Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Näin kun auto alkoi peruuttaa ruudustaan ja jonkin ajan päästä tämän peruutusoperaation lähelle takaa ilmestyi toinen auto. Toinen auto ajoi tilanteeseen oudon äkäisesti, ikään kuin vittuuntuneena siitä, että joku peruuttelee ruudusta, eikä jättänyt mitään väliä peruuttavaan autoon.

Tämä on kyllä erikoinen ilmiö. Koetaan ikäänkuin väärintekijäksi se peruuttaja, koska ruudusta peruuttajan pitäisi luonnollisesti väistää. Siihen kun pysähtyisi ja antaisi peruuttajan tulla rauhassa ruudusta ulos, niin tilanne olisi äkkiä ohi ilman vaaratilanteita.

Menee vähän samaan sarjaan, kun olen kiihdytyskaistalla liittymässä motarille ja olen jo katsonut sopivan välin ja sovittanut vauhtini motarilla ajajien vauhtiin, niin motarilla perässä tuleva painaa kaasun syvemmälle ja ajaakin välin kiinni, niin että hänen eteensä en varmasti tule. Joskus nähnyt kun tällainen sankari ajaa välin niin tiukkaan, että jos se edellä ajava jostain syystä joutuisi hiljentämään, niin peräänajo olisi lähes varma.

Lisäksi moni ei ymmärrä, että kun peruuttaa ruudusta ajoväylälle, niin viereiset autot blokkaavat näkymää sen verran, ettei sinne ajoväylälle edes kunnolla näe ennenkuin on jonkin matkaa peruuttanut ulos. Minullakin on auton perässä kamerat molemmille sivuille, mutta eihän niillä näe ennenkuin perä on puoli metriä ajoväylän puolella.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi moni ei ymmärrä, että kun peruuttaa ruudusta ajoväylälle, niin viereiset autot blokkaavat näkymää sen verran, ettei sinne ajoväylälle edes kunnolla näe ennenkuin on jonkin matkaa peruuttanut ulos. Minullakin on auton perässä kamerat molemmille sivuille, mutta eihän niillä näe ennenkuin perä on puoli metriä ajoväylän puolella.

Tämä korostuu vielä näinä citymaaturiaikoina, kun ajaa perinteisemmän matalalla henkilöautolla. Vieressä ei tarvitse olla kuin joku Qashqai, niin sivulle ei omalta kuskin paikalta näe, ennen kuin kuskin penkki on viereisen auton perän kohdalla. Siksi pyrin sekä antamaan reilusti tilaa parkkipaikoilla, että peruuttamaan ruudusta todella varovasti.
 
Samaa kohtelua välillä itse kokee, kun on tapana yleensä peruuttaa ruutuun ja se välillä tulee takana oleville olevinaan yllätyksenä.
Pyrin myös itse aina pakilla ruutuun, on sitten se pois lähtö mukavampaa. Se tosiaan jotekin usein tulee toisille todella yllättäen vaikka vilkkuakin käyttää ja ajolinjoista voisi jotakin päätellä, että joku aikoo peruuttaa ruutuun sisälle. Usein se oma peruutuskin keskeytyy, kun takaa tulee joku urpo ihan reppuun kiinni ja laittaa "portin kiinni".
Muutenkin vituttaa parkkipaikoilla liian kovaa ajavat.

Toinen vitutus, kuskit jotka oikoo risteyksissä vaikka on muutakin liikennettä, tälläkin viikolla lukemattomia kertoja taajamassa on tullut tilanne, että olen ajamassa t-risteykseen alhaaltapäin aikeena kääntyä oikealle, samaan aikaan oikealta tulee auto ja on kääntymässä vasemmalle "alaspäin" ja oikaisee mutkan niin, että itse joudun tekemään äkkipysähdyksen jo kaukaa, ettei tule osumaa. Normaalistihan ei tarvitsisi kummankaan pysähtyä jos pysyttäisi kaistallaan.

Vielä yksi: Jotenkin tuntuu, että tänä talvena on poikkeuksellisen paljon tullut uunoja risteyksestä kolmion takaa eteen sekä taajamassa että sen ulkopuolella. Siis sillä tavalla, että kesäkelilläkin olisi ollut jo aika hikinen väli, mutta etenkin nyt talvella, se tulee näille kuskeille jotenkin yllätyksenä, että jäisellä tiellä se oma auto ei meinaa oikein päästäkään liikkeelle pois alta. Eikä edes ole yleensä ollut mitään junnukuskin näköisiä, vaan ihan varttuneempaa väkeä, oletettavasti ennenkin ajanut talvella.
 
Samaa kohtelua välillä itse kokee, kun on tapana yleensä peruuttaa ruutuun ja se välillä tulee takana oleville olevinaan yllätyksenä. Sinne parkkihalliin tai parkkipaikalle ei vaan kannattaisi pinna kireänä ajella.
Jos siinä jonkun pinna kiristyy, niin voisko syynä olla suorituksen kesto feat. ajoväylän liikenne seis yhden peruuttajan takia? Sama se toki jonkun etuperin ajavan urpon kanssa on, jos se vekslaa siinä edestakaisin ties miten pitkään. Välillä vaan tuntuu peruuttajista, että sitä on lehdestä luettu "oikea tapa" ja sitä sitten sokeasti noudatetaan yhtään katsomatta missä paikassa ja tilanteessa sen tekee. Siinä kohtaa, kun pitää alkaa ajosuunnan mukaiseen viistoparkkiinkin peruuttamaan, niin *ehkä* voisi jonkunmoiset kellot soida päässä, että tämä meni nyt vähän perseelleen. Täytyy kyllä rehellisesti tunnustaa, että en edes torvea älynnyt kaverille soittaa, kun olin niin hämmästynyt suorituksesta.

e: Esim. kauppakeskuksissa en ikinä peruuta ruutuun, koska en lähde kärryn kanssa sitten väliin muiden autoja kolhimaan tai vaihtoehtoisesti raahaamaan ostoksia autojen välistä takaluukkuun.
 
Eniten perseestä parkkipaikalla on urpot jotka syöksyy kävelen peruuttavan pakettiauton taakse. Sen takia itsellä ollut pitkään pakussa peruutuskamera. Juuri eilen joku syöksyi ihan mun pakun taakse sivusta, jos ei olisi ollut kameraa ja olisin sillä hetkellä vilkaissut toista sivupeiliä, niin alle olisi jäänyt.

Ei mitään itsesuojeluvaistoa...
 
Aika huvittavaa, kun porukka haluaa pysäköidä tyhjälläkin parkkipaikalla lähelle muita autoja. Tänään Prisman parkkipaikka oli lähes tyhjä ja tilaa oli yllin kyllin myös aivan ovien lähellä. Silti joku mies halusi pysäköidä suuren maasturibemarinsa kahden auton väliin. Väli oli sen verran tiukka noin isolle autolle, että mies joutui autosta noustessaan avaamaan oven varovasti ja ujuttautumaan sieltä hankalasti.

Itse jätän autoni aina vähän sivuun muista, jos vain mahdollista. Tulee vähemmän kolhuja ja se pieni kävely tekee vain hyvää. On myös helpompi poistua ruudusta, kun on väljää, ja näkyvyys on 100 %. Aina silloin tällöin joku haluaa silti pysäköidä aivan mun auton viereen, siis vaikka vieressä olisi kymmeniä vapaita paikkoja yhtä kaukana tai lähempänä kauppaa tms.
 
Yleensä ei mikään harmita liikenteessä nykyään, mutta illalla töihin mennessä moottoritiellä lähdin ohittamaan paria edelle olevaa autoa, menivät jotain 90km/h. Itsellä n. 110km/h vauhtia niin eiköhän joku takana oleva tullut kiitettävää vauhtia aivan kiinni takapuskuriin ja perkeleenmoinen pitkien valojen vilkuttelu siihen päälle. Olisi pitänyt vauhtia himmata hetkeksi niin olisi saanut vähän kauemmin raivota siellä takana, mutta ei tullut heti mieleen, prkl.
 
Eniten perseestä parkkipaikalla on urpot jotka syöksyy kävelen peruuttavan pakettiauton taakse. Sen takia itsellä ollut pitkään pakussa peruutuskamera. Juuri eilen joku syöksyi ihan mun pakun taakse sivusta, jos ei olisi ollut kameraa ja olisin sillä hetkellä vilkaissut toista sivupeiliä, niin alle olisi jäänyt.

Ei mitään itsesuojeluvaistoa...
Kuvittelisi että kävelijän nopeus on suurempi kuin ilman näkyvyyttä peruuttavan pakettiauton.
 
Yleensä ei mikään harmita liikenteessä nykyään, mutta illalla töihin mennessä moottoritiellä lähdin ohittamaan paria edelle olevaa autoa, menivät jotain 90km/h. Itsellä n. 110km/h vauhtia niin eiköhän joku takana oleva tullut kiitettävää vauhtia aivan kiinni takapuskuriin ja perkeleenmoinen pitkien valojen vilkuttelu siihen päälle. Olisi pitänyt vauhtia himmata hetkeksi niin olisi saanut vähän kauemmin raivota siellä takana, mutta ei tullut heti mieleen, prkl.
Jos kahden auton ohituksen aikana, jonka teet +20 km/h niihin nähden joku ehtii sun puskuriin ja valoja vilkuttelemaan, niin taisit vetäistä katsomatta sen nenän eteen ohittamaan lähtiessäsi.
 
Jos kahden auton ohituksen aikana, jonka teet +20 km/h niihin nähden joku ehtii sun puskuriin ja valoja vilkuttelemaan, niin taisit vetäistä katsomatta sen nenän eteen ohittamaan lähtiessäsi.
Jos nää ohitettavat autot ajaa kunnon väleillä toisiinsa niin kyllä siinä sekunteja menee ja 130kmh paahtava jonne kerkeää paahtamaan välin kiinni.
 
Vielä yksi: Jotenkin tuntuu, että tänä talvena on poikkeuksellisen paljon tullut uunoja risteyksestä kolmion takaa eteen sekä taajamassa että sen ulkopuolella. Siis sillä tavalla, että kesäkelilläkin olisi ollut jo aika hikinen väli, mutta etenkin nyt talvella, se tulee näille kuskeille jotenkin yllätyksenä, että jäisellä tiellä se oma auto ei meinaa oikein päästäkään liikkeelle pois alta. Eikä edes ole yleensä ollut mitään junnukuskin näköisiä, vaan ihan varttuneempaa väkeä, oletettavasti ennenkin ajanut talvella.
Kolmion takaa eteen ajamista ihmetellyt itse viimeisten viikkojen aikana. Onneksi ei ole vielä kolahtanut yhteen. Eilen joku kruisaili kolmion takaa eteen, niin sai itse mutkitella kuin Rovanperä shikaanissa.
 
Jos kahden auton ohituksen aikana, jonka teet +20 km/h niihin nähden joku ehtii sun puskuriin ja valoja vilkuttelemaan, niin taisit vetäistä katsomatta sen nenän eteen ohittamaan lähtiessäsi.
Jos noilla kahdella autolla on järkevä turvaväli (3 sekuntia, eli vähintään n. 75 metriä) on vasemmalla kaistalla vietetty matka minimissään neljän tuollaisen turvavälin verran, eli reilu 300 metriä kun otetaan autojen viemä tila huomioon. Tuolla 20 km/h nopeuserolla siellä vietetään siis noin 54 sekuntia. Pyöristetään minuuttiin.


Jos takaa tuleva tulee tuosta vielä 20 km/h nopeuserolla, ehtii se takakonttiin kiinni vaikka turvaväliä olisi esim. 200 metriä ja silloinkin hätähousu joutuu lähemmäs puoli minuuttia odottamaan takana.

Mitä siis ehdotat ratkaisuksi? Ei saa lähteä ohittamaan jos takaa tuleva auto on alle 500 metrin päässä?
 
Jos siinä jonkun pinna kiristyy, niin voisko syynä olla suorituksen kesto feat. ajoväylän liikenne seis yhden peruuttajan takia? Sama se toki jonkun etuperin ajavan urpon kanssa on, jos se vekslaa siinä edestakaisin ties miten pitkään. Välillä vaan tuntuu peruuttajista, että sitä on lehdestä luettu "oikea tapa" ja sitä sitten sokeasti noudatetaan yhtään katsomatta missä paikassa ja tilanteessa sen tekee.
He joilla vaikeuksia peruuttaa, tyypillisesti ajavat etuperin ruutuun.

Parkkipaikan idea on siinä että sinne nimenomaan pysäköidään, annetaan se edessä olevan rauhallisesti ja turvallisesti ajaa parkkiin, eikä lähdetä estään, saati hätistään pois.

Jos jotain vuoronumeroita, niin ehkä se jonon ensimmäinen on ekana.

Siinä kohtaa, kun pitää alkaa ajosuunnan mukaiseen viistoparkkiinkin peruuttamaan, niin *ehkä* voisi jonkunmoiset kellot soida päässä, että tämä meni nyt vähän perseelleen. Täytyy kyllä rehellisesti tunnustaa, että en edes torvea älynnyt kaverille soittaa, kun olin niin hämmästynyt suorituksesta.
Vaikka ruutuun peruuttajat on vähemmistö, niin vinoruutuun peruuttaminen omalla kohdalla sen verran harvinainen harmiton näky, että kadunvastavirtaan pysäköijät pesee harmina mennen tullen.

Tämä ei ollut kannattus vinoparkki peruutukselle. ja se ei nyt ole mikään syys vastustaa normaali parkkiruutuun peruuttamista.

Jos kahden auton ohituksen aikana, jonka teet +20 km/h niihin nähden joku ehtii sun puskuriin ja valoja vilkuttelemaan, niin taisit vetäistä katsomatta sen nenän eteen ohittamaan lähtiessäsi.
Tuli kyllä samamieleen, jos kaistan vaihdon jälkeen joku vilauttaa takana valoja, niin ensinnä pitää kyllä miettiä että tulikohan tehtyä virhe. Se etäisyyden arvioiminen taaksepäin on aika haastavaa.

Tosin kuvaus sopii hyvän että mahdollista että sieltä takaa on tullut arvioitua suuremmalla ylinopeudella. ja ollut näitä ns turhanpäivisiä valojenvilkuttelijoita.

Jos ihan laskimella mietit. arvioit että reilusti etäisyyttä ennen kaistavaihtoa, mutta todellistakin joku 150metriä, niin jos se sieltä kaahaa 130km/h kontiin, vilkutteleen, niin kyllä se vilkuttelian piikkiinkin taitaa mennä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuollaista voi pitää kun siihen väliin ohittaa aina joku urpo ajaen samaa nopeutta kuin letka. Siinä riskeeraa vaan oman tuulilasin.
Noilla pitkillä motareilla, jono etenee asiallista vauhtia, niin kuinka usein oikeasti noin käy. joo tiedostan että niitä boomeri sankareita jotka ohittaa auto kerrallaan, ja koukkaavat eteen, heille voi toki vilauttaa valoja varoitukseksi. Mutta kai se pienempi harmi kuin ajella jonkin kontissa kokoajan.(ja samalla vaikeuttaa muuta liikennettä).

Kolmesekunttia motarilla on kyllä aika pieni väliä kesälläkkin, ja näin talviaikaa no. mikä tuulilasi on sen arvoinen ?
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Täydellisessä maailmassa noille vilkkua käyttämättömille voisi lähettää automaattisesti jollain etäyhteydellä pienen sakon. Itsekin eilen reilun kolmen kilometrin matkalla ajelin yhden tällaisen perässä, joka kategorisesti jätti vilkun väliin, ja vastaan tuli yhteensä kahdesta liikenneympyrästä neljä kuljettajaa, joilla vilkku ei lainkaan syttynyt tai vilkutettiin viimeisellä hetkellä. Johti siihen, että itse jouduin turhaan pysähtyä.

Toisen puolesta lievä ärsytys tai ihmetys tuli parkkihallissa odotellessa. Näin kun auto alkoi peruuttaa ruudustaan ja jonkin ajan päästä tämän peruutusoperaation lähelle takaa ilmestyi toinen auto. Toinen auto ajoi tilanteeseen oudon äkäisesti, ikään kuin vittuuntuneena siitä, että joku peruuttelee ruudusta, eikä jättänyt mitään väliä peruuttavaan autoon. Peruuttajan päästyä ruudusta ja jatkettua matkaa tuo äkäinen auto lähti perään ihan olemattomalla välillä edelleen levottomasti kiihdytellen, kunnes toisella puolella parkkihallia kaarsi nopeasti ensimmäiseen vapaaseen ruutuun.

Ja tuossa ei siis ollut kyse siitä, että peruuttaja olisi lähtenyt peruuttamaan niin, että äkäinen kaveri olisi jo ollut lähellä. Jäi vaan sellanen fiilis, että olikohan kaverilla joku joulustressi päällä vai mikä vittu siinä on, että noin lähes ahdistellen täytyy kuumotella toisiaan hoitamaan peruuttamisensa ja parkkeeramisensa kiireessä alta pois, jotta itse saa ängettyä autonsa ennätysajassa jonnekin helppoon rakoon.

Samaa kohtelua välillä itse kokee, kun on tapana yleensä peruuttaa ruutuun ja se välillä tulee takana oleville olevinaan yllätyksenä. Sinne parkkihalliin tai parkkipaikalle ei vaan kannattaisi pinna kireänä ajella.

Nykypäivänä, varsinkin Suomen mittapuulla "isoissa kaupungeissa", ihmisillä nyt vain on lähtökohtaisesti liikenteessä vitutus päällä. Osalla vitutus tulee työelämästä, perheestä, kiireestä ... liikenne on todella helppo paikka purkaa sitä peltikopperon suojista liki "kasvottomana". Osa sitten vittuuntuu siellä liikenteessä, liikennejärjestelyistä, ruuhkista, jahkailevista "mummeleista ja mammeleista".

Onkohan mitään muuta "sosiaalista paikkaa", missä jengi on niin vittuuntunutta kuin liikenne? Eritoten pk-seudun ruuhka-aikojen liikenne?
 
Eilen kävin täällä pääkaupungissa vähän asioilla, ja tuntui että ihmisillä oli liikenteessä varmaan joku joulustressi päällä normaalin häröilyn lisäksi. Näkyi paljon niitä, jotka ajoivat joko huomattavan varovaisesti tai keskittyen johonkin muuhun kuin ajamiseen, todennäköisesti kännykkään. Ja vastapuolena monta sellaista, jotka tekivät ihan älyttömiä kaistanvaihtoja tai muuta äkkiliikettä, varmaan oli kiire joululahjaostoksille.

Etenkin noista varovaisesti ajavista tuli mieleen, että näin joulun alla voi olla autolla liikenteessä ihmisiä, jotka eivät paljon kaupunkiliikenteessä normaalisti aja. Ei siis kauheasti ärsytä, mutta en myöskään halua tuonne hullunmyllyyn itse lähteä ajelemaan enempää kuin pakko.
 
Toivon pukilta että joululiikenteessä tulee helvetisti peltiromua, niin että ylittää uutiskynnyksen ja herättää ihmiset taas ajattelemaan. Ainakin huonoa säätä on luvattu.

Eli kaikki jotka jouluksi lähdette ajelemaan niin ottakaa valmiiksi vitutus päälle, ohitelkaa, kaahatkaa, kiilatkaa eteen ja ajakaa omaa etuannne - minä ensin! Ja muistattehan pitää puhelimen koko ajan kädessä ja somettaa kuinka idiootteja kuskeja on liikenteessä. Mitä kovempaa ajatte sen lähempänä se kossupullo on määränpäässä!

Jouluterveisin,

Teiden Ruosteinen Ritari :devilish:
 
Toivon pukilta että joululiikenteessä tulee helvetisti peltiromua, niin että ylittää uutiskynnyksen ja herättää ihmiset taas ajattelemaan. Ainakin huonoa säätä on luvattu.

Eli kaikki jotka jouluksi lähdette ajelemaan niin ottakaa valmiiksi vitutus päälle, ohitelkaa, kaahatkaa, kiilatkaa eteen ja ajakaa omaa etuannne - minä ensin! Ja muistattehan pitää puhelimen koko ajan kädessä ja somettaa kuinka idiootteja kuskeja on liikenteessä. Mitä kovempaa ajatte sen lähempänä se kossupullo on määränpäässä!

Jouluterveisin,

Teiden Ruosteinen Ritari :devilish:
Rattikännit vielä niin ei sillä tavalla jännitä viedä autoa äärimmillään kohti määränpäätä
 
He joilla vaikeuksia peruuttaa, tyypillisesti ajavat etuperin ruutuun.
Parkkipaikan idea on siinä että sinne nimenomaan pysäköidään, annetaan se edessä olevan rauhallisesti ja turvallisesti ajaa parkkiin, eikä lähdetä estään, saati hätistään pois.
Näin se yleensä on, pääsääntöisesti omien havaintojen mukaan ruutuun peruuttaja vetää auton ykkösellä ruutuun kohdalleen ripeästi tarvitsematta sen kummemmin korjailla.

Niiden mulkkujen lisäksi, jotka ajavat ihan takapuskuriin kiinni estäen peruuttamisen sinne ruutuun, on monta kertaa käynyt niinkin, että se takana tulija ehtii keula edellä puikkaamaan sinne ruutuun, ennen kuin itse on sinne päässyt peruuttamaan. Näissä on joutunut kyllä käydä jo sanomassa rumia sanoja.

Tuli kyllä samamieleen, jos kaistan vaihdon jälkeen joku vilauttaa takana valoja, niin ensinnä pitää kyllä miettiä että tulikohan tehtyä virhe. Se etäisyyden arvioiminen taaksepäin on aika haastavaa.
Tosin kuvaus sopii hyvän että mahdollista että sieltä takaa on tullut arvioitua suuremmalla ylinopeudella.

Tämähän siinä on pakko olla, että takana tulevan nopeutta ei ole osattu arvioida oikein tai on siitä huolimatta haluttu ajaa siihen eteen. Jos sieltä takaa on joku tulossa reippaammin, niin ei siihen eteen kannata tuupata vain "mulla on oikeus" asenteella, vaikka se takana tulija sitten ajaisikin ylinopeutta.
 
RAVin vasemmalla puolella oli reilusti tilaa, kuten paikkaviivoista voi päätellä. Melkoista akrobatiaa vaati sisään vääntäytyminen, kun vielä yritin olla sotkematta vaatteita tuohon paskaiseen kylkeen. Lihavampi ihminen ei olisi mahtunutkaan. Mitä liikkuu päässä ihmisellä, joka toimii näin? Teki mieli paukauttaa ovella lommo kylkeen. Tuohon itse pysäköidessäni otin vielä uuden yrityksen, jotta viereisen auton kuljettaja olisi mahtunut paremmin.
 

Liitteet

  • IMG_20231219_171947.jpg
    IMG_20231219_171947.jpg
    246,4 KB · Luettu: 216
Viimeksi muokattu:
RAVin vasemmalla puolella oli reilusti tilaa, kuten paikkaviivoista voi päätellä. Melkoista akrobatiaa vaati sisään vääntäytyminen, kun vielä yritin olla sotkematta vaatteita tuohon paskaiseen kylkeen. Lihavampi ihminen ei olisi mahtunutkaan. Mitä liikkuu päässä ihmisellä, joka toimii näin? Teki mieli paukauttaa ovella lommo kylkeen. Tuohon itse pysäköidessäni otin vielä uuden yrityksen, jotta viereisen auton kuljettaja olisi mahtunut paremmin.

Ethän sä tiedä minkälainen pysäköijä tuon valkoisen auton vasemmalla puolella on ollut kun se on siihen tullut. Olisit itsekin voinut pysäköidä vähän keskemmälle, tuo nyt ei pahasti edes ole omasta ruudustaan ulkona ainakaan edestä.
 
Tämähän siinä on pakko olla, että takana tulevan nopeutta ei ole osattu arvioida oikein tai on siitä huolimatta haluttu ajaa siihen eteen. Jos sieltä takaa on joku tulossa reippaammin, niin ei siihen eteen kannata tuupata vain "mulla on oikeus" asenteella, vaikka se takana tulija sitten ajaisikin ylinopeutta.

No voi jessus. Ei tuosta liikenteestä tule mitään, jos sinun pitäisi alkaa arvioimaan reilusti takana kauempana tulevien ylinopeuksia. Ylinopeuskuskien ehdoillako tuolla liikenteessä pitäisi alkaa toimia? Kyllä se ohittaminen menee ihan niin, että katsot ensin onko siinä vasemmalla kaistalla ketään tulossa ja jos ei, niin senkus ohitat. Jos siellä joku on 500 metrin päässä tulossa niin ei sellaista tarvitse alkaa ennakoivasti väistämään.

Se sitten kuuluu hyviin käytöstapoihin, että ei aleta ohittamaan ketään +1 km/h nopeuserolla, jolloin tukitaan ohituskaista 5 minuutiksi.
 
Jos siinä jonkun pinna kiristyy, niin voisko syynä olla suorituksen kesto feat. ajoväylän liikenne seis yhden peruuttajan takia? Sama se toki jonkun etuperin ajavan urpon kanssa on, jos se vekslaa siinä edestakaisin ties miten pitkään. Välillä vaan tuntuu peruuttajista, että sitä on lehdestä luettu "oikea tapa" ja sitä sitten sokeasti noudatetaan yhtään katsomatta missä paikassa ja tilanteessa sen tekee. Siinä kohtaa, kun pitää alkaa ajosuunnan mukaiseen viistoparkkiinkin peruuttamaan, niin *ehkä* voisi jonkunmoiset kellot soida päässä, että tämä meni nyt vähän perseelleen. Täytyy kyllä rehellisesti tunnustaa, että en edes torvea älynnyt kaverille soittaa, kun olin niin hämmästynyt suorituksesta.

e: Esim. kauppakeskuksissa en ikinä peruuta ruutuun, koska en lähde kärryn kanssa sitten väliin muiden autoja kolhimaan tai vaihtoehtoisesti raahaamaan ostoksia autojen välistä takaluukkuun.
Vaikka muuten olenkin sitä mieltä, että asioita kannattaa katsoa usealta kannalta, niin kyllä tuolla liikenteessä jotkut kuskit ärsyyntyvät ihan yksipuolisesti ja turhaan. Toki jossain jouluruuhkassa on inhimillistä tuntea kiirettä, jos joku vääntää viidettä minuuttia autoa peruuttaen johonkin vinoparkkiin, eli siinä mielessä tästäkin tilanteesta aina löytyy niitä harmaan sävyjä, joissa ärsyyntyjä ei olekaan se liikenteen pahin mulkku.

Mutta tässä omassa esimerkissäni peruutustapahtuma ei kestänyt kauaa, ja muutenkin liikenteessä kannattaa olla lehmän hermot. Ärsyyntyvä auto todella tuli tilanteeseen kun se oli jo käynnissä ja osoitti täydellistä ennakoinnin kyvyttömyyttä. Joillain peruutus tai parkkiin ajaminen kestää kauemmin, sillä ihmiset hahmottavat tilaa eri tavalla ja haluavat tehdä asiat ehkä varovaisemmin kuin toiset. Ja heillä on siihen täysi oikeus. Takana kun odottelee ylimääräiset 30 sekuntia rauhoittuen, niin väitän että suurin osa tilanteista on jo ohi. Se painostus ja kuumotus usein saattaa hidastaa toisen tekemisiä, eikä se missään nimessä auta sen painostajan elämää kuitenkaan. Vähän vastaava juttu kuin se että autokoululaista on ihan turha yrittää millään lyhyillä turvaväleillä tai muilla mielenosoituksilla hoitamaan ajoaan sen nopeammin.

Ja mitä yleisesti ottaen ruutuun peruuttamiseen tulee, niin en itse siis peruuta noihin menosuuntaan vinossa oleviin ruutuihin enkä sitä tarkoittanutkaan, mutta moniin ns. suoriin ruutuihin kyllä. Ja omalla kohdallani se on usein nopeampaa, ellei ole jonkun tyhjän parkkialueen ruutu, johon voi vaan ajaa käytännössä rattia kääntämättä vapaasti.
 
Jos nää ohitettavat autot ajaa kunnon väleillä toisiinsa niin kyllä siinä sekunteja menee ja 130kmh paahtava jonne kerkeää paahtamaan välin kiinni.
Jos noilla kahdella autolla on järkevä turvaväli (3 sekuntia, eli vähintään n. 75 metriä) on vasemmalla kaistalla vietetty matka minimissään neljän tuollaisen turvavälin verran, eli reilu 300 metriä kun otetaan autojen viemä tila huomioon. Tuolla 20 km/h nopeuserolla siellä vietetään siis noin 54 sekuntia. Pyöristetään minuuttiin.


Jos takaa tuleva tulee tuosta vielä 20 km/h nopeuserolla, ehtii se takakonttiin kiinni vaikka turvaväliä olisi esim. 200 metriä ja silloinkin hätähousu joutuu lähemmäs puoli minuuttia odottamaan takana.

Mitä siis ehdotat ratkaisuksi? Ei saa lähteä ohittamaan jos takaa tuleva auto on alle 500 metrin päässä?
Jos ja jos ja jos. Enemmän todennäköisempää on se, että kertojan ja ohitettavien todellinen vauhtiero on ollut kerrottua pienempi. Ohitusta tehtiin siis pitkään ja hartaasti. Jos oletetaan hyvät välit ohitettaviin, niin vilkuttelu saattoi johtua puhtaasti siitä, että väistö olisi hyvin ollut tehtävissä jo ekan auton jälkeen ilman häiriötä omaan ajamiseen. Mihinkään 130 km/h nopeuteen en jaksa uskoa, just alle päiväsakkojen eli 120 km/h alkaa olla katto jonka jälkeen takaa ei tule käytännössä ketään ohi (talvirajoituksilla). Ihan ymmärrettävistä syistä. Vietän paljon aikaa 4-kaistaisilla ja äärimmäisen harvassa on ne kerrat joissa vilkuttelun kohteeksi joutuu sellainen taho, joka olisi täysin omassa toiminnassaan "viaton". Ja tähän kohtaan en tarvitse mitään vuodatusta jumalaisesta oikeudesta ajaa missä haluaa kunhan "nopeusrajoitus". Pelkkää omaan napaan tuijottelua. Paljon helpommalla ja turvallisemmalla pääsee, kun katsoo niihin peileihin jatkuvasti ja pyrkii haittaamaan muita mahdollisimman vähän. Huonossa ohitusajoituksessa sitten vaikka omaa nopeutta nostamalla tai hidastamalla, kumpi sopii paremmin.
 
Huomautus - olkiukkoilu, älä vääristele toisten keskustelijoiden sanoja, keskity rakentavaan keskusteluun
No voi jessus. Ei tuosta liikenteestä tule mitään, jos sinun pitäisi alkaa arvioimaan reilusti takana kauempana tulevien ylinopeuksia. Ylinopeuskuskien ehdoillako tuolla liikenteessä pitäisi alkaa toimia? Kyllä se ohittaminen menee ihan niin, että katsot ensin onko siinä vasemmalla kaistalla ketään tulossa ja jos ei, niin senkus ohitat. Jos siellä joku on 500 metrin päässä tulossa niin ei sellaista tarvitse alkaa ennakoivasti väistämään.

Tuolla asenteella varmaan tulee kyllä kolisemaan usein, jos ohittamiseen riittää se, että katsotaan vasemmalle ja jos rinnalla ei ole ketään, vedetään sinne sekaan ja toivotaan parasta, kyllä ne muut väistää. Sä varmaan vedät kolmion takaakin eteen, jos risteävää tietä ajaa joku mahdollisesti ylinopeutta, ettei se vaan ehdi ennen sua :rolleyes:

Kyllä se nyt vaan turvalliseen ajoon kuuluu katsella peileihin ja seurata myös mitä siellä takana tapahtuu.
 
jos sinun pitäisi alkaa arvioimaan reilusti takana kauempana tulevien ylinopeuksia. [...] Jos siellä joku on 500 metrin päässä tulossa niin ei sellaista tarvitse alkaa ennakoivasti väistämään
jos ohittamiseen riittää se, että katsotaan vasemmalle ja jos rinnalla ei ole ketään, vedetään sinne sekaan ja toivotaan parasta
Niinkö tuossa lainaamassasi tekstissä lukee?
 
Tuolla asenteella varmaan tulee kyllä kolisemaan usein, jos ohittamiseen riittää se, että katsotaan vasemmalle ja jos rinnalla ei ole ketään, vedetään sinne sekaan ja toivotaan parasta, kyllä ne muut väistää. Sä varmaan vedät kolmion takaakin eteen, jos risteävää tietä ajaa joku mahdollisesti ylinopeutta, ettei se vaan ehdi ennen sua :rolleyes:

Kyllä se nyt vaan turvalliseen ajoon kuuluu katsella peileihin ja seurata myös mitä siellä takana tapahtuu.
Eikö tossa juuri ihan tarkkaan sanottu, että jos siellä 500 metrin päässä takana joku on tulossa, niin hyvin voi lähteä ohituskaistalle? Ei kyllä yhtään välittynyt sellainen kuva, että kirjoittajan asenteella ängettäisi ohituskaistalle kunhan vaan tarkalleen vasemmalla ei ole ketään.

edit. Yllä ehdittiinkin ensin
 
Ethän sä tiedä minkälainen pysäköijä tuon valkoisen auton vasemmalla puolella on ollut kun se on siihen tullut. Olisit itsekin voinut pysäköidä vähän keskemmälle, tuo nyt ei pahasti edes ole omasta ruudustaan ulkona ainakaan edestä.

Luulen että kyse oli vain laiskuudesta, tyhmyydestä tai välinpitämättömyydestä. Kapealla käytävällä kun auton ajaa vinoparkkiin, niin helposti se jää vinoon. Niin jäi itselläkin, joten peruutin ja suoristin sen. Takuulla tuo ei ollut myöskään ainoa vapaa paikka hallissa. Oma autoni oli hyvin keskellä: vielä erikseen katsoin, että oikealle pysäköidyn auton kuski mahtuu sisään.
 
Huomautus - toistuva sanojen vääristely, älä irrota toisen käyttäjän sanomisia asiayhteydestään ja editoi lainauksia
Niinkö tuossa lainaamassasi tekstissä lukee?
"Ei tuosta liikenteestä tule mitään, jos sinun pitäisi alkaa arvioimaan reilusti takana kauempana tulevien ylinopeuksia. Kyllä se ohittaminen menee ihan niin, että katsot ensin onko siinä vasemmalla kaistalla ketään tulossa ja jos ei, niin senkus ohitat. Jos siellä joku... tulossa niin ei sellaista tarvitse alkaa ennakoivasti väistämään."

Kyllä tuolla kirjoittaja vahvasti antoi ymmärtää, että ei niitä takana tulijoita kannata juuri tarkkailla, kunhan ei siinä ihan just heti lähellä ole kukaan. Ja jos vaikka hurjat ajavat jopa ylinopeutta, niin sietävät jäädäkin sinne taakse odottelemaan. Kyllä tuo aika vahvasti asennevammalta haisee. Aika harvoin niitä valoja takana tulijat turhaan vilkuttelee, kyllä se edellä ajava on jotakin urpoillut ensin, eli yleensä vaihtanut kaistaa taakseen katsomatta kunnolla. Jos se takana tulija on ollut oikeasti reilusti kaukana, silloin ei ole koko tilannetta ja valojen vilkuttelua ollutkaan.
 
Jos ja jos ja jos. Enemmän todennäköisempää on se, että kertojan ja ohitettavien todellinen vauhtiero on ollut kerrottua pienempi. Ohitusta tehtiin siis pitkään ja hartaasti. Jos oletetaan hyvät välit ohitettaviin, niin vilkuttelu saattoi johtua puhtaasti siitä, että väistö olisi hyvin ollut tehtävissä jo ekan auton jälkeen ilman häiriötä omaan ajamiseen. Mihinkään 130 km/h nopeuteen en jaksa uskoa, just alle päiväsakkojen eli 120 km/h alkaa olla katto jonka jälkeen takaa ei tule käytännössä ketään ohi (talvirajoituksilla). Ihan ymmärrettävistä syistä. Vietän paljon aikaa 4-kaistaisilla ja äärimmäisen harvassa on ne kerrat joissa vilkuttelun kohteeksi joutuu sellainen taho, joka olisi täysin omassa toiminnassaan "viaton". Ja tähän kohtaan en tarvitse mitään vuodatusta jumalaisesta oikeudesta ajaa missä haluaa kunhan "nopeusrajoitus". Pelkkää omaan napaan tuijottelua. Paljon helpommalla ja turvallisemmalla pääsee, kun katsoo niihin peileihin jatkuvasti ja pyrkii haittaamaan muita mahdollisimman vähän. Huonossa ohitusajoituksessa sitten vaikka omaa nopeutta nostamalla tai hidastamalla, kumpi sopii paremmin.
Kyllä noita perseilijävilkuttelijoita nyt vain riittää vaikka miten dynaamisen optimoidusti itse ajaisi. Taisin tähän ketjuun aiemmin jo kirjoittaakin miten ohitimme reilulla nopeuserolla parin auton kanssa muutaman auton jonoa. Takana ei ketään näkynyt, mutta ei mennyt kauaakaan kun lippisaudisti tunki niin lähelle takapuskuria ettei ajovalojakaan näkynyt. Ja tämä siis moottoritiellä. Ei kannata olettaa että heti kirjoittajassa se vika on. Kyllä tuolla kusipäitä ja lippisporukkaa riittää ihan tarpeeksi - eivät ne myytti ole.
 
"Ei tuosta liikenteestä tule mitään, jos sinun pitäisi alkaa arvioimaan reilusti takana kauempana tulevien ylinopeuksia. Kyllä se ohittaminen menee ihan niin, että katsot ensin onko siinä vasemmalla kaistalla ketään tulossa ja jos ei, niin senkus ohitat. Jos siellä joku... tulossa niin ei sellaista tarvitse alkaa ennakoivasti väistämään."

Kyllä tuolla kirjoittaja vahvasti antoi ymmärtää, että ei niitä takana tulijoita kannata juuri tarkkailla, kunhan ei siinä ihan just heti lähellä ole kukaan. Ja jos vaikka hurjat ajavat jopa ylinopeutta, niin sietävät jäädäkin sinne taakse odottelemaan. Kyllä tuo aika vahvasti asennevammalta haisee. Aika harvoin niitä valoja takana tulijat turhaan vilkuttelee, kyllä se edellä ajava on jotakin urpoillut ensin, eli yleensä vaihtanut kaistaa taakseen katsomatta kunnolla. Jos se takana tulija on ollut oikeasti reilusti kaukana, silloin ei ole koko tilannetta ja valojen vilkuttelua ollutkaan.
Jos kaukana olevia reiluja ylinopeuskuskeja jää aina odottelemaan, ei ikinä pääse vilkkaaseen aikaan ohituskaistalle. Tuossa kehotettiin katsomaan, onko vasemmalla kaistalla tulossa ketään, ei sitä että onko siinä tasan vasemmalla jo joku. Näin itse tulkitsin.
 
Jos ja jos ja jos. Enemmän todennäköisempää on se, että kertojan ja ohitettavien todellinen vauhtiero on ollut kerrottua pienempi. Ohitusta tehtiin siis pitkään ja hartaasti. Jos oletetaan hyvät välit ohitettaviin, niin vilkuttelu saattoi johtua puhtaasti siitä, että väistö olisi hyvin ollut tehtävissä jo ekan auton jälkeen ilman häiriötä omaan ajamiseen. Mihinkään 130 km/h nopeuteen en jaksa uskoa, just alle päiväsakkojen eli 120 km/h alkaa olla katto jonka jälkeen takaa ei tule käytännössä ketään ohi (talvirajoituksilla). Ihan ymmärrettävistä syistä. Vietän paljon aikaa 4-kaistaisilla ja äärimmäisen harvassa on ne kerrat joissa vilkuttelun kohteeksi joutuu sellainen taho, joka olisi täysin omassa toiminnassaan "viaton". Ja tähän kohtaan en tarvitse mitään vuodatusta jumalaisesta oikeudesta ajaa missä haluaa kunhan "nopeusrajoitus". Pelkkää omaan napaan tuijottelua. Paljon helpommalla ja turvallisemmalla pääsee, kun katsoo niihin peileihin jatkuvasti ja pyrkii haittaamaan muita mahdollisimman vähän. Huonossa ohitusajoituksessa sitten vaikka omaa nopeutta nostamalla tai hidastamalla, kumpi sopii paremmin.
Nimenomaan. Jos ja jos. Väkeä on jokalähtöön ja tilanteen kuvaus vaikutti keissiltä jossa ei olla perustamassa torikojua ohituskaistalle. Ainakin tätä hki tampere väliä paahdetaan iloseen reippaasti päiväsakoilla kunhan ei ole jäinen tie. Jos on liukasta niin suurin osa vetää 90kmh.

Mulla varmaan 5v takaperin viimeksi joku vilkutteli valoja kun ajelin vasuria REIPPAASTI muista ohi 110kmh 100 alueella. Muttakun kovempaa piti päästä. Eli ei kovin yleinen tapaus. Suurin osa vilkutteluista on varmasti aiheellisia, itsekin tekisi mieli monesti ja jonkun kerran on tullutkin vilkuteltua mutta nämä on enempi ollut kiilaustapauksia.
 
Se sitten kuuluu hyviin käytöstapoihin, että ei aleta ohittamaan ketään +1 km/h nopeuserolla, jolloin tukitaan ohituskaista 5 minuutiksi.

Ajan moottoriteitä ja muita useampikaistaisia teitä käytännössä aina vakionopeudensäädin päällä ja jos olosuhteet sallivat niin sakkorajaa hipoen (esimerkiksi 105 km/h todellista 100 km/h alueella). Kyllä minä tähän mennessä olen aina siirtynyt nopeutta muuttamatta vasemmalle kaistalle takana nopeammin kulkevia häiritsemättä, vaikka nopeusero olisi pieni ja ohitus kestäisi kauan. Pitäisikö minun siis jatkossa lisätä nopeutta entisestään ja riskeerata sakkojen saaminen tai vaihtoehtoisesti hidastaa hieman nopeutta ja jäädä oikeanpuoleista kaistaa ajavan taakse?
 
Kyllä noita perseilijävilkuttelijoita nyt vain riittää vaikka miten dynaamisen optimoidusti itse ajaisi. Taisin tähän ketjuun aiemmin jo kirjoittaakin miten ohitimme reilulla nopeuserolla parin auton kanssa muutaman auton jonoa. Takana ei ketään näkynyt, mutta ei mennyt kauaakaan kun lippisaudisti tunki niin lähelle takapuskuria ettei ajovalojakaan näkynyt. Ja tämä siis moottoritiellä. Ei kannata olettaa että heti kirjoittajassa se vika on. Kyllä tuolla kusipäitä ja lippisporukkaa riittää ihan tarpeeksi - eivät ne myytti ole.
Se on ihan selvää, että yksittäisiä tapauksia löytyy, joissa tullaan iholle täysin ilman muiden osuutta asiaan. Ne vaan ovat äärimmäisen harvinaisia ainakin 1-teillä. 99,99% tapauksista on katsomatta ralliliikkeellä vasurille -20 km/h vasurin nopeuteen nähden tai sitten vakkari päällä nollat taulussa ohittelua/ajelua km-kaupalla. Jälkimmäiset naurattais ellei itkettäisi. Monesti näkee, että sitten kun joku kyrpiintyy siihen tulppaan ja vetää sopivassa välissä ohi oikealta, niin vasuritulpalla keittää täysin. Ruuhka-aikoina en jaksa stressata ja vedän oikealla kaistalla possujonossa, niin on aikaa ihmetellä toisten edesottamuksia... Hiljaiseen aikaan pääsee joskus itsekin kärsimään, kun kahdella autolla onnistuu joku muodostamaan km-kaupalla kestävän tulpan.
 
Ajan moottoriteitä ja muita useampikaistaisia teitä käytännössä aina vakionopeudensäädin päällä ja jos olosuhteet sallivat niin sakkorajaa hipoen (esimerkiksi 105 km/h todellista 100 km/h alueella). Kyllä minä tähän mennessä olen aina siirtynyt nopeutta muuttamatta vasemmalle kaistalle takana nopeammin kulkevia häiritsemättä, vaikka nopeusero olisi pieni ja ohitus kestäisi kauan. Pitäisikö minun siis jatkossa lisätä nopeutta entisestään ja riskeerata sakkojen saaminen tai vaihtoehtoisesti hidastaa hieman nopeutta ja jäädä oikeanpuoleista kaistaa ajavan taakse?
Kyllä. Tai katsot välin, jossa ehdit etanavauhdilla ohittaa (sellaista ei toki löydy kuin tyhjältä tieltä). Jos et nyt ruuhkassa päiväsakkojen rajoilla aja, niin sakon saamisen riski motarilla on täysin olematon. +10 km/h voit ajaa ihan satavarmasti sakkoa saamatta, jos et muuten perseile.

e: Kohta 30 vuotta toiminut "korkeintaan jonon toiseksi nopein ja tietyöt rajoituksella" sääntö ilman merkintöjä. Liikkuvan lakkautuksen jälkeen on saanut ajaa hyvin rauhassa, yksittäisiä siviiliautoja ruuhkan seassa.
 
Kyllä. Tai katsot välin, jossa ehdit etanavauhdilla ohittaa (sellaista ei toki löydy kuin tyhjältä tieltä). Jos et nyt ruuhkassa päiväsakkojen rajoilla aja, niin sakon saamisen riski motarilla on täysin olematon. +10 km/h voit ajaa ihan satavarmasti sakkoa saamatta, jos et muuten perseile.

e: Kohta 30 vuotta toiminut "korkeintaan jonon toiseksi nopein ja tietyöt rajoituksella" sääntö ilman merkintöjä.

Harvinaista tällä foorumilla että kehotetaan ajamaan ylinopeutta, kun osa on pienestäkin rikkomuksesta valmiina laittamaan häpeäpaaluun ja ottamaan kortin pois loppuelämäksi :)
 
"Ei tuosta liikenteestä tule mitään, jos sinun pitäisi alkaa arvioimaan reilusti takana kauempana tulevien ylinopeuksia. Kyllä se ohittaminen menee ihan niin, että katsot ensin onko siinä vasemmalla kaistalla ketään tulossa ja jos ei, niin senkus ohitat. Jos siellä joku... tulossa niin ei sellaista tarvitse alkaa ennakoivasti väistämään."

Kyllä tuolla kirjoittaja vahvasti antoi ymmärtää, että ei niitä takana tulijoita kannata juuri tarkkailla, kunhan ei siinä ihan just heti lähellä ole kukaan. Ja jos vaikka hurjat ajavat jopa ylinopeutta, niin sietävät jäädäkin sinne taakse odottelemaan. Kyllä tuo aika vahvasti asennevammalta haisee. Aika harvoin niitä valoja takana tulijat turhaan vilkuttelee, kyllä se edellä ajava on jotakin urpoillut ensin, eli yleensä vaihtanut kaistaa taakseen katsomatta kunnolla. Jos se takana tulija on ollut oikeasti reilusti kaukana, silloin ei ole koko tilannetta ja valojen vilkuttelua ollutkaan.

Älä puhu paskaa toisten kirjoituksista. Jätit vielä lainauksestasi tahallaan pois sen kohdan, jossa sanoin että "jos 500 metrin päässä on joku tulossa, niin ei sitä tarvitse alkaa väistämään". Lisäksi lisäilet itse tuonne omakeksimiäsi lisäyksiä kuten "just heti lähellä", vaikka mitään tuollaista en ole kirjoittanut.

Kirjoitin hyvin selkeästi ja ymmärrettävästi, että katsotaan onko vasemmalla kaistalla tulossa ketään. En kirjoittanut että katsotaan onko siinä vasemmalla kaistalla heti vieressä joku. Vaan että onko sieltä tulossa ketään. Ymmärrätkö? Ja vielä tarkensin, että jos se tulija on 500 metrin päässä, niin sitä ei tarvitse jäädä odottelemaan vaan voi siirtyä vasemmalle kaistalle.

Pitäisikö sinun tarkistaa omaa asennettasi tässä kirjoittelussa?
 
Ajan moottoriteitä ja muita useampikaistaisia teitä käytännössä aina vakionopeudensäädin päällä ja jos olosuhteet sallivat niin sakkorajaa hipoen (esimerkiksi 105 km/h todellista 100 km/h alueella). Kyllä minä tähän mennessä olen aina siirtynyt nopeutta muuttamatta vasemmalle kaistalle takana nopeammin kulkevia häiritsemättä, vaikka nopeusero olisi pieni ja ohitus kestäisi kauan. Pitäisikö minun siis jatkossa lisätä nopeutta entisestään ja riskeerata sakkojen saaminen tai vaihtoehtoisesti hidastaa hieman nopeutta ja jäädä oikeanpuoleista kaistaa ajavan taakse?

Ei tarvitse. Lähinnä tarkoitin näitä, jotka 100:n alueella lähtevät ohittamaan 90 km/h ajavaa nopeudella 91 km/h.
 
Harvinaista tällä foorumilla että kehotetaan ajamaan ylinopeutta, kun osa on pienestäkin rikkomuksesta valmiina laittamaan häpeäpaaluun ja ottamaan kortin pois loppuelämäksi :)
Voit sä toki hieman sitä vauhtiasi hidastaakin. Jos siinä on oikeasti 1-2 km/h ero, niin samalla vaivalla ajaa siinä perässäkin. Mutta käytännössä ihan turha pelko murehtia sakkoja, jos hetkellisesti ohituksen nopeuttamiseksi nostat ajonopeutta, että pääset ohi.
Ei tarvitse. Lähinnä tarkoitin näitä, jotka 100:n alueella lähtevät ohittamaan 90 km/h ajavaa nopeudella 91 km/h.
Ihan sama mikä se nopeus ja nopeuden suhde rajoitukseen. Täysin kusipäistä toimintaa jollain 1-5 km/h nopeuserolla lähteä ohittamaan**.

e: **Edellyttäen tietysti, että takaa on joku tulossa. Jos ei tule, niin voihan tuon tehdä, mutta outoa touhua se siltikin on.
 
Voit sä toki hieman sitä vauhtiasi hidastaakin. Jos siinä on oikeasti 1-2 km/h ero, niin samalla vaivalla ajaa siinä perässäkin. Mutta käytännössä ihan turha pelko murehtia sakkoja, jos hetkellisesti ohituksen nopeuttamiseksi nostat ajonopeutta, että pääset ohi.
Ihan sama mikä se nopeus ja nopeuden suhde rajoitukseen. Täysin kusipäistä toimintaa jollain 1-5 km/h nopeuserolla lähteä ohittamaan**.

e: **Edellyttäen tietysti, että takaa on joku tulossa. Jos ei tule, niin voihan tuon tehdä, mutta outoa touhua se siltikin on.

Jos tuo on kusipäistä (korostan että nopeus teknisesti ylinopeutta jo valmiiksi), niin en tiedä miten henkisesti selviää Suomen liikenteestä keskimäärin. Mun taakse harvemmin ehtii jonoa kertyä, mutta edessä riittää ohituskaistan tukkijoita joka ikisellä siirtymällä.
 
Ihan sama mikä se nopeus ja nopeuden suhde rajoitukseen. Täysin kusipäistä toimintaa jollain 1-5 km/h nopeuserolla lähteä ohittamaan**.

e: **Edellyttäen tietysti, että takaa on joku tulossa. Jos ei tule, niin voihan tuon tehdä, mutta outoa touhua se siltikin on.

On siinä se pointti, että jos siellä kohta tulee taas joku 1-2 km/h hitaampaa ajava ja molemmat hidastavat tuohon jne. niin kohta nopeus onkin laskenut jo sen 5-10 km/h ja edessä on pitkä jono ohitettavia.

Itse suosin sitä, että mennään ripeästi ohi. Erityisesti jos sieltä on takaa jo joku tulossa ohi.

Moottoritiellähän vasen kaista on ohituskaista, eli siinä ei saa ajella muuta kuin ohituksen ajan. Jos kaikki ajaisivat tämän säännön mukaan, niin silloinhan aina jos huomaat että joku on vasenta kaistaa lähestymässä, niin oletus on se, että se vasenta kaistaa tuleva on lähtenyt ohittamaan juuri sinua, jolloin olisi loogista antaa ensin ohittamaan lähteneen ohittaa ensin. Mutta kun nykyautoilijoista ei voi tietää, onko se ohittamassa ja ihan vain tällainen huvikseen vasemmalla ajelija.
 
Jos ja jos ja jos. Enemmän todennäköisempää on se, että kertojan ja ohitettavien todellinen vauhtiero on ollut kerrottua pienempi. Ohitusta tehtiin siis pitkään ja hartaasti. Jos oletetaan hyvät välit ohitettaviin, niin vilkuttelu saattoi johtua puhtaasti siitä, että väistö olisi hyvin ollut tehtävissä jo ekan auton jälkeen ilman häiriötä omaan ajamiseen. Mihinkään 130 km/h nopeuteen en jaksa uskoa, just alle päiväsakkojen eli 120 km/h alkaa olla katto jonka jälkeen takaa ei tule käytännössä ketään ohi (talvirajoituksilla). Ihan ymmärrettävistä syistä. Vietän paljon aikaa 4-kaistaisilla ja äärimmäisen harvassa on ne kerrat joissa vilkuttelun kohteeksi joutuu sellainen taho, joka olisi täysin omassa toiminnassaan "viaton". Ja tähän kohtaan en tarvitse mitään vuodatusta jumalaisesta oikeudesta ajaa missä haluaa kunhan "nopeusrajoitus". Pelkkää omaan napaan tuijottelua. Paljon helpommalla ja turvallisemmalla pääsee, kun katsoo niihin peileihin jatkuvasti ja pyrkii haittaamaan muita mahdollisimman vähän. Huonossa ohitusajoituksessa sitten vaikka omaa nopeutta nostamalla tai hidastamalla, kumpi sopii paremmin.
Taas kerran teet hyvin paljon oletuksia kerrotusta tarinasta. Ei keskustelu niin toimi että väännät tarinan uusiksi omilla parametreillasi ja hyökkäät sitä keksimääsi vastaan. Tuossa olikin jo jaettu varoituksia olkiukkoilusta, ehkä tästäkin pitäisi?
 
Aika paskainen keli. Kauhea loska tiellä ja etenkin kaistojen välillä. Kusta sekoittuneena lumeen taivaalta kuin saavista kaataen. Tampereen motari. Elektroniset nopeusrajoitukset näytti 80km/h. Toiset ajo 60km/h ja toiset 100km/h. Kyllä hermo lepäsi.
 
Jos tuo on kusipäistä (korostan että nopeus teknisesti ylinopeutta jo valmiiksi), niin en tiedä miten henkisesti selviää Suomen liikenteestä keskimäärin. Mun taakse harvemmin ehtii jonoa kertyä, mutta edessä riittää ohituskaistan tukkijoita joka ikisellä siirtymällä.
Sinäkö se saat päättää mikä on "sallittu" ylinopeuden määrä? Sinun ylinopeus on parempi kuin jonkun toisen? Minusta näissä asioissa ei pidä olleenkaan tuijottaa nopeutta vaan omasta toiminnasta syntynyttä haittaa. Aina haittaa ei tietysti voi välttää, mutta etanaohitus aika harvoin onnistuu haitatta.
 
Taas kerran teet hyvin paljon oletuksia kerrotusta tarinasta. Ei keskustelu niin toimi että väännät tarinan uusiksi omilla parametreillasi ja hyökkäät sitä keksimääsi vastaan. Tuossa olikin jo jaettu varoituksia olkiukkoilusta, ehkä tästäkin pitäisi?
Älä nyt jaksa. Oma viestisi oli pelkkää oletusta tilanteesta ja esitin vain vaihtoehtoisen tilanteen etenemisen. Joka perustuu puhtaasti siihen, mitä jatkuvasti näkee 4-kaistaisilla teillä, kun joudun paljon aikaa niillä viettämään.
 
Asiaton käytös - henkilökohtaisuudet, samasta varoitettu ja huomautettu aiemmin
No voi jessus. Ei tuosta liikenteestä tule mitään, jos sinun pitäisi alkaa arvioimaan reilusti takana kauempana tulevien ylinopeuksia. Ylinopeuskuskien ehdoillako tuolla liikenteessä pitäisi alkaa toimia? Kyllä se ohittaminen menee ihan niin, että katsot ensin onko siinä vasemmalla kaistalla ketään tulossa ja jos ei, niin senkus ohitat. Jos siellä joku on 500 metrin päässä tulossa niin ei sellaista tarvitse alkaa ennakoivasti väistämään.

Kyllä se ihan tavanomaisiin kuljettajan taitoihin kuuluu osata arvioida viereisen kaistan liikennevirran nopeus ennen kaistanvaihtoa. Tuolla sinun itsekkäällä asenteella et kerjää kuin ongelmia vaikkapa ihan motarin liitymään ajettessan tai taajamasa kaistaa vaihtaessa jopa moninkertaisilla nopeuseroilla. Jos kaikki olisivat noin heikkolahjaisia, ei liikenteestä tulisi yhtään mitään kun kaikki kaistanvaihdot olisivat yhtä kaaosta. Mieti vaikkapa Saksan motareita, kyllä siellä aivan tavalliset ihmiset osaavat viereisen kaistan nopeutta peilistään arvioida.

Vai oliko tässä piiloviestinä joku sisäinen tarve leikkiä kotipoliisia kun viljellään tuota sanaa ylinopeus.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 069
Viestejä
4 623 110
Jäsenet
75 964
Uusin jäsen
Epit

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom