Vai ovatko nämä jalkakäytävät vain kevyenliikenteenväyliä, joissa saa pyöräillä.
Meillä maakunnassa lähes poikkeuksetta kaikki tiet ovat sellaisia keskustassa. Kun päästään taajaman rajoille niin sitten ne on järjestään myös mopoille sallittuja. Tällaisia pikkukaupungin "etuja", mutta toimii tosiaan meillä aika näpsäkästi.
Ainoa mitä tulee vastaan on se että joku mummo säikähtää jos sähköskuutilla tai pyörällä ajat ohi soittamatta kelloa ja sitten jos olet tulossa takaa kyseisillä menopeleillä ja yllättäen soitat kelloa. Emminä tiedä pitäisikö soittaa puhelimella vai ensin rykäistä kohteliaasti, tai sitten eivät ole tottuneet nopeisiin pyöriin ja sähkömoottoreihin kun ne eivät pidä ääntä kuten mopot.
Mutta oma "suosikki" liikenteessä on ajo liikenneympyröissä. Kun olet ympyrässä tai juuri sinne menossa niin seuraavista liittymistä usein joku päättää kiihdyttää oikein hurjaan vauhtiin että ehtisi ympyrään ennen kuin olet kohdalla. Joskus pitää ihan itse himmailla vauhtia ympyrässä kun saa jo jännittää että aikooko se tulla kylkeen vai häh. Silloin jos ja kun ehtivät ympyrässä edelle väistämisvelvollisuudestaan huolimatta niin kuskista näkee miten niska on käynnistynyt katsomaan suoraan; pää ei vahingossakaan liiku luonnollisella tavalla niin että vilkaisisi vasemmalle, eli niitä hänelle väistettäviä. Usein nämä ovat niitä nuoria aikuisia autoilla joiden merkkejä en tässä nyt mainitse.
Ympyrästä poistuessa myös aivan liian usein näkee sitä ettei vilkuteta. Kun olet tulossa ympyrään samasta suunnasta johon jo ympyrässä oleva on poistumassa ilman vilkkua niin ei se hirveän jouhevaa tee ajosta kun pitää niitä kytätä että mihin ajavat, kun vilkun kanssa kaikki menisi niin paljon hienommin.
Tämä tosiaan vaivaa meillä siinä mielessä että kun ajan kauppaan niin saan ajaa melko lailla suoraa tietä jossa on vain yksi tasa-arvoinen risteys jossa väistän oikealta, mutta kuusi liikenneympyrää. Aika tökkivää ajoa tuo 5km matka jos/kun jokaisessa ympyrässä pitää sählätä.
Sitten on erikseen ulkomaan kilvissä kulkevat autot (teollisuuden vuoksi niitä on melko lailla) jotka vilkuttavat ympyrään tullessaan kuten monessa muussa maassa on tapana. Ne eivät edes vaivaa kun tajuaa että sitä vilkkua käytetään joko meidän tai muiden tavalla; mutta tosiaan ne jotka eivät vilkuin kommunikoi aikeistaan millään tavalla. Sitten on ne jotka eivät ympyräsääntöjä tunne (vanhukset joille ei koskaan autokoulu saa opetettu) mutta heidätkin tunnistaa kaukaa ajonopeudesta ja autosta joten näidenkin kanssa pärjää toisin kuin periaatteesta vilkkua käyttämättömien kanssa joiden ajonopeuskin on nopeampi ja sitä myötä se vilkun käyttö olisi vieläkin suotavampaa jotta muut ehtivät reagoimaan.
Vielä tuohon pyöräilijöiden ja autoilijoiden etuajo-oikeussotkuun jota usein mainitaan; sitä kyllä näkee ja itsekin olen joskus syyllistynyt väistämään autolla jotakuta ketä ei pitäisi, mutta tosiaan meidän miljöössä tosi paljon on suojatien yli jatkuvia pyöräteitä ja sitten noita liikenneympyröitä, eli loppupeleissä aikasta vähissä ne risteykset joissa pyörän tarvitsisi väistää autoa. Varmaan siitä tuo käytös meillä ainakin juontaa, eli niissä missä pyörän pitäisi väistää, kukaan ei muista/tiedä niitä risteyksiä eikä lapsille edes opeteta että "tuossa kylällä on sitten ne kaksi kohtaa joissa sun pitää väistämän."
Sitten on vielä lisämainintana eläkeläismummot ja -papat jotka kaistojen välisellä levikkeellä käsin huitovat autolle että mene mene. Niitä tulee tuijotettua ilmeettömänä niin kauan kunnes tajuavat mennä yli. Autoillessa olen jo heidän takiaan pysähtynyt niin samalla vaivalla päästän heidät yli ja samalla takaan turvallisen ylityksen heille, koska ikinä ei tiedä vaikka seuraava kaveri tulisi vähän vauhdikkaammin eikä huomaisi tätä tietä ylittävää vanhusta. Näissäkin sitten erikseen ne jotka käyskentelevät kylällä ja osaavat risteysalueella käytöksellään osoittaa etteivät aio yli vielä, eli katsovat eri suuntaan ja ovat kaukana suojatiestä.