Tuli ajettua lomareissun merkeissä reilut 1000km, reittinä Pohjois-Karjala - Pirkanmaa - Pohjanmaa - Pohjois-Karjala.
Aika perinteisiä ärsytyksen aiheita ja varmasti toistoa tulee mutta sanon silti.
1. Ohituskaistalla kiihdyttävät: Jyväskylä-Tampere välillä joku päätti kouluttaa kanssaliikkujia Nissan Pathfinderilla ajamalla (oletettavasti) mittarin mukaan tasan rajoitusta, eli tuolla autolla 80kmh/h on oman gepsin mukaan n. 68-70 km/h, ajoi myös Himoksen kohdalla olevan tietyömaan Nissanin mittarilla, todellinen nopeus 22 km/h ja perässä n.40 auton/rekan/karavaanarin jono
. Ohituskaistan alkaessa ja rajoituksen noustessa 100km/h löytyy autosta kaasupoljin ja vauhti nousee 130km/h todellista (varmaan tuon laatikon huippunopeus?) ja mittari näyttänee jotain 150 km/h? Kukaan ei uskaltanut ohittaa noilla nopeuksilla ja jono oli taas kasassa kun ohituskaista loppui ja Nissanin vauhti putosi taas 10 km/h alle rajoituksen...
2. Ahtaaseen väliin liityjät: Ollaan tulossa esim. huoltoaseman pihasta valtatielle ja vain yksi auto lähestyy, silti on pakko "änkeä" siihen väliin ja jatkaa matkaa ajamalla alinopeutta. Oletan että näillä ei ole kiire mihinkään niin miksi puskea väkisin muiden tielle? Itse ainakin odotan ihan kohteliaisuuttani sen isompaa tietä ajavan vaikka eteen juuri ja juuri ehtisinkin, katsoo sitten mikä on marssivauhti ja ohittaa tarvittaessa.
3. Ns. tasakaasulla ajavat: Eivät osaa käyttää vakionopeudensäädintä, sen sijaan pitävät kaasupolijnta kokoajan samassa asennossa. Tämä on vain oma teoria ilmiölle kun edellä ajavan vauhti vaihtelee maaston muodon mukaan. Eli esim.100km/h nopeusrajoitusalueella vauhti hidastuu ylämäessä 70 km/h tuntumaan mutta alamäessä mennään se 130km/h, kuskina yleensä iäkkäämpi henkilö.
4. Perässä roikkujat jotka eivät ohita: Ajetaan hitaamman perässä parin metrin turvavälillä ja ei osata ohittaa, johtunee siitä kun olet liian lähellä ja et näe edellä ajavan takaluukkua pidemmälle? Nämä ovat hankalia tilanteita kun saattaa olla jopa neljä autoa "jonossa" ja kukaan ei pääse ohi.
5. Peltipoliisia pelkäävät: Ajetaan sillä japanin ihmeellä alinopeutta (koskee toki kaikkia, mutta korostuu idästä tulevilla autoilla koska mittarivirhe), varmuuden vuoksi vielä jarrutetaan kameran kohdalla. Lopputuloksena Toyota/Nissan/Shimumitsu porukka ajaa 60 km/h vaikka rajoitus on 80km/h?
6. Kuskit joilla on kiire mutta kiire loppuu: Ensin ohitellaan raivolla kaikki kenestä vain ohi ehditään, tämä ei katso edes paikkaa vaan ohi on päästävä. Ajamalla rajoitusten mukaan saavutat tämän auton? wtf? No kaikki arvaa mitä tapahtuu kun yrität ohittaa tämän? Katso kohta 1.
Oma ajotyylini on yleensä nopeusrajoitus +11km/h vakkariin, oman auton mittarivirhe on 4km/h eli esim. 80 alueella ajan 87km/h (paitsi jos raskas ajoneuvo saavuttaa niin nosta nopeuden yli 90km/h). En harrasta "aktiivista" ohittelua, ohitan (tai yritän ohittaa) vain edellä mainituissa tilanteissa, varaan yleensä tarpeeksi aikaa ajamiseen niin ei tässä minuutteja lasketa. Haluaisin vain ajaa omaa tahtia ja nopeutta noudattaen rajoituksia, tämä on kuitenkin tehty lähes mahdottomaksi muiden tiellä liikujien toimesta...