- Liittynyt
- 03.04.2017
- Viestejä
- 6 526
Tossa automaattivalvonnassa on sekin, että jos/kun tiedetään noi "sakotuspaikat" se edessä ajava voi "kiusatata" tai muuten aiheuttaa takana ajavalle tarvetta tulla entistäkin lähemmäs.Tuossa sakotus käsikirjassa oli kyllä marginaalia sen verran että edelläolevan sekoilut tuskin sakkoa aiheuttaa. Ja jos tuolle rakenneltaisiin automaatti valvontaa niin teknisiä mahdollisuuksia poimia tilanteesta laajempi kuva kuin hetkellinen otos tilanteesta missä turvaväliä hyödynnetään.
Ihan nyky raudallakkin voisi toimia sellainen missä lappua voisi lähettää jos samalla ajonenuvolla jossain aikaikkunassa vasta toistuvasta lähtisi maksulappua.
Muutenkin on joillekin vaikeaa peileistä tunnistaa takana ajavan olevan/onko? liian lähellä. Ohittamisessa on hyvä ottaa vauhtia omalla kaistallaan. Ison auton kuljettaja näkee edessä olevan matalamman yli eli tilanteetkin vaihtelee.
Harvemmin etelässä edes takanaolevaan kiinnittää suurempaa huomiota. Enkä yleensä anna sen itseäni edes häiritä tulevat siellä perässä ja onneksi on noi vakuutukset. Turvavälit ovat kyllä usein turhan lyhyet, mutta niin on autojen määrätkin suuret.
Muutaman peräänajon olen välttänyt katsomalla taustapeiliin tiukemmissa valoihin pysähtymisellä ja tarvittaessa pidentänyt jarrutusmatkaani.