Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Aikaan oli Turussa kun sieltä aamulaivalta ajaa jengiä yhtä tietä pitkin. Veikkaan että oli hyvä paikka.
Lapsuuden kodin naapurissa oli juoppo, joka muistaakseni jäi useamman kerran kiinni tuolla. Tyhmästä päästä jne... Onnistui se jäämään kiinni kilsan matkalla kodin ja lähikaupan välilläkin. Voi olla, että joku ilmiantoi. Vakioasiakas niin alkossa kuin lähikaupassa.
 
Yhtään vähätellen vaaraa. Tuo on oikeasti vaikea puhdistettava joissain autoissa. Joskus töissä oli ajossa Hiace ja siinä jo tuulilasin raapiminen oli välillä todella vittumainen, vaikka siinä oli portaat puskurissa. Jonkun korkean Transportterin Vito tms katon puhdistus voi olla todella hankala jos et oli yli 2m pitkä.

Eikös teleskooppivartisia lumiharjoja ole ollut saatavilla iät ajat, ei tuolla tiet ole läpi talven täynnä pakettiautoja joiden katolla on 30 cm lunta.
 
Eikös teleskooppivartisia lumiharjoja ole ollut saatavilla iät ajat, ei tuolla tiet ole läpi talven täynnä pakettiautoja joiden katolla on 30 cm lunta.
On toki, mutta sillä saa vain reunat. Näin ainakin oli tuon nelikko Hiacen kanssa. Kuvan autoa ei toki ole yritettykään puhdistaa, mutta silti.
 
Onko enää perinteisiä puhallusratsioita? Omalta kohdaltani sellainen osunut viimeksi 15 vuotta sitten. Vai toimiiko se vaan niin että jos useampi soittaa mahdollisesta rattijuoposta lähdetään liikkeelle. Ojaan ajaneet toki puhallutetaan..

Rengasratsiaan en ole ajanut koskaan.
Viime vuonna syyskuussa 24-tiellä vähän matkaa Jämsästä etelään oli jonkun valaistun risteyksen kohdalla lauantai-iltana klo 22-23 aikaan puhallutusratsia. Mahtoi olla poliiseilla kivaa kaatosateessa pysäytellä porukkaa.
 
Ei ärsyttänyt, lähinnä huvitutti kun joku aamulla parkkipaikalla putsasi suojalunta autonsa päältä sähkökäyttöisellä lehtipuhaltimella. Eihän se lumi siitä kunnolla mihinkään irronnut niin työnteli vaan sillä puhaltimen kärsällä niitä lumia katolta pois.
 
Onhan tuo välinpitämättömyyttä, suurin riski kai se että jarruttaessa valuu tuulilasille, tosin tuollaisessa automallissa pienempi vs joku henkilöauto.
Toki ei ne takanatulevankaan eduksi ole, mutta ei ne nyt takanatulevan tuulilasiin lävähdä kasana, jos nyt johonkin valoihin himmataan, niin eteenpäin ne liikkuu. Toki jos tuo lähtee salamana valoista niin kasa ei kerkiä mukana.

Sori, vaikka nyt vähän vähätellevän oloisesti suhtaudun, niin toki vastenmielistä laiskuutta, kuvasta näkyy ettei edes yritetty putsata. Ja turhaa riskinlisäämistä, varsinkin kun riskikelit muutenkin.
Jos sinne katolle kertyy lunta välikeleillä, niin helposti se on pohjalta jäätä.


muoks: tässä muuten näkee hyvin paljonko 2 sekunnin turvavälillä ehtii tehdä kun tulee jotain yllättävää.
 
Jos sinne katolle kertyy lunta välikeleillä, niin helposti se on pohjalta jäätä.

Juu ja ei se tarvitse isoa jääkokkaretta että saa lasin halki tai kolhua keulaan. Mutta vittumaista tuo on kun tänäänkin harjasin auton katon, mutta painavaa märkää lunta joka on kiinnittynyt kattoon niin hyvin että olisi pitänyt suunnilleen skrapata pois. Ajoin reilut 20km ennen kuin tuo lopulta irrotti otteensa. Ei onneksi kertalaakista vaan pieninä paloina.
 
Vaihteeksi joku jarrutti suojatien kohdalla pyöräilijöiden takia, painoin torvea. Jäi eteen sitten hidastelemaan ja ohi ajaessa akka huitoi käsillä :kahvi:
 
Jos sinne katolle kertyy lunta välikeleillä, niin helposti se on pohjalta jäätä.


muoks: tässä muuten näkee hyvin paljonko 2 sekunnin turvavälillä ehtii tehdä kun tulee jotain yllättävää.


Jos oikealla puolella ei olisi juuri ohitettavaa autoa niin helposti olisi ehtinyt tehdä väistöliikkeen.
 
Miksiköhän oikealla kaistalla köröttelijän ensimmäinen reaktio rekan perän ilmestyessä kaukaisuuteen on vaihtaa katsomatta vasurille. Taas sai seisoa jarrulla, kun hypitään alinopeutta eteen. Mitä lie nastojen säästelijöitä tai muuten sokeita, kun 120 km/h ei ole vielä sisäistynyt. Jokakeväinen riemu, 3-4 tapausta tais olla 300 km pätkällä E18:sta.
 
Koska edessä ajava jarrutti turhan takia.
Okei, ymmärsin että jarrutti pyöräilijäntakia.

Ilmeisesti nyt herutellaan tietoja. Eli suojatiemainittu, niin ilmeisesti pyräiliä oli menossa suojatielle ja edellä oleva ehkä jarrutti sen takia, sitten se ärsytti ja päätiti painaa taajama-alueella torvea vaikka ei ollut mitään tarvetta.

Edessä olevan auton matkustajat sitten hämillään mistä vaaratilanteesta varoittelet ja lähtivät etenemään varoivaisesti ?
 
Okei, ymmärsin että jarrutti pyöräilijäntakia.

Ilmeisesti nyt herutellaan tietoja. Eli suojatiemainittu, niin ilmeisesti pyräiliä oli menossa suojatielle ja edellä oleva ehkä jarrutti sen takia, sitten se ärsytti ja päätiti painaa taajama-alueella torvea vaikka ei ollut mitään tarvetta.

Edessä olevan auton matkustajat sitten hämillään mistä vaaratilanteesta varoittelet ja lähtivät etenemään varoivaisesti ?
Monta kertaa se pitää sanoa että edessä ajava jarrutti turhan takia? Tuolla tavalla toimimalla opettaa pyöräilijöille väärää liikennekäyttäytymistä.
 
Jos oikealla puolella ei olisi juuri ohitettavaa autoa niin helposti olisi ehtinyt tehdä väistöliikkeen.
En tiedä missä vaiheessa olisin huomannut irronneen jääpalan. Luultavasti sen rekisteröimiseen olisi mennyt vähintään sekunti ja oikean kaistan tilanteen tarkastamiseen ainakin toinen. En usko, että olisin itse tullut väistäneeksi, mutta tiedä tuota.
 
En tiedä missä vaiheessa olisin huomannut irronneen jääpalan. Luultavasti sen rekisteröimiseen olisi mennyt vähintään sekunti ja oikean kaistan tilanteen tarkastamiseen ainakin toinen. En usko, että olisin itse tullut väistäneeksi, mutta tiedä tuota.

Itsellä silmät havainnoi tosi herkästi kaiken epänormaalin liikkeen auton etualalta. Väittäisin että varmasti olisin kerennyt väistää, paitsi tässä tapauksessa kun vieressä oli auto. Paniikkijarrutustakaan ei voi tehdä jos takana tulee auto. Silloin on vain pakko kärsiä osuma ja toivoa ettei tule lasista läpi.
 
Monta kertaa se pitää sanoa että edessä ajava jarrutti turhan takia? Tuolla tavalla toimimalla opettaa pyöräilijöille väärää liikennekäyttäytymistä.

Vaikka se pyöräiliä olisi eteen tullut laittomasti, niin sitä pitää väistää, ei saa riskeerata. Ja torvi ei noin yleisesti ole Suomessa tunteiden ilmaisemista varten ja taajamassa sen käyttö on rajoitettu vain vaaratilanteen välttämiseen/varoittamiseksi.



Jos tarkoitat tilannetta että edessä mennyt autoilija antoi turhaan väistämis velvolliselle pyräilijälle esteettomän etenemisen, niin se toki ärsyttävää mutta laillista ja sille torvensoittaminen taajamissa liatonta ja samalla myös kerää itselleen sen negatiivisen huomion. Ja muut liikkujat ihan oikeasti sen lisäksi joutuu himmaan ja tsekkaan missä vaara.
 
Vaikka se pyöräiliä olisi eteen tullut laittomasti, niin sitä pitää väistää, ei saa riskeerata. Ja torvi ei noin yleisesti ole Suomessa tunteiden ilmaisemista varten ja taajamassa sen käyttö on rajoitettu vain vaaratilanteen välttämiseen/varoittamiseksi.



Jos tarkoitat tilannetta että edessä mennyt autoilija antoi turhaan väistämis velvolliselle pyräilijälle esteettomän etenemisen, niin se toki ärsyttävää mutta laillista ja sille torvensoittaminen taajamissa liatonta ja samalla myös kerää itselleen sen negatiivisen huomion. Ja muut liikkujat ihan oikeasti sen lisäksi joutuu himmaan ja tsekkaan missä vaara.
Pyöräilijöiden yli päästäminen opettaa vaarallista liikennekäyttäytymistä.
 
Vaikka se pyöräiliä olisi eteen tullut laittomasti, niin sitä pitää väistää, ei saa riskeerata. Ja torvi ei noin yleisesti ole Suomessa tunteiden ilmaisemista varten ja taajamassa sen käyttö on rajoitettu vain vaaratilanteen välttämiseen/varoittamiseksi.
Sinun mielestä ei ole torven arvoinen vaaratilanne, kun Pekka Pyöräilijä on tunkemassa väistämisvelvollisena alle? Totta helvetissä tuollaiselle idiootille pitää soittaa torvea, että ymmärtää tekevänsä väärin.

e: Tulkitsin nyt siiis tätä AP:n tilannetta yleisempää tilannetta., ts. katsotko torven soiton olevan pahasta ko. perustilanteessa?
 
Juu torven käyttö voi olla rajattu muihin tarkoituksiin, mutta käytän sitä siitä huolimatta mielipiteenilmaisuun siinä missä rikon nopeusrajoituksiakin. Kumpaakaan en tosin tee suurissa määrin.

Eiköhän tuolta löydy jokunen muukin lain kohta, joita me kaikki rikotaan ajoittain. Tai suurin osa ainakin.
 
Itse mietin niin, että nopeammin se pyöräilijä menee alta pois polkemalla suojatien yli, kuin jos hyppäisi vauhdista pois ja taluttaisi tien yli. Liikenteen kokonaissujuvuuden kannalta varmaan parempi vaihtoehto, sillä autoilijakin saa sitten jatkaa omaa matkaansa nopeammin. Tuollaiselle tilanteelle tööttääminen kuulostaa minusta aika hullulta. Eri asia toki, jos pyöräilijä syöksyy suojatielle kovaa vauhtia puskista tms.
 
Itse mietin niin, että nopeammin se pyöräilijä menee alta pois polkemalla suojatien yli, kuin jos hyppäisi vauhdista pois ja taluttaisi tien yli. Liikenteen kokonaissujuvuuden kannalta varmaan parempi vaihtoehto, sillä autoilijakin saa sitten jatkaa omaa matkaansa nopeammin.
No ei. Liikenteen ennakoitavuus häviää jos kaikki alkavat arpomaan että pysähdytäänkö nyt vai ei.

Sama asia kuin että satunnaisesti pysähtyisit risteykseen etuajo-oikeutettuna antamaan tietä kärkikolmion takaa tulevalle.
 
Sama asia kuin että satunnaisesti pysähtyisit risteykseen etuajo-oikeutettuna antamaan tietä kärkikolmion takaa tulevalle.

Ei nyt ihan sama asia. Kolmion takaa tuleva auto ei kuitenkaan voi sormia napsauttamalla muuttaa tilannetta niin, että yhtäkkiä sinä oletkin väistämisvelvollinen. Pyöräilijä voi, hyppäämällä satulasta ja jatkamalla taluttaen.
 
Pyöräilijä voi, hyppäämällä satulasta ja jatkamalla taluttaen.
Tämä nimenomaan on ennakoitavuutta. Autoilija odottaa että pyöräilijä hidastaa, pysähtyy, nousee satulasta ja taluttaa pyörän suojatien yli. Muussa tapauksessa autoilija voi/saa olettaa, että pyöräilijä ei menekään suojatien yli.

Tämä sama ennakoitavuus häviää jos etuajo-oikeutettu satunnaisesti pysähtyykin antamaan tietä väistämisvelvolliselle.

Toki kivempaa se on ettei törmäisi kehenkään, niin pidetään huoli toisistamme liikenteessä. Sääntöjä noudattamalla tämä toteutuu helpommin ja ennakoitavasti.
 
Itse mietin niin, että nopeammin se pyöräilijä menee alta pois polkemalla suojatien yli, kuin jos hyppäisi vauhdista pois ja taluttaisi tien yli. Liikenteen kokonaissujuvuuden kannalta varmaan parempi vaihtoehto, sillä autoilijakin saa sitten jatkaa omaa matkaansa nopeammin.
Ja väistämissääntöjä noudattava pyöräilijä taas ajattelee, että taas meni ihan turhaan aikaa kun sopeutti vauhtinsa sen mukaan, että lähestyvä auto ehtii mennä ohi, mutta tämä pysähtyikin antamaan tietä. Lopputuloksena kumpikin pysähtyneenä, vaikka kummankaan ei olisi tarvinnut pysähtyä.
 
Ja väistämissääntöjä noudattava pyöräilijä taas ajattelee, että taas meni ihan turhaan aikaa kun sopeutti vauhtinsa sen mukaan, että lähestyvä auto ehtii mennä ohi, mutta tämä pysähtyikin antamaan tietä. Lopputuloksena kumpikin pysähtyneenä, vaikka kummankaan ei olisi tarvinnut pysähtyä.
Se se muuten ärsyttää, kun annat tietä suojatien ylittäjälle pysähtymällä. Sitten se alkaa viittomaan että mene vaan ensin. Siinä vaiheessa alan hiiltymään, mutta kävelijä kävelee piru vie ekana vaikka koko maailma odottaisi loppupäivän.
 
Sinun mielestä ei ole torven arvoinen vaaratilanne, kun Pekka Pyöräilijä on tunkemassa väistämisvelvollisena alle? Totta helvetissä tuollaiselle idiootille pitää soittaa torvea, että ymmärtää tekevänsä väärin.
Ilman muuta jos syntymässä vaaratilanne, se voi pelastaa jopa vammautumiselta.

Mutta tässä tarinnassa ei soiteltu torvea pyöräilijälle, vaan purettiin ärsyyntymistä.

Meillä jostain syystä vältellään tarpeellista torvenkäyttöä, ja se vähäinenkin on lähinnä tuota oman ärsyyntymisen purkamista. Toki voi olla ihan kulttuurijuttua, mutta en toivo että leviää tänne.

Tämä nimenomaan on ennakoitavuutta. Autoilija odottaa että pyöräilijä hidastaa, pysähtyy, nousee satulasta ja taluttaa pyörän suojatien yli. Muussa tapauksessa autoilija voi/saa olettaa, että pyöräilijä ei menekään suojatien yli.

Tämä sama ennakoitavuus häviää jos etuajo-oikeutettu satunnaisesti pysähtyykin antamaan tietä väistämisvelvolliselle.

Toki kivempaa se on ettei törmäisi kehenkään, niin pidetään huoli toisistamme liikenteessä. Sääntöjä noudattamalla tämä toteutuu helpommin ja ennakoitavasti.
Tämä lähiti liikkeelle tarinasta joka vähän eli kyselejyn mukaan.

Pyöräilijänkin pitää olla ennakoitavissa, jos väistämis velvollisena lähestyy niin pitää ajaa niin ettei siitä epäselvyyttä.
Autoilijankin pitää huomioida se väistämisvelvollinen pyöräliä, jos mahdollisuus että se ajaa alle, niin sitä pitää väistää, ja on kyllä tilanne missä mielestäni pienellä äänimerkillä tarvittaessa varoittaa.

Sitten erotan se että väistämis etuajo-oikeutettu jollain suoralla tiellä alkaa antamaan tilaa väistämis aikeissa olevalle pyöräilijälle, suht hiljaisen liikenteen aikaan. Toki se ei ole kiellettyä, ja toki joissain tapauksissa ihan perusteltua. Mutta joillain pätkillä tätä tapahtuu ilman syytä, tai ilmeisesti syynä on se autoilia luulee olevansa väistämisvelvollinen, ei siis epävarmuus, vaan ihan väärä tieto.

Sama asia kuin että satunnaisesti pysähtyisit risteykseen etuajo-oikeutettuna antamaan tietä kärkikolmion takaa tulevalle.
Jos sieltä kolmiontakaa joku moottoriajoneuvo näyttää tulevan, niin joo, siksi tärkeää sieltäkin lähestyvän se aikomus väistää osoittaa selvästi.
Mutta tämä suojatie, pyöräiliä juttu on eriasia, siinä autoilijalla on isompi vastuu.
 
Itse mietin niin, että nopeammin se pyöräilijä menee alta pois polkemalla suojatien yli, kuin jos hyppäisi vauhdista pois ja taluttaisi tien yli. Liikenteen kokonaissujuvuuden kannalta varmaan parempi vaihtoehto, sillä autoilijakin saa sitten jatkaa omaa matkaansa nopeammin. Tuollaiselle tilanteelle tööttääminen kuulostaa minusta aika hullulta. Eri asia toki, jos pyöräilijä syöksyy suojatielle kovaa vauhtia puskista tms.
Tapauskohtaista tietty, että milloin se olisi sujuvuuden kannalta parempi ja milloin ei. Ennakoitavuudessa on kuitenkin juurikin se juju, että sekä pyöräilijä, että autoilija osaisivat sopeuttaa nopeutensa jo ennen risteykseen saapumista. Pyöräilijän ei tarvitse välttämättä pysähtyä, jos sovittaa nopeutensa ennakkoon.
 
Eiköhän tuossa töötätty edellä ajavalle joka veti liinat kiinni ilman selkeää syytä, luopuessaan ajovuorostaan antaen tilaa pyöräilijälle joka oppi taas että kyllä ne autot väistää ja mä voin ajaa ilman hidastamista pyörätielle ilman että edes katson sivuille.
 
Eiköhän tuossa töötätty edellä ajavalle joka veti liinat kiinni ilman selkeää syytä, luopuessaan ajovuorostaan antaen tilaa pyöräilijälle joka oppi taas että kyllä ne autot väistää ja mä voin ajaa ilman hidastamista pyörätielle ilman että edes katson sivuille.
Jos alla olevaa lainausta kommentoit, niin se tarina muuttu pitkin matkaa.

Vaihteeksi joku jarrutti suojatien kohdalla pyöräilijöiden takia, painoin torvea. Jäi eteen sitten hidastelemaan ja ohi ajaessa akka huitoi käsillä :kahvi:

veti liinat kiinni ilman selkeää syytä, luopuessaan ajovuorostaan antaen tilaa pyöräilijälle joka oppi taas että kyllä ne autot väistää ja mä voin ajaa ilman hidastamista pyörätielle ilman että edes katson sivuille.
Tästä varmaan yleinen mielipide , kritisoinnin kohde että turhapäiväinen tilan antaminen väistämis aikeiselle väistämisvelvolliselle pyräilijälle onhaitaksi.
 
Eiköhän tuossa töötätty edellä ajavalle joka veti liinat kiinni ilman selkeää syytä, luopuessaan ajovuorostaan antaen tilaa pyöräilijälle joka oppi taas että kyllä ne autot väistää ja mä voin ajaa ilman hidastamista pyörätielle ilman että edes katson sivuille.
Näin juuri. Ajoin eilen 15km ja kolme autoilijaa teki noin.
 
Vaihteeksi joku jarrutti suojatien kohdalla pyöräilijöiden takia, painoin torvea. Jäi eteen sitten hidastelemaan ja ohi ajaessa akka huitoi käsillä :kahvi:

Autoilija tuomitaan lähes poikkeuksetta kuoleman- tai vammantuottamuksesta, jos ajaa pyöräilijän tai jalankulkijan päälle suojatiellä. Suojatien ylittäjälle on annettava esteetön kulku ja jos näin ei tee, voi siitä lähteä kortti kuivumaan.

Ei todellakaan voi olla ajatustenlukija. Pyöräilijä voi kiihdyttää suojatielle yhtäkkiä täysin piittaamatta muusta liikenteestä.

Jos ajaa riittävän kaukana toisesta, ei tule tuokaan yhtäkkinen pysähtyminen suojatien eteen yllätyksenä.
 
Tuohan on sinänsä ihan looginen tuo nykysääntö, mutta ongelmaksi voi joskus tulla pyörätien jatkeet joihin on jäänyt asentamatta väistämisvelvollisuutta osoittava merkki autoilijoille. Sinänsä toki tällä ei ole väliä, koska katkoviivaista suojatietä ei pitäisi olla ilman ko. merkintöjä ja täten sitä noudatetaan (joka toki talven takia voi olla hankala havaita).

Eli käytännössä ellei risteys/pyörätie tms. tien kohta ole tuttu niin tulee usein väistettyä.
 
Tuo pyöräilijöiden väistäminen suojatiellä on vähän hankala asia eikä lainkaan yksiselitteinen. Esim. lapsen tai nuoren ajaessa täytyy aina autoilijana aina varautua siihen että sieltä sujahdetaan yhtään miettimättä tai katsomatta suojatien yli. Sitten esim. itse pyöräillessä huomaa että aika usein autoilijat antavat tilaa allaolevassa tilanteessa. Eli minä pyörällä lähestyn suojatietä aikomuksena mennä yli. Alan hiljentämään vauhtia ja katson taakse onko autoja tulossa. Autoilija rekisteröi tämän ja alkaa myös hiljentämään vaikka itseasiassa toivoisin hänen vain ajavan täyttä vauhtia ohi että voisin ajaa suojatien yli. Ongelmahan on juuri siinä että autoilijana ei voi olla varma mitä se pyöräilijä tekee, jos vaikka vetääkin kamikazena alle. Varsinkin jos autoja on tulossa kahdesta suunnasta ja toinen sattuu pysähtymään niin yleensä toinenkin pysähtyy. Sitten ajan pyörällä suojatien yli vaikkei autojen edes olisi tarvinnut väistää. Ja ei, en halua taluttaa. Pyöräilykengät on tehty pyöräilyyn, ei kävelyyn.

1714114449977.png

Itse autoilijana yritän arvioida henkilöä noissa tilanteissa. Jos joku esim. vetää spandeksit jalassa niin sillä aika suurella todennäköisyydellä on myös auto ja tuntee liikennesäännöt joten en anna tilaa turhaan. Ja tosiaan esim. nuorten kohdalla pakko olettaa että ei tajua mitään.
 
Autoilija tuomitaan lähes poikkeuksetta kuoleman- tai vammantuottamuksesta, jos ajaa pyöräilijän tai jalankulkijan päälle suojatiellä. Suojatien ylittäjälle on annettava esteetön kulku ja jos näin ei tee, voi siitä lähteä kortti kuivumaan.



Ei todellakaan voi olla ajatustenlukija. Pyöräilijä voi kiihdyttää suojatielle yhtäkkiä täysin piittaamatta muusta liikenteestä.



Jos ajaa riittävän kaukana toisesta, ei tule tuokaan yhtäkkinen pysähtyminen suojatien eteen yllätyksenä.
Aivan, sori toistoa.
Jos sattuu onnettomuus, moottoriajoneuvonkuljetta maksaja, ja vaikea keksiä tilannetta suojatiellä missä ei myös rangaistava.

Jossain ketjussa oli tapaus missä suojatiellä pyräonnettomuus, pyöräiliä tuli "yksisuuntaista" ns vastakarvaan jalkakäytävää pitkin suojatielle. Autoilia sai aika kovat rapsut, muistaakseni "yllättäen" myös pyöräiliä.

Jos näkee pyöräilijän lähestyvän suojatietä, mutta niin kaukana ettei kerkiä auton alle, ei muutenkaan vaaraa, niin tuskin etuajo-oikeutettu auto jää tilaa antamaan, harva edes silloin jos luulee pyöräilijällä olevan etuajo-oikeus. jos antaa tilaa, niin vaikea sitä takanatulian arvioida miksi. Joka tapauksessa torvensoitti vain kerää epäsuotuisan huomion itselleen ja aiheuttaa muilla tielläliikkujilla tarpeettomia toimia.

Edit:
Ja siis pidäntärkeänä että autoilijat eivät ns tietoista turhanpäiten muuta väistämis järjestystä, se saattaa lisätä pyöröilijoiden virhe käyttäytymistä.
 
pyörätien jatkeet joihin on jäänyt asentamatta väistämisvelvollisuutta osoittava merkki autoilijoille. Sinänsä toki tällä ei ole väliä, koska katkoviivaista suojatietä ei pitäisi olla ilman ko. merkintöjä ja täten sitä noudatetaan (joka toki talven takia voi olla hankala havaita)
Nyt menee kyllä asiat ihan sekaisin. "Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa" merkki laitetaan vain tarpeen mukaan tiettyihin paikkoihin ja se vaatii lisäksi korotetun suojatien. Maalausten kanssa asialla ei ole mitään tekemistä ja maalaukset ei vaikuta väistämissääntöihin mitenkään.
 
Autoilija tuomitaan lähes poikkeuksetta kuoleman- tai vammantuottamuksesta, jos ajaa pyöräilijän tai jalankulkijan päälle suojatiellä. Suojatien ylittäjälle on annettava esteetön kulku ja jos näin ei tee, voi siitä lähteä kortti kuivumaan.

Ei todellakaan voi olla ajatustenlukija. Pyöräilijä voi kiihdyttää suojatielle yhtäkkiä täysin piittaamatta muusta liikenteestä.

Jos ajaa riittävän kaukana toisesta, ei tule tuokaan yhtäkkinen pysähtyminen suojatien eteen yllätyksenä.
Ei se aina noin kyllä mene. Suurin haaste on todistettavuus jos ei ole kameroita ja/tai todistajia.

Olen saanut syyllisyyden vaihtumaan autoilijalta täysin pyöräilijälle koska sattui olemaan pääsy katsomaan kameratallenteita ja äkkiä soitto poliisille ja tallenteet poliisin haltuun. Muuttui syytteet siitä että autoilija olisi piittaamatta/vaarallisesti/huomioimatta yms pyöräilijän eteen aiheuttaen kolarin siihen että pyöräilijä sai koko jutun niskoilleen. Ajoi huomattavaa vauhtia (reilusti yli autojen nopeusrajoituksen, pyörätiellä ajaessaan) ja ajoi suoraan auton takakonttiin kun ei saanut pysähtymään vaikka auto ajoi pyörätien yli huomattavaa varovaisuutta noudattaen joten pyöräilijän olisi pitänyt tajuta reagoida oma tilannenopeus huomioiden aiemmin.
 
Nyt menee kyllä asiat ihan sekaisin. "Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa" merkki laitetaan vain tarpeen mukaan tiettyihin paikkoihin ja se vaatii lisäksi korotetun suojatien. Maalausten kanssa asialla ei ole mitään tekemistä ja maalaukset ei vaikuta väistämissääntöihin mitenkään.

Ei mene:

"Pyöräilijän ajoradan ylityspaikka voi näkyä usealla eri tavalla. Käytössä voi olla merkitty pyörätien jatke, pelkät suojatiemerkinnät tai sitten ajorata voi olla ilman merkintöjä.

Pyörätien jatke on tiemerkintä, joka merkitään tiehen valkoisilla katkoviivoilla. Pyörätien jatke merkitään vain, jos ajorataa ajaville on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä"
 
Ei mene:

"Pyöräilijän ajoradan ylityspaikka voi näkyä usealla eri tavalla. Käytössä voi olla merkitty pyörätien jatke, pelkät suojatiemerkinnät tai sitten ajorata voi olla ilman merkintöjä.

Pyörätien jatke on tiemerkintä, joka merkitään tiehen valkoisilla katkoviivoilla. Pyörätien jatke merkitään vain, jos ajorataa ajaville on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä"
Joo joo, mutta väistämisvelvollisuus pitää aina osoittaa liikennemerkeillä -> maalaukset ei vaikuta siihen mitenkään.

Eikä ole mitään "pyörätien jatkeita joihin on jäänyt asentamatta väistämisvelvollisuutta osoittava merkki autoilijoille". Jos merkkiä ei ole ja autoilija ajaa suoraan, niin väistämisvelvollisuus on pyöräilijällä.
 
Joo joo, mutta väistämisvelvollisuus pitää aina osoittaa liikennemerkeillä -> maalaukset ei vaikuta siihen mitenkään.

Eikä ole mitään "pyörätien jatkeita joihin on jäänyt asentamatta väistämisvelvollisuutta osoittava merkki autoilijoille". Jos merkkiä ei ole ja autoilija ajaa suoraan, niin väistämisvelvollisuus on pyöräilijällä.


Nykyään tilanne on ilmeisesti muuttunut. Kyse ei toki ole maalauksista tässä kontekstissa.
 
Ei se aina noin kyllä mene. --
Olen saanut syyllisyyden vaihtumaan autoilijalta täysin pyöräilijälle -- .Ajoi huomattavaa vauhtia (reilusti yli autojen nopeusrajoituksen, pyörätiellä ajaessaan) ja ajoi suoraan auton takakonttiin kun ei saanut pysähtymään vaikka auto ajoi pyörätien yli.

Kyllä se useimmiten menee. Esittämäsi tilanne on kuitenkin erilainen. Siinä pyöräilijä törmää itse auton takakonttiin huomattavalla nopeudella.

Käräjöinti ei ketään kiinnosta ja tuomiot lieviä. Hyvä pelote silti ja suojelee heikompia. Olisi nurinkurista, jos tilanne toisin olisi.
 
Ja tosiaan esim. nuorten kohdalla pakko olettaa että ei tajua mitään.
Tullut itsellenikin vastaan tilanteita, ja uskon että muillekin tulee kunhan ajaa tarpeeksi. Joutuu olemaan todella hereillä ja laskemaan nopeutta jos näkee esim poikajoukon pyörien kanssa suojatien lähettyvillä. Ei ole paljon itsesuojeluvaistoa monilla. Rajoitusten mukaan ajaen olisi jäänyt ainakin yksi alle.
 
Kyllä se useimmiten menee. Esittämäsi tilanne on kuitenkin erilainen. Siinä pyöräilijä törmää itse auton takakonttiin huomattavalla nopeudella.

Käräjöinti ei ketään kiinnosta ja tuomiot lieviä. Hyvä pelote silti ja suojelee heikompia. Olisi nurinkurista, jos tilanne toisin olisi.
On ja ei. Autoilijan olisi tullut väistää pyöräilijää ja syy olisi ollut autoilijan jos pyöräilijä ei olisi ajanut niin rajua nopeutta.
 
Kyllä se useimmiten menee. Esittämäsi tilanne on kuitenkin erilainen. Siinä pyöräilijä törmää itse auton takakonttiin huomattavalla nopeudella.

Käräjöinti ei ketään kiinnosta ja tuomiot lieviä. Hyvä pelote silti ja suojelee heikompia. Olisi nurinkurista, jos tilanne toisin olisi.
Voi se pyöräilijä olla syyllinen silloinkin kun auto ajaa päälle. Työkaverin tytölle (~16v taisi olla tuolloin) kävi joku vuosi sitten sellainen tilanne. Kääntyi katsomatta suojatielle ylittämään tietä ja auto ajoi päälle. Ilmeisesti autoilijalla oli kuitenkin tuossa kamera tai jotain muuta kautta saivat todettua, että tosiaan tämä pyöräilijä tässä tilanteessa kääntyi niin yllättäen alle ettei autoilija voinut osata varautua tälläiseen. Vauhtia tilanteessa ei kummallakaan ollut paljoa.

Ei näissä ole mitään automaattista autoilijan syyllisyyttä vaan kyllä tilanteet aina katsotaan yksittäisinä. Ekana katsotaan sitä, että kuka oli väistämisvelvollinen (autoilija ei aina ole pyöräilijään nähden) ja sitten jos tuomio ei sellaisenaan kelpaa niin katsotaan tekikö toinen osapuoli jotain sellaista minkä takia tilanne kääntyisi toisinpäin.
 
Se on sana sanaa vastaan. Jos ei tosiaan ole todisteita esittää, autoilija todella tuomitaan. Suojatie on paikka, jossa tienylitys ei tule yllätyksenä. Hyvä niin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 030
Viestejä
4 666 260
Jäsenet
76 545
Uusin jäsen
Vuohenkasvattaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom