- Liittynyt
- 07.05.2018
- Viestejä
- 677
<vahinkoviesti>
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Video oli moottoritieltä, jolla on laissa oma pykälänsä ohittamisesta.Tuosta oikealta ohittamisesta tuli mieleen, että sehän ei ole kiellettyä ajaa oikeaa kaistaa vasemmalla ajavan ohi, jos olet koko ajan ajanutkin sitä oikeaa kaistaa.
"Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu."Video oli moottoritieltä, jolla on laissa oma pykälänsä ohittamisesta.
Mika ajelee VW Phaetonilla. Kaikilla volkkareilla, jotka mulla on ollut, toi 130km/h mittarissa on ollut noin 124km/h todellista.Ja toimituksen kannattaisi lukaista wikipediasta mikä on mittarivirhe. Toi mikankin kippo on joku japanilainen riisipuikula jonka todellinen saattaa olla alle 120 kun mittari näyttää 130.
Videon katsoin kertaaleen, en vakuuttunut mikan nopeudesta, silloin pate sivuutti hänet, ehkä mika lisäsi vauhtia, tai pate hiljensi, tosin heiluvakamera käsi ei helpota arviointia."Mika" on kyllä loistoesimerkki teiden kotipoliisista. Ajaa itse ylinopeutta turhaan vasemmalla kaistalla puhelin kädessä, mutta kun joku muu ajaa vielä 5km/h kovempaa niin lähettelee iltalehtiin viestejä lakia rikkovasta toyotakuskista. Hänen ajama nopeus on ilmeisesti se suurin sallittu, joten vasemmalta kaistalta ei tarvitse poistua ollenkaan.
Mika ajelee VW Phaetonilla. Kaikilla volkkareilla, jotka mulla on ollut, toi 130km/h mittarissa on ollut noin 124km/h todellista.
Mikan henkilötietoja ei kerrottu, edes mikan autoa yksilöivää tietoa ei tainnut olla. Paten auton tunnisttavissa, samoin paikka, jos niillä pääsisi kiinni johonkin milla mikan auton tunnisttavissa, niin voisi soitella haltijalle.Jos me oltais reippaita niin tässähän pitäis tehdä poliisille ilmotus iltalehden uutisesta kerran siellä on henkilöllisyys tiedossa. Ei muutakun pikavoittoa menemään kuskille kännykän käytöstä ajon aikana. Aika härskiähän se olisi mutta toisaalta ihan oikein tuommoisille.
Taitaa silti lainkirjaimen mukaan jäädä sakko kirjottamatta kun herra ei jää luuri kädessä ratin takaa kiinni?
Toisaalta taas kuvaajan älykkyyden huomioiden näppärä poliisi voisi kokeilla onneaan ja kirjottaakin sakon tuosta ja toinen varmaan iloisesti maksaa vaikka oikeuspohja mahdollisesti puuttuu?
Iltalehteä ei kai mikään estä videon metatietoja tutkimasta, jos heidän saamassa tallenteessa ne on. toki tuon streemin metadataa voi tutkia, mutta luotan sen verran ILään, että siinä ei ole mitään sellaista tietoa. Ymmärtääkseni mikään ei estä poliisia tutkimasta tuota streemiä.Totta tuokin. Tosin videotiedostosta selviää minuutissa mikä laite sen on kuvannut. Mutta ei nykylaki taivu tuommoiseen tutkimukseen vielä pitkään toviin.
Video oli moottoritieltä, jolla on laissa oma pykälänsä ohittamisesta.
Asiayhteydestä irtiotettuna juu.Tarkoitan sitä, että jos ajelet moottoritien oikeaa kaistaa, niin ei sinun tarvitse hidastaa vauhtiasi sen vuoksi, että joku ajelee vasemmalla kaistalla hitaampaa, vaan saat jatkaa matkaasi tuon vasemman kaistan auton ohi ilman että rikot mitään lakia.
Lain kielessä samaan suuntaan kulkevan "ohi ajaminen" on yhtä kaikki "ohittamista". Mitään kaistanvaihtoja ei tarvitse tapahtua, että olisi kyse ohittamisesta.Ohittaa ei saa, mutta ohi saa ajaa oikealta.
Voi olla lain kielessä noin. Kuitenkaan jos vasen kaista menee hitaammin, niin oikealla kaistalla ei tarvitse hidastaa vaan voi "ohittaa" ihan omalla vauhdilla.Lain kielessä samaan suuntaan kulkevan "ohi ajaminen" on yhtä kaikki "ohittamista". Mitään kaistanvaihtoja ei tarvitse tapahtua, että olisi kyse ohittamisesta.
"Opettajat" välillä käyttävä eri sanoja eri tilanteissa missä kaksi ajoneuvo ohittavat/sivuuttavat toisensa. Siis myös silloinkin kun ajoneuvot menevät samaan suuntaan.Lain kielessä samaan suuntaan kulkevan "ohi ajaminen" on yhtä kaikki "ohittamista". Mitään kaistanvaihtoja ei tarvitse tapahtua, että olisi kyse ohittamisesta.
Arkijärki ja laki kun eivät aina mene ihan noin 1-1. Moottoritiellä ohittamisesta (oikealta) mainitaan tosiaankin tuo jonossa ajaminen miltä tuo ei näytä. Mutta edelleenkin herää kysymys siitä mitä mainittiin aiemmin eli miksi kuvaaja roikkuu vasemmalla kaistalla.Voi olla lain kielessä noin. Kuitenkaan jos vasen kaista menee hitaammin, niin oikealla kaistalla ei tarvitse hidastaa vaan voi "ohittaa" ihan omalla vauhdilla.
Video ei sitä kerro, eikä "mika" ollut sitä kertonut. Normaali syy se että mika on ohittannut vasemmalla kaistalla meneviä ja ei ole ollut vielä tilaa palata oikealle ja/tai seuraavat ohitettava reilun turvavälin päässä, joten välttelee pujottelua.Arkijärki ja laki kun eivät aina mene ihan noin 1-1. Moottoritiellä ohittamisesta (oikealta) mainitaan tosiaankin tuo jonossa ajaminen miltä tuo ei näytä. Mutta edelleenkin herää kysymys siitä mitä mainittiin aiemmin eli miksi kuvaaja roikkuu vasemmalla kaistalla.
E: imho, tekemällä tehty uutinen jokatapauksessa.
Mihin tämä perustuu, kun laissa on kuitenkin erikseen lueteltu tilanteet, joissa oikealta ohittaminen ajokaistaa vaihtamatta on sallittu?Ohittaa ei saa, mutta ohi saa ajaa oikealta.
Mennään vasentakaistaa peräkkäin, kaistanvaihto oikealle ja vasemalla kaistalla olevan ohitus, näissä ketjuissa tätä on pidetty kyseenalaisena. Ja osassa neuvoja noin yleistäen pidetään kielettynä, osa taasen salittuna (ainakin joissain tilanteissa)Arjessa ohitus on sitä, että varta vasten vaihdetaan kaistaa, mennään ohi ja pian sen jälkeen palataan kaistalle, jossa oltiin. Ja tätä ei saa oikealta tehdä. Jos taas siirryt oikealle kaistalle, etenet vasemmalla ajavan ohi ja joskus myöhemmin ohitat edessäsi olevan oikealla kaistalla olevan auton vasemmalta, se on jo eri tilanne.
Tämä on sinänsä hämmentävää. Tuota oikealta sivuuttamista on selitetty sillä että se ei ole ohittamista, mutta laissa virkeMihin tämä perustuu, kun laissa on kuitenkin erikseen lueteltu tilanteet, joissa oikealta ohittaminen ajokaistaa vaihtamatta on sallittu?
Ei tuohon ole mitään oikeaa vastausta milloin motarilla saa mennä oikealta ohi ja milloin ei.Mennään vasentakaistaa peräkkäin, kaistanvaihto oikealle ja vasemalla kaistalla olevan ohitus, näissä ketjuissa tätä on pidetty kyseenalaisena. Ja osassa neuvoja noin yleistäen pidetään kielettynä, osa taasen salittuna (ainakin joissain tilanteissa)
se että ajaa oikeaa kaistaa, ja saavuttaa vasentakaistaa ajavan ja sivuuttaa vasentakaistaa ajavan, niin tämä on yleisesti pidetty sallittuna (jos ne yleiset varovaisuus, ja muut jutut täyttyy).
Tämä on sinänsä hämmentävää. Tuota oikealta sivuuttamista on selitetty sillä että se ei ole ohittamista, mutta laissa virke
" Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu. "
Tuossa siis tuo "ajokaistaa vaihtamatta sallittu". eli edes tuolloin ei ole salittua oikealta sivuuttaa jos vaihtanut ajokaistaa. Ja kohta olisi turha jos yleensäkkin saisi sivuuttaa oikealta.
Mutta jotkut on uskottavasti selittäneet miksi oikealta voi sivuuttaa vasemmalla kaistalla junnaavan, ja ovat selittäneet sen "vanhanlaina" aikaa, että uuden aikana.
Jos tuo motaria ja paten tapausta kommentoit.Ihmeen paljon aiheuttaa keskustelua tämä asia. Jos vasemmalla kaistalla joku hidastelee, niin ohi vaan. Jos se kotipoliiseja kiukuttaa niin voi voi. Pääasia että liikenne etenee sujuvasti eikä jäädä hidastelijan taakse jonoa tekemään.
Olen itse käsittänyt niin, että on olemassa ohitus ja sitten ohitse ajaminen. Ja ohitus olisi se ihan suunniteltu ja varta vasten tehty liike, jossa edellä oleva ohitetaan ja palataan kaistalle ohitetun eteen. Mutta ehkä se on jo turhan pikkutarkkaa sanoilla leikkimistä. Poliisi ei kuitenkaan puutu siihen, jos esimerkiksi ruuhkassa autosi lipuu oikealta ohi ja jatkaa menojaan.Mennään vasentakaistaa peräkkäin, kaistanvaihto oikealle ja vasemalla kaistalla olevan ohitus, näissä ketjuissa tätä on pidetty kyseenalaisena. Ja osassa neuvoja noin yleistäen pidetään kielettynä, osa taasen salittuna (ainakin joissain tilanteissa)
se että ajaa oikeaa kaistaa, ja saavuttaa vasentakaistaa ajavan ja sivuuttaa vasentakaistaa ajavan, niin tämä on yleisesti pidetty sallittuna (jos ne yleiset varovaisuus, ja muut jutut täyttyy)
Mihin tämä perustuu, kun laissa on kuitenkin erikseen lueteltu tilanteet, joissa oikealta ohittaminen ajokaistaa vaihtamatta on sallittu?
Tämä on sinänsä hämmentävää. Tuota oikealta sivuuttamista on selitetty sillä että se ei ole ohittamista, mutta laissa virke
" Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu. "
Tuossa siis tuo "ajokaistaa vaihtamatta sallittu". eli edes tuolloin ei ole salittua oikealta sivuuttaa jos vaihtanut ajokaistaa. Ja kohta olisi turha jos yleensäkkin saisi sivuuttaa oikealta.
Mutta jotkut on uskottavasti selittäneet miksi oikealta voi sivuuttaa vasemmalla kaistalla junnaavan, ja ovat selittäneet sen "vanhanlaina" aikaa, että uuden aikana.
Motarilla on vaaranpaikka ohittaa oikealta, ja videon tapauksessa se "mika" todennäköisesti ajo suurinpiirtein korkeinta salittua , väite että jopa ylinopeutta. Niin siinä yhteydessä ehkä parempi ottaa malttia eikä lähteä tukemaan oikealta ohi , vaan pitää etäisyys sellaisena että vasemmalla ajava voi palata oikealle.
Poliisi ei kuitenkaan puutu siihen, jos esimerkiksi ruuhkassa autosi lipuu oikealta ohi ja jatkaa menojaan.
Pitkälti samaa mieltä, vanhankin lain aikaa ohjeet usein oli, sivuuttaa saa , jos siihen ei liity kaistanvaihtoa.Ei tuohon ole mitään oikeaa vastausta milloin motarilla saa mennä oikealta ohi ja milloin ei.
- Ohitat 1 km taaempana jonkun ja palaat tyhjälle tielle oikealle: varmasti saat mennä vasurin tukosta ohi ilman poliisin toimenpiteitä
- Ohitat 100 m taaempana jonkun ja palaat oikealle jonoon: varmasti saat mennä vasurin tukosta ohi
- Ohitat 100 m taaempana jonkun ja palaat oikealle tyhjään baanaan ja jatkat auringonlaskuun: ehkä vielä ok
- Olet itse vasemman kaistan halaaja ja koukkaat oikealta kollegan ohi takaisin vasurille: Ei varmasti sallittu
Variaatioita voi keksiä kukin itse lisää, mutta sanoisin tässäkin terveen järjen voittavan. Jos sun oma toiminta näyttää slalomilta, niin ei ehkä olla lain puitteissa. Jos taas et tee "ylimääräisiä" ohitusliikkeitä ja päädyt oikeaa kaistaa jonkun vasuritukon ohi, niin tuskin poliisikaan mitään sanoo.
Näissä vähän isompi kokonaisuus meinaa.- Ohitat 100 m taaempana jonkun ja palaat oikealle jonoon: varmasti saat mennä vasurin tukosta ohi
Jos keksimällä keksitään tilanne missä mikan kaista valinta ok, jos mika on aiemmin ohittanut auton, autoja, pate tullut edelliseltä rampilta, ohitetun eteen, niin ei varmaan ihan mahdoton, jos patella enemmän vauhtia kuin mikalla, niin estänyt mikan paluun oikealle. Jos puhelin ollut oikeesti telineessä tai taskussa, niin ehkä sen paten havainnut jo ennen sen rinnalla olo.Itse päättellisin Paten nopeudesta, että kyllä siinä on Mikalla ollut aikaa ja tilaa vaihtaa oikealle kaistalle. Ei se Paten auto siihen taivaasta ole tupsahtanut.
Jos ja kun siellä oikealla on se jono, niin silloin tilanne ei ole kuvaamasi. Ei siinä paljoa isolla nopeudella kiihdytellä. Kuvauksesi muistuttaa enemmän "tyhjä baana edessä" tilannetta, jossa on kaikkein eniten epävarmuutta mikä on ok ja mikä ei. Lainaamasi tilanne tulee helposti vastaan juuri tuolla samaisella tiellä, kun jossain Porvoon nurkilla alkaa olla oikea täysi ryhmittyjiä ja jono voi silti liikkua jotain yksittäistä vasemman kaistan junnaajaa nopeammin.vs se että taaempi auton mitan verran ohitettavan ohi ja alkaa vaihtaa oikealla isommalla nopeudella tai jopa lisää vauhtia, jolloin estää edellä menneen paluun oikealle.
Jos keksimällä keksitään tilanne missä mikan kaista valinta ok, jos mika on aiemmin ohittanut auton, autoja, pate tullut edelliseltä rampilta, ohitetun eteen, niin ei varmaan ihan mahdoton, jos patella enemmän vauhtia kuin mikalla, niin estänyt mikan paluun oikealle. Jos puhelin ollut oikeesti telineessä tai taskussa, niin ehkä sen paten havainnut jo ennen sen rinnalla olo.
Jos olisi paten ohittanut ja pate lisännyt vauhtia, niin se ei oikein sovi tarinaa (yllättävä).
Videon alussa näkyy edellä meneviä, joten tuossa vaiheessa tehdään myös arvioita niiden ohittamisesta, jos ohitus päätös, niin ei vaihdeta oikealle, jos sen perään tarkoitus kuitenkin palata ohituskaistalle.
Jaa siinä on noin kauhea mittaristo. En kauheasti kiinnittänyt muuten autoon huomiota mutta jotenkin toi isohko nopeusmittari muistutti jostain pikkukiposta missä oli kanssa kellotaulum kokoinen se nopeusmittari. Mutta lievä virhe se tosiaan phaetonissakin on vaikka pienempi varmaan kun japanin kansanautoissa."Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu."
Parkkipatella näyttää olevan 4s väliä edellä ajavaan, eli liikenneturvan ohjesäännön verran sopivalle turvavälille. Ehkä hän ajoi siis jonossa oikeaa kaistaa ja suoritti ohituksen kaistaa vaihtamatta
"Mika" on kyllä loistoesimerkki teiden kotipoliisista. Ajaa itse ylinopeutta turhaan vasemmalla kaistalla puhelin kädessä, mutta kun joku muu ajaa vielä 5km/h kovempaa niin sitten laitellaan viestiä iltalehtiin, etteikö liikennesäännöt koske pysäköinninvalvojia? Koskeeko ne "Mikaa"? Miten syvällä omassa perseessä voi pää olla?
Mika ajelee VW Phaetonilla. Kaikilla volkkareilla, jotka mulla on ollut, toi 130km/h mittarissa on ollut noin 124km/h todellista.
Jep ja jos poliisit kyselee niin kysyy niiltä pitäisikö käydä juttelemassa sen vasuria ajaneen tulpan kanssa.Eikä tarvitse olla edes ruuhka. Vaikka olisi vain 2 autoa tiellä, niin saat ajaa oikeaa kaistaa sen toisen ohi, jos se toinen junnaa siinä vasemmalla kaistalla.
Sori, tosiaan kuvittelin erilaisen tilanteen. missä ei ole molempien ruuhkaa.Jos ja kun siellä oikealla on se jono, niin silloin tilanne ei ole kuvaamasi. Ei siinä paljoa isolla nopeudella kiihdytellä. Kuvauksesi muistuttaa enemmän "tyhjä baana edessä" tilannetta, jossa on kaikkein eniten epävarmuutta mikä on ok ja mikä ei. Lainaamasi tilanne tulee helposti vastaan juuri tuolla samaisella tiellä, kun jossain Porvoon nurkilla alkaa olla oikea täysi ryhmittyjiä ja jono voi silti liikkua jotain yksittäistä vasemman kaistan junnaajaa nopeammin.
Turhaan lisää sekaannusta keskusteluun tuollaiset määritelmät. Laissa ohittaminen on paljon laajempi käsite. Miksi sitä pitäisi väkisin kaventaa?Olen itse käsittänyt niin, että on olemassa ohitus ja sitten ohitse ajaminen. Ja ohitus olisi se ihan suunniteltu ja varta vasten tehty liike, jossa edellä oleva ohitetaan ja palataan kaistalle ohitetun eteen. Mutta ehkä se on jo turhan pikkutarkkaa sanoilla leikkimistä.
Joo no sinänsä ihan samaa mieltä, ja siksi sanoinkin että menee ehkä vähän jo sanoilla leikkimiseksi omalta osaltani. Pääasia kuitenkin on, että oikealta voi painella ohi.Turhaan lisää sekaannusta keskusteluun tuollaiset määritelmät. Laissa ohittaminen on paljon laajempi käsite. Miksi sitä pitäisi väkisin kaventaa?
Laissa puhutaan ohittamisesta myös kun se tapahtuu ilman kaistanvaihtoja. Se voi myös tapahtua samalla kaistalla ohitettavan kanssa. Jopa kuormaamaan pysäyttäneet (mutta ei pysäköineet) ajoneuvot ohitetaan.
Ensinnäkin, lainaamasi kohta ei ole voimassa olevasta laista, vaan kumotusta tieliikennelaista. Toiseksi, lainsäädäntö ei toimi noin. Totta kai jokin yleisesti sallittu asia (oikealta ohittaminen) voidaan toisaalla kieltää jossakin tietyssä tilanteessa (moottoritiellä). Tuohan muuttaisi esimerkiksi pysäköintikiellot täysin merkityksettömiksi, kun laissa ensin kerrotaan, missä saa pysäköidä, ja sen jälkeen on lueteltu tarkemmat pysäköintikiellot.Täytyy kuitenkin muistaa se, että laissa on pykälä, joka sanoo: "Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla." Tämän jälkeen on ihan sama mitä jokin muu pykälä sanoo, koska tämä pykälä jo antaa oikeuden mennä ohi oikealta, jos ajat eri kaistalla kuin ohitettava.
Ensinnäkin, lainaamasi kohta ei ole voimassa olevasta laista, vaan kumotusta tieliikennelaista. Toiseksi, lainsäädäntö ei toimi noin. Totta kai jokin yleisesti sallittu asia (oikealta ohittaminen) voidaan toisaalla kieltää jossakin tietyssä tilanteessa (moottoritiellä). Tuohan muuttaisi esimerkiksi pysäköintikiellot täysin merkityksettömiksi, kun laissa ensin kerrotaan, missä saa pysäköidä, ja sen jälkeen on lueteltu tarkemmat pysäköintikiellot.
Linkkaatko ajantasalla olevaan lakiin.
No hohhoijaa. liikenneturvallisuuden vaarantaminen on rikosmuoto, johon voidaan tuomita tieliikennelain rikkomisesta.Se lakipykälä jota rikotaan on nimeltään liikenteen vaarantaminen.
Uutisoinnissa ei ole suoraan sanottu mitä sakkolappuihin on kirjoitettu.No hohhoijaa. liikenneturvallisuuden vaarantaminen on rikosmuoto, johon voidaan tuomita tieliikennelain rikkomisesta.
Laita nyt ihmeessä viittaus siihen tieliikennelain pykälään, jonka rikkomisesta on kyse kun ajaa kesärenkailla huhtikuussa?
Ote rikoslaista:
Liikenneturvallisuuden vaarantaminen
Joka tienkäyttäjänä tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tieliikennelakia tai ajoneuvolakia taikka niiden nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä tavalla, joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle, on tuomittava liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
Tieliikennelain ja ajoneuvolain alkupäästä löytyy yleisluontoista lätinää, jonka perusteella poliisi voi lapun kirjoittaa. Periaatteessa samoilla pykälillä voisi sakottaa vaikka talvella talvirenkailla mäkeen jäänyttä; varustus on ollut riittämätön/vaarallinen vallitsevaan ajokeliin.Laita nyt ihmeessä viittaus siihen tieliikennelain pykälään, jonka rikkomisesta on kyse kun ajaa kesärenkailla huhtikuussa?
* Näyttää tosiaan siltä, että täällä pk-seudulla tuo talvinen keli kesti noin 12 tuntia, nyt on tiet enää pelkästään märät ja kesänakeillakin tuolla pääsee menemään kun käyttää järkeä.
Joo ei ole ollut missään vaiheessa sitten lauantain. Joka aamu ollut lumet maassa ja tiet jäässä täällä Vantaan ja Espoon rajalla Hämevaarassa.Klaukkala on Nurmijärveä.
Uskomatonta maalitolppien hivuttelua.
Tässä Espoossa kun katselee ulos niin lunta on enää nurmikoilla, kaikki pihatietkin ihan sulia.
Helsingissä ainakin oli liikenteessä todella hiljaista, eli täällä oltiin jääty kesärenkailla pääasiassa kotiin. Raskas liikennehän näissä keleissä ongelmissa on, kun selvästi talvikunnossapito on jo laitettu kesäteloille.Juu, ei tuonne ole mitään asiaa kesärenkailla Turun seudulla. Tiet ovat olleet auki ja kesäisiä jo pitkään (lukuunottamia pienempiä metsäteitä ja muutama varjoisa normitiekin), joten ymmärrän että osa on renkaat jo vaihtanut. Sitten vaan pitää tässä kelissä jättää se auto kotiin ja hoitaa liikkuminen muulla tavalla (tai jättää liikkumatta kokonaan).
Et haluaisi takertua, mutta tarkerrut silti?Montako päivää tämä 12h on nyt kestänyt, en haluaisi takertua tähän enää, mutta ymmärrätkö kuinka tyhmiä sun kommentit oli "nastarenkaiden sakottamisesta huhtikuussa"!?
Sitten vaan pitää tässä kelissä jättää se auto kotiin ja hoitaa liikkuminen muulla tavalla (tai jättää liikkumatta kokonaan).
Jees, jos puhutaan etelän isommista teistä ja kaupungeista, niin tähän aikaan vuodesta ei talvirenkaille ole oikeastaan koskaan tarvetta. Normaalisti suurin ongelma on sulamisvedet, jotka jäätyvät yöllä ja aiheuttavat ongelmia aikaisin aamulla liikkuville - sulamisvesiä ei isojen teiden varsilla enää yleensä ole ja jos yöllä on pakkasta, niin on muuten lähes varmasti kuivaa. Jos lunta tulee, niin se ehtii sulaa käytännössä heti eikä kerry, saati jäädy, tien pintaan niin kuin nyt.Itse olen yleensä vapun lämmössä vaihtanut talvirenkaat pois, mutta tulee jonkin verran pakollisia ajoja (random aikoihin) tuolla metsäautoteillä, joten ei tule vaihdettua renkaita koskaan kovin aikaisin.
Mutta tottahan se on, että isot tiet ovat olleet kuivalla asvaltilla jo pitkään ja yleensä vaikka tosiaan tulisi lunta niin jos ei ihan aamuvarhaisella liikkeelle joudu lähtemään niin lumi ehtii sulaa pois häiritsemästä.
Eli et ymmärrä, surullinen tapaus.Et haluaisi takertua, mutta tarkerrut silti?
Ei kukaan tällaista lumimäärää osannut ennustaa - ei edes meteorologit.
En ala ottamaan sanomisiani takaisin vain siksi, että sattuu tulemaan joku sääilmiö mikä tapahtuu ehkä kerran 20 vuodessa.
Tämä huhtikuu on kyllä ollut hyvä esimerkki siitä miksi pk-seudulla kannattaisi suosia kitkojen käyttöä.