Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kuka ei muka muista vappua jolloin on satanut lunta? Ei kannata aina elää ihan kalenterin mukaan…poikkeuksia tulee säässä.
Näin paljon lunta on satanut tähän aikaan vuodesta etelässä viimeeksi vuonna 1974, eli ei nyt ihan jokapäiväistä ;) Kyllä tämä kevät on ihan poikkeuksellinen, kylmä ja (lumi)sateinen. Ainahan sitä lunta ja räntää tulee, mutta harvoin oikeaksi ongelmaksi asti enää huhtikuussa, varsinkaan loppupuolella. Toki tänään ei todellakaan kannata lähteä kesärenkailla liikenteeseen, vaikka mikä pakko olisi. Talvikunnossapitokin on jo kesälomilla.
 
Tässä kun olen seurannut 10 vuorokauden säätä milloin olisi otollinen aika vaihtaa renkaita, niin kuluneen viikonlopun ja tämän päiväinen myräkkä on näkynyt forecan ennusteissa jo yli viikko etukäteen.
Saderintama on näkynyt ennusteissa, mutta 10 päivää sitten ennuste sanoi, että siitä suuri osa tulisi pk-seudulla vetenä. Toki ennusteessa oli lumihiutaleita, josta pystyi päättelemään että kesärenkailla voi tulla ongelmia, mutta kirjoitin lumimäärän ennusteesta.
 
Näin paljon lunta on satanut tähän aikaan vuodesta etelässä viimeeksi vuonna 1974, eli ei nyt ihan jokapäiväistä ;) Kyllä tämä kevät on ihan poikkeuksellinen, kylmä ja (lumi)sateinen. Ainahan sitä lunta ja räntää tulee, mutta harvoin oikeaksi ongelmaksi asti enää huhtikuussa, varsinkaan loppupuolella. Toki tänään ei todellakaan kannata lähteä kesärenkailla liikenteeseen, vaikka mikä pakko olisi. Talvikunnossapitokin on jo kesälomilla.
Älä takerru lumen määrään, pakkasia ja jäisiä teitä on joka vuosi vielä tähän aikaan vuodesta ja toisekseen, talvikunnossapito ei ole "jo kesälomalla" kyllä siellä aurat on liikenteessä, teitä on vain mahdottoman monta kilometriä aurattavana.
 
Lunta voi tulla vaikka juhannuksena. On ollut niin hyviä kelejä ettei ihme että monella on jo kesärenkaat alla.
 
Saderintama on näkynyt ennusteissa, mutta 10 päivää sitten ennuste sanoi, että siitä suuri osa tulisi pk-seudulla vetenä. Toki ennusteessa oli lumihiutaleita, josta pystyi päättelemään että kesärenkailla voi tulla ongelmia, mutta kirjoitin lumimäärän ennusteesta.
No tänäkeväänä viestintä on kuitenkin onnistunut, vaikka säät jälleen yllätti.
Koko kuun viestitetty että kesärenkaiden vaihtamisella ei ole kiirettä, jos vaihtamista suunniteleville viestitetty että vaihda jos auto ei ole välttämätön, eli sillä ei tarvi ajaa jos huono keli, tai on mahdollisuus vaihtaa talvirenkaat takaisin.
Lisäksi tässä kuussa huonoilla keleillä viestitetty että lappu voi tulla kouraan jos kesärenkailla hölmöilee.

Ja ei kansalaisen tarvi arpoa milloin pitää olla nastattomat alla, viranomaiset tiedottaa etukäteen.

Kesärenkaat on saanut vaihtaa ja niillä ajaa, noilla hetkillä kun oli sellaiset kelit, ja monivaihtokin ja vaihtoivat ennen pyryjä talvirenkaat takaisin tai sitten eivät ole liukkaille lähteneet. Toki sekaan mahtuu heitä jotka sielä lipsutelleet. Jos jotain mokia pitää hakea, niin nuo jälkimmäiset.
 
Lunta voi tulla vaikka juhannuksena. On ollut niin hyviä kelejä ettei ihme että monella on jo kesärenkaat alla.
En minäkään ihmettele, ehdin jo viikon ajella moottoripyörälläkin. Ihmettelen vain sitä kun eräät täällä huutelee sakkoja nastarenkaiden käytöstä huhtikuussa.
 
En minäkään ihmettele, ehdin jo viikon ajella moottoripyörälläkin. Ihmettelen vain sitä kun eräät täällä huutelee sakkoja nastarenkaiden käytöstä huhtikuussa.
Mihin se raja sitten vedetään? Onhan joskus 70- ja 80 luvuilla ollut varmasti kesäkuussakin lunta etelässä. Pitäisikö saada ajaa siis ropisijoilla sinne asti kun mahis kuitenkin on että lunta tulee? Tämähän ei ole pelkästään mikään turvallisuustekijä, vaan myös kustannuskysymys. Perustellaanko 1 tai 2 lumipäivän renkaanvaihtotarpeella sitten ne esim 100m€ lisääntyneinä väyläkustannuksina kun ihmiset ropistelevat vielä koko toukokuunkin? Näinhän käy myös monesti, kyllä minusta pitäisi sakot vetää useammin mitä nyt tehdään. Koko ajan saa kuunnella sitä valitustakin että tiet ovat huonossa kunnossa, mistähän johtuis?
 
Mihin se raja sitten vedetään? Onhan joskus 70- ja 80 luvuilla ollut varmasti kesäkuussakin lunta etelässä. Pitäisikö saada ajaa siis ropisijoilla sinne asti kun mahis kuitenkin on että lunta tulee? Tämähän ei ole pelkästään mikään turvallisuustekijä, vaan myös kustannuskysymys. Perustellaanko 1 tai 2 lumipäivän renkaanvaihtotarpeella sitten ne esim 100m€ lisääntyneinä väyläkustannuksina kun ihmiset ropistelevat vielä koko toukokuunkin? Näinhän käy myös monesti, kyllä minusta pitäisi sakot vetää useammin mitä nyt tehdään. Koko ajan saa kuunnella sitä valitustakin että tiet ovat huonossa kunnossa, mistähän johtuis?
Kyllä ainakin minä muistan että melkein joka vuosi on uutisoitu poliisin toimesta koska aijotaan asiaan kiinnittää huomiota joten ehkä sen rajan voi vetää siihen kun poliisikin on sitä mieltä että nastarenkailla ei saa ajaa. Nyt on kuitenkin poliisiltakin tullut useamman viikon ajan viestiä ettei kannata kiirehtiä renkaiden vaihdon kanssa. Vaikka laki sanoisi mitä niin minä ainakin kun joudun ajamaan kelissä kuin kelissä ja eri vuorokauden aikoina niin vaihdan sitten kun alkaa näyttämään siltä että suurempaa vaaraa ei talvikeleistä enää ole. Nyt näyttää siltä että se hetki on tämän viikon loppu puolella. Ja sitten jos toukokuussa tulee uusi takatalvi niin sitten mietin vaihdanko talvirenkaat takaisin.
 
Kyllä ainakin minä muistan että melkein joka vuosi on uutisoitu poliisin toimesta koska aijotaan asiaan kiinnittää huomiota joten ehkä sen rajan voi vetää siihen kun poliisikin on sitä mieltä että nastarenkailla ei saa ajaa. Nyt on kuitenkin poliisiltakin tullut useamman viikon ajan viestiä ettei kannata kiirehtiä renkaiden vaihdon kanssa. Vaikka laki sanoisi mitä niin minä ainakin kun joudun ajamaan kelissä kuin kelissä ja eri vuorokauden aikoina niin vaihdan sitten kun alkaa näyttämään siltä että suurempaa vaaraa ei talvikeleistä enää ole. Nyt näyttää siltä että se hetki on tämän viikon loppu puolella. Ja sitten jos toukokuussa tulee uusi takatalvi niin sitten mietin vaihdanko talvirenkaat takaisin.
Tietenkin näin, mutta sanoisin silti että ne jotka haluavat ajaa kesäkuulle asti talvirenkailla, heidän pitäisi valita kitkat. Aika kohtuutonta että tieverkosto kärsii suuret vauriot kun etuoikeutetut ajelevat ropisijoilla sinne asti.
 
Tietenkin näin, mutta sanoisin silti että ne jotka haluavat ajaa kesäkuulle asti talvirenkailla, heidän pitäisi valita kitkat. Aika kohtuutonta että tieverkosto kärsii suuret vauriot kun etuoikeutetut ajelevat ropisijoilla sinne asti.

Haastava tilanne lain puolesta, kun lait koskee koko Suomea, paljon mahtuu eri kelejä Hangon ja Nuorgamin väliin, vielä touko ja kesäkuussakin. Helppo huudella pk-seudulla että pitäisi nastoilla ajajia sakottaa huhtikuussa, pitäisikö myös lapissa nastoilla ajaa sakottaa myös huhtikuussa? Päätiet sielläkin voi olla sulat, mutta syrjemmässä helposti lunta ja liukasta.
 
Haastava tilanne lain puolesta, kun lait koskee koko Suomea, paljon mahtuu eri kelejä Hangon ja Nuorgamin väliin, vielä touko ja kesäkuussakin. Helppo huudella pk-seudulla että pitäisi nastoilla ajajia sakottaa huhtikuussa, pitäisikö myös lapissa nastoilla ajaa sakottaa myös huhtikuussa? Päätiet sielläkin voi olla sulat, mutta syrjemmässä helposti lunta ja liukasta.
Tällähän ei käytännössä ole merkitystä nykyisin, kun ropistelevat vain menemään. Poliisin pitäisi kertoa selvemmät pelisäännöt ja alkaa sakottaa ahkerammin.
 
Mihin se raja sitten vedetään? Onhan joskus 70- ja 80 luvuilla ollut varmasti kesäkuussakin lunta etelässä. Pitäisikö saada ajaa siis ropisijoilla sinne asti kun mahis kuitenkin on että lunta tulee? Tämähän ei ole pelkästään mikään turvallisuustekijä, vaan myös kustannuskysymys. Perustellaanko 1 tai 2 lumipäivän renkaanvaihtotarpeella sitten ne esim 100m€ lisääntyneinä väyläkustannuksina kun ihmiset ropistelevat vielä koko toukokuunkin? Näinhän käy myös monesti, kyllä minusta pitäisi sakot vetää useammin mitä nyt tehdään. Koko ajan saa kuunnella sitä valitustakin että tiet ovat huonossa kunnossa, mistähän johtuis?
Vuodesta toiseen on tiedotettu ja annettu ohjeita paikallisille, koska se sää aina yllättää, niin toistaiseksi mentävä noin mahdollistaa myös sopeutumisen, ilman hallitusohjelmaan kirjaamista ja raskasta eduskuntakäsittelyä, se vähän tuon lain tarkoituskin. Sopeutuu niin pitkiin talviin, kuin mahdollistaa sen että jossain Turussa voi ajella koko talven kesärenkailla jos keli sen sallii.

AI voi joskus auttaa ennakoinnissa, ja optimoinnissa.

Sitä en tiedä miksi tänävuonna tämä aiheuttanut täällä näin paljon päivittelyä, johtuuko siitä että pääsiäinen oli aika aikaisin, ja muistellaan sitä että talvirenkaat pidettiin pääsiäisen yli. niin se vähän sekoittaa. Ja olihan tuossa välillä ihan kesärengaskelejä, milloin hätäsimmät vaihteli. Ei sen takia nyt kannata ärsyyntyä jos joka nyt vetelee nastoilla kehällä.

Jos taasen haluat keskutella ihan Nasta vai Kitka, niin tuolla toinen ketju sitä varten.

Tällähän ei käytännössä ole merkitystä nykyisin, kun ropistelevat vain menemään. Poliisin pitäisi kertoa selvemmät pelisäännöt ja alkaa sakottaa ahkerammin.
Ne se on ihan selkeä, varoitellut kiirehtijöitä (kesärenkaan vaihtajia), varoitellut huonolla kelillä kesärenkaista, ilmoittannut että lappujakin kirjoiteltu.

Perinteisesti poliisi tiedottaa koska nastat pitää olla pois alta etelässä ja perinteisesti ovat niistä alkaneet laputtaa ja siitäkin tiedottaneet. Mitään tekstaria tai kirjettä ei tule, eli vähän pitää seurata.
 
Mihin se raja sitten vedetään? Onhan joskus 70- ja 80 luvuilla ollut varmasti kesäkuussakin lunta etelässä. Pitäisikö saada ajaa siis ropisijoilla sinne asti kun mahis kuitenkin on että lunta tulee? Tämähän ei ole pelkästään mikään turvallisuustekijä, vaan myös kustannuskysymys. Perustellaanko 1 tai 2 lumipäivän renkaanvaihtotarpeella sitten ne esim 100m€ lisääntyneinä väyläkustannuksina kun ihmiset ropistelevat vielä koko toukokuunkin? Näinhän käy myös monesti, kyllä minusta pitäisi sakot vetää useammin mitä nyt tehdään. Koko ajan saa kuunnella sitä valitustakin että tiet ovat huonossa kunnossa, mistähän johtuis?

Niin kauan kuin nastarenkaat ovat lailliset Suomessa, tälläisistä asioista on turha murehtia, kyllä poliisi sen kertoo.

Tehdään nastarenkaista laittomat niin kaikki ongelmat on ratkaistu.
 
Jatkoin kitka vs nasta ketjuun
Tietenkin näin, mutta sanoisin silti että ne jotka haluavat ajaa kesäkuulle asti talvirenkailla, heidän pitäisi valita kitkat. Aika kohtuutonta että tieverkosto kärsii suuret vauriot kun etuoikeutetut ajelevat ropisijoilla sinne asti.
Vähän aikaista huhtikuun lumipyryssä ärsyynytä nastarenkaista. Siirsin tänne jos kyse kuitekin enemmänkin keskustelusta nasta vai kitka.

Huhtikuussa talvirenkaat olleet ihan perustellut, eteläisessä Suomessa kellit olleet talvirengastavaativia riippuen päivästä ja ajankohdasta. Moni vaihto myös kesärenkaat, jos heille reitit ja ajankohdat sellaisia että ne sovelltu kesärenkailla ajamiseen.

Perinteisesti etelässä se talvirengaskausi loppunut toukokuussa ja monesti toukokuussa on alettu laputtaa nastarengaskuskeja, en nyt nopeasti muista kautta missä olisi kesäkuulle saakka menty. Ja moniko auto tuhannesta on enään toukokuun lopulla nastoilla rapsutellut. ja mikä niiden ajosuorite vs muut.

On siellä kesällä joukossa pohjoisenkitkoillakkin ajavia, se ei sinänsä lainvastaista, mutta ei sekään ole suositeltavaa, oli sitten kyse turvallisuus, tai ilmanlaatu.
 
Älä takerru lumen määrään, pakkasia ja jäisiä teitä on joka vuosi vielä tähän aikaan vuodesta ja toisekseen, talvikunnossapito ei ole "jo kesälomalla" kyllä siellä aurat on liikenteessä, teitä on vain mahdottoman monta kilometriä aurattavana.
Lumihan sen ongelman tekee. Joillain pikkuteillä on toki vielä penkkojen sulamisvesiä ja yöpakkaset voivat jäädyttää ne, mutta käytännössä isommat tiet ja kaupunkien kadut ovat tähän aikaan keväästä lähes poikkeuksetta kesärengaskunnossa. Normaalisti lämmöt ovat etelässä n. 10 asteen tietämillä, joten jos lunta tuleekin, niin se sulaa heti pois. Tämä ei ole enää mitään normaalia talvirengasaikaa, jos ei ajele ihan pikkuteitä. Pohjois-Suomi tietysti erikseen.
 
Haastava tilanne lain puolesta, kun lait koskee koko Suomea, paljon mahtuu eri kelejä Hangon ja Nuorgamin väliin, vielä touko ja kesäkuussakin. Helppo huudella pk-seudulla että pitäisi nastoilla ajajia sakottaa huhtikuussa, pitäisikö myös lapissa nastoilla ajaa sakottaa myös huhtikuussa? Päätiet sielläkin voi olla sulat, mutta syrjemmässä helposti lunta ja liukasta.
Kaipa sitä voi myös valita rengastuksen vallitsevan kelin mukaan. Johan sitä toista viikkoa sai ajella kesärenkailla, kunnes viikonloppuna oli taas aika vaihtaa talvirenkaat :lol:. Sääennusteen mukaan viikonloppuna voisi taas vaihtaa kesärenkaat.
 
Voisiko aihetta vaihtaa?

Jos joku haluaa tahallaan ärsyttää, voisi ihan yhtähyvin jättää vastaamatta. Siinä jää mielihyvä saamatta, kun kukaan ei tykännytkään pahaa.
 
1713936633843.png


Tällainen kiihdytteli kehätielle, minun mielestä kusipäisyyttä kun tuosta katolta lähti kuitenkin melkoisia paakkuja lentelemään 80 km/h vauhdissa ja huonolla tuurilla lentää koko kasa jonkun tuulilasiin.
 
1713936633843.png


Tällainen kiihdytteli kehätielle, minun mielestä kusipäisyyttä kun tuosta katolta lähti kuitenkin melkoisia paakkuja lentelemään 80 km/h vauhdissa ja huonolla tuurilla lentää koko kasa jonkun tuulilasiin.
Oli sentään talvirenkaat :think: Tuli vastaava iglu perä edellä vastaan, joka oli juuttunut 0,1 asteen ”mäkeen”. Seuraavan mäen alla teinibemari poikittain vastaantulijoiden kaistalla ja pari idioottia yrittämässä työntää. Kesärenkaat siinäkin :beye:

e: Nämä siis eilen pahimmassa myräkässä.
 
1713936633843.png


Tällainen kiihdytteli kehätielle, minun mielestä kusipäisyyttä kun tuosta katolta lähti kuitenkin melkoisia paakkuja lentelemään 80 km/h vauhdissa ja huonolla tuurilla lentää koko kasa jonkun tuulilasiin.
Onhan tuo välinpitämättömyyttä, suurin riski kai se että jarruttaessa valuu tuulilasille, tosin tuollaisessa automallissa pienempi vs joku henkilöauto.
Toki ei ne takanatulevankaan eduksi ole, mutta ei ne nyt takanatulevan tuulilasiin lävähdä kasana, jos nyt johonkin valoihin himmataan, niin eteenpäin ne liikkuu. Toki jos tuo lähtee salamana valoista niin kasa ei kerkiä mukana.

Sori, vaikka nyt vähän vähätellevän oloisesti suhtaudun, niin toki vastenmielistä laiskuutta, kuvasta näkyy ettei edes yritetty putsata. Ja turhaa riskinlisäämistä, varsinkin kun riskikelit muutenkin.
 
Onhan tuo välinpitämättömyyttä, suurin riski kai se että jarruttaessa valuu tuulilasille, tosin tuollaisessa automallissa pienempi vs joku henkilöauto.
Toki ei ne takanatulevankaan eduksi ole, mutta ei ne nyt takanatulevan tuulilasiin lävähdä kasana, jos nyt johonkin valoihin himmataan, niin eteenpäin ne liikkuu. Toki jos tuo lähtee salamana valoista niin kasa ei kerkiä mukana.

Sori, vaikka nyt vähän vähätellevän oloisesti suhtaudun, niin toki vastenmielistä laiskuutta, kuvasta näkyy ettei edes yritetty putsata. Ja turhaa riskinlisäämistä, varsinkin kun riskikelit muutenkin.
Yhtään vähätellen vaaraa. Tuo on oikeasti vaikea puhdistettava joissain autoissa. Joskus töissä oli ajossa Hiace ja siinä jo tuulilasin raapiminen oli välillä todella vittumainen, vaikka siinä oli portaat puskurissa. Jonkun korkean Transportterin Vito tms katon puhdistus voi olla todella hankala jos et oli yli 2m pitkä.
 
Yhtään vähätellen vaaraa. Tuo on oikeasti vaikea puhdistettava joissain autoissa. Joskus töissä oli ajossa Hiace ja siinä jo tuulilasin raapiminen oli välillä todella vittumainen, vaikka siinä oli portaat puskurissa. Jonkun korkean Transportterin Vito tms katon puhdistus voi olla todella hankala jos et oli yli 2m pitkä.
Toisaalta jos omistaa tuollaisen tai vakiosti muuten käyttää, eikä yllä katolle, niin ei ole paha vaiva omistaa jotain koroketta, jonka kotoa tai pakusta ottaa esille. Siis jos vaihtoehtona on se, että pitkän ja lumisen talven ajan harva se kerta lähtee tuollaisella puoli-iglulla liikkeelle.
 
Onko enää perinteisiä puhallusratsioita? Omalta kohdaltani sellainen osunut viimeksi 15 vuotta sitten. Vai toimiiko se vaan niin että jos useampi soittaa mahdollisesta rattijuoposta lähdetään liikkeelle. Ojaan ajaneet toki puhallutetaan..

Rengasratsiaan en ole ajanut koskaan.
 
Onko enää perinteisiä puhallusratsioita? Omalta kohdaltani sellainen osunut viimeksi 15 vuotta sitten. Vai toimiiko se vaan niin että jos useampi soittaa mahdollisesta rattijuoposta lähdetään liikkeelle. Ojaan ajaneet toki puhallutetaan..

Rengasratsiaan en ole ajanut koskaan.

On noita aika usein viikonloppuaamuisin, esim. motarin rampilta poistuessa yms.
 
Yöllä puolen yön jälkeen, kun ajaa sisääntuloväylää ison kaupungin keskustaan, niin tärppää puhallusratsia aika usein. Ainoa prime-timen ulkopuolella sattunut kerta oli 1-tiellä Salossa Piihovin ABC:n kohdalla (varmaan sattumaan, heh). Silloin tais olla joku eu-kampanja tms. Sitä edeltävä kerta itselle yllättävässä paikassa oli 90-luvulla, sekin oli iltahämärissä viikonloppuna.

e: Samaisella sisääntuloväylällä on myös rengasratsioita keväisin/syksyisin. Ruuhkautunut liikenne etenee hitaasti, niin siitä on helppo poimia rusinat pullasta. Ja lyhyt matka kahville...
 
Yhtään vähätellen vaaraa. Tuo on oikeasti vaikea puhdistettava joissain autoissa. Joskus töissä oli ajossa Hiace ja siinä jo tuulilasin raapiminen oli välillä todella vittumainen, vaikka siinä oli portaat puskurissa. Jonkun korkean Transportterin Vito tms katon puhdistus voi olla todella hankala jos et oli yli 2m pitkä.
Custom transitista itse putsaan isoimmat ihan katuharjalla, samalla harjalla tuulilasi.. Pituutta mulla kuitenkin alle 180cm. Saattaa siitä katuharjasta jotain naarmuja tulla katolle, koittanut kuitenkin pienen kerroksen lunta jättää.
Pitäis varmaan ostaa joku pitkävartinen pesuharja.
 
Yhtään vähätellen vaaraa. Tuo on oikeasti vaikea puhdistettava joissain autoissa. Joskus töissä oli ajossa Hiace ja siinä jo tuulilasin raapiminen oli välillä todella vittumainen, vaikka siinä oli portaat puskurissa. Jonkun korkean Transportterin Vito tms katon puhdistus voi olla todella hankala jos et oli yli 2m pitkä.
Kuskeja on tosiaan eripituisia, pidempi kuski pystyy harjalla enempiä lääppii, lyhyelle vaikeampaa, tuossa kuvassa ei edes yritetty edes maasta, ja tuossa takaovet aukeaa sivulle, ja todennäköisesti liukuovi sivulla. Toki voi olla työturvallisuus määrätykset ette kiipeillä kynnykseltä.

No ei niitä kattoja putsaa edes kaikki ne joilla mukana kulkee teikat ihan muistakin syistä.

Mutta joo, jos ikkunat puhtaat niin ei nuo nyt niin kovin yleisiä uutisia ole että katolla olevat lumet valuneet pakettiautossa ikkunalle mistä seurannut onnettomuus. Jos jotain "uutista" missä jonkun rekan katolta tippunut jotain jääpalaa kontissa roikkujan niskaan.
 
On niitä mutta aika rajallisissa paikoissa. Pitää mennä esim Kontulan ostarin kulmille viikonloppuyönä. Viimeisin mitä olen nähnyt totaali "random" paikassa oli joku vuosi sitten tuossa lähikulmilla ihan normia lähiössä joka ei ole tunnettu rattiksista.
 
Aikaan oli Turussa kun sieltä aamulaivalta ajaa jengiä yhtä tietä pitkin. Veikkaan että oli hyvä paikka.
Lapsuuden kodin naapurissa oli juoppo, joka muistaakseni jäi useamman kerran kiinni tuolla. Tyhmästä päästä jne... Onnistui se jäämään kiinni kilsan matkalla kodin ja lähikaupan välilläkin. Voi olla, että joku ilmiantoi. Vakioasiakas niin alkossa kuin lähikaupassa.
 
Yhtään vähätellen vaaraa. Tuo on oikeasti vaikea puhdistettava joissain autoissa. Joskus töissä oli ajossa Hiace ja siinä jo tuulilasin raapiminen oli välillä todella vittumainen, vaikka siinä oli portaat puskurissa. Jonkun korkean Transportterin Vito tms katon puhdistus voi olla todella hankala jos et oli yli 2m pitkä.

Eikös teleskooppivartisia lumiharjoja ole ollut saatavilla iät ajat, ei tuolla tiet ole läpi talven täynnä pakettiautoja joiden katolla on 30 cm lunta.
 
Eikös teleskooppivartisia lumiharjoja ole ollut saatavilla iät ajat, ei tuolla tiet ole läpi talven täynnä pakettiautoja joiden katolla on 30 cm lunta.
On toki, mutta sillä saa vain reunat. Näin ainakin oli tuon nelikko Hiacen kanssa. Kuvan autoa ei toki ole yritettykään puhdistaa, mutta silti.
 
Onko enää perinteisiä puhallusratsioita? Omalta kohdaltani sellainen osunut viimeksi 15 vuotta sitten. Vai toimiiko se vaan niin että jos useampi soittaa mahdollisesta rattijuoposta lähdetään liikkeelle. Ojaan ajaneet toki puhallutetaan..

Rengasratsiaan en ole ajanut koskaan.
Viime vuonna syyskuussa 24-tiellä vähän matkaa Jämsästä etelään oli jonkun valaistun risteyksen kohdalla lauantai-iltana klo 22-23 aikaan puhallutusratsia. Mahtoi olla poliiseilla kivaa kaatosateessa pysäytellä porukkaa.
 
Ei ärsyttänyt, lähinnä huvitutti kun joku aamulla parkkipaikalla putsasi suojalunta autonsa päältä sähkökäyttöisellä lehtipuhaltimella. Eihän se lumi siitä kunnolla mihinkään irronnut niin työnteli vaan sillä puhaltimen kärsällä niitä lumia katolta pois.
 
Onhan tuo välinpitämättömyyttä, suurin riski kai se että jarruttaessa valuu tuulilasille, tosin tuollaisessa automallissa pienempi vs joku henkilöauto.
Toki ei ne takanatulevankaan eduksi ole, mutta ei ne nyt takanatulevan tuulilasiin lävähdä kasana, jos nyt johonkin valoihin himmataan, niin eteenpäin ne liikkuu. Toki jos tuo lähtee salamana valoista niin kasa ei kerkiä mukana.

Sori, vaikka nyt vähän vähätellevän oloisesti suhtaudun, niin toki vastenmielistä laiskuutta, kuvasta näkyy ettei edes yritetty putsata. Ja turhaa riskinlisäämistä, varsinkin kun riskikelit muutenkin.
Jos sinne katolle kertyy lunta välikeleillä, niin helposti se on pohjalta jäätä.


muoks: tässä muuten näkee hyvin paljonko 2 sekunnin turvavälillä ehtii tehdä kun tulee jotain yllättävää.
 
Jos sinne katolle kertyy lunta välikeleillä, niin helposti se on pohjalta jäätä.

Juu ja ei se tarvitse isoa jääkokkaretta että saa lasin halki tai kolhua keulaan. Mutta vittumaista tuo on kun tänäänkin harjasin auton katon, mutta painavaa märkää lunta joka on kiinnittynyt kattoon niin hyvin että olisi pitänyt suunnilleen skrapata pois. Ajoin reilut 20km ennen kuin tuo lopulta irrotti otteensa. Ei onneksi kertalaakista vaan pieninä paloina.
 
Vaihteeksi joku jarrutti suojatien kohdalla pyöräilijöiden takia, painoin torvea. Jäi eteen sitten hidastelemaan ja ohi ajaessa akka huitoi käsillä :kahvi:
 
Jos sinne katolle kertyy lunta välikeleillä, niin helposti se on pohjalta jäätä.


muoks: tässä muuten näkee hyvin paljonko 2 sekunnin turvavälillä ehtii tehdä kun tulee jotain yllättävää.


Jos oikealla puolella ei olisi juuri ohitettavaa autoa niin helposti olisi ehtinyt tehdä väistöliikkeen.
 
Miksiköhän oikealla kaistalla köröttelijän ensimmäinen reaktio rekan perän ilmestyessä kaukaisuuteen on vaihtaa katsomatta vasurille. Taas sai seisoa jarrulla, kun hypitään alinopeutta eteen. Mitä lie nastojen säästelijöitä tai muuten sokeita, kun 120 km/h ei ole vielä sisäistynyt. Jokakeväinen riemu, 3-4 tapausta tais olla 300 km pätkällä E18:sta.
 
Koska edessä ajava jarrutti turhan takia.
Okei, ymmärsin että jarrutti pyöräilijäntakia.

Ilmeisesti nyt herutellaan tietoja. Eli suojatiemainittu, niin ilmeisesti pyräiliä oli menossa suojatielle ja edellä oleva ehkä jarrutti sen takia, sitten se ärsytti ja päätiti painaa taajama-alueella torvea vaikka ei ollut mitään tarvetta.

Edessä olevan auton matkustajat sitten hämillään mistä vaaratilanteesta varoittelet ja lähtivät etenemään varoivaisesti ?
 
Okei, ymmärsin että jarrutti pyöräilijäntakia.

Ilmeisesti nyt herutellaan tietoja. Eli suojatiemainittu, niin ilmeisesti pyräiliä oli menossa suojatielle ja edellä oleva ehkä jarrutti sen takia, sitten se ärsytti ja päätiti painaa taajama-alueella torvea vaikka ei ollut mitään tarvetta.

Edessä olevan auton matkustajat sitten hämillään mistä vaaratilanteesta varoittelet ja lähtivät etenemään varoivaisesti ?
Monta kertaa se pitää sanoa että edessä ajava jarrutti turhan takia? Tuolla tavalla toimimalla opettaa pyöräilijöille väärää liikennekäyttäytymistä.
 
Jos oikealla puolella ei olisi juuri ohitettavaa autoa niin helposti olisi ehtinyt tehdä väistöliikkeen.
En tiedä missä vaiheessa olisin huomannut irronneen jääpalan. Luultavasti sen rekisteröimiseen olisi mennyt vähintään sekunti ja oikean kaistan tilanteen tarkastamiseen ainakin toinen. En usko, että olisin itse tullut väistäneeksi, mutta tiedä tuota.
 
En tiedä missä vaiheessa olisin huomannut irronneen jääpalan. Luultavasti sen rekisteröimiseen olisi mennyt vähintään sekunti ja oikean kaistan tilanteen tarkastamiseen ainakin toinen. En usko, että olisin itse tullut väistäneeksi, mutta tiedä tuota.

Itsellä silmät havainnoi tosi herkästi kaiken epänormaalin liikkeen auton etualalta. Väittäisin että varmasti olisin kerennyt väistää, paitsi tässä tapauksessa kun vieressä oli auto. Paniikkijarrutustakaan ei voi tehdä jos takana tulee auto. Silloin on vain pakko kärsiä osuma ja toivoa ettei tule lasista läpi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 272
Viestejä
4 503 280
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Mirle78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom