Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Nyt on tuntunut yleistyvän ilmiö, jossa moottoritiellä vasenta kaistaa ajaessani joku päättää toisen perästä lähteä ohittamaan ja vaihtaa vielä kaistaa suoraan eteeni. Tämä siitä huolimatta että olen ollut jo hyvän aikaa vasemmalla kaistalla (en roikkumassa vaan ajamassa ohi tyypillisesti pidemmästä letkasta tai muutamasta autosta) ja selvästi tulossa ohi noin 10-20km/h kovempaa. Silti tehdään joku äkkiliike suoraan etupuskurin eteen ja ohitetaan sitä edessä ollutta muutaman kmh nopeuserolla seuraavat 30 sekuntia samalla kun jono vasemmalla kasvaa.

Eilen ja tänään saanut hypätä jarrulle varmaan 10 kertaa, joista muutama ihan kunnon jarrulla kun joku nissan micra kaartaa yhtäkkiä suoraan eteen. Ei siinä mitään jos vielä haluaa eteeni ohittamaan, mutta sitten saisi kyllä kaasupoljin olla tuttu. Lieneekö ongelmana sitten vauhdin hahmotus. Pakut tätä kyllä pääasiassa harrastaa.
 
Viimeksi muokattu:
No suunnilleen tällaisen asenteenhan minäkin olen pyrkinyt omaksumaan kun on perhettä jo kyydissä. Silti en ymmärrä mikä järki on vetää 20 auton letkaa karavaanarin perässä 75-80km/h 100 alueella. Se ärsyttää että ajetaan ihan tietoisesti alinopeutta koko ajan eikä seuraava mene ohi siitä letkan ensimmäisestä vaikka ohituspaikkoja on. Se on aina tuplasti pidempi se ohitusmatka sille seuraavalle, siksi ensimmäisen pitäisi mennä ohi. Jos ei kykene, vilkku oikealle ja pysäkille päästämään muut ohi. Tämänkin osaavat traktorikuskit yms mutta autoilijat eivät. Tämä siis siellä kaksikaistaisella tiellä, nelikaistaisella vähän toinen juttu juu.
Samoja sankareita me kaikki todistetaan liikenteessä. Minusta tämä urku auki ohituskaistalla kaikkien ohi ja sitten tiukkaan väliin enne ohituskaistan loppumista on yksi seuraamus siitä että koko jono könnää satasen alueella 75-80km/h. Sitten kun se ohituskaista tulee osa haluaa oikeasti helvettiin siitä letkasta liikennettä tukkimasta.
Ajelen suhteellisen usein 9 tietä Tampereelta Jyväskylään ja takaisin. Sillä matkalla on kohtuullisen monta ohituskaistaa. Jos jonossa on jokunen auto edeten reilua satasta, niin likimain jokaisella ohituspätkällä joku paahtaa ohi noin 120-130 lasissa. On sitäkin nähty, ettei ole sen vertaa kärsivällisyyttä ohituskaistan alkuun, vaan painetaan ohi turbo punaisena kilometri ennen ohituskaistaa. Laitan satasen alueella vakkariin 108km/h, (juuri sen verran, ettei pönttökamera välähdä) jolloin todellinen nopeus on 103-104km/h, ja joka kerta näitä on. Sitten kamerapönttöjen kohdalla palaa jarruvalot. Ja niitä pönttöjä riittää ysitiellä

Mutta ei minulla ole pienintäkään ongelmaa sen kanssa, että minut ohitetaan. Sen sijaan se vituttaa rankasti, että kaaharikiilaaja-apinat vaarantavat käytöksellään muiden tielläliikkujien elämän, terveyden ja omaisuuden. Ja ihan näköhavaintojen pohjalta, näiden idioottien päässä olevan paskan määrä korreloi selvästi tiettyjen automerkkien ja käytössä olevien hevosvoimien määrän kanssa.
 
Ajelen suhteellisen usein 9 tietä Tampereelta Jyväskylään ja takaisin. Sillä matkalla on kohtuullisen monta ohituskaistaa. Jos jonossa on jokunen auto edeten reilua satasta, niin likimain jokaisella ohituspätkällä joku paahtaa ohi noin 120-130 lasissa. On sitäkin nähty, ettei ole sen vertaa kärsivällisyyttä ohituskaistan alkuun, vaan painetaan ohi turbo punaisena kilometri ennen ohituskaistaa. Laitan satasen alueella vakkariin 108km/h, (juuri sen verran, ettei pönttökamera välähdä) jolloin todellinen nopeus on 103-104km/h, ja joka kerta näitä on. Sitten kamerapönttöjen kohdalla palaa jarruvalot. Ja niitä pönttöjä riittää ysitiellä

Mutta ei minulla ole pienintäkään ongelmaa sen kanssa, että minut ohitetaan. Sen sijaan se vituttaa rankasti, että kaaharikiilaaja-apinat vaarantavat käytöksellään muiden tielläliikkujien elämän, terveyden ja omaisuuden. Ja ihan näköhavaintojen pohjalta, näiden idioottien päässä olevan paskan määrä korreloi selvästi tiettyjen automerkkien ja käytössä olevien hevosvoimien määrän kanssa.
Ei pienintäkään ongelmaa, mutta muuten vain menee kovasti tunteisiin. Jaksamisia sinne paskapäiden kanssa. Menee se siellä kaaharien paskapäiden päässäkin tunteisiin että niiden halpamerkkien leikkimaasturien ja tila-autojen perässä saa aina könnätä 100 alueella 90-95 kuskin keskittymiskyvystä, hetkellisestä polttoainekulutuksesta, sen hetkisistä maisemista ja peltipoliisien sijainneista riippuen.

Edit: musta siis olis parasta jos ihmiset ajais pääsääntöisesti yli- tai alinopeutta johdonmukaisesti. Ärsyttää se jojoliike ja poukkoilu. Ensin ohi, sitten könnätään tai ensin könnätään ja sit ohituspaikan tullen kiihdytetään. Näihin kahteen tyyppiin törmää päivittäin liikenteessä ihan ympäri maata.
Edit2: muutenkin kaikki ennakoitavuus liikenteessä ois jees, typerää että typerien ihmisten pitää sitä ajotavallaan heikentää.
 
Viimeksi muokattu:
Ajelen suhteellisen usein 9 tietä Tampereelta Jyväskylään ja takaisin. Sillä matkalla on kohtuullisen monta ohituskaistaa. Jos jonossa on jokunen auto edeten reilua satasta, niin likimain jokaisella ohituspätkällä joku paahtaa ohi noin 120-130 lasissa. On sitäkin nähty, ettei ole sen vertaa kärsivällisyyttä ohituskaistan alkuun, vaan painetaan ohi turbo punaisena kilometri ennen ohituskaistaa. Laitan satasen alueella vakkariin 108km/h, (juuri sen verran, ettei pönttökamera välähdä) jolloin todellinen nopeus on 103-104km/h, ja joka kerta näitä on. Sitten kamerapönttöjen kohdalla palaa jarruvalot. Ja niitä pönttöjä riittää ysitiellä

Mutta ei minulla ole pienintäkään ongelmaa sen kanssa, että minut ohitetaan. Sen sijaan se vituttaa rankasti, että kaaharikiilaaja-apinat vaarantavat käytöksellään muiden tielläliikkujien elämän, terveyden ja omaisuuden. Ja ihan näköhavaintojen pohjalta, näiden idioottien päässä olevan paskan määrä korreloi selvästi tiettyjen automerkkien ja käytössä olevien hevosvoimien määrän kanssa.
Sen 108 kun ajaa GPS nopeutta, niin ei pöntöt välähtele, tai korkeintaan tulee huomautus mikä ei johda mihinkään. Helpoin vetää kokoajan sen 8kilsaa yli, ei tarvi himmailla, muuta kuin hidastelijoiden takia.
 
Mielestäni jokainen voi ajaa juuri niin kovaa kuin huvittaa taajamien ulkopuolella. Pääasia että ajaa vaan tasaisesti ja ennakoitavasti sitä nopeuttaan. Eli vaikka +10km/h tai vaikka -5. Eikä siten että välillä mennään 15 alle rajoituksen ja ohituspaikan kohdalla sitten +20. Ja jos ei itse uskalla/halua ohittaa niin ei roiku sen letkaa vetävän ihan perseessä kiinni. Pitkän rekan ja jonkin junnaajan ohittaminen väkisin kerralla on epämiellyttävää.

Mutta onhan sitä taas viikon sisään outoja suorituksia näkynyt. Liityin motarille selvään väliin niin pakettiauto yritti vetää väliä kiinni etten vaan tulisi hänen eteensä. No lähdin leikkiin mukaan vaikkei pitäisi ja kaasu pohjassa kiihdytin että sain ängettyä silti pakun ja edessä olevan väliin. Melko pienillä turvaväleillä ja tottakai heti seisomaan jarrulle etten vedä edessä olevan konttiin. Ja siitä sitten vasemmalle ja taivaanrantaan :D

No äsken ajoin Kehä 1 vakkari 90km/h kuten aina vasenta kaistaa. Vasemmalla kaistalla joku ajelee Model 3:lla ehkä 80km/h ja vaihdan oikealle menemään ohi kun liikun selvästi kovempaa. No siitähän se riemastuu ja alkaa ajaa rinnalla tehden sellaisia mini kiihdytyksiä. Eli kiihdyttää siten että Teslan nokka hieman oman auton edellä jonka jälkeen vähän löysää että jää pari metriä ja uudestaan varmaan täyskiihdytys siihen rinnalle/edelle. Kameran kohdalla jäi sitten äkkiä ensin 50m ja pikkuhiljaa siitä kauemmas. Pettyi varmaan kun en provosoitunut vaan jatkoin kokoajan samaa vauhtia.
 
Jatkoin sittenkin sääntö ketjuun
Ajelen suhteellisen usein 9 tietä Tampereelta Jyväskylään ja takaisin. ...
Mainitsin aiemmin jonkin toisen tien Tampereen suunnalta, piti silloin kysyä, mutta en löytänyt linkkiä siihen väliin. Kysymys noin yleensä pirkanmaalaisille. ja liikennesäännöistä tietäville.

Eli gmaps linnkki motarin ramppi 3 tielle, ennen Tamperetta. Kysymys mikä kamera-autolla ( sen kohdalla) on korkein sallittu nopeus.

Onko tosiaan edeltävä kuudenkympin tikkari (gmaps) voimassa.
kuva_2024-08-06_220759886.png

Kiihdytyskaistan päässä on sitte motarin tikkari.

Eli mikä rajoitus punaisen ympyrän kohdalla. aiemmin opetettu että kiihdytyskaistallakkin mennään sen rajoituksen mukaan mikä sinne tullessa.
kuva_2024-08-06_221303248.png


Jos tuolla todella noin oikeasti, niin oma tulkinta, kiihdytyskaistalla sovitetaan liikenne sen motarin vauhtiin, eikä siis max 60, tai max 80. Mutta ajatus jos perässä tuleva tutka-auto voisi kirjoitella lappua 120km/h kuuden kympin alueella.

Hämeenlinnassa ja siitä etelään niin taitaa olla järjestäin rampeilla jo "motari" tikkari.
 
Ajelen suhteellisen usein 9 tietä Tampereelta Jyväskylään ja takaisin. Sillä matkalla on kohtuullisen monta ohituskaistaa. Jos jonossa on jokunen auto edeten reilua satasta, niin likimain jokaisella ohituspätkällä joku paahtaa ohi noin 120-130 lasissa. On sitäkin nähty, ettei ole sen vertaa kärsivällisyyttä ohituskaistan alkuun, vaan painetaan ohi turbo punaisena kilometri ennen ohituskaistaa. Laitan satasen alueella vakkariin 108km/h, (juuri sen verran, ettei pönttökamera välähdä) jolloin todellinen nopeus on 103-104km/h, ja joka kerta näitä on. Sitten kamerapönttöjen kohdalla palaa jarruvalot. Ja niitä pönttöjä riittää ysitiellä

Mutta ei minulla ole pienintäkään ongelmaa sen kanssa, että minut ohitetaan. Sen sijaan se vituttaa rankasti, että kaaharikiilaaja-apinat vaarantavat käytöksellään muiden tielläliikkujien elämän, terveyden ja omaisuuden. Ja ihan näköhavaintojen pohjalta, näiden idioottien päässä olevan paskan määrä korreloi selvästi tiettyjen automerkkien ja käytössä olevien hevosvoimien määrän kanssa.

Tästä itseasiassa ihan tuore esimerkki. Ajelin tuossa lahdesta tamperetta kohti lyhyen possujunan perässä, jota veti joku työmaa-pickup. Vauhti oli satasen alueella jotain 90 luokkaa. Pickuppiin oli liimautuneena kiinni joku katumaasturi ja tämän takana sedan. Useista paikoista huolimatta kumpikaan ei lähtenyt pickupista ohi, mutta pitivät toisiinsa sellaista väliä, että ohitus oli myös mulle täysin mahdoton skenaario. Mun takakonttiin liimautuneena oli taas joku mersu, jonka kuljettaja ei käsien heilumisesta päätellen ollut ihan tyytyväinen tilanteeseen tai siihen, että kehtasin pitää sitä noin 3-4 sekunnin turvaväliä.

No, ihan alta puolisen kilometriä ennen pätkän ainoaa ohituskaistaa eteen tuli vielä traktori+vaunu yhdistelmä, joka blokkasi kunnolla näkyvyyden eteenpäin ja ajeli neljääkymppiä. Tullaan sadan metrin päähän ohituskaistasta (tähän mennessä olen kuronut turvavälin aika olemattomiin koska vauhti on mitä on, ja ohituskaista alkaa ihan kohta). Ja mitä tekee mersu. Paahtaa mun ja koko jonon tästä alkaen, kun ohituskaista alkaa ihan heti risteyksen jälkeen. Itse sain kivet lasiin tosta no-go-zonelta ja jos joku edelläolevista olisi päättänytkin kääntyä vähän myöhäisellä ryhmityksellä, olisin varmaan vieläkin tuolla asiaa selvittelemässä.

Myöhemmin Tampereen päässä sitten lyhyessä ajassa muutama perinteinen motariuuno, joiden nopeus alkaa nousta kun tullaan rinnalle ja muuta perseilyä. Onneksi on matala verenpaine.
 
Nyt on tuntunut yleistyvän ilmiö, jossa moottoritiellä vasenta kaistaa ajaessani joku päättää toisen perästä lähteä ohittamaan ja vaihtaa vielä kaistaa suoraan eteeni. Tämä siitä huolimatta että olen ollut jo hyvän aikaa vasemmalla kaistalla (en roikkumassa vaan ajamassa ohi tyypillisesti pidemmästä letkasta tai muutamasta autosta) ja selvästi tulossa ohi noin 10-20km/h kovempaa. Silti tehdään joku äkkiliike suoraan etupuskurin eteen ja ohitetaan sitä edessä ollutta muutaman kmh nopeuserolla seuraavat 30 sekuntia samalla kun jono vasemmalla kasvaa.

Eilen ja tänään saanut hypätä jarrulle varmaan 10 kertaa, joista muutama ihan kunnon jarrulla kun joku nissan micra kaartaa yhtäkkiä suoraan eteen. Ei siinä mitään jos vielä haluaa eteeni ohittamaan, mutta sitten saisi kyllä kaasupoljin olla tuttu. Lieneekö ongelmana sitten vauhdin hahmotus. Pakut tätä kyllä pääasiassa harrastaa.
Oli letkaa tai ei, niin nää kyllä ärsyttää. Yksittäisen vilkaisun aikana voi olla vaikea hahmottaa sitä kuinka nopeasti joku saavuttaa, mutta jos niitä peilejä vilkuilisi parikin kertaa ohitustarpeen lähestyessä, niin ehkä jotkut hälytyskellot soisivat, ettei tuohon väliin kannata ehkä tunkea.

No, niille kun antaa tööttiä ja valoshown merkiksi siitä, että nyt tuli vissiin törttöiltyä, niin ehkä ne siitä oppii kattomaan kahdesti. Itse nimittäin tein vastaavan tempun aikanaan suht kokemattomana kuskina, kun liityin 80:n tielle ja siitä pikaisesti ohittamaan edellä ajavaa ilman riittävää havainnointia. Kyllä siinä pohti valintojaan kahdesti, kun tajusi, että sitä olis saattanu olla ojassa sen toisen auton kanssa odottamassa apua.

Kaikki tekee joskus virheitä. Noissa pitää itse ohittajana olla valppaana. Ojan pohjalla ei hirveästi lohduta tietää, että se oli sen toisen syy. Mikäli siinä ylipäätään on niin onnekas, että edes pohtii mitään.
 
Kävelin toimistolle aamulla ja olin jo astumassa suojatielle. Katsoin, että kauempaa tuleva Volvo tuleekin muuten aika pirun kovaa. Pakoputki pörisi kiihdytyksessä, Volvo oli täynnä kaikkia Amistuning-teippejä, sisällä istui nuoria ja suuntana ilmeisesti ammattikoulu. Jouduin sitten perääntymään, kun Volvo kiskaisi varmaan 80 lasissa 40-rajoituksella nenän edestä. Ai että kun olisi taas toivonut poliisia tuohon tilanteeseen silminnäkijäksi. Tuo on semmoinen suojatie, että siinä saa havainnoida tarkkaan jalankulkijoita, vaikka ajaisi ihan nopeusrajoituksen mukaan. Aivan uskomattoman tyhmää kaahata tuplanopeudella klo 8 aamuruuhkassa siinä, mutta kuskin aivot tuskin vielä kehittynyt tarpeeksi ymmärtääkseen riskejä.

Kerran suojatiellä auto töytäisi, kun pakukuski näpräsi kännykkää pysähtymättä suojatielle. Ei edes huomannut, vaikka läimäisin kämmenellä kylkeä ja ajoi vielä heti perään kännykkä kourassa kolmion takaa toisen auton eteen. Jotenkin siinä hämmentyi ja säikähti niin paljon, että ei ehtinyt katsoa rekkaria ennen kuin oli liian myöhäistä. Tuossakin olisi kortti lähtenyt komeasti.
 
Jep. Näille 18-vuotiaille amiskuskeille voisi myös jakaa keltanokka liikenteessä -lippikset, niin jalankulkijat osaa varoa :D
Ei olisi yhtään pahitteeksi laittaa ekaksi ajokorttivuodeksi sitä 80km/h lätkää auton perään ja erillinen kakkosvaiheen ajo-/käsittelykoe jossa saa sen lätkän pois hyvällä suorituksella tai puolen vuoden / vuoden välein uutta yritystä että saisi lätkän pois.
 
Ei olisi yhtään pahitteeksi laittaa ekaksi ajokorttivuodeksi sitä 80km/h lätkää auton perään ja erillinen kakkosvaiheen ajo-/käsittelykoe jossa saa sen lätkän pois hyvällä suorituksella tai puolen vuoden / vuoden välein uutta yritystä että saisi lätkän pois.
Joskus oli, mutta kuuelma poistettiin sen takia että enemmän haittaa.

Mutta kortti hyllylle hetkeksi jos töpseksii , ja jos ja kun nuoret ajaa alle 18v sen kortin, niin aijoaika ja aluerajoituksia, ja 18v ja kakkosvaihe, nuhteettomalla taustalla saisi pois.

Tehoamisen edellytys toki valvonta, rekkarri tunnistusta, myös automaatti valvontaan, joka sieltä poimisi potenttiaalisia esille. No en kuvittele että iltapartio kerkiäisi nuoren näköisiltä kuskeilta korttia kyseleen, jos ei ajokiellosakaan olevia autoa kerkiä poimiin.

Mutta jos uhka että pysyvää korttia hakiessa vilastaan takautuvasti viimeiset kuvat, niin pysävän sijaan otetaankin pariksi viikkoa kortti kokonaan pois.

No, nuori elää hetkessä, joten kiinnostaa vain jos heti puututaan.
 
Liikenneympyröiden sisällä kiihdyttelijät - siis silloin kun poistumisliittymässä on suojatie.

Eihän kukaan tavallisessakaan risteyksessä aja niin, että ensin hidastaa, mutta sitten juuri ennen kääntymistä laittaa lapun pohjaan.
 
Oli letkaa tai ei, niin nää kyllä ärsyttää. Yksittäisen vilkaisun aikana voi olla vaikea hahmottaa sitä kuinka nopeasti joku saavuttaa, mutta jos niitä peilejä vilkuilisi parikin kertaa ohitustarpeen lähestyessä, niin ehkä jotkut hälytyskellot soisivat, ettei tuohon väliin kannata ehkä tunkea.

Tässä toki voisi myös ohituskaistalla rullailija huomioida sen, että ohitettavien kaistalla joku saavuttamassa edellä ajajaa. Itse ajelen GPS:n mukaan tikkunopeutta (no ehkä vähän yli), ja jotkut kovaa menijät osaavatkin huomioida, sen etteivät pakota nopeusrajoituksia suurinpiirtein seuraavia jarruttelemaan joko sovittamalla vauhtinsa ajoissa niin, että pääsevät ajoissa ohi, tai hidastamalla hieman, että pääsevät ohi, kun se rekka/paku/muu hidas on ohitettu.

Jotkut taas päästelevät siihen viereen, ja pakottavat jarruttamaan edellä olevan perään. Sikäli ymmärrän hyvin, että jotkut lähtee siihen ohitukseen ja eteen 'ajoissa'.
 
Kävelin toimistolle aamulla ja olin jo astumassa suojatielle. Katsoin, että kauempaa tuleva Volvo tuleekin muuten aika pirun kovaa. Pakoputki pörisi kiihdytyksessä, Volvo oli täynnä kaikkia Amistuning-teippejä, sisällä istui nuoria ja suuntana ilmeisesti ammattikoulu. Jouduin sitten perääntymään, kun Volvo kiskaisi varmaan 80 lasissa 40-rajoituksella nenän edestä. Ai että kun olisi taas toivonut poliisia tuohon tilanteeseen silminnäkijäksi. Tuo on semmoinen suojatie, että siinä saa havainnoida tarkkaan jalankulkijoita, vaikka ajaisi ihan nopeusrajoituksen mukaan. Aivan uskomattoman tyhmää kaahata tuplanopeudella klo 8 aamuruuhkassa siinä, mutta kuskin aivot tuskin vielä kehittynyt tarpeeksi ymmärtääkseen riskejä.

Kerran suojatiellä auto töytäisi, kun pakukuski näpräsi kännykkää pysähtymättä suojatielle. Ei edes huomannut, vaikka läimäisin kämmenellä kylkeä ja ajoi vielä heti perään kännykkä kourassa kolmion takaa toisen auton eteen. Jotenkin siinä hämmentyi ja säikähti niin paljon, että ei ehtinyt katsoa rekkaria ennen kuin oli liian myöhäistä. Tuossakin olisi kortti lähtenyt komeasti.

En kyllä itse ylitä ensimmäistäkään suojatietä ilman, että katson muuta liikennettä. Vaikka minulla olisi oikeus kävellä suojatielle, niin jään katselemaan kännykkää tai lintuja selkä suojatiehen päin. Jos joku muu pysäyttää autot, niin toki menen myös minä. Liikennevaloja silmäilen lähinnä viitteelisinä ja menen tien yli, jos olen sitä mieltä, että se on turvallista ja vaikka päin punaisia. En näe järkeä odotella yksinäni risteyksessä, kun se räppää neljään suuntaan vihreitä jonkun musiikkirasian ohjelman mukaan.
 
En kyllä itse ylitä ensimmäistäkään suojatietä ilman, että katson muuta liikennettä. Vaikka minulla olisi oikeus kävellä suojatielle, niin jään katselemaan kännykkää tai lintuja selkä suojatiehen päin. Jos joku muu pysäyttää autot, niin toki menen myös minä.
Autoilijana taas mikään ei ole ärsyttävämpää kuin tällaiset haaveilijat joista ei ota selvää onko ne nyt tulossa sinne suojatielle vai ei. :facepalm:
 
Autoilijana taas mikään ei ole ärsyttävämpää kuin tällaiset haaveilijat joista ei ota selvää onko ne nyt tulossa sinne suojatielle vai ei. :facepalm:

Muutama viikko sitten joku tyyppi meinasi mennä suojatielle, kääntyi, otti muutaman askeleen pois, kääntyi takaisin ja juoksi suojatielle. Vähän meinasi jäädä alle.
 
Tässä toki voisi myös ohituskaistalla rullailija huomioida sen, että ohitettavien kaistalla joku saavuttamassa edellä ajajaa.
Jos ovat saavuttamassa niin silloin he vaihtavat kaistaa ajoissa vasemmalle, eikä vasta sitten kun vasemmalla ajava on oikealla ajavan takapuskurin kohdalla. Tästä siis puhuin. Vasemmalla kaistalla ei tarvitse huomioida oikean kaistan vetävyyttä eikä pitäisi olla mitään syytä kokoajan olla jalka jarrun päällä kun ohitetaan ajoneuvoja jos joku vaikka kääntää suoraan eteen; Näin ei saa koukata vaikka kuinka olisi itse saavuttamassa edellä ajavaa. Jos näin on käynyt, on jo tehnyt arviointivirheen ja havahtunut liian myöhään. Tällöin tulisi pysyä siellä oikealla kunnes on mahdollisuus siirtyä vasemmalle kaistalle muita häiritsemättä. Tästä nämä kaiketi sitten johtuvat, unelmoidaan kotisohvasta ja aivokuolleena ajetaan edellä ajavan peräluukkuun, sitten katsomatta kaista vasemmalle.
 
Tässä toki voisi myös ohituskaistalla rullailija huomioida sen, että ohitettavien kaistalla joku saavuttamassa edellä ajajaa. Itse ajelen GPS:n mukaan tikkunopeutta (no ehkä vähän yli), ja jotkut kovaa menijät osaavatkin huomioida, sen etteivät pakota nopeusrajoituksia suurinpiirtein seuraavia jarruttelemaan joko sovittamalla vauhtinsa ajoissa niin, että pääsevät ajoissa ohi, tai hidastamalla hieman, että pääsevät ohi, kun se rekka/paku/muu hidas on ohitettu.

Jotkut taas päästelevät siihen viereen, ja pakottavat jarruttamaan edellä olevan perään. Sikäli ymmärrän hyvin, että jotkut lähtee siihen ohitukseen ja eteen 'ajoissa'.
Tämä. Varsinkin nämä ikuisuuskihnuttajat voisi huomioda tarpeen päästä vasemmalle kun tulee muuta autoa väliin. Tämmöiseltä vakkarikihnuttajalta se ei vaadi kuin pari napin painallusta vakkariin, itsekin teen näin jos pussitus uhkaa. Sitten taas jos oikealla uhkaa pussitus niin ajoissa eteen tai myöhemmin taakse.
 
Jos ovat saavuttamassa niin silloin he vaihtavat kaistaa ajoissa vasemmalle, eikä vasta sitten kun vasemmalla ajava on oikealla ajavan takapuskurin kohdalla. Tästä siis puhuin. Vasemmalla kaistalla ei tarvitse huomioida oikean kaistan vetävyyttä eikä pitäisi olla mitään syytä kokoajan olla jalka jarrun päällä kun ohitetaan ajoneuvoja jos joku vaikka kääntää suoraan eteen; Näin ei saa koukata vaikka kuinka olisi itse saavuttamassa edellä ajavaa. Jos näin on käynyt, on jo tehnyt arviointivirheen ja havahtunut liian myöhään. Tällöin tulisi pysyä siellä oikealla kunnes on mahdollisuus siirtyä vasemmalle kaistalle muita häiritsemättä. Tästä nämä kaiketi sitten johtuvat, unelmoidaan kotisohvasta ja aivokuolleena ajetaan edellä ajavan peräluukkuun, sitten katsomatta kaista vasemmalle.
Näissä varmaan taustalla monenlaista.

- Ei katsota ennen kaistanvaihto päätöstä, ja mikä pahinta villkukin vilahtaa vasta kun aletaan vaihtaa kaistaa, jos silloinkaan, todella vaaralliset, ei sattumaa että motarin vaarallisin tilanne on kaistanvaihto.

- Taaksepäin on vaikea arvioida etäisyyksiä, eli katsottu, nähty, ja vaihdetaa eteen , nämä niitä jotka vaihtavat ohitettuaan takaisinkin eteen. Oma ryhmä sitten ne jotka myös kontissa roikkuvat.

- Tahalliset, näissä on heitä jotka kaasun hölläämisen sijaan, lisäävät vähän vauhtia että pääsevät siihen eteen, eli nähty, havaittu ja ymmäretty , mutta silti vaihdetaan eteen, kun eteenpäästy, niin sitten voikin palata siihen lähtönopeuteen.

- Pusiinjäämistä välttelevät, ehkä ymmärettävää, mutta eivät sinänsä kiilaaa, vaan vaihtavat ajoissa ja ehkä nostavat nopeuttakkin, jos se ei ylitä sitä kriittistä kipurajaa. Vilkkukin toimii.

Osa sitten moniosaajia, ja alku sysäys voi olla hetkeksi pusiinjäämisen pelko.


Edit, yksi käänteinen. liittyy kontissa roikkujiin, jos oikealla jono saavuttaa hitaamman, niin ensimmäinen vaihtaa vasemmalle, niin seuraava jatkaa oikealla, ehkä jopa vauhtia nostean. ehkä siellä joku aivo adaptiivinen, joka kirii seuraavaan sen minimi turvavälin.

Jonnet sitten erikseen, ne voi omaksi huvikseen koukata vielä eteen.
 
Viimeksi muokattu:
Liikenteessä ja yleisesti muutenkin olen huomannut, että tietynlainen piittaamattomuus ja välinpitämättömyys on yleistynyt vuosien varrella. Samoin täydellinen liikennepelisilmän puute. Jälkimmäiseen vaikuttaa ajokorttiuudistus, joka vähensi ajotunteja. Mutta mistä sellainen uskomaton kusipäisyys kumpuaa? Kännykän käyttö ajossa selittää osan, mutta onko kyse itsekeskeisyydestä, totaalisesta osaamattomuudesta vai kummastakin.
 
Liikenteessä ja yleisesti muutenkin olen huomannut, että tietynlainen piittaamattomuus ja välinpitämättömyys on yleistynyt vuosien varrella. Samoin täydellinen liikennepelisilmän puute. Jälkimmäiseen vaikuttaa ajokorttiuudistus, joka vähensi ajotunteja. Mutta mistä sellainen uskomaton kusipäisyys kumpuaa? Kännykän käyttö ajossa selittää osan, mutta onko kyse itsekeskeisyydestä, totaalisesta osaamattomuudesta vai kummastakin.

Varmaan silläkin on osuutensa että nykyään joka 10. ajaa huumeissa tai muissa lääkkeissä.
 
Varmaan silläkin on osuutensa että nykyään joka 10. ajaa huumeissa tai muissa lääkkeissä.
Onko tälle jotain lähdettä. Yritin etsiä
Selliasen löysin että joka kymmennes on jossain kysellyssä ajannut joskus alkoholin vaikutuksen alaisena, mutta se lähinnä alle rangaistavan.
Prosenttuaalisesti (ja ehkä 2000 luvulla lukumääriäsesti) alkoholin vaikutuksen alaisena (rangaistavat) on vähentynyt, muiden kiellettyjä alaisena lisääntynyt sitten vuositauhannen vaihteen, osa huume tilastoista johtuu tokin testauksen lisääntymisestä, ja pienetkinäkyy.

Mutta jos alkoholin alaisena arvio että joka viidessadas liikenteessä, niin vaikka muita olisi toinen mokoma, niin ollaa vielä kaukana joka kymmennes.

*********************

Ajokortti uudistukessta, niin en ihan allekirjoita sitä, ei tuolla ne monivaihsen käyneet näy edukseen, eikä sitä vanhemmat. Nuorista tiedä, aina ne on tilastokärkeä pitäneet, eikä vanhemman väen jutut nuoruus kohelluksista häivä nyky nuorille.
 
Onko tälle jotain lähdettä. Yritin etsiä
Selliasen löysin että joka kymmennes on jossain kysellyssä ajannut joskus alkoholin vaikutuksen alaisena, mutta se lähinnä alle rangaistavan.
Prosenttuaalisesti (ja ehkä 2000 luvulla lukumääriäsesti) alkoholin vaikutuksen alaisena (rangaistavat) on vähentynyt, muiden kiellettyjä alaisena lisääntynyt sitten vuositauhannen vaihteen, osa huume tilastoista johtuu tokin testauksen lisääntymisestä, ja pienetkinäkyy.

Mutta jos alkoholin alaisena arvio että joka viidessadas liikenteessä, niin vaikka muita olisi toinen mokoma, niin ollaa vielä kaukana joka kymmennes.

*********************

Ajokortti uudistukessta, niin en ihan allekirjoita sitä, ei tuolla ne monivaihsen käyneet näy edukseen, eikä sitä vanhemmat. Nuorista tiedä, aina ne on tilastokärkeä pitäneet, eikä vanhemman väen jutut nuoruus kohelluksista häivä nyky nuorille.

En löytänyt lähdettä mutta jos joka 5-10. suomalainen käyttää rauhottavia/ahdistuslääkkeitä, yleensä bentsoja. Ja niistähän ei saa rattijuopumusta jos on resepti. Eli siis ihan laillisesti autoilee tokkurassa.

Jossain lehdessä tuosta oli joskus juttua. Sitten on kaikki korvaushoidot yms, ja amfetamiini lienee yleisin laiton aine liikenteessä. Varmaan mitään kattavaa tilastoa ei edes ole, kun eihän kaikkia autoilijoita testata.
 
En löytänyt lähdettä mutta jos joka 5-10. suomalainen käyttää rauhottavia/ahdistuslääkkeitä, yleensä bentsoja. Ja niistähän ei saa rattijuopumusta jos on resepti. Eli siis ihan laillisesti autoilee tokkurassa.

Jossain lehdessä tuosta oli joskus juttua. Sitten on kaikki korvaushoidot yms, ja amfetamiini lienee yleisin laiton aine liikenteessä. Varmaan mitään kattavaa tilastoa ei edes ole, kun eihän kaikkia autoilijoita testata.
Ok.
Arvioita käytöstä tehdään sen mukaan mitä testi tuloksia valvonnassa, mitä onnettomuuksista jne. ja sitte kysely tutkimuksia.

Mutta jos vedetään raja riittävän alas, väsyneet, tunteissaa, alkoholia veressä, jotain lääkettä käyttänyt, niin varmaan pidemmässä jonossa alkaa osumia oleen, jos vielä vähän ajankohtaa sovitetaan.

En kuitenkaan sitä usko että viitattu ongelma porukka yksiomaan olisi lääke, huume, alkoholi vaikutuksissa. Lääke, terveys jutuissa se kortti lähtee herkästi huiliin lääkrin toimesta jos ajokykyy alentunut niin paljon.
 
Lakkauta liikkuva poliisi ja muutenkin kanavoi rahat peltitölkkeihin, jotka rahastavat väärässä paikassa. Ihmettele tulosta. Ole poliitikko.

Pääsi kyllä poliisihallitukselta totuuskin ulos vahingossa. Rajoituksia saatettaisiin kunnioittaa vähän enemmän, jos ne olisivat oikeasti ajantasalla. Kukapa ei olisi ajellut kilometrikaupalla vaihtuvanopeuksista motaria 60-80 km/h jo poistuneet haitan takia. Yleensä myös rankkasateen/lumen takia alennettu nopeus on voimassa juuri sillä alueella, jossa keli on ok.
Lain mukaan ajonopeus on sovitettava olosuhteiden mukaan, eikä rajoituksen mukainen nopeus ole aina tilanteeseen sopivin, muistuttaa poliisiylitarkastaja Pasi Rissanen Poliisihallituksesta.

e: Itse jutun aiheeseen (koulujen alku ja lisätarkkailu) liittyen. Eipä paljoa taida koulujen edessä näkyä pönttöjä kuvia ottamassa?
 
Tässä toki voisi myös ohituskaistalla rullailija huomioida sen, että ohitettavien kaistalla joku saavuttamassa edellä ajajaa. Itse ajelen GPS:n mukaan tikkunopeutta (no ehkä vähän yli), ja jotkut kovaa menijät osaavatkin huomioida, sen etteivät pakota nopeusrajoituksia suurinpiirtein seuraavia jarruttelemaan joko sovittamalla vauhtinsa ajoissa niin, että pääsevät ajoissa ohi, tai hidastamalla hieman, että pääsevät ohi, kun se rekka/paku/muu hidas on ohitettu.

Jotkut taas päästelevät siihen viereen, ja pakottavat jarruttamaan edellä olevan perään. Sikäli ymmärrän hyvin, että jotkut lähtee siihen ohitukseen ja eteen 'ajoissa'.
Kun mä ajan tasaista nopeutta, niin siihen on kaikkien muiden helpompi sovittaa se oma toimintansa - oli se sitten vaihto ajoissa, kiihdytys tai hidastaminen.

Mikäli tämä ohitettavien kaistalla rekkaa saavuttava ei tee minkäänlaisia peliliikkeitä, kuten vaikka osoita aikomustaan näyttämällä suuntamerkkiä, niin oletan hänen pysyvän kaistallaan (noh, kuten edellisessä viestissä tuli todettua, niin valppaana pitää edelleen olla). Joko odotetaan kiltisti että sen kaistanvaihdon voi suorittaa turvallisesti tai sitten se kaistanvaihto tehdään ajoissa, jolloin vasuria ajava kerkeää sopeuttamaan ajonopeutensa. Ärsyttäväähän se on, jos joutuu hirveästi hidastamaan, mutta paljon parempi vaihtoehto kuin se, että sieltä hyökätään viime hetkellä eteen. En toisaalta myöskään halua ehdoin tahdoin ketään pussittaa, joten fiksusti suoritettu vaihto ei ärsytä vaikka se tarkoittaisi hidastamista.

Jos itse havaitsen oikealla kaistalla ajaessani jonkun saavuttavan minua, niin annan hänen usein ohittaa ensin, vaikka se tarkottaisi oman nopeuteni laskemista hetkellisesti. Minun kaistanvaihtajana tulee sovittaa vauhtini muuhun liikenteeseen, eikä niin, että muut sovittavat vauhtini minun kaistanvaihtooni. Tapauskohtaisesti jos edessä on vaikka yksi hitaampi ajoneuvo ja väliä takaa tulevaan on vielä riittävästi, niin polkasen kaasua ja menen siitä ohitettavasta ripeästi ohi, ettei sen takaa tulevan tartteis hidastaa. Jos ohitettavia on useampia ja/tai väli on kuroutunut jo liian lyhkäseksi takana tulevan kanssa, niin odotan kiltisti ja annan nopeampien mennä ensin.

e: Tässä ketjussa oli joitain kuukausia sitten (?) juttua Ilta-Pulussa julkaistusta videosta, jossa oikean kaistan autoilija lähti väistämään rampilta tulijaa, huomasikin vieressä olevan jonkun ja liian jyrkän korjausliikkeen takia auto lähti hanskasta. Jos tässäkin oltaisiin noudatettu sitä tapaa, että kaistanvaihtaja sovittaa nopeutensa, niin mitään ei olisi käynyt.

Eilen töistä lähtiessä tulin kiihdytyskaistan alkuun ja katsoin, että tuon pakun takana on sopiva paikka, koska väliaikainen ajopeli ei ollut siitä ärhäkämmästä päästä, joten en uskonut kerkeäväni sen eteenkään. Puolessa välissä kohtuu lyhyttä kiihdytyskaistaa huomasin, että se paku on edelleen takana ja mulla oli ehkä 60 km/h vauhtia. Mun alkuperäisen arvion mukaan se paku olis ollut jo siinä vaiheessa mun kohdalla ja oisin päässyt liittymään ruuhka-ajan mukaiseen liikennenopeuteen oikein näppärästi sen taakse. Nyt sen pakun takana jouduttiin luultavasti jarruttelemaan ja edesauttamaan ruuhka-ajan aina niin vittumaista haitariliikennettä. Olis vaan painanu sitä omaa vauhtiaan, niin ei olis takana tulleiden tarvinnu jarruttamisen sijaan kuin ehkä nostaa kaasua hetkeks, jos sitäkään, koska ampaisin siitä sitten väljemmälle vasurille.
 
Viimeksi muokattu:
Minua taas tuossa hiljattain ihmetytti, että miksi osa tuntuu ajavan jotain tiettyä samaa nopeutta rajoituksista tai olosuhteista piittaamatta? Maantiepätkällä jossa rajoitus vaihtelee pääasiassa 80 ja 100 välillä oli taas paljon autoja jotka 100 alueella jäivät taakse ja 80 alueella olivat sitten takapuskurissa kiinni. Itse tiedän autoni mittarivirheen ja pyrin ajamaan suunnilleen rajoitusta. Lisäksi taajamissa joiden kohdalla rajoitus putoaa 60 km/h nuo vaikuttaa haluavan ajaa ihan selkeästi yli rajoituksen.

Ihmetyttää vain. Luulisi että nuo jotka ajaa noiden taajamien kohdilla ja 80 alueilla ylinopeutta ajaisivat sitten noilla 100 km/h alueilla ainakin sitä satasta, mutta ilmeisesti eivät uskalla? En ymmärrä että mikä järki tuossa on.
 
Yksi ärsytyksen aihe on sorateillä köröttelijät. Mökkireissujen takia joutuu ajalemaan niitä paljon ja monille sorapintainen tie tuntuu olevan syy puolittaa nopeus. Pahinta on se, että noissa ei yleensä mahdu helposti ohi. Maantiellä voisi vain pyyhkäistä köröttelijöistä ohi.
En tiedä että minkälaisesta soratiestä tässä nyt puhutaan. Mutta minulla tulee silloin tällöin ajeltua yhtä soratietä jossa ei todellakaan monessa kohtaa uskalla ajaa kovin lujaa, koska näkyvyys eteenpäin on mutkien ja mäkien takia olematonta. Tie on juuri tuollainen jossa monessa paikassa mahtuu juuri ja juuri kaksi autoa rinnakkain, ja sen takia vastaantulijan tullessa nopeutta on syytä vähän pudottaa, tai muutoin joutuu ajamaan koko ajan vähän vaarallisenkin lähellä tien reunaa. Jos tuolla tiellä painaa muutamia suoria lukuunottamatta menemään jotain 80 km/h, niin ei paljoa jää aikaa reagoida jos joku tuleekin vastaan. Pimeällä tuollainen tie on tavallaan jopa turvallisempi, koska vastaantulevan valot näkee jo mutkan tai mäen takaa.
 
Kuten joku jo mainitsi, nuo oikealta kaistalta tiukkaan väliin alinopeutta liittyvät. Itsellä veti Saab kuski tänään kyllä päivän rajuimmat. Ajelin 120kmh rajoituksen mukaisesti ja turvavälillä, ketään ei takanani ja Saabisti päättää että rekan takana köröttely riittää nyt ja vaihtaa suoraan eteeni reilua 80kmh vauhtia, niin nopeasti etten ehtinyt kuin hipaista jarrupoljinta ja auton hätäjarrutusjärjestelmä sai slaakin. Väläytin pari kertaa valoja, ja kun kuski vihdoin sai hinattua itsensä rekan eteen ja veti taas puolestaan rekan eteen mallia metri keulasta sain sentteriä joltain 50v Saab club Finlandin jäseneltä.
 
Kuten joku jo mainitsi, nuo oikealta kaistalta tiukkaan väliin alinopeutta liittyvät. Itsellä veti Saab kuski tänään kyllä päivän rajuimmat. Ajelin 120kmh rajoituksen mukaisesti ja turvavälillä, ketään ei takanani ja Saabisti päättää että rekan takana köröttely riittää nyt ja vaihtaa suoraan eteeni reilua 80kmh vauhtia, niin nopeasti etten ehtinyt kuin hipaista jarrupoljinta ja auton hätäjarrutusjärjestelmä sai slaakin. Väläytin pari kertaa valoja, ja kun kuski vihdoin sai hinattua itsensä rekan eteen ja veti taas puolestaan rekan eteen mallia metri keulasta sain sentteriä joltain 50v Saab club Finlandin jäseneltä.
Miten usein muuten porukka täällä noita senttereitä näkee ajaessaan ja kuinka usein päätyy polkaisemaan jarrua kunnolla?

Itsellä on muistissa kaikilta vuosilta vain 1 sentteri, kun ajoin tyhjällä motarilla tasaista vauhtia oikealla kaistalla ja liittyjä ajoi vieressä tasaisesti samaa vauhtia, kunnes näytti sentteriä ja hidasti että pääsi taakse. Oletti kai että päätiellä pitäisi tehdä tilaa.

Aiemmissa töissä kun istui paljon kortittomien kuskien vieressä, senttereitä näki toki suht usein ja torvia sai kuunnella myös joka viikko.

Joku alle 5 kertaa motarilla joku on ollut perässä välkyttämässä valojaan, kun itse olen ohittanut muita rajoitusta noudattaen.

Muutama päivä sitten jarrutin alle sekunnin kunnolla kun orava hyppäsi eteen, mutta edeltävä kunnon jarrutus oli vuonna 2011 ja sitä edellinen vuonna 2000. Siis jos lasketaan vain kuskin paikalta jarruttelu. Kartanlukijana niitä taas tuli joskus päivittäin.

Ihan mahdollista että joku oman ajohistorian tapahtuma on jo tosin päässyt unohtumaan.
 
Itsellä on muistissa kaikilta vuosilta vain 1 sentteri, kun ajoin tyhjällä motarilla tasaista vauhtia oikealla kaistalla ja liittyjä ajoi vieressä tasaisesti samaa vauhtia, kunnes näytti sentteriä ja hidasti että pääsi taakse. Oletti kai että päätiellä pitäisi tehdä tilaa.

Tuosta tulee mieleen, että pidin kovasti tanskan vetoketjutyylisistä liittymistä, missä se väliviivoitus vain loppuu ja kaistat pikkuhiljaa yhdistyvät. Toimi hyvin smoothisti.


Toki tiet oli muutenkin miellyttävän hyvässä kunnossa, ainakin ne mitä tuli ajettua.
 
Miten usein muuten porukka täällä noita senttereitä näkee ajaessaan ja kuinka usein päätyy polkaisemaan jarrua kunnolla?

Itsellä on muistissa kaikilta vuosilta vain 1 sentteri, kun ajoin tyhjällä motarilla tasaista vauhtia oikealla kaistalla ja liittyjä ajoi vieressä tasaisesti samaa vauhtia, kunnes näytti sentteriä ja hidasti että pääsi taakse. Oletti kai että päätiellä pitäisi tehdä tilaa.

Aiemmissa töissä kun istui paljon kortittomien kuskien vieressä, senttereitä näki toki suht usein ja torvia sai kuunnella myös joka viikko.

Joku alle 5 kertaa motarilla joku on ollut perässä välkyttämässä valojaan, kun itse olen ohittanut muita rajoitusta noudattaen.

Muutama päivä sitten jarrutin alle sekunnin kunnolla kun orava hyppäsi eteen, mutta edeltävä kunnon jarrutus oli vuonna 2011 ja sitä edellinen vuonna 2000. Siis jos lasketaan vain kuskin paikalta jarruttelu. Kartanlukijana niitä taas tuli joskus päivittäin.

Ihan mahdollista että joku oman ajohistorian tapahtuma on jo tosin päässyt unohtumaan.
Kaupunkiliikenteessä PK-seudulla näkee hiukan enemmän, maantiellä ei juurikaan. Itse toki myönnän että olen herkkä töötin/valojen kanssa jos joku perseilee niin että joudun itse reagoimaan ns. normi liikenteen elämisestä poiketen/isommin. Viimeksi pyöräilijä yritti ajaa suoraan eteen suoralla tiellä ja tööttäsin varoitukseksi ja pyöräilijä tajusi heti pysähtyä, mutta sentteriä ja jotain huutelua tuli. En toki tiedä miten Mazdan aftermarket töötti joka on auton kokoon yms suhteessa naurettavan kovaääninen vs tehtaan pieni piippari vaikutti, mutta selkeästi pyöräilijä tiesi että hänen tulee pysähtyä eikä vain ajaa eteen. Ei vain tykännyt että varoitin ennalta että parempi jarruttaa, koska en ole luopumassa omasta ajovuorostani jos ei pakko kolarin välttämiseksi. Ei noita älyttömästi kuitenkaan tule.

Viimeisin full on jarrutus tuli tosiaan tänään tuon Saabin kanssa, mutta sitä ennen oli sankari joka juoksi toisen liikkuvan auton eteen ja itselle kuolleesta kulmasta eteeni ehtiäkseen kai bussiin siitä täysi lukkojarrutus MX:llä, vaikka vedin jo varuiksi hiukan alinopeutta koska en voinut olla 110% varma ettei siellä Opelin takana ollut mitään tulossa vauhdilla yli ja oli vähän sellainen fiilis että parempi olla varuillaan. Siitä edellinen taisi olla Teslalla kun joku päätti vetää kunnon brake checkin kun sain kaverin kiinni rampilla ilmeisesti hänen mielestään liian kovalla vauhdilla tai en tiedä mistä syystä. En tiedä oliko auton kirkas oranssi väri, se että tuo kiihtyi varsin nätisti sinne suurimpaan sallittuun, Tesla itsessään vai mikä helvetti oli syynä. Vai sekoittiko kuski polkimet... Eikun juu, sitä ennen Sipoon takateillä tuli yhden illan aikana kesän iltahämärillä/pimeän tultua kolme täysjarrutusta kun ensin tuli kettu tms, sen jälkeen peura ja sen jälkeen kissa vai oliko peräti parikin eteen hämäristä (tätä ennen en ollut 15v+ ajohistorian aikana joutunut jarruttamaan eläimen vuoksi).
 
Miten usein muuten porukka täällä noita senttereitä näkee ajaessaan ja kuinka usein päätyy polkaisemaan jarrua kunnolla?
Voimakkaita jarrutuksia joitain. Sellasia jarrulle hyppimisiä, että sydän pomppaa kurkkuun ei yhtään.

Jokin aika sitten kirjotin kokemuksesta, kun joku päätti Hämeenlinnanväylällä pysähtyä antamaan tilaa rampilta tulijalle. Siinä sai jarruttaa aika voimakkaasti.

Sitten on muutamia tollaisia tilanteita, kun kiilataan eteen huomattavasti hitaampaa vauhtia.

Pari pyöräilijää on kans singahtanut katsomatta eteen. Yks mies lapsi kyydissä. Silloin teki mieli hyppää autosta ulos ja huutaa sille, että eikö lapsen henki kiinnosta vai miks tekee tollasia kamikaze-temppuja mutta ei ollut pokkaa. Ehkä tänä päivänä olis, kun on kerenny miettiä jo valmiiks mitä huutaa seuraavalle vastaavalle. Toivottavasti ei tule tarvetta selvittää et onko kuitenkaan :p

Kerran hirvi, mutta se oli jo tiellä sellaisella pätkällä jossa riittävän hyvä näkyvyys, niin sen havaitsi ajoissa ja selvisi vaan sillä reippaalla jarrutuksella.

Nyt kun näitä miettii, niin nää kaikki (hirveä lukuunottamatta) mieleen tulleet on ollu sellasia, joissa sitä on ollut jo hieman varuillaan ennen tarvetta jarruttaa. Sitä on siis käynyt silleen hyvä tuuri, että on onnistunut välttämään kaikki oikeasti poikkeuksellisen yllättävät tilanteet.

Keskaria jakelen itse surutta noille kiilaajille ja jos oon jalankulkijana todistanu giljotiinitemppuja, niin niille oon osoittanu mieltäni keskarilla. Ite oon onnistunu ummistamaan silmäni mulle osoitettuihin käsimerkkeihin, joten niiden määrästä ei oo tietoa. Yhden pyöräilijän muistan, joka ei tykännyt, kun joutui väistämisvelvollisena väistämään :eek: Ja sekin oli toiselle autoilijalle, ei mulle.
 
Autoilijana taas mikään ei ole ärsyttävämpää kuin tällaiset haaveilijat joista ei ota selvää onko ne nyt tulossa sinne suojatielle vai ei. :facepalm:

Jos ei siitä tajua, että on selkä suojatiehen päin, eikä tee mitään liikettä mennäkseen tien yli, niin jotain vikaa on siellä ratin takana. Toki en kertonut, että monesti käännyn ja lähden vielä takaisin päin. Itselläni ei ole ollut koskaan ongelmia jalankulkijoiden kanssa. Jos katson ehtiväni, painan kaasua. Jos en mielestäni ehdi, painan jarrua.
Mutta mikään ei ärsytä niin paljon kuin nämä kuskit, jotka selvästi ehtisivät ennen kuin tulen suojatielle, mutta sitä pitää vetää liinat kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
*
Lakkauta liikkuva poliisi ja muutenkin kanavoi rahat peltitölkkeihin, jotka rahastavat väärässä paikassa. Ihmettele tulosta. Ole poliitikko.

Pääsi kyllä poliisihallitukselta totuuskin ulos vahingossa. Rajoituksia saatettaisiin kunnioittaa vähän enemmän, jos ne olisivat oikeasti ajantasalla. Kukapa ei olisi ajellut kilometrikaupalla vaihtuvanopeuksista motaria 60-80 km/h jo poistuneet haitan takia. Yleensä myös rankkasateen/lumen takia alennettu nopeus on voimassa juuri sillä alueella, jossa keli on ok.

Osasyyllisenä tässä on myös se taho, joka näitä teiden suunnitteluohjenuoria laatii. Täkäläinen kuski on keski-eurooppalaiseen ja muihin pohjoismaihin nähden ilmeisesti sen verran surkeaa kaliiberia, että tien pitää olla joka paikassa niin leveä että mahtuu kulkemaan tankilla. Ja niin suora, ettei tarvi juuri keskittyä muuhun kuin puhelimen ja munien räpläämiseen. Tien ympärystä vedetään paljaaksi varmaankin myös turvallisuuden nimissä, vaikka esim. juuri sillä puustolla tienvarressa on nopeutta luontaisesti laskeva vaikutus.

Sitten kylkeen laitetaan toi 30 rajoitus ja ihmetellään kun porukka ajaa yli neljääkymppiä.

Itseäni vituttaa huomattavan paljon porukka, joka vetelee taajamissa ja keskustoissa 30/40/50 alueilla aina vähintään plus kymmentä. Usealla se on kroonista piittaamattomuutta ja he tekevät sitä vaikka olisi kuinka vilkas liikenne tahansa ja paljon vaaranpaikkoja. Mutta isossa kuvassa siinä kyllä yhtään auta täkäläinen autoilijaa paapova tiesuunnittelu. Jos ympäristö näyttää lentokentältä, niin ei voi olla kovin yllättynyt että osa päästelee ajatuksissaan viittäkymmentä.
 
Jos ei siitä tajua, että on selkä suojatiehen päin, eikä tee mitään liikettä, niin jotain vikaa on siellä ratin takana. Toki en kertonut, että monesti käännyn ja lähden vielä takaisin päin. Mutta mikään ei ärsytä niin paljon kuin nämä kuskit, jotka selvästi ehtisivät ennen kuin tulen suojatielle, mutta sitä pitää vetää liinat kiinni.
Et sä voi täysin liikkumatta sitä suojatietä lähestyä. Kyllä se lähestyminen on jo signaali hidastaa. Sitten jos jäätkin siihen kuupoilemaan etkä mene yli, niin se on se mikä ärsyttää.

En ymmärrä myöskään miten se voi ärsyttää jos joku antaa selkeästi tilaa pysähtymällä :confused:
 
Et sä voi täysin liikkumatta sitä suojatietä lähestyä. Kyllä se lähestyminen on jo signaali hidastaa. Sitten jos jäätkin siihen kuupoilemaan etkä mene yli, niin se on se mikä ärsyttää.

En ymmärrä myöskään miten se voi ärsyttää jos joku antaa selkeästi tilaa pysähtymällä :confused:
Onneksi ei ole todennäköisesti käynyt Maltalla. Siellä jos olit 50m päässä suojatietä niin koko liikenne pysähtyi välittömästi. Tai ainakin siltä se suomen ajotyyliin tottuneelle tuntuu.
 
Et sä voi täysin liikkumatta sitä suojatietä lähestyä. Kyllä se lähestyminen on jo signaali hidastaa. Sitten jos jäätkin siihen kuupoilemaan etkä mene yli, niin se on se mikä ärsyttää.

En ymmärrä myöskään miten se voi ärsyttää jos joku antaa selkeästi tilaa pysähtymällä :confused:

En jää kuppailemaan vaan selvästi viestin, etten ole menossa tien yli. Ja hyvä, jos se ärsyttää. Ehkä oppii, ettei turhaan rupea hidastelemaan.
En halua ylittää katua autojen edestä vaan ylitän kadun mielummin niiden jälkeen. Vaikea sanoa, miksi sinä et sitä ymmärrä.
 
  • Tykkää
Reactions: jrp
En jää kuppailemaan vaan selvästi viestin, etten ole menossa tien yli. Ja hyvä, jos se ärsyttää. Ehkä oppii, ettei turhaan rupea hidastelemaan.
En halua ylittää katua autojen edestä vaan ylitän kadun mielummin niiden jälkeen. Vaikea sanoa, miksi sinä et sitä ymmärrä.
En ihan tajunnut mitä tarkoitat
että on selkä suojatiehen päin, ... että monesti käännyn ja lähden vielä takaisin päin.

Yleensä kuskit ymmärtää, selkeitä "viestejä", jos lähestyy jalaan suoraan suojatietä kohti, eikä ajoi menne yli, niin pysähtyy sinne metrien päähän, jalkakäytävän toiselle puolelle, katso kontakti kuskiin, niin hänen epävarmuus vähenee.
Tuo askel taaksepäin on hyvä viesti. Jos silti väärin ymmärrys, tai jokin muu syy saa kuskin "väistään", niin sitten mennään reippaasti.

Olen samaa mieltä toisen kirjoittajan kanssa, jos siinä suojatienreunalla oleileen, eikä kuski haahuiliaan saa ns katsekontaktia niin ei sitä oiken tiedä että mitä se aikoo, joten mentävä sillä oletuksella että astuu suojatielle.
Jos saa sen katsekontaktin, niin siinä ajoissa hiljentää, jalankulkia pääsee lähteen yli samoin tein(*, niin aikaa tuhraantuu vähemmän, verrattuna reunalla haahuilian kohdalla.

(*
Jos nyt ei lainkaan tarkoitus mennä, niin reippaasti sitten kaus siitä suojatien reunasta
 
Olen samaa mieltä toisen kirjoittajan kanssa, jos siinä suojatienreunalla oleileen, eikä kuski haahuiliaan saa ns katsekontaktia niin ei sitä oiken tiedä että mitä se aikoo, joten mentävä sillä oletuksella että astuu suojatielle.
Jos saa sen katsekontaktin, niin siinä ajoissa hiljentää, jalankulkia pääsee lähteen yli samoin tein(*, niin aikaa tuhraantuu vähemmän, verrattuna reunalla haahuilian kohdalla.

Joo, ei kävelijästä suojatien vieressä tiedä milloin se päättää lähteä ylittämään tietä, riippumatta siitä, että miten päin se on. Tai kuten vasta kirjoitin, niin voi juosta takaisin, vaikka olisi jo kerran vaihtanut suuntaa ja kävelisi poispäin.
 
Onneksi ei ole todennäköisesti käynyt Maltalla. Siellä jos olit 50m päässä suojatietä niin koko liikenne pysähtyi välittömästi. Tai ainakin siltä se suomen ajotyyliin tottuneelle tuntuu.
Sama oli Espanjassakin. Tykkäsin kyllä tuosta tavasta. Ilmeisesti sakot jalankulkijan kohdalla pysähtymättä jättämisellä on luokkaa 2kk nettopalkka tjsp.
 
En jää kuppailemaan vaan selvästi viestin, etten ole menossa tien yli. Ja hyvä, jos se ärsyttää. Ehkä oppii, ettei turhaan rupea hidastelemaan.
En halua ylittää katua autojen edestä vaan ylitän kadun mielummin niiden jälkeen. Vaikea sanoa, miksi sinä et sitä ymmärrä.
Tänään pyöräilijänä, suojatien kohdalla, väistämisvelvollisena jäin polkimille odottamaan vuoroani melko vilkkaan tieosuuden reunalle. Sopivaa rakoa ei tullut pitkään hetkeen, kun joka kolmas auto pysähtyi päästääkseen yli, ja sen vuoksi jonoa kertyi molempiin suuntiin. Sen sijaan, että olisin kädellä osoittanut luopuvani ajovuorosta (jota minulla ei ollut), pyöritin päätäni osoittaakseeni, etten ole menossa yli. Ja osittain myös ilmaistakseni pettymystä, että useampi ennakoimani väli hukkui sen vuoksi, että autoilija jäi neppailemaan.

Ja kyllä, tänään tapojeni vastaisesti nähtävästi aiheutin häiriötä liikenteeseen. En todellakaan odottanut noin monen olevan noin ulapalla väistämisjärjestyksestä. Itsekin kipuilen uuden ja vanhan lainsäädännön kanssa kaikkine tulkintoineen, mutta mielestäni kyseinen tilanne oli hyvin selkeä. Suojatie jalankulkijoille, ei mitään muita speksejä, ei jatkeita tai kolmioita. Saan ajaa suojatien yli pyörällä, mutta olen autoihin nähden väistämisvelvollinen. Tässä lopulta ehkä ärsyttää oma toiminta. Menemällä lainvastaisesti ensimmäisenä pysähtyneen auton edeltä olisin voinut välttää kuuden muun autoilijan pysähtymisen. Yli meneminen olisi vaatinut samalla yhtälaista huomaavaisuutta vastakkaista kaistaa ajavalta.

Moottoripyöräilijänä, autoilijana, lentäjänä, pyöräilijänä, jalankulkijana ja joukkoliikenteen ahkerana käyttäjänä on välillä vaikea löytää just se oikea lokero miten kohteliaasti ja lainvoimaisesti toimia milloin missäkin tilanteessa. Liikenne on yhteispeliä ja silleen.
 
En ymmärrä myöskään miten se voi ärsyttää jos joku antaa selkeästi tilaa pysähtymällä :confused:
Helposti. Valo-ohjattu risteys. Valot vaihtuu vihreäksi ja jonon ensimmäinen on kääntymässä oikealle, jossa kevyellä liikenteellä myös vihreät. Välistä olisi kerennyt kaksi ripeää tai yksi hidaskin kuljettaja helposti, mutta koska se kävelijä on tulossa kohta suojatielle, niin odotetaan ja seisotetaan koko jonoa.

Siinä olisi potentiaalisesti useampi auto kerennyt ajamaan risteyksen yli suoraan sinä aikana kun ensin odotellaan kävelijän saapuvan suojatielle ja sen jälkeen ylittävän sen.

Yks esimerkki, missä tää saattais ärsyttää.

Aasinsiltana ne, jotka eivät aja (silloin kun mahdollista) lähemmäs suojatietä ja blokkaavat mahdolliset takana olevat suoraan menijät.

Pieniä asioita, pieniä ärsytyksiä, mutta ärsyttävät juuri sen takia, että hieman ajattelemalla ja toimimalla toisin voisivat edesauttaa sujuvampaa liikennettä.
 
Helposti. Valo-ohjattu risteys. Valot vaihtuu vihreäksi ja jonon ensimmäinen on kääntymässä oikealle, jossa kevyellä liikenteellä myös vihreät. Välistä olisi kerennyt kaksi ripeää tai yksi hidaskin kuljettaja helposti, mutta koska se kävelijä on tulossa kohta suojatielle, niin odotetaan ja seisotetaan koko jonoa.
Menit sitten ihan eri tilanteeseen. No, kuitenkin mun mielestä tässäkin tapauksessa on hyvä jos ajaa rauhallisesti. Nää dynaamiset ripeät kääntyjät on usein niitä jotka ei katso esim. kunnolla taakse tuleeko sieltä joku fillarilla. Toki jos rauhallisesti kääntymälläkin ehtii selvästi ennen ketään tien ylittäjää, niin silloin pitäisi mennä eikä jäädä nutaamaan.
 
Menit sitten ihan eri tilanteeseen. No, kuitenkin mun mielestä tässäkin tapauksessa on hyvä jos ajaa rauhallisesti. Nää dynaamiset ripeät kääntyjät on usein niitä jotka ei katso esim. kunnolla taakse tuleeko sieltä joku fillarilla. Toki jos rauhallisesti kääntymälläkin ehtii selvästi ennen ketään tien ylittäjää, niin silloin pitäisi mennä eikä jäädä nutaamaan.
Joo onnistuin irrottamaan tuon kontekstistaan yleiseksi huomioksi. My bad.
 
Menit sitten ihan eri tilanteeseen. No, kuitenkin mun mielestä tässäkin tapauksessa on hyvä jos ajaa rauhallisesti. Nää dynaamiset ripeät kääntyjät on usein niitä jotka ei katso esim. kunnolla taakse tuleeko sieltä joku fillarilla. Toki jos rauhallisesti kääntymälläkin ehtii selvästi ennen ketään tien ylittäjää, niin silloin pitäisi mennä eikä jäädä nutaamaan.
Sen enempää muuhun kontekstiin viittaamatta, tuntuu silti usein olevan nämä hidasliikkeiset ja epämääräiset kuskit jotka onnistuvat tavalla tai toisella blokkaamaan kääntyessään jalankulkijoita/pyöräilijöitä tai muita autoja. Valutaan vaan sinne kääntymisalueelle ja tavalla tai toisella sitten käänetään tuli sieltä pyöräilijä tai ei. Jos pyöräilijä/jalankulkija huomataan niin sitten pysähdytään 10m ennen suojatietä tukkien pääväylän yksi suoraan menevä kaista kokonaan.
 
Jos pyöräilijä/jalankulkija huomataan niin sitten pysähdytään 10m ennen suojatietä tukkien pääväylän yksi suoraan menevä kaista kokonaan.

Se on kyllä ihanaa kun valoristeyksessä edelläajava haluaa kääntyä vasemmalle, mutta kun siellä suojatiellä on joku, niin tämä halu näkyy vain vilkusta ja kääntyneistä eturenkaista. En tiedä mitä helvetin ajoneuvoyhdistelmiä nämä mielikuvituksessaan ajavat, mutta se perkeleen Avensis todennäköisesti mahtuu ihan täysin kokonaan pois suoraan ajavien edestä kun ajat sen sinne suojatien eteen. Aina lämmittää mieltä kun yksillä vihreillä jonosta pääsee vain kolme autoa koska ensimmäinen urpo vilkuttaa siinä tukkona koko valosyklin.
 
Se on kyllä ihanaa kun valoristeyksessä edelläajava haluaa kääntyä vasemmalle, mutta kun siellä suojatiellä on joku, niin tämä halu näkyy vain vilkusta ja kääntyneistä eturenkaista. En tiedä mitä helvetin ajoneuvoyhdistelmiä nämä mielikuvituksessaan ajavat, mutta se perkeleen Avensis todennäköisesti mahtuu ihan täysin kokonaan pois suoraan ajavien edestä kun ajat sen sinne suojatien eteen. Aina lämmittää mieltä kun yksillä vihreillä jonosta pääsee vain kolme autoa koska ensimmäinen urpo vilkuttaa siinä tukkona koko valosyklin.
Jeps, ja tähän yhtälöön vielä se kyvytön joka jää tämän taakse jumiin kun ei osaa/uskalla käyttää kaistan toista reunaa päästäkseen ohi tai sitten puikata hieman toista kaistaa käyttäen vasemmalta ohi mikäli rinnalla ei liikennettä ole. Viimeiseksi mainittu on toki laitonta mutta moraalisesti lienee parempi vaihtoehto kuin valoissa seisominen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 315
Viestejä
4 509 238
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom