Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Lisätään listaan ohituskaistalla ohittajat. Esim. ajan satasen alueella vakkarilla 108 (tod nopeus 105). Perään kertyy jonoa liian pienin turvavälein. Ohituskaistalla kaikki painavat heti ohitse, viimeinen sulkuviivojen päällä pöllyttäen ja kivet konepeltiini ja tuulilasiini nostaen.

Tuskin montaa kilsaa menee niin se kivien viskoja ajaa jonossa selvästi alle 105 jolloin saavutan ja joudun hidastamaan säilyttääkseni turvavälin.

Kannattaa maantiellä vältellä ohittelua kun ei se kuitenkaan mitään hyödytä.
 
Kaksikaistaisen liikenneympyrän säännöt ja logiikka ovat aika monella hakusessa. En edes ymmärrä miksi ihmeessä niitä tehdään kun oikein ajaminen tuntuu olevan monelle vaikeaa. Ainakin pitäisi olla hyvät kyltit ennen ympyrää jotta voi valita oikean kaistan.
 
Ylipäätään ovat monelle haastavia tapauksia, vaikka sujuvoittavat liikennettä monissa paikoissa. Meillä on yksi erityisen hankala paikka, jossa yksikaistaista ympyrää kohti tulee kaksi kaistaa, mutta oikeanpuoleinen kääntyy heti alusta oikealle ja eikä varsinaisesti ehdi kuin käväistä ympyrän reunassa. Opastetaulu on selkeästi kohdalla, mutta menee todella monelta ohi.

Joka kerta kun ajan sitä vasenta puolta ja oikealla kaistalla on joku samaan aikaan, on pakko kytätä, että täytyykö väistää kun toinen tuleekin kylkeen. Tuo menisi kyllä suunnittelun kukkaset-osastoon, koska kahdelle tulokaistalle ei ole tuossa enää nykyään mitään perustetta. Oikealle kääntyvän on joka tapauksessa väistettävä ympyrässä ajavia samaan suuntaan kääntyviä.
 
Kaksikaistaisen liikenneympyrän säännöt ja logiikka ovat aika monella hakusessa. En edes ymmärrä miksi ihmeessä niitä tehdään kun oikein ajaminen tuntuu olevan monelle vaikeaa. Ainakin pitäisi olla hyvät kyltit ennen ympyrää jotta voi valita oikean kaistan.
Kaikilla niitä ei osu päivittäisiin , tai edes kuukausittaisiin ajoreitteihin, ja kun osuu, niin opastus osassa aika onnettoma ja tiemerkinnät kuluneet ja paikalliset tavat liikkua vaihtelee, sen lisäksi että noista monikaistaisista kiertoliittymistä on erilaisia toteutuksia, joista osasta ei tarvi kokemattomankaan arpoa, jos on jo lähestyessä opastusten mukaan mennyt.
 
Kaksikaistaisen liikenneympyrän säännöt ja logiikka ovat aika monella hakusessa. En edes ymmärrä miksi ihmeessä niitä tehdään kun oikein ajaminen tuntuu olevan monelle vaikeaa. Ainakin pitäisi olla hyvät kyltit ennen ympyrää jotta voi valita oikean kaistan.
Niin on, mutta ei voi syyttää pelkästään autoilijoita. Kuten moni muukin asia tämän maan liikenneinfrassa, niin oikeat liikenneympyrät on tässä maassa toteutettu melko kirjavalla skaalalla ja yleensä vielä kaiken varalta aivan päin vit...
Siinä missä normaali kaksikaistainen ympyrä on muualla toteutettu aina kahdella sisään- ja poistumiskaistalla joka suuntaan, näkee meillä jotain kummallisia virityksiä joissa osaan suuntaan on yhtä tai kolmea kaistaa ja parhaimmillaan ulkokaista loppuu kesken kahden liittymän välillä ja koko sekamelskaa yritetään selvittää jollain epäselvillä opasteilla 2m ennen ympyrää...
Ympyröihin tottuneet ruotsalaisetkin on aivan hukassa meidän sekasikiö kieroliittymissä (ei ole typo).
 
Tämmöset työalueella kaahailijat joutaisi kysymättä asvalttijyrän alle. Ekasta kerrasta jyrättäisiin varpaista vyötärölle asti, toisesta törttöilystä ylhäältä alaspäin.
Ei tuolla kukaan kaahannut, työmaan rajoitus/pituus ei vain ollut järkevä. Tuntui lähinnä kiusanteolta.
 
Ympyröihin tottuneet ruotsalaisetkin on aivan hukassa meidän sekasikiö kieroliittymissä (ei ole typo).

Näissä muuten on maakohtaisia eroja miten ajetaan. Jossain päin maailmaa on kaksi- tai useampikaistaisessa sisempää ajavalla etuajo-oikeus. Tähän vielä lisäksi vääränpuoleinen liikenne niin on suomipoika ihmeissään.

Muistaakseni Porissa oli joku hämäysliikenneympyrä joka onkin oikeasti risteys ja Turussa muutettiin yksi risteys linja-autoaseman lähellä ympyräksi ja se näyttää vieläkin risteykseltä.
 
Näissä muuten on maakohtaisia eroja miten ajetaan. Jossain päin maailmaa on kaksi- tai useampikaistaisessa sisempää ajavalla etuajo-oikeus. Tähän vielä lisäksi vääränpuoleinen liikenne niin on suomipoika ihmeissään.

Muistaakseni Porissa oli joku hämäysliikenneympyrä joka onkin oikeasti risteys ja Turussa muutettiin yksi risteys linja-autoaseman lähellä ympyräksi ja se näyttää vieläkin risteykseltä.
Juu noita oli ja autokoulussa maikka ajattikin meikäläisen yhteen ja sanoi että olin about ensimmäisiä jotka selvisivät siitä moitteetta. Toki myönnettävä että asuin aivan naapurissa ja tunsin risteyksen mutta ei sitä maikalle tarvinnut kertoa :D. Jatkuvasti peltikolareita ja muuta sähläystä tuossa risteyksessä kunnes muutettiin virallisesti liikenneympyräksi ja aiheuttaa silti joillekin ongelmaa. En tiedä onko se että jengi muistaa että tuo on aina ollut risteys ja osa ajaa kuten liikenneympyrässä vai mikä on homman nimi mutta viimeksi tänään joutui vetämään liinat kiinni kun Nissan Primera meinasi syöttää hidastamatta eteen. Onneksi Nissanissa oli ikkunat auki ja todennäköisesti se keskivertoa äänekkäämpi putkisto sai kuskin huomaamaan tilanteen ennen törmäystä.
 
Samaa mieltä, että nää Suomen kiertoliittymät, joissa on paikoin yks kaista ja paikoin kaks on kyllä hirveitä tekeleitä. Ovat käteviä, jos on aikaisemmin ajanut tai menee suuntaan johon selkeät opasteet miten ajetaan. Muutaman kerran itsekin huomannut, että tuttuihin suuntiin toimii hyvin, mutta sitten välillä, kun vähänkään tuntemattomampi suunta, niin yhden kaistan muuttuessa kahdeksi saattaa herkästi jäädä vahingossa sisemmälle kaistalle, josta ei pääsekään ulos haluttuun suuntaan. Tekisivät selkeästi koko ympyrän joko kaksikaistaiseksi tai yksikaisteksi eikä molempien sekoitusta.
 
Jep, ota siihen Toyotan mittariin 80 km/h ja kerää jonoa perään.
Itse ajan tarkoituksella "sakkorajalla" kuten raskas liikenne, näin saadaan maksimoitua tieverkoston kapasiteetti. Jos tätä et ymmärrä niin ei tarvitse keskustella.
Yllä olevalla ajatusmallilla varustetut kuskit ärsyttävät kanssa autoilijoissa.

Tämä tapaus voi tietty olla trolli, mutta kyllä näitä löytyy liikenteessä ja usein keskustelutaidotkin ovat tämän viestin tasoa.
 
Yllä olevalla ajatusmallilla varustetut kuskit ärsyttävät kanssa autoilijoissa.

Tämä tapaus voi tietty olla trolli, mutta kyllä näitä löytyy liikenteessä ja usein keskustelutaidotkin ovat tämän viestin tasoa.
Aika rankkaa yleistämistä toisten keskustelutaidoista, loppuuko omat argumentit kesken?
Alinopeutta ajaminen ärsyttää, en ymmärrä miksi se ei saisi ärsyttää?
Mittarin mukaan ajavat keräävät peräänsä helposti jonoa koska ajavat alinopeutta, onko tässä nyt mielestäsi jokin ongelma?
 
Aika rankkaa yleistämistä toisten keskustelutaidoista, loppuuko omat argumentit kesken?
Alinopeutta ajaminen ärsyttää, en ymmärrä miksi se ei saisi ärsyttää?
Mittarin mukaan ajavat keräävät peräänsä helposti jonoa koska ajavat alinopeutta, onko tässä nyt mielestäsi jokin ongelma?
Keskustelutaidot vaikuttavat puutteellisilta kun vaan päätät ettei asiasta voi keskustella sen takia että toinen on eri mieltä. Toinen vaihtoehto on että aliarvioit keskustelun toisen osapuolen oletuksella etteikö motiiviasi olisi helppo ymmärtää, joka sekin viittaa heikkoon keskustelutaitoon. Tämä seuraavakin viesti viittaa vahvasti siihen että taidot ovat puutteelliset.

En maininnut etteikö alinopeutta ajavat saisi ärsyttää (alinopeutta tosin hyvin harvoin näkee, mutta alle nopeusrajoituksen ajaminen sinua taitaa ärsyttää vaikka rajoituksen tarkoitus onkin että ajetaan sitä hitaammin..). Mainitsin että tämä ajatusmalli ärsyttää minua. Nyt tarkkana, sinulla on mahdollisuus kysyä mikä siinä ajatusmallissa minua ärsyttää jos tämä ei vielä riittänyt.

Tiellä oleva jono ei vielä tarkoita että tieverkon kapasiteetti olisi alentunut. Se voi tarkoittaa että yksilötasolla nopeus määräytyy muun liikenteen mukaan, joka on normaalitila liikenteessä.
 
Aika rankkaa yleistämistä toisten keskustelutaidoista, loppuuko omat argumentit kesken?
Alinopeutta ajaminen ärsyttää, en ymmärrä miksi se ei saisi ärsyttää?
Mittarin mukaan ajavat keräävät peräänsä helposti jonoa koska ajavat alinopeutta, onko tässä nyt mielestäsi jokin ongelma?
Tässä on taustalla että itse sanot haluavasi noudattaa rajoituksia ja samaan hengenvetoon kerrot ettet niin tee. Ja heti sen perään jos joku muu kertoo noudattavansa rajoituksia niin keksit heti jonkun olkiukon toyotan mittareista jota vastaan väitellä olettaen ettei toinen osapuoli tiedä omaa nopeuttaan. Voidaan varmaan tehdä sama oletus sinusta että et varmaankaan tiedä autosi nopeutta ja keskustella siltä pohjalta? Auttaisiko jos keksitään sinulle mittarivirheen lisäksi vielä automerkki että ollaan oikein tosi keskustelutaitoisia?

Omissa autoissa mittarivirhe on alle 1 ja ne ei ole Toyotia.

Tiellä oleva jono ei vielä tarkoita että tieverkon kapasiteetti olisi alentunut. Se voi tarkoittaa että yksilötasolla nopeus määräytyy muun liikenteen mukaan, joka on normaalitila liikenteessä.

Tästä on tutkimustakin ja nopeuden laskiessa teiden välityskyky nousee, tiettyyn pisteeseen asti. Briteissä tehtiin aikoinaan aika hyvä tutkimus missä selvisi että jos laskettaisiin nopeusrajoitus isoilla moottoriteillä -20km/h, tunnissa menisi paljon enemmän autoja sieltä läpi.
 
Samaa mieltä, että nää Suomen kiertoliittymät, joissa on paikoin yks kaista ja paikoin kaks on kyllä hirveitä tekeleitä. Ovat käteviä, jos on aikaisemmin ajanut tai menee suuntaan johon selkeät opasteet miten ajetaan. Muutaman kerran itsekin huomannut, että tuttuihin suuntiin toimii hyvin, mutta sitten välillä, kun vähänkään tuntemattomampi suunta, niin yhden kaistan muuttuessa kahdeksi saattaa herkästi jäädä vahingossa sisemmälle kaistalle, josta ei pääsekään ulos haluttuun suuntaan. Tekisivät selkeästi koko ympyrän joko kaksikaistaiseksi tai yksikaisteksi eikä molempien sekoitusta.

Näissä on yleensä opasteet ennen liikenneympyrään ajoa. En tiedä mahtaako ilman opasteitakin sitten jossain olla tällaisia? Heti tulee mieleen Tuusula ja Tampereen Kolmenkulma.
 
Tässä on taustalla että itse sanot haluavasi noudattaa rajoituksia ja samaan hengenvetoon kerrot ettet niin tee. Ja heti sen perään jos joku muu kertoo noudattavansa rajoituksia niin keksit heti jonkun olkiukon toyotan mittareista jota vastaan väitellä olettaen ettei toinen osapuoli tiedä omaa nopeuttaan. Voidaan varmaan tehdä sama oletus sinusta että et varmaankaan tiedä autosi nopeutta ja keskustella siltä pohjalta? Auttaisiko jos keksitään sinulle mittarivirheen lisäksi vielä automerkki että ollaan oikein tosi keskustelutaitoisia?

Omissa autoissa mittarivirhe on alle 1 ja ne ei ole Toyotia.
Ehkä tein tästä liian vaikeaa, ajetaan vaan jatkossa sitä nopeutta kun itsestä hyvältä tuntuu.
Turha tähän on sotkea mitään liikennettä sujuvoittavia asioita kun menee heti hankalaksi...
 
2,5 miljoonan ajetun kilometrin havaintojen perusteella olen tullut tulokseen että nämä "oikein ajajat" ärsyttävät enemmän kuin järkevästi ylinopeudella etenevät. Nopeusrajoitus on sama harha kuin teston viitearvot, se kattaa kaikki kuljettajat vanhat ja sairaat ja sitten näiden takia kaikki kärsivät. 2 sakkoa olen saanut omalla ajotavallani joka on 5-10 km ylinopeutta taajaman ulkopuolella, ei jonoissa ohitteluja sekä moottoritiellä lujaa. Toinen oli typerä peltipoliisi keskellä metsää ja toinen sen sijaan oikeutettu sakko kun innoissani viinakaupasta tullessa menin liian lujaa taajamassa.
 
Ehkä tein tästä liian vaikeaa, ajetaan vaan jatkossa sitä nopeutta kun itsestä hyvältä tuntuu.
Turha tähän on sotkea mitään liikennettä sujuvoittavia asioita kun menee heti hankalaksi...

Jätät vaan keskustelusta pois sen nopeusrajoituksien mukaan tapahtuvan ylinopeuden ajamisesi, jonka kieltää kaikkia autoilijoita koskevan tieliikennelaki. Vaikka se sujuvoittaakin kuulema liikennettä.

Tämä ei tietenkään mahdollista omien mieltymystesi mukaista etenemisnopeutta, mutta keskustelu on helpompaa.
 
Jätät vaan keskustelusta pois sen nopeusrajoituksien mukaan tapahtuvan ylinopeuden ajamisesi, jonka kieltää kaikkia autoilijoita koskevan tieliikennelaki. Vaikka se sujuvoittaakin kuulema liikennettä.

Tämä ei tietenkään mahdollista omien mieltymystesi mukaista etenemisnopeutta, mutta keskustelu on helpompaa.
Lasken nopeusrajoituksen mukaan ajamiseksi sen että siitä ei voi sakottaa, toki termi voi olla väärä ja järkyttää lainkuuliaisia autoilijoita.
 
Lammikoilla ei taasen ole kovin suurta merkitystä kun mietitään renkaiden nousemista vesipatjan päälle. Pienet lätäköt ei saa autoa lähtemään lapasesta. Huomioisin myös, että 8 mm vesipatja vaatii todella kovan rankkasateen eli on mitattu ääriolosuhteita.

Testi on hyvä esitys siitä, mikä merkitys renkaiden urasyvyydellä on. Yksi mitä on nähty viime aikoina lehdissä on tuo eri lähteistä loppuun ajetuilla renkailla ajamisesta kauhistelu. Kauhistelun sijaan tulisi nostaa vähimmäisurasyvyyttä nykyisestä 1.6mm (kesä). Turha 2mm urasyvyydellä ajamisesta on päivitellä jos laki ohjaa käyttämään renkaat loppuun.
Ennen ajettiin 1,2 mm urasyvyyksilläkin ilman mitään järjetöntä kolarisumaa. Toi 1.6 on ihan hyvä raja. Kuivalla voisi ajella ihan sileiksi asti. Kun on kuluneet ottaa sen vauhdissa huomioon eikä vesipatjassa ollessa käännä renkaita.
 
Ennen ajettiin 1,2 mm urasyvyyksilläkin ilman mitään järjetöntä kolarisumaa. Toi 1.6 on ihan hyvä raja. Kuivalla voisi ajella ihan sileiksi asti. Kun on kuluneet ottaa sen vauhdissa huomioon eikä vesipatjassa ollessa käännä renkaita.
Ennen selvittiin ilman talvirenkaita, ennen ajettiin ilman turvavöitä, ennen... Se, että ennen tehtiin jotain on yleensä aika huono perustelu.
 
Lasken nopeusrajoituksen mukaan ajamiseksi sen että siitä ei voi sakottaa, toki termi voi olla väärä ja järkyttää lainkuuliaisia autoilijoita.

Ei se järkytä, mutta oma terminologiasi ei vaan pidä paikkaansa. Ei siinä sen kummempaa.
 
Lasken nopeusrajoituksen mukaan ajamiseksi sen että siitä ei voi sakottaa, toki termi voi olla väärä ja järkyttää lainkuuliaisia autoilijoita.
No, se nyt ei ole nopeusrajoituksen mukaisesti ajamista vaikka termiä miten vääntelisit. Mielestäsi varmaan kuski joka ajaa 80 alueella todellista tasan sen 80 on tien tukkona koska ei aja sakkorajalla.
 
Lasken nopeusrajoituksen mukaan ajamiseksi sen että siitä ei voi sakottaa, toki termi voi olla väärä ja järkyttää lainkuuliaisia autoilijoita.
Et voi voittaa oikeinajajia, he ovat absoluuttisesti oikeassa. Nykyisin liikenne ja oikeastaan kaikki menee vähemmistön ehdoilla, mitään vastuuta ei pitäisi olla mistään eikä autoa tarvitse osata ajaa. Parempi vain niellä ylpeytesi, ajaa nätisti kun on jonoa ja sitten paheksuttavasti polkaista sopivaan matkavauhtiin kun väylä on vapaa. Tunnin päästä ei enää vituta ja mielenterveys säilyi
 
No, se nyt ei ole nopeusrajoituksen mukaisesti ajamista vaikka termiä miten vääntelisit. Mielestäsi varmaan kuski joka ajaa 80 alueella todellista tasan sen 80 on tien tukkona koska ei aja sakkorajalla.
Joo, termi on väärä.
Ajamalla tasan nopeusrajoituksen mukaan keräät perääsi jonoa, tämän ilmiön tietää jokainen autolla ajava.
Siihen on sitten monta tulkintaa onko silloin tukkona vai ei, ainakin tasan rajoitusta (80km/h) ajava voi välillä pysähyä ja päästää raskaan liikenteen ohi...
 
Joo, termi on väärä.
Ajamalla tasan nopeusrajoituksen mukaan keräät perääsi jonoa, tämän ilmiön tietää jokainen autolla ajava.
Siihen on sitten monta tulkintaa onko silloin tukkona vai ei, ainakin tasan rajoitusta (80km/h) ajava voi välillä pysähyä ja päästää raskaan liikenteen ohi...
Ahaa, eli onko se sen nopeusrajoitusta ajavan vika, että kerää jonon? Mielenkiintoinen ajatusmaailma sinulla, oletko ajatellut, että kävisit uudelleen autokoulun?
 
Ahaa, eli onko se sen nopeusrajoitusta ajavan vika, että kerää jonon? Mielenkiintoinen ajatusmaailma sinulla, oletko ajatellut, että kävisit uudelleen autokoulun?
En sanonut että se olisi kenenkään vika, jonon kertyminen on vain seuraus sille jos ajat tasan rajoituksen mukaan. Voit varmaan itse päätellä mistä tämä ilmiö johtuu. Ajaako kaikki muut liian kovaa vai sinä liian hiljaa? Voit esittää autokoulun uusinta kehotuksen myös kaikille perässä ajaville...
 
En sanonut että se olisi kenenkään vika, jonon kertyminen on vain seuraus sille jos ajat tasan rajoituksen mukaan. Voit varmaan itse päätellä mistä tämä ilmiö johtuu. Ajaako kaikki muut liian kovaa vai sinä liian hiljaa? Voit esittää autokoulun uusinta kehotuksen myös kaikille perässä ajaville...
Tarvitseeko minun edes vastata sinulle tähän mistä se johtuu jos toinen ajaa todellista 80 @ 80? Osaat toivottavasti ihan itsekkin sen päätellä.
 
Tarvitseeko minun edes vastata sinulle tähän mistä se johtuu jos toinen ajaa todellista 80 @ 80? Osaat toivottavasti ihan itsekkin sen päätellä.
n.95% autoilijoista on sitä mieltä että tasan rajoitusta ajava ajaa liian hiljaa. Tämän voi päätellä siitä että tälläistä jonoa vetävä ei koskaan saavuta ketään, mutta kaikki takana tulevat saavuttavat jonon.
Kaikilla on toki oikeus ajaa kuten itse haluaa, on silti melko erikoista käskeä muita uusimaan autokoulu jos ajotapa ei vastaa omaa pilkun mukaan ajamista vailla pelisilmää...
 
Aika rankkaa yleistämistä toisten keskustelutaidoista, loppuuko omat argumentit kesken?
Alinopeutta ajaminen ärsyttää, en ymmärrä miksi se ei saisi ärsyttää?
Mittarin mukaan ajavat keräävät peräänsä helposti jonoa koska ajavat alinopeutta, onko tässä nyt mielestäsi jokin ongelma?
Miks se ärsyttää kun hitaammat voi ohittaa? Moni ajaa luultavasti polttoaineiden hinnan takia aikaisempaa hitaammin.
 
n.95% autoilijoista on sitä mieltä että tasan rajoitusta ajava ajaa liian hiljaa. Tämän voi päätellä siitä että tälläistä jonoa vetävä ei koskaan saavuta ketään, mutta kaikki takana tulevat saavuttavat jonon.
Kaikilla on toki oikeus ajaa kuten itse haluaa, on silti melko erikoista käskeä muita uusimaan autokoulu jos ajotapa ei vastaa omaa pilkun mukaan ajamista vailla pelisilmää...
Ajelen itsekin useinmiten sen 87@80 todellista, mutta tiedostan olevani lain silmissä vähintäänkin harmaalla alueella enkä todellakaan odota 80@80 ajavan väistävän alta pois.

Se on aivan saletti, että tieto kaikista tutkien varmuusvähennyksistä ja poliisin sakotuskynnyksistä ei tule koskaan tavoittamaan kaikkia autoilijoita. Tai että he sen "tiedon" mukaan toimisivat. Vaikkapa oma äitini.
Eikä mielestäni pidäkään. Lakihan antaa kuitenkin tälläkin hetkellä mahdollisuuden sakottaa vaikka 1 km/h ylityksestä.
 
Eiväthän nopeusrajoitukset ole mikään mielipidekysymys? Outo lähestymistapa.
Ei ole ei, enkä ole niin sanonutkaan.
Ajamalla nopeusrajoituksen mukaan keräät jonoa, tästä voi päätellä että muiden mielestä ajat hitaasti koska eihän muuten jonoa syntyisi.
Kaikkia ei kiinnosta se tasan rajoitusta ajaminen mutta jokaisella on siihen oikeus.
 
n.95% autoilijoista on sitä mieltä että tasan rajoitusta ajava ajaa liian hiljaa. Tämän voi päätellä siitä että tälläistä jonoa vetävä ei koskaan saavuta ketään, mutta kaikki takana tulevat saavuttavat jonon.
Kaikilla on toki oikeus ajaa kuten itse haluaa, on silti melko erikoista käskeä muita uusimaan autokoulu jos ajotapa ei vastaa omaa pilkun mukaan ajamista vailla pelisilmää...
Mitä sitten? Olkoot vaikka 99,9999% sitä mieltä, ei se sitä ylinopeutta silti rajoitukseksi muuta, tämän käsittämisessä nyt taitaa olla pieniä ongelmia.

Ja kun muuta argumenttia ei enään ollut, niin keksit jostain, että ajan todellista rajoituksen mukaan, no en aja, mutta en kyllä syytä jonon keräämisestä yms., niitä jotka ajavat samalla hengenvedolla kun kerron ajavani x+11 km/h.
 
Miks se ärsyttää kun hitaammat voi ohittaa? Moni ajaa luultavasti polttoaineiden hinnan takia aikaisempaa hitaammin.
Tottakai hitaammat voi ohittaa, olisi vain hyvä kun näillä "rauhallisempaa" vauhtia ajavilla olisi pelisilmää. Tätä en kehtaa avata sen enempää kun tämä nopeusrajoitus keskustelukin menee niin hankalaksi.
Joitain esimerkkejä aikaisemmassa viestissäni edellisellä sivulla...
 
Mitä sitten? Olkoot vaikka 99,9999% sitä mieltä, ei se sitä ylinopeutta silti rajoitukseksi muuta, tämän käsittämisessä nyt taitaa olla pieniä ongelmia.

Ja kun muuta argumenttia ei enään ollut, niin keksit jostain, että ajan todellista rajoituksen mukaan, no en aja, mutta en kyllä syytä jonon keräämisestä yms., niitä jotka ajavat samalla hengenvedolla kun kerron ajavani x+11 km/h.
Tässä nyt aletaan laittamaan sanoja toisen suuhun. En sanonut että ylinopeutta ajaminen muuttaisi rajoitusta? Sanoin vaan että lähes kaikki ajavat eri nopeudella koska ajamalla rajoituksen mukaan keräät jonoa, sinulla niitä käsityskyvyn ongelmia taitaa nyt olla?
Alkaa näköjään mennä tunteisiin tämä keskustelu, omalta osaltani aihe loppuunkäsitelty.
 
Tottakai hitaammat voi ohittaa, olisi vain hyvä kun näillä "rauhallisempaa" vauhtia ajavilla olisi pelisilmää. Tätä en kehtaa avata sen enempää kun tämä nopeusrajoitus keskustelukin menee niin hankalaksi.
Joitain esimerkkejä aikaisemmassa viestissäni edellisellä sivulla...
Just tämän takia on ne lait. Ei tarvitse miettiä, koska tarvitaan "pelisilmää".

Missä menee sitten raja? Motarin rampilta kolmion takaa tullaan väkisin päälle lain vastaisesti, suojatien väistämissäännöt hukassa, vanhoilla vihreillä valoista. Kaikki nuo alkaa olla vähän maan tapa ja tarvitaan pelisilmää.. Miksi, kun meillä on näihinkin ihan selkeät säännöt, kuten nopeusrajoituksiinkin.
Miksei mentäisi suoraan Intian malliin liikenteessä? Nopein ja röyhkein menee. Kunnes törmää Scaniaan.
 
Tässä nyt aletaan laittamaan sanoja toisen suuhun. En sanonut että ylinopeutta ajaminen muuttaisi rajoitusta? Sanoin vaan että lähes kaikki ajavat eri nopeudella koska ajamalla rajoituksen mukaan keräät jonoa, sinulla niitä käsityskyvyn ongelmia taitaa nyt olla?
Alkaa näköjään mennä tunteisiin tämä keskustelu, omalta osaltani aihe loppuunkäsitelty.
Niin, mistäköhän se jono mahtaa syntyä rajoitusta ajamalla.
PS. Hieno ninja edit ”Sanoin vaan että lähes kaikki ajavat ylinopeutta”.
 
Miks se ärsyttää kun hitaammat voi ohittaa? Moni ajaa luultavasti polttoaineiden hinnan takia aikaisempaa hitaammin.
Omassakin tuttavapiirissä on muutamia, jotka ajaa ihan suosiolla alle rajoitusten tietyillä tieosuuksilla, koska siitä tulee nykyään todella tuntuvat säästöt kuukaudessa. Osuuksilla siis, joissa kuka tahansa pääsee halutessaan koska tahansa ohi. Ymmärrän ihan täysin, enkä ärsyyntyisi tästä.
 
Omassakin tuttavapiirissä on muutamia, jotka ajaa ihan suosiolla alle rajoitusten tietyillä tieosuuksilla, koska siitä tulee nykyään todella tuntuvat säästöt kuukaudessa. Osuuksilla siis, joissa kuka tahansa pääsee halutessaan koska tahansa ohi. Ymmärrän ihan täysin, enkä ärsyyntyisi tästä.
Joskus tulee ajeltua hitaammin kun ei ole kiire. Kaikilla ei selvästikkään ole ohitushaluja vaikka ajaisi 85@100 alueella.
 
Voi kun suuri osa autoilijoista ajaisikin todellista 80@80 nopeutta eikä mittari 80@80 nopeutta. Mittarinopeutta ajaen kun heittoa voi olla jopa 10km/h, jos autona on vanhempaa vuosimallia oleva.

Itsehän pyrin aina ajamaan todellista nopeusrajoituksen mukaista nopeutta eli mittarissa on silloin autosta riippuen 84-86 @ 80 alueella.
 
Kyllä minullakin auto tietää oikean nopeuden, mutta nopeusmittari valehtelee koko normiskaalalla suunnilleen 4 km/h. Jos nappaan tripin päälle @ 84 km/h nopeudella, trippiin rekisteröityvä keskinopeus on 80 km/h.
 
Kyllä minullakin auto tietää oikean nopeuden, mutta nopeusmittari valehtelee koko normiskaalalla suunnilleen 4 km/h. Jos nappaan tripin päälle @ 84 km/h nopeudella, trippiin rekisteröityvä keskinopeus on 80 km/h.
Minulla jopa niin että mittarinopeutta voi verrata navin näyttämään gepsinopeuteen. Ajan tosin silti yleensä kilsan tai alle nopeusrajoituksen.
 
Jos sulla on edessä tyhjää mutta takana jono autoja, ajat keskimääräistä hiljempaa. Se on niin yksinkertaista. Samalla toimit ns. korkkina liikenteessä ja luot painetta taaksesi. Tuo paine sitten purkautuu typerinä ohituksina yms. toilailuina, joista voit halutessasi valittaa netin keskustelupalstoilla.
 
Jos sulla on edessä tyhjää mutta takana jono autoja, ajat keskimääräistä hiljempaa. Se on niin yksinkertaista. Samalla toimit ns. korkkina liikenteessä ja luot painetta taaksesi. Tuo paine sitten purkautuu typerinä ohituksina yms. toilailuina, joista voit halutessasi valittaa netin keskustelupalstoilla.
Tai sitten ajat samaa vauhtia enemmistön kanssa ja kohtaat hetkellisesti niitä jotka ovat omasta vauhdistansa johtuen aina jonoissa. Jos ajaisit samaa vauhtia kuin ne jonottajat, olisit itsekkin yksi jonottajista ihan kohta kun seuraava perä tulisi vastaan.
 
Jos sulla on edessä tyhjää mutta takana jono autoja, ajat keskimääräistä hiljempaa. Se on niin yksinkertaista. Samalla toimit ns. korkkina liikenteessä ja luot painetta taaksesi. Tuo paine sitten purkautuu typerinä ohituksina yms. toilailuina, joista voit halutessasi valittaa netin keskustelupalstoilla.
Tai sitten voi valittaa ihmisistä jotka toimivat korkkina ajaen sääntöjen mukaisesti.
Johtopäätöksenä kaikki ajavat jonkun mielestä näköjään väärin vaikka sääntöjä noudattaisikin ja siltähän tuo liikenne kyllä kieltämättä näyttääkin.
 
Nää on kyllä aina keskusteluja joissa ei löyty voittajaa. Itse ymmärrän että vaikkapa 85@80 ajaminen on lainvastaista, mutta teen sitä itse ja niin tekee enemmistö autoilijoista muutenkin koska se sujuvoittaa liikennettä monessa kohtaa. Jos joku kutsuu tuota kaahailuksi niin sitten on päässään vikaa tai ei ymmärrä käytännöstä mitään. Jos haluaisin kaahata niin ajaisin toki niin paljon kun auto kulkee, mutta tosielämässä teen sen suljetuilla teillä.

Se 80@80 ajava (oli sitten mittari- tai oikea nopeus) tekee toki täysin oikein eikä sen "syy" ole se että jonoa muodostuu, mutta ilman sitä 80@80 kuskia ei jonoa muodostuisi. Tämä käytäntö ei tule muuttumaan koskaan niin kauan kuin sitä ei teknisesti rajoiteta, ja sitä taas ei tulla tekemään turvallisuussyistä niin kauan kun autokanta ei koostu pelkästään itseajavista autoista jotka pystyvät keskenään kommunikoimaan ja täsmäyttämään kierrosluvut sun muut jonossa ajavien kanssa.

Liikenteen turvallisuusasioissakin pitäisi aina miettiä myös psykologian kannalta eikä aina vaan fysiikan. Jarrutusmatkoja ja sen sellaisia voidaan laskea melko tarkasti mutta ihmisen toimintaa ei oikein voi ennakoida. Ihmiset nyt on vaan varsinkin stressaantuessaan sellaisia elukoita että ne saattaa tehdä tyhmiä asioita. Ihmisille tuottaa stressiä jos joutuu jatkuvasti keskittymään (normia enemmän) tai tekemään jotain toimenpiteitä jatkuvasti kun asiat ei mene niinkuin "pitäisi". Kumpi sitten onkaan vaarallisempi, 65@60 ajava kuski tieliittymän kohdalla vai se 120@60 ohituksen tekevä jolla meni hermot kun joku ajoi tasan tai hieman alle nopeusrajoitusta koko matkan. Kumpikin tekee väärin, toki, mutta tuota ensin mainittua varten ostetaan kalliita kameroita valvomaan jok'ikistä 80->60 muutoskohtaa koska rahaa sataa kirstuun. Eikun siis, turvallisuus paranee. No kyllä ne poliisitkin tietysti ohittelijoita valvovat sen minkä resursseillaan pystyvät, eli ei juurikaan.

Lisäksi tieliikenteessäkin voisi suunnittelijat joskus käyttää aivojaan myös maalaisjärjen puolelta. Esimerkkinä nykyään yleistynyt trendi että laitetaan heti kiertoliittymän jälkeen suojatie. Vaikka olisit millainen muromittapuun superautoilija, niin sun keskittyminen on siinä kiertoliittymässä ja sen monissa eri vaarasuunnissa ja sen suojatien huomioiminen heti perään voi jossain tapauksessa viivästyä, ja sitten tulee äkkijarrutuksia jos sieltä tuleekin joku pyörä täysiä. Aina ei sitä suojatietä edes näe ennakointia ajatellen liittymispuolelta, vasta kun olet jo ohittanut kiertoliittymän.

Tätä perustellaan jostain syystä sillä että jos suojatie olisi muutaman metrin kauempana, ehtii vauhdin kiihdyttää niin suureksi että jalankulkijan loukkaantumisriski nousee. Voi siitä kiertoliittymästä toisinaan ajaa "läpikin" jolloin vauhdin voi pitää yllä, mutta silloin ei kyllä ole toiveita pysähtyä ennen jalankulkijaa. Siis jos perseillä haluaa.
 
Nää on kyllä aina keskusteluja joissa ei löyty voittajaa. Itse ymmärrän että vaikkapa 85@80 ajaminen on lainvastaista, mutta teen sitä itse ja niin tekee enemmistö autoilijoista muutenkin koska se sujuvoittaa liikennettä monessa kohtaa. Jos joku kutsuu tuota kaahailuksi niin sitten on päässään vikaa tai ei ymmärrä käytännöstä mitään. Jos haluaisin kaahata niin ajaisin toki niin paljon kun auto kulkee, mutta tosielämässä teen sen suljetuilla teillä.

Se 80@80 ajava (oli sitten mittari- tai oikea nopeus) tekee toki täysin oikein eikä sen "syy" ole se että jonoa muodostuu, mutta ilman sitä 80@80 kuskia ei jonoa muodostuisi. Tämä käytäntö ei tule muuttumaan koskaan niin kauan kuin sitä ei teknisesti rajoiteta, ja sitä taas ei tulla tekemään turvallisuussyistä niin kauan kun autokanta ei koostu pelkästään itseajavista autoista jotka pystyvät keskenään kommunikoimaan ja täsmäyttämään kierrosluvut sun muut jonossa ajavien kanssa.

Liikenteen turvallisuusasioissakin pitäisi aina miettiä myös psykologian kannalta eikä aina vaan fysiikan. Jarrutusmatkoja ja sen sellaisia voidaan laskea melko tarkasti mutta ihmisen toimintaa ei oikein voi ennakoida. Ihmiset nyt on vaan varsinkin stressaantuessaan sellaisia elukoita että ne saattaa tehdä tyhmiä asioita. Ihmisille tuottaa stressiä jos joutuu jatkuvasti keskittymään (normia enemmän) tai tekemään jotain toimenpiteitä jatkuvasti kun asiat ei mene niinkuin "pitäisi". Kumpi sitten onkaan vaarallisempi, 65@60 ajava kuski tieliittymän kohdalla vai se 120@60 ohituksen tekevä jolla meni hermot kun joku ajoi tasan tai hieman alle nopeusrajoitusta koko matkan. Kumpikin tekee väärin, toki, mutta tuota ensin mainittua varten ostetaan kalliita kameroita valvomaan jok'ikistä 80->60 muutoskohtaa koska rahaa sataa kirstuun. Eikun siis, turvallisuus paranee. No kyllä ne poliisitkin tietysti ohittelijoita valvovat sen minkä resursseillaan pystyvät, eli ei juurikaan.

Lisäksi tieliikenteessäkin voisi suunnittelijat joskus käyttää aivojaan myös maalaisjärjen puolelta. Esimerkkinä nykyään yleistynyt trendi että laitetaan heti kiertoliittymän jälkeen suojatie. Vaikka olisit millainen muromittapuun superautoilija, niin sun keskittyminen on siinä kiertoliittymässä ja sen monissa eri vaarasuunnissa ja sen suojatien huomioiminen heti perään voi jossain tapauksessa viivästyä, ja sitten tulee äkkijarrutuksia jos sieltä tuleekin joku pyörä täysiä. Aina ei sitä suojatietä edes näe ennakointia ajatellen liittymispuolelta, vasta kun olet jo ohittanut kiertoliittymän.

Tätä perustellaan jostain syystä sillä että jos suojatie olisi muutaman metrin kauempana, ehtii vauhdin kiihdyttää niin suureksi että jalankulkijan loukkaantumisriski nousee. Voi siitä kiertoliittymästä toisinaan ajaa "läpikin" jolloin vauhdin voi pitää yllä, mutta silloin ei kyllä ole toiveita pysähtyä ennen jalankulkijaa. Siis jos perseillä haluaa.
Kiertoliittymässä ajaessa ei tarvitse huomioida juuri muuta kuin sen suojatien tyhjänä oleminen mistä aikoo poistua. Korttia pois, jos ei siihen kykene. Siitä olen samaa mieltä, että siinä pitäisi olla tilaa yhdelle autolle jäädä odottamaan niin ettei koko ympyrä mene tukkoon, mutta sekin lienee paikkakohtaista ja joissain paikoissa sillä sujuvoitetaan seuraavia risteyksiä, kun ei tule tasaista virtaa autoja.
 
Se 80@80 ajava (oli sitten mittari- tai oikea nopeus) tekee toki täysin oikein eikä sen "syy" ole se että jonoa muodostuu, mutta ilman sitä 80@80 kuskia ei jonoa muodostuisi.

Jos autoja on paljon liikenteessä niin jonoja syntyy AINA. Sellaista vaihtoehtoja että jonoja ei ole, sitä ei ole olemassa.

Jos jotkut ajaa 80 ja toiset 85, syntyy jonot 80 ajavan perään.
Jos jotkut ajaa 85 ja toiset 90, syntyy jonot 85 ajavien perään.
Jos jotkut ajaa 90 ja toiset 95 syntyy jonot 90 ajavien perään.
Jos jotkut ajaa 250 ja toiset 255, syntyy jonot 250 ajavien perään.

Jonoja syntyy aina ja aina on jotkut jotka ajaa keskimääräistä hitaammin. Kaikki ei voi ajaa nopeammin kuin kaikki muut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 058
Viestejä
4 667 348
Jäsenet
76 547
Uusin jäsen
crw

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom