Toisaalta nämä ennakoivan ajon sankarit aiheuttavat hitailla kiihdytyksillään sitä, että vihreillä valoilla pääsee 5 autoa läpi, kun taas normaalilla kiihdyttämisellä läpi menisi 10 autoa.
Höpöhöpö, täysin päin vastoin.
Niistä valoista pääsee nopeammin läpi kun se jono on jo valmiiksi liikkeessä verrattuna siihen, että pitäisi lähteä paikaltaan liikkeelle.
Olen todella usein ohittanut autoja valoissa nelikaistaisella kadulla likennevaloissa sillä strategialla, että kun toisella kaistalla on auto paikallaan odottamassa valoja, itse lähestyn valoja hitaasti ja sillä sekunnilla, kun näen että valot ovat vaihtumassa vihreiksi, painan kaasua ja pari sekuntia myöhemmin valojen kohdalla valojen oikeasti vaihtuessa vihreiksi itsellä on jo > 20km/h vauhtia kun viereisellä kaistalla paikaltaan lähtevä arpoo vielä vaihdelaatikkonsa kanssa paikallaan.
Ja käytännössä tässä tilanteessa ne takanani kanssani samaa vauhtia ajavat autot pääsevät myös liikennevaloista selvästi nopeammin läpi kuin sen paikallaan odottavan auton takana istuvat autot, koska ne taas voivat lähteä liikkeelle vasta se jälkeen, kun se ensimmäinen auto on lähtenyt liikkeelle
Nyt on hyvä muistaa, että jos jotain ihmistä ei kiinnosta tehdä asiaa X, niin se ei tarkoita että hän ei osaisi tehdä asiaa X. Itseäni ennakoiva ajo vituttaa, koska minua ei kiinnosta ennakoida tyhjänpäiväisiä asioita.
Tämä ei ole mikään "tyhjänpäiväinen" asia, vaan ennakoiva ajo tarkoittaa sekä
1) liikenteen parempaa sujuvuutta kaikille, säästää hermoja
2) pienempää polttoaineen kulutusta (hyväksi sekä ympäristölle että putinin sotakassan pienuudelle)
3) sen auton vähempää kulumista.
4) parempaa turvallisuutta liikenteessä
Se, että ei halua ajaa ennakoivasti on vaan typeryyttä ja kusipäisyyttä.
Tykkään kiihdyttää liikennevaloista lähtiessä 50 km/h nopeuteen kahdessa sekunnissa ihan vain siksi että siitä tulee itselle hyvä fiilis.
Onhan se joo kivaa. Mutta aikuisen ihmisen pitäisi ymmärtää, että kaikkia asioita elämässä ei aina pidä tehdä sen mukaan, mistä tulee hyvä fiilis, vaan järjenkäyttö toiminnanohjauksessa olisi suotavaa.
Itsekin usein teen liikennevaloista hyvin ripeitä kiihdytyksiä, mutta vain kun siellä edessä ei ole näkyvissä mitään mikä aiheuttaa jarrutuksen.
Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin madella autolla liikenteessä.
Se, että seisoo kokonaan paikallaan on vielä ärsyttävämpää.
Ja ennakoimaton ajotapa johtaa siihen, että muut joutuvat sinun takiasi seisomaan enemmän paikallaan.