No ensinnäkin jos poliisilla hälytysajo, kuuluu heidän käyttää vähintään hälytysvaloja. Niin ei aina tehdä, mutta jos on muuta liikennettä, pitää poliisinkin ilmoittaa kiireestä. Varsinkin motareilla virkavalta käyttää usein siviiliautoja, eikä muut autoilijat eivät voi mistään tietää onko takapuskurissa poliisi. Heilläkin on tietyt lakipohjaiset pelisäännöt, mitä on noudatettava hälytysajossa, esimerkiksi risteyksissä ja punaisia päin ajaessa. Vakavan onnettomuuden aiheuttaminen ei liene kenenkään intresseissä, vaikka olisi kuinka kiire.
128km/h oman auton mittarissa on todellisena nopeutena 123km/h, eli edistän nopeampaa ohitusta jo ajamalla pientä ylinopeutta.
Eli, jos takapuskurissa on auto joka pelkkiä ajovaloja vilkuttelemalla yrittää saada minut ylinopeuteen, jatkan samalla nopeudella ohitusta. Jos ajelen rajoitusten ja sääntöjen mukaan, niin poliisilla on todella ohuet perusteet ottaa kortti pois. Tahallisesta hidastelusta ja vasemman kaistan tukkimisesta motarilla sietääkin saada sakot ja kortti hyllylle.
Järjenkäyttö tuntuu nykyään olevan harvinainen ominaisuus.
Taannoin tuli Tampereen Lielahdessa tuli eteen tilanne, jossa poliisimaija seisoi punaisissa vilkut päällä taaempana jonossa kääntymässä Vaasantielle jota itsekin ajoin ja jossa on 70 rajoitus. Edelläni ajanut auto pysähtyi yhtäkkiä vihreisiin, koska ajatteli päästää koko revohkan Lielahdesta tulevia autoja punaisia päin, jotta poliisi olisi päässyt liikkelle. Kyseessä on iso risteys, Vaasantie on 4 kaistainen ja Lielahdesta tullaan kolmea kaistaa. Hienovaraisesti äänimerkkiä käyttäen kehotin pysähtyjää jatkamaan matkaa. Varmaan itsekin lopulta tajusi mitä tapahtuu, jos poliisin edessä olevat ajavat punaisilla risteysalueelle, saati että itse pysähtyy keskelle tietä vihreisiin 70 alueella.
Meni jaaritteluksi, mutta päätellen tämän langan sadoista kommenteista asia selvästi puhuttaa ihmisiä.