Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tänään ärsytti nastat paljaalla asvaltilla jyristen ylinopeutta ohitse pyyhältävät kuskit pk-seudun motarilla. Ostetaan nastat "kun ne on turvallisemmat" mutta ohitellaan sitten kuitenkin ylinopeutta ahtaista väleistä. Ilmanlaatu paskoontuu nastojen asvaltista repimillä pienhiukkasilla ja verovaroja kuluu kun asfalttia pitää olla koko ajan uusimassa.
 
Tänään ärsytti nastat paljaalla asvaltilla jyristen ylinopeutta ohitse pyyhältävät kuskit pk-seudun motarilla. Ostetaan nastat "kun ne on turvallisemmat" mutta ohitellaan sitten kuitenkin ylinopeutta ahtaista väleistä. Ilmanlaatu paskoontuu nastojen asvaltista repimillä pienhiukkasilla ja verovaroja kuluu kun asfalttia pitää olla koko ajan uusimassa.
Vois kyllä jakaa sakkoja vielä tähän aikaan nastoilla ropistelijoille.

Helppo keino paikata budjettia.
 
Taas eilen havannoitu ärsyttävä piirre kotivankkusesta. Kun selvästi näkee että edellä ajaa autokouluauto kolmiolla hyvin epävarman näköisesti (tod. näk. ensimmäisiä kertoja liikenteessä) niin voisi olla tööttäilemättä joka voi vaan sekoittaa kokemattoman, opettelevan kuskin pasmoja.
 
Taas eilen havannoitu ärsyttävä piirre kotivankkusesta. Kun selvästi näkee että edellä ajaa autokouluauto kolmiolla hyvin epävarman näköisesti (tod. näk. ensimmäisiä kertoja liikenteessä) niin voisi olla tööttäilemättä joka voi vaan sekoittaa kokemattoman, opettelevan kuskin pasmoja.
Harva kuski omaa toisen huomioon ottamisen taidot, senhän näkee jo tästä ikuisuusongelmasta eli perseessä ajosta. Hiillostiko tämäkin kuski perseessä kiinni vaikka oli kolmio?
 
Tälläkin hetkellä sataa loskapaskaa taivaalta ja aamuisin lämpötila on pakkasella joten eipä noissa renkaissa mitään väärää ole vaikka se joitain mielensäpahoittajia vaivaakin.

Juuri näin. Pohjoisemmassa Suomessa on monesti ollut jopa toukokuussa sellaisia kelejä, ettei kesärenkailla ole ollut mitään asiaa tien päälle.
 
Harva kuski omaa toisen huomioon ottamisen taidot, senhän näkee jo tästä ikuisuusongelmasta eli perseessä ajosta. Hiillostiko tämäkin kuski perseessä kiinni vaikka oli kolmio?

Autokouluauto sammui liikennevaloissa josta takana oleva osoitti mieltä tööttäilemällä.
 
Juuri näin. Pohjoisemmassa Suomessa on monesti ollut jopa toukokuussa sellaisia kelejä, ettei kesärenkailla ole ollut mitään asiaa tien päälle.
Voisi niille nastakuskeille silti jakaa sakkoja lämpiminä väliviikkoina. Etenkin etelässä. Laittakoot alle välikelin renkaat, tai käyttäkööt kitkoja. Nastat vois jättää niille joilla on varaa käyttää välikelin renkaita myös.
 
Taas eilen havannoitu ärsyttävä piirre kotivankkusesta. Kun selvästi näkee että edellä ajaa autokouluauto kolmiolla hyvin epävarman näköisesti (tod. näk. ensimmäisiä kertoja liikenteessä) niin voisi olla tööttäilemättä joka voi vaan sekoittaa kokemattoman, opettelevan kuskin pasmoja.
Tulee mieleen pojalleni ajokortin opetus. Ensimmäinen liikennevalo mäkilähtö liikenteessä (harjoiteltiin toki asiaa kymmeniä kertoja jo syrjäteillä turvallisessa paikassa) ja auto sammuu. No vasta opettelevana toki toiminnot ovat hitaita tästä ja takana oleva kuski hakkaa rattia ja tööttäilee kuin maailmanloppu olisi tulossa. Rauhoitin kuskia ja sanoin mitä tehdään kun seuraavat valot tulevat vihreällä, ja valojen vaihduttua toiminto on edelleen hidasta ja takana oleva tööttäilijä naama punaisena tulee melkein ikkunasta ulos kun ohittaa sulkuviivan rikkoen ja keskisormea heilutellen ennenkuin nuori kuljettajani saa edes auton liikkeelle. Tuo taisi olla ensimmäisellä ajotunnilla sitten valmis kuski ja olettaa että kaikki ovat kun virheitä ei valkoisesta kolmiosta huolimatta saa tehdä.

Jäi kyllä hyvin mieleen kyseinen kaveri. En ymmärrä miten iso asennevamma pitää olla.
 
Tälläkin hetkellä sataa loskapaskaa taivaalta ja aamuisin lämpötila on pakkasella joten eipä noissa renkaissa mitään väärää ole vaikka se joitain mielensäpahoittajia vaivaakin.
Pk-seudusta puhuttiin, +5 ja vettä sataa.

Ja laki on muotoiltu niin että nastallisia renkaita ei maaliskuun jälkeen käytännössä saa käyttää vaikka vähän lunta tulisikin.
Juuri näin. Pohjoisemmassa Suomessa on monesti ollut jopa toukokuussa sellaisia kelejä, ettei kesärenkailla ole ollut mitään asiaa tien päälle.
Kitkoilla kyllä pärjää.
 
Pk-seudusta puhuttiin, +5 ja vettä sataa.

Ja laki on muotoiltu niin että nastallisia renkaita ei maaliskuun jälkeen käytännössä saa käyttää vaikka vähän lunta tulisikin.

Kitkoilla kyllä pärjää.
Kyllä takuulla saa käyttää kun vähänkin lunta tulee. Pärjäähän sitä talvellakin kesäkumeilla, mutta esim juuri tänä aamuna oli melkoisen liukasta ajella kello viiden aikaan. Huomenna otankin kakkosauton jossa vielä nastat, koska loppuviikko on näkyy pakkasta ja lunta.
 
Pk-seudusta puhuttiin, +5 ja vettä sataa.

Ja laki on muotoiltu niin että nastallisia renkaita ei maaliskuun jälkeen käytännössä saa käyttää vaikka vähän lunta tulisikin.

Kitkoilla kyllä pärjää.
Huomenna 4-8 välillä aamulla pk-seudulla ollaan esimerkiksi pakkasella ja ihan hyvin voi olla tiet jäässä jos sade jatkuu tämmöisenä. Tällä hetkellä on joo 5 plussaa, mutta aamulla jotain ihan muuta. Ja kyllä täällä Vantaalla loskapaskaa taivaalta tulee eikä pelkkää vettä.
 
Voisi niille nastakuskeille silti jakaa sakkoja lämpiminä väliviikkoina. Etenkin etelässä. Laittakoot alle välikelin renkaat, tai käyttäkööt kitkoja. Nastat vois jättää niille joilla on varaa käyttää välikelin renkaita myös.

Tähän saisi kyllä ehdottomasti tulla joku sakotuksen väliporras. Eli heti huhtikuusta lähtien aina joku 25e lappu käteen, jos nykyisen ajoympäristön (eli sen tienpätkän, missä nastojen käyttö havaittiin) keli ei nastoja sinä päivänä vaadi. Selitykseksi ei käy, että on nyt/huomenna/joskus ajamassa utsjoen mökille tai että aamulla oli kylmä. Toukokuusta lähtien maksua voisi korottaa jo ihan tuntuvasti ainakin täällä eteläisessä suomessa.

Disclaimerina, että ajan vielä itsekin talvisin (vanhoilla) nastoilla, mutta vituttaa täkäläinen nastoilla karhennettu asflatti ja keväinen pöly/rapina.
 
Saattaa joillakin unohtua, ettei autossa muututa anonyymeiksi ja ne omistajatiedot ovat julkisia, ellei ole salannut.

On niitä sellaisiakin tapauksia, joissa on käyty kostamassa, esim. vedetty vaan turpaan. Kun kaksi kaltaistaan kohtaa liikenteessä, käy noin.
 
Itsellä tekee pahaa ajella nastoilla, mutta haja-asutus alueilla etelässäkin on edelleen paikoin ajoittain sen verran liukasta etten näe viikon odottamisella olevan massiivista vaikutusta. Jos motarin pätkää joutuu jokusen kilsan ajelemaan niin nopeutta lasketaan vähän alhaisemmaksi mutta eipä siellä päälle satasen nopeuden kanssa pitäisi kanssaliikkujilla olla ongelmaa kun ohi kyllä pääsee.
 
Tähän saisi kyllä ehdottomasti tulla joku sakotuksen väliporras. Eli heti huhtikuusta lähtien aina joku 25e lappu käteen, jos nykyisen ajoympäristön (eli sen tienpätkän, missä nastojen käyttö havaittiin) keli ei nastoja sinä päivänä vaadi. Selitykseksi ei käy, että on nyt/huomenna/joskus ajamassa utsjoen mökille tai että aamulla oli kylmä. Toukokuusta lähtien maksua voisi korottaa jo ihan tuntuvasti ainakin täällä eteläisessä suomessa.

Disclaimerina, että ajan vielä itsekin talvisin (vanhoilla) nastoilla, mutta vituttaa täkäläinen nastoilla karhennettu asflatti ja keväinen pöly/rapina.
Mitäs jos olet tulossa juuri sieltä utsjoen mökiltä tartteeko Tampereella käydä vaihtamassa kesäkumit alle?
 
Pitääkin seuraavalla kerralla heittää kesärenkaat konttiin koiran, rattaiden ja muiden matkatavaroiden joukkoon ettei muutamat ihmiset pahoita mieltään :cigar:

No, poliisi ei (ainakaan vielä) vaadi näin paljon autoilijalta, joten jatka kuten lystäät. Mutta jos viitsisit niin arvostan.
 
Pitääkin seuraavalla kerralla heittää kesärenkaat konttiin koiran, rattaiden ja muiden matkatavaroiden joukkoon ettei muutamat ihmiset pahoita mieltään :cigar:
Kannattaa myös huomata, että jos on esimerkiksi selkävikainen tai muuten oma terveys ei kestä renkaiden vaihtamista vaan auto on joka kerta vietävä pajalle, niin lomasuunnitelmiin tulee aika nopeasti pysähdyksiä lisää. Kyllä mahtaa paikallinenkin paja raapia päätään kun Joonas tulee joka kolmas päivä vaihtamaan renkaat edestakaisin. Auto kannattaa tietysti hinata pajalle, jotta ei siinä välissä aja nastoilla. Ehkä lienee siis tarpeellista luovuttaa ajokortti pois jos omia renkaita ei pysty vaihtamaan.
 
Kannattaa myös huomata, että jos on esimerkiksi selkävikainen tai muuten oma terveys ei kestä renkaiden vaihtamista vaan auto on joka kerta vietävä pajalle, niin lomasuunnitelmiin tulee aika nopeasti pysähdyksiä lisää. Kyllä mahtaa paikallinenkin paja raapia päätään kun Joonas tulee joka kolmas päivä vaihtamaan renkaat edestakaisin. Auto kannattaa tietysti hinata pajalle, jotta ei siinä välissä aja nastoilla. Ehkä lienee siis tarpeellista luovuttaa ajokortti pois jos omia renkaita ei pysty vaihtamaan.
Kannattaa myös huomioida, että nastarenkaat eivät ole ainoa vaihtoehto päteviksi talvirenkaiksi.

Skenaarion etelässä asuvan kerran viikossa lapissa käyvän selkävikaisen mummon autoon voi ihan hyvin valita myös kitkarenkaat.
 
Kannattaa myös huomioida, että nastarenkaat eivät ole ainoa vaihtoehto päteviksi talvirenkaiksi.

Skenaarion etelässä asuvan kerran viikossa lapissa käyvän selkävikaisen mummon autoon voi ihan hyvin valita myös kitkarenkaat.
Sillä vähän ajavalla pienellä eläkkeellä kituuttavalla mummolla ei ehkä ole varaa ajaa kitkoilla. Joku 7v vähän ajettu nastarengas pitää vielä ihan hyvin, saman ikäinen kitka ei...
Kitkat on kyllä hiton hyvät, jos niillä ajaa sen 2-talvea ja uusii. Ei juuri nastoille häviä pidossa. Kolmas talvi on jo liukas ja neljäntenä ei pitoa juuri ole.

Itsellä ollut molempia. Ex-emäntäkin pärjäsi täällä kanta-hämeessä kitkoilla pirun hyvin, sitten kuin alkoi ajamaan Vantaalle töihin, halusi nastat, kun tuossa oli pari talvea, että moottoritie oli ihan vesijäällä...

Saa nyt nähdä, kun näköjään talvet on taas kylmenemään päin, niin kitkoilla alkaa pärjäämään paremmin...
 
Pitääkin seuraavalla kerralla heittää kesärenkaat konttiin koiran, rattaiden ja muiden matkatavaroiden joukkoon ettei muutamat ihmiset pahoita mieltään :cigar:
Ei kun pitää ympäri suomea hommata rengashotelliin renkaita että matkanvarrella voi aina kyseiselle pätkälle valita sopivat kumit. :P
 
Sillä vähän ajavalla pienellä eläkkeellä kituuttavalla mummolla ei ehkä ole varaa ajaa kitkoilla. Joku 7v vähän ajettu nastarengas pitää vielä ihan hyvin, saman ikäinen kitka ei...
Kitkat on kyllä hiton hyvät, jos niillä ajaa sen 2-talvea ja uusii. Ei juuri nastoille häviä pidossa. Kolmas talvi on jo liukas ja neljäntenä ei pitoa juuri ole.

Itsellä ollut molempia. Ex-emäntäkin pärjäsi täällä kanta-hämeessä kitkoilla pirun hyvin, sitten kuin alkoi ajamaan Vantaalle töihin, halusi nastat, kun tuossa oli pari talvea, että moottoritie oli ihan vesijäällä...

Saa nyt nähdä, kun näköjään talvet on taas kylmenemään päin, niin kitkoilla alkaa pärjäämään paremmin...
Juurikin tämä, laadukas kitkarengas kopottunut 12 kuukaudessa paistopäivästä. Kopottuneella nastalla pidempi pito aika kuukausissa. Halvemmat nuukalle käyttää. Jo onhan se alkuun turvallinenkin.
 
Noi volkkarikuskit jolla on rs-merkki perseessä on kokemuksen mukaan pahimpia nykyään, audi tai bmw kuskien ei tarvii näyttää mitään, mutta nuo rs-kuskit luulee, että siinä kotelossa jossa on samanverran tehoa kuin missä vaan perheautossa nykyään on jotenkin kovasti kulkua, kun on rs-kirjoitettu perään.

Noiden rinnalla kuin puolella kaasulla kiihdyttää, niin luulevat, että on kilpailutilanne, ja ottavat kaiken autosta irti. :rofl: Harmi vain, kun ne ei silti kulje mihinkään...
Auto jutut ei niin tuttuja, niin jäi kiinnostaa, mikä tämä VW rs-merkkit juttu on, yritin vähän bingailla, mutta vei mielliyhtämät joku hämäläinen jonne tarra, tai konsernin vrs skodat, tosin jälkimmäiset tatitaa olla joku kilowatin tehokkaampi kuin mallisarjan persumallit.

Mutta vähän jäi tuosta tarinasta sellainen olo että jos joku siinä pikkukaasulla tunaa, niin päättävät sitten itse olla reippaampia, jos siis kyse jostain missä kaistat yhdistyy. Jos paikalliset kakarat, niin nuoruuteen liittyy hekrästi reippaillu.


Juurikin tämä, laadukas kitkarengas kopottunut 12 kuukaudessa paistopäivästä. Kopottuneella nastalla pidempi pito aika kuukausissa. Halvemmat nuukalle käyttää. Jo onhan se alkuun turvallinenkin.
Rengaskeskustelusta, niin taisi tuoreimpien ennusteiden mukaan käydä niin että talvi ja mahdolliset nastarenkaiden kesärenkaisiin vaihdon lykkääminen ei mitenkään tyhmää, jos autoa tarvii tulevina päivinä. Kesärenkaisiin vaihtaneet voi joutu vaihtaleen talvirenkaita alla jos autolla tarve ajella, ennustetuilla lumipyryalueilla.
 
Viimeksi muokattu:
Auto jutut ei niin tuttuja, niin jäi kiinnostaa, mikä tämä VW rs-merkkit juttu on, yritin vähän bingailla, mutta vei mielliyhtämät joku hämäläinen jonne tarra, tai konsernin vrs skodat, tosin jälkimmäiset tatitaa olla joku kilowatin tehokkaampi kuin mallisarjan persumallit.

Mutta vähän jäi tuosta tarinasta sellainen olo että jos joku siinä pikkukaasulla tunaa, niin päättävät sitten itse olla reippaampia, jos siis kyse jostain missä kaistat yhdistyy. Jos paikalliset kakarat, niin nuoruuteen liittyy hekrästi reippaillu.
Vag:lla on Skodalla RS malleja jotka ovat tehomalleja, mutta sieltä miedommasta päästä. Audilla RS taas on jo sitten varsin kova kulkine, VW:llä R on tuon Audin RS:n vastine. Lisänä toki Ford Focus RS eli Focuksen rajuin versio (nelikko yli reilusti yli 300kaakkia jne). Toyotan GR:t jne jne jne. Monen moisen kuski on hiukan dynaamisempi. Harmi noiden autojen kannalta on ettei suurin osa noiden omistajista tajua että nuo on suunniteltu mutkaiselle takatielle, ei valoista kisaamiseen, missä jo perus Model 3 peittoaa ison osan ja nelikko aikalailla kaikki.
 
Auto jutut ei niin tuttuja, niin jäi kiinnostaa, mikä tämä VW rs-merkkit juttu on, yritin vähän bingailla, mutta vei mielliyhtämät joku hämäläinen jonne tarra, tai konsernin vrs skodat, tosin jälkimmäiset tatitaa olla joku kilowatin tehokkaampi kuin mallisarjan persumallit.

Mutta vähän jäi tuosta tarinasta sellainen olo että jos joku siinä pikkukaasulla tunaa, niin päättävät sitten itse olla reippaampia, jos siis kyse jostain missä kaistat yhdistyy. Jos paikalliset kakarat, niin nuoruuteen liittyy hekrästi reippaillu.



Rengaskeskustelusta, niin taisi tuoreimpien ennusteiden mukaan käydä niin että talvi ja mahdolliset nastarenkaiden kesärenkaisiin vaihdon lykkääminen ei mitenkään tyhmää, jos autoa tarvii tulevina päivinä. Kesärenkaisiin vaihtaneet voi joutu vaihtaleen talvirenkaita alla jos autolla tarve ajella, ennustetuilla lumipyryalueilla.
Noi VAG:n RS-mallit on usein semmosia ihan tavallisia perheautoja, joissa on vähän istuvammat penkit ja vanteet. Heppoja joku 190, eli ihan sama kuin jossain tavallisessa BWM:ssä. Jo joissain ihan 130 hepan VAG:n autoissa kaasu on tehty aika levottomaksi, joka antaa sellaisen vaikutelman että auto olisi sporttinen.

Ja joo kai täällä olen ennenkin sanonut, mutta kyllä jotkut Octavia RS:t ajelee ihan miten sattuu. Paljon paskemmin kuin semmonen stereotyyppinen Audi-kuski.

edit. Pyrres tuossa jo tarkensikin vähän, eli kaikki VAG RS:t ei ole ihan perheautoja kuitenkaan
 
Ja joo kai täällä olen ennenkin sanonut, mutta kyllä jotkut Octavia RS:t ajelee ihan miten sattuu. Paljon paskemmin kuin semmonen stereotyyppinen Audi-kuski.
Mun kokemus on että jos VW:n perässä lukee TDI niin se lyhentyy sanoista Pakko Päästä Ohi. Jännä miten muistan kuinka joskus muinoin tuli kirottua usein BMW/Mersu/Audi kuskien hurjasteluja mut nykyisin jos jollakulla on ajotyyli kuin oltais radalla niin se on just volkkari ja tdi.
 
Vag:lla on Skodalla RS malleja jotka ovat tehomalleja, mutta sieltä miedommasta päästä. Audilla RS taas on jo sitten varsin kova kulkine, VW:llä R on tuon Audin RS:n vastine. Lisänä toki Ford Focus RS eli Focuksen rajuin versio (nelikko yli reilusti yli 300kaakkia jne). Toyotan GR:t jne jne jne. Monen moisen kuski on hiukan dynaamisempi. Harmi noiden autojen kannalta on ettei suurin osa noiden omistajista tajua että nuo on suunniteltu mutkaiselle takatielle, ei valoista kisaamiseen, missä jo perus Model 3 peittoaa ison osan ja nelikko aikalailla kaikki.
Noi VAG:n RS-mallit on usein semmosia ihan tavallisia perheautoja, joissa on vähän istuvammat penkit ja vanteet. Heppoja joku 190, eli ihan sama kuin jossain tavallisessa BWM:ssä. Jo joissain ihan 130 hepan VAG:n autoissa kaasu on tehty aika levottomaksi, joka antaa sellaisen vaikutelman että auto olisi sporttinen.

Ja joo kai täällä olen ennenkin sanonut, mutta kyllä jotkut Octavia RS:t ajelee ihan miten sattuu. Paljon paskemmin kuin semmonen stereotyyppinen Audi-kuski.

edit. Pyrres tuossa jo tarkensikin vähän, eli kaikki VAG RS:t ei ole ihan perheautoja kuitenkaan
Eli ilmeisesti tuolla oli kyse paikallisesta nuorten tavasta liimailla Volkkarin tuhnujen perään Audin RS taroja.
 
Eli ilmeisesti tuolla oli kyse paikallisesta nuorten tavasta liimailla Volkkarin tuhnujen perään Audin RS taroja.
Ei ei. Tuota ei enää ainakaan PK-seudulla juuri harrasteta. Mutta ajotapa on vain kuin omistaisit rajuimman auton mitä maa päällään kantaa. Olihan vaikka tuo MK2 Octavia vRS ihan jees kulkine 200hp:nsä turvin, kun iso osa autoista oli 120-140hp koneilla. Nykyään vain ollaan tilanteessa että Octaviassa taisi olla tehopaketin kanssa 245hp (vai muistanko vanhat luvut), auton paino on noussut ja jo normi perhevankkurissa on se 200hp eli jäljelle jää enää nuo mutkaominaisuudet joita harva käyttää.
 
Ei ei. Tuota ei enää ainakaan PK-seudulla juuri harrasteta. Mutta ajotapa on vain kuin omistaisit rajuimman auton mitä maa päällään kantaa. Olihan vaikka tuo MK2 Octavia vRS ihan jees kulkine 200hp:nsä turvin, kun iso osa autoista oli 120-140hp koneilla. Nykyään vain ollaan tilanteessa että Octaviassa taisi olla tehopaketin kanssa 245hp (vai muistanko vanhat luvut), auton paino on noussut ja jo normi perhevankkurissa on se 200hp eli jäljelle jää enää nuo mutkaominaisuudet joita harva käyttää.
Nyt taisi olla puhe Volkkareista ja niissä olevista RS tarroista.
 
Tämähän vanheni hyvin :)

Katsoitko mikä päivä viesti oli laitettu ja mikä oli sää?

Nastojen sallittu käyttöaika loppui 31.3.

Toki nyt on ehkä pari päivää sellainen keli, että niiden käytöstä ei tarvitse sakottaa, mutta äkkiä tuo taas ensi viikolla jo muuttuu.
 
Nastojen sallittu käyttöaika loppui 31.3.
Ei loppunut. Loppui vain aika jolloin niitä saa käyttää vaikka huvikseen eikä viranomaismielivaltaa voi edes teoriassa kohdata.

niiden käytöstä ei tarvitse sakottaa
Sanoisin että nykyisen lainsäädännön tarkoitus ei ole ollut, että sitä tulkitaan stalinistisesti. Nyt sataa lunta ja on pakkasta. Perusteluna nastarenkaiden käytölle kelpaa tarve talvirenkaille. Toissa päivänä vallinnut kuiva kesäkeli ei meinaa, etteikö saisi käyttää talvirenkaita. "Ei tarvitse sakottaa" kuulostaa siltä, että kaiken pitää olla kielletty ja aina virkamiehen mielivallan varassa, rangaistaanko normaalissa elämässä satunnaisesti jostain. Ihan sama mistä, kunhan nyt rangaistaan.

Oikeuskäytännön ja tieliikennevalvonnan lähtökohtana ei voi olla, että oletetaan ihmisten vaihtavan renkaita useammin kuin kahdesti vuodessa tai tarpeen mukaan ajaessaan parin sadan kilometrin päähän.
 
Niin, no kesärenkaille on useassa paikassa sellainen keli että niillä ei kannata lähteä liikkeelle.

"Jos kesäkumit on autossa alla, kannattaa olla hyvin varovainen. Kaikista järkevintä olisi jäädä kotiin. Ainakin niillä teillä, joilla olemme liikkuneet, on kesärenkaille liian paha keli, sanoo päivystävä palomestari Ville Vahola Keski-Uudenmaan pelastuslaitokselta."

Ja olihan tuossa aiemmin poliisiltakin kommenttia tämän kuukauden puolelta:
 
Tämähän vanheni hyvin :)

Juuri ehdin olla suhteellisen tyytyväinen eilen illalla kotiin ajaessa, kun kesärenkailla ajavilla oli Länsiväylällä ainakin jossain määrin tilannenopeus hallussa. Näköjään ei kaikkialla ole sujunut ihan yhtä hyvin. Itse kun vielä kitkoilla ajelin, niin tuli aika monta autoa perä edellä vastaan kuten näillä keleillä kesärenkailla pitäisikin. Toki parasta olisi ollut, jos ei tuolla niitä kesärenkailla ajavia olisi ollut liikenteessä lainkaan.
 
Katsoitko mikä päivä viesti oli laitettu ja mikä oli sää?

Nastojen sallittu käyttöaika loppui 31.3.

Toki nyt on ehkä pari päivää sellainen keli, että niiden käytöstä ei tarvitse sakottaa, mutta äkkiä tuo taas ensi viikolla jo muuttuu.
Eilen sanoi Dennis että elkää kiirehtikö, että älä sinäkään levitä valheellista tietoa sakkovaarasta.
 
Katsoitko mikä päivä viesti oli laitettu ja mikä oli sää?

Nastojen sallittu käyttöaika loppui 31.3.

Toki nyt on ehkä pari päivää sellainen keli, että niiden käytöstä ei tarvitse sakottaa, mutta äkkiä tuo taas ensi viikolla jo muuttuu.
Sillä ei ole mitään väliä mikä päivä ja mikä sää sattuu juuri silloin olemaan, Suomessa kun ollaan niin olisi hyvä ymmärtää että täällä voi tulla lunta etelässäkin vielä huhti/toukokuussa.

Ja missään ei sanota että nastoja ei saa käyttää 31.3 jälkeen.

Se että sinä et nastoja tarvitse, ei tarkoita sitä että kukaan ei saa nastoja käyttää 31.3 jälkeen, joten vähän miettisin ennen kuin tälläistä sontaa ja valhetta tänne oksennat.
 
Tuossa on voimassa olevat säädökset linkissä:

Nyt puhe siviili henkilöautoista ja taitaa tuo nimimerkki joka olisi sakottannut olla tuon lukenut, kuten muutkin

Jos siis alla olevaan lainaukseen vittaat
Autossa, moottoripyörässä, mopossa, kolmipyörässä, nelipyörässä, raskaassa nelipyörässä, kevyessä nelipyörässä ja rakenteelliselta nopeudeltaan yli 60 kilometriä tunnissa olevassa traktorissa sekä tällaiseen ajoneuvoon kytketyssä hinattavassa ajoneuvossa saa käyttää nastarenkaita marraskuun alusta maaliskuun loppuun. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää:

1) hälytysajoneuvossa;

2) puolustusvoimien käytössä olevassa maastokäyttöön tarkoitetussa autossa ja perävaunussa;

3) tienpitoon käytettävässä autossa ja perävaunussa;

4) ajoneuvon kauppaan, korjaukseen, katsastukseen tai liikenteeseen hyväksymiseen liittyvissä tilapäisissä siirroissa;


5) kaikissa tässä momentissa tarkoitetuissa ajoneuvoissa, jos sää tai keli sitä edellyttää.
Vaikka ei ihan tälläistä lumipyryä etelään vielä pariviikkoa moni odottannut, niin laajasti toppuuteltiin kesärenkaiden vaihtamista, jos auton piti olla ajokelpoinen jokapäivä. Osa katso vain omaa pihaa ja meni ohi yöpakkaset ja ne pätkät joissa oli pitkään jäätä.

Edit, siis nastarenkailla saanut ajaa tänävuonna näihin päiviin asti ja ei ole rangaistavaa ajaa ensiviikollakkaan, vaikka ajot olisi Espoon Konala väliä.
 
Viimeksi muokattu:
Oikeuskäytännön ja tieliikennevalvonnan lähtökohtana ei voi olla, että oletetaan ihmisten vaihtavan renkaita useammin kuin kahdesti vuodessa tai tarpeen mukaan ajaessaan parin sadan kilometrin päähän.

Nastarenkaat ei edelleenkään ole ainoat mahdolliset talvirenkaat. Eikä auto ole ainoa mahdollinen tapa liikkua. Täällä olisi paremmat tienpinnat autoilijalle, ja kävelijän keväisin helpompi hengittää, jos saataisiin kitkojen käyttö edes lähelle Ruotsin ja Norjan tasoa. Eli kaikki voittaa.

Itse olen ainakin edelleen sitä mieltä, että jotenkin sitä vaakaa täytyisi pystyä painamaan kitkarenkaiden puolelle. Hanakampi sakotus etenkin ihan kaupunkien keskustoissa olisi yksi keino. Jossain maanteillä nastojen sivullisia uhreja ovat vain autoilijat itse, siellä ei niin väliä.
 
Nasta vs kitka jutuille on ihan oma ketju missä asiasta jauhettu pitkään, jatkoin sinne.
Nastarenkaat ei edelleenkään ole ainoat mahdolliset talvirenkaat. Eikä auto ole ainoa mahdollinen tapa liikkua. Täällä olisi paremmat tienpinnat autoilijalle, ja kävelijän keväisin helpompi hengittää, jos saataisiin kitkojen käyttö edes lähelle Ruotsin ja Norjan tasoa. Eli kaikki voittaa.

Itse olen ainakin edelleen sitä mieltä, että jotenkin sitä vaakaa täytyisi pystyä painamaan kitkarenkaiden puolelle. Hanakampi sakotus etenkin ihan kaupunkien keskustoissa olisi yksi keino. Jossain maanteillä nastojen sivullisia uhreja ovat vain autoilijat itse, siellä ei niin väliä.
Tämä kitka vs nasta keskustelu sopii varmaan paremmin tänne.

- Turvallisuus edellä, ei ole järkevää vetää liiantiukaksi vaihtoa jos tälläistä säätä odotettavissa vaikka välissä olisi muutamaviikko säätä jonka aikana tianpinnat pääsääntöisesti sulaa ja vain satunnaisesti yöpakkasia niin että osalla ei satu niitä liukkaita reitille.
- Paljon ajavat jotka turvallisuus edellä voivat harkita ns välikelin renkaita.
- Kitkojen markkinaosuuden kasvattaminen on eriasia kuin kevään tai syksyn optimi kausirenkaan vaihto hetki.
- Helsinkin on kieltänyt joilla pätkillä nastat kokonaan.
 
Ja missään ei sanota että nastoja ei saa käyttää 31.3 jälkeen.
Tieliikennelaissa sanotaan
"Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää: [...] jos sää tai keli sitä edellyttää."

Sää on sellainen, että nastattomilla renkailla pärjää (kitkat tai välikelin) => nastarenkaita ei saa käyttää.
 
Tieliikennelaissa sanotaan
"Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää: [...] jos sää tai keli sitä edellyttää."

Sää on sellainen, että nastattomilla renkailla pärjää (kitkat tai välikelin) => nastarenkaita ei saa käyttää.
Ei, jos keli on sellainen että nastattomalla talvirenkaalla "pärjää", niin ei se ei tarkoita nastakieltoa. vaan tuo mieleen lähinnä kelin milloin käytettävä talvirenkaita, esim nastarengas.

Tässä kuussa on useampaakin otteeseen julkisuudessa viestitelty kesärenkaiden vaihdosta , ja viesti on ollut enemmänkin toppuuteleva jos tarve lähteä autolla joka aamu säästä riippumatta. Siis jo silloin kun ei tiedetty tästä lumipyrystä. (*

Renkaat on saanut vaihtaa kesärenkaiksi, nyt etelän lumisilla keleillä jos meinaa ajaa, niin sitten pitää vaihtaa talvisempaa alle. Toki ei siellä nyt ole pykälää missä suoraan sanasta sanaan sanotaan että huhtikuussa jos tiellä lunta niin käytettävä talvirenkaita.

Perinteisesti aletaan tiedottaan kun kesärenkaita pitäisi vaihtaa etelässä, siis niitä nastarenkaita altapois, toki samaan aikaan myös kitkat pois, mutta kitkoilla ajoa ei sinänsä lailla kielletty.

(*
Se mitä tuossa isossa lakimuutoksessa muuttu talvirenkaiden käytön osalta oli se että talvikaudella saa ajaa kesärenkailla jos keli sallii, ja nastarenkaiden osalta se että nastarenkaiden käyttö voidaan kieltää joillain pätkillä.
 
Viimeksi muokattu:
Tieliikennelaissa sanotaan
"Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää: [...] jos sää tai keli sitä edellyttää."

Sää on sellainen, että nastattomilla renkailla pärjää (kitkat tai välikelin) => nastarenkaita ei saa käyttää.
Älä enää viitsi tuota jauhaa. Kellä nastat on, niillä saa ja pitää ajaa tasan niin kauan, kuin on tarpeen. Yksikin kuolema joka johtuisi sinun tulkinnastasi, olisi turha. Tulkintasi ei perustu mihinkään, kyllä kesärenkailla voi hyvin ajaa läpi vuoden, olen ajanutkin. Enkö saa käyttää koskaan nastarenkaita?
 
Haluaisin nähdä sen juupas/eipäs-dialogin poliisin ja nastoilla ajavan kuljettajan välillä, kun väitellään siitä, pärjääkö juuri nyt kitkoilla vai ei ja pitääkö ne 2024 talvena ostetut testivoittajanastat käydä vaihtamassa uusiin kitkoihin vai ei. Että millä perustein poliisi sitten väittelyn voittaa ja sakon antaa?
 
Tieliikennelaissa sanotaan
"Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää: [...] jos sää tai keli sitä edellyttää."

Sää on sellainen, että nastattomilla renkailla pärjää (kitkat tai välikelin) => nastarenkaita ei saa käyttää.
Väärin, nastarenkailla saa ajaa niin pitkään kun ilmat sitä vaatii.

Voit toki itse ajaa ihan millä vain, mutta älä oleta ja ennen kaikkea, älä vaadi muita olemaan kuin sinä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 967
Viestejä
4 667 199
Jäsenet
76 527
Uusin jäsen
Jusekuse

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom