Itselläni on vähän neutraalimpi suhtautuminen tuosta välistä. Ajan mielelläni omaa nopeuttani ja ohitan mielelläni hitaammat ja mikäli joku esimerkiksi motarilla hieman tarpeettomasti hinaa vasenta kaistaa, niin saatan väläyttää pitkiä (useimmat tuntuvat ajavan niin nollat taulussa että heräävät katsomaan peilejä vasta tuolloin ja antavat tilaa) tai mikäli lähestyn reippaampaa tahtia vasemmalla roikkuvaa niin vaihdan vaan oikealle kaistalle ja rullaan ohi, sillä vaikka tieliikennelaki kieltääkin oikealta ohittamisen, niin se toisaalta myös käskee moottoritiellä käyttämään eniten oikealla olevaa vapaata kaistaa, jolloin kaistanvaihto vapaalle oikealle kaistalle on sikälis ok. Ihan törkeästi en viitsi oikealta koukkia mutta monasti sen verran nukutaan vasemmalla kaistalla kun oikeakin on tyhjä, että voin tuon kaistanvaihdon seurauksena painaa ohi ja jäädä oikealle kaistalle.Kyseessä on ilmiselvästi sosiaalipsykologiasta tuttu tilanne missä konformisti kohtaa individualistin.
Volvo-kuski haluaa pakottaa kaikki ajamaan samaa nopeutta (suunnilleen) nopeusrajoituksia kunnioittaen, bemarikuski puolestaan näkee kaikki muut autoilijat lähinnä esteinä omalle menolleen.
Minä identifioidun tuossa videossa enemmän volvokuskiksi, mutta olisin antanut tietä. Tosin perälaudassa kiinni ajaminen ja vilkuttelu olisi saattanut minutkin väläyttelemään jarruvaloja tms., vaikka niin ei saisi toki tehdä.
Tänään mulla oli Porvoon motarilla vähän samanlainen tilanne kun ajoin mittarin mukaan 126 km/h ja silti takaa joku auto hönki perässä kiinni; ohitin pari rekkaa ja sen jälkeen siirryin oikealle kaistalle jotta tuo kiireinen pääsi 145 km/h nopeudella ohi. Kai sillä sitten oli kiire joten menkööt, mutta olisi se kyllä aiheuttanut mielihyvää jos paikalle olisi sattunut polliisi.
Toisaalta jos ajelen omaa nopeuttani ja joku väistämättä haluaa ohitse, niin en nyt mihin tahansa väliin motarilla tuikkaa, mutta annan kyllä tilaa heti kun se järkevästi on mahdollista ja toivon että tässä vaiheessa perässäroikkujalta löytyy kaasupoljinta sen verran, etten joudu hitaan ohituksen takia pussiin. En koe mitään mielihyväntunteita siitä ajatuksesta, että joku, joka valitsee ajaa nopeammin kuin minä saa sakot ylinopeudesta, vaan mielestäni moottoriteillä turvallinen ajonopeus voi olla liikennemäärien, allaolevan auton ja kelin yms tekijöiden summana korkeampikin, kuin mitä suurin sallittu nopeus on nopeusrajoituksen mukaan ja tällöin jokainen itse arvioi millaisella riskillä haluaa ylinopeutta ajella. Toki löytyy näitä kaistapäitäkin, mutta en mä tiedä kuka tai millainen henkilö mitäkin autoa ajaa enkä ole myöskään mikään poliisi, joten ajakoot ohitse, jos on enemmän kiire. Parempi vain minulle jos vaikkapa ajelen n. 140 vauhtia motarille ja säännöllisesti joku haluaa ohi, koska jos jossain on tutka, niin pienentää omaa todennäköisyyttäni sakkojen vastaanottamiselle.

Pistää ihan vihaksi.