Jatkuvastihan sitä pitää seurata miten tilanne takana (ja edessä) kehittyy. On amatöörivirhe lähteä katsomaan taakseen vasta siinä kohtaa, kun ohitus on ajankohtainen. Silloin muiden nopeuserojen arviointi itseensä nähden on mahdotonta. Normaalitilanteessa on aika yksinkertaista riittävällä tarkkuudella arvioida saavuttaako edessä menevää nopeammin kuin takaa tuleva sinua. Jos matkaa taakse on 500 m ja näyttää tulevan ajoitusongelmia, niin varhaisessa vaiheessa oman nopeuden pieni korjaus auttaa pääsemään ongelmasta eroon. Mitä myöhempään korjauksen jättää, sitä isomman nopeuskorjauksen joutuu tekemään. Vastaavalla tavalla sitä toki voi ohittavanakin katsoa, että ei aja toista sumppuun. Pienenä riskinä tällöin on, että molemmat tekevät vastaavaan suuntaan korjauksen ja tilanne ei muutu.
Sinullakin on ikävä tapa alkaa keksimään omia lisäyksiä toisten skenaarioihin ja yrität sitten päteä hyökkäämällä näitä itse keksimiäsi argumentteja vastaan. Kukaan ei ole puhunut etteikö liikennettä seurata. Kukaan ei myöskään ole väittänyt, että taakse katsotaan vasta siinä vaiheessa kun ohitus on ajankohtainen. Silti sinä keksit nämä argumentit ja itseasiassa koko viestisi sitten pohjautuu näiden itse keksimiäsi väitteitä vastaan kommentointiin. Ei näin.
Ymmärrät varmaan että liikenteessä tilanteet kehittyvät koko ajan. On ihan mahdollista, että kun katsot taakse, niin vasemmalla kaistalla ei ole ketään. Sitten kun 5 sekunnin päästä katsot uudelleen kun suunnittelet ohittamista, niin sinne onkin ilmestynyt auto. Eli et sinä voi tehdä mitään 100 % varmuudella toimivaa "pitkän ajan seurantaa" siitä, että kuinka nopeasti se takaa tuleva auto sinua saavuttaa. Käytännössä se ainoa merkittävä tieto siinä vaiheessa on se, kuinka kaukana auto on. Ja kuten sanoin, jos se auto on vasemmalla kaistalla edelleen reilusti kauempana, esim. sen 500 metriä, niin ei siinä tarvitse alkaa tämän auton nopeutta arvuuttelemaan, sillä tilaa on ihan tarpeeksi sitä varten että voit siirtyä ohittamaan.


