Mistäs vuodesta tuollanen jarruvalo ilman jarrun painamista on tullut. Perinteisesti se on valokytkin joka vapautuu kun jarrupoljinta painaa vähän.
En tiedä minä vuonna ensimmäisen kerran. Nykyään useammallakkin valmistajalla.
Etelässä ajetaan muutenkin aika rajoilla, joten jos edessä oleva jarruttaa/nopeasti hiljentää se turvaväli katoaa.
Oneettomat turvavälit on ihan valtakunnallinen ongelma.
Ihan sama oletko Oulussa vai Espoossa, itse se eteen oleva väli on pidettävä.
Sä näet, että ton vastaan tulevan auton jälkeen on tilaa, kiihdytät kaistallasi kunnes vastaantulija ohittaa sinut
=> tarvitset olla siellä vast. tulevan kaistalla minimi ajan ja mahd. suurella turvavälillä siihen vastaantulijaan ja voit tarkkailla tuleeko sinne vast.tulevan kaistalle uusia autoja eli voit tarvittaessa peruuttaa ohitusaikeesi.
Se nopeusero on kuitenkin vain 10-15Km/h eli sen turvalävlin voi kyllä turvallisesti palauttaa tarvittaessa
Ei kai tässä sitten mitään ongelmaa ole jos pidät sen kunnon turvavälin, rivien välistä vain tuntu että perustellaan miksi ei pidetä. (esim sanat palauttaa jne)
Jos perässä tulevana ajat lujempaa kuin edelläoleva, niin luonollisesti pitää sen turvavälin riittävyys entistä tarkempaa. (*
Tämä lähti liikkeelle jostain netin sakotusohjepurjusta, jos merkittävällä nopeuserolla ajaa edelläolevan kontiin niin lähelle että sakotuskynnys ylittyy, niin se ei kuullosta lieventävältä tekijältä, vaan päinvastoin.
Kyllä ainakin kokeneemmat autoilijat reagoivat siihen edessä olevaan autoon vaikka katsoo sen yli.
Tässä piilee suuri vaara, ajokilometrien myötä amatööri kuljettajalla voi syntyä luulo että itsellä on yli-inhimillisiä kykyjä, mistä seuraa sitten väärin arivoituja riskinottoja.
Niin tiukkaan väliin en mene etten tohon pysty. Ellei se ohitettava toimi typerästi, mutta sitten mennään sen eteen.
Ei kyllä koskaan ole tarvinnut. Muutaman kerran olen kyllä perunut, kun en ole halunnut riskeerata ohitusta.
Suomessa on paljon kaksikaistaisia teitä(1+1), joissa pätkäntunteva kuski voi ennakoida potenttiaaliset ohituspaikat, josta taasen seuraa se että joutuu usein perumaan ohitusaikeet.
On tietenkin hienoa että aloittaa ohituksen vasta kun on varmistanut että voi sen viedä turvallisesti loppuunasti.
(Yllä esimerkiksi kokenut kuljettaja tietää että seuraavan kaarteen, nyppylän ym esteen jälkeen avautuu osuus jossa voi olla ohitusmahdollisuus, kuljetta aloittaa ohituksen pimennossa, lisää nopeuseroa ajoittaen sen siihen kostaa missä näkyvyyttä riittävästi, kun se näkyvyyskohta tulee niin usein ei olekkaan turvallista ohittaa, eli joutuu perumaan ohitusaikeen. Jotkut harrastaa tietoisesti sitä että lähtevät ohittaan kohdissa joissa ei ole riittävää näkyvyyttä arvioida on vastaantulijoiden kaista turvallisesti vapaa ohituksen loppuun asti, arvioivat sen ohituksen aikana. Jos se ei ole perumiseen rutinoitunut, niin herkästi johtaa valintoihin joissa tehdään lisää virheitä/otetaan uusia riskejä.
(* Jos perässä tulevana ajat lujempaa kuin edelläoleva, niin luonollisesti pitää sen turvavälin riittävyys entistä tarkempaa.
Jos satkun alue, ajellaan 85km/, turvaväli >100m, esim 150-200metriä, ohitusta ennakoidessa kiihdytät sataseen, niin se nopeuden nosto itsessään jo syö osan siitä "ylimääräisestä" turvavälistä , kasvannut nopeusero edellä olevaan toisen osan, ohituspaikan katsomiseen jne kolmannen osan, pikkuse lisää tulee siitä että tuossa hetkessä ei someta vaan on tavallista terävämpänä.
Jos lasket sen turvallin sinne 60-70 metrin tuntumaan, niin siinä pitää olla äärettömän tarkkana sen edelläolevan kanssa, siis olla rutinoitunut perumaan ohitusaikeet.