Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mun mielestä hyviin käytöstapoihin kuuluu, ettei toimillaan vaadi muilta reagoimista omaan tekemiseen. Jään mieluummin itse pussiin, kuin hidastan toisen matkaan.

Jalo ihminen olet selvästi. Itse en ihan tuohon pysty, mutta ei mun takia kenenkään tarvi motarilla jarrutella. Joskus on varmaan täytynyt nostaa jalka kaasulta hetkeksi.
 
Aika paskainen keli. Kauhea loska tiellä ja etenkin kaistojen välillä. Kusta sekoittuneena lumeen taivaalta kuin saavista kaataen. Tampereen motari. Elektroniset nopeusrajoitukset näytti 80km/h. Toiset ajo 60km/h ja toiset 100km/h. Kyllä hermo lepäsi.
Saman huomasin hämeenlinnassa. Aamulla sai vetää peilijäällä 100kmh ja iltapäivällä piti ajaa 80kmh samassa kohtaa kun tie suolattu ja täysin sulana. Ei voi ymmärtää noita tauluja.
 
Aika huvittavaa, kun porukka haluaa pysäköidä tyhjälläkin parkkipaikalla lähelle muita autoja. Tänään Prisman parkkipaikka oli lähes tyhjä ja tilaa oli yllin kyllin myös aivan ovien lähellä. Silti joku mies halusi pysäköidä suuren maasturibemarinsa kahden auton väliin. Väli oli sen verran tiukka noin isolle autolle, että mies joutui autosta noustessaan avaamaan oven varovasti ja ujuttautumaan sieltä hankalasti.

Itse jätän autoni aina vähän sivuun muista, jos vain mahdollista. Tulee vähemmän kolhuja ja se pieni kävely tekee vain hyvää. On myös helpompi poistua ruudusta, kun on väljää, ja näkyvyys on 100 %. Aina silloin tällöin joku haluaa silti pysäköidä aivan mun auton viereen, siis vaikka vieressä olisi kymmeniä vapaita paikkoja yhtä kaukana tai lähempänä kauppaa tms.

Itsekin yritän aina etsiä sen kauimmaisen nurkan, mutta todella usein siihen joku arjen sankari haluaa vierelle. Parhaiten saa pysäköityä suojaan niissä paikoissa, missä kävelymatka asiointikohteeseen on niin pitkä, ettei vieriparkki enää jaksa ihmisiä yhtä kovasti houkuttaa kun raukkaparkojen jalat väsyvät kävelemiseen.

Aina välillä saa oikein haukkoa henkeä, kun joku järjen jättiläinen heittää oven auki stopparille asti, vaikka vieressä on toinen auto. Mutta varmaan kyseessä täytyy olla jokin uusi kehittyneempi päivitysversio ihmisestä, koska kykenee arvioimaan noin tarkasti etäisyyksiä lainkaan edes vilkaisematta siihen suuntaan, missä toinen auto on. Siitähän ei tietenkään voi olla kysymys, että olisi piittaamaton omasta ja toisen omaisuudesta tuo taituri.

Toinen kehittyneempi ryhmä ovat lastenalamaiset, eli nykyaikaiset vanhemmat. Kun niiden pikku Pirjo-Petterit hyökkäävät ulos sähkösuvin takapenkiltä niin siinä ei kannata olla alla. Pikku kultamussukat eivät tule ajatelleeksi, ettei naapurin kulkuneuvoa ole hyvä tuhota. Vanhemman sellaisesta huomauttaminenhan edellyttäisi kaksi täysin kohtuutonta vaatimusta: vanhemman pitäisi itse ymmärtää asia ja toisekseen hänen tulisi ylittää alamaisen toimivaltuudet kritisoimalla pomoaan, tätä pikku tähtisilmää.
 
Tässä on tullut omaa liikennestatistiikkaa ihmeteltyä useasti, mutta minulta puuttuu täysin kokemukset myös noista ovikolhuista. Ei oo omat skidit paiskonu muita autoja kohti, eikä ole omaan autoon osunut.
 
Aika huvittavaa, kun porukka haluaa pysäköidä tyhjälläkin parkkipaikalla lähelle muita autoja.

Itse jätän autoni aina vähän sivuun muista, jos vain mahdollista. Tulee vähemmän kolhuja ja se pieni kävely tekee vain hyvää. On myös helpompi poistua ruudusta, kun on väljää, ja näkyvyys on 100 %. Aina silloin tällöin joku haluaa silti pysäköidä aivan mun auton viereen, siis vaikka vieressä olisi kymmeniä vapaita paikkoja yhtä kaukana tai lähempänä kauppaa tms.

Se viereen pysäköitsijä saattaa ajatella, että tuo toinenkin on autostaan hieman tarkempi kaveri, sen viereiseen ruutuun on potentiaalisesti turvallisempaa parkkeerata, on ainakin se toinen kylki mahdollisesti paremmin suojattu.:hmm:
 
Se viereen pysäköitsijä saattaa ajatella, että tuo toinenkin on autostaan hieman tarkempi kaveri, sen viereiseen ruutuun on potentiaalisesti turvallisempaa parkkeerata, on ainakin se toinen kylki mahdollisesti paremmin suojattu.:hmm:

Turvallisempi parkkeerata jonkun viereen, kuin mihin tahansa muualle tyhjällä parkkipaikalla :confused:
 
Turvallisempi parkkeerata jonkun viereen, kuin mihin tahansa muualle tyhjällä parkkipaikalla :confused:
Sinne mihin tahansa muualle parkkeeratessa voi ajaa kuka tahansa yariskuski kylkeen kiinni molemmin puolin. Ajamalla sinne reunemmalle jonkun oletettavasti tarkemman kuskin viereen on jo toinen puoli "turvattu". Monesti näkee niin, että jos siellä parkkiksen reunalla on joku hienompi/puunatumpi auto, niin siihen viereen ajava on jotenkin samanhenkinen. Joku tuollainen ajatuskulku voi hyvin olla kyseessä.
 
Sinne mihin tahansa muualle parkkeeratessa voi ajaa kuka tahansa yariskuski kylkeen kiinni molemmin puolin. Ajamalla sinne reunemmalle jonkun oletettavasti tarkemman kuskin viereen on jo toinen puoli "turvattu". Monesti näkee niin, että jos siellä parkkiksen reunalla on joku hienompi/puunatumpi auto, niin siihen viereen ajava on jotenkin samanhenkinen. Joku tuollainen ajatuskulku voi hyvin olla kyseessä.
Ja jotkut kasvatettu täyttämään oikein.

Mutta jos nyt miettisi ajatusta jättää auto kauaksi hulinasta, niin kyllä se hyväksi profiloitu viereinen auto voisi tuntua turvalliselta.

Ja siis ihan oikeasti , jos se pysäköinti sujuu ja on helppoa, niin voi mieltää että on avuksi kun täyttää "oikein", ja kauko pysäköintiin on muitakin syitä kun pelko siitä että joku kolhii,
 
Ajan moottoriteitä ja muita useampikaistaisia teitä käytännössä aina vakionopeudensäädin päällä ja jos olosuhteet sallivat niin sakkorajaa hipoen (esimerkiksi 105 km/h todellista 100 km/h alueella). Kyllä minä tähän mennessä olen aina siirtynyt nopeutta muuttamatta vasemmalle kaistalle takana nopeammin kulkevia häiritsemättä, vaikka nopeusero olisi pieni ja ohitus kestäisi kauan.

Sakkoraja on muuten 111 km/h todellista.

On turha yrittää miellyttää nopeudellaan jokaista, vähiten näitä muiden nopeuksia valvovia kotipoliiseja. Jonkun mielestä siellä saa ajaa vain satasta, toisen mielestä sataaviittä ja, noh, oikeiden poliisien mielestä ilmeisesti sataakymppiä.
 
Sakkoraja on muuten 111 km/h todellista.

On turha yrittää miellyttää nopeudellaan jokaista, vähiten näitä muiden nopeuksia valvovia kotipoliiseja. Jonkun mielestä siellä saa ajaa vain satasta, toisen mielestä sataaviittä ja, noh, oikeiden poliisien mielestä ilmeisesti sataakymppiä.
Se on sitä mitä ne koskakin päättää. Kaveri sai sakon ajettuaan varmuusvähennyksen jälkeen 61 km/h kameraan 60 km/h alueella. Tämä oli vuosia sitten kun oli se pöljä nollatoleranssikokeilu.

Ja kyllä, tämä tapahtui oikeasti. Kaveri kävi kylässä lapun kanssa ja myöhemmin saunottiin sen kanssa koska ansaitseehan tällainen erikoistapaus erityisestä kohtelua.
 
Se viereen pysäköitsijä saattaa ajatella, että tuo toinenkin on autostaan hieman tarkempi kaveri, sen viereiseen ruutuun on potentiaalisesti turvallisempaa parkkeerata, on ainakin se toinen kylki mahdollisesti paremmin suojattu.:hmm:

Juuri näin. Jos näen puunatun tunigaudin, tai muuten paremman auton jossa erityisen virheetön vahaus, ja auto vieläpä ajettu irralleen muista, ajan aina tämän viereen. Varmasti säilyy kyljet ehjänä.

Paikat olisi sujuvuuden vuoksi muutenkin nopein täyttää järjestetään sekä eteenpäin ajamalla jolloin ei tarvitse pahemmin hidastella. Samalla tyhjää tilaa vähemmän taitaville tehdä iltaroskien mainostamaa palomiesparkkeerausta sitten jossain muualla kuin jonon etummaisena siihen ensimmäiseen vastaantulleeseen kapeaan ruutuun.
 
Juuri näin. Jos näen puunatun tunigaudin, tai muuten paremman auton jossa erityisen virheetön vahaus, ja auto vieläpä ajettu irralleen muista, ajan aina tämän viereen. Varmasti säilyy kyljet ehjänä.

OK, mutta osaatko selittää sen, kun parkkihallin kerroksessa on paikkoja vaikka 80 ja kaupan sisäänmenon lähellä pari autoa parkissa, muuten kerros tyhjänä. Ajat oman autosi kauimmaiseen nurkkaan niin että 77/80 paikkaa ovat edelleen tyhjänä ja kaupan sulkemisaika häämöttää. Kun tulet takaisin autollesi, huomaat, että joku on kuin onkin pysäköinyt juuri sinun autosi viereen, ja nyt on kerroksen paikoista siis 76/80 edelleen vapaana. Minä en osaa tätä selittää.
 
OK, mutta osaatko selittää sen, kun parkkihallin kerroksessa on paikkoja vaikka 80 ja kaupan sisäänmenon lähellä pari autoa parkissa, muuten kerros tyhjänä. Ajat oman autosi kauimmaiseen nurkkaan niin että 77/80 paikkaa ovat edelleen tyhjänä ja kaupan sulkemisaika häämöttää. Kun tulet takaisin autollesi, huomaat, että joku on kuin onkin pysäköinyt juuri sinun autosi viereen, ja nyt on kerroksen paikoista siis 76/80 edelleen vapaana. Minä en osaa tätä selittää.

En tapaustasi, mutta esimerkiksi nainen ja parkkihalli -yhdistelmä luo usein hyvinkin selittämättömiä toimintatapoja.
 
Nyt kun tuli puhe parkkeeraamisesta, niin ärsyttää yhden tutun puolesta jolla on invakortti. Liikun hänen kanssaan viikoittain, ja se autoon kyttäyksen määrä on aivan astronomista. Auto on paremmasta päästä, ja moni ilmeisesti heti olettaa että siihen ruutuun mentiin luvatta. Tutun tilannetta ei myöskään näe päällepäin, joten vihaiset katseet seuraavat häntä todella usein. Kertoi yksi kerta, että hän on joutunut fyysisesti näyttelemään huonoa kävelyä jotta kukaan ei tulisi taas tiuskimaan heti kun nousee autosta. En voi edes kuvitella millaiselta tuo tuntuu.

Yhden kerran käytiin tuossa lähikaupassa, ja jätti auton perhepaikalle koska se oli lähin paikka ja kaikki invapaikat täynnä. Kortti tietysti tuulilasiin. Joku vihainen mies tuli huutamaan että onko kaveri värisokea, että pitäisi kuulemma odottaa vuoroa invapaikalle tai mennä muualle (perheruutuja vapaana yli 4). Mies vaikutti erittäin aggressiiviselta.

Kerran mentiin halliin ja kaveri parkkeerasi taksia vastapäätä. Heti alkoi taksikuskin ja asiakkaan kädet heilumaan vihaisesti että pois ruudusta ennen kuin korttia oli edes ehtinyt laittamaan lasille. Pyysin kortin kaverilta, nousin autosta ja painoin taksin tuulilasiin. Molemmilla nousi heti kädet pystyyn ja nolostuivat.

Tämä kaveri on sanonut, ettei jätä nykyään autoaan yhtä usein invapaikalle, koska huonosta päivästä tulee usein huonompi.

Itse en oikein ymmärrä miten muilla on aikaa puuttua muiden elämään. Itse en kiinnitä muihin mitään huomiota kaupungilla, joten on hankala ymmärtää miten tällaiseen kyttäykseen on aikaa tai edes halua. Itse tätä kaikkea todistaneena voin sanoa että ahdisti ihan vierestä katsominen. Ihan vaan se että jättää auton siihen ruutuun, laittaa kortin lasiin ja vaan istuu hetken autossa. Kyllä moni vihaisena tulee tarkistamaan tuulilasin kuten kaveri demonstroi. Tästä oli hänen kanssaan puhetta jo monet kerrat kun panin asian aika nopeasti merkille.

Harmittaa että maailma on tällainen.
 
Oman elämänsä huippukuljettajat, joiden ajotaidot on niin tajuttoman hyvät ettei väliä miten ajelee tai pitääkö turvaväliä ollenkaan. Eräs tällainen näytti juuri hetki sitten miten moottoritielle liitytään tuossa lumimyrskyssä huonossa kunnossa olevalla tiellä.

Kauhealla vauhdilla kaikkien kaistojen yli tarkoituksena ilmeisesti mennä suoraan vasemmanpuoleiselle, no auto hallinnasta ja 180 asteen käännös liukuen kaikkien kaistojen yli takaisin oikeanpuolen pientareelle samalla kun jokaisella kaistalla tulee autoja kohti 60-80 nopeudella.

Kauheaa tuuria oli matkassa ettei osunut keskikaiteeseen tai yhteenkään autoon, ajotyyliä tuskin silti tulee muuttamaan.
 
Nyt kun tuli puhe parkkeeraamisesta, niin ärsyttää yhden tutun puolesta jolla on invakortti. Liikun hänen kanssaan viikoittain, ja se autoon kyttäyksen määrä on aivan astronomista. Auto on paremmasta päästä, ja moni ilmeisesti heti olettaa että siihen ruutuun mentiin luvatta. Tutun tilannetta ei myöskään näe päällepäin, joten vihaiset katseet seuraavat häntä todella usein. Kertoi yksi kerta, että hän on joutunut fyysisesti näyttelemään huonoa kävelyä jotta kukaan ei tulisi taas tiuskimaan heti kun nousee autosta. En voi edes kuvitella millaiselta tuo tuntuu.
...
Nykyään varmaan paljon enemmän kiinnitetään huomiota ilman sitä lupalappua pysäköintiin ja sitä pahekustaan kovasti, pienellä mututuntumalla luvaton pysäköinti vähentynyt.
Jos ajoneuvo profiloituu muuten tälläiseen luvatta invapaikalle pysäköivään, lappu ei ole selkeästi näkyvillä, ja jos liikkuminen yleensä sujuu hyvin, niin maalikko profiloinnilla tulee huteja. Lapun saanti oli vielä hiljan kovin tiukkaa ja siitä taidettiin laajemmin uutisoida, kärjistäen ei saanut jos ei pystynyt ominavuin liikkumaan, ymmärtääkseni käytännön tulkinnat helpottuneet, ja Woltti kuskejakin toimii lapulla.(vanhaa lupaa sai helpommin)

Ja toki lappu voi olla kuljettajallakkin, ehkä kyse alueellisesta jututa + auto ulkoasu/malli joka on noiden teiden ja parkkisten sikailoijoiden suosiossa. Harmillista kuitenkin, mitä voisi neuvo, pitää sitä lappua näkyvällä paikalla.
 
Tää on ehkä "vanha", mutta autoilijat, joiden ajonopeus vaihtelee tien leveyden mukaan vaikka rajoitus pysyy samana. Esim. Kehä III länteen kohdassa, jossa tie muuttuu nelikaistaisesta kaksikaistaiseksi. Leveämmällä osuudella porukka painaa yli 90 km/h mittarinopeudella. Kun tie muuttuu kaksikaistaiseksi niin mittarinopeus putoaa 70:een tai jopa alle. Ruuhkassa sen ymmärtää, mutta ei silloin kun edessä on kaksi autoa tien näkyvällä osuudella.
 
Tää on ehkä "vanha", mutta autoilijat, joiden ajonopeus vaihtelee tien leveyden mukaan vaikka rajoitus pysyy samana. Esim. Kehä III länteen kohdassa, jossa tie muuttuu nelikaistaisesta kaksikaistaiseksi. Leveämmällä osuudella porukka painaa yli 90 km/h mittarinopeudella. Kun tie muuttuu kaksikaistaiseksi niin mittarinopeus putoaa 70:een tai jopa alle. Ruuhkassa sen ymmärtää, mutta ei silloin kun edessä on kaksi autoa tien näkyvällä osuudella.
Tuo Kehä kolmosen kapeneminen ja ihmisten toiminta siinä kyllä sapettaa. Lähes aina kun siinä on jonoa ja mennään vähän hitaammin, tulee takakonttiin kiinni joku huohottaja hinkkaamaan. Ihan kuin se nopeuttaisi sitä jonoa kun tullaan konttiin kiinni "työntämään". Ainoa reaktio jonka tolla saa on edesää olevan turvavälin kasvaminen, joka kai sekin voi lyhytnäköisimpiä sekoilijoita ärsyttää.
 
@jarmojs samaan luokkaan menevät nämä, jotka motarilla ohittavat nopeudella -10 km/h siitä nopeudesta, jolla operoivat taas oikean puolen kaistalla. Ja loogisesti laitetaan vielä +10 km/h jos menet ohi, kun ovat palanneet oikealle. Vaihtelua 20 km/h vain koska ohittaminen pelottaa ja kilpailuvietti iskee, kun "joutuu" ohitettavaksi.
(täydennys: Kyllä ID4 ja ID3 autoissa on vakionopeuden säädin. Eikä mikään adaptiivinen voi tämmöistä humppapumppaa aiheuttaa)
 
Sinäkö se saat päättää mikä on "sallittu" ylinopeuden määrä? Sinun ylinopeus on parempi kuin jonkun toisen? Minusta näissä asioissa ei pidä olleenkaan tuijottaa nopeutta vaan omasta toiminnasta syntynyttä haittaa. Aina haittaa ei tietysti voi välttää, mutta etanaohitus aika harvoin onnistuu haitatta.

En ehtinyt enää eilen osallistua vänkäykseen, mutta en kyllä ymmärrä miten minä päätän yhtään mitään jos ajan tasaista nopeutta kaiken aikaa ja hyödynnän vasemman kaistan ilman tarpeetonta hidastelua. Oletko miettinyt miten paljon jatkuva nopeuden vaihtelu voi mahdollisesti aiheuttaa haittaa useampikaistaisella tiellä jos kaikki sitä tekisivät sen sijaan että ajavat ennustettavaa nopeutta?
 
En ehtinyt enää eilen osallistua vänkäykseen, mutta en kyllä ymmärrä miten minä päätän yhtään mitään jos ajan tasaista nopeutta kaiken aikaa ja hyödynnän vasemman kaistan ilman tarpeetonta hidastelua. Oletko miettinyt miten paljon jatkuva nopeuden vaihtelu voi mahdollisesti aiheuttaa haittaa useampikaistaisella tiellä jos kaikki sitä tekisivät sen sijaan että ajavat ennustettavaa nopeutta?
Minä ainakin vaihtelen nopeutta aina tilanteen mukaan parhaimpaan mahdolliseen. Hyvin harvoin se on täsmälleen kyltin osoittama luku.
 
Nyt kun tuli puhe parkkeeraamisesta, niin ärsyttää yhden tutun puolesta jolla on invakortti.
Kukaanhan ei kai vastusta varsinaisesti invapysäköintiä sinänsä, päinvastoin. Tuo on vain sen sortin etuoikeus jota erittäin paljon käytetään väärin + sen lisäksi ne, jotka surutta ajavat autonsa siihen invaruutuun koska se nyt vaan sattuu olemaan lähellä vaikka invalupaa ei ole koko taloudessa. Itsekin tiedän muutaman, jolla se invalupa on erityislapsen takia, mutta tietenkin sitä käytetään aina kuin mahdollista, eli myös yksinään ajaessa. Eihän sitä oikeaakaan vammaa päällepäin aina näe, mutta usein kyllä katsellut ja ihmetellyt, että aika herkällä on lupiakin saatu jos vaikka autosta juostaan kauppaan sisälle tai ulos isojen kantamusten kanssa.
 
Minä ainakin vaihtelen nopeutta aina tilanteen mukaan parhaimpaan mahdolliseen. Hyvin harvoin se on täsmälleen kyltin osoittama luku.

Aiempi keskustelu oli siis siitä, kun ilmoitin ajavani vakionopeussäädin päällä 100 km/h alueella 105 km/h todellista (jos olosuhteet sallivat), niin ohituksen ajaksi pitäisi kuulemma kiihdyttää vielä lisää ettei turhaan roiku liian pitkää aikaa vasemmalla kaistalla.
 
Aiempi keskustelu oli siis siitä, kun ilmoitin ajavani vakionopeussäädin päällä 100 km/h alueella 105 km/h todellista (jos olosuhteet sallivat), niin ohituksen ajaksi pitäisi kuulemma kiihdyttää vielä lisää ettei turhaan roiku liian pitkää aikaa vasemmalla kaistalla.
Niin pitääkin.
 
nykyautoilijoista ei voi tietää, onko se ohittamassa ja ihan vain tällainen huvikseen vasemmalla ajelija.
Tämä pitää niin paikkansa, vasemmalla maataan ihan milloin minkäkin syyn takia. Yleensä siksi, että puhelin on kourassa.
Miten joku urpå ajaa motarilla luuri kädessä ja mesettelee viestejä menemään, sitä en ymmärrä.
Eilen E18 ajellessa joku ajokortti-oletettu ajeli jollakin itselle vieraalla VW citymaasturilla 100 - 140 nopeudella heiluen. Kaista nyt oli milloin mikäkin, pääasiassa vasen. Vilkkua ei tietenkään ikinä kaistaa vaihtaessa..
 
Kukaanhan ei kai vastusta varsinaisesti invapysäköintiä sinänsä, päinvastoin. Tuo on vain sen sortin etuoikeus jota erittäin paljon käytetään väärin + sen lisäksi ne, jotka surutta ajavat autonsa siihen invaruutuun koska se nyt vaan sattuu olemaan lähellä vaikka invalupaa ei ole koko taloudessa. Itsekin tiedän muutaman, jolla se invalupa on erityislapsen takia, mutta tietenkin sitä käytetään aina kuin mahdollista, eli myös yksinään ajaessa. Eihän sitä oikeaakaan vammaa päällepäin aina näe, mutta usein kyllä katsellut ja ihmetellyt, että aika herkällä on lupiakin saatu jos vaikka autosta juostaan kauppaan sisälle tai ulos isojen kantamusten kanssa.
Luvan voi saada myös esim. aaltoilevan MS-taudin takia, jolloin parhaimmillaan ollaan ulkopuolisen silmin terveitä ja pahimmillaan lähes liikuntakyvyttömiä. Tämä nyt vain esimerkkinä. Lisäksi hyvin moni heikentyneistä kyvyistä kärsivä piilottaa ne parhaansa mukaan, jolloin hyvinkin normaalilta näyttävä liikkuminen voi olla todella raskasta tai kivuliasta.

Se kuljettaja tietty voi olla joku joka lainaa sitä autoa ja toimii silloin väärin, mutta ei se ole kenenkään ulkopuolisen tuomittavissa jos se lupa autosta löytyy.
Niin pitääkin.
Heh, ei pidä. Ei siitä ole mitään kollektiivista päätöstä tehty.
 
En ehtinyt enää eilen osallistua vänkäykseen, mutta en kyllä ymmärrä miten minä päätän yhtään mitään jos ajan tasaista nopeutta kaiken aikaa ja hyödynnän vasemman kaistan ilman tarpeetonta hidastelua. Oletko miettinyt miten paljon jatkuva nopeuden vaihtelu voi mahdollisesti aiheuttaa haittaa useampikaistaisella tiellä jos kaikki sitä tekisivät sen sijaan että ajavat ennustettavaa nopeutta?
Nelikaistaisella tiellä jossa ei ole ruuhkaa, jos vetää vakkarilla suurinpiirtein rajoitustenmukaan, eli lievällä ylinopeudella ja saavuttaa hivenen hiljempaa ajavan, ja lähtee häntä ohittaan, muutaman km/h erolla, niin ok, viidessä minuutissa suoritettu, mutta kai siinä voi miettiä että jos ottaisi sen parinapsua vakkarista pois.

Jos kuitekin ohittaa jopa ylinopeutta, niin silloin muilla ole valittamisenaihetta tientukkona olemista. (oletus ettei alle reilun turvalin ole eteen kiilannut)

Aiempi keskustelu oli siis siitä, kun ilmoitin ajavani vakionopeussäädin päällä 100 km/h alueella 105 km/h todellista (jos olosuhteet sallivat), niin ohituksen ajaksi pitäisi kuulemma kiihdyttää vielä lisää ettei turhaan roiku liian pitkää aikaa vasemmalla kaistalla.
Ei tietenkään pidä, jos ohitus ei onnistu rajoitusten mukaan, niin sitten ei ohiteta.

Jos on esim ajoneuvokohtainen rajoitus, esim 80, ja motarilla satasen rajoitus ja keli, niin huomioita että muut voivat ajaa ohituskaistalla satasta.
 
Viimeksi muokattu:
Häiriö onkin sitten subjektiivinen asia, itse näen nopeuden seilaamisen suurempana häiriönä.
Millä tavalla se sinua häiritsee? Olettaen, että et joudu sovittamaan omaa ajoasi sen mukaan.

Täällä ilmoittautui jo kaksi henkilöä joiden mielestä on kusipäistä ja/tai häiriötä aiheuttavaa toimintaa.
Jos viittaat minuun, niin kestän kyllä hyvin kun noin toimit. Itse kuitenkin huomioin myös takana tulevat ja jos sieltä tullaan nopeampaa, niin en vaihda kaistaa eteen jos takaa tuleva joutuu hidastamaan. En vaihda, vaikka minulla olisi siihen oikeus.
 
Ei se minua häiritse, mutta jos moottoritiellä isompi ryhmä autoja tekisi noin niin olisi hankala seurata kuka ajaa mitäkin vauhtia, milloin kannattaa jäädä vasemmalle kaistalle oikeanpuoleisen sijaan yms.
Ymmärrän ja hyväksyn vastauksen. Onneksi tämä jos-skenaario on kuvitteellinen. Kyseessä on siis lähinnä häiriintyminen periaatteen vuoksi, eikö niin?
 
Ymmärrän ja hyväksyn vastauksen. Onneksi tämä jos-skenaario on kuvitteellinen. Kyseessä on siis lähinnä häiriintyminen periaatteen vuoksi, eikö niin?

En nyt ole varma mitä häiriintymistä tarkoitat, mutta itse en nykyisin viitsi ajaa reilumpaa ylinopeutta edes hetkellisesti muuta kuin jos ohitan vastaantulevien kaistalla koska silloin turvallisuus ajaa mahdollisen huonon onnen sakon edelle. Kerran olen maksellut päiväsakkoja ja pari kertaa rikesakon vaikka en omasta mielestä mitään vaaraa aiheuttanut niin oppi ja poliisin toivoma pelote on tässä asiassa mennyt perille.
 
Tää on ehkä "vanha", mutta autoilijat, joiden ajonopeus vaihtelee tien leveyden mukaan vaikka rajoitus pysyy samana. Esim. Kehä III länteen kohdassa, jossa tie muuttuu nelikaistaisesta kaksikaistaiseksi. Leveämmällä osuudella porukka painaa yli 90 km/h mittarinopeudella. Kun tie muuttuu kaksikaistaiseksi niin mittarinopeus putoaa 70:een tai jopa alle. Ruuhkassa sen ymmärtää, mutta ei silloin kun edessä on kaksi autoa tien näkyvällä osuudella.
Toi on joku kummallinen krooninen outous. Pätee myös itään päin kun Kirkkonummelta tullaan niin se koko kaksikaistainen pätkä Kauklahden ohi hyvin usein ajetaan 60 km/h, vaikka tie on aivan täydellisen hyvä. Kovassa ruuhkassa joo jos ihmisillä ei ole turvavälejä ja sieltä Kauklahdesta liitytään mukaan, niin tulee jojoliikettä ja nopeus heittelee, mutta varmaan seitsemän kertaa kymmenestä ilman mitään ruuhkaa tuolla ajellaan 60-70 km/h, kunnes siitä tien levennettyä löytyy kaasu.

Eihän siinä mitään, perässä ajellaan kiltisti ja tuo on niin tuttu juttu ettei ärsyyntymisestä voi puhua, mutta kyllä se on vuosia mietityttänyt, ettei noita liikennemerkkejä lueta.
 
En nyt ole varma mitä häiriintymistä tarkoitat, mutta itse en nykyisin viitsi ajaa reilumpaa ylinopeutta edes hetkellisesti muuta kuin jos ohitan vastaantulevien kaistalla koska silloin turvallisuus ajaa mahdollisen huonon onnen sakon edelle. Kerran olen maksellut päiväsakkoja ja pari kertaa rikesakon vaikka en omasta mielestä mitään vaaraa aiheuttanut niin oppi ja poliisin toivoma pelote on tässä asiassa mennyt perille.
Ehkä voit määritellä häiriön itse omalta osaltasi, mutta se, että sinä et "viitsi" toteuttaa jotakin toimea osoittaa jo jonkinlaista asenteellisuutta.

Kirjoitit ensin:
Häiriö onkin sitten subjektiivinen asia, itse näen nopeuden seilaamisen suurempana häiriönä.
Ja sen jälkeen:
Ei se minua häiritse, mutta jos moottoritiellä isompi ryhmä autoja tekisi noin niin olisi hankala seurata kuka ajaa mitäkin vauhtia, milloin kannattaa jäädä vasemmalle kaistalle oikeanpuoleisen sijaan yms.
Joten tavastasi tulkita tilannetta ei oikein näiden tekstien perusteella saanut kiinni. Nyt tulkitsen asian siten, että sinua edelleen häiritsee edelliset sakot niin paljon, että sen vuoksi olet varovainen nopeuden kanssa. Ymmärrän. Kyllähän sellainen harmittaa.
 
Nousi kyllä ärsytys lähelle maksimeja kun taannoin ajelin vasenta kaistaa ja ihmettelin miksi edessä joku ajelee kaistojen välissä, estäen ohi ajamisen. Noh selvisi että edempänä on tietyö ja vasen kaista loppuu, ja tämä sankari siis ei halunnut että kukaan kiilaa hänen eteensä jonon ohi. Tämä siis ennen mitään kaista loppuu -liikennemerkkiä.
 
Jos kuitekin ohittaa jopa ylinopeutta, niin silloin muilla ole valittamisenaihetta tientukkona olemista. (oletus ettei alle reilun turvalin ole eteen kiilannut)

Tästä itsekin olen samaa mieltä, jos ohittajalla on jo valmiiksi enemmän nopeutta kuin sallittu, niin kyllä se vielä suurempaa ylinopeutta ajava joutaa odottaa että saa ohituksen tehtyä.

Sitä taas en hyväksy, että tällä lievällä ylinopeudella jäädään vasemmalle kaistalle ajelemaan ohituksen jälkeen. Eikä siinä lain mukaan toki edes saisi ajella.
 
Ehkä voit määritellä häiriön itse omalta osaltasi, mutta se, että sinä et "viitsi" toteuttaa jotakin toimea osoittaa jo jonkinlaista asenteellisuutta.

Kirjoitit ensin:

Ja sen jälkeen:

Joten tavastasi tulkita tilannetta ei oikein näiden tekstien perusteella saanut kiinni. Nyt tulkitsen asian siten, että sinua edelleen häiritsee edelliset sakot niin paljon, että sen vuoksi olet varovainen nopeuden kanssa. Ymmärrän. Kyllähän sellainen harmittaa.

Siis miten et ymmärrä että näen yksittäisen auton nopeuden seilaamisen moottoritiellä häiriönä, oli se sitten minun tekemänä tai jonkun muun? Ja ajan jatkossakin sitä hieman päälle rajoituksen olevaa nopeutta myös vasemmalla kaistalla erikseen nostamatta nopeutta.
 
Siis miten et ymmärrä että näen yksittäisen auton nopeuden seilaamisen moottoritiellä häiriönä, oli se sitten minun tekemänä tai jonkun muun? Ja ajan jatkossakin sitä hieman päälle rajoituksen olevaa nopeutta myös vasemmalla kaistalla erikseen nostamatta nopeutta.
Sinä totesit, että sinua häiritsee nopeuden seilaaminen.
Kysyin sinulta, "mikä siinä häiritsee?"
Vastasit, että "Ei se minua häiritse".

Tästä viestinvaihdosta huolimatta jäi kuitenkin mielikuva, että näet asian häiriönä, joten luulen ymmärtäväni mitä tarkoitat. Jos tarkoitit jotain muuta, niin en voi enempää rivien välistä päätellä.
 
Moottoritie vänkäykseen: Itsekin käytän Oksan tapaa valtaosin. Paitsi jos takaa lähestyy huomattavan paljon nopeampaa auto (joka siis lähestyy peräpuskuriani uhkaavasti), sitten tietysti koitan päästä alta pois vähän nopeammin ja ajaa muutaman sekunnin ehkä sakkorajan yläreunassa.

Maanteiden ohituskaista pätkillä tämä "solidaarisuus" vielä korostuu koska aikaikkuna ohituksiin on rajallinen. Josta tullaankin yhteen ärsytyksen aiheeseen noilla ohituskaista pätkillä. Miksi se pitää aina vetää aivan viime tippaan se viimeinen ohitus? Miksi ei voi tulla ajoissa oikealle kaistalle ja odottaa seuraavaa ohituspätkää? Pahimmillaan näkee tilanteita jossa lopussa ollaan samalla kaistalla rinnakkain kun ohituskaista jo loppui. Täysin tarpeetonta liikenteen vaarantamista.
 
Sinä totesit, että sinua häiritsee nopeuden seilaaminen.
Kysyin sinulta, "mikä siinä häiritsee?"
Vastasit, että "Ei se minua häiritse".

Tästä viestinvaihdosta huolimatta jäi kuitenkin mielikuva, että näet asian häiriönä, joten luulen ymmärtäväni mitä tarkoitat. Jos tarkoitit jotain muuta, niin en voi enempää rivien välistä päätellä.

Ok, nyt ymmärrän, pahoittelut. Minua itseäni ei häiritsisi satunnainen kiihdyttely ja nopeuden muuttaminen jos liikennettä ei tarvitsisi nähdä kokonaisuutena, mutta liikenteen sujuvuuden kannalta se häiritsee jos kaikki tekevät sitä koko ajan.
 
Maanteiden ohituskaista pätkillä tämä "solidaarisuus" vielä korostuu koska aikaikkuna ohituksiin on rajallinen. Josta tullaankin yhteen ärsytyksen aiheeseen noilla ohituskaista pätkillä. Miksi se pitää aina vetää aivan viime tippaan se viimeinen ohitus?

Hyvin usein on niin, että se yksi hitaasti rekkaa ohituskaistalla ohittava saa kulutettua sen koko ohituskaistan mitan siihen yhden rekan ohitukseen blokaten kaikkien muiden ohituksen. Ei ole ihme, että tuollaisesta jarrusta sitten joku loppusuoralla ajaa vielä ohitse jos pystyy, ja kyllähän sitä ohituskaistaa saa käyttää ihan koko matkan mitä sitä on tehty, sen loppusuoran myös, siihen se on tarkoitettu. Se taas on sitten tietysti urpoilua jos kaistat loppuu kesken, tai jos sen ohittajan takia jo ohitettu joutuu jarruttelemaan tai muuten reagoimaan.
 
Ei se minua häiritse, mutta jos moottoritiellä isompi ryhmä autoja tekisi noin niin olisi hankala seurata kuka ajaa mitäkin vauhtia, milloin kannattaa jäädä vasemmalle kaistalle oikeanpuoleisen sijaan yms.
Tämä ilmiö varsinkin maantien ohituskaistoilla välillä johtaa jänniin lopputuloksiin.

Jonon keulilla ajetaan vaikka sen 80 ja rajoitus on 80, sitten alkaa ohituskaista ja rajoitus nousee -> 100. Loogista jonon keulilla olisi ajaa tuon jälkeen 100, jolloin ne menee ohi jotka haluaa ajaa kovempaa. Välillä kuitenkin jonon keulilla joku voikin jatkaa sitä 80 että mahdollisimman moni pääsisi ohi ja lopputuloksena sieltä menee ohi monta tasaista 90 ajavaa, jotka sitten jäävät hidastamaan sitä ainoaa rajoitusten mukaan ajavaa, joka jatkaisi uuden 100 rajoituksen vauhtia, muiden mennessä yhä tasaista 90.

Motarilla myös se sekoittaa pakkaa kun vauhdit vaihtelee niin erilaisia ohitusmänöövereitä tehdään enemmän verattuna tilanteeseen että kaikki pyrkisivät pitämään saman vauhdin ja riittävät turvavälit. Siihen vielä reilumman ylinopeuden kuskit vaatimaan vapaata latua, ilman ymmärrystä miten se vaikuttaa kaikkien muiden liikkumisen sujuvuuteen...
 
Hyvin usein on niin, että se yksi hitaasti rekkaa ohituskaistalla ohittava saa kulutettua sen koko ohituskaistan mitan siihen yhden rekan ohitukseen blokaten kaikkien muiden ohituksen. Ei ole ihme, että tuollaisesta jarrusta sitten joku loppusuoralla ajaa vielä ohitse jos pystyy, ja kyllähän sitä ohituskaistaa saa käyttää ihan koko matkan mitä sitä on tehty, sen loppusuoran myös, siihen se on tarkoitettu. Se taas on sitten tietysti urpoilua jos kaistat loppuu kesken, tai jos sen ohittajan takia jo ohitettu joutuu jarruttelemaan tai muuten reagoimaan.
Jos mennään ihan suositustenmukaan, niin nuo lyhyet (kilometrin luokkaa) niin jos se yhdistelmä painaa reilua kahdeksaa kymppiä, niin jos herää ohitukseen vasta kaistan alettua, niin kyllä se loppu häämöttää oppikirjaohituksssa. osassa paikkaa jopa vanhoja lyhyitä mäkiohituskaistoja pidennetty.

Kaistan alut on opastettu ajoissa, ja jos siihen ennakoi niin satkun alueella pitäisi useampi päästä ohi ilman ylinopeutta. jos se rakka ajaa rajoistuten mukaan. (jos se ohituskaista on 1500m tai enemmän).

Mutta ärsyttää toki jos jonoa enemmän ja itse siellä perällä miltä kaista/aika loppuu kesken.
 
Ohituskaistapätkät ovat kyllä sellaisia hermojen kiristäjiä että hieman ahdistaa jo valmiiksi kun huomisen menoliikenteeseen pääsee niistä nauttimaan vitostielle. Kiihdytetään ainoastaan ohituskaistojen ajaksi ja sen jälkeen hidastetaan, siirrytään heti vasemmalle vaikka oikeanpuoleinen olisi pitkään tyhjänä, blokataan vasen kaista ohittamalla rekka alle rajoituksen yms yms
 
Ohittaminenkin on taitolaji ja moni tuntuu treenaavan sitä taitoa pelkästään ohituskaistoilla jos sielläkään. Kyseessä voi olla monelle myös erittäin harvinainen visiitti kaupunkialueen ulkopuolelle. Tottakai asia, jota on harvoin harjoiteltu tuottaa vaikeuksia. Monesta kuskista kiihdyttäminen maantienopeudessa tuntuu hurjalta asialta, vaikka kaupungissa ajettaisiin kuin norsu posliinikaupassa. Ihminen on arka tehdessään vieraita asioita. Siitä seuraa niin jäätymisiä kuin hätiköintiäkin.

Aikoinaan kun jouduin ajamaan useasti ruuhka-aikaan pitkää maantietaivalta 75-heppaisella Skoda Felicialla, niin jouduin kantapään kautta oppimaan, ettei ohituskaistalla ohittaminen usein tullut kysymykseen: siellä oli yleensä aina sen sortin kiihdytyskisa vasemmalla kaistalla, ettei ennakoimallakaan voinut muuta saada aikaan kuin oman pussiin jäämisensä. Siksi tyydyin tekemään käytännössä kaikki ohitukset muualla kuin ohituskaistalla, koska siellä ajotaitoa pystyi paljon paremmin hyödyntämään. Surkeakin tehopainosuhde riittää kunhan sopassa ei ole liian monta osallistujaa. Kahden rekankaan ohittaminen yhdellä heitolla ei vaadi muuta kuin hyvää valmistelua ja oikeaa ajoitusta.
 
Hyvin usein on niin, että se yksi hitaasti rekkaa ohituskaistalla ohittava saa kulutettua sen koko ohituskaistan mitan siihen yhden rekan ohitukseen blokaten kaikkien muiden ohituksen.

Tämän lisäksi samantien kun ohituskaista päättyy ja tie jatkuu yksikaistaisena, niin tämä sama kaveri hidastaa vauhtinsa about 10 km/h alle nopeusrajoituksen.
 
Toi on joku kummallinen krooninen outous. Pätee myös itään päin kun Kirkkonummelta tullaan niin se koko kaksikaistainen pätkä Kauklahden ohi hyvin usein ajetaan 60 km/h, vaikka tie on aivan täydellisen hyvä. Kovassa ruuhkassa joo jos ihmisillä ei ole turvavälejä ja sieltä Kauklahdesta liitytään mukaan, niin tulee jojoliikettä ja nopeus heittelee, mutta varmaan seitsemän kertaa kymmenestä ilman mitään ruuhkaa tuolla ajellaan 60-70 km/h, kunnes siitä tien levennettyä löytyy kaasu.

Eihän siinä mitään, perässä ajellaan kiltisti ja tuo on niin tuttu juttu ettei ärsyyntymisestä voi puhua, mutta kyllä se on vuosia mietityttänyt, ettei noita liikennemerkkejä lueta.
Kauklahden kohdalla on joku puolen kilsan pätkä, jossa rajoitus on 60 km/h kumpaankin suuntaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 470
Viestejä
4 497 476
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom