Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Häiriö onkin sitten subjektiivinen asia, itse näen nopeuden seilaamisen suurempana häiriönä.
Millä tavalla se sinua häiritsee? Olettaen, että et joudu sovittamaan omaa ajoasi sen mukaan.

Täällä ilmoittautui jo kaksi henkilöä joiden mielestä on kusipäistä ja/tai häiriötä aiheuttavaa toimintaa.
Jos viittaat minuun, niin kestän kyllä hyvin kun noin toimit. Itse kuitenkin huomioin myös takana tulevat ja jos sieltä tullaan nopeampaa, niin en vaihda kaistaa eteen jos takaa tuleva joutuu hidastamaan. En vaihda, vaikka minulla olisi siihen oikeus.
 
Ei se minua häiritse, mutta jos moottoritiellä isompi ryhmä autoja tekisi noin niin olisi hankala seurata kuka ajaa mitäkin vauhtia, milloin kannattaa jäädä vasemmalle kaistalle oikeanpuoleisen sijaan yms.
Ymmärrän ja hyväksyn vastauksen. Onneksi tämä jos-skenaario on kuvitteellinen. Kyseessä on siis lähinnä häiriintyminen periaatteen vuoksi, eikö niin?
 
Ymmärrän ja hyväksyn vastauksen. Onneksi tämä jos-skenaario on kuvitteellinen. Kyseessä on siis lähinnä häiriintyminen periaatteen vuoksi, eikö niin?

En nyt ole varma mitä häiriintymistä tarkoitat, mutta itse en nykyisin viitsi ajaa reilumpaa ylinopeutta edes hetkellisesti muuta kuin jos ohitan vastaantulevien kaistalla koska silloin turvallisuus ajaa mahdollisen huonon onnen sakon edelle. Kerran olen maksellut päiväsakkoja ja pari kertaa rikesakon vaikka en omasta mielestä mitään vaaraa aiheuttanut niin oppi ja poliisin toivoma pelote on tässä asiassa mennyt perille.
 
Tää on ehkä "vanha", mutta autoilijat, joiden ajonopeus vaihtelee tien leveyden mukaan vaikka rajoitus pysyy samana. Esim. Kehä III länteen kohdassa, jossa tie muuttuu nelikaistaisesta kaksikaistaiseksi. Leveämmällä osuudella porukka painaa yli 90 km/h mittarinopeudella. Kun tie muuttuu kaksikaistaiseksi niin mittarinopeus putoaa 70:een tai jopa alle. Ruuhkassa sen ymmärtää, mutta ei silloin kun edessä on kaksi autoa tien näkyvällä osuudella.
Toi on joku kummallinen krooninen outous. Pätee myös itään päin kun Kirkkonummelta tullaan niin se koko kaksikaistainen pätkä Kauklahden ohi hyvin usein ajetaan 60 km/h, vaikka tie on aivan täydellisen hyvä. Kovassa ruuhkassa joo jos ihmisillä ei ole turvavälejä ja sieltä Kauklahdesta liitytään mukaan, niin tulee jojoliikettä ja nopeus heittelee, mutta varmaan seitsemän kertaa kymmenestä ilman mitään ruuhkaa tuolla ajellaan 60-70 km/h, kunnes siitä tien levennettyä löytyy kaasu.

Eihän siinä mitään, perässä ajellaan kiltisti ja tuo on niin tuttu juttu ettei ärsyyntymisestä voi puhua, mutta kyllä se on vuosia mietityttänyt, ettei noita liikennemerkkejä lueta.
 
En nyt ole varma mitä häiriintymistä tarkoitat, mutta itse en nykyisin viitsi ajaa reilumpaa ylinopeutta edes hetkellisesti muuta kuin jos ohitan vastaantulevien kaistalla koska silloin turvallisuus ajaa mahdollisen huonon onnen sakon edelle. Kerran olen maksellut päiväsakkoja ja pari kertaa rikesakon vaikka en omasta mielestä mitään vaaraa aiheuttanut niin oppi ja poliisin toivoma pelote on tässä asiassa mennyt perille.
Ehkä voit määritellä häiriön itse omalta osaltasi, mutta se, että sinä et "viitsi" toteuttaa jotakin toimea osoittaa jo jonkinlaista asenteellisuutta.

Kirjoitit ensin:
Häiriö onkin sitten subjektiivinen asia, itse näen nopeuden seilaamisen suurempana häiriönä.
Ja sen jälkeen:
Ei se minua häiritse, mutta jos moottoritiellä isompi ryhmä autoja tekisi noin niin olisi hankala seurata kuka ajaa mitäkin vauhtia, milloin kannattaa jäädä vasemmalle kaistalle oikeanpuoleisen sijaan yms.
Joten tavastasi tulkita tilannetta ei oikein näiden tekstien perusteella saanut kiinni. Nyt tulkitsen asian siten, että sinua edelleen häiritsee edelliset sakot niin paljon, että sen vuoksi olet varovainen nopeuden kanssa. Ymmärrän. Kyllähän sellainen harmittaa.
 
Nousi kyllä ärsytys lähelle maksimeja kun taannoin ajelin vasenta kaistaa ja ihmettelin miksi edessä joku ajelee kaistojen välissä, estäen ohi ajamisen. Noh selvisi että edempänä on tietyö ja vasen kaista loppuu, ja tämä sankari siis ei halunnut että kukaan kiilaa hänen eteensä jonon ohi. Tämä siis ennen mitään kaista loppuu -liikennemerkkiä.
 
Jos kuitekin ohittaa jopa ylinopeutta, niin silloin muilla ole valittamisenaihetta tientukkona olemista. (oletus ettei alle reilun turvalin ole eteen kiilannut)

Tästä itsekin olen samaa mieltä, jos ohittajalla on jo valmiiksi enemmän nopeutta kuin sallittu, niin kyllä se vielä suurempaa ylinopeutta ajava joutaa odottaa että saa ohituksen tehtyä.

Sitä taas en hyväksy, että tällä lievällä ylinopeudella jäädään vasemmalle kaistalle ajelemaan ohituksen jälkeen. Eikä siinä lain mukaan toki edes saisi ajella.
 
Ehkä voit määritellä häiriön itse omalta osaltasi, mutta se, että sinä et "viitsi" toteuttaa jotakin toimea osoittaa jo jonkinlaista asenteellisuutta.

Kirjoitit ensin:

Ja sen jälkeen:

Joten tavastasi tulkita tilannetta ei oikein näiden tekstien perusteella saanut kiinni. Nyt tulkitsen asian siten, että sinua edelleen häiritsee edelliset sakot niin paljon, että sen vuoksi olet varovainen nopeuden kanssa. Ymmärrän. Kyllähän sellainen harmittaa.

Siis miten et ymmärrä että näen yksittäisen auton nopeuden seilaamisen moottoritiellä häiriönä, oli se sitten minun tekemänä tai jonkun muun? Ja ajan jatkossakin sitä hieman päälle rajoituksen olevaa nopeutta myös vasemmalla kaistalla erikseen nostamatta nopeutta.
 
Siis miten et ymmärrä että näen yksittäisen auton nopeuden seilaamisen moottoritiellä häiriönä, oli se sitten minun tekemänä tai jonkun muun? Ja ajan jatkossakin sitä hieman päälle rajoituksen olevaa nopeutta myös vasemmalla kaistalla erikseen nostamatta nopeutta.
Sinä totesit, että sinua häiritsee nopeuden seilaaminen.
Kysyin sinulta, "mikä siinä häiritsee?"
Vastasit, että "Ei se minua häiritse".

Tästä viestinvaihdosta huolimatta jäi kuitenkin mielikuva, että näet asian häiriönä, joten luulen ymmärtäväni mitä tarkoitat. Jos tarkoitit jotain muuta, niin en voi enempää rivien välistä päätellä.
 
Moottoritie vänkäykseen: Itsekin käytän Oksan tapaa valtaosin. Paitsi jos takaa lähestyy huomattavan paljon nopeampaa auto (joka siis lähestyy peräpuskuriani uhkaavasti), sitten tietysti koitan päästä alta pois vähän nopeammin ja ajaa muutaman sekunnin ehkä sakkorajan yläreunassa.

Maanteiden ohituskaista pätkillä tämä "solidaarisuus" vielä korostuu koska aikaikkuna ohituksiin on rajallinen. Josta tullaankin yhteen ärsytyksen aiheeseen noilla ohituskaista pätkillä. Miksi se pitää aina vetää aivan viime tippaan se viimeinen ohitus? Miksi ei voi tulla ajoissa oikealle kaistalle ja odottaa seuraavaa ohituspätkää? Pahimmillaan näkee tilanteita jossa lopussa ollaan samalla kaistalla rinnakkain kun ohituskaista jo loppui. Täysin tarpeetonta liikenteen vaarantamista.
 
Sinä totesit, että sinua häiritsee nopeuden seilaaminen.
Kysyin sinulta, "mikä siinä häiritsee?"
Vastasit, että "Ei se minua häiritse".

Tästä viestinvaihdosta huolimatta jäi kuitenkin mielikuva, että näet asian häiriönä, joten luulen ymmärtäväni mitä tarkoitat. Jos tarkoitit jotain muuta, niin en voi enempää rivien välistä päätellä.

Ok, nyt ymmärrän, pahoittelut. Minua itseäni ei häiritsisi satunnainen kiihdyttely ja nopeuden muuttaminen jos liikennettä ei tarvitsisi nähdä kokonaisuutena, mutta liikenteen sujuvuuden kannalta se häiritsee jos kaikki tekevät sitä koko ajan.
 
Maanteiden ohituskaista pätkillä tämä "solidaarisuus" vielä korostuu koska aikaikkuna ohituksiin on rajallinen. Josta tullaankin yhteen ärsytyksen aiheeseen noilla ohituskaista pätkillä. Miksi se pitää aina vetää aivan viime tippaan se viimeinen ohitus?

Hyvin usein on niin, että se yksi hitaasti rekkaa ohituskaistalla ohittava saa kulutettua sen koko ohituskaistan mitan siihen yhden rekan ohitukseen blokaten kaikkien muiden ohituksen. Ei ole ihme, että tuollaisesta jarrusta sitten joku loppusuoralla ajaa vielä ohitse jos pystyy, ja kyllähän sitä ohituskaistaa saa käyttää ihan koko matkan mitä sitä on tehty, sen loppusuoran myös, siihen se on tarkoitettu. Se taas on sitten tietysti urpoilua jos kaistat loppuu kesken, tai jos sen ohittajan takia jo ohitettu joutuu jarruttelemaan tai muuten reagoimaan.
 
Ei se minua häiritse, mutta jos moottoritiellä isompi ryhmä autoja tekisi noin niin olisi hankala seurata kuka ajaa mitäkin vauhtia, milloin kannattaa jäädä vasemmalle kaistalle oikeanpuoleisen sijaan yms.
Tämä ilmiö varsinkin maantien ohituskaistoilla välillä johtaa jänniin lopputuloksiin.

Jonon keulilla ajetaan vaikka sen 80 ja rajoitus on 80, sitten alkaa ohituskaista ja rajoitus nousee -> 100. Loogista jonon keulilla olisi ajaa tuon jälkeen 100, jolloin ne menee ohi jotka haluaa ajaa kovempaa. Välillä kuitenkin jonon keulilla joku voikin jatkaa sitä 80 että mahdollisimman moni pääsisi ohi ja lopputuloksena sieltä menee ohi monta tasaista 90 ajavaa, jotka sitten jäävät hidastamaan sitä ainoaa rajoitusten mukaan ajavaa, joka jatkaisi uuden 100 rajoituksen vauhtia, muiden mennessä yhä tasaista 90.

Motarilla myös se sekoittaa pakkaa kun vauhdit vaihtelee niin erilaisia ohitusmänöövereitä tehdään enemmän verattuna tilanteeseen että kaikki pyrkisivät pitämään saman vauhdin ja riittävät turvavälit. Siihen vielä reilumman ylinopeuden kuskit vaatimaan vapaata latua, ilman ymmärrystä miten se vaikuttaa kaikkien muiden liikkumisen sujuvuuteen...
 
Hyvin usein on niin, että se yksi hitaasti rekkaa ohituskaistalla ohittava saa kulutettua sen koko ohituskaistan mitan siihen yhden rekan ohitukseen blokaten kaikkien muiden ohituksen. Ei ole ihme, että tuollaisesta jarrusta sitten joku loppusuoralla ajaa vielä ohitse jos pystyy, ja kyllähän sitä ohituskaistaa saa käyttää ihan koko matkan mitä sitä on tehty, sen loppusuoran myös, siihen se on tarkoitettu. Se taas on sitten tietysti urpoilua jos kaistat loppuu kesken, tai jos sen ohittajan takia jo ohitettu joutuu jarruttelemaan tai muuten reagoimaan.
Jos mennään ihan suositustenmukaan, niin nuo lyhyet (kilometrin luokkaa) niin jos se yhdistelmä painaa reilua kahdeksaa kymppiä, niin jos herää ohitukseen vasta kaistan alettua, niin kyllä se loppu häämöttää oppikirjaohituksssa. osassa paikkaa jopa vanhoja lyhyitä mäkiohituskaistoja pidennetty.

Kaistan alut on opastettu ajoissa, ja jos siihen ennakoi niin satkun alueella pitäisi useampi päästä ohi ilman ylinopeutta. jos se rakka ajaa rajoistuten mukaan. (jos se ohituskaista on 1500m tai enemmän).

Mutta ärsyttää toki jos jonoa enemmän ja itse siellä perällä miltä kaista/aika loppuu kesken.
 
Ohituskaistapätkät ovat kyllä sellaisia hermojen kiristäjiä että hieman ahdistaa jo valmiiksi kun huomisen menoliikenteeseen pääsee niistä nauttimaan vitostielle. Kiihdytetään ainoastaan ohituskaistojen ajaksi ja sen jälkeen hidastetaan, siirrytään heti vasemmalle vaikka oikeanpuoleinen olisi pitkään tyhjänä, blokataan vasen kaista ohittamalla rekka alle rajoituksen yms yms
 
Ohittaminenkin on taitolaji ja moni tuntuu treenaavan sitä taitoa pelkästään ohituskaistoilla jos sielläkään. Kyseessä voi olla monelle myös erittäin harvinainen visiitti kaupunkialueen ulkopuolelle. Tottakai asia, jota on harvoin harjoiteltu tuottaa vaikeuksia. Monesta kuskista kiihdyttäminen maantienopeudessa tuntuu hurjalta asialta, vaikka kaupungissa ajettaisiin kuin norsu posliinikaupassa. Ihminen on arka tehdessään vieraita asioita. Siitä seuraa niin jäätymisiä kuin hätiköintiäkin.

Aikoinaan kun jouduin ajamaan useasti ruuhka-aikaan pitkää maantietaivalta 75-heppaisella Skoda Felicialla, niin jouduin kantapään kautta oppimaan, ettei ohituskaistalla ohittaminen usein tullut kysymykseen: siellä oli yleensä aina sen sortin kiihdytyskisa vasemmalla kaistalla, ettei ennakoimallakaan voinut muuta saada aikaan kuin oman pussiin jäämisensä. Siksi tyydyin tekemään käytännössä kaikki ohitukset muualla kuin ohituskaistalla, koska siellä ajotaitoa pystyi paljon paremmin hyödyntämään. Surkeakin tehopainosuhde riittää kunhan sopassa ei ole liian monta osallistujaa. Kahden rekankaan ohittaminen yhdellä heitolla ei vaadi muuta kuin hyvää valmistelua ja oikeaa ajoitusta.
 
Hyvin usein on niin, että se yksi hitaasti rekkaa ohituskaistalla ohittava saa kulutettua sen koko ohituskaistan mitan siihen yhden rekan ohitukseen blokaten kaikkien muiden ohituksen.

Tämän lisäksi samantien kun ohituskaista päättyy ja tie jatkuu yksikaistaisena, niin tämä sama kaveri hidastaa vauhtinsa about 10 km/h alle nopeusrajoituksen.
 
Toi on joku kummallinen krooninen outous. Pätee myös itään päin kun Kirkkonummelta tullaan niin se koko kaksikaistainen pätkä Kauklahden ohi hyvin usein ajetaan 60 km/h, vaikka tie on aivan täydellisen hyvä. Kovassa ruuhkassa joo jos ihmisillä ei ole turvavälejä ja sieltä Kauklahdesta liitytään mukaan, niin tulee jojoliikettä ja nopeus heittelee, mutta varmaan seitsemän kertaa kymmenestä ilman mitään ruuhkaa tuolla ajellaan 60-70 km/h, kunnes siitä tien levennettyä löytyy kaasu.

Eihän siinä mitään, perässä ajellaan kiltisti ja tuo on niin tuttu juttu ettei ärsyyntymisestä voi puhua, mutta kyllä se on vuosia mietityttänyt, ettei noita liikennemerkkejä lueta.
Kauklahden kohdalla on joku puolen kilsan pätkä, jossa rajoitus on 60 km/h kumpaankin suuntaan.
 
Kauklahden kohdalla on joku puolen kilsan pätkä, jossa rajoitus on 60 km/h kumpaankin suuntaan.
Itään päin mentäessä 80:n lätkä tulee vastaan heti sen Espoonlahden liittymän jälkeen, jonka jälkeen tie käytännössä sivuaa Kauklahden. Länteen päin mentäessä 60:n lätkä samoin tulee vasta vähän ennen Espoonlahden liittymää. Eli siis tuo aiemmin kuvailemani pätkä on kyllä suurilta osin 80 km/h rajoitusaluetta.
 
Ok, nyt ymmärrän, pahoittelut. Minua itseäni ei häiritsisi satunnainen kiihdyttely ja nopeuden muuttaminen jos liikennettä ei tarvitsisi nähdä kokonaisuutena, mutta liikenteen sujuvuuden kannalta se häiritsee jos kaikki tekevät sitä koko ajan.
Ei sitä kukaan tee koko ajan. Tilanteen mukaan pieni hetkellinen korjaus ei vaikuta yhtään mihinkään muuhun kuin että kaikki pääsevät sujuvammin eteenpäin. Jos haluat kokonaisuutta tarkastella, niin vasurin tukkiminen ”omalla nopeudella” ajaen aiheuttaa ihan oikeasti sitä häiriötä.
 
Itään päin mentäessä 80:n lätkä tulee vastaan heti sen Espoonlahden liittymän jälkeen, jonka jälkeen tie käytännössä sivuaa Kauklahden. Länteen päin mentäessä 60:n lätkä samoin tulee vasta vähän ennen Espoonlahden liittymää. Eli siis tuo aiemmin kuvailemani pätkä on kyllä suurilta osin 80 km/h rajoitusaluetta.
Tulee tulee, mutta siellä joka tapauksessa on pätkä jossa rajoitus on 60. Sillon se 60 nopeus toki kuuluu asiaan. Vaan se Mikkelän kohta 4-->2 kaistaa länteen on sellainen, jossa ainoastaan joku psykologinen "apua, pikkutie" pudottaa nopeuksia sen 20 km/h.
 
Huvittavaa vääntöä taas. Jos takana jossain 500 metrin päässä on auto, niin ei mua kiinnosta kuinka kovaa se sieltä tulee, ellei se ole jokin hälytysajossa oleva ajoneuvo. Mä väistelen yleisen sujuvuuden nimissä ihan mielelläni oikealle kaistalle ja odottelen, että takana nopeammin ajava lähtee ohittamaan ensin aina silloin, kun se on mun mielestä kohtuullista. Ei mua haittaa hetkellinen nopeuden pudotus, mutta emmä nyt herranjumala jää mitään puoli kilsaa perässä tulevaa odottelemaan. Vahva veikkaukseni on, ettei teistä kovin moni muukaan jää. Onko tässä nyt ollut vaan pakko päästä väittelemään väittelyn ilosta?
 
Tulee tulee, mutta siellä joka tapauksessa on pätkä jossa rajoitus on 60. Sillon se 60 nopeus toki kuuluu asiaan. Vaan se Mikkelän kohta 4-->2 kaistaa länteen on sellainen, jossa ainoastaan joku psykologinen "apua, pikkutie" pudottaa nopeuksia sen 20 km/h.

Kesärajoituksilla tällainen kohta on myös Porintiellä Vihdin Nummelan kohdalla. 100 km/h rajoitus kaiken aikaa, mutta kahden kaistan muuttuessa yhdeksi todella moni tiputtaa nopeutta. Talvella taitaa pudota 80 km/h, rajoitukseen ehkä joillain jää tämä koko kesäksi muistiin.
 
Huvittavaa vääntöä taas. Jos takana jossain 500 metrin päässä on auto, niin ei mua kiinnosta kuinka kovaa se sieltä tulee, ellei se ole jokin hälytysajossa oleva ajoneuvo. Mä väistelen yleisen sujuvuuden nimissä ihan mielelläni oikealle kaistalle ja odottelen, että takana nopeammin ajava lähtee ohittamaan ensin aina silloin, kun se on mun mielestä kohtuullista. Ei mua haittaa hetkellinen nopeuden pudotus, mutta emmä nyt herranjumala jää mitään puoli kilsaa perässä tulevaa odottelemaan. Vahva veikkaukseni on, ettei teistä kovin moni muukaan jää. Onko tässä nyt ollut vaan pakko päästä väittelemään väittelyn ilosta?

En kommentoi tuohon väittelyyn mitään, mutta kyllä moottoritiellä täytyy vaan valppaana olla silloinkin, jos lähestyvä auto on kaukana takana. Vaikkei siellä periaatteessa kenenkään pitäisi sillä lailla ajaa, niin joskus joku ajaa KOVAA. Ja siihenkin täytyy varautua vaikka kuinka toinen kuski toimisikin väärin. Nuokin oppii kyllä lukemaan aika helposti, kun tiedostaa mahdollisuuden olevan olemassa. Liikenteessä valitettavan paljon näkee sellaista toimintaa, ettei yllättäviin tilanteisiin ole mitenkään varauduttu. Niitä vain saattaa koska tahansa ilmetä täysin itsestä riippumattomista syistä. Tällainen ääriesimerkki on kenties harvinainen, mutta vastaavaan yllätyskäyttäytymiseen olisi kuitenkin viisainta jokaisen olla jollain lailla varautunut.
 
Ja siihenkin täytyy varautua vaikka kuinka toinen kuski toimisikin väärin.
Tavallaan samaa mieltä, mutta tässä yhteydessä on tärkeää muistaa, että lihavoidun sanan "täytyy" voisi paremminkin korvata sanalla "kannattaa". Näillä sanavalinnoilla melkoisesti eroa sekä käytännössä, että lakiteknisesti.
 
Tavallaan samaa mieltä, mutta tässä yhteydessä on tärkeää muistaa, että lihavoidun sanan "täytyy" voisi paremminkin korvata sanalla "kannattaa". Näillä sanavalinnoilla melkoisesti eroa sekä käytännössä, että lakiteknisesti.

Itse en täytymisiä liitä mihinkään auktoriteettiin tai sanktioon, ihan vain terveestä järjestä tässä puhun. Jos pystyy loogisesti perustelemaan miksi varautuminen kannattaisi osassa tapauksista jättää tekemättä niin sitten voidaan perustellusti sanoa, että ei täydy vaan asia on valinnainen - edelleen vain järjen vaatimuksesta.
 
Tavallaan samaa mieltä, mutta tässä yhteydessä on tärkeää muistaa, että lihavoidun sanan "täytyy" voisi paremminkin korvata sanalla "kannattaa". Näillä sanavalinnoilla melkoisesti eroa sekä käytännössä, että lakiteknisesti.
Jos haluaa olla muille häiriötön, niin ”täytyy” on parempi. ”Kannattaa” antaa mahdollisuudella olla mulkku. Ainakin itse koen sen niin, että olen mulkku, jos en tee sitä mitä täytyy muiden etenemisen sujuvoittamiseksi. TurboB kiteytti tasan sen mitä yritin sanoa.
 
Itse en täytymisiä liitä mihinkään auktoriteettiin tai sanktioon, ihan vain terveestä järjestä tässä puhun. Jos pystyy loogisesti perustelemaan miksi varautuminen kannattaisi osassa tapauksista jättää tekemättä niin sitten voidaan perustellusti sanoa, että ei täydy vaan asia on valinnainen - edelleen vain järjen vaatimuksesta.
Jos haluaa olla muille häiriötön, niin ”täytyy” on parempi. ”Kannattaa” antaa mahdollisuudella olla mulkku. Ainakin itse koen sen niin, että olen mulkku, jos en tee sitä mitä täytyy muiden etenemisen sujuvoittamiseksi. TurboB kiteytti tasan sen mitä yritin sanoa.
En ole eri mieltä kanssanne ja tämä näkemysero on oikeastaan vain semanttinen. Lakitekniset vaatimukset täytyy kuitenkin muistaa. Mitä kukakin keneltä vaatii, on eri kysymys.

Harmillisesti, kuka tahansa voi halutessaan olla mulkku.
 
Tavallaan samaa mieltä, mutta tässä yhteydessä on tärkeää muistaa, että lihavoidun sanan "täytyy" voisi paremminkin korvata sanalla "kannattaa". Näillä sanavalinnoilla melkoisesti eroa sekä käytännössä, että lakiteknisesti.

Itseasiassa laki muuttui vasta ja nyt se edellyttää varautumaan myös muiden virheisiin, joten sinänsä "täytyy" on ihan osuva sanavalinta.
 
Jos mennään ihan suositustenmukaan, niin nuo lyhyet (kilometrin luokkaa) niin jos se yhdistelmä painaa reilua kahdeksaa kymppiä, niin jos herää ohitukseen vasta kaistan alettua, niin kyllä se loppu häämöttää oppikirjaohituksssa. osassa paikkaa jopa vanhoja lyhyitä mäkiohituskaistoja pidennetty.

Kaistan alut on opastettu ajoissa, ja jos siihen ennakoi niin satkun alueella pitäisi useampi päästä ohi ilman ylinopeutta. jos se rakka ajaa rajoistuten mukaan. (jos se ohituskaista on 1500m tai enemmän).

Mutta ärsyttää toki jos jonoa enemmän ja itse siellä perällä miltä kaista/aika loppuu kesken.
Itse olen kerran päässyt todistamaan (ja osalliseksi) miten ohituskaistan kohdalla kaikki 6 autoa pääsi yhdistelmän ohitse. Jokainen auto päästi menemään siinä sen, minkä autoistaan irti saivat, eikä yksikään joutunut jättämään viime metreille. Ei varmana tapahdu kuin kerran elämässä tällaista samaan tapaan ajattelua ajajien kesken. Toki meni jokaisella ylinopeuden puolelle, mutta yhdenkään ei tarvinnut jäädä rekan taakse "jumiin".
 
Oman elämänsä huippukuljettajat, joiden ajotaidot on niin tajuttoman hyvät ettei väliä miten ajelee tai pitääkö turvaväliä ollenkaan. Eräs tällainen näytti juuri hetki sitten miten moottoritielle liitytään tuossa lumimyrskyssä huonossa kunnossa olevalla tiellä.

Kauhealla vauhdilla kaikkien kaistojen yli tarkoituksena ilmeisesti mennä suoraan vasemmanpuoleiselle, no auto hallinnasta ja 180 asteen käännös liukuen kaikkien kaistojen yli takaisin oikeanpuolen pientareelle samalla kun jokaisella kaistalla tulee autoja kohti 60-80 nopeudella.

Kauheaa tuuria oli matkassa ettei osunut keskikaiteeseen tai yhteenkään autoon, ajotyyliä tuskin silti tulee muuttamaan.

Tänään on kyllä ollut sellaiset olosuhteet pk-seudulla, että en muista viime talvelta näin ikäviä kelejä. Sitten kun tuo loskavelli vielä jäätyy, niin ávot.
 
En ole eri mieltä kanssanne ja tämä näkemysero on oikeastaan vain semanttinen. Lakitekniset vaatimukset täytyy kuitenkin muistaa. Ne menevät kohteliaisuussääntöjen edelle.

Harmillisesti, kuka tahansa voi halutessaan olla mulkku.

Toivon, että mulkkuilu tulee aina olemaan lakiteknisesti hyväksyttävää ja ruohonjuuritasolla ihmiset voivat sitten valinnaisesti mulkkuilla takaisin jne.

Minä en tässä kuitenkaan niinkään puhunut mulkkuudesta tai laista, vaan siitä ettei pidä antaa vaikkapa tuunatun turbolaatikon törmätä omaan takakonttiin 290 kilometrin tuntinopeudella. Sen verran semantiikassa joustan absolutismista, että tuollaisen estäminen on jotain mitä täytyy tehdä. Jos on varaa miettiä kohteliaisuuskysymyksiä, niin silloin on toivottavasti jo analysoinut tilanteen niin ettei kuvatun kaltaista välitöntä hengenvaaraa ole. Mutta se on jo sitä varautumista, josta puhuin.
 
En ole eri mieltä kanssanne ja tämä näkemysero on oikeastaan vain semanttinen. Lakitekniset vaatimukset täytyy kuitenkin muistaa. Mitä kukakin keneltä vaatii, on eri kysymys.

Harmillisesti, kuka tahansa voi halutessaan olla mulkku.
Osa tätä ongelmakenttää on toki ”lakikirjalla päähän” tulokulma asioiden ratkaisuun. Risteyksessä ajojärjestys on tärkeä jne., mutta monessa paikassa tiukasti lakiin tuijottaminen johtaa huonompaan lopputulokseen kuin kohtuullinen järjen käyttö. Esim. saa rekatkin toisiaan ohittaa, mutta käytännön tasolla siitä on vain haittaa kokonaisuudelle. Henk. koht. ratkaisuni on ollut venyyttää pykäliä vähän silloin kun siitä on hyötyä sujuvuudelle. Tulee sakot jos tulee.

e: Turvallisuutta vaarantamatta tietysti mennään.
 
En kommentoi tuohon väittelyyn mitään, mutta kyllä moottoritiellä täytyy vaan valppaana olla silloinkin, jos lähestyvä auto on kaukana takana. Vaikkei siellä periaatteessa kenenkään pitäisi sillä lailla ajaa, niin joskus joku ajaa KOVAA. Ja siihenkin täytyy varautua vaikka kuinka toinen kuski toimisikin väärin. Nuokin oppii kyllä lukemaan aika helposti, kun tiedostaa mahdollisuuden olevan olemassa. Liikenteessä valitettavan paljon näkee sellaista toimintaa, ettei yllättäviin tilanteisiin ole mitenkään varauduttu. Niitä vain saattaa koska tahansa ilmetä täysin itsestä riippumattomista syistä. Tällainen ääriesimerkki on kenties harvinainen, mutta vastaavaan yllätyskäyttäytymiseen olisi kuitenkin viisainta jokaisen olla jollain lailla varautunut.
Valppaana täytyy tietysti olla. Ei sinne voi suin päin ryntäillä ja jos jollain on joku oikeasti kova ylinopeus mittarissa, niin sellaisen lähestymisen jo huomaakin eri tavalla. Lähinnä se, että jos tuo 500 metrin päässä oleva ajaa 100, 110 tai vaikka 130 km/h satkun alueella ja saakin sut kiinni sen ohituksen aikana, niin voi voi. Koska ihmisillä se nopeus muutenkin seilaa, niin ellei se takana tuleva aja merkittävää ylinopeutta, niin se voi olla todella hankala arvioida milloin se sut saavuttaa. Ja vaikka se ajais sillä hetkellä 130 lasissa, niin se saattaa hidastaa havaitessaan sen edellä olevan ohitusaikeen ja siitä olisi lopulta kerennyt vaikka kaksikin autoa välistä.

Eli korostetaan nyt vielä tahalleen väärin ymmärtäville, että tarkkailen kyllä rutiininomaisesti liikennettä sekä edessä, että takana, jotta voin paremmin reagoida poikkeuksellisiin tilanteisiin.

Jos nyt pikaisesti laskin oikein, niin 150 km/h ajavalta menee yli puoli minuuttia ottaa tollainen 500 metrin ero kiinni 100 km/h ajavaan nähden. Eli LÄHTÖKOHTAISESTI mua ei 110 km/h mittarissa ajavana kiinnosta ajaako se puol kilsaa perässä tuleva satasta vai sataakolmeakymppiä. Jos se nopeus on vielä tostakin merkittävästi suurempi, niin luulen havaitsevani tämän poikkeuksellisen nopeuseron jo sillä ohituksen peiliinkatsomista edeltävällä vilkaisulla, enkä lähde tunkemaan väliin.
 
Itseasiassa laki muuttui vasta ja nyt se edellyttää varautumaan myös muiden virheisiin, joten sinänsä "täytyy" on ihan osuva sanavalinta.
Hyvä pointti. Näen em. ongelman silti semanttisena, sillä noudatamme samoja periaatteita riippumatta sanavalinnasta. Mutta joo, ehkä tuo "täytyy" on sittenkin parempi uuden lain myötä. En tiedä tarkasti ja uusi lakikin vaatii runsaasti ennakkotapauksia tullakseen toimivaksi. Ei kenenkään pitäisi olla vastuussa toisten virheistä, toimiessaan itse oikein. Toivottavasti oikeuslaitos on tässä oikeuden puolella. Mitä tuosta taannoisesta kaistanvaihtovideosta opittiin, niin ainakin sen, että videon perusteella moni osaisi toimia oikein, mutta eivät välttämättä itse toimisi samalla tapaa kun tilanne tulee yllättäen eteen tietämättä miten se etenee. Täytyy olla todella skarppi oikeudenpitäjä, että pystyy ymmärtämään ratkaisujen tilanneriippuvaisuuden. Videolta jokainen tätä palstaa lukeva voidaan tuomita johonkin rikokseen.
 
Osa tätä ongelmakenttää on toki ”lakikirjalla päähän” tulokulma asioiden ratkaisuun. Risteyksessä ajojärjestys on tärkeä jne., mutta monessa paikassa tiukasti lakiin tuijottaminen johtaa huonompaan lopputulokseen kuin kohtuullinen järjen käyttö. Esim. saa rekatkin toisiaan ohittaa, mutta käytännön tasolla siitä on vain haittaa kokonaisuudelle. Henk. koht. ratkaisuni on ollut venyyttää pykäliä vähän silloin kun siitä on hyötyä sujuvuudelle. Tulee sakot jos tulee.

e: Turvallisuutta vaarantamatta tietysti mennään.
Ajattelen täysin samoin, ja jos laista poikkean, pidän hyvää huolta että kenenkään ajaminen häiriinny tai vaarannu. Ja virheitä tapahtuu kaikista hyvistä aikeista huolimatta. Jos huomaamattomuuttani pussitan jonkun ohittaessani, nostan käteni anteeksipyynnön merkiksi. Samoin jos joku joutuu joustamaan minun virheeni vuoksi, nostan käteni kiitokseksi.
 
Valppaana täytyy tietysti olla. Ei sinne voi suin päin ryntäillä ja jos jollain on joku oikeasti kova ylinopeus mittarissa, niin sellaisen lähestymisen jo huomaakin eri tavalla.

En todellakaan yritä inttää, mutta olen valitettavasti joutunut itse tilanteeseen, jossa poikkeuksellisen suuri nopeus on vaikuttanut nimenomaan sen, että lähestyvää autoa ei ole tullut havaittua millään tavanomaisella tarkkailulla. Moottoritielläkin tulee tilanteita, joissa on yllättäviä katveita näkyvyyden vaikuttaessa hyvältä ja samoin ajan kulumisen arviointi on yllättävän vaikeaa silloin, kun tarkkaavaisuutta vaatii samaan aikaan moni eri asia. Kun epäsuotuisat sattumukset osuvat tarpeeksi moninaisina samaan hetkeen, niin katastrofi on valmis. Sen takia kannatan sellaista lähestymistapaa, että tarkkaavaisuuden on oltava paljon yleistä odotusta korkeampi.
 
Ei kenenkään pitäisi olla vastuussa toisten virheistä, toimiessaan itse oikein.

Lähinnä tämä tulee sovellettavaksi esim. sellaisessa tilanteessa, että joku ajaa kolmion takaa eteesi ja sinä törmäät tähän kolmion takaa tulleeseen autoon. Oikeudessa tässä kohtaa selvitettäisiin, että olisiko sinun pitänyt ehtiä pysäyttää auto ennen törmäystä, jos olisit havainnoinut tämän kolmion takaa tulevan tekevän virheen. Ja tässä ei pelasta se, että itse olet ajanut liikennesääntöjen mukaan, vaan lisäksi olisi pitänyt osata varautua siihen, että joku muu tekee virheen. Paska laki, kun sillä saadaan aina tulkittua syyttömätkin syylliseksi.
 
Jos haluaa olla muille häiriötön, niin ”täytyy” on parempi. ”Kannattaa” antaa mahdollisuudella olla mulkku. Ainakin itse koen sen niin, että olen mulkku, jos en tee sitä mitä täytyy muiden etenemisen sujuvoittamiseksi. TurboB kiteytti tasan sen mitä yritin sanoa.
Näissä muiden eteneminen etusijalla jutuissa vähän vaihtelua.
Kritiikkiä saanut nämä jotka väistelee liittyjiä, antaa tilaa väistämis velvolliselle, väistelee muiden eteen, tekee virheitä jotta joku toinen voi tötöillä, vaikka ei ole kyse varatilanteen välttämistä, vaan päinvastoin.

Sitten on heitä jotka vetelee päin vaaratilanetta koska etuajo-oikeus, väistämis velvollinen selkeästi tulossa eikä huomaa, jne.

Oma kohteliaisuuden ala on sitten se että toivetaan muiden antavan itselle tilaa tehdä väärin, väistää että voi vaihtaa kaistaa, väistää että voi jatkaa ylinopeutta,

Kannata muiden huomioimista ja kohteliaisuutta, tilan antamista. joissain kohdin ehkä syytä miettiä onko se kuitenkaan kaikkien etu.
 
Itse olen kerran päässyt todistamaan (ja osalliseksi) miten ohituskaistan kohdalla kaikki 6 autoa pääsi yhdistelmän ohitse. Jokainen auto päästi menemään siinä sen, minkä autoistaan irti saivat, eikä yksikään joutunut jättämään viime metreille. Ei varmana tapahdu kuin kerran elämässä tällaista samaan tapaan ajattelua ajajien kesken. Toki meni jokaisella ylinopeuden puolelle, mutta yhdenkään ei tarvinnut jäädä rekan taakse "jumiin".

Joskus osuu rattimiehiä samalle reissulle, ja yhteispeli toimii. Usein on pimeässä vuoroteltu vieraan matkakumppanin kanssa kuka toimii valoina ja kenen vuoro on olla hirvipuskurina. Ohitukset merkataan hyvissä ajoin ja vilkuilla näytetään koska on sullekin tilaa. Välillä vähän varoitellaan muistakin seisovista tai liikkuvista vaaroista. Se on aina hyvä hetki, kun sitten käsi nousee teiden erotessa. Taistelutovereita, vaikka vain vartin ajan.
 
Näissä muiden eteneminen etusijalla jutuissa vähän vaihtelua.
Kritiikkiä saanut nämä jotka väistelee liittyjiä, antaa tilaa väistämis velvolliselle, väistelee muiden eteen, tekee virheitä jotta joku toinen voi tötöillä, vaikka ei ole kyse varatilanteen välttämistä, vaan päinvastoin.

Sitten on heitä jotka vetelee päin vaaratilanetta koska etuajo-oikeus, väistämis velvollinen selkeästi tulossa eikä huomaa, jne.

Oma kohteliaisuuden ala on sitten se että toivetaan muiden antavan itselle tilaa tehdä väärin, väistää että voi vaihtaa kaistaa, väistää että voi jatkaa ylinopeutta,

Kannata muiden huomioimista ja kohteliaisuutta, tilan antamista. joissain kohdin ehkä syytä miettiä onko se kuitenkaan kaikkien etu.
Kysehän on puhtaasti siitä mikä on ennakoitavaa ja mikä ei. Liittyjiä väistävät, pyöriä etuajo-oikeutettuina väistävät,… Jos jousto aiheuttaa sekaannusta, niin ei sitä pidä tehdä ellei vaaran välttämiseksi ole pakko. Hitaan rekan väistämisestä tuskin kukaan ampuu, edellyttäen toki hallittua vasurille siirtymistä. Kaikki ratkaisut edellyttävät jatkuvaa seurantaa mahd. pitkälle matkalle eteen ja taakse. Taito, joka tuskallisen monelta puuttuu tai unohtuu käyttää. Jälkimmäinen varmaan yleistyy mitä enemmän tulee itsensä pääasiassa ajavia autoja.
 
Täällä osalle näistä kotipoliiseista tekisi hyvää ajella hetki Saksan moottoritrillä ja pohtia sitten sitä, kuinka tyhmää on vaikka henkensä uhalla päästä pysäyttämään "ylinopeutta" ajava eteen kiilaamalla. Syynä siis se, että se vaan on Suomessa mahdollista.

Siellä ihan Suomessakin ajaa siviilipoliiseja ilman valoja, tai autoja tulee rampilta 120 vauhdilla vaikka muuttuvissa tolpissa oli suoraan ajavilla 80. Mitä muuta ikinä syynä kenellä onkaan. 180 km/h ajava rattijuoppokaan ei ehdi paljoa reagoida jos hyppäät sen eteen 200 metriä ennen kohtaamista satasta ajamaan. Siinä ei paljoa auta hokea "mutta kun minulla on oikeus".
 
Tänään oli taas ohittaessa yllättäen toyotatero vauhdissa. Ajoi 70 kun rajoitus 80. Kun läksin ohi hän rupesi kiihdyttämään. Kun ohitus valmis pitkiä välkyteltiin. En vaan voi ymmärtää mitä päässä liikkui.

Just eilen ajelin monta sataa km nelostietä. Saldona oli 2x valotonta autoa hämärän aikaan, auto joka ajoi pelkillä sumareilla aivan pimeällä, 2x autoa jotka ajaa 70 kun alue on 100 ja useampi auto jotka ajoi 80 alueella 70-75. Jälkimmäisistä jopa rekkakuskit vittuuntui kun laskivat ohi.

Sitten on perinteinen eli kohteliaisuus mikä ei kuulu liikenteeseen. Ruvetaan jarruttelemaan kun motarille koitetaan liittyä kun vauhtia 60 ja annetaan tietä pyöräilijälle kun pyöräilijän pitäisi väistää.
 
Tänään taas joku vaihtoi kaistaa oikealta suoraan eteen motarilla. Sieltä ~80 ajavan jonon perästä on hyvä hypätä ohituskaistaa pitkin ajavan eteen siten, että toinen joutuu jarruttelemaan.
No minulla taas joku vaihtoi perseestä kaistaa samaan aikaan kun olin jo lähdössä itse ohittamaan. Tosi kiva lisä näillä persekyttääjillä että pitää varoa ohittamaan lähtemistä, vaikka on juuri vilkaissut sekunti sitten että ohituskaista on tyhjä. Jouduin tekemään aika äkkivedon oikealle kun takana olevassa autossa oli enemmän tehoja.

Edit selvennys: sivupeilistä ei näe takana olevan vilkkua (jos sitä jaksoi edes käyttää), kun auto on tarpeeksi lähellä perässä.
 
Ohituskaistapätkät ovat kyllä sellaisia hermojen kiristäjiä että hieman ahdistaa jo valmiiksi kun huomisen menoliikenteeseen pääsee niistä nauttimaan vitostielle. Kiihdytetään ainoastaan ohituskaistojen ajaksi ja sen jälkeen hidastetaan, siirrytään heti vasemmalle vaikka oikeanpuoleinen olisi pitkään tyhjänä, blokataan vasen kaista ohittamalla rekka alle rajoituksen yms yms
Ei ollut tällä kertaa eli tänään vitostiellä hässäkkää. Oikealla ei kiihdytelty ja käytännössä yksin sai ajella vasuria ohituskaistalla.

Lisäksi jostain ihmeen syystä possujunat ei juuri pumpanneet nopeutta ja vauhtikin oli yllättävän kova eli osapuilleen tasan 80 todellista tai jopa himpun yli (siis 80 rajoituksella). Ennen juvaa ei tarvinnut 1 kaistaisella ohitella tai no ennen ennen mikkeliä olis kyllä periaatteessa ollut aiheellista mutta jono aivan liian pitkä ja näkyvyyskin vähän mitä sattuu lumisateen takia siinä kohtaa…

Välillä pääsi pitkääkin pätkää ajamaan 15-20 yli rajoituksen ja saattoi olla jopa pari kolme muutakin pötkössä samoilla intresseillä.

Ajokeli oli oikeastaan paska vain kehä iii sisällä, muualla vähintään kohtuullinen (ei ongelmaa ajaa 15-20 yli rajoituksen) tai hyvä (olisi voinut ajaa vielä lujempaakin). Hiukan tai reilusti liukasta paikoitellen, mutta eipä tuolla jarrulla ole tarkoitus seistä niin se ei menoa haitannut :). Eli oli kyllä taas uutisissa ihan turhaa pelottelua - pääosin normaali talvikeli, tietysti jos odottaa täysin lanattua ja suolattua pintaan niin sitten eri asia.
 
No minulla taas joku vaihtoi perseestä kaistaa samaan aikaan kun olin jo lähdössä itse ohittamaan. Tosi kiva lisä näillä persekyttääjillä että pitää varoa ohittamaan lähtemistä, vaikka on juuri vilkaissut sekunti sitten että ohituskaista on tyhjä. Jouduin tekemään aika äkkivedon oikealle kun takana olevassa autossa oli enemmän tehoja.

Edit selvennys: sivupeilistä ei näe takana olevan vilkkua (jos sitä jaksoi edes käyttää), kun auto on tarpeeksi lähellä perässä.
Tämä on kyllä perseestä ja tätä tapahtuu usein paljaan asvaltin aikaan kun ohituskaista muuten 1+1 maantiellä alkaa, vaikka vilkuttaa ajoissa ja on siirtymässä heti ohituskaistan alkaessa sulkuviivaa hipoen sinne, niin eiköhän joku idiootti ole sulkumaalausten yli jo kiihdyttänyt rinnalle.
 
Ei ollut tällä kertaa eli tänään vitostiellä hässäkkää. Oikealla ei kiihdytelty ja käytännössä yksin sai ajella vasuria ohituskaistalla.

Lisäksi jostain ihmeen syystä possujunat ei juuri pumpanneet nopeutta ja vauhtikin oli yllättävän kova eli osapuilleen tasan 80 todellista tai jopa himpun yli (siis 80 rajoituksella). Ennen juvaa ei tarvinnut 1 kaistaisella ohitella tai no ennen ennen mikkeliä olis kyllä periaatteessa ollut aiheellista mutta jono aivan liian pitkä ja näkyvyyskin vähän mitä sattuu lumisateen takia siinä kohtaa…

Välillä pääsi pitkääkin pätkää ajamaan 15-20 yli rajoituksen ja saattoi olla jopa pari kolme muutakin pötkössä samoilla intresseillä.

Ajokeli oli oikeastaan paska vain kehä iii sisällä, muualla vähintään kohtuullinen (ei ongelmaa ajaa 15-20 yli rajoituksen) tai hyvä (olisi voinut ajaa vielä lujempaakin). Hiukan tai reilusti liukasta paikoitellen, mutta eipä tuolla jarrulla ole tarkoitus seistä niin se ei menoa haitannut :). Eli oli kyllä taas uutisissa ihan turhaa pelottelua - pääosin normaali talvikeli, tietysti jos odottaa täysin lanattua ja suolattua pintaan niin sitten eri asia.
Ilmeisesti ne ohitusta kiusaavat pelkäsivät keliä.(kuten todennäköisesti pelkäävät kaikkea muutakin elämässä)
Toki, tuolla on sitä uutta tietä.
Se kolmikaistainen kun alkoi,niin ohitus perustui ainakin kesällä yllätykseen. Muuten vissiin Savolainen luonteenlaatu ei antanut ohittaa ohituskaistalla.
Ennenkin samasta kirjoittanut, mutta kokeilin ajaa masda6sen perässä, että kuinka paljon nostaa nopeutta ohituskaistalla, kun joku yrittää ohi, vaikka ennen sitä ajoi alinopeutta.
Oliko mulla 160, vai 170km/h nopeutta kun ajelin perässä.

Ohituskistan jälkeen taas alinopeutta...

Onneksi en itse aja japseilla, niin pääsin ohi ilman ongelmia, kun painoin myöhemmin kaasun pohjaan...
 
Ilmeisesti ne ohitusta kiusaavat pelkäsivät keliä.(kuten todennäköisesti pelkäävät kaikkea muutakin elämässä)
Näin mäkin veikkaan, että keli oli riittävän paska että noiden ’sankarien’ koko huomio meni siihen oman pulkan pitämiseen kaistalla, mutta samalla keli oli riittävän hyvä että se ei omaan etenemiseen vaikuttanut eikä ’sankarien’ myöskään tarvinnut ajaa 60 :).

Kyllä siellä joku osa ajeli ’motareilla’ oikeasti hiljaa eli just hikisesti sen about 80 satkun rajoituksella samalla kun itsellä 120 todellista, mutta liikennettä oli kuitenkin sen verran vähän ettei noista mitään isompia tulppia muodostunut, tietysti joidenkin piti sitten tuollaista ohittaa 90 todellista, mutta ei näitä luojan kiitos ollut kuin pari yksittäistapausta koko 600km matkalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 992
Viestejä
4 665 083
Jäsenet
76 542
Uusin jäsen
Jaskajoku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom