Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kehä 2 päädyssä pohjoiseen ajaessa tie erkautuu kahteen suuntaan. Vasen kaista jatkaa pohjoiseen/liittyy Turun suuntaan Turun motaria., oikea kääntyy Kauniaisiin päin ja liittyy Helsingin suuntaan Turun motaria. Vasemmalla kaistalla nopeusrajoitus tipahtaa 80km/h -> 60km/h tässä kohdassa. Oikealla kaistalla motarille liittyville jatkuu 80km/h, ja Kauniaisiin suuntaaville laskee 60km/h. Google Maps

Jostain kumman syystä vasemmalla kaistalla ajavat tuntuvat jatkavan tuota 80km/h hamaan tappiin asti (tai kun itse hidastaa niin takana tulevat liimautuvat puskuriin), mutta oikealla kaistalla tiputetaan vauhtia jo ennen kaistojen erkaantumista ja liitytään 100km/h motarille 70km/h vauhdista.

Liekö taas perstuntumalla ajamisesta kyse, kun mielletään oikealle kääntyvä kaista erkanemiskaistaksi, jolla usein hidastetaan?
Toi on muuten kiva niille Turun motarilta sinne Kehä 2:lle liittyville, jos tuolla ajellaan 60:n sijaan 80 km/h. Noissa ajonopeuksissa kun ei riitä, että ottaa huomioon ne sillä hetkellä ympäröivät autot, ympäristön ja olosuhteet, vaan myös liittymät ja liittyjät tulisi pitää mielessä. Vähän sama kuin jossain 40:n rajoitusalueella, jossa on paljon asutusta, mutkittelevaa tietä ja useita pihateitä, joista liitytään isommalle tielle. Tuollaisilla usein ajetaan 60 km/h paikoissa, joissa pienemmiltä teiltä tuleville on kohtalaisen huono näkyvyys.
 
Toi on muuten kiva niille Turun motarilta sinne Kehä 2:lle liittyville, jos tuolla ajellaan 60:n sijaan 80 km/h. Noissa ajonopeuksissa kun ei riitä, että ottaa huomioon ne sillä hetkellä ympäröivät autot, ympäristön ja olosuhteet, vaan myös liittymät ja liittyjät tulisi pitää mielessä. Vähän sama kuin jossain 40:n rajoitusalueella, jossa on paljon asutusta, mutkittelevaa tietä ja useita pihateitä, joista liitytään isommalle tielle. Tuollaisilla usein ajetaan 60 km/h paikoissa, joissa pienemmiltä teiltä tuleville on kohtalaisen huono näkyvyys.
Kommentti koski toiseen suuntaan menevää liikennettä. Mutta kyllä toki tuossa mainitsemassasi paikassa paljon rulettia saadaan aikaiseksi, kun porukka ei uskalla ajaa jyrkähköä oikeaa sillä vauhdilla, että pääsisivät vasemmalta tulevan liikennevirran mukaan. Näkyvyys tuossa ei ole suuri ongelma, vasemmalta tulevat autot ovat sillalla kuin tarjottimella. Liittyjän pitää vain selvittää mihin väliin haluaa mennä ja valita nopeus sen mukaan. Monesti homma kusee siihen, että edessä on joku micra, joka hidastaa 10 km/h vauhtiin mutkassa ja ei tietysti kiihdy lyhyehköllä ryhmityskaistalla. Lopputuloksena auto seisoo ryhmityskaistan päässä ja pää pyörii ohjaamossa. Sitten kun sattuu toinen urpo perään, niin liikenne seis kunnes joku kehä 2:lla päästää ne eteensä.

Alkuperäiseen kommenttiin liittyen nopeuserot selittynevät sillä, että porukka ajaa ihan normaalin vasen/oikea ryhmityksen mukaista vauhtia vaikka tuossa ei nyt motarista ole kyse. Oikealla kaistalla jokerina on Kiloon menijät, joille alkaa myöskin 60 km/h rajoitus. Pääosin taitaa kyllä se oikealle 1-tielle ryhmittyminen jännittävää vain sen mutkan takia. Ei se nyt kovin kummoinen jyrkkyydeltään ole, mutta...
 
Ei nyt suurta vitutusta mutta ihmetystä aiheuttavat kerta toisensa jälkeen kuskit, jotka hidastavat vauhtiaan moottoritien ohituskaistalla. Ei siellä mielestäni kiihdyttääkään tarvitse, mutta jos edes pitäisi sen saman vauhdin, jota on oikealla kaistalla ajanut.
Imukatoaa, niin loppuu tehot, ei vaan, onko kyse heistä jotka näkevät takaa jonkun lähestyvän vasentakaistaa, niin kiihdyttävät että kerkiävät hyvin eteen, ja sen tehtyään tiputtavat vauhdin normaaliksi.
Toinen se että kun ohittavat hitaampaa, ja nopeuseroa, mutta kun päästy ohi ja seuraavan ohitettavan perä näkyy, niin kilpailuvietti saa vähän nostaan vauhtia (lisää ylisallittun) ja kun saavutettu, niin voi laskea turvalliselle tasolla.
 
Kommentti koski toiseen suuntaan menevää liikennettä. Mutta kyllä toki tuossa mainitsemassasi paikassa paljon rulettia saadaan aikaiseksi, kun porukka ei uskalla ajaa jyrkähköä oikeaa sillä vauhdilla, että pääsisivät vasemmalta tulevan liikennevirran mukaan. Näkyvyys tuossa ei ole suuri ongelma, vasemmalta tulevat autot ovat sillalla kuin tarjottimella. Liittyjän pitää vain selvittää mihin väliin haluaa mennä ja valita nopeus sen mukaan. Monesti homma kusee siihen, että edessä on joku micra, joka hidastaa 10 km/h vauhtiin mutkassa ja ei tietysti kiihdy lyhyehköllä ryhmityskaistalla. Lopputuloksena auto seisoo ryhmityskaistan päässä ja pää pyörii ohjaamossa. Sitten kun sattuu toinen urpo perään, niin liikenne seis kunnes joku kehä 2:lla päästää ne eteensä.

Jos nyt oikeassa reitissä olen, niin 60 tikkari oliko se kaarteessa ja kaarteen jälkeen tullaan valoihin. Google kamera vähän korkeammalla kuin sen corolla kuskin silmäpari. Haaste tulee jos haluaa ryhmittyä vilkaassa liikenteessä valoissa eri kaistoille (vasen). (joutuu vaihtamaan kaistaa). ja Turunväylältä tulevilla iso rooli, osa hiljentää ajoissa, osa vasta 60 tikkarin jälkeen himmaa. - heikot turvavälit.

Ymmärrän siis niin että kamerasuunnasta , vaikka tulee oikealta turunväylätä tuleviin nähden, ei saa kuitenmkaan kaistojen yli loikkia.
 
Kommentti koski toiseen suuntaan menevää liikennettä. Mutta kyllä toki tuossa mainitsemassasi paikassa paljon rulettia saadaan aikaiseksi, kun porukka ei uskalla ajaa jyrkähköä oikeaa sillä vauhdilla, että pääsisivät vasemmalta tulevan liikennevirran mukaan. Näkyvyys tuossa ei ole suuri ongelma, vasemmalta tulevat autot ovat sillalla kuin tarjottimella. Liittyjän pitää vain selvittää mihin väliin haluaa mennä ja valita nopeus sen mukaan. Monesti homma kusee siihen, että edessä on joku micra, joka hidastaa 10 km/h vauhtiin mutkassa ja ei tietysti kiihdy lyhyehköllä ryhmityskaistalla. Lopputuloksena auto seisoo ryhmityskaistan päässä ja pää pyörii ohjaamossa. Sitten kun sattuu toinen urpo perään, niin liikenne seis kunnes joku kehä 2:lla päästää ne eteensä.
Joo eipä tuossa suurta ongelmaa omalla kohdalla ole, hyvinhän tuon mutkan ja vauhdin liittymistä varten saa vähintään siinä 60:ssä pidettyä. Mutta ymmärrän, että jos yhtäkkiä iso osa autoista ajeleekin siellä 80 km/h, niin se ei palvele sen kohdan osalta sujuvaa liityntää. Vaikka pitäähän siihenkin liittyjän varautua ja sen mukaan toimia. Jos itse tulen Kehä II:lta kohti Turuntietä, en tiedä yhtäkään syytä, miksi pitäisi pitää se 80 km/h lasissa varsinkin, kun edessä ei muuta ole kuin 60:n aluetta. Ellei ole kiire sairaalaan. Ja jos on itse aikomassa Turunväylälle tuossa niin ei senkään takia kannata mielestäni turhaan vetää 80 km/h.

Alkuperäiseen kommenttiin liittyen nopeuserot selittynevät sillä, että porukka ajaa ihan normaalin vasen/oikea ryhmityksen mukaista vauhtia vaikka tuossa ei nyt motarista ole kyse. Oikealla kaistalla jokerina on Kiloon menijät, joille alkaa myöskin 60 km/h rajoitus. Pääosin taitaa kyllä se oikealle 1-tielle ryhmittyminen jännittävää vain sen mutkan takia. Ei se nyt kovin kummoinen jyrkkyydeltään ole, mutta...
Tästä kyllä samaa mieltä, aika moni ajelee vähän kaikkialla taajaman ulkopuolella motarit mielessä. Harmi kyllä jos tuon Turunväylälle liittymisen kokee mutkan takia jännittävänä, kun eihän toi kyllä kovin kummoinen ole, kuten sanoit.
 
Vai ovatko nämä jalkakäytävät vain kevyenliikenteenväyliä, joissa saa pyöräillä.
Meillä maakunnassa lähes poikkeuksetta kaikki tiet ovat sellaisia keskustassa. Kun päästään taajaman rajoille niin sitten ne on järjestään myös mopoille sallittuja. Tällaisia pikkukaupungin "etuja", mutta toimii tosiaan meillä aika näpsäkästi.

Ainoa mitä tulee vastaan on se että joku mummo säikähtää jos sähköskuutilla tai pyörällä ajat ohi soittamatta kelloa ja sitten jos olet tulossa takaa kyseisillä menopeleillä ja yllättäen soitat kelloa. Emminä tiedä pitäisikö soittaa puhelimella vai ensin rykäistä kohteliaasti, tai sitten eivät ole tottuneet nopeisiin pyöriin ja sähkömoottoreihin kun ne eivät pidä ääntä kuten mopot.

Mutta oma "suosikki" liikenteessä on ajo liikenneympyröissä. Kun olet ympyrässä tai juuri sinne menossa niin seuraavista liittymistä usein joku päättää kiihdyttää oikein hurjaan vauhtiin että ehtisi ympyrään ennen kuin olet kohdalla. Joskus pitää ihan itse himmailla vauhtia ympyrässä kun saa jo jännittää että aikooko se tulla kylkeen vai häh. Silloin jos ja kun ehtivät ympyrässä edelle väistämisvelvollisuudestaan huolimatta niin kuskista näkee miten niska on käynnistynyt katsomaan suoraan; pää ei vahingossakaan liiku luonnollisella tavalla niin että vilkaisisi vasemmalle, eli niitä hänelle väistettäviä. Usein nämä ovat niitä nuoria aikuisia autoilla joiden merkkejä en tässä nyt mainitse.

Ympyrästä poistuessa myös aivan liian usein näkee sitä ettei vilkuteta. Kun olet tulossa ympyrään samasta suunnasta johon jo ympyrässä oleva on poistumassa ilman vilkkua niin ei se hirveän jouhevaa tee ajosta kun pitää niitä kytätä että mihin ajavat, kun vilkun kanssa kaikki menisi niin paljon hienommin.

Tämä tosiaan vaivaa meillä siinä mielessä että kun ajan kauppaan niin saan ajaa melko lailla suoraa tietä jossa on vain yksi tasa-arvoinen risteys jossa väistän oikealta, mutta kuusi liikenneympyrää. Aika tökkivää ajoa tuo 5km matka jos/kun jokaisessa ympyrässä pitää sählätä.

Sitten on erikseen ulkomaan kilvissä kulkevat autot (teollisuuden vuoksi niitä on melko lailla) jotka vilkuttavat ympyrään tullessaan kuten monessa muussa maassa on tapana. Ne eivät edes vaivaa kun tajuaa että sitä vilkkua käytetään joko meidän tai muiden tavalla; mutta tosiaan ne jotka eivät vilkuin kommunikoi aikeistaan millään tavalla. Sitten on ne jotka eivät ympyräsääntöjä tunne (vanhukset joille ei koskaan autokoulu saa opetettu) mutta heidätkin tunnistaa kaukaa ajonopeudesta ja autosta joten näidenkin kanssa pärjää toisin kuin periaatteesta vilkkua käyttämättömien kanssa joiden ajonopeuskin on nopeampi ja sitä myötä se vilkun käyttö olisi vieläkin suotavampaa jotta muut ehtivät reagoimaan.

Vielä tuohon pyöräilijöiden ja autoilijoiden etuajo-oikeussotkuun jota usein mainitaan; sitä kyllä näkee ja itsekin olen joskus syyllistynyt väistämään autolla jotakuta ketä ei pitäisi, mutta tosiaan meidän miljöössä tosi paljon on suojatien yli jatkuvia pyöräteitä ja sitten noita liikenneympyröitä, eli loppupeleissä aikasta vähissä ne risteykset joissa pyörän tarvitsisi väistää autoa. Varmaan siitä tuo käytös meillä ainakin juontaa, eli niissä missä pyörän pitäisi väistää, kukaan ei muista/tiedä niitä risteyksiä eikä lapsille edes opeteta että "tuossa kylällä on sitten ne kaksi kohtaa joissa sun pitää väistämän."

Sitten on vielä lisämainintana eläkeläismummot ja -papat jotka kaistojen välisellä levikkeellä käsin huitovat autolle että mene mene. Niitä tulee tuijotettua ilmeettömänä niin kauan kunnes tajuavat mennä yli. Autoillessa olen jo heidän takiaan pysähtynyt niin samalla vaivalla päästän heidät yli ja samalla takaan turvallisen ylityksen heille, koska ikinä ei tiedä vaikka seuraava kaveri tulisi vähän vauhdikkaammin eikä huomaisi tätä tietä ylittävää vanhusta. Näissäkin sitten erikseen ne jotka käyskentelevät kylällä ja osaavat risteysalueella käytöksellään osoittaa etteivät aio yli vielä, eli katsovat eri suuntaan ja ovat kaukana suojatiestä.
 
Jonoajokeskusteluun:

Sitä on tosiaan vaikea ymmärtää, että miksi jotkut ajaa toisten perässä vaikka olisi ihan selkeä paikka ohittaa. Parhaimmillaan näkee kun jotkut ajaa melkein tyhjällä motarilla hyvällä kelillä jonossa.

Motarilla voi olla kyse päättämättömyydestä pitäytyä tietyssä nopeudessa. Kaikilla ei aina ole mihinkään mikään kiire, että pitäisi päästä etenemään suurinta sallittua nopeutta, ja toisaalta tunnin-parin jälkeen aivot menee monesti enemmän autopilotille ja rekan perän lähestyessä autopilotin vastaus ongelmaan on keventää kaasupoljinta. Ohi meneminen vaatii enemmän tietoista ajattelua ja päätöksentekoa. Joskus olen itsekin tähän herännyt, että ohitan moottoritiellä viisi rekkaa ja sitten jään kuudennen perään roikkumaan... kunnes kyllästyn ja menen siitäkin ohi.

Maantiellä taas en pidä jonoutumista mitenkään ihmeellisenä. En itsekään mene ohi juuri lainkaan ohituskaistojen ulkopuolella. Syitä tähän on:

A) Paikallistuntemuksen puute. Eli siinä missä paikallinen on jo kiihdyttänyt edellä ajavan puskuriin kiinni ja lähtee ohi heti tien ollessa tyhjä, niin itse joutuu arvioimaan ohituspaikan sopivuutta, vaihtamaan pienemmälle ja ottamaan ohitettavan kiinni.

B) Auton tehottomuus. Suomen teillä on vaikka kuinka paljon laiskoja paskoja, joskus myös ihan modernin auton kuorissa. Tuoreessakin Cliossa tai Polossa voi olla litrainen vaparikone, jolla kestää lähemmäs 20 kuin 10 sekuntia kiihtyä nollasta sataan. Ohittele sitten sellaisella...

C) Lainkuuliaisuus. Jos ajaa itse rajoituksen salliman 80 km/h (tai muutaman kilometrin päälle) ja saa kiinni jonkun mittarinopeutta ajavan, niin viitsiikö siitä mennä ohi ylinopeudella? Vaikka kiinnijäädessä kortti säilyisi ja rangaistus olisi sovitettavissa rahalla, niin tässä maassa on etuoikeus saada ostaa haulikko tai työskennellä Nokian siivoojana.

D) Yleinen riskinottohaluttomuus. En halua todeta kesken kaiken, että ei muuten sittenkään ehditä ohi... Tai todeta, että ei helvetti, siinä pitkällä suoralla olleessa pienessä painaumassa oli sittenkin limp-modella mateleva metrin korkuinen urheiluauto.
 
A) Paikallistuntemuksen puute. Eli siinä missä paikallinen on jo kiihdyttänyt edellä ajavan puskuriin kiinni ja lähtee ohi heti tien ollessa tyhjä, niin itse joutuu arvioimaan ohituspaikan sopivuutta, vaihtamaan pienemmälle ja ottamaan ohitettavan kiinni.
Paikallistuntemus, niin se on sekä että, totta että jos tuttu pidempi reitti missä tuntee kaikki potenttiaaliset paikat, niin vähemmän trsessaavaa, mutta paikallistuntemuksella taasen tietää ettei kannata ohittaa, ohituskaista alkaa jossain, tai itse kääntymässä parinkymmenen kilomoerin sisään jokatapauksessa toisaalle. niin jos ei heti potenttiaalinen paikka tarjoutilaisuutta, niin .


Kesärajoitukset motarilla, jos ei kiire, niin aika monella autolla se nopeamman ajon suora kustannus ei tarjoa riittävästi etua.
 
Kun tuo motarinopeus ja ohittelu mainittiin niin hauska ilmiö on se että tiellä jossa levennetty ohituskaista (lisätty kaista siis) on vain siellä täällä niin moni ajaa sen kohdalla ihan passelia nopeutta, mutta sitten kun se kapenee yhdeksi kaistaksi niin sitten se vauhtikin taas hiipuu.

Äkkiseltään voisi luulla ettei tällainen halua tulla ohitetuksi, mutta sitä tapahtuu niin paljon että ehkä se on pikemmin se isomman tilan tunne ja se miten tuntee olevansa turvassa ja uskaltaa ajaa kovempaa. Sitten kun on vastaantulijat ihan siinä viivan toisella puolella niin sitten ajetaan varovaisemmin.

Ei siis välttämättä tietoinen teko vaan joku alitajuimen juttu.
 
Kun liitytään vauhdilla moottoritien liittymästä taajamatielle kärkikolmion takaa, ei kauheasti leikkaa kuskilla. Liikkuva auto jää helposti etupilarin taakse. Siksi pitää jopa pysähtyä. Kaikenlisäksi törmäys voi tulla kovalla nopeudella ihan puuntakaa tai sen pilarin. Kyllä pitää olla tyhmiä. Taksit ja ammattikuskit usein tekee niin.

Ite olen kyllä oppinut pysähtymään. Yhtäkkiä onkin auto edessä ja se tulikin etupilarin takaa.
 
Kun tuo motarinopeus ja ohittelu mainittiin niin hauska ilmiö on se että tiellä jossa levennetty ohituskaista (lisätty kaista siis) on vain siellä täällä niin moni ajaa sen kohdalla ihan passelia nopeutta, mutta sitten kun se kapenee yhdeksi kaistaksi niin sitten se vauhtikin taas hiipuu.
Yksi, kaksi , muutama ?
En nyt ihan varma mikä on levennetty ohituskaista, mutta tyypillinen ohituskaista, niin tämäkin varmaan alueellista, ja osassa ohituskaistoja on korkeampi rajoitus, joten yleensä kuskit nostaa nopeutta sen takia.
Mutta jos on kahden auton jono, niin aika harvoin se edellä ajava muutenvain nostaa nopeutta, mutta totta, joskus, ja pienellä otannalla vähän paikka kohtaista, jos tikkari ohituskaista alussa, ja sitä ennen vähän epäselvä käsitys rajoituksesta, niin lisää nopeuden tikkarin mukaan. Toinen ihan tekninen juttu, osa ohituskaistoista alkaa ylämäkeen, niin osa autoista laittaa lisää vauhtia, tämä ilmeisesti selittää joidenkin Toytota kuskin nopeusvaihtelut. Ja on totta että on heitä jotka ajavat tilanne noeputta ja ohistuskaista osuudella se on heillä isompi. Mutta jos ohistuaikeen tuonnut ajoissa esille niin saattaa keritä ohi.

Mutta jos jonoa on kolmeautoa tai enemmän, niin jos ensimmäinen ohitettava vetää vakkarilla, niin jo kolmannen kohdalla se jonon vauhti kasvaa.
 
Kun liitytään vauhdilla moottoritien liittymästä taajamatielle kärkikolmion takaa, ei kauheasti leikkaa kuskilla. Liikkuva auto jää helposti etupilarin taakse. Siksi pitää jopa pysähtyä. Kaikenlisäksi törmäys voi tulla kovalla nopeudella ihan puuntakaa tai sen pilarin. Kyllä pitää olla tyhmiä. Taksit ja ammattikuskit usein tekee niin.

Ite olen kyllä oppinut pysähtymään. Yhtäkkiä onkin auto edessä ja se tulikin etupilarin takaa.
Päätä voi myös liikuttaa.
 
Mikä siinä on niin vaikeaa ajaa liikenneympyröihin. Tänään useampikin kuljettaja pysähtyi ennen liikenneympyrää odottamaan autoa mikä ei ollut vielä edes ajanut liikenneympyrään sisään.
 
Mikä siinä on niin vaikeaa ajaa liikenneympyröihin. Tänään useampikin kuljettaja pysähtyi ennen liikenneympyrää odottamaan autoa mikä ei ollut vielä edes ajanut liikenneympyrään sisään.

Koska on epäselvyyttä, kumpi ehtii ympyrään ensimmäisenä? Ainakin jos vasemmalta ympyrää lähestyvä tulee kovalla nopeudella.
 
Koska on epäselvyyttä, kumpi ehtii ympyrään ensimmäisenä? Ainakin jos vasemmalta ympyrää lähestyvä tulee kovalla nopeudella.

No ei siinä voi olla mitään epäselvyyttä, jos kaveri seisoo autonsa kanssa juuri siinä liikenneympyrän huulilla ja se, jota jää odottamaan, ei ole vielä edes ehtinyt ympyrään.

Pitäisi olla autokoulun inssissä pakollista ajattaa kokelas liikenneympyrän kautta, vaikka useampaan otteeseen, ja jos ajo ei suju, niin hylsy.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä siinä on niin vaikeaa ajaa liikenneympyröihin. Tänään useampikin kuljettaja pysähtyi ennen liikenneympyrää odottamaan autoa mikä ei ollut vielä edes ajanut liikenneympyrään sisään.
Helpompi välttää draamaa jos joku ajaa kovalla nopeudella ympyrää kohti. Jos itsellä ei ole kiire ja toisella on kiire niin mikäpä siinä. Sitten on myös mummot, vaarit ja autokoulun autot jne. Tai takakontissa on jotain herkästi räjähtäviä kemikaaleja jne.
 
Mikä siinä on niin vaikeaa ajaa liikenneympyröihin. Tänään useampikin kuljettaja pysähtyi ennen liikenneympyrää odottamaan autoa mikä ei ollut vielä edes ajanut liikenneympyrään sisään.
Jos sieltä tullaan selvää ylinopeutta aggressiivisesti, ja omassa takaluukussa on kasseista leviävät ostokset tai kopassa oleva kissa, niin ilman muuta jäädään odottamaan kuin painetaan nasta laudassa ympyrään jotta ehditään ensin koska minä ja minun oikeudet. Ja levinneet ostokset ja pahoinvoiva kissa. Ihmisten autoissa tapahtuu sisällä kaikenlaista, mitä emme näe. Pinna ja stressi lienee elämässä jo melkoisen korkealla, jos tällaiset ärsyttää liikenteessä.
 
Jos sieltä tullaan selvää ylinopeutta aggressiivisesti, ja omassa takaluukussa on kasseista leviävät ostokset tai kopassa oleva kissa, niin ilman muuta jäädään odottamaan kuin painetaan nasta laudassa ympyrään jotta ehditään ensin koska minä ja minun oikeudet. Ja levinneet ostokset ja pahoinvoiva kissa. Ihmisten autoissa tapahtuu sisällä kaikenlaista, mitä emme näe. Pinna ja stressi lienee elämässä jo melkoisen korkealla, jos tällaiset ärsyttää liikenteessä.
Kyllä sinne ympyrään saa mennä ihan omaa rauhallista vauhtia. Ei tarvitse välittää siitä mitä vauhtia joku toinen on ympyrää lähestymässä. Kaikkien turvallisuuden kannalta parempikin jos tuollaiset ylinopeutta kaahaavat joutuvat vähän hidastamaan.
 
Kyllä sinne ympyrään saa mennä ihan omaa rauhallista vauhtia. Ei tarvitse välittää siitä mitä vauhtia joku toinen on ympyrää lähestymässä. Kaikkien turvallisuuden kannalta parempikin jos tuollaiset ylinopeutta kaahaavat joutuvat vähän hidastamaan.
Toki saa mennä, siitä ei ole kyse. Jos joku kuitenkin haluaa huolettomampaa ajoa omalle pääkopalle, toimii silloin niin kuin itselle parhaiten siinä tilanteessa sopii. Jos kokee että voisi kaverin ottaa kylkeen tai lähelle sitä menemällä oman oikeuden mukaan normaalia vauhtia eteen, silloin tehdään niin. Valintoja kaikki. Lähinnä osoitin, että kaikki eivät halua hakea konfliktia tien päällä vaan pelaavat aina turvallisuus ja matkan mutkittomuus edellä kaikissa tilanteissa. Itse en jää odottelemaan ympyrään, vaan lähinnä yritän päästä niihin syihin miksi näin toimitaan.
 
Helpompi välttää draamaa jos joku ajaa kovalla nopeudella ympyrää kohti. Jos itsellä ei ole kiire ja toisella on kiire niin mikäpä siinä. Sitten on myös mummot, vaarit ja autokoulun autot jne. Tai takakontissa on jotain herkästi räjähtäviä kemikaaleja jne.

Miksi tässä on jo useampi kirjoittaja keksinyt päästä asioita? En ole missään vaiheessa kertonut, että sieltä olisi joku tulossa kovalla vauhdilla, niin useampi on jo tässä omasta päästään kehitellyt sellaisen skenaarion ja kommentoi sitten sitä? Miksi ihmeessä? Jos sieltä olisi joku tullut kovalla vauhdilla, niin en minä olisi tällaista postausta tänne edes kirjoittanut, koska olisi ollut ihan itsestään selvää, miksi se kaveri siinä ympyrän edessä odottelee.

Kyse oli siitä, että ei ollut minkään valtakunnan syytä jäädä odottelemaan ketään, mutta silti siihen jäätiin odottamaan, kun ei uskalleta ajaa sinne ympyrään. Yksi odotteli jopa sellaista autoa, joka oli juuri tullut ympyrään vastakkaisesta suunnasta, eli siitä olisi ehtinyt useampikin auto mennä ympyrään.
 
Miksi tässä on jo useampi kirjoittaja keksinyt päästä asioita? En ole missään vaiheessa kertonut, että sieltä olisi joku tulossa kovalla vauhdilla, niin useampi on jo täsäs omasta päästään kehitellyt sellaisen skenaarion ja kommentoi sitten sitä? Miksi ihmeessä? Jos sieltä olisi joku tullut kovalla vauhdilla, niin en minä olisi tällaista postausta tänne edes kirjoittanut.

Kyse oli siitä, että ei ollut minkään valtakunnan syytä jäädä odottelemaan ketään, mutta silti siihen jäätiin odottamaan, kun ei uskalleta ajaa sinne ympyrään.
En lukenut alkuperäisiä viestejä perjantain kunniaksi. Mietin vain sitä miksi omaa tahtia ajaminen häiritsisi muita liikenteen käyttäjiä.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi tässä on jo useampi kirjoittaja keksinyt päästä asioita? En ole missään vaiheessa kertonut, että sieltä olisi joku tulossa kovalla vauhdilla, niin useampi on jo tässä omasta päästään kehitellyt sellaisen skenaarion ja kommentoi sitten sitä? Miksi ihmeessä? Jos sieltä olisi joku tullut kovalla vauhdilla, niin en minä olisi tällaista postausta tänne edes kirjoittanut, koska olisi ollut ihan itsestään selvää, miksi se kaveri siinä ympyrän edessä odottelee.

Kyse oli siitä, että ei ollut minkään valtakunnan syytä jäädä odottelemaan ketään, mutta silti siihen jäätiin odottamaan, kun ei uskalleta ajaa sinne ympyrään. Yksi odotteli jopa sellaista autoa, joka oli juuri tullut ympyrään vastakkaisesta suunnasta, eli siitä olisi ehtinyt useampikin auto mennä ympyrään.
Missäpäin tuollainen ympyrä on missä kuljettaja pysähtelee kolmiontaa haitaksi asti. Jotain jännää ilmeisesti siinä on tai, sitten joku paikallinen tapa.
 
Missäpäin tuollainen ympyrä on missä kuljettaja pysähtelee kolmiontaa haitaksi asti. Jotain jännää ilmeisesti siinä on tai, sitten joku paikallinen tapa.

Mitä roskaa tämä viestisi nyt on? Eihän se siihen tiettyyn ympyrään liity millään tavalla, jos siihen sattuu idiootti kuski autollaan.
 
Mitä roskaa tämä viestisi nyt on? Eihän se siihen tiettyyn ympyrään liity millään tavalla, jos siihen sattuu idiootti kuski autollaan.
Varmaan silleensä että noin radikaalin kuuloista käytöstä ei ole kysyjä itse nähnyt, enkä minäkään muista ihan noin arkaa käytöstä, vaikka liikenneympyröiden luvatussa kaupungissa asunkin (mainitsin pari päivää sitten kommentissa siitä). Ihan jäi mietityttämään että onko joku harvinaisempi kaksikaistainen ympyrä vai mikä juttu, jos tuollainen on niin yleistä että se jää mieleen vaivaavana/ärsyttävänä asiana eikä satunnaisena yksittäistapauksena.

Jos autokoulussa vaadittaisiin sujuvaa (lue: hyökkäävää) ympyräkäyttäytymistä niin se olisi kyllä vastoin autokoulun muita opetuksia. Siellä aina painotetaan että ei ole kiire ehtiä mihinkään väliin kolmion takaa vaan ihan oman tunteen mukaan voi edetä ilman kiirettä. Sitten kun tuntuu hyvältä mennä niin menee vasta sitten eikä väkisin ennen sitä. Kiirehtiminen on kuulemma pilannut monia inssejä. Varmuus ja vauhti tulee sitten kokemuksen myötä kyllä.

Toisaalta sitten on vanhempaa väkeä jotka eivät autokoulussa koskaan ympyrää päässeet ajamaan. Ne ovat aika tuore juttu kuitenkin suomalaisessa liikennekentässä. Itse kun muistelen omaa inssiäni niin ei meillä tainnut liikenneympyröitä olla yhtäkään, ainakaan niin että olisin niitä joutunut ajamaan. Mutta jos nyt mietin että ajaisin saman inssireitin tänä päivänä niin ajaisin neljän liikenneympyrän läpi.
 
Mikä siinä on niin vaikeaa ajaa liikenneympyröihin. Tänään useampikin kuljettaja pysähtyi ennen liikenneympyrää odottamaan autoa mikä ei ollut vielä edes ajanut liikenneympyrään sisään.
Mitä roskaa tämä viestisi nyt on? Eihän se siihen tiettyyn ympyrään liity(* millään tavalla, jos siihen sattuu idiootti kuski autollaan.
Sori, tarina sai miettimään että onko siinä ympyrässä jotain sellaista mikä saa kuskit varovaisiksi. Tai sitten paikallinen juttu.

Mutta tulkkaan että kyse paikallisesta jutusta, ja ehkä siellä se idiootti sana on lempeämpi miten itse sen miellän.

Ajo-opetus jossain vaiheessa mainittu, niin tuli mieleen että olisi siellä painotettu varovaisuutta kiertoliittymään kolmiontakaa tullessa. tai jotain lehtijuttua, ympyrästä, tai jopa kolariartikkelli.


(*
ilmeisesti tarkoitat että hyvin erityyppiset ympyrät, liikennevirrat.
Se miksi tässä nyt hämmästellään johtuu siitä että aika harvoin näkyy kuvailtua varovaisuutta, saati ärsyttävällä tasolla, (toistuvaa eri tyyppisissä ympyröissä.)
kovasti nousee halua saada kuva tapahtuneista ja mielikuvitus saa arvuutteleen
 
Sori, tarina sai miettimään että onko siinä ympyrässä jotain sellaista mikä saa kuskit varovaisiksi. Tai sitten paikallinen juttu.

Mutta tulkkaan että kyse paikallisesta jutusta, ja ehkä siellä se idiootti sana on lempeämpi miten itse sen miellän.

Ajo-opetus jossain vaiheessa mainittu, niin tuli mieleen että olisi siellä painotettu varovaisuutta kiertoliittymään kolmiontakaa tullessa. tai jotain lehtijuttua, ympyrästä, tai jopa kolariartikkelli.

Ok, nyt ymmärrän ihmetyksen. Kirjoitin huonosti ja kirjoituksestani sai todennäköisesti kuvan, että tämä oli yksi ja sama ympyrä jossa nämä tapahtui. Nämä olivat siis kolme täysin eri liikenneympyrää joihin sattui tuollainen kuski. Kaksi näistä oli tapauksia, jossa ympyrä oli täysin tyhjä, mutta kuski ei ajanut sisään, vaan jäi odottelemaan vasemmalta ympyrää kohti ajavaa autoilijaa. Kolmas oli tapaus, jossa kuski jäi odottelemaan suoraan edestä vastakkaisesta suunnasta tulevaa autoilijaa, vaikka olisi itse ehtinyt ympyrään sisään jopa ennen tätä vastaantulijaa.
 
Jos autokoulussa vaadittaisiin sujuvaa (lue: hyökkäävää) ympyräkäyttäytymistä niin se olisi kyllä vastoin autokoulun muita opetuksia. Siellä aina painotetaan että ei ole kiire ehtiä mihinkään väliin kolmion takaa vaan ihan oman tunteen mukaan voi edetä ilman kiirettä. Sitten kun tuntuu hyvältä mennä niin menee vasta sitten eikä väkisin ennen sitä. Kiirehtiminen on kuulemma pilannut monia inssejä. Varmuus ja vauhti tulee sitten kokemuksen myötä kyllä.

Ehkä meidän autokoulu sitten kaipaa remonttia, jos sen opeilla liikenteeseen tulee kuskeja, jotka paskovat liikenteen. En tarkoita sitä, että tehtäisiin mitään vaarallisia tai riskaabeleja liikkuja. Vaan tarkoitan ihan sitä, että autokoulussa pitäisi opettaa enemmän hahmottamaan tilanteita siten että kuski ymmärtää milloin on tilaa ja aikaa mennä ja milloin ei. Eli nämäkin tilanteet olivat sellaisia, että kuskin olisi 100 % turvallista mennä liikenneympyrään sisään, mutta ei uskalla, koska pelkää olemattomia.
 
Ehkä meidän autokoulu sitten kaipaa remonttia, jos sen opeilla liikenteeseen tulee kuskeja, jotka paskovat liikenteen. En tarkoita sitä, että tehtäisiin mitään vaarallisia tai riskaabeleja liikkuja. Vaan tarkoitan ihan sitä, että autokoulussa pitäisi opettaa enemmän hahmottamaan tilanteita siten että kuski ymmärtää milloin on tilaa ja aikaa mennä ja milloin ei. Eli nämäkin tilanteet olivat sellaisia, että kuskin olisi 100 % turvallista mennä liikenneympyrään sisään, mutta ei uskalla, koska pelkää olemattomia.
Niin no mikä on olemattomia ja mikä on riittävästi tilaa? Ihmiset reagoivat eri nopeuksilla ja huomiokyky on eri tasoista. Jollakin saattaa auton liikkeelle saaminen ottaa aikansa kun kytkimen ja kaasun kanssa pelaa.

Toki autokouluun voidaan lisätä useita harjoitustunteja lisää niin että ne sitten harjoitellaan valvotusti sen sijaan että kuski yksin pääsisi liikenteeseen treenaamaan kuten nykyisin. Se vain tarkoittaisi sitä että autokoulu kestäisi paljon pidempään ja maksaisi enemmän.

Autokouluhan ei siis tuota valmista kuskia, vaan raakileen joka toivottavasti osaa liikennesäännöt ja auton turvallisen kuljettamisen. Se jouhevuus ja vauhti sekä tilanteiden hahmottaminen tulee sitten ajan kanssa.

Mutta en mä tiedä miten se sun tilannetta muuttaisi kun se sama tyyppi olisi siinä ympyrän juurella arpomassa meneekö sisään, erona se että sen vieressä istuu autokoulun ope.
 
Kyllä tuo monen liikenneympyrässä ajelu on todella ärsyttävää. Itse olen enemmän tuon sujuvan liikenteen kannalla ja se taktiikka, että pysähdytään ympyrään ja ruvetaan katselemaan ympärille, kyllä rassaa.
 
Ehkä meidän autokoulu sitten kaipaa remonttia, jos sen opeilla liikenteeseen tulee kuskeja, jotka paskovat liikenteen. En tarkoita sitä, että tehtäisiin mitään vaarallisia tai riskaabeleja liikkuja. Vaan tarkoitan ihan sitä, että autokoulussa pitäisi opettaa enemmän hahmottamaan tilanteita siten että kuski ymmärtää milloin on tilaa ja aikaa mennä ja milloin ei. Eli nämäkin tilanteet olivat sellaisia, että kuskin olisi 100 % turvallista mennä liikenneympyrään sisään, mutta ei uskalla, koska pelkää olemattomia.
Perskeko hallitus teki tuon remontin autokouluihin. Ajotuntien määrä tiputettiin minimiin ja teoriatunnit lopetettiin. Ei sen jälkeen enää jäänyt aikaa opetella mitään hienouksia. Jatkuvasti isompi osa hankkii korttinsa nyt opetusluvalla joten opetus voi olla ihan mitä sattuu.
 
Liikenneympyrähän on keksintönä loistava, jos sitä vaan osattaisiin käyttää oikein. Nyt kun iso osa autoilijoista ei sitä hallitse, niin tuntuu että monin paikoin liikenneympyrät vain ruuhkauttavat liikennettä. Oikein käytettynä sujuvoittaisi liikennettä oikein mallikkaasti.

Sitten toki liikennesuunnittelussakin olisi parantamisen varaa. Monissa paikoissa liikenneympyrä on sijoitettu liian lähelle valoristeystä, jolloin ruuhka-aikoina punaisissa jonottavien autojen jono kasvaa liikenneympyrään saakka ja lamauttaa liikenneympyrän täysin myös muihin suuntiin menijöiltä.
 
Nyt oli mielenkiintoista. Kolmesta kaistasta yksi kääntyi vasemmalle ja sille oli omat nuolivalot. Kaksi muuta kaistaa jatkoivat suoraan ja niillä ei ollut liikennevaloja. Silti molemmille suoraan meneville kaistoille pysähtyi autot, kun kääntyvillä oli punainen nuolivalo. Itseni lisäksi kaksi muuta autoa hakkasi torvea takana, mutta ei mitään reagointia. Siinä sitten odoteltiin, että kääntyville vaihtui vihreä, jotta päästiin matkaan. Jos eri autojen torvet soivat jatkuvasti takana, niin eikö tulisi mieleen vähän vilkuilla liikennevaloja tarkemmin. Kunnon jonot ehti kertyä taakse ja tuossa ei edes voi kääntyä ketään eteen.

1716028155789.png


Vähän samaa sarjaa, kun liikennevaloissa on punaiset valot, mutta vihreä nuolivalo oikealle kääntyville. Joskus on tullut hakattua torvea ja edessä oleva ei vain älyä mennä. Jos itselleni soitettaisiin torvea liikennevaloissa, niin ainakin silmäilisin kaikki valot läpi, jos jotain on jäänyt huomaamatta.
 
Nyt oli mielenkiintoista. Kolmesta kaistasta yksi kääntyi vasemmalle ja sille oli omat nuolivalot. Kaksi muuta kaistaa jatkoivat suoraan ja niillä ei ollut liikennevaloja. Silti molemmille suoraan meneville kaistoille pysähtyi autot, kun kääntyvillä oli punainen nuolivalo. Itseni lisäksi kaksi muuta autoa hakkasi torvea takana, mutta ei mitään reagointia. Siinä sitten odoteltiin, että kääntyville vaihtui vihreä, jotta päästiin matkaan. Jos eri autojen torvet soivat jatkuvasti takana, niin eikö tulisi mieleen vähän vilkuilla liikennevaloja tarkemmin. Kunnon jonot ehti kertyä taakse ja tuossa ei edes voi kääntyä ketään eteen.

1716028155789.png


Vähän samaa sarjaa, kun liikennevaloissa on punaiset valot, mutta vihreä nuolivalo oikealle kääntyville. Joskus on tullut hakattua torvea ja edessä oleva ei vain älyä mennä. Jos itselleni soitettaisiin torvea liikennevaloissa, niin ainakin silmäilisin kaikki valot läpi, jos jotain on jäänyt huomaamatta.

Samanlainen kohta oli täälläkin ja sama ongelma. Kaupunki joutui lisäämään suoraan meneville oman vihreän, joka ei siis koskaan mene punaiselle. Vihreä palaa yötä päivää. Tämä lopetti peräänajot ja yleisen sekoilun.
 
Tuossahan olisi voinut hypätä autosta ja käydä koputtamassa ikkunaan ja opastaa :)
 
Vitun mopoilijat. Juu olen itsekin ollut moinen, olen suhaillut ties millä ja missä alle 18v jne... Mutta ei kyllä ollut touhu samaa kuin nykyään. Joo perseiltiin, mutta se oli enemmänkin sitä kenen mopossa on kovimmat virit tai kuka ajoi niin ja näin paikassa y tms "harmitonta" perseilyä...

Kävin eilen 40km suhailulla harrasteella siellä ja täällä pitkin PK-seutua ja oma lemppari oli että mopoilijoita tulee yleisesti tunnetusta "dynaamiseen ajoon" soveltuvasta paikasta liikenneympyrään, kolme ekaa mopoa ehtii ihan turvallisesti sekaan mutta kaksi jälkimmäistä (bonarina vielä molemmat kaksi päällä) kääntää päätää, havaitsee meikäläisen ja selkeästi miettii pitäisikö ajaa vai pysähtyä ja silti ajaa ympyrään niin että joudun hyppäämään jarrulle oikein kunnolla etten aja yli. Mikä vitun itsetuhoisuus joillain on? Eikä tuollaista voi laittaa aina nuoruuden piikkiin. Juu kaveriporukan mukana on kiva mennä mutta vittu että voi olla typerää omalla ja kaverin hengellä leikkimistä.
 
Mopot ajaa myös aivan liian lähellä takapuskurissa. Autolla sen tavallaan ymmärtää, että on kusipää, mutta mopoilijat laittaa kyllä myös oman pään pantiksi jos edellä menijä jarruttaisikin yhtäkkiä.
Liikenneopetus olematonta nykyisin?
 
Mopot ajaa myös aivan liian lähellä takapuskurissa. Autolla sen tavallaan ymmärtää, että on kusipää, mutta mopoilijat laittaa kyllä myös oman pään pantiksi jos edellä menijä jarruttaisikin yhtäkkiä.
Liikenneopetus olematonta nykyisin?
Näihin saa etäisyyttä kun pesaisee tuulilasin. Joo mulkku temppu mutteivät tahdo muuten oppia.
 
Nyt oli mielenkiintoista. Kolmesta kaistasta yksi kääntyi vasemmalle ja sille oli omat nuolivalot. Kaksi muuta kaistaa jatkoivat suoraan ja niillä ei ollut liikennevaloja. Silti molemmille suoraan meneville kaistoille pysähtyi autot, kun kääntyvillä oli punainen nuolivalo. Itseni lisäksi kaksi muuta autoa hakkasi torvea takana, mutta ei mitään reagointia. Siinä sitten odoteltiin, että kääntyville vaihtui vihreä, jotta päästiin matkaan. Jos eri autojen torvet soivat jatkuvasti takana, niin eikö tulisi mieleen vähän vilkuilla liikennevaloja tarkemmin. Kunnon jonot ehti kertyä taakse ja tuossa ei edes voi kääntyä ketään eteen.

1716028155789.png


Vähän samaa sarjaa, kun liikennevaloissa on punaiset valot, mutta vihreä nuolivalo oikealle kääntyville. Joskus on tullut hakattua torvea ja edessä oleva ei vain älyä mennä. Jos itselleni soitettaisiin torvea liikennevaloissa, niin ainakin silmäilisin kaikki valot läpi, jos jotain on jäänyt huomaamatta.
Mielenkiintoinen paikka, kun ei näytä olevan liikennevalojen pääopastinta ollenkaan.

Näihin saa etäisyyttä kun pesaisee tuulilasin. Joo mulkku temppu mutteivät tahdo muuten oppia.
Oisko vinkkiä miten mopoilija voi tehdä etäisyyttä takanaan alle sekunnin päässä roikkuvaan autoilijaan?
 
Mielenkiintoinen paikka, kun ei näytä olevan liikennevalojen pääopastinta ollenkaan.

Tossa tilanteessa tuo on pääopastin.

Pääopastin on tulosuunnassa ennen risteystä oleva ensimmäinen opastin ajoradan oikealla puolella tai asianomaisen ajoradan osan yläpuolella oleva opastin. Jos tulosuunnan vasemmanpuoleisen ajokaistan tai vasemmanpuoleisten ajokaistojen liikennettä ohjataan liikennevaloilla tulo- suunnan muusta valo-ohjauksesta erillään, näiden kaistojen liikenteen pääopastin on kuitenkin näiden vasemmalla puolella, kaksisuuntaisen ajoradan keskikorokkeella tai asianomaisen ajoradan osan yläpuolella oleva opastin.
 
Oisko vinkkiä miten mopoilija voi tehdä etäisyyttä takanaan alle sekunnin päässä roikkuvaan autoilijaan?
Ei mitenkään, nää mulkut vaarantaa joka päivä muita roikkumalla perseessä. Jos ois pakko ajaa mopolla niin ehkä asentaisin taaksepäin osoittavan kameran ja salamavalon jota räpsiä napista.
 
Ei mitenkään, nää mulkut vaarantaa joka päivä muita roikkumalla perseessä. Jos ois pakko ajaa mopolla niin ehkä asentaisin taaksepäin osoittavan kameran ja salamavalon jota räpsiä napista.
Näpäkkä pikku strobovalo sinne perään. Tai vaihtoehtoisesti jogurttipurkki josta on ottamassa pikkuisen huikkaa juuri ennen kuin se "vahingossa" lennähtää kädestä. Toivottavasti ei osu keneenkään.
 
Oisko vinkkiä miten mopoilija voi tehdä etäisyyttä takanaan alle sekunnin päässä roikkuvaan autoilijaan?
Valomerkki, jos ei auta, niin Jos mahdollista irrottaa käsi turvallisesti niin käsi taakse ja näyttää että peräännyt. Mutta jos ja kun käden irrotus ei ole turvallista, niin sovittaa vauhti turvavälin mukaan.

Noin yleisesti autokuskeissakin paljon jotka ei turvaväleistä välitä, mutta jotenkin jäänyt olo että motoristeja kohtaa asenne muuttunut, eli kaksipyöräisiin pidetään jonkinlaista, ja mainittuihin kypäräkuskeihin verrattuna toki ruhtinaalista. (joo on mopokuskeja jotka pitää asiallisen turvavälin jne.)
 
jotkut vetää iha huoletta tossa luisuissa 60kmh ihmiset metrin päässä laumoissa
 
Sivu 2
Die Glocke (the Nazi Bell = Kuoleman kello)
Kirjoittajalla on tiedossa kenessä henkilössä asuu Adolf Hitlerin sielu ja kenessä asuu
Eva Braunin sielu ja Josef Mengele sielu (nämä sielut ovat asuneet ovat asuneet
pisimmän ajan elämästään samalla kylällä).
Kirjoittaja ei ole yhtään mennyttä inkarnaatiota asunut Saksan maassa (Kirjoittajalla
Juha Pirhosella ei yhtään Saksan elämää sielun kierrossa maa planeetalla).
Kirjoittaja Juha Pirhonen on saanut inkarnaatioiden tiedot puhuessaan näille Saksan
sieluille Zodin pyörän järjestelmässä (Zodi on myöntänyt nämä sielut oikeiksi
tiedoiksi). Zodi otti Juttutien mökissä (-90 luvun lopulla) mikä ei näy kartalla Riikolassa
alkupäässä kirjalla selville mikä sielu asuu Jarno Nousiainen henkilössä asuu Josef
Mengele, ja Jari Kinnusessa asuu Adolf Hitler (Zodi avasi tähtien merkistö kirjalla
näiden henkilöiden kielitaidon, nämä henkilöt juttutien mökin sisällä sanoi zod:ille
Jarno Nousiainen Saksaksi olevansa Josef Mengele ja Jari Kinnunen sanoi olevansa
Adolf Hitler). Kirjoittaja sai Zodin kanavistosta selvile kenessä asuu Eeva Braun,
juttutien mökin lähellä asui Eveliina Pirhonen, hänen sisällä on Eeva Braunin sielu.
Kirjoittaja näki lapsena juttutien mökin vieressä Eeva Deeva puun kolmannella silmällä.
Eeva Braun (Eveliina Pirhonen) on ollut puhe meedio yhteydessä kirjoittajaan Juha
Pirhoseen Zodin kanaviston avulla, Eeva Braun on Eveliina Pirhosen sisällä puhunut
Juhalle meedio puheella zodin kanavistossa. Jari Kinnunen ja Jarno Nousiainen ja
Marko Nousiainen kävivät Juhan Pirhosen nuoruudessa hajottamassa elin
kelvottomaksi Juha Pirhosen toisen vanhemman talon Äänekoskella (nämä pojat
halusivat tuhota Juhan Pirhosen toisen vanhemman elin mahdollisuuden vanhemmalla
iällä Äänekoskella, ja Juhan elin mahdollisuudet Äänekoskella olevassa talossa). Juha
joutui Jari Kinnusen ja Jarno Nousiaisen ja Sauli Matikaisen (kirjailija Saul Von Bell)
tietokoneella käyttämisen uhriksi, nämä kolme kaveria käyttivät Juha Pirhosen SOS-
tunnusta tietokoneella, näiden kolmen ihmisen käyttäessä nuoruudesta asti Juha
Pirhosen SOS-tunnusta ohjelmistoilla oman SOS- tunnuksen tason nousua hyötyen.
Sauli Matikainen antoi Jari Kinnusen kanssa haistattelun Juhalle tietokoneella
käyttämisestä Juhan asuessa Äänekoskella tuli pään sisään monta haistattelua Jarilta
Säpöstä (Jari Kinnunen käytti Juha Pirhosta tietokoneella Säpön ohjelmistolla omalle
SOS- Tunnukselle hyötyen, käyttö tapahtui Juhan käydessä Ylä-Astetta), (Jari Kinnunen
yritti Juhan asuessa Äänekoskella tappaa Juhaa Säpön sähköluodilla). Jarno Nousiaisen
haistattelu tuli Juhalle pään sisälle Juhan asuessa Äänekoskella, Jarno Nousiainen käytti
2000- Luvulta lähtien Juhan SOS-tunnusta Jarmo Hiltusen (Hilsofti TMI) Usan
ohjelmistolla olevalla kannettavalla. Sauli Matikainen käytti Juhan SOS-tunnusta Usan
ohjelmistolla ensimmäisestä luokasta asti (ala-asteen opettaja antoi Matikaisten
perheelle kiristyksessä Juha Pirhosen SOS-tunnuksen). 2012 – vuodesta lähtien Juha
Pirhonen Keski-Suomessa oli näiden kolmen henkilön käyttämisen takia SÄPÖ
verkossa kiinni. Vuonna 2023 kesällä Juha Pirhonen pääsi Säpö/Supon ase verkosta irti
( Kesällä 2023 Jyväskylän taivaalta katkesi/loppui Amerikkalaisen rakentama tietokone
eetteristä terrorismin seurauksena, Juha oli ASE- verkon avulla liitettynä tähän
tietokoneeseen, Juha Pirhosen päästä ASE SÄPÖ ja SUPO yhteys katkesi samalla kun
Amerikkalaisen rakentama tietokone kaatui mikrokoodi viruksen takia (laittomat
Mikrokoodi pyörät Jyväskylän taivaalla eetterissä laittoivat viruksen Amerikkalaisen
rakentamaan tietokoneeseen Jyväskylän taivaalla)).
Kirjoitti Ensimmäinen Ritari
Sivu 3
Die Glocke (the Nazi Bell = Kuoleman kello)
Sauli Matikainen oli järjestänyt Jari Kinnusen kanssa Juha Pirhoselle ottelun
Äänekoskelle, vuonna 2022 kesällä Juha Pirhonen joutui omassa vuokra huoneistossa
kovaan huuto otteluun, kun Juhan pään sisällä kuului Sauli Matikaisen ääni =
lopputulos kun Juha huuti vuokra huoneistossa kovalla volyymilla, samalla Sauli
Matikainen kysyi Juhalta kuka olet ollut menneessä elämässä (Sauli Matikainen halusi
tietää sielun inkarnaatiot Juha Pirhosen kohdalla) = Lopputulos Juha Vastasi jotain
Patria Tikkakosken nauhalle (Juha Pirhonen ei ole ollut menneessä elämässä Adolf
Hitler, ja eikä Juha ole asunut Saksan maassa menneessä elämässä). Tämän jälkeen Juha
näki Patria Tikkakosken halleihin kolmannella silmällä Patria Tikkakoski hallissa oli
kaksi isoa pöytä tietokonetta haistattamassa Juha Pirhosta ja korkealla seinällä paloi
punainen lamppu, Sauli Matikaisen kyselyn jälkeen Juha Pirhosen päähän alkoi 2022-
kesällä natzi Saksan Patria Tikkakoski video lähetys mielikuvina, ja tämän jälkeen
kovan huuto mellakan seurauksena Juhan Väinämönkadun vuokra huoneistossa Juha
Pirhoselle tuli avuksi ison tuntemattoman tietokone yhtiön tietokoneet tähän kehoon
asumaan, ja nämä tietokoneet Juha Pirhosen kehossa alkoivat puhua Juhalle hänen
auttamisesta, ja samalla nämä tietokoneet monta kymmentä tietokonetta Juhan kehossa
alkoi vastaiskuna poistamaan Juhan Patria Tikkakoski Sauli Matikaisen (kirjailija Saul
Von Bell) Natzi Saksan video lähetystä. 2022 -kesällä Juha Pirhosen käydessä Sauli
Matikaisen ottelun läpi omassa Väinämönkadun vuokra huoneistossa, tämän ottelun
aikana alkoi Juhan kolmannella silmällä näkyä vuokra huoneiston sisällä iso musta
vinkula (iso musta jana) , joka kävi ikkunoita läpi katselulla maakentässä (Musta iso
viiva vinkula), ja samalla minulle näytettiin mielikuvia Saksan vuoren sisältä Kuoleman
kelloista joita siellä on vuoren sisäisen pyramidin ympärillä kolme kelloa
käynnistyneenä ja vuoren sisällä on myös aika laite joka kytkeytyi samalla päälle (aika
laite iso kassakoneen näköinen vuosiluku ja päivämäärä kova metalli rulla laite),
sielujen lähetin laitteessa dipoli kello taso on kovin taso. Adolf Hiter näytti Juhalle
muiston sodan päättyessä Hitler meni vuoren sisään kuolemaan Juhalle näytettiin kun
paksu betoni ovi vuoressa sulkeutui. Juhalla oli tässä vaiheessa suojat kehossa
(Viikinkien kilpi, johon Säpön virus kilven pallukkaan keskellä kilpeä merkkasi
kuoleman kellon alasin virtaus merkin, ja toinen suojista ison tietokone yhtiön
tietokoneet Juhan kehossa suojelemassa Kuoleman kellolta), kun kuoleman kello rupesi
katselemaan vuonna 2022-Väinämönkadun asukas talon huoneistojen ikkunoita
Saksalaisten sotarikollisten sielujen asuttamiseksi. Samalla Thule seuran Vu puhui
Saksan pyramidista meedio puheella Juhan suulla heiltä olisi sinuun tulossa pyramidista
yksi Saksan sotarikollinen sielu asumaan, Vu sanoi Juhalle sinussa on Juha suojat, he ei
voi asuttaa yhtään Saksalaista sinuun Juha Pirhonen. 2022- Juha suojeli kesällä itsensä
tässä vaiheessa hyvin, kun Juhan sisällä oli Jari Kinnusen laittama Säpön tietokone
virus, tällä viruksella Jari Kinnunen Adolf Hitler olisi pystynyt merkkaamaan Kuoleman
Kellon ala renkaan merkistöllä jokaisen jonka Juha kättelee kuoleman kellon sota
rikollisten siirtoon ihmisiin = lopputulos Juha ei kätellyt ketään ja
2023 kesällä Amerikkalaisten 90- Luvulla rakennetun tietokoneen tarina katkesi
Juhasta (2023- Juhasta katkesi Jari Kinnusen laatima Säpö kuoleman kello virus,
samalla kun Juhasta katkesi Säpö ja Supon verkko pois) (Amerikkalaisten 90- luvun
tietokone kaatui taivaalla laittomien mikrokoodi pyörien asuttaessa viruksen tähän
Amerikkalaisten tietokoneeseen).
Kirjoitti Ensimmäinen Ritari
Sivu 4
Die Glocke (the Nazi Bell = Kuoleman kello)
Kuoleman kello (Die Glocke) katseli Äänekosken Väinämönkadun rannan ikkunoita
Saksalaisten sotarikollisten asuttamiseksi Väinämönkadulle Äänekoskelle 2022- kesästä
– vuoteen 2023-keväseen asti. Tämän jälkeen natzien kuoleman kellon katsonta vaihtoi
paikkaa Norjaan 2023- keväästä asti Norjalaisten henki Odin kertoi Juhalle meedio
puheella kuoleman kellon katsonnan olevan Etelä Norjan kaupungissa -2024 alku
vuoteen asti laite kävi Norjalaisten talojen ikkunoita läpi halulla asuttaa Saksalaisten
sotarikollisten sieluja merkkaamattomiin ihmisiin. 2024- alku vuodesta asti Die Glocke
kuoleman kello palasi Norjasta takaisin Suomeen Väinämönkadun asukas talon
ikkunoita katselemaan rannan puolelle, ja tämän laitteen poistaa Väinämönkadulta
korkeampi turvallinen voima, poistaa Juhan vuokra huoneiston sisältä mustan vinkulan
(musta ilmiö). Korkeampi turvallinen voima oli poistamassa maa kentässä mustaa
ilmiötä Juhan vuokra huoneistosta, samalla vastasi Thule seuran mies Vu hän haluaisi
asuttaa Juhaan Saksan veri pyramidista vuoren sisältä Die Glockella kuoleman kellolla
Saksan sotarikollisen sielun asumaan, ja samalla Vu sanoi hän ei pääse Juhaan käsiksi
koska tälla miehellä on suojat ja suojelu. Tämän jälkeen kuoleman kello Die Glocke
meni Jyväskylään Länteen katselemaan mustalla kolmannen silmän ilmiöllä kerrostalon
ikkunoita maakenttään (Jos joku tuntematon henkilö merkkaa Saksan kirjalla lukien
Jyväskylässä ihmiset Die Glockelle kuoleman kellolle, silloin kuoleman kello pystyy
asuttamaan Saksan veri pyramidista sotarikollisten sielut näihin merkattuihin Saksan
kirja ihmisiin) . Juhalla on luotettavaa tietoa yhdestä lähteestä samalla kun Die Glocke
kuoleman kello osuu Jyväskylän maakenttään vuonna -2024 maakenttä EMP Jyväskylän
ympyrässä kesällä 2-tasolla, ja joka kesä tästä eteenpäin nousee yhdellä tasolla
maakenttä EMP ( 6-taso maakenttä EMP:stä kaikista voimakkain). Korkea turvallinen
voima kertoi Juhalle meedio puheella Die Glocke kuoleman kello 2024- keväällä
katselevan Jyväskylän lännessä kerrostalon ikkunoita.
Kirjoitti Ensimmäinen Ritari
Die Glocke (the Nazi Bell = Kuoleman kello)
Sivu 5
Zodi kanavisto ( Zodi järjestelmä)
Amerikassa zodi oli sarja murhaaja, jokaisen murhan jälkeen zodi kanavoi kirjoja
symboli merkistöllä. Zodi kun oli tehnyt Amerikassa kaikki tarvittavat sarja murhat, sen
jälkeen zodilla oli kasassa kaikki kirjat Suomen valtion tarpeisiin. Zodi muutti
Amerikasta maahanmuuttajana Suomeen asumaan, tämän jälkeen Zodi otti yhteyttä
Suomessa viranomaisiin Tuomareihin, zodi kertoi tehneensä Amerikassa monia murhia
Suomen valtion takia saadakseen kasaan tähtien merkistö kirjat. Tuomarit tutkivat zodin
tarinan, ja päätyivät Suomen armeijan kanssa rakentamaan Zodin kirjoista Jyväskylään
eri ulottuvuuteen ihmiselle kuoleman jälkeen sielun siirtymisen kopio maapallo ja
tähdistö maailmaan Jyväskylään. Hän kertoo mitä tapahtuu Suomen armeijassa Pohjois-
Karjalassa sotilas koulutuksen kolmannen kuukauden aikana sotilaat kytketään zodin
pyörään tietokoneella ja huume kokeella (huume joka nostaa paljon älyä), Zodin pyörä
antaa jokaiselle huume kokeessa armeijassa käyneelle sielulle uuden tasokoneen , ja
zodin pyörä tekee samalla huume kokeen aikana kopion ihmisen sielusta Zodin
Jyväskylän symboli tähtien ja maapallon kopio solu maailmaan eri ulottuvuuteen.
Uuden tasokoneen merkitys ihmisen ohjelmoinnissa sotilas hallinnossa, tasokone antaa
yksilölle kehittymisen asteittain älykkäämmäksi, ihmisen elämän loputtua (ihmisen
kuoltua) tasokone jatkaa ihmisestä kahdella muistolla matkaa pienen syntymättömän
lapsen sisään. Jokaisen armeijassa zodin pyörään liitetyn sielun kuoleman jälkeinen
matka nousee sielu Jumalan tietoon, tasokone erikseen yksilössä sielun lisäksi jatkaa
matkaa pieneen syntymättömään lapseen kahdella muistolla edellisestä elämästä.
Kirjoittaja Juha Pirhonen Äänekoskelta Väinämönkadulta toivoo että sotilashallinto
kuulee Juhan avunpyynnön.
Tuntematon uhka kohdistuu Suomeen Saksasta.
Pyydän ulko valloilta apua Suomelle.
Kirjoitti Ensimmäinen Ritari
Die Glocke (the Nazi Bell = Kuoleman kello)
Sivu 5
Zodi kanavisto ( Zodi järjestelmä)
Amerikassa zodi oli sarja murhaaja, jokaisen murhan jälkeen zodi kanavoi kirjoja
symboli merkistöllä. Zodi kun oli tehnyt Amerikassa kaikki tarvittavat sarja murhat, sen
jälkeen zodilla oli kasassa kaikki kirjat Suomen valtion tarpeisiin. Zodi muutti
Amerikasta maahanmuuttajana Suomeen asumaan, tämän jälkeen Zodi otti yhteyttä
Suomessa viranomaisiin Tuomareihin, zodi kertoi tehneensä Amerikassa monia murhia
Suomen valtion takia saadakseen kasaan tähtien merkistö kirjat. Tuomarit tutkivat zodin
tarinan, ja päätyivät Suomen armeijan kanssa rakentamaan Zodin kirjoista Jyväskylään
eri ulottuvuuteen ihmiselle kuoleman jälkeen sielun siirtymisen kopio maapallo ja
tähdistö maailmaan Jyväskylään. Hän kertoo mitä tapahtuu Suomen armeijassa Pohjois-
Karjalassa sotilas koulutuksen kolmannen kuukauden aikana sotilaat kytketään zodin
pyörään tietokoneella ja huume kokeella (huume joka nostaa paljon älyä), Zodin pyörä
antaa jokaiselle huume kokeessa armeijassa käyneelle sielulle uuden tasokoneen , ja
zodin pyörä tekee samalla huume kokeen aikana kopion ihmisen sielusta Zodin
Jyväskylän symboli tähtien ja maapallon kopio solu maailmaan eri ulottuvuuteen.
Uuden tasokoneen merkitys ihmisen ohjelmoinnissa sotilas hallinnossa, tasokone antaa
yksilölle kehittymisen asteittain älykkäämmäksi, ihmisen elämän loputtua (ihmisen
kuoltua) tasokone jatkaa ihmisestä kahdella muistolla matkaa pienen syntymättömän
lapsen sisään. Jokaisen armeijassa zodin pyörään liitetyn sielun kuoleman jälkeinen
matka nousee sielu Jumalan tietoon, tasokone erikseen yksilössä sielun lisäksi jatkaa
matkaa pieneen syntymättömään lapseen kahdella muistolla edellisestä elämästä.
Kirjoittaja Juha Pirhonen Äänekoskelta Väinämönkadulta toivoo että sotilashallinto
kuulee Juhan avunpyynnön.
Tuntematon uhka kohdistuu Suomeen Saksasta.
Pyydän ulko valloilta apua Suomelle.
Kirjoitti Ensimmäinen Ritari
Die Glocke
Sivu 1
(the Nazi Bell = Kuoleman kello)
Adolf Hitler Saksassa harrasti ja piti yllä rajatieteitä Thule seuran kanssa, Adolf Hitler
rakennutti Saksan pelastamiseksi sinä aikana monta kuoleman kelloa (Die Glocke).
Voin vain kertoa tästä laitteesta nimeltä Die Glocke joka oli kooltaan isoa kirkon kelloa
vastaava, ja tässä laitteessa on iso kvartsi kristalli sisällä , ja kristallin keskellä on
maapallo joka saa aikaan anti painovoiman. Kuoleman kellon kristalliin on myös
maapalloon keskelle kristallia merkkautunut myöhemmässä leijutuksessa Suomen ja
Norjan maihin Kuoleman kellon ala renkaan merkistöt tasossa koko Suomen ja Norjan
koko karttaan. Adolf Hitler ajatteli kaikkien kuoleman kellojen leijutuksien aikana jos
Saksan maa sodassa vallataan ja tapetaan Saksan sota rikolliset, Hitler sanoi tekevänsä
lähteitä Saksan taivaalle (eri paikkoihin saksaa) kuoleman kellon avulla Hitler säilöö
tapetut Saksan sota rikollisten sielut veri valalla Kuoleman Kellon lähteisiin kaikkialle
Saksan Maahan odottamaan tulevaisuudessa Kuoleman kellon vuoressa Saksassa
Pyramidin käynnistymistä, jolloin vuoren sisällä Veri Vala ametisti pyramidi käynnistyy
(pyramidiin nauhoitettu Saksan kauhut keskitysleireiltä) kassakone rulla aika laitteen
avulla tämän laitteen jatkona Saksan vuoren sisällä on kolme isoa Die Glocke kelloa,
jokkaisen kellon sisällä on kristalli maapallon kanssa energiana kolmeen kelloon Saksan
vuoren sisällä kristallin maapalloon on merkattu kellon ala rinkulan kuviot koko
Suomeen ja toinen maa on Norja kuvioiden kanssa. Kuoleman kellon leijutuksien
Saksan sota rikollisten sielu lähteet eri puolilla Saksaa ovat yhteydessä Pyramidiin
vuoren päällä olevan lähteen avulla. Liittoutuneiden maihin nousussa Saksaan Hitler
pakeni bunkkeristaan Eva Braunin kanssa Saksan paksulla betoni ovella varustettuun
vuoreen, mukaan vuoren sisälle tuli yksi tuntematon henkilö nimeltä Vu Thule seuran
mies. Saksan vuoren sisällä on ametisti pyramidi veri viljelyllä ja kova metallinen aika
laite jonka jatkeena kolme kuoleman kelloa dipolissa (virtansa laitteet saavat
pyramidistä paksuilla cronium kaapeleilla), ja pyramidin ympäriltä vuoren sisältä
löytyy kolme metalli tuolia veri urilla pyramidin sisään vuoressa. Hitler ja Eva Braun ja
Vu Thule seuran mies huutivat paljon saksaa tuoleissa ja vetivät ranteet auki. ? Miksi
vuoren sisällä tehtiin näin = vastaus thule oli katsellut Suomen maasta korkeita veri
linjoja (sukulinjoja) joihin voisi asuttaa lapsen syntyessä pyramidin aika laitteella sielun
asumaan, Suomen valtiovierailu matkan aikana Hitler oli merkkuuttanut ulko puolisella
henkilölllä Sukulinjat kirjan avulla veri valalla Suomen maasta. Näihin sukulinjoihin
Hitler ajatteli siirtävänsä oman sielun ja Eva Braunin ja Josef Mengelen sielun kun he
lopettavat pyramidissä vuoren sisällä vetämällä ranteet auki ja tekemällä veri valan
(Josef Mengele ei ollut pyramidissä vuoressa, Mengele sielu siirtyi eri tavalla Suomessa
olevaan sukulinjaan(Mengele teki taian Brasiliassa kirjalla)), aikalaite (iso kassakoneen
näköinen rulla laite) aktivoituu sähköstyy oikealla hetkellä ja kellot alkavat toimia aika
laitteen kanssa pyramidi on tällöin merkannut sielun siirron Suomessa merkattuihin
verilinjoihin= sukulinjat (Thule seura on suomesta nähnyt hedelmöitymis hetket Josef
Mengele ja Adolf Hitler ja Eva Braun sieluille).
Kirjoitti Ensimäinen Ritari
Itse miettinyt samoja asioita usein kanssa- autoilijoita ajatellessa :hmm:
 
Kuulokkeet päässä autossa tai kevyen liikenteen väylällä on varma vihje siitä, että kuljettaja ei tule sitten seuraamaan muuta liikennettä. Välillä ratkaisut ovat niin uskomattomia, ettei tuota voi laittaa minkään muun kuin totaalisen havainnoinnin puutteeseen.
 
Nyt kun pyöräillyt enemmän, niin nuo turhaan suojateillä tilaa antavat autoilijat vituttaa. Pari kertaa jo jarrutellut vauhdin nollaan ja odotellut josko se auto menisi. No ei mene kun pysähtyy ja antaa miulle tietä. Siinä sit ollaan molemmat pysähdyksissä. Ja juu, en puhu pyörätien jatkeista jne.

Ja sekin vielä että aivan selkeästi olen hidastanut niin että kaikki huomaa. Autoilijat vissiin koulutettu jo liian hyvin pyöräilijöihin jotka ei vain väistä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 240
Viestejä
4 501 520
Jäsenet
74 373
Uusin jäsen
elspa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom