Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Lammikoilla ei taasen ole kovin suurta merkitystä kun mietitään renkaiden nousemista vesipatjan päälle. Pienet lätäköt ei saa autoa lähtemään lapasesta. Huomioisin myös, että 8 mm vesipatja vaatii todella kovan rankkasateen eli on mitattu ääriolosuhteita.

Testi on hyvä esitys siitä, mikä merkitys renkaiden urasyvyydellä on. Yksi mitä on nähty viime aikoina lehdissä on tuo eri lähteistä loppuun ajetuilla renkailla ajamisesta kauhistelu. Kauhistelun sijaan tulisi nostaa vähimmäisurasyvyyttä nykyisestä 1.6mm (kesä). Turha 2mm urasyvyydellä ajamisesta on päivitellä jos laki ohjaa käyttämään renkaat loppuun.
Ennen ajettiin 1,2 mm urasyvyyksilläkin ilman mitään järjetöntä kolarisumaa. Toi 1.6 on ihan hyvä raja. Kuivalla voisi ajella ihan sileiksi asti. Kun on kuluneet ottaa sen vauhdissa huomioon eikä vesipatjassa ollessa käännä renkaita.
 
Ennen ajettiin 1,2 mm urasyvyyksilläkin ilman mitään järjetöntä kolarisumaa. Toi 1.6 on ihan hyvä raja. Kuivalla voisi ajella ihan sileiksi asti. Kun on kuluneet ottaa sen vauhdissa huomioon eikä vesipatjassa ollessa käännä renkaita.
Ennen selvittiin ilman talvirenkaita, ennen ajettiin ilman turvavöitä, ennen... Se, että ennen tehtiin jotain on yleensä aika huono perustelu.
 
Lasken nopeusrajoituksen mukaan ajamiseksi sen että siitä ei voi sakottaa, toki termi voi olla väärä ja järkyttää lainkuuliaisia autoilijoita.

Ei se järkytä, mutta oma terminologiasi ei vaan pidä paikkaansa. Ei siinä sen kummempaa.
 
Lasken nopeusrajoituksen mukaan ajamiseksi sen että siitä ei voi sakottaa, toki termi voi olla väärä ja järkyttää lainkuuliaisia autoilijoita.
No, se nyt ei ole nopeusrajoituksen mukaisesti ajamista vaikka termiä miten vääntelisit. Mielestäsi varmaan kuski joka ajaa 80 alueella todellista tasan sen 80 on tien tukkona koska ei aja sakkorajalla.
 
Lasken nopeusrajoituksen mukaan ajamiseksi sen että siitä ei voi sakottaa, toki termi voi olla väärä ja järkyttää lainkuuliaisia autoilijoita.
Et voi voittaa oikeinajajia, he ovat absoluuttisesti oikeassa. Nykyisin liikenne ja oikeastaan kaikki menee vähemmistön ehdoilla, mitään vastuuta ei pitäisi olla mistään eikä autoa tarvitse osata ajaa. Parempi vain niellä ylpeytesi, ajaa nätisti kun on jonoa ja sitten paheksuttavasti polkaista sopivaan matkavauhtiin kun väylä on vapaa. Tunnin päästä ei enää vituta ja mielenterveys säilyi
 
No, se nyt ei ole nopeusrajoituksen mukaisesti ajamista vaikka termiä miten vääntelisit. Mielestäsi varmaan kuski joka ajaa 80 alueella todellista tasan sen 80 on tien tukkona koska ei aja sakkorajalla.
Joo, termi on väärä.
Ajamalla tasan nopeusrajoituksen mukaan keräät perääsi jonoa, tämän ilmiön tietää jokainen autolla ajava.
Siihen on sitten monta tulkintaa onko silloin tukkona vai ei, ainakin tasan rajoitusta (80km/h) ajava voi välillä pysähyä ja päästää raskaan liikenteen ohi...
 
Joo, termi on väärä.
Ajamalla tasan nopeusrajoituksen mukaan keräät perääsi jonoa, tämän ilmiön tietää jokainen autolla ajava.
Siihen on sitten monta tulkintaa onko silloin tukkona vai ei, ainakin tasan rajoitusta (80km/h) ajava voi välillä pysähyä ja päästää raskaan liikenteen ohi...
Ahaa, eli onko se sen nopeusrajoitusta ajavan vika, että kerää jonon? Mielenkiintoinen ajatusmaailma sinulla, oletko ajatellut, että kävisit uudelleen autokoulun?
 
Ahaa, eli onko se sen nopeusrajoitusta ajavan vika, että kerää jonon? Mielenkiintoinen ajatusmaailma sinulla, oletko ajatellut, että kävisit uudelleen autokoulun?
En sanonut että se olisi kenenkään vika, jonon kertyminen on vain seuraus sille jos ajat tasan rajoituksen mukaan. Voit varmaan itse päätellä mistä tämä ilmiö johtuu. Ajaako kaikki muut liian kovaa vai sinä liian hiljaa? Voit esittää autokoulun uusinta kehotuksen myös kaikille perässä ajaville...
 
En sanonut että se olisi kenenkään vika, jonon kertyminen on vain seuraus sille jos ajat tasan rajoituksen mukaan. Voit varmaan itse päätellä mistä tämä ilmiö johtuu. Ajaako kaikki muut liian kovaa vai sinä liian hiljaa? Voit esittää autokoulun uusinta kehotuksen myös kaikille perässä ajaville...
Tarvitseeko minun edes vastata sinulle tähän mistä se johtuu jos toinen ajaa todellista 80 @ 80? Osaat toivottavasti ihan itsekkin sen päätellä.
 
Tarvitseeko minun edes vastata sinulle tähän mistä se johtuu jos toinen ajaa todellista 80 @ 80? Osaat toivottavasti ihan itsekkin sen päätellä.
n.95% autoilijoista on sitä mieltä että tasan rajoitusta ajava ajaa liian hiljaa. Tämän voi päätellä siitä että tälläistä jonoa vetävä ei koskaan saavuta ketään, mutta kaikki takana tulevat saavuttavat jonon.
Kaikilla on toki oikeus ajaa kuten itse haluaa, on silti melko erikoista käskeä muita uusimaan autokoulu jos ajotapa ei vastaa omaa pilkun mukaan ajamista vailla pelisilmää...
 
Aika rankkaa yleistämistä toisten keskustelutaidoista, loppuuko omat argumentit kesken?
Alinopeutta ajaminen ärsyttää, en ymmärrä miksi se ei saisi ärsyttää?
Mittarin mukaan ajavat keräävät peräänsä helposti jonoa koska ajavat alinopeutta, onko tässä nyt mielestäsi jokin ongelma?
Miks se ärsyttää kun hitaammat voi ohittaa? Moni ajaa luultavasti polttoaineiden hinnan takia aikaisempaa hitaammin.
 
n.95% autoilijoista on sitä mieltä että tasan rajoitusta ajava ajaa liian hiljaa. Tämän voi päätellä siitä että tälläistä jonoa vetävä ei koskaan saavuta ketään, mutta kaikki takana tulevat saavuttavat jonon.
Kaikilla on toki oikeus ajaa kuten itse haluaa, on silti melko erikoista käskeä muita uusimaan autokoulu jos ajotapa ei vastaa omaa pilkun mukaan ajamista vailla pelisilmää...
Ajelen itsekin useinmiten sen 87@80 todellista, mutta tiedostan olevani lain silmissä vähintäänkin harmaalla alueella enkä todellakaan odota 80@80 ajavan väistävän alta pois.

Se on aivan saletti, että tieto kaikista tutkien varmuusvähennyksistä ja poliisin sakotuskynnyksistä ei tule koskaan tavoittamaan kaikkia autoilijoita. Tai että he sen "tiedon" mukaan toimisivat. Vaikkapa oma äitini.
Eikä mielestäni pidäkään. Lakihan antaa kuitenkin tälläkin hetkellä mahdollisuuden sakottaa vaikka 1 km/h ylityksestä.
 
Eiväthän nopeusrajoitukset ole mikään mielipidekysymys? Outo lähestymistapa.
Ei ole ei, enkä ole niin sanonutkaan.
Ajamalla nopeusrajoituksen mukaan keräät jonoa, tästä voi päätellä että muiden mielestä ajat hitaasti koska eihän muuten jonoa syntyisi.
Kaikkia ei kiinnosta se tasan rajoitusta ajaminen mutta jokaisella on siihen oikeus.
 
n.95% autoilijoista on sitä mieltä että tasan rajoitusta ajava ajaa liian hiljaa. Tämän voi päätellä siitä että tälläistä jonoa vetävä ei koskaan saavuta ketään, mutta kaikki takana tulevat saavuttavat jonon.
Kaikilla on toki oikeus ajaa kuten itse haluaa, on silti melko erikoista käskeä muita uusimaan autokoulu jos ajotapa ei vastaa omaa pilkun mukaan ajamista vailla pelisilmää...
Mitä sitten? Olkoot vaikka 99,9999% sitä mieltä, ei se sitä ylinopeutta silti rajoitukseksi muuta, tämän käsittämisessä nyt taitaa olla pieniä ongelmia.

Ja kun muuta argumenttia ei enään ollut, niin keksit jostain, että ajan todellista rajoituksen mukaan, no en aja, mutta en kyllä syytä jonon keräämisestä yms., niitä jotka ajavat samalla hengenvedolla kun kerron ajavani x+11 km/h.
 
Miks se ärsyttää kun hitaammat voi ohittaa? Moni ajaa luultavasti polttoaineiden hinnan takia aikaisempaa hitaammin.
Tottakai hitaammat voi ohittaa, olisi vain hyvä kun näillä "rauhallisempaa" vauhtia ajavilla olisi pelisilmää. Tätä en kehtaa avata sen enempää kun tämä nopeusrajoitus keskustelukin menee niin hankalaksi.
Joitain esimerkkejä aikaisemmassa viestissäni edellisellä sivulla...
 
Mitä sitten? Olkoot vaikka 99,9999% sitä mieltä, ei se sitä ylinopeutta silti rajoitukseksi muuta, tämän käsittämisessä nyt taitaa olla pieniä ongelmia.

Ja kun muuta argumenttia ei enään ollut, niin keksit jostain, että ajan todellista rajoituksen mukaan, no en aja, mutta en kyllä syytä jonon keräämisestä yms., niitä jotka ajavat samalla hengenvedolla kun kerron ajavani x+11 km/h.
Tässä nyt aletaan laittamaan sanoja toisen suuhun. En sanonut että ylinopeutta ajaminen muuttaisi rajoitusta? Sanoin vaan että lähes kaikki ajavat eri nopeudella koska ajamalla rajoituksen mukaan keräät jonoa, sinulla niitä käsityskyvyn ongelmia taitaa nyt olla?
Alkaa näköjään mennä tunteisiin tämä keskustelu, omalta osaltani aihe loppuunkäsitelty.
 
Tottakai hitaammat voi ohittaa, olisi vain hyvä kun näillä "rauhallisempaa" vauhtia ajavilla olisi pelisilmää. Tätä en kehtaa avata sen enempää kun tämä nopeusrajoitus keskustelukin menee niin hankalaksi.
Joitain esimerkkejä aikaisemmassa viestissäni edellisellä sivulla...
Just tämän takia on ne lait. Ei tarvitse miettiä, koska tarvitaan "pelisilmää".

Missä menee sitten raja? Motarin rampilta kolmion takaa tullaan väkisin päälle lain vastaisesti, suojatien väistämissäännöt hukassa, vanhoilla vihreillä valoista. Kaikki nuo alkaa olla vähän maan tapa ja tarvitaan pelisilmää.. Miksi, kun meillä on näihinkin ihan selkeät säännöt, kuten nopeusrajoituksiinkin.
Miksei mentäisi suoraan Intian malliin liikenteessä? Nopein ja röyhkein menee. Kunnes törmää Scaniaan.
 
Tässä nyt aletaan laittamaan sanoja toisen suuhun. En sanonut että ylinopeutta ajaminen muuttaisi rajoitusta? Sanoin vaan että lähes kaikki ajavat eri nopeudella koska ajamalla rajoituksen mukaan keräät jonoa, sinulla niitä käsityskyvyn ongelmia taitaa nyt olla?
Alkaa näköjään mennä tunteisiin tämä keskustelu, omalta osaltani aihe loppuunkäsitelty.
Niin, mistäköhän se jono mahtaa syntyä rajoitusta ajamalla.
PS. Hieno ninja edit ”Sanoin vaan että lähes kaikki ajavat ylinopeutta”.
 
Miks se ärsyttää kun hitaammat voi ohittaa? Moni ajaa luultavasti polttoaineiden hinnan takia aikaisempaa hitaammin.
Omassakin tuttavapiirissä on muutamia, jotka ajaa ihan suosiolla alle rajoitusten tietyillä tieosuuksilla, koska siitä tulee nykyään todella tuntuvat säästöt kuukaudessa. Osuuksilla siis, joissa kuka tahansa pääsee halutessaan koska tahansa ohi. Ymmärrän ihan täysin, enkä ärsyyntyisi tästä.
 
Omassakin tuttavapiirissä on muutamia, jotka ajaa ihan suosiolla alle rajoitusten tietyillä tieosuuksilla, koska siitä tulee nykyään todella tuntuvat säästöt kuukaudessa. Osuuksilla siis, joissa kuka tahansa pääsee halutessaan koska tahansa ohi. Ymmärrän ihan täysin, enkä ärsyyntyisi tästä.
Joskus tulee ajeltua hitaammin kun ei ole kiire. Kaikilla ei selvästikkään ole ohitushaluja vaikka ajaisi 85@100 alueella.
 
Voi kun suuri osa autoilijoista ajaisikin todellista 80@80 nopeutta eikä mittari 80@80 nopeutta. Mittarinopeutta ajaen kun heittoa voi olla jopa 10km/h, jos autona on vanhempaa vuosimallia oleva.

Itsehän pyrin aina ajamaan todellista nopeusrajoituksen mukaista nopeutta eli mittarissa on silloin autosta riippuen 84-86 @ 80 alueella.
 
Kyllä minullakin auto tietää oikean nopeuden, mutta nopeusmittari valehtelee koko normiskaalalla suunnilleen 4 km/h. Jos nappaan tripin päälle @ 84 km/h nopeudella, trippiin rekisteröityvä keskinopeus on 80 km/h.
 
Kyllä minullakin auto tietää oikean nopeuden, mutta nopeusmittari valehtelee koko normiskaalalla suunnilleen 4 km/h. Jos nappaan tripin päälle @ 84 km/h nopeudella, trippiin rekisteröityvä keskinopeus on 80 km/h.
Minulla jopa niin että mittarinopeutta voi verrata navin näyttämään gepsinopeuteen. Ajan tosin silti yleensä kilsan tai alle nopeusrajoituksen.
 
Jos sulla on edessä tyhjää mutta takana jono autoja, ajat keskimääräistä hiljempaa. Se on niin yksinkertaista. Samalla toimit ns. korkkina liikenteessä ja luot painetta taaksesi. Tuo paine sitten purkautuu typerinä ohituksina yms. toilailuina, joista voit halutessasi valittaa netin keskustelupalstoilla.
 
Jos sulla on edessä tyhjää mutta takana jono autoja, ajat keskimääräistä hiljempaa. Se on niin yksinkertaista. Samalla toimit ns. korkkina liikenteessä ja luot painetta taaksesi. Tuo paine sitten purkautuu typerinä ohituksina yms. toilailuina, joista voit halutessasi valittaa netin keskustelupalstoilla.
Tai sitten ajat samaa vauhtia enemmistön kanssa ja kohtaat hetkellisesti niitä jotka ovat omasta vauhdistansa johtuen aina jonoissa. Jos ajaisit samaa vauhtia kuin ne jonottajat, olisit itsekkin yksi jonottajista ihan kohta kun seuraava perä tulisi vastaan.
 
Jos sulla on edessä tyhjää mutta takana jono autoja, ajat keskimääräistä hiljempaa. Se on niin yksinkertaista. Samalla toimit ns. korkkina liikenteessä ja luot painetta taaksesi. Tuo paine sitten purkautuu typerinä ohituksina yms. toilailuina, joista voit halutessasi valittaa netin keskustelupalstoilla.
Tai sitten voi valittaa ihmisistä jotka toimivat korkkina ajaen sääntöjen mukaisesti.
Johtopäätöksenä kaikki ajavat jonkun mielestä näköjään väärin vaikka sääntöjä noudattaisikin ja siltähän tuo liikenne kyllä kieltämättä näyttääkin.
 
Nää on kyllä aina keskusteluja joissa ei löyty voittajaa. Itse ymmärrän että vaikkapa 85@80 ajaminen on lainvastaista, mutta teen sitä itse ja niin tekee enemmistö autoilijoista muutenkin koska se sujuvoittaa liikennettä monessa kohtaa. Jos joku kutsuu tuota kaahailuksi niin sitten on päässään vikaa tai ei ymmärrä käytännöstä mitään. Jos haluaisin kaahata niin ajaisin toki niin paljon kun auto kulkee, mutta tosielämässä teen sen suljetuilla teillä.

Se 80@80 ajava (oli sitten mittari- tai oikea nopeus) tekee toki täysin oikein eikä sen "syy" ole se että jonoa muodostuu, mutta ilman sitä 80@80 kuskia ei jonoa muodostuisi. Tämä käytäntö ei tule muuttumaan koskaan niin kauan kuin sitä ei teknisesti rajoiteta, ja sitä taas ei tulla tekemään turvallisuussyistä niin kauan kun autokanta ei koostu pelkästään itseajavista autoista jotka pystyvät keskenään kommunikoimaan ja täsmäyttämään kierrosluvut sun muut jonossa ajavien kanssa.

Liikenteen turvallisuusasioissakin pitäisi aina miettiä myös psykologian kannalta eikä aina vaan fysiikan. Jarrutusmatkoja ja sen sellaisia voidaan laskea melko tarkasti mutta ihmisen toimintaa ei oikein voi ennakoida. Ihmiset nyt on vaan varsinkin stressaantuessaan sellaisia elukoita että ne saattaa tehdä tyhmiä asioita. Ihmisille tuottaa stressiä jos joutuu jatkuvasti keskittymään (normia enemmän) tai tekemään jotain toimenpiteitä jatkuvasti kun asiat ei mene niinkuin "pitäisi". Kumpi sitten onkaan vaarallisempi, 65@60 ajava kuski tieliittymän kohdalla vai se 120@60 ohituksen tekevä jolla meni hermot kun joku ajoi tasan tai hieman alle nopeusrajoitusta koko matkan. Kumpikin tekee väärin, toki, mutta tuota ensin mainittua varten ostetaan kalliita kameroita valvomaan jok'ikistä 80->60 muutoskohtaa koska rahaa sataa kirstuun. Eikun siis, turvallisuus paranee. No kyllä ne poliisitkin tietysti ohittelijoita valvovat sen minkä resursseillaan pystyvät, eli ei juurikaan.

Lisäksi tieliikenteessäkin voisi suunnittelijat joskus käyttää aivojaan myös maalaisjärjen puolelta. Esimerkkinä nykyään yleistynyt trendi että laitetaan heti kiertoliittymän jälkeen suojatie. Vaikka olisit millainen muromittapuun superautoilija, niin sun keskittyminen on siinä kiertoliittymässä ja sen monissa eri vaarasuunnissa ja sen suojatien huomioiminen heti perään voi jossain tapauksessa viivästyä, ja sitten tulee äkkijarrutuksia jos sieltä tuleekin joku pyörä täysiä. Aina ei sitä suojatietä edes näe ennakointia ajatellen liittymispuolelta, vasta kun olet jo ohittanut kiertoliittymän.

Tätä perustellaan jostain syystä sillä että jos suojatie olisi muutaman metrin kauempana, ehtii vauhdin kiihdyttää niin suureksi että jalankulkijan loukkaantumisriski nousee. Voi siitä kiertoliittymästä toisinaan ajaa "läpikin" jolloin vauhdin voi pitää yllä, mutta silloin ei kyllä ole toiveita pysähtyä ennen jalankulkijaa. Siis jos perseillä haluaa.
 
Nää on kyllä aina keskusteluja joissa ei löyty voittajaa. Itse ymmärrän että vaikkapa 85@80 ajaminen on lainvastaista, mutta teen sitä itse ja niin tekee enemmistö autoilijoista muutenkin koska se sujuvoittaa liikennettä monessa kohtaa. Jos joku kutsuu tuota kaahailuksi niin sitten on päässään vikaa tai ei ymmärrä käytännöstä mitään. Jos haluaisin kaahata niin ajaisin toki niin paljon kun auto kulkee, mutta tosielämässä teen sen suljetuilla teillä.

Se 80@80 ajava (oli sitten mittari- tai oikea nopeus) tekee toki täysin oikein eikä sen "syy" ole se että jonoa muodostuu, mutta ilman sitä 80@80 kuskia ei jonoa muodostuisi. Tämä käytäntö ei tule muuttumaan koskaan niin kauan kuin sitä ei teknisesti rajoiteta, ja sitä taas ei tulla tekemään turvallisuussyistä niin kauan kun autokanta ei koostu pelkästään itseajavista autoista jotka pystyvät keskenään kommunikoimaan ja täsmäyttämään kierrosluvut sun muut jonossa ajavien kanssa.

Liikenteen turvallisuusasioissakin pitäisi aina miettiä myös psykologian kannalta eikä aina vaan fysiikan. Jarrutusmatkoja ja sen sellaisia voidaan laskea melko tarkasti mutta ihmisen toimintaa ei oikein voi ennakoida. Ihmiset nyt on vaan varsinkin stressaantuessaan sellaisia elukoita että ne saattaa tehdä tyhmiä asioita. Ihmisille tuottaa stressiä jos joutuu jatkuvasti keskittymään (normia enemmän) tai tekemään jotain toimenpiteitä jatkuvasti kun asiat ei mene niinkuin "pitäisi". Kumpi sitten onkaan vaarallisempi, 65@60 ajava kuski tieliittymän kohdalla vai se 120@60 ohituksen tekevä jolla meni hermot kun joku ajoi tasan tai hieman alle nopeusrajoitusta koko matkan. Kumpikin tekee väärin, toki, mutta tuota ensin mainittua varten ostetaan kalliita kameroita valvomaan jok'ikistä 80->60 muutoskohtaa koska rahaa sataa kirstuun. Eikun siis, turvallisuus paranee. No kyllä ne poliisitkin tietysti ohittelijoita valvovat sen minkä resursseillaan pystyvät, eli ei juurikaan.

Lisäksi tieliikenteessäkin voisi suunnittelijat joskus käyttää aivojaan myös maalaisjärjen puolelta. Esimerkkinä nykyään yleistynyt trendi että laitetaan heti kiertoliittymän jälkeen suojatie. Vaikka olisit millainen muromittapuun superautoilija, niin sun keskittyminen on siinä kiertoliittymässä ja sen monissa eri vaarasuunnissa ja sen suojatien huomioiminen heti perään voi jossain tapauksessa viivästyä, ja sitten tulee äkkijarrutuksia jos sieltä tuleekin joku pyörä täysiä. Aina ei sitä suojatietä edes näe ennakointia ajatellen liittymispuolelta, vasta kun olet jo ohittanut kiertoliittymän.

Tätä perustellaan jostain syystä sillä että jos suojatie olisi muutaman metrin kauempana, ehtii vauhdin kiihdyttää niin suureksi että jalankulkijan loukkaantumisriski nousee. Voi siitä kiertoliittymästä toisinaan ajaa "läpikin" jolloin vauhdin voi pitää yllä, mutta silloin ei kyllä ole toiveita pysähtyä ennen jalankulkijaa. Siis jos perseillä haluaa.
Kiertoliittymässä ajaessa ei tarvitse huomioida juuri muuta kuin sen suojatien tyhjänä oleminen mistä aikoo poistua. Korttia pois, jos ei siihen kykene. Siitä olen samaa mieltä, että siinä pitäisi olla tilaa yhdelle autolle jäädä odottamaan niin ettei koko ympyrä mene tukkoon, mutta sekin lienee paikkakohtaista ja joissain paikoissa sillä sujuvoitetaan seuraavia risteyksiä, kun ei tule tasaista virtaa autoja.
 
Se 80@80 ajava (oli sitten mittari- tai oikea nopeus) tekee toki täysin oikein eikä sen "syy" ole se että jonoa muodostuu, mutta ilman sitä 80@80 kuskia ei jonoa muodostuisi.

Jos autoja on paljon liikenteessä niin jonoja syntyy AINA. Sellaista vaihtoehtoja että jonoja ei ole, sitä ei ole olemassa.

Jos jotkut ajaa 80 ja toiset 85, syntyy jonot 80 ajavan perään.
Jos jotkut ajaa 85 ja toiset 90, syntyy jonot 85 ajavien perään.
Jos jotkut ajaa 90 ja toiset 95 syntyy jonot 90 ajavien perään.
Jos jotkut ajaa 250 ja toiset 255, syntyy jonot 250 ajavien perään.

Jonoja syntyy aina ja aina on jotkut jotka ajaa keskimääräistä hitaammin. Kaikki ei voi ajaa nopeammin kuin kaikki muut.
 
Tai sitten voi valittaa ihmisistä jotka toimivat korkkina ajaen sääntöjen mukaisesti.
Fakta on se, että kaikkein turvallisinta on ajaa samoin kuin muut. Nopeuserot aiheuttavat ongelmia.

Vähän paradoksaalisesti joku muita lujempaa ajava aiheuttaa vähemmän ongelmia kuin muita hiljempaa ajava, edellyttäen että ajaa kuitenkin fiksusti eikä harrasta päätöntä kaahaamista.
 
Ennen ajettiin 1,2 mm urasyvyyksilläkin ilman mitään järjetöntä kolarisumaa. Toi 1.6 on ihan hyvä raja. Kuivalla voisi ajella ihan sileiksi asti. Kun on kuluneet ottaa sen vauhdissa huomioon eikä vesipatjassa ollessa käännä renkaita.

Kieltämättä ketjun aiheeseen oikein sopiva viesti. Meinasitko tien päällä lopettaa matkanteon sileiksi ajetuilla renkailla, kun tuulilasi alkaa kastumaan vai?
 
Jos autoja on paljon liikenteessä niin jonoja syntyy AINA. Sellaista vaihtoehtoja että jonoja ei ole, sitä ei ole olemassa.

Jos jotkut ajaa 80 ja toiset 85, syntyy jonot 80 ajavan perään.
Jos jotkut ajaa 85 ja toiset 90, syntyy jonot 85 ajavien perään.
Jos jotkut ajaa 90 ja toiset 95 syntyy jonot 90 ajavien perään.
Jos jotkut ajaa 250 ja toiset 255, syntyy jonot 250 ajavien perään.

Jonoja syntyy aina ja aina on jotkut jotka ajaa keskimääräistä hitaammin. Kaikki ei voi ajaa nopeammin kuin kaikki muut.
Ei, vaan kun ylinopeutta on noin 40 km/h, ei kukaan roiku perässä. Osa menee ohi, se heille sallittakoon ja ohitusta helpotettakoon
 
Jos autoja on paljon liikenteessä niin jonoja syntyy AINA. Sellaista vaihtoehtoja että jonoja ei ole, sitä ei ole olemassa.

Jos jotkut ajaa 80 ja toiset 85, syntyy jonot 80 ajavan perään.
Jos jotkut ajaa 85 ja toiset 90, syntyy jonot 85 ajavien perään.
Jos jotkut ajaa 90 ja toiset 95 syntyy jonot 90 ajavien perään.
Jos jotkut ajaa 250 ja toiset 255, syntyy jonot 250 ajavien perään.

Jonoja syntyy aina ja aina on jotkut jotka ajaa keskimääräistä hitaammin. Kaikki ei voi ajaa nopeammin kuin kaikki muut.
Eiköhän tässä ole ollut enemmänkin se ajatus, että milloin jono on sellainen, että se alkaa aiheuttamaan ns. turhia ohituksia. Vaikka noista neljästä kohdasta jos miettii niin tunnetulla liikennekäyttäytymisellä sujuvin liikenne olisi kasikympin alueella tuo 85 km/h ajava letka. Pysyy sakotusrajan alla ja suurin osa liikenteessä olevista ajaa juuri suunnilleen tuota vauhtia. Tai ajaisi jos pystyisivät.
 
Eiköhän tässä ole ollut enemmänkin se ajatus, että milloin jono on sellainen, että se alkaa aiheuttamaan ns. turhia ohituksia. Vaikka noista neljästä kohdasta jos miettii niin tunnetulla liikennekäyttäytymisellä sujuvin liikenne olisi kasikympin alueella tuo 85 km/h ajava letka. Pysyy sakotusrajan alla ja suurin osa liikenteessä olevista ajaa juuri suunnilleen tuota vauhtia. Tai ajaisi jos pystyisivät.
Vaan jos yleisrajoitus nostettaisiin 85 kmh, niin 99% todennäköisyydellä nyt "sakotusrajan alle" ajavat ajaisivat n. 90kmh, ja sama laulu jatkuisi...
 
Siinä missä normaali kaksikaistainen ympyrä on muualla toteutettu aina kahdella sisään- ja poistumiskaistalla joka suuntaan, näkee meillä jotain kummallisia virityksiä joissa osaan suuntaan on yhtä tai kolmea kaistaa ja parhaimmillaan ulkokaista loppuu kesken kahden liittymän välillä ja koko sekamelskaa yritetään selvittää jollain epäselvillä opasteilla 2m ennen ympyrää...
Ympyröihin tottuneet ruotsalaisetkin on aivan hukassa meidän sekasikiö kieroliittymissä (ei ole typo).
Sori, ei ole omaa osaamisaluetta, joten mutulla ja fiiliksellä ja ei silti välttämättä kuvaa omaa mielipidettä, vaikka sitäkin seassa.

Tuollaisia kai tehdään paikkoihin joissa sen kiertoliittymän toimivuutta , läpäisykyä pyritään parantaan, ja koska paikat on erilaisia niin ei aina menestys. Ja lisäksi syntyy ns paikallisia tapoja, jotka eivät välttämättä ole sääntöjen mukaisia.

Jos "ympyrässä" on kaksikaistaa, eikä mitään erityistiä virityksiä, niin ulommaisesta poistutaan, se kai se tavallisin. vasemmalla voi jäädä jonkinlaiseen pussiin, jos dynaamisempaa kuskia suhaa ympärillä. Ja jos se "ympyrä" on tehty minimi koossa (tai sen alle), niin voi sitä kaistanvaihto tilaakin olla niukasti, jota vaikeuttaa mahdollinen tiivis jono. Jos paikka ei ole tuttu, niin kannattaa vetää homma kokonaan läpi oikeanpuoleisella kaistalla.

Jos ja kun suunnitelialla on joku ongelma mitä yrittää ratkoa, niin yksi ihan toimiva konsti on tuo sanomasi, eli se oikea kaista voi johtaa seuraavaan ulosmeno liittymään, ja sisempi jatkaa siitä ohi, jos rakkennettu selkeäksi niin silloin se ohjaa sen satunnaisenkin kuskin sinne minne kaistalta kuuluu mennä osassa tilanteita ja vasemmalta helpompi vaihtaa kaistaa oikealle.

Tuosta se kehittyneempi versio on se että kaistaa ei tarvi vaihtaa, jos siis tietää mihin on menossa ja niitä opasteiden mukaan ajaa (valitsee ympyrään tullessa oman reitin mukaisen kaistan.

Nykyään toki oman haasteen tuo navigaattorit ja niiden kirjavat opastukset ja kuljettajat jotka epämääräisen (puhe)opastuksen mukaan ajavat.
 
Ennen selvittiin ilman talvirenkaita, ennen ajettiin ilman turvavöitä, ennen... Se, että ennen tehtiin jotain on yleensä aika huono perustelu.
Ennen autot olivat vielä turvattomampiakin, mutta voihan sen toisinkin päin miettiä. Esim. vaihdetaan renkaat kun urasyvyys 4mm tai ikää yli 2 vuotta. Minusta toi 1.6mm on aivan riittävä, kun sataa paljon sitä muutenkin pudottaa vautia jo näkyvyydenkin takia.

Kieltämättä ketjun aiheeseen oikein sopiva viesti. Meinasitko tien päällä lopettaa matkanteon sileiksi ajetuilla renkailla, kun tuulilasi alkaa kastumaan vai?
Onhan meillä minimissään se 1.6mm kyllä se pienen (yleisimmät) sateen syrjäyttää ja tiemme tehdään (suunnitteluohje) niin, että niissä on kallistusta joka poistaa sen veden. Kovalla sateella olen uusillakin renkailla pudottanut vauhdin jopa 50:ppiin kun ei eteensä juuri nähnyt. Ajellaan tilanteen mukaan ja tarvittaessa vaikka tien sivuun pysähtyen.
 
Ajamalla nopeusrajoituksen mukaan keräät jonoa,
Joskus voi syntyä, joillain pätkillä missä vilkasta liikennettä ja yleinen tapa ajaa ylinopeutta niin ylinopeutta ajavat saavuttavat rajoitustenmukaan ajavan ja ehkä muodostuu jonoa. Sellaisella pätkällä voi synytä jonoa myös ylinopeutta ajavan perään.

Rajoitusten mukaan voi myös joillain pätkillä ajella ilman sen kummoisempaa jononkeräämistä.

tästä voi päätellä että muiden mielestä ajat hitaasti koska eihän muuten jonoa syntyisi.
Voi tai voi olla ettei.

Se että jonoa ei tarkoita automaattisesti että jonen ensimmäinen ajaisi muiden mielestä hitaasti. Eikö se tarkoita että jono olisi ensimmäisen "syy".


Se on toki totta että hitaat ajoneuvot keräävät herkemmin jonoa, traktori vilkkaalla kaksikaistaisella kantatiellä kerää nopeasti jonon peräänsä.

Pakkaa sekoittaa vielä se että joillain on niin kova kilpailuvietti että takavalot(* nähdessään ehkä jopa kiihdyttää, sen sijaan että hiljentäisivät/sovittaisivat vauhtia edelläajavaan.

Kaikkia ei kiinnosta se tasan rajoitusta ajaminen mutta jokaisella on siihen oikeus.
Oikeus, vai velvollisuus.

Jonossa ajaminen on osalla kuskeista haastavaa kyvyt ei riitä ja voivat siitä jopa stressaantua.

Jos kaikki ajaisi rajoitusten mukaan, niin jonoja ehkä syntyisi vähemmän, vähemmän ohitusarvetta, mutta vaikka kaikki ajaisi rajoitusten mukaan niin se ei estäisi jonojen syntymistä.

tästä voi päätellä että muiden mielestä ajat hitaasti koska eihän muuten jonoa syntyisi.
Jos saavutat edelläolevan, ohitat kerran, toisenkin, niin tuolla lokiikkalla ajat muiden mielestä lujaa. Jos lisäksi ajat ylinopeutta niin siinä muutakin.

Se ei ole mikään mitätön ongelma että joillakki pätkillä on syntynyt tapa missä painostetaan kanssa kuljettajaa ajamaan ylinopeutta, (ja muita viheitä) keskinopeudet ylittää rajoitukset kasvavissa määrin. Josta taasen tulee painetta puuttua nopeuksiin tavalla tai toisella. Valvonta, ei aina riittä, tarvitaan rakenteellisia muutoksia millä pyritään hillitsemään vauhteja.


Silti liikenne on sujuvimmillaan juuri tuossa sakotusrajan alapuolella kun suurin osa mieltää sen sopivimmaksi nopeudeksi.

Osa kuljettajista ei välitä mistään muusta kuin rangaistuksista, jos nopeus eroja halutaan tasoittaa niin yksi konsti on laksea puuttumiskynnystä. Osalla pätkiä se ei auta, jos ei ola sitä aitoa kiinnijäämisen riskiä, eli valvontaa.
 
Ennen autot olivat vielä turvattomampiakin, mutta voihan sen toisinkin päin miettiä. Esim. vaihdetaan renkaat kun urasyvyys 4mm tai ikää yli 2 vuotta. Minusta toi 1.6mm on aivan riittävä, kun sataa paljon sitä muutenkin pudottaa vautia jo näkyvyydenkin takia.





Onhan meillä minimissään se 1.6mm kyllä se pienen (yleisimmät) sateen syrjäyttää ja tiemme tehdään (suunnitteluohje) niin, että niissä on kallistusta joka poistaa sen veden. Kovalla sateella olen uusillakin renkailla pudottanut vauhdin jopa 50:ppiin kun ei eteensä juuri nähnyt. Ajellaan tilanteen mukaan ja tarvittaessa vaikka tien sivuun pysähtyen.

Kapeampi rengas ei ole niin vaativa kuin leveämpi. Vuosien saatossa renkaat on leventyneet.

Siitä huolimatta ennen vanhaan onnettomuuksia sattui, niin lukumääräisesti kuin suhteellisesti ajosuoritteeseen. No lista hyvään kehitykseen vaikuttaneista asioista on toki pitkä.
 
Joskus voi syntyä, joillain pätkillä missä vilkasta liikennettä ja yleinen tapa ajaa ylinopeutta niin ylinopeutta ajavat saavuttavat rajoitustenmukaan ajavan ja ehkä muodostuu jonoa
Tämä paljastaa että ajat vain harvakseltaan liikennöityjä teitä, jos ajat valtateitä Oulun eteläpuolisessa Suomessa niin havaintosi ei päde...
 
Tämä paljastaa että ajat vain harvakseltaan liikennöityjä teitä, jos ajat valtateitä Oulun eteläpuolisessa Suomessa niin havaintosi ei päde...
Aha, miksi ei päde ?
Jos siis mietit kaksikaistaista pätkää, ja vilkas liikenne, niin ohistuspaikat on niukassa, ja väitän että löytyy pätkiä joissa yleinen tapa ajaa ylinopeutta. Se ei ollut pointti, vaan se että ylinopeuttakin ajamalla voi syntyä jonoa.

Hiljaseen aikaa Oulusta etelään, niin silloin ei varmaan pädekkään, jos sää hyvä.
 
Aha, miksi ei päde ?
Jos siis mietit kaksikaistaista pätkää, ja vilkas liikenne, niin ohistuspaikat on niukassa, ja väitän että löytyy pätkiä joissa yleinen tapa ajaa ylinopeutta. Se ei ollut pointti, vaan se että ylinopeuttakin ajamalla voi syntyä jonoa.

Hiljaseen aikaa Oulusta etelään, niin silloin ei varmaan pädekkään, jos sää hyvä.
Tottakai jonoa voi syntyä ajonopeudesta riipumatta, on vaan pirun paljon mukavampaa jos jono etenee edes nopeusrajoituksen mukaista nopeutta.
Tämäkin on toki joidenkin mielestä tuomittavaa ja toimintaan pitää puuttua siitä huolimatta että 5km/h tunnissa kovempaa ajava ei edes teoriassa vaaranna tai vaikuta hitaammin ajavan ajosuoritteeseen millään tavalla.
Mielenkiinnosta kysyn, missä ovat nämä "pätkät" joissa mielestäsi ajetaan aina ylinopeutta? Jos ylinopeudella tarkoitetaan +10km/h mittarin mukaan, niin käytännössä kaikilla Suomessa ajamillani valtateillä toimitaan näin, ja korostan että en vaadi tai halua että muut tekevät näin, haluaisin vain sujuvuutta liikumiseeni.

Tilannetta voisi verrata kaupan kassajonoon. Sinulla on vain yksi ostos ja edessäsi olevalla on täysi ostoskärry, eikö olisi hienoa jos edessä olevalla olisi pelisilmää ja hän antaisi sinun mennä ensin? Mutta kun ei, kaikkien on toimittava ensimmäisenä jonossa olevan ehdoilla, koska hän haluaa noudattaa sääntöjä ja ei varmasti tykkää jos kiilaat hänen edelleen vaikka se ei ajallisesti merkitse hänelle mitään. Hän näkee vain oman napansa ja häntä ei kiinnosta se että muiden asiointi kaupassa olisi sujuvaa.
Sori kun lähti vähän laukalle tämä mutta tulipahan sanottua, suurin osa vuodatuksesta ei edes liity lainaamaani kommenttiin.
 
Läheskään kaikki eivät aja rajoitus +10kmh vauhtia. Varsinkin moottoritiellä on huomannut että yhä useampi ajaa alle rajoituksen.
 
Läheskään kaikki eivät aja rajoitus +10kmh vauhtia. Varsinkin moottoritiellä on huomannut että yhä useampi ajaa alle rajoituksen.
Sanoin mittarin mukaan 10km/h yli rajoituksen, tuosta saat sitten vähentää mittarivirheen joka tietyillä autovalmistajilla voi olla jopa 8km/h.
Moottoritie on hyvä paikka ajaa alle rajoituksen, siellä on helppoa ohittaa. Tosin viimeksi kun ajoin motaria alle 100km/h vauhtia niin yksi auto meinasi ajaa perään, tämä on onneksi melko harvinaista.
Edit. Motarilla näkee nykyisin paljon alle rajoituksen ajavia, ja en tarkoita tätä negatiivisena asiana. Jos ei ole kiire niin on fiksua ajaa 100km/h sen 120km/h sijaan, aika iso ero polttoaineen kulutuksessa. Toisena ilmiönä hitaammin ajavat sähköautot, toimintamatka kasvaa kummasti jos ajaa satasta 120km/h sijaan. Motarille onneksi mahtuu ja ohi pääsee jos haluaa...
 
Viimeksi muokattu:
Noissa nopeusasioissa myös kuljettajan omalla harkinnalla on aika usein sijaa. Tien nopeusrajoitus säädetään yleensä sellaseksi normaalin vaihtelun epäedullisemman pään maksimiksi, esim maanteillä ruuhkainen ja mahdollisesti keliolosuhteiltaan ei niin optimaalinen tilanne. Kesäkeleillä kun liikennettäkään ei paljoa ole, on pieni ylinopeus yleensä ihan turvallista ja yleisen moraalikäsityksen mukaan sallittua, kunhan järki on päässä ja alentaa nopeutta esimerkiksi risteysalueella, jos näkee muuta liikennettä jne.

Tollanen nopeusasioista moralisointi on vähän kyseenalaista, koska kyllä sen nyt jokainen ymmärtää, että ilman muuta liikennettä sen kummemmin se nopeus ei ole samanlainen riskitekijä, kuin ruuhkaisempina aikoina.
 
Läheskään kaikki eivät aja rajoitus +10kmh vauhtia. Varsinkin moottoritiellä on huomannut että yhä useampi ajaa alle rajoituksen.
Motarilla ja muilla nelikaistaisilla teillä siitä ei ole käytännössä mitään haittaa.

Mä saatan itsekin ajella satkun alueella kahdeksaakymppiä, esim. illalla/yöllä kun tässä suunnassa on paljon peuroja liikkeellä, mutta myös päivällä jos ei ole kiire ja fiilistelen vain. Toisaalta seuraan kyllä tarkasti peilejä ja pyrin aktiivisesti välttämään sitä, että perään kertyisi jonoa. Mikäli liikennettä on enemmän, en hidastele.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 201
Viestejä
4 489 439
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom