Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Oletko @OscarK sitä ikäluokkaa joka on ajanut kakkosvaiheen taloudellisen ajon kokeen? Jos olet, olisi kiva tietää miten meni? Oletko sitä mieltä että kaikki siellä opetettu oli väärin ja että toinen ajokerta meni huonommin?
 
Onko noita oikeasti usein, joskus satunnaisesti tullut olo että nyt unohtu.
Rajoitukset voivat olla myös ihan muista syistä kuin sen takia että työmaalla liikkuisi työmiehiä. Voi olla ratintakaa hyvin vaikea arvioida mikä on sopiva maksimi.
Tuusulan moottoritiellä kun oli remontti, niin laittoivat tuohon vanhalle tuusulantielle punaisten viivojen kohdalle 30km/h nopeusrajoituksen kun muuten on 60km/h tie, vain sen takia että siihen tehtiin työmaa liittymä, eli siinä ei ollut miehiä töissä, siinä oli vain hiekkatien risteys tuonne tuusulantielle päin mistä ajoi muutama kuorma-auto päivässä.

1000016930.png


Rajoitus oli yli vuoden siinä josta yli 6kk aikana töitä ei edes enää tehty, kukaan ei noudattanut tuollaista täysin turhaa nopeusrajoitusta, ei edes poliisi kun niiden perässä ajoin 60km/h.
 
Oletko @OscarK sitä ikäluokkaa joka on ajanut kakkosvaiheen taloudellisen ajon kokeen? Jos olet, olisi kiva tietää miten meni? Oletko sitä mieltä että kaikki siellä opetettu oli väärin ja että toinen ajokerta meni huonommin?

En ole ajanut. Mutta en ole myöskään väittänyt että kaikki opetettu olisi väärin. Jos ajatuksen kanssa luet mistä tässä väitellään niin kyse on siitä, että kritisoin sitä että ajetaan tiellä mateluvauhtia ennakoinnin nimissä ja samalla estetän muita liikkumasta.
 
Tästä olen kyllä samaa mieltä, normaali arkiliikenne ei ole mikään pisaralla pisimmälle kisa, eikä myöskään mikään pika-EK missä nopein on voittaja.
 
Minäkin olen kyllä @OscarK kanssa samaa mieltä. On varmasti joitain tilanteita joissa tuo "ennakoiva ajotapa" toimii hyvin, mutta sitten myös sellaisia joissa sillä olisi tien tukkona. Tuntuu että nyt on keksitty jotain rajattuja skenaarioita joissa se toimii hyvin, eikä tosiaan oteta huomioon esim. tunnistimilla varustettuja valoja ja tilanteita joissa hidastelemalla tukkii tien kääntyvälle kaistalle liittyviltä tms. Ja sitten väitetään, että jos joutuu käyttämään jarruja, niin ei osaa ajaa
 
En ole ajanut. Mutta en ole myöskään väittänyt että kaikki opetettu olisi väärin. Jos ajatuksen kanssa luet mistä tässä väitellään niin kyse on siitä, että kritisoin sitä että ajetaan tiellä mateluvauhtia ennakoinnin nimissä ja samalla estetän muita liikkumasta.
Minusta näyttää siltä että molemmat osapuolet ovat luoneet vastustajakseen ääripään. Saa sillä aikaan hyvän väittelyn jos ei muuta.

Helpompi kuitenkin lukea keskustelua jos se ei perustu pelkkiin kärjistettyihin esimerkkeihin. Jarrun käyttämättömyys on hyvä perussääntö taloudellisessa ajossa, eikä sitä kukaan lue niin ettei jarruttaa saisi missään tilanteessa tai että se aina olisi paras vaihtoehto. Oletin sinunkin tämän tietävän, mutta ehkä sillä lähestymiskulmalla ei olisi saanut niin kivaa väittelyä aikaan? Sama koskee tietenkin myös sitä tilannetta jossa joku hidastaa satoja metrejä ennen valoja, joka oli selvä kärjistetty karrikatyyri.
 
Minäkin olen kyllä @OscarK kanssa samaa mieltä. On varmasti joitain tilanteita joissa tuo "ennakoiva ajotapa" toimii hyvin, mutta sitten myös sellaisia joissa sillä olisi tien tukkona. Tuntuu että nyt on keksitty jotain rajattuja skenaarioita joissa se toimii hyvin, eikä tosiaan oteta huomioon esim. tunnistimilla varustettuja valoja ja tilanteita joissa hidastelemalla tukkii tien kääntyvälle kaistalle liittyviltä tms. Ja sitten väitetään, että jos joutuu käyttämään jarruja, niin ei osaa ajaa
Mitä isompi massa, sen tärkempää on ennakoiva ajo. Jopa yli 5l satasella osaavalla kuskilla pienempi kulutus kuin kaasu-jarru tunarilla, kun vedetään isoja kuormia. Tekee jo 350 litraa viikossa sekä jarrujen kuluminen. Ei siis ihme, että ennakoivaa ajoa korostetaan, se on myös turvallista ajoa.
 
Tarkoitatko kiirehtijällä sellaista, joka ajaa nopeusrajoituksen mukaan, vai sellaista joka ajaa ylinopeutta?
Usein siihen voi liittyä ylinopeutta, mutta se ei ollut jutun avain.

Kun ongelma tässä nyt on se, että esim. Tommy kirjoittaa ja sinä komppaat, että kun lähtee risteyksestä kohti seuraavaa risteystä, niin nopeus pitäsi sovittaa niin, että seuraavaan risteykseen saavutaan siten että vihreät ehtii juuri vaihtua, jotta ei tarvitse jarruttaa punaisiin. Ja muussa tapauksessa haukutaan ettei osaa ajaa ennakoivasti. Tätä on koko ajan toitotettu, että jos joutuu jarruttamaan punaisiin, niin ei osaa ajaa ennakoivasti.
Hienoa, ja jos vielä muistat sen ettei toiminnalla estä muita, vaan sujuvuutta laajasti.

Tämäkin kommentti kertoo, ettet oikeasti ymmärrä millaisia tilanteita tuolla liikenteessä on. Se risteys on monesti sellaisen matkan päässä, että esim. kaartuvan tien vuoksi et edes näe koko risteystä. Ei kukaan sellaisissa tilanteissa ala vilkuttamaan oikealle montaa sataa metriä ennen risteystä. Ja siinä vaiheessa kun ollaan sellaisella etäisyydellä risteyksestä, jossa vilkuttaminen olisi ajanohtaista, on vahinko jo matelijan vuoksi ehtinyt tapahtua.
En tunne paikallisia oloja missä ajelet, niiden ympyröitä, suojateita, pysäkkejä, oliko tämä samaa aluetta missä lisäksi ne idiootit kanssa liikkujat.
Jos siellä valoja on satojenmetrien päässä kaarteita sun muita ja valorytmi ei alkuunkaan sovi väylän suunniteltuun nopeuteen, niin varmaan siellä paikalliset sitten sopeuttaa se nopeuden valoihin. Tuostakin jää kyllä olo että tehokkaampaa kuin punaisista punaisiin kiirehtiminen, mutta ilmeisesti jossain nuoliristeyksessä saattaa kääntyvälle joskus tulla lievä tappia.

Muilla varmaan enemmän yleistystä ja tuntematta esimerkki erityspiirteitä niin normaali lähtö ja rajoitusten mukaan, ja vasta seuraavien valojen lähestyessä arviointeja. Jos siellä vihreä nuolivalo ja lisäksi punainen suoraan, niin toki siinä seuraa takanatulian viestejäkin.

Se, että kiihdyttää ripeästi sallittuun nopeuteen, ei millään tavalla tarkoita ettei huomioisi muita tai turvallisuutta. Päinvastoin, se huomio muut sillä tavalla ettei jää muiden tielle.
Kommentoin sitä että kaksisekkaa viiteenkymmppiin, koska se tuo hyvänolon tunteen.
Voi toki tuohon maisemaan kuvitella tilannetta missä vihreä syttyy ja ripeä tekee viimeiset ympäristö tarkistukset että tie on vapaa, turvallinen ja sen jälkeen polkaisee. Ehkä vähän työlästä, mutta mitä ei tekisi hyvänolon eteen.

Tulee tosin mieleen moni tavanomaisia kasvukeskusten risteyksiä joissa turvallisuuden sijaan syntyy kyllä vaarallinen mielikuva.
 
Viimeksi muokattu:
Veikkaan että jos Formula ja normi henkilöauto ajaisi nokkakolarin, niin se pois kävelevä ei olisi F1 kuski.

Formulat on rakennettu kestämään F1 radan törmäyksiä. Eli rengasvallit hidastavan hiekka-alueen jälkeen ja muiden F1 autojen kanssa ilman suurta nopeuseroa. Formulat eivät ole suunniteltu kestämään nokkakolareita, koska kisoissa kaikki kiertää samaan suuntaan.

Henkilöauto ajamassa 100km/h toiseen suuntaan ja Formula 100km/h toiseen suuntaan nokkakolari johtaa tilanteeseen missä nokkakolareita vastaan suunnitellun auton vauhti hiidastuu suuremman massan ansiosta 100km/h - 50km/h. Formulan vauhtiin tulisi muutos 100km/h - 150km/h

Toki jos sFormuloiden materiaali ja rahallinen panostus laitettaisiin Henkilöauton turvallisuuteen, niin sillä voisi ajaa hieman nykyistä kovemmin kiinteään esteeseen, mutta ei paljoa.

Nopeudenmuutos kolaritilanteessa on perinteisesti ollut vahvasti sidoksissa lopputulemaan, ja kevyempi osapuoli kokee suuremman nopeudenmuutoksen. Toisaalta... onko ongelma varsinaisesti nopeudenmuutos itsessään vaiko sittenkin kiihtyvyys? Jos kiihtyvyydessä, niin onko ongelma piikkikuormituksessa vaiko kokonaiskuormituksessa? Koska jos käytetään parempia materiaaleja ja parempaa suunnittelua, niin voi olla mahdollista saada kuormituspiikit vähäisemmiksi kuin aiemmin.

En muuten asiaa pohtisi, mutta Euroncapin "testiajoneuvo vastaan liikkuva 1400 kg este" -testissä uusin VW Polo pärjäsi hämmentävästi paremmin kuin moni raskaampi ja isompi auto. Vaikka se onkin vain testitilanne... eikä voi tietää varmaksi, millainen lopputulos olisi, jos testinopeus olisikin kuusikymppiä tai seitsemänkymppiä viidenkympin sijaan.
 
Henkilöauto ajamassa 100km/h toiseen suuntaan ja Formula 100km/h toiseen suuntaan nokkakolari johtaa tilanteeseen missä nokkakolareita vastaan suunnitellun auton vauhti hiidastuu suuremman massan ansiosta 100km/h - 50km/h. Formulan vauhtiin tulisi muutos 100km/h - 150km/h
Liike-energiaa kuluisi paljon kummmankin auton muodonmuutoksiin. Loppunopeudet eivät olisi läheskään alkunopeuksien summa.
 
Viimeksi muokattu:
Mökille perjantaina ajaessa ei koskaan pääse ajamaan nopeusrajoitusten mukaan. Ohituskaistoja ei ole ja vastaantulijoiden jatkuvan virran ja pitkien jonojen takia ohittelu on turhaa. Nytkin pari rekkaa veti jonoa 80kmh 100-alueella.

Jonossa edellä ajoi Skoda ja kiinnitin huomiota, miten se ajoi aivan edellä ajavan perseessä kiinni. Jarruvalot vilkkuivat jatkuvasti. Kun edellä ajava jarrutti yhtäkkiä kääntymistä varten, niin näytti siltä, ettei peräänajo ole kaukana. Tämän jälkeen Skoda siirtyi ajamaan taas seuraavan auton perseessä kiinni. Tätä jatkui siihen asti, kunnes itse käännyin pois.

Itse ajelin jonossa suosiolla pitkällä turvavälillä. Ajaminen on huomattavasti rennompaa ja joustavampaa, kun nopeuden muutoksiin riitti vain moottorijarruttelu. Ja onhan tuo nyt turvallisempaa, kun jää paljon enemmän aikaa reagoida. Vähän ihmettelen, miksi jonossa monet ajavat aina ihan sumpussa ja joutuvat jarruttelemaan jatkuvasti.
 
Hyvät rahat voisi valtio tienata jatkuvalla "turmavälien" valvonnalla. Menisi tovi, että kuskit oppisivat ja viimeistään silloin, kun alkaa tulla vähintään jonkun satasen liikennevirhemaksuja.

Pehmeät keinot eivät toimi ja yleisesti peräänajoja ei edes tapahtuisi, jos ihmiset ottaisivat todesta joustavan ajotyylin ja pitkät turvavälit.
 
Hyvät rahat voisi valtio tienata jatkuvalla "turmavälien" valvonnalla. Menisi tovi, että kuskit oppisivat ja viimeistään silloin, kun alkaa tulla vähintään jonkun satasen liikennevirhemaksuja.

Pehmeät keinot eivät toimi ja yleisesti peräänajoja ei edes tapahtuisi, jos ihmiset ottaisivat todesta joustavan ajotyylin ja pitkät turvavälit.
Autoverot ja muut vastaavat voisi korvata läheisyysverolla. Alle 5 sekunnin turvavälillä ajaessa kilahtaisi jatkuvasti rahaa valtion kassaan, sitä nopeampaan tahtiin mitä lähempänä ajaa.

Yli 5 sek olisi ilmaista 4-5 sek euron minuutti, 3-4sek 2 euroa minuutti, 2-3sek 4 euroa minuutti, 1-2sek 8 euroa minuutti, 0-1 sek 1 päiväsakko per 10 sekuntia.

Mittari näyttäisi kokoajan livenä rahankäytön.
 
Ei ehkä varsinaisesti ärsyttänyt, mutta tänään hämmensi erittäin paljon.

Edessäni oli kaksi autoa jotka saavutin, 80-alueella menivät 65km/h. Ensimmäisenä oleva kääntyy oikealle, mutta edellä olevalla kestää toivottoman kauan päästä vauhtiin tämän jälkeen, kun oli ensin jarrutellut vauhdit miltein nollille sen sijaan että olisi koukannut ohi. Kääntyjä vielä meni valkoisen reunaviivan yli ja antoi reilusti tilaa. Olisi ollut mahdollista jatkaa matkaa siten, että renkaat olisivat ehkä käyneet keskiviivalla.

En odotellut että kaveri löytää seuraavan vaihteen vaan lähdin sulavasti ohi. Vaimo sanoi, että siellä autossa viuhui keskisormet ja nyrkit hakkasi lasia. Itse en tällaisia huomaa kun en koskaan katso muiden autoihin. Pian oli Opel-kuski niin lähellä takapuskuria että tein nopean pysähdyksen seuraavalle bussipysäkille ja päästin tämän heti ohi. Vaikutti täydeltä sekopäältä. Jätin sitten hyvän välin ja katselin aikani kun tämä kippo tsyynäsi ohituspaikkoja edessä olevasta jonosta seuraavan puskurissa kiinni. Aluksi ei ollut mikään kiire ohittaa edes yhtä. Käännyin myöhemmin pois tieltä. En ymmärrä yhtään mitä tein väärin, tai mistä kaveri suuttui. Luultavasti saksalaismallisesta autosta.
 
Eihän sitä voi tietää mitä päässä liikkuu. Perässäroikkuja saa toisen ensin ajamaan hitaammin, että ohittaisi ja eihän se osaa edes ohittaa. Sitten jää raivoamaan omaa typeryyttään.

Ei pitäis vaan ajaa perässä kiinni.
 
Yleisellä tasolla kommentoituna, kun luetaan tätä ketjua niin on meillä kyllä asiat pääsääntöisesti ihan pirun hyvin.
Ketjussa esiintyy tasaisin väliajoin nämä ongelmakohdat:

Perässä hiillostaminen
Häikäisevät valot
Tarpeeton kaistanvaihto
Yli/Alinopeus (maltillinen)
Ohittamisen vaikeus

Ajelin juuri viime viikollakin kaikissa Suomen kolmessa suurimmassa kaupungissa, ja ulkomailla jonkin verran suhanneena pientä tukkoisuutta ja arpomista lukuunottamatta, on meillä kyllä ihan järjettömän hyvin toimiva liikenne kaiken kaikkiaan.

Liikennemäärät on hyvin pieniä moniin muihin Euroopankin maihin verrattuna ja vähän "lakikirja kädessä" täällä ajetaan, mutta pääsääntöisesti se ei ihan kauheasti haittaa kun sitä liikennettä ei ihan hirveästi ole.

Monille sarjahermostujalle voisi ollakin hyvää vähän miettiä asiaa syvemmin ja ottaa pieni "Zen" -fiilistely ajamiseen. Aika hyvinhän täällä asiat rullaa.
 
Yleisellä tasolla kommentoituna, kun luetaan tätä ketjua niin on meillä kyllä asiat pääsääntöisesti ihan pirun hyvin.
Ketjussa esiintyy tasaisin väliajoin nämä ongelmakohdat:

Perässä hiillostaminen
Häikäisevät valot
Tarpeeton kaistanvaihto
Yli/Alinopeus (maltillinen)
Ohittamisen vaikeus

Ajelin juuri viime viikollakin kaikissa Suomen kolmessa suurimmassa kaupungissa, ja ulkomailla jonkin verran suhanneena pientä tukkoisuutta ja arpomista lukuunottamatta, on meillä kyllä ihan järjettömän hyvin toimiva liikenne kaiken kaikkiaan.

Liikennemäärät on hyvin pieniä moniin muihin Euroopankin maihin verrattuna ja vähän "lakikirja kädessä" täällä ajetaan, mutta pääsääntöisesti se ei ihan kauheasti haittaa kun sitä liikennettä ei ihan hirveästi ole.

Monille sarjahermostujalle voisi ollakin hyvää vähän miettiä asiaa syvemmin ja ottaa pieni "Zen" -fiilistely ajamiseen. Aika hyvinhän täällä asiat rullaa.
Se juuri saakin sapen kiehumaan kun ajelee aamuyöllä täysin tyhjiä teitä ja joku ilmaantuu perskärpäseksi häikäisemään. Vaikka olisi Hangosta Nuorgamiin muuten tyhjä tie niin eikun vaan persuksiin.

Näinkin tyhjässä autiudessa on vielä kameroita keskellä metsää kuvaamassa seuraavaa rahanlahjoittajaa valtion pohjattomaan kaivoon.
 
Se juuri saakin sapen kiehumaan kun ajelee aamuyöllä täysin tyhjiä teitä ja joku ilmaantuu perskärpäseksi häikäisemään.
Eikun hidastusta ja menee ohi. Tosin olenhan siitäkin tänne kirjoittanut episodin kun tuittupää tekee ohittaessa savushown kun joutui ohittamaan hidastelevan autoilijan tyhjällä tiellä yöaikaan. Olisi halunnut ajaa perseeseen liimautuneena.
 
Eikun hidastusta ja menee ohi. Tosin olenhan siitäkin tänne kirjoittanut episodin kun tuittupää tekee ohittaessa savushown kun joutui ohittamaan hidastelevan autoilijan tyhjällä tiellä yöaikaan. Olisi halunnut ajaa perseeseen liimautuneena.
Näin juuri teenkin. Ohitusmerkkiä en anna (enää) koskaan, koska eivät kuitenkaan lähde välittömästi ohi. Nuorempana ja tuittupäisempänä nostin ajonopeutta kunnes kärpänen oli viisaampi ja jätti välin, nykyään sitä on lällyttynyt ja rauhallinen.
 
Eikun hidastusta ja menee ohi. Tosin olenhan siitäkin tänne kirjoittanut episodin kun tuittupää tekee ohittaessa savushown kun joutui ohittamaan hidastelevan autoilijan tyhjällä tiellä yöaikaan. Olisi halunnut ajaa perseeseen liimautuneena.

On se kumma miten paljon täällä on pakokaasun haistelijoita. Lienee hapenpuute myös ongelma.
 
Mistä tuon idean sait? Riittää että laittaa vähän ennen erkanemiskaistan alkua. Tuo on niitä ennakoitavia asioita joiden mukaan ajellaan.
Ei riitä. Vantaa, Vihdintietä etelään heti kun kehä 3 on ylitetty. Koeta siinä kääntyä vasemmalle Varistoon kun edellä ajaa se €&#&++ nutaaja 3-10 km/h odotellessaan että valo vaihtuu vihreäksi suoraan ajajille. Köröttely alkaa usein heti edellisten valojen jälkeen ja ohi ei pääse, erkanemiskaistalle on matkaa. Jos ja kun se liruttelija menee tarpeeksi hitaasti niin itse et ehdi aikaikkunassa tarpeeksi ajoissa sensorin kohdalle jolloin pitää odottaa seuraavaa sykliä. Bonuksena tässä on se että myös suoraan meneville ohjaus on antureilla eli jollei risteyksessä ole ketään niin se köröttelijä joutuu itsekin pysähtymään odottamaan vihreitä sillä valo pysyy punaisena jos kukaan ei ole aikaikkunan sisällä sensorin kohdalla. Ja eihän siinä ole kun se valuttelija haluaa säästää polttoainetta sen kolibrin siemensyöksyn verran taikka nykyään akkua yhden 0,2 W ledin vilauksen verran. Ja tuo kohta on semmoinen että ihan sama miten yrität saada edellä menevää ymmärtämään että vauhtia kannattaisi lisätä niin se ei vaan mene jakeluun. Aivan sama kauanko se vilkku on päällä, ajatko kaistan mitä laitaa ja vilkutteletko valoja tai paineletko tööttiä. Ei ne katso peilejä eivätkä seuraa mitään muuta kuin sitä punaisena kiiluvaa valoa kaukana edessä. Ja sitten saattaa tosiaan käydä niin että liruttelija lirauttaa omiin muroihinsa vasemmalle kääntyvän murojen lisäksi kun ei ole ajoissa anturin yli. Tai jos siellä on jo joku (edellinen liruttelija joka missasi onnensa edellisellä kierroksella tai sen takana ajanut joka ei enää ehtinytkään) ja vihreä yllättää niin eipä ehdi itsekään niihin vihreisiin kun liikennevalot ovat niin fiksut että tietävät että vain yksi auto odottaa vihreitä. Homma muuttuu hiukan jos siellä valoissa on oikealla kaistalla myös porukkaa. Sillekin kaistalle usein eksyy kyllä joku töhö, joka blokkaa puolestaan kehä 3 itään yrittäjiä.
 
Ahdasmieliset kuljettajat, jotka tulevat raivoamaan ammattikuljettajille ja haittaamaan heidän työtään. Näinpä tänään siis episodin siitä kun joku auto oli hyytynyt parkkipaikalle ja hinausauto tuli sitä hakemaan. Eihän se hinuri kauaa ehtinyt töitä tehdä, kun joku sankari tulee huutaen raivoamaan, että hänen pitää päästä per heti lähtemään, eikä ole varaa odottaa sekuntiakaan. Ihan vaan kruunatakseen koko pelleilyn, kyllä se hänen autonsa olisi siitä ohi taipunut ja menipä hinurikuski sen hänelle siitä ajamaan pois ruudusta. Itse olisin varmaan jättänyt sankarin oman onnensa nojaan.

Vastaavaa pelleilyä näkee myös jäteautojen ja talvella lumiaurojen kanssa. Joku tulee avautumaan ties mistä syystä ja aina ollaan tiellä, vaikka ei oltaisi edes ajoväylällä.
 
:hmm: Pesin kahdesti takana tulevan naiskuskin tuulilasin. Edessä pitkiä suoria, joilla ohitus helppoa. Ei osaa. Edessä kauempana possujono, eivät osaa ohittaa vaikka roikkuvat toisen perässä ja näiden hölmöjen pakokaasun haistelikoiden takia koko liikenne veti hitaammin. Onnea vaan.

Itseni ei tarvinnut kuitenkaan ohittaa ketään.

Minusta rouvat on ihan yhtähuonoja kuskeina kuin herratkin. :devilish:
 
Monille sarjahermostujalle voisi ollakin hyvää vähän miettiä asiaa syvemmin ja ottaa pieni "Zen" -fiilistely ajamiseen. Aika hyvinhän täällä asiat rullaa.
Tuo zen toteutuu minulle joka kerta kun ajan moottoripyörällä. Silloin ei oikeastaan mikään liikenteessä harmita (paitsi ehkä se sokea kännykkää näpräävä joka vaihtaa kaistaa päälleni tai se joka tulee kolmion takaa eteeni edes hidastamatta vaikka ajaisinkin päätietä ihmisiksi). Ei haittaa perässäroikkujat (niistä pääsee usein pienellä ranneliikkeellä eroon), ei ohittelijat (niitä ei tosin kovin paljon ole Hayabusalla ajaessa), ei ruuhkat jossa mennään sallituissa raameissa kaistojen välistä jos liikenne seisoo (tiedän että jotakin autoilijaa se harmittaa, mutta se on voi voi [1] ). Ja kun ajelen hitaalla kustomillani (huiput ehkä n. 135kmh) niin sekin on pelkkää fiilistelyä jossa kaikki maailman harmit ja mahdollinen liikenneahdistus häviää.

[1] Kerran splittasin kaistojen välistä kehä-1:llä Leppävaarasta Otaniemen valoihin asti kun liikenne seisoi täysin. Ajelin poliisimoottoripyörän perässä samaa tahtia. Valoissa sitten prätkäpoliisi avasi kypärän ja sanoi minulle että "sehän meni meiltä hyvin" ja näytti peukkua. Ja tiedän tosiaan mainiosti että joitakin autoilijoita se kaistojen välistä ajaminen harmittaa suuresti. En aina ymmärrä miksi, koska se etenevä prätkä on yksi ajoneuvo vähemmän sitä ruuhkaa aikaansaamassa. Tietenkin jos joku vetää miljoonaa liikkuvien autojen välistä niin tilanne on hieman eri, itse vedän aika hitaasti ja vain seisovassa jonossa.
 
Kaistojen välissä ajavat moottoristit ovat ihan normaali-ilmiö ja esim. jossain Pariisin kehäteillä hyvää ajamista autoilijalta on pysyä kaistan toisessa laidassa näin mahdollistaen motoristien liikkuminen kun ruuhka pahenee ja nopeus hidastuu. Toimii näin Suomen mittakaavassa myös esim. pyöräilijöille kaupunkiolosuhteissa.
 
Tuo zen toteutuu minulle joka kerta kun ajan moottoripyörällä. Silloin ei oikeastaan mikään liikenteessä harmita (paitsi ehkä se sokea kännykkää näpräävä joka vaihtaa kaistaa päälleni tai se joka tulee kolmion takaa eteeni edes hidastamatta vaikka ajaisinkin päätietä ihmisiksi). Ei haittaa perässäroikkujat (niistä pääsee usein pienellä ranneliikkeellä eroon), ei ohittelijat (niitä ei tosin kovin paljon ole Hayabusalla ajaessa), ei ruuhkat jossa mennään sallituissa raameissa kaistojen välistä jos liikenne seisoo (tiedän että jotakin autoilijaa se harmittaa, mutta se on voi voi [1] ). Ja kun ajelen hitaalla kustomillani (huiput ehkä n. 135kmh) niin sekin on pelkkää fiilistelyä jossa kaikki maailman harmit ja mahdollinen liikenneahdistus häviää.

[1] Kerran splittasin kaistojen välistä kehä-1:llä Leppävaarasta Otaniemen valoihin asti kun liikenne seisoi täysin. Ajelin poliisimoottoripyörän perässä samaa tahtia. Valoissa sitten prätkäpoliisi avasi kypärän ja sanoi minulle että "sehän meni meiltä hyvin" ja näytti peukkua. Ja tiedän tosiaan mainiosti että joitakin autoilijoita se kaistojen välistä ajaminen harmittaa suuresti. En aina ymmärrä miksi, koska se etenevä prätkä on yksi ajoneuvo vähemmän sitä ruuhkaa aikaansaamassa. Tietenkin jos joku vetää miljoonaa liikkuvien autojen välistä niin tilanne on hieman eri, itse vedän aika hitaasti ja vain seisovassa jonossa.
Itse yritän ruuhkassa juuri kesäisin vetää niin sivuun kuin mahdollista jotta prätkät pääsisivät splittaamaan siitä. Aina silloin tällöin näkee sitten loistavia torppausyrityksiä, joissa kanssa-autoilijat yrittävät hivuttaa itseään keskiviivan tuntumaan ettei varmasti kukaan tule siitä välistä hemmetti.
 
Tuo zen toteutuu minulle joka kerta kun ajan moottoripyörällä. Silloin ei oikeastaan mikään liikenteessä harmita (paitsi ehkä se sokea kännykkää näpräävä joka vaihtaa kaistaa päälleni tai se joka tulee kolmion takaa eteeni edes hidastamatta vaikka ajaisinkin päätietä ihmisiksi). Ei haittaa perässäroikkujat (niistä pääsee usein pienellä ranneliikkeellä eroon), ei ohittelijat (niitä ei tosin kovin paljon ole Hayabusalla ajaessa), ei ruuhkat jossa mennään sallituissa raameissa kaistojen välistä jos liikenne seisoo (tiedän että jotakin autoilijaa se harmittaa, mutta se on voi voi [1] ). Ja kun ajelen hitaalla kustomillani (huiput ehkä n. 135kmh) niin sekin on pelkkää fiilistelyä jossa kaikki maailman harmit ja mahdollinen liikenneahdistus häviää.

[1] Kerran splittasin kaistojen välistä kehä-1:llä Leppävaarasta Otaniemen valoihin asti kun liikenne seisoi täysin. Ajelin poliisimoottoripyörän perässä samaa tahtia. Valoissa sitten prätkäpoliisi avasi kypärän ja sanoi minulle että "sehän meni meiltä hyvin" ja näytti peukkua. Ja tiedän tosiaan mainiosti että joitakin autoilijoita se kaistojen välistä ajaminen harmittaa suuresti. En aina ymmärrä miksi, koska se etenevä prätkä on yksi ajoneuvo vähemmän sitä ruuhkaa aikaansaamassa. Tietenkin jos joku vetää miljoonaa liikkuvien autojen välistä niin tilanne on hieman eri, itse vedän aika hitaasti ja vain seisovassa jonossa.
Ei kyllä itseäni haittaa yhtään motoristien splittailut eikä edes se että maantiellä tai motarilla vedetään vähän reippaampaa ylinopeutta tai muuta kunhan se tehdään hyvillä marginaaleila.

Mutta sitä en ymmärrä miksi jotkut tekee tätä myös taajamissa. Viimeksi viime viikolla joku motoristi roikkui aivan perseessä kun ajoin 40 alueella 43 ja ohihan se tuli sitten heti kun oli paikka. Ei näin.
 
Mutta sitä en ymmärrä miksi jotkut tekee tätä myös taajamissa. Viimeksi viime viikolla joku motoristi roikkui aivan perseessä kun ajoin 40 alueella 43 ja ohihan se tuli sitten heti kun oli paikka. Ei näin.
Tällaiseen autoilijan olen nyt parina aamuna kohdannut. Ajelen siis vähän ennen 6 aamulla pienen keskustan läpi töihin, ja tää maanteiden ritari on ilmeisesti myöhässä tai muuten vain v*tuttaa autoilu ja haluaa nopeasti perille. Taustapeilistä ei näy edes keulamerkki kun niin lähellä ajaa, tämä ei kyllä itselle aiheuta mitään toimenpiteitä, vaan ajan samoin kuten aina. Ja pitää vielä mainita että en köröttele, vaan ajan reippaasti n. 45km/h keskustan läpi (40 rajoitus). Tää on aina paikan tullen tehnyt ohituksen ja jatkaa matkaansa vähintään 60 vauhtia määränpäähänsä, joka huvittavasti taitaa olla n. parin kilsan päässä, missä ohitus tapahtuu. Tää toiminta alkuun ihmetytti, nykyään lähinnä naurattaa.
 
Toisia tosiaan huvittaa taajamissa kaahaus. Etuoikeutettu olo varmaan tulee kun saa itse ajaa ylinopeutta ja muut joutuvat matelemaan.
Eihän tästä ole kuin vuosi aikaa kun näin yliajon suojatiellä taajamassa. Hienot xenon valot ja paljon vauhtia, mummo tai pappa keilattiin ja matka jatkui iloisesti kaahaten.
 
Toisia tosiaan huvittaa taajamissa kaahaus. Etuoikeutettu olo varmaan tulee kun saa itse ajaa ylinopeutta ja muut joutuvat matelemaan.
Eihän tästä ole kuin vuosi aikaa kun näin yliajon suojatiellä taajamassa. Hienot xenon valot ja paljon vauhtia, mummo tai pappa keilattiin ja matka jatkui iloisesti kaahaten.

Mun naapurustossa asuu kovatuloinen inssi, joka ajaa taajamissa jopa 80km/h , huutaa ja kiroilee jos joutuu hidastamaan jonkun taviksen takia. Rouvakin ajaa ihan reippaasti kaasua pumpaten. Naapurit joutuvat olemaan tarkkana koska kaahaavat keskellä tietä.

Tuohan se tosiaan etuoikeutetun olon olla etuoikeutettu. Eli vahvistaa stereotypiat.
 
Joo, osalle ihmistä toisten häiritseminen on "oikeus" ja jos ei saa muita häiritä ja haitata, se on : "mitää ei saa enää tehdä!" ;-) Ei ole ihan yksi ei kaksi tolloa, jotka muokkaavat esim. pakoputkistoa, jotta "minun autoni häiritsisi mahdollisimman monia!" -niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin...mutta moni mukin asia ihmisssä on tasoa johon eläin ei pysty.
 
Toisia tosiaan huvittaa taajamissa kaahaus. Etuoikeutettu olo varmaan tulee kun saa itse ajaa ylinopeutta ja muut joutuvat matelemaan.
Eihän tästä ole kuin vuosi aikaa kun näin yliajon suojatiellä taajamassa. Hienot xenon valot ja paljon vauhtia, mummo tai pappa keilattiin ja matka jatkui iloisesti kaahaten.
Mun naapurustossa asuu kovatuloinen inssi, joka ajaa taajamissa jopa 80km/h , huutaa ja kiroilee jos joutuu hidastamaan jonkun taviksen takia. Rouvakin ajaa ihan reippaasti kaasua pumpaten. Naapurit joutuvat olemaan tarkkana koska kaahaavat keskellä tietä.

Tuohan se tosiaan etuoikeutetun olon olla etuoikeutettu. Eli vahvistaa stereotypiat.
Monella voi olla vaihtelevasti "etuoikeutettua" asemaa riippumatta tästä, mutta nämä ovat etupäässä mielipuolia. Ei siinä niinkään ole kysymys koulutuksesta tai tulotasosta, vaan nämä ovat hulluja. Mainittakoon että kun olen nähnyt tai kuullut muutaman kerran ääliön törmäävän toiseen tienkäyttäjään tai muuhun esteeseen ja jatkavan tylysti matkaansa, nämä olivat ns. narkkariautoja. Anekdoottitiedon arvo on kovin olematon. Autokolarin ääni on kyllä jollakin sairaalla tavalla tyydyttävä. Ehkä nämä perslävet tavoittelivat sitä. :hmm:
 
Ja tiedän tosiaan mainiosti että joitakin autoilijoita se kaistojen välistä ajaminen harmittaa suuresti. En aina ymmärrä miksi, koska se etenevä prätkä on yksi ajoneuvo vähemmän sitä ruuhkaa aikaansaamassa. Tietenkin jos joku vetää miljoonaa liikkuvien autojen välistä niin tilanne on hieman eri, itse vedän aika hitaasti ja vain seisovassa jonossa.
Mikä siinä oikein on, että ei voi ajaa siinä jonossa niin kuin kuuluu? Ei mikään ihmekään että monia kismittää siellä jonon välissä pujottelevat prätkähiiret, onhan tuo splittailu nyt aivan idioottimaista touhua. Luulisi, että sitä vapaata baanaa kuitenkin riittää ja mopolla pääsee kyllä ohi sitten kun tilaa oikeasti on.
 
Mikä siinä oikein on, että ei voi ajaa siinä jonossa niin kuin kuuluu? Ei mikään ihmekään että monia kismittää siellä jonon välissä pujottelevat prätkähiiret, onhan tuo splittailu nyt aivan idioottimaista touhua. Luulisi, että sitä vapaata baanaa kuitenkin riittää ja mopolla pääsee kyllä ohi sitten kun tilaa oikeasti on.
Miksi ihmeessä siinä jonossa tarvitsee ehdoin tahdoin jonotella? Polkupyörät samaan jonoon, miksei kävelijätkin?

Mulla ei ole pärrää ja en usko, että hommaankaan, mutta en ymmärrä yhtään mitä se minulta autoilijana on pois, jos joku pääsee etenemään ruuhkassa. Ei nuo samat splittailijat ole edessä missään muuallakaan ja jos perusautokansa viitsisi opetella ajoa edes sen murto-osan mitä suurin osa noista kaksipyöräisistä niin nykyisillä liikennemäärillä tuskin olisi juuri milloinkaan ruuhkia. Saati jos yhden hengen siirtymät menisi pääosin pyörillä.

Ärsyttää liikenteessä prätkien vihaajat, ärsyttää kyllä myös äänekkäät kulkuneuvot.
 
Mun naapurustossa asuu kovatuloinen inssi, joka ajaa taajamissa jopa 80km/h , huutaa ja kiroilee jos joutuu hidastamaan jonkun taviksen takia. Rouvakin ajaa ihan reippaasti kaasua pumpaten. Naapurit joutuvat olemaan tarkkana koska kaahaavat keskellä tietä.
Tuolla koulutuksella luulisi olevan jotain tajua, no toivottavasti tuolla asenteella ei ole suunnittelu hommissa, vaan no en tiedä.
Mikä siinä oikein on, että ei voi ajaa siinä jonossa niin kuin kuuluu? Ei mikään ihmekään että monia kismittää siellä jonon välissä pujottelevat prätkähiiret, onhan tuo splittailu nyt aivan idioottimaista touhua. Luulisi, että sitä vapaata baanaa kuitenkin riittää ja mopolla pääsee kyllä ohi sitten kun tilaa oikeasti on.
Pääsee muita nopeammin, etuilla.

Joissain tilanteissa etuilu ei ole muilta pois, mutta joissain tilanteissa ihan puhdasta etuilua jonossa.
 
Mikä siinä oikein on, että ei voi ajaa siinä jonossa niin kuin kuuluu? Ei mikään ihmekään että monia kismittää siellä jonon välissä pujottelevat prätkähiiret, onhan tuo splittailu nyt aivan idioottimaista touhua. Luulisi, että sitä vapaata baanaa kuitenkin riittää ja mopolla pääsee kyllä ohi sitten kun tilaa oikeasti on.
a) siksi että se ei lähtökohtaisesti aina edes ole laitonta
b) siksi että siinä paikallaan seisovaan jonoon jääminen lisää tilaa viemässä ei ole mitään järkeä motoristin näkökulmasta
c) nykyajan teeman mukaisesti; "koska mä voin" (ja se taitaa tässä eniten harmittaa)

Suuressa maailmassa tuo toimii ihan oikeasti. Olen ajanut prätkällä Pariisin kehätietä iltaviiden ruuhkassa matkalla Madridista Biarritzin kautta Nurburgringille. Seisoisin varmaan samassa ruuhkassa vieläkin jos en minä ja 9 miljoonaa muuta motoristia oltaisi splitattu, paikalliset poliisit mukaanlukien. Tilaa annettiin ja päästettiin etenemään. Ruotsissa moottoripyörä saa usein käyttää myös bussikaistaa, ja italiassa poliisi jopa näytti että lähde menemään siitä kun paikalliseen ruuhkaan jouduin Milanon liepeillä.

Itse tosiaan en liikkuvasta ruuhkasta vedä kaistojen välistä, mutta jos liikenne on aivan seis niin minähän ajan:cool:.
Tästä jonkun randomin esimerkkiä e.m. Pariisista miten tuo toimii sivistyneessä maailmassa:

 
Toisaalta nämä ennakoivan ajon sankarit aiheuttavat hitailla kiihdytyksillään sitä, että vihreillä valoilla pääsee 5 autoa läpi, kun taas normaalilla kiihdyttämisellä läpi menisi 10 autoa.

Höpöhöpö, täysin päin vastoin.

Niistä valoista pääsee nopeammin läpi kun se jono on jo valmiiksi liikkeessä verrattuna siihen, että pitäisi lähteä paikaltaan liikkeelle.

Olen todella usein ohittanut autoja valoissa nelikaistaisella kadulla likennevaloissa sillä strategialla, että kun toisella kaistalla on auto paikallaan odottamassa valoja, itse lähestyn valoja hitaasti ja sillä sekunnilla, kun näen että valot ovat vaihtumassa vihreiksi, painan kaasua ja pari sekuntia myöhemmin valojen kohdalla valojen oikeasti vaihtuessa vihreiksi itsellä on jo > 20km/h vauhtia kun viereisellä kaistalla paikaltaan lähtevä arpoo vielä vaihdelaatikkonsa kanssa paikallaan.

Ja käytännössä tässä tilanteessa ne takanani kanssani samaa vauhtia ajavat autot pääsevät myös liikennevaloista selvästi nopeammin läpi kuin sen paikallaan odottavan auton takana istuvat autot, koska ne taas voivat lähteä liikkeelle vasta se jälkeen, kun se ensimmäinen auto on lähtenyt liikkeelle

Nyt on hyvä muistaa, että jos jotain ihmistä ei kiinnosta tehdä asiaa X, niin se ei tarkoita että hän ei osaisi tehdä asiaa X. Itseäni ennakoiva ajo vituttaa, koska minua ei kiinnosta ennakoida tyhjänpäiväisiä asioita.

Tämä ei ole mikään "tyhjänpäiväinen" asia, vaan ennakoiva ajo tarkoittaa sekä
1) liikenteen parempaa sujuvuutta kaikille, säästää hermoja
2) pienempää polttoaineen kulutusta (hyväksi sekä ympäristölle että putinin sotakassan pienuudelle)
3) sen auton vähempää kulumista.
4) parempaa turvallisuutta liikenteessä

Se, että ei halua ajaa ennakoivasti on vaan typeryyttä ja kusipäisyyttä.

Tykkään kiihdyttää liikennevaloista lähtiessä 50 km/h nopeuteen kahdessa sekunnissa ihan vain siksi että siitä tulee itselle hyvä fiilis.

Onhan se joo kivaa. Mutta aikuisen ihmisen pitäisi ymmärtää, että kaikkia asioita elämässä ei aina pidä tehdä sen mukaan, mistä tulee hyvä fiilis, vaan järjenkäyttö toiminnanohjauksessa olisi suotavaa.

Itsekin usein teen liikennevaloista hyvin ripeitä kiihdytyksiä, mutta vain kun siellä edessä ei ole näkyvissä mitään mikä aiheuttaa jarrutuksen.

Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin madella autolla liikenteessä.

Se, että seisoo kokonaan paikallaan on vielä ärsyttävämpää.

Ja ennakoimaton ajotapa johtaa siihen, että muut joutuvat sinun takiasi seisomaan enemmän paikallaan.
 
Viimeksi muokattu:
a) siksi että se ei lähtökohtaisesti aina edes ole laitonta
b) siksi että siinä paikallaan seisovaan jonoon jääminen lisää tilaa viemässä ei ole mitään järkeä motoristin näkökulmasta
c) nykyajan teeman mukaisesti; "koska mä voin" (ja se taitaa tässä eniten harmittaa)

Suuressa maailmassa tuo toimii ihan oikeasti. Olen ajanut prätkällä Pariisin kehätietä iltaviiden ruuhkassa matkalla Madridista Biarritzin kautta Nurburgringille. Seisoisin varmaan samassa ruuhkassa vieläkin jos en minä ja 9 miljoonaa muuta motoristia oltaisi splitattu, paikalliset poliisit mukaanlukien. Tilaa annettiin ja päästettiin etenemään. Ruotsissa moottoripyörä saa usein käyttää myös bussikaistaa, ja italiassa poliisi jopa näytti että lähde menemään siitä kun paikalliseen ruuhkaan jouduin Milanon liepeillä.

Itse tosiaan en liikkuvasta ruuhkasta vedä kaistojen välistä, mutta jos liikenne on aivan seis niin minähän ajan:cool:.
Tästä jonkun randomin esimerkkiä e.m. Pariisista miten tuo toimii sivistyneessä maailmassa:


Näyttää videolta, tosin mahdoton sanoa varmaksi, että kaistan leveys olisi vielä merkittävästi kapeampi kuin vaikka kehä ykkönen.
 
Näyttää videolta, tosin mahdoton sanoa varmaksi, että kaistan leveys olisi vielä merkittävästi kapeampi kuin vaikka kehä ykkönen.
Siitä on jokunen vuosi kun siellä ajelin, joten muistikuva ei enää ihan niin tarkka. Mutta en muista että olisi ollut merkittävästi kehä-1:stä kapeampi. Kaikkien luottama ChatGPT arpoi tällaisia kun kysyin:
kaistat.jpg

Ja siellä, kuten muissakin euroopan suurkaupungeissa (johon en välttämättä lue Helsinkiä) jossa olen ajellut tuo splittaaminen on aina toiminut, joten tosiaan miksei täälläkin? Syyksi ei ihan riitä että ärsyttää ja harmittaa :). Saksassa pitää tosin tietää että jos autobaanalla tulee stau onnettomuuden takia, niin pitää muodostaa n.s. rettungsgasse, eli pelastustie jotta hälytysajoneuvot pääsevät perille. Sellaiseen väylään prätkällä ei sitten ole mitään menemistä.
 
Splittaajat vituttavat sen takia että osa ei vain tajua miten tehdä se oikein. Vedetään tajutonta vauhtia peilejä hipoen tai milloin splittaavat milloin eivät ja tuloksena ettet pysty arvioimaan mitä tapahtuu. Vähän kuin pyöräilijät jotka ajavat puolet ajasta kuin jalankulkijat ja puolet kuten autot ja tuloksena ihan hulluja tilanteita ja pyöräilijä kokee olevansa aina uhri jos jotain tapahtuu. Itsellä meinasi yksi kaveri potkaista autoa kun tulin hänen "tielleen" kun vedin oikealla kaistalla autoa kaistan vasempaaan sivuun, kun yritin nähdä mikä piru siellä edessä tökkii enkä tajunnut että siellä tullaan rullaavan liikenteen välissä aika paljon kovempaa kuin muu liikenne.
 
Autossa voi olla yhden polkimen moodi käytössä. Siinä kun jalkaa polkimella keventää, osittain tai kokonaan, voi jarruvalot syttyä, jos hidastuvuus on riittävä.
 
a) siksi että se ei lähtökohtaisesti aina edes ole laitonta
Tätähän ne mopoilijat aina satuilee, fakta on kuitenkin se, että se on suomessa 100% kaikissa tilanteissa laitonta.

b) siksi että siinä paikallaan seisovaan jonoon jääminen lisää tilaa viemässä ei ole mitään järkeä motoristin näkökulmasta
Kertoo kaiken siitä motoristin järjen määrästä.

Suuressa maailmassa tuo toimii ihan oikeasti.
Monessa muussa maassa moni muukin laki ja asia on eri tavalla. Jossakin ei ole nopeusrajoituksia ja jossakin saa punaisilla valoilla kääntyä oikealle jne. Jossain ei kaupat ole auki sunnuntaisin ja jossakin saa bisseä ostaa 16v. Asuinpaikka sopii valita sen mukaan, minkä maan tavat ja normit tuntuu sellaisilta, että niiden mukaan voi elää.

Itse tosiaan en liikkuvasta ruuhkasta vedä kaistojen välistä, mutta jos liikenne on aivan seis niin minähän ajan
Tätäkin ne splittaajat usein väittää, "vain paikallaan olevassa jonossa ohitan keskeltä". Totuus on kuitenkin se, että oman kokemukseni mukaan about kaikki splittaukset tapahtuvat vauhdissa autojen liikkuessa. Joko splittaajilla ei ole mitään käsitystä autojen vauhdista suuren nopeuseron takia, tai asia yriteään tahallaan valkopestä paremmaksi.

Miksi ihmeessä siinä jonossa tarvitsee ehdoin tahdoin jonotella? Polkupyörät samaan jonoon, miksei kävelijätkin?
Koska kaikki muutkin jonottaa ja on määrätty, että sen prätkän paikka on siinä kaistalla, ei pientareella kuten polkupyörällä tai kävelijällä.
Miksi snägärillä pitää jonottaa, tai baaritiskillä, tai kaupan kassalla tai Linnanmäellä?

jos perusautokansa viitsisi opetella ajoa edes sen murto-osan mitä suurin osa noista kaksipyöräisistä niin nykyisillä liikennemäärillä tuskin olisi juuri milloinkaan ruuhkia.
Suurin osa autoilijoista ajaa ympäri vuoden, suurin osa prätkäilijöistä harjoittelee vain kesäisin. Tyypillisesti vanhemmat kokemattomat ostavat pyörän 50v nurkilla ja ajavat suurinpiirtein inhimillisesti, vaikka ovatkin kokemattomia. Ne kaistasplittaajat on usein nuoria jannuja, kokemuksesta ei paljon voi puhua, vaikka on siellä niitä myöhäistä nuoruuttaan eläviä vanhempiakin joukossa.


Ei nuo samat splittailijat ole edessä missään muuallakaan
Tämäkin vähän riippuu. Yleensä pitää paikkansa, mutta ei ole ollenkaan tavatonta sekään, että siitä hitaasta jonosta on pakko vauhdissa splita siihen keulille, mutta sitten niistä liikennevaloista se pyörä ei oikein irtoakaan viivalta ja sittenkin se vauhti jää sellaiseksi, että muut saa körötellä takana, kunnes taas seuraavassa hidastuksessa otetaan sama uusiksi.

Splittaajat vituttavat sen takia että osa ei vain tajua miten tehdä se oikein. Vedetään tajutonta vauhtia peilejä hipoen tai milloin splittaavat milloin eivät ja tuloksena ettet pysty arvioimaan mitä tapahtuu. Vähän kuin pyöräilijät jotka ajavat puolet ajasta kuin jalankulkijat ja puolet kuten autot ja tuloksena ihan hulluja tilanteita ja pyöräilijä kokee olevansa aina uhri jos jotain tapahtuu. Itsellä meinasi yksi kaveri potkaista autoa kun tulin hänen "tielleen" kun vedin oikealla kaistalla autoa kaistan vasempaaan sivuun, kun yritin nähdä mikä piru siellä edessä tökkii enkä tajunnut että siellä tullaan rullaavan liikenteen välissä aika paljon kovempaa kuin muu liikenne.
Varsin tyypilliseltä kuulostaa. Jalkaa tai nyrkkiä sieltä näytetään saman tien kun sitä muutenkin lyhythermoista motoristia alkaa kiukuttamaan, kun autoilijat kiusaa eikä päästä etuilemaan.
 
Autossa voi olla yhden polkimen moodi käytössä. Siinä kun jalkaa polkimella keventää, osittain tai kokonaan, voi jarruvalot syttyä, jos hidastuvuus on riittävä.

Tämä lienee jotain eilen keksittyjä sähköautojen ominaisuuksia? Jarruvalojen vilkuttelijat pääosin ajaa Yariksella tai pikku Kialla, tai sitten jollain vanhalla pommilla, joten se totuus kyllä pääosin näihin tilanteisiin löytyy sieltä ratin ja penkin välistä, eikä uuden auton ominaisuuksista.
 
Tuo jarruvalojen vilkuttaja? Noita jarruvalon vilkuttajia näkee aika usein. Siinä varmaan lepuutetaan toista jalkaa koko ajan jarruspedun päällä.

Vaikuttaisi kyllä joltain sähkövialta :) Mutta adaptiiviset vakkarit mitkä jarruttelee, niin joissain autoissa sytyttelee aina jarruvaloja, harvemmin kuitenkaan noin aggressiivisesti.
 
Siitä on jokunen vuosi kun siellä ajelin, joten muistikuva ei enää ihan niin tarkka. Mutta en muista että olisi ollut merkittävästi kehä-1:stä kapeampi. Kaikkien luottama ChatGPT arpoi tällaisia kun kysyin:
kaistat.jpg

Ja siellä, kuten muissakin euroopan suurkaupungeissa (johon en välttämättä lue Helsinkiä) jossa olen ajellut tuo splittaaminen on aina toiminut, joten tosiaan miksei täälläkin? Syyksi ei ihan riitä että ärsyttää ja harmittaa :). Saksassa pitää tosin tietää että jos autobaanalla tulee stau onnettomuuden takia, niin pitää muodostaa n.s. rettungsgasse, eli pelastustie jotta hälytysajoneuvot pääsevät perille. Sellaiseen väylään prätkällä ei sitten ole mitään menemistä.
Menee offtopiciksi noin kaikenkaikkiaan, mutta jännä, olin varma että googlailulla selviää, ei meikälle selvinnyt. Ohjeellinen mitoitusarvo näyttäisi olevan 3,75 m Suomessa, kaksi kaistaa ja siisti ryhmitys niin jäisi 2 metriä tilaa rekkojen väliin, jonka väittäisin ilman tietoa kehällä toteutuvan. Tossa videossa ei näyttäisi olevan juuri prätkälle tilaa. Mutta menee perstuntumalla, lisäksi videolta en osaa arvioida etäisyyksiä luotettavasti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 723
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom