Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Autoilu voi käydä yllättävän kalliiksi, että ei kannattais kesärenkailla lähteä liikenteeseen. :devilish: Ja muistaa pitää pitkä väli. Harmittas varmaan kesärengas törppöilijän kanssa kolaroida.

Lisäksi tuosta kesärenkailla ajoista napsahtaisi kyllä sakko, jos sattuu poliisi olemaan liikenteessä.
 
Autoilu voi käydä yllättävän kalliiksi, että ei kannattais kesärenkailla lähteä liikenteeseen. :devilish: Ja muistaa pitää pitkä väli. Harmittas varmaan kesärengas törppöilijän kanssa kolaroida.
Kaikkein pahinta tuossa on se, että joku urpo kesänakeilla ajaa perseeseen punaisissa valoissa. En ole ikinä katsonut taustapeiliin niin paljon kuin tuolla lyhyellä reissulla tänään.
 
Juuri tänä päivänä onnistuin ärsyyntymään ihmisestä joka oli kesärenkailla liikenteessä. Lunta noin 10cm täällä itäisessä Suomessa.

Valutteli noin 10-20 asteen mäkeä alas renkaat lukossa, eli vanha Maxima. Olin perässä ja toivoin että ei valuisi risteykseen. Sai pysähtymään puoliksi risteykseen, vaimo jo vieressä kiroili miksi se ei paina tööttiä pohjaan kun valuu keskelle risteystä. Aikamoista menoa. Oli muuten sen verran vanha maxima ettei ollut absia, tai ei ainakaan toiminut. Oikea takarengas lukossa koko valumisen ajan.
Ei se absikaan sopivassa tilanteessa tajua auton liikkuvan, niin renkaat voi mennä lukkoon hitaassa vauhdissa. Varsinkaan vanhempien autojen systeemit.
 
Juu-u juuri ihmettelin kauppareissulla kun mr. takatuuppari oli päättänyt tehdä u-käännöksen "keskellä" tietä ja eihän tommonen onneton takaveto saanut autoa mihinkään enää liikkumaan kun ei taittunut kerrasta :poop:.
 
Ei se absikaan sopivassa tilanteessa tajua auton liikkuvan, niin renkaat voi mennä lukkoon hitaassa vauhdissa. Varsinkaan vanhempien autojen systeemit.
Oli se jännää seurata hidastettuna, eli 30s aikana, kun toinen valuu alamäkeen. Saattoi sillä absi toimia koska muut renkaat ei lukittunut, oikea takarengas oli lukossa koko ajan.

En tiijä, toivottavasti ajoi kotiin tuon reissun jälkeen.
 
Nastarenkaat ei edelleenkään ole ainoat mahdolliset talvirenkaat. Eikä auto ole ainoa mahdollinen tapa liikkua.
1. pitää paikkansa kokonaan ja 2. tavallaan osittain. Mutta miten se muuttaa edellä sanomaani? Niin kauan kun nastallisten talvirenkaiden käyttö on ylipäänsä sallittua, niitä pitää voida käyttää aina silloin kun talvirenkaiden käyttö on edes varmuussyistä perusteltua, eli esimerkiksi koko tähänastisen vuoden 2024 koko maassa. Koskien tätä vuotta tulkinta on sama jopa pääsakottaja Denniksen sanomana.

Tieliikennelaissa sanotaan

"Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää: [...] jos sää tai keli sitä edellyttää."



Sää on sellainen, että nastattomilla renkailla pärjää (kitkat tai välikelin) => nastarenkaita ei saa käyttää.

On täysin yksiselitteisen itsestäänselvää mitä lainsäätäjä on tarkoittanut sanamuodolla "sitä edellyttää". Se tarkoittaa ettei voi vaihtaa kesärenkaisiin. Se ei tarkoita että kaikkien nastarenkaiden käyttäjien täytyy hankkia nastattomat talvirenkaat voidakseen liikennöidä laillisesti vuoden jokaisena päivänä.
 
Viimeksi muokattu:
Älä enää viitsi tuota jauhaa. Kellä nastat on, niillä saa ja pitää ajaa tasan niin kauan, kuin on tarpeen. Yksikin kuolema joka johtuisi sinun tulkinnastasi, olisi turha. Tulkintasi ei perustu mihinkään, kyllä kesärenkailla voi hyvin ajaa läpi vuoden, olen ajanutkin. Enkö saa käyttää koskaan nastarenkaita?
Taas tätä jauhantaa, että laki olisi väärässä ja sinä oikeassa.

Laissa sanotaan näin:
"ajoneuvossa saa käyttää nastarenkaita marraskuun alusta maaliskuun loppuun. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää:
--
5) kaikissa tässä momentissa tarkoitetuissa ajoneuvoissa, jos sää tai keli sitä edellyttää."


Eli, jos sää tai keli ei edellytä sitä, nastarenkaita ei saa käyttää marraskuu-maaliskuu välisen ajan ulkopuolella.

Etelässä oli viime viikolla huhtikuu ja sää tai keli ei edellyttänyt nastarenkaiden käyttöä eli viime viikolla nastarenkaiden käyttö etelässä oli kielletty. Nyt keli edellyttää talvirenkaiden käyttöä ja nastarenkaiden käyttö on siten ok.

Se ei muuta asian laillisuutta mihinkään suuntaan, jos poliisi ei valvo, puutu tai rankaise lainvastaisesta toiminnasta.
 
Taas tätä jauhantaa, että laki olisi väärässä ja sinä oikeassa.

Laissa sanotaan näin:
"ajoneuvossa saa käyttää nastarenkaita marraskuun alusta maaliskuun loppuun. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää:
--
5) kaikissa tässä momentissa tarkoitetuissa ajoneuvoissa, jos sää tai keli sitä edellyttää."


Eli, jos sää tai keli ei edellytä sitä, nastarenkaita ei saa käyttää marraskuu-maaliskuu välisen ajan ulkopuolella.

Etelässä oli viime viikolla huhtikuu ja sää tai keli ei edellyttänyt nastarenkaiden käyttöä eli viime viikolla nastarenkaiden käyttö etelässä oli kielletty. Nyt keli edellyttää talvirenkaiden käyttöä ja nastarenkaiden käyttö on siten ok.

Se ei muuta asian laillisuutta mihinkään suuntaan, jos poliisi ei valvo, puutu tai rankaise lainvastaisesta toiminnasta.
Minähän olen oikeassa. "Kellä nastat on, niillä saa ja pitää ajaa tasan niin kauan, kuin on tarpeen" ja myös kaikkien onneksi poliisi käyttää järkeään asiassa, ettei sinunKAAN tarvitse pelätä sakkolappua kevään vaihtelevissa sääolosuhteissa. Missään tapauksessa lain tarkoitus ei ole se, että aamulla saa ajaa nastarenkailla töihin kun tie on jäässä ja vaihtaa nastattomat kotimatkalla, kun tie onkin vain märkä. (Vaikka sinun mielestäsi siinä rikotaan lakia, jos keli ei iltapäivällä edellytä talvirenkaita)

Käsittääkseni sekä etelässä että muualla Suomessa oli viime viikolla huhtikuu, on vieläkin, että siinä olet ihan oikeassa.

Ymmärrän kyllä, että joillekin ihmisille helpointa on noudattaa lakia kirjaimellisesti, välittämättä sen tarkoituksesta tai rengastapauksessa edes turvallisuudesta. Kunhan vain lakia noudatetaan niin mitään pahaa ei voi tapahtua? Elämä kyllä opettaa, että näin ei aina ole, ihmisellä saa ja pitää olla maalaisjärkeä.

Kun huomioidaan, että päätiet ovat paljaana suurimman osan talvesta, niin muutama viikko lisää nastoilla rouhimista ei teitä sen enempää tuhoa. Tietenkin optimi on, että voidessaan valita ajonsa ajankohdan ja tarvittaessa mennä muulla kuin omalla autolla, vaihtaa kesärenkaat silloin kuin se on järkevintä.
 
Minähän olen oikeassa. "Kellä nastat on, niillä saa ja pitää ajaa tasan niin kauan, kuin on tarpeen" ja myös kaikkien onneksi poliisi käyttää järkeään asiassa, ettei sinunKAAN tarvitse pelätä sakkolappua kevään vaihtelevissa sääolosuhteissa. Missään tapauksessa lain tarkoitus ei ole se, että aamulla saa ajaa nastarenkailla töihin kun tie on jäässä ja vaihtaa nastattomat kotimatkalla, kun tie onkin vain märkä. (Vaikka sinun mielestäsi siinä rikotaan lakia, jos keli ei iltapäivällä edellytä talvirenkaita)

Käsittääkseni sekä etelässä että muualla Suomessa oli viime viikolla huhtikuu, on vieläkin, että siinä olet ihan oikeassa.

Ymmärrän kyllä, että joillekin ihmisille helpointa on noudattaa lakia kirjaimellisesti, välittämättä sen tarkoituksesta tai rengastapauksessa edes turvallisuudesta. Kunhan vain lakia noudatetaan niin mitään pahaa ei voi tapahtua? Elämä kyllä opettaa, että näin ei aina ole, ihmisellä saa ja pitää olla maalaisjärkeä.

Kun huomioidaan, että päätiet ovat paljaana suurimman osan talvesta, niin muutama viikko lisää nastoilla rouhimista ei teitä sen enempää tuhoa. Tietenkin optimi on, että voidessaan valita ajonsa ajankohdan ja tarvittaessa mennä muulla kuin omalla autolla, vaihtaa kesärenkaat silloin kuin se on järkevintä.
Se tarve loppui ennen viime viikkoa.
Nyt alkoi uusi tarve.
Ei niitä voi yhdistää.

Joillekin ihmisille tuntuu olevan aina tarve keksiä omia lakejaan ja levitellä niitä faktana ja juurtua näihin "näin on aina tehty" höpinöihin.
 
Se tarve loppui ennen viime viikkoa.
Nyt alkoi uusi tarve.
Ei niitä voi yhdistää.

Joillekin ihmisille tuntuu olevan aina tarve keksiä omia lakejaan ja levitellä niitä faktana ja juurtua näihin "näin on aina tehty" höpinöihin.
Selvä juttu, eipä minun tarvitse kuin lukea Dennis Pastersteinin ohje eiliseltä että älkää pitäkö kiirettä asian kanssa, poliisiautoissakin on vielä nastarenkaita. Linkki ylempänä tässä keskustelussa

Noudata sinä lakia, minä rikon sitä tässä asiassa mielelläni.

Edit. Sanojen laittamista suuhun taas kerran -> ignore
 
Viimeksi muokattu:
Selvä juttu, eipä minun tarvitse kuin lukea Dennis Pastersteinin ohje eiliseltä että älkää pitäkö kiirettä asian kanssa, poliisiautoissakin on vielä nastarenkaita. Linkki ylempänä tässä keskustelussa

Noudata sinä lakia, minä rikon sitä tässä asiassa mielelläni.
Mikäli viittasit tähän iltalehden artikkeliin, niin ainakaan minä en siitä tuollaista kehotusta löytänyt. Keksitkö siis taas jonkun oman ohjeistuksen ja väität poliisin sanoneen niin?

Itse asiassa artikkeli oli poikkeuksellisen virheetön sisällöltään.
 
Se tarve loppui ennen viime viikkoa.
Nyt alkoi uusi tarve.
Ei niitä voi yhdistää.
Siinähän se on, kun ne nimenomaan voi ja pitää yhdistää. Muuten joutuisi mahdollisesti 1.4. alkaen vaihtamaan renkaita jopa useita kertoja yhden lyhyen matkan aikana. Ja ei, tätä ei voi kumota sillä ettei koske kitkoja. Nastalliset talvirenkaat ovat laillisia.
 
Siinähän se on, kun ne nimenomaan voi ja pitää yhdistää. Muuten joutuisi mahdollisesti 1.4. alkaen vaihtamaan renkaita jopa useita kertoja yhden lyhyen matkan aikana. Ja ei, tätä ei voi kumota sillä ettei koske kitkoja. Nastalliset talvirenkaat ovat laillisia.
Laissa sanotaan, että nastarenkaat ovat huhtikuussa sallitut vain, jos sää tai keli sitä edellyttää.
 
Voi nyt hyvän tähden, aikuiset ihmiset. Ihanko oikeasti tästä pitää vääntää? Renkaat kelin mukaan, ja nyt vaan on kaikenlaista vaihtuvaa keliolosuhdetta. Joku haluaa että vedetään kesänakeilla koska päivämäärä, joku toinen että ei koska tulee lunta. Meitä on kuitenkin moneen junaan ja moniin eri aikoihin ajavia. Mitä jos nyt ihan oikeasti kaikki vaan miettisi edes hetken ennen kuin kirjoittaa?
 
Laissa sanotaan, että nastarenkaat ovat huhtikuussa sallitut vain, jos sää tai keli sitä edellyttää.
Niin sanotaan. Tämä ei ole ristiriidassa sen kanssa, mitä edellä totesin. Lain hengen ja kirjaimen ero ei ole mikään uusi idea jonka juuri keksin vaan aika vakiintunut konsepti.
 
Klaukkala on Nurmijärveä.

Uskomatonta maalitolppien hivuttelua.

Tässä Espoossa kun katselee ulos niin lunta on enää nurmikoilla, kaikki pihatietkin ihan sulia.


Nyt jo aurinko pilkistelee, plussalla oleva tien pinta kuivuu kun pakastaa, ei jäädy. Huomenna on aamulla aika todennäköisesti ihan kuivat tiet.
Huomenta! Tässä olisi pääkaupunkiseudun kelikamerasta tuoreinta kuvaa. Pitääkö nyt vaihtaa talvikummit ja iltapäivällä kesänakit?
1713672752364.png
 
Huomenta! Tässä olisi pääkaupunkiseudun kelikamerasta tuoreinta kuvaa. Pitääkö nyt vaihtaa talvikummit ja iltapäivällä kesänakit?
1713672752364.png
On kyllä käsittämätöntä miten joku edes kehtaa väittää että nastarenkaita ei saa enää käyttää!

Kukaan meistä täällä ei ole täydellinen ja virheitä sattuu, mutta onhan tästä vastaan vänkääminen aivan idioottimaista ja eihän tuossa taustalla voi olla kuin joku ideologinen tarkoitus vain vihata nastarenkaita.

Surullinen tapaus
 
Huomenta! Tässä olisi pääkaupunkiseudun kelikamerasta tuoreinta kuvaa. Pitääkö nyt vaihtaa talvikummit ja iltapäivällä kesänakit?
1713672752364.png
On kyllä käsittämätöntä miten joku edes kehtaa väittää että nastarenkaita ei saa enää käyttää!

Kukaan meistä täällä ei ole täydellinen ja virheitä sattuu, mutta onhan tästä vastaan vänkääminen aivan idioottimaista ja eihän tuossa taustalla voi olla kuin joku ideologinen tarkoitus vain vihata nastarenkaita.

Surullinen tapaus
Lukutaito hoi, saa ajaa nastoilla, olkaa hyvä vaan.
Toki nyt on ehkä pari päivää sellainen keli, että niiden käytöstä ei tarvitse sakottaa, mutta äkkiä tuo taas ensi viikolla jo muuttuu.
 
Kylläpä nostaa jotenkin tunteet pintaan tämä video, kun on itse tullut mottoritietä suhattua aika paljon. Ja ei, tunteet ei nouse Parkkipaten takia, vaan tuon uuvatin joka lähettelee iltalehteen ajonaikana kuvattuja videoita mitättömistä rikkeistä, ja toisaalta myös toimittajan ja asiantuntijan puolesta, jotka tuollaista paskaa julkaisevat, ja vielä tuomitsevat tuon Parkkipaeten tuossa, vaikka tosiasiassa tilanteessa on juurikin ruuhkatilanne, ja se ruuhka on tuo kuvaava pässinpää tarpeettomasti vasemmalla kaistalla.

Veikkaan että tilanne on vielä mennyt niin, että Pate on roikkunut ensin perässä tuossa vasemmalla kaistalla, mutta sitten kyllästynyt tien tukkoon ja Mika onkin siinä samalla löytänyt sen kaasupolkimensä, kun Pate on siirtynyt oiekalle kaistalle. Koska pitäähän sitä aikaa jotenkin vähä saada, että ehtii kaivaa kännykän taskusta.

Mika ajoi moottoritiellä ylinopeutta, kun yhtäkkiä pysäköinninvalvoja kaahasi ohi oikealta – ”Onko niillä samat säännöt kuin poliiseilla?” (iltalehti.fi)
 
Lukutaito hoi, saa ajaa nastoilla, olkaa hyvä vaan.
Ja laki on muotoiltu niin että nastallisia renkaita ei maaliskuun jälkeen käytännössä saa käyttää vaikka vähän lunta tulisikin.
Lukutaito hoi, tuollainenhan etelässä on juuri nyt tilanne. Eli pitääkö tänään iltapäivällä vaihtaa nastarenkaat pois, vaikka vähän yöllä lunta tulikin? Entäs tulevalla viikolla, kun on luvannut lunta ja räntää sekä yöpakkasia, mutta päivällä pärjää kesärenkailla?
 
Lukutaito hoi, tuollainenhan etelässä on juuri nyt tilanne. Eli pitääkö tänään iltapäivällä vaihtaa nastarenkaat pois, vaikka vähän yöllä lunta tulikin? Entäs tulevalla viikolla, kun on luvannut lunta ja räntää sekä yöpakkasia, mutta päivällä pärjää kesärenkailla?
Kysy oikeusministeriöstä, älä minulta.
 
Kylläpä nostaa jotenkin tunteet pintaan tämä video, kun on itse tullut mottoritietä suhattua aika paljon. Ja ei, tunteet ei nouse Parkkipaten takia, vaan tuon uuvatin joka lähettelee iltalehteen ajonaikana kuvattuja videoita mitättömistä rikkeistä, ja toisaalta myös toimittajan ja asiantuntijan puolesta, jotka tuollaista paskaa julkaisevat, ja vielä tuomitsevat tuon Parkkipaeten tuossa, vaikka tosiasiassa tilanteessa on juurikin ruuhkatilanne, ja se ruuhka on tuo kuvaava pässinpää tarpeettomasti vasemmalla kaistalla.

Veikkaan että tilanne on vielä mennyt niin, että Pate on roikkunut ensin perässä tuossa vasemmalla kaistalla, mutta sitten kyllästynyt tien tukkoon ja Mika onkin siinä samalla löytänyt sen kaasupolkimensä, kun Pate on siirtynyt oiekalle kaistalle. Koska pitäähän sitä aikaa jotenkin vähä saada, että ehtii kaivaa kännykän taskusta.

En myöskään ymmärrä mitä uutisen aihetta tuossa on. Oikealta tosiaan saa ajaa ohi jos kaista vetää paremmin. Sehän olisi aivan järjetöntä jos oikealla kaistalla olevan pitäisi sopeuttaa nopeuttaan väkisin vasemman kaistan sekoilijan mukaan. Jos Parkkipata edes vaihtaisi vasemmalle kaistalle videon lopuksi voisi etäisesti väittää että on "ohitettu kaahaten".
 
Kysy oikeusministeriöstä, älä minulta.
Kaikkihan alkoi tästä


Vois kyllä jakaa sakkoja vielä tähän aikaan nastoilla ropistelijoille.

Helppo keino paikata budjettia.

Jos tiedetään että Suomessa voi vielä huhtikuussa sataa lunta niin eihän sitä nyt silloin voida sakkoja jakaa laillisista talvirenkaista, vain koska sua se sattuu ärsyttämään. Älyhoi!
 
Juuri tänä päivänä onnistuin ärsyyntymään ihmisestä joka oli kesärenkailla liikenteessä. Lunta noin 10cm täällä itäisessä Suomessa.
Autoilu voi käydä yllättävän kalliiksi, että ei kannattais kesärenkailla lähteä liikenteeseen. :devilish: Ja muistaa pitää pitkä väli. Harmittas varmaan kesärengas törppöilijän kanssa kolaroida.

Lisäksi tuosta kesärenkailla ajoista napsahtaisi kyllä sakko, jos sattuu poliisi olemaan liikenteessä.


Käsi ylös törpön merkiksi. Toki en ollut tämä goljatin näkemä kesärengastelija, kun tampereella asun, mutta alla on jo kesärenkaat ja nastat on yli 50km päässä. Toki järkeä ja äärimmäistä varovaisuutta käyttäen ajelin töihin aamu kahdeksan aikaan. Ei se fiksua ole mitä tuli tehtyä, mutta bussilla kun kyseinen matka on yli tunnin suuntaansa lauantaisin, näin sunnuntaina ei ole edes mahdollisuutta. Lauantaina oli n. 5cm lunta kun lähdin liikenteeseen, enkä todellakaan vetänyt töihin menoa tiukaksi vaan jäi yli 20min vuoron alkuun väliä kun sain auton parkkiin terminaalille.
 
On täysin turhaa ja typerää tiestön sekä ilman paskomista rapsutella nastoilla tuollaisella kelillä vain siksi, että ehkä saattaa vielä ennen vappua tulla joku 12h* jakso jolloin on niin liukasta, ettei kesärenkailla pärjää. Tai jos tällaista turvallisuuden maksimoimista haluaa harrastaa, niin silloin kitkat on oikea valinta vaikka koko talveksi.
Huhtikuun aikana on ollut kellejä joilloin voi ajaa kesärenkailla, on ollut kelejä joilloin etelässäkin kesärenkaat ei ole riittävät.
Espoossa ja muualla etelä ja Länsi-Suomessa on ollut tienpätkiä joissa eilen on jonain ajankohtana voinut jotenkin pärjätä kesärenkailla.
Se tarve loppui ennen viime viikkoa.
Nyt alkoi uusi tarve.
Ei niitä voi yhdistää.

Joillekin ihmisille tuntuu olevan aina tarve keksiä omia lakejaan ja levitellä niitä faktana ja juurtua näihin "näin on aina tehty" höpinöihin.
Etelässä on ollut kelejä joilloin osa autoilijoista on voinut vaihtaa turvallisesti kesärenkaat ja ajaa niillä, se on tarkoittanut sitä että sillä ajoneuvoilla ei ole voinut ajaa joka päivä, eikä kaikkialle.

Nastarenkaiden osalta tänä keväänä sama kuin talvella, jos pätkällä on nastarenkaat kielletty, niin niillä ei ole saanut ajaa. jos ei ole kielletty, niin saanut ajaa.

Tässä isommassa päivityksessä oleellisesti muuttu se että nykyään saa sään salliessa ajaa joulu helmikuussa kesärenkailla. Mutta kellien vaatiessa talverengaspakko piteni, lisäksi tullut vatimuksiin tarkennuksia (millaiset talvirenkaat)
Toinen iso muutos nastarenkaiden osalta olis se että mahdollista kieltää nastarenkaat joiltain väyliltä.
Aiemminkin nastarenkaat on saanut pistää kun keli vaatii ja niillä on saanut ns kielloin jälkeen jos tarve. Jossain vaiheessa kevät kielto alkoi pääsiäisestä, jonka jälkeen sitten tarpeen mukaan. (*

Tänäkeväänä on ahkerasti tiedotetti renkaan vaihdosta ja nimenomaan viesti on ollut ettei kannata kiirehtiä jos auto pitää olla käyttökelpoinen jokapäivä, vaihto suositeltu lähinnä heille jotka voivat jättää auton parkkiin, jos keli ei sovi kesärenkaille. Ei ole missään (tätä palstaa lukuunottamatta) esitettyajatusta että nastarenkaat olisi olleet kiellettyä tässä kuussa Suomessa.



(*
Jos Turussa katselee ohikulkijaa viikon lämpösten jälkeen ja paikallinen ennuste lämpenevää, niin se tarve ei välttämättä näy päälleppäin.
 
Viimeksi muokattu:
Kylläpä nostaa jotenkin tunteet pintaan tämä video, kun on itse tullut mottoritietä suhattua aika paljon. Ja ei, tunteet ei nouse Parkkipaten takia, vaan tuon uuvatin joka lähettelee iltalehteen ajonaikana kuvattuja videoita mitättömistä rikkeistä, ja toisaalta myös toimittajan ja asiantuntijan puolesta, jotka tuollaista paskaa julkaisevat, ja vielä tuomitsevat tuon Parkkipaeten tuossa, vaikka tosiasiassa tilanteessa on juurikin ruuhkatilanne, ja se ruuhka on tuo kuvaava pässinpää tarpeettomasti vasemmalla kaistalla.

Veikkaan että tilanne on vielä mennyt niin, että Pate on roikkunut ensin perässä tuossa vasemmalla kaistalla, mutta sitten kyllästynyt tien tukkoon ja Mika onkin siinä samalla löytänyt sen kaasupolkimensä, kun Pate on siirtynyt oiekalle kaistalle. Koska pitäähän sitä aikaa jotenkin vähä saada, että ehtii kaivaa kännykän taskusta.

Mika ajoi moottoritiellä ylinopeutta, kun yhtäkkiä pysäköinninvalvoja kaahasi ohi oikealta – ”Onko niillä samat säännöt kuin poliiseilla?” (iltalehti.fi)

Mikalla oli itsellään nopeutta 130km/h, joten ohittavan auton nopeus lienee ollut 135-140km/h. Mikalla oli IL:n autotoimitukselle kysymys.

– Onko pysäköinninvalvojilla samat säännöt kuin poliisilla?

Onko Mikalla samat säännöt kuin poliisilla, eli itse saa ajaa ylinopeutta?
Voisi kysyä myös miksi "Mika" ajaa vasenta kaistaa tuossa tilanteessa?

Ja omasta mielessä jos löhettää näitä videoita mediaan, pitäisi aina olla oikea koko nimi esillä, eikä mitään muutettuja nimiä. Varsinkin kun ei edes rekkaria sumenneta tai muuta.
 
Onko Mikalla samat säännöt kuin poliisilla, eli itse saa ajaa ylinopeutta?
Voisi kysyä myös miksi "Mika" ajaa vasenta kaistaa tuossa tilanteessa?

Ja omasta mielessä jos löhettää näitä videoita mediaan, pitäisi aina olla oikea koko nimi esillä, eikä mitään muutettuja nimiä. Varsinkin kun ei edes rekkaria sumenneta tai muuta.
Mikä saa ajaa ylinopeutta, mika saa räplätä puhelinta ajon aikana, varsinkin jos ajaa ylinopeutta.
Mikan mielestä muut ei saa niin tehdä, toivottavasti patella on kamera autossa ja talenne mikan sähläämisestä.

Tarina ja varsinkin video luo mielikuvaa että pate ajannut vakkarilla noin 120km/h todellista, asiallisella turvavälillä jne. sitten mika luurinnäprääjä huomannut että oikealta menee pate, joka laputtanut luvata yksityiselle paikalle pysäköineen mikan.
 
Onko Mikalla samat säännöt kuin poliisilla, eli itse saa ajaa ylinopeutta?
Voisi kysyä myös miksi "Mika" ajaa vasenta kaistaa tuossa tilanteessa?

Ja omasta mielessä jos löhettää näitä videoita mediaan, pitäisi aina olla oikea koko nimi esillä, eikä mitään muutettuja nimiä. Varsinkin kun ei edes rekkaria sumenneta tai muuta.
Näyttää ihan perusmeiningiltä. Nollat taulussa syyttä vasuria ja herneet nenään kun joku kyllästyy ja menee ohi. Jos pate ei varta vasten vaihtanut oikealle ohitukseen, niin ei edes rikkonut muuta kuin nopeusääntöä (kuten kuvaajakin). Tyhmät ihmiset ketjun osastoa kuvata oma rike ja pistää lehteen.
 
Kaikkihan alkoi tästä




Jos tiedetään että Suomessa voi vielä huhtikuussa sataa lunta niin eihän sitä nyt silloin voida sakkoja jakaa laillisista talvirenkaista, vain koska sua se sattuu ärsyttämään. Älyhoi!
Mikä noin olisi, nastarenkaat olisi sallittu laissa kelistä riippumatta huhtikuun loppuun asti. Ei maaliskuun loppuun asti, niin kuin siellä nyt lukee. Joku syyhän sille on, että kuukaudet on rajattu tuolla tavalla.
 
Mikä noin olisi, nastarenkaat olisi sallittu laissa kelistä riippumatta huhtikuun loppuun asti. Ei maaliskuun loppuun asti, niin kuin siellä nyt lukee. Joku syyhän sille on, että kuukaudet on rajattu tuolla tavalla.
Nastarenkaathan on sallittu vieläkin kelistä riippumatta. Jos et ole tiennyt niin poliisi on sakottanut viimepäivinä pelkästään kesärenkailla ajavia ja niiden kanssa kolaroineita.
 
Kylläpä nostaa jotenkin tunteet pintaan tämä video, kun on itse tullut mottoritietä suhattua aika paljon. Ja ei, tunteet ei nouse Parkkipaten takia, vaan tuon uuvatin joka lähettelee iltalehteen ajonaikana kuvattuja videoita mitättömistä rikkeistä, ja toisaalta myös toimittajan ja asiantuntijan puolesta, jotka tuollaista paskaa julkaisevat, ja vielä tuomitsevat tuon Parkkipaeten tuossa, vaikka tosiasiassa tilanteessa on juurikin ruuhkatilanne, ja se ruuhka on tuo kuvaava pässinpää tarpeettomasti vasemmalla kaistalla.

Veikkaan että tilanne on vielä mennyt niin, että Pate on roikkunut ensin perässä tuossa vasemmalla kaistalla, mutta sitten kyllästynyt tien tukkoon ja Mika onkin siinä samalla löytänyt sen kaasupolkimensä, kun Pate on siirtynyt oiekalle kaistalle. Koska pitäähän sitä aikaa jotenkin vähä saada, että ehtii kaivaa kännykän taskusta.

Mika ajoi moottoritiellä ylinopeutta, kun yhtäkkiä pysäköinninvalvoja kaahasi ohi oikealta – ”Onko niillä samat säännöt kuin poliiseilla?” (iltalehti.fi)

Pahaa teki katsoa videota. Jäi vielä fiilis, että onko tahallaan tehnyt? Ajelee vasenta ja on valmiina kännykän kanssa, jos joku ohittaa oikealta?
Kun en nyt itse saa mitenkään kännykkää esiin ajaessa 120km/h ja vielä videokuvausta Spielberginä? Jotenkin aivan liian nopeasti kuvaa jo tulee?
 
Kylläpä nostaa jotenkin tunteet pintaan tämä video, kun on itse tullut mottoritietä suhattua aika paljon. Ja ei, tunteet ei nouse Parkkipaten takia, vaan tuon uuvatin joka lähettelee iltalehteen ajonaikana kuvattuja videoita mitättömistä rikkeistä, ja toisaalta myös toimittajan ja asiantuntijan puolesta, jotka tuollaista paskaa julkaisevat, ja vielä tuomitsevat tuon Parkkipaeten tuossa, vaikka tosiasiassa tilanteessa on juurikin ruuhkatilanne, ja se ruuhka on tuo kuvaava pässinpää tarpeettomasti vasemmalla kaistalla.

Veikkaan että tilanne on vielä mennyt niin, että Pate on roikkunut ensin perässä tuossa vasemmalla kaistalla, mutta sitten kyllästynyt tien tukkoon ja Mika onkin siinä samalla löytänyt sen kaasupolkimensä, kun Pate on siirtynyt oiekalle kaistalle. Koska pitäähän sitä aikaa jotenkin vähä saada, että ehtii kaivaa kännykän taskusta.

Mika ajoi moottoritiellä ylinopeutta, kun yhtäkkiä pysäköinninvalvoja kaahasi ohi oikealta – ”Onko niillä samat säännöt kuin poliiseilla?” (iltalehti.fi)
Tässä kyllä malliesimerkki tyhmästä ihmisestä. Ajat itse ylinopeutta, kuvaat sen samaan aikaan puhelimella ja laitat nettiin :D
 
Kylläpä nostaa jotenkin tunteet pintaan tämä video, kun on itse tullut mottoritietä suhattua aika paljon. Ja ei, tunteet ei nouse Parkkipaten takia, vaan tuon uuvatin joka lähettelee iltalehteen ajonaikana kuvattuja videoita mitättömistä rikkeistä, ja toisaalta myös toimittajan ja asiantuntijan puolesta, jotka tuollaista paskaa julkaisevat, ja vielä tuomitsevat tuon Parkkipaeten tuossa, vaikka tosiasiassa tilanteessa on juurikin ruuhkatilanne, ja se ruuhka on tuo kuvaava pässinpää tarpeettomasti vasemmalla kaistalla.

Veikkaan että tilanne on vielä mennyt niin, että Pate on roikkunut ensin perässä tuossa vasemmalla kaistalla, mutta sitten kyllästynyt tien tukkoon ja Mika onkin siinä samalla löytänyt sen kaasupolkimensä, kun Pate on siirtynyt oiekalle kaistalle. Koska pitäähän sitä aikaa jotenkin vähä saada, että ehtii kaivaa kännykän taskusta.

Mika ajoi moottoritiellä ylinopeutta, kun yhtäkkiä pysäköinninvalvoja kaahasi ohi oikealta – ”Onko niillä samat säännöt kuin poliiseilla?” (iltalehti.fi)
Katos en kerennyt ekana. Hienointa tässä uutisessa on mun mielestä toimituksen toiminta, ihan perseestä revitään jotain käsityksiä miten kuuluisi ajaa.

Jos paten mahdollista lievää ylinopeutta ei lasketa niin ainoa lakia rikkova taho on kuvaaja itse.

Noita "oikealta ohituksia" tulee itsellekin muutamia vuodessa kun ajelee vakkari päällä motarilla. Jostain syystä kertaakaan ei ole tarvinnut vaihtaa kaistaa vaan olen vaan ajanut sitä oikeaa kaistaa eteenpäin kun tuommonen iltalehden kuvaaja roikkuu vasurilla.
Onko Mikalla samat säännöt kuin poliisilla, eli itse saa ajaa ylinopeutta?
Voisi kysyä myös miksi "Mika" ajaa vasenta kaistaa tuossa tilanteessa?

Ja omasta mielessä jos löhettää näitä videoita mediaan, pitäisi aina olla oikea koko nimi esillä, eikä mitään muutettuja nimiä. Varsinkin kun ei edes rekkaria sumenneta tai muuta.
Kyllä. Ja toimituksen kannattaisi lukaista wikipediasta mikä on mittarivirhe. Toi mikankin kippo on joku japanilainen riisipuikula jonka todellinen saattaa olla alle 120 kun mittari näyttää 130.
 
Pahaa teki katsoa videota. Jäi vielä fiilis, että onko tahallaan tehnyt? Ajelee vasenta ja on valmiina kännykän kanssa, jos joku ohittaa oikealta?
Kun en nyt itse saa mitenkään kännykkää esiin ajaessa 120km/h ja vielä videokuvausta Spielberginä? Jotenkin aivan liian nopeasti kuvaa jo tulee?
Jos me oltais reippaita niin tässähän pitäis tehdä poliisille ilmotus iltalehden uutisesta kerran siellä on henkilöllisyys tiedossa. Ei muutakun pikavoittoa menemään kuskille kännykän käytöstä ajon aikana. Aika härskiähän se olisi mutta toisaalta ihan oikein tuommoisille.

Taitaa silti lainkirjaimen mukaan jäädä sakko kirjottamatta kun herra ei jää luuri kädessä ratin takaa kiinni?

Toisaalta taas kuvaajan älykkyyden huomioiden näppärä poliisi voisi kokeilla onneaan ja kirjottaakin sakon tuosta ja toinen varmaan iloisesti maksaa vaikka oikeuspohja mahdollisesti puuttuu?
 
Nastarenkaathan on sallittu vieläkin kelistä riippumatta. Jos et ole tiennyt niin poliisi on sakottanut viimepäivinä pelkästään kesärenkailla ajavia ja niiden kanssa kolaroineita.

Tässähän nyt taitaa olla kyse samasta asiasta kun siinä, että ylinopeutta ei saa ajaa, mutta jos ajaa vaan 6km(+3kml mittarivirhettä) yli rajoitusten, niin siitä ei rangaista.

Rajoitusten puolesta tulkinta voi olla lähiaikoina muuttumassa, nastojen osalta aika näyttää miten tulkinta muuttuu, jos haittojen ehkäisemisestä kiinnostutaan lisää.
 
Tässähän nyt taitaa olla kyse samasta asiasta kun siinä, että ylinopeutta ei saa ajaa, mutta jos ajaa vaan 6km(+3kml mittarivirhettä) yli rajoitusten, niin siitä ei rangaista.
Eli jos ajat kesärenkailla kaiteeseen niin ihan ok kunhan et jää kiinni? Mitä koitat selittää?
 
Eli jos ajat kesärenkailla kaiteeseen niin ihan ok kunhan et jää kiinni? Mitä koitat selittää?

Puhuin nastarenkaista, en kesärenkaista. Jälkimmäisillä ei tänään ole asiaa liikenteeseen, ensimmsillä on, mutta olisiko pitänyt olla viime viikolla? Siitä tässä nyt taitaa olla kyse. Laki sanoo yhtä, mutta laintulkinta on nastakuskille suopeampi.
 
Sieltä niitä kannattaa repiä, kun sillä tavalla saa lisää klikkejä. Tästä saa vielä jatkoartikkelinkin.

Toimittaja on vaan haistanut hyvän jutun. Tästä saa kunnon sopan keittämällä, kun on paljon lukijoita ärsyttäviä asioita samassa tarinassa. Ihmiset pääsee ottamaan kantaa puoleen jos toiseenkin ja klikkauksia tulee.
Täytyy myöntää, että näin jutun. En jaksanut lukea. Sitten luin täältä ja ajattelin, että luetaan nyt sitten artikkeli ja katsotaan video.
Eli tavallaan tein juuri mitä toimittaja halusi ja varmistin, että vastaavia juttuja tulee lisää, kun vetävät niin hyvin.
 
Jos me oltais reippaita niin tässähän pitäis tehdä poliisille ilmotus iltalehden uutisesta kerran siellä on henkilöllisyys tiedossa. Ei muutakun pikavoittoa menemään kuskille kännykän käytöstä ajon aikana. Aika härskiähän se olisi mutta toisaalta ihan oikein tuommoisille.

Taitaa silti lainkirjaimen mukaan jäädä sakko kirjottamatta kun herra ei jää luuri kädessä ratin takaa kiinni?

Toisaalta taas kuvaajan älykkyyden huomioiden näppärä poliisi voisi kokeilla onneaan ja kirjottaakin sakon tuosta ja toinen varmaan iloisesti maksaa vaikka oikeuspohja mahdollisesti puuttuu?
No eihän tuosta videosta selviä, onko se kuvattu puhelimella, päähän kiinitetyllä Goprolla vai Raybanin älylasien kameralla. Eli tuskin tuosta voi poliisi sakkoa kirjoittaa.

Toimittaja on vaan haistanut hyvän jutun. Tästä saa kunnon sopan keittämällä, kun on paljon lukijoita ärsyttäviä asioita samassa tarinassa. Ihmiset pääsee ottamaan kantaa puoleen jos toiseenkin ja klikkauksia tulee.
Täytyy myöntää, että näin jutun. En jaksanut lukea. Sitten luin täältä ja ajattelin, että luetaan nyt sitten artikkeli ja katsotaan video.
Eli tavallaan tein juuri mitä toimittaja halusi ja varmistin, että vastaavia juttuja tulee lisää, kun vetävät niin hyvin.
Ensi viikolla voidaankin lukea uutisista (saman toimittajan uudesta uutisesta) "Näin parkkipaten toimitusjohtaja kommentoi moottoritiekohua". Ja klikkauksia tulee...
 

Tuolta löytyi vähän avattuna mitä lakiesityksessä on tarkoitettu säällä ja kelillä. Vähän erikoinen tuo "pienimmät tiet huomioon ottaen" maininta.

Pykälän 1 momentissa säädettäisiin, että talvirenkaita olisi käytettävä sään tai kelin sitä edellyttäessä marraskuun alusta maaliskuun loppuun. Muutos tarkoittaisi käytännössä, että talvikuukausina, mikäli sää tai keli ei talvirenkaiden käyttöä edellyttäisi, ajoneuvossa voisi käyttää myös kesärenkaita.

Muutos tiukentaisi talvirengasvaatimuksia marras- ja maaliskuun välisenä aikana. Myös marraskuussa ja maaliskuussa olisi käytettävä talvirenkaita, jos sää tai keli sitä edellyttäisi. Säällä tai kelillä, jolloin talvirenkaiden käyttöä edellytettäisiin, tarkoitettaisiin tieolosuhteita, joissa alueen tieverkolla, myös pienemmät tiet huomioon ottaen, olisi tarve käyttää talvirenkaita olemassa olevan tai mahdollisen liukkauden vuoksi.

Liikenteenvalvoja määrittelisi yksittäistapauksessa, olisiko olosuhde sellainen, että talvirengasta olisi käytettävä.

Spoilerista löytyy vielä erinäisten tahojen kommentteja lakiesitykseen:

Ajoneuvojen talvirenkaat

Ajoneuvojen talvirenkaiden käyttövelvoite on voimassaolevassa sääntelyssä sidottu kalenteriin. Ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen 16 §:n mukaan talvirenkaita on käytettävä joulukuusta helmikuun loppuun. Esitysluonnoksessa esitettiin talvirengasmääräysten uudistamista vastaamaan paremmin Suomen vaihtuvia keliolosuhteita niin, että talvirenkaita koskeva käyttövelvoite olisi marraskuusta maaliskuun loppuun, jos keli edellyttäisi.

ELY-keskukset, Liikennesuunnittelun seura, Autoliitto, Liikenneturva, Pyöräliitto ja Liikenneoikeusyhdistys pitävät uutta talvirenkaiden talvikeliin sidottua käyttövelvoitetta kannatettavana.

Tieliikenteen tietokeskus, Autoalan keskusliitto ja Autotuojat kannattavat myös ehdotusta uudeksi talvirenkaita koskevaksi sääntelyksi, koska uusi sääntely sallisi kesärenkailla ajon erityisesti leutoina alkutalven kausina, jolloin talvikelejä ei esiinny vielä koko maassa. Tieliikenteen tietokeskus, Autoalan keskusliitto ja Autotuojat ehdottavat esityksen mukaisen keliin sopeutetun talvirengasvelvoitteen ulottamista huhtikuun loppuun asti, koska talvikelit jatkuvat erityisesti Keski-, Itä- ja Pohjois-Suomessa usein pitkälle huhtikuuhun.

Liikenneturva tukee ehdotusta, mikäli voidaan turvata se, että talvikelin määrittely on selkeä ja kiistaton sekä kansalaiselle että valvovalle viranomaiselle.

Ympäristöministeriö, Opetushallitus, Helsingin yliopiston lääketieteellinen tiedekunta, Teknisen kaupan liitto, Yksityisten katsastustoimipaikkojen liitto, Logistiikkayritysten liitto, Liikennevakuutuskeskus, Nokia renkaat Oyj, Suomen yrittäjät ja Linja-autoliitto ovat lausunnoissaan vastustaneet tai vähintään vaatineet talvirenkaiden käyttöä koskevan ehdotuksen uudelleen arviointia.

Ympäristöministeriö lausuu, että esitetyssä muodossa säännös jättää runsaasti tulkinnan ja harkinnan varaa liikenneolosuhteista ja niihin varautumisesta tienkäyttäjälle. Muun muassa ilmastonmuutoksen myötä säät ja ajokelit voivat vaihdella vaikeasti ennakoitavilla tavoilla lyhyenkin ajan sisällä, mikä ympäristöministeriön mukaan vaikeuttaa tienkäyttäjän päätöksentekoa renkaiden vaihdon osalta. Lisäksi ympäristöministeriö korostaa, että esitetty muutos voi johtaa nastarenkailla ajetun suoritteen kasvuun, koska uusi ehdotus velvoittaa talvirenkaiden käyttöä aiempaa pidemmälle aikajaksolle. Nastarenkaiden pidempiaikainen käyttö johtaa puolestaan suurempaan katupölyn muodostumiseen ja päällysteiden kulumiseen. Edellä mainittujen seikkojen johdosta ympäristöministeriö katsoo, että talvirenkaiden sääntelyä koskevan ehdotuksen vaikutuksia tulisi arvioida tarkemmin.

Ehdotettua käyttövelvollisuutta vastustetaan lisäksi muun muassa seuraavilla perusteluilla:

keliolosuhteet muuttuvat Suomessa hyvinkin nopeasti ja se saattaa vaarantaa esim. kuljetusalan ammateissa opiskelijan sekä työntekijän turvallisuutta,

nastarenkaiden vaihtaminen sääolosuhteiden vaihtelun mukaan on epärealistista ja talvirenkaiden käyttö tulisi edelleen sitoa pakolliseksi talven ydinkuukausiksi,

pelkästään sääolosuhteisiin sidottu talvirenkaiden käyttösääntö on Suomen olosuhteissa merkittävä turvallisuusriski ja poliisin valvonnan kannalta mahdotonta,

ehdotettu sanamuoto toisi turhia riskejä liikenteeseen, koska kaikkina talvikuukausina voisi lähteä liikenteeseen myös kesärenkailla,

raskaan liikenteen osalta talvikeliin sidottu talvirenkaiden käyttövelvoite johtaa mahdottomiin tilanteisiin sääolosuhteiden ennakoimattomuuden osalta,

tutkimusten mukaan osa kansalaisista lykkäisi talvirenkaiden vaihtamista mahdollisimman myöhäiseen ajankohtaan tai jättäisi talvirenkaat kokonaan vaihtamatta, jolloin kesärenkailla talvella liikkuvat riskeeraavat myös muiden tielläliikkujien turvallisuuden,

autoilijoiden on annetun kelimääritelmän perusteella vaikea arvioida, milloin sää tai keli vaatii talvirenkaiden käyttöä,

ehdotettu keliperusteinen talvirenkaiden käyttö aiheuttaisi yrityksille mittavia ongelmia, koska ehdotetun sääntelyn perusteella yritykset joutuisivat varustamaan koko kalustonsa talvirenkailla yksittäisen maaliskuussa olevan lumisen päivän johdosta
 
Jos et ole tiennyt niin poliisi on sakottanut viimepäivinä pelkästään kesärenkailla ajavia ja niiden kanssa kolaroineita.
Ehkä, mutta pelkkä kesärenkaat alla ei voi olla sakon peruste. Sakon peruste pitää löytää jostain muualta tieliikennelaista.
 
No eihän tuosta videosta selviä, onko se kuvattu puhelimella, päähän kiinitetyllä Goprolla vai Raybanin älylasien kameralla. Eli tuskin tuosta voi poliisi sakkoa kirjoittaa.


Ensi viikolla voidaankin lukea uutisista (saman toimittajan uudesta uutisesta) "Näin parkkipaten toimitusjohtaja kommentoi moottoritiekohua". Ja klikkauksia tulee...
Totta tuokin. Tosin videotiedostosta selviää minuutissa mikä laite sen on kuvannut. Mutta ei nykylaki taivu tuommoiseen tutkimukseen vielä pitkään toviin.
 
No sehän on liikenteen vaarantamista ajella liukkaalla ilman talvirenkaita.

Helppo tapa paikata budjettia sakotella väärillä renkailla ajelijoita nyt.
Ymmärtääkseni liikenteen vaarantamisesta voi tuomita jos rikkoo jotain lakipykälää. Kesärenkaat huhtikuussa ei riko mitään pykälää.
 
Tuosta oikealta ohittamisesta tuli mieleen, että sehän ei ole kiellettyä ajaa oikeaa kaistaa vasemmalla ajavan ohi, jos olet koko ajan ajanutkin sitä oikeaa kaistaa.

1713722197319.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 304
Viestejä
4 504 081
Jäsenet
74 380
Uusin jäsen
Santtuv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom