Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Toisia tosiaan huvittaa taajamissa kaahaus. Etuoikeutettu olo varmaan tulee kun saa itse ajaa ylinopeutta ja muut joutuvat matelemaan.
Eihän tästä ole kuin vuosi aikaa kun näin yliajon suojatiellä taajamassa. Hienot xenon valot ja paljon vauhtia, mummo tai pappa keilattiin ja matka jatkui iloisesti kaahaten.

Toisia tosiaan huvittaa taajamissa kaahaus. Etuoikeutettu olo varmaan tulee kun saa itse ajaa ylinopeutta ja muut joutuvat matelemaan.
Eihän tästä ole kuin vuosi aikaa kun näin yliajon suojatiellä taajamassa. Hienot xenon valot ja paljon vauhtia, mummo tai pappa keilattiin ja matka jatkui iloisesti kaahaten.

Mun naapurustossa asuu kovatuloinen inssi, joka ajaa taajamissa jopa 80km/h , huutaa ja kiroilee jos joutuu hidastamaan jonkun taviksen takia. Rouvakin ajaa ihan reippaasti kaasua pumpaten. Naapurit joutuvat olemaan tarkkana koska kaahaavat keskellä tietä.

Tuohan se tosiaan etuoikeutetun olon olla etuoikeutettu. Eli vahvistaa stereotypiat.

Joo, osalle ihmistä toisten häiritseminen on "oikeus" ja jos ei saa muita häiritä ja haitata, se on : "mitää ei saa enää tehdä!" ;-) Ei ole ihan yksi ei kaksi tolloa, jotka muokkaavat esim. pakoputkistoa, jotta "minun autoni häiritsisi mahdollisimman monia!" -niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin...mutta moni mukin asia ihmisssä on tasoa johon eläin ei pysty.

Mun naapurustossa asuu kovatuloinen inssi, joka ajaa taajamissa jopa 80km/h , huutaa ja kiroilee jos joutuu hidastamaan jonkun taviksen takia. Rouvakin ajaa ihan reippaasti kaasua pumpaten. Naapurit joutuvat olemaan tarkkana koska kaahaavat keskellä tietä.

Tuohan se tosiaan etuoikeutetun olon olla etuoikeutettu. Eli vahvistaa stereotypiat.
Monella voi olla vaihtelevasti "etuoikeutettua" asemaa riippumatta tästä, mutta nämä ovat etupäässä mielipuolia. Ei siinä niinkään ole kysymys koulutuksesta tai tulotasosta, vaan nämä ovat hulluja. Mainittakoon että kun olen nähnyt tai kuullut muutaman kerran ääliön törmäävän toiseen tienkäyttäjään tai muuhun esteeseen ja jatkavan tylysti matkaansa, nämä olivat ns. narkkariautoja. Anekdoottitiedon arvo on kovin olematon. Autokolarin ääni on kyllä jollakin sairaalla tavalla tyydyttävä. Ehkä nämä perslävet tavoittelivat sitä. :hmm:

Ja tiedän tosiaan mainiosti että joitakin autoilijoita se kaistojen välistä ajaminen harmittaa suuresti. En aina ymmärrä miksi, koska se etenevä prätkä on yksi ajoneuvo vähemmän sitä ruuhkaa aikaansaamassa. Tietenkin jos joku vetää miljoonaa liikkuvien autojen välistä niin tilanne on hieman eri, itse vedän aika hitaasti ja vain seisovassa jonossa.
Mikä siinä oikein on, että ei voi ajaa siinä jonossa niin kuin kuuluu? Ei mikään ihmekään että monia kismittää siellä jonon välissä pujottelevat prätkähiiret, onhan tuo splittailu nyt aivan idioottimaista touhua. Luulisi, että sitä vapaata baanaa kuitenkin riittää ja mopolla pääsee kyllä ohi sitten kun tilaa oikeasti on.

Mikä siinä oikein on, että ei voi ajaa siinä jonossa niin kuin kuuluu? Ei mikään ihmekään että monia kismittää siellä jonon välissä pujottelevat prätkähiiret, onhan tuo splittailu nyt aivan idioottimaista touhua. Luulisi, että sitä vapaata baanaa kuitenkin riittää ja mopolla pääsee kyllä ohi sitten kun tilaa oikeasti on.
Miksi ihmeessä siinä jonossa tarvitsee ehdoin tahdoin jonotella? Polkupyörät samaan jonoon, miksei kävelijätkin?

Mulla ei ole pärrää ja en usko, että hommaankaan, mutta en ymmärrä yhtään mitä se minulta autoilijana on pois, jos joku pääsee etenemään ruuhkassa. Ei nuo samat splittailijat ole edessä missään muuallakaan ja jos perusautokansa viitsisi opetella ajoa edes sen murto-osan mitä suurin osa noista kaksipyöräisistä niin nykyisillä liikennemäärillä tuskin olisi juuri milloinkaan ruuhkia. Saati jos yhden hengen siirtymät menisi pääosin pyörillä.

Ärsyttää liikenteessä prätkien vihaajat, ärsyttää kyllä myös äänekkäät kulkuneuvot.

Tuolla koulutuksella luulisi olevan jotain tajua, no toivottavasti tuolla asenteella ei ole suunnittelu hommissa, vaan no en tiedä.
Pääsee muita nopeammin, etuilla.

Joissain tilanteissa etuilu ei ole muilta pois, mutta joissain tilanteissa ihan puhdasta etuilua jonossa.

a) siksi että se ei lähtökohtaisesti aina edes ole laitonta
b) siksi että siinä paikallaan seisovaan jonoon jääminen lisää tilaa viemässä ei ole mitään järkeä motoristin näkökulmasta
c) nykyajan teeman mukaisesti; "koska mä voin" (ja se taitaa tässä eniten harmittaa)

Suuressa maailmassa tuo toimii ihan oikeasti. Olen ajanut prätkällä Pariisin kehätietä iltaviiden ruuhkassa matkalla Madridista Biarritzin kautta Nurburgringille. Seisoisin varmaan samassa ruuhkassa vieläkin jos en minä ja 9 miljoonaa muuta motoristia oltaisi splitattu, paikalliset poliisit mukaanlukien. Tilaa annettiin ja päästettiin etenemään. Ruotsissa moottoripyörä saa usein käyttää myös bussikaistaa, ja italiassa poliisi jopa näytti että lähde menemään siitä kun paikalliseen ruuhkaan jouduin Milanon liepeillä.

Itse tosiaan en liikkuvasta ruuhkasta vedä kaistojen välistä, mutta jos liikenne on aivan seis niin minähän ajan:cool:.
Tästä jonkun randomin esimerkkiä e.m. Pariisista miten tuo toimii sivistyneessä maailmassa:

Toisaalta nämä ennakoivan ajon sankarit aiheuttavat hitailla kiihdytyksillään sitä, että vihreillä valoilla pääsee 5 autoa läpi, kun taas normaalilla kiihdyttämisellä läpi menisi 10 autoa.

Höpöhöpö, täysin päin vastoin.

Niistä valoista pääsee nopeammin läpi kun se jono on jo valmiiksi liikkeessä verrattuna siihen, että pitäisi lähteä paikaltaan liikkeelle.

Olen todella usein ohittanut autoja valoissa nelikaistaisella kadulla likennevaloissa sillä strategialla, että kun toisella kaistalla on auto paikallaan odottamassa valoja, itse lähestyn valoja hitaasti ja sillä sekunnilla, kun näen että valot ovat vaihtumassa vihreiksi, painan kaasua ja pari sekuntia myöhemmin valojen kohdalla valojen oikeasti vaihtuessa vihreiksi itsellä on jo > 20km/h vauhtia kun viereisellä kaistalla paikaltaan lähtevä arpoo vielä vaihdelaatikkonsa kanssa paikallaan.

Ja käytännössä tässä tilanteessa ne takanani kanssani samaa vauhtia ajavat autot pääsevät myös liikennevaloista selvästi nopeammin läpi kuin sen paikallaan odottavan auton takana istuvat autot, koska ne taas voivat lähteä liikkeelle vasta se jälkeen, kun se ensimmäinen auto on lähtenyt liikkeelle

Nyt on hyvä muistaa, että jos jotain ihmistä ei kiinnosta tehdä asiaa X, niin se ei tarkoita että hän ei osaisi tehdä asiaa X. Itseäni ennakoiva ajo vituttaa, koska minua ei kiinnosta ennakoida tyhjänpäiväisiä asioita.

Tämä ei ole mikään "tyhjänpäiväinen" asia, vaan ennakoiva ajo tarkoittaa sekä
1) liikenteen parempaa sujuvuutta kaikille, säästää hermoja
2) pienempää polttoaineen kulutusta (hyväksi sekä ympäristölle että putinin sotakassan pienuudelle)
3) sen auton vähempää kulumista.
4) parempaa turvallisuutta liikenteessä

Se, että ei halua ajaa ennakoivasti on vaan typeryyttä ja kusipäisyyttä.

Tykkään kiihdyttää liikennevaloista lähtiessä 50 km/h nopeuteen kahdessa sekunnissa ihan vain siksi että siitä tulee itselle hyvä fiilis.

Onhan se joo kivaa. Mutta aikuisen ihmisen pitäisi ymmärtää, että kaikkia asioita elämässä ei aina pidä tehdä sen mukaan, mistä tulee hyvä fiilis, vaan järjenkäyttö toiminnanohjauksessa olisi suotavaa.

Itsekin usein teen liikennevaloista hyvin ripeitä kiihdytyksiä, mutta vain kun siellä edessä ei ole näkyvissä mitään mikä aiheuttaa jarrutuksen.

Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin madella autolla liikenteessä.

Se, että seisoo kokonaan paikallaan on vielä ärsyttävämpää.

Ja ennakoimaton ajotapa johtaa siihen, että muut joutuvat sinun takiasi seisomaan enemmän paikallaan.

Viimeksi muokattu:
b) siksi että siinä paikallaan seisovaan jonoon jääminen lisää tilaa viemässä ei ole mitään järkeä motoristin näkökulmasta
c) nykyajan teeman mukaisesti; "koska mä voin" (ja se taitaa tässä eniten harmittaa)

Suuressa maailmassa tuo toimii ihan oikeasti. Olen ajanut prätkällä Pariisin kehätietä iltaviiden ruuhkassa matkalla Madridista Biarritzin kautta Nurburgringille. Seisoisin varmaan samassa ruuhkassa vieläkin jos en minä ja 9 miljoonaa muuta motoristia oltaisi splitattu, paikalliset poliisit mukaanlukien. Tilaa annettiin ja päästettiin etenemään. Ruotsissa moottoripyörä saa usein käyttää myös bussikaistaa, ja italiassa poliisi jopa näytti että lähde menemään siitä kun paikalliseen ruuhkaan jouduin Milanon liepeillä.

Itse tosiaan en liikkuvasta ruuhkasta vedä kaistojen välistä, mutta jos liikenne on aivan seis niin minähän ajan:cool:.
Tästä jonkun randomin esimerkkiä e.m. Pariisista miten tuo toimii sivistyneessä maailmassa:

Näyttää videolta, tosin mahdoton sanoa varmaksi, että kaistan leveys olisi vielä merkittävästi kapeampi kuin vaikka kehä ykkönen.

Näyttää videolta, tosin mahdoton sanoa varmaksi, että kaistan leveys olisi vielä merkittävästi kapeampi kuin vaikka kehä ykkönen.
Siitä on jokunen vuosi kun siellä ajelin, joten muistikuva ei enää ihan niin tarkka. Mutta en muista että olisi ollut merkittävästi kehä-1:stä kapeampi. Kaikkien luottama ChatGPT arpoi tällaisia kun kysyin:
kaistat.jpg

Ja siellä, kuten muissakin euroopan suurkaupungeissa (johon en välttämättä lue Helsinkiä) jossa olen ajellut tuo splittaaminen on aina toiminut, joten tosiaan miksei täälläkin? Syyksi ei ihan riitä että ärsyttää ja harmittaa :). Saksassa pitää tosin tietää että jos autobaanalla tulee stau onnettomuuden takia, niin pitää muodostaa n.s. rettungsgasse, eli pelastustie jotta hälytysajoneuvot pääsevät perille. Sellaiseen väylään prätkällä ei sitten ole mitään menemistä.

Splittaajat vituttavat sen takia että osa ei vain tajua miten tehdä se oikein. Vedetään tajutonta vauhtia peilejä hipoen tai milloin splittaavat milloin eivät ja tuloksena ettet pysty arvioimaan mitä tapahtuu. Vähän kuin pyöräilijät jotka ajavat puolet ajasta kuin jalankulkijat ja puolet kuten autot ja tuloksena ihan hulluja tilanteita ja pyöräilijä kokee olevansa aina uhri jos jotain tapahtuu. Itsellä meinasi yksi kaveri potkaista autoa kun tulin hänen "tielleen" kun vedin oikealla kaistalla autoa kaistan vasempaaan sivuun, kun yritin nähdä mikä piru siellä edessä tökkii enkä tajunnut että siellä tullaan rullaavan liikenteen välissä aika paljon kovempaa kuin muu liikenne.

Autossa voi olla yhden polkimen moodi käytössä. Siinä kun jalkaa polkimella keventää, osittain tai kokonaan, voi jarruvalot syttyä, jos hidastuvuus on riittävä.

Tätähän ne mopoilijat aina satuilee, fakta on kuitenkin se, että se on suomessa 100% kaikissa tilanteissa laitonta.

Kertoo kaiken siitä motoristin järjen määrästä.

Suuressa maailmassa tuo toimii ihan oikeasti.
Monessa muussa maassa moni muukin laki ja asia on eri tavalla. Jossakin ei ole nopeusrajoituksia ja jossakin saa punaisilla valoilla kääntyä oikealle jne. Jossain ei kaupat ole auki sunnuntaisin ja jossakin saa bisseä ostaa 16v. Asuinpaikka sopii valita sen mukaan, minkä maan tavat ja normit tuntuu sellaisilta, että niiden mukaan voi elää.

Itse tosiaan en liikkuvasta ruuhkasta vedä kaistojen välistä, mutta jos liikenne on aivan seis niin minähän ajan
Tätäkin ne splittaajat usein väittää, "vain paikallaan olevassa jonossa ohitan keskeltä". Totuus on kuitenkin se, että oman kokemukseni mukaan about kaikki splittaukset tapahtuvat vauhdissa autojen liikkuessa. Joko splittaajilla ei ole mitään käsitystä autojen vauhdista suuren nopeuseron takia, tai asia yriteään tahallaan valkopestä paremmaksi.

Miksi ihmeessä siinä jonossa tarvitsee ehdoin tahdoin jonotella? Polkupyörät samaan jonoon, miksei kävelijätkin?
Koska kaikki muutkin jonottaa ja on määrätty, että sen prätkän paikka on siinä kaistalla, ei pientareella kuten polkupyörällä tai kävelijällä.
Miksi snägärillä pitää jonottaa, tai baaritiskillä, tai kaupan kassalla tai Linnanmäellä?

jos perusautokansa viitsisi opetella ajoa edes sen murto-osan mitä suurin osa noista kaksipyöräisistä niin nykyisillä liikennemäärillä tuskin olisi juuri milloinkaan ruuhkia.
Suurin osa autoilijoista ajaa ympäri vuoden, suurin osa prätkäilijöistä harjoittelee vain kesäisin. Tyypillisesti vanhemmat kokemattomat ostavat pyörän 50v nurkilla ja ajavat suurinpiirtein inhimillisesti, vaikka ovatkin kokemattomia. Ne kaistasplittaajat on usein nuoria jannuja, kokemuksesta ei paljon voi puhua, vaikka on siellä niitä myöhäistä nuoruuttaan eläviä vanhempiakin joukossa.

Ei nuo samat splittailijat ole edessä missään muuallakaan
Tämäkin vähän riippuu. Yleensä pitää paikkansa, mutta ei ole ollenkaan tavatonta sekään, että siitä hitaasta jonosta on pakko vauhdissa splita siihen keulille, mutta sitten niistä liikennevaloista se pyörä ei oikein irtoakaan viivalta ja sittenkin se vauhti jää sellaiseksi, että muut saa körötellä takana, kunnes taas seuraavassa hidastuksessa otetaan sama uusiksi.

Splittaajat vituttavat sen takia että osa ei vain tajua miten tehdä se oikein. Vedetään tajutonta vauhtia peilejä hipoen tai milloin splittaavat milloin eivät ja tuloksena ettet pysty arvioimaan mitä tapahtuu. Vähän kuin pyöräilijät jotka ajavat puolet ajasta kuin jalankulkijat ja puolet kuten autot ja tuloksena ihan hulluja tilanteita ja pyöräilijä kokee olevansa aina uhri jos jotain tapahtuu. Itsellä meinasi yksi kaveri potkaista autoa kun tulin hänen "tielleen" kun vedin oikealla kaistalla autoa kaistan vasempaaan sivuun, kun yritin nähdä mikä piru siellä edessä tökkii enkä tajunnut että siellä tullaan rullaavan liikenteen välissä aika paljon kovempaa kuin muu liikenne.
Varsin tyypilliseltä kuulostaa. Jalkaa tai nyrkkiä sieltä näytetään saman tien kun sitä muutenkin lyhythermoista motoristia alkaa kiukuttamaan, kun autoilijat kiusaa eikä päästä etuilemaan.

Autossa voi olla yhden polkimen moodi käytössä. Siinä kun jalkaa polkimella keventää, osittain tai kokonaan, voi jarruvalot syttyä, jos hidastuvuus on riittävä.

Tämä lienee jotain eilen keksittyjä sähköautojen ominaisuuksia? Jarruvalojen vilkuttelijat pääosin ajaa Yariksella tai pikku Kialla, tai sitten jollain vanhalla pommilla, joten se totuus kyllä pääosin näihin tilanteisiin löytyy sieltä ratin ja penkin välistä, eikä uuden auton ominaisuuksista.

Tuo jarruvalojen vilkuttaja? Noita jarruvalon vilkuttajia näkee aika usein. Siinä varmaan lepuutetaan toista jalkaa koko ajan jarruspedun päällä.

Vaikuttaisi kyllä joltain sähkövialta :) Mutta adaptiiviset vakkarit mitkä jarruttelee, niin joissain autoissa sytyttelee aina jarruvaloja, harvemmin kuitenkaan noin aggressiivisesti.

Siitä on jokunen vuosi kun siellä ajelin, joten muistikuva ei enää ihan niin tarkka. Mutta en muista että olisi ollut merkittävästi kehä-1:stä kapeampi. Kaikkien luottama ChatGPT arpoi tällaisia kun kysyin:
kaistat.jpg

Ja siellä, kuten muissakin euroopan suurkaupungeissa (johon en välttämättä lue Helsinkiä) jossa olen ajellut tuo splittaaminen on aina toiminut, joten tosiaan miksei täälläkin? Syyksi ei ihan riitä että ärsyttää ja harmittaa :). Saksassa pitää tosin tietää että jos autobaanalla tulee stau onnettomuuden takia, niin pitää muodostaa n.s. rettungsgasse, eli pelastustie jotta hälytysajoneuvot pääsevät perille. Sellaiseen väylään prätkällä ei sitten ole mitään menemistä.
Menee offtopiciksi noin kaikenkaikkiaan, mutta jännä, olin varma että googlailulla selviää, ei meikälle selvinnyt. Ohjeellinen mitoitusarvo näyttäisi olevan 3,75 m Suomessa, kaksi kaistaa ja siisti ryhmitys niin jäisi 2 metriä tilaa rekkojen väliin, jonka väittäisin ilman tietoa kehällä toteutuvan. Tossa videossa ei näyttäisi olevan juuri prätkälle tilaa. Mutta menee perstuntumalla, lisäksi videolta en osaa arvioida etäisyyksiä luotettavasti.

Kyllähän Ranskassa mennään välillä peilejä hipoen, mutta omissa kokemuksissa peleihin ei kuitenkaan ole törmäilty (kun taas jossain itäaasiassa saattaa käydä suht useinkin). Itse kehätiellä mahtuu aika hyvin splittaamaan, mutta exitit ovat sen verran betonireunustettuja että siellä mennään pienillä marginaaleilla (ambulanssin väistäminen vaatii sitten jo vähän enemmän säätöä ja joustavuutta säännöistäkin).

Koska kaikki muutkin jonottaa ja on määrätty, että sen prätkän paikka on siinä kaistalla, ei pientareella kuten polkupyörällä tai kävelijällä.
Miksi snägärillä pitää jonottaa, tai baaritiskillä, tai kaupan kassalla tai Linnanmäellä?
Et päästä viikon ostoksien kanssa menevänä jäätelöpuikkoa hakevaa kassalla ohi? Joskus siinä häviää kun sankari jää ostamaan viikon lottoja, ottaa postipaketit sun muut mutta pääsääntöisesti sujuvoittaa ihan kaikkea menoa. Ihan yhtälailla kuin tuo splittaaminenkin.

Onkohan autossa jotain vikaa, vai ajaako joku oikeasti näin?

Tuota kuvaajan edelläolevaa ? aika moni ajaa kontissa kiinni, ajotaidottomuutta. Jarruvalojen vilkkumisesta päätelleen auto vauhti pumppaa, siis hidastuu välillä yli ns kynnysrajan millä jarruvalot syttyy. Kontissajavien vauhti luonollisesti pumppaa herkästi.

Tämä lienee jotain eilen keksittyjä sähköautojen ominaisuuksia? Jarruvalojen vilkuttelijat pääosin ajaa Yariksella tai pikku Kialla, tai sitten jollain vanhalla pommilla, joten se totuus kyllä pääosin näihin tilanteisiin löytyy sieltä ratin ja penkin välistä, eikä uuden auton ominaisuuksista.
Yhdenpolkimen sähkis ajo on lähinnä sähkistenjuttuja, monessa mallissa. Ja toisen kontissa hilaavia sähkiksiä näkyy joilla jarruvalot vilkuu. Samoin ihan polttis/hybridejä joilla kontissa mennessä jarruvalot vilkkuu. Ilman muuta syyllinen on siellä ratin ja penkinvälissä. Se sitten minkämerkin kuskit leimaantuu, kevään aikana silmiin pistänyt Baijerilainen merkki, onko tullut joku päivitys, vai miksi jäänyt silmään, monella muullakkin merkillä jarruvaloautomatiikkaa.

Ne vanhoilla-autoilla ajavat jotka polkee sitä jarrupoljinta vuoroin kaasun kanssa, niin tyypillisesti se jarruvalojen vilkutus on vähän toisensäivyinen.

Viimeksi muokattu:
Et päästä viikon ostoksien kanssa menevänä jäätelöpuikkoa hakevaa kassalla ohi? Joskus siinä häviää kun sankari jää ostamaan viikon lottoja, ottaa postipaketit sun muut mutta pääsääntöisesti sujuvoittaa ihan kaikkea menoa. Ihan yhtälailla kuin tuo splittaaminenkin.
Vähän huono vertaus sulla.

Jos nakkijonossa on kymmenen nakin ostajaa, niin jos joku menee yhdeksän ohi, niin yhdeksän jonottajaa , väistää, hämmentyy ja pakittaa yhden sijan kukin.

Siis yksi voittaa, yhdeksän häviää.

Tilanne on toinen jos jonossa 10 nakin ostajaa, ja perään tulee vessaan meniä joka kohteliaasti pyytäät tilaa, ja ne yhdeksän päästä hänet sujuvasti jonon ohi vessaan, yhdeksälle pieni vaiva, ja vessaan menijälle etu mistä iloisesti kiittää. Kiitoksesta voi tulla yhdeksälle iloa joka ylittää reilusti pienen vaivan. Vessaanmeniä käytöksellä iso merkitys.

Edit:
Kiitoksesta, niin se kannattaa muistaa, se ihan oikeasti auttaa, jos se unohtuu, niin se kostautuu.

Mä annan ihan mielelläni splittaajille tilaa. Niin kuin annan myös mahdollisuuksien mukaan mua nopeammin ajaville. Vaikka ne ei lain mukaan saisi niin tehdä.
Lain mukaan saa mennä ohi samaa kaistaa käyttäen jos tilaa riittää suorittaa ohitus turvallisesti. Vasemmalta puolelta ja kaistaviivaa ylittämättä.

Viimeksi muokattu:
Lain mukaan saa mennä ohi samaa kaistaa käyttäen jos tilaa riittää suorittaa ohitus turvallisesti. Vasemmalta puolelta ja keskiviivaa ylittämättä.
Varmaan se mikä tässä hiertää on "turvallisesti". Ihmisillä on niin eri toleranssit tuohon. Pääsääntöisesti Suomessa on niin lyhyet ja kevyet ruuhkat sekä vähän prätkiä, että prätkähiiret eivät omalla toiminnallaan jonon muodostusta muuta.

Varmaan se mikä tässä hiertää on "turvallisesti". Ihmisillä on niin eri toleranssit tuohon. Pääsääntöisesti Suomessa on niin lyhyet ja kevyet ruuhkat sekä vähän prätkiä, että prätkähiiret eivät omalla toiminnallaan jonon muodostusta muuta.
Sepä se. Yleisesti ottaen kohteliaalla vuorovaikutuksella voi splitata rauhallisin mielin vaikka olisi poliiseja ympärillä.

Itsekin nuoresta asti moottoripyörän omistaneena en koskaan käytä mahdollisuutta ohitella kaistojen välissä. Moottoripyörän väitetään vievän koko kaistan verran tilaa, pidän tästä kiinni enkä survo muita ärsyttäen ahtaisiin rakoihin. Sitä paitsi on mukavaa kun 50-vuotias jäykkäperä tutisee tyhjäkäynnillä, sitä käyttelee ihan ilokseen vailla kiirettä edetä.

Mä annan ihan mielelläni splittaajille tilaa. Niin kuin annan myös mahdollisuuksien mukaan mua nopeammin ajaville. Vaikka ne ei lain mukaan saisi niin tehdä.
Kuten mekin anteeksiannamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. :giggle:
Itsekin nuoresta asti moottoripyörän omistaneena en koskaan käytä mahdollisuutta ohitella kaistojen välissä. Moottoripyörän väitetään vievän koko kaistan verran tilaa, pidän tästä kiinni enkä survo muita ärsyttäen ahtaisiin rakoihin. Sitä paitsi on mukavaa kun 50-vuotias jäykkäperä tutisee tyhjäkäynnillä, sitä käyttelee ihan ilokseen vailla kiirettä edetä.
No jos et omista mittanauhaa niin selkeästi silmilläkin pitäisi huomata moottoripyörän olevan kapeampi. Se autokoulun kuva, jossa moottoripyörä kallistuu molempiin suuntiin yhtäaikaa on ihan pelle kuva. Kukaan ei käänny kahteen suuntaan yhtä aikaa.

Lain mukaan saa mennä ohi samaa kaistaa käyttäen jos tilaa riittää suorittaa ohitus turvallisesti. Vasemmalta puolelta ja kaistaviivaa ylittämättä.
Höpönlöpön, ei siellä noin lue missään. Sitäpaitsi, se splittaaja ohittaakin (myös) oikealta puolelta. Usein käyttää myös oikeaa tai vasenta piennarta. Pääsääntöisesti se splittaus ei tapahdu samaa kaistaa ajaen, vaan keskiviivaa pitkin, joka sekin on vielä ihan erikseen kielletty. "Jatkuva ajaminen ajokaistaviivan päällä on kielletty". Vaikka sitä miten yrittäisi vääntää, tai pykäliä tulkita omaksi edukseen, lailliseksi ei splittaus muutu mitenkään.

No jos et omista mittanauhaa niin selkeästi silmilläkin pitäisi huomata moottoripyörän olevan kapeampi. Se autokoulun kuva, jossa moottoripyörä kallistuu molempiin suuntiin yhtäaikaa on ihan pelle kuva. Kukaan ei käänny kahteen suuntaan yhtä aikaa.
Omistan mittanauhan ja käytän koko kaistaa. Johtuen siitä, ettei teitä pidetä kunnossa ja myös mahdollisissa äkkitilanteissa, jolloin ajolinja vaihtuu sekunnin osissa. Itsellenihän siinä turvallisuutta luon kun en ajele miten sattuu.

Jos nyt kaksipyöräisistä puhutaan niin ärsyttää 1) kaahailijat 2) metelöitsijät 3) "meillä on oikeus täyttää koko parkkipaikka mopo/ruutu-periaatteella!" 4) olen jumala-polkupyöräilijät 5) jalkakäytäväpolkupyöräilijät ry.

Jonon ohi ajavat eivät ärsytä, mutta itse en uskaltaisi, kun joka neljäs suomalainen ääliäö ratin takana katsoo oikeudekseen kiilata vastaantulevien kaistalle ja haluaa aiheuttaa vaaraa, "ihan vaan kostoksi kun ärsytti". ;-)

Höpönlöpön, ei siellä noin lue missään. Sitäpaitsi, se splittaaja ohittaakin (myös) oikealta puolelta. Usein käyttää myös oikeaa tai vasenta piennarta. Pääsääntöisesti se splittaus ei tapahdu samaa kaistaa ajaen, vaan keskiviivaa pitkin, joka sekin on vielä ihan erikseen kielletty. "Jatkuva ajaminen ajokaistaviivan päällä on kielletty". Vaikka sitä miten yrittäisi vääntää, tai pykäliä tulkita omaksi edukseen, lailliseksi ei splittaus muutu mitenkään.
Äläpä puhu jos et tiedä. Oleellista on pysyä omalla kaistallaan ja pitää riittävä väli viereiseen ajoneuvoon. Samoin sinun tulee splitatessa noudattaa muita lakeja, eli varautua myös vasenta kaistaa ajavien kaistanvaihtoon jos sellaisesta on merkkejä. He ovat tällöinkin sinuun nähden väistämisvelvollisia, mutta koska asiasta ei ole ennakkotapausta, todennäköisesti osuessa moottoripyöräilijä joutuu maksumieheksi, sillä splittaaminen ei ole asia jota meidän tieliikennekulttuurissa voidaan nähdä sellaiseksi asiaksi jota tulisi ennakoida kaistaa vaihtaessa.

E: "Suomessa kaistojen välissä ajamista yleensä pidetään kiellettynä, mutta joissakin tilanteissa laki voi sen sallia. Liikenneministeriön edustajan mukaan tieliikennelakia uudistettaessa kaistanjakokysymys oli esillä työryhmän pohdinnoissa. Jo nykyinen laki sallii moottoripyörällä ohittamisen vasemmalta, jos se voi tapahtua vaaraa aiheuttamatta.

Tämä mahdollistaa sen, että liikennevaloissa moottoripyörällä voi ohittaa pysähtyneen ja merkittävästi hidastuneen jonon vasemmalta, kun menee odottamaan valojen vaihtumista risteykseen. Kaistaviivan päällä ei kuitenkaan saa ajaa." [1]

Omistan mittanauhan ja käytän koko kaistaa. Johtuen siitä, ettei teitä pidetä kunnossa ja myös mahdollisissa äkkitilanteissa, jolloin ajolinja vaihtuu sekunnin osissa. Itsellenihän siinä turvallisuutta luon kun en ajele miten sattuu.
Juu no siihenhän on sopeuduttava että liikenteessä kaikilla on omat erityistarpeensa. Hyväksyn sen täysin ja osaltani olen valmis auttamaan sinunkin turvallista etenemistä.

E: "Suomessa kaistojen välissä ajamista yleensä pidetään kiellettynä, mutta joissakin tilanteissa laki voi sen sallia. Liikenneministeriön edustajan mukaan tieliikennelakia uudistettaessa kaistanjakokysymys oli esillä työryhmän pohdinnoissa. Jo nykyinen laki sallii moottoripyörällä ohittamisen vasemmalta, jos se voi tapahtua vaaraa aiheuttamatta.

Tämä mahdollistaa sen, että liikennevaloissa moottoripyörällä voi ohittaa pysähtyneen ja merkittävästi hidastuneen jonon vasemmalta, kun menee odottamaan valojen vaihtumista risteykseen. Kaistaviivan päällä ei kuitenkaan saa ajaa." [1]
Vähän aivokuollutta tekstiä lehdessä. Eihän se ole "kaistojen välissä ajamista", jos pysyy yhdellä samalla kaistalla. Samalla kaistalla vasemmalta ohittaminen on sallittua isommillakin vehkeillä, jos turvallisesti mahtuu.

Splittaaminen on laillista vain jos kaistaviivoja ei ole, mutta ajorata on suuntaansa niin leveä, että siinä on kaistoja.

Vähän aivokuollutta tekstiä lehdessä. Eihän se ole "kaistojen välissä ajamista", jos pysyy yhdellä samalla kaistalla. Samalla kaistalla vasemmalta ohittaminen on sallittua isommillakin vehkeillä, jos turvallisesti mahtuu.

Splittaaminen on laillista vain jos kaistaviivoja ei ole, mutta ajorata on suuntaansa niin leveä, että siinä on kaistoja.
Ehkä tuon olisi joo voinut muotoilla paremmin että "autojen välissä ajamista", mutta olisi sekin aiheuttanut käsityskykyyn rajoittuvia haasteita joidenkin tulkitsijoiden keskuudessa.

Puhutaanko jatkossa "vierekkäisillä ajokaistoilla olevien ajoneuvojen välissä etenemisestä"?

Loppuosaa viestistäsi en ymmärtänyt. Kaistaviivat ovat toki merkittävässä roolissa, mutta mikään ehto niiden puuttuminen ei splittaamiselle ole.

No siis esim leveäkaistateillä saa omaa kaistaa käyttäen ohittaa esim vastaantulevasta liikenteestä huolimatta, niin jollain leveämmällä kaksikaistaisella kehätiellä päästään about samaan tilanteeseen prätkällä jos ajoneuvojono on kaistalla niin että tilaa on ajaa sitä samaa kaistaa.

Todellisuudessa taitaa olla kylläkin liikennesääntöjen vastaista ja itse harrastan moottoripyörällä tota kaistojen välissä ajamista lähinä jos joku tietyö yhdistettynä ruuhka-aikaan aiheuttaa sellasen ryömintävauhtia etenevän parijonon. Toki silloinkin oma liikenopeus on n. 20-30km/h jos autot ryömii 5-10 kilsaa tunnissa. Siinä yleensä sellasella kilsan jonotuksella säästää järkevästi aikaa.

Näen tollasen jonon ohittelun kaistojen välissä ihan normaaliin moraalikäsitykseen mahtuvana, jos se tapahtuu inhimillisillä nopeuksilla niin ettei "hups en huomannut" - tilanteissakaan tule peltivauriota ja mustelmaa pahempaa jälkeä. Sellaset selviää rahalla, enkä halua ketään saattaa tilanteeseen omalla hölmöilyllä että pahimmillaan otan itseltä nirrin veke ja joku on osallisena vaikka olisikin syytön.

Tätä ei kaikki hyvällä katso, mutta sen kanssa voin elää.

Äläpä puhu jos et tiedä.
Otetaan nyt tyypillinen esimerkki, kehä 3. Siinä ei edes missään poikkeustapauksessa ole kahden autojonon välistä keskeltä, tai pientareiden kautta prätkällä ajaminen sallittua.
Jossain (suomessa melko harvinaisella) leveäkaistatiellä sillä prätkällä voi kyllä ohittaa henkilöauton pysyen silti samalla kaistalla.

Jos laissa ei ole joku asia nimenomaisesti kielletty, ei se tarkoita sitä, että se olisi sallittua.

Näen tollasen jonon ohittelun kaistojen välissä ihan normaaliin moraalikäsitykseen mahtuvana, jos se tapahtuu inhimillisillä nopeuksilla niin ettei "hups en huomannut" - tilanteissakaan tule peltivauriota ja mustelmaa pahempaa jälkeä. Sellaset selviää rahalla, enkä halua ketään saattaa tilanteeseen omalla hölmöilyllä että pahimmillaan otan itseltä nirrin veke ja joku on osallisena vaikka olisikin syytön.

Tätä ei kaikki hyvällä katso, mutta sen kanssa voin elää.

Prätkällä ei voi vauhdissa törmätä autoon niin, että ei tule peltivaurioita tai naarmuja. Muutenkin aika jännä mielipide tyypiltä, joka sanoo (toisessa topicissa) ajavansa fillarilla autokaistan keskellä, jotta ei autot pääse turvallisuussyistä ohittamaan ja tien reunaan pitää olla metrin turvaväli.

Ehkä tuon olisi joo voinut muotoilla paremmin että "autojen välissä ajamista", mutta olisi sekin aiheuttanut käsityskykyyn rajoittuvia haasteita joidenkin tulkitsijoiden keskuudessa.

Puhutaanko jatkossa "vierekkäisillä ajokaistoilla olevien ajoneuvojen välissä etenemisestä"?

Loppuosaa viestistäsi en ymmärtänyt. Kaistaviivat ovat toki merkittävässä roolissa, mutta mikään ehto niiden puuttuminen ei splittaamiselle ole.
Jos vaikka korjaan tuon lehtilainauksen ensimmäisen virkkeen muotoon: "Vierekkäisten autojonojen välissä ajamista yleensä pidetään kiellettynä, mutta joissakin tilanteissa laki voi sen sallia."

Ajokaistaviivan päällä ei saa ajaa "jatkuvasti". Lisäksi monikaistaisten risteykseen tultaessa on yleensä sulkuviivat joiden päällä ei saa ajaa lainkaan. "Kaistojen välissä" (lehtilainaus) ei siis saa ajaa, jos siinä on viiva.

Periaatteessa voi splitata yhdellä ja samalla kaistalla pysymälläkin, mutta yleensä sanalla ei tarkoiteta sitä.

Takakamera vois olla tosi kätevä. Oli taas niin omaehtoista ajamista. Aivan perässä kiinni. Nisti tai juoppo. Ei normaali kuski toivottavasti noin aja. Hyvää matskua ois lähettää viranomaisille.

No siis esim leveäkaistateillä saa omaa kaistaa käyttäen ohittaa esim vastaantulevasta liikenteestä huolimatta
Tämä perustuu kaistan määritelmään. "Kaistaviivoin erotettu tai muu riittävän leveä tienosa". Samaa kaistaa pitkin et saa ohittaa, mutta jos siellä ei ole kaistaviivoja(niinkuin leveäkaistatiellä) tai muita merkkejä osoittamassa kaistojen määrää ja tilaa on, niin siinä kohtaa asia tulkitaan niin että siinä on eri kaista vapaana ohittajalle.

Ajovalojen tummennusta en ymmärrä. Äsken tuli vastaan uudehko Audi A6, jonka ulkonäköä oli laiteltu reilusti. Ajovalot oli tummennettu aivan pimeäksi. Sen lisäksi, että ajovalojen tummennus on laitonta, niin tuollainen tummennus syö valotehosta varmaan ainakin 80% pois. Miksi kukaan haluaisi nähdä syksyn pimeillä sateilla vielä aiempaa huonommin. Nykyisen auton led-valoja arvostan pirusti jo kaupungissakin, kun näkee jalankulkijat ja pyöräilijät hyvin :hammer:

Ajovalojen tummennusta en ymmärrä. Äsken tuli vastaan uudehko Audi A6, jonka ulkonäköä oli laiteltu reilusti. Ajovalot oli tummennettu aivan pimeäksi. Sen lisäksi, että ajovalojen tummennus on laitonta, niin tuollainen tummennus syö valotehosta varmaan ainakin 80% pois. Miksi kukaan haluaisi nähdä syksyn pimeillä sateilla vielä aiempaa huonommin. Nykyisen auton led-valoja arvostan pirusti jo kaupungissakin, kun näkee jalankulkijat ja pyöräilijät hyvin :hammer:
Tai huonosti tummennetut takavalot. Sen voi tehdä oikein ja väärin. Itsellä on toisessa autossa tummennetut tai jälkiasenteiset tummemmat kun sattuivat tulemaan autossa kiinni niin mikä jottei, onhan nuo nätit kun on tehty hyvin. Mieto tummennus joka ottaa sen rajuimman oranssin ja punaisen välisen kontrastin pois, mutta aina kun lyö valot päälle niin homma toimii oikein mainiosti. Myös heijastimet toimivat kuten pitää. En tiedä onko laitettu vielä jotain tehokkaampaa polttimoa tms koska näkyvät ihan kuin vakiovalot.

Kaveri koski jarrupolkimeen siinä kahden minuutin aikana useammin kuin mä kokonaisena kuukautena. Toivottavasti kyse on sähköviasta, se on helpompi korjata kuin vika päässä.
Minusta ajotapa ja jarruvalojen toiminta muistutti enemmän sitä ettei se välttämättä siellä varsinaisella jarrupolkimella hidastellut. (polkemalla vuoron perään jarrua ja kaasua), yksittäisi jarrupainamisia saatto olla.

Kuski veteli toisen kontissa, tuskin tuohon tahtii vaihteli poljinta, jos taasen ajoi kahdella jalalla (automaatti), niin aika erikoista kokonaisuutta miettie. Ja kun ajo kontissa, niin ei kyse siitäkään että rullailee kevyesti jalalla jarrua "rummuttaen".

Käytös vaikutta kovasti ihan siltä että siellä kontissa joutu voimakkaasti hidasteleen, jarruvalo syttymis rajoilla.

Jos mennään kävelyvauhtia niin on se kapeampia kuin jos mennään reipasta pyöräilyvauhtia. Pointti nyt kuitenkin se että vapaata tilaa tarvitaan molemmin puolin.

mutta osa lukijoista varmaan näkee mielessä ne puikkelhtia jotka menee kapeasta autojevälistä, enemmän tai vähemmän "töykeästi", ei heitä jotka menee kohteliaasti riittävän väljästä tilasta, saati heitä jotka ovat siinne "vessaan mennossa".

Jos tilaa mennä vanhalla Smartilla ja myös Smartilla autojenvälistä meno tuntisi asialliselta, niin mikä ettei pyörälläkkin. Siis jos miettii muitakin, onhan heitä jotka isollakkin autolla tunkee , tai yrittää tunkea mistä välistä vain toivoa mahtua.

Tärkeäähän on se että varmistaa että muut liikkujat aikeet tiedostaneet, kaistalla kanssa autolija voi vaihtaa sijaintia lukuisista syistä ja jos ei miellä kahdeksi kaistaksi, niin tehdä sen ilman vilkkua. kaikkia ei edes ennen ryhmitystä käytä vilkkua.

Muutenkin aika jännä mielipide tyypiltä, joka sanoo (toisessa topicissa) ajavansa fillarilla autokaistan keskellä, jotta ei autot pääse turvallisuussyistä ohittamaan ja tien reunaan pitää olla metrin turvaväli.
Hmm.

Ihan selvästi turvallisuus mielessä, eli pitää tarkoituksella jarrut kuivina sateisella ilmalla jotta voi pysähtyä viiveettä...
Kyllä mä olisin sateella enemmän huolissani renkaan ja tien välisestä kitkasta, kuin jarrupalan ja jarrulevyn välisestä kitkasta.

Toivottavasti kommenttisi oli sarkasmia?

Statistiikka

Viestiketjuista
270 210
Jäsenet
76 576
Uusin jäsen
Joni P.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom