Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Videon kohdassa 0.28, kun poliisiauto kääntyy romuna lentävän Hiluxin suuntaan, näyttäisi palavan punainen valo taksin suuntaan olevassa liikennevalossa? Onko tuo taksia koskeva opastin?
Vahvasti näyttää punaiselta valolta. Jos samassa tolpassa palaisi vihreä pitäisi sen näkyä paremmin selvästi alempana.

Itse kyllä hidastaisin ja pysähtyisin tuollaisessa tilanteessa missä poliisi seisoo risteyksessä ja on kääntymässä eteen vilkut päällä. Eikä tuossa tosiaan ole aikaa hoitaa taksia pois Hiluxin alta.
 
Mitäs tein väärin?

Ajelin kohti Helsinkiä pohjoisen suunnasta kaksikaistaista Hämeenlinnanväylää pitkin vasemmalla kaistalla, 80km rajoitus, auton GPS näytti vauhdikseni 87-88km/h.

Jossain vaiheessa ennen kehä 1 taakse ilmestyi mielenosoituksellisen lähelle farmariauto. Jossain vaiheessa ennen Haagan liittymää, eli noin 3km ajon jälkeen farmari ampaisi oikealta kaistalta ohi, soitti torvea ja näytti ikkunan avaten keskaria :) ja vaihtoi heti eteen vasemmalle kaistalle.

Sama auto oli toki seuraavissa Hakamäentien risteyksen punaisissa valoissa eka auto edessäni, mutta en viitsinyt käydä kysymässä, että mikä ropleema. Joten kysyn täältä.
 
Et varsinaisesti mitään muuta kuin että roikuit turhaan vasemmalla kaistalla jos oikeakin oli tyhjänä.
 
Kokoajan ohitin oikealla kaistalla olevia autoja, jotka ajeli sen perus 80km/h.

Varmaan siinä oli joku väli väistää oikealle, mutta mietiskelin että missä vauhdissa pitää 80kmh alueella vielä väistää takaatulijaa Hkin sisääntuloväylällä oikeanpuoleiselle kaistalle, jos jollain vielä kovempi kiire, esim 100km/h?
 
Mitäs tein väärin?

Ajelin kohti Helsinkiä pohjoisen suunnasta kaksikaistaista Hämeenlinnanväylää pitkin vasemmalla kaistalla, 80km rajoitus, auton GPS näytti vauhdikseni 87-88km/h.

Jossain vaiheessa ennen kehä 1 taakse ilmestyi mielenosoituksellisen lähelle farmariauto. Jossain vaiheessa ennen Haagan liittymää, eli noin 3km ajon jälkeen farmari ampaisi oikealta kaistalta ohi, soitti torvea ja näytti ikkunan avaten keskaria :) ja vaihtoi heti eteen vasemmalle kaistalle.

Sama auto oli toki seuraavissa Hakamäentien risteyksen punaisissa valoissa eka auto edessäni, mutta en viitsinyt käydä kysymässä, että mikä ropleema. Joten kysyn täältä.
Joo, pitäisi kyllä jokaisen autokoulun käyneenä ymmärtää, että oikeaa kaistaa ajetaan ja vasemmalta vaan ohjitetaan hitaampia, mutta valitettavan yleistä tämä jatkuva vasemmalla kaistalla köröttely.
 
Kokoajan ohitin oikealla kaistalla olevia autoja, jotka ajeli sen perus 80km/h.

Varmaan siinä oli joku väli väistää oikealle, mutta mietiskelin että missä vauhdissa pitää 80kmh alueella vielä väistää takaatulijaa Hkin sisääntuloväylällä oikeanpuoleiselle kaistalle, jos jollain vielä kovempi kiire, esim 100km/h?
Jos ei tilaa väistää tuuppijaa niin siinä sitten miettiä, häiritsenkö muita kulkijoita, jotta tuuppija pääsee seuraavan kiusaksi, vai odotanko sopivaa häiriötöntä turvaölista paikkaa.

Ymmärain että ajamallasi kaistalla ei ollut muita.

Sitten on se ajatusmailma mikä suojatiellä pyöräilijöitä kohtaa, älä kannusta, palkitse toista joka tietoisesti vaarantaa.

Kolmas on se joka kaaharin peilissä nähdessä vaihtaa oikealle kaistalle jonon väliin.

Vika toki väärin, turvallisen häirittömän paikan odottaminen varmaan ok, toki se sankari voi hermostua jos meneenpitkään, tosin 3km tuossa ei ole pitkäaika.

Sinne jonon väliin tukemista kannattaa vältellä.
 
No jos siellä on takana kiireinen mulkku niin miksi roikkua vasemmalla kun voi hetkeksi siirtyä oikealle, päästää mulkun ohi ja jatkaa sitten omaa tahtia taas.
 
No jos siellä on takana kiireinen mulkku niin miksi roikkua vasemmalla kun voi hetkeksi siirtyä oikealle, päästää mulkun ohi ja jatkaa sitten omaa tahtia taas.
Monesti vaan tuntuu, että näitä köröttelijöitä ärsyttää kun joku haluaa ohi vaikka hän ajaa sallittua nopeutta.
Mietityttää vaan mistä se johtuu, ettei anneta toisen ajaa ylinopeutta ja ottaa hyvässä lykyssä sakkoja, tuleepa ainakin rahaa valtion kirstuun.
 
Joo, pitäisi kyllä jokaisen autokoulun käyneenä ymmärtää, että oikeaa kaistaa ajetaan ja vasemmalta vaan ohjitetaan hitaampia, mutta valitettavan yleistä tämä jatkuva vasemmalla kaistalla köröttely.
Juu, tässä kai oikeakaista oli jonoutunut, vaikka ei mikään motari enään, niim kaistalta toiselle pujottelua ei autokoulussa opeteta.

Virheitä, ylinopeus, takanatulijalla ylinopeus, puutteellinem turvaväli ehkä muutakon.

Jos jotain sytellä, nin sitä takantuliaa.

Tarina toki antaa tilaa sille että kertoja ajellut yksikseen vasemmalla, ja oikealla reilustitilaa, ja jos reitti valintaan sopii niin sinne olisi autokoulussakin vaihdettu.

Rektio tuo mieleen että jonkinlainem yhdenauton reilu väli, mistä sitten tuuppaaja samkari päättänyt ohittaa.


Monesti vaan tuntuu, että näitä köröttelijöitä ärsyttää kun joku haluaa ohi vaikka hän ajaa sallittua nopeutta.
Mietityttää vaan mistä se johtuu, ettei anneta toisen ajaa ylinopeutta ja ottaa hyvässä lykyssä sakkoja, tuleepa ainakin rahaa valtion kirstuun.

Tässä molemmat ajoi ylinopeutta.


Postaus oli mielipide kysymys, , mitä tein vääein ja

Kuinkapaljon ylinopeutta ajavan pitää väistää

sen voisi kääntää toisin päin.

Kuinkapaljon allerajoituksen ajaja voi vaatia muita väistään

Ja kuinkapaljom pitää tehdä väärin ettei yksi koheltaja pahpita mieltä
 
Viimeksi muokattu:
Juu, tässä kai oikeakaista oli jonoutunut, vaikka ei mikään motari enään, niim kaistalta toiselle pujottelua ei autokoulussa opeteta.

Virheitä, ylinopeus, takanatulijalla ylinopeus, puutteellinem turvaväli ehkä muutakon.

Jos jotain sytellä, nin sitä takantuliaa.

Tarina toki antaa tilaa sille että kertoja ajellut yksikseen vasemmalla, ja oikealla reilustitilaa, ja jos reitti valintaan sopii niin sinne olisi autokoulussakin vaihdettu.

Rektio tuo mieleen että jonkinlainem yhdenauton reilu väli, mistä sitten tuuppaaja samkari päättänyt ohittaa.




Tässä molemmat ajoi ylinopeutta.
Kyllä se autoilukulttuuri on monella erittäin heikko, kun välillä se oikea kaista vetää paremmin kun vasen, eikä osata pitää kovissa nopeuksissakaan minkäänlaista turvaväliä.
 
Kyllä se autoilukulttuuri on monella erittäin heikko, kun välillä se oikea kaista vetää paremmin kun vasen, eikä osata pitää kovissa nopeuksissakaan minkäänlaista turvaväliä.
Tuota tuuppijaa mietit?

Mahdollisesti ei ollut ihan ajokuntoinen, pahasti hermostunut.
 
Kyllä se autoilukulttuuri on monella erittäin heikko, kun välillä se oikea kaista vetää paremmin kun vasen, eikä osata pitää kovissa nopeuksissakaan minkäänlaista turvaväliä.

Kun ei uskalleta mennä ohi vauhdilla. Toki ymmärrän kun huonolla munkilla siellä on puskissa sinivuokot tutkan kanssa ratsaamassa ohituskaistan kaaharit, mutta nykyään on ihan liikaa näitä ketkä menee motarilla rekoista ohi 90-100km/h vaikka rajoitus 120 ja siihen sitteen taakse pakkautuu seuraavat sata autoa odottamaan että etanaohittelijat menee parista rekasta ohi seuraavan puolen tunnin aikana.

Nyt kun juhannuksena ajelin Suomen läpi, niin aika paljon Tesloja ajeli näin. Loppuuko se akku ihan hetkessä, jos vähän kaasujalkaa oikaisee ja antaa nopeuden nousta toiselle sadalle hetkeksi :hmm:
Aikaisemmin ne oli vanhat Nissanit ja Toyotan hybridit jotka aina tuli takapuskuri edellä vastaan, mutta nyt sähkikset ovat näitä jotka ajaa tasan tarkkaa vakionopeutta oli menossa ohitus tai ei.
 
Toivottavasti pian menee siihen, että auto pitää itse huolen turvavälistä ja oikeasta nopeudesta, vielä parempi jos auto ajaisi ihan itsenäisesti, että matkustaja voisi ottaa vaikka nokoset.
Liikenne voi hyvin stressaavaa, jos esim. on joku sovittu juttu ja lähdet liian myöhään liikkeelle.
 
Niin, kun kuvitellaan että pääsee ohittamaan oikealla kaistalla ajavat.
Aa, eri juttu.

Jos 2 suuntaansa väylällä jonoutumista niin kuvitelmista riippumata oikeakaista voi välillä liikkua nopeammin.
Motarillakkin voi käydä niin.

Ei kai siinä mitään jos ei lähde pujotteleen kastalta kaistalle, ja pitää turvavälit.

Hämentävä tilanne voi tulla vasemmalla siitä jos oikeankaistan vauhti yltyy jopa ylinopeudeksi , varsinkin motarilla, jos vasenkaista etenee rajoitustenmukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Joskus on tullut vastaan tilanne, että rekkaa on lähtenyt ohittamaan tuollainen hidastelija, mutta sitten kun se rekka onkin liittynyt pois motarilta, niin se rekan perässä ollut letka onkin päässyt kiihdyttämään normivauhtiin, ja se etanaohittelija on sitten jäänyt jumiin vasemmalle kaistalle kun ei ole uskaltanut kiihdyttää vauhtiaan sellaiseksi että pääsisi liittymään takaisin sen nopeammin kulkevan letkan väliin.
 
Aa, eri juttu.

Jos 2 suuntaansa väylällä jonoutumista niin kuvitelmista riippumatya oikea voi välillä liikkua nopeammin.
Motarillakkin voi käydä niin.

Ei kai siinä mitään jos ei lähde pujotteleen kastailta kaistalle, ja pitää turvavälit.

Hämentävä tilanne voi tulla siitä jos oikeankaistan vauhti yltyy jopa ylinopeudeksi , varsinkin motarilla, jos vasenkaista etenee rajoitustenmukaan.
Nyt on kyllä niin paljon kirjoitusvirheitä ja huonoa suomea, etten ymmärtänyt.
 
Joo, pitäisi kyllä jokaisen autokoulun käyneenä ymmärtää, että oikeaa kaistaa ajetaan ja vasemmalta vaan ohjitetaan hitaampia, mutta valitettavan yleistä tämä jatkuva vasemmalla kaistalla köröttely.
Tosiaan ajoin jo itsekin ylinopeutta, eikä mitään "köröttelyä".

Liikenteen sujuvuuden kannalta ei ole Hkin sisääntuloväylilllä mitään järkeä ajaa "vain oikeaa kaistaa ja vain ohittaessa ajaa vasenta kaistaa". Molempia kaistoja kannattaa käyttää tehokkaasti. Vähän kuin liukuportaissa kannattaa ruuhka-aikaan käyttää molempia puolia, eikä varata vasenta kaistaa ohittajille

Ja minähän ryhmityin sisääntuloväylällä ensimmäiselle vasemmalle kääntyvälle kaistalle ajoissa, niinkin autokoulussa opetettiin, n. 5km ennen risteystä.

Mutta kaikenlaista ajajaa on liikenteessä, ei voi mitään.
 
Mitäs tein väärin?

Ajelin kohti Helsinkiä pohjoisen suunnasta kaksikaistaista Hämeenlinnanväylää pitkin vasemmalla kaistalla, 80km rajoitus, auton GPS näytti vauhdikseni 87-88km/h.

Jossain vaiheessa ennen kehä 1 taakse ilmestyi mielenosoituksellisen lähelle farmariauto. Jossain vaiheessa ennen Haagan liittymää, eli noin 3km ajon jälkeen farmari ampaisi oikealta kaistalta ohi, soitti torvea ja näytti ikkunan avaten keskaria :) ja vaihtoi heti eteen vasemmalle kaistalle.

Sama auto oli toki seuraavissa Hakamäentien risteyksen punaisissa valoissa eka auto edessäni, mutta en viitsinyt käydä kysymässä, että mikä ropleema. Joten kysyn täältä.

Turhan monella on vaikeuksia ajaa liikenteen tahtiin sitä oikeanpuoleista kaistaa ja jättää riittävät välit. :og: Osasit varmaan jo itsekin arvata mikä tuota ärsytti. Kuvaamasi tilanne on hyvin yleinen, jos lähtee ohittelemaan ja ajamaan sakkorajalla. Siksipä siellä muun liikenteen tahtiin ajamalla harvemmin on suurempaa ongelmaa ja ristiriitaa kaahaajien kanssa.

Mutta kun ajat jossain kaupungin sisäänajoväylällä vasemmalla kaistalla, on sielllä tällä hermoilijalla varmaan jokin ruuvi jo valmiiksi löysällä ollut syntyissään. :x3: Sitäpä ei tiedä. Syyksihän riittää hirveä kakkahätä. :hmm:

Vihat saa niskoilleen helposti. Esimerkiksi, jos joku ajaa taajamassa aivan perässä kiinni ja pitää kääntyä ja hidastaa, niin takaa huiskutetaan keskaria. :giggle: Eihän se auton ajaminen oikeasti älykkyyttä vaadi, mutta voiskai sitä nyt pyrkiä välttämään vaaraa ja tehdä se ajo itselle mukavaksi.
 
Tosiaan ajoin jo itsekin ylinopeutta, eikä mitään "köröttelyä".

Liikenteen sujuvuuden kannalta ei ole Hkin sisääntuloväylilllä mitään järkeä ajaa "vain oikeaa kaistaa ja vain ohittaessa ajaa vasenta kaistaa". Molempia kaistoja kannattaa käyttää tehokkaasti. Vähän kuin liukuportaissa kannattaa ruuhka-aikaan käyttää molempia puolia, eikä varata vasenta kaistaa ohittajille

Ja minähän ryhmityin sisääntuloväylällä ensimmäiselle vasemmalle kääntyvälle kaistalle ajoissa, niinkin autokoulussa opetettiin, n. 5km ennen risteystä.

Mutta kaikenlaista ajajaa on liikenteessä, ei voi mitään.
Vai ei ole mitään järkeä, nyt kyllä kannattaisi otta se järki käteen ja katsoa peiliin, jos niitä turvavälejä pidettäisi, niin ei sisääntuloväylältä ole mikään ongelma päästä liikennvirtaan mukaan, mutta siinäpä se on, kun ei osata niin ei osata.
 
Tuossa on toki liukuportaisiin sekin iso ero, että oikealta kaistalta poistutaan ja liitytään väylälle, eli jojoilmiötä tulee pakostakin, eikä turvavälien ylläpito onnistu mitenkään vakionopeudella, vaan vauhtia joutuu jarkuvasti säätämään.

Aivan hullua olisi jättää vasen kaista vain ohittuksiin, ja oikea kaista olisi täynnä rajoitusten mukaan ajavia, alinopeuksia ajavia työkoneita, väylille liittyviä/poistuvia, ohituksesta palaavia jne. Ei ihme että Hkin liikenne puuroa, jos näin ajattelee useampikin kuski.

Jos ei parempia perusteluja tule, ajan jatkossakin vasenta kaistaa helsinginreissuilla Kehä iii jälkeen Hakamäentienristeykseen saakka, sori siitä.
 
Vai ei ole mitään järkeä, nyt kyllä kannattaisi otta se järki käteen ja katsoa peiliin, jos niitä turvavälejä pidettäisi, niin ei sisääntuloväylältä ole mikään ongelma päästä liikennvirtaan mukaan, mutta siinäpä se on, kun ei osata niin ei osata.
Mikä oli asiayhteys?

Vaikka ei mikään metropoli, niin ajoittain sitä liikennettä on sen verran että useampi kaista käytössä.
Ajolinja, kaista kannattaa valita ajoissa,,jos ja kun siellä on sitä kontissa roikkujaakin, omalla ajolla voi pitää huolen että edessä riittävä, kaistapujottelu isää pumppausta ja vaara tilanteita.

Samaa mieltä ettö Turvavälejä ei voi liikaa kotostaa.
 
Mikä oli asiayhteys?

Vaikka ei mikään metropoli, niin ajoittain sitä liikennettä on sen verran että useampi kaista käytössä.
Ajolinja, kaista kannattaa valita ajoissa,,jos ja kun siellä on sitä kontissa roikkujaakin, omalla ajolla voi pitää huolen että edessä riittävä, kaistapujottelu isää pumppausta ja vaara tilanteita.

Samaa mieltä ettö Turvavälejä ei voi liikaa kotostaa.
Se on sun ongelma jos et asiayhteyttä ymmärrä ja miten pujottelet kaistalta toiselle, kun mitään väliä mihin mennä ei juuri kenelläkään ole?
 
Se on sun ongelma jos et asiayhteyttä ymmärrä ja miten pujottelet kaistalta toiselle, kun mitään väliä mihin mennä ei juuri kenelläkään ole?
Hän nimenomaan ei pujotellut ja takana se turvaväli oli niukka, ei edessä.

Jos viittaat ylinopeutuun, niin jop, sen voi sanoa suoraan
 
Mitäs tein väärin?

Ajelin kohti Helsinkiä pohjoisen suunnasta kaksikaistaista Hämeenlinnanväylää pitkin vasemmalla kaistalla, 80km rajoitus, auton GPS näytti vauhdikseni 87-88km/h.

Jossain vaiheessa ennen kehä 1 taakse ilmestyi mielenosoituksellisen lähelle farmariauto. Jossain vaiheessa ennen Haagan liittymää, eli noin 3km ajon jälkeen farmari ampaisi oikealta kaistalta ohi, soitti torvea ja näytti ikkunan avaten keskaria :) ja vaihtoi heti eteen vasemmalle kaistalle.

Sama auto oli toki seuraavissa Hakamäentien risteyksen punaisissa valoissa eka auto edessäni, mutta en viitsinyt käydä kysymässä, että mikä ropleema. Joten kysyn täältä.
Monta asiaa meni pieleen.
1. Lähdit liikkeelle hetken liian aikaisin.
2. Et ymmärtänyt ajaa riittävästi ylinopeutta.
3. Et osannut ennakoida tuon Liikenne Opettajan® lähestymistä.
4. Et vaihtanut kaistaa vaikka kaikesta päätellen takanatulijalla oli vähintään kiire synnytykseen, leikkaukseen tms. (koska silloin on aikaa opettaa muita käsimerkeillä).
5. Ajoit luultavasti vasenta kaistaa turhaan, koska oikealta pääsi ohi (toki ohi pääsee sellaisestakin välistä mitä ei normaalijärjellä ajattelisi).
 
Joo, pitäisi kyllä jokaisen autokoulun käyneenä ymmärtää, että oikeaa kaistaa ajetaan ja vasemmalta vaan ohjitetaan hitaampia, mutta valitettavan yleistä tämä jatkuva vasemmalla kaistalla köröttely.
Jos noin ohittelee ei-moottoritiellä, syyllistyy tarpeettomiin kaistanvaihtoihin (laitonta).

Jos joku ajaa vaarallisen lähellä takana, kuten Damun tapauksessa, voi toki turvallisuuteen vedoten käydä väistämässä toisella kaistalla.
 
Jos noin ohittelee ei-moottoritiellä, syyllistyy tarpeettomiin kaistanvaihtoihin (laitonta).

Jos joku ajaa vaarallisen lähellä takana, kuten Damun tapauksessa, voi toki turvallisuuteen vedoten käydä väistämässä toisella kaistalla.
Ihan yhtä laitonta, kun olla pitämättä turvaväliä, eli valvominen vaikeaa.
 
Ihan yhtä laitonta, kun olla pitämättä turvaväliä, eli valvominen vaikeaa.
Nyt kaivaan jotain lähdettä.

Joo, peruslähtötilanne on se että ajataan oikeassa reunassa ja jos suuntaan useampi kaista niin oikeaa kaistaa. Mutta se ei tarkoita että siellä pitää ajaa aina. Jos niin olisi niin nelikaista tiet olisi turhia.

Jos samaan suuntaan on useampi kaista niin valinnan varaa on useampi kaista. Enemmän kyse siitä milä on turvallista, sopiva, mistä ei ole haittaa. Se ei ole haitta jos se vaikeuttaa muiden lainrikkomista.

Kaistain vaihto on riskinpaikka, siksi sitä pyritään välttään ja esim motarillakaan ei vaihvella jokaisen ohitetun jälkeen oikealla, vaan vasta sitten kun ei ohitettavia näkyvissä.

Puutteelliset turvavälit ovat oikesti riski, ja toki liittyy kaistanvaihtamisiin sitten että jos ohittaa harvaa jonoaa, niin ei sinne väliin kannata mennä, koska joutuu heti kohta jälleen vaihtaa kaistaa tai vielä pahempaa siellä taaempi joutuu hiljentää.

Näitä toki näkee missä motarilla harvaa jonoa kahdella kaistalla, ohituskaistalla joku vetelee jokaisen ohittetun jälkeen oikealla, ja sen perässä tullut jatkaa vasemmalla, hetken päästä oikealla kävässyt vaihtaa vasemmalle, parhamillaan vain hölmön näköistä, mutta pahimillaa sellaista että vasemmalla jatka joutuu hiljentelee kuin tämä yksi sankari palaaa vasemmalle. todennäköisesti oikealla vaihtaessa tekee sen aivan liianlähelle ohitettua.

En tiedä mistä tämä oppi tullut, ilmeisesti joskus 70 luvulla näin opetettu, silloin toki liikennemäärätkin pieniä, joten jonot oli lyhyitä.

Edit:
Jos vielä opasteita, ja niissä merkattu vasen kaista sinne minne tarkoitusmennä, niin sitten alkaa olla jo ihan aihettakkin olla opastuksen mukaisella kaistalla.

Tarina lähti väylästä missä oikealta kaistalta poistutaan ja siihen liitytään, vasemmalta ei liittymisiä ennen päätyä, niin sekin tuo hyvää syytä vilkkaalla ajalla valita vasen kaista.
 
Asiaton käytös - toistuva viestispämmi, onelinerit, nollapostailu ja keskustelun sotkeminen
Nyt kaivaan jotain lähdettä.

Joo, peruslähtötilanne on se että ajataan oikeassa reunassa ja jos suuntaan useampi kaista niin oikeaa kaistaa. Mutta se ei tarkoita että siellä pitää ajaa aina. Jos niin olisi niin nelikaista tiet olisi turhia.

Jos samaan suuntaan on useampi kaista niin valinnan varaa on useampi kaista. Enemmän kyse siitä milä on turvallista, sopiva, mistä ei ole haittaa. Se ei ole haitta jos se vaikeuttaa muiden lainrikkomista.

Kaistain vaihto on riskinpaikka, siksi sitä pyritään välttään ja esim motarillakaan ei vaihvella jokaisen ohitetun jälkeen oikealla, vaan vasta sitten kun ei ohitettavia näkyvissä.

Puutteelliset turvavälit ovat oikesti riski, ja toki liittyy kaistanvaihtamisiin sitten että jos ohittaa harvaa jonoaa, niin ei sinne väliin kannata mennä, koska joutuu heti kohta jälleen vaihtaa kaistaa tai vielä pahempaa siellä taaempi joutuu hiljentää.

Näitä toki näkee missä motarilla harvaa jonoa kahdella kaistalla, ohituskaistalla joku vetelee jokaisen ohittetun jälkeen oikealla, ja sen perässä tullut jatkaa vasemmalla, hetken päästä oikealla kävässyt vaihtaa vasemmalle, parhamillaan vain hölmön näköistä, mutta pahimillaa sellaista että vasemmalla jatka joutuu hiljentelee kuin tämä yksi sankari palaaa vasemmalle. todennäköisesti oikealla vaihtaessa tekee sen aivan liianlähelle ohitettua.

En tiedä mistä tämä oppi tullut, ilmeisesti joskus 70 luvulla näin opetettu, silloin toki liikennemäärätkin pieniä, joten jonot oli lyhyitä.

Edit:
Jos vielä opasteita, ja niissä merkattu vasen kaista sinne minne tarkoitusmennä, niin sitten alkaa olla jo ihan aihettakkin olla opastuksen mukaisella kaistalla.

Tarina lähti väylästä missä oikealta kaistalta poistutaan ja siihen liitytään, vasemmalta ei liittymisiä ennen päätyä, niin sekin tuo hyvää syytä vilkkaalla ajalla valita vasen kaista.
Kaivaa vaan, ei kuulu mulle.
 
Jos oikealla kaistalla oli sopivia rakoja, niin ehkä vähän mulkkua roikkua siinä vasurilla vaikka muita ohittelisikin. Ei siis laitonta, mutta ei-niin-muut-huomioivaakaan. Mikä sit on sopiva väli? Rusinannuuhkijoille se on autonmitta + 1m tai jotain muuta käsittämätöntä. Muuten se on sellainen, ettei juuri tarvitse vauhtiaan hidastaa päästääkseen toisen ohi. Sen hahmottaminen taas vaatii sen, että on havainnut kuinka nopeasti takaa tuleva on saavuttanut. Se jos jokin vituttaa, että kun annat tilaa jollekin perskärpäselle, niin sillä ohittajalla meneekin minuutti päästä ohi, eli siihen perseeseen on pitäny päästä nuuhkimaan jonkun muutaman km/h takia. Toki nykyään annan mielelläni tilaa vaikka vähän pienempäänkin rakoon, jos takaa tuleva jättää fiksun välin. Hanurissa roikkujille vastaan pikkumaisesti kusipäisyydellä kusipäisyyteen, enkä tee mitään ylimääräistä heidän hyväksi.

Mä pyrin vaihtamaan takas oikealle niin, että otan reippaasti väliä siihen ohitettavaan ajoneuvoon. Joskus joku kiireinen sitten ampaisee sillä sekunnilla ohi, kun vaan mahtuu ja se on sitten vaan yksinkertaisesti hänen typeryyttään ja lapsenomaista malttamattomuuttaan.

Siinä vaiheessa kun tuolla tiellä tullaan siihen Haagan liittymään, niin vasenta kaistaa alkaa olla perusteltua käyttää ryhmittymisen takia, koska varsinkin ruuhka-aikaan se keskustaan jatkavan kaistan jono tulee nopeesti vastaan.
 
Joskus on tullut vastaan tilanne, että rekkaa on lähtenyt ohittamaan tuollainen hidastelija, mutta sitten kun se rekka onkin liittynyt pois motarilta, niin se rekan perässä ollut letka onkin päässyt kiihdyttämään normivauhtiin, ja se etanaohittelija on sitten jäänyt jumiin vasemmalle kaistalle kun ei ole uskaltanut kiihdyttää vauhtiaan sellaiseksi että pääsisi liittymään takaisin sen nopeammin kulkevan letkan väliin.
Tätä käy muuten myös heille, jotka väistää liityntäkaistalta tulevia ajoneuvoja ns. "turhaan". Pahimmillaan on vielä väistänyt jonkun eteen niin, että takaa tuleva on joutunut jarruttamaan. Aika harvinaista, mutta sitäkin ärsyttävämpää.
 
Kaivaa vaan, ei kuulu mulle.
Selvä, yritin kaivaa ja en oikein löytänyt tukea väitteelesi.
Laissa toki mainittu oikealla ajaminen, mutta vanhankin lain aikaa tavallisilla nelikaista teillä ei kuvailemaasi pakkoa ajaa oikealla.

Päinvastoin neuvotaan , kaistanvaihtaminen on riski ja tarpeetonta pitää välttää, tai se suorastaan kielletty.
 
Selvä, yritin kaivaa ja en oikein löytänyt tukea väitteelesi.
Laissa toki mainittu oikealla ajaminen, mutta vanhankin lain aikaa tavallisilla nelikaista teillä ei kuvailemaasi pakkoa ajaa oikealla.

Päinvastoin neuvotaan , kaistanvaihtaminen on riski ja tarpeetonta pitää välttää, tai se suorastaan kielletty.

Tämän suhteen tuli vastaan Tanskassa yllätys kun kävin viime kesänä reissussa, että siellä ohjeistetaan kolmekaistaisella tiellä ihmisiä ajamaan oikeanpuolimmaisella kaistalla, vaikka se on selvästikin tarkoitettu vain valtatieltä poistumista ja sille liittymistä varten ainakin tiemerkintöjä itse vapaasti tulkiten. Oma järki sanoisi että nuilla teillä vasen kaista olisi ohittamista varten, keskimmäinen pidempiä suoraan siirtymisiä varten ja oikeanpuolimmaiselle mennään hetki ennen liittymää tai oikeanpuolimmaiselta koitettaisiin liittyä keskimmäiselle mahdollisimman pian ennen seuraavaa liittymää.
 
. Muuten se on sellainen, ettei juuri tarvitse vauhtiaan hidastaa päästääkseen toisen ohi. Sen hahmottaminen taas vaatii sen, että on havainnut kuinka nopeasti takaa tuleva on saavuttanut.
Jos nyt esimerkin nopeuksilla, mennään vajaa 90km/h, perässä tulia kympin enemmän, 100km/h, ja oikealla jono reilun vitosen hilijempaa.
Niin oliskolaskimella n. 300m jos tavoite se että itse pidetään turvavälit, ja ei häiritä kovasti muita, eikä jouduta hiljentää. Siis ynnäilin että 200 metriä + se väli että toinen kerkiää kunnolla ohi ja ettei tarvi itse hiljennellä.

Hälytysajoa väistää toki pieneenkin väliin ja hiljentää sinne muita häiriten.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän suhteen tuli vastaan Tanskassa yllätys kun kävin viime kesänä reissussa, että siellä ohjeistetaan kolmekaistaisella tiellä ihmisiä ajamaan oikeanpuolimmaisella kaistalla, vaikka se on selvästikin tarkoitettu vain valtatieltä poistumista ja sille liittymistä varten ainakin tiemerkintöjä itse vapaasti tulkiten. Oma järki sanoisi että nuilla teillä vasen kaista olisi ohittamista varten, keskimmäinen pidempiä suoraan siirtymisiä varten ja oikeanpuolimmaiselle mennään hetki ennen liittymää tai oikeanpuolimmaiselta koitettaisiin liittyä keskimmäiselle mahdollisimman pian ennen seuraavaa liittymää.
Keskikaistasta voi tulla liian suosittu, koska siinä on helpointa ajaa aivot narikassa. "Middle lane hogging" on yleinen ilmiö maailmalla.
 
Kokoajan ohitin oikealla kaistalla olevia autoja, jotka ajeli sen perus 80km/h.

Varmaan siinä oli joku väli väistää oikealle, mutta mietiskelin että missä vauhdissa pitää 80kmh alueella vielä väistää takaatulijaa Hkin sisääntuloväylällä oikeanpuoleiselle kaistalle, jos jollain vielä kovempi kiire, esim 100km/h?

Ihan missä tahansa vauhdissa jos takantuleva on nopeampi. Oli rajoitus mikä tahansa.
 
Tätä käy muuten myös heille, jotka väistää liityntäkaistalta tulevia ajoneuvoja ns. "turhaan". Pahimmillaan on vielä väistänyt jonkun eteen niin, että takaa tuleva on joutunut jarruttamaan. Aika harvinaista, mutta sitäkin ärsyttävämpää.
Eikä edes ole harvinaista, ajan paljon hämeenlinnantietä ja tätä näkee päivittäin useamman kerran.
 
Keskikaistasta voi tulla liian suosittu, koska siinä on helpointa ajaa aivot narikassa. "Middle lane hogging" on yleinen ilmiö maailmalla.
Ja jos keskimmäisellä on jatkuva jono niin miten vasemmalta pääsee pois esimerkiksi liittymään?
 
Ihan missä tahansa vauhdissa jos takantuleva on nopeampi. Oli rajoitus mikä tahansa.
NÄIN.
Joillekkin on vain niin ylitsepääsemätöntä päästää se toinen ohi. kuuluu suomalaiseen minäminä asenteeseen. "Minä päätin tänään, että 9km/h ylinopeus on sopiva, ja ketään en varmasti päästä ohi... Tai 5km/h ylinopeus, tai tasan mittarin mukainen näyttämä mikä näyttää harmaassa hojohossa 10km/h alle todellisen.
Mutta kun minäminä, ja perkele, periksi en anna."
Tämä aiheuttaa täysin turhia ärsytyksiä muille.

Itse en aja käytännössä koskaan sakkonopeuksia, mutta jos huomaan reilusti nopeamman tulevan perään, niin koitan parhaani mukaan päästää kanssa-autoilijan ohi mahdollisimman vähällä häiriöllä. En ymmärrä, että miten se on niin pirun vaikeaa..?
Minulle ei ole liikenteessä keskisormea muistaakseni näytetty ikinä, ja ajan noin 60-80tkm/vuosi.
 
Mulle on ihan se ja sama vaikka kaikki muut ajais 200km/h, ei ole mun asia niitä alkaa kouluttamaan, estämään tai muutenkaan vittuuntua siitä, ellei nyt ole joku ihan silminnähtävä vaaranpaikka jossa ollaan vaikka ajamassa jonkun pellavapäisen veetijoonatanin yli koulutiellä.
 
Juu, itsekin jos näen jonkun ajavan 200km/h niin soitan poliisin (paitsi Saksan rajoittamattomalla motaripätkällä, mutta aika harvinaista sielläkin tuollainen).
Kouluttaminen on yleisesti ihan turhaa, koska kuski kyllä yleensä ihan tietoisesti tietää mitä tekee. Jatkan omaa ajoa kuten siihenkin asti, koska se on pääsääntöisesti se järkevin teko.

Jos oikein takaluukussa roikkuu pidempään niin saatan tiputtaa hivenen nopeutta ihan mahdollisen onnettomuuden vahinkojen laskemiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
No joo sekin vähän riippuu tilanteesta, kyllä sitä itsekin junnuna tuli säännöllisesti otettua se 200 lasiin joskus öisellä motarilla. Ei se nyt niin kamalaa ole, muualla maailmassa ajetaan päivittäin tuollaisia vauhteja perheen kauppakasseilla :D
 
Mulle on ihan se ja sama vaikka kaikki muut ajais 200km/h, ei ole mun asia niitä alkaa kouluttamaan, estämään tai muutenkaan vittuuntua siitä, ellei nyt ole joku ihan silminnähtävä vaaranpaikka jossa ollaan vaikka ajamassa jonkun pellavapäisen veetijoonatanin yli koulutiellä.
Juuri näin. Tosin esimerkin tapauksessa se kouluttaja löytyi sieltä toisesta päästä. Ylinopeutta ajettiin ilmeisesti vain päästäkseen kouluttamaan eteentulijoita, eikä oikeaa kiirettä vaikuttanut olevan.
Omalla kohdalla ei tuota ongelmaa ohittaa vasemman kaistan hidastelijaa oikealta (en harrasta pujottelua), mutta en myöskään jää tämän jälkeen osoittamaan mieltä toisen ajotavasta. Joskus toki ohitettava tuntuu saavan vedon päälle ohituksen jälkeen ja valomerkkejäkin on nähty. Ihmeellinen on toisten tapa ryhtyä poliiseiksi, varsinkin kun oma toiminta on kaikkea muuta kuin esimerkillistä.
 
Nykyään ei vissiin vasurilla voi ajaa ollenkaan 100kmh, joku aika sitten joku naisoletettu ajoi useamman sadan metrin välin kiinni (hki-hyvinkää välillä eli pk seudulla) kahta rekkaa ohitellessa ja kauhea vilkuttelu alkoi takana. Kai pitäsi tajuta että kaikilla autoilla ei ole mieluisaa vetää 120kmh+ alustan puolesta varsinkaan 500kg lastissa. Ennenkun joku tulee lässyttämään ennakoinnista niin audia ei näkynyt taustapeilissä mutkan vuoksi vasurille siirryttäessä. Onneksi omistan keskisormen ja lisävalon niin pystyi opettamaan käytöstapoja.

Nykyisellään tuntuu että suurin osa sakista ajaa sen ~110kmh 120 alueella, jos ajaisin gps 120kmh niin aika usein saisi valoja hätyytellä edessä köröttelijöiden kanssa, mutta empä ole kehdannut silloinkaan kun 120kmh liikennöitävä kalusto on käytössä.
 
Takaluukussa roikkuvilla on turhan usein vaikea hahmottaa turvavälejä, sekä omaansa että sitä millaisen välin oikealla ajavilla autoilla pitäisi olla että siihen voi liittyä turvavälin säilyttäen. Siinä sitten leuka kireänä hermoilevat kun ei siirrytä liian tiukkaan väliin ja HETI. Ei tipu sympatiaa muuten kuin samalla tavalla kuin pienelle kiukuttelevalle lapselle, ei voi vaatia jos toinen ei vaan ymmärrä.
 
Ruokakauppojen parkkiksilla olevia ekopisteitä itsekin käyttävänä on alkanut ärsyttää ihmiset jotka ovat valmiita pahimmillaan tukkimaan ajoväylän tai ainakin estämään muutamaan parkkiruutuun ajon kun on aivan pakko pysäyttää se auto tyhjennyksen ajaksi roskapönttöjen viereen sen sijaan että jaksaisi käyttää 30 sekuntia aikaa ja muutaman askeleen enemmän pysäköimällä ruutuun.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 453
Viestejä
4 512 681
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom