Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tuolla ei ole mitään tekemistä ennakoivan ajotavan kanssa. Ennakoivia kuskeja menee samoista valoista 15, kun ne kiihdyttäjä-jarruttajat tuhlaavat kaikkien aikaa ylimääräisillä pysähdyksillään.

Tuo on täyttä harhaa, mikä perustuu siihen harhakäsitykseen, että kaikki ajavat juuri samasta suunnasta ja menevät samaan suuntaan. Fakta on se, että kaikki autot eivät siihen valoristeykseen voi koskaan saapua ennakoiden siten, että kaikki vaan sujahtaisivat vihreillä ohi ja punaisille valoille ei kenenkään tarvitsisi koskaan jäädä odottamaan. Jo pelkästään se tosiasia, että edellisestä valoristeyksestä tulee kyseiseen suuntaan kolmesta eri suunnasta tulevia autoilijoita, joten liikennevirta valoja kohden on jatkuva, eikä aaltoile vihreiden ja punaisten mukaan.

Se, että sinulle sattuu joku reitti, missä pääset hyvin vihreää aaltoa pitkin, ei tarkoita, että kaikki, tai edes suurin osa valoristeyksistä toimisi samalla tavalla.

Otan esimerkin risteyksistä jotka ajan joka päivä vähintään kerran. Kun ensimmäisessä risteyksessä minulle vaihtuu vihreät ja käännyn vasemmalle, niin minun pitäisi ajaa huomattavaa alinopeutta 20@50 km/h jos haluaisin saapua seuraavaan risteykseen vasta sitten kun siellä vaihtuu valo vihreäksi. Ja tällöin blokkaisin kulun niiltä, jotka haluavat tästä seuraavasta risteyksestä kääntyä oikealle, sillä heille palaa vihreä nuolivalo huomattavasti aiemmin kuin suoraan meneville. Joten mitä jos annettaisiin noiden ennakoivan ajon viisastelujen olla.
 
Viimeksi muokattu:
Noilla työmailla kyllä painetaan surutta ihan törkeitä ylinopeuksia. Ihan sama mulle jos joku painaa tyhjän työmaan läpi vähän reippaammin silloin kun siellä ei ole työntekijöitä tai muuta liikennettä. Ajelkoot katolleen keskenään.

Jotain liikuteltavia kameratolppia kun tois tietyömaille, niin loppuis ainakin törkeet ylinopeudet.
 
On muuten yleisesti perseestä, miten huonosti ihmiset noita tietyömaiden nopeusrajotuksia noudattaa. Varsinkin silloin kun siellä on työmiehet ja -naiset töissä. Itsekin noilla töissä olleena, olisi enemmän kuin suotavaa, että porukka noita noudattaisi, kaikki sieltä haluavat kuitenkin päivän päätteeksi lähteä kotiin muualla kuin ruumisarkussa.

Varmaan joillekin tulee se asennevamma noihin rajoituksiin siitä, kun välillä ne on voimassa vähän turhan pitkään (silloin kun siellä ei mitään tapahdu/olla töissä.) Mutta varsinkin tuolla motarien varsilla välillä iltaisin työskennellessä tuntuu aika turvattomalta jos tikkarilla on tiputettu nopeus siltatyömaalla 60km/h ja silti siitä painellaan reilua satasta ohitse...

Nämä työmaat osataan sivistysmaissa tehdä niin että nopeutta ei tarvitse laskea alle 70 km/h. Esim. saksassa pääosin tietyömaat ohitellaan 70 km/h. Tässä tavallaan tunnustetaan se että ei ihmiset kuitenkaan noudata niitä rajoituksia että parempi järjestää työmaa niin että työntekijät ja autot pysyy erillään (aita väliin). Toki sitten Euroopassa osataan myös tehdä näitä remppoja niin että laitetaan tie poikki muutamaksi päiväksi ja laitetaan autoilijat kiertämään. Tämäkin ihan toimiva ratkaisu.
 
Tuo on täyttä harhaa, mikä perustuu siihen harhakäsitykseen, että kaikki ajavat juuri samasta suunnasta ja menevät samaan suuntaan. Fakta on se, että kaikki autot eivät siihen valoristeykseen voi koskaan saapua ennakoiden siten, että kaikki vaan sujahtaisivat vihreillä ohi ja punaisille valoille ei kenenkään tarvitsisi koskaan jäädä odottamaan. Jo pelkästään se tosiasia, että edellisestä valoristeyksestä tulee kyseiseen suuntaan kolmesta eri suunnasta tulevia autoilijoita, joten liikennevirta valoja kohden on jatkuva, eikä aaltoile vihreiden ja punaisten mukaan.

Se, että sinulle sattuu joku reitti, missä pääset hyvin vihreää aaltoa pitkin, ei tarkoita, että kaikki, tai edes suurin osa valoristeyksistä toimisi samalla tavalla.

Otan esimerkin risteyksistä jotka ajan joka päivä vähintään kerran. Kun ensimmäisessä risteyksessä minulle vaihtuu vihreät ja käännyn vasemmalle, niin minun pitäisi ajaa huomattavaa alinopeutta 20@50 km/h jos haluaisin saapua seuraavaan risteykseen vasta sitten kun siellä vaihtuu valo vihreäksi. Ja tällöin blokkaisin kulun niiltä, jotka haluavat tästä seuraavasta risteyksestä kääntyä oikealle, sillä heille palaa vihreä nuolivalo huomattavasti aiemmin kuin suoraan meneville. Joten mitä jos annettaisiin noiden ennakoivan ajon viisastelujen olla.
Tuo nyt on esimerkkinä samaa luokkaa kun sanoisi että omalla mökkitiellä on 20 rajoitus, niin autoissa ei tarvitse olla suuremman nopeusluokan renkaita.

Vaikka on valoja, joissa samalta kaistalta käännytään moneen suuntaan ja nuolivaloja, se ei poista sitä että ennakoivalla ajotyylillä niistäkin mennään läpi sujuvammin. Käytät vieläpä kokoajan esimerkkejä jotka eivät liity asiaan perusteina.

Jos on erikseen kääntyville nuolivalo, niin sille kaistalle menoa ei hidasteta jos joku osoittaa vilkulla sinne haluavansa.

Jos käännyt valoristeysalueella, niin yksi korttelinväli on syytä mennä hitaammin, jotta seuraavista valoista pääsee sujuvasti. Mahdollisuuksien mukaan reitti liikennevaloalueella kannattaa suunnitella niin ettei noita tilanteita turhaan tule.

Jostain syystä minulle sattuu kokoajan jokapuolella noita reittejä, jossa ei tarvitse pysähtyä, eikä kenenkään muun etenemistä hidasteta, mutta toiminta johtaa siihen että esim valoista menee useampi auto läpi.
 
Toki sitten Euroopassa osataan myös tehdä näitä remppoja niin että laitetaan tie poikki muutamaksi päiväksi ja laitetaan autoilijat kiertämään. Tämäkin ihan toimiva ratkaisu.
Monessa paikassa myös tehdään remontteja niin, että tehdään hommia useammassa vuorossa kellon ympäri ja myös sunnuntaisin että saadaa homma valmiiksi ja mahdollisimman vähällä haitalla liikenteelle. Täällä ei onnistu mitenkään, vaikka olisi miten suuri väylä kyseessä.
 
Tämmoinen 80 rajoitus kehä III:n 100:n osuudella. Työ erkanemistiellä, mutta ensimmäinen rajoitus päätien puolella. Pitäisi olla kaistakohtainen rajoitus. Ei kai sellaisia merkkejä kukaan ostele.

80sivu.jpg



Melkein kaikki turhat merkit oli peitetty. 80-kilvet voittaa 2-1, sillä mennään.
5080.jpg
 
En ole ohi ajaessa hidastanut satasesta kertaakaan tuossa Järvenperän liittymän kohdalla jossa ainoa 80 km/h merkki on erkanemiskaistalla eikä niin tee muutkaan vasenta kaistaa ajavat. Tässä kohtaa menee käytännön järki edelle kun kehätiellä ei mitään tietyötä ole.
 
Jos on erikseen kääntyville nuolivalo, niin sille kaistalle menoa ei hidasteta jos joku osoittaa vilkulla sinne haluavansa.

Jos käännyt valoristeysalueella, niin yksi korttelinväli on syytä mennä hitaammin, jotta seuraavista valoista pääsee sujuvasti. Mahdollisuuksien mukaan reitti liikennevaloalueella kannattaa suunnitella niin ettei noita tilanteita turhaan tule.

Miksi ihmeessä kuvittelisit, että joku laittaisi vilkun päälle jo kauan ennenkuin edes saapuu risteysalueelle? Ei se ennakoivaa ajoa harrasteleva voi tietää onko joku takaatulijoista kääntymässä oikealle, kun ei kukaan täysijärkinen kuski ala vilkuttamaan satoja metrejä ennen risteystä. Ja jos siellä joku vilkuttaisi oikealle, niin mistä edessä ajavat tietäisivät onko se kääntymässä valoristeyksestä oikealle, vai kenties kääntymässä bussipysäkille tai pienelle sivutielle, jotka ovat kaikki ennen valoristeystä.

Sinä jatkuvasti puolustelet tuota ennakoivaa ajoa joillakin spesifisillä tarkoin ennaltavalikoiduilla tilanteilla, että koska se siellä toimii niin silloin sen pitäisi toimia kaikille. Fakta on kuitenkin se, että nämä ennakoivaa ajoa harjoittavat ovat niitä pahimpia häiriköitä liikenteessä, jotka tukkivat muilta pääsyn risteyksiin ja matelevat alinopeutta.

Hyvä esimerkki sekin, että kun lähestytään valoristeystä ja siellä palaa punainen, niin nämä idioottit alkavat jo kaukaa himmaamaan ja sitten yhtäkkiä kun valo vaihtuu vihreäksi, niin ovatkin vielä kymmenien, jopa sadan metrin päässä risteyksestä, eli hukattiin ihan selkeästi omaa ja kaikkien muiden aikaa.

Etkä selvästi osaa ottaa huomioon sitäkään, että monissa valoristeyksissä on tunnistimet, jotka ohjaavat valoja. Näin ollen ennakoivan ajon sankarit vain hidastavat ja sotkevat kuviota.
 
Kyllähän se nopeusrajotus on ihan yhtä pätevä, oli siinä oikeasti vaikka mikä rajoitus. Joissain taajamien lähistöllä vois hyvin päästellä 80kmh, mutta ajelempa 50kmh vaikka ennen sai tykitellä kovempaa.

Nää on just jänniä kun 80 rajotuksella on 50kmh tietyöalue 1km ennen taajamaa, niin nopeus laskee ihmisillä vasta sillon kun on "se oikea" liikennemerkki eikä mikään tietyörajoitus joka ei ole oikea rajoitus.

Edelleen olisin sitä mieltä että 60 ja alle nopeusalueille 3x sakkomäärät euroina mitä nyt on ja taajamaan törkynen ylitys 10kmh. Aivan varmasti eniten ylinopeuksia suhteessa mitä pienempi rajoitus. 30kmh alueilla eniten ylinopeuksia. Eikun kytätään vaan moottoritiellä "kaahaajia" jossa ei esim ole kevyttä liikennettä ja futismammat kaahaa possujonossa kylällä puhelin korvalla lapsia treeneihin 60@40
 
Viimeksi muokattu:
Sinä jatkuvasti puolustelet tuota ennakoivaa ajoa joillakin spesifisillä tarkoin ennaltavalikoiduilla tilanteilla, että koska se siellä toimii niin silloin sen pitäisi toimia kaikille. Fakta on kuitenkin se, että nämä ennakoivaa ajoa harjoittavat ovat niitä pahimpia häiriköitä liikenteessä, jotka tukkivat muilta pääsyn risteyksiin ja matelevat alinopeutta.

Pirkanmaalla nämä "spesifit tarkoin ennaltavalikoidut tilanteet" on mun ymmärtääkseni sitä, että ajaa kokoojakadulla. Pirkanmaalta esimerkkinä vaikkapa Teiskontie, Myllypuronkatu, Hatanpään valtatie, Sammonkatu. Toki bussit/kävelijät tmv saavat välillä rytmin poikki, mutta keskimäärin valot toimii oikeasti aika hyvin ennakoivalle kuskille - jos ajaa rajoitusten mukaan.

Jos on sivukadulta liittymässä kokoojakadulle, niin sitten sinne valoihin ei kannata viivytellä. Mutta usein valtaosa matkasta menee kuitenkin kokoojakadulla.
 
Miksi ihmeessä kuvittelisit, että joku laittaisi vilkun päälle jo kauan ennenkuin edes saapuu risteysalueelle?
Mistä tuon idean sait? Riittää että laittaa vähän ennen erkanemiskaistan alkua. Tuo on niitä ennakoitavia asioita joiden mukaan ajellaan.
Sinä jatkuvasti puolustelet tuota ennakoivaa ajoa joillakin spesifisillä tarkoin ennaltavalikoiduilla tilanteilla, että koska se siellä toimii niin silloin sen pitäisi toimia kaikille
Melkein koko viestisi on spesifejä ennaltavalokoituja tilanteita, joista sattumalta myös selviää parhaiten ennakoivalla ajotavalla. Se että keksit itse kaikenlaista liikennekäyttäytymistä ja väität sitä ennakoivaksi ajotavaksi, on pelkkää argumentointivirhettä.

muoks: ehkä johtopäätös tästä on että käsität termin ennakoiva ajotapa täysin erilailla kuin mitä sillä tarkoitetaan. Esimerkkiesi liikennetapahtumat ovat huonoa ajamista ilman ennakointia.
 
Mistä tuon idean sait? Riittää että laittaa vähän ennen erkanemiskaistan alkua. Tuo on niitä ennakoitavia asioita joiden mukaan ajellaan.

Tässä ei taaskaan ole mitään tolkkua. Jos sen vilkun laittaa vähän ennen erkanemiskaistan alkua, niin mitä se auttaa siihen, kun se ennakoivan ajon sankari on jo hyvän aikaa blokannut tätä takanatulijaa pääsemästä siihen oikealle kääntyvien kaistalle, jossa palaa vihreä nuolivalo? Kyse oli alunalkaenkin siitä, että ennakoivalla ajolla blokkaa tuota oikeaa kaistaa niiltä, jotka pääsisivät siitä etenemään, mutta eivät pääse kun siinä ajelee edessä joku sankari 20-30 km/h nopeudella.

Melkein koko viestisi on spesifejä ennaltavalokoituja tilanteita, joista sattumalta myös selviää parhaiten ennakoivalla ajotavalla.

Niin, selviää ITSE, mutta samalla aiheuttaa muille tielläliikkujille viiveitä, kuten olen tässä yrittänyt rautalangasta vääntää. Mutta ei ilmeisesti auta, kun tässä taitaa olla jotain ideologista taustalla.'

muoks: ehkä johtopäätös tästä on että käsität termin ennakoiva ajotapa täysin erilailla kuin mitä sillä tarkoitetaan. Esimerkkiesi liikennetapahtumat ovat huonoa ajamista ilman ennakointia.

No kerro nyt helvetissä mitä se ennakoiva ajo tarkoittaa? Minä annoin esimerkin siitä, että jos haluaa välttää pysähtymisen punaiseen valoihin, niin pitäisi ajaa tuo risteysten väli nopeudella 20-30 km/h, vaikka siinä on 50 km/h rajoitus. Ja sinä väität että se olisi hyvä juttu ja se olisi sitä oikeaa ennakoivaa ajamista.

Mutta kieltäydyt kategorisesti ymmärtämästä, että tuolla tavalla toimimalla estää muita tielläliikkujia pääsemästä aikanaan sinne risteykseen, josta he voisivat jatkaa matkaa ilman odottelua, koska heille on siellä oma vihreä nuolivalo.

Eli kerro nyt ihan suoraan ja kiertelemättä, miten tuolla liikenteessä pitäisi toimia? Minä (ja varmaan muutkin) olen viesteistäsi saanut sen käsityksen, että ennakoivaa ajoa on nimenomaan se, että ajetaan sillä tavalla ettei tarvitsisi pysähtyä punaisiin valoihin odottamaan. Miksi hitossa se punaisiin valoihin pysähtyminen on niin paha asia, että sitä välttääkseen saa ihan vapaasti aiheuttaa muille tielläliikkujille harmia?

Välillä tuntuu että tuo on jo jotain ideologista tai pakkomielteistä, että punaisiin valoihin pysähtymistä pitäisi vältellä hinnalla millä hyvänsä, välittämättä siitä mitä se aiheuttaa muille tielläliikkujille.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä ei taaskaan ole mitään tolkkua. Jos sen vilkun laittaa vähän ennen erkanemiskaistan alkua, niin mitä se auttaa siihen, kun se ennakoivan ajon sankari on jo hyvän aikaa blokannut tätä takanatulijaa pääsemästä siihen oikealle kääntyvien kaistalle, jossa palaa vihreä nuolivalo? Kyse oli alunalkaenkin siitä, että ennakoivalla ajolla blokkaa tuota oikeaa kaistaa niiltä, jotka pääsisivät siitä etenemään, mutta eivät pääse kun siinä ajelee edessä joku sankari 20-30 km/h nopeudella.



Niin, selviää ITSE, mutta samalla aiheuttaa muille tielläliikkujille viiveitä, kuten olen tässä yrittänyt rautalangasta vääntää. Mutta ei ilmeisesti auta, kun tässä taitaa olla jotain ideologista taustalla.'



No kerro nyt helvetissä mitä se ennakoiva ajo tarkoittaa? Minä annoin esimerkin siitä, että jos haluaa välttää pysähtymisen punaiseen valoihin, niin pitäisi ajaa tuo risteysten väli nopeudella 20-30 km/h, vaikka siinä on 50 km/h rajoitus. Ja sinä väität että se olisi hyvä juttu ja se olisi sitä oikeaa ennakoivaa ajamista.

Mutta kieltäydyt kategorisesti ymmärtämästä, että tuolla tavalla toimimalla estää muita tielläliikkujia pääsemästä aikanaan sinne risteykseen, josta he voisivat jatkaa matkaa ilman odottelua, koska heille on siellä oma vihreä nuolivalo.

Eli kerro nyt ihan suoraan ja kiertelemättä, miten tuolla liikenteessä pitäisi toimia? Minä (ja varmaan muutkin) olen viesteistäsi saanut sen käsityksen, että ennakoivaa ajoa on nimenomaan se, että ajetaan sillä tavalla ettei tarvitsisi pysähtyä punaisiin valoihin odottamaan. Miksi hitossa se punaisiin valoihin pysähtyminen on niin paha asia, että sitä välttääkseen saa ihan vapaasti aiheuttaa muille tielläliikkujille harmia?

Välillä tuntuu että tuo on jo jotain ideologista tai pakkomielteistä, että punaisiin valoihin pysähtymistä pitäisi vältellä hinnalla millä hyvänsä, välittämättä siitä mitä se aiheuttaa muille tielläliikkujille.
Vaikea väitellä sellaisia juttuja vastaan mitä keksit päästäsi. Erottele tuosta viestistäsi me kohdat jotka liittyy suoraan niihin mitä olen sanonut äläkä lisäile niihin omiasi, niin voin normaalin keskustelun hengessä vastata. En ala tuhlaamaan aikaa noihin olkiukkoihin.
 
Vaikea väitellä sellaisia juttuja vastaan mitä keksit päästäsi. Erottele tuosta viestistäsi me kohdat jotka liittyy suoraan niihin mitä olen sanonut äläkä lisäile niihin omiasi, niin voin normaalin keskustelun hengessä vastata. En ala tuhlaamaan aikaa noihin olkiukkoihin.

Sinä itse kirjoitat koko ajan sekavasti haukkuen muita huonoiksi ennakoijiksi ja kun sinulta yrittää saada jotain tarkennusta näihin niin uhriudut ja kieltäydyt vastaamasta.

Minä jo edellisessä viestissä pyysin sinua kertomaan, mitä sinä sillä ennakoivalla ajolla tarkoitat, koska väität että minä en ymmärrä mitä sinä sillä tarkoitat. Mutta kieltäydyit tästäkin. <- eli ihan jos tuohon vaan vastaat, niin ehkä päästään tässä eteenpäin, kun ongelma näyttää olevan se, että kukaan ei tiedä mitä sinä ennakoivalla ajolla tarkoitat, jolloin voit aina torpata muiden viestit sillä argumetilla, että muut eivät ymmärrä.

Minä kerroin hyvän esimerkin siitä, miksi tuollainen alinopeudella tapahtuva "ennakointi" aiheuttaa harmia muille, niin sinä sivuutat sen kokonaan. Yritit laittaa sitä jopa niiden muiden syyksi, koska eivät vilkuta ajoissa, vaikka todellisuudessa ollaan vielä niin kaukana risteysalueelta, ettei kukaan niin aikaisin vilkuta missään tapauksessa.

Alla vielä lainaukset sinulta, joihin pohjaan nämä käsitykseni, niin ei tartte tulla toista kertaa väittämään, että keksisin jotain omasta päästäni.

Huonolla ennakoinnilla kiihdytät jarruttaaksesi. Kulutat eri tahtiin jarruja, bensaa ja hermojasi. Tämän lisäksi olet myöhemmin perillä.
Niin ei tietenkään pitäisi tehdä. Mutta jos takanatuleva ei kerro vilkulla ajoissa että on menossa sinne kääntyvien kaistalle niin oma vika.
Tuolla ei ole mitään tekemistä ennakoivan ajotavan kanssa. Ennakoivia kuskeja menee samoista valoista 15, kun ne kiihdyttäjä-jarruttajat tuhlaavat kaikkien aikaa ylimääräisillä pysähdyksillään.
 
Vain oikealla puolella olevat merkit meinaa jotain.
Ainakin noupeusrajoituksen päättymisen ja nopeusrajoitusalueen päättymisen merkki voi olla pelkästään kaksikaistaisen tien vasemmassa reunassa, kun sallittu nopeus kasvaa. Mutta tuossa tosiaan vasemman puolen merkin pitäisi olla sama kuin oikealla, jolloin sillä on merkitystä täydentävänä informaationa tien käyttäjälle.
 
Ihan pikku Skoda ohitti mut taajamassa ja kääntyi heti seuraavasta risteyksestä pois aivan edessä. :x3: Eikä edes karkuun päässyt. Ajoin vaan suojateille ja töyssyihin hitaammin. Ei kiinnosta katkoa jousia, eikä alkaa vaihtelemaan ennenaikaisesti alustan osia. :devilish: Ongelmahan oli, että tämä rouva ajoi liian lähellä jo alusta asti jo ennen niitä töyssyjäkin. Ei mulle tulis nyt kuuloonkaan, että voisi toista käskeä ajamaan sakkorajalla. Hyvin pienestä se mielenrauha jollekin on kiinni, että kunhan edelle pääsee. :giggle: Ja vielä Skodalla. Ja vielä pienellä Skodalla. Ei hitsiläinen.

Tuossa kävi hassu tilanne, kun BMW ajo sivutieltä 80- alueelle ja ei viitsinyt kiihdyttää. No, minä saavutin takakontin ja ajoin tän bensansäästäjän lähellä tovin. Vaikka aluksi nauratti, että nyt minä leikin kusipäätä minäkii, niin tajusin, että miten stressaavaa se oli ajaa noin lähellä ja vielä sekin, että ihmiset oikeasti ajaa pitkiäkin matkoja näin lähellä toista autoa maanteillä ja moottoriteillä. Ihan käsittämätöntä. :x3: En ota tavakseni.

Jos se toisen autoilijan nopeudenvaihtelu harmittaa, niin ihaile peilistä itseäsi hetki ja sitte voitki miettiä, että mitäs jos vaikka vähä löysäis kaasujalkaa ja silleensä vois ehkä olla mukavampaa äxdee jne.
 
Tämmoinen 80 rajoitus kehä III:n 100:n osuudella. Työ erkanemistiellä, mutta ensimmäinen rajoitus päätien puolella. Pitäisi olla kaistakohtainen rajoitus. Ei kai sellaisia merkkejä kukaan ostele.

80sivu.jpg
Tuo mahdollisesti myös tarkoitettu kaikille kaistoille, mutta silloin luulisi olevan laitettuna satasen tikkari myöhemmin, jos ei jo valmiina olevaa ajoissa.

Mutta tuosta varmaan joku voisi antaa palautetta, jos tarkoitettu kaikille kaistoille niin merkit molemmin puolin, ja satasen tikkarri kun tarve päättyy. Jos ei tarkoitettu kuin tuolla oikeanpuoleiselle kaistalla, niin sitten merkata selkeästi.

Onko tuon erkanemisen jälkeen 50 merkki ?.
Sinä itse kirjoitat koko ajan sekavasti haukkuen muita huonoiksi ennakoijiksi ja kun sinulta yrittää saada jotain tarkennusta näihin niin uhriudut ja kieltäydyt vastaamasta.

Minä jo edellisessä viestissä pyysin sinua kertomaan, mitä sinä sillä ennakoivalla ajolla tarkoitat, koska väität että minä en ymmärrä mitä sinä sillä tarkoitat. Mutta kieltäydyit tästäkin. <- eli ihan jos tuohon vaan vastaat, niin ehkä päästään tässä eteenpäin, kun ongelma näyttää olevan se, että kukaan ei tiedä mitä sinä ennakoivalla ajolla tarkoitat, jolloin voit aina torpata muiden viestit sillä argumetilla, että muut eivät ymmärrä.

Minä kerroin hyvän esimerkin siitä, miksi tuollainen alinopeudella tapahtuva "ennakointi" aiheuttaa harmia muille, niin sinä sivuutat sen kokonaan. Yritit laittaa sitä jopa niiden muiden syyksi, koska eivät vilkuta ajoissa, vaikka todellisuudessa ollaan vielä niin kaukana risteysalueelta, ettei kukaan niin aikaisin vilkuta missään tapauksessa.

Alla vielä lainaukset sinulta, joihin pohjaan nämä käsitykseni, niin ei tartte tulla toista kertaa väittämään, että keksisin jotain omasta päästäni.
Muuta kirjoittajat ovat kyllä selkeästi puhuneet ettei ennakoivaan ajoon kuulu muun liikenteen ennakoimattomuus.

Ennakoiva kuski voi myös tehdä arviointivirheitä ja toivottavasti niistä oppii, satunnaiset virheet eivät kuitenkaan tee ennakoinnista keskimäärin järkevää, saati tekisi siitä jotenkin huonompaa tapaa kuin se ettei ennakoi lainkaan.

Harvoin törmää tilanteisiin missä joku satojenmetrien päässä taajamassa hidasteltaisiin, ja tosiaan jos lähestytytään risteustä jossa edellämenevän reitti menee suoraan ja kaksikaistaa suuntaan, missä oikeanpuolinen virhreällä nuolivalolla oikealle, niin ennakoiva kuski ei estä vihreälle reitille perässä tulevan pääsyä. siinä perässätulevan tärkeää vilkulla kertoa aikeensa ajoissa. Jo ihan luonnostaa kertoo sen hyvissä ajoissa ennen oikealle kääntyvän kaistan alkua, / sinne suunniteltua vaihtamisaietta. Tämä tärkeää varsinkin silloin jos oikealta saa ajaa myös suoraan.

Ei jotain kuvitteelllista bussipysäkkiä pidä pelätä.

On joitain risteyksiä missä vain viivan läheisyydessä olevilla silmukoilla aistitaan ajoneuvo, ja ohjelma voi olla sellainen että ko reitille ei tule vihreää ilman että ajoneuvo on valoissa, nämä yleensä eivät ole risteyksen pääreittejä, tutuilla reiteillä ennakoivalle ajotavalle ole mikään ongelma. Tuskin isosti vieraillakaan. Huonollakelillä moista huomioimaton voi erityisen suppeasti toteutetussa asemoida itsensä väärin.

Tyypillisempi ongelma on se ettei kuljettajat seuraa muutaliikennettä, ja se ettei kuljettaja mm vilkulla kerro aikeistaan ajoissa. Jälkimmäisiin törmää liikenteessä päivittäin, mistä saa muidenlisäksi kärsiä se vilkkua nuukasti käyttävä.

Kuten nimimerkki Tommy kirjoitti, niin satunnaisia muita huomioimattomia hidastelijoita suurempi haitta on niistä punaisista punaisiin kiirehtijöistä.


Tykkään kiihdyttää liikennevaloista lähtiessä 50 km/h nopeuteen kahdessa sekunnissa ihan vain siksi että siitä tulee itselle hyvä fiilis.
Reipaslähteminen on monesti suositus, mutta ei sillä nyt ihan tuota tarkoita ja liikenteessä ennen omaa hyvänolontunnetta pitäisi huomioida muut ja turvallisuus.

Toki ymmärettävää että viivalla ne vietit varsinkin nuorene vie.
 
Kuten nimimerkki Tommy kirjoitti, niin satunnaisia muita huomioimattomia hidastelijoita suurempi haitta on niistä punaisista punaisiin kiirehtijöistä.

Tarkoitatko kiirehtijällä sellaista, joka ajaa nopeusrajoituksen mukaan, vai sellaista joka ajaa ylinopeutta?

Kun ongelma tässä nyt on se, että esim. Tommy kirjoittaa ja sinä komppaat, että kun lähtee risteyksestä kohti seuraavaa risteystä, niin nopeus pitäsi sovittaa niin, että seuraavaan risteykseen saavutaan siten että vihreät ehtii juuri vaihtua, jotta ei tarvitse jarruttaa punaisiin. Ja muussa tapauksessa haukutaan ettei osaa ajaa ennakoivasti. Tätä on koko ajan toitotettu, että jos joutuu jarruttamaan punaisiin, niin ei osaa ajaa ennakoivasti.

Ja minä olen tässä ihan esimerkein kertonut, miksi tuo on paskapuhetta, sillä on olemassa tilanteita, joissa a) tuollainen käytös hidastaa muiden kulkua ja b) ennakointi on mahdotonta, koska liikennevalojen vaihtuminen riippuu muista muuttujista eikä ole vakio.

Jo ihan luonnostaa kertoo sen hyvissä ajoissa ennen oikealle kääntyvän kaistan alkua, / sinne suunniteltua vaihtamisaietta. Tämä tärkeää varsinkin silloin jos oikealta saa ajaa myös suoraan.

Tämäkin kommentti kertoo, ettet oikeasti ymmärrä millaisia tilanteita tuolla liikenteessä on. Se risteys on monesti sellaisen matkan päässä, että esim. kaartuvan tien vuoksi et edes näe koko risteystä. Ei kukaan sellaisissa tilanteissa ala vilkuttamaan oikealle montaa sataa metriä ennen risteystä. Ja siinä vaiheessa kun ollaan sellaisella etäisyydellä risteyksestä, jossa vilkuttaminen olisi ajanohtaista, on vahinko jo matelijan vuoksi ehtinyt tapahtua.

Reipaslähteminen on monesti suositus, mutta ei sillä nyt ihan tuota tarkoita ja liikenteessä ennen omaa hyvänolontunnetta pitäisi huomioida muut ja turvallisuus.

Se, että kiihdyttää ripeästi sallittuun nopeuteen, ei millään tavalla tarkoita ettei huomioisi muita tai turvallisuutta. Päinvastoin, se huomio muut sillä tavalla ettei jää muiden tielle.

Se nyt vaan ei ole ok, että 50 km/h rajoituksella ajetaan 20-30 km/h nopeudella vain siksi, että halutaan ennakoida tulevia liikennevaloja.
 
Oletko @OscarK sitä ikäluokkaa joka on ajanut kakkosvaiheen taloudellisen ajon kokeen? Jos olet, olisi kiva tietää miten meni? Oletko sitä mieltä että kaikki siellä opetettu oli väärin ja että toinen ajokerta meni huonommin?
 
Onko noita oikeasti usein, joskus satunnaisesti tullut olo että nyt unohtu.
Rajoitukset voivat olla myös ihan muista syistä kuin sen takia että työmaalla liikkuisi työmiehiä. Voi olla ratintakaa hyvin vaikea arvioida mikä on sopiva maksimi.
Tuusulan moottoritiellä kun oli remontti, niin laittoivat tuohon vanhalle tuusulantielle punaisten viivojen kohdalle 30km/h nopeusrajoituksen kun muuten on 60km/h tie, vain sen takia että siihen tehtiin työmaa liittymä, eli siinä ei ollut miehiä töissä, siinä oli vain hiekkatien risteys tuonne tuusulantielle päin mistä ajoi muutama kuorma-auto päivässä.

1000016930.png


Rajoitus oli yli vuoden siinä josta yli 6kk aikana töitä ei edes enää tehty, kukaan ei noudattanut tuollaista täysin turhaa nopeusrajoitusta, ei edes poliisi kun niiden perässä ajoin 60km/h.
 
Oletko @OscarK sitä ikäluokkaa joka on ajanut kakkosvaiheen taloudellisen ajon kokeen? Jos olet, olisi kiva tietää miten meni? Oletko sitä mieltä että kaikki siellä opetettu oli väärin ja että toinen ajokerta meni huonommin?

En ole ajanut. Mutta en ole myöskään väittänyt että kaikki opetettu olisi väärin. Jos ajatuksen kanssa luet mistä tässä väitellään niin kyse on siitä, että kritisoin sitä että ajetaan tiellä mateluvauhtia ennakoinnin nimissä ja samalla estetän muita liikkumasta.
 
Tästä olen kyllä samaa mieltä, normaali arkiliikenne ei ole mikään pisaralla pisimmälle kisa, eikä myöskään mikään pika-EK missä nopein on voittaja.
 
Minäkin olen kyllä @OscarK kanssa samaa mieltä. On varmasti joitain tilanteita joissa tuo "ennakoiva ajotapa" toimii hyvin, mutta sitten myös sellaisia joissa sillä olisi tien tukkona. Tuntuu että nyt on keksitty jotain rajattuja skenaarioita joissa se toimii hyvin, eikä tosiaan oteta huomioon esim. tunnistimilla varustettuja valoja ja tilanteita joissa hidastelemalla tukkii tien kääntyvälle kaistalle liittyviltä tms. Ja sitten väitetään, että jos joutuu käyttämään jarruja, niin ei osaa ajaa
 
En ole ajanut. Mutta en ole myöskään väittänyt että kaikki opetettu olisi väärin. Jos ajatuksen kanssa luet mistä tässä väitellään niin kyse on siitä, että kritisoin sitä että ajetaan tiellä mateluvauhtia ennakoinnin nimissä ja samalla estetän muita liikkumasta.
Minusta näyttää siltä että molemmat osapuolet ovat luoneet vastustajakseen ääripään. Saa sillä aikaan hyvän väittelyn jos ei muuta.

Helpompi kuitenkin lukea keskustelua jos se ei perustu pelkkiin kärjistettyihin esimerkkeihin. Jarrun käyttämättömyys on hyvä perussääntö taloudellisessa ajossa, eikä sitä kukaan lue niin ettei jarruttaa saisi missään tilanteessa tai että se aina olisi paras vaihtoehto. Oletin sinunkin tämän tietävän, mutta ehkä sillä lähestymiskulmalla ei olisi saanut niin kivaa väittelyä aikaan? Sama koskee tietenkin myös sitä tilannetta jossa joku hidastaa satoja metrejä ennen valoja, joka oli selvä kärjistetty karrikatyyri.
 
Minäkin olen kyllä @OscarK kanssa samaa mieltä. On varmasti joitain tilanteita joissa tuo "ennakoiva ajotapa" toimii hyvin, mutta sitten myös sellaisia joissa sillä olisi tien tukkona. Tuntuu että nyt on keksitty jotain rajattuja skenaarioita joissa se toimii hyvin, eikä tosiaan oteta huomioon esim. tunnistimilla varustettuja valoja ja tilanteita joissa hidastelemalla tukkii tien kääntyvälle kaistalle liittyviltä tms. Ja sitten väitetään, että jos joutuu käyttämään jarruja, niin ei osaa ajaa
Mitä isompi massa, sen tärkempää on ennakoiva ajo. Jopa yli 5l satasella osaavalla kuskilla pienempi kulutus kuin kaasu-jarru tunarilla, kun vedetään isoja kuormia. Tekee jo 350 litraa viikossa sekä jarrujen kuluminen. Ei siis ihme, että ennakoivaa ajoa korostetaan, se on myös turvallista ajoa.
 
Tarkoitatko kiirehtijällä sellaista, joka ajaa nopeusrajoituksen mukaan, vai sellaista joka ajaa ylinopeutta?
Usein siihen voi liittyä ylinopeutta, mutta se ei ollut jutun avain.

Kun ongelma tässä nyt on se, että esim. Tommy kirjoittaa ja sinä komppaat, että kun lähtee risteyksestä kohti seuraavaa risteystä, niin nopeus pitäsi sovittaa niin, että seuraavaan risteykseen saavutaan siten että vihreät ehtii juuri vaihtua, jotta ei tarvitse jarruttaa punaisiin. Ja muussa tapauksessa haukutaan ettei osaa ajaa ennakoivasti. Tätä on koko ajan toitotettu, että jos joutuu jarruttamaan punaisiin, niin ei osaa ajaa ennakoivasti.
Hienoa, ja jos vielä muistat sen ettei toiminnalla estä muita, vaan sujuvuutta laajasti.

Tämäkin kommentti kertoo, ettet oikeasti ymmärrä millaisia tilanteita tuolla liikenteessä on. Se risteys on monesti sellaisen matkan päässä, että esim. kaartuvan tien vuoksi et edes näe koko risteystä. Ei kukaan sellaisissa tilanteissa ala vilkuttamaan oikealle montaa sataa metriä ennen risteystä. Ja siinä vaiheessa kun ollaan sellaisella etäisyydellä risteyksestä, jossa vilkuttaminen olisi ajanohtaista, on vahinko jo matelijan vuoksi ehtinyt tapahtua.
En tunne paikallisia oloja missä ajelet, niiden ympyröitä, suojateita, pysäkkejä, oliko tämä samaa aluetta missä lisäksi ne idiootit kanssa liikkujat.
Jos siellä valoja on satojenmetrien päässä kaarteita sun muita ja valorytmi ei alkuunkaan sovi väylän suunniteltuun nopeuteen, niin varmaan siellä paikalliset sitten sopeuttaa se nopeuden valoihin. Tuostakin jää kyllä olo että tehokkaampaa kuin punaisista punaisiin kiirehtiminen, mutta ilmeisesti jossain nuoliristeyksessä saattaa kääntyvälle joskus tulla lievä tappia.

Muilla varmaan enemmän yleistystä ja tuntematta esimerkki erityspiirteitä niin normaali lähtö ja rajoitusten mukaan, ja vasta seuraavien valojen lähestyessä arviointeja. Jos siellä vihreä nuolivalo ja lisäksi punainen suoraan, niin toki siinä seuraa takanatulian viestejäkin.

Se, että kiihdyttää ripeästi sallittuun nopeuteen, ei millään tavalla tarkoita ettei huomioisi muita tai turvallisuutta. Päinvastoin, se huomio muut sillä tavalla ettei jää muiden tielle.
Kommentoin sitä että kaksisekkaa viiteenkymmppiin, koska se tuo hyvänolon tunteen.
Voi toki tuohon maisemaan kuvitella tilannetta missä vihreä syttyy ja ripeä tekee viimeiset ympäristö tarkistukset että tie on vapaa, turvallinen ja sen jälkeen polkaisee. Ehkä vähän työlästä, mutta mitä ei tekisi hyvänolon eteen.

Tulee tosin mieleen moni tavanomaisia kasvukeskusten risteyksiä joissa turvallisuuden sijaan syntyy kyllä vaarallinen mielikuva.
 
Viimeksi muokattu:
Veikkaan että jos Formula ja normi henkilöauto ajaisi nokkakolarin, niin se pois kävelevä ei olisi F1 kuski.

Formulat on rakennettu kestämään F1 radan törmäyksiä. Eli rengasvallit hidastavan hiekka-alueen jälkeen ja muiden F1 autojen kanssa ilman suurta nopeuseroa. Formulat eivät ole suunniteltu kestämään nokkakolareita, koska kisoissa kaikki kiertää samaan suuntaan.

Henkilöauto ajamassa 100km/h toiseen suuntaan ja Formula 100km/h toiseen suuntaan nokkakolari johtaa tilanteeseen missä nokkakolareita vastaan suunnitellun auton vauhti hiidastuu suuremman massan ansiosta 100km/h - 50km/h. Formulan vauhtiin tulisi muutos 100km/h - 150km/h

Toki jos sFormuloiden materiaali ja rahallinen panostus laitettaisiin Henkilöauton turvallisuuteen, niin sillä voisi ajaa hieman nykyistä kovemmin kiinteään esteeseen, mutta ei paljoa.

Nopeudenmuutos kolaritilanteessa on perinteisesti ollut vahvasti sidoksissa lopputulemaan, ja kevyempi osapuoli kokee suuremman nopeudenmuutoksen. Toisaalta... onko ongelma varsinaisesti nopeudenmuutos itsessään vaiko sittenkin kiihtyvyys? Jos kiihtyvyydessä, niin onko ongelma piikkikuormituksessa vaiko kokonaiskuormituksessa? Koska jos käytetään parempia materiaaleja ja parempaa suunnittelua, niin voi olla mahdollista saada kuormituspiikit vähäisemmiksi kuin aiemmin.

En muuten asiaa pohtisi, mutta Euroncapin "testiajoneuvo vastaan liikkuva 1400 kg este" -testissä uusin VW Polo pärjäsi hämmentävästi paremmin kuin moni raskaampi ja isompi auto. Vaikka se onkin vain testitilanne... eikä voi tietää varmaksi, millainen lopputulos olisi, jos testinopeus olisikin kuusikymppiä tai seitsemänkymppiä viidenkympin sijaan.
 
Henkilöauto ajamassa 100km/h toiseen suuntaan ja Formula 100km/h toiseen suuntaan nokkakolari johtaa tilanteeseen missä nokkakolareita vastaan suunnitellun auton vauhti hiidastuu suuremman massan ansiosta 100km/h - 50km/h. Formulan vauhtiin tulisi muutos 100km/h - 150km/h
Liike-energiaa kuluisi paljon kummmankin auton muodonmuutoksiin. Loppunopeudet eivät olisi läheskään alkunopeuksien summa.
 
Viimeksi muokattu:
Mökille perjantaina ajaessa ei koskaan pääse ajamaan nopeusrajoitusten mukaan. Ohituskaistoja ei ole ja vastaantulijoiden jatkuvan virran ja pitkien jonojen takia ohittelu on turhaa. Nytkin pari rekkaa veti jonoa 80kmh 100-alueella.

Jonossa edellä ajoi Skoda ja kiinnitin huomiota, miten se ajoi aivan edellä ajavan perseessä kiinni. Jarruvalot vilkkuivat jatkuvasti. Kun edellä ajava jarrutti yhtäkkiä kääntymistä varten, niin näytti siltä, ettei peräänajo ole kaukana. Tämän jälkeen Skoda siirtyi ajamaan taas seuraavan auton perseessä kiinni. Tätä jatkui siihen asti, kunnes itse käännyin pois.

Itse ajelin jonossa suosiolla pitkällä turvavälillä. Ajaminen on huomattavasti rennompaa ja joustavampaa, kun nopeuden muutoksiin riitti vain moottorijarruttelu. Ja onhan tuo nyt turvallisempaa, kun jää paljon enemmän aikaa reagoida. Vähän ihmettelen, miksi jonossa monet ajavat aina ihan sumpussa ja joutuvat jarruttelemaan jatkuvasti.
 
Hyvät rahat voisi valtio tienata jatkuvalla "turmavälien" valvonnalla. Menisi tovi, että kuskit oppisivat ja viimeistään silloin, kun alkaa tulla vähintään jonkun satasen liikennevirhemaksuja.

Pehmeät keinot eivät toimi ja yleisesti peräänajoja ei edes tapahtuisi, jos ihmiset ottaisivat todesta joustavan ajotyylin ja pitkät turvavälit.
 
Hyvät rahat voisi valtio tienata jatkuvalla "turmavälien" valvonnalla. Menisi tovi, että kuskit oppisivat ja viimeistään silloin, kun alkaa tulla vähintään jonkun satasen liikennevirhemaksuja.

Pehmeät keinot eivät toimi ja yleisesti peräänajoja ei edes tapahtuisi, jos ihmiset ottaisivat todesta joustavan ajotyylin ja pitkät turvavälit.
Autoverot ja muut vastaavat voisi korvata läheisyysverolla. Alle 5 sekunnin turvavälillä ajaessa kilahtaisi jatkuvasti rahaa valtion kassaan, sitä nopeampaan tahtiin mitä lähempänä ajaa.

Yli 5 sek olisi ilmaista 4-5 sek euron minuutti, 3-4sek 2 euroa minuutti, 2-3sek 4 euroa minuutti, 1-2sek 8 euroa minuutti, 0-1 sek 1 päiväsakko per 10 sekuntia.

Mittari näyttäisi kokoajan livenä rahankäytön.
 
Ei ehkä varsinaisesti ärsyttänyt, mutta tänään hämmensi erittäin paljon.

Edessäni oli kaksi autoa jotka saavutin, 80-alueella menivät 65km/h. Ensimmäisenä oleva kääntyy oikealle, mutta edellä olevalla kestää toivottoman kauan päästä vauhtiin tämän jälkeen, kun oli ensin jarrutellut vauhdit miltein nollille sen sijaan että olisi koukannut ohi. Kääntyjä vielä meni valkoisen reunaviivan yli ja antoi reilusti tilaa. Olisi ollut mahdollista jatkaa matkaa siten, että renkaat olisivat ehkä käyneet keskiviivalla.

En odotellut että kaveri löytää seuraavan vaihteen vaan lähdin sulavasti ohi. Vaimo sanoi, että siellä autossa viuhui keskisormet ja nyrkit hakkasi lasia. Itse en tällaisia huomaa kun en koskaan katso muiden autoihin. Pian oli Opel-kuski niin lähellä takapuskuria että tein nopean pysähdyksen seuraavalle bussipysäkille ja päästin tämän heti ohi. Vaikutti täydeltä sekopäältä. Jätin sitten hyvän välin ja katselin aikani kun tämä kippo tsyynäsi ohituspaikkoja edessä olevasta jonosta seuraavan puskurissa kiinni. Aluksi ei ollut mikään kiire ohittaa edes yhtä. Käännyin myöhemmin pois tieltä. En ymmärrä yhtään mitä tein väärin, tai mistä kaveri suuttui. Luultavasti saksalaismallisesta autosta.
 
Eihän sitä voi tietää mitä päässä liikkuu. Perässäroikkuja saa toisen ensin ajamaan hitaammin, että ohittaisi ja eihän se osaa edes ohittaa. Sitten jää raivoamaan omaa typeryyttään.

Ei pitäis vaan ajaa perässä kiinni.
 
Yleisellä tasolla kommentoituna, kun luetaan tätä ketjua niin on meillä kyllä asiat pääsääntöisesti ihan pirun hyvin.
Ketjussa esiintyy tasaisin väliajoin nämä ongelmakohdat:

Perässä hiillostaminen
Häikäisevät valot
Tarpeeton kaistanvaihto
Yli/Alinopeus (maltillinen)
Ohittamisen vaikeus

Ajelin juuri viime viikollakin kaikissa Suomen kolmessa suurimmassa kaupungissa, ja ulkomailla jonkin verran suhanneena pientä tukkoisuutta ja arpomista lukuunottamatta, on meillä kyllä ihan järjettömän hyvin toimiva liikenne kaiken kaikkiaan.

Liikennemäärät on hyvin pieniä moniin muihin Euroopankin maihin verrattuna ja vähän "lakikirja kädessä" täällä ajetaan, mutta pääsääntöisesti se ei ihan kauheasti haittaa kun sitä liikennettä ei ihan hirveästi ole.

Monille sarjahermostujalle voisi ollakin hyvää vähän miettiä asiaa syvemmin ja ottaa pieni "Zen" -fiilistely ajamiseen. Aika hyvinhän täällä asiat rullaa.
 
Yleisellä tasolla kommentoituna, kun luetaan tätä ketjua niin on meillä kyllä asiat pääsääntöisesti ihan pirun hyvin.
Ketjussa esiintyy tasaisin väliajoin nämä ongelmakohdat:

Perässä hiillostaminen
Häikäisevät valot
Tarpeeton kaistanvaihto
Yli/Alinopeus (maltillinen)
Ohittamisen vaikeus

Ajelin juuri viime viikollakin kaikissa Suomen kolmessa suurimmassa kaupungissa, ja ulkomailla jonkin verran suhanneena pientä tukkoisuutta ja arpomista lukuunottamatta, on meillä kyllä ihan järjettömän hyvin toimiva liikenne kaiken kaikkiaan.

Liikennemäärät on hyvin pieniä moniin muihin Euroopankin maihin verrattuna ja vähän "lakikirja kädessä" täällä ajetaan, mutta pääsääntöisesti se ei ihan kauheasti haittaa kun sitä liikennettä ei ihan hirveästi ole.

Monille sarjahermostujalle voisi ollakin hyvää vähän miettiä asiaa syvemmin ja ottaa pieni "Zen" -fiilistely ajamiseen. Aika hyvinhän täällä asiat rullaa.
Se juuri saakin sapen kiehumaan kun ajelee aamuyöllä täysin tyhjiä teitä ja joku ilmaantuu perskärpäseksi häikäisemään. Vaikka olisi Hangosta Nuorgamiin muuten tyhjä tie niin eikun vaan persuksiin.

Näinkin tyhjässä autiudessa on vielä kameroita keskellä metsää kuvaamassa seuraavaa rahanlahjoittajaa valtion pohjattomaan kaivoon.
 
Se juuri saakin sapen kiehumaan kun ajelee aamuyöllä täysin tyhjiä teitä ja joku ilmaantuu perskärpäseksi häikäisemään.
Eikun hidastusta ja menee ohi. Tosin olenhan siitäkin tänne kirjoittanut episodin kun tuittupää tekee ohittaessa savushown kun joutui ohittamaan hidastelevan autoilijan tyhjällä tiellä yöaikaan. Olisi halunnut ajaa perseeseen liimautuneena.
 
Eikun hidastusta ja menee ohi. Tosin olenhan siitäkin tänne kirjoittanut episodin kun tuittupää tekee ohittaessa savushown kun joutui ohittamaan hidastelevan autoilijan tyhjällä tiellä yöaikaan. Olisi halunnut ajaa perseeseen liimautuneena.
Näin juuri teenkin. Ohitusmerkkiä en anna (enää) koskaan, koska eivät kuitenkaan lähde välittömästi ohi. Nuorempana ja tuittupäisempänä nostin ajonopeutta kunnes kärpänen oli viisaampi ja jätti välin, nykyään sitä on lällyttynyt ja rauhallinen.
 
Eikun hidastusta ja menee ohi. Tosin olenhan siitäkin tänne kirjoittanut episodin kun tuittupää tekee ohittaessa savushown kun joutui ohittamaan hidastelevan autoilijan tyhjällä tiellä yöaikaan. Olisi halunnut ajaa perseeseen liimautuneena.

On se kumma miten paljon täällä on pakokaasun haistelijoita. Lienee hapenpuute myös ongelma.
 
Mistä tuon idean sait? Riittää että laittaa vähän ennen erkanemiskaistan alkua. Tuo on niitä ennakoitavia asioita joiden mukaan ajellaan.
Ei riitä. Vantaa, Vihdintietä etelään heti kun kehä 3 on ylitetty. Koeta siinä kääntyä vasemmalle Varistoon kun edellä ajaa se €&#&++ nutaaja 3-10 km/h odotellessaan että valo vaihtuu vihreäksi suoraan ajajille. Köröttely alkaa usein heti edellisten valojen jälkeen ja ohi ei pääse, erkanemiskaistalle on matkaa. Jos ja kun se liruttelija menee tarpeeksi hitaasti niin itse et ehdi aikaikkunassa tarpeeksi ajoissa sensorin kohdalle jolloin pitää odottaa seuraavaa sykliä. Bonuksena tässä on se että myös suoraan meneville ohjaus on antureilla eli jollei risteyksessä ole ketään niin se köröttelijä joutuu itsekin pysähtymään odottamaan vihreitä sillä valo pysyy punaisena jos kukaan ei ole aikaikkunan sisällä sensorin kohdalla. Ja eihän siinä ole kun se valuttelija haluaa säästää polttoainetta sen kolibrin siemensyöksyn verran taikka nykyään akkua yhden 0,2 W ledin vilauksen verran. Ja tuo kohta on semmoinen että ihan sama miten yrität saada edellä menevää ymmärtämään että vauhtia kannattaisi lisätä niin se ei vaan mene jakeluun. Aivan sama kauanko se vilkku on päällä, ajatko kaistan mitä laitaa ja vilkutteletko valoja tai paineletko tööttiä. Ei ne katso peilejä eivätkä seuraa mitään muuta kuin sitä punaisena kiiluvaa valoa kaukana edessä. Ja sitten saattaa tosiaan käydä niin että liruttelija lirauttaa omiin muroihinsa vasemmalle kääntyvän murojen lisäksi kun ei ole ajoissa anturin yli. Tai jos siellä on jo joku (edellinen liruttelija joka missasi onnensa edellisellä kierroksella tai sen takana ajanut joka ei enää ehtinytkään) ja vihreä yllättää niin eipä ehdi itsekään niihin vihreisiin kun liikennevalot ovat niin fiksut että tietävät että vain yksi auto odottaa vihreitä. Homma muuttuu hiukan jos siellä valoissa on oikealla kaistalla myös porukkaa. Sillekin kaistalle usein eksyy kyllä joku töhö, joka blokkaa puolestaan kehä 3 itään yrittäjiä.
 
Ahdasmieliset kuljettajat, jotka tulevat raivoamaan ammattikuljettajille ja haittaamaan heidän työtään. Näinpä tänään siis episodin siitä kun joku auto oli hyytynyt parkkipaikalle ja hinausauto tuli sitä hakemaan. Eihän se hinuri kauaa ehtinyt töitä tehdä, kun joku sankari tulee huutaen raivoamaan, että hänen pitää päästä per heti lähtemään, eikä ole varaa odottaa sekuntiakaan. Ihan vaan kruunatakseen koko pelleilyn, kyllä se hänen autonsa olisi siitä ohi taipunut ja menipä hinurikuski sen hänelle siitä ajamaan pois ruudusta. Itse olisin varmaan jättänyt sankarin oman onnensa nojaan.

Vastaavaa pelleilyä näkee myös jäteautojen ja talvella lumiaurojen kanssa. Joku tulee avautumaan ties mistä syystä ja aina ollaan tiellä, vaikka ei oltaisi edes ajoväylällä.
 
:hmm: Pesin kahdesti takana tulevan naiskuskin tuulilasin. Edessä pitkiä suoria, joilla ohitus helppoa. Ei osaa. Edessä kauempana possujono, eivät osaa ohittaa vaikka roikkuvat toisen perässä ja näiden hölmöjen pakokaasun haistelikoiden takia koko liikenne veti hitaammin. Onnea vaan.

Itseni ei tarvinnut kuitenkaan ohittaa ketään.

Minusta rouvat on ihan yhtähuonoja kuskeina kuin herratkin. :devilish:
 
Monille sarjahermostujalle voisi ollakin hyvää vähän miettiä asiaa syvemmin ja ottaa pieni "Zen" -fiilistely ajamiseen. Aika hyvinhän täällä asiat rullaa.
Tuo zen toteutuu minulle joka kerta kun ajan moottoripyörällä. Silloin ei oikeastaan mikään liikenteessä harmita (paitsi ehkä se sokea kännykkää näpräävä joka vaihtaa kaistaa päälleni tai se joka tulee kolmion takaa eteeni edes hidastamatta vaikka ajaisinkin päätietä ihmisiksi). Ei haittaa perässäroikkujat (niistä pääsee usein pienellä ranneliikkeellä eroon), ei ohittelijat (niitä ei tosin kovin paljon ole Hayabusalla ajaessa), ei ruuhkat jossa mennään sallituissa raameissa kaistojen välistä jos liikenne seisoo (tiedän että jotakin autoilijaa se harmittaa, mutta se on voi voi [1] ). Ja kun ajelen hitaalla kustomillani (huiput ehkä n. 135kmh) niin sekin on pelkkää fiilistelyä jossa kaikki maailman harmit ja mahdollinen liikenneahdistus häviää.

[1] Kerran splittasin kaistojen välistä kehä-1:llä Leppävaarasta Otaniemen valoihin asti kun liikenne seisoi täysin. Ajelin poliisimoottoripyörän perässä samaa tahtia. Valoissa sitten prätkäpoliisi avasi kypärän ja sanoi minulle että "sehän meni meiltä hyvin" ja näytti peukkua. Ja tiedän tosiaan mainiosti että joitakin autoilijoita se kaistojen välistä ajaminen harmittaa suuresti. En aina ymmärrä miksi, koska se etenevä prätkä on yksi ajoneuvo vähemmän sitä ruuhkaa aikaansaamassa. Tietenkin jos joku vetää miljoonaa liikkuvien autojen välistä niin tilanne on hieman eri, itse vedän aika hitaasti ja vain seisovassa jonossa.
 
Kaistojen välissä ajavat moottoristit ovat ihan normaali-ilmiö ja esim. jossain Pariisin kehäteillä hyvää ajamista autoilijalta on pysyä kaistan toisessa laidassa näin mahdollistaen motoristien liikkuminen kun ruuhka pahenee ja nopeus hidastuu. Toimii näin Suomen mittakaavassa myös esim. pyöräilijöille kaupunkiolosuhteissa.
 
Tuo zen toteutuu minulle joka kerta kun ajan moottoripyörällä. Silloin ei oikeastaan mikään liikenteessä harmita (paitsi ehkä se sokea kännykkää näpräävä joka vaihtaa kaistaa päälleni tai se joka tulee kolmion takaa eteeni edes hidastamatta vaikka ajaisinkin päätietä ihmisiksi). Ei haittaa perässäroikkujat (niistä pääsee usein pienellä ranneliikkeellä eroon), ei ohittelijat (niitä ei tosin kovin paljon ole Hayabusalla ajaessa), ei ruuhkat jossa mennään sallituissa raameissa kaistojen välistä jos liikenne seisoo (tiedän että jotakin autoilijaa se harmittaa, mutta se on voi voi [1] ). Ja kun ajelen hitaalla kustomillani (huiput ehkä n. 135kmh) niin sekin on pelkkää fiilistelyä jossa kaikki maailman harmit ja mahdollinen liikenneahdistus häviää.

[1] Kerran splittasin kaistojen välistä kehä-1:llä Leppävaarasta Otaniemen valoihin asti kun liikenne seisoi täysin. Ajelin poliisimoottoripyörän perässä samaa tahtia. Valoissa sitten prätkäpoliisi avasi kypärän ja sanoi minulle että "sehän meni meiltä hyvin" ja näytti peukkua. Ja tiedän tosiaan mainiosti että joitakin autoilijoita se kaistojen välistä ajaminen harmittaa suuresti. En aina ymmärrä miksi, koska se etenevä prätkä on yksi ajoneuvo vähemmän sitä ruuhkaa aikaansaamassa. Tietenkin jos joku vetää miljoonaa liikkuvien autojen välistä niin tilanne on hieman eri, itse vedän aika hitaasti ja vain seisovassa jonossa.
Itse yritän ruuhkassa juuri kesäisin vetää niin sivuun kuin mahdollista jotta prätkät pääsisivät splittaamaan siitä. Aina silloin tällöin näkee sitten loistavia torppausyrityksiä, joissa kanssa-autoilijat yrittävät hivuttaa itseään keskiviivan tuntumaan ettei varmasti kukaan tule siitä välistä hemmetti.
 
Tuo zen toteutuu minulle joka kerta kun ajan moottoripyörällä. Silloin ei oikeastaan mikään liikenteessä harmita (paitsi ehkä se sokea kännykkää näpräävä joka vaihtaa kaistaa päälleni tai se joka tulee kolmion takaa eteeni edes hidastamatta vaikka ajaisinkin päätietä ihmisiksi). Ei haittaa perässäroikkujat (niistä pääsee usein pienellä ranneliikkeellä eroon), ei ohittelijat (niitä ei tosin kovin paljon ole Hayabusalla ajaessa), ei ruuhkat jossa mennään sallituissa raameissa kaistojen välistä jos liikenne seisoo (tiedän että jotakin autoilijaa se harmittaa, mutta se on voi voi [1] ). Ja kun ajelen hitaalla kustomillani (huiput ehkä n. 135kmh) niin sekin on pelkkää fiilistelyä jossa kaikki maailman harmit ja mahdollinen liikenneahdistus häviää.

[1] Kerran splittasin kaistojen välistä kehä-1:llä Leppävaarasta Otaniemen valoihin asti kun liikenne seisoi täysin. Ajelin poliisimoottoripyörän perässä samaa tahtia. Valoissa sitten prätkäpoliisi avasi kypärän ja sanoi minulle että "sehän meni meiltä hyvin" ja näytti peukkua. Ja tiedän tosiaan mainiosti että joitakin autoilijoita se kaistojen välistä ajaminen harmittaa suuresti. En aina ymmärrä miksi, koska se etenevä prätkä on yksi ajoneuvo vähemmän sitä ruuhkaa aikaansaamassa. Tietenkin jos joku vetää miljoonaa liikkuvien autojen välistä niin tilanne on hieman eri, itse vedän aika hitaasti ja vain seisovassa jonossa.
Ei kyllä itseäni haittaa yhtään motoristien splittailut eikä edes se että maantiellä tai motarilla vedetään vähän reippaampaa ylinopeutta tai muuta kunhan se tehdään hyvillä marginaaleila.

Mutta sitä en ymmärrä miksi jotkut tekee tätä myös taajamissa. Viimeksi viime viikolla joku motoristi roikkui aivan perseessä kun ajoin 40 alueella 43 ja ohihan se tuli sitten heti kun oli paikka. Ei näin.
 
Mutta sitä en ymmärrä miksi jotkut tekee tätä myös taajamissa. Viimeksi viime viikolla joku motoristi roikkui aivan perseessä kun ajoin 40 alueella 43 ja ohihan se tuli sitten heti kun oli paikka. Ei näin.
Tällaiseen autoilijan olen nyt parina aamuna kohdannut. Ajelen siis vähän ennen 6 aamulla pienen keskustan läpi töihin, ja tää maanteiden ritari on ilmeisesti myöhässä tai muuten vain v*tuttaa autoilu ja haluaa nopeasti perille. Taustapeilistä ei näy edes keulamerkki kun niin lähellä ajaa, tämä ei kyllä itselle aiheuta mitään toimenpiteitä, vaan ajan samoin kuten aina. Ja pitää vielä mainita että en köröttele, vaan ajan reippaasti n. 45km/h keskustan läpi (40 rajoitus). Tää on aina paikan tullen tehnyt ohituksen ja jatkaa matkaansa vähintään 60 vauhtia määränpäähänsä, joka huvittavasti taitaa olla n. parin kilsan päässä, missä ohitus tapahtuu. Tää toiminta alkuun ihmetytti, nykyään lähinnä naurattaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 190
Viestejä
4 671 357
Jäsenet
76 570
Uusin jäsen
Aguel

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom