Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Aika usein nykytekniikkaa omaava kiesi sytyttelee ihan itsekseen niitä jarruvaloja mukautuvan vakionopeussäätimen myötä.
Se näyttää pahalta takaatulevan silmin mutta kuski itse ei edes tiedä takavaloshowsta.

No joo. Tuo selittänee asiaa.

Itsellä vaan reaktiona, jos edessä syttyy jarruvalot niin varaudun hiljentämään ja pysähtymään. Jotenkin stressaavaa ajaa yhden auton takana, jonka jarruvalot vilkkuu jatkuvasti ilman näkyvää syytä.
 
En jäänyt katselemaan enempää tuota kikkailua vaan ajoin p-paikalle ja pelasin muutaman pelin mobiilipeliä. Jatkoin matkaa sitten kaikessa rauhassa ilman ärsytystä.
Oikein mukava lukea, kuinka jollakin on boollsseja tehdä näin :thumbsup: yleensä nämä tarinat päättyy siihen, että kirjoittaja on polkaissut törkeää ylinopeutta ohi ja pitää itseään jotenkin voittajana ja hyvänä ongelmanratkaisijana.
 
Viimeksi muokattu:
Mä olisin pyyhkäissyt ohi ja tuskin se adaptiivinen vakkari tasaisella tiellä jarruvaloja vilkuttelee.
 
näyttää pahalta takaatulevan silmin mutta kuski itse ei edes tiedä takavaloshowsta.
Joo. Keskivertopelle ei edes tiedä onko autossa valot päällä. Ilmeisen usein epäselvää on jopa se, että etusumuvalotkin ovat päällä koko talven.

Yleensä takavaloshow johtuu siitä, että joku siellä ajaa ensimmäistä päivää kuten joka päivä viimeiset kymmenet vuodet ja tykkää nussia jarruja.
 
En mä kyllä ymärrä intoa valomerkkeihin, kun eihän kukaan edes vilkuta ohitusta, siis ainakaan siloin kun sitä pitäisi antaa, ehkä siinä vieressä on vilkku pällä, mutta sekin vain vahingossa kunnon kiire laittaa se vilkku oikealle, koska paluu omalle kaistalle on pakko ilmoittaa koska muuten se jäisi mysteeriksi kaikille.
Ohittaessa vilkku on tärkeä, sillä kerrotaan muille tielläliikkujille aikeesta.


Ongelman yleensä aiheutta se yksi joka ajaa joko hitaammin kuin muut ympärillä, tai se yksi joka ajaa selvää ylinopeutta...

jos ryhmä autoja ajaa vaikka sen 125km/h todellista, niin yksi joka ajaa 110km/h aiheuttaa ongelman koska luulee että hänellä on oikeaus ajaa hiljempaa muiden edessä ja muiden pitää väistää.
En tiedä missä vaiheessa tapaus muuttu tuollaiseksi, juttu lähti siitä että joku ajaa korkeinta sallittua, ohittaa rekkajonoa ja konttiin saapuu joku valojenvilkuttelia.

Mutta tuo esimerkkisi, yksi ajaa rajoitusten mukaan, muuta ajaa ylinopeutta, niin tuo että joukko ajaa ylinopeutta on ongelma joillain pätkillä, ja vielä isompi ongelma jos rajoitustenmukaan ajavia aletaan painostaa ajamaan ylinopeutta.

Eniten mua ärsyttää nämä hitaammin ajavat jotka tulee suoraan eteen kun itse olen jo vasemmalla kaistalla ja aloittanut ohittamisen, he aina perustelevat hitaampaa nopeutta sillä ettei heillä ole kiire minnekkään, mutta oli sitten kauhea kiire siihen mun eteen kun odottamalla 10-20s olisin mennyt ohi ja hänen ei olisi tarvinnut tulla kenenkään eteen.
Jossain päin suomea on sitten noista oma erikoisuutensa, jos ajat nelikaistaista tietä, sitä vasemmanpuolesta kaistaa , niin oikealla kaistalla sitten sankarit kiihdyttää siihen eteen, eli havaittaan että takaa vasammalla kaistalla tulee nopeampi ja täysin tahallaan vaihdetaan nimenomaan eteen. (eikä sitten kadota maisemaan, vaan kiihdytys tilapäinen tai riittämätön)


Suurenpia kaupunkeja lähestyessä noita oikeita kaistoja saatetaan merkata useampaa kilometria ennen. Niissä voi automaattisesti vaihtaa oikealle ja ohittaa joku oman elämänsä poliisi joka on päättänyt ajaa sitä 126 km/h mittarinopeutta yhtään laista oikeasti välittämättä.

Jos joku ajaa rajoitustenmukaan tai lievää ylinopeutta, niin ei kuullosta kovain pahalta. Että sen takia kannattaisi alkaa pujotteleen.

Riippuu lähetymisestä, jossain voi olla sen kaistan valitan tulee reittiä varten, jos unohtonut, niin kyllä ne yleensä herää, oikealla vaihtamalla ja pikkuhiljaa hivuttautua lähemmäksi, estää sen hitaamman kaistanvaihdon, tai synnyttää vaaratilanteen.

On toki niitä yksilöitä jotka totaali nukahtaneet vasemmalle kaistalla, mutta aika harvinaisia, jos homma (kaistanvaihto) ei etene, niin suurtavarovaisuutta ohittaessa oikealta.
 
Meinasin tulla avautumaan oikean kautta motareilla ohittelijoista, mutta siitähän oli edellisellä sivulla jo pitkät jorinat. Eikä varmaan ollut eka sivu tässä ketjussa. Eipä minulla taida olla mitään lisättävää aiheeseen...
 
Mä olen nyt reilu 5v ajanut työmatkaa tuossa kehällä ja joka päivä ruuhka-aikana ihmiset pysäyttää liikenteen tuohon samaan paikkaan, kun vaihtoehtona olisi ajaa hieman pidemmälle ja sitten vaihtaa kaistaa...




Toki liittymähän on suunniteltu ihan päin helvettiä näille liikenne määrille, mutta onneksi siihenkin on tulevaisuudessa tulossa muutos...
 
Oma käytäntö näissä tilanteissa on, että palaan oikealle kaistalle ohituksen jälkeen. Jos edessä oleva hitaampi palaa ennen minua oikella (kuten hänellä pitäisi olla mahdollisuus), niin jatkan vasemmalta hänen ohi. Jos hän jää vasemmalle, vaikka olisi tyhjä baana oikealla, niin se on hänen häpeänsä jos jatkan omaa nopeutta oikealla kaistalla. Vielä ei ole tarvinnut poliisille logiikkaa selittää, mutta sakon uhalla olen valmis sen tekemään. Jos oikealta saa ajaa ohi joissain tilanteissa, niin sen pitää olla mahdollista myös silloin, kun minun ei ole perusteltua ajaa vasemmalla kaistalla.
En tiedä miten poliisi tätä tulkitsisi, mutta perustelen omaa toimintaani juuri näin. Ärsyttää, kun uuvatit ei osaa katsoa peiliin. Tai jos osaavat, niin sitten ovat vain kusipäitä.

Okei, on noita vaihtoehtoja tietty muutama muukin. Tällä viikolla eräskin kuski painoi vasenta kaistaa ja saavutin hänet juuri ennen ohitusta. Ajattelin hänen vaihtavan oikealle kaistalle, koska matkaa seuraavaan ohitettavaan oli sen verran, että olisin hyvin kerennyt ohittamaan ilman että hänen olisi tarvinnut edes hidastaa. Kiihdytin jo hieman ennakoidessani kaistanvaihtoa, joten lähestyin siinäkin vaiheessa vielä lisää. No, sitä kaistanvaihtoa ei tullut, joten eipä siinä mitään. Ajattelin, ettei hän ollut havainnut minua tarpeeksi ajoissa, eikä enää ollut tarvetta vaihtaa. Seuraava väli oli taas aika reilu, joten annoin hetken aikaa ja kun sitä kaistanvaihtoa oikealle ei kuulunut, niin ei muuta kuin itse oikealle ja hillitysti kaasua, jotta olisi mahdollisuus reagoida jos vaikka sattuisi säntäämään oikealle havaitessaan minut sivupeilistä (näiden takia on hyvä olla itse hereillä). Eipä vaihtanut, joten oikealta ohi* ja puhelimessahan se oli :rolleyes:

*Anteeksi. Jatkoin siis ohituksen jälkeen oikeaa kaistaa, kunnes siirryin taas vasemmalle kaistalle ohittamaan seuraavaa rekkaa.
 
Itse yleensä vilkuilen peileihin sen verran että ei tule väkisin lähdettyä moottoritiellä ohittamaan kun takaa tulee raskasjalkaisempia. Mielellään ne edelle päästää, koska useammin kuin pari kertaa he ovat sitten selvittäneet vastauksen kysymykseen "onkohan täällä siviilipoliiseja liikkeellä?".

Tällä viikolla todistin todennäköisesti jonkun suuren Mika Häkkinen-fanin ajosuoritetta Keimolan tienoilla. Rekan ohitettuani siirryin oikealle ripeästi, koska takaa näytti tulevan porukkaa joille 130-mittarinopeus oli paperia. Sieltä tuli kolme autoa tappituntumalla; Nissan Micra, joku pakettiauto, ja 3-sarjan farmari BMW. Kun kolmikko oli noin 100m edelläni, Micra laittoi vilkun päälle ja lähti siirtymään oikealle. Lähes samaan aikaan BMW sai myös idean lähteä ohittamaan edelläolevat oikealta. Sillä ei tietysti ollut Micran toimista mitään tietoa, koska näkökentän peitti metrin päässä oleva pakettiauton takaovi.

BMW kaasutti pakettiauton takaa oikealle, ja samalla riemukseen huomasi että "tientukkona" ollut Micra oli siirtynyt oikealle myös. BMW:n kilpailuhenkinen kuljettaja ei tästä hätääntynyt esim. nynnymäisesti jarruttamalla, vaan ohjasi yhä kiihdyttäen pientareelle, ja sitä kautta molempien kilpakumppaneiden ohi.

Enpä olisi uskonut että pääsen livenä todistamaan liikennevirtaan sovitettua kunnianosoitusta Häkkisen ohitukselle Schumacherista Spa:ssa 2000.
 
Tässä oli perjantaina kolmostiellä sellaiset sumut ettei nähny juuri auton mittaa pidemmälle. Kunnon autoilijana kytkin tietysti valot nupista päälle sekä sumuvalon taakse. Olin niitä harvoja joka näin teki.
Tällä viikolla oli myös aika rankkaa sadettakin missä valot+sumuvalo oli tarpeen.

Toinen mistä täytyy aina nillittää on kun valokatkaisinta ei tunnuta osaavan käyttää oikein muutenkaan. Aika paljon tulee porukkaa vastaan pelkät parkit päällä kun sitä nuppia ei osata kääntää kuin yhden pykälän verran...
 
Porukka ajelee parkit päällä kyllä ihan tahallaan. Eivät välitä vaikka vilkuttaa pitkiä vastaan, vilkuttavat vain takaisin pitkiä.
 
Itse pyrin etupäähän kytkemään varsinkin sumuvalot kohtuullisen herkästi. Lähivalot tulevat siinä sitten samalla (kun automatiikka ei omassa korealaisessa välttämättä kytke noita päälle pelkän sumun tai sateen takia). Taakse ei välttämättä tule sumuvaloa niin aktiivisesti laitettua, mutta toisaalta omassa autossa takavalot toimivat ilman lähivalojakin. Keli kun vaihtuu täydellisestä kaatosateesta auringonpaisteeseen välillä todella nopeasti niin vaatii kuskilta vähän enemmän aktiivisuutta tuon osalta.

Kun mennään pimeälle niin siinä noi tulee vähän enemmän selkärangasta kun näkee itse paremmin.
 
Itse pyrin etupäähän kytkemään varsinkin sumuvalot kohtuullisen herkästi. Lähivalot tulevat siinä sitten samalla (kun automatiikka ei omassa korealaisessa välttämättä kytke noita päälle pelkän sumun tai sateen takia). Taakse ei välttämättä tule sumuvaloa niin aktiivisesti laitettua, mutta toisaalta omassa autossa takavalot toimivat ilman lähivalojakin. Keli kun vaihtuu täydellisestä kaatosateesta auringonpaisteeseen välillä todella nopeasti niin vaatii kuskilta vähän enemmän aktiivisuutta tuon osalta.

Kun mennään pimeälle niin siinä noi tulee vähän enemmän selkärangasta kun näkee itse paremmin.

Takasumuvalo olisi se tärkeämpi valo käyttää. Etusumuvalo on pääosin täysin turha varuste, joitakin harvoja poikkeuskelejä lukuunottamatta, kyllä sellaisiakin kelejä on, mutta harvemmin, sen takia se takasumuvalo onkin pakollinen varuste.
 
Toki, mutta tuo vähän pelastaa että takavalot oikeasti palavat koko ajan. Etuvalot taas näkyvät eteenpäin tuleville autoille paremmin esim. kovassa sateessa ja sieltä se kovempaa päin tuleva auto tulee jos on tullakseen ainakin normaalilla kaksikaistaisella tiellä. Takasumuvalo on toki juuri sumussa erinomainen kun monet autoilijat eivät juuri vauhtia tunnu noissa keleissä hidastavan ja sen oikean laidan yleensä vielä näkee.
 
Yleensäkin koko valoautomatiikan hyväksyntä liikenteessä käytettäväksi on käsittämätön asia. Siitä kun ei ole mitään hyötyä, että takavalot ei pala. Ja nykyään, kun ne on vielä ledeillä toteutettu niin sähkönsäästö sähköautoissakin aivan olematon. Päiväajovalot ymmärrän ja systeemi olisi ihan ok, jos takavalot palaisi päivävalojen kanssa ja automatiikka sytyttäisi sitten tarvittaessa ajovalot eteen, takana palaisi aina valot. Joskus nillitettiin katsastuksessa, jos takavalon lasi oli liian tummapintainen, nyt saa ajella ilman takavaloja.
 
Nimenomaan, aika käsittämätöntä.
-Toinen käsittämättömyys on sallia auto parkkaus 180 astetta nurinpäin, lakeja tyyppiä: "auto saa olla niin, mutta mahdoton saada sinne ja sieltä lailisesti" Tai ehkä joku ajaa vastaantulevien kaistaa ja sanoo vaan pollllisisedälle että "etsin parkkipaikkaa" ;-D
 
Nyt kun on motarilla tullut ajettua hieman enemmän niin on tullut huomattua miten vaikeaa ihmisten on ajaa tasaista nopeutta. Itse kun ajan 120km/h ja ohi paahtaa autoja huomattavasti kovempaa niin hetken päästä ohittelen noita samoja autoja kun niiden vauhti on tippunut sieltä 140km/h korvilta lähemmäs 100km/h. Tästä taas ei mene kauaa kun nämä sankarit taas menee musta ohi. Pitemmällä matkalla tätä edes takas ohittelua tapahtuu välillä koomisen usein.

Toinen jännä asia minkä olen huomannut on autot jotka hyppää "peesiin". Jo kaukaa näen, että edessä menevän rekan takana on henkilöauto mikä on siinä tyytyväisenä jo hyvän aikaa ajallut 100km/h vaikka rajoitus on 120km/h. Kun ohitan rekan niin tämä henkilöauto sillä hetkellä hyppää takapuskuriin kiinni ja jää sitten mun perään ajamaan loppumatkaksi samaa vauhtia. Tätä tapahtuu yllättäen usein omalla kohdalla enkä oikeen tiedä mikä tossa on, eikö vaan uskalleta ajella itse vaan tarvi jonkun siihen eteen näyttämään tietä vai mikä.
 
Minun yksi veljistä on tuollainen: hän ajaa tuhatta ja sataa saadakseen jonkun kiinni, ja sitten rentoutuu ja ajaa sen perässä hamaan loppuun ;-) Ei harmainta aavistusta miksi.

Tuohon nopeusvaellukseen voi ola syynä vaikka se, että ne hitaan ajon vaiheet naputellaan kännykkää. Ja nopean olla ihan kekenä oikeasti hereillä?
 
Minun yksi veljistä on tuollainen: hän ajaa tuhatta ja sataa saadakseen jonkun kiinni, ja sitten rentoutuu ja ajaa sen perässä hamaan loppuun ;-) Ei harmainta aavistusta miksi.

Tuohon nopeusvaellukseen voi ola syynä vaikka se, että ne hitaan ajon vaiheet naputellaan kännykkää. Ja nopean olla ihan kekenä oikeasti hereillä?

Niin no on kai siinä tietysti rennompi ajaa jonkun perässä. Itse taas tykkään mielummin ajella ihan yksin tyhjällä baanalla :D

Onko sulla iso auto ?

Ei ole, ihan perus Volvo S60
 
Minun yksi veljistä on tuollainen: hän ajaa tuhatta ja sataa saadakseen jonkun kiinni, ja sitten rentoutuu ja ajaa sen perässä hamaan loppuun ;-) Ei harmainta aavistusta miksi.
Se vähän riippuu. Tunnistan itse, että joskus käy niin, että joskus tulee eteen sellainen auto, jonka vauhti on riittävän sopiva (verrattuna omaan jo reilumpaan vauhtiin), että ei enää jaksa ohi lähteä, jos se toinen vieläpä osaa ajaa tasaista vauhtia. Ajan itse yleensä reippaammin, mutta harvoin on kyse varsinaisesti kiireestä, tai siitä että pitäisi päästä ajamaan ensimmäisenä, itselläni kyse on ensisijaisesti sujuvuudesta, toisen takanakin voi ihan hyvin ajaa.
 
Toinen jännä asia minkä olen huomannut on autot jotka hyppää "peesiin". Jo kaukaa näen, että edessä menevän rekan takana on henkilöauto mikä on siinä tyytyväisenä jo hyvän aikaa ajallut 100km/h vaikka rajoitus on 120km/h. Kun ohitan rekan niin tämä henkilöauto sillä hetkellä hyppää takapuskuriin kiinni ja jää sitten mun perään ajamaan loppumatkaksi samaa vauhtia. Tätä tapahtuu yllättäen usein omalla kohdalla enkä oikeen tiedä mikä tossa on, eikö vaan uskalleta ajella itse vaan tarvi jonkun siihen eteen näyttämään tietä vai mikä.
Pahimpia on nämä, jotka ajaa peesissä esimerkiksi 10 minuuttia ilman mitään ongelmaa. Sitten aletaan lähestyä hitaampaa kuorma-autoa, niin tämä peesailija lähtee ohittamaan minua niin että jään pussiin, ellen aktiivisesti estä pussitusta tarpeen vaatimalla tavalla.

Miksi ei vaan voi mennä ohi silloin kun ei ole mitään haittatekijöitä paikalla, tai vaan peesailla kiltisti ja halutessa ohittaa haittatekijöiden jälkeen.
 
Pahimpia on nämä, jotka ajaa peesissä esimerkiksi 10 minuuttia ilman mitään ongelmaa. Sitten aletaan lähestyä hitaampaa kuorma-autoa, niin tämä peesailija lähtee ohittamaan minua niin että jään pussiin, ellen aktiivisesti estä pussitusta tarpeen vaatimalla tavalla.

Miksi ei vaan voi mennä ohi silloin kun ei ole mitään haittatekijöitä paikalla, tai vaan peesailla kiltisti ja halutessa ohittaa haittatekijöiden jälkeen.
Nämä samat tunnistaa siitä, että heidän ohitukset päättyvät lähes poikkeuksetta 10 metrin päähän ohitettavan etupuskurista 100 km/h nopeuksissa. Hitaammissa nopeuksissa 50 km/h = 5 metrin päähän, 70 km/h 7 metrin päähän jne.
 
Itse pyrin etupäähän kytkemään varsinkin sumuvalot kohtuullisen herkästi. ...
Toki, mutta tuo vähän pelastaa että takavalot oikeasti palavat koko ajan. Etuvalot taas näkyvät eteenpäin tuleville autoille paremmin esim. kovassa sateessa ja sieltä se kovempaa päin tuleva auto tulee jos on tullakseen ainakin normaalilla kaksikaistaisella tiellä. Takasumuvalo on toki juuri sumussa erinomainen kun monet autoilijat eivät juuri vauhtia tunnu noissa keleissä hidastavan ja sen oikean laidan yleensä vielä näkee.

Jos jälkimmäisessä kommentoit etusumuvalojakin, kuten toinen nimimerkki mainitsi, niin Suomessa ovat käytännössä tarpeeton turha lisävaruste.
Oikea käyttöpaikka on kelissä jossa ajonopeudet ovat sumun yms, takia taajamanopeuksia. jossain päin suomea voi joskus olla sumua yms jossa noilla nopeuksilla ei lyhyillä pärjää.

Toinen, vähän epävirallisempi käyttötilanne voi olla se jos ne ajovalot ovat yllättäen hajonneet ja ainoa toimivat eteen on sumuvalot ja parkit.

Kokonaisuutena olisi parempi jos ajoneuvoissa ei olisi etusumuvaloja, silloin niiden virheellinen käyttö jäisi pois, ja kuljettajalle paljon helpompi hallita valoja, kun ei tarvi arpoa mistä syttyy taakse, mistä eteen. ja kumpaa se merkkivalo nyt tarkoittaa.


Yleensäkin koko valoautomatiikan hyväksyntä liikenteessä käytettäväksi on käsittämätön asia. Siitä kun ei ole mitään hyötyä, että takavalot ei pala. Ja nykyään, kun ne on vielä ledeillä toteutettu niin sähkönsäästö sähköautoissakin aivan olematon. Päiväajovalot ymmärrän ja systeemi olisi ihan ok, jos takavalot palaisi päivävalojen kanssa ja automatiikka sytyttäisi sitten tarvittaessa ajovalot eteen, takana palaisi aina valot. Joskus nillitettiin katsastuksessa, jos takavalon lasi oli liian tummapintainen, nyt saa ajella ilman takavaloja.
Siinä samaa mieltä että Suomessa pimeät takavalot ovat kokonaisuutena suurempi haitta kuin hyöty. (ilman tutkimus dataa, täyttä mutua, ja en tiedä mahdolliseten onnettomuuksian vähenemisen Co2 netto vaikutusta, siitä huolimatta laskisin myös hyvinvoinnin)

Valoautomatiikka yleisemmin, niin ehdottomasti kannatan automatiikkaa, mutta nimenomaan toimivaa-automatiikkaa ja selkeä käyttöliittymä kuljettajelle, oli sitten tuttu oma tai vieras auto.

Jotta vaaralliset virheet minimoidaan, niin toimintatapa sellainen että valoja vähennetään jos se on turvallista. ja jos olla tälläaikavyöhykkeellä näillä korkauksilla niin takana palaa valot aina, poikkeus talli/piha pysäköinti , heikko varaustila :)

Edit: Lisätään vielä se juuri syyn poisto innokkailla valojen sammuttelulle. Eli päästö/kulutusmittauksissa takavalot päällä, jos ja kun on markkinoita joissa on ihan ok ajelle ilman valoja, niin rinnalla sitten ilman valoja "mittaukset".
Jos vero ym kohtelu riippuu noista mittaukisista niin poliitikot voi sitten arpoa mitä käytetään.
 
Sinänsä jännä ilmiö että valtaosa liikenteen uusista säännöistä keskittyyy "lieventämään" ja ilman mitään logiikkaa.
 
Sinänsä jännä ilmiö että valtaosa liikenteen uusista säännöistä keskittyyy "lieventämään" ja ilman mitään logiikkaa.
Mihin uusiin sääntöihin viittaat ?

Tämä viimeinen uusi isompi muutos, muutti joitain asioita, vaikka sitä markkinoitiin kuljettajan vastuun lisäämisenä, jää sääntöjen vähentämisenä, niin se että saa pysäköidä vastavirtaan, tai talvirengas juttu, joka sallii kesärenkailla ajon, jos säät on sen mukaiset, tai sen kääntyessä rymittymisen "poikkeussäännön" ihan lakii kirjoittaminen, niin niissä kuitenkin ihan "lokiikkaakin". No arvailin mitä tarkoitat, en tiedä laskitko nuo uusiksi, ja riippuen mitä laskit niin olisko siellä moottoriajoneuvon kuljettamisen osalta myös vastakkaista, ja jos kyse uudesta, niin eikä se yleensä tarkoita uutta/lisä sääntelyä.
 
Hiljattain täällä oli juttua moottoritiellä vasemmalla kaistalla jumittamisesta ja tuli koettua ilmiö taas.

Vaajakosken moottoritiellä Hertzin logoissa oleva Skoda Scala ajoi alinopeutta vasenta kaistaa. Odotin hetken ja kun näytti siltä, ettei ole aikomustakaan vaihtaa kaistaa, väläytin pitkiä lisävalon kera. Ei mitään reaktiota. Nöyrryin ja vaihdoin oikealle kaistalle, joka veti ihan samaa vauhtia. Jouduin kuitenkin kääntymään oikealta kaistalta Etelään päin. Kun motari lopulta päättyi, vaihtoi Scala vihdoin oikealle kaistalle. Ainut vain, että tämä tapahtui, kun olin Scalan rinnalla, eli tuli väkisin päälle. Jouduin jarruttamaan ja oman autoni tutkakin varoitti tilanteesta. Sekoilu jatkui vielä Kanavuoren liikenneympyrässä, jossa ei vaikuttanut tietävän, kummalla kaistalla pitää olla.

Tuli mieleen, että joku kokematon ja autoton kuski on vuokrannut auton ja on ihan pihalla siitä, mitä ympärillä tapahtuu ja millä kaistalla pitää olla. Ei tuo Vaajakosken motari tai ympyrä Jyväskylästä päin tullessakaan niin paha ole.
 
Viimeksi muokattu:
Hiljattain täällä oli juttua moottoritiellä vasemmalla kaistalla jumittamisesta ja tuli koettua ilmiö taas.

Vaajakosken moottoritiellä Hertzin logoissa oleva Skoda Scala ajoi alinopeutta vasenta kaistaa. Odotin hetken ja kun näytti siltä, ettei ole aikomustakaan vaihtaa kaistaa, väläytin pitkiä lisävalon kera. Ei mitään reaktiota. Nöyrryin ja vaihdoin oikealle kaistalle, joka veti ihan samaa vauhtia. Jouduin kuitenkin kääntymään oikealta kaistalta Etelään päin. Kun motari lopulta päättyi, vaihtoi Scala vihdoin oikealle kaistalle. Ainut vain, että tämä tapahtui, kun olin Scalan rinnalla, eli tuli väkisin päälle. Jouduin jarruttamaan ja oman autoni tutkakin varoitti tilanteesta. Sekoilu jatkui vielä Kanavuoren liikenneympyrässä, jossa ei vaikuttanut tietävän, kummalla kaistalla pitää olla.

Tuli mieleen, että joku kokematon ja autoton kuski on vuokrannut auton ja on ihan pihalla siitä, mitä ympärillä tapahtuu ja millä kaistalla pitää olla. Ei tuo Vaajakosken motari tai ympyrä Jyväskylästä päin tullessakaan niin paha ole.

Tuli viime kesänä tuolla Jyväskylän seudulla ajettua ja hämmennyin miksi about valtaosa ajoi motarilla niin hitaasti. Varmasti puolella oli matkanopeus joku 90/kmh vaikka alueella oli 100km/h rajoitus. Toki siellä oli se iso remontti silloin menossa mutta oli siellä oikeita motaripätkiäkin jossa ihmiset mateli ihmeellisesti. Oulun motarilla kaikki kyllä ajaa lujaa mutta muuten siellä perseillään oikein urakalla. Tänäänkin ruuhkassa 80km/h oli lyöty tauluun ja valtaosa ajoi yli 100km/h.
 
Tuli mieleen, että joku kokematon ja autoton kuski on vuokrannut auton ja on ihan pihalla siitä, mitä ympärillä tapahtuu ja millä kaistalla pitää olla. Ei tuo Vaajakosken motari tai ympyrä Jyväskylästä päin tullessakaan niin paha ole.
Tai tottunut ajeleen rattioikealla puolella, rajoitusten mukaan. Tarkoitan että vierasauto, vieras, nuiva ympäristö.
 
Tuli viime kesänä tuolla Jyväskylän seudulla ajettua ja hämmennyin miksi about valtaosa ajoi motarilla niin hitaasti. Varmasti puolella oli matkanopeus joku 90/kmh vaikka alueella oli 100km/h rajoitus. Toki siellä oli se iso remontti silloin menossa mutta oli siellä oikeita motaripätkiäkin jossa ihmiset mateli ihmeellisesti. Oulun motarilla kaikki kyllä ajaa lujaa mutta muuten siellä perseillään oikein urakalla. Tänäänkin ruuhkassa 80km/h oli lyöty tauluun ja valtaosa ajoi yli 100km/h.
Jyväskylässa motaripätkät on niin lyhyitä, että pelkästään niitä ajamalla moni ei varmaan koskaan pääse "motarimoodiin". Ajetaan tosiaan käsittämättömän hiljaa possujonossa, ehkä ajatuksena "kohtahan tästä jo poistutaan".

Kun uusi pitempi pätkä motaria valmistui, nysvääminen jatkui entiseen tapaan. Onneks tämä kesä on pinnoitettu uutta motaria, on saanu ihan luvan kanssa nysvätä.
 
Ajetaan tosiaan käsittämättömän hiljaa possujonossa, ehkä ajatuksena "kohtahan tästä jo poistutaan".
Jotkut kokevat ilmeisesti vaivalloisena tai pelottavana kiihdyttää matkanopeuteen edes rauhallisesti. On jotenkin turvallisemman tuntuista lähteä - tielle kuin tielle - hiukan köröttelemään ja antaa nopeuden sitten omia aikojaan asettua sopivaksi.
 
Tuo on yleistä, muta jos on ylhälä vaikka 50 tai 60 rajoitus ja pitäisi siinä rampilla nostaa sataankahteenkymppiin niin onhan siinä kiihdyttämistä. Kyllä usea mustakin saksanauto nostaa vaan jonnekin 80 vauhtiin ja siitä sitten nostelee hiljalleen ja lopulta ajetaan lippalakki täristen sataaneljääkymppiä, kunhan on ensin hiukan totuttu. Ja ärsyynnytty kun "mun ohihan ajetaan!"
 
Vitun turistit ihailemassa noita poron kantturoita. Mitä ihmeellisimmissä paikoissa pitää se kottero vetää pysähdyksiin ja kuvaamaan! Tänäänki yks pysäytti sähköautonsa nokan eestä keskelle mäkeä ja vielä keskelle ajokaistaa, ei käyttäny vilkkua oikealle, ei hätävilkkuja.. :rage:

Toimin sitten niin kuten porojen kans toimia pitää, sireeni pohjaan hiacesta niin pitkäksi aikaa että kantturat lähti liikkeelle ja juoksutin ne pois tieltä metikköön. Siihen ne jäi kuvaajat heiluttelee käsiänsä ja punomaan päätänsä..

Saivat mut myöhemmin kiinni, ni niiden ohittaessa mua näky sivuikkunoista paljon keskisormia pystyssä.. :rofl:
 
Kyllä kaikki vilkuttaminen on suomalaistenkin mielestä ihan luuserien hommaa, hehän tietävät mihin ovat menossa.
 
Jos Jyväskylään joskus tulee 120/kmh nopeusrajoitus yhtään mihinkään, poliisi ei kerkee enää muuta tekemään, kun sakottamaan vaarallista alinopeutta ajavia.
 
...ja sehän vaatisikin uuden liikennelain. Voin kuvitella että Jyväskylään tulisi helposti "erilislaki"
;-)
 
...ja sehän vaatisikin uuden liikennelain. Voin kuvitella että Jyväskylään tulisi helposti "erilislaki"
;-)
Muistaakseni olisi joku pykälä joka sallisi alinopeutta ajavien sakottamisen. Voi olla että menisi jopa liikenteen vaarantamisen piiriin.
 
Kaikesta voi sakottaa, jos vaaralista, mutta jos joku ajaa hiljempaa kuin minä, se tuskin olisi sitä. Ja ketä te sitte ohittelisitte jos joka rekka ajaisi sitä samaa 140km/h kuin tekin? ;-)
 
"Tarpeeton tai häiritsevä hidas ajo" tai hyvin lähelle niillä sanoilla on/oli viimeksi tarkastaessani kielletty. Ei tarvitse aiheuttaa vaaraa.
 
Tuli viime kesänä tuolla Jyväskylän seudulla ajettua ja hämmennyin miksi about valtaosa ajoi motarilla niin hitaasti. Varmasti puolella oli matkanopeus joku 90/kmh vaikka alueella oli 100km/h rajoitus. Toki siellä oli se iso remontti silloin menossa mutta oli siellä oikeita motaripätkiäkin jossa ihmiset mateli ihmeellisesti. Oulun motarilla kaikki kyllä ajaa lujaa mutta muuten siellä perseillään oikein urakalla. Tänäänkin ruuhkassa 80km/h oli lyöty tauluun ja valtaosa ajoi yli 100km/h.

Oulussa ajan taksia ja päivittäin monta kertaa saattaa motarilla sähköisiin liikennemerkkeihin muuttua nopeusrajoitus mihin vaan 100-40kmh välille riippuen ruuhkista, tietöistä ja erikoiskuljetuksista, mutta silti jengi ajaa aina 100kmh :D Ite nyt ajelen aina kulloisenkin rajoituksen mukaan jo vaan senkin takia että auton kyljessä on aika yksiselitteisesti _firman nimi_ niin ei kehtaa turhaan vammailla siellä liikkuvana mainoskylttinä
 
Pahimpia on nämä, jotka ajaa peesissä esimerkiksi 10 minuuttia ilman mitään ongelmaa. Sitten aletaan lähestyä hitaampaa kuorma-autoa, niin tämä peesailija lähtee ohittamaan minua niin että jään pussiin, ellen aktiivisesti estä pussitusta tarpeen vaatimalla tavalla.

Miksi ei vaan voi mennä ohi silloin kun ei ole mitään haittatekijöitä paikalla, tai vaan peesailla kiltisti ja halutessa ohittaa haittatekijöiden jälkeen.
Mä olen ihmetellyt ihan samaa ja kiinnittänyt erityistä huomiota omassa motariajossakin siihen etten vahingossakaan pussita toista. Noin yleisesti ottaen on kyllä kiva kun löytää liikenteestä kaverin. Monesti esim. HKI-TRE-HKI välillä löytyy kuski jonka kanssa mennään täsmälleen samaan rytmiin. Välillä ehkä vaihdellaan vuoroa kumpi vetää, mutta iso osa matkasta mennään silti peräkkäin. Kun näkee toisen poistuvan aiemmasta liittymästä, tulee hieman haikea olo.
 
Monesti ku tuolla avatarin wanhuksella ja tuolla -86 käyttishiacella ajelen, ni kyytiläiset kyselly että "eikö sua vituta olla tämmösillä tientukkona ku joudut ajaa näin hiljaa", mä siihen että ei. Mulla ei ole kiire tien päällä, menkööt kiireisimmät ohi jos haluavat, mä lähden aikasemmin liikkeelle ni pysyy hitaammallaki vauhdilla aikataulussa.. matkanopeus noilla on se 90kmh about.

Kovasti tuntuu osalla menevän yli hilseen ja eivät hiffaa ollenkaan pointtia.
No näillä onki elämä semmosta sekunnilleen aikataulutettua, että vaikeahan se sillon on ymmärtää. Ohi on päästävä HETi ja aina vika on jossain muussa kuin itsessä. Ei käy kyllä kateeksi..

Onhan siellä takana monesti pitkääkin letkaa, mutta en ole antanu asian häiritä. Kyllä nykyautoilla pääsee niin helposti ohi jos haluaa. Pösilöt vaan ku tahtoo ajaa siellä letkassa toistensa puskurissa kiinni, ni hankaloittavat toistensa ohituksia siinä sivussa.

Kyllä niitä 70kmh köröttelijöitä sattuu itellekki joskus eteen, mut ei siinä ku heitän ohi ni eipä se haittaa, matka jatkuu. Kyllä mun 78 vuotias äitiki ajelee ehkä hieman alinopeutta enimmäkseen, mutta oon sille aina sanonu että ajat just sitä vauhtia kun susta tuntuu hyvälle ajaa.

Meitä kuskeja on tuolla tien päällä joka lähtöön ja se pitää ymmärtää huomioida.
 
Asiaton käytös - henkilökohtaisuudet
Onhan siellä takana monesti pitkääkin letkaa, mutta en ole antanu asian häiritä. Kyllä nykyautoilla pääsee niin helposti ohi jos haluaa. Pösilöt vaan ku tahtoo ajaa siellä letkassa toistensa puskurissa kiinni, ni hankaloittavat toistensa ohituksia siinä sivussa.
Ootko koskaan miettinyt sitä niin, että liikenneturvallisuuden kannalta olisi paljon parempi, jos ne ohittais sut kaikki kerralla vaikka pysäkillä koukkaamisen aikana? Sullahan ei ollut kiire, niin miksi olet mulkku? Noi sun molemmat autot ovat sellaisia, että niillä ei välttämättä halua joutua kolariin nykyaikaisen suurlujuusvehkeen kanssa. Nämä sun letkat ovat onnettomuus, joka odottaa tapahtumista.
 
Ootko koskaan miettinyt sitä niin, että liikenneturvallisuuden kannalta olisi paljon parempi, jos ne ohittais sut kaikki kerralla vaikka pysäkillä koukkaamisen aikana? Sullahan ei ollut kiire, niin miksi olet mulkku? Noi sun molemmat autot ovat sellaisia, että niillä ei välttämättä halua joutua kolariin nykyaikaisen suurlujuusvehkeen kanssa. Nämä sun letkat ovat onnettomuus, joka odottaa tapahtumista.

Tuo on vähän kaksipiippuinen juttu. Jos maajussi matkallaan talolta pellolle traktorilla sillä kilometrin matkallaan kerran poikkeaa sivuun päästämään jonon ohi, se on aika tuskaton manööveri. Jos taas jollain on käyttiksenä joku tehoton peli joka kulkee hieman hitaammin kuin suurin sallittu, niin kyllä sillä saisi siellä bussipysäkillä käydä ihan yhtenään huilaamassa ja heti on taas jono perässä joka tapauksessa. Hyöty lähes nolla ja omasta matkanteosta ei tule mitään. Vai meinaatko että rekka-autotkin sais vähän väliä pydähdellä päästämään jonon ohi? Vanha totuus pätee yhä, ei se ensimmäinen sitä letkaa tee, vaan ne pari seuraavaa jotka jännittävät liikaa ohittaakseen, mutta ajavat kuitenkin ihan siinä hanurissa kiinni, jolloin sieltä takaa onkin jo hankalampi lähteä koko letkaa ohittamaan. Kyllä sietäisi jättää auto kotiin niillä, joilla on niin lyhyt sytytyslanka, että ei kestä ajaa jonkun hitaamman perässä hetkeä. Ne hitaat ja jonot nyt vaan kuuluu sinne liikenteeseen kuitenkin myös, vaikka olisihan se mukavampi ajella tyhjää baanaa omaan tahtiinsa.
 
..ja lisäksi 78veet pois liikenteestä by default, thx.
Asia ei ole niin yksinkertainen. Kävellenkö sitten pitäisi asiat hoitaa 20km päästä.

Jos taas jollain on käyttiksenä joku tehoton peli joka kulkee hieman hitaammin kuin suurin sallittu, niin kyllä sillä saisi siellä bussipysäkillä käydä ihan yhtenään huilaamassa ja heti on taas jono perässä joka tapauksessa.
Jep. Tuon avatarin vehkeen kans ei siitä ole kiinni ettei se kulje ja ettei sillä ohi pääsis. Siinä vaan matkanteko muuttuu turvallisemmaksi, rennommaksi ja stressittömämmäksi kun ajelee tuota hitaampaa nopeutta. Tuon aikakauden vehkeellä kun jarrutki on mitä on, poroja tiellä yms niin ei sillä kannata pitää kiirettä. Jos sillä nostaa reiluun satkuunki nopeuden ni äkkiä sen 4-5 litraa nostaa kulutusta ku joutuu sitte ohittelee kokoajan.

Hiace on kyllä laiska juu, sillä täysperänki ohitus vaatii pitkän suoran ja melkein myötätuulenki.

Mut joo, asia on just niin kun sanoit. Siellä pysäkillä saisi olla jatkuvasti antamassa latua. Ja pyrin toki vilkulla näyttää aina niitä ohituspaikkoja, osa ei vaan tajua niitä tilanteita sitten hyödyntää ku jahkaillaan sitä ohitusta. Kuten sanoin, niin tämä ei ole enää sitten mun ongelma.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tuli viime kesänä tuolla Jyväskylän seudulla ajettua ja hämmennyin miksi about valtaosa ajoi motarilla niin hitaasti. Varmasti puolella oli matkanopeus joku 90/kmh vaikka alueella oli 100km/h rajoitus. Toki siellä oli se iso remontti silloin menossa mutta oli siellä oikeita motaripätkiäkin jossa ihmiset mateli ihmeellisesti. Oulun motarilla kaikki kyllä ajaa lujaa mutta muuten siellä perseillään oikein urakalla. Tänäänkin ruuhkassa 80km/h oli lyöty tauluun ja valtaosa ajoi yli 100km/h.

Jyväskylässa motaripätkät on niin lyhyitä, että pelkästään niitä ajamalla moni ei varmaan koskaan pääse "motarimoodiin". Ajetaan tosiaan käsittämättömän hiljaa possujonossa, ehkä ajatuksena "kohtahan tästä jo poistutaan".

Kun uusi pitempi pätkä motaria valmistui, nysvääminen jatkui entiseen tapaan. Onneks tämä kesä on pinnoitettu uutta motaria, on saanu ihan luvan kanssa nysvätä.
Jos Jyväskylään joskus tulee 120/kmh nopeusrajoitus yhtään mihinkään, poliisi ei kerkee enää muuta tekemään, kun sakottamaan vaarallista alinopeutta ajavia.

Jos keskisuomessa ajetaan rajoitustenmukaan motarilla (satasen alueella), niin ei silloin poliisit sakota, tai huomauttele.

Motarilla monen ajoneuvon kuljattaja jos ajaa lainmukaisesti niin jotuu ajamaan alle 80km/h, koska ajoneuvokohtainen korkein salittu on se 80, vaikka tiellä olisi 120 tikkari.
Kahdeksaa kymppia saa ajaa, vaikka ajoneuvolla ei olisi kahdenksankympi rajoitusta.




Tuo on vähän kaksipiippuinen juttu. Jos maajussi matkallaan talolta pellolle traktorilla sillä kilometrin matkallaan kerran poikkeaa sivuun päästämään jonon ohi, se on aika tuskaton manööveri. Jos taas jollain on käyttiksenä joku tehoton peli joka kulkee hieman hitaammin kuin suurin sallittu, niin kyllä sillä saisi siellä bussipysäkillä käydä ihan yhtenään....
Ja jollain alle kilometrin välein väistely, edes jollain traktorilla ei välttämättä ole aina ihan parasidea. Toisaalta tuohon voi myös mahtua toinenkin väistö. Yritän sanoa että riippuu tilanteesta, jos hyvä turvallinen väistöpaikka, varsinkin silloin jos kohta tuleva kääntyminen on vasemmalle ja jossa johtuu todennäköisesti pysähtyyn (ja ei pääse ohi).

Mutta jos tuossa aiemmin joku kirjoitti ajoneuvoista joilla matkanopeus yhdeksänkymppiä, niin sehän on satasen alueella käytännössä rajoustenmukaan ajamista ja ärsyttää lähinnä heitä jotka haluavat ajaa vähintään samanverran ylinopeutta. Kunhan tuollaisen kuskina sen verra katselee että ohitustilanteita helpottaa, mukaan lukien mahdolliset ohituskaistakohdat.
 
Tuo on vähän kaksipiippuinen juttu. Jos maajussi matkallaan talolta pellolle traktorilla sillä kilometrin matkallaan kerran poikkeaa sivuun päästämään jonon ohi, se on aika tuskaton manööveri. Jos taas jollain on käyttiksenä joku tehoton peli joka kulkee hieman hitaammin kuin suurin sallittu, niin kyllä sillä saisi siellä bussipysäkillä käydä ihan yhtenään huilaamassa ja heti on taas jono perässä joka tapauksessa. Hyöty lähes nolla ja omasta matkanteosta ei tule mitään. Vai meinaatko että rekka-autotkin sais vähän väliä pydähdellä päästämään jonon ohi?
No ei pidä liioitella, et sä 90 km/h ajamalla pitkää jonoa kerää missään lyhyessä ajassa, varsinkaan jossain perämetsässä.
 
Itse pyrin etupäähän kytkemään varsinkin sumuvalot kohtuullisen herkästi.
Pitää vaan tässä muistaa että se ei ole laillista. Sumuvalojahan saa käyttää vain kun se on tarpeellista, ja se ei voi olla tarpeellista silloin kun niistä ei ole hyötyä. Tavallisista sumuvaloista voi yleensä olla hyötyä noin alle 40 km/h ajettaessa. Pimeän ajan vesikelillä turha sumuvaloilu on myös erittäin häiritsevää ja vaarallista. Valoisan ajan sateessa ei toki yleensä haittaa.
Yleensäkin koko valoautomatiikan hyväksyntä liikenteessä käytettäväksi on käsittämätön asia. Siitä kun ei ole mitään hyötyä, että takavalot ei pala.
Pimeä perä on automatiikasta erillinen ongelma. Automatiikkaa on monenlaista ja se on yleistä 80-luvulta asti. Nykytyylinen päivävaloautomatiikka ei sekään kaikissa autoissa toimi perä pimeänä. Vastaavasti yleensä manuaalikäytössäkin perä on päivävaloilla pimeä jos automatiikka tekee saman.

Omassa korealaisessa piti maksaa merkkihuollolle satanen jotta takavalot toimivat. Joka jenin arvoista. Minähän en ajele perä pimeänä ja päivänvalossa lähivaloillakin vain tilapäisesti ja pakon edessä.

Päivävalot ja automatiikka ovat silkkaa mahtavuutta. Valojen renkkaaminen on ärsyttävää. Lähivalojen käyttötunnit ovat rajalliset kaikilla valonlähdetyypeillä ja lisäksi niiden havaittavuus on päiväajovaloon verrattuna huono.
 
Pimeä perä on automatiikasta erillinen ongelma. Päivävalot ja automatiikka ovat silkkaa mahtavuutta. Valojen renkkaaminen on ärsyttävää. Lähivalojen käyttötunnit ovat rajalliset kaikilla valonlähdetyypeillä ja lisäksi niiden havaittavuus on päiväajovaloon verrattuna huono.
Juuri näin, moni käsittää valoautomatiikan ainoastaan niin, että valot ei pala takana tai vain parkit/päiväajovalot edessä valoisaan aikaan. Valoautomatiikkaa on monenlaista. Automaattiset valot/valoautomatiikka on erinomainen keksintö, siis sellainen mitä nyt on ollut jo kauan, että autoon mennessään ei tarvitse koskea valosäätöihin ollenkaan (ja ne palavat silti), paitsi sitten hämärässä, kun pitää valot laittaa "yöasentoon". Näissä on usen myös automaattinen jännitteensäätö niin, että normaalissa päiväkäytössä niitä polttimoita ajetaan hieman pienemmällä teholla, silmä ei näe eroa, mutta ero polttimon kestoiässä on dramaattinen verrattuna siihen, että niitä ajettaisiin täysiällä koko ajan. Valoautomatiikkaa on tavallaan myös se, kun monessa autossa valot kytkeytyvät pois esimerkiksi starttaamisen ajaksi, tämä on myös polttimoiden säälimiseksi. Jossain autossa mulla oli myös sellainen automatiikka, että jos takana toinen polttimo meni pimeäksi, alettiin jarruvalon lankaa (tuplalankainen polttimo) polttamaan korvikkeena pienellä virralla, jolloin näytti siltä kuin polttimo olisi ollut ehjä. Paniikkijarruvaloautomatiikka on myös hyvä, riittävän kovasta vauhdista riittävän kova jarrutus ja jarruvalot menevät hetkeksi "flasher-moodiin" tai hätävilkut menevät päälle hekeksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 975
Viestejä
4 616 377
Jäsenet
75 968
Uusin jäsen
Skruf

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom