- Liittynyt
- 10.01.2019
- Viestejä
- 20 965
Jos joku on saanut tuossa päiväsakkoja, niin kiinnostaisi tietää yksityiskohdat.Äläs nyt typistä tätä mihinkään 2 sekunttiin maantiellä. Kritiikkini oli nimenomaan sitä, että samaa reseptiä soveltavat tiestä ja kelistä riippumatta. Päiväsakkoja vähän alle 2 s etäisyydestä 60 km/h alueella kesällä leveällä tiellä on vähintäänkin oikeusmurha.
Jos nyt vetää possujunassa alla 2s väleillä, vs turvaväli on jonkin hässäkän takia kutistunut.
Jos nyt menet ihan mekaanisesti, niin enintään 60km/nopeuksissa se päiväsakko taulukko alkoi vasta 1s(* alituksista, eli saa siinä edessä hässääkkää syntyä kesken sometuksen että ns mekaanisesti edes sille sekuntti rajalle joutuisi (ja silloin kai vahva syy puuttua).
(*ilmajarrullisillakin vasta 1,5s kohdalla)
Jos ajatusmailma on se että pidetään turvaväliä varmuuden vuoksi sakon pelossa, niin olisi sekin toki askel parempaa.Samoin jos se edellä ajava tahallaan aiheuttaa välin supistumisen (ja ei, resepti ei ole ajaa 4 sekunnin päässä "varmuuden vuoksi").
Nopeuden, etäisyyden valvonta ns ihmissilmällä olisi hyvin haasteellista ja vaarantaisi kuljettaja oikeusturvaa, teknistä valvontaa se vaatii, ja teknisesti voidaan kyllä analysoida tilannetta tehokkaasti.Ei me olla lähimaillakaan sitä tilannetta, että automatiikka pystyisi mitenkään arvioimaan tilannetta samoin kuin kokenut ihminen.
Jo ihan robotiikalla voidaan tuottaa aineistoa minkä sitten henkilö voi käsitellä, paljon paremmin kuin se että joku mutustaa donitsia tienreunassa ja puoli mutulla arvioi.
. Ja kun nykyiselläänkin koko valvontaa kehitetään puhtaasti rahastus edellä (Denniksen paskapuheesta huolimatta),
Tässä puhutaan turvaväleistä joita ei käytännössä valvota , jos lainsäädäntö mahdollistaisi, niin sitä olisi kustannustehokkaasti mahdollista valvoa. Käytännössä vaatisi päiväsakkojen rinnalle myös jotain virhemaksuja.
Rivienvälistä tosin jää käsitys että joidenkin mielestä ongelma on se että valvonnasta seuraa rangaistuksia ja omat turvavälit on sitä luokkaa että voisi rangaistuksia tulla.
Kelvollisen turvavälin idea ei ole sakkojen välttely, vaan se että edelläolevaan on riittävä turvaväli, turvallisempi ja sujuvampi liikenne.(ja ei, resepti ei ole ajaa 4 sekunnin päässä "varmuuden vuoksi")
Taajamien ulkopuolella yleisrajoitus alueilla mainittu 4s ei ole se mihin pyritään, vaan se minkä yli, jos vaikeuksia, ahdistaa niin esim kymmenen sekunttia tuo rentoutta.
Viimeksi muokattu: