Ihan yhtä laitonta, kun olla pitämättä turvaväliä, eli valvominen vaikeaa.
Nyt kaivaan jotain lähdettä.
Joo, peruslähtötilanne on se että ajataan oikeassa reunassa ja jos suuntaan useampi kaista niin oikeaa kaistaa. Mutta se ei tarkoita että siellä pitää ajaa aina. Jos niin olisi niin nelikaista tiet olisi turhia.
Jos samaan suuntaan on useampi kaista niin valinnan varaa on useampi kaista. Enemmän kyse siitä milä on turvallista, sopiva, mistä ei ole haittaa. Se ei ole haitta jos se vaikeuttaa muiden lainrikkomista.
Kaistain vaihto on riskinpaikka, siksi sitä pyritään välttään ja esim motarillakaan ei vaihvella jokaisen ohitetun jälkeen oikealla, vaan vasta sitten kun ei ohitettavia näkyvissä.
Puutteelliset turvavälit ovat oikesti riski, ja toki liittyy kaistanvaihtamisiin sitten että jos ohittaa harvaa jonoaa, niin ei sinne väliin kannata mennä, koska joutuu heti kohta jälleen vaihtaa kaistaa tai vielä pahempaa siellä taaempi joutuu hiljentää.
Näitä toki näkee missä motarilla harvaa jonoa kahdella kaistalla, ohituskaistalla joku vetelee jokaisen ohittetun jälkeen oikealla, ja sen perässä tullut jatkaa vasemmalla, hetken päästä oikealla kävässyt vaihtaa vasemmalle, parhamillaan vain hölmön näköistä, mutta pahimillaa sellaista että vasemmalla jatka joutuu hiljentelee kuin tämä yksi sankari palaaa vasemmalle. todennäköisesti oikealla vaihtaessa tekee sen aivan liianlähelle ohitettua.
En tiedä mistä tämä oppi tullut, ilmeisesti joskus 70 luvulla näin opetettu, silloin toki liikennemäärätkin pieniä, joten jonot oli lyhyitä.
Edit:
Jos vielä opasteita, ja niissä merkattu vasen kaista sinne minne tarkoitusmennä, niin sitten alkaa olla jo ihan aihettakkin olla opastuksen mukaisella kaistalla.
Tarina lähti väylästä missä oikealta kaistalta poistutaan ja siihen liitytään, vasemmalta ei liittymisiä ennen päätyä, niin sekin tuo hyvää syytä vilkkaalla ajalla valita vasen kaista.