Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Päiväsakot ovat olleet vähintään riksakon verran 1999 alkaen, ref: HE 74/1998 - Hallituksen esitykset - FINLEX ® , en tarkastanut perään, että oliko tämä otettu huomioon, kun rikesakoista siirryttiin liikennevirhemaksuihin.

Olen kuitenkin samaa mieltä rike-/päiväsakko problematiikasta. Rikkaat voi sikailla kunhan pysytään rikesakkojen rajoissa ja köyhät kun vedetään överisti ja ollaan päiväsakkojen puolella.
Ei suraan viestiisi, mutta jatkoa keskusteluun.
Edelleen sitä mieltä että tehokkaimin kuskeihin vaikuttaa kiinni jäämisen riski ja nopea puuttuminen, rangaistuksilla on vaikutus, mutta Suomessa on kovat rangaistukset ylinopeudesta, niin ei sekään ole taikasana.

Ajo-oikeuden menettäminen on myös tehokas, vaatii toki sen että kiinnijäämis riski. Onhan noita esimerkkejä jotka ihan tietoisesti, tahallaan ajavat ylinopeutta, mutta jos ei puututa, jos ei ajolupa mene vaikka autoa ei saa pysymään sallittuissa, niin jatkuu.

Ylinopeus, turvavälit ym, niin lisää tienpäällä puuttumista, että lisää automaattivalvontaa, ja kahdenvuoden sisään jos 3-4 "käryä", niin ajolupa pois määräajaksi. Sitä voisi kartuttaa nekin käryt mistä ei kerrasta rangaistusta. Esim jos ajelee toistuvasti kameratolppaa pienellä ylinopeudella tai välillä.

Jos kiinni jäämisenrekis pieni, niin isot rangaistukset kerrasta, ajoluvan menettäminen 1-2 kerrasta on enemmänkin arpajaisia kuin kohdistettuja
 
Eikö noilta automurhaajilta voisi edes ottaa loppuiäksi ajokortin pois? Kun muutenkin rangaistukset on naurettavat niin olisi edes jotain seuraamusta.
Ja sitten auton takavarikointi ekasta kerrasta jos ajaa kortitta.

edit: Poliisi: ”Erittäin huolestuttava” ilmiö lisääntynyt liikenteessä matkapuhelimen käyttö kuskeilla lisääntymässä. Saadaan siis enemmän näitä kivoja pikku kolareita.
Viime aikoina jalankulkua harrastettaessa on tullut pantua merkille, että ihan merkittävällä osalla autoilijoista, teini-ikäisestä bemaristista tai mopoautoilijasta viiskymppiseen sähköautoilevaan perheenäitiin, tuntuu olevan kännykkä naaman ja ratin välissä. Vieressä päiväkotia, alakoulua, kauppaa ja useita suojateitä. Ihme, ettei ole vielä tapahtunut mitään. Asiaa ei auta, että moni vielä ajaa surutta kuuttakymppiä nopeusrajoituksen ollessa tuossa lyhyellä pätkällä 40.
 
Puhelimen käytön suhteen poliisilla voisi olla joku huomaamaton valvontakamera liikenneympyröiden exitissä. Aika usein, kuten eilenkin, huomaa että kuskilla jää vilkku näyttämättä poistuessa ja vähintään osasyynä muun asenteen ja osaamattomuuden lisäksi on se puhelin, jota tasapainotellaan ratin päällä. Eilen kyseessä oli Tesla, luulisi että Teslalla voi navigoida perille ilman puhelinta, tai sanella vaikka tekstiviestin jos on pakko viestejä lähettää kesken ajon.

No eipä siinä mitään, odottelin siinä turhaa omaa vuoroani ja jäin jälkikäteen toivomaan, että kaveri sai tärkeän ongelmansa puhelimella ratkottua.
 
No eipä siinä mitään, odottelin siinä turhaa omaa vuoroani ja jäin jälkikäteen toivomaan, että kaveri sai tärkeän ongelmansa puhelimella ratkottua.
Muut hävis ehkä minuutti, tuskin sitäkään, hän säästi multitaskaamalla 10min. :-) Sais vielä sen yhden säikeen lisään vilkunkäyttövarten.

No vakavasti, ympyröiden vieressä usein keveynliikeenteen väylää ja sitten joku noista kerran elämässään teilaa sen uhrin sairaalaan, meneekin viikkoja,kuukausia uhrilla, + kaikki hälytys, viranomaiset, hoitohenkilökunta, läheiset jolloin pientä se puolentunnin jumi itse onnettomuuspaikalla.

10 min * 400/vuosi*10 vuotta, onhan se jo 666 tuntia säästöä, sillä ei tosin makseta kuvailtua hoitojakosia.
 
Päiväsakot ovat olleet vähintään riksakon verran 1999 alkaen, ref: HE 74/1998 - Hallituksen esitykset - FINLEX ® , en tarkastanut perään, että oliko tämä otettu huomioon, kun rikesakoista siirryttiin liikennevirhemaksuihin.

Olen kuitenkin samaa mieltä rike-/päiväsakko problematiikasta. Rikkaat voi sikailla kunhan pysytään rikesakkojen rajoissa ja köyhät kun vedetään överisti ja ollaan päiväsakkojen puolella.

Tästä päästäänkin siihen, miksi ajo-oikeuden menettämisen "kynnys" pitäisi olla nykyistä paljon matalampi. Eli ajo-oikeus pitäisi menettää pienemmistä rikkeistä ja pidemmäksi aikaa.

Ihmismieli on siitä hauska, että asia kuin asia josta ei pääse rahalla / jota ei voi kuitata/korvata/uusia rahalla, sen menettäminen tuntuu kymmeniä kertoja pahemmalta kuin asia, josta selviää vaikkapa yhdeltä säästötililtä pari-kolme touhutonnia nostamalla tai vaikkapa osakesäästöjään myymällä.

Hyvätuloisille, säästöjä ja mammonaa kerryttäneille, nykyinen sakotusjärjestelmä on vitsi. Geneerisesti ilmaistuna "ylinopeussakot" on suurempia, "jopa" useita tuhansia euroja ( :D ), mutta omaisuutta, säästöjä, "löysää rahaa" on kertynyt aivan varmasti monta, monta kertaa enemmän kuin ns. "pienituloisilla" -> tästä seuraa se, että pienituloiselle sakot - vaikka sitten rahallisesti pienet - iskee arjen talouteen aivan eri tasolla kuin "hyvätuloiselle".

Sen sijaan ajo-oikeuden menettäminen iskee kaikille, sosiaalisesta statuksesta huolimatta, tasavertaisesti. Olet sitten 8te/kk tai 2te/kk tienaava, sinulta on ajo-oikeus pois seuraavat 9kk koska tuli vähän perseiltyä. Sitä ei kuitata säästöillä eikä toisaalta se iske pienituloisen, jopa "köyhyysrajalla" elävän ihmisen saatika perheen "taloudelliseen arkeen" niin pahasti.
 
Tästä päästäänkin siihen, miksi ajo-oikeuden menettämisen "kynnys" pitäisi olla nykyistä paljon matalampi. Eli ajo-oikeus pitäisi menettää pienemmistä rikkeistä ja pidemmäksi aikaa.
Ajo-oikeuden voi nykyään kuitenkin menettää kohtuu helposti ja pitkäksi aikaan, sakkojen pienuudesta mutisit, vaikka tunnetuista Suomessa autokuskin sakot ovat poikkeuksellisen korkeat.

En tässä silti vastusta esim sitä että noista pienistä toistuvista tolppa ylityksistä tuli kutsu haastatteluun ja jopa lyhyt kortin menetys.

Jos valvontaa, niin 3-4 selkeää rikettä tai isomaa vuodessa niin ajo-oikeus pois joksikin aikaan, nuorella kuljettajalla tiukempia.

Kuljettajat ovat siviiliihmisiä, ihmiset tekee virheitä, jos valvonta tehokasta niin virheitä pitää ja kannattaa hyväksyä.
Jos valvonta ei ole tehokasta, ja lättästään isot rangaistukset, niin se myös on kohtuutonta, tuurista kiinni.
 
Täällä on tasaisin välein puhetta noista vaarallisista ohituksista ja tässä taas yksi ihan järjetön. En ymmärrä miten tossa tilanteessa kukaan jatkaa ohituskaistalla toisenkin auton ohi kun rekka tulee noin lähellä vastaan... Täytyy vaivata järjen köyhyys pahasti. Sitten vielä se, että mitä tuo apina tekee ensimmäiseksi omalle kaistalle palattuaan? No jarruttaa tietysti aivan juuri ohittamansa hevoskärryn vetäjän nokan edessä :facepalm:

Ei sillä, että yksi vaarallinen ohitus ylittäisi niin selkeästi uutiskynnyksen että mielelläni uutisia lukiessa katselisin näitä videoita mutta tällä kertaa klikkiotsikko vei voiton minusta.
 
Sen sijaan ajo-oikeuden menettäminen iskee kaikille, sosiaalisesta statuksesta huolimatta, tasavertaisesti. Olet sitten 8te/kk tai 2te/kk tienaava, sinulta on ajo-oikeus pois seuraavat 9kk koska tuli vähän perseiltyä. Sitä ei kuitata säästöillä eikä toisaalta se iske pienituloisen, jopa "köyhyysrajalla" elävän ihmisen saatika perheen "taloudelliseen arkeen" niin pahasti.
Asuinpaikka ja ammatti vaikuttaa paljon siihen, miten kovasti kortin menetys iskee. Toiselta menee työpaikka, toiselta vain aikaa ja vaivaa kun joutuu matkaamaan julkisilla.
 
Ajo-oikeuden voi nykyään kuitenkin menettää kohtuu helposti ja pitkäksi aikaan, sakkojen pienuudesta mutisit, vaikka tunnetuista Suomessa autokuskin sakot ovat poikkeuksellisen korkeat.

En tässä silti vastusta esim sitä että noista pienistä toistuvista tolppa ylityksistä tuli kutsu haastatteluun ja jopa lyhyt kortin menetys.

Jos valvontaa, niin 3-4 selkeää rikettä tai isomaa vuodessa niin ajo-oikeus pois joksikin aikaan, nuorella kuljettajalla tiukempia.

Kuljettajat ovat siviiliihmisiä, ihmiset tekee virheitä, jos valvonta tehokasta niin virheitä pitää ja kannattaa hyväksyä.
Jos valvonta ei ole tehokasta, ja lättästään isot rangaistukset, niin se myös on kohtuutonta, tuurista kiinni.

Uusi 1.6.2020 voimaan tullut tieliikennelaki muuttanut ajokieltoehtoja

Toistuviin rikkomuksiin ei enää 1.6.2020 jälkeen lasketa
  • enintään 60 km/h nopeusrajoitusalueella enintään 10 km/h ylinopeuksia tai
  • yli 60 km/h nopeusrajoitusalueella enintään 15 km/h ylinopeuksia.
Käytännössä muutos merkitsee sitä, että ajokiellolta välttyy jatkossa silloin, jos pikkusakkoja on saanut useita esimerkiksi ikävästi sijoitetuista nopeusvalvontakameroista.

------------------------

Nimenomaan pikkusikailusta ei voi nykyään edes menettää korttia, vaan lompakolla pärjää. Eli 30/40/50 taajamassa saa edelleen laittaa vakkarin "rajoitus + 13" asentoon, ja ei käytännössä tarvitse ressata ajo-oikeuden menettämistä eikä keskituloisena touhu tunnu edes lompakossa.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
254 176
Viestejä
4 417 046
Jäsenet
73 326
Uusin jäsen
Juha Ojanpää

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom