Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Täällä osalle näistä kotipoliiseista tekisi hyvää ajella hetki Saksan moottoritrillä ja pohtia sitten sitä, kuinka tyhmää on vaikka henkensä uhalla päästä pysäyttämään "ylinopeutta" ajava eteen kiilaamalla. Syynä siis se, että se vaan on Suomessa mahdollista.
Suomessa ei ole "saksan moottoriteitä."

Liikenteessä joutuu kyllä tekemään jotain valintoja maksimaalisen varovaisuuden ja kohtuullisen riskinoton välissä, jos lähtee siitä että kanssa autoilia on todennäköisesti vaarallisen päihtynyt (eikä noudata mitään sääntöjä), niin sitä saa varoa kaikkia.

Tuskin oikeasti ketjussa kirjoittaneet päihtyneet kaaharin etteen tietentahtoen kiilaa, tai noin muutenkaan vaaraa aiheuttaen. Samalla lailla varmaan varotaan kolmion takaa risteystä ilman väistämisaikeita lähestyvää, tai jos joku näyttää vaihtavan kaistaa eteen, niin oikeasti niitä varotaan/varaudutaan.

Nämä "tuottupääviedot" ovat vain poikkeuksia ja tuskin nekään kaikki tahallisia. Tiedoston kyllä että esim nuorilla kuljettajilla meno on toisenlaista, ei vielä ajatella seurauksia.

Ja nimimerkit on nimimerkkejä, uskon että tuolla oikeassa liikenteessä sitten vähän erilaista.
 
Suomessa ei ole "saksan moottoriteitä."

Liikenteessä joutuu kyllä tekemään jotain valintoja maksimaalisen varovaisuuden ja kohtuullisen riskinoton välissä, jos lähtee siitä että kanssa autoilia on todennäköisesti vaarallisen päihtynyt (eikä noudata mitään sääntöjä), niin sitä saa varoa kaikkia.

Tuskin oikeasti ketjussa kirjoittaneet päihtyneet kaaharin etteen tietentahtoen kiilaa, tai noin muutenkaan vaaraa aiheuttaen. Samalla lailla varmaan varotaan kolmion takaa risteystä ilman väistämisaikeita lähestyvää, tai jos joku näyttää vaihtavan kaistaa eteen, niin oikeasti niitä varotaan/varaudutaan.

Nämä "tuottupääviedot" ovat vain poikkeuksia ja tuskin nekään kaikki tahallisia. Tiedoston kyllä että esim nuorilla kuljettajilla meno on toisenlaista, ei vielä ajatella seurauksia.

Ja nimimerkit on nimimerkkejä, uskon että tuolla oikeassa liikenteessä sitten vähän erilaista.

En ymmärtänyt montaakaan lausetta tai mitä niissä yritettiin kertoa (viestit voi oikolukea ennen juikaisua ja vaikeista kohdista voi jopa kysyä suomea paremmin puhuvalta). Mutta yleensäkin jos omalta ajamiselta jää kapasiteettia, sen voi ihan hyvin käyttää ympäristön seuraamiseen. Niitä kolmioita lähestyviä on ihan fiksukin seurata, parempaa ajanvietettä muiden autojen vilkuilu on on kuin luurin kyttääminen.

30 vuotta sitten autokoulussa neuvottiin, että aina kun laitat vilkun päälle kurkkaat peileihin ja kääntymissuuntaan (risteykseen tai kaistanvaihtoon). Ja toisen kerran siinä vaiheessa kun alat kääntämään rattia. Harvoja perussääntöjä jotka toimivat joka tilanteessa.
 
Mutta yleensäkin jos omalta ajamiselta jää kapasiteettia, sen voi ihan hyvin käyttää ympäristön seuraamiseen. Niitä kolmioita lähestyviä on ihan fiksukin seurata, parempaa ajanvietettä muiden autojen vilkuilu on on kuin luurin kyttääminen.

30 vuotta sitten autokoulussa neuvottiin, että aina kun laitat vilkun päälle kurkkaat peileihin ja kääntymissuuntaan (risteykseen tai kaistanvaihtoon). Ja toisen kerran siinä vaiheessa kun alat kääntämään rattia. Harvoja perussääntöjä jotka toimivat joka tilanteessa.
Uskon että suurin osa ketjulaisista oikeasta samaa mieltä ja yrittää sitä myös noudattaa.

Jos kotipoliisella tarkoitit näitä, valojen vilkuttelijoita, ,en väistä/hiljennä , niin taitaa olla kyse asenteesta, joka sitten iänmyötä muuttuu, joillain jää päälle.
 
En ymmärtänyt montaakaan lausetta tai mitä niissä yritettiin kertoa (viestit voi oikolukea ennen juikaisua ja vaikeista kohdista voi jopa kysyä suomea paremmin puhuvalta). Mutta yleensäkin jos omalta ajamiselta jää kapasiteettia, sen voi ihan hyvin käyttää ympäristön seuraamiseen. Niitä kolmioita lähestyviä on ihan fiksukin seurata, parempaa ajanvietettä muiden autojen vilkuilu on on kuin luurin kyttääminen.

30 vuotta sitten autokoulussa neuvottiin, että aina kun laitat vilkun päälle kurkkaat peileihin ja kääntymissuuntaan (risteykseen tai kaistanvaihtoon). Ja toisen kerran siinä vaiheessa kun alat kääntämään rattia. Harvoja perussääntöjä jotka toimivat joka tilanteessa.

VVV = Vilkku, vilkaisu ja vaihto oli se mitä minulle 10 vuotta sitten opetettiin. Tapa juurtui syvälle hermostoon ja tuolla tavalla vaihdan kaistaa, vaikka tiedän olevani ainut auto koko tienoolla.
 
VVV = Vilkku, vilkaisu ja vaihto oli se mitä minulle 10 vuotta sitten opetettiin. Tapa juurtui syvälle hermostoon ja tuolla tavalla vaihdan kaistaa, vaikka tiedän olevani ainut auto koko tienoolla.

Kannattaa aina vilkaista ennen kuin laittaa vilkun. Jos siinä ei ole oikeasti tilaa ja mahdollisuutta vaihtaa kaistaa, niin ei kannata turhaan vilkkua vilkuttaa.
 
Kannattaa aina vilkaista ennen kuin laittaa vilkun. Jos siinä ei ole oikeasti tilaa ja mahdollisuutta vaihtaa kaistaa, niin ei kannata turhaan vilkkua vilkuttaa.

Ei sekään oikeasti turhaa ole. Jos sulla on aikomus vaihtaa, niin vilkku päälle. Toki valitettavasti tämä tulkitaan väärin, että olet vaihtamassa juuri nyt. Mutta riippuu tilanteesta. Kyllä mulla yleensä ainakin on joku käsitys onko realistinen tilanne vaihtaa kaistaa. Yleensä käytännössä tulee katsottua ensin. Mutta taajamassa ruuhkissa laitan vaan vilkun päälle ja katselen paikkaa sitten. Reilumpaa kaikille.
 
Tää on ehkä "vanha", mutta autoilijat, joiden ajonopeus vaihtelee tien leveyden mukaan vaikka rajoitus pysyy samana. Esim. Kehä III länteen kohdassa, jossa tie muuttuu nelikaistaisesta kaksikaistaiseksi. Leveämmällä osuudella porukka painaa yli 90 km/h mittarinopeudella. Kun tie muuttuu kaksikaistaiseksi niin mittarinopeus putoaa 70:een tai jopa alle. Ruuhkassa sen ymmärtää, mutta ei silloin kun edessä on kaksi autoa tien näkyvällä osuudella.

Tänään itäänpäin Blominmäen puhdistamon kohdalla letka veti mittarinopeudella 47 @ 80 km/h.
 
Ei sekään oikeasti turhaa ole. Jos sulla on aikomus vaihtaa, niin vilkku päälle. Toki valitettavasti tämä tulkitaan väärin, että olet vaihtamassa juuri nyt. Mutta riippuu tilanteesta. Kyllä mulla yleensä ainakin on joku käsitys onko realistinen tilanne vaihtaa kaistaa. Yleensä käytännössä tulee katsottua ensin. Mutta taajamassa ruuhkissa laitan vaan vilkun päälle ja katselen paikkaa sitten. Reilumpaa kaikille.
Ehkä tässä osa mietti tilanetta missä takaa vasemmalla tulee joku lujempaa, ja päätetään vaihtaa kaistaa hänen taakse, kun nopeampi esim rinnalla, niin sitten jos vilasun jälkeen päätös pitää, niin vilkkua, ja kun paikka avautuu niin aloittaa kaistanvaihto. Vilkku kerkiää vilkkuu pitkään ennen rahallistakin kaistanvaihtoa.

Toki jos mennään taajamassa missä tiheää jonoa, ja paikka valittu, niin vilkku joutuu käyttää aiemmin, ja jos se toinen (jonka perään tähtäsit) tulkkaa että hänen eteen, ja antaa tilaan, niin siihen sitten. Ajo linja viestii mihin väliin tähdätään.

Kyllä mulla yleensä ainakin on joku käsitys onko realistinen tilanne vaihtaa kaistaa. Yleensä käytännössä tulee katsottua ensin.
Uskon että suurella osalla on joku käsitys mitä taaempana tapahtuu, ja päätös kaistanvaihtoaikeesta tehdään sen perusteella, eli jo käsitys mihin tähdätään. Opetuksessa sitten korostetaan niiden rutiinien tärkeyttä millä varmistetaan turvallisuus. On ne muutama ajatukselal tehtyä tarkistusta ja liittämällä vilkun käyttöön, niin sekään ei unohdu.
 
Viimeksi muokattu:
Toi on joku kummallinen krooninen outous. Pätee myös itään päin kun Kirkkonummelta tullaan niin se koko kaksikaistainen pätkä Kauklahden ohi hyvin usein ajetaan 60 km/h, vaikka tie on aivan täydellisen hyvä. Kovassa ruuhkassa joo jos ihmisillä ei ole turvavälejä ja sieltä Kauklahdesta liitytään mukaan, niin tulee jojoliikettä ja nopeus heittelee, mutta varmaan seitsemän kertaa kymmenestä ilman mitään ruuhkaa tuolla ajellaan 60-70 km/h, kunnes siitä tien levennettyä löytyy kaasu.

Eihän siinä mitään, perässä ajellaan kiltisti ja tuo on niin tuttu juttu ettei ärsyyntymisestä voi puhua, mutta kyllä se on vuosia mietityttänyt, ettei noita liikennemerkkejä lueta.
Tämä on käsittämätön paikka. Itennii ajellut kökkelistä kehää itään ja kun 60kmh alue palautuu takaisin 80 alueeksi niin vauhti on edelleen 60kmh kunnes 4 kaistaisuus alkaa. :lol::cautious:
 
Kylläpä tuli tämä kaistanvaihtokeskustelu mieleen kun ajelin juuri 30 min sitten motarilla Teslan perässä. Vasenta kaistaa meistä oli tulossa auto ohi ja tämä oli jo ehtinyt minunkin ohi, niin edessäni ajava tesla laittaa vilkun vasemmalle ja vetää suoraan tämän takaa tulevan eteen.
 
Tämä on käsittämätön paikka. Itennii ajellut kökkelistä kehää itään ja kun 60kmh alue palautuu takaisin 80 alueeksi niin vauhti on edelleen 60kmh kunnes 4 kaistaisuus alkaa. :lol::cautious:
Koskee jopa kissalan poikia. Kerran laitoin vakkariin asetukseksi 90 eli 85 todellista sen 80:n tikkarin kohdalla niin perässä ajanut maija jäi jonnekin kauas horisonttiin.
 
hyviä otsikoita, miten voi ’hurjastella’ ”jonon” perällä joka ajaa samaa vauhtia rekan kanssa motarilla vaikka itse tie on ihan kohtis kunnossa.


Ehkä tuo nyt kuitenkin kuvastaa sitä että pikemmin edessä ei osattu kuin että takana olisi hurjasteltu. Pitäähän sitä jotain viihdykettä keksi ja sovittaa ajotapa valllitsevaan tilannenopeuteen vai miten se meni :):):).
 
hyviä otsikoita, miten voi ’hurjastella’ ”jonon” perällä joka ajaa samaa vauhtia rekan kanssa motarilla vaikka itse tie on ihan kohtis kunnossa.


Ehkä tuo nyt kuitenkin kuvastaa sitä että pikemmin edessä ei osattu kuin että takana olisi hurjasteltu. Pitäähän sitä jotain viihdykettä keksi ja sovittaa ajotapa valllitsevaan tilannenopeuteen vai miten se meni :):):).
Liitteenä kuvakaappaus videolta.

Hyvinkään paikkeilta, voi tulla pitkä matka jos tuossa jo alkoi tylsistyttään.
 

Liitteet

  • kuva_2023-12-23_200221802.png
    kuva_2023-12-23_200221802.png
    148,7 KB · Luettu: 108
  • kuva_2023-12-23_200725580.png
    kuva_2023-12-23_200725580.png
    106,3 KB · Luettu: 109
  • Tykkää
Reactions: a-p
hyviä otsikoita, miten voi ’hurjastella’ ”jonon” perällä joka ajaa samaa vauhtia rekan kanssa motarilla vaikka itse tie on ihan kohtis kunnossa.


Ehkä tuo nyt kuitenkin kuvastaa sitä että pikemmin edessä ei osattu kuin että takana olisi hurjasteltu. Pitäähän sitä jotain viihdykettä keksi ja sovittaa ajotapa valllitsevaan tilannenopeuteen vai miten se meni :):):).

Ihan uskomatonta perseilyä, kortti pois tollaselta pelleltä.
 
Ihan uskomatonta perseilyä, kortti pois tollaselta pelleltä.


Kortti pois oikeasti pidemmäksi ajaksi.

Stereotypiat ovat vahvistuneet bemari ja audikuskeista. Monesti sitä on perässä roikkunut motarilla jommankumpi ajoneuvo.

Mittarissa minulla on ollut vakkarin 110km/h, joka on gps:ssän mukaan 104-105km/h. Tämä satasen pätkällä, eli kyseessä ei ole mateluvauhti.

Tänäänkin perään vasemmalla kaistalla tunki bemarin kosla ja turvaetäisyys oli muutamia metrejä ja kuski kokoajan yritti tunkea jokaikiseen väliin.

Tuossa oli hieman pidempi jono ohitettavana, jossa oli useampi kuorma-auto, jotka eivät siinä kulje satasta.

Lopulta se perässä kyntänyt veti oikealta ohi ja tunki keulan eteen. Tuosta ei paljoa hyötyä ollut, koska hän jäi hinkkaamaan edessä olleen toisen auton perään.

Pyrin itse pitämää edellä olevaan autoon hyvää väliä, koska se liukkaus voi olla läsnä.
 
Ehkä tuo nyt kuitenkin kuvastaa sitä että pikemmin edessä ei osattu kuin että takana olisi hurjasteltu. Pitäähän sitä jotain viihdykettä keksi ja sovittaa ajotapa valllitsevaan tilannenopeuteen vai miten se meni :):):).

Ei tuolla edelläolevat mitään paremmin osata voi, kun jonoa voi olla stadiin asti tai jokatapauksessa tuo pöperökeli on sellainen, että vauhti on normaalia hiljaisempi, ei sille mitään mahda.
Onhan se leikkiminen liukkaalla kivaa, mutta aivan idioottimaisen väärä paikka tuolla muun liikenteen joukossa ja vielä kuitenkin ihan kohtuullisissa vauhdeissa vielä. Jossain liikenneympyrässä tai mutkassa voi vielä vähän kikkailla turvallisestikin jos näkyvyys on hyvä eikä juuri muuta liikennettä ole, mutta ruuhkassa liukkaalla motarilla on kyllä erittäin ¤##&&!!XX
 
Ei tuolla edelläolevat mitään paremmin osata voi, kun jonoa voi olla stadiin asti tai jokatapauksessa tuo pöperökeli on sellainen, että vauhti on normaalia hiljaisempi, ei sille mitään mahda.
videosta näyttäisi että siinä on vain 2-3 autoa edessä, toisekseen siinä rekan takana on koko matkan täysin sula baana niin siinä voi ajaa hyvin ajaa sitä samaa vauhtia mitä rekkakin menee kun vasemmalla ei tunnuttu lujempaa pääsevän. Vasemmalla kaistalla on myös latu täysin auki eli 140 menee ihan heittämällä kun vaan käyttää oikeaa poljinta. Ainoastaan kaistaa vaihtaessa vaaditaan vähän tarkkuutta ko. tiellä.
 
Vaikka onkin kulunut juttu mutta olin liittymässä kiihdytyskaistalta ja katsoin paikan sinisen skodan perään no tietenkin sen takana tuleva alkaa vetää väliä kiinni ja hieman nosti veren painetta eilisessä kelissä kun esim kiihdytyskaistalla oli 10-15cm pöpperöä.
 
Tuolta Audikuskilta voisi kyllä kortin viedä. Selvästi ruvennut lapsettamaan kun ei muut edessä ole siitä raskaasta ajoneuvosta ohi päässeet, mutta hohoijakkaa mitä perseilyä. Siellä selvästi luullaan, että se Audi pysyy tiellä kun "Quattro". Joopasen joo. Ois ajanut romunsa keskikaistaleelle paskaksi niin ois ainakin jonkin aikaa poissa liikenteestä perseilemästä.
 
Median kyky ja halu poistaa itseltään viimeisetkin uskottavuuden rippeet on aika huvittavaa seurattavaa. Katsokaa vain: jos uutisessa puhutaan jotain autolla ajamisesta yli nopeusrajoituksen, niin se on aina hurjastelua. Joka kerta.

Mulla oli kerran nuorena ja tyhmänä tyttöystävä, jonka mielestä nopeusrajoitukset ovat aina oikeassa ja niiden orjallinen noudattaminen on ainoa mahdollisuus ajaa turvallisesti. Olen erittäin iloinen siitä etten tiedä mitä hänelle nykyään kuuluu, mutta ainakin silloin jo hän oli todella kaamea kuljettaja.
 
sivupeilistä ei näe takana olevan vilkkua (jos sitä jaksoi edes käyttää), kun auto on tarpeeksi lähellä perässä.
Tämä. Neli- tai useampikaistaisilla teillä tuo vilkuton pujottelu on yleistynyt paljon. Onhan se merkinantolaitteen käyttö kuitenkin tolkuttoman paljon vaadittu. Mutta mitäs muista kun minäminäminä..
 
Tämä. Neli- tai useampikaistaisilla teillä tuo vilkuton pujottelu on yleistynyt paljon. Onhan se merkinantolaitteen käyttö kuitenkin tolkuttoman paljon vaadittu. Mutta mitäs muista kun minäminäminä..
Jos laittaa vilkun päälle ennen liikettä, hyvin usein sitä tilaa muodostuu. Liian ujo ei siis kannata olla. Ja toisaalta yllätystaktiikka vain provosoi.

Ja jos joskus joku päättääkin vilkun takia ajaa raon kiinni ja edellämenevän auton tappituntumaan, sen taakse muodostuu sitten uusi autonmentävä rako.
 
videosta näyttäisi että siinä on vain 2-3 autoa edessä, toisekseen siinä rekan takana on koko matkan täysin sula baana niin siinä voi ajaa hyvin ajaa sitä samaa vauhtia mitä rekkakin menee kun vasemmalla ei tunnuttu lujempaa pääsevän. Vasemmalla kaistalla on myös latu täysin auki eli 140 menee ihan heittämällä kun vaan käyttää oikeaa poljinta. Ainoastaan kaistaa vaihtaessa vaaditaan vähän tarkkuutta ko. tiellä.
Eli tän perjantain kelissä, satasen talvirajoituksella, olisi parempien kuskien pitänyt 140kmh päästä painamaan vasenta kaistaa?
 
Eli tän perjantain kelissä, satasen talvirajoituksella, olisi parempien kuskien pitänyt 140kmh päästä painamaan vasenta kaistaa?
Ei, vaan jotkut tuuhiot ohittaa 88 kulkevaa rekkaa 91 vauhdilla sellaisella tiellä jolla ei olisi mitään teknistä estettä ajaa 140. Toisin sanoen ”ohitukseen” käytetty nopeus täysin naurettavaa luokkaa.
 
hyviä otsikoita, miten voi ’hurjastella’ ”jonon” perällä joka ajaa samaa vauhtia rekan kanssa motarilla vaikka itse tie on ihan kohtis kunnossa.


Ehkä tuo nyt kuitenkin kuvastaa sitä että pikemmin edessä ei osattu kuin että takana olisi hurjasteltu. Pitäähän sitä jotain viihdykettä keksi ja sovittaa ajotapa valllitsevaan tilannenopeuteen vai miten se meni :):):).

Ihan samanlaista perseilyä harrastettu juniorina ja ainakin landella käytännössä kaikki parikymppiset touhusi jotain tollasta. Itsekin muistan kun on motarilla ohiteltu autoja kylki edellä 140 lasissa. Ei niistä kukaan silloin jaksanut pulttia ottaa, toki ei silloin kyllä tällaista someakaan ollut missä niitä jaella, mutta moiset touhut meni "pojat on poikia" olankohautuksella ja vanhemmistakin moni kuittasi hommat sillä että oppivatpahan ajamaan. En nyt tuollaista touhua liikenteen seassa hyvällä katso, mutta ei tuo nyt mielestäni kyllä mitään iltalehti-tason kommentointiakaan kyllä edellytä.

Väärä paikka perseilyyn, mutta ei tuossa nyt mitään kovin dramaattista kyllä tapahtunut. Väitän että kaverilta joka noin tekee, onnistuu se auton käsittelykin vähän eri tapaan kuin noilta jormilta jotka eivät uskalla rekastakaan ohi. Eihän tuossa ollut edes mitään läheltä piti tilannetta ja auto oli koko ajan lapasessa? Olisi ihan hyvä että vaikka nelikymppisestä eteenpäin pistettäisiin 4 vuoden välein kuskit jääradalle jollain takavedolla tai nelikolla ja rata pitäisi päästä aikarajaan jotta saa pitää kortin.

Tämä vuodatus sen takia että ajelen päivässä 100km moottoritietä ja ei Jeesus sentään kun on varovaista touhua kun vähän lunta sataa.

Edit: tarkemmin kun lukee noita kommentteja tuosta videosta, niin tuntuu siltä että suurin osa kommentoijista ei edes tiedä mitä pitäisi tehdä jos haluaisi noin leikkiä. Hyvä kommentoida kun itse vedetään kädet silmille ja huudetaan kun auto nousee pikku latikaiseen loskan päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä kommentoida kun itse vedetään kädet silmille ja huudetaan kun auto nousee pikku latikaiseen loskan päälle.
Tää on se huono puoli uudemmissa autoissa ja niiden teknisissä apuvälineissä. Tuolla liikenteessä on älyttömästi sellaista porukkaa joka ei saisi jotain 70-luvun Taunusta edes käyntiin, talvikelillä ajamisesta puhumattakaan.
 
Tää on se huono puoli uudemmissa autoissa ja niiden teknisissä apuvälineissä. Tuolla liikenteessä on älyttömästi sellaista porukkaa joka ei saisi jotain 70-luvun Taunusta edes käyntiin, talvikelillä ajamisesta puhumattakaan.
Miksi edes pitäisi? Ajat muuttuu.
Tuskin kovin moni taunussukupolvesta handlaisi hevosia kärryineen liikenteen seassa.
 
Taunuksen huippuvuosina Suomessa kuoli toista tuhatta ihmistä vuosittain liikenteestä. Varmaan oli just niitä huonoja kuskeja silloinkin.

Muutenkin naurattaa toi väite että Audilla liikenteen seassa perää heittelevät olisivat jotenkin keskimääräistä taitavampia kuskeja. Se liikenne ei ole mitään rallia, eikä yksikään touhutippa housuissa kaahaava parikymppinen ole takuulla parempi toimimaan liikenteessä kuin kokeneemmat ja varovaisemmat kuljettajat. Ei vaikka kuinka olisi kaveriporukan kovin driftaaja Cittarin parkkipaikalla ja omistaisi kylän isoimmat stereot.

Huvin vuoksi piti taas googlettaa kolareita liittyen tohon sladitteluun, ja niin. Ei siellä tosiaan niitä tientukkoja ja muita jormia ollut kuin ehkä vastapuolella osumaa ottaneena.
 
Nyt kun tuota lunta näyttäisi tänä talvena riittävän ja sitä on ainakin täällä Jyväskylässä paikoin jo niin paljon, että risteyksissäkin alkaa olla huomattavia lumivalleja ja kasoja, joiden takaa ei näe mitenkään risteävää liikennettä, oikeastaan toivoisin, että myös ns. etuajo-oikeutettua väylää ajavat osaisivat tämän ottaa huomioon ja osaisivat tarvittaessa hidastaa tai antaa tilaa kääntyvälle. Itse olin tällaisessa tilanteessa ja voin heti sanoa, että olin se kääntyvä osapuoli. Yritin kääntyä T-risteyksessä vasemmalle ja siinä tien laidassa oli niin korkea lumivalli, ettei vasemmalle nähnyt käytännössä ollenkaan, vaan oli pakko varovasti hivuttaa autoa eteenpäin. Ei vaikuttanut ketään tulevan, mutta sitten kun olin jo hyvän matkaa edennyt, sieltä tulikin auto melko kovalla nopeudella ja vielä täysin ilman valoja, joten olosuhteista johtuen meinasi tulla vähän turhan jännittävä tilanne. Ehdin onneksi alta pois, mutta valoton kuski ei välittänyt edes hidastaa tilanteen nähdessään, vaan oltaisiin varmaan oltu siinä kolarissa, jos olisin esim. jäänyt risteykseen sutimaan tms.

Toteanpa vain samalla, etten aina ymmärrä heitäkään, jotka tuntuvat pitävän niin kiinni oikeuksistaan liikenteessä, että ajetaan mieluummin vaikka kolari tai ainakin omalla toiminnalla kasvatetaan riskiä, kun pidetään kynsin ja hampain kiinni niistä omista oikeuksista.
 
Taunuksen huippuvuosina Suomessa kuoli toista tuhatta ihmistä vuosittain liikenteestä. Varmaan oli just niitä huonoja kuskeja silloinkin.

Muutenkin naurattaa toi väite että Audilla liikenteen seassa perää heittelevät olisivat jotenkin keskimääräistä taitavampia kuskeja. Se liikenne ei ole mitään rallia, eikä yksikään touhutippa housuissa kaahaava parikymppinen ole takuulla parempi toimimaan liikenteessä kuin kokeneemmat ja varovaisemmat kuljettajat. Ei vaikka kuinka olisi kaveriporukan kovin driftaaja Cittarin parkkipaikalla ja omistaisi kylän isoimmat stereot.

Huvin vuoksi piti taas googlettaa kolareita liittyen tohon sladitteluun, ja niin. Ei siellä tosiaan niitä tientukkoja ja muita jormia ollut kuin ehkä vastapuolella osumaa ottaneena.

Kommentoimatta tuohon iltapaskalehden Audivideoon tai leikkimiseen niin ...

Faktaahan on vain se, että mitä enemmän asiaa X, Y tai Z yksilö harjoittelee - sitä paremmaksi siinä vääjäämättä tulee. Ja mitä vähemmän, sitä paskemmaksi. Yksinkertaisille ihmisille yksinkertainen esimerkki: Kuljettaja joka ajaa 5tkm vuodessa vrt. kuljettaja joka ajaa 50tkm vuodessa.

Yllättävän tilanteen (hirvieläin, ihminen / lapsi, yllättävä luisto, väistötilanne, keksi lisää yllätyksiä liikenteestä) sattuessa kohdalle 50tkm vuodessa ajava kuski osaa toimia jos ei 10x niin vähintään 2x paremmin kuin 5tkm vuodessa. Ja tämä vain korreloitui siihen aikaan kun autoissa ei ollut ESP:tä ym. Ne kädettömät kuoli ja vammautui kun turvallisen ajamisen jonkisortin määre oli geneerisesti "osaaminen", ei räpeltäminen.

:kahvi:
 
videosta näyttäisi että siinä on vain 2-3 autoa edessä, toisekseen siinä rekan takana on koko matkan täysin sula baana niin siinä voi ajaa hyvin ajaa sitä samaa vauhtia mitä rekkakin menee kun vasemmalla ei tunnuttu lujempaa pääsevän. Vasemmalla kaistalla on myös latu täysin auki eli 140 menee ihan heittämällä kun vaan käyttää oikeaa poljinta. Ainoastaan kaistaa vaihtaessa vaaditaan vähän tarkkuutta ko. tiellä.
Videosta ei tarkkaa kuvaa saanut jonon pituudesta, mutta vaikuttaisi olevan tiukassa nipussa useampi auto, ja hyvin uskottavaa että että molemmilla kaistoilla sitä jonoutumista ollut koko matkan.

Vasenkaista eteni reippaammin kuin oikea, jos rekkaa pitää jonain verokkinopeutena, niin videon hetkellä ei tuosta voi varamaksi sanoa mentiinkö selkeästi ylinopeutta, vai rajoitustenmukaan.

Nuoruuuden piikkii tuota laitettu, se nyt ollut vuosikymmentä aihe miten nuoret sitä ja tätä, ja toki ymmärrettään että nuorena ei mietitä seurauksia, otetaan , haetaan riskiä. Siksi sitä ajolupaa moni oli ottamassa määräajaksi pois.

Videon kohdalla ei tainnut olla keskikaiteita, ja vetelee edelläolevan kontissa, vilkas liikenne, liukaskeli, vauhtia.
 
Kommentoimatta tuohon iltapaskalehden Audivideoon tai leikkimiseen niin ...

Faktaahan on vain se, että mitä enemmän asiaa X, Y tai Z yksilö harjoittelee - sitä paremmaksi siinä vääjäämättä tulee. Ja mitä vähemmän, sitä paskemmaksi. Yksinkertaisille ihmisille yksinkertainen esimerkki: Kuljettaja joka ajaa 5tkm vuodessa vrt. kuljettaja joka ajaa 50tkm vuodessa.

Yllättävän tilanteen (hirvieläin, ihminen / lapsi, yllättävä luisto, väistötilanne, keksi lisää yllätyksiä liikenteestä) sattuessa kohdalle 50tkm vuodessa ajava kuski osaa toimia jos ei 10x niin vähintään 2x paremmin kuin 5tkm vuodessa. Ja tämä vain korreloitui siihen aikaan kun autoissa ei ollut ESP:tä ym. Ne kädettömät kuoli ja vammautui kun turvallisen ajamisen jonkisortin määre oli geneerisesti "osaaminen", ei räpeltäminen.

:kahvi:
Oppii jos ei kuole. Mutta mitä oppii tarkalleen? Ilmeisesti ainakin sen, että ne vastaantulevat väistää aina.

Itse muutin pois kehyskunnasta sen jälkeen, kun tuli parikin eri sankaria vastaan lyhyen ajan välein: toinen harjoitteli tuollaista luistoa, tosin kahva edellä pitkällä vastaantulijoiden kaistalla, toinen taas harjoitteli kaverinsa kanssa kiihdytystä liikennevaloista omalaatuisella tavalla... ottamalla ensin vauhtia pikkukadun pimeän mutkan takaa niin, että sai risteykseen mennessä kelattua vauhdit sopiviksi (satasen tienoille nyt ainakin). Ennakkoaavistus - en edes tiedä mistä, autoa ei vielä näkynyt tai kuulunut - hidasti vasemmalle kääntymistäni kyseisissä valoissa sen verran etten ollut ehtinyt juuri poikittain risteykseen kun bemari suhahti ohi.

No ei se ollut ainoa syy eikä muutto tietenkään tapahtunut välittömästi, mutta en ole jäänyt nostalgioimaankaan paikasta tai siitä ns. amislaisesta asenteesta (miksi sitä aikoinaan kutsuttiin).
 
  • Tykkää
Reactions: 10R
Faktaahan on vain se, että mitä enemmän asiaa X, Y tai Z yksilö harjoittelee - sitä paremmaksi siinä vääjäämättä tulee. Ja mitä vähemmän, sitä paskemmaksi. Yksinkertaisille ihmisille yksinkertainen esimerkki: Kuljettaja joka ajaa 5tkm vuodessa vrt. kuljettaja joka ajaa 50tkm vuodessa.

Kokemattomalta toki puuttuu sitä kokemus tuomaa kokemusta. Mutta osa jotka ajavat paljon, niin ehkä oppivat sitä autoa paremmin tunteen ja käsitteleen, mutta eivät juurikaan kehitty autoilijana liikenteessä, osa heistä sitten ulosmittaa oppimansa. ja jos kyse ns kokemuspohjaisesta oppimisesta niin herkästi tulee niitä ns väärinopittuja juttuja.

Vaikea ns osaamis järjestykseen laittaa kilometrin mukaan. Niitä vaarallismpia löytyy kyllä noista paljon vuodessa-ajavistakin. Toki ne aloittelijat ovat aina heitä joilla ei ole kilometrejä kiertynyt.

Edit:
Jos viitataan nuoruuteen ja siihen että iän myötä tuli järkeä liikenteeseen, niin varmaan monella niin käy, mutta jos vähän liikennettä seuraa niin ei kaikilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä keskustelussa ei huomioida ollenkaan niitä todella vaarallisia kuskeja joita ei ajokäyttäytymisen perusteella erota liikenteestä. Nämä hartialukko-jormat ja muut vastaavat.

Vähän sama efekti kuin jos ajat rajoitusten mukaan pirun kovaäänisellä autolla, olet automaattisesti kaahari ja saat paheksuvia katseita. Kun ajat samoissa oloissa harmaalla dieselgolfilla reilua ylinopeutta, ei kukaan noteeraa mitenkään.
 
Teinibemarikuski taas vauhdissa, ohittaessa lähti bemari käsistä ja bemari tuli kylki edellä vastaantulijaan

Todella ihme, että tuossa ei kukaan kuollut

Yksityiskohdat onnettomuudesta selvisi siis paikallisen puskaradion kautta, olen tässä lähistöllä joulua viettämässä.

 
Teinibemarikuski taas vauhdissa, ohittaessa lähti bemari käsistä ja bemari tuli kylki edellä vastaantulijaan

Todella ihme, että tuossa ei kukaan kuollut

Yksityiskohdat onnettomuudesta selvisi siis paikallisen puskaradion kautta, olen tässä lähistöllä joulua viettämässä.

Eilen juuri itse ajoin tuosta osana 525km lomaltapaluumatkaa. Ei paljoa näkynyt ohittelijoita koko reissulla niin liikenne oli koko matkan sujuvaa vaikka autoja riitti. Ehkä vähän vaikuttaa jos on perheet kyydissä autoissa.

Lyhyen turvavälin tunareita kyllä erottui joukosta, mutta niitäkin selvästi normaalia vähemmän. Pääsääntöisesti suurin osa liikkui riitävien välien kanssa tasaista rajoitus -5/-10 ilman ohittelijoita. Harvinaisen rentouttavaa touhua.
 
Ääritilanteita ei koskaan opi hallitsemaan, jos ei koskaan harjoittele ääritilanteita. Liikenteessä on monia vääriä paikkoja ajotaidon kehittämiselle, mutta samalla sitä varten on vain yksi täysin väärä ajankohta. Se ajankohta on "ei milloinkaan".

Moni on jo vetäytynyt kokonaan turvajärjestelmien taakse ja uskoo mainoksiin niin paatoksella, ettei mieleen juolahda mikä kauhea vaara ajotaidon puutteeseen liittyy. Jos auto muutamissa tilanteissa osaisikin automaattisesti paikata kuskin virheet, niin ilman ajotaitoa yksikään kuski ei opi ymmärtämään missä tilanteessa, mistä syystä ja millä tavalla virhe syntyy.

Autoa täytyy tarvittaessa osata ajaa niin, että turvajärjestelmät eivät aktivoidu, ja tämä on pystyttävä tekemään aina liikenteen vaatimissa nopeuksissa. Samoin on jokaisen tiedettävä mitä auto tekee kunkin turvajärjestelmän aktivoituessa. Turvavarustellulla autolla ajaminen ei mitenkään poista kuskin vastuuta omasta ja autonsa tekemisistä. Reaktiot on tosin opeteltava hieman toisenlaisiksi, koska auto tekee osan tarvittavista korjauksista puoliksi itsestään.

Se joka ei osaa kunnolla ajaa, ei kuulu ratin taakse ollenkaan - vaikka kuinka paljon elektroniikkaa olisi lastattu kuskin kyvyttömyyttä kompensoimaan. Ja koska ajotaito on välttämättömyys, sitä on terveellä ja vastuullisella tavalla myös jatkuvasti harjoitettava. Liikenteessä ei tule ajaa kilpaa tai tehdä drifting-näytöksiä vastaantulijoiden etupuskureihin, mutta ajotaito on otettava vakavasti. Se ei ruumiita laskettaessa paljoa lohduta, että syyllinen on nimellisesti noudattanut niin ja niin montaa eri liikennesääntöä.
 
Viimeksi muokattu:
Ääritilanteita ei koskaan opi hallitsemaan, jos ei koskaan harjoittele ääritilateita. Liikenteessä on monia vääriä paikkoja ajotaidon kehittämiselle, mutta samalla sitä varten on vain yksi täysin väärä ajankohta. Se ajankohta on "ei milloinkaan".

Moni on jo vetäytynyt kokonaan turvajärjestelmien taakse ja uskoo mainoksiin niin paatoksella, ettei mieleen juolahda mikä kauhea vaara ajotaidon puutteeseen liittyy. Jos auto muutamissa tilanteissa osaisikin automaattisesti paikata kuskin virheet, niin ilman ajotaitoa yksikään kuski ei opi ymmärtämään missä tilanteessa, mistä syystä ja millä tavalla virhe syntyy.

Autoa täytyy tarvittaessa osata ajaa niin, että turvajärjestelmät eivät aktivoidu, ja tämä on pystyttävä tekemään aina liikenteen vaatimissa nopeuksissa. Samoin on jokaisen tiedettävä mitä auto tekee kunkin turvajärjestelmän aktivoituessa. Turvavarustellulla autolla ajaminen ei mitenkään poista kuskin vastuuta omasta ja autonsa tekemisistä. Reaktiot on tosin opeteltava hieman toisenlaisiksi, koska auto tekee osan tarvittavista korjauksista puoliksi itsestään.

Se joka ei osaa kunnolla ajaa, ei kuulu ratin taakse ollenkaan - vaikka kuinka paljon elektroniikkaa olisi lastattu kuskin kyvyttömyyttä kompensoimaan. Ja koska ajotaito on välttämättömyys, sitä on terveellä ja vastuullisella tavalla myös jatkuvasti harjoitettava. Liikenteessä ei tule ajaa kilpaa tai tehdä drifting-näytöksiä vastaantulijoiden etupuskureihin, mutta ajotaito on otettava vakavasti. Se ei ruumiita laskettaessa paljoa lohduta, että syyllinen on nimellisesti noudattanut niin ja niin montaa eri liikennesääntöä.
Ehkä se tärkein taito ei ole virheistä selviäminen, vaan virheiden välttäminen.
Turvajärjestelmät, ajohallintaan liittyvät ovat rajusti vähentää sitä hyötyä mikä tulee taidosta selvitä tilanteesta kun ajoneuvo alkaa lipsuun käsistä.

Se on toki tärkeä taito että tunnistaa takapuolella liukkauden ym, toki tänäpäivänä se autokin siitä varoittaa, eli enemmän kyse siitä että kuljettaja huomio varaitukset, sovittaa vauhdin.

Silti olisi hyvä että olisi ratoja joissa voisi kokeilla niitä rajoja, oppisi vähän sen auton käyttäytymistä kun rajat ylitetään
 
Silti olisi hyvä että olisi ratoja joissa voisi kokeilla niitä rajoja, oppisi vähän sen auton käyttäytymistä kun rajat ylitetään
Niitä on vielä jonkun verran jäljellä, vaikka ajokorttilakiuudistus joitain vuosia sitten vei niistä suuren osan.

Aiemmin liukasradalla käytiin kaikkien kanssa kahdesti ja malli kopioitiin hyin toimivana täältä myös norjaan.

Norjassa kuitenkin harjoiteltiin vain autolla liukastelua ja uusien kuskien ulosajot moninkertaistui. Autolla leikkimisen harjoittelu radalla johti autolla leikkimiseen liikenteessä ja uudet kuljettajat olivat tämän takia keskimääräistä huonompia.

Sitten ne kopioi myös opetusohjelman, jossa käytiin läpi lähinnä riskitilanteiden välttämistä ja ulosajot väheni selvästi.

Sitten tuli KesKokPer-Berner ja Suomessa päätettiin että radalla käynti on turhaa. Radat meni isolta osin nurin ja uudet kuskit on tästä lähtien harjoitelleet liukkaalla ajot simulaattoreilla ja se teoriaosuus missä vältetään tilanteisiin joutumista, poistettiin kokonaan...

Nyt jos haluaa oppia ajamaan, niin voi mennä vaikka Norjaan, missä nämä hommat osataan.
 
Viimeksi muokattu:
80-alueella kameraan 50kmh, rampille 40kmh, kehällä 60@80kmh kun on talvi ja pelottaa. Rampilta eteen (jatkuu myös suoraan) ilman vilkkua ~50% nopeudella, pitsa-yaris rampilla ojassa.
Viikossa ehtii tuon verran näkemään tietyn ryhmän suorituksia.
 
videosta näyttäisi että siinä on vain 2-3 autoa edessä, toisekseen siinä rekan takana on koko matkan täysin sula baana niin siinä voi ajaa hyvin ajaa sitä samaa vauhtia mitä rekkakin menee kun vasemmalla ei tunnuttu lujempaa pääsevän. Vasemmalla kaistalla on myös latu täysin auki eli 140 menee ihan heittämällä kun vaan käyttää oikeaa poljinta. Ainoastaan kaistaa vaihtaessa vaaditaan vähän tarkkuutta ko. tiellä.


Sohjopaskaisella tiellä 140. Ei vaikuta mitenkään liikenteessä ajamiselta, enemmän adrenaliinisyöksyjen metsästykseltä.

Video kyllä kyntää hyvin esille muutamia kuskityyppejä, joilla ei ole ajotaitoa ajaa vastaohjauksella. Propsit siitä, niiden kommentit on ratkiriemukkaita. Ihan jo liukkaan ajokelin kurssin sisältö ja ne kommentit kertovat paljon siitä, onko taitoja hankittu tai ylläpidetty.

@TurboJ kiteytti timanttisen hyvin tuossa muutama viesti ylempänä ajotaidon tarpeita.
 
Liukasrata on toki hyvä paikka opetella, mutta aika monet liikenteessä tapahtuvat ulosajot ovat ennemmin vaihtuvan kelin aiheuttamaa. Tokihan voi mennä pihalle ihan liukkaan kelin takia, mutta veikkaisin että perusrauhallinen kuski vain reagoi esim. loskakeliin ja renkaan pidon muutokseen väärin. Eli kun kääntämällä ei auto vielä käänny niin käännetään lisää jolloin kun pito palaa lähdetään iloisesti pöpelikköön. En tiedä ovatko radat parantuneet tältä osin, mutta ainakaan aikanaan ne eivät ko. tyyppisiä tilanteita hirveästi sisältäneet.
 
Liukasrata on toki hyvä paikka opetella, mutta aika monet liikenteessä tapahtuvat ulosajot ovat ennemmin vaihtuvan kelin aiheuttamaa. Tokihan voi mennä pihalle ihan liukkaan kelin takia, mutta veikkaisin että perusrauhallinen kuski vain reagoi esim. loskakeliin ja renkaan pidon muutokseen väärin. Eli kun kääntämällä ei auto vielä käänny niin käännetään lisää jolloin kun pito palaa lähdetään iloisesti pöpelikköön. En tiedä ovatko radat parantuneet tältä osin, mutta ainakaan aikanaan ne eivät ko. tyyppisiä tilanteita hirveästi sisältäneet.
Tuo liiasta kääntämisestä pois opettelu on radoilla ollut pitkään sitä perusharjoittelua.
 
Onko enää? Näissä "simulaattoreissa".

Itse ajoin juuri 2kk sitten kortin 40weenä. Simulaattorilla liukkailla ja henkilökohtainen mielipiteeni, että oli aivan perseestä. En oppinut mitään. Ehkä joku toinen oppii, mutta minä en. Kiinteistönhoitaja olen niin joutunut jo olemaan sohjossa jumissa ym. Hyvin pärjännyt kuitenkin.

Simussa opin pitkien valojen käyttöä. Muuta en.
 
Onko enää? Näissä "simulaattoreissa".
Radalla autolla käyvillä on, simulaattoreilla ei. Eli suurimmalla osalla näitä juttuja ei enää opeteta.

muoks: Tuleva EU:n ajokorttidirektiivi voi tosin korjata tilanteen. Sen jälkeen kansallisella päätösvallalla ei enää voi huonontaa koulutusta vapaasti.
 
Viimeksi muokattu:
Oikea tapa reagoida on lisätä kaasua, jos ei ole säästänyt väärässä paikassa ja hankkinut etuvetoista autoa.
Oikea tapa on vähentää kaasua, jolloin painonsiirto etupyörille palauttaa pidon ja pitää ohjauskulma pienenä, jos ei ole säästänyt väärässä paikassa ja opetellut ajamaan jollain ajopelillä radalla käynnin sijaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 994
Viestejä
4 665 135
Jäsenet
76 542
Uusin jäsen
Jaskajoku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom