kolistelija
Make ATK Great Again
- Liittynyt
- 17.02.2018
- Viestejä
- 1 263
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuusulan moottoritiellä kun oli remontti, niin laittoivat tuohon vanhalle tuusulantielle punaisten viivojen kohdalle 30km/h nopeusrajoituksen kun muuten on 60km/h tie, vain sen takia että siihen tehtiin työmaa liittymä, eli siinä ei ollut miehiä töissä, siinä oli vain hiekkatien risteys tuonne tuusulantielle päin mistä ajoi muutama kuorma-auto päivässä.Onko noita oikeasti usein, joskus satunnaisesti tullut olo että nyt unohtu.
Rajoitukset voivat olla myös ihan muista syistä kuin sen takia että työmaalla liikkuisi työmiehiä. Voi olla ratintakaa hyvin vaikea arvioida mikä on sopiva maksimi.
Oletko @OscarK sitä ikäluokkaa joka on ajanut kakkosvaiheen taloudellisen ajon kokeen? Jos olet, olisi kiva tietää miten meni? Oletko sitä mieltä että kaikki siellä opetettu oli väärin ja että toinen ajokerta meni huonommin?
Minusta näyttää siltä että molemmat osapuolet ovat luoneet vastustajakseen ääripään. Saa sillä aikaan hyvän väittelyn jos ei muuta.En ole ajanut. Mutta en ole myöskään väittänyt että kaikki opetettu olisi väärin. Jos ajatuksen kanssa luet mistä tässä väitellään niin kyse on siitä, että kritisoin sitä että ajetaan tiellä mateluvauhtia ennakoinnin nimissä ja samalla estetän muita liikkumasta.
Mitä isompi massa, sen tärkempää on ennakoiva ajo. Jopa yli 5l satasella osaavalla kuskilla pienempi kulutus kuin kaasu-jarru tunarilla, kun vedetään isoja kuormia. Tekee jo 350 litraa viikossa sekä jarrujen kuluminen. Ei siis ihme, että ennakoivaa ajoa korostetaan, se on myös turvallista ajoa.Minäkin olen kyllä @OscarK kanssa samaa mieltä. On varmasti joitain tilanteita joissa tuo "ennakoiva ajotapa" toimii hyvin, mutta sitten myös sellaisia joissa sillä olisi tien tukkona. Tuntuu että nyt on keksitty jotain rajattuja skenaarioita joissa se toimii hyvin, eikä tosiaan oteta huomioon esim. tunnistimilla varustettuja valoja ja tilanteita joissa hidastelemalla tukkii tien kääntyvälle kaistalle liittyviltä tms. Ja sitten väitetään, että jos joutuu käyttämään jarruja, niin ei osaa ajaa
Usein siihen voi liittyä ylinopeutta, mutta se ei ollut jutun avain.Tarkoitatko kiirehtijällä sellaista, joka ajaa nopeusrajoituksen mukaan, vai sellaista joka ajaa ylinopeutta?
Hienoa, ja jos vielä muistat sen ettei toiminnalla estä muita, vaan sujuvuutta laajasti.Kun ongelma tässä nyt on se, että esim. Tommy kirjoittaa ja sinä komppaat, että kun lähtee risteyksestä kohti seuraavaa risteystä, niin nopeus pitäsi sovittaa niin, että seuraavaan risteykseen saavutaan siten että vihreät ehtii juuri vaihtua, jotta ei tarvitse jarruttaa punaisiin. Ja muussa tapauksessa haukutaan ettei osaa ajaa ennakoivasti. Tätä on koko ajan toitotettu, että jos joutuu jarruttamaan punaisiin, niin ei osaa ajaa ennakoivasti.
En tunne paikallisia oloja missä ajelet, niiden ympyröitä, suojateita, pysäkkejä, oliko tämä samaa aluetta missä lisäksi ne idiootit kanssa liikkujat.Tämäkin kommentti kertoo, ettet oikeasti ymmärrä millaisia tilanteita tuolla liikenteessä on. Se risteys on monesti sellaisen matkan päässä, että esim. kaartuvan tien vuoksi et edes näe koko risteystä. Ei kukaan sellaisissa tilanteissa ala vilkuttamaan oikealle montaa sataa metriä ennen risteystä. Ja siinä vaiheessa kun ollaan sellaisella etäisyydellä risteyksestä, jossa vilkuttaminen olisi ajanohtaista, on vahinko jo matelijan vuoksi ehtinyt tapahtua.
Kommentoin sitä että kaksisekkaa viiteenkymmppiin, koska se tuo hyvänolon tunteen.Se, että kiihdyttää ripeästi sallittuun nopeuteen, ei millään tavalla tarkoita ettei huomioisi muita tai turvallisuutta. Päinvastoin, se huomio muut sillä tavalla ettei jää muiden tielle.
Kyllä. Molemmin puolin sitä yhtä kaistaa. Siksi siis vaaditaan 80-rajoitus ensin.Onko tuon erkanemisen jälkeen 50 merkki ?.
Veikkaan että jos Formula ja normi henkilöauto ajaisi nokkakolarin, niin se pois kävelevä ei olisi F1 kuski.
Formulat on rakennettu kestämään F1 radan törmäyksiä. Eli rengasvallit hidastavan hiekka-alueen jälkeen ja muiden F1 autojen kanssa ilman suurta nopeuseroa. Formulat eivät ole suunniteltu kestämään nokkakolareita, koska kisoissa kaikki kiertää samaan suuntaan.
Henkilöauto ajamassa 100km/h toiseen suuntaan ja Formula 100km/h toiseen suuntaan nokkakolari johtaa tilanteeseen missä nokkakolareita vastaan suunnitellun auton vauhti hiidastuu suuremman massan ansiosta 100km/h - 50km/h. Formulan vauhtiin tulisi muutos 100km/h - 150km/h
Toki jos sFormuloiden materiaali ja rahallinen panostus laitettaisiin Henkilöauton turvallisuuteen, niin sillä voisi ajaa hieman nykyistä kovemmin kiinteään esteeseen, mutta ei paljoa.
Henkilöauto ajamassa 100km/h toiseen suuntaan ja Formula 100km/h toiseen suuntaan nokkakolari johtaa tilanteeseen missä nokkakolareita vastaan suunnitellun auton vauhti hiidastuu suuremman massan ansiosta 100km/h - 50km/h. Formulan vauhtiin tulisi muutos 100km/h - 150km/h
Kimmottomassa törmäyksessä liikemäärä säilyy, liike-energia ei, eli tuolla perusteella voi arvioida aika hyvin noita vauhteja.Liike-energiaa kuluisi paljon kummmankin auton muodonmuutoksiin. Loppunopeudet eivät olisi läheskään alkunopeuksien summa.
Ja taitaa se f1 olla suunniteltu "pikkuisen" erilailla, kantatiellä kuin kajauttaa kallioon niin mitenköhän on ne rakenteet vs siviili HA auto.Kimmottomassa törmäyksessä liikemäärä säilyy, liike-energia ei, eli tuolla perusteella voi arvioida aika hyvin noita vauhteja.
Autoverot ja muut vastaavat voisi korvata läheisyysverolla. Alle 5 sekunnin turvavälillä ajaessa kilahtaisi jatkuvasti rahaa valtion kassaan, sitä nopeampaan tahtiin mitä lähempänä ajaa.Hyvät rahat voisi valtio tienata jatkuvalla "turmavälien" valvonnalla. Menisi tovi, että kuskit oppisivat ja viimeistään silloin, kun alkaa tulla vähintään jonkun satasen liikennevirhemaksuja.
Pehmeät keinot eivät toimi ja yleisesti peräänajoja ei edes tapahtuisi, jos ihmiset ottaisivat todesta joustavan ajotyylin ja pitkät turvavälit.
Se juuri saakin sapen kiehumaan kun ajelee aamuyöllä täysin tyhjiä teitä ja joku ilmaantuu perskärpäseksi häikäisemään. Vaikka olisi Hangosta Nuorgamiin muuten tyhjä tie niin eikun vaan persuksiin.Yleisellä tasolla kommentoituna, kun luetaan tätä ketjua niin on meillä kyllä asiat pääsääntöisesti ihan pirun hyvin.
Ketjussa esiintyy tasaisin väliajoin nämä ongelmakohdat:
Perässä hiillostaminen
Häikäisevät valot
Tarpeeton kaistanvaihto
Yli/Alinopeus (maltillinen)
Ohittamisen vaikeus
Ajelin juuri viime viikollakin kaikissa Suomen kolmessa suurimmassa kaupungissa, ja ulkomailla jonkin verran suhanneena pientä tukkoisuutta ja arpomista lukuunottamatta, on meillä kyllä ihan järjettömän hyvin toimiva liikenne kaiken kaikkiaan.
Liikennemäärät on hyvin pieniä moniin muihin Euroopankin maihin verrattuna ja vähän "lakikirja kädessä" täällä ajetaan, mutta pääsääntöisesti se ei ihan kauheasti haittaa kun sitä liikennettä ei ihan hirveästi ole.
Monille sarjahermostujalle voisi ollakin hyvää vähän miettiä asiaa syvemmin ja ottaa pieni "Zen" -fiilistely ajamiseen. Aika hyvinhän täällä asiat rullaa.
Eikun hidastusta ja menee ohi. Tosin olenhan siitäkin tänne kirjoittanut episodin kun tuittupää tekee ohittaessa savushown kun joutui ohittamaan hidastelevan autoilijan tyhjällä tiellä yöaikaan. Olisi halunnut ajaa perseeseen liimautuneena.Se juuri saakin sapen kiehumaan kun ajelee aamuyöllä täysin tyhjiä teitä ja joku ilmaantuu perskärpäseksi häikäisemään.
Näin juuri teenkin. Ohitusmerkkiä en anna (enää) koskaan, koska eivät kuitenkaan lähde välittömästi ohi. Nuorempana ja tuittupäisempänä nostin ajonopeutta kunnes kärpänen oli viisaampi ja jätti välin, nykyään sitä on lällyttynyt ja rauhallinen.Eikun hidastusta ja menee ohi. Tosin olenhan siitäkin tänne kirjoittanut episodin kun tuittupää tekee ohittaessa savushown kun joutui ohittamaan hidastelevan autoilijan tyhjällä tiellä yöaikaan. Olisi halunnut ajaa perseeseen liimautuneena.
Eikun hidastusta ja menee ohi. Tosin olenhan siitäkin tänne kirjoittanut episodin kun tuittupää tekee ohittaessa savushown kun joutui ohittamaan hidastelevan autoilijan tyhjällä tiellä yöaikaan. Olisi halunnut ajaa perseeseen liimautuneena.
Ei riitä. Vantaa, Vihdintietä etelään heti kun kehä 3 on ylitetty. Koeta siinä kääntyä vasemmalle Varistoon kun edellä ajaa se €&#&++ nutaaja 3-10 km/h odotellessaan että valo vaihtuu vihreäksi suoraan ajajille. Köröttely alkaa usein heti edellisten valojen jälkeen ja ohi ei pääse, erkanemiskaistalle on matkaa. Jos ja kun se liruttelija menee tarpeeksi hitaasti niin itse et ehdi aikaikkunassa tarpeeksi ajoissa sensorin kohdalle jolloin pitää odottaa seuraavaa sykliä. Bonuksena tässä on se että myös suoraan meneville ohjaus on antureilla eli jollei risteyksessä ole ketään niin se köröttelijä joutuu itsekin pysähtymään odottamaan vihreitä sillä valo pysyy punaisena jos kukaan ei ole aikaikkunan sisällä sensorin kohdalla. Ja eihän siinä ole kun se valuttelija haluaa säästää polttoainetta sen kolibrin siemensyöksyn verran taikka nykyään akkua yhden 0,2 W ledin vilauksen verran. Ja tuo kohta on semmoinen että ihan sama miten yrität saada edellä menevää ymmärtämään että vauhtia kannattaisi lisätä niin se ei vaan mene jakeluun. Aivan sama kauanko se vilkku on päällä, ajatko kaistan mitä laitaa ja vilkutteletko valoja tai paineletko tööttiä. Ei ne katso peilejä eivätkä seuraa mitään muuta kuin sitä punaisena kiiluvaa valoa kaukana edessä. Ja sitten saattaa tosiaan käydä niin että liruttelija lirauttaa omiin muroihinsa vasemmalle kääntyvän murojen lisäksi kun ei ole ajoissa anturin yli. Tai jos siellä on jo joku (edellinen liruttelija joka missasi onnensa edellisellä kierroksella tai sen takana ajanut joka ei enää ehtinytkään) ja vihreä yllättää niin eipä ehdi itsekään niihin vihreisiin kun liikennevalot ovat niin fiksut että tietävät että vain yksi auto odottaa vihreitä. Homma muuttuu hiukan jos siellä valoissa on oikealla kaistalla myös porukkaa. Sillekin kaistalle usein eksyy kyllä joku töhö, joka blokkaa puolestaan kehä 3 itään yrittäjiä.Mistä tuon idean sait? Riittää että laittaa vähän ennen erkanemiskaistan alkua. Tuo on niitä ennakoitavia asioita joiden mukaan ajellaan.
Tuo zen toteutuu minulle joka kerta kun ajan moottoripyörällä. Silloin ei oikeastaan mikään liikenteessä harmita (paitsi ehkä se sokea kännykkää näpräävä joka vaihtaa kaistaa päälleni tai se joka tulee kolmion takaa eteeni edes hidastamatta vaikka ajaisinkin päätietä ihmisiksi). Ei haittaa perässäroikkujat (niistä pääsee usein pienellä ranneliikkeellä eroon), ei ohittelijat (niitä ei tosin kovin paljon ole Hayabusalla ajaessa), ei ruuhkat jossa mennään sallituissa raameissa kaistojen välistä jos liikenne seisoo (tiedän että jotakin autoilijaa se harmittaa, mutta se on voi voi [1] ). Ja kun ajelen hitaalla kustomillani (huiput ehkä n. 135kmh) niin sekin on pelkkää fiilistelyä jossa kaikki maailman harmit ja mahdollinen liikenneahdistus häviää.Monille sarjahermostujalle voisi ollakin hyvää vähän miettiä asiaa syvemmin ja ottaa pieni "Zen" -fiilistely ajamiseen. Aika hyvinhän täällä asiat rullaa.
Itse yritän ruuhkassa juuri kesäisin vetää niin sivuun kuin mahdollista jotta prätkät pääsisivät splittaamaan siitä. Aina silloin tällöin näkee sitten loistavia torppausyrityksiä, joissa kanssa-autoilijat yrittävät hivuttaa itseään keskiviivan tuntumaan ettei varmasti kukaan tule siitä välistä hemmetti.Tuo zen toteutuu minulle joka kerta kun ajan moottoripyörällä. Silloin ei oikeastaan mikään liikenteessä harmita (paitsi ehkä se sokea kännykkää näpräävä joka vaihtaa kaistaa päälleni tai se joka tulee kolmion takaa eteeni edes hidastamatta vaikka ajaisinkin päätietä ihmisiksi). Ei haittaa perässäroikkujat (niistä pääsee usein pienellä ranneliikkeellä eroon), ei ohittelijat (niitä ei tosin kovin paljon ole Hayabusalla ajaessa), ei ruuhkat jossa mennään sallituissa raameissa kaistojen välistä jos liikenne seisoo (tiedän että jotakin autoilijaa se harmittaa, mutta se on voi voi [1] ). Ja kun ajelen hitaalla kustomillani (huiput ehkä n. 135kmh) niin sekin on pelkkää fiilistelyä jossa kaikki maailman harmit ja mahdollinen liikenneahdistus häviää.
[1] Kerran splittasin kaistojen välistä kehä-1:llä Leppävaarasta Otaniemen valoihin asti kun liikenne seisoi täysin. Ajelin poliisimoottoripyörän perässä samaa tahtia. Valoissa sitten prätkäpoliisi avasi kypärän ja sanoi minulle että "sehän meni meiltä hyvin" ja näytti peukkua. Ja tiedän tosiaan mainiosti että joitakin autoilijoita se kaistojen välistä ajaminen harmittaa suuresti. En aina ymmärrä miksi, koska se etenevä prätkä on yksi ajoneuvo vähemmän sitä ruuhkaa aikaansaamassa. Tietenkin jos joku vetää miljoonaa liikkuvien autojen välistä niin tilanne on hieman eri, itse vedän aika hitaasti ja vain seisovassa jonossa.
Ei kyllä itseäni haittaa yhtään motoristien splittailut eikä edes se että maantiellä tai motarilla vedetään vähän reippaampaa ylinopeutta tai muuta kunhan se tehdään hyvillä marginaaleila.Tuo zen toteutuu minulle joka kerta kun ajan moottoripyörällä. Silloin ei oikeastaan mikään liikenteessä harmita (paitsi ehkä se sokea kännykkää näpräävä joka vaihtaa kaistaa päälleni tai se joka tulee kolmion takaa eteeni edes hidastamatta vaikka ajaisinkin päätietä ihmisiksi). Ei haittaa perässäroikkujat (niistä pääsee usein pienellä ranneliikkeellä eroon), ei ohittelijat (niitä ei tosin kovin paljon ole Hayabusalla ajaessa), ei ruuhkat jossa mennään sallituissa raameissa kaistojen välistä jos liikenne seisoo (tiedän että jotakin autoilijaa se harmittaa, mutta se on voi voi [1] ). Ja kun ajelen hitaalla kustomillani (huiput ehkä n. 135kmh) niin sekin on pelkkää fiilistelyä jossa kaikki maailman harmit ja mahdollinen liikenneahdistus häviää.
[1] Kerran splittasin kaistojen välistä kehä-1:llä Leppävaarasta Otaniemen valoihin asti kun liikenne seisoi täysin. Ajelin poliisimoottoripyörän perässä samaa tahtia. Valoissa sitten prätkäpoliisi avasi kypärän ja sanoi minulle että "sehän meni meiltä hyvin" ja näytti peukkua. Ja tiedän tosiaan mainiosti että joitakin autoilijoita se kaistojen välistä ajaminen harmittaa suuresti. En aina ymmärrä miksi, koska se etenevä prätkä on yksi ajoneuvo vähemmän sitä ruuhkaa aikaansaamassa. Tietenkin jos joku vetää miljoonaa liikkuvien autojen välistä niin tilanne on hieman eri, itse vedän aika hitaasti ja vain seisovassa jonossa.
Tällaiseen autoilijan olen nyt parina aamuna kohdannut. Ajelen siis vähän ennen 6 aamulla pienen keskustan läpi töihin, ja tää maanteiden ritari on ilmeisesti myöhässä tai muuten vain v*tuttaa autoilu ja haluaa nopeasti perille. Taustapeilistä ei näy edes keulamerkki kun niin lähellä ajaa, tämä ei kyllä itselle aiheuta mitään toimenpiteitä, vaan ajan samoin kuten aina. Ja pitää vielä mainita että en köröttele, vaan ajan reippaasti n. 45km/h keskustan läpi (40 rajoitus). Tää on aina paikan tullen tehnyt ohituksen ja jatkaa matkaansa vähintään 60 vauhtia määränpäähänsä, joka huvittavasti taitaa olla n. parin kilsan päässä, missä ohitus tapahtuu. Tää toiminta alkuun ihmetytti, nykyään lähinnä naurattaa.Mutta sitä en ymmärrä miksi jotkut tekee tätä myös taajamissa. Viimeksi viime viikolla joku motoristi roikkui aivan perseessä kun ajoin 40 alueella 43 ja ohihan se tuli sitten heti kun oli paikka. Ei näin.
Toisia tosiaan huvittaa taajamissa kaahaus. Etuoikeutettu olo varmaan tulee kun saa itse ajaa ylinopeutta ja muut joutuvat matelemaan.
Eihän tästä ole kuin vuosi aikaa kun näin yliajon suojatiellä taajamassa. Hienot xenon valot ja paljon vauhtia, mummo tai pappa keilattiin ja matka jatkui iloisesti kaahaten.
Toisia tosiaan huvittaa taajamissa kaahaus. Etuoikeutettu olo varmaan tulee kun saa itse ajaa ylinopeutta ja muut joutuvat matelemaan.
Eihän tästä ole kuin vuosi aikaa kun näin yliajon suojatiellä taajamassa. Hienot xenon valot ja paljon vauhtia, mummo tai pappa keilattiin ja matka jatkui iloisesti kaahaten.
Monella voi olla vaihtelevasti "etuoikeutettua" asemaa riippumatta tästä, mutta nämä ovat etupäässä mielipuolia. Ei siinä niinkään ole kysymys koulutuksesta tai tulotasosta, vaan nämä ovat hulluja. Mainittakoon että kun olen nähnyt tai kuullut muutaman kerran ääliön törmäävän toiseen tienkäyttäjään tai muuhun esteeseen ja jatkavan tylysti matkaansa, nämä olivat ns. narkkariautoja. Anekdoottitiedon arvo on kovin olematon. Autokolarin ääni on kyllä jollakin sairaalla tavalla tyydyttävä. Ehkä nämä perslävet tavoittelivat sitä.Mun naapurustossa asuu kovatuloinen inssi, joka ajaa taajamissa jopa 80km/h , huutaa ja kiroilee jos joutuu hidastamaan jonkun taviksen takia. Rouvakin ajaa ihan reippaasti kaasua pumpaten. Naapurit joutuvat olemaan tarkkana koska kaahaavat keskellä tietä.
Tuohan se tosiaan etuoikeutetun olon olla etuoikeutettu. Eli vahvistaa stereotypiat.
Mikä siinä oikein on, että ei voi ajaa siinä jonossa niin kuin kuuluu? Ei mikään ihmekään että monia kismittää siellä jonon välissä pujottelevat prätkähiiret, onhan tuo splittailu nyt aivan idioottimaista touhua. Luulisi, että sitä vapaata baanaa kuitenkin riittää ja mopolla pääsee kyllä ohi sitten kun tilaa oikeasti on.Ja tiedän tosiaan mainiosti että joitakin autoilijoita se kaistojen välistä ajaminen harmittaa suuresti. En aina ymmärrä miksi, koska se etenevä prätkä on yksi ajoneuvo vähemmän sitä ruuhkaa aikaansaamassa. Tietenkin jos joku vetää miljoonaa liikkuvien autojen välistä niin tilanne on hieman eri, itse vedän aika hitaasti ja vain seisovassa jonossa.
Miksi ihmeessä siinä jonossa tarvitsee ehdoin tahdoin jonotella? Polkupyörät samaan jonoon, miksei kävelijätkin?Mikä siinä oikein on, että ei voi ajaa siinä jonossa niin kuin kuuluu? Ei mikään ihmekään että monia kismittää siellä jonon välissä pujottelevat prätkähiiret, onhan tuo splittailu nyt aivan idioottimaista touhua. Luulisi, että sitä vapaata baanaa kuitenkin riittää ja mopolla pääsee kyllä ohi sitten kun tilaa oikeasti on.
Tuolla koulutuksella luulisi olevan jotain tajua, no toivottavasti tuolla asenteella ei ole suunnittelu hommissa, vaan no en tiedä.Mun naapurustossa asuu kovatuloinen inssi, joka ajaa taajamissa jopa 80km/h , huutaa ja kiroilee jos joutuu hidastamaan jonkun taviksen takia. Rouvakin ajaa ihan reippaasti kaasua pumpaten. Naapurit joutuvat olemaan tarkkana koska kaahaavat keskellä tietä.
Pääsee muita nopeammin, etuilla.Mikä siinä oikein on, että ei voi ajaa siinä jonossa niin kuin kuuluu? Ei mikään ihmekään että monia kismittää siellä jonon välissä pujottelevat prätkähiiret, onhan tuo splittailu nyt aivan idioottimaista touhua. Luulisi, että sitä vapaata baanaa kuitenkin riittää ja mopolla pääsee kyllä ohi sitten kun tilaa oikeasti on.
a) siksi että se ei lähtökohtaisesti aina edes ole laitontaMikä siinä oikein on, että ei voi ajaa siinä jonossa niin kuin kuuluu? Ei mikään ihmekään että monia kismittää siellä jonon välissä pujottelevat prätkähiiret, onhan tuo splittailu nyt aivan idioottimaista touhua. Luulisi, että sitä vapaata baanaa kuitenkin riittää ja mopolla pääsee kyllä ohi sitten kun tilaa oikeasti on.
Toisaalta nämä ennakoivan ajon sankarit aiheuttavat hitailla kiihdytyksillään sitä, että vihreillä valoilla pääsee 5 autoa läpi, kun taas normaalilla kiihdyttämisellä läpi menisi 10 autoa.
Nyt on hyvä muistaa, että jos jotain ihmistä ei kiinnosta tehdä asiaa X, niin se ei tarkoita että hän ei osaisi tehdä asiaa X. Itseäni ennakoiva ajo vituttaa, koska minua ei kiinnosta ennakoida tyhjänpäiväisiä asioita.
Tykkään kiihdyttää liikennevaloista lähtiessä 50 km/h nopeuteen kahdessa sekunnissa ihan vain siksi että siitä tulee itselle hyvä fiilis.
Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin madella autolla liikenteessä.
a) siksi että se ei lähtökohtaisesti aina edes ole laitonta
b) siksi että siinä paikallaan seisovaan jonoon jääminen lisää tilaa viemässä ei ole mitään järkeä motoristin näkökulmasta
c) nykyajan teeman mukaisesti; "koska mä voin" (ja se taitaa tässä eniten harmittaa)
Suuressa maailmassa tuo toimii ihan oikeasti. Olen ajanut prätkällä Pariisin kehätietä iltaviiden ruuhkassa matkalla Madridista Biarritzin kautta Nurburgringille. Seisoisin varmaan samassa ruuhkassa vieläkin jos en minä ja 9 miljoonaa muuta motoristia oltaisi splitattu, paikalliset poliisit mukaanlukien. Tilaa annettiin ja päästettiin etenemään. Ruotsissa moottoripyörä saa usein käyttää myös bussikaistaa, ja italiassa poliisi jopa näytti että lähde menemään siitä kun paikalliseen ruuhkaan jouduin Milanon liepeillä.
Itse tosiaan en liikkuvasta ruuhkasta vedä kaistojen välistä, mutta jos liikenne on aivan seis niin minähän ajan.
Tästä jonkun randomin esimerkkiä e.m. Pariisista miten tuo toimii sivistyneessä maailmassa:
Siitä on jokunen vuosi kun siellä ajelin, joten muistikuva ei enää ihan niin tarkka. Mutta en muista että olisi ollut merkittävästi kehä-1:stä kapeampi. Kaikkien luottama ChatGPT arpoi tällaisia kun kysyin:Näyttää videolta, tosin mahdoton sanoa varmaksi, että kaistan leveys olisi vielä merkittävästi kapeampi kuin vaikka kehä ykkönen.
Onkohan autossa jotain vikaa, vai ajaako joku oikeasti näin?
Tätähän ne mopoilijat aina satuilee, fakta on kuitenkin se, että se on suomessa 100% kaikissa tilanteissa laitonta.a) siksi että se ei lähtökohtaisesti aina edes ole laitonta
Kertoo kaiken siitä motoristin järjen määrästä.b) siksi että siinä paikallaan seisovaan jonoon jääminen lisää tilaa viemässä ei ole mitään järkeä motoristin näkökulmasta
Monessa muussa maassa moni muukin laki ja asia on eri tavalla. Jossakin ei ole nopeusrajoituksia ja jossakin saa punaisilla valoilla kääntyä oikealle jne. Jossain ei kaupat ole auki sunnuntaisin ja jossakin saa bisseä ostaa 16v. Asuinpaikka sopii valita sen mukaan, minkä maan tavat ja normit tuntuu sellaisilta, että niiden mukaan voi elää.Suuressa maailmassa tuo toimii ihan oikeasti.
Tätäkin ne splittaajat usein väittää, "vain paikallaan olevassa jonossa ohitan keskeltä". Totuus on kuitenkin se, että oman kokemukseni mukaan about kaikki splittaukset tapahtuvat vauhdissa autojen liikkuessa. Joko splittaajilla ei ole mitään käsitystä autojen vauhdista suuren nopeuseron takia, tai asia yriteään tahallaan valkopestä paremmaksi.Itse tosiaan en liikkuvasta ruuhkasta vedä kaistojen välistä, mutta jos liikenne on aivan seis niin minähän ajan
Koska kaikki muutkin jonottaa ja on määrätty, että sen prätkän paikka on siinä kaistalla, ei pientareella kuten polkupyörällä tai kävelijällä.Miksi ihmeessä siinä jonossa tarvitsee ehdoin tahdoin jonotella? Polkupyörät samaan jonoon, miksei kävelijätkin?
Suurin osa autoilijoista ajaa ympäri vuoden, suurin osa prätkäilijöistä harjoittelee vain kesäisin. Tyypillisesti vanhemmat kokemattomat ostavat pyörän 50v nurkilla ja ajavat suurinpiirtein inhimillisesti, vaikka ovatkin kokemattomia. Ne kaistasplittaajat on usein nuoria jannuja, kokemuksesta ei paljon voi puhua, vaikka on siellä niitä myöhäistä nuoruuttaan eläviä vanhempiakin joukossa.jos perusautokansa viitsisi opetella ajoa edes sen murto-osan mitä suurin osa noista kaksipyöräisistä niin nykyisillä liikennemäärillä tuskin olisi juuri milloinkaan ruuhkia.
Tämäkin vähän riippuu. Yleensä pitää paikkansa, mutta ei ole ollenkaan tavatonta sekään, että siitä hitaasta jonosta on pakko vauhdissa splita siihen keulille, mutta sitten niistä liikennevaloista se pyörä ei oikein irtoakaan viivalta ja sittenkin se vauhti jää sellaiseksi, että muut saa körötellä takana, kunnes taas seuraavassa hidastuksessa otetaan sama uusiksi.Ei nuo samat splittailijat ole edessä missään muuallakaan
Varsin tyypilliseltä kuulostaa. Jalkaa tai nyrkkiä sieltä näytetään saman tien kun sitä muutenkin lyhythermoista motoristia alkaa kiukuttamaan, kun autoilijat kiusaa eikä päästä etuilemaan.Splittaajat vituttavat sen takia että osa ei vain tajua miten tehdä se oikein. Vedetään tajutonta vauhtia peilejä hipoen tai milloin splittaavat milloin eivät ja tuloksena ettet pysty arvioimaan mitä tapahtuu. Vähän kuin pyöräilijät jotka ajavat puolet ajasta kuin jalankulkijat ja puolet kuten autot ja tuloksena ihan hulluja tilanteita ja pyöräilijä kokee olevansa aina uhri jos jotain tapahtuu. Itsellä meinasi yksi kaveri potkaista autoa kun tulin hänen "tielleen" kun vedin oikealla kaistalla autoa kaistan vasempaaan sivuun, kun yritin nähdä mikä piru siellä edessä tökkii enkä tajunnut että siellä tullaan rullaavan liikenteen välissä aika paljon kovempaa kuin muu liikenne.
Autossa voi olla yhden polkimen moodi käytössä. Siinä kun jalkaa polkimella keventää, osittain tai kokonaan, voi jarruvalot syttyä, jos hidastuvuus on riittävä.
Tuo jarruvalojen vilkuttaja? Noita jarruvalon vilkuttajia näkee aika usein. Siinä varmaan lepuutetaan toista jalkaa koko ajan jarruspedun päällä.
Menee offtopiciksi noin kaikenkaikkiaan, mutta jännä, olin varma että googlailulla selviää, ei meikälle selvinnyt. Ohjeellinen mitoitusarvo näyttäisi olevan 3,75 m Suomessa, kaksi kaistaa ja siisti ryhmitys niin jäisi 2 metriä tilaa rekkojen väliin, jonka väittäisin ilman tietoa kehällä toteutuvan. Tossa videossa ei näyttäisi olevan juuri prätkälle tilaa. Mutta menee perstuntumalla, lisäksi videolta en osaa arvioida etäisyyksiä luotettavasti.Siitä on jokunen vuosi kun siellä ajelin, joten muistikuva ei enää ihan niin tarkka. Mutta en muista että olisi ollut merkittävästi kehä-1:stä kapeampi. Kaikkien luottama ChatGPT arpoi tällaisia kun kysyin:
Ja siellä, kuten muissakin euroopan suurkaupungeissa (johon en välttämättä lue Helsinkiä) jossa olen ajellut tuo splittaaminen on aina toiminut, joten tosiaan miksei täälläkin? Syyksi ei ihan riitä että ärsyttää ja harmittaa . Saksassa pitää tosin tietää että jos autobaanalla tulee stau onnettomuuden takia, niin pitää muodostaa n.s. rettungsgasse, eli pelastustie jotta hälytysajoneuvot pääsevät perille. Sellaiseen väylään prätkällä ei sitten ole mitään menemistä.