Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ehkä meidän autokoulu sitten kaipaa remonttia, jos sen opeilla liikenteeseen tulee kuskeja, jotka paskovat liikenteen. En tarkoita sitä, että tehtäisiin mitään vaarallisia tai riskaabeleja liikkuja. Vaan tarkoitan ihan sitä, että autokoulussa pitäisi opettaa enemmän hahmottamaan tilanteita siten että kuski ymmärtää milloin on tilaa ja aikaa mennä ja milloin ei. Eli nämäkin tilanteet olivat sellaisia, että kuskin olisi 100 % turvallista mennä liikenneympyrään sisään, mutta ei uskalla, koska pelkää olemattomia.
Perskeko hallitus teki tuon remontin autokouluihin. Ajotuntien määrä tiputettiin minimiin ja teoriatunnit lopetettiin. Ei sen jälkeen enää jäänyt aikaa opetella mitään hienouksia. Jatkuvasti isompi osa hankkii korttinsa nyt opetusluvalla joten opetus voi olla ihan mitä sattuu.
 
Liikenneympyrähän on keksintönä loistava, jos sitä vaan osattaisiin käyttää oikein. Nyt kun iso osa autoilijoista ei sitä hallitse, niin tuntuu että monin paikoin liikenneympyrät vain ruuhkauttavat liikennettä. Oikein käytettynä sujuvoittaisi liikennettä oikein mallikkaasti.

Sitten toki liikennesuunnittelussakin olisi parantamisen varaa. Monissa paikoissa liikenneympyrä on sijoitettu liian lähelle valoristeystä, jolloin ruuhka-aikoina punaisissa jonottavien autojen jono kasvaa liikenneympyrään saakka ja lamauttaa liikenneympyrän täysin myös muihin suuntiin menijöiltä.
 
Nyt oli mielenkiintoista. Kolmesta kaistasta yksi kääntyi vasemmalle ja sille oli omat nuolivalot. Kaksi muuta kaistaa jatkoivat suoraan ja niillä ei ollut liikennevaloja. Silti molemmille suoraan meneville kaistoille pysähtyi autot, kun kääntyvillä oli punainen nuolivalo. Itseni lisäksi kaksi muuta autoa hakkasi torvea takana, mutta ei mitään reagointia. Siinä sitten odoteltiin, että kääntyville vaihtui vihreä, jotta päästiin matkaan. Jos eri autojen torvet soivat jatkuvasti takana, niin eikö tulisi mieleen vähän vilkuilla liikennevaloja tarkemmin. Kunnon jonot ehti kertyä taakse ja tuossa ei edes voi kääntyä ketään eteen.

1716028155789.png


Vähän samaa sarjaa, kun liikennevaloissa on punaiset valot, mutta vihreä nuolivalo oikealle kääntyville. Joskus on tullut hakattua torvea ja edessä oleva ei vain älyä mennä. Jos itselleni soitettaisiin torvea liikennevaloissa, niin ainakin silmäilisin kaikki valot läpi, jos jotain on jäänyt huomaamatta.
 
Nyt oli mielenkiintoista. Kolmesta kaistasta yksi kääntyi vasemmalle ja sille oli omat nuolivalot. Kaksi muuta kaistaa jatkoivat suoraan ja niillä ei ollut liikennevaloja. Silti molemmille suoraan meneville kaistoille pysähtyi autot, kun kääntyvillä oli punainen nuolivalo. Itseni lisäksi kaksi muuta autoa hakkasi torvea takana, mutta ei mitään reagointia. Siinä sitten odoteltiin, että kääntyville vaihtui vihreä, jotta päästiin matkaan. Jos eri autojen torvet soivat jatkuvasti takana, niin eikö tulisi mieleen vähän vilkuilla liikennevaloja tarkemmin. Kunnon jonot ehti kertyä taakse ja tuossa ei edes voi kääntyä ketään eteen.

1716028155789.png


Vähän samaa sarjaa, kun liikennevaloissa on punaiset valot, mutta vihreä nuolivalo oikealle kääntyville. Joskus on tullut hakattua torvea ja edessä oleva ei vain älyä mennä. Jos itselleni soitettaisiin torvea liikennevaloissa, niin ainakin silmäilisin kaikki valot läpi, jos jotain on jäänyt huomaamatta.

Samanlainen kohta oli täälläkin ja sama ongelma. Kaupunki joutui lisäämään suoraan meneville oman vihreän, joka ei siis koskaan mene punaiselle. Vihreä palaa yötä päivää. Tämä lopetti peräänajot ja yleisen sekoilun.
 
Tuossahan olisi voinut hypätä autosta ja käydä koputtamassa ikkunaan ja opastaa :)
 
Vitun mopoilijat. Juu olen itsekin ollut moinen, olen suhaillut ties millä ja missä alle 18v jne... Mutta ei kyllä ollut touhu samaa kuin nykyään. Joo perseiltiin, mutta se oli enemmänkin sitä kenen mopossa on kovimmat virit tai kuka ajoi niin ja näin paikassa y tms "harmitonta" perseilyä...

Kävin eilen 40km suhailulla harrasteella siellä ja täällä pitkin PK-seutua ja oma lemppari oli että mopoilijoita tulee yleisesti tunnetusta "dynaamiseen ajoon" soveltuvasta paikasta liikenneympyrään, kolme ekaa mopoa ehtii ihan turvallisesti sekaan mutta kaksi jälkimmäistä (bonarina vielä molemmat kaksi päällä) kääntää päätää, havaitsee meikäläisen ja selkeästi miettii pitäisikö ajaa vai pysähtyä ja silti ajaa ympyrään niin että joudun hyppäämään jarrulle oikein kunnolla etten aja yli. Mikä vitun itsetuhoisuus joillain on? Eikä tuollaista voi laittaa aina nuoruuden piikkiin. Juu kaveriporukan mukana on kiva mennä mutta vittu että voi olla typerää omalla ja kaverin hengellä leikkimistä.
 
Mopot ajaa myös aivan liian lähellä takapuskurissa. Autolla sen tavallaan ymmärtää, että on kusipää, mutta mopoilijat laittaa kyllä myös oman pään pantiksi jos edellä menijä jarruttaisikin yhtäkkiä.
Liikenneopetus olematonta nykyisin?
 
Mopot ajaa myös aivan liian lähellä takapuskurissa. Autolla sen tavallaan ymmärtää, että on kusipää, mutta mopoilijat laittaa kyllä myös oman pään pantiksi jos edellä menijä jarruttaisikin yhtäkkiä.
Liikenneopetus olematonta nykyisin?
Näihin saa etäisyyttä kun pesaisee tuulilasin. Joo mulkku temppu mutteivät tahdo muuten oppia.
 
Nyt oli mielenkiintoista. Kolmesta kaistasta yksi kääntyi vasemmalle ja sille oli omat nuolivalot. Kaksi muuta kaistaa jatkoivat suoraan ja niillä ei ollut liikennevaloja. Silti molemmille suoraan meneville kaistoille pysähtyi autot, kun kääntyvillä oli punainen nuolivalo. Itseni lisäksi kaksi muuta autoa hakkasi torvea takana, mutta ei mitään reagointia. Siinä sitten odoteltiin, että kääntyville vaihtui vihreä, jotta päästiin matkaan. Jos eri autojen torvet soivat jatkuvasti takana, niin eikö tulisi mieleen vähän vilkuilla liikennevaloja tarkemmin. Kunnon jonot ehti kertyä taakse ja tuossa ei edes voi kääntyä ketään eteen.

1716028155789.png


Vähän samaa sarjaa, kun liikennevaloissa on punaiset valot, mutta vihreä nuolivalo oikealle kääntyville. Joskus on tullut hakattua torvea ja edessä oleva ei vain älyä mennä. Jos itselleni soitettaisiin torvea liikennevaloissa, niin ainakin silmäilisin kaikki valot läpi, jos jotain on jäänyt huomaamatta.
Mielenkiintoinen paikka, kun ei näytä olevan liikennevalojen pääopastinta ollenkaan.

Näihin saa etäisyyttä kun pesaisee tuulilasin. Joo mulkku temppu mutteivät tahdo muuten oppia.
Oisko vinkkiä miten mopoilija voi tehdä etäisyyttä takanaan alle sekunnin päässä roikkuvaan autoilijaan?
 
Mielenkiintoinen paikka, kun ei näytä olevan liikennevalojen pääopastinta ollenkaan.

Tossa tilanteessa tuo on pääopastin.

Pääopastin on tulosuunnassa ennen risteystä oleva ensimmäinen opastin ajoradan oikealla puolella tai asianomaisen ajoradan osan yläpuolella oleva opastin. Jos tulosuunnan vasemmanpuoleisen ajokaistan tai vasemmanpuoleisten ajokaistojen liikennettä ohjataan liikennevaloilla tulo- suunnan muusta valo-ohjauksesta erillään, näiden kaistojen liikenteen pääopastin on kuitenkin näiden vasemmalla puolella, kaksisuuntaisen ajoradan keskikorokkeella tai asianomaisen ajoradan osan yläpuolella oleva opastin.
 
Oisko vinkkiä miten mopoilija voi tehdä etäisyyttä takanaan alle sekunnin päässä roikkuvaan autoilijaan?
Ei mitenkään, nää mulkut vaarantaa joka päivä muita roikkumalla perseessä. Jos ois pakko ajaa mopolla niin ehkä asentaisin taaksepäin osoittavan kameran ja salamavalon jota räpsiä napista.
 
Ei mitenkään, nää mulkut vaarantaa joka päivä muita roikkumalla perseessä. Jos ois pakko ajaa mopolla niin ehkä asentaisin taaksepäin osoittavan kameran ja salamavalon jota räpsiä napista.
Näpäkkä pikku strobovalo sinne perään. Tai vaihtoehtoisesti jogurttipurkki josta on ottamassa pikkuisen huikkaa juuri ennen kuin se "vahingossa" lennähtää kädestä. Toivottavasti ei osu keneenkään.
 
Oisko vinkkiä miten mopoilija voi tehdä etäisyyttä takanaan alle sekunnin päässä roikkuvaan autoilijaan?
Valomerkki, jos ei auta, niin Jos mahdollista irrottaa käsi turvallisesti niin käsi taakse ja näyttää että peräännyt. Mutta jos ja kun käden irrotus ei ole turvallista, niin sovittaa vauhti turvavälin mukaan.

Noin yleisesti autokuskeissakin paljon jotka ei turvaväleistä välitä, mutta jotenkin jäänyt olo että motoristeja kohtaa asenne muuttunut, eli kaksipyöräisiin pidetään jonkinlaista, ja mainittuihin kypäräkuskeihin verrattuna toki ruhtinaalista. (joo on mopokuskeja jotka pitää asiallisen turvavälin jne.)
 
jotkut vetää iha huoletta tossa luisuissa 60kmh ihmiset metrin päässä laumoissa
 
Sivu 2
Die Glocke (the Nazi Bell = Kuoleman kello)
Kirjoittajalla on tiedossa kenessä henkilössä asuu Adolf Hitlerin sielu ja kenessä asuu
Eva Braunin sielu ja Josef Mengele sielu (nämä sielut ovat asuneet ovat asuneet
pisimmän ajan elämästään samalla kylällä).
Kirjoittaja ei ole yhtään mennyttä inkarnaatiota asunut Saksan maassa (Kirjoittajalla
Juha Pirhosella ei yhtään Saksan elämää sielun kierrossa maa planeetalla).
Kirjoittaja Juha Pirhonen on saanut inkarnaatioiden tiedot puhuessaan näille Saksan
sieluille Zodin pyörän järjestelmässä (Zodi on myöntänyt nämä sielut oikeiksi
tiedoiksi). Zodi otti Juttutien mökissä (-90 luvun lopulla) mikä ei näy kartalla Riikolassa
alkupäässä kirjalla selville mikä sielu asuu Jarno Nousiainen henkilössä asuu Josef
Mengele, ja Jari Kinnusessa asuu Adolf Hitler (Zodi avasi tähtien merkistö kirjalla
näiden henkilöiden kielitaidon, nämä henkilöt juttutien mökin sisällä sanoi zod:ille
Jarno Nousiainen Saksaksi olevansa Josef Mengele ja Jari Kinnunen sanoi olevansa
Adolf Hitler). Kirjoittaja sai Zodin kanavistosta selvile kenessä asuu Eeva Braun,
juttutien mökin lähellä asui Eveliina Pirhonen, hänen sisällä on Eeva Braunin sielu.
Kirjoittaja näki lapsena juttutien mökin vieressä Eeva Deeva puun kolmannella silmällä.
Eeva Braun (Eveliina Pirhonen) on ollut puhe meedio yhteydessä kirjoittajaan Juha
Pirhoseen Zodin kanaviston avulla, Eeva Braun on Eveliina Pirhosen sisällä puhunut
Juhalle meedio puheella zodin kanavistossa. Jari Kinnunen ja Jarno Nousiainen ja
Marko Nousiainen kävivät Juhan Pirhosen nuoruudessa hajottamassa elin
kelvottomaksi Juha Pirhosen toisen vanhemman talon Äänekoskella (nämä pojat
halusivat tuhota Juhan Pirhosen toisen vanhemman elin mahdollisuuden vanhemmalla
iällä Äänekoskella, ja Juhan elin mahdollisuudet Äänekoskella olevassa talossa). Juha
joutui Jari Kinnusen ja Jarno Nousiaisen ja Sauli Matikaisen (kirjailija Saul Von Bell)
tietokoneella käyttämisen uhriksi, nämä kolme kaveria käyttivät Juha Pirhosen SOS-
tunnusta tietokoneella, näiden kolmen ihmisen käyttäessä nuoruudesta asti Juha
Pirhosen SOS-tunnusta ohjelmistoilla oman SOS- tunnuksen tason nousua hyötyen.
Sauli Matikainen antoi Jari Kinnusen kanssa haistattelun Juhalle tietokoneella
käyttämisestä Juhan asuessa Äänekoskella tuli pään sisään monta haistattelua Jarilta
Säpöstä (Jari Kinnunen käytti Juha Pirhosta tietokoneella Säpön ohjelmistolla omalle
SOS- Tunnukselle hyötyen, käyttö tapahtui Juhan käydessä Ylä-Astetta), (Jari Kinnunen
yritti Juhan asuessa Äänekoskella tappaa Juhaa Säpön sähköluodilla). Jarno Nousiaisen
haistattelu tuli Juhalle pään sisälle Juhan asuessa Äänekoskella, Jarno Nousiainen käytti
2000- Luvulta lähtien Juhan SOS-tunnusta Jarmo Hiltusen (Hilsofti TMI) Usan
ohjelmistolla olevalla kannettavalla. Sauli Matikainen käytti Juhan SOS-tunnusta Usan
ohjelmistolla ensimmäisestä luokasta asti (ala-asteen opettaja antoi Matikaisten
perheelle kiristyksessä Juha Pirhosen SOS-tunnuksen). 2012 – vuodesta lähtien Juha
Pirhonen Keski-Suomessa oli näiden kolmen henkilön käyttämisen takia SÄPÖ
verkossa kiinni. Vuonna 2023 kesällä Juha Pirhonen pääsi Säpö/Supon ase verkosta irti
( Kesällä 2023 Jyväskylän taivaalta katkesi/loppui Amerikkalaisen rakentama tietokone
eetteristä terrorismin seurauksena, Juha oli ASE- verkon avulla liitettynä tähän
tietokoneeseen, Juha Pirhosen päästä ASE SÄPÖ ja SUPO yhteys katkesi samalla kun
Amerikkalaisen rakentama tietokone kaatui mikrokoodi viruksen takia (laittomat
Mikrokoodi pyörät Jyväskylän taivaalla eetterissä laittoivat viruksen Amerikkalaisen
rakentamaan tietokoneeseen Jyväskylän taivaalla)).
Kirjoitti Ensimmäinen Ritari
Sivu 3
Die Glocke (the Nazi Bell = Kuoleman kello)
Sauli Matikainen oli järjestänyt Jari Kinnusen kanssa Juha Pirhoselle ottelun
Äänekoskelle, vuonna 2022 kesällä Juha Pirhonen joutui omassa vuokra huoneistossa
kovaan huuto otteluun, kun Juhan pään sisällä kuului Sauli Matikaisen ääni =
lopputulos kun Juha huuti vuokra huoneistossa kovalla volyymilla, samalla Sauli
Matikainen kysyi Juhalta kuka olet ollut menneessä elämässä (Sauli Matikainen halusi
tietää sielun inkarnaatiot Juha Pirhosen kohdalla) = Lopputulos Juha Vastasi jotain
Patria Tikkakosken nauhalle (Juha Pirhonen ei ole ollut menneessä elämässä Adolf
Hitler, ja eikä Juha ole asunut Saksan maassa menneessä elämässä). Tämän jälkeen Juha
näki Patria Tikkakosken halleihin kolmannella silmällä Patria Tikkakoski hallissa oli
kaksi isoa pöytä tietokonetta haistattamassa Juha Pirhosta ja korkealla seinällä paloi
punainen lamppu, Sauli Matikaisen kyselyn jälkeen Juha Pirhosen päähän alkoi 2022-
kesällä natzi Saksan Patria Tikkakoski video lähetys mielikuvina, ja tämän jälkeen
kovan huuto mellakan seurauksena Juhan Väinämönkadun vuokra huoneistossa Juha
Pirhoselle tuli avuksi ison tuntemattoman tietokone yhtiön tietokoneet tähän kehoon
asumaan, ja nämä tietokoneet Juha Pirhosen kehossa alkoivat puhua Juhalle hänen
auttamisesta, ja samalla nämä tietokoneet monta kymmentä tietokonetta Juhan kehossa
alkoi vastaiskuna poistamaan Juhan Patria Tikkakoski Sauli Matikaisen (kirjailija Saul
Von Bell) Natzi Saksan video lähetystä. 2022 -kesällä Juha Pirhosen käydessä Sauli
Matikaisen ottelun läpi omassa Väinämönkadun vuokra huoneistossa, tämän ottelun
aikana alkoi Juhan kolmannella silmällä näkyä vuokra huoneiston sisällä iso musta
vinkula (iso musta jana) , joka kävi ikkunoita läpi katselulla maakentässä (Musta iso
viiva vinkula), ja samalla minulle näytettiin mielikuvia Saksan vuoren sisältä Kuoleman
kelloista joita siellä on vuoren sisäisen pyramidin ympärillä kolme kelloa
käynnistyneenä ja vuoren sisällä on myös aika laite joka kytkeytyi samalla päälle (aika
laite iso kassakoneen näköinen vuosiluku ja päivämäärä kova metalli rulla laite),
sielujen lähetin laitteessa dipoli kello taso on kovin taso. Adolf Hiter näytti Juhalle
muiston sodan päättyessä Hitler meni vuoren sisään kuolemaan Juhalle näytettiin kun
paksu betoni ovi vuoressa sulkeutui. Juhalla oli tässä vaiheessa suojat kehossa
(Viikinkien kilpi, johon Säpön virus kilven pallukkaan keskellä kilpeä merkkasi
kuoleman kellon alasin virtaus merkin, ja toinen suojista ison tietokone yhtiön
tietokoneet Juhan kehossa suojelemassa Kuoleman kellolta), kun kuoleman kello rupesi
katselemaan vuonna 2022-Väinämönkadun asukas talon huoneistojen ikkunoita
Saksalaisten sotarikollisten sielujen asuttamiseksi. Samalla Thule seuran Vu puhui
Saksan pyramidista meedio puheella Juhan suulla heiltä olisi sinuun tulossa pyramidista
yksi Saksan sotarikollinen sielu asumaan, Vu sanoi Juhalle sinussa on Juha suojat, he ei
voi asuttaa yhtään Saksalaista sinuun Juha Pirhonen. 2022- Juha suojeli kesällä itsensä
tässä vaiheessa hyvin, kun Juhan sisällä oli Jari Kinnusen laittama Säpön tietokone
virus, tällä viruksella Jari Kinnunen Adolf Hitler olisi pystynyt merkkaamaan Kuoleman
Kellon ala renkaan merkistöllä jokaisen jonka Juha kättelee kuoleman kellon sota
rikollisten siirtoon ihmisiin = lopputulos Juha ei kätellyt ketään ja
2023 kesällä Amerikkalaisten 90- Luvulla rakennetun tietokoneen tarina katkesi
Juhasta (2023- Juhasta katkesi Jari Kinnusen laatima Säpö kuoleman kello virus,
samalla kun Juhasta katkesi Säpö ja Supon verkko pois) (Amerikkalaisten 90- luvun
tietokone kaatui taivaalla laittomien mikrokoodi pyörien asuttaessa viruksen tähän
Amerikkalaisten tietokoneeseen).
Kirjoitti Ensimmäinen Ritari
Sivu 4
Die Glocke (the Nazi Bell = Kuoleman kello)
Kuoleman kello (Die Glocke) katseli Äänekosken Väinämönkadun rannan ikkunoita
Saksalaisten sotarikollisten asuttamiseksi Väinämönkadulle Äänekoskelle 2022- kesästä
– vuoteen 2023-keväseen asti. Tämän jälkeen natzien kuoleman kellon katsonta vaihtoi
paikkaa Norjaan 2023- keväästä asti Norjalaisten henki Odin kertoi Juhalle meedio
puheella kuoleman kellon katsonnan olevan Etelä Norjan kaupungissa -2024 alku
vuoteen asti laite kävi Norjalaisten talojen ikkunoita läpi halulla asuttaa Saksalaisten
sotarikollisten sieluja merkkaamattomiin ihmisiin. 2024- alku vuodesta asti Die Glocke
kuoleman kello palasi Norjasta takaisin Suomeen Väinämönkadun asukas talon
ikkunoita katselemaan rannan puolelle, ja tämän laitteen poistaa Väinämönkadulta
korkeampi turvallinen voima, poistaa Juhan vuokra huoneiston sisältä mustan vinkulan
(musta ilmiö). Korkeampi turvallinen voima oli poistamassa maa kentässä mustaa
ilmiötä Juhan vuokra huoneistosta, samalla vastasi Thule seuran mies Vu hän haluaisi
asuttaa Juhaan Saksan veri pyramidista vuoren sisältä Die Glockella kuoleman kellolla
Saksan sotarikollisen sielun asumaan, ja samalla Vu sanoi hän ei pääse Juhaan käsiksi
koska tälla miehellä on suojat ja suojelu. Tämän jälkeen kuoleman kello Die Glocke
meni Jyväskylään Länteen katselemaan mustalla kolmannen silmän ilmiöllä kerrostalon
ikkunoita maakenttään (Jos joku tuntematon henkilö merkkaa Saksan kirjalla lukien
Jyväskylässä ihmiset Die Glockelle kuoleman kellolle, silloin kuoleman kello pystyy
asuttamaan Saksan veri pyramidista sotarikollisten sielut näihin merkattuihin Saksan
kirja ihmisiin) . Juhalla on luotettavaa tietoa yhdestä lähteestä samalla kun Die Glocke
kuoleman kello osuu Jyväskylän maakenttään vuonna -2024 maakenttä EMP Jyväskylän
ympyrässä kesällä 2-tasolla, ja joka kesä tästä eteenpäin nousee yhdellä tasolla
maakenttä EMP ( 6-taso maakenttä EMP:stä kaikista voimakkain). Korkea turvallinen
voima kertoi Juhalle meedio puheella Die Glocke kuoleman kello 2024- keväällä
katselevan Jyväskylän lännessä kerrostalon ikkunoita.
Kirjoitti Ensimmäinen Ritari
Die Glocke (the Nazi Bell = Kuoleman kello)
Sivu 5
Zodi kanavisto ( Zodi järjestelmä)
Amerikassa zodi oli sarja murhaaja, jokaisen murhan jälkeen zodi kanavoi kirjoja
symboli merkistöllä. Zodi kun oli tehnyt Amerikassa kaikki tarvittavat sarja murhat, sen
jälkeen zodilla oli kasassa kaikki kirjat Suomen valtion tarpeisiin. Zodi muutti
Amerikasta maahanmuuttajana Suomeen asumaan, tämän jälkeen Zodi otti yhteyttä
Suomessa viranomaisiin Tuomareihin, zodi kertoi tehneensä Amerikassa monia murhia
Suomen valtion takia saadakseen kasaan tähtien merkistö kirjat. Tuomarit tutkivat zodin
tarinan, ja päätyivät Suomen armeijan kanssa rakentamaan Zodin kirjoista Jyväskylään
eri ulottuvuuteen ihmiselle kuoleman jälkeen sielun siirtymisen kopio maapallo ja
tähdistö maailmaan Jyväskylään. Hän kertoo mitä tapahtuu Suomen armeijassa Pohjois-
Karjalassa sotilas koulutuksen kolmannen kuukauden aikana sotilaat kytketään zodin
pyörään tietokoneella ja huume kokeella (huume joka nostaa paljon älyä), Zodin pyörä
antaa jokaiselle huume kokeessa armeijassa käyneelle sielulle uuden tasokoneen , ja
zodin pyörä tekee samalla huume kokeen aikana kopion ihmisen sielusta Zodin
Jyväskylän symboli tähtien ja maapallon kopio solu maailmaan eri ulottuvuuteen.
Uuden tasokoneen merkitys ihmisen ohjelmoinnissa sotilas hallinnossa, tasokone antaa
yksilölle kehittymisen asteittain älykkäämmäksi, ihmisen elämän loputtua (ihmisen
kuoltua) tasokone jatkaa ihmisestä kahdella muistolla matkaa pienen syntymättömän
lapsen sisään. Jokaisen armeijassa zodin pyörään liitetyn sielun kuoleman jälkeinen
matka nousee sielu Jumalan tietoon, tasokone erikseen yksilössä sielun lisäksi jatkaa
matkaa pieneen syntymättömään lapseen kahdella muistolla edellisestä elämästä.
Kirjoittaja Juha Pirhonen Äänekoskelta Väinämönkadulta toivoo että sotilashallinto
kuulee Juhan avunpyynnön.
Tuntematon uhka kohdistuu Suomeen Saksasta.
Pyydän ulko valloilta apua Suomelle.
Kirjoitti Ensimmäinen Ritari
Die Glocke (the Nazi Bell = Kuoleman kello)
Sivu 5
Zodi kanavisto ( Zodi järjestelmä)
Amerikassa zodi oli sarja murhaaja, jokaisen murhan jälkeen zodi kanavoi kirjoja
symboli merkistöllä. Zodi kun oli tehnyt Amerikassa kaikki tarvittavat sarja murhat, sen
jälkeen zodilla oli kasassa kaikki kirjat Suomen valtion tarpeisiin. Zodi muutti
Amerikasta maahanmuuttajana Suomeen asumaan, tämän jälkeen Zodi otti yhteyttä
Suomessa viranomaisiin Tuomareihin, zodi kertoi tehneensä Amerikassa monia murhia
Suomen valtion takia saadakseen kasaan tähtien merkistö kirjat. Tuomarit tutkivat zodin
tarinan, ja päätyivät Suomen armeijan kanssa rakentamaan Zodin kirjoista Jyväskylään
eri ulottuvuuteen ihmiselle kuoleman jälkeen sielun siirtymisen kopio maapallo ja
tähdistö maailmaan Jyväskylään. Hän kertoo mitä tapahtuu Suomen armeijassa Pohjois-
Karjalassa sotilas koulutuksen kolmannen kuukauden aikana sotilaat kytketään zodin
pyörään tietokoneella ja huume kokeella (huume joka nostaa paljon älyä), Zodin pyörä
antaa jokaiselle huume kokeessa armeijassa käyneelle sielulle uuden tasokoneen , ja
zodin pyörä tekee samalla huume kokeen aikana kopion ihmisen sielusta Zodin
Jyväskylän symboli tähtien ja maapallon kopio solu maailmaan eri ulottuvuuteen.
Uuden tasokoneen merkitys ihmisen ohjelmoinnissa sotilas hallinnossa, tasokone antaa
yksilölle kehittymisen asteittain älykkäämmäksi, ihmisen elämän loputtua (ihmisen
kuoltua) tasokone jatkaa ihmisestä kahdella muistolla matkaa pienen syntymättömän
lapsen sisään. Jokaisen armeijassa zodin pyörään liitetyn sielun kuoleman jälkeinen
matka nousee sielu Jumalan tietoon, tasokone erikseen yksilössä sielun lisäksi jatkaa
matkaa pieneen syntymättömään lapseen kahdella muistolla edellisestä elämästä.
Kirjoittaja Juha Pirhonen Äänekoskelta Väinämönkadulta toivoo että sotilashallinto
kuulee Juhan avunpyynnön.
Tuntematon uhka kohdistuu Suomeen Saksasta.
Pyydän ulko valloilta apua Suomelle.
Kirjoitti Ensimmäinen Ritari
Die Glocke
Sivu 1
(the Nazi Bell = Kuoleman kello)
Adolf Hitler Saksassa harrasti ja piti yllä rajatieteitä Thule seuran kanssa, Adolf Hitler
rakennutti Saksan pelastamiseksi sinä aikana monta kuoleman kelloa (Die Glocke).
Voin vain kertoa tästä laitteesta nimeltä Die Glocke joka oli kooltaan isoa kirkon kelloa
vastaava, ja tässä laitteessa on iso kvartsi kristalli sisällä , ja kristallin keskellä on
maapallo joka saa aikaan anti painovoiman. Kuoleman kellon kristalliin on myös
maapalloon keskelle kristallia merkkautunut myöhemmässä leijutuksessa Suomen ja
Norjan maihin Kuoleman kellon ala renkaan merkistöt tasossa koko Suomen ja Norjan
koko karttaan. Adolf Hitler ajatteli kaikkien kuoleman kellojen leijutuksien aikana jos
Saksan maa sodassa vallataan ja tapetaan Saksan sota rikolliset, Hitler sanoi tekevänsä
lähteitä Saksan taivaalle (eri paikkoihin saksaa) kuoleman kellon avulla Hitler säilöö
tapetut Saksan sota rikollisten sielut veri valalla Kuoleman Kellon lähteisiin kaikkialle
Saksan Maahan odottamaan tulevaisuudessa Kuoleman kellon vuoressa Saksassa
Pyramidin käynnistymistä, jolloin vuoren sisällä Veri Vala ametisti pyramidi käynnistyy
(pyramidiin nauhoitettu Saksan kauhut keskitysleireiltä) kassakone rulla aika laitteen
avulla tämän laitteen jatkona Saksan vuoren sisällä on kolme isoa Die Glocke kelloa,
jokkaisen kellon sisällä on kristalli maapallon kanssa energiana kolmeen kelloon Saksan
vuoren sisällä kristallin maapalloon on merkattu kellon ala rinkulan kuviot koko
Suomeen ja toinen maa on Norja kuvioiden kanssa. Kuoleman kellon leijutuksien
Saksan sota rikollisten sielu lähteet eri puolilla Saksaa ovat yhteydessä Pyramidiin
vuoren päällä olevan lähteen avulla. Liittoutuneiden maihin nousussa Saksaan Hitler
pakeni bunkkeristaan Eva Braunin kanssa Saksan paksulla betoni ovella varustettuun
vuoreen, mukaan vuoren sisälle tuli yksi tuntematon henkilö nimeltä Vu Thule seuran
mies. Saksan vuoren sisällä on ametisti pyramidi veri viljelyllä ja kova metallinen aika
laite jonka jatkeena kolme kuoleman kelloa dipolissa (virtansa laitteet saavat
pyramidistä paksuilla cronium kaapeleilla), ja pyramidin ympäriltä vuoren sisältä
löytyy kolme metalli tuolia veri urilla pyramidin sisään vuoressa. Hitler ja Eva Braun ja
Vu Thule seuran mies huutivat paljon saksaa tuoleissa ja vetivät ranteet auki. ? Miksi
vuoren sisällä tehtiin näin = vastaus thule oli katsellut Suomen maasta korkeita veri
linjoja (sukulinjoja) joihin voisi asuttaa lapsen syntyessä pyramidin aika laitteella sielun
asumaan, Suomen valtiovierailu matkan aikana Hitler oli merkkuuttanut ulko puolisella
henkilölllä Sukulinjat kirjan avulla veri valalla Suomen maasta. Näihin sukulinjoihin
Hitler ajatteli siirtävänsä oman sielun ja Eva Braunin ja Josef Mengelen sielun kun he
lopettavat pyramidissä vuoren sisällä vetämällä ranteet auki ja tekemällä veri valan
(Josef Mengele ei ollut pyramidissä vuoressa, Mengele sielu siirtyi eri tavalla Suomessa
olevaan sukulinjaan(Mengele teki taian Brasiliassa kirjalla)), aikalaite (iso kassakoneen
näköinen rulla laite) aktivoituu sähköstyy oikealla hetkellä ja kellot alkavat toimia aika
laitteen kanssa pyramidi on tällöin merkannut sielun siirron Suomessa merkattuihin
verilinjoihin= sukulinjat (Thule seura on suomesta nähnyt hedelmöitymis hetket Josef
Mengele ja Adolf Hitler ja Eva Braun sieluille).
Kirjoitti Ensimäinen Ritari
Itse miettinyt samoja asioita usein kanssa- autoilijoita ajatellessa :hmm:
 
Kuulokkeet päässä autossa tai kevyen liikenteen väylällä on varma vihje siitä, että kuljettaja ei tule sitten seuraamaan muuta liikennettä. Välillä ratkaisut ovat niin uskomattomia, ettei tuota voi laittaa minkään muun kuin totaalisen havainnoinnin puutteeseen.
 
Nyt kun pyöräillyt enemmän, niin nuo turhaan suojateillä tilaa antavat autoilijat vituttaa. Pari kertaa jo jarrutellut vauhdin nollaan ja odotellut josko se auto menisi. No ei mene kun pysähtyy ja antaa miulle tietä. Siinä sit ollaan molemmat pysähdyksissä. Ja juu, en puhu pyörätien jatkeista jne.

Ja sekin vielä että aivan selkeästi olen hidastanut niin että kaikki huomaa. Autoilijat vissiin koulutettu jo liian hyvin pyöräilijöihin jotka ei vain väistä.
 
Kuulokkeet päässä autossa tai kevyen liikenteen väylällä on varma vihje siitä, että kuljettaja ei tule sitten seuraamaan muuta liikennettä. Välillä ratkaisut ovat niin uskomattomia, ettei tuota voi laittaa minkään muun kuin totaalisen havainnoinnin puutteeseen.
Ellei sitten ole luujohdekuulokkeet jotka jättävät korvat vapaaksi tai kupit joissa on ympäristön ääniä läpi päästävä passthrough. Itseltäni molemmanlaiset löytyy ja on kyllä pyöräillessä, juostessa tai lautaillessa kätevät.

Mutta joo, ei liikenteen ääniä pitäisi blokata. Välillä näkee näitä kun on autosteteroissa säästetty kuuntelemalla musiikkia kuulokkeilla. Takavuosina kaverin isoveli oikein leveili sillä miten hänellä oli kylän suurimmat kuppikuulokkeet, eikä varmasti kuullut ympäristöstään mitään. Tosin kyllä autoon saa stereoillakin sellaiset äänenvoimakkuudet ja -paineet ettei kuulu mitään muuta kuin korkeintaan sen kaverin auton subbari. Meillä päin tosin tuo ämyrivarustelu on paljon hillitympää kuin omassa nuoruudessa. Jumputukset lähes huomaamattomia nykyään.
 
Nyt kun pyöräillyt enemmän, niin nuo turhaan suojateillä tilaa antavat autoilijat vituttaa. Pari kertaa jo jarrutellut vauhdin nollaan ja odotellut josko se auto menisi. No ei mene kun pysähtyy ja antaa miulle tietä. Siinä sit ollaan molemmat pysähdyksissä. Ja juu, en puhu pyörätien jatkeista jne.

Ja sekin vielä että aivan selkeästi olen hidastanut niin että kaikki huomaa. Autoilijat vissiin koulutettu jo liian hyvin pyöräilijöihin jotka ei vain väistä.
Jäävät katsomaan pyöräilijän hienoa pyörää, tai persettä. Mutta joo, näitä näkee. Eläkeläisten joukossa myös kävelijöitä jotka autoilijoille tekevät samaa; huitovat että mene mene, vaikka auto on jo heitä varten pysähtynyt.

Itse pyörällä ollessani jään katsomaan tangossa pönöttävää puhelinta ja autossa räpläämään autoradiota kiinnittämättä mitään huomiota etuajo-oikeutettuun kulkijaan.

Oikeasti pitäisi olla jossain pyörän korissa pari minikokoista liikennemerkkitikkaria joita näyttää toiselle kulkijalle, huomiona että hei, minä tulen kolmion takaa tms.

Tietysti pyörällä voi yrittää tehdä sitä että jää risteysalueesta kauemmaksi ihan tarkoituksella. Ei se tietenkään autoilijoille muistuta etuajo-oikeuksista, ainoastaan välttää tällaiset tilanteet.
 
Eläkeläisten joukossa myös kävelijöitä jotka autoilijoille tekevät samaa; huitovat että mene mene, vaikka auto on jo heitä varten pysähtynyt.

Näihin on jo niin tottunut, että en edes pysähdy enää autolla suojatien eteen antamaan näille tietä, mikäli ovat pysähtyneet. Ja noinhan se laissakin lukee, että tietä pitäisi antaa suojatielle MENOSSA olevalle jalankulkijalle. Pysähtynythän ei ole MENOSSA mihinkään :)
 
Näihin on jo niin tottunut, että en edes pysähdy enää autolla suojatien eteen antamaan näille tietä, mikäli ovat pysähtyneet. Ja noinhan se laissakin lukee, että tietä pitäisi antaa suojatielle MENOSSA olevalle jalankulkijalle. Pysähtynythän ei ole MENOSSA mihinkään :)
25 §
Väistämisen osoittaminen


Ajoneuvolla ajettaessa on selvästi ja hyvissä ajoin osoitettava aikomus noudattaa väistämisvelvollisuutta nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä.


Harvemmat kävelee alle jos autoilija ei osoita aikovansa antaa tietä. Ajoissa hiljentäminen, niin eläkeläinen voi myös viestiä ajoissa että on tullut siihen muissa aikeissa kuin tienylitys, jossa kohtaa pysähtymisen voi jättää pois.
 
Suomessa harmillisen harvoin osataan tuota hidastamista ennen suojatietä, jos sen lähellä on ihmisiä. Tai ihan vaan vajaavaisen näkyvyyden tähden. Esimerkiksi Tallinnassa ja Tukholmassa tuo tuntuu toimivan paremmin.
 
25 §
Väistämisen osoittaminen


Ajoneuvolla ajettaessa on selvästi ja hyvissä ajoin osoitettava aikomus noudattaa väistämisvelvollisuutta nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä.


Harvemmat kävelee alle jos autoilija ei osoita aikovansa antaa tietä. Ajoissa hiljentäminen, niin eläkeläinen voi myös viestiä ajoissa että on tullut siihen muissa aikeissa kuin tienylitys, jossa kohtaa pysähtymisen voi jättää pois.

Lisäisin vielä pykälät 18 § ja 27 §.

18 §
Tien eri osien käyttö



Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle.

27 §
Ajoneuvon ajaminen suojatien yli


Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.
 
25 §
Väistämisen osoittaminen


Ajoneuvolla ajettaessa on selvästi ja hyvissä ajoin osoitettava aikomus noudattaa väistämisvelvollisuutta nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä
Erityisen ärsyttävää on kun tätä pykälää ei noudateta liikenneympyröissä, missä suojateitä liittymissä. Pyöräilijänä saa aina ihan viimeiseen saakka arpoa meinaako tuo autoilija nyt väistää vai ei ja sitten lopulta molempia ärsyttää kun autoilijan pitää pysähtyä ja pyöräilijä tiputtaa nopeutensa kävelyvauhtiin.

Kaikki jos ajaisi rauhallisesti samaa 10-20km/h nopeutta niin liikenne olisi paljon sujuvampaa. Mutta ei, kun ympyrään ajetaan sisään 40-50km/h ja samaa vauhtia läpi. Tai jos jostain syystä sisäänajossa joutuu hidastamaan tai pysähtymään, niin uusi kiihdytys rajoitusnopeuteen aloitetaan jo ympyrän sisällä eikä vasta sitten kun on sieltä kunnolla poistuttu :facepalm:
 
Erityisen ärsyttävää on kun tätä pykälää ei noudateta liikenneympyröissä, missä suojateitä liittymissä. Pyöräilijänä saa aina ihan viimeiseen saakka arpoa meinaako tuo autoilija nyt väistää vai ei ja sitten lopulta molempia ärsyttää kun autoilijan pitää pysähtyä ja pyöräilijä tiputtaa nopeutensa kävelyvauhtiin.

Kaikki jos ajaisi rauhallisesti samaa 10-20km/h nopeutta niin liikenne olisi paljon sujuvampaa. Mutta ei, kun ympyrään ajetaan sisään 40-50km/h ja samaa vauhtia läpi. Tai jos jostain syystä sisäänajossa joutuu hidastamaan tai pysähtymään, niin uusi kiihdytys rajoitusnopeuteen aloitetaan jo ympyrän sisällä eikä vasta sitten kun on sieltä kunnolla poistuttu :facepalm:
Toi ympyrän läpi ajaminen liian suurella nopeudella on muuten ärsyttävää myös autoilijanakin, kun ei oikein tahdo silloin mihinkään väliin ehtiä, jos oikein kiihdytetään sinne liikenneympyrään. Mutta joo pyöräilijän näkökulmasta se ei ole pelkästään ärsyttävää, vaan myös turvatonta.
 
Toi ympyrän läpi ajaminen liian suurella nopeudella on muuten ärsyttävää myös autoilijanakin, kun ei oikein tahdo silloin mihinkään väliin ehtiä, jos oikein kiihdytetään sinne liikenneympyrään. Mutta joo pyöräilijän näkökulmasta se ei ole pelkästään ärsyttävää, vaan myös turvatonta.
Kerran olin autossa kartanlukijana kun mentiin turun linja-autoaseman liikenneympyrään ja ympyrää rauhallisesti 3/4 kierrosta kiertäessä(tien pinta jäinen) takaa ympyrään liittynyt polkupyöräilija päätti ohittaa meidät ulkokautta ja sitten kaatua suoraan keulan eteen kun pito loppui.

Harmittaa ettei ollut kojelautakameraa.
 
25 §
Väistämisen osoittaminen


Ajoneuvolla ajettaessa on selvästi ja hyvissä ajoin osoitettava aikomus noudattaa väistämisvelvollisuutta nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä.

Minä olen tulkinnut tätä pykälää niin, että on osoitettava aikomus. Jos minulla ei ole aikomusta väistää, niin silloin tuon pykälän mukaan minulla ei ole mitään mitä minun pitäisi osoittaa. Ymmärrän pykälän tarkoittavan esim sitä, että jos lähestyn risteystä kolmion takaa, niin en voi ajaa siihen tuhatta ja sataa, koska silloin risteävälle liikenteelle voi syntyä käsitys, että en aio väistää ja aiheuttaa heille turhia toimenpiteitä kun joutuvat varautumaan siihen etten pysähdykään.

Mites tämä:
27 §
Ajoneuvon ajaminen suojatien yli


Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.


Onko tätä pykälää muutettu jossain vaiheessa, kun minulla oli aika varma muistikuva siitä, että tuo oli sellaisessa muodossa, että "astumassa suojatielle". Nyt siinä lukee että valmistautuu menemään suojatielle, mutta mistä hitosta autoilija voi tietää, mihin se jalankulkija mielessään valmistautuu :)


No mutta koko homman pointti on siinä, että kun lähestyn suojatietä, niin siinä suojatien edessä seisoo joku vanhus, joka ei ole koko sinä aikana kun on ollut näköpiirissäni, tehnyt minkäänlaista liikehdintää suojatietä kohti. En minä sellaisia ala väistämään. Näillä joillain vanhuksilla on jokin irrationaalinen pelko siitä, että jos näköpiirissä on yhtään liikkuvaa autoa, niin kuvittelevat että ne ajavat päälle, vaikka olisivat niin kaukana että ehtisivät kävellä suojaten yli kahteen-kolmeen kertaan vaikka auto ei edes hidastaisi nopeuttaan. Tällaiset vanhukset ovat liikenteen häiriköitä, enkä minä anna heidän enää häiritä itseäni.
 
No mutta koko homman pointti on siinä, että kun lähestyn suojatietä, niin siinä suojatien edessä seisoo joku vanhus, joka ei ole koko sinä aikana kun on ollut näköpiirissäni, tehnyt minkäänlaista liikehdintää suojatietä kohti. En minä sellaisia ala väistämään. Näillä joillain vanhuksilla on jokin irrationaalinen pelko siitä, että jos näköpiirissä on yhtään liikkuvaa autoa, niin kuvittelevat että ne ajavat päälle, vaikka olisivat niin kaukana että ehtisivät kävellä suojaten yli kahteen-kolmeen kertaan vaikka auto ei edes hidastaisi nopeuttaan. Tällaiset vanhukset ovat liikenteen häiriköitä, enkä minä anna heidän enää häiritä itseäni.
Mulla ihan tässä hiljan oli tapaus kun olin ympyrästä poistumassa ja mummo seisoi keskellä liikenteenjakajaa huitomassa että mene ohi. Aivan vissiin oli tulossa yli kun siinä ei kukaan aikaansa huvikseen vietä.

Kyllä se ennen pitkää yli meni kun en reagoinut. Mutta tuohon irrationaaliseen pelkoon, mä en näe kenenkään pään sisälle että tietäisin onko vaiko eikö. Joka tapauksessa jos joku pelkää auton ajavan päälle niin mä voin omalla kohdallani tehdä sen että pysähdyn, jolloin ylittäjä tietää ettei sieltä minun takaani kukaan tule vauhdilla ja aja hänen päällensä. Sama pienten lasten kanssa, jotka kiltisti odottavat että auto pysähtyy kokonaan, koska niin heille lienee opetettu. Hidastaminen ei heille kerro sitä että auto aikoo pysähtyä. Ei ole jouhevaa liikennettä, mutta edelleen omalla pysähtymiselläni varmistan sen ettei mahdollisesti seuraavana tuleva holtittomampi kuski aja lapsen päälle jos ei tätä huomaa.

Minulla ei ole kiire. Sillä tuen ylittäjällä saattaa olla. Mistä minä tiedän vaikka ovat hädässä menossa kirjastoon pissille kun on hätä yllättänyt. Toki sitten jos itseä julmasti kusettaa niin saatan olla antamatta tietä sille mummolle joka huitoo tien sivussa.

Kohteliaisuuttaan moni kävelijä kai huitoo että liikenne olisi sujuvaa, koska heillä ei ole kiire. Kuitenkin jos auto on jo pysähtynyt heidän vuokseen niin silloin paikka kannattaa käyttää.

Kyllä monet iloisena nostavat kättä kun yli pääsevät ja itsekin teen sitä. Hyvä mieli jää toiselle osapuolelle eikä siitä haittaa ole koskaan ollut jos jollakulla on hyvä mieli.
 
Mulla ihan tässä hiljan oli tapaus kun olin ympyrästä poistumassa ja mummo seisoi keskellä liikenteenjakajaa huitomassa että mene ohi. Aivan vissiin oli tulossa yli kun siinä ei kukaan aikaansa huvikseen vietä.

Kyllä se ennen pitkää yli meni kun en reagoinut. Mutta tuohon irrationaaliseen pelkoon, mä en näe kenenkään pään sisälle että tietäisin onko vaiko eikö. Joka tapauksessa jos joku pelkää auton ajavan päälle niin mä voin omalla kohdallani tehdä sen että pysähdyn, jolloin ylittäjä tietää ettei sieltä minun takaani kukaan tule vauhdilla ja aja hänen päällensä. Sama pienten lasten kanssa, jotka kiltisti odottavat että auto pysähtyy kokonaan, koska niin heille lienee opetettu. Hidastaminen ei heille kerro sitä että auto aikoo pysähtyä. Ei ole jouhevaa liikennettä, mutta edelleen omalla pysähtymiselläni varmistan sen ettei mahdollisesti seuraavana tuleva holtittomampi kuski aja lapsen päälle jos ei tätä huomaa.

Minulla ei ole kiire. Sillä tuen ylittäjällä saattaa olla. Mistä minä tiedän vaikka ovat hädässä menossa kirjastoon pissille kun on hätä yllättänyt. Toki sitten jos itseä julmasti kusettaa niin saatan olla antamatta tietä sille mummolle joka huitoo tien sivussa.

Kohteliaisuuttaan moni kävelijä kai huitoo että liikenne olisi sujuvaa, koska heillä ei ole kiire. Kuitenkin jos auto on jo pysähtynyt heidän vuokseen niin silloin paikka kannattaa käyttää.

Kyllä monet iloisena nostavat kättä kun yli pääsevät ja itsekin teen sitä. Hyvä mieli jää toiselle osapuolelle eikä siitä haittaa ole koskaan ollut jos jollakulla on hyvä mieli.
Miten hoidat yhdistelmän useampi kaista ja lapset tulossa suojatielle?

Itse jään kiinni kaistaviivaan ja jos näen yhdistelmän jossa lapsi lähtee ylittämään ja takaa näkyy joku tulevan hiljentämättä toista kaistaa, niin siirrän autoa tarvittaessa metrin naapurin kaistalle.
 
Miten hoidat yhdistelmän useampi kaista ja lapset tulossa suojatielle?

Itse jään kiinni kaistaviivaan ja jos näen yhdistelmän jossa lapsi lähtee ylittämään ja takaa näkyy joku tulevan hiljentämättä toista kaistaa, niin siirrän autoa tarvittaessa metrin naapurin kaistalle.
Meillä ei pikkukylällä niitä hirveämmin ole, ainakaan koulujen läheisyydessä. Ei nykyään enää. Joku vuosi sitten vielä oli ja näitä tilanteitahan näki. Toiseen suuntaan tulevissa kyllä näkee sitä että päättävät vielä ehtiä yli vaikka minä olen pysähtynyt omalla puolellani päästämään lapsen ohi.

Toki saattavat ehtiä, mutta siellä voi takana tulla toinen joka ei näe lapsia ja yrittää yli myös. Jos se ensimmäisenä tuleva blokkaa muilta tien niin jalankulkija pääsee yli turvallisesti.

Sitten meillä on pieni haaste kaupungin puisto-osaston kanssa kun tykkäävät ruusupuskaa kasvattaa koulujen lähellä kulkevien teiden reunoille. Pariin kertaan laittanut vuosien mittaan viestiä että vähän matalammaksi kiitos kun niiden takaa ei tahdo nähdä pieniä lapsia. Kyllä niitä leikataan, mutta ei siitä ole pysyvä tapa koskaan näkynyt tulevan, kun pitää erikseen muistuttaa aina syksyisin kun uudet ykköset tulevat.
 
Onko tätä pykälää muutettu jossain vaiheessa, kun minulla oli aika varma muistikuva siitä, että tuo oli sellaisessa muodossa, että "astumassa suojatielle". Nyt siinä lukee että valmistautuu menemään suojatielle, mutta mistä hitosta autoilija voi tietää, mihin se jalankulkija mielessään valmistautuu :)
On, vanhassa tieliikennelaissa puhuttiin astumisesta.
 
Ajoneuvolla ajettaessa on selvästi ja hyvissä ajoin osoitettava aikomus noudattaa väistämisvelvollisuutta nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä.
Minä olen tulkinnut tätä pykälää niin, että on osoitettava aikomus. Jos minulla ei ole aikomusta väistää, niin silloin tuon pykälän mukaan minulla ei ole mitään mitä minun pitäisi osoittaa.
...
Tuossa ilmeisesti et tarkoita että noin tekisit, vaan tässä keskustelleen siitä että jos joku väistämisvelvollinen lähestyy, niin etuajo-oikeutetut olettaa että tosiaan ole aikomuista väistää, ja etuajo-oikeutettu ainakin valmistautuu väistämään, tai odottaa että tilanne selvinnyt.

Onko tätä pykälää muutettu jossain vaiheessa, kun minulla oli aika varma muistikuva siitä, että tuo oli sellaisessa muodossa, että "astumassa suojatielle". Nyt siinä lukee että valmistautuu menemään suojatielle, mutta mistä hitosta autoilija voi tietää, mihin se jalankulkija mielessään valmistautuu :)
Onko tuossa oleellista muutosta, jos jalankulkija on sellaisella alueella että suojatielle voisi mennä, niin annetaan esteetönkulku. Jos mietit tilannetta että jalankulkija lähestyy suojatietä kauempaa, niin jos isolla marginaalilla turvallisesti kuski kerkiää ylittää suojattien, niin tuskin silloin tarvii jäädä odotteleen. Jos taasen marginaalit niukkoja, niin sitten hiljennetään ja osoitetaan aikomus noudattaa väistämisvelvollisuutta. Ei se oikeastaan se kummpee kuin kolmiontakaakaan.

Jos suojatietä lähestyy joku, ja sille tietenkin antaa esteettömän pääsyn, mutta lähestyvä jääkin näpräämään luuri jalkakäytävälle, niin joo usipää, mutta niiden kanssa elettävä, ja jos varma ettei lähes ylittää, niin varoivaisesti, kuvitellen että minä hetkenä tahansa ottaa askeleet kohti tietä.

Ei se vaikeaa, mutta voi toki ärsyttää.


************
Normaalisti toki menee kivutta, jos joku lähestyy, niin viestii ajoissa väistämisaikeen ja sovittaa nopeuden, niin molemmille helppoa, toki jos sieltä tulee jono niin pysähtymättä ei pääse, mutta nopeuttaa sekin.
 
Ajelin eilen puolenyön aikaan Liedosta kohti Säkylää. Tie 204 on hyväkuntoinen seututie jolla näin kesäisin on 100kmh rajoitus. Valitettavasti erilaisia hirvieläimiä on alueella myös erittäin runsaasti, joten itse en hämärän aikaan aja satkua vaan tuollaista 80-90 vauhtia. Riihikoskentien risteyksestä perääni kääntyi Mazda(?) jolla kehnot halogeenivalot. Ajoi melko lähellä takapuskurissa, vaikka hetki taakse ilmestymisen jälkeen jouduinkin painelemaan jarrua suht reilusti pientareella olleen peuran takia. Muutama kilometri myöhemmin vastaantulija vilkutteli pitkiä varoitukseksi, mutta Mazdakuski päätti tästä huolimatta lähteä ohi. Onneksi se vasemmalla pientareella ollut peura ei juuri siinä kohtaa päättänyt lähteä tien yli kun ohitus oli menossa.

Kuski oli joko a) tyhmä tai b) kokematon. Tai sitten ei niillä himmeillä tuikuillaan nähnyt elikoita.
 
Onko tuossa oleellista muutosta, jos jalankulkija on sellaisella alueella että suojatielle voisi mennä, niin annetaan esteetönkulku. Jos mietit tilannetta että jalankulkija lähestyy suojatietä kauempaa, niin jos isolla marginaalilla turvallisesti kuski kerkiää ylittää suojattien, niin tuskin silloin tarvii jäädä odotteleen. Jos taasen marginaalit niukkoja, niin sitten hiljennetään ja osoitetaan aikomus noudattaa väistämisvelvollisuutta. Ei se oikeastaan se kummpee kuin kolmiontakaakaan.

On se hyvinkin oleellinen ero. Aiemmin jos jalankulkija oli pysähtynyt, niin se oli lain mukaan selkeä tapaus, että ei tarvitse väistää. Mutta nyt uuden lain mukaan ei ole, koska pysähtynytkin henkilö voi olla valmistautunut ylittämään.
 
On se hyvinkin oleellinen ero. Aiemmin jos jalankulkija oli pysähtynyt, niin se oli lain mukaan selkeä tapaus, että ei tarvitse väistää. Mutta nyt uuden lain mukaan ei ole, koska pysähtynytkin henkilö voi olla valmistautunut ylittämään.
Hyvä muutos. Jos ajatellaan pysähtynyttä henkilöä niin sehän voi olla joku joka ei halua tulla yliajetuksi. Jos auto ei hidasta niin en minä ainakaan ole niin tyhmä että kävelisin alle, vaan kyllä minä autoa heikompana pysähdyn.
Ja vanhan lain mukaan kukaan ei olisi väistänyt. Tällöinhän varovainen kävelijä ei olisi ollut etuajo-oikeutettu, mutta holtiton ja rämäpäinen kävelijä olisi ollut.
 
Hyvä muutos. Jos ajatellaan pysähtynyttä henkilöä niin sehän voi olla joku joka ei halua tulla yliajetuksi. Jos auto ei hidasta niin en minä ainakaan ole niin tyhmä että kävelisin alle, vaan kyllä minä autoa heikompana pysähdyn.
Ja vanhan lain mukaan kukaan ei olisi väistänyt. Tällöinhän varovainen kävelijä ei olisi ollut etuajo-oikeutettu, mutta holtiton ja rämäpäinen kävelijä olisi ollut.

Vanha oli juuri siksi hyvä, että silloin nuo tuollaiset häiriköt eivät päässeet häiritsemään ihmisten kulkua. Mikähän tässä nyt on vaikea ymmärtää. Skenaario on sellainen, että jalankulkija ehtisi suojatien yli vaikka auto ei hidastaisi nopeuttaan pätkääkään. Silti jalankulkija tekee päätöksen jäädä jähimään siihen ja näin omaa kusipäisyyttään pakottaa autoilijankin hiljentämään, jopa pysähtymään. Eli jalankulkija käytöksellään terrorisoi muita. Vanha laki oli hyvä, koska silloin tuollaiset idiootit joutuivat vain itse odottamaan itse aiheuttamansa tilanteen vuoksi.
 
Aiemmin jos jalankulkija oli pysähtynyt, niin se oli lain mukaan selkeä tapaus, että ei tarvitse väistää. Mutta nyt uuden lain mukaan ei ole, koska pysähtynytkin henkilö voi olla valmistautunut ylittämään.
Tarkoitatko vanahalla lailla sitä mikä oli vielä voimassa viitisenvuotta sitten.

Eikö silloinkin pitänyt antaa esteetön kulku, ja jos siellä suojatiereunalla joku oli tulossa, mutta seiso paikallaan, niin onko nyt ihan varma ettei pitänyt antaa tilaa. En nyt kaivannut juttuja, mutta jäänyt mielikuva että satikutia tullut jos onettomuus tullut.

Sai ja saa edelleen se jalankulkia luopua "etuajoajo-oikedesta"

Vai ymmärsinkin viestiti nyt jotenkin väärin.
 
Vanha oli juuri siksi hyvä, että silloin nuo tuollaiset häiriköt eivät päässeet häiritsemään ihmisten kulkua. Mikähän tässä nyt on vaikea ymmärtää. Skenaario on sellainen, että jalankulkija ehtisi suojatien yli vaikka auto ei hidastaisi nopeuttaan pätkääkään. Silti jalankulkija tekee päätöksen jäädä jähimään siihen ja näin omaa kusipäisyyttään pakottaa autoilijankin hiljentämään, jopa pysähtymään. Eli jalankulkija käytöksellään terrorisoi muita. Vanha laki oli hyvä, koska silloin tuollaiset idiootit joutuivat vain itse odottamaan itse aiheuttamansa tilanteen vuoksi.
Otetaanpa nyt ihan rautalankaskenaariot:

Vanha laki:
1) Auto lähestyy risteystä, jalankulkija luulee ettei auto pysähdy eikä halua itse kuolla, joten pysähtyy. Autolla oli etuajo-oikeus.

2) Auto lähestyy risteystä, jalankulkija (a) tietää / (b) luulee että auto pysähtyy. a) auto pysähtyy, jalankulkija pääsee yli, b) auto ei pysähtynytkään, jalankulkija kuolee.

Uusi laki:
3) Auto lähestyy risteystä, jalankulkija luulee ettei auto pysähdy, eikä halua itse kuolla, joten pysähtyy. Auto kuitenkin pysähtyy ja jalankulkijalla on etuajo-oikeus.

4) Auto lähestyy risteystä, jalankulkija tietää että auto pysähtyy, jalankulkija pääsee yli.

Uuden lain edut: Kukaan ei kuole, jalankulkija saa etuajo-oikeuden kuten aina oli tarkoitus. Haitat: Auto joutuu väistämään aina jalankulkijaa, kuten oli tarkoituskin, autolle tulee harmistus.

Vanhan lain edut: Autoilija pääsee jalankulkijan "vuorolla" ohi röyhkeyttään. Haitat: Jos jalankulkija ei luovukaan etuajo-oikeudestaan niin hän kuolee.

Liikenteessä on monenlaista kulkijaa ja selkeintä tällöin kaikille on että säännöt ovat samat, eli siitä huolimatta pelkääkö jalankulkija autoa, jokainen toimii samoin. Ei voida olettaa että jalankulkija tuijottaa autoilijan silmänvalkuaisia nähdäkseen aikooko tämä oikeasti pysähtyä tai onko hänet nähty.

Tietysti asiahan voidaan aina ratkaista sillä että laitetaan liikennevalot jokaiseen risteykseen. Silloin vuoron saavat tasaisesti kaikki.
 
Nyt kun pyöräillyt enemmän, niin nuo turhaan suojateillä tilaa antavat autoilijat vituttaa. Pari kertaa jo jarrutellut vauhdin nollaan ja odotellut josko se auto menisi. No ei mene kun pysähtyy ja antaa miulle tietä. Siinä sit ollaan molemmat pysähdyksissä. Ja juu, en puhu pyörätien jatkeista jne.

Ja sekin vielä että aivan selkeästi olen hidastanut niin että kaikki huomaa. Autoilijat vissiin koulutettu jo liian hyvin pyöräilijöihin jotka ei vain väistä.

Tänään tässä tilanteessa tein siten, että koukkasin pyörällä sen auton takaa.
 
Tarkoitatko vanahalla lailla sitä mikä oli vielä voimassa viitisenvuotta sitten.

Eikö silloinkin pitänyt antaa esteetön kulku, ja jos siellä suojatiereunalla joku oli tulossa, mutta seiso paikallaan, niin onko nyt ihan varma ettei pitänyt antaa tilaa. En nyt kaivannut juttuja, mutta jäänyt mielikuva että satikutia tullut jos onettomuus tullut.

Sai ja saa edelleen se jalankulkia luopua "etuajoajo-oikedesta"

Vai ymmärsinkin viestiti nyt jotenkin väärin.

Itse olen myös melko varma, että tuossa 2020 uudistuksessa ei tapahtunut mitään muutosta tuon osalta. Jos joku seisoo siellä suojatien vieressä, niin on koko mun elinajan täytynyt ainakin hidastaa, tarvittaessa pysähtyä ja varmistaa aikooko se yli. Saa korjata jos olen väärässä
 
Tarkoitatko vanahalla lailla sitä mikä oli vielä voimassa viitisenvuotta sitten.

Eikö silloinkin pitänyt antaa esteetön kulku, ja jos siellä suojatiereunalla joku oli tulossa, mutta seiso paikallaan, niin onko nyt ihan varma ettei pitänyt antaa tilaa. En nyt kaivannut juttuja, mutta jäänyt mielikuva että satikutia tullut jos onettomuus tullut.

Sai ja saa edelleen se jalankulkia luopua "etuajoajo-oikedesta"

Vai ymmärsinkin viestiti nyt jotenkin väärin.

Jos henkilö on pysähtynyt, eli ei siis liiku, niin ei hän ole silloin astumassa suojatielle. Sellaiselle ei tarvinnut vanhan lain mukaan antaa tilaa, ellei sitten lähde ylittämään tietä.

Ongelma ovat nimenomaan nuo jalankulkijat, jotka tilanteessa missä kenenkään ei tarvitsisi hidastaa, pysähtyä, saati edes väistää ketään, aiheuttavat itse omalla käytöksellään tarpeen muille hidastaa tai jopa pysähtyä.
 
Otetaanpa nyt ihan rautalankaskenaariot:

Vanha laki:
1) Auto lähestyy risteystä, jalankulkija luulee ettei auto pysähdy eikä halua itse kuolla, joten pysähtyy. Autolla oli etuajo-oikeus.

2) Auto lähestyy risteystä, jalankulkija (a) tietää / (b) luulee että auto pysähtyy. a) auto pysähtyy, jalankulkija pääsee yli, b) auto ei pysähtynytkään, jalankulkija kuolee.

Uusi laki:
3) Auto lähestyy risteystä, jalankulkija luulee ettei auto pysähdy, eikä halua itse kuolla, joten pysähtyy. Auto kuitenkin pysähtyy ja jalankulkijalla on etuajo-oikeus.

4) Auto lähestyy risteystä, jalankulkija tietää että auto pysähtyy, jalankulkija pääsee yli.

Uuden lain edut: Kukaan ei kuole, jalankulkija saa etuajo-oikeuden kuten aina oli tarkoitus. Haitat: Auto joutuu väistämään aina jalankulkijaa, kuten oli tarkoituskin, autolle tulee harmistus.

Vanhan lain edut: Autoilija pääsee jalankulkijan "vuorolla" ohi röyhkeyttään. Haitat: Jos jalankulkija ei luovukaan etuajo-oikeudestaan niin hän kuolee.

Liikenteessä on monenlaista kulkijaa ja selkeintä tällöin kaikille on että säännöt ovat samat, eli siitä huolimatta pelkääkö jalankulkija autoa, jokainen toimii samoin. Ei voida olettaa että jalankulkija tuijottaa autoilijan silmänvalkuaisia nähdäkseen aikooko tämä oikeasti pysähtyä tai onko hänet nähty.

Tietysti asiahan voidaan aina ratkaista sillä että laitetaan liikennevalot jokaiseen risteykseen. Silloin vuoron saavat tasaisesti kaikki.

Et nyt näköjään ymmärrä alkuperäistä tilannetta oikein. Auto on niin kaukana, ettei ole mitään väliä sillä hidastaako se, koska jalankulkijalla on silti aikaa ylittää suojatie ennenkuin auto edes ehtisi lähellekään suojatietä. Eli autoilijalla ei ole mitään tarvetta hidastaa tai väistellä ketään, koska auto on niin kaukana, että jalankulkija ehtisi mennä suojatien yli muutenkin.

Nyt jos tällaisessa tilanteessa jalankulkija silti pysähtyy suojatien eteen ja näin ollen tarpeettomasti aiheuttaa autoilijalle tarpeen hidastaa tai pysähtyä, niin mitä mieltä olet tällaisesta toiminnasta?
 
Itse olen myös melko varma, että tuossa 2020 uudistuksessa ei tapahtunut mitään muutosta tuon osalta. Jos joku seisoo siellä suojatien vieressä, niin on koko mun elinajan täytynyt ainakin hidastaa, tarvittaessa pysähtyä ja varmistaa aikooko se yli. Saa korjata jos olen väärässä

Vastaan omaan viestiini ja korjaan itseäni.

Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Vs. Uudempi:

Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

Eli oli siinä siis tosiaan muutos tuon sanoituksen osalta. Hyvä näin. Uusi ottaa paremmin huomioon sokeat ja muut sellaiset kulkijat, jotka eivät pelaa täydellä pakalla - esim. lapset.
 
Et nyt näköjään ymmärrä alkuperäistä tilannetta oikein. Auto on niin kaukana, ettei ole mitään väliä sillä hidastaako se, koska jalankulkijalla on silti aikaa ylittää suojatie ennenkuin auto edes ehtisi lähellekään suojatietä. Eli autoilijalla ei ole mitään tarvetta hidastaa tai väistellä ketään, koska auto on niin kaukana, että jalankulkija ehtisi mennä suojatien yli muutenkin.

Nyt jos tällaisessa tilanteessa jalankulkija silti pysähtyy suojatien eteen ja näin ollen tarpeettomasti aiheuttaa autoilijalle tarpeen hidastaa tai pysähtyä, niin mitä mieltä olet tällaisesta toiminnasta?
Mä kyllä oletan että jalankulkijan intressi on päästä yli mahdollisimman nopeasti ja turvallisesti. Ei mulla ole tullut vastaan tapauksia joissa jalankulkija tarkoituksella härkkisi suojatien nurkilla autoilijoita ihan kiusallaan.

Joskus tuollaista leikkiä näkee pienillä lapsilla, mutta eivät tee suojatien kohdalla vaan ihan missä lystäävät. Seisovat tiellä ja katsovat kuka uskaltaa olla pisimpään auton edessä. Teinitytär tuosta kaverinsa kanssa hiljattain puhui että joku poika (en tiennyt nimeltä) kavereineen harrastaa tuota. Oletus on että pojat saattavat olla samas ikäluokkaa, eli yläasteelaisia, mutta voi olla että joitakin nuorempia kavereita ovat.

Kyllä lähtökohtaisesti mun intressi on että kaikilla on turvallista liikenteessä. Se paikallaan pönöttävä jalankulkija voi olla autoa pelkäävä eläkeläinen tai pieni lapsi joka ei tiedä onko autoilija nähnyt hänet. Kun minä pysähdyn kohdalle niin varmistan että he pääsevät hengissä yli. En mä tiedä näkeekö takanani tuleva tällaista kulkijaa ja jos ei näe enkä minä pysähdy niin siinä on riski että seuraava kolauttaa päin. Siinä on itselläkin päivä pilalla. Jos taas pysähdyn niin menetän elämästäni 10-15 sekuntia kun jalankulkija menee yli.

Ei meillä päin ihan hirveästi tule edes vastaan tapauksia joissa joutuisi autoilijana odottamaan että jalankulkija viitsisi alkaa ylittämisensä. Yleensä se on rollaattorilla liikkuva vanhus tai joku ekaluokkalainen lapsi, kehitysvammainen tai päiväkodin porukka. Heidän kohdallaan odottaminen on aivan ymmärrettävää. Muut eivät tuollaista juurikaan tee ja jos tekevät niin ehkä paikallisessa liikennekulttuurissa on parennattavaa, kun jalankulkijan pitää pelätä suojatiellä.
 
Eli oli siinä siis tosiaan muutos tuon sanoituksen osalta. Hyvä näin.
Teksti muuttu, mutta mikä muuttu tulkinnassa.

Aiemmin pitänyt antaa jalankulkijalle esteetön kulku, ja pitää antaa nykyäänkin.

Jos se jalankalkija kävelee kohti suojatietä, niin mikään ei kai muuttunut, ensin hän toki tsekkaa turvallisen ylityksen ,mutta ei sekään pysähtyneenä ymmärtääkseni aiemmin tarkoittanut "etuajo-oikeudesta" luopumista.

Nykyäänkin jalankulkija voi luopua "etuajo-oikeudesta".

Tarkoitan että aiemminkin piti olla varma ettei se jalkankulkia ole astumassa suoajatielle.
 
Teksti muuttu, mutta mikä muuttu tulkinnassa.

Aiemmin pitänyt antaa jalankulkijalle esteetön kulku, ja pitää antaa nykyäänkin.

Jos se jalankalkija kävelee kohti suojatietä, niin mikään ei kai muuttunut, ensin hän toki tsekkaa turvallisen ylityksen ,mutta ei sekään pysähtyneenä ymmärtääkseni aiemmin tarkoittanut "etuajo-oikeudesta" luopumista.

Nykyäänkin jalankulkija voi luopua "etuajo-oikeudesta".

Tarkoitan että aiemminkin piti olla varma ettei se jalkankulkia ole astumassa suoajatielle.

Näin se munkin mielestä on ollut. Uudellensanoituksen takana voi olla vaan tilanteen selkeyttäminen. Ei ole mullekaan ollut kyllä ongelma se, että kerran tai kaksi vuodessa on joutunut hidastamaan tai jopa pysähtymään varmistaakseen kävelijän aikeet. En tiedä mihin sen 20 sekuntia vuodessa käytäisi jos ei tuohon?
 
Jos se jalankalkija kävelee kohti suojatietä, niin mikään ei kai muuttunut, ensin hän toki tsekkaa turvallisen ylityksen ,mutta ei sekään pysähtyneenä ymmärtääkseni aiemmin tarkoittanut "etuajo-oikeudesta" luopumista.
Käytännön tasolla jos haluaa nähdä miten poliisi näitä tulkitsee, niin katsoo Twitterissä (tai mikä lie X on) Dennis Pastersteinin videoita poliisin sakotustilanteista. Jossain kohtaa perusteena on ollut, että jalankulkija oli 2 metrin päässä suojatiestä aikeissa astua sille, eikä autoilija pysähtynyt -> sakko. Samaten on ollut sakkoja, jos jalankulkija odottaa suojatien reunassa paikallaan eikä autoilija pysähdy. Usein näissä siis nimenomaan mennään päiväsakoille, eikä liikennevirhemaksulle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 157
Viestejä
4 670 480
Jäsenet
76 566
Uusin jäsen
Ericata

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom