Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ja en tiedä pölliikö joku vilkunviiksiä, onko vilkkuneste loppu vai mistä pirusta kyse, mutta tuntuu että niiden käyttö on paikoin loppunut kokonaan. Kävin tuossa Jyväskylässä ja Helsinki-Jyväskylä-Helsinki ajossa maantiellä tai motarilla ei näkynyt kuin pari autoa jotka vilkuttivat oikein esim kaistaa vaihtaessa. Yksi lemppari missä tuo vilkun käyttämättömyys pistää vihaksi on paikallinen lähikaupan parkkihalli mistä ulos ajaessa käännytään vasemmalle. Jengi tulee päätieltä ja joko eivät käytä vilkkua ollenkaan, tai käyttävät sitä yhden vilkautuksen verran siinä kääntyessään. Ei se muuten vituttaisi, mutta välillä nihkeä paikka päästä liittymään kun toisesta suunnasta tulee autoja ja et voi vetää halliin ajavan edestäkään kun et tiedä ovatko ajamassa suoraan vai ajamassa halliin koska eivät käytä vilkkua ja 30kmh alue joten jengin ei käytännössä tarvitse edes hidastaa näkyvästi.
Joo, kuten tuossa itsekin mainitsin niin tuo vilkun käyttämättömyys kyllä todellakin tuntuu yleistyneen. Kaikilla kai tuo unohtuu joskus, mutta tuolla tuntuu olevan nykyään liikenteessä aika paljon kuskeja joilla tuo on ihan systemaattista. Eikö sitten ole muka koskaan opetettu, vai mistä kiikastaa.
 
Jotenkin vilkun käyttämättömyydestä tulee melkein eniten sellainen tunne liikenteessä, että tekisi mieli lähteä perään. Jos vähän liioitellaan. Eilenkin kohtalaiseen ruuhka-aikaan liikenneympyrän suulla omaa vuoroa odotellessa kaksi autoa peräkkäin jätti näyttämättä. Mä ihan varta vasten pysähdyin odottamaan ja väistämään teitä. Ja te vedätte ilman vilkkua ulos. Olisipa poliisilla joitain sakottajadroneja, jotka valvoisi risteyksiä ja liikenneympyröitä. Tonnin sakko perään niin oppiipahan käyttämään vilkkua.

Kun sen kerran opettelee niin, että käyttää vilkkua ihan aina ympäristöstä ja kellonajasta riippumatta, niin väitän että voi mennä vuosikausia ilman yhtäkään unohdusta, koska se nimenomaan tulee selkärangasta.
 
Kun sen kerran opettelee niin, että käyttää vilkkua ihan aina ympäristöstä ja kellonajasta riippumatta, niin väitän että voi mennä vuosikausia ilman yhtäkään unohdusta, koska se nimenomaan tulee selkärangasta.
Se on just näin. Kun oppii tavaksi niin tulee käytettyä aina, vaikka ei olisi mitään tarvetta. Esim. itse kotipihasta lähtiessä, vaikka vastassa on vain naapurin piha ja muutinkin pieni kinttupolku, jonka varrella vain muutama talo. Mutta kun se tulee selkärangasta niin tulee joka paikassa.
 
Mutta jos lyötäisiin tehottomampia sähkömoottoreita, range kasvaisi kuitenkin reilusti?
Ei kasvaisi, ellei sitten ajeta talla pohjassa. Maantieajossa 60kW ja 300kW sähkömoottorien kulutuksessa ei juurikaan ole eroa. Auto tarvitsee 100km/h vauhtia ylläpitääkseen jotain 10-15kW tehoa, ja se kulutus muodostuu tästä tehotarpeesta. Sähkömoottoreilla on korkea hyötysuhde, eikä se ole yhtä riippuvainen kierrosluvuista ja kuormituksesta, kuin polttomoottoreilla.

Polttomoottorien paras hyötysuhde saavutetaan suhteellisen korkealla kuormituksella. Mm. tästä johtuen tehottomammat polttomoottorit on taloudellisempia, kun toimivat lähempänä parhaan hyötysuhteen kuormitusta päivittäisessä ajossa. Isommissa moottoreissa on myös enemmän sylintereitä/isommat männät, ja nämä lisää moottorin sisäisiä liikevastuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Kun sen kerran opettelee niin, että käyttää vilkkua ihan aina ympäristöstä ja kellonajasta riippumatta, niin väitän että voi mennä vuosikausia ilman yhtäkään unohdusta, koska se nimenomaan tulee selkärangasta.
Se on just näin. Kun oppii tavaksi niin tulee käytettyä aina, vaikka ei olisi mitään tarvetta.

Samaa mieltä, ja toisaalta vilkun käyttämättömyydelle on vaikea keksiä mitään muuta perustetta kuin huono tapa. Ja jos mietitään niitä liikennetilanteita, joissa vilkkua on tarve lain mukaan käyttää, on myös aika vaikea käyttää vilkkua liian aikaisin tai liian pitkään. Järkevyyden rajoissa siis, ei nyt puhuta mistään selkeistä vilkku päällä kilometrikaupalla -unohduksista.
 
.... Ne vieläpä seuras mua kilometritolkulla länäriltä poistumisen jälkeen ennen ku pysäyttivät että kaahailenko taajamassa
.... paitsi yhdessä kaksikaistaisessa liikenneympyrässä olin kuulema hieman oikaissut toisen kaistan puolelta, jota en sinänsä ihmettele, koska ketään muuta ei ollut näköpiirissäkään. ...
Dronellako ne seuras, vai tarkoitat että vain poliisi näkösällä.

No sinänsä hienoa kuulla että liikenne valvontaakin on, ja antavat palautetta.

Senverran komppaan muita että kuullostaa aika harvinaiselta, tai siis puuttumis ja palaute kynnys tuntuu olevan korkea/harvinainen. Ja tuo mieleen että poliisien selityksestä jäänyt uupuun jotain. Jos ei muuta, niin se että sattu reitille ja poliiseilla sattu oleen tekemisen puutetta.

Hyvä toi että puututaa. Ilmeisesti eivät kertoneet oliko ylinopeutta vain hetkellisest, vai pidemmänmatkaa. Siis haen sitä että onko vedetty lähemmäs 90km/h pidemmän matkaa.

Jos kohdalla osuu, niin ensirektio ilman muuta tuo, miksette puutu niihin todellisiin "rikollisiin", turvaväleihin, vilkuun, suurempiin ylinopeuksiin jne. Ja toki totta että "huonoa tuuria" jos tuollaisesta ylinpeudesta saa laupun kouraan, (ymmärsin siis että 11km/h yli 80 alueella, siis varmuusvähennysten jälkeen)
 
Ei kasvaisi, ellei sitten ajeta talla pohjassa. Maantieajossa 60kW ja 300kW sähkömoottorien kulutuksessa ei juurikaan ole eroa. Auto tarvitsee 100km/h vauhtia ylläpitääkseen jotain 10-15kW tehoa, ja se kulutus muodostuu tästä tehotarpeesta. Sähkömoottoreilla on korkea hyötysuhde, eikä se ole yhtä riippuvainen kierrosluvuista ja kuormituksesta, kuin polttomoottoreilla.

Polttomoottorien paras hyötysuhde saavutetaan suhteellisen korkealla kuormituksella. Mm. tästä johtuen tehottomammat polttomoottorit on taloudellisempia, kun toimivat lähempänä parhaan hyötysuhteen kuormitusta päivittäisessä ajossa. Isommissa moottoreissa on myös enemmän sylintereitä/isommat männät, ja nämä lisää moottorin sisäisiä liikevastuksia.
Miten lie painonsäästö kun pienempi sähkömoottori tarvitsee kevyemmän rungon, jarrut ja mahdollisesti halvemmat materiaalit ja matalamman nopeusluokan renkaat?
 
Miten lie painonsäästö kun pienempi sähkömoottori tarvitsee kevyemmän rungon, jarrut ja mahdollisesti halvemmat materiaalit ja matalamman nopeusluokan renkaat?
Sähkömoottori vie juuri sen verran virtaa kuin on kuormaa, isompi sähkömoottori pienellä kuormalla voi käynnistämisen jälkeen viedä vähemmän virtaa kuin pieni kun on pyörivää massaa.
Väittäisin kyllä että mitä tehokkaampi sähköauto, niin sitä paremmin on keskitytty painonsäästöön vs halvempi sähkökinneri

Jos rupeaa hiuksia halkomaan niin hommaa auton isolla sähkömoottorilla ja vaihtaa siihen kottikärrystä pyörät
 
Samaa mieltä, ja toisaalta vilkun käyttämättömyydelle on vaikea keksiä mitään muuta perustetta kuin huono tapa. Ja jos mietitään niitä liikennetilanteita, joissa vilkkua on tarve lain mukaan käyttää, on myös aika vaikea käyttää vilkkua liian aikaisin tai liian pitkään. Järkevyyden rajoissa siis, ei nyt puhuta mistään selkeistä vilkku päällä kilometrikaupalla -unohduksista.
Yksi toinenkin syy on huonon tavan lisäksi. Moni näpytteli ennen vanhaan sitä Nokia Communicatoria ratin edessä samalla kun ajoi, ja valitettavasti samalla kun kääntyi. Ei siinä ehtinyt vilkkua käyttämään saatika katsetta nostamaan. Nykyään tehdään samaa älypuhelimilla ja auton ruudulla. Katse on enemmän poissa tiestä kuin koskaan. Nykyään on vielä kaikki ilmastoinnit ja penkinlämmittimet siellä valikoiden takana niin ei ehdi tielle katsomaan. Omassa F-sarjan BMW:ssä oleva iDrive on kyllä helvetin hyvä tässä, kun kaiken saa tehtyä joko analogisilla napeilla, tai opettelemalla ulkoa kiekon pyörityksen niin ei tarvi ruutuun edes katsoa. Eikä mitään kosketusnäyttöä ole. Suurin osa näistä jotka ei käytä vilkkua, ovat juuri naama liimautuneena johonkin laitteeseen. En ymmärrä miten päivä päivän perään selviävät käännöksistä ilman että ajavat tietä ylittävien ihmisten päältä. Näkee jos katsoo tarkkaan, että kuskin pää nousee ylös juuri ennen käännöstä. Muutama kerta kun itseltä on jäänyt vilkku käyttämättä tässä 20 vuoden aikana, on siitä tullut heti erittäin syyllinen olo.
 
Yksi toinenkin syy on huonon tavan lisäksi. Moni näpytteli ennen vanhaan sitä Nokia Communicatoria ratin edessä samalla kun ajoi, ja valitettavasti samalla kun kääntyi. Ei siinä ehtinyt vilkkua käyttämään saatika katsetta nostamaan. Nykyään tehdään samaa älypuhelimilla ja auton ruudulla. Katse on enemmän poissa tiestä kuin koskaan. Nykyään on vielä kaikki ilmastoinnit ja penkinlämmittimet siellä valikoiden takana niin ei ehdi tielle katsomaan. Omassa F-sarjan BMW:ssä oleva iDrive on kyllä helvetin hyvä tässä, kun kaiken saa tehtyä joko analogisilla napeilla, tai opettelemalla ulkoa kiekon pyörityksen niin ei tarvi ruutuun edes katsoa. Eikä mitään kosketusnäyttöä ole. Suurin osa näistä jotka ei käytä vilkkua, ovat juuri naama liimautuneena johonkin laitteeseen. En ymmärrä miten päivä päivän perään selviävät käännöksistä ilman että ajavat tietä ylittävien ihmisten päältä. Näkee jos katsoo tarkkaan, että kuskin pää nousee ylös juuri ennen käännöstä. Muutama kerta kun itseltä on jäänyt vilkku käyttämättä tässä 20 vuoden aikana, on siitä tullut heti erittäin syyllinen olo.
Juu ja tunnustan itsekin Kehän ruuhkassa Teslan autopilot päällä jokusen kerran tuijottaneeni ruutua aivan liian pitkään ja oikein säikäytti kun mietti miten paljon siinä ajassa olisi ehtinyt tapahtua.

Puhelimet, ennen tekstaaminen ja ajaminen oli "turvallisempaa". Naputtelit sitä Nokiaa yhdellä kädellä täysin sokkona ilman yhtään virhettä, koska oli fyysiset napit luurissa jota voi käyttää yhdellä kädellä. Itsellä ei ole mitkään lapsen kädet, mutta about ainoa lippulaiva mitä voin käyttää perustoimintoihin ja kirjoittamiseen on Oneplus Open käyttäen ulkonäyttöä. Muut ovat käytä kahta kättä tai kurottele ja yritä osua.

Mitä vilkkuun tulee... En tajua miten sen edes missaa. Ja miksi osa tekee sen jopa tietoisesti. Duunikaveri sanoi näistä puhuessa "Miks mä tyhjällä motarilla käyttäisin?". Mihin se vilkku tai sen viiksi kuluu? Mitä haittaa siitä on? Oletko superhessu joka näkee 110% varmasti motaria 200kmh+ tulevan Bimmerin tai prätkän jossa ei ole kuin huomiovalot päällä? Juu syy kolarissa olisi kaaharin, mutta ei se silti mieltä paranna tai palauta ihmisiä henkiin. Itse lyön automaattisesti vilkun sormella heti kun rattia kääntää muualla kuin normi mutkassa. Rattia kääntäessä sormi suoraksi ja tadaa. Tästä toki seuraa joskus tilanteita joissa käytän vilkkua kun ei tarvitsisi (joka ei ole toki hyvä sekään), mutta parempi se kuin käyttämättömyys.
 
Sähkömoottori vie juuri sen verran virtaa kuin on kuormaa, isompi sähkömoottori pienellä kuormalla voi käynnistämisen jälkeen viedä vähemmän virtaa kuin pieni kun on pyörivää massaa.
Väittäisin kyllä että mitä tehokkaampi sähköauto, niin sitä paremmin on keskitytty painonsäästöön vs halvempi sähkökinneri

Jos rupeaa hiuksia halkomaan niin hommaa auton isolla sähkömoottorilla ja vaihtaa siihen kottikärrystä pyörät
Eli 9kw sähkömoottorin ympärille tehty auto olisi huomattavan kevyt ja edullinen, jos se olisi prioriteetti. Mutta eihän sellaisia ostettaisisi, ellei joskus pakolla ohjata.
Suuremmat massat luonnollisesti lisäävät kulutusta, ei suinkaan vähennä. Kiihdyttäessä vie sähköä ja jarruttaessa energia menee lämmöksi jarruissa.
 
Eli 9kw sähkömoottorin ympärille tehty auto olisi huomattavan kevyt ja edullinen, jos se olisi prioriteetti. Mutta eihän sellaisia ostettaisisi, ellei joskus pakolla ohjata.
Suuremmat massat luonnollisesti lisäävät kulutusta, ei suinkaan vähennä. Kiihdyttäessä vie sähköä ja jarruttaessa energia menee lämmöksi jarruissa.

Tuollainen huomattavan kevyt ja edullinen auto (vrt. mopoautot) on myös pannukakku kolaritilanteessa.

Modernit sähkärit käyttää regeniä jarrupalojen sijaan aina kun mahdollista.
 
Tuollainen huomattavan kevyt ja edullinen auto (vrt. mopoautot) on myös pannukakku kolaritilanteessa.

Modernit sähkärit käyttää regeniä jarrupalojen sijaan aina kun mahdollista.
En täysin allekirjoita. Formuloilla voi ajaa melkoisen kovasta vauhdista kolarin ja jatkaa matkaa kävellen. Samat ratkaisut huippunopeudeltaan max 100 km/h autossa ja massaa voisi olla vain 500kg erinomaisella turvallisuudella. Minun kolmen tonnin 80-luvun malmikasassa käy huonommin, kuin 1,5 tonnin nykyautossa, jos ajetaan keulat vastakkain. Mopoautoista ei kannata puhua, ne ovat kasa haisevaa sontaa, eivät autoja.

Puhuin tarkoituksella jarruttamisesta, en hidastamisesta. Ihmisillä ei ole hajuakaan taloudellisesta ajotavasta, vaan on-off kiihdytetään ja jarrutetaan liikennevaloista seuraaviin. Silloin massalla on väliä kulutuksen ja kulumisen suhteen.

Sähköautot ovat sen verran sieluttomia että kauppa kävisi huonommin, ellei olisi rajut kiihtyvyydet. Aivan hyvin voisi valmistaa kepeitä, turvallisia ja taloudellisia autoja, mutta kun ei sellainen myy.
 
Tuollainen huomattavan kevyt ja edullinen auto (vrt. mopoautot) on myös pannukakku kolaritilanteessa.

Modernit sähkärit käyttää regeniä jarrupalojen sijaan aina kun mahdollista.
Smart ForTwo on hyvä esimerkki siitä että pienestäkin saa turvallisen. Nehän ajatti sen ties mihin seiniin ns. ylikovaa testeihin nähden, demotakseen turvallisuutta.
 
Puhuin tarkoituksella jarruttamisesta, en hidastamisesta. Ihmisillä ei ole hajuakaan taloudellisesta ajotavasta, vaan on-off kiihdytetään ja jarrutetaan liikennevaloista seuraaviin. Silloin massalla on väliä kulutuksen ja kulumisen suhteen.
Toisaalta ne jarrut on tehty käytettäviksi. Menisi aikamoiseksi mateluksi jos pitäisi aina hidastaa pelkällä moottorijarrutuksella.
 
Jatkoin sähköautoketjuun, siellä varmaan sähköautoista tietäviä kommentoimaan

Eli 9kw sähkömoottorin ympärille tehty auto olisi huomattavan kevyt ja edullinen, jos se olisi prioriteetti. Mutta eihän sellaisia ostettaisisi, ellei joskus pakolla ohjata.
Suuremmat massat luonnollisesti lisäävät kulutusta, ei suinkaan vähennä. Kiihdyttäessä vie sähköä ja jarruttaessa energia menee lämmöksi jarruissa.
Tehokkaampi moottori nostaa painoa, tehokkaampi sähköteho ohjaimineen nostaa painoa, mutta se energiankulutus juttu on enemmänkin siinä vastuksessa, ilmanvastus, vierintävastus. Ja kun paino-ongelma tulee toistaiseksi akuista, niin jos palataan siihen mistä juttu lähti, niin mittasuhteet siinä onko max teho 60kw, vai 200 kw on enemmän kustannus, kuin kulutus. Ja jos latoo rahaa siihen sähkölinjaan, niin kulutusta voi optimoida, jos teho tulee kaupanpäälle, tai liki kaupanpäälle, niin kannattaa.

Henkilöauton 9kw teholla taasen pääsee alkuperäiseen mikä ärsyttää kanssa autoilijoissa ketjuun, suunnittelet sitten täysiveristä HA autoa, tai mopoautoa.

En täysin allekirjoita. Formuloilla voi ajaa melkoisen kovasta vauhdista kolarin ja jatkaa matkaa kävellen. Samat ratkaisut huippunopeudeltaan max 100 km/h autossa ja massaa voisi olla vain 500kg erinomaisella turvallisuudella. Minun kolmen tonnin 80-luvun malmikasassa käy huonommin, kuin 1,5 tonnin nykyautossa, jos ajetaan keulat vastakkain. Mopoautoista ei kannata puhua, ne ovat kasa haisevaa sontaa, eivät autoja.
Joo, tosin voi kysyä kuka ostaisi F1 rungonhintaista pikkuautoa, saati "mopoautoa". Autovalmistajat pistävät ihan oikeasti rahaa siihen että pikkuautotkin ovat turvallisia, muutamalla tuhannelle eurolla ei tehdä ihan F1 turvallisuutta, ei edes kymppitonnilla.

Puhuin tarkoituksella jarruttamisesta, en hidastamisesta. Ihmisillä ei ole hajuakaan taloudellisesta ajotavasta, vaan on-off kiihdytetään ja jarrutetaan liikennevaloista seuraaviin. Silloin massalla on väliä kulutuksen ja kulumisen suhteen.
Vai ymmärtäisikö sähkiskäyttäjät keskivertoa enemmän, ja voidaan päätellä ihan julkisista uutisista että sähkiskäyttäjät ei käytä jarruja, siis joutuvat ihan tietoisesti niitä määräajoin käyttämään että pysyvät kunnossa, ja sen käytön puute siis ongelma.

Toki on hietäkin joita sähkönkulutus ei kiinnosta, ei ehkä se polttoaineenkaan kulutus.

Sähköautot ovat sen verran sieluttomia että kauppa kävisi huonommin, ellei olisi rajut kiihtyvyydet. Aivan hyvin voisi valmistaa kepeitä, turvallisia ja taloudellisia autoja, mutta kun ei sellainen myy.
Alkuun sähköautojen valmistaminen oli kallista, ja sähköautot ei olleet kilpailukykyisiä muussa kuin paikallispäästöissä.Kehitystä tapahtui ja kilpailukykyä ihan teknisestikkin, kustannukset laski ja sähköautot enemmän tai vähemmän isoilla tuilla alkoi olemaan kilpailukykyisiä ylemmissä luokissa, joten olisi ollut erikosita että keinotekoisesti olisi tingitty suorituskyvyssä, asiassa missä päästöjen jälkeen pystyivät kilpaileen. ja kumoaan sitä tuhnumainetta.

Lähivuosina odotukset että sähkisten valmistamiskustannukset alittaa polttisten jossain ns Volvoluokassa. Koska se tehonpudotus ei ole se juttu, vaan akkujenlisäksi sen voimalinjan valmistamisen kehittyminen, ja itse auton valmistamisen kehittyminen.
Tuloillaan on myös niitä halvempia, pienempiä, tehottomompia, mutta jos maalikkona miettii auton tehontarvetta, niin se tarvii sen 10-20kW jatkuvaa, niin maalikkona kuvittelen että se voimalinja silloin mahdollistaa suoraan tai pienin kustannuksin moninkertaisen huipputehon. Kannattaako siitä voimansiirto akselia sorvata niin heikoksi ettei kestäisi ?

En tässä esitä ettei paino olisi tärkeä, vaan maalikkona kiinnostaisi miten paljon sitä energiankulutusta saisi tiputettua jos max tehoja leikataan rajusti, mutta samalla sillä autolla nyt voisi ajaa ihan jatkuvaa ajoa pitkää pätkää.
 
Toisaalta ne jarrut on tehty käytettäviksi. Menisi aikamoiseksi mateluksi jos pitäisi aina hidastaa pelkällä moottorijarrutuksella.
No, jos joutuu painamaan jarrua, niin tyypillisesti, tai no kärjistäen se tarkoittaa ennakoinnissa tapahtunutta virhettä. On toki tilanteita, esim risteys alue mikä tukkeutumassa ja joutuu jäämään vihreisiin odottamaan tilansyntymistä, niin ehkä siinä reippaasti ylitetään risteys ja jarrulla hiljennetään jonon päähän, jos siis joku polttis. sähkiksellä ei yleensä silloinkaan.

Polttiksissakin on eroja, joku vanha automaatti, niin voi vaatii aikarajau ennakkointia myötämäessä jos meinaa ilman jarruttamista pärjätä (tai kepin siirtelyä). Manuaalilla ihan eri tilanne.
 
Toisaalta ne jarrut on tehty käytettäviksi. Menisi aikamoiseksi mateluksi jos pitäisi aina hidastaa pelkällä moottorijarrutuksella.
Sähköautoissa voi olla todella rajukin moottorijarru. Ei sitä Teslalla paljoa tarvinnut jarruja käyttää. Ennakoi tai ei.
 
No, jos joutuu painamaan jarrua, niin tyypillisesti, tai no kärjistäen se tarkoittaa ennakoinnissa tapahtunutta virhettä. On toki tilanteita, esim risteys alue mikä tukkeutumassa ja joutuu jäämään vihreisiin odottamaan tilansyntymistä, niin ehkä siinä reippaasti ylitetään risteys ja jarrulla hiljennetään jonon päähän, jos siis joku polttis. sähkiksellä ei yleensä silloinkaan.

Polttiksissakin on eroja, joku vanha automaatti, niin voi vaatii aikarajau ennakkointia myötämäessä jos meinaa ilman jarruttamista pärjätä (tai kepin siirtelyä). Manuaalilla ihan eri tilanne.
Niin että jos meinaa vaikka pysähtyä punaisiin tai hidastaa ympyrään tai risteykseen tullessa, niin pitäisi aina aloittaa hidastaminen niin aikaisin, että pärjää ilman jarruja?

Ainakin joillain automaattilaatikoilla tuo vaatisi sen, että hidastaminen pitäisi aloittaa aivan järjettömän aikaisin. Manuaalilla voi toki laittaa pienempää vaihdetta sisään ja hidastaa sitä kautta, mutta sitten pitää joko sovittaa kierrokset tai kytkin kuluu.

Minä en ymmärrä, että miksi osa ajajista tuntuu pelkäävän tuota jarrujen käyttöä. Käytettäväksi ne on tehty. Pysyvät paremmin toiminnassakin, kun niitä oikeasti käyttää. Onhan tuo moottorijarrutus ehkä taloudellisempaa, mutta niin on toisaalta myös esim. 80 km/h ajaminen 100 km/h rajoitusalueella.
 
Ainakin joillain automaattilaatikoilla tuo vaatisi sen, että hidastaminen pitäisi aloittaa aivan järjettömän aikaisin.
Jep
Polttiksissakin on eroja, joku vanha automaatti, niin voi vaatii aikarajau ennakkointia myötämäessä jos meinaa ilman jarruttamista pärjätä (tai kepin siirtelyä). Manuaalilla ihan eri tilanne.

Minä en ymmärrä, että miksi osa ajajista tuntuu pelkäävän tuota jarrujen käyttöä. Käytettäväksi ne on tehty. Pysyvät paremmin toiminnassakin, kun niitä oikeasti käyttää. Onhan tuo moottorijarrutus ehkä taloudellisempaa, mutta niin on toisaalta myös esim. 80 km/h ajaminen 100 km/h rajoitusalueella.
Sanalla kärjistäen yritin viestiä että kärjistin.

Toki sitä jarrunkäyttö ei pidä pelätä, jos se välimatka alkaa lyheneen liikaa, niin ilmanmuuta jarrua, jos ei muuten tilanne normalisoidu.

Enkä missään tapauksessa tarkoita että rullaamisella haitataan muutaliikennettä, esimerkkejä on tie missä ennen valoja on liittymä missä joku kolmiontakaa odottaa vuoroaan, niin ei tarkoitus olla heidän tukkona, tai kaksikaistainen tie ja valoristeyksessä on useampia kaistoja, esim kääntyvälle vihreä, niin ei haitata takana vilkulla kääntymisaikeista.

Paljon valoristeyksiä missä osa lähestymisistä voi tehdä ilman jarru, tietenkin sitä jarrupitää käyttää jos keltainen syttyy ja ilman jarru ei viivalla pysähdy.

100 alueelta 80 alueelle, niin se taasen toisen laidan esimerkki missä jarruntarve on lähinnä ennakoinnin epäonnistumista.

Juttu lähti sähkiksistä, niin tyypillisesti niillä jarruntarve tulee lähinnä siitä että niitä kannattaa, pitää herkistellä säännöllisesti, tosin se tarpeen osalla polttiksiakin, vaikka sitä jarrua jonkinverran käyttäisi. Herkistelyt vaatii kyllä suunnittelun teon, eli tekee sen turvallisessa paikassa ja varmistaa ettei häiritse muuta liikennettä. Arkiajossa voi luonnostaa polttiksellakkin jäädä ne voimakkaammat jarrunkäytöt vähälle. Jos ei mitään yllättäviä tilanteita tullut.

Talvella toki ajonvakutus/luistinesto järjestelmät voivat pitää jarrut herkkinä.
 
Niin että jos meinaa vaikka pysähtyä punaisiin tai hidastaa ympyrään tai risteykseen tullessa, niin pitäisi aina aloittaa hidastaminen niin aikaisin, että pärjää ilman jarruja?

Ainakin joillain automaattilaatikoilla tuo vaatisi sen, että hidastaminen pitäisi aloittaa aivan järjettömän aikaisin. Manuaalilla voi toki laittaa pienempää vaihdetta sisään ja hidastaa sitä kautta, mutta sitten pitää joko sovittaa kierrokset tai kytkin kuluu.

Minä en ymmärrä, että miksi osa ajajista tuntuu pelkäävän tuota jarrujen käyttöä. Käytettäväksi ne on tehty. Pysyvät paremmin toiminnassakin, kun niitä oikeasti käyttää. Onhan tuo moottorijarrutus ehkä taloudellisempaa, mutta niin on toisaalta myös esim. 80 km/h ajaminen 100 km/h rajoitusalueella.
Miksi oletat että joku pelkää jarrujen käyttöä?

Ei pitäisi olla kovin vaikeaa ymmärtää että jotkut osaa ajaa tasaisesti ja ennakoiden.

Outo perustelu myös jos tämä ajotapa on parempi, niin että sitä ei pitäisi käyttää koska joku muukin asia on parempi.
 
Puhuin tarkoituksella jarruttamisesta, en hidastamisesta. Ihmisillä ei ole hajuakaan taloudellisesta ajotavasta, vaan on-off kiihdytetään ja jarrutetaan liikennevaloista seuraaviin. Silloin massalla on väliä kulutuksen ja kulumisen suhteen

Ei ole kyse siitä, etteikö olisi ymmärrystä taloudellisesta ajotavasta. Se taloudellinen ajo vaan ei voisi vähempää kiinnostaa.

Juttu lähti sähkiksistä, niin tyypillisesti niillä jarruntarve tulee lähinnä siitä että niitä kannattaa, pitää herkistellä säännöllisesti, tosin se tarpeen osalla polttiksiakin, vaikka sitä jarrua jonkinverran käyttäisi. Herkistelyt vaatii kyllä suunnittelun teon, eli tekee sen turvallisessa paikassa ja varmistaa ettei häiritse muuta liikennettä. Arkiajossa voi luonnostaa polttiksellakkin jäädä ne voimakkaammat jarrunkäytöt vähälle. Jos ei mitään yllättäviä tilanteita tullut.

Luulisi että nykyautot osaa kaikki hoitaa tuon automaattisesti. Ainakin oma auto hoitaa aina päivän ensimmäiset jarrutukset jarruilla ja regeneraattorijarrutus astuu mukaan vasta kun on muutaman kerran jarruteltu oikeilla jarruilla.
 
Miksi oletat että joku pelkää jarrujen käyttöä?

Ei pitäisi olla kovin vaikeaa ymmärtää että jotkut osaa ajaa tasaisesti ja ennakoiden.

Outo perustelu myös jos tämä ajotapa on parempi, niin että sitä ei pitäisi käyttää koska joku muukin asia on parempi.
No tää varmaan riippuu autosta, mutta ainakin tuolla omalla automaattivaihteisella autolla olisi jatkuvasti tuolla tientukkona jos hidastaisi aina pelkällä moottorijarrulla. Siinä sitä köröteltäisiin menemään ja odotettaisiin, että auto hidastuu itsekseen tarpeeksi vaikka johonkin risteykseen tullessa.

Jos tavoitteena on maksimaalinen taloudellisuus niin sitten tosiaan varmaan myös kannattaa ajaa maantiellä maksimissaan 80 km/h vaikka rajoitus olisi 100. Ainakaan mua ei kyllä kuitenkaan kiinnosta harrastaa tällaista nysväämistä jonkin pienen säästön takia. Enemmän säästää jos vain pyrkii vähentämään autoilua ylipäätään.
 
No tää varmaan riippuu autosta, mutta ainakin tuolla omalla automaattivaihteisella autolla olisi jatkuvasti tuolla tientukkona jos hidastaisi aina pelkällä moottorijarrulla. Siinä sitä köröteltäisiin menemään ja odotettaisiin, että auto hidastuu itsekseen tarpeeksi vaikka johonkin risteykseen tullessa.

Jos tavoitteena on maksimaalinen taloudellisuus niin sitten tosiaan varmaan myös kannattaa ajaa maantiellä maksimissaan 80 km/h vaikka rajoitus olisi 100. Ainakaan mua ei kyllä kuitenkaan kiinnosta harrastaa tällaista nysväämistä jonkin pienen säästön takia. Enemmän säästää jos vain pyrkii vähentämään autoilua ylipäätään.
Kaupunkiliikenne etenee muiden tienkäyttäjien ja liikennevalorytmityksen myötä paljon hitaammin kuin mitä yksinään voisi autolla ajaa. Hyvällä ennakoinnilla saavut suurimman osan ajasta kohtiin, missä pitäisi jarruttaa siinä vaiheessa kun latu on vapaa.

Huonolla ennakoinnilla kiihdytät jarruttaaksesi. Kulutat eri tahtiin jarruja, bensaa ja hermojasi. Tämän lisäksi olet myöhemmin perillä.

Ei kaikkia jarrutuksia kuulu jättää pois, ellei ole ecorun kisat käynnissä, mutta suurin osa jarrutuksista on seurausta kuskin osaamattomuudesta.
 
Kaupunkiliikenne etenee muiden tienkäyttäjien ja liikennevalorytmityksen myötä paljon hitaammin kuin mitä yksinään voisi autolla ajaa. Hyvällä ennakoinnilla saavut suurimman osan ajasta kohtiin, missä pitäisi jarruttaa siinä vaiheessa kun latu on vapaa.

Huonolla ennakoinnilla kiihdytät jarruttaaksesi. Kulutat eri tahtiin jarruja, bensaa ja hermojasi. Tämän lisäksi olet myöhemmin perillä.

Ei kaikkia jarrutuksia kuulu jättää pois, ellei ole ecorun kisat käynnissä, mutta suurin osa jarrutuksista on seurausta kuskin osaamattomuudesta.

Juuri näin. Just tossa ajelin Teiskontietä, jossa rajoitus on 50-70 ja kaksi kaistaa suuntaansa ja monet valot peräkkäin, mutta hyvin rytmitettynä.

Siinä kun itse päästelee rajoitus+3-5kmh (eli GPS nopeutta aikalailla tasan tikkarin verran), niin pystyy usein luovimaan vakkariin/jarruun koskematta, kun nää vaistoilla ajavat kuskit kiirehtii jokaisiin punaisiin pysähtymään ajamalla rajoitus+15kmh:ta. Eivätkä varmaan edes tajua mistä on kyse.
 
Autoilijat jotka eivät havannoi tausta/sivupeileistään mitä heidän takanaan tapahtuu. Eilen pääsin todistamaan tällaisen tapahtuman moottoritiellä(kaksi kaistaa suuntaansa) kun eräs "sankari" onnistui blokkaamaan hälyytysajoneuvoa pitkän aikaa vasemmalla kaistalla junnaten. Hälyytysajoneuvolla oli vilkut ja sireenit päällä ja näin jopa sen ajovalojen vilkutuksen taustapelistäni vaikka olin useamman sata metriä edellä.
 
En täysin allekirjoita. Formuloilla voi ajaa melkoisen kovasta vauhdista kolarin ja jatkaa matkaa kävellen. Samat ratkaisut huippunopeudeltaan max 100 km/h autossa ja massaa voisi olla vain 500kg erinomaisella turvallisuudella. Minun kolmen tonnin 80-luvun malmikasassa käy huonommin, kuin 1,5 tonnin nykyautossa, jos ajetaan keulat vastakkain. Mopoautoista ei kannata puhua, ne ovat kasa haisevaa sontaa, eivät autoja.

Veikkaampa että sellasen F1 tekniikalla rakennettu kevyen auton hintalappu ei menisi enää luokkaan huomattavan halpa :)

Halusit 9kw moottoria? Jopa tässä näyttää olevan 13kw... -> Kontio BigBear -täyssähköauto - Kontio Motors

750kg ja 90km/h huiput. 17950e ei mene mun asteikolla huomattavan halvaksi, tuohon hintaan saa ihan oikean uuden polttis-henkilöauton.

Puhuin tarkoituksella jarruttamisesta, en hidastamisesta. Ihmisillä ei ole hajuakaan taloudellisesta ajotavasta, vaan on-off kiihdytetään ja jarrutetaan liikennevaloista seuraaviin. Silloin massalla on väliä kulutuksen ja kulumisen suhteen.

Ainakin omassa sähkärissä kun runttaa jarrupoljinta riittävästi niin mittariston mukaan regeneroi jopa yli 80kw teholla takasin akkuun päin, en tiedä onko vielä tuossakaan kohtaa jarrut käytössä. Moottoritien exitrampissa hidastus 100-120 vauhdista sellasen 100m sisällä antaa jopa kilometrin verran normiajon sähköä akkuun. Molemmat näkyy siis näytöllä jos haluaa. Toki jos toi on vielä jollain mittarilla vain hidastamista, eikä jarruttamista niin sitten en tiiä :) En nyt tarkoita että joka paikkaan jarruttelisin takapyörät ilmassa mutta kaikki sähkärit ei regeneroi kuin Teslat.
 
Formuloilla voi ajaa melkoisen kovasta vauhdista kolarin ja jatkaa matkaa kävellen. Samat ratkaisut huippunopeudeltaan max 100 km/h autossa ja massaa voisi olla vain 500kg erinomaisella turvallisuudella. Minun kolmen tonnin 80-luvun malmikasassa käy huonommin, kuin 1,5 tonnin nykyautossa, jos ajetaan keulat vastakkain. Mopoautoista ei kannata puhua, ne ovat kasa haisevaa sontaa, eivät autoja.
Veikkaan että jos Formula ja normi henkilöauto ajaisi nokkakolarin, niin se pois kävelevä ei olisi F1 kuski.

Formulat on rakennettu kestämään F1 radan törmäyksiä. Eli rengasvallit hidastavan hiekka-alueen jälkeen ja muiden F1 autojen kanssa ilman suurta nopeuseroa. Formulat eivät ole suunniteltu kestämään nokkakolareita, koska kisoissa kaikki kiertää samaan suuntaan.

Henkilöauto ajamassa 100km/h toiseen suuntaan ja Formula 100km/h toiseen suuntaan nokkakolari johtaa tilanteeseen missä nokkakolareita vastaan suunnitellun auton vauhti hiidastuu suuremman massan ansiosta 100km/h - 50km/h. Formulan vauhtiin tulisi muutos 100km/h - 150km/h

Toki jos sFormuloiden materiaali ja rahallinen panostus laitettaisiin Henkilöauton turvallisuuteen, niin sillä voisi ajaa hieman nykyistä kovemmin kiinteään esteeseen, mutta ei paljoa.
 
Auto katolleen, kuski säikähti opasteita

Linkki Ylen juttuun, jossa tietyötä säikähtänyt kuski oli ajanut autonsa katolleen. Siinä yksi esimerkki ihmisestä, jonka ei koskaan pitäisi ajaa autoa. Toivottavasti hän osaa vetää omat johtopäätöksensä.

Usko ihmisyyteen menee. Pitää kuitenkin yrittää saada luottamusta takaisin. Puolilla valoilla ja ilman valitettavasti mennään.

Liekö kyse juuri nykyajan omaehtoisesta oppimisesta kouluissa ja se näkyy liikenteessä. Yhä useampi syö myös adhd pillereitä. Luulisi, että auttaisi keskittymään.
 
Auto katolleen, kuski säikähti opasteita

Linkki Ylen juttuun, jossa tietyötä säikähtänyt kuski oli ajanut autonsa katolleen. Siinä yksi esimerkki ihmisestä, jonka ei koskaan pitäisi ajaa autoa. Toivottavasti hän osaa vetää omat johtopäätöksensä.
Juttu käsitteli laajemmin alennettujen nopeusrajoitusten noudattamista tietyömailla. Asiaa sivuttu usein tässäkin ketjussa, ja jäänyt olo että niistä ei piittaa useamman vuosikymmenen ajokokemuksen omaavatkaan. Se ei ihan selvinnyt miten tuo katolleen ajannut oli tuohon tulokseen päätynyt. se ilmeisesti oli tapahtunut "alkupäässä", siellä oli myös tarinaa kun rajoitukset tiputellaan satasesta 80, 50 ja vähän ennen 30 tikku mittauspisteelle vedellään seitsemää kymppiä. Pari muutakin onnettomuutta mainittu.


Yksittäinen juttu voi olla joku härö, mutta veikkaan että suurinosa ihan piittaamattomuutta, ja sitä että kuski osaa mielestään paremmin arvioida sen turvallisen nopeuden.
 
Juttu käsitteli laajemmin alennettujen nopeusrajoitusten noudattamista tietyömailla. Asiaa sivuttu usein tässäkin ketjussa, ja jäänyt olo että niistä ei piittaa useamman vuosikymmenen ajokokemuksen omaavatkaan. Se ei ihan selvinnyt miten tuo katolleen ajannut oli tuohon tulokseen päätynyt. se ilmeisesti oli tapahtunut "alkupäässä", siellä oli myös tarinaa kun rajoitukset tiputellaan satasesta 80, 50 ja vähän ennen 30 tikku mittauspisteelle vedellään seitsemää kymppiä. Pari muutakin onnettomuutta mainittu.


Yksittäinen juttu voi olla joku härö, mutta veikkaan että suurinosa ihan piittaamattomuutta, ja sitä että kuski osaa mielestään paremmin arvioida sen turvallisen nopeuden.
On muuten yleisesti perseestä, miten huonosti ihmiset noita tietyömaiden nopeusrajotuksia noudattaa. Varsinkin silloin kun siellä on työmiehet ja -naiset töissä. Itsekin noilla töissä olleena, olisi enemmän kuin suotavaa, että porukka noita noudattaisi, kaikki sieltä haluavat kuitenkin päivän päätteeksi lähteä kotiin muualla kuin ruumisarkussa.

Varmaan joillekin tulee se asennevamma noihin rajoituksiin siitä, kun välillä ne on voimassa vähän turhan pitkään (silloin kun siellä ei mitään tapahdu/olla töissä.) Mutta varsinkin tuolla motarien varsilla välillä iltaisin työskennellessä tuntuu aika turvattomalta jos tikkarilla on tiputettu nopeus siltatyömaalla 60km/h ja silti siitä painellaan reilua satasta ohitse...
 
On muuten yleisesti perseestä, miten huonosti ihmiset noita tietyömaiden nopeusrajotuksia noudattaa. Varsinkin silloin kun siellä on työmiehet ja -naiset töissä. Itsekin noilla töissä olleena, olisi enemmän kuin suotavaa, että porukka noita noudattaisi, kaikki sieltä haluavat kuitenkin päivän päätteeksi lähteä kotiin muualla kuin ruumisarkussa.

Varmaan joillekin tulee se asennevamma noihin rajoituksiin siitä, kun välillä ne on voimassa vähän turhan pitkään (silloin kun siellä ei mitään tapahdu/olla töissä.) Mutta varsinkin tuolla motarien varsilla välillä iltaisin työskennellessä tuntuu aika turvattomalta jos tikkarilla on tiputettu nopeus siltatyömaalla 60km/h ja silti siitä painellaan reilua satasta ohitse...
Tuntuu olevan aika tavallista että nuo rajoitukset jää vaikka työmaata ei näkyisi enää missään. En tuon takia ihmettele ettei moni ota noita tosissaan. Tyhmältähän se tuntuu välillä körötellä jossain normaalisti 100 km/h tiellä 30 km/h, koska joku ei jaksanut poistaa kylttejä.
 
Moottorijarruttaminen katkaiseen polttoaineen syötön ruisku-moottoreissa (EI vanhoissa kaasutin-moottoreissa) eli järkevää kun esim. jonon pää tiellä alkaa lähestymään ja nostaa jalan kaasulta (tai vakionopeuden säädin pois päältä)
MUTTA ruuhkissa liiallinen moottorijarruttaminen ei ole oikea tapa vaan ennakoida edessä meneviä ja sovittaa se nopeus.

Yksi todella ärsyttävä on kuskit jotka matelevat kohti punaista liikennevaloa ja estävät liikenteen siirtymisen kääntyvien kaistalle.

Ärsyttävää on on myös ettei osata käyttää vakionopeudensäädintä ja nopeus pumppaa jonossa. Joillakin on joku ihmen luulo vakkarin toimimattomuudesta tai järkevyydestä joka nyt täyttä roskapuhetta.
Tosin sen myös ohittelijat jotka kiilailee väleihin (muka sujuvoittaakseen liikennettä = aivopieru), aiheuttaa jonon kuminauhaista liikettä.
 
Tuntuu olevan aika tavallista että nuo rajoitukset jää vaikka työmaata ei näkyisi enää missään. En tuon takia ihmettele ettei moni ota noita tosissaan. Tyhmältähän se tuntuu välillä körötellä jossain normaalisti 100 km/h tiellä 30 km/h, koska joku ei jaksanut poistaa kylttejä.
Onko noita oikeasti usein, joskus satunnaisesti tullut olo että nyt unohtu.
Rajoitukset voivat olla myös ihan muista syistä kuin sen takia että työmaalla liikkuisi työmiehiä. Voi olla ratintakaa hyvin vaikea arvioida mikä on sopiva maksimi.
 
Yksi todella ärsyttävä on kuskit jotka matelevat kohti punaista liikennevaloa ja estävät liikenteen siirtymisen kääntyvien kaistalle.
Niin ei tietenkään pitäisi tehdä. Mutta jos takanatuleva ei kerro vilkulla ajoissa että on menossa sinne kääntyvien kaistalle niin oma vika.

Ärsyttävää on on myös ettei osata käyttää vakionopeudensäädintä ja nopeus pumppaa jonossa. Joillakin on joku ihmen luulo vakkarin toimimattomuudesta tai järkevyydestä joka nyt täyttä roskapuhetta.
Tosin sen myös ohittelijat jotka kiilailee väleihin (muka sujuvoittaakseen liikennettä = aivopieru), aiheuttaa jonon kuminauhaista liikettä.

Se että osallistuu possujunaan aiheuttaa sitä nopeuden pumppaamista vakkarilla tai ilman. Kun jää ajamaan 500-1000m jonon taakse, niin ei ole aiheuttamassa pumppaamista muiden lampaiden laumassa.
 
Niin ei tietenkään pitäisi tehdä. Mutta jos takanatuleva ei kerro vilkulla ajoissa että on menossa sinne kääntyvien kaistalle niin oma vika.
Tähän aina välillä, tai hyvin usein törmää, jos kanssa-autoilija olisi ajoissa kertonut aikeistaan, niin olisi voinut omat valinnat tehdä hänen aikeet huomioiden.
 
Onko noita oikeasti usein, joskus satunnaisesti tullut olo että nyt unohtu.
Rajoitukset voivat olla myös ihan muista syistä kuin sen takia että työmaalla liikkuisi työmiehiä. Voi olla ratintakaa hyvin vaikea arvioida mikä on sopiva maksimi.
Aika usein on tullut törmättyä tuohon, että on työmaa varoituskyltit ja joku matala nopeusrajoitus, mutta työmaasta ei ole merkkiäkään ja tiekin on ihan ehjä.
 
Aika usein on tullut törmättyä tuohon, että on työmaa varoituskyltit ja joku matala nopeusrajoitus, mutta työmaasta ei ole merkkiäkään ja tiekin on ihan ehjä.
Ennenkuin työmaalta on siivottu tien pinnasta töistä aiheutuneet peukalonpään kokoiset kivet, rajoitusta ei voi nostaa, tai menee paljon tuulilaseja vaihtoon.
 
Aika usein on tullut törmättyä tuohon, että on työmaa varoituskyltit ja joku matala nopeusrajoitus, mutta työmaasta ei ole merkkiäkään ja tiekin on ihan ehjä.
Okei, ilmeisesti paikallista, jos usempia En nyt ihan heti muista koska viimeksi ilmiselvään esimerkkin törmäänyt (no ehkä jotain taajama sekoilua). muistan kyllä vuosien takaa missä tuntu että hyvin pitkäksi aikaa unohtuneet kantatielle, liittykö siihen jotain urakoitsia vararikkoa, ja enemmänkin kyse työmaan looppuunsaattamisesta.
 
Aika usein on tullut törmättyä tuohon, että on työmaa varoituskyltit ja joku matala nopeusrajoitus, mutta työmaasta ei ole merkkiäkään ja tiekin on ihan ehjä.

Myös jos maalauksia ei ole tehty, kaiteita laitettu, mahdollisia pysyviä liikennemerkkejä ym puuttuu, niin ei rajoitusta nosteta. Vaikka tie näyttää ehjältä, ei se välttämättä valmis ole.
 
Myös jos maalauksia ei ole tehty, kaiteita laitettu, mahdollisia pysyviä liikennemerkkejä ym puuttuu, niin ei rajoitusta nosteta. Vaikka tie näyttää ehjältä, ei se välttämättä valmis ole.
Kuvauksen tulkkasin tarkoittavan että kaikki valmista, ehjää jne.

Mutta ilmeisesti on esimerkki siitä että ratintakaa on vaikea arvioida tilannetta, ja ei kannata mennä "kokemuksella" yli tikkarin. vaikka ei rajoituksen syytä havaitsekkaan.
 
Aika usein on tullut törmättyä tuohon, että on työmaa varoituskyltit ja joku matala nopeusrajoitus, mutta työmaasta ei ole merkkiäkään ja tiekin on ihan ehjä.
Totta, näitä näkee hyvin usein, että homma (mahdollisesti hyvin pienikin) on valmis ja siivottu jo aikapäiviä sitten, mutta merkkien pois kuskaaminen ilmeisesti kuuluu aina jonkun toisen hommaksi perästäpäin, tähän voi mennä hyvin viikkojakin.
Sama myös toisinpäin, ennen remonttia ne kyltit voidaan tuoda jo monta viikkoa liian aikaisin.

Huomattavasti lisäisi tietyömerkkien uskottavuutta jos ne ihan aidosti olisi paikalla vain tarpeellisen ajan.
 
Huonolla ennakoinnilla kiihdytät jarruttaaksesi.

Toisaalta nämä ennakoivan ajon sankarit aiheuttavat hitailla kiihdytyksillään sitä, että vihreillä valoilla pääsee 5 autoa läpi, kun taas normaalilla kiihdyttämisellä läpi menisi 10 autoa.

suurin osa jarrutuksista on seurausta kuskin osaamattomuudesta.

Nyt on hyvä muistaa, että jos jotain ihmistä ei kiinnosta tehdä asiaa X, niin se ei tarkoita että hän ei osaisi tehdä asiaa X. Itseäni ennakoiva ajo vituttaa, koska minua ei kiinnosta ennakoida tyhjänpäiväisiä asioita. Tykkään kiihdyttää liikennevaloista lähtiessä 50 km/h nopeuteen kahdessa sekunnissa ihan vain siksi että siitä tulee itselle hyvä fiilis. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin madella autolla liikenteessä.
 
Nyt on hyvä muistaa, että jos jotain ihmistä ei kiinnosta tehdä asiaa X, niin se ei tarkoita että hän ei osaisi tehdä asiaa X. Itseäni ennakoiva ajo vituttaa, koska minua ei kiinnosta ennakoida tyhjänpäiväisiä asioita. Tykkään kiihdyttää liikennevaloista lähtiessä 50 km/h nopeuteen kahdessa sekunnissa ihan vain siksi että siitä tulee itselle hyvä fiilis. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin madella autolla liikenteessä.
Taloudellinen, ennakoiva ja reipas ajo ei välttämättä ole ollenkaan toisiaan poissulkevia asioita. Reipas kiihdytys tavoitenopeuteen on myös taloudellista, sen lisäksi että se on mukavaa. Ennakoiva ajo on myös nopeaa. Sama jarrutuksessa, moottorijarrulla hidastaminen oikein tehtynä ei ole yhtään hitaampaa kuin jarrullakaan (jos nyt ei puhuta kireästä äkkijarrutuksesta). Jos näitä taas ei osaa, sitten ollaan juuri tuollaisessa raivostuttavassa turhanpäiten matelemisessa, mutta sitä ei pidä sekoittaa toimivaan ennakointiin tai taloudelliseen ajoon.

Ei kaikkia jarrutuksia kuulu jättää pois, ellei ole ecorun kisat käynnissä, mutta suurin osa jarrutuksista on seurausta kuskin osaamattomuudesta.
+1
 
Ärsyttävää on on myös ettei osata käyttää vakionopeudensäädintä ja nopeus pumppaa jonossa. Joillakin on joku ihmen luulo vakkarin toimimattomuudesta tai järkevyydestä joka nyt täyttä roskapuhetta.
Heh, omassa autossa vakkari on aika surkea pumppailija. Se antaa vauhdin tippua alamäissä jopa 10 km/h ennen kuin alkaa taas rullaamisen jälkeen syöttämään polttoainetta. Ei tulisi mieleenkään käyttää sitä. Rajoitin sen sijaan tuntuu toimivan, ja sitä käytänkin normaalisti maanteillä. Paljon kivempi muutenkin varsinkin mutkaisella tiellä.
 
En kyllä keulisi millään moottorijarrutuksella. Jos pitää jarrun käyttöä tyhmänä niin yhtä tyhmää se moottorijarruttaminenkin on. Jos oikeasti haluaa elvistellä, niin silloin pitäisi antaa auton rullata kun nostaa jalan kaasulta. Tämän palstan tietäjiä lainatakseni jos joutuu moottorijarruttamaan niin silloin on tehty virhe ennakoinnissa ;)
 
Onkos tuo vilkun käyttämättömyys jo levinnyt koko suomeen vai pelkästään joku itäisen suomen erikoisuus? Viimeisen 10v aikana selvästi vähentynyt ja ei ole kaukana realistisesta arvio jos sanoo ettei 1/3 käytä vilkkua etenkään kaistanvaihdossa tai liikenneympyrässä. Eipä kyllä tunnu ihan oikeissa käännöksissäkän kiinnostavan juuri ketään.

Yllä oleva ärsyttää todella. En tiedä onko sitten tarttunut huonot liikennetavat tuosta hyökkäyssotamaan turisteista vuosien mennessä / kotivenäläisistä vai mistä.
 
Toisaalta nämä ennakoivan ajon sankarit aiheuttavat hitailla kiihdytyksillään sitä, että vihreillä valoilla pääsee 5 autoa läpi, kun taas normaalilla kiihdyttämisellä läpi menisi 10 autoa.
Tuolla ei ole mitään tekemistä ennakoivan ajotavan kanssa. Ennakoivia kuskeja menee samoista valoista 15, kun ne kiihdyttäjä-jarruttajat tuhlaavat kaikkien aikaa ylimääräisillä pysähdyksillään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 196
Viestejä
4 671 612
Jäsenet
76 572
Uusin jäsen
Hookkan92

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom