Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Sää on sellainen, että nastattomilla renkailla pärjää (kitkat tai välikelin) => nastarenkaita ei saa käyttää.

Ymmärrätkö edes itse kuinka paskaa tämä väitteesi on? Kuvitteletko että autoilijoilla olisi jokin velvollisuus ostaa kolmannet renkaat (kitkat tai välikelin) jotta niitä voisi käyttää huhti-lokakuun aikana jos kesärenkailla ei pärjää? Tuo koko väite ja idea on niin tyhmä, että ihmettelen ettei sinua hävetä tuollaisia laukoa.
 
Itse ainakin tulkitsen tuon tieliikennelain kohdan niin, että jos sää tai keli edellyttää TALVIrenkaiden käyttöä.
Niin, miksi se pykälä sitten on kirjoitettu niin, että sitä pitää tulkita erikseen, eikä suoraan sanota, että "kun keli edellyttää talvirenkaita"?

Ja ennen kuin vedätte enempää herneitä nenään, niin palaan siihen mitä alunperin totesin: tuossa oli pari viikkoa jo ihan täysin kesäkelit, jolloin mitään perustetta nastojen käytölle ei ollut (pk-seudulla).

On täysin turhaa ja typerää tiestön sekä ilman paskomista rapsutella nastoilla tuollaisella kelillä vain siksi, että ehkä saattaa vielä ennen vappua tulla joku 12h* jakso jolloin on niin liukasta, ettei kesärenkailla pärjää. Tai jos tällaista turvallisuuden maksimoimista haluaa harrastaa, niin silloin kitkat on oikea valinta vaikka koko talveksi.

* Näyttää tosiaan siltä, että täällä pk-seudulla tuo talvinen keli kesti noin 12 tuntia, nyt on tiet enää pelkästään märät ja kesänakeillakin tuolla pääsee menemään kun käyttää järkeä.
 
Niin, miksi se pykälä sitten on kirjoitettu niin, että sitä pitää tulkita erikseen, eikä suoraan sanota, että "kun keli edellyttää talvirenkaita"?
Sinne ei ole tarkoitus kirjoittaa monisanaista tulkintaa, ne löytyy muualta ja myös mahdollistavat paremmin pitkässä juoksussa sopauttamisen muuttuviin tilanteisiin.

Ja ennen kuin vedätte enempää herneitä nenään, niin palaan siihen mitä alunperin totesin: tuossa oli pari viikkoa jo ihan täysin kesäkelit, jolloin mitään perustetta nastojen käytölle ei ollut (pk-seudulla).
Moni vaihto kesärenkaat, jos tarpeet reitit oli sellaisia ettei pitänyt liianisona riskinä. Mutta kuten sanoit tuo ikkuna jäi aika lyhyeksi ja jos vielä huomio se että pakkas ennustuksia oli jo tuossa ikkunassa ja näistä lumipyryistä oli ennustuksia jo päiviä sitten. Eli se ikkuna edellisen huononkelin ja pakkas, jopa lumi ennusteiden väliin jäi varsin lyhyeksi.

Silloinkin varoiteltiin ettei kannata vaihtaa jos tarvii joka päivä autoa.

Jos haluaa kritisoida kanssa autoilijoiden rengasvalintaa, niin nyt etelässä on se päivä jos "törmää" kuskeihin jotka vetelee kesärenkailla.

* Näyttää tosiaan siltä, että täällä pk-seudulla tuo talvinen keli kesti noin 12 tuntia, nyt on tiet enää pelkästään märät ja kesänakeillakin tuolla pääsee menemään kun käyttää järkeä.
Alkukuusta viesti oli se että jos sille autolle ei tarvetta liukkailla, niin kesrenkaiden vaihtoa kannatta harkita.
Toki nyt kelit on sellaiset että jos käyttää järkeä niin ei lähde kesärenkailla liikkeelle, olisi sitten vaihtanut ne mistä syystä tahansa. Jos kuitekin lähtee, niin ei kannata yllättyä jos pääsee tänne keskutelun aiheeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, miksi se pykälä sitten on kirjoitettu niin, että sitä pitää tulkita erikseen, eikä suoraan sanota, että "kun keli edellyttää talvirenkaita"?

Ja ennen kuin vedätte enempää herneitä nenään, niin palaan siihen mitä alunperin totesin: tuossa oli pari viikkoa jo ihan täysin kesäkelit, jolloin mitään perustetta nastojen käytölle ei ollut (pk-seudulla).

On täysin turhaa ja typerää tiestön sekä ilman paskomista rapsutella nastoilla tuollaisella kelillä vain siksi, että ehkä saattaa vielä ennen vappua tulla joku 12h* jakso jolloin on niin liukasta, ettei kesärenkailla pärjää. Tai jos tällaista turvallisuuden maksimoimista haluaa harrastaa, niin silloin kitkat on oikea valinta vaikka koko talveksi.

* Näyttää tosiaan siltä, että täällä pk-seudulla tuo talvinen keli kesti noin 12 tuntia, nyt on tiet enää pelkästään märät ja kesänakeillakin tuolla pääsee menemään kun käyttää järkeä.
Tiekameroiden mukaan siellä päin sataa lunta / räntää juuri nyt ja aamulla on pakkasta. Eli normaali etelän talvikeli. Kun käyttää järkeä, ei harjoittele vielä selviytymistä kesäkumeilla.
1713600133620.png
 
Tiekameroiden mukaan siellä päin sataa lunta / räntää juuri nyt ja aamulla on pakkasta. Eli normaali etelän talvikeli. Kun käyttää järkeä, ei harjoittele vielä selviytymistä kesäkumeilla.
1713600133620.png
Klaukkala on Nurmijärveä.

Uskomatonta maalitolppien hivuttelua.

Tässä Espoossa kun katselee ulos niin lunta on enää nurmikoilla, kaikki pihatietkin ihan sulia.
 
Klaukkala on Nurmijärveä.

Uskomatonta maalitolppien hivuttelua.

Tässä Espoossa kun katselee ulos niin lunta on enää nurmikoilla, kaikki pihatietkin ihan sulia.
Uskomatonta typeryyttä ajatella, että pääkaupunkiseudun liikenne tapahtuu vain sinun pihatielläsi Espoossa. Renkaat valitaan huonoimman tilanteen mukaan, ei sinun pihatiesi.

Huomenna kun on aamulla taas pakkasta, niin tilanne on kitkoilla heikompi kuin nastoilla, kun alla on paikoin sileää jäätä.

Edit. Klaukkala näkyy olevan Espoosta 25km päässä. Ehkä sielläpäin on pienemmät ympyrät, mutta ainakin täällä idässä käydään töissä kauempanakin kuin alle puolen tunnin ajomatkan päässä.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä Espoossa kun katselee ulos niin lunta on enää nurmikoilla, kaikki pihatietkin ihan sulia.

Jatkatko edelleen tätä roskaa? Oletko oikeasti sitä mieltä, että jos tarvitsi tänään aikaisin autoa, niin aamu piti aloittaa vaihtamalla kesärenkaiden tilalle talvirenkaat ja nyt iltapäivällä sitten vaihdetaan takaisin kesärenkaat? Ja huomenna aamulla taas talvirenkaat ja iltapäivällä kesärenkaat takaisin? Sillä tuota tämä sinun jauhamisesi nimenomaan kirjaimellisesti tarkoittaa. Mietitkö edes yhtään pidemmälle mitä nuo sinun kommenttisi tarkoittavat?
 
Uskomatonta typeryyttä ajatella, että pääkaupunkiseudun liikenne tapahtuu vain sinun pihatielläsi Espoossa. Renkaat valitaan huonoimman tilanteen mukaan, ei sinun pihatiesi.

Huomenna kun on aamulla taas pakkasta, niin tilanne on kitkoilla heikompi kuin nastoilla, kun alla on paikoin sileää jäätä.

Edit. Klaukkala näkyy olevan Espoosta 25km päässä. Ehkä sielläpäin on pienemmät ympyrät, mutta ainakin täällä idässä käydään töissä kauempanakin kuin alle puolen tunnin ajomatkan päässä.
Jos kirjoitan pk-seudusta, tarkoitan pk-seutua.

Nyt jo aurinko pilkistelee, plussalla oleva tien pinta kuivuu kun pakastaa, ei jäädy. Huomenna on aamulla aika todennäköisesti ihan kuivat tiet.
Jatkatko edelleen tätä roskaa? Oletko oikeasti sitä mieltä, että jos tarvitsi tänään aikaisin autoa, niin aamu piti aloittaa vaihtamalla kesärenkaiden tilalle talvirenkaat ja nyt iltapäivällä sitten vaihdetaan takaisin kesärenkaat? Ja huomenna aamulla taas talvirenkaat ja iltapäivällä kesärenkaat takaisin? Sillä tuota tämä sinun jauhamisesi nimenomaan kirjaimellisesti tarkoittaa. Mietitkö edes yhtään pidemmälle mitä nuo sinun kommenttisi tarkoittavat?
Älä rakentele olkiukkoja.
 
Älä rakentele olkiukkoja.

Se ei ole mikään olkiukko jos purkaa sinun sanomisesi siihen mitä se käytännössä tarkoittaa. Sinun ongelmasi on se, että heittelet tänne omia totuuksiasi ilman että edes itse ymmärrät mitä ne käytännössä tarkoittavat.

Olet tässä jo aika monen viestin verran jauhanut siitä, että nastarenkaita saisi käyttää vain ja ainoastaan niinä hetkinä, kun keli niitä edellyttää. Ja vielä vahvistit tätä tulkintaa heittämällä tuollaisia "tänään talvi kesti vain 12 tuntia". Eli käytännössä sanot, että vain noiden 12 tunnin aikana olisi sallittua käyttää nastarenkaita, mutta niiden ulkopuolella ei. Joten käytännössä jos autoilija tarvitsee autoa aamulla, päivällä ja illalla, niin sinun tulkintasi mukaan hänen pitäisi vaihdella nasta- ja kesärenkaiden välillä jatkuvasti vuorokauden aikana.

Jos et tuota tarkoita, niin tarkistapa sitten hieman noita asenteitasi ja kommenttejasi ja mieti vähän pidemmälle ennenkuin ulostat ne tänne foorumille.
 
Jos kirjoitan pk-seudusta, tarkoitan pk-seutua.

Nyt jo aurinko pilkistelee, plussalla oleva tien pinta kuivuu kun pakastaa, ei jäädy. Huomenna on aamulla aika todennäköisesti ihan kuivat tiet.
Lumisadetta lauantain loppuun ja yöllä pakastuvaahan tuo on PÄÄkaupunkiseudullekin tuorein ennuste. Valitettavaa on, että jotkut autoilijat tekevät päätöksensä renkaista ja ajoon varustautumisestaan katsomalla mikä keli pihakadulla juuri sillä hetkellä sattuu olemaan. Ja vielä ovat sakottamassa niitä, keillä on jonkinlainen käsitys tulevista liikenneoloista.

En minä sinun ajotaitojasi missään tapauksessa epäile, mutta moni ajelee vähän liian lähellä toistaan ja sitten sattuu niitä kymmenien autojen ketjukolareita kun se keli niin kierosti pääsi yllättämään.
 
Se ei ole mikään olkiukko jos purkaa sinun sanomisesi siihen mitä se käytännössä tarkoittaa. Sinun ongelmasi on se, että heittelet tänne omia totuuksiasi ilman että edes itse ymmärrät mitä ne käytännössä tarkoittavat.

Olet tässä jo aika monen viestin verran jauhanut siitä, että nastarenkaita saisi käyttää vain ja ainoastaan niinä hetkinä, kun keli niitä edellyttää. Ja vielä vahvistit tätä tulkintaa heittämällä tuollaisia "tänään talvi kesti vain 12 tuntia". Eli käytännössä sanot, että vain noiden 12 tunnin aikana olisi sallittua käyttää nastarenkaita, mutta niiden ulkopuolella ei. Joten käytännössä jos autoilija tarvitsee autoa aamulla, päivällä ja illalla, niin sinun tulkintasi mukaan hänen pitäisi vaihdella nasta- ja kesärenkaiden välillä jatkuvasti vuorokauden aikana.

Jos et tuota tarkoita, niin tarkistapa sitten hieman noita asenteitasi ja kommenttejasi ja mieti vähän pidemmälle ennenkuin ulostat ne tänne foorumille.
Ei ole mikään pakko vekslata renkaita edes takaisin. Voi ajaa kitkoilla, varovasti kesärenkailla tai olla ajamatta.

En oikein jaksa väitellä sellaisen nimimerkin kanssa, jolle eriävät mielipiteet on roskaa ja ulostamista, joten tämä riittää, kiitos.
 
Ei ole mikään pakko vekslata renkaita edes takaisin. Voi ajaa kitkoilla, varovasti kesärenkailla tai olla ajamatta.

Älä puhu roskaa. Et sinä voi edellyttää, että autoilijat eivät saisi talvirenkainaan käyttää nastarenkaita. Helvetin typerä ajatuskin. Jos sinulla on antipatioita nastarenkaita kohtaan, niin ihan rauhassa, mutta älä tulee sönköttämään, että kukaan muukaan niitä ei saisi käyttää.

Ja tuossa yllä vielä kehotat ihmisiä lähtemään kesärenkailla liukkaille, kunhan "ajaa varovasti". Mitä helvettiä oikeasti? Sinusta ok vaarantaa muiden henki mieluummin kuin ajaa nastarenkailla?

En oikein jaksa väitellä sellaisen nimimerkin kanssa, jolle eriävät mielipiteet on roskaa ja ulostamista, joten tämä riittää, kiitos.

Jos kommenttisi ovat roskaa, niin silloin ne ovat sitä. Ei sillä ole mitään tekemistä eriävien mielpiteiden kanssa.
 
Tästäkin ketjusta paistaa hyvin läpi ihmistyyppi jotka ovat tuolla liikenteessä niitä pahimpia.

Ne jotka keksii omia sääntöjään vaikka valvova viranomainen sanoo juuri päinvastoin.

Niin kauan kuin nastarenkaat ei ole laittomia, niiden käyttämisestä valittaminen on yksinkertaisesti idioottimaista.
 
Ihmettelen miten tällaisesta voi syntyä vääntöä, vaikka on ulkona takatalvi. Nastarenkailla voi vielä ajaa niin pitkään kun yöpakkaset hellittää.

Se on joillakin nastarengasviha niin syvällä sielussa, että siitä väännetään viimeiseen asti. Kuulostaa tosiaan välillä jo siltä, että kuolonuhritkin ovat hyväksyttävissä, kunhan vaan nastarenkailla ei aja.
 
Vag:lla on Skodalla RS malleja jotka ovat tehomalleja, mutta sieltä miedommasta päästä. Audilla RS taas on jo sitten varsin kova kulkine, VW:llä R on tuon Audin RS:n vastine.

VW R vastaa Audin S-mallia (VW Golf R vs. Audi S3). Audin RS:t ovat sitten luokkaa kovempia menijöitä.
 
Juuri tänä päivänä onnistuin ärsyyntymään ihmisestä joka oli kesärenkailla liikenteessä. Lunta noin 10cm täällä itäisessä Suomessa.

Valutteli noin 10-20 asteen mäkeä alas renkaat lukossa, eli vanha Maxima. Olin perässä ja toivoin että ei valuisi risteykseen. Sai pysähtymään puoliksi risteykseen, vaimo jo vieressä kiroili miksi se ei paina tööttiä pohjaan kun valuu keskelle risteystä. Aikamoista menoa. Oli muuten sen verran vanha maxima ettei ollut absia, tai ei ainakaan toiminut. Oikea takarengas lukossa koko valumisen ajan.
 
Autoilu voi käydä yllättävän kalliiksi, että ei kannattais kesärenkailla lähteä liikenteeseen. :devilish: Ja muistaa pitää pitkä väli. Harmittas varmaan kesärengas törppöilijän kanssa kolaroida.

Lisäksi tuosta kesärenkailla ajoista napsahtaisi kyllä sakko, jos sattuu poliisi olemaan liikenteessä.
 
Autoilu voi käydä yllättävän kalliiksi, että ei kannattais kesärenkailla lähteä liikenteeseen. :devilish: Ja muistaa pitää pitkä väli. Harmittas varmaan kesärengas törppöilijän kanssa kolaroida.
Kaikkein pahinta tuossa on se, että joku urpo kesänakeilla ajaa perseeseen punaisissa valoissa. En ole ikinä katsonut taustapeiliin niin paljon kuin tuolla lyhyellä reissulla tänään.
 
Juuri tänä päivänä onnistuin ärsyyntymään ihmisestä joka oli kesärenkailla liikenteessä. Lunta noin 10cm täällä itäisessä Suomessa.

Valutteli noin 10-20 asteen mäkeä alas renkaat lukossa, eli vanha Maxima. Olin perässä ja toivoin että ei valuisi risteykseen. Sai pysähtymään puoliksi risteykseen, vaimo jo vieressä kiroili miksi se ei paina tööttiä pohjaan kun valuu keskelle risteystä. Aikamoista menoa. Oli muuten sen verran vanha maxima ettei ollut absia, tai ei ainakaan toiminut. Oikea takarengas lukossa koko valumisen ajan.
Ei se absikaan sopivassa tilanteessa tajua auton liikkuvan, niin renkaat voi mennä lukkoon hitaassa vauhdissa. Varsinkaan vanhempien autojen systeemit.
 
Juu-u juuri ihmettelin kauppareissulla kun mr. takatuuppari oli päättänyt tehdä u-käännöksen "keskellä" tietä ja eihän tommonen onneton takaveto saanut autoa mihinkään enää liikkumaan kun ei taittunut kerrasta :poop:.
 
Ei se absikaan sopivassa tilanteessa tajua auton liikkuvan, niin renkaat voi mennä lukkoon hitaassa vauhdissa. Varsinkaan vanhempien autojen systeemit.
Oli se jännää seurata hidastettuna, eli 30s aikana, kun toinen valuu alamäkeen. Saattoi sillä absi toimia koska muut renkaat ei lukittunut, oikea takarengas oli lukossa koko ajan.

En tiijä, toivottavasti ajoi kotiin tuon reissun jälkeen.
 
Nastarenkaat ei edelleenkään ole ainoat mahdolliset talvirenkaat. Eikä auto ole ainoa mahdollinen tapa liikkua.
1. pitää paikkansa kokonaan ja 2. tavallaan osittain. Mutta miten se muuttaa edellä sanomaani? Niin kauan kun nastallisten talvirenkaiden käyttö on ylipäänsä sallittua, niitä pitää voida käyttää aina silloin kun talvirenkaiden käyttö on edes varmuussyistä perusteltua, eli esimerkiksi koko tähänastisen vuoden 2024 koko maassa. Koskien tätä vuotta tulkinta on sama jopa pääsakottaja Denniksen sanomana.

Tieliikennelaissa sanotaan

"Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää: [...] jos sää tai keli sitä edellyttää."



Sää on sellainen, että nastattomilla renkailla pärjää (kitkat tai välikelin) => nastarenkaita ei saa käyttää.

On täysin yksiselitteisen itsestäänselvää mitä lainsäätäjä on tarkoittanut sanamuodolla "sitä edellyttää". Se tarkoittaa ettei voi vaihtaa kesärenkaisiin. Se ei tarkoita että kaikkien nastarenkaiden käyttäjien täytyy hankkia nastattomat talvirenkaat voidakseen liikennöidä laillisesti vuoden jokaisena päivänä.
 
Viimeksi muokattu:
Älä enää viitsi tuota jauhaa. Kellä nastat on, niillä saa ja pitää ajaa tasan niin kauan, kuin on tarpeen. Yksikin kuolema joka johtuisi sinun tulkinnastasi, olisi turha. Tulkintasi ei perustu mihinkään, kyllä kesärenkailla voi hyvin ajaa läpi vuoden, olen ajanutkin. Enkö saa käyttää koskaan nastarenkaita?
Taas tätä jauhantaa, että laki olisi väärässä ja sinä oikeassa.

Laissa sanotaan näin:
"ajoneuvossa saa käyttää nastarenkaita marraskuun alusta maaliskuun loppuun. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää:
--
5) kaikissa tässä momentissa tarkoitetuissa ajoneuvoissa, jos sää tai keli sitä edellyttää."


Eli, jos sää tai keli ei edellytä sitä, nastarenkaita ei saa käyttää marraskuu-maaliskuu välisen ajan ulkopuolella.

Etelässä oli viime viikolla huhtikuu ja sää tai keli ei edellyttänyt nastarenkaiden käyttöä eli viime viikolla nastarenkaiden käyttö etelässä oli kielletty. Nyt keli edellyttää talvirenkaiden käyttöä ja nastarenkaiden käyttö on siten ok.

Se ei muuta asian laillisuutta mihinkään suuntaan, jos poliisi ei valvo, puutu tai rankaise lainvastaisesta toiminnasta.
 
Taas tätä jauhantaa, että laki olisi väärässä ja sinä oikeassa.

Laissa sanotaan näin:
"ajoneuvossa saa käyttää nastarenkaita marraskuun alusta maaliskuun loppuun. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää:
--
5) kaikissa tässä momentissa tarkoitetuissa ajoneuvoissa, jos sää tai keli sitä edellyttää."


Eli, jos sää tai keli ei edellytä sitä, nastarenkaita ei saa käyttää marraskuu-maaliskuu välisen ajan ulkopuolella.

Etelässä oli viime viikolla huhtikuu ja sää tai keli ei edellyttänyt nastarenkaiden käyttöä eli viime viikolla nastarenkaiden käyttö etelässä oli kielletty. Nyt keli edellyttää talvirenkaiden käyttöä ja nastarenkaiden käyttö on siten ok.

Se ei muuta asian laillisuutta mihinkään suuntaan, jos poliisi ei valvo, puutu tai rankaise lainvastaisesta toiminnasta.
Minähän olen oikeassa. "Kellä nastat on, niillä saa ja pitää ajaa tasan niin kauan, kuin on tarpeen" ja myös kaikkien onneksi poliisi käyttää järkeään asiassa, ettei sinunKAAN tarvitse pelätä sakkolappua kevään vaihtelevissa sääolosuhteissa. Missään tapauksessa lain tarkoitus ei ole se, että aamulla saa ajaa nastarenkailla töihin kun tie on jäässä ja vaihtaa nastattomat kotimatkalla, kun tie onkin vain märkä. (Vaikka sinun mielestäsi siinä rikotaan lakia, jos keli ei iltapäivällä edellytä talvirenkaita)

Käsittääkseni sekä etelässä että muualla Suomessa oli viime viikolla huhtikuu, on vieläkin, että siinä olet ihan oikeassa.

Ymmärrän kyllä, että joillekin ihmisille helpointa on noudattaa lakia kirjaimellisesti, välittämättä sen tarkoituksesta tai rengastapauksessa edes turvallisuudesta. Kunhan vain lakia noudatetaan niin mitään pahaa ei voi tapahtua? Elämä kyllä opettaa, että näin ei aina ole, ihmisellä saa ja pitää olla maalaisjärkeä.

Kun huomioidaan, että päätiet ovat paljaana suurimman osan talvesta, niin muutama viikko lisää nastoilla rouhimista ei teitä sen enempää tuhoa. Tietenkin optimi on, että voidessaan valita ajonsa ajankohdan ja tarvittaessa mennä muulla kuin omalla autolla, vaihtaa kesärenkaat silloin kuin se on järkevintä.
 
Minähän olen oikeassa. "Kellä nastat on, niillä saa ja pitää ajaa tasan niin kauan, kuin on tarpeen" ja myös kaikkien onneksi poliisi käyttää järkeään asiassa, ettei sinunKAAN tarvitse pelätä sakkolappua kevään vaihtelevissa sääolosuhteissa. Missään tapauksessa lain tarkoitus ei ole se, että aamulla saa ajaa nastarenkailla töihin kun tie on jäässä ja vaihtaa nastattomat kotimatkalla, kun tie onkin vain märkä. (Vaikka sinun mielestäsi siinä rikotaan lakia, jos keli ei iltapäivällä edellytä talvirenkaita)

Käsittääkseni sekä etelässä että muualla Suomessa oli viime viikolla huhtikuu, on vieläkin, että siinä olet ihan oikeassa.

Ymmärrän kyllä, että joillekin ihmisille helpointa on noudattaa lakia kirjaimellisesti, välittämättä sen tarkoituksesta tai rengastapauksessa edes turvallisuudesta. Kunhan vain lakia noudatetaan niin mitään pahaa ei voi tapahtua? Elämä kyllä opettaa, että näin ei aina ole, ihmisellä saa ja pitää olla maalaisjärkeä.

Kun huomioidaan, että päätiet ovat paljaana suurimman osan talvesta, niin muutama viikko lisää nastoilla rouhimista ei teitä sen enempää tuhoa. Tietenkin optimi on, että voidessaan valita ajonsa ajankohdan ja tarvittaessa mennä muulla kuin omalla autolla, vaihtaa kesärenkaat silloin kuin se on järkevintä.
Se tarve loppui ennen viime viikkoa.
Nyt alkoi uusi tarve.
Ei niitä voi yhdistää.

Joillekin ihmisille tuntuu olevan aina tarve keksiä omia lakejaan ja levitellä niitä faktana ja juurtua näihin "näin on aina tehty" höpinöihin.
 
Se tarve loppui ennen viime viikkoa.
Nyt alkoi uusi tarve.
Ei niitä voi yhdistää.

Joillekin ihmisille tuntuu olevan aina tarve keksiä omia lakejaan ja levitellä niitä faktana ja juurtua näihin "näin on aina tehty" höpinöihin.
Selvä juttu, eipä minun tarvitse kuin lukea Dennis Pastersteinin ohje eiliseltä että älkää pitäkö kiirettä asian kanssa, poliisiautoissakin on vielä nastarenkaita. Linkki ylempänä tässä keskustelussa

Noudata sinä lakia, minä rikon sitä tässä asiassa mielelläni.

Edit. Sanojen laittamista suuhun taas kerran -> ignore
 
Viimeksi muokattu:
Selvä juttu, eipä minun tarvitse kuin lukea Dennis Pastersteinin ohje eiliseltä että älkää pitäkö kiirettä asian kanssa, poliisiautoissakin on vielä nastarenkaita. Linkki ylempänä tässä keskustelussa

Noudata sinä lakia, minä rikon sitä tässä asiassa mielelläni.
Mikäli viittasit tähän iltalehden artikkeliin, niin ainakaan minä en siitä tuollaista kehotusta löytänyt. Keksitkö siis taas jonkun oman ohjeistuksen ja väität poliisin sanoneen niin?

Itse asiassa artikkeli oli poikkeuksellisen virheetön sisällöltään.
 
Se tarve loppui ennen viime viikkoa.
Nyt alkoi uusi tarve.
Ei niitä voi yhdistää.
Siinähän se on, kun ne nimenomaan voi ja pitää yhdistää. Muuten joutuisi mahdollisesti 1.4. alkaen vaihtamaan renkaita jopa useita kertoja yhden lyhyen matkan aikana. Ja ei, tätä ei voi kumota sillä ettei koske kitkoja. Nastalliset talvirenkaat ovat laillisia.
 
Siinähän se on, kun ne nimenomaan voi ja pitää yhdistää. Muuten joutuisi mahdollisesti 1.4. alkaen vaihtamaan renkaita jopa useita kertoja yhden lyhyen matkan aikana. Ja ei, tätä ei voi kumota sillä ettei koske kitkoja. Nastalliset talvirenkaat ovat laillisia.
Laissa sanotaan, että nastarenkaat ovat huhtikuussa sallitut vain, jos sää tai keli sitä edellyttää.
 
Voi nyt hyvän tähden, aikuiset ihmiset. Ihanko oikeasti tästä pitää vääntää? Renkaat kelin mukaan, ja nyt vaan on kaikenlaista vaihtuvaa keliolosuhdetta. Joku haluaa että vedetään kesänakeilla koska päivämäärä, joku toinen että ei koska tulee lunta. Meitä on kuitenkin moneen junaan ja moniin eri aikoihin ajavia. Mitä jos nyt ihan oikeasti kaikki vaan miettisi edes hetken ennen kuin kirjoittaa?
 
Laissa sanotaan, että nastarenkaat ovat huhtikuussa sallitut vain, jos sää tai keli sitä edellyttää.
Niin sanotaan. Tämä ei ole ristiriidassa sen kanssa, mitä edellä totesin. Lain hengen ja kirjaimen ero ei ole mikään uusi idea jonka juuri keksin vaan aika vakiintunut konsepti.
 
Klaukkala on Nurmijärveä.

Uskomatonta maalitolppien hivuttelua.

Tässä Espoossa kun katselee ulos niin lunta on enää nurmikoilla, kaikki pihatietkin ihan sulia.


Nyt jo aurinko pilkistelee, plussalla oleva tien pinta kuivuu kun pakastaa, ei jäädy. Huomenna on aamulla aika todennäköisesti ihan kuivat tiet.
Huomenta! Tässä olisi pääkaupunkiseudun kelikamerasta tuoreinta kuvaa. Pitääkö nyt vaihtaa talvikummit ja iltapäivällä kesänakit?
1713672752364.png
 
Huomenta! Tässä olisi pääkaupunkiseudun kelikamerasta tuoreinta kuvaa. Pitääkö nyt vaihtaa talvikummit ja iltapäivällä kesänakit?
1713672752364.png
On kyllä käsittämätöntä miten joku edes kehtaa väittää että nastarenkaita ei saa enää käyttää!

Kukaan meistä täällä ei ole täydellinen ja virheitä sattuu, mutta onhan tästä vastaan vänkääminen aivan idioottimaista ja eihän tuossa taustalla voi olla kuin joku ideologinen tarkoitus vain vihata nastarenkaita.

Surullinen tapaus
 
Huomenta! Tässä olisi pääkaupunkiseudun kelikamerasta tuoreinta kuvaa. Pitääkö nyt vaihtaa talvikummit ja iltapäivällä kesänakit?
1713672752364.png
On kyllä käsittämätöntä miten joku edes kehtaa väittää että nastarenkaita ei saa enää käyttää!

Kukaan meistä täällä ei ole täydellinen ja virheitä sattuu, mutta onhan tästä vastaan vänkääminen aivan idioottimaista ja eihän tuossa taustalla voi olla kuin joku ideologinen tarkoitus vain vihata nastarenkaita.

Surullinen tapaus
Lukutaito hoi, saa ajaa nastoilla, olkaa hyvä vaan.
Toki nyt on ehkä pari päivää sellainen keli, että niiden käytöstä ei tarvitse sakottaa, mutta äkkiä tuo taas ensi viikolla jo muuttuu.
 
Kylläpä nostaa jotenkin tunteet pintaan tämä video, kun on itse tullut mottoritietä suhattua aika paljon. Ja ei, tunteet ei nouse Parkkipaten takia, vaan tuon uuvatin joka lähettelee iltalehteen ajonaikana kuvattuja videoita mitättömistä rikkeistä, ja toisaalta myös toimittajan ja asiantuntijan puolesta, jotka tuollaista paskaa julkaisevat, ja vielä tuomitsevat tuon Parkkipaeten tuossa, vaikka tosiasiassa tilanteessa on juurikin ruuhkatilanne, ja se ruuhka on tuo kuvaava pässinpää tarpeettomasti vasemmalla kaistalla.

Veikkaan että tilanne on vielä mennyt niin, että Pate on roikkunut ensin perässä tuossa vasemmalla kaistalla, mutta sitten kyllästynyt tien tukkoon ja Mika onkin siinä samalla löytänyt sen kaasupolkimensä, kun Pate on siirtynyt oiekalle kaistalle. Koska pitäähän sitä aikaa jotenkin vähä saada, että ehtii kaivaa kännykän taskusta.

Mika ajoi moottoritiellä ylinopeutta, kun yhtäkkiä pysäköinninvalvoja kaahasi ohi oikealta – ”Onko niillä samat säännöt kuin poliiseilla?” (iltalehti.fi)
 
Lukutaito hoi, saa ajaa nastoilla, olkaa hyvä vaan.
Ja laki on muotoiltu niin että nastallisia renkaita ei maaliskuun jälkeen käytännössä saa käyttää vaikka vähän lunta tulisikin.
Lukutaito hoi, tuollainenhan etelässä on juuri nyt tilanne. Eli pitääkö tänään iltapäivällä vaihtaa nastarenkaat pois, vaikka vähän yöllä lunta tulikin? Entäs tulevalla viikolla, kun on luvannut lunta ja räntää sekä yöpakkasia, mutta päivällä pärjää kesärenkailla?
 
Lukutaito hoi, tuollainenhan etelässä on juuri nyt tilanne. Eli pitääkö tänään iltapäivällä vaihtaa nastarenkaat pois, vaikka vähän yöllä lunta tulikin? Entäs tulevalla viikolla, kun on luvannut lunta ja räntää sekä yöpakkasia, mutta päivällä pärjää kesärenkailla?
Kysy oikeusministeriöstä, älä minulta.
 
Kylläpä nostaa jotenkin tunteet pintaan tämä video, kun on itse tullut mottoritietä suhattua aika paljon. Ja ei, tunteet ei nouse Parkkipaten takia, vaan tuon uuvatin joka lähettelee iltalehteen ajonaikana kuvattuja videoita mitättömistä rikkeistä, ja toisaalta myös toimittajan ja asiantuntijan puolesta, jotka tuollaista paskaa julkaisevat, ja vielä tuomitsevat tuon Parkkipaeten tuossa, vaikka tosiasiassa tilanteessa on juurikin ruuhkatilanne, ja se ruuhka on tuo kuvaava pässinpää tarpeettomasti vasemmalla kaistalla.

Veikkaan että tilanne on vielä mennyt niin, että Pate on roikkunut ensin perässä tuossa vasemmalla kaistalla, mutta sitten kyllästynyt tien tukkoon ja Mika onkin siinä samalla löytänyt sen kaasupolkimensä, kun Pate on siirtynyt oiekalle kaistalle. Koska pitäähän sitä aikaa jotenkin vähä saada, että ehtii kaivaa kännykän taskusta.

En myöskään ymmärrä mitä uutisen aihetta tuossa on. Oikealta tosiaan saa ajaa ohi jos kaista vetää paremmin. Sehän olisi aivan järjetöntä jos oikealla kaistalla olevan pitäisi sopeuttaa nopeuttaan väkisin vasemman kaistan sekoilijan mukaan. Jos Parkkipata edes vaihtaisi vasemmalle kaistalle videon lopuksi voisi etäisesti väittää että on "ohitettu kaahaten".
 
Kysy oikeusministeriöstä, älä minulta.
Kaikkihan alkoi tästä


Vois kyllä jakaa sakkoja vielä tähän aikaan nastoilla ropistelijoille.

Helppo keino paikata budjettia.

Jos tiedetään että Suomessa voi vielä huhtikuussa sataa lunta niin eihän sitä nyt silloin voida sakkoja jakaa laillisista talvirenkaista, vain koska sua se sattuu ärsyttämään. Älyhoi!
 
Juuri tänä päivänä onnistuin ärsyyntymään ihmisestä joka oli kesärenkailla liikenteessä. Lunta noin 10cm täällä itäisessä Suomessa.
Autoilu voi käydä yllättävän kalliiksi, että ei kannattais kesärenkailla lähteä liikenteeseen. :devilish: Ja muistaa pitää pitkä väli. Harmittas varmaan kesärengas törppöilijän kanssa kolaroida.

Lisäksi tuosta kesärenkailla ajoista napsahtaisi kyllä sakko, jos sattuu poliisi olemaan liikenteessä.


Käsi ylös törpön merkiksi. Toki en ollut tämä goljatin näkemä kesärengastelija, kun tampereella asun, mutta alla on jo kesärenkaat ja nastat on yli 50km päässä. Toki järkeä ja äärimmäistä varovaisuutta käyttäen ajelin töihin aamu kahdeksan aikaan. Ei se fiksua ole mitä tuli tehtyä, mutta bussilla kun kyseinen matka on yli tunnin suuntaansa lauantaisin, näin sunnuntaina ei ole edes mahdollisuutta. Lauantaina oli n. 5cm lunta kun lähdin liikenteeseen, enkä todellakaan vetänyt töihin menoa tiukaksi vaan jäi yli 20min vuoron alkuun väliä kun sain auton parkkiin terminaalille.
 
On täysin turhaa ja typerää tiestön sekä ilman paskomista rapsutella nastoilla tuollaisella kelillä vain siksi, että ehkä saattaa vielä ennen vappua tulla joku 12h* jakso jolloin on niin liukasta, ettei kesärenkailla pärjää. Tai jos tällaista turvallisuuden maksimoimista haluaa harrastaa, niin silloin kitkat on oikea valinta vaikka koko talveksi.
Huhtikuun aikana on ollut kellejä joilloin voi ajaa kesärenkailla, on ollut kelejä joilloin etelässäkin kesärenkaat ei ole riittävät.
Espoossa ja muualla etelä ja Länsi-Suomessa on ollut tienpätkiä joissa eilen on jonain ajankohtana voinut jotenkin pärjätä kesärenkailla.
Se tarve loppui ennen viime viikkoa.
Nyt alkoi uusi tarve.
Ei niitä voi yhdistää.

Joillekin ihmisille tuntuu olevan aina tarve keksiä omia lakejaan ja levitellä niitä faktana ja juurtua näihin "näin on aina tehty" höpinöihin.
Etelässä on ollut kelejä joilloin osa autoilijoista on voinut vaihtaa turvallisesti kesärenkaat ja ajaa niillä, se on tarkoittanut sitä että sillä ajoneuvoilla ei ole voinut ajaa joka päivä, eikä kaikkialle.

Nastarenkaiden osalta tänä keväänä sama kuin talvella, jos pätkällä on nastarenkaat kielletty, niin niillä ei ole saanut ajaa. jos ei ole kielletty, niin saanut ajaa.

Tässä isommassa päivityksessä oleellisesti muuttu se että nykyään saa sään salliessa ajaa joulu helmikuussa kesärenkailla. Mutta kellien vaatiessa talverengaspakko piteni, lisäksi tullut vatimuksiin tarkennuksia (millaiset talvirenkaat)
Toinen iso muutos nastarenkaiden osalta olis se että mahdollista kieltää nastarenkaat joiltain väyliltä.
Aiemminkin nastarenkaat on saanut pistää kun keli vaatii ja niillä on saanut ns kielloin jälkeen jos tarve. Jossain vaiheessa kevät kielto alkoi pääsiäisestä, jonka jälkeen sitten tarpeen mukaan. (*

Tänäkeväänä on ahkerasti tiedotetti renkaan vaihdosta ja nimenomaan viesti on ollut ettei kannata kiirehtiä jos auto pitää olla käyttökelpoinen jokapäivä, vaihto suositeltu lähinnä heille jotka voivat jättää auton parkkiin, jos keli ei sovi kesärenkaille. Ei ole missään (tätä palstaa lukuunottamatta) esitettyajatusta että nastarenkaat olisi olleet kiellettyä tässä kuussa Suomessa.



(*
Jos Turussa katselee ohikulkijaa viikon lämpösten jälkeen ja paikallinen ennuste lämpenevää, niin se tarve ei välttämättä näy päälleppäin.
 
Viimeksi muokattu:
Kylläpä nostaa jotenkin tunteet pintaan tämä video, kun on itse tullut mottoritietä suhattua aika paljon. Ja ei, tunteet ei nouse Parkkipaten takia, vaan tuon uuvatin joka lähettelee iltalehteen ajonaikana kuvattuja videoita mitättömistä rikkeistä, ja toisaalta myös toimittajan ja asiantuntijan puolesta, jotka tuollaista paskaa julkaisevat, ja vielä tuomitsevat tuon Parkkipaeten tuossa, vaikka tosiasiassa tilanteessa on juurikin ruuhkatilanne, ja se ruuhka on tuo kuvaava pässinpää tarpeettomasti vasemmalla kaistalla.

Veikkaan että tilanne on vielä mennyt niin, että Pate on roikkunut ensin perässä tuossa vasemmalla kaistalla, mutta sitten kyllästynyt tien tukkoon ja Mika onkin siinä samalla löytänyt sen kaasupolkimensä, kun Pate on siirtynyt oiekalle kaistalle. Koska pitäähän sitä aikaa jotenkin vähä saada, että ehtii kaivaa kännykän taskusta.

Mika ajoi moottoritiellä ylinopeutta, kun yhtäkkiä pysäköinninvalvoja kaahasi ohi oikealta – ”Onko niillä samat säännöt kuin poliiseilla?” (iltalehti.fi)

Mikalla oli itsellään nopeutta 130km/h, joten ohittavan auton nopeus lienee ollut 135-140km/h. Mikalla oli IL:n autotoimitukselle kysymys.

– Onko pysäköinninvalvojilla samat säännöt kuin poliisilla?

Onko Mikalla samat säännöt kuin poliisilla, eli itse saa ajaa ylinopeutta?
Voisi kysyä myös miksi "Mika" ajaa vasenta kaistaa tuossa tilanteessa?

Ja omasta mielessä jos löhettää näitä videoita mediaan, pitäisi aina olla oikea koko nimi esillä, eikä mitään muutettuja nimiä. Varsinkin kun ei edes rekkaria sumenneta tai muuta.
 
Onko Mikalla samat säännöt kuin poliisilla, eli itse saa ajaa ylinopeutta?
Voisi kysyä myös miksi "Mika" ajaa vasenta kaistaa tuossa tilanteessa?

Ja omasta mielessä jos löhettää näitä videoita mediaan, pitäisi aina olla oikea koko nimi esillä, eikä mitään muutettuja nimiä. Varsinkin kun ei edes rekkaria sumenneta tai muuta.
Mikä saa ajaa ylinopeutta, mika saa räplätä puhelinta ajon aikana, varsinkin jos ajaa ylinopeutta.
Mikan mielestä muut ei saa niin tehdä, toivottavasti patella on kamera autossa ja talenne mikan sähläämisestä.

Tarina ja varsinkin video luo mielikuvaa että pate ajannut vakkarilla noin 120km/h todellista, asiallisella turvavälillä jne. sitten mika luurinnäprääjä huomannut että oikealta menee pate, joka laputtanut luvata yksityiselle paikalle pysäköineen mikan.
 
Onko Mikalla samat säännöt kuin poliisilla, eli itse saa ajaa ylinopeutta?
Voisi kysyä myös miksi "Mika" ajaa vasenta kaistaa tuossa tilanteessa?

Ja omasta mielessä jos löhettää näitä videoita mediaan, pitäisi aina olla oikea koko nimi esillä, eikä mitään muutettuja nimiä. Varsinkin kun ei edes rekkaria sumenneta tai muuta.
Näyttää ihan perusmeiningiltä. Nollat taulussa syyttä vasuria ja herneet nenään kun joku kyllästyy ja menee ohi. Jos pate ei varta vasten vaihtanut oikealle ohitukseen, niin ei edes rikkonut muuta kuin nopeusääntöä (kuten kuvaajakin). Tyhmät ihmiset ketjun osastoa kuvata oma rike ja pistää lehteen.
 
Kaikkihan alkoi tästä




Jos tiedetään että Suomessa voi vielä huhtikuussa sataa lunta niin eihän sitä nyt silloin voida sakkoja jakaa laillisista talvirenkaista, vain koska sua se sattuu ärsyttämään. Älyhoi!
Mikä noin olisi, nastarenkaat olisi sallittu laissa kelistä riippumatta huhtikuun loppuun asti. Ei maaliskuun loppuun asti, niin kuin siellä nyt lukee. Joku syyhän sille on, että kuukaudet on rajattu tuolla tavalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 967
Viestejä
4 667 199
Jäsenet
76 527
Uusin jäsen
Jusekuse

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom