen mielestään kiihdyttää sataseen rampista poistuessa. :cigar:Ja onhan se kauhean asiallista käskeä toista, kun eihän siinä voi muuta ku ajaa omaa autoa. Olihan se toki vaalipäivän jälkeinen päivä ja kenties pettymystä ilmassa.

Ei kai sitä tarvitsisi ihmisten, ku pitää se verensokeri tasaisena, niin ei ärsyttäisi turhaan. 🤡
 
Valojen vilkuttelu ja perässä ajaminen moottoritiellä ja noin muutenkin on älyttömän tyhmää. Ihankuin ei olisi opittu tavoille. Kai sitä nyt moottoritiellä ohi pääsee ihan hetken päästä. Poliisille olis hyvä rahasampo valvoa pysyvästi myös moottoriteillä ajotapoja ja riskikäytöstä.
Minä ainakin pesen roikkujan tuulilasin. :og: Halpaa tiskiaine (tippa/litra vettä) , kelpaa roiskia. Liian usein moottoritiellä jopa oikeanpuolen kaistalla jää joku nuuhkimaan perää. 🤡

Eipä ne ammattikuskit ole sen parempia kuskeja. On jotenkin omituista, että jos ajaa vaikka hitaamman peräkärryä vetävän auton takana ja seuraavasta liittymästä kääntyy pois moottoritieltä, tykkää takana ajava taksikuski tästä niin pahaa, että takana alkaa hirveä valoshow. 🤡 Siis liityntätiellä, jossa vedetään normaalisti 60-80 moottorijarrulla. Että siis pitäisi hänen mielestään kiihdyttää sataseen rampista poistuessa. :cigar:Ja onhan se kauhean asiallista käskeä toista, kun eihän siinä voi muuta ku ajaa omaa autoa. Olihan se toki vaalipäivän jälkeinen päivä ja kenties pettymystä ilmassa.

Ei kai sitä tarvitsisi ihmisten, ku pitää se verensokeri tasaisena, niin ei ärsyttäisi turhaan. 🤡
"Poliisille olis hyvä rahasampo valvoa pysyvästi myös moottoriteillä ajotapoja ja riskikäytöstä."
Kyllä sitä tehdään. Tampere-Helsinki motarilla on usein moottoripyöräpoliisi rampilla mittailemassa nopeuksia ninjapyörä valmiina ampaisemaan kolmeasataa perään.
 
Kuinka vaikeeta ihmisille on tarkistaa sen peräkärryn, jota käytetään ehkä pari kertaa vuodessa(?), valojen toimivuus ennenkuin lähtee liikenteeseen? Ongelma on varsinkin silloin todellinen kun on iso kuomukärry jonka takaa ei auton omia valoja näe ollenkaan ja sitten kärryssä EI MITKÄÄN valot toimi... Mukava ajaa tuollaisen perässä kunnon turvavälilläkin jos nuo vaikka kääntyvät jollekin pienelle metsäautotielle tms maantienopeuksista. Tuli tuossa nimittäin parin tälläisen perässä jonossa ajeltua, en tosin ollut se ensimmäinen auto, ja ihmeteltyä että mitä siellä nyt tapahtuu kun mitään signaaleja ei taaksepäin näkynyt hidastamisesta :D
 
Sama ilmiö, kuin pönttökameran kohdalla. Useimmat eivät uskalla ajaa edes rajoituksen mukaista nopeutta, vaan ajetaan varmuuden vuoksi 10 alle rajoituksen.

Ajelin tänään Teslan perässä, joka satasen rajoituksella hidasti GPS 80 nopeuteen ainakin kahden kameran kohdalla (nähdäkseni vielä kolmannella, mutta oli vähän taaempana, joten en voi olla varma). Kerran vielä ymmärtäisin 'olikohan tässä nyt sata vai ei', mutta kahdesti, ja ainakin toiseen pääsi yllättävän nopealla 'moottorijarrutuksella'.

Rekkojen turvaväli ei ollut kaksinen, joten minusta olisi ollut sulaa hulluutta koukata näiden väliin. Antaa idiootin ajaa mieluummin perään kuin litistyä kahden raskaan ajoneuvon väliin. Perässäroikkujan auto oli uudenkarhea ja iso katumaasturi, Q7 saattoi lukea takaluukun kohdalla.
Samalla matkalla pääsin rekan ja sen perässä olevan nupin väliin, kun ohituskaistalla edessä ollut näytti loppumatkassa hidastelevan ja en olisi päässyt enää ohi perävaunuyhdistelmästä. Kiitokset rekkakuskille, näytti vilkulla kun tuli ensimmäinen ohituspaikka ilman vastaantulijoita, ei ollut kiva kun takapeilin täytti takana oleva nuppi. Totesin, että en kyllä vapaaehtoisesti mene rekkojen väliin jatkossa, ainakaan jos väliä ei ole hyvin runsaasti jo valmiiksi.
 
"Poliisille olis hyvä rahasampo valvoa pysyvästi myös moottoriteillä ajotapoja ja riskikäytöstä."
Kyllä sitä tehdään. Tampere-Helsinki motarilla on usein moottoripyöräpoliisi rampilla mittailemassa nopeuksia ninjapyörä valmiina ampaisemaan kolmeasataa perään.
Tampere Helsinki motari on tosiaan puolillaan noita. Siinä olisko se nyt myrtsin kohdalla bussipysäkkien kohdilla piilossa, Klaukkalan rampeilla, Nurmijärven rampilla yms on usein prätkä piilossa kesäisin. Ottaen huomioon miten Klaukkala/Nurmijärvi ovat nyt olleet uutisissa, en yllättyisi että puolet eteläsuomen liikkuvista ajelisivat ympyrää siellä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 379
Viestejä
4 754 830
Jäsenet
77 299
Uusin jäsen
SPe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom