Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ei mun tarvitse keksiä perusteluja sille. Ihan sama mikä se on, jos se jalankulkija on siinä suojatien läheisyydessa ja voi tulla suojatielle, se ei ole minun tehtäväni keksiä perusteluja toisen toiminnalle. Jos jalankulkija ei pysähdyttyänikään vielä lähde liikkeelle, näytän käsimerkkiä että mikä juttu ja sen jälkeen lähden varovasti liikkeelle. Ei se ole vaikeaa.

Niin, ihmiset ovat erilaisia. Minä taas en ole sitä sorttia, joka alistuu muiden perseilyn vuoksi, mutta kukin tyylillään.
 
Ei tuo mun mielestä kyllä mitään saivartelua ole jos ei ymmärrä jonkun omaehtoisia sääntöjä sille miksi normaalia etuajo-oikeuteen liittyvää rikotaan tieten tahtoen.

Kovinkaan moni ei täällä tunnista kuvatun kaltaista tilannetta että jalankulkija jäisi kaukaakin tulevaa autoa odottamaan pysähtyväksi. Ehkä tuo on jotenkin alueellista. Ajetaanko tuolla yleisesti niin kovaa ettei jalankulkija uskalla ylittää vai onko kylän kulkijoille jäänyt kyseinen auto mieleen sellaisena että sehän ei pysähdy jalankulkijoiden eteen.

Mutta ei siinä, jokaista saa ärsyttää mikä ärsyttää, ei siinä mitään. Sitä vain toivoisi kaikkien eduksi että niitä tieliikennesääntöjä noudatettaisiin ja jos ei nyt ihan pilkulleen niin ainakin joustaen siihen ylivarovaisuuden suuntaan pikemmin kuin holtittoman Minä Ensin Koska Kiire -käytöksen mukaan. Meidän jokaisen intresseissähän on päästä hengissä päivän päätteeksi nukkumaan.
 
200m on niin pitkä matka, että eihän se jalankulkija oikeastaan vielä edes näy autoilijalle kuin etäisenä pisteenä. Sikäli keskustelu on aika akateemista.

Sitten kun mennään alle 50m etäisyyksille ja suojatien edessä seisoo jalankulkija selvästi ylitysaikeisena, niin kyllähän silloin pitää hidastaa ja tarvittaessa pysäyttää.
 
200m on niin pitkä matka, että eihän se jalankulkija oikeastaan vielä edes näy autoilijalle kuin etäisenä pisteenä. Sikäli keskustelu on aika akateemista.

Sitten kun mennään alle 50m etäisyyksille ja suojatien edessä seisoo jalankulkija selvästi ylitysaikeisena, niin kyllähän silloin pitää hidastaa ja tarvittaessa pysäyttää.
Nämä eivät ole toisiaan poissulkevia tilanteita.
 
Ei helvetti kohta enää uskalla ajaa ruuhka-aikaan kehäteillä. Aivan totaalisen aivotonta touhua näkyy melkein joka päivä. Äskenkin 40min ajon aikana näin kolme läheltä piti tilannetta kärsimättömien kuskien takia.

Teslakuskit painaa lämää pohjaan aina kun mahdollisuus, joku elämäm koululainen 20v vanhalla skodalla vaihtaa kaistaa minuutin välein että pääsee "nopeammin perille", joku halvatun mamma päättää ajaa 50km/h jostain tietämättömästä syystä (vaikka vois ajaa kovempaa) ja joku vitun 50v Ismo joka on omasta mielestään keskivertoa parempi kuski roikkuu 2m päässä edellä ajavan puskurista.

Jos joku harrastaa näitä yllä mainittuja kehillä ruuhkassa, oletan että kyseessä on aikuisten oikeasti vähä-älyinen henkilö, ei siis mikään "vitun idiootti" vaan niinku oikeesti itsereflektioon kykenemätön alhaisen älykkyysosamäärän omaava henkilö.

Tässähän omaan perään ajoi kehällä tesla pari viikkoa sitten, paino kaasun pohjaan ruuhkassa...

Valitkaa vittu kaista ja ajakaa siinä ja pitäkää turvaväli. Uusissa autoissa vielä adaptiiviset vakkarit ja muut avustimet. Ite laitan vakkarin päälle, otan mukavan asennon penkissä, pistän hyvää musaa soimaan ja rullailen rauhassa sitä kaistaa mihin nyt sattuu päätymään.
 
Kompakysymys, ajat kohti liikenneympyrää kun yhtäkkiä huomaat tarpeen lähteä takaisin tulosuuntaan, mitä teet ?
Suunnilleen tuon lämpölaitoksen risteyksen kohdalla - Google Maps
A. Ajat liikenneympyrän läpi ja jatka matkaasi sinne mistä olit tulossa
B. Vedät auton oikeaan reunaan melkein pysähtyen, laitat vilkun vasemmalle ja teet u-käännöksen liikenteen seassa (vähän ennen neljää iltapäivällä)

Hemmetin matami päätti sitten tehdä suoritteen B. vaikka autoja oli jonoksi asti molempiin suuntiin
 
Ei helvetti kohta enää uskalla ajaa ruuhka-aikaan kehäteillä. Aivan totaalisen aivotonta touhua näkyy melkein joka päivä. Äskenkin 40min ajon aikana näin kolme läheltä piti tilannetta kärsimättömien kuskien takia.

Teslakuskit painaa lämää pohjaan aina kun mahdollisuus, joku elämäm koululainen 20v vanhalla skodalla vaihtaa kaistaa minuutin välein että pääsee "nopeammin perille", joku halvatun mamma päättää ajaa 50km/h jostain tietämättömästä syystä (vaikka vois ajaa kovempaa) ja joku vitun 50v Ismo joka on omasta mielestään keskivertoa parempi kuski roikkuu 2m päässä edellä ajavan puskurista.

Jos joku harrastaa näitä yllä mainittuja kehillä ruuhkassa, oletan että kyseessä on aikuisten oikeasti vähä-älyinen henkilö, ei siis mikään "vitun idiootti" vaan niinku oikeesti itsereflektioon kykenemätön alhaisen älykkyysosamäärän omaava henkilö.

Tässähän omaan perään ajoi kehällä tesla pari viikkoa sitten, paino kaasun pohjaan ruuhkassa...

Valitkaa vittu kaista ja ajakaa siinä ja pitäkää turvaväli. Uusissa autoissa vielä adaptiiviset vakkarit ja muut avustimet. Ite laitan vakkarin päälle, otan mukavan asennon penkissä, pistän hyvää musaa soimaan ja rullailen rauhassa sitä kaistaa mihin nyt sattuu päätymään.
On muuten iso ero seittemään menevien aamuruuhkassa myöhempään nähden, illalla ero ei ole ihan niin radikaali. Mutulla väitän, että ihan muutams töhöilijä riittää sotkemaan merkittävästi isojakin teitä ja tuonne aamuun ei kerkeä heräämään eläkeläiset eikä vähän ajavat. Sopiva sunnuntai kun on haudoilla käymisen aika niin ei jumalauta mitä suoritusta näkee ja liikenne puuroa, vaikka autoja on vähemmän kuin normiruuhkassa.

Ei liity ketjuun mitenkään mutta edellämainittuun väittämääni ilmiöön, rautatientori on ihan mahtavuutta aamuisella arkiliikenteellä kävellen, ihmisiä on mutta ihmiset liikkuvat paikasta toiseen eikä ole kerhoja tukkimassa kulkua. Ei vastaavaa liikkumista ole minulle Suomessa muualla tullut vastaan, eikä keskustassakaan muuta kuin aamun liikenteessä.

Tuntuu, että liikenne on mennyt ennakoimattomampaan suuntaan viimeisen 15 vuoden aikana mitä olen itse ajellut. Tuntuu, että keskivauhti on tippunut kympillä parilla pk seudulla, mutta sitten tuntuu, että reippaasti muuta liikennettä kovempaa ajavien määrä on kanssa kasvanut. Mutuilen, että liikennepoliisin lakkautus ja väestön ikääntyminen taustalla.

Ihan mutulla edelliset, ei ole tutkimusnäyttöä ja tiedostan, että herkästi keksin ilmiöitä näennäisillä perusteilla, varsinaista dataa liikennekäyttäytymisen muutoksista olisi itseasiassa ihan hauskaa lukea.
 
Ajokäytökseen osaltaan vaikuttaa autojen kehitys. Autot ovat nykyään paljon turvallisempia, paljon tehokkaampia, helpommin hallittavia, hiljaisia jne.
Tätä ulosmitataan tietoisesti ja tiedostamatta.
On ihan eri asia ajaa vaikka 1986 1.1 Fiestalla, ensinnäkään se ei kulje mihinkään ja jos sen vauhtiin saatkin, tiedät että henki lähtee 100 varmasti jos tulee äkkipysähdys.
Turvattomuuden voi ihan asitia sellaisella kipolla ajaessa, silloin alkaa ennakoimaan tilanteita ihan eri tavalla.
 
Vanha keissi mistä täälläkin silloin tapahtuma-aikaan väännettiin: 18-vuotias Tesla-kuski ajoi kuolonkolarin lapset kyydissään – lohduttomat kuvat turmapaikalta

Liittyy myös tämän päivän keskuteluun aika hyvin: autoilija ei hidastanut lähestyessään suojatietä vaikka oman kertomansa mukaan näki huonosti auringon vuoksi.

Harvoin tulee kuolemantuottamustuomiota ja ehdollista autoilijalle etenkin kun tässä pyöräilijä oli periaatteessa se kenen olisi pitänyt väistää.

ONNETTOMUUDELLA oli silminnäkijöitä. Heidän havaintojensa mukaan kuljettaja ei ollut millään lailla jarruttanut ennen risteystä.

Oikeus katsoi, että kuljettaja ei ollut millään tavalla reagoinut tilanteeseen, jossa hänen näkyvyytensä oli huonontunut oleellisesti, vaikka hän oli ollut tietoinen edessä olevasta suojatiestä.

Huolimattomuuden ja tarpeettoman riskinoton puolesta puhui myös se seikka, että oikeudessa todistajana kuultu, syytetyn takana ajanut autoilija oli havainnut polkupyörän.

Helsingin käräjäoikeus tuomitsi nykyisin 20-vuotiaan kuljettajan kuolemantuottamuksesta, liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta neljäksi kuukaudeksi ehdolliseen vankeuteen.
 
Ööö, eikös teslassa pitäisi olla joku systeemi joka vetää liinat kiinni jos jotain tulee nokan eteen? Vai tuliko tässä pyöräilijä sivulta nokan eteen? Mutta silloihan ei kukaan olisi voinut jarruttaa?
 
Jutusta ei selvinnyt, valittiko tuomiosta.

Ei kyllä pyöräilijäkään mikään penaalin terävin ollut, itselläni ei tulisi koskaan mieleen testata tuolleen autoilijan huomiointikykyä.
 
Vanha keissi mistä täälläkin silloin tapahtuma-aikaan väännettiin: 18-vuotias Tesla-kuski ajoi kuolonkolarin lapset kyydissään – lohduttomat kuvat turmapaikalta

Liittyy myös tämän päivän keskuteluun aika hyvin: autoilija ei hidastanut lähestyessään suojatietä vaikka oman kertomansa mukaan näki huonosti auringon vuoksi.

Juuri tuota juttua aiemmin tänään lueskelessa mietin yleisellä tasolla mm. nykyisen Tieliikennelain 27 § vaatimusta ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä erityisestä varovaisuudesta, niin näin siinä riskinä, että epäonnisessa tilanteessa väistämisvelvollisen pyöräilijän kanssa kolaroitaessa, niin saattaa olla edessä ns. nahkapäätös. Eli pyöräilijä saa sakot, mutta itsekin voi saada sakot tuon erityisvarovaisuusvaatimuksen takia.
 
niin näin siinä riskinä, että epäonnisessa tilanteessa väistämisvelvollisen pyöräilijän kanssa kolaroitaessa, niin saattaa olla edessä ns. nahkapäätös. Eli pyöräilijä saa sakot, mutta itsekin voi saada sakot tuon erityisvarovaisuusvaatimuksen takia.

Riskiä pystyy onneksi hallitsemaan omilla teoillaan. Esim. jos ei näe eteensä, niin ajaa sitten vähän hiljempaa. Suojatien kohdilla erityisen varovasti.
 
Tuota sokkona ajamista olen aina ihmetellyt. Alkukeväällä sain jopa torvensoiton takaa ajavalta kun hidastin suojatietä ennen kun aurinko paistoi pahasti silmiin enkä ollut varma oliko siinä jalankulkijaa tulossa.

Sama koskee tietenkin myös esim. sadetta yöllä, näköestettä tai sakeaa lumisadetta. Siellä vaan mennään sokkona ja ilmeisesti se on ok koska "en näe jalankulkijaa".

Tulisipa sade ja huuhtoisi pois nuo ääliöt..

EDIT: typo
 
Viimeksi muokattu:
Tänään pääkaupunkiseudun sisääntuloväylällä nähtyä: Liikenne etenee kahdessa letkassa eteenpäin, oikea kaista noin 75km/h ja vasen hieman nopeampaa. Joku oman elämänsä kimi räikkönen alkaa peippaamaan kaistalta toiselle kuten formulat lämmittävät renkaita turva-auton takana. Lainkuuliaisena kaverina näytti vielä vilkkua aina kaistaviivan ylittäessään.
 
Tänään pääkaupunkiseudun sisääntuloväylällä nähtyä: Liikenne etenee kahdessa letkassa eteenpäin, oikea kaista noin 75km/h ja vasen hieman nopeampaa. Joku oman elämänsä kimi räikkönen alkaa peippaamaan kaistalta toiselle kuten formulat lämmittävät renkaita turva-auton takana. Lainkuuliaisena kaverina näytti vielä vilkkua aina kaistaviivan ylittäessään.
Paitsi että Kimi taisi olla ainoa joka moista peippaamista ei juurikaan harrastanut.
 
Lyhyt siltatyömaa jonka kohdalla yksi kaista käytössä ja työmaan jälkeen 200 m pitkä seisova autojono. Mitä tekee väistämisvelvollisesta suunnasta tulevat? Ajetaan porukalla jonon jatkoksi silta tukkoon, ts. blokataan kaista toiseen suuntaan hyöty itselle nolla ja molemmat kaistat seisoo. Näin kampissa. Taksit mukana tunkemassa, tottakai.
 
Työmatkaa motarilla nyt ensimmäisiä kertoja ajaessa olen huomannut selkeän eron aamun ja illan välillä. Aamulla työmatka on oikein leppoisa. Illasta taas vaikuttaa ihmisillä olevan aivan mahdoton kiire, ja ohitukset tehdään ajamalla ensin kiinni perseeseen. Pahimpia jostain syystä renault arkana ja renault trafic kuskit??? Sellainen vinkki kaikille, että jos joudut motarilla jatkuvasti jarruttelemaan, on aika vaihtaa julkiseen liikenteeseen.
 
Aamulla työmatka on oikein leppoisa. Illasta taas vaikuttaa ihmisillä olevan aivan mahdoton kiire,

Luonnollista että töistä on kiire kotiin eikä toisinpäin.

Täällä eräs kaupungin työntekijä oli saanut sakot työajalla ajamastaan ylinopeudesta. Palkittiin sitten vuoden työntekijä palkinnolla.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Ei helvetti kohta enää uskalla ajaa ruuhka-aikaan kehäteillä. Aivan totaalisen aivotonta touhua näkyy melkein joka päivä. Äskenkin 40min ajon aikana näin kolme läheltä piti tilannetta kärsimättömien kuskien takia.

Teslakuskit painaa lämää pohjaan aina kun mahdollisuus, joku elämäm koululainen 20v vanhalla skodalla vaihtaa kaistaa minuutin välein että pääsee "nopeammin perille", joku halvatun mamma päättää ajaa 50km/h jostain tietämättömästä syystä (vaikka vois ajaa kovempaa) ja joku vitun 50v Ismo joka on omasta mielestään keskivertoa parempi kuski roikkuu 2m päässä edellä ajavan puskurista.

Valitkaa vittu kaista ja ajakaa siinä ja pitäkää turvaväli. Uusissa autoissa vielä adaptiiviset vakkarit ja muut avustimet. Ite laitan vakkarin päälle, otan mukavan asennon penkissä, pistän hyvää musaa soimaan ja rullailen rauhassa sitä kaistaa mihin nyt sattuu päätymään.

On muuten iso ero seittemään menevien aamuruuhkassa myöhempään nähden, illalla ero ei ole ihan niin radikaali. Mutulla väitän, että ihan muutams töhöilijä riittää sotkemaan merkittävästi isojakin teitä ja tuonne aamuun ei kerkeä heräämään eläkeläiset eikä vähän ajavat. Sopiva sunnuntai kun on haudoilla käymisen aika niin ei jumalauta mitä suoritusta näkee ja liikenne puuroa, vaikka autoja on vähemmän kuin normiruuhkassa.

Tuntuu, että liikenne on mennyt ennakoimattomampaan suuntaan viimeisen 15 vuoden aikana mitä olen itse ajellut. Tuntuu, että keskivauhti on tippunut kympillä parilla pk seudulla, mutta sitten tuntuu, että reippaasti muuta liikennettä kovempaa ajavien määrä on kanssa kasvanut. Mutuilen, että liikennepoliisin lakkautus ja väestön ikääntyminen taustalla.

Ihan mutulla edelliset, ei ole tutkimusnäyttöä ja tiedostan, että herkästi keksin ilmiöitä näennäisillä perusteilla, varsinaista dataa liikennekäyttäytymisen muutoksista olisi itseasiassa ihan hauskaa lukea.

Juuri tämmöiseksi se touhu on mennyt, ainakin täällä pk-seudulla. Mielestäni aikuisten ihmisten pahoinvointi ja vitutus, sekä toki kusipäisyys ja tietynlainen "MinäMinä" -asenne erottuu selvimmin liikenteessä.

Oma lukunsa ovat nämä myöhäisheränneet henkisesti "aikuisamikset" eli about 35-55 vuotiaat ukkelit, jotka vasta tuon ikäisinä saavat allensa elämänsä ensimmäisen nopean auton; 0-100 noin 5 sekunnissa kiihtyvän sähkö-Teslan -> ajaminen ja liikennekäyttäytyminen on sen jälkeen juuri sitä itseään, 20-amisjonnejen tasoista. Siihen saakka autolla ajaminen ei ole kiinnostanut yhtään ja työpaikkojen kahvihuoneissa sekä internetsin keskustelupalstoilla on suorastaan kilpaa naureskeltu liikenteessä pelleileville BMW-jonneamiksille. Autossa tärkein ominaisuus on ollut takakontin koko ja turvaistuimen asennus ja liikenteessä on menty muiden mukana. Mutta niin vain sarvet kasvaa päähän ja keski-ikäisen ukonkin ajotyyli muuttuu heti kun auto kiihtyy raisusti ja sitä kautta tulee mahdollisuus eräänlaiseen liikenteessä nokitteluun :rofl:

Silmiinpistävää on sekin miten "muista kulttuureista" tulevat ajelevat täällä: miehet todella agressiivisesti ja naiset usein todella hiljaa, epävarmasti kuin eläkeläispapat konsanaan. Tämä ei siis ollut rasistinen kannanotto, näin erillisenä huomiona yli-innokkaille moderaattoreille :rolleyes: Se on samalla tavalla silmiinpistävää kuin vaikkapa se kuinka surutta jengi räplää vitun kännyköitään. Se on vitun idioottimaista ja minun mielestä kännykän käytön sanktiot voisi koventaa paljon nykyistä suuremmiksi. Itsekin tiedän 25-30 vuotiaita joille on aivan normaalia ajaa "adaptiivinen vakkari" päällä ja selata kokoajan sitä vitun kännykkää. Eli enää ei edes puhuta kännykkään vaan selataan sitä naaman edessä, joka on paljon hasardimpaa kuin 10 vuoden takainen kännykkä korvalla ajaminen.

Jengiä ei kiinnosta ja valvontaa & kunnollisia sanktioita ei ole = lopputulos on tässä. Ainoa mitä kytätään on YLINOPEUDET joita liikennevalvontatoiminnon johtajan Dennis Pastersteininkin Twitteri / X -videoita suurin osa on.
 
Ainoa mitä kytätään on YLINOPEUDET joita liikennevalvontatoiminnon johtajan Dennis Pastersteininkin Twitteri / X -videoita suurin osa on.

Muuten hyviä havaintoja, mutta ei tuolla kyllä ylinopeuksiakaan kyttäillä. Ehkä ihan törkeimpiä, mutta ainakaan omassa kuplassani kukaan ei ole vuosikausiin saanut elävältä poliisilta lappua ylinopeudesta. Eihän niitä nykyään edes näe kuin muutaman kerran vuodessa. Tolpilta joku on saanut jonkun lapun, mutta se on vähän eri asia. Taajamissa saa surutta painaa +20kmh ja maanteillä niin kovaa kun uskaltaa. Yleisellä tasolla liikennevalvonta on aivan kehitysmaatasoa ja meno sen mukaista.
 
Juuri tämmöiseksi se touhu on mennyt, ainakin täällä pk-seudulla. Mielestäni aikuisten ihmisten pahoinvointi ja vitutus, sekä toki kusipäisyys ja tietynlainen "MinäMinä" -asenne erottuu selvimmin liikenteessä.

Oma lukunsa ovat nämä myöhäisheränneet henkisesti "aikuisamikset" eli about 35-55 vuotiaat ukkelit, jotka vasta tuon ikäisinä saavat allensa elämänsä ensimmäisen nopean auton.
--
Se on samalla tavalla silmiinpistävää kuin vaikkapa se kuinka surutta jengi räplää vitun kännyköitään. Se on vitun idioottimaista ja minun mielestä kännykän käytön sanktiot voisi koventaa paljon nykyistä suuremmiksi. Itsekin tiedän 25-30 vuotiaita joille on aivan normaalia ajaa "adaptiivinen vakkari" päällä ja selata kokoajan sitä vitun kännykkää. Eli enää ei edes puhuta kännykkään vaan selataan sitä naaman edessä, joka on paljon hasardimpaa kuin 10 vuoden takainen kännykkä korvalla ajaminen.--

Jengiä ei kiinnosta ja valvontaa & kunnollisia sanktioita ei ole.--

Juuri tuollaista se liikenne on ollut Savossakin ja ei ihme, että kolisee ja uutisia riittää liikenneonnettomuuksista.

Ajetaan moottoritiellä takakontissa kiinni ja yhtäkkiä iskee lumipuhuri ja kohta on autot rutussa. Mitään ei ole siitä opittu. Saattaahan tielle juosta vaikka hirvi.

Ihmettelen miten kannattaa tehdä sähköautoista super autoja, kun akku kestäisi pidempään, jos se olisi yhtä nuhainen kuin 20v vapari Corolla. Sillä olisi vaikutusta turvallisuuteenkin.

Kaikki mitä edellinen kuvasi, voisi olla yhtähyvin minun kirjoittamaani. Plus, jos nyt tekee aasinsillan, että tietty puolue on aina suosituin vaaleissa ja liikenteessä ajetaan sen mukaisesti. Muista viis. Anteeksi siitä. :devilish:
 
Muuten hyviä havaintoja, mutta ei tuolla kyllä ylinopeuksiakaan kyttäillä. Ehkä ihan törkeimpiä, mutta ainakaan omassa kuplassani kukaan ei ole vuosikausiin saanut elävältä poliisilta lappua ylinopeudesta. Eihän niitä nykyään edes näe kuin muutaman kerran vuodessa. Tolpilta joku on saanut jonkun lapun, mutta se on vähän eri asia. Taajamissa saa surutta painaa +20kmh ja maanteillä niin kovaa kun uskaltaa. Yleisellä tasolla liikennevalvonta on aivan kehitysmaatasoa ja meno sen mukaista.
Mä sain itseasisassa tossa yks sunnuntai ilta 10 aikaan kuivalla kelillä länsiväylällä 91 nopeteen nopeuden karatessa liikennevirhemaksun ihan poliisiautolta. Ne vieläpä seuras mua kilometritolkulla länäriltä poistumisen jälkeen ennen ku pysäyttivät että kaahailenko taajamassa :D. Juteltiin kumppanin kanssa elokuvasta joka käytiin katsomassa niin oli kaasujalka hetkellisesti karannut ylinopeuden puolelle. Taajamassa ajoin muuten poliisisedän mukaan moitteettomasti paitsi yhdessä kaksikaistaisessa liikenneympyrässä olin kuulema hieman oikaissut toisen kaistan puolelta, jota en sinänsä ihmettele, koska ketään muuta ei ollut näköpiirissäkään. Tiedustelin kyllä, että kuinka mielekästä tollasesta juuri rangaistavuuden puolelle hetkellisesti tyhjällä motarilla karanneesta ylinopeudesta sakottaminen on, mutta vastaus oli tyyliä säännöt on sääntöjä... :D
 
  • Tykkää
Reactions: Ana
Kyllä tuossa viikonloppuna sai taas hieman ihmetellä. Ajoin maantiellä 100 alueella jonkin noin 80 ajavan pakettiauton takana hyvällä turvavälillä. Minun takana sitten tuli joku henkilöauto (olikohan Opel) aivan perässä kiinni. Välillä näytti siltä, että väliä oli varmaan oikeasti joku 2 metriä.
Sitten tuli kohdalle pitkä suora, jossa ei vastaantulevaa liikennettä. Painoin itse tuosta pakusta ohi, mutta tuota perässä roikkujaa ei sitten enää näkynyt. Vähän taas ihmetyttää, että miksi pitää roikkua noin perässä kiinni, jos ei ole edes aikeissa mennä ohi. Luulisi pöljemmänkin ymmärtävän että noin pieni turvaväli on jo oikeasti aika riskialtis.

Muuten hyviä havaintoja, mutta ei tuolla kyllä ylinopeuksiakaan kyttäillä. Ehkä ihan törkeimpiä, mutta ainakaan omassa kuplassani kukaan ei ole vuosikausiin saanut elävältä poliisilta lappua ylinopeudesta. Eihän niitä nykyään edes näe kuin muutaman kerran vuodessa. Tolpilta joku on saanut jonkun lapun, mutta se on vähän eri asia. Taajamissa saa surutta painaa +20kmh ja maanteillä niin kovaa kun uskaltaa. Yleisellä tasolla liikennevalvonta on aivan kehitysmaatasoa ja meno sen mukaista.
Joillain tienpätkillä sitten kyllä on noiden tolppien puolesta joku tehovalvonta. Esim. nelostiellä Oulu-Kemi-Rovaniemi välillä on todella paljon noita vanhan tyylisiä tolppia. Sentään eivät ole laittaneet ohituskaistojen kohdalle, se nyt olisi jo melkein vittuilua.
Ennen on sanottu, että oikeasti kamera on vain noin joka kymmenennessä, mutta tuo ei kyllä taida pitää enää paikkaansa. Kyllä niitä on nykyään oikeasti enemmän, mutta ei edelleenkään ihan kaikissa. Kun nopeuden valvonta tosiaan on esim. kaupunkialueilla usein käytännössä olematonta, niin kyllä motiivi noiden tolppien taustalla välillä hieman mietityttää.
 
Kovinkaan moni ei täällä tunnista kuvatun kaltaista tilannetta että jalankulkija jäisi kaukaakin tulevaa autoa odottamaan pysähtyväksi. Ehkä tuo on jotenkin alueellista. Ajetaanko tuolla yleisesti niin kovaa ettei jalankulkija uskalla ylittää vai onko kylän kulkijoille jäänyt kyseinen auto mieleen sellaisena että sehän ei pysähdy jalankulkijoiden eteen.
Kaikki autoilijat ei hidasta. Sillä että riippuuko tuo siitä ettei huomaa, vai siitä ettei vain kiinnosta, ei ole niinkään väliä. Mutta ei välillä kyllä todellakaan uskalla lähteä ylittämään suojatietä, jos auto ei anna mitään signaalia siitä, että on hidastamassa.
 
Juuri tämmöiseksi se touhu on mennyt, ainakin täällä pk-seudulla. Mielestäni aikuisten ihmisten pahoinvointi ja vitutus, sekä toki kusipäisyys ja tietynlainen "MinäMinä" -asenne erottuu selvimmin liikenteessä.

Oma lukunsa ovat nämä myöhäisheränneet henkisesti "aikuisamikset" eli about 35-55 vuotiaat ukkelit, jotka vasta tuon ikäisinä saavat allensa elämänsä ensimmäisen nopean auton; 0-100 noin 5 sekunnissa kiihtyvän sähkö-Teslan -> ajaminen ja liikennekäyttäytyminen on sen jälkeen juuri sitä itseään, 20-amisjonnejen tasoista. Siihen saakka autolla ajaminen ei ole kiinnostanut yhtään ja työpaikkojen kahvihuoneissa sekä internetsin keskustelupalstoilla on suorastaan kilpaa naureskeltu liikenteessä pelleileville BMW-jonneamiksille. Autossa tärkein ominaisuus on ollut takakontin koko ja turvaistuimen asennus ja liikenteessä on menty muiden mukana. Mutta niin vain sarvet kasvaa päähän ja keski-ikäisen ukonkin ajotyyli muuttuu heti kun auto kiihtyy raisusti ja sitä kautta tulee mahdollisuus eräänlaiseen liikenteessä nokitteluun :rofl:

Silmiinpistävää on sekin miten "muista kulttuureista" tulevat ajelevat täällä: miehet todella agressiivisesti ja naiset usein todella hiljaa, epävarmasti kuin eläkeläispapat konsanaan. Tämä ei siis ollut rasistinen kannanotto, näin erillisenä huomiona yli-innokkaille moderaattoreille :rolleyes: Se on samalla tavalla silmiinpistävää kuin vaikkapa se kuinka surutta jengi räplää vitun kännyköitään. Se on vitun idioottimaista ja minun mielestä kännykän käytön sanktiot voisi koventaa paljon nykyistä suuremmiksi. Itsekin tiedän 25-30 vuotiaita joille on aivan normaalia ajaa "adaptiivinen vakkari" päällä ja selata kokoajan sitä vitun kännykkää. Eli enää ei edes puhuta kännykkään vaan selataan sitä naaman edessä, joka on paljon hasardimpaa kuin 10 vuoden takainen kännykkä korvalla ajaminen.

Jengiä ei kiinnosta ja valvontaa & kunnollisia sanktioita ei ole = lopputulos on tässä. Ainoa mitä kytätään on YLINOPEUDET joita liikennevalvontatoiminnon johtajan Dennis Pastersteininkin Twitteri / X -videoita suurin osa on.

Tässä oli TAAS tilanne kehällä. Voin vannoa että en tehnyt oikeasti itse yhtään mitään kun oli kännykässä naama kiinni ajava 50v äijä melkein kyljessä.

Ajoin vakkarilla keskimmäistä kaistaa ruuhkassa ja oikealta joku halus vaihtaa mun eteen kaistaa. Ongelma tässä oli että ajoi ihan mun vieressä ja sit alkoi laiskasti ajamaan vähän kovempaa ja hivuttamaan kaistalle, en yhtää huomannut että laittoi vilkun päälle ja alkoi valumaan mun kaistalle niin että jos en ois jarruttanut, niin olisi hänen perä osunut mun keulaan. Oli niin epämääräistä ajamista että aloin jo vähän hidastamaan mutta tää kännykkäsankari oli aika nopea liikkeissään.

Välillä miettii että onko tässä itessäni jotain vikaa, mutta ajan ku joku vitun mummo enkä kikkaile kaistoilla tai kiihdyttele turhaan. Ajan hieman yli nopeusrajoitusta ja annan tilaa koska ei kiinnosta korjailla autoa sen takia että haluaa olla oikeassa.
 
Kaikki autoilijat ei hidasta. Sillä että riippuuko tuo siitä ettei huomaa, vai siitä ettei vain kiinnosta, ei ole niinkään väliä. Mutta ei välillä kyllä todellakaan uskalla lähteä ylittämään suojatietä, jos auto ei anna mitään signaalia siitä, että on hidastamassa.
Näitähän todellakin löytyy. En tiedä mikä on herättänyt tämän käytöksen meillä päin nyt ihan viime viikkoina vasta. Itse aloitin pyöräkauden heti kun kelit lämpenivät ja alkuun autojen väistely oli aika kohteliasta jopa. Usein jäin pyöräilijänä odottamaan omaa vuoroani mutta autot olisivat kyllä päästäneet ohi.

Tällä viikolla ja sitä edeltävällä sitten tuli aika jännä muutos että ympyröihin pitää oikeasti mennä riskillä tai sitten varmistaa että ne on tyhjät. Pariin kertaan olen tietoisesti ajanut pyörällä aika likelle etuajo-oikeutta rikkovaa autoilijaa, mutta vielä ei ole torvi soinut tai kukaan lähtenyt seuraamaan että pääsisi sanomaan miten MINÄ olen rikkonut liikennesääntöjä. Tavallaan olen vähän odottanut sitä.

Mutta kyllä meillä pikkukaupungissa pääosin homma luistaa yhteisymmärryksessä; jos auto ei hidasta niin jalankulkija kyllä osaa varoa, eikä kävele alle ja vastaavasti autoilijat osaavat etuajo-oikeutensa jättää väliin jos pieni pyöräilijä ajaa suojatien yli. Pienellä tässä ei tarkoiteta teinipoikien pyöräporukkaa vaan alle kouluikäistä lasta. Ei ole montaa tuntia kun pyörällä ajoin aika vauhdilla kiinni pyöräänsä taluttavan 5-6 -vuotiaan tytön joka empi vilkkaaseen ympyrään menoa. Hidastin vauhdin tytön vauhdin mukaiseksi jotta suojatiellä olisi enemmän massaa ja näköhaittaa autoilijoille. Kuitenkin aikuinen mies polkupyörän selässä on tuplasti isompi kuin 6-vuotias pyörää taluttava lapsi. Toinen samanlainen tilanne potkulautailevan lapsen kanssa osui kohdalle.

En kuitenkaan lähtenyt jakamaan lapsille liikenneneuvoja koska olivat pieniä enkä halua olla vastuussa siitä jos minun neuvoillani jäävät autojen alle. Omat vanhempansa saavat opettaa liikennekäyttäytymisen heille eikä se vieras setä joka ajaa pyörälläkin ilman kypärää (my bad, pitäisi ottaa ihan esimerkinkin vuoksi tavaksi).

Mutta pitää vain muistaa nyt pyöräilykauden alettua (ja ulkoilukauden noin yleensä) että jokainen yrittäisi pitää kiinni liikennesäännöistä. Meinaan sitä että jos minä vaikka pyörällä tai juoksulenkillä pidän kiinni omasta etuajo-oikeudestani niin ehkä se minulle suuttuva autoilija ei lähde perään huomauttamaan (lähtisipä joskus) mutta saattaa tarkistaa liikennesäännöt ennen kuin kirjoittaa paikkakunnan FB-puskaradioon ja tajuaa itse tehneensä virheen. Se että useampia liikenteenkäyttäjiä herätellään muistelemaan liikennesäännöt on kaikille eduksi.

Mutta palatakseni ihan tuohon itse aiheeseen josta puhuit, niin kyllä mä lähtisin, varsinkin pienellä paikkakunnalla jossa itse vaikutan, härkkimään autoilijoita sillä että olenpas jalankulkijana ylittämässä mutta enpäs uskallakaan. Se herättelee autoilijoita hiukan miettimään että kannattaako pelata sitä Pokemonia vai katsoa liikennettä.

@OscarK voi ehkä ottaa tärppiä vielä siitä että vaikka rollaattorivanhus on selkeä väistettävä ja puolen metrin mittainen lapsi on toinen sellainen, kuin myös koiran kanssa kulkeva tai valkoista keppiä heiluttava ihminen niin kesäaikaan se mustilla laseilla varustettu henkilö ei välttämättä kärsi auringosta vaan voi olla puolisokea tyyppi minkälaisen itse näin eilen liikenteessä.

Tulin pyörällä
Tuota sokkona ajamista olen aina ihmetellyt. Alkukeväällä sain jopa torvensoiton takaa ajavalta kun hidastin suojatietä ennen kun aurinko paistoi pahasti silmiin enkä ollut varma oliko siinä jalankulkijaa tulossa.
Siinä on kaverilla takana ollut kiire, tai sitten on omaa hätääntymistään torvella ilmoittanut.
Takana tulevan kulkijan huomiointi pitäisi olla muuhun liikenteeseen reagoivaa (kuin omasikin) ja sen lisäksi myös edellä ajavan (eli sinun) toiminnan reagointiin suhteutetta. Ei sitä koskaan takaa tuleva voi reagoida John Cenaan tai konepeltiä matalalapaan kulkijaan vaan oletus on että jos edellä ajava jarruttaa niin itsekin jarruttaa.
 
Meillä päin tosin tuo ämyrivarustelu on paljon hillitympää kuin omassa nuoruudessa. Jumputukset lähes huomaamattomia nykyään.
Oiskohan tuo mennyt pois "muodista", tuntuu että on ehkä tosiaan hieman vähentynyt.

Vilkun käyttämättä jättäminen kyllä tuntuu ainakin itsestä taas lisääntyneen.
 
Pahimpia jostain syystä renault arkana ja renault trafic kuskit??? Sellainen vinkki kaikille, että jos joudut motarilla jatkuvasti jarruttelemaan, on aika vaihtaa julkiseen liikenteeseen.
Traficilla täynnä 20 tkm viimeisen vuoden aikana. Nyt kun mainitset, niin kyllä noita kiireisiä Trafic-kuskeja tuntuu riittävän. Ajoasento ylipäätään korkealla, hyvät peilit, ja tuplaturbo-moottorilla varustettuna liikkuu sen verran sulavasti että innostaa ohittamaan. Itsekin joskus innostunut.

Moottoritiellä tai suoralla maantiellä jarruttelevista olen kuitenkin sitä mieltä, että vikaa on ratin ja penkin välissä ja pahastikin. En näe mitään syytä ajaa niin lähellä että joutuu jarruttelemaan koko ajan, ellei edessä oleva ole kääntymässä tai muuten hidasta merkittävästi vauhtia.
 
  • Tykkää
Reactions: Ana
Oiskohan tuo mennyt pois "muodista", tuntuu että on ehkä tosiaan hieman vähentynyt.

Vilkun käyttämättä jättäminen kyllä tuntuu ainakin itsestä taas lisääntyneen.
Ei ole enää samaa tarvetta. Monen auton stereot ovat jo todella todella hyvät tehtaalta. Ainoat muutokset mitä olen tehnyt käyttiksiin viimeiseen 15vuoden aikana on kahteen autoon jälkiasennettu subbarit. Lisäksi nykyään radion vaihtaminen ei ole mikään revi vanha irti, laita adapteri ja lyö takaisin paikalleen homma. Jos haluaa vaihtaa, pitää olla erillinen soitin tai juuri kyseiseen automalliin, vuosimalliin ja jopa varustetasoon sopiva radio.

EDIT: Ja subbariasennukset johtuivat siitä että ostin autot joissa ei ollut parempia stereoita valittuna tilatessa joten löin konttiin pienet subbarit joilla saa edes hiukan potkua alapäähän.

Ja en tiedä pölliikö joku vilkunviiksiä, onko vilkkuneste loppu vai mistä pirusta kyse, mutta tuntuu että niiden käyttö on paikoin loppunut kokonaan. Kävin tuossa Jyväskylässä ja Helsinki-Jyväskylä-Helsinki ajossa maantiellä tai motarilla ei näkynyt kuin pari autoa jotka vilkuttivat oikein esim kaistaa vaihtaessa. Yksi lemppari missä tuo vilkun käyttämättömyys pistää vihaksi on paikallinen lähikaupan parkkihalli mistä ulos ajaessa käännytään vasemmalle. Jengi tulee päätieltä ja joko eivät käytä vilkkua ollenkaan, tai käyttävät sitä yhden vilkautuksen verran siinä kääntyessään. Ei se muuten vituttaisi, mutta välillä nihkeä paikka päästä liittymään kun toisesta suunnasta tulee autoja ja et voi vetää halliin ajavan edestäkään kun et tiedä ovatko ajamassa suoraan vai ajamassa halliin koska eivät käytä vilkkua ja 30kmh alue joten jengin ei käytännössä tarvitse edes hidastaa näkyvästi.
 
Viimeksi muokattu:
Ja en tiedä pölliikö joku vilkunviiksiä, onko vilkkuneste loppu vai mistä pirusta kyse, mutta tuntuu että niiden käyttö on paikoin loppunut kokonaan. Kävin tuossa Jyväskylässä ja Helsinki-Jyväskylä-Helsinki ajossa maantiellä tai motarilla ei näkynyt kuin pari autoa jotka vilkuttivat oikein esim kaistaa vaihtaessa. Yksi lemppari missä tuo vilkun käyttämättömyys pistää vihaksi on paikallinen lähikaupan parkkihalli mistä ulos ajaessa käännytään vasemmalle. Jengi tulee päätieltä ja joko eivät käytä vilkkua ollenkaan, tai käyttävät sitä yhden vilkautuksen verran siinä kääntyessään. Ei se muuten vituttaisi, mutta välillä nihkeä paikka päästä liittymään kun toisesta suunnasta tulee autoja ja et voi vetää halliin ajavan edestäkään kun et tiedä ovatko ajamassa suoraan vai ajamassa halliin koska eivät käytä vilkkua ja 30kmh alue joten jengin ei käytännössä tarvitse edes hidastaa näkyvästi.
Joo, kuten tuossa itsekin mainitsin niin tuo vilkun käyttämättömyys kyllä todellakin tuntuu yleistyneen. Kaikilla kai tuo unohtuu joskus, mutta tuolla tuntuu olevan nykyään liikenteessä aika paljon kuskeja joilla tuo on ihan systemaattista. Eikö sitten ole muka koskaan opetettu, vai mistä kiikastaa.
 
Jotenkin vilkun käyttämättömyydestä tulee melkein eniten sellainen tunne liikenteessä, että tekisi mieli lähteä perään. Jos vähän liioitellaan. Eilenkin kohtalaiseen ruuhka-aikaan liikenneympyrän suulla omaa vuoroa odotellessa kaksi autoa peräkkäin jätti näyttämättä. Mä ihan varta vasten pysähdyin odottamaan ja väistämään teitä. Ja te vedätte ilman vilkkua ulos. Olisipa poliisilla joitain sakottajadroneja, jotka valvoisi risteyksiä ja liikenneympyröitä. Tonnin sakko perään niin oppiipahan käyttämään vilkkua.

Kun sen kerran opettelee niin, että käyttää vilkkua ihan aina ympäristöstä ja kellonajasta riippumatta, niin väitän että voi mennä vuosikausia ilman yhtäkään unohdusta, koska se nimenomaan tulee selkärangasta.
 
Kun sen kerran opettelee niin, että käyttää vilkkua ihan aina ympäristöstä ja kellonajasta riippumatta, niin väitän että voi mennä vuosikausia ilman yhtäkään unohdusta, koska se nimenomaan tulee selkärangasta.
Se on just näin. Kun oppii tavaksi niin tulee käytettyä aina, vaikka ei olisi mitään tarvetta. Esim. itse kotipihasta lähtiessä, vaikka vastassa on vain naapurin piha ja muutinkin pieni kinttupolku, jonka varrella vain muutama talo. Mutta kun se tulee selkärangasta niin tulee joka paikassa.
 
Mutta jos lyötäisiin tehottomampia sähkömoottoreita, range kasvaisi kuitenkin reilusti?
Ei kasvaisi, ellei sitten ajeta talla pohjassa. Maantieajossa 60kW ja 300kW sähkömoottorien kulutuksessa ei juurikaan ole eroa. Auto tarvitsee 100km/h vauhtia ylläpitääkseen jotain 10-15kW tehoa, ja se kulutus muodostuu tästä tehotarpeesta. Sähkömoottoreilla on korkea hyötysuhde, eikä se ole yhtä riippuvainen kierrosluvuista ja kuormituksesta, kuin polttomoottoreilla.

Polttomoottorien paras hyötysuhde saavutetaan suhteellisen korkealla kuormituksella. Mm. tästä johtuen tehottomammat polttomoottorit on taloudellisempia, kun toimivat lähempänä parhaan hyötysuhteen kuormitusta päivittäisessä ajossa. Isommissa moottoreissa on myös enemmän sylintereitä/isommat männät, ja nämä lisää moottorin sisäisiä liikevastuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Kun sen kerran opettelee niin, että käyttää vilkkua ihan aina ympäristöstä ja kellonajasta riippumatta, niin väitän että voi mennä vuosikausia ilman yhtäkään unohdusta, koska se nimenomaan tulee selkärangasta.
Se on just näin. Kun oppii tavaksi niin tulee käytettyä aina, vaikka ei olisi mitään tarvetta.

Samaa mieltä, ja toisaalta vilkun käyttämättömyydelle on vaikea keksiä mitään muuta perustetta kuin huono tapa. Ja jos mietitään niitä liikennetilanteita, joissa vilkkua on tarve lain mukaan käyttää, on myös aika vaikea käyttää vilkkua liian aikaisin tai liian pitkään. Järkevyyden rajoissa siis, ei nyt puhuta mistään selkeistä vilkku päällä kilometrikaupalla -unohduksista.
 
.... Ne vieläpä seuras mua kilometritolkulla länäriltä poistumisen jälkeen ennen ku pysäyttivät että kaahailenko taajamassa
.... paitsi yhdessä kaksikaistaisessa liikenneympyrässä olin kuulema hieman oikaissut toisen kaistan puolelta, jota en sinänsä ihmettele, koska ketään muuta ei ollut näköpiirissäkään. ...
Dronellako ne seuras, vai tarkoitat että vain poliisi näkösällä.

No sinänsä hienoa kuulla että liikenne valvontaakin on, ja antavat palautetta.

Senverran komppaan muita että kuullostaa aika harvinaiselta, tai siis puuttumis ja palaute kynnys tuntuu olevan korkea/harvinainen. Ja tuo mieleen että poliisien selityksestä jäänyt uupuun jotain. Jos ei muuta, niin se että sattu reitille ja poliiseilla sattu oleen tekemisen puutetta.

Hyvä toi että puututaa. Ilmeisesti eivät kertoneet oliko ylinopeutta vain hetkellisest, vai pidemmänmatkaa. Siis haen sitä että onko vedetty lähemmäs 90km/h pidemmän matkaa.

Jos kohdalla osuu, niin ensirektio ilman muuta tuo, miksette puutu niihin todellisiin "rikollisiin", turvaväleihin, vilkuun, suurempiin ylinopeuksiin jne. Ja toki totta että "huonoa tuuria" jos tuollaisesta ylinpeudesta saa laupun kouraan, (ymmärsin siis että 11km/h yli 80 alueella, siis varmuusvähennysten jälkeen)
 
Ei kasvaisi, ellei sitten ajeta talla pohjassa. Maantieajossa 60kW ja 300kW sähkömoottorien kulutuksessa ei juurikaan ole eroa. Auto tarvitsee 100km/h vauhtia ylläpitääkseen jotain 10-15kW tehoa, ja se kulutus muodostuu tästä tehotarpeesta. Sähkömoottoreilla on korkea hyötysuhde, eikä se ole yhtä riippuvainen kierrosluvuista ja kuormituksesta, kuin polttomoottoreilla.

Polttomoottorien paras hyötysuhde saavutetaan suhteellisen korkealla kuormituksella. Mm. tästä johtuen tehottomammat polttomoottorit on taloudellisempia, kun toimivat lähempänä parhaan hyötysuhteen kuormitusta päivittäisessä ajossa. Isommissa moottoreissa on myös enemmän sylintereitä/isommat männät, ja nämä lisää moottorin sisäisiä liikevastuksia.
Miten lie painonsäästö kun pienempi sähkömoottori tarvitsee kevyemmän rungon, jarrut ja mahdollisesti halvemmat materiaalit ja matalamman nopeusluokan renkaat?
 
Miten lie painonsäästö kun pienempi sähkömoottori tarvitsee kevyemmän rungon, jarrut ja mahdollisesti halvemmat materiaalit ja matalamman nopeusluokan renkaat?
Sähkömoottori vie juuri sen verran virtaa kuin on kuormaa, isompi sähkömoottori pienellä kuormalla voi käynnistämisen jälkeen viedä vähemmän virtaa kuin pieni kun on pyörivää massaa.
Väittäisin kyllä että mitä tehokkaampi sähköauto, niin sitä paremmin on keskitytty painonsäästöön vs halvempi sähkökinneri

Jos rupeaa hiuksia halkomaan niin hommaa auton isolla sähkömoottorilla ja vaihtaa siihen kottikärrystä pyörät
 
Samaa mieltä, ja toisaalta vilkun käyttämättömyydelle on vaikea keksiä mitään muuta perustetta kuin huono tapa. Ja jos mietitään niitä liikennetilanteita, joissa vilkkua on tarve lain mukaan käyttää, on myös aika vaikea käyttää vilkkua liian aikaisin tai liian pitkään. Järkevyyden rajoissa siis, ei nyt puhuta mistään selkeistä vilkku päällä kilometrikaupalla -unohduksista.
Yksi toinenkin syy on huonon tavan lisäksi. Moni näpytteli ennen vanhaan sitä Nokia Communicatoria ratin edessä samalla kun ajoi, ja valitettavasti samalla kun kääntyi. Ei siinä ehtinyt vilkkua käyttämään saatika katsetta nostamaan. Nykyään tehdään samaa älypuhelimilla ja auton ruudulla. Katse on enemmän poissa tiestä kuin koskaan. Nykyään on vielä kaikki ilmastoinnit ja penkinlämmittimet siellä valikoiden takana niin ei ehdi tielle katsomaan. Omassa F-sarjan BMW:ssä oleva iDrive on kyllä helvetin hyvä tässä, kun kaiken saa tehtyä joko analogisilla napeilla, tai opettelemalla ulkoa kiekon pyörityksen niin ei tarvi ruutuun edes katsoa. Eikä mitään kosketusnäyttöä ole. Suurin osa näistä jotka ei käytä vilkkua, ovat juuri naama liimautuneena johonkin laitteeseen. En ymmärrä miten päivä päivän perään selviävät käännöksistä ilman että ajavat tietä ylittävien ihmisten päältä. Näkee jos katsoo tarkkaan, että kuskin pää nousee ylös juuri ennen käännöstä. Muutama kerta kun itseltä on jäänyt vilkku käyttämättä tässä 20 vuoden aikana, on siitä tullut heti erittäin syyllinen olo.
 
Yksi toinenkin syy on huonon tavan lisäksi. Moni näpytteli ennen vanhaan sitä Nokia Communicatoria ratin edessä samalla kun ajoi, ja valitettavasti samalla kun kääntyi. Ei siinä ehtinyt vilkkua käyttämään saatika katsetta nostamaan. Nykyään tehdään samaa älypuhelimilla ja auton ruudulla. Katse on enemmän poissa tiestä kuin koskaan. Nykyään on vielä kaikki ilmastoinnit ja penkinlämmittimet siellä valikoiden takana niin ei ehdi tielle katsomaan. Omassa F-sarjan BMW:ssä oleva iDrive on kyllä helvetin hyvä tässä, kun kaiken saa tehtyä joko analogisilla napeilla, tai opettelemalla ulkoa kiekon pyörityksen niin ei tarvi ruutuun edes katsoa. Eikä mitään kosketusnäyttöä ole. Suurin osa näistä jotka ei käytä vilkkua, ovat juuri naama liimautuneena johonkin laitteeseen. En ymmärrä miten päivä päivän perään selviävät käännöksistä ilman että ajavat tietä ylittävien ihmisten päältä. Näkee jos katsoo tarkkaan, että kuskin pää nousee ylös juuri ennen käännöstä. Muutama kerta kun itseltä on jäänyt vilkku käyttämättä tässä 20 vuoden aikana, on siitä tullut heti erittäin syyllinen olo.
Juu ja tunnustan itsekin Kehän ruuhkassa Teslan autopilot päällä jokusen kerran tuijottaneeni ruutua aivan liian pitkään ja oikein säikäytti kun mietti miten paljon siinä ajassa olisi ehtinyt tapahtua.

Puhelimet, ennen tekstaaminen ja ajaminen oli "turvallisempaa". Naputtelit sitä Nokiaa yhdellä kädellä täysin sokkona ilman yhtään virhettä, koska oli fyysiset napit luurissa jota voi käyttää yhdellä kädellä. Itsellä ei ole mitkään lapsen kädet, mutta about ainoa lippulaiva mitä voin käyttää perustoimintoihin ja kirjoittamiseen on Oneplus Open käyttäen ulkonäyttöä. Muut ovat käytä kahta kättä tai kurottele ja yritä osua.

Mitä vilkkuun tulee... En tajua miten sen edes missaa. Ja miksi osa tekee sen jopa tietoisesti. Duunikaveri sanoi näistä puhuessa "Miks mä tyhjällä motarilla käyttäisin?". Mihin se vilkku tai sen viiksi kuluu? Mitä haittaa siitä on? Oletko superhessu joka näkee 110% varmasti motaria 200kmh+ tulevan Bimmerin tai prätkän jossa ei ole kuin huomiovalot päällä? Juu syy kolarissa olisi kaaharin, mutta ei se silti mieltä paranna tai palauta ihmisiä henkiin. Itse lyön automaattisesti vilkun sormella heti kun rattia kääntää muualla kuin normi mutkassa. Rattia kääntäessä sormi suoraksi ja tadaa. Tästä toki seuraa joskus tilanteita joissa käytän vilkkua kun ei tarvitsisi (joka ei ole toki hyvä sekään), mutta parempi se kuin käyttämättömyys.
 
Sähkömoottori vie juuri sen verran virtaa kuin on kuormaa, isompi sähkömoottori pienellä kuormalla voi käynnistämisen jälkeen viedä vähemmän virtaa kuin pieni kun on pyörivää massaa.
Väittäisin kyllä että mitä tehokkaampi sähköauto, niin sitä paremmin on keskitytty painonsäästöön vs halvempi sähkökinneri

Jos rupeaa hiuksia halkomaan niin hommaa auton isolla sähkömoottorilla ja vaihtaa siihen kottikärrystä pyörät
Eli 9kw sähkömoottorin ympärille tehty auto olisi huomattavan kevyt ja edullinen, jos se olisi prioriteetti. Mutta eihän sellaisia ostettaisisi, ellei joskus pakolla ohjata.
Suuremmat massat luonnollisesti lisäävät kulutusta, ei suinkaan vähennä. Kiihdyttäessä vie sähköä ja jarruttaessa energia menee lämmöksi jarruissa.
 
Eli 9kw sähkömoottorin ympärille tehty auto olisi huomattavan kevyt ja edullinen, jos se olisi prioriteetti. Mutta eihän sellaisia ostettaisisi, ellei joskus pakolla ohjata.
Suuremmat massat luonnollisesti lisäävät kulutusta, ei suinkaan vähennä. Kiihdyttäessä vie sähköä ja jarruttaessa energia menee lämmöksi jarruissa.

Tuollainen huomattavan kevyt ja edullinen auto (vrt. mopoautot) on myös pannukakku kolaritilanteessa.

Modernit sähkärit käyttää regeniä jarrupalojen sijaan aina kun mahdollista.
 
Tuollainen huomattavan kevyt ja edullinen auto (vrt. mopoautot) on myös pannukakku kolaritilanteessa.

Modernit sähkärit käyttää regeniä jarrupalojen sijaan aina kun mahdollista.
En täysin allekirjoita. Formuloilla voi ajaa melkoisen kovasta vauhdista kolarin ja jatkaa matkaa kävellen. Samat ratkaisut huippunopeudeltaan max 100 km/h autossa ja massaa voisi olla vain 500kg erinomaisella turvallisuudella. Minun kolmen tonnin 80-luvun malmikasassa käy huonommin, kuin 1,5 tonnin nykyautossa, jos ajetaan keulat vastakkain. Mopoautoista ei kannata puhua, ne ovat kasa haisevaa sontaa, eivät autoja.

Puhuin tarkoituksella jarruttamisesta, en hidastamisesta. Ihmisillä ei ole hajuakaan taloudellisesta ajotavasta, vaan on-off kiihdytetään ja jarrutetaan liikennevaloista seuraaviin. Silloin massalla on väliä kulutuksen ja kulumisen suhteen.

Sähköautot ovat sen verran sieluttomia että kauppa kävisi huonommin, ellei olisi rajut kiihtyvyydet. Aivan hyvin voisi valmistaa kepeitä, turvallisia ja taloudellisia autoja, mutta kun ei sellainen myy.
 
Tuollainen huomattavan kevyt ja edullinen auto (vrt. mopoautot) on myös pannukakku kolaritilanteessa.

Modernit sähkärit käyttää regeniä jarrupalojen sijaan aina kun mahdollista.
Smart ForTwo on hyvä esimerkki siitä että pienestäkin saa turvallisen. Nehän ajatti sen ties mihin seiniin ns. ylikovaa testeihin nähden, demotakseen turvallisuutta.
 
Puhuin tarkoituksella jarruttamisesta, en hidastamisesta. Ihmisillä ei ole hajuakaan taloudellisesta ajotavasta, vaan on-off kiihdytetään ja jarrutetaan liikennevaloista seuraaviin. Silloin massalla on väliä kulutuksen ja kulumisen suhteen.
Toisaalta ne jarrut on tehty käytettäviksi. Menisi aikamoiseksi mateluksi jos pitäisi aina hidastaa pelkällä moottorijarrutuksella.
 
Jatkoin sähköautoketjuun, siellä varmaan sähköautoista tietäviä kommentoimaan

Eli 9kw sähkömoottorin ympärille tehty auto olisi huomattavan kevyt ja edullinen, jos se olisi prioriteetti. Mutta eihän sellaisia ostettaisisi, ellei joskus pakolla ohjata.
Suuremmat massat luonnollisesti lisäävät kulutusta, ei suinkaan vähennä. Kiihdyttäessä vie sähköä ja jarruttaessa energia menee lämmöksi jarruissa.
Tehokkaampi moottori nostaa painoa, tehokkaampi sähköteho ohjaimineen nostaa painoa, mutta se energiankulutus juttu on enemmänkin siinä vastuksessa, ilmanvastus, vierintävastus. Ja kun paino-ongelma tulee toistaiseksi akuista, niin jos palataan siihen mistä juttu lähti, niin mittasuhteet siinä onko max teho 60kw, vai 200 kw on enemmän kustannus, kuin kulutus. Ja jos latoo rahaa siihen sähkölinjaan, niin kulutusta voi optimoida, jos teho tulee kaupanpäälle, tai liki kaupanpäälle, niin kannattaa.

Henkilöauton 9kw teholla taasen pääsee alkuperäiseen mikä ärsyttää kanssa autoilijoissa ketjuun, suunnittelet sitten täysiveristä HA autoa, tai mopoautoa.

En täysin allekirjoita. Formuloilla voi ajaa melkoisen kovasta vauhdista kolarin ja jatkaa matkaa kävellen. Samat ratkaisut huippunopeudeltaan max 100 km/h autossa ja massaa voisi olla vain 500kg erinomaisella turvallisuudella. Minun kolmen tonnin 80-luvun malmikasassa käy huonommin, kuin 1,5 tonnin nykyautossa, jos ajetaan keulat vastakkain. Mopoautoista ei kannata puhua, ne ovat kasa haisevaa sontaa, eivät autoja.
Joo, tosin voi kysyä kuka ostaisi F1 rungonhintaista pikkuautoa, saati "mopoautoa". Autovalmistajat pistävät ihan oikeasti rahaa siihen että pikkuautotkin ovat turvallisia, muutamalla tuhannelle eurolla ei tehdä ihan F1 turvallisuutta, ei edes kymppitonnilla.

Puhuin tarkoituksella jarruttamisesta, en hidastamisesta. Ihmisillä ei ole hajuakaan taloudellisesta ajotavasta, vaan on-off kiihdytetään ja jarrutetaan liikennevaloista seuraaviin. Silloin massalla on väliä kulutuksen ja kulumisen suhteen.
Vai ymmärtäisikö sähkiskäyttäjät keskivertoa enemmän, ja voidaan päätellä ihan julkisista uutisista että sähkiskäyttäjät ei käytä jarruja, siis joutuvat ihan tietoisesti niitä määräajoin käyttämään että pysyvät kunnossa, ja sen käytön puute siis ongelma.

Toki on hietäkin joita sähkönkulutus ei kiinnosta, ei ehkä se polttoaineenkaan kulutus.

Sähköautot ovat sen verran sieluttomia että kauppa kävisi huonommin, ellei olisi rajut kiihtyvyydet. Aivan hyvin voisi valmistaa kepeitä, turvallisia ja taloudellisia autoja, mutta kun ei sellainen myy.
Alkuun sähköautojen valmistaminen oli kallista, ja sähköautot ei olleet kilpailukykyisiä muussa kuin paikallispäästöissä.Kehitystä tapahtui ja kilpailukykyä ihan teknisestikkin, kustannukset laski ja sähköautot enemmän tai vähemmän isoilla tuilla alkoi olemaan kilpailukykyisiä ylemmissä luokissa, joten olisi ollut erikosita että keinotekoisesti olisi tingitty suorituskyvyssä, asiassa missä päästöjen jälkeen pystyivät kilpaileen. ja kumoaan sitä tuhnumainetta.

Lähivuosina odotukset että sähkisten valmistamiskustannukset alittaa polttisten jossain ns Volvoluokassa. Koska se tehonpudotus ei ole se juttu, vaan akkujenlisäksi sen voimalinjan valmistamisen kehittyminen, ja itse auton valmistamisen kehittyminen.
Tuloillaan on myös niitä halvempia, pienempiä, tehottomompia, mutta jos maalikkona miettii auton tehontarvetta, niin se tarvii sen 10-20kW jatkuvaa, niin maalikkona kuvittelen että se voimalinja silloin mahdollistaa suoraan tai pienin kustannuksin moninkertaisen huipputehon. Kannattaako siitä voimansiirto akselia sorvata niin heikoksi ettei kestäisi ?

En tässä esitä ettei paino olisi tärkeä, vaan maalikkona kiinnostaisi miten paljon sitä energiankulutusta saisi tiputettua jos max tehoja leikataan rajusti, mutta samalla sillä autolla nyt voisi ajaa ihan jatkuvaa ajoa pitkää pätkää.
 
Toisaalta ne jarrut on tehty käytettäviksi. Menisi aikamoiseksi mateluksi jos pitäisi aina hidastaa pelkällä moottorijarrutuksella.
No, jos joutuu painamaan jarrua, niin tyypillisesti, tai no kärjistäen se tarkoittaa ennakoinnissa tapahtunutta virhettä. On toki tilanteita, esim risteys alue mikä tukkeutumassa ja joutuu jäämään vihreisiin odottamaan tilansyntymistä, niin ehkä siinä reippaasti ylitetään risteys ja jarrulla hiljennetään jonon päähän, jos siis joku polttis. sähkiksellä ei yleensä silloinkaan.

Polttiksissakin on eroja, joku vanha automaatti, niin voi vaatii aikarajau ennakkointia myötämäessä jos meinaa ilman jarruttamista pärjätä (tai kepin siirtelyä). Manuaalilla ihan eri tilanne.
 
Toisaalta ne jarrut on tehty käytettäviksi. Menisi aikamoiseksi mateluksi jos pitäisi aina hidastaa pelkällä moottorijarrutuksella.
Sähköautoissa voi olla todella rajukin moottorijarru. Ei sitä Teslalla paljoa tarvinnut jarruja käyttää. Ennakoi tai ei.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 760
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom