Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ei ollut kaukana isompikaan onnettomuus äsken. Ajoin satasta valtatiellä, kun vastaan tulleen traktorin takaa alkoi tunkea porukkaa puoliksi minun kaistalle ohittamaan.

Osa letkasta ehti kohtuullisen hyvin ja aloin heti hidastamaan, mutta vielä kohdatessakin yksi lähti ohitse. Samalla kohdalla olleella levikkeellä oli pikkubussillinen porukkaa jaloittelemassa, joten sinnekään ei voinut väistää. Sen verran rajusti piti jarruttaa, että autostani syttyi automaattisesti hätävilkut päälle.

Tämän nyt olisi voinut laittaa vaikka siihen vanhusten ajotapakeskusteluunkin, kun siellä valkopäinen "herrasmies" näytti ratin takana olevan.
Käydessä perinteisen juhannusjubileen pohjoisessa, niin vaikka tuli ajettua jo torstaina ja paluu vasta viikkoa myöhemmin tuli vastaan - ei kirjaimellisesti - näitä sankareita. En muista kyllä koskaan aiemmin tulleen näin paljon näitä viime hetken ohittajia. Vaikka itse näki edellä tulevan autoja jo vastaan, niin kymmenen autoa edellä oleva lähtee vielä ohittamaan rekkaa/asuntoautoa/younameit ja saa viime tingassa siirryttyä takaisin omalle kaistalle.
 
Ärsyttää autoilijat jotka pysäköi omakotitalovaltaisella asuinalueella risteyksiin. Silloin kun itse olen ajokortin ajanut autokoulussa tehtiin kyllä ihan selväksi että risteyksissä on aina pysäköintikielto. Se tottakai koskee myös T-risteyksessä "suoraan menevää" liikennettä. Mutta monillakaan nykyautoilijoilla ei tunnu olevan mitään hajua tästä. Pyöräteiden ja autoteiden risteyksiin pysäköivät autot estävät näkyvyyttä ja aiheuttavat konkreettista vaaraa pienille lapsille jotka jäävät kokonaan autojen taakse.

Ärsyttää autoilijat jotka laittaa vilkun päälle siinä samalla kun kaistanvaihto aloitetaan. Tämäkin tuntuu vain yleistyvän koko ajan.
 
Ärsyttää autoilijat jotka pysäköi omakotitalovaltaisella asuinalueella risteyksiin. Silloin kun itse olen ajokortin ajanut autokoulussa tehtiin kyllä ihan selväksi että risteyksissä on aina pysäköintikielto. Se tottakai koskee myös T-risteyksessä "suoraan menevää" liikennettä. Mutta monillakaan nykyautoilijoilla ei tunnu olevan mitään hajua tästä. Pyöräteiden ja autoteiden risteyksiin pysäköivät autot estävät näkyvyyttä ja aiheuttavat konkreettista vaaraa pienille lapsille jotka jäävät kokonaan autojen taakse.

Ärsyttää autoilijat jotka laittaa vilkun päälle siinä samalla kun kaistanvaihto aloitetaan. Tämäkin tuntuu vain yleistyvän koko ajan.
Ajokorttilainmuutos aiemmin pakotti jättämään kaikki tämänlaiset jutut opetuksesta pois. MInimitunneilla pääsee halvemmalla siihen ekaan hylättyyn ajokokeeseen, kuin opettelemalla muutakin kuin ihan perusjutut vähän sinnepäin.
 
Ärsyttää autoilijat jotka pysäköi omakotitalovaltaisella asuinalueella risteyksiin. Silloin kun itse olen ajokortin ajanut autokoulussa tehtiin kyllä ihan selväksi että risteyksissä on aina pysäköintikielto. Se tottakai koskee myös T-risteyksessä "suoraan menevää" liikennettä. Mutta monillakaan nykyautoilijoilla ei tunnu olevan mitään hajua tästä. Pyöräteiden ja autoteiden risteyksiin pysäköivät autot estävät näkyvyyttä ja aiheuttavat konkreettista vaaraa pienille lapsille jotka jäävät kokonaan autojen taakse.
Tämä on hyvinkin ärsyttävää, jos joutuu liikkumaan raskaammalla kalustolla. No eipä tätä näytetä valvottavaankaan…
 
Tänään taas pitkän matkaa maantiellä ajeltuani totesin, että todella moni ajaa ihan vaan fiiliksen mukaan nopeusmittaria katsomatta. Ei ollut yksi tai kaksi autoa, kun perinteisesti ohituskaistan kohdalla sai oikeasti painaa kaasua, että pääsi ohi muutoin 10km/h alle rajoituksen ajavasta. Räikein tapaus oli semmoinen pikkuhyundai, joka ohituskaistan kohdalla ajoi 115km/h ja ohituskaistan loputtua samantien hidasti vähän alle 100km/h nopeuteen. Räikeän tästä teki se, että vaikutti tekevän minulle jopa tilaa kun näki minun tulevan takaa kohdassa, jossa alkoi lentokoneiden hätälaskupaikka. Tässä kohtaa oli siis 4 kaistaa ja leveyden puolesta olisi mahtunut vielä toiset neljä.

Ajoi ehkä 105km/h mittarinopeutta 100km/h alueella siinä vaiheessa, kun ohituskaista alkoi, ja ohitti nopeasti edellä olevan vielä hitaamman. Ajattelin vielä tässä vaiheessa, että hän tiedostaa minun tulevan takaa kovempaa ja vaihtoi siksi nopeasti takaisin oikealle kaistalle. No kun menin ohi 112km/h vakkarissa suht helposti, niin tämän vauhti jatkoikin kiihtymistä. Pitkän suoran päässä alkoi motari ja 120km/h rajoitus, niin lisäsin itse nopeutta, että pääsisin ohi. No tämä vaan jatkoi kiihdyttämistään, ja pian omassa vakkarissa oli 120km/h enkä vieläkään päässyt ohi. Tässä vaiheessa siis vielä oli 100km/h rajoitus, mutta kun tiellä on leveyttä jalkapallokentän verran, niin ilmeisesti tuntuu turvalliselta ajaa reipasta ylinopeutta. Sitten kun on kumpaankiin suuntaan yksi keskikaiteella erotettu kaista, niin ei uskallaeta ajaa edes rajoituksen mukaan o_O Vaikea vaan ymmärtää, että jos huomaat jonkun ohittavan sinua ja teet jopa tilaa, niin eikö ihmetytä kun olette toista kilometriä ajaneet rinnan?
 
Autoilijoiden reagointi sateeseen ihmetyttää. Jotkut hidastaa heti 20 km alle rajoituksen, kun on pari tippaa tuulilasissa. Toiset taas ei hidasta yhtään, vaikka vesi lainehtisi tiellä ja näkyvyys 10 m.
Kummallakaan ryhmällä ei tunnu olevan mitään käsitystä miksi ja milloin sateella pitäisi hidastaa.
Tämä kyllä niin totta. Ei ole kovin montaa kertaa yhtä paljon hirvittänyt autoillessa kuin erään kerran hesasta pohjoiseen ajellessa. Siinä iski aikalailla motarin alkupäässä kunnon monsuuni päälle ja tie lainehti sekunneissa. Näkyvyys lähes nolla. Itse heitin luonnollisesti sumarit päälle ja vähensin vauhtia reilummin. Siinä sitten jännittää että milloin kolisee kun viereistä kaistaa tullaan sitä 110-120-130 km/h ohi.
 
Tämä kyllä niin totta. Ei ole kovin montaa kertaa yhtä paljon hirvittänyt autoillessa kuin erään kerran hesasta pohjoiseen ajellessa. Siinä iski aikalailla motarin alkupäässä kunnon monsuuni päälle ja tie lainehti sekunneissa. Näkyvyys lähes nolla. Itse heitin luonnollisesti sumarit päälle ja vähensin vauhtia reilummin. Siinä sitten jännittää että milloin kolisee kun viereistä kaistaa tullaan sitä 110-120-130 km/h ohi.
Jos on uusi rengastus alla, niin aika reippaasti saa ajella ennen kuin lähtee vesiliirtoon. Vielä jos pinnoite tuulilasissa niin näkyvyyskään ei niin heikkene.

Huonoilla renkailla ja pinnoittamattomalla tuulilasilla äkkiä sama vauhti hirvittää.
 
Jos on uusi rengastus alla, niin aika reippaasti saa ajella ennen kuin lähtee vesiliirtoon. Vielä jos pinnoite tuulilasissa niin näkyvyyskään ei niin heikkene.

Huonoilla renkailla ja pinnoittamattomalla tuulilasilla äkkiä sama vauhti hirvittää.
Kyllä se näkyvyys heikkenee kun sitä vettä tulee niin paljon että se muodostaa läpi näkymättömän seinän ihan siihen ilmaan oli millainen pinnoite lasissa tahansa.

Ja se tie ihan kirjaimellisesti lainehti, joten hieman epäilen ettei taida kovin monessa perus henkilöautossa olla renkaita joilla ei vesiliirto ole mahdollista niissä oloissa.
 
Pinnoitetulla ja pinnoittamattomalla tuulilasilla on kyllä ihan älytön ero näkyvyydessä. Näkyvyys pinnoitetun läpi on valehtelematta 90% parempi. Juuri ajelin laina-autolla missä ei ole pinnoitettu tuulilasia, niin kyllä tuli omaa autoa ikävä kun jo edessä menevän märästä tien pinnasta nostama vesisumu sai koko tuulilasin ihan suttuiseksi.
 
Pinnoitetulla ja pinnoittamattomalla tuulilasilla on kyllä ihan älytön ero näkyvyydessä. Näkyvyys pinnoitetun läpi on valehtelematta 90% parempi. Juuri ajelin laina-autolla missä ei ole pinnoitettu tuulilasia, niin kyllä tuli omaa autoa ikävä kun jo edessä menevän märästä tien pinnasta nostama vesisumu sai koko tuulilasin ihan suttuiseksi.
Tuota en epäile ollenkaan.

Se vaan että tuossa omassa tilanteessa sitä vettä tosiaan oli fyysisesti ilmassa niin paljon, että sillä ei ollut väliä miten siitä tuulilasista näki läpi kun siitä ilmassa olevasta vedestä ei nähnyt.
 
Jos on uusi rengastus alla, niin aika reippaasti saa ajella ennen kuin lähtee vesiliirtoon. Vielä jos pinnoite tuulilasissa niin näkyvyyskään ei niin heikkene.

Huonoilla renkailla ja pinnoittamattomalla tuulilasilla äkkiä sama vauhti hirvittää.
Jos on uudet ja kapeat renkaat, saattaa rengas vastustaa vesiliirtoa jopa 90 km/h nopeuksiin asti. Onko se nyt sitten reippaasti moottoritiellä?

 
Jos on uudet ja kapeat renkaat, saattaa rengas vastustaa vesiliirtoa jopa 90 km/h nopeuksiin asti. Onko se nyt sitten reippaasti moottoritiellä?

Yllättävän moni kuvittelee että renkaat olisivat ajan saatossa kehittyessään ohittaneet fysiikan lait. Ehkä kuvitelma johtuu siitä että kalliin auton rengastus on yleensä leveä ja matalalla profiililla, eli "kallis ja hyvä".

Huomioitavaa on että tuossa testissä käytettiin 8 mm syvyistä vesipatjaa. Motarilla voi kaatosateella olla huomattavasti tuota syvempiäkin lammikoita.
 
Yllättävän moni kuvittelee että renkaat olisivat ajan saatossa kehittyessään ohittaneet fysiikan lait. Ehkä kuvitelma johtuu siitä että kalliin auton rengastus on yleensä leveä ja matalalla profiililla, eli "kallis ja hyvä".

Huomioitavaa on että tuossa testissä käytettiin 8 mm syvyistä vesipatjaa. Motarilla voi kaatosateella olla huomattavasti tuota syvempiäkin lammikoita.
Lammikoilla ei taasen ole kovin suurta merkitystä kun mietitään renkaiden nousemista vesipatjan päälle. Pienet lätäköt ei saa autoa lähtemään lapasesta. Huomioisin myös, että 8 mm vesipatja vaatii todella kovan rankkasateen eli on mitattu ääriolosuhteita.

Testi on hyvä esitys siitä, mikä merkitys renkaiden urasyvyydellä on. Yksi mitä on nähty viime aikoina lehdissä on tuo eri lähteistä loppuun ajetuilla renkailla ajamisesta kauhistelu. Kauhistelun sijaan tulisi nostaa vähimmäisurasyvyyttä nykyisestä 1.6mm (kesä). Turha 2mm urasyvyydellä ajamisesta on päivitellä jos laki ohjaa käyttämään renkaat loppuun.
 
Lammikoilla ei taasen ole kovin suurta merkitystä kun mietitään renkaiden nousemista vesipatjan päälle. Pienet lätäköt ei saa autoa lähtemään lapasesta. Huomioisin myös, että 8 mm vesipatja vaatii todella kovan rankkasateen eli on mitattu ääriolosuhteita.

Testi on hyvä esitys siitä, mikä merkitys renkaiden urasyvyydellä on. Yksi mitä on nähty viime aikoina lehdissä on tuo eri lähteistä loppuun ajetuilla renkailla ajamisesta kauhistelu. Kauhistelun sijaan tulisi nostaa vähimmäisurasyvyyttä nykyisestä 1.6mm (kesä). Turha 2mm urasyvyydellä ajamisesta on päivitellä jos laki ohjaa käyttämään renkaat loppuun.
Harvoin on noin syviä lammikoita muuta kuin urissa, joissa ei ole pakko ajaa. Eikä se auto suoralla tiellä vaikka 10m pituisen lammikon kohdalla suuntaansa muuta, vaikka liirtoon lähtisikin.

Vakkari helppaa heti pois päältä, jos vetävät sutii. Eipä ole tuotakaan tapahtunut, vaikka harvoin tulee motarilla vauhtia kesällä kelin takia pudotettua.

Joskus junnuna tuli paskoilla leveillä renkailla ajettua, jännä fiilis oli, kun yhtäkkiä nopeusmittari nousi 140-180, kun etuset vesipatjan päällä. Tuostakin selvisi, kun rauhassa pudotti vauhtia ja odotteli pitoa tekemättä yhtäkkisiä liikkeitä.
 
En ymmärrä mikä siinä vesiliirrossa aiheuttaa ne kolarit. En keksi mitään muuta kuin että aletaan tekemään jotain paniikkiliikkeitä vaikka 99% tapauksista vesiliirrossa pärjää ihan tekemättä yhtään mitään. Loppuu aikanaan ja sen jälkeen se on taas business as usual.
 
En ymmärrä mikä siinä vesiliirrossa aiheuttaa ne kolarit. En keksi mitään muuta kuin että aletaan tekemään jotain paniikkiliikkeitä vaikka 99% tapauksista vesiliirrossa pärjää ihan tekemättä yhtään mitään. Loppuu aikanaan ja sen jälkeen se on taas business as usual.
Sehän pääasiassa mahtaa olla, että tunnetaan muutos pidossa sekä ohjauksessa ja siitä paniikissa korjausliikettä ja sitten löytyykin yhtäkkiä taas pito ja sitten mennään tiukasti muuhun suuntaan kuin pitäisi.
 
Sehän pääasiassa mahtaa olla, että tunnetaan muutos pidossa sekä ohjauksessa ja siitä paniikissa korjausliikettä ja sitten löytyykin yhtäkkiä taas pito ja sitten mennään tiukasti muuhun suuntaan kuin pitäisi.
Tiukasti sitä autokoulussa opetettiin että älä prkl tee mitään jos nousee liukuun. Anna mennä vaan rauhassa kunnes pitoa tulee. Mutta pakko huomioida että esim pari vuotta itseä nuorempi oli jo ensimmäisten ESP autojen aikakaudella joten monella ei ole mitään konseptia miltä tuntuu olla vesiliirrossa autolla jossa ei ole mitään apuja. Ei sitä junnuna liikaa pelottanut 80kmh vesiliirto kun sattui uraan sopivasti, moni junnu ei ole koskaan edes kokenut "oikeaa" vesi/loskaliirtoa. Ja turha sanoa ettei renkaissa olisi tapahtunut edistystä. Autot ovat kehittyneet, renkaat ovat kehittyneet ja tuloksena etten muista milloin olisin ollut viimeksi plaanissa. Vanhemmilla kipoilla oli ihan arkipäivää. Eli on se vain pakko antaa HIUKAN löysää nuoremmalle sukupolvelle. Mielenkiinnolla odotan mitä tapahtuu alle tonnin painoisen, takavedon ja 205 leveillä nakeilla olevan kipon kanssa talvella. Miten veikeisiin tilanteisiin tulee päädyttyä.
 
Viimeksi muokattu:
En ymmärrä mikä siinä vesiliirrossa aiheuttaa ne kolarit. En keksi mitään muuta kuin että aletaan tekemään jotain paniikkiliikkeitä vaikka 99% tapauksista vesiliirrossa pärjää ihan tekemättä yhtään mitään. Loppuu aikanaan ja sen jälkeen se on taas business as usual.
Painetaan vaikka kevyesti jarrua niin ekan renkaan laskeutuessa tien pintaan liike eteenpäin muuttuu nopeasti pyöriväksi liikkeeksi. Sama juttu tietty kaasulla. Se että osaisi olla tekemättä mitään tarvitsisi joko harjoittelua tai tuuria.

Suurin osa uusista kuskeista on opetellut nämä jutut simulaattorilla, missä tien pintaan lisätään vesitekstuuri ja ajokorttilain mukaan tämä on ihan ok.
 
Tiukasti sitä autokoulussa opetettiin että älä prkl tee mitään jos nousee liukuun. Anna mennä vaan rauhassa kunnes pitoa tulee. Mutta pakko huomioida että esim pari vuotta itseä nuorempi oli jo ensimmäisten ESP autojen aikakaudella joten monella ei ole mitään konseptia miltä tuntuu olla vesiliirrossa atuolla jossa ei ole mitään apuja. Ei sitä junnuna liikaa pelottanut 80kmh vesiliirto kun sattui uraan sopivasti, moni junnu ei ole koskaan edes kokenut "oikeaa" vesi/loskaliirtoa. Ja turha sanoa ettei renkaissa olisi tapahtunut edistystä. Autot ovat kehittyneet, renkaat ovat kehittyneet ja tuloksena etten muista milloin olisin ollut viimeksi plaanissa. Vanhemmilla kipoilla oli ihan arkipäivää. Eli on se vain pakko antaa HIUKAN löysää nuoremmalle sukupolvelle. Mielenkiinnolla odotan mitä tapahtuu alle tonnin painoisen, takavedon ja 205 leveillä nakeilla olevan kipon kanssa talvella. Miten veikeisiin tilanteisiin tule päädyttyä.
Niinhän sitä opetettiin juu, ei siinä mitään. Mutta se kokemuksen puutehan sitä juurikin yleensä tilanteessa kuin tilanteessa aiheuttaa sen väärän reaktion ja sitten tapahtuu jänniä.
Eikä tuo oma postaus muutenkaan ollut kuin omia spekulointeja siitä todennäköisimmästä syystä sille mikä siinä vesiliirrossa niitä kolareita aiheuttaa.
 
Eiks vesiliirto-onnettomuudet tapahdu usein kaistanvaihdossa. Ajetaan siis urien yli ja siitä lähtee.
 
Eiks vesiliirto-onnettomuudet tapahdu usein kaistanvaihdossa. Ajetaan siis urien yli ja siitä lähtee.
En tiedä tilastoja mutta ainakin todennäköisyys kasvaa koska urien/lumivallien/loskavallien ylitys kulmassa=isompi riski. Itsekin kerran ollut kehällä 90 asteen kulmassa 80-90kmh loskavallin ylitettyäni. Onneksi oli tullut tarpeeksi leikittyä autolla ja tiesi vastoin autokoulun ohjeita vastaohjata ja runtata kaasun pohjaan ja sain Escortin oikenemaan mutta kyllä se muutaman tykytyksen aiheuttu pumpussa.
 
En ymmärrä mikä siinä vesiliirrossa aiheuttaa ne kolarit. En keksi mitään muuta kuin että aletaan tekemään jotain paniikkiliikkeitä vaikka 99% tapauksista vesiliirrossa pärjää ihan tekemättä yhtään mitään. Loppuu aikanaan ja sen jälkeen se on taas business as usual.
Kerran olen ollut tilanteessa, jossa kalusto lähti loskaliirtoon oikealle kaartuvassa tien kohdassa. Tangentin suunta oli siis suoraan vastaan tulevalle kaistalle. Siitä sopii päätellä, miten olisi kolari tapahtunut jos vastaantulevalla kaistalla olisi joku ollut. Onneksi ei sillä kertaa, ja nyttemmin onkin ehkä enemmän järkeä päässä tilannenopeuksien suhteen.
 
Kerran olen ollut tilanteessa, jossa kalusto lähti loskaliirtoon oikealle kaartuvassa tien kohdassa. Tangentin suunta oli siis suoraan vastaan tulevalle kaistalle. Siitä sopii päätellä, miten olisi kolari tapahtunut jos vastaantulevalla kaistalla olisi joku ollut. Onneksi ei sillä kertaa, ja nyttemmin onkin ehkä enemmän järkeä päässä tilannenopeuksien suhteen.
Itse samalla lailla onneksi vasemmalla kaartuvassa pitkässä mutkassa, siinä sitten pakettiauton ratissa ehti pitkään miettiä että miten saisi pitoa ennen kuin kylki on kaiteessa ja mihin suuntaan pyörät pidon palautuessa mahtaakaan osoittaa. Fiilis oli 1:1 kunnon jäällä luistelun kanssa.
 
Lammikoilla ei taasen ole kovin suurta merkitystä kun mietitään renkaiden nousemista vesipatjan päälle. Pienet lätäköt ei saa autoa lähtemään lapasesta. Huomioisin myös, että 8 mm vesipatja vaatii todella kovan rankkasateen eli on mitattu ääriolosuhteita.

Testi on hyvä esitys siitä, mikä merkitys renkaiden urasyvyydellä on. Yksi mitä on nähty viime aikoina lehdissä on tuo eri lähteistä loppuun ajetuilla renkailla ajamisesta kauhistelu. Kauhistelun sijaan tulisi nostaa vähimmäisurasyvyyttä nykyisestä 1.6mm (kesä). Turha 2mm urasyvyydellä ajamisesta on päivitellä jos laki ohjaa käyttämään renkaat loppuun.
En ymmärrä mikä siinä vesiliirrossa aiheuttaa ne kolarit. En keksi mitään muuta kuin että aletaan tekemään jotain paniikkiliikkeitä vaikka 99% tapauksista vesiliirrossa pärjää ihan tekemättä yhtään mitään. Loppuu aikanaan ja sen jälkeen se on taas business as usual.
Noin viisitoista vuotta sitten sain kolmostien alkuvaiheilla maistella miten se vesiliirto yllättää ihan paikallisella pienellä lammikolla. Olin vaihtamassa kaistaa takaisin oikealle noin 90-100 km/h nopeudella, kun sellainen ihan muutamien metrien kokoinen lammikko nosti ainakin toista eturengasta sen verran että etupäästä lähti pito. Kaistanvaihto ei ollu mikään erityisen raju, mutta silti etu- ja taka-akselin suunta oli pidon palatessa sen verran eri luokkaa että auto palautti kunnon vastaheiton niin että perä lävähti voimakkaasti vasemmalle. Siinä oli ohjaamo täynnä käsiä hetken aikaa ja sain auton pysähtymään pientareelle toisen heiton jälkeen. Rumaa jälkeä olisi voinut jos olisi ollu muuta liikennettä juuri siinä kohtaa. Tämä lienee aika klassinen erimerkki siitä miten vesiliirto-onnettomuus tapahtuu. Ihan sama tapa kuin talvella kaistanvaihtopyörähdykset siis, joiden varoitusmerkkejä moni ei nykyään edes huomaa kun ajonvakautus paikkaa ne helpot tapaukset, kunnes tulee se tilanne jossa fysiikkaa ei vaan voi sivuuttaa.
 
Tuli ajettua lomareissun merkeissä reilut 1000km, reittinä Pohjois-Karjala - Pirkanmaa - Pohjanmaa - Pohjois-Karjala.
Aika perinteisiä ärsytyksen aiheita ja varmasti toistoa tulee mutta sanon silti.

1. Ohituskaistalla kiihdyttävät: Jyväskylä-Tampere välillä joku päätti kouluttaa kanssaliikkujia Nissan Pathfinderilla ajamalla (oletettavasti) mittarin mukaan tasan rajoitusta, eli tuolla autolla 80kmh/h on oman gepsin mukaan n. 68-70 km/h, ajoi myös Himoksen kohdalla olevan tietyömaan Nissanin mittarilla, todellinen nopeus 22 km/h ja perässä n.40 auton/rekan/karavaanarin jono :facepalm:. Ohituskaistan alkaessa ja rajoituksen noustessa 100km/h löytyy autosta kaasupoljin ja vauhti nousee 130km/h todellista (varmaan tuon laatikon huippunopeus?) ja mittari näyttänee jotain 150 km/h? Kukaan ei uskaltanut ohittaa noilla nopeuksilla ja jono oli taas kasassa kun ohituskaista loppui ja Nissanin vauhti putosi taas 10 km/h alle rajoituksen...

2. Ahtaaseen väliin liityjät: Ollaan tulossa esim. huoltoaseman pihasta valtatielle ja vain yksi auto lähestyy, silti on pakko "änkeä" siihen väliin ja jatkaa matkaa ajamalla alinopeutta. Oletan että näillä ei ole kiire mihinkään niin miksi puskea väkisin muiden tielle? Itse ainakin odotan ihan kohteliaisuuttani sen isompaa tietä ajavan vaikka eteen juuri ja juuri ehtisinkin, katsoo sitten mikä on marssivauhti ja ohittaa tarvittaessa.

3. Ns. tasakaasulla ajavat: Eivät osaa käyttää vakionopeudensäädintä, sen sijaan pitävät kaasupolijnta kokoajan samassa asennossa. Tämä on vain oma teoria ilmiölle kun edellä ajavan vauhti vaihtelee maaston muodon mukaan. Eli esim.100km/h nopeusrajoitusalueella vauhti hidastuu ylämäessä 70 km/h tuntumaan mutta alamäessä mennään se 130km/h, kuskina yleensä iäkkäämpi henkilö.

4. Perässä roikkujat jotka eivät ohita: Ajetaan hitaamman perässä parin metrin turvavälillä ja ei osata ohittaa, johtunee siitä kun olet liian lähellä ja et näe edellä ajavan takaluukkua pidemmälle? Nämä ovat hankalia tilanteita kun saattaa olla jopa neljä autoa "jonossa" ja kukaan ei pääse ohi.

5. Peltipoliisia pelkäävät: Ajetaan sillä japanin ihmeellä alinopeutta (koskee toki kaikkia, mutta korostuu idästä tulevilla autoilla koska mittarivirhe), varmuuden vuoksi vielä jarrutetaan kameran kohdalla. Lopputuloksena Toyota/Nissan/Shimumitsu porukka ajaa 60 km/h vaikka rajoitus on 80km/h?

6. Kuskit joilla on kiire mutta kiire loppuu: Ensin ohitellaan raivolla kaikki kenestä vain ohi ehditään, tämä ei katso edes paikkaa vaan ohi on päästävä. Ajamalla rajoitusten mukaan saavutat tämän auton? wtf? No kaikki arvaa mitä tapahtuu kun yrität ohittaa tämän? Katso kohta 1.

Oma ajotyylini on yleensä nopeusrajoitus +11km/h vakkariin, oman auton mittarivirhe on 4km/h eli esim. 80 alueella ajan 87km/h (paitsi jos raskas ajoneuvo saavuttaa niin nosta nopeuden yli 90km/h). En harrasta "aktiivista" ohittelua, ohitan (tai yritän ohittaa) vain edellä mainituissa tilanteissa, varaan yleensä tarpeeksi aikaa ajamiseen niin ei tässä minuutteja lasketa. Haluaisin vain ajaa omaa tahtia ja nopeutta noudattaen rajoituksia, tämä on kuitenkin tehty lähes mahdottomaksi muiden tiellä liikujien toimesta...
 
Kohdat 3 ja 5 osuu omalle kohdalle aika usein. Eilen satuin ajelemaan juuri sellaista pätkää, jossa on useampia kameroita aika lyhyellä välillä ja niitä kyllä kunnioitettiin pudottamalla se 10 km/h alle rajoituksen, ja sattuipa eteen juuri tällainen tasakaasuautokin. Onneksi ei ollut kiire mihinkään kun ohittaminen ei ollut vastaan tulevan paluuliikenteen takia mahdollista oikein missään.
 
Häh? :)

Itse ajan rajoituksien mukaan eikä muu likenne mitenkään ole onnistunut tätä estämään tai edes vaikeuttamaan.
Jep, ota siihen Toyotan mittariin 80 km/h ja kerää jonoa perään.
Itse ajan tarkoituksella "sakkorajalla" kuten raskas liikenne, näin saadaan maksimoitua tieverkoston kapasiteetti. Jos tätä et ymmärrä niin ei tarvitse keskustella.
 
Länsimaissa on liikenneturvallisuuden maksimointi viety ihan överiksi näillä lapsellisilla rajoituksilla (joita epäilen säädetyn matalaksi sakkotulojen vuoksi), jolloin ei kyllä kaivata yhtään niitä kirjaimellisesti rajoituksen mukaan ajavia siihen sekoittamaan valtavirran ajotapaa.
 
Jep, ota siihen Toyotan mittariin 80 km/h ja kerää jonoa perään.
Itse ajan tarkoituksella "sakkorajalla" kuten raskas liikenne, näin saadaan maksimoitua tieverkoston kapasiteetti. Jos tätä et ymmärrä niin ei tarvitse keskustella.
MIelikuvitustojotan mielikuvitusmittari mainittu. Lähtökohdat keskustelulle on tosiaan heikot.

Ylinopeuden ajaminen ei ole rajoituksien noudattamista.

EU korjaa nämä kielioppivirheet onneksi kohta: EU kaavailee autoihin nopeudenrajoittimia vuodesta 2022 alkaen

Kun kuitenkin ajoneuvoihin mahdollistetaan tarkoituksellinen ylinopeus ja mustat laatikot, niin järjestelmä saisi välittää suoraan vakuutusyhtiölle jokaisen ylityksen, auttamaan sopivan vakuutusmaksun määrittämistä.
 
Viimeksi muokattu:
MIelikuvitustojotan mielikuvitusmittari mainittu. Lähtökohdat keskustelulle on tosiaan heikot.

Ylinopeuden ajaminen ei ole rajoituksien noudattamista.

EU korjaa nämä kielioppivirheet onneksi kohta: EU kaavailee autoihin nopeudenrajoittimia vuodesta 2022 alkaen

Kun kuitenkin ajoneuvoihin mahdollistetaan tarkoituksellinen ylinopeus ja mustat laatikot, niin järjestelmä saisi välittää suoraan vakuutusyhtiölle jokaisen ylityksen, auttamaan sopivan vakuutusmaksun määrittämistä.
-
 
Lisätään listaan ohituskaistalla ohittajat. Esim. ajan satasen alueella vakkarilla 108 (tod nopeus 105). Perään kertyy jonoa liian pienin turvavälein. Ohituskaistalla kaikki painavat heti ohitse, viimeinen sulkuviivojen päällä pöllyttäen ja kivet konepeltiini ja tuulilasiini nostaen.

Tuskin montaa kilsaa menee niin se kivien viskoja ajaa jonossa selvästi alle 105 jolloin saavutan ja joudun hidastamaan säilyttääkseni turvavälin.

Kannattaa maantiellä vältellä ohittelua kun ei se kuitenkaan mitään hyödytä.
 
Kaksikaistaisen liikenneympyrän säännöt ja logiikka ovat aika monella hakusessa. En edes ymmärrä miksi ihmeessä niitä tehdään kun oikein ajaminen tuntuu olevan monelle vaikeaa. Ainakin pitäisi olla hyvät kyltit ennen ympyrää jotta voi valita oikean kaistan.
 
Ylipäätään ovat monelle haastavia tapauksia, vaikka sujuvoittavat liikennettä monissa paikoissa. Meillä on yksi erityisen hankala paikka, jossa yksikaistaista ympyrää kohti tulee kaksi kaistaa, mutta oikeanpuoleinen kääntyy heti alusta oikealle ja eikä varsinaisesti ehdi kuin käväistä ympyrän reunassa. Opastetaulu on selkeästi kohdalla, mutta menee todella monelta ohi.

Joka kerta kun ajan sitä vasenta puolta ja oikealla kaistalla on joku samaan aikaan, on pakko kytätä, että täytyykö väistää kun toinen tuleekin kylkeen. Tuo menisi kyllä suunnittelun kukkaset-osastoon, koska kahdelle tulokaistalle ei ole tuossa enää nykyään mitään perustetta. Oikealle kääntyvän on joka tapauksessa väistettävä ympyrässä ajavia samaan suuntaan kääntyviä.
 
Kaksikaistaisen liikenneympyrän säännöt ja logiikka ovat aika monella hakusessa. En edes ymmärrä miksi ihmeessä niitä tehdään kun oikein ajaminen tuntuu olevan monelle vaikeaa. Ainakin pitäisi olla hyvät kyltit ennen ympyrää jotta voi valita oikean kaistan.
Kaikilla niitä ei osu päivittäisiin , tai edes kuukausittaisiin ajoreitteihin, ja kun osuu, niin opastus osassa aika onnettoma ja tiemerkinnät kuluneet ja paikalliset tavat liikkua vaihtelee, sen lisäksi että noista monikaistaisista kiertoliittymistä on erilaisia toteutuksia, joista osasta ei tarvi kokemattomankaan arpoa, jos on jo lähestyessä opastusten mukaan mennyt.
 
Kaksikaistaisen liikenneympyrän säännöt ja logiikka ovat aika monella hakusessa. En edes ymmärrä miksi ihmeessä niitä tehdään kun oikein ajaminen tuntuu olevan monelle vaikeaa. Ainakin pitäisi olla hyvät kyltit ennen ympyrää jotta voi valita oikean kaistan.
Niin on, mutta ei voi syyttää pelkästään autoilijoita. Kuten moni muukin asia tämän maan liikenneinfrassa, niin oikeat liikenneympyrät on tässä maassa toteutettu melko kirjavalla skaalalla ja yleensä vielä kaiken varalta aivan päin vit...
Siinä missä normaali kaksikaistainen ympyrä on muualla toteutettu aina kahdella sisään- ja poistumiskaistalla joka suuntaan, näkee meillä jotain kummallisia virityksiä joissa osaan suuntaan on yhtä tai kolmea kaistaa ja parhaimmillaan ulkokaista loppuu kesken kahden liittymän välillä ja koko sekamelskaa yritetään selvittää jollain epäselvillä opasteilla 2m ennen ympyrää...
Ympyröihin tottuneet ruotsalaisetkin on aivan hukassa meidän sekasikiö kieroliittymissä (ei ole typo).
 
Tämmöset työalueella kaahailijat joutaisi kysymättä asvalttijyrän alle. Ekasta kerrasta jyrättäisiin varpaista vyötärölle asti, toisesta törttöilystä ylhäältä alaspäin.
Ei tuolla kukaan kaahannut, työmaan rajoitus/pituus ei vain ollut järkevä. Tuntui lähinnä kiusanteolta.
 
Ympyröihin tottuneet ruotsalaisetkin on aivan hukassa meidän sekasikiö kieroliittymissä (ei ole typo).

Näissä muuten on maakohtaisia eroja miten ajetaan. Jossain päin maailmaa on kaksi- tai useampikaistaisessa sisempää ajavalla etuajo-oikeus. Tähän vielä lisäksi vääränpuoleinen liikenne niin on suomipoika ihmeissään.

Muistaakseni Porissa oli joku hämäysliikenneympyrä joka onkin oikeasti risteys ja Turussa muutettiin yksi risteys linja-autoaseman lähellä ympyräksi ja se näyttää vieläkin risteykseltä.
 
Näissä muuten on maakohtaisia eroja miten ajetaan. Jossain päin maailmaa on kaksi- tai useampikaistaisessa sisempää ajavalla etuajo-oikeus. Tähän vielä lisäksi vääränpuoleinen liikenne niin on suomipoika ihmeissään.

Muistaakseni Porissa oli joku hämäysliikenneympyrä joka onkin oikeasti risteys ja Turussa muutettiin yksi risteys linja-autoaseman lähellä ympyräksi ja se näyttää vieläkin risteykseltä.
Juu noita oli ja autokoulussa maikka ajattikin meikäläisen yhteen ja sanoi että olin about ensimmäisiä jotka selvisivät siitä moitteetta. Toki myönnettävä että asuin aivan naapurissa ja tunsin risteyksen mutta ei sitä maikalle tarvinnut kertoa :D. Jatkuvasti peltikolareita ja muuta sähläystä tuossa risteyksessä kunnes muutettiin virallisesti liikenneympyräksi ja aiheuttaa silti joillekin ongelmaa. En tiedä onko se että jengi muistaa että tuo on aina ollut risteys ja osa ajaa kuten liikenneympyrässä vai mikä on homman nimi mutta viimeksi tänään joutui vetämään liinat kiinni kun Nissan Primera meinasi syöttää hidastamatta eteen. Onneksi Nissanissa oli ikkunat auki ja todennäköisesti se keskivertoa äänekkäämpi putkisto sai kuskin huomaamaan tilanteen ennen törmäystä.
 
Samaa mieltä, että nää Suomen kiertoliittymät, joissa on paikoin yks kaista ja paikoin kaks on kyllä hirveitä tekeleitä. Ovat käteviä, jos on aikaisemmin ajanut tai menee suuntaan johon selkeät opasteet miten ajetaan. Muutaman kerran itsekin huomannut, että tuttuihin suuntiin toimii hyvin, mutta sitten välillä, kun vähänkään tuntemattomampi suunta, niin yhden kaistan muuttuessa kahdeksi saattaa herkästi jäädä vahingossa sisemmälle kaistalle, josta ei pääsekään ulos haluttuun suuntaan. Tekisivät selkeästi koko ympyrän joko kaksikaistaiseksi tai yksikaisteksi eikä molempien sekoitusta.
 
Jep, ota siihen Toyotan mittariin 80 km/h ja kerää jonoa perään.
Itse ajan tarkoituksella "sakkorajalla" kuten raskas liikenne, näin saadaan maksimoitua tieverkoston kapasiteetti. Jos tätä et ymmärrä niin ei tarvitse keskustella.
Yllä olevalla ajatusmallilla varustetut kuskit ärsyttävät kanssa autoilijoissa.

Tämä tapaus voi tietty olla trolli, mutta kyllä näitä löytyy liikenteessä ja usein keskustelutaidotkin ovat tämän viestin tasoa.
 
Yllä olevalla ajatusmallilla varustetut kuskit ärsyttävät kanssa autoilijoissa.

Tämä tapaus voi tietty olla trolli, mutta kyllä näitä löytyy liikenteessä ja usein keskustelutaidotkin ovat tämän viestin tasoa.
Aika rankkaa yleistämistä toisten keskustelutaidoista, loppuuko omat argumentit kesken?
Alinopeutta ajaminen ärsyttää, en ymmärrä miksi se ei saisi ärsyttää?
Mittarin mukaan ajavat keräävät peräänsä helposti jonoa koska ajavat alinopeutta, onko tässä nyt mielestäsi jokin ongelma?
 
Aika rankkaa yleistämistä toisten keskustelutaidoista, loppuuko omat argumentit kesken?
Alinopeutta ajaminen ärsyttää, en ymmärrä miksi se ei saisi ärsyttää?
Mittarin mukaan ajavat keräävät peräänsä helposti jonoa koska ajavat alinopeutta, onko tässä nyt mielestäsi jokin ongelma?
Keskustelutaidot vaikuttavat puutteellisilta kun vaan päätät ettei asiasta voi keskustella sen takia että toinen on eri mieltä. Toinen vaihtoehto on että aliarvioit keskustelun toisen osapuolen oletuksella etteikö motiiviasi olisi helppo ymmärtää, joka sekin viittaa heikkoon keskustelutaitoon. Tämä seuraavakin viesti viittaa vahvasti siihen että taidot ovat puutteelliset.

En maininnut etteikö alinopeutta ajavat saisi ärsyttää (alinopeutta tosin hyvin harvoin näkee, mutta alle nopeusrajoituksen ajaminen sinua taitaa ärsyttää vaikka rajoituksen tarkoitus onkin että ajetaan sitä hitaammin..). Mainitsin että tämä ajatusmalli ärsyttää minua. Nyt tarkkana, sinulla on mahdollisuus kysyä mikä siinä ajatusmallissa minua ärsyttää jos tämä ei vielä riittänyt.

Tiellä oleva jono ei vielä tarkoita että tieverkon kapasiteetti olisi alentunut. Se voi tarkoittaa että yksilötasolla nopeus määräytyy muun liikenteen mukaan, joka on normaalitila liikenteessä.
 
Aika rankkaa yleistämistä toisten keskustelutaidoista, loppuuko omat argumentit kesken?
Alinopeutta ajaminen ärsyttää, en ymmärrä miksi se ei saisi ärsyttää?
Mittarin mukaan ajavat keräävät peräänsä helposti jonoa koska ajavat alinopeutta, onko tässä nyt mielestäsi jokin ongelma?
Tässä on taustalla että itse sanot haluavasi noudattaa rajoituksia ja samaan hengenvetoon kerrot ettet niin tee. Ja heti sen perään jos joku muu kertoo noudattavansa rajoituksia niin keksit heti jonkun olkiukon toyotan mittareista jota vastaan väitellä olettaen ettei toinen osapuoli tiedä omaa nopeuttaan. Voidaan varmaan tehdä sama oletus sinusta että et varmaankaan tiedä autosi nopeutta ja keskustella siltä pohjalta? Auttaisiko jos keksitään sinulle mittarivirheen lisäksi vielä automerkki että ollaan oikein tosi keskustelutaitoisia?

Omissa autoissa mittarivirhe on alle 1 ja ne ei ole Toyotia.

Tiellä oleva jono ei vielä tarkoita että tieverkon kapasiteetti olisi alentunut. Se voi tarkoittaa että yksilötasolla nopeus määräytyy muun liikenteen mukaan, joka on normaalitila liikenteessä.

Tästä on tutkimustakin ja nopeuden laskiessa teiden välityskyky nousee, tiettyyn pisteeseen asti. Briteissä tehtiin aikoinaan aika hyvä tutkimus missä selvisi että jos laskettaisiin nopeusrajoitus isoilla moottoriteillä -20km/h, tunnissa menisi paljon enemmän autoja sieltä läpi.
 
Samaa mieltä, että nää Suomen kiertoliittymät, joissa on paikoin yks kaista ja paikoin kaks on kyllä hirveitä tekeleitä. Ovat käteviä, jos on aikaisemmin ajanut tai menee suuntaan johon selkeät opasteet miten ajetaan. Muutaman kerran itsekin huomannut, että tuttuihin suuntiin toimii hyvin, mutta sitten välillä, kun vähänkään tuntemattomampi suunta, niin yhden kaistan muuttuessa kahdeksi saattaa herkästi jäädä vahingossa sisemmälle kaistalle, josta ei pääsekään ulos haluttuun suuntaan. Tekisivät selkeästi koko ympyrän joko kaksikaistaiseksi tai yksikaisteksi eikä molempien sekoitusta.

Näissä on yleensä opasteet ennen liikenneympyrään ajoa. En tiedä mahtaako ilman opasteitakin sitten jossain olla tällaisia? Heti tulee mieleen Tuusula ja Tampereen Kolmenkulma.
 
Tässä on taustalla että itse sanot haluavasi noudattaa rajoituksia ja samaan hengenvetoon kerrot ettet niin tee. Ja heti sen perään jos joku muu kertoo noudattavansa rajoituksia niin keksit heti jonkun olkiukon toyotan mittareista jota vastaan väitellä olettaen ettei toinen osapuoli tiedä omaa nopeuttaan. Voidaan varmaan tehdä sama oletus sinusta että et varmaankaan tiedä autosi nopeutta ja keskustella siltä pohjalta? Auttaisiko jos keksitään sinulle mittarivirheen lisäksi vielä automerkki että ollaan oikein tosi keskustelutaitoisia?

Omissa autoissa mittarivirhe on alle 1 ja ne ei ole Toyotia.
Ehkä tein tästä liian vaikeaa, ajetaan vaan jatkossa sitä nopeutta kun itsestä hyvältä tuntuu.
Turha tähän on sotkea mitään liikennettä sujuvoittavia asioita kun menee heti hankalaksi...
 
2,5 miljoonan ajetun kilometrin havaintojen perusteella olen tullut tulokseen että nämä "oikein ajajat" ärsyttävät enemmän kuin järkevästi ylinopeudella etenevät. Nopeusrajoitus on sama harha kuin teston viitearvot, se kattaa kaikki kuljettajat vanhat ja sairaat ja sitten näiden takia kaikki kärsivät. 2 sakkoa olen saanut omalla ajotavallani joka on 5-10 km ylinopeutta taajaman ulkopuolella, ei jonoissa ohitteluja sekä moottoritiellä lujaa. Toinen oli typerä peltipoliisi keskellä metsää ja toinen sen sijaan oikeutettu sakko kun innoissani viinakaupasta tullessa menin liian lujaa taajamassa.
 
Ehkä tein tästä liian vaikeaa, ajetaan vaan jatkossa sitä nopeutta kun itsestä hyvältä tuntuu.
Turha tähän on sotkea mitään liikennettä sujuvoittavia asioita kun menee heti hankalaksi...

Jätät vaan keskustelusta pois sen nopeusrajoituksien mukaan tapahtuvan ylinopeuden ajamisesi, jonka kieltää kaikkia autoilijoita koskevan tieliikennelaki. Vaikka se sujuvoittaakin kuulema liikennettä.

Tämä ei tietenkään mahdollista omien mieltymystesi mukaista etenemisnopeutta, mutta keskustelu on helpompaa.
 
Jätät vaan keskustelusta pois sen nopeusrajoituksien mukaan tapahtuvan ylinopeuden ajamisesi, jonka kieltää kaikkia autoilijoita koskevan tieliikennelaki. Vaikka se sujuvoittaakin kuulema liikennettä.

Tämä ei tietenkään mahdollista omien mieltymystesi mukaista etenemisnopeutta, mutta keskustelu on helpompaa.
Lasken nopeusrajoituksen mukaan ajamiseksi sen että siitä ei voi sakottaa, toki termi voi olla väärä ja järkyttää lainkuuliaisia autoilijoita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 201
Viestejä
4 489 439
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom