Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Jos kokee ohittavansa ja tekee sen oikealta niin todennäköisesti tekee sen lain vastaisesti.

Jos ajautuu liikennevirran mukana ja ohittaa siinä samalla autoja ilman kaistan vaihtamista niin sitten kaikki ok.

Lähinnä näin käytännön kannalta oikealta ohittaminen on sen verran kova riski, että itse ei tule tuota tehtyä. Varmasti useastikin on saattanut ajautua oikealta ohi liikennevirran mukana ja sitten vaihtanut vasemmalle kaistalle myöhemmin. Varsinkin kun jonossa ajetaan eikä lähdetä kaistoja vaihtelemaan useamman kerran muutamien satojen metrien aikana niin eipä tuossa mitään ongelmaa ole.

Toki mitään kauhean törkeitä vasemman kaistan halaajia ei yleensä tule vastaan, mutta näissä tapauksissa siirryn yleensä sinne oikealle kaistalle odottelemaan että mitä sekoilua mahtaa kohta suorittaa. Oma matkanteko ei ole niin muutaman minuutin päälle koskaan että tarvitsisi tehdä mitään erityisiä toimenpiteitä tämmöisessä tilanteessa.
 
Nämä vasemman kaistan kouluttajat on siinä mielessä ihmeellistä porukkaa että sieltä peltilehmästä kyllä uskalletaan vittuilla muille ja körötellä tientukkona, mutta jos ylitän kävellen kaupungilla tien ilman suojatietä, ei näitä samoja kavereita näy siellä estämässä minua. Ehkä se "minulla on oikeus" ja koettu kouluttamisen tarpeellisuus tulee esiin sitten vain autolla liikkuessa.
 
No kieltämättä joskus kävelijänä on ihmetyttänyt autoilijan aggressiivisuus valoja ylittäessä kun lähden vilkkuvalla vihreällä vielä yli niin kyllähän se ehtii punaiseksi ennen kuin olen yli kävellyt. Tästä muutaman kerran olen tööttäyksen saanut osakseni, mutta eipä noista jaksa enää välittää kun saattaisin huonona päivänä sortua itsekin ajattelematta ko. tekoon (tosin tutuissa risteyksissä tuskin enää kun niiden ajastukset ovat suht tuttuja).
 
Jos kokee ohittavansa ja tekee sen oikealta niin todennäköisesti tekee sen lain vastaisesti.

Jos ajautuu liikennevirran mukana ja ohittaa siinä samalla autoja ilman kaistan vaihtamista niin sitten kaikki ok.

Lähinnä näin käytännön kannalta oikealta ohittaminen on sen verran kova riski, että itse ei tule tuota tehtyä. Varmasti useastikin on saattanut ajautua oikealta ohi liikennevirran mukana ja sitten vaihtanut vasemmalle kaistalle myöhemmin. Varsinkin kun jonossa ajetaan eikä lähdetä kaistoja vaihtelemaan useamman kerran muutamien satojen metrien aikana niin eipä tuossa mitään ongelmaa ole.

Toki mitään kauhean törkeitä vasemman kaistan halaajia ei yleensä tule vastaan, mutta näissä tapauksissa siirryn yleensä sinne oikealle kaistalle odottelemaan että mitä sekoilua mahtaa kohta suorittaa. Oma matkanteko ei ole niin muutaman minuutin päälle koskaan että tarvitsisi tehdä mitään erityisiä toimenpiteitä tämmöisessä tilanteessa.
Ohittaminen käsittääkseni vaatii juuri kaistan vaihtoa. Jos ajat kaistaa vaihtamatta toisella kaistalla nutaajan edelle oli se sitten vasemmalla tai oikealla kaistalla se ei ole ohittamista. Myöskin tarpeeton kaistan vaihto taitaa olla myös kiellettyä motarilla. Korjatkaa jos käsitykseni on väärin.
 
Ohittaminen käsittääkseni vaatii juuri kaistan vaihtoa.
Mihin tämä ilmeisesti sangen yleinen käsitys perustuu? Tieliikennelaissakin puhutaan oikealta ohittamisesta kaistaa vaihtamatta, joten vaikuttaisi äkkiseltään siltä, että ohittaminen ei vaadi kaistan vaihtoa.
 
Viimeksi muokattu:
Mihin tämä ilmeisesti sangen yleinen käsitys perustuu? Tieliikennelaissakin puhutaan oikealta ohittamisesta kaistaa vaihtamatta, joten vaikuttaisi äkkiseltään aika ilmeiseltä, että ohittaminen ei vaadi kaistan vaihtoa.
Sellainen käsitys itelläni on ollut. Siksi pyysinkin korjaamaan jos olen väärässä. Tosin en ole kuin kerran niin tehnyt.
 
3. luku
31 §
Edellä kulkeva ajoneuvo on ajoneuvolla ohitettava vasemmalta. Ohituksessa saa käyttää myös vastaantulevan liikenteen puolta sen estämättä, mitä 19 §:n 3 momentissa säädetään, jos ajosuunnassa on vain yksi ajokaista.
Jos edellä kulkeva ajoneuvo kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, sen saa ohittaa ajoneuvolla vain oikealta. Oikealta saa ohittaa myös, jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Lisäksi polkupyöräilijä saa ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän oikealta.
Raitiovaunu on ajoneuvolla ohitettava oikealta. Sen saa kuitenkin ohittaa vasemmalta, jos kiskojen sijainti sitä edellyttää ja ohittaminen ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa liikennettä. Yksisuuntaisella ajoradalla raitiovaunun saa muutenkin ohittaa vasemmalta, jos ohittaminen ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa liikennettä.
Tuon mukaan oikealta saa ohittaa, mikäli molemmat ajavat rinnakkaisilla kaistoilla. Tosin edellä olevaa ei saa ohittaa kuin vasemmalta puolelta. Eli tuon mukaan jos ajat vasemmalla kaistalla, et saa vaihtaa oikealle kaistalle ohittaaksesi vasemmalla kaistalla edellä ajavaa ajoneuvoa.
 
Tuon mukaan oikealta saa ohittaa, mikäli molemmat ajavat rinnakkaisilla kaistoilla. Tosin edellä olevaa ei saa ohittaa kuin vasemmalta puolelta. Eli tuon mukaan jos ajat vasemmalla kaistalla, et saa vaihtaa oikealle kaistalle ohittaaksesi vasemmalla kaistalla edellä ajavaa ajoneuvoa.
Sekoilua
 
Tuon mukaan oikealta saa ohittaa, mikäli molemmat ajavat rinnakkaisilla kaistoilla. Tosin edellä olevaa ei saa ohittaa kuin vasemmalta puolelta. Eli tuon mukaan jos ajat vasemmalla kaistalla, et saa vaihtaa oikealle kaistalle ohittaaksesi vasemmalla kaistalla edellä ajavaa ajoneuvoa.

Kun vaihtaa vasemmalta kaistalta oikealle, silloin kuljetaan rinnakkaisilla kaistoilla, jolloin edessä olleen ajoneuvon voi ohittaa oikealta. Ei ole sen vaikeampaa. Vai meninkö johonkin hassutteluun?
 
Vasemmalla kaistalla nukkuvat ovat samoja henkilöitä jotka seisovat liukuportaissa. Löytyykö täältä sääntöön poikkeusta?
Itse seison aina liukuportaissa. Bonuksena odotan, että hissistä, bussista, ratikasta ja metrosta poistuvat pääsevät ensin ulos, ennen kuin astelen sisään. Mutta jos on kaksi kaistaa samaan suuntaan ja vasemmalla jumittava ajoneuvo, ajan oikealta ohi.
 
Itse seison aina liukuportaissa. Bonuksena odotan, että hissistä, bussista, ratikasta ja metrosta poistuvat pääsevät ensin ulos, ennen kuin astelen sisään. Mutta jos on kaksi kaistaa samaan suuntaan ja vasemmalla jumittaja, ajan oikealta ohi.
Joo siis, liukuportaissa seisovat ovat unisia kuskeja isompi osajoukko, ehdottomasti. Sulla on kuitenkin jokin kipinä etenemiseen kun uskallat uhmata ohittamisen käsitettä ajamalla ohi.
 
Joo siis, liukuportaissa seisovat ovat unisia kuskeja isompi osajoukko, ehdottomasti. Sulla on kuitenkin jokin kipinä etenemiseen kun uskallat uhmata ohittamisen käsitettä ajamalla ohi.
Mikä ongelma liukuportaissa seisomisessa? Itse opin Tokiossa 20 vuotta sitten paikallisilta, että miten liukuportaissa seisotaan.
Uhmaamiseen en ota kantaa kun en ymmärrä mitä tarkoitat, mutta kyllä, ohitan eli ajan oikealta ohi. Ja moottoritietä lukuunottamatta suurempi ongelma liikenteessä on oikean kaistan rakastajat.
 
Viimeksi muokattu:
Kun vaihtaa vasemmalta kaistalta oikealle, silloin kuljetaan rinnakkaisilla kaistoilla, jolloin edessä olleen ajoneuvon voi ohittaa oikealta. Ei ole sen vaikeampaa. Vai meninkö johonkin hassutteluun?
Kunhan et ole vaihtanut vain ohittaaksesi edessä olevaa. Tuollaiseksi kielletyksi tilanteeksi laskettaisiin se että vaihtaisit heti ohituksen jälkeen takaisin vasemmalle kaistalle.
 
Tuon mukaan oikealta saa ohittaa, mikäli molemmat ajavat rinnakkaisilla kaistoilla. Tosin edellä olevaa ei saa ohittaa kuin vasemmalta puolelta. Eli tuon mukaan jos ajat vasemmalla kaistalla, et saa vaihtaa oikealle kaistalle ohittaaksesi vasemmalla kaistalla edellä ajavaa ajoneuvoa.
Eli miten pitäisi toimia, jos saavutat oikeaa kaistaa ajamalla jonkun, joka jumittaa vasemmalla kaistalla 110km/h. Edessä myös rekka, jonka ohitat ennen kuin saavutat tämän junnaajan. Nyt et saakaan palata oikealle rekan jälkeen ja jatkaa alkuperäistä nopeutta oikealla kaistalla ajaen vasemmalla ajavan ohi? Ilman rekkaa tämä olisi ollut vissiin ok.

Oma käytäntö näissä tilanteissa on, että palaan oikealle kaistalle ohituksen jälkeen. Jos edessä oleva hitaampi palaa ennen minua oikella (kuten hänellä pitäisi olla mahdollisuus), niin jatkan vasemmalta hänen ohi. Jos hän jää vasemmalle, vaikka olisi tyhjä baana oikealla, niin se on hänen häpeänsä jos jatkan omaa nopeutta oikealla kaistalla. Vielä ei ole tarvinnut poliisille logiikkaa selittää, mutta sakon uhalla olen valmis sen tekemään. Jos oikealta saa ajaa ohi joissain tilanteissa, niin sen pitää olla mahdollista myös silloin, kun minun ei ole perusteltua ajaa vasemmalla kaistalla.
 
Kunhan et ole vaihtanut vain ohittaaksesi edessä olevaa. Tuollaiseksi kielletyksi tilanteeksi laskettaisiin se että vaihtaisit heti ohituksen jälkeen takaisin vasemmalle kaistalle.
Mitä ihmeen performanssia tämä on? Missä kielletään kaistan vaihtaminen? Kaistaa saa vaihtaa ihan vapaasti, ja ohitella autot miltä puolelta huvittaa. Moottoritiellä sitten vähän jäykempää, mutta sielläkin saa ohittaa molemmilta puolilta.
 
Eli miten pitäisi toimia, jos saavutat oikeaa kaistaa ajamalla jonkun, joka jumittaa vasemmalla kaistalla 110km/h. Edessä myös rekka, jonka ohitat ennen kuin saavutat tämän junnaajan. Nyt et saakaan palata oikealle rekan jälkeen ja jatkaa alkuperäistä nopeutta oikealla kaistalla ajaen vasemmalla ajavan ohi?
Eihän tuossa laissa mikään kiellä oikealle palaamista, mutta et vain saa ns. pujotella vasemmalta oikean kautta jonkun ohi ja takaisin vasemmalle kyseisen kuskin eteen.
Oma käytäntö näissä tilanteissa on, että palaan oikealle kaistalle ohituksen jälkeen. Jos edessä oleva hitaampi palaa ennen minua oikella (kuten hänellä pitäisi olla mahdollisuus), niin jatkan vasemmalta hänen ohi. Jos hän jää vasemmalle, vaikka olisi tyhjä baana oikealla, niin se on hänen häpeänsä jos jatkan omaa nopeutta oikealla kaistalla. Vielä ei ole tarvinnut poliisille logiikkaa selittää, mutta sakon uhalla olen valmis sen tekemään. Jos oikealta saa ajaa ohi joissain tilanteissa, niin sen pitää olla mahdollista myös silloin, kun minun ei ole perusteltua ajaa vasemmalla kaistalla.
Eli tuo on täysin sallittua tuon lain mukaan.
 
Tieliikennelaki sanoi:
61 §
Ajoneuvon paikka moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä


Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos jokin ajokaista on ajosuunnassa liikennemerkillä osoitettu tietylle liikennesuunnalle, ajoneuvolla saa ajaa olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.


Jos ajosuunnassa on vähintään kolme ajokaistaa, kuorma-autolla tai yli seitsemän metrin pituisella ajoneuvoyhdistelmällä saa ajaa vain jommallakummalla kahdesta oikeanpuoleisesta ajokaistasta, jollei 1 momentista tai 59 §:n 3 tai 4 momentista muuta johdu.


Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.


Ajoneuvolla ei saa ajaa moottoritien ja moottoriliikennetien ajoratoja yhdistävällä poikittaistiellä.

Eli minun nähdäkseni:

Vaihdat oikealta vasemmalle ja takaisin oikealle ohituksen jälkeen -> sallittua.
Vaihdat vasemmalta oikealle ja ajat hitaamman ajoneuvon ohi -> sallittua.
Sama kuin edellä, mutta palaat vasemmalle ohituksen jälkeen -> ei sallittua.

Kaippa tässä se suurin tulkinnanvaraisuus tulee siinä, että milloin voidaan katsoa, että se ohitustilanne on ohi, ja voit siirtyä vasemmalle ohittamaan seuraavaa hitaampaa.
 
Viimeksi muokattu:
En ainakaan itse näe tuossa mitään poistumisramppiin viittaavaa, vaan yleisesti kerrotaan että ajosuunta on merkitty.
 
En ainakaan itse näe tuossa mitään poistumisramppiin viittaavaa, vaan yleisesti kerrotaan että ajosuunta on merkitty.
Siksi kirjoitinkin, että esim. Ja siinähän lukee "...jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle...".

Löydätkö jonkin toisen tapauksen, mihin tuolla viitataan?
 
Viimeksi muokattu:
Ajosuunnan merkitseminen tarkoittaa siis näitä, jossa esim. Turkuun poistutaan hesasta tullessa oikealta kaistalta. Se, että ne kaksi kaistaa menevät samaan suuntaan ei ole mikään merkitseminen vielä vaan siellä pitää olla oikea ohjaus tiettyyn suuntaan.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Siksi kirjoitinkin, että esim. Löydätkö jonkin toisen tapauksen, mihin tuolla viitataan?
Joo, siis harvemminhan (jos koskaan) on tilannetta, jossa olisi pelkät suoraan jatkavat kaista motarilla merkitty (koska eihän siinä olisi mitään järkeä :D), vaan yleensä ollaan siinä tilanteessa, että se oikeanpuoleisin kaista on erkanemisramppi. Mutta esim. tässä ei ole vielä sitä erkanemisramppia, vaan on kolme kaistaa, jotka on merkitty opasteilla tiettyyn ajosuuntaan.
 
Kunhan et ole vaihtanut vain ohittaaksesi edessä olevaa. Tuollaiseksi kielletyksi tilanteeksi laskettaisiin se että vaihtaisit heti ohituksen jälkeen takaisin vasemmalle kaistalle.

Saa vaihtaa ohituksen jälkeen vapaasti takaisin vasemmalle. Jatkuva pujottelu on sitten tulkinnanvaraisesti jossain vaiheessa ilmeisesti kiellettyä.

Ajattelet varmaan moottoritietä, jossa oikealta ohittamiseen on erillisiä rajoitteita.
 
Joo, siis harvemminhan (jos koskaan) on tilannetta, jossa olisi pelkät suoraan jatkavat kaista motarilla merkitty (koska eihän siinä olisi mitään järkeä :D), vaan yleensä ollaan siinä tilanteessa, että se oikeanpuoleisin kaista on erkanemisramppi. Mutta esim. tässä ei ole vielä sitä erkanemisramppia, vaan on kolme kaistaa, jotka on merkitty opasteilla tiettyyn ajosuuntaan.

Suurenpia kaupunkeja lähestyessä noita oikeita kaistoja saatetaan merkata useampaa kilometria ennen. Niissä voi automaattisesti vaihtaa oikealle ja ohittaa joku oman elämänsä poliisi joka on päättänyt ajaa sitä 126 km/h mittarinopeutta yhtään laista oikeasti välittämättä.
 
Joo, siis harvemminhan (jos koskaan) on tilannetta, jossa olisi pelkät suoraan jatkavat kaista motarilla merkitty (koska eihän siinä olisi mitään järkeä :D), vaan yleensä ollaan siinä tilanteessa, että se oikeanpuoleisin kaista on erkanemisramppi. Mutta esim. tässä ei ole vielä sitä erkanemisramppia, vaan on kolme kaistaa, jotka on merkitty opasteilla tiettyyn ajosuuntaan.
Yleisin on tuo tilanne, jossa kaista johtaa poistumiseen. Kuten tuossa esimerkissäsi, juuri tästä puhuin. Eli kirjoitin että kaista johtaa erkanemisrampille.
 
Suurenpia kaupunkeja lähestyessä noita oikeita kaistoja saatetaan merkata useampaa kilometria ennen. Niissä voi automaattisesti vaihtaa oikealle ja ohittaa joku oman elämänsä poliisi joka on päättänyt ajaa sitä 126 km/h mittarinopeutta yhtään laista oikeasti välittämättä.

Näinpä muuten onkin, mutta ajattelin ehkä enemmän tilannetta keskellä ei mitään. :D

Yleisin on tuo tilanne, jossa kaista johtaa poistumiseen. Kuten tuossa esimerkissäsi, juuri tästä puhuin. Eli kirjoitin että kaista johtaa erkanemisrampille.

Missä kohtaa tuossa esimerkissä on poistumisramppi taikka -kaista? Ei ainakaan omaan silmään osu ollenkaan. Siinä on kolme normaalia kaistaa, joista oikeinpuoleisin ohjaa sitten joskus (500 metrin päästä) eri kohteeseen kuin kaksi muuta. Se poistumisramppi alkaa myöhemmin.

Jätetään tämä tähän, ymmärsin eri tavalla kuin mitä tarkoitit.

Teit vielä jonkin ninjaeditin aiempaan viestiisi, mutta siis se "tietty liikennesuunta" ei tarkoita pelkästään poistumisramppia, vaan esimerkiksi sitä vasemmanpuoleista kaistaa, kun opasteella kerrotaan, että se kulkee edelleen suoraan. Jos sillä tarkoitettaisiin vain sitä poistumisramppia, niin silloin se pitäisi myös ilmoittaa niin.
 
Viimeksi muokattu:
Mitäpä väliä sillä on, onko oikealta ohittaminen sallittua vai kielletty. Jos joku nukkuu vasemmalla vaikka oikealla on ohituksen verran tilaa (eli moninkrtaisesti tilaa nopeamman ohi laskemiseen), niin sittenhän oikealta pääsee ohi. Vähän vaarallistahan se on, kun ei vasemman kaistan junnaajilla tuo kaistanvaihto ja peileihin katselu ei ole vahvuusaluetta, niin paranee sujahtaa ripeästi, niin minimoituu riski että oltaisiin menossa oikealle kaistalle samaan aikaan.
 
Screenshot_20230820_182217_com.viofo.viofo_edit_89746456821721.jpg


Ei vaan aina riitä ymmärrys kanssa autoilijoita kohtaan. 80 alueella ajoin tasan 80 vauhtia. Edellä menevä paineli jarrua vähän väliä ilman näkyvää syytä. Rajoitus vaihtui 80 -> 100km/h ja kuski jatkoi edelleen 80 vauhtia. Alamäessä painoi vielä jarrua ja tuosta pari sataa metriä niin ohituskielto loppuu. Siinä kiihdytti heti nopeuden arviolta 110km/h.

En jäänyt katselemaan enempää tuota kikkailua vaan ajoin p-paikalle ja pelasin muutaman pelin mobiilipeliä. Jatkoin matkaa sitten kaikessa rauhassa ilman ärsytystä.

Nykyään tehnyt tuota, kun jokin alkaa ärsyttämään liikenteessä niin pysähdyn pariksi minuutiksi ja jatkan sitten rauhassa matkaa vaikka hieman hitaammin etten saavuta esim. edellä ollutta letkaa jossa nopeus pumppaa koko ajan.
 
Aika usein nykytekniikkaa omaava kiesi sytyttelee ihan itsekseen niitä jarruvaloja mukautuvan vakionopeussäätimen myötä.
Se näyttää pahalta takaatulevan silmin mutta kuski itse ei edes tiedä takavaloshowsta.
 
Aika usein nykytekniikkaa omaava kiesi sytyttelee ihan itsekseen niitä jarruvaloja mukautuvan vakionopeussäätimen myötä.
Se näyttää pahalta takaatulevan silmin mutta kuski itse ei edes tiedä takavaloshowsta.

No joo. Tuo selittänee asiaa.

Itsellä vaan reaktiona, jos edessä syttyy jarruvalot niin varaudun hiljentämään ja pysähtymään. Jotenkin stressaavaa ajaa yhden auton takana, jonka jarruvalot vilkkuu jatkuvasti ilman näkyvää syytä.
 
En jäänyt katselemaan enempää tuota kikkailua vaan ajoin p-paikalle ja pelasin muutaman pelin mobiilipeliä. Jatkoin matkaa sitten kaikessa rauhassa ilman ärsytystä.
Oikein mukava lukea, kuinka jollakin on boollsseja tehdä näin :thumbsup: yleensä nämä tarinat päättyy siihen, että kirjoittaja on polkaissut törkeää ylinopeutta ohi ja pitää itseään jotenkin voittajana ja hyvänä ongelmanratkaisijana.
 
Viimeksi muokattu:
Mä olisin pyyhkäissyt ohi ja tuskin se adaptiivinen vakkari tasaisella tiellä jarruvaloja vilkuttelee.
 
näyttää pahalta takaatulevan silmin mutta kuski itse ei edes tiedä takavaloshowsta.
Joo. Keskivertopelle ei edes tiedä onko autossa valot päällä. Ilmeisen usein epäselvää on jopa se, että etusumuvalotkin ovat päällä koko talven.

Yleensä takavaloshow johtuu siitä, että joku siellä ajaa ensimmäistä päivää kuten joka päivä viimeiset kymmenet vuodet ja tykkää nussia jarruja.
 
En mä kyllä ymärrä intoa valomerkkeihin, kun eihän kukaan edes vilkuta ohitusta, siis ainakaan siloin kun sitä pitäisi antaa, ehkä siinä vieressä on vilkku pällä, mutta sekin vain vahingossa kunnon kiire laittaa se vilkku oikealle, koska paluu omalle kaistalle on pakko ilmoittaa koska muuten se jäisi mysteeriksi kaikille.
Ohittaessa vilkku on tärkeä, sillä kerrotaan muille tielläliikkujille aikeesta.


Ongelman yleensä aiheutta se yksi joka ajaa joko hitaammin kuin muut ympärillä, tai se yksi joka ajaa selvää ylinopeutta...

jos ryhmä autoja ajaa vaikka sen 125km/h todellista, niin yksi joka ajaa 110km/h aiheuttaa ongelman koska luulee että hänellä on oikeaus ajaa hiljempaa muiden edessä ja muiden pitää väistää.
En tiedä missä vaiheessa tapaus muuttu tuollaiseksi, juttu lähti siitä että joku ajaa korkeinta sallittua, ohittaa rekkajonoa ja konttiin saapuu joku valojenvilkuttelia.

Mutta tuo esimerkkisi, yksi ajaa rajoitusten mukaan, muuta ajaa ylinopeutta, niin tuo että joukko ajaa ylinopeutta on ongelma joillain pätkillä, ja vielä isompi ongelma jos rajoitustenmukaan ajavia aletaan painostaa ajamaan ylinopeutta.

Eniten mua ärsyttää nämä hitaammin ajavat jotka tulee suoraan eteen kun itse olen jo vasemmalla kaistalla ja aloittanut ohittamisen, he aina perustelevat hitaampaa nopeutta sillä ettei heillä ole kiire minnekkään, mutta oli sitten kauhea kiire siihen mun eteen kun odottamalla 10-20s olisin mennyt ohi ja hänen ei olisi tarvinnut tulla kenenkään eteen.
Jossain päin suomea on sitten noista oma erikoisuutensa, jos ajat nelikaistaista tietä, sitä vasemmanpuolesta kaistaa , niin oikealla kaistalla sitten sankarit kiihdyttää siihen eteen, eli havaittaan että takaa vasammalla kaistalla tulee nopeampi ja täysin tahallaan vaihdetaan nimenomaan eteen. (eikä sitten kadota maisemaan, vaan kiihdytys tilapäinen tai riittämätön)


Suurenpia kaupunkeja lähestyessä noita oikeita kaistoja saatetaan merkata useampaa kilometria ennen. Niissä voi automaattisesti vaihtaa oikealle ja ohittaa joku oman elämänsä poliisi joka on päättänyt ajaa sitä 126 km/h mittarinopeutta yhtään laista oikeasti välittämättä.

Jos joku ajaa rajoitustenmukaan tai lievää ylinopeutta, niin ei kuullosta kovain pahalta. Että sen takia kannattaisi alkaa pujotteleen.

Riippuu lähetymisestä, jossain voi olla sen kaistan valitan tulee reittiä varten, jos unohtonut, niin kyllä ne yleensä herää, oikealla vaihtamalla ja pikkuhiljaa hivuttautua lähemmäksi, estää sen hitaamman kaistanvaihdon, tai synnyttää vaaratilanteen.

On toki niitä yksilöitä jotka totaali nukahtaneet vasemmalle kaistalla, mutta aika harvinaisia, jos homma (kaistanvaihto) ei etene, niin suurtavarovaisuutta ohittaessa oikealta.
 
Meinasin tulla avautumaan oikean kautta motareilla ohittelijoista, mutta siitähän oli edellisellä sivulla jo pitkät jorinat. Eikä varmaan ollut eka sivu tässä ketjussa. Eipä minulla taida olla mitään lisättävää aiheeseen...
 
Mä olen nyt reilu 5v ajanut työmatkaa tuossa kehällä ja joka päivä ruuhka-aikana ihmiset pysäyttää liikenteen tuohon samaan paikkaan, kun vaihtoehtona olisi ajaa hieman pidemmälle ja sitten vaihtaa kaistaa...




Toki liittymähän on suunniteltu ihan päin helvettiä näille liikenne määrille, mutta onneksi siihenkin on tulevaisuudessa tulossa muutos...
 
Oma käytäntö näissä tilanteissa on, että palaan oikealle kaistalle ohituksen jälkeen. Jos edessä oleva hitaampi palaa ennen minua oikella (kuten hänellä pitäisi olla mahdollisuus), niin jatkan vasemmalta hänen ohi. Jos hän jää vasemmalle, vaikka olisi tyhjä baana oikealla, niin se on hänen häpeänsä jos jatkan omaa nopeutta oikealla kaistalla. Vielä ei ole tarvinnut poliisille logiikkaa selittää, mutta sakon uhalla olen valmis sen tekemään. Jos oikealta saa ajaa ohi joissain tilanteissa, niin sen pitää olla mahdollista myös silloin, kun minun ei ole perusteltua ajaa vasemmalla kaistalla.
En tiedä miten poliisi tätä tulkitsisi, mutta perustelen omaa toimintaani juuri näin. Ärsyttää, kun uuvatit ei osaa katsoa peiliin. Tai jos osaavat, niin sitten ovat vain kusipäitä.

Okei, on noita vaihtoehtoja tietty muutama muukin. Tällä viikolla eräskin kuski painoi vasenta kaistaa ja saavutin hänet juuri ennen ohitusta. Ajattelin hänen vaihtavan oikealle kaistalle, koska matkaa seuraavaan ohitettavaan oli sen verran, että olisin hyvin kerennyt ohittamaan ilman että hänen olisi tarvinnut edes hidastaa. Kiihdytin jo hieman ennakoidessani kaistanvaihtoa, joten lähestyin siinäkin vaiheessa vielä lisää. No, sitä kaistanvaihtoa ei tullut, joten eipä siinä mitään. Ajattelin, ettei hän ollut havainnut minua tarpeeksi ajoissa, eikä enää ollut tarvetta vaihtaa. Seuraava väli oli taas aika reilu, joten annoin hetken aikaa ja kun sitä kaistanvaihtoa oikealle ei kuulunut, niin ei muuta kuin itse oikealle ja hillitysti kaasua, jotta olisi mahdollisuus reagoida jos vaikka sattuisi säntäämään oikealle havaitessaan minut sivupeilistä (näiden takia on hyvä olla itse hereillä). Eipä vaihtanut, joten oikealta ohi* ja puhelimessahan se oli :rolleyes:

*Anteeksi. Jatkoin siis ohituksen jälkeen oikeaa kaistaa, kunnes siirryin taas vasemmalle kaistalle ohittamaan seuraavaa rekkaa.
 
Itse yleensä vilkuilen peileihin sen verran että ei tule väkisin lähdettyä moottoritiellä ohittamaan kun takaa tulee raskasjalkaisempia. Mielellään ne edelle päästää, koska useammin kuin pari kertaa he ovat sitten selvittäneet vastauksen kysymykseen "onkohan täällä siviilipoliiseja liikkeellä?".

Tällä viikolla todistin todennäköisesti jonkun suuren Mika Häkkinen-fanin ajosuoritetta Keimolan tienoilla. Rekan ohitettuani siirryin oikealle ripeästi, koska takaa näytti tulevan porukkaa joille 130-mittarinopeus oli paperia. Sieltä tuli kolme autoa tappituntumalla; Nissan Micra, joku pakettiauto, ja 3-sarjan farmari BMW. Kun kolmikko oli noin 100m edelläni, Micra laittoi vilkun päälle ja lähti siirtymään oikealle. Lähes samaan aikaan BMW sai myös idean lähteä ohittamaan edelläolevat oikealta. Sillä ei tietysti ollut Micran toimista mitään tietoa, koska näkökentän peitti metrin päässä oleva pakettiauton takaovi.

BMW kaasutti pakettiauton takaa oikealle, ja samalla riemukseen huomasi että "tientukkona" ollut Micra oli siirtynyt oikealle myös. BMW:n kilpailuhenkinen kuljettaja ei tästä hätääntynyt esim. nynnymäisesti jarruttamalla, vaan ohjasi yhä kiihdyttäen pientareelle, ja sitä kautta molempien kilpakumppaneiden ohi.

Enpä olisi uskonut että pääsen livenä todistamaan liikennevirtaan sovitettua kunnianosoitusta Häkkisen ohitukselle Schumacherista Spa:ssa 2000.
 
Tässä oli perjantaina kolmostiellä sellaiset sumut ettei nähny juuri auton mittaa pidemmälle. Kunnon autoilijana kytkin tietysti valot nupista päälle sekä sumuvalon taakse. Olin niitä harvoja joka näin teki.
Tällä viikolla oli myös aika rankkaa sadettakin missä valot+sumuvalo oli tarpeen.

Toinen mistä täytyy aina nillittää on kun valokatkaisinta ei tunnuta osaavan käyttää oikein muutenkaan. Aika paljon tulee porukkaa vastaan pelkät parkit päällä kun sitä nuppia ei osata kääntää kuin yhden pykälän verran...
 
Porukka ajelee parkit päällä kyllä ihan tahallaan. Eivät välitä vaikka vilkuttaa pitkiä vastaan, vilkuttavat vain takaisin pitkiä.
 
Itse pyrin etupäähän kytkemään varsinkin sumuvalot kohtuullisen herkästi. Lähivalot tulevat siinä sitten samalla (kun automatiikka ei omassa korealaisessa välttämättä kytke noita päälle pelkän sumun tai sateen takia). Taakse ei välttämättä tule sumuvaloa niin aktiivisesti laitettua, mutta toisaalta omassa autossa takavalot toimivat ilman lähivalojakin. Keli kun vaihtuu täydellisestä kaatosateesta auringonpaisteeseen välillä todella nopeasti niin vaatii kuskilta vähän enemmän aktiivisuutta tuon osalta.

Kun mennään pimeälle niin siinä noi tulee vähän enemmän selkärangasta kun näkee itse paremmin.
 
Itse pyrin etupäähän kytkemään varsinkin sumuvalot kohtuullisen herkästi. Lähivalot tulevat siinä sitten samalla (kun automatiikka ei omassa korealaisessa välttämättä kytke noita päälle pelkän sumun tai sateen takia). Taakse ei välttämättä tule sumuvaloa niin aktiivisesti laitettua, mutta toisaalta omassa autossa takavalot toimivat ilman lähivalojakin. Keli kun vaihtuu täydellisestä kaatosateesta auringonpaisteeseen välillä todella nopeasti niin vaatii kuskilta vähän enemmän aktiivisuutta tuon osalta.

Kun mennään pimeälle niin siinä noi tulee vähän enemmän selkärangasta kun näkee itse paremmin.

Takasumuvalo olisi se tärkeämpi valo käyttää. Etusumuvalo on pääosin täysin turha varuste, joitakin harvoja poikkeuskelejä lukuunottamatta, kyllä sellaisiakin kelejä on, mutta harvemmin, sen takia se takasumuvalo onkin pakollinen varuste.
 
Toki, mutta tuo vähän pelastaa että takavalot oikeasti palavat koko ajan. Etuvalot taas näkyvät eteenpäin tuleville autoille paremmin esim. kovassa sateessa ja sieltä se kovempaa päin tuleva auto tulee jos on tullakseen ainakin normaalilla kaksikaistaisella tiellä. Takasumuvalo on toki juuri sumussa erinomainen kun monet autoilijat eivät juuri vauhtia tunnu noissa keleissä hidastavan ja sen oikean laidan yleensä vielä näkee.
 
Yleensäkin koko valoautomatiikan hyväksyntä liikenteessä käytettäväksi on käsittämätön asia. Siitä kun ei ole mitään hyötyä, että takavalot ei pala. Ja nykyään, kun ne on vielä ledeillä toteutettu niin sähkönsäästö sähköautoissakin aivan olematon. Päiväajovalot ymmärrän ja systeemi olisi ihan ok, jos takavalot palaisi päivävalojen kanssa ja automatiikka sytyttäisi sitten tarvittaessa ajovalot eteen, takana palaisi aina valot. Joskus nillitettiin katsastuksessa, jos takavalon lasi oli liian tummapintainen, nyt saa ajella ilman takavaloja.
 
Nimenomaan, aika käsittämätöntä.
-Toinen käsittämättömyys on sallia auto parkkaus 180 astetta nurinpäin, lakeja tyyppiä: "auto saa olla niin, mutta mahdoton saada sinne ja sieltä lailisesti" Tai ehkä joku ajaa vastaantulevien kaistaa ja sanoo vaan pollllisisedälle että "etsin parkkipaikkaa" ;-D
 
Nyt kun on motarilla tullut ajettua hieman enemmän niin on tullut huomattua miten vaikeaa ihmisten on ajaa tasaista nopeutta. Itse kun ajan 120km/h ja ohi paahtaa autoja huomattavasti kovempaa niin hetken päästä ohittelen noita samoja autoja kun niiden vauhti on tippunut sieltä 140km/h korvilta lähemmäs 100km/h. Tästä taas ei mene kauaa kun nämä sankarit taas menee musta ohi. Pitemmällä matkalla tätä edes takas ohittelua tapahtuu välillä koomisen usein.

Toinen jännä asia minkä olen huomannut on autot jotka hyppää "peesiin". Jo kaukaa näen, että edessä menevän rekan takana on henkilöauto mikä on siinä tyytyväisenä jo hyvän aikaa ajallut 100km/h vaikka rajoitus on 120km/h. Kun ohitan rekan niin tämä henkilöauto sillä hetkellä hyppää takapuskuriin kiinni ja jää sitten mun perään ajamaan loppumatkaksi samaa vauhtia. Tätä tapahtuu yllättäen usein omalla kohdalla enkä oikeen tiedä mikä tossa on, eikö vaan uskalleta ajella itse vaan tarvi jonkun siihen eteen näyttämään tietä vai mikä.
 
Minun yksi veljistä on tuollainen: hän ajaa tuhatta ja sataa saadakseen jonkun kiinni, ja sitten rentoutuu ja ajaa sen perässä hamaan loppuun ;-) Ei harmainta aavistusta miksi.

Tuohon nopeusvaellukseen voi ola syynä vaikka se, että ne hitaan ajon vaiheet naputellaan kännykkää. Ja nopean olla ihan kekenä oikeasti hereillä?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 311
Viestejä
4 490 714
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom