Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Läpi vuoden vaatimus olisi ollut aivan älytön ja yliampuva.

Ettei nyt tule ihan news flashina niin 1/2 suomesta se talvi on kuitenkin ollut aina jo marraskuusta asti tai vähintään maaliskuuhun asti eikä vanhan lainkaan mukaan mitään ongelmia ole ollut vaikka se harkintamahdollisuus marras/maaliskuussa onkin ollut.

Minun mielestäni tämä uusi laki on paljon parempi kun vanha, sillä nyt ne talvirenkaat pitäö olla lain mukaan selkeästi ”useammin” kuin ennen ja toisaalta etelän susitalvina voi tsäkällä välttää rengasrumban kokonaan. Ja kyllä sitä urpoa osataan sakottaa jollei itse lakia ymmärrä/ei vanhan lainkaan aikaan kukaan liikkelle lähtöä estämään pystynyt eli yhtä paljon pystyi perseilemään kuin nytkin.

Tänäänkin etelessä aamulla oli ihan hyvä keli kesärenkailla ajella ja isoja teitä olisi päässyt ihan hyvin kesärenkailla kotiinkin iltapäivällä, tietysti jotkut tiet sitten ”selkeesti” talvirengaskunnossa mutta ei lähellekään kaikki. Niin lakiko olisi pitänyt nyt sitten rustata siten että 200m ”pihatien” vuoksi pitäisi pistää talvirenkaat alle?
Missä mentäisiin pieleen jos vaatimus olisi läpi vuoden? Jos heinäkuussa tiet on jäässä, niin se on varmasti äärimmäisen epätodennäköistä, mutta aivan samat turvallisuusprinsiipit kuin talvella olisivat tuolloinkin voimassa.
 
Missä mentäisiin pieleen jos vaatimus olisi läpi vuoden? Jos heinäkuussa tiet on jäässä, niin se on varmasti äärimmäisen epätodennäköistä, mutta aivan samat turvallisuusprinsiipit kuin talvella olisivat tuolloinkin voimassa.
Niin kuin jo sulle selitin, niin tuolla on olemattomia ja mitättömiä teitä vaikka kuinka paljon jotka ovat ”talvirenkaita” vaativassa kunnossa, mutta käytännössä on turvallisuuden kannalta yksi lysti millä renkailla siellä ajelee. Jos laki olisi kuten haluat niin siellä ei saisi ajaa kesärenkailla ollenkaan kun nyt se onnistuu 5 pykälän mukaisesti.

Samoin nyt esimerkkinä tämän kaltainen päivä mutta vähemmän lumisempi päivä etelässä vaikkapa keskellä huhtikuuta, lunta voi tulla muuttuu loskaksi 99% tieverkolla ja kesärenkailla pärjää hyvin lainkin puitteissa hyvin. Varjoinen vähän ajettu pätkä puolestaan voisi teknisesti vaatia jossain 30km/h kokooja kadulla talvipyöriä vaikla käytännössä ihan sama ajaa kesärenkailla vaikkapa vähän hiljempaa pykälän 5 mukaisesti. Kuitenkin ko. vuonna on hyvinkin saattanut talvirengas tarpeet loppua 1,5kk aiemmin.

Ei lailla voi vaatia mitään älytöntä, tai toki voi, mutta ei siinä mitään järkeä ole, moraali vain rapautuu kun ketään ei kiinnosta. Minun mielestäni tämä on hyvä ja ottaa hyvin huomioon Suomen isot pohjois/etelä kelierot ja tekee sen paljon paremmin kuin vanha laki.
 
Laki on yleensä muotoiltu aika vapaasti, eli tyyliin: "auto pitää hallita kaikissa oloissa" jne. -joten aina kun mitään tapahtuu, sinut voidaan tuomita. Mutta toki se olisi väärin, koska NE muut aina pitää tuomita. Se, että nyyisin ollaan menty yksityiskohtameininkiin, kuten yhdysvalloissa, että kaikki on sallittua mitä ei erikseen kielltä tarkasti, se on aika uutta- ennen oli huumaisaineistakin tyyliin: minkä tahansa aineen käyttö huumaavassatarkoituksessa on kielletty. Eli vaikka söisi sokeria, jos se saa toimimaan poliisia epäilyttävällä tavalla voisi napsahtaa huumesyyte. Se, että joka asiaan pitää olla sanatarkka kielto se on aika, sanoisiko uutta, Uotilaisuutta.
 
Niin kuin jo sulle selitin, niin tuolla on olemattomia ja mitättömiä teitä vaikka kuinka paljon jotka ovat ”talvirenkaita” vaativassa kunnossa, mutta käytännössä on turvallisuuden kannalta yksi lysti millä renkailla siellä ajelee. Jos laki olisi kuten haluat niin siellä ei saisi ajaa kesärenkailla ollenkaan kun nyt se onnistuu 5 pykälän mukaisesti.

Samoin nyt esimerkkinä tämän kaltainen päivä mutta vähemmän lumisempi päivä etelässä vaikkapa keskellä huhtikuuta, lunta voi tulla muuttuu loskaksi 99% tieverkolla ja kesärenkailla pärjää hyvin lainkin puitteissa hyvin. Varjoinen vähän ajettu pätkä puolestaan voisi teknisesti vaatia jossain 30km/h kokooja kadulla talvipyöriä vaikla käytännössä ihan sama ajaa kesärenkailla vaikkapa vähän hiljempaa pykälän 5 mukaisesti. Kuitenkin ko. vuonna on hyvinkin saattanut talvirengas tarpeet loppua 1,5kk aiemmin.

Ei lailla voi vaatia mitään älytöntä, tai toki voi, mutta ei siinä mitään järkeä ole, moraali vain rapautuu kun ketään ei kiinnosta. Minun mielestäni tämä on hyvä ja ottaa hyvin huomioon Suomen isot pohjois/etelä kelit erot ja tekee sen paljo paremmin kuin vanha laki.
Osittain ymmärrän kyllä, hyväksyn skenaariot ja luotan SINUN arviointikykyysi. Liikenteessä on kuitenkin paljon muita joiden arviointikykyyn tässä asiassa en luota. Enkä myöskään luota viranomaisten tasapuolisuuteen tämän asian valvonnassa. Nekin harvat sakot joita jaetaan, todennäköisesti jaetaan juuri sinun kaltaisillesi kuskeille, joilla on harkintakyky kunnossa, mutta lain tulkinta mahdollistaa sakon tilanteessa jossa ei mitään vaaraa ollut alkujaan. Esimerkiksi juuri kuvailemassasi tilanteessa.
 
Kiva ajaa pitkästä aikaa vähän pidempää matkaa järkyttävässä lumipöllyssä kun porukalla on niin "älykkäitä" valoja että koko auton perä on täysin pimeä. Uutta bemaria, mersua, teslaa, kiaa jne jne. Aivan helvetin typerää.

Suurin osa autojen kuljettajista on sen verran tyhmiä ja välinpitämättömiä, että he eivät viitsi ottaa selvää siitä miten heidän kuljettamansa auto ja sen välineet toimivat. Ajetaan vaan tuurilla välittämättä vähääkään muiden turvallisuudesta.
 
Osittain ymmärrän kyllä, hyväksyn skenaariot ja luotan SINUN arviointikykyysi. Liikenteessä on kuitenkin paljon muita joiden arviointikykyyn tässä asiassa en luota. Enkä myöskään luota viranomaisten tasapuolisuuteen tämän asian valvonnassa. Nekin harvat sakot joita jaetaan, todennäköisesti jaetaan juuri sinun kaltaisillesi kuskeille, joilla on harkintakyky kunnossa, mutta lain tulkinta mahdollistaa sakon tilanteessa jossa ei mitään vaaraa ollut alkujaan. Esimerkiksi juuri kuvailemassasi tilanteessa.
Aiheettomat sakot estää jo viranomaisen resurssit, käytännössä ne sakot kirjoitetaan kolarin/ulosajon vuoksi tai jos se ajaminen on täydellistä tuuhiointia. Voit olla myös varma etteivät millekään asuntokadulle lähde tilannetta kyyläämään.

Lisäksi kun ne sakot/liikennevirhemaksut voi myöskin viedä eteenpäin niin ei varmasti kenelläkään ole mitään motivaatiota alkaa tulkinnanvaraisista asioista laputtamaan, koska nämä poikkeuksetta kääntyy syytetyn hyväksi.

Pk-seudullahan poliisi alkaa ”heti” vapun jälkeen ilmoittelemaan että eiköhän ne nastakelit ole jo ohi ja toukokuun puolivälissä sitten ”seuraavilla viikoilla kyllä aletaan sakottamaan”. Ja tuo siis tilanteessa kun 2kk on ollut +15C ja tämä kaikki käytännössä sen vuoksi että 1/100000 saattaisi teoriassa olla autolla menossa nuorgamiim jossa ehkä mökkitiellä voisi kaivata nastoja.
 
Suurin osa autojen kuljettajista on sen verran tyhmiä ja välinpitämättömiä, että he eivät viitsi ottaa selvää siitä miten heidän kuljettamansa auto ja sen välineet toimivat. Ajetaan vaan tuurilla välittämättä vähääkään muiden turvallisuudesta.

Näin se menee: korkeintaan halutaa korvausta autotehtaalta tai viranomaisilta, kun "mun auto ei toimi oikein!"
 
Aiheettomat sakot estää jo viranomaisen resurssit, käytännössä ne sakot kirjoitetaan kolarin/ulosajon vuoksi tai jos se ajaminen on täydellistä tuuhiointia. Voit olla myös varma etteivät millekään asuntokadulle lähde tilannetta kyyläämään.

Lisäksi kun ne sakot/liikennevirhemaksut voi myöskin viedä eteenpäin niin ei varmasti kenelläkään ole mitään motivaatiota alkaa tulkinnanvaraisista asioista laputtamaan, koska nämä poikkeuksetta kääntyy syytetyn hyväksi.

Pk-seudullahan poliisi alkaa ”heti” vapun jälkeen ilmoittelemaan että eiköhän ne nastakelit ole jo ohi ja toukokuun puolivälissä sitten ”seuraavilla viikoilla kyllä aletaan sakottamaan”. Ja tuo siis tilanteessa kun 2kk on ollut +15C ja tämä kaikki käytännössä sen vuoksi että 1/100000 saattaisi teoriassa olla autolla menossa nuorgamiim jossa ehkä mökkitiellä voisi kaivata nastoja.
Niin, mites nämä viimeisen kahden päivän "Pastersteinin" sakot istuvat tähän kuvioon? Onko tulkinnanvaraista vai ei?
 
Niin, mites nämä viimeisen kahden päivän "Pastersteinin" sakot istuvat tähän kuvioon? Onko tulkinnanvaraista vai ei?
Tuohan ei ensinnäkään liity (nykyiseen) talvirengaspykälään millään tavalla. Mielestäni on teoriassa tulkinnanvaraista, mutta jos lappuja on koko pk-seudulla kirjoitettu 5kpl niin eiköhän ne ole ihan aiheesta tulleet (lue: ei ole osattu ajaa niillä renkailla vaaraa aiheuttamatta). Eli tiellä tuskin on ollut esim. lumen seassa öljyä jolloi voisi vääntää siitä että johtuuko ulosajo/kolari öljystä vai kesärenkaat&lumi kombosta.
 
Tuohan ei ensinnäkään liity (nykyiseen) talvirengaspykälään millään tavalla. Mielestäni on teoriassa tulkinnanvaraista, mutta jos lappuja on koko pk-seudulla kirjoitettu 5kpl niin eiköhän ne ole ihan aiheesta tulleet (lue: ei ole osattu ajaa niillä renkailla vaaraa aiheuttamatta). Eli tiellä tuskin on ollut esim. lumen seassa öljyä jolloi voisi vääntää siitä että johtuuko ulosajo/kolari öljystä vai kesärenkaat&lumi kombosta.
Tosiaan, eri pykälöihin vedotaan, mutta siitä huolimatta pointtini taitaa päteä. Tämä on tulkinnanvaraista ja fraasi "eiköhän se aiheesta ole tullut" on lähinnä sokeaa luottamusta viranomaiseen ilman tietämystä yhdenkään tapauksen yksityiskohdista.
 
Tosiaan, eri pykälöihin vedotaan, mutta siitä huolimatta pointtini taitaa päteä. Tämä on tulkinnanvaraista ja fraasi "eiköhän se aiheesta ole tullut" on lähinnä sokeaa luottamusta viranomaiseen ilman tietämystä yhdenkään tapauksen yksityiskohdista.

Minä ymmärsin että ei siellä ole tulkinnanvaraisesti jaettu sakkoja, vaan ne sakot menivät niille, jotka liukastelivat kesärenkailla siten että törmäsivät johonkin tai suistuivat pois ajoradalta. Eli ihan aiheesta.
 
Tosiaan, eri pykälöihin vedotaan, mutta siitä huolimatta pointtini taitaa päteä. Tämä on tulkinnanvaraista ja fraasi "eiköhän se aiheesta ole tullut" on lähinnä sokeaa luottamusta viranomaiseen ilman tietämystä yhdenkään tapauksen yksityiskohdista.
En nyt luonnehtisi asiaa sokeaksi uskoksi. Joka päivä ajanut töihin ja keskiviikko aamu (ennen 0800) keli pk-seudulla oli melko rapea, talvirenkaillakin keli huonompi kuin jonain talvina keskimäärin koko talvena.

Tuohon kun yhdistää liikennemäärän niin 5 kpl sakkoja ei ole mitään ja ensimmäistäkään ei takuulla ole poimittu lennosta liikennevirrasta vaan auto on tarvinnut olla jossain ”mällättynä” ja poliisit saapuneet paikalle.

Pasterin keulinnat ”jumiin jääneistä” autoistahan ei täytä rangaistavuuden kriteeriä eli sen ukon huutelut kannattaa ottaa aina suolan kanssa.
 
Minä ymmärsin että ei siellä ole tulkinnanvaraisesti jaettu sakkoja, vaan ne sakot menivät niille, jotka liukastelivat kesärenkailla siten että törmäsivät johonkin tai suistuivat pois ajoradalta. Eli ihan aiheesta.
Samaa mieltä olen, eikä "tulkinnanvarainen" tarkoita, että väärin jaettu.
 
En nyt luonnehtisi asiaa sokeaksi uskoksi. Joka päivä ajanut töihin ja keskiviikko aamu (ennen 0800) keli pk-seudulla oli melko rapea, talvirenkaillakin keli huonompi kuin jonain talvina keskimäärin koko talvena.

Tuohon kun yhdistää liikennemäärän niin 5 kpl sakkoja ei ole mitään ja ensimmäistäkään ei takuulla ole poimittu lennosta liikennevirrasta vaan auto on tarvinnut olla jossain ”mällättynä” ja poliisit saapuneet paikalle.

Pasterin keulinnat ”jumiin jääneistä” autoistahan ei täytä rangaistavuuden kriteeriä eli sen ukon huutelut kannattaa ottaa aina suolan kanssa.
Nyt menee hiukan liioittelun puolelle. Keli oli ihan normi talvikeliä, erona vain se että osa ajoi kesärenkailla ja osa talvirenkailla ja jengi oli jo tottunut syöttämään asfaltin tarjoamalla pidolla.
 
Nyt menee hiukan liioittelun puolelle. Keli oli ihan normi talvikeliä, erona vain se että osa ajoi kesärenkailla ja osa talvirenkailla ja jengi oli jo tottunut syöttämään asfaltin tarjoamalla pidolla.
Varmaan vaihteli reilustikin paikasta riippuen, mutta esim merituulentie oli liukas, ramppi kehä II aivan umpijäässä (110hp suti vielä 90km/h vauhdissa), kehällä liukasta, turun motari jäässä, kehä I jälkeen alkoi muuttua vetisemmäksi, munkkivuoressa olisi ehkä voinut ajaa kesärenkaillakin. Pitskun ympyrä sitten taas reilusti jäässä eli sellaista oikeasti sulaa vain munkivuoressa. Iltapäivällä puolestaan olikin kesäkelit kun aurattu ja lämmin arska paistanut. Silloin kun itse menin aamulla niin liikenne kulki sen verran hyvin että tuskin oli kukaan just silloin kesärenkailla liikkellä, itsehän vedin sen saman +15/20 kuten aina mutta mielestäni keli oli selkeästi keskimääräistä heikompi talvikeli mitä etelässä yleensä on.

Eli jos on ko. kelissä kesärenkailla ojassa niin ei voi kuin peiliin katsoa mikäli poliisi kirjoittaa aiheesta muistutuksen…
 
Varmaan vaihteli reilustikin paikasta riippuen, mutta esim merituulentie oli liukas, ramppi kehä II aivan umpijäässä (110hp suti vielä 90km/h vauhdissa), kehällä liukasta, turun motari jäässä, kehä I jälkeen alkoi muuttua vetisemmäksi, munkkivuoressa olisi ehkä voinut ajaa kesärenkaillakin. Pitskun ympyrä sitten taas reilusti jäässä eli sellaista oikeasti sulaa vain munkivuoressa. Iltapäivällä puolestaan olikin kesäkelit kun aurattu ja lämmin arska paistanut. Silloin kun itse menin aamulla niin liikenne kulki sen verran hyvin että tuskin oli kukaan just silloin kesärenkailla liikkellä, itsehän vedin sen saman +15/20 kuten aina mutta mielestäni keli oli selkeästi keskimääräistä heikompi talvikeli mitä etelässä yleensä on.

Eli jos on ko. kelissä kesärenkailla ojassa niin ei voi kuin peiliin katsoa mikäli poliisi kirjoittaa aiheesta muistutuksen…
Aamulla kasin ysin välillä töihin mennessä ei ollut yhtään mitään ja lumisadekin oli vasta alkamaisillaan. Ajelin mm. Kehä 1, Kehä 3 ja vähän pidemmälle. Iltapäivä oli sitten se normi sohjo. Pääsin silti ihan täysin normi ajassa töihin sekä kotiin. Tuo että 110hp sutii, ei kerro oikeastan mitään. Oma Corolla on sutinut 100kmh+ vauhdeissa kesärenkailla märällä asfaltilla ohitukseen lähtiessä. Ei se silti tarkoita että olisi oikeasti liukasta vaan sitä että joko rengastus on paska, auto on paska tai kuskin kaasujalka on liian raju. 115hp auton saa sutimaan talvikelissä vaikka 120kmh+ vauhdeissa jos tahtoo ja välillä vaikkei tahtoisi. Tiedän tuon kokemuksesta, 100kmh poikittain rekan vierellä ei ole kiva fiilis (loska, jää, rekan ajoviima sekä sivutuuli=ei saatana). Olen itse suhannut pienen elämäni Helsinki-Espoo-Vantaa aluetta työmatkana, nimenomaan poikkisuunnassa aka erot idän ja lännen välillä on tullut nähtyä ja koettua ja laskisin nämä pari viimeisintä varsin helpoiksi päiviksi ajaa koska kerrankin jengi otti hiukan turvavälejä ja/tai jätti autoja kotiin.
 
Keskiviikkona osui omalle kohdalle pk-seudulla hetkellisesti (puolenpäivän jälkeen) melkein talven vaarallisimmat paikat ajaa. Pari risteystä oli aurauksen jäljiltä kiillottunut todella pahaksi luistinradaksi ja Kehä III:lle jäänyt vasemmalle kaistalle niin paha loskavalli että oli pakko palata oikealle ja ajaa hitaammin rekan takana (100 km/h rajoituksen pätkä välillä Juvanmalmi-Bemböle). Takaisinpäin tullessa oli kaistat aurattu mutta kahdessa eri kohdassa henkilöauto ajanut kaiteeseen... Yläpuolella opastekyltissä "kaista suljettu 500 m", kolaroinut auto ja hälytysajoneuvo vasemmalla kaistalla ja silti siellä oli pysähtynyt jono henkilöautoja joilta jäi tämä ennakoimatta :facepalm: Karsealla tilannenopeudella jotkut tuon tilanteen ohittivat sen mitä ehdin nähdä ennen kuin itse hidastin.
 
Aamulla kasin ysin välillä töihin mennessä ei ollut yhtään mitään ja lumisadekin oli vasta alkamaisillaan.
Puhutko nyt tästä päivästä vai keskiviikosta? Itse puhuin keskiviikosta, tänään aamulla olisi voinut kesärenkailla ja 85% iltapäivälläkin vielä kun lumi tiellä oli käytännössä loskaa eikä sitä ollut älyttömästi.

Ps. Ei 110hp sudi satkun vauhdissa isolla vaihteella ellei yritä jotain kytkin pommia tai ole erityisen liukasta, pienelläkin vaihteella ”huonosti”. Tossa mainitussa rampissa harvoin on tie siinä kunnossa että valo vilkkuu kojelaudassa noihin nopeuksiin asti.
 
Puhutko nyt tästä päivästä vai keskiviikosta? Itse puhuin keskiviikosta, tänään aamulla olisi voinut kesärenkailla ja 85% iltapäivälläkin vielä kun lumi tiellä oli käytännössä loskaa eikä sitä ollut älyttömästi.

Ps. Ei 110hp sudi satkun vauhdissa isolla vaihteella ellei yritä jotain kytkin pommia tai ole erityisen liukasta, pienelläkin vaihteella ”huonosti”. Tossa mainitussa rampissa harvoin on tie siinä kunnossa että valo vilkkuu kojelaudassa noihin nopeuksiin asti.
Tästä päivästä ja keskiviikosta noin yleisesti. Eilen oli lunta ja jäätä aamusta lähtien, tänään oli kuivaa ja sulaa aamu ja veti sen jälkeen lumisateelle. En itse nähnyt mitään poikkeavaa vs normi talvipäivä.

PS. 115hp sutii oikein nätisti 5.vaihteella (isoin vaihde) miedosti kiihdyttäessä vaikka alla uudet Nokian kitkat. Se toki on myönnettävä ettei kyseisessä autossa ole luistonestoa tai muita apuja ja auto on reilusti alle 1000kg painava.
 
Kyllä minäkin ajoin viime viikolla useana päivänä kesärenkailla, tänään ei tullut mieleenkään lähteä sillä autolla jossa kesärenkaat alla, kun osa tiestä ihan peiliä, ja osassa 40cm pellolta puhaltanutta lunta.
Ensi viikolla taidan laittaa auton jossa talvirenkaat alla jo seisontaan, ja alkaa ajella autolla jossa kesärenkaat.
saa sen talvirenkailla olevan ajoon heti aamusta, jos sattuu takatalvi...
 
Nykyinen tyhjäkäyttäjien sukupolvi. Käynnistetään kaikki vehket puoleksi tunniksi ennenkuin lähdetään mihinkään ;-) -kysyttäessä kulema "pitää lämmittää ettei kulu", siis heidän kolmesataatuhatta ajetut rutkut joita ei ole koskaan aiemmin tyhjäkäytetty, kunnes lippis osti ja lisäsi pari ledilisävaloa? Sen jälkeen piti alkaa pärsitämmä ;-D
 
Nykyinen tyhjäkäyttäjien sukupolvi. Käynnistetään kaikki vehket puoleksi tunniksi ennenkuin lähdetään mihinkään ;-) -kysyttäessä kulema "pitää lämmittää ettei kulu", siis heidän kolmesataatuhatta ajetut rutkut joita ei ole koskaan aiemmin tyhjäkäytetty, kunnes lippis osti ja lisäsi pari ledilisävaloa? Sen jälkeen piti alkaa pärsitämmä ;-D
Pienetpä ovat murheesi. Minusta nykyinen sukupolvi taasen ei ymmärrä teknisistä laitteista yhtään mitään, takovat surutta kylmää rautaa ja turbokoneetkin sammutellaan lennosta. Lasien raaputtelu on siinä määrin turhaa, että ennemmin käyn laittamassa koneen käymään ja tekemään aamuhommat loppuun. Sula, lämmin ja mukava auto on turvallinen.

Kahden ja neljän minuutin säännöstä ei ole tarpeen mainita, en ole kiinnostunut mitä lakiin on kirjoitettu.
 
Niin kun on pakko ajaa satasta vaikka missä puurossa ajaisi. Kai sitä huonossa ajokelissä tiellä pysyisi, jos ajaisi hitaasti, mutta ku ei järki riitä siihen. Sopis kovasti yrittää. Muutoin autoilu-ura voi käydä yllättävän kalliiksi.
 
Pienetpä ovat murheesi. Minusta nykyinen sukupolvi taasen ei ymmärrä teknisistä laitteista yhtään mitään, takovat surutta kylmää rautaa ja turbokoneetkin sammutellaan lennosta. Lasien raaputtelu on siinä määrin turhaa, että ennemmin käyn laittamassa koneen käymään ja tekemään aamuhommat loppuun. Sula, lämmin ja mukava auto on turvallinen.

Kahden ja neljän minuutin säännöstä ei ole tarpeen mainita, en ole kiinnostunut mitä lakiin on kirjoitettu.

Yksikään turbo kone ei ole hajonnut, vaikken ole sitä käyttänyt minuutteja tyhjäkäynnillä ajon jälkeen. Joten en tiedä mihin tuo väittämäsi perustuu.
 
Yksikään turbo kone ei ole hajonnut, vaikken ole sitä käyttänyt minuutteja tyhjäkäynnillä ajon jälkeen. Joten en tiedä mihin tuo väittämäsi perustuu.
Aikanaan oli ongelmaa että turbokoneissa ajettiin liikaa ahdoilla ennen moottorin sammuttamista, turbon jatkaessa pyörimistään isommilla kierroksilla ja öljynkierto loppui kun moottori sammui ja siten voitelu loppui. Oli kaikkea aftermarket settiä kuten turbo timerit jotka pitivät koneen käynnissä x minuuttia siitä kun olit "sammuttanut" auton. Nykyään on hoidettu tuo puoli esim erillisellä öljypumpulla joka pitää turbon öljynpaineet kohdillaan kunnes turbo on pysähtynyt. Ainoa auto missä olen koskaan ottanut tuota huomioon oli kutiteltu VAG kulkine jolla ajoin viimeisen kilsan tms matalilla ahdoilla ja siinä se. Turbotekniikkakin on mennyt niin paljon eteenpäin että myös materiaalit yms ovat sillä tasolla etteivät nuo käsiin hajoa.
 
Aikanaan oli ongelmaa että turbokoneissa ajettiin liikaa ahdoilla ennen moottorin sammuttamista, turbon jatkaessa pyörimistään isommilla kierroksilla ja öljynkierto loppui kun moottori sammui ja siten voitelu loppui. Oli kaikkea aftermarket settiä kuten turbo timerit jotka pitivät koneen käynnissä x minuuttia siitä kun olit "sammuttanut" auton. Nykyään on hoidettu tuo puoli esim erillisellä öljypumpulla joka pitää turbon öljynpaineet kohdillaan kunnes turbo on pysähtynyt. Ainoa auto missä olen koskaan ottanut tuota huomioon oli kutiteltu VAG kulkine jolla ajoin viimeisen kilsan tms matalilla ahdoilla ja siinä se. Turbotekniikkakin on mennyt niin paljon eteenpäin että myös materiaalit yms ovat sillä tasolla etteivät nuo käsiin hajoa.

Tuntuu, että kaikki ongelmat kasaantuu VAG leiriin. Jos on ylimääräistä rahaa, niin VAG on varmasti hyvä valinta.
 
Ja nuo vekottimet ovat jo vähintään viimeisen vuosikymmen viettäneet uusioelämää kierrätysmetallina eli en oikein ymmärrä miksi asiasta vielä(kin) puhutaan niin aktiivisesti. Yhtä harvinaisia kuin commondore 64 :).
 
Ketä se kiinnostaa käykö se auto siellä 20s vai 5min ennen liikkeellelähtöä? Näillä keleillä toki jo ihan sama mutta miettikääpä koneen välykset kun -25 ja öljy täyttä liisteriä. Jokainen toki tekee mitä tykkää, itse annan paikkojen lämmitä ensin.

Ja tosiaan jos lasien kaavinnalle on vaihtoehtona tehdä jotain muuta ja antaa auton sulaa niin sittenhän auto saa sulaa.

Päästötkin varmaan +-0 joku 5min tyhjäkäyttö vs ajaa jääkylmällä koneella muutama minuutti ilman lambdaa ja mitään muutakaan päästökontrollia kylmällä katilla joka ei suodata mitään saasteita pois.
 
Minun ymmärtääkseni taas on sekä koneen että päästöjen kannalta parempi lähteä liikkeelle heti (ei tietenkään vinguttaa punarajalla pihasta lähtiessä) kuin käyttää pitkään tyhjäkäyntiä.
 
Minun ymmärtääkseni taas on sekä koneen että päästöjen kannalta parempi lähteä liikkeelle heti (ei tietenkään vinguttaa punarajalla pihasta lähtiessä) kuin käyttää pitkään tyhjäkäyntiä.

Siinä tarttee vähän pelisilmää, ei ole mustavalkoista sääntöä. Jos ollaan nollan tuntumassa niin ei kannata odotella. Jos on -30C niin toivottavasti on lohkolämppäri jolloin ei tartte tyhjäkäyttää, mutta jos ei ole niin sitten käsittääkseni kannattaa hetki antaa lämmetä ihan paikallaan
 
Kristus, että ottaa päähän kun jengi vaihtaa motarilla kaistaa nenän eteen... kiveniskemät on hieno asia.
 
Tää ei kyllä ole totta. T: Toyota-omistaja.
On se totta. Riippuu vai mallista ja vuosimallista. Esim 2021 Corollassa on tuo hv 5kmh hyppely. Joutuu aika asettamaan manuaalisesti haluamaa nopeutta ajaessa jos haluat muuta kuin 5kmh välejä. T:Toyota kuski (ei onneksi omistaja)
 
Minun ymmärtääkseni taas on sekä koneen että päästöjen kannalta parempi lähteä liikkeelle heti (ei tietenkään vinguttaa punarajalla pihasta lähtiessä) kuin käyttää pitkään tyhjäkäyntiä.
Se tyhjäkäynnin pituus on vähän epäselvä käsite mutta kovemmilla pakkasilla ainakin käyttelen tovin ennen lähtöä jopa lohkarista. En ymmärrä miten ne päästöt voi pienentyä kun ajat pelkillä kartoilla koneella joka on täysin jäässä.

Mutta tässäkin on konekohtaisia eroja, joku uusi auto on varmaan lambdalla heti mutta esim vanhemmat ruiskut voi vaatia 60c lämmön ennenkun laite siirtyy lambdaohjaukselle. Sitä ennen isommassa myllyssä kulutus on ajossa varmasti nannaa lompakolle vs tyhjäkäyttö. Koneen kestävyyden kannalta varmasti paras kun käy tovin tyhjää ennen liikuntaa.
 
Yksikään turbo kone ei ole hajonnut, vaikken ole sitä käyttänyt minuutteja tyhjäkäynnillä ajon jälkeen. Joten en tiedä mihin tuo väittämäsi perustuu.
Minäpä olen nähnyt turboja 2 lauenneena ja yhden märän putken tipahtaneena, joten tiedän mihin väittämäni perustuu. Ja useamman volisevan vakioahtimen kuulee joka vuosi. En maininnut tyhjäkäyttöaikaa, mistä keksit minuutteja? 5 minuuttia on sopiva kun on kiivetty Simpeleen Teboilille 15t ylikuormassa ja koneen lämpö on 100. Pikkuautoille piisaa 30s.
 
Viimeksi muokattu:

Taas hyvää muistutusta siitä, että näissä törkeimmissä liikenteenvaarantamisissa pitäisi ottaa käyttöön se, että rikoksentekovälineen menettää valtiolle. Vuokra- ja leasingautojen tapauksissa sitten annettaisiin auton uushankintahinnan suuruinen sakko.
 

Taas hyvää muistutusta siitä, että näissä törkeimmissä liikenteenvaarantamisissa pitäisi ottaa käyttöön se, että rikoksentekovälineen menettää valtiolle. Vuokra- ja leasingautojen tapauksissa sitten annettaisiin auton uushankintahinnan suuruinen sakko.

Otettaisiin edes se kortti pitkäksi aikaa pois, jos laki ei millään meinaa sallia tuota. Ja tuon 17 vuotiaan tekoa pitäisi pitää raskauttavana tekijänä. Pari vuotta miettimisaikaa jota voisi lyhentää vuoteen vaikka jollain yhdyskuntapalvelulla.
 
Otettaisiin edes se kortti pitkäksi aikaa pois, jos laki ei millään meinaa sallia tuota. Ja tuon 17 vuotiaan tekoa pitäisi pitää raskauttavana tekijänä. Pari vuotta miettimisaikaa jota voisi lyhentää vuoteen vaikka jollain yhdyskuntapalvelulla.
Mutta jos jompikumpi on varakas niin johan alkaa joku paremmin tienaava itkeä kateusverosta jos pojille pätkähtää päiväsakkoja.
 
Tuossahan taas ihan jopa videon välityksellä todistettiin että lujaa voi ajaa eikä siitä mitään vakavaa kenellekään seuraa. Ei vauhti tapa vaan äkkipysäys :). Vähän sama kuin jos rangaistaisiin ajatusrikoksesta.

Enemmin niin että ”harrastaa” saisi suht vapaasti, mutta sitten jos konkreettisesti tötöilee tulisi tuntuvampi muistutus.
 
Nyt on täälläkin tapetilla ollut ”puimuri-saaga” ’puitu’ ihan lopulliseen loppuunsa: 17-vuotias poika kuoli puimurin alle – korkein oikeus antoi perheelle tylyn päätöksen

Tarinan opetus: jos kerjäät rahaa niin malta odottaa siihen asti, että rikosasia on ’puitu’ ensin loppuun asti.

Ei ole muuten ainoa vastaava tapaus, joku aika sitten oli vastaavanlainen korvaushakemus lehdissä - olisiko ollut ’henkirikos’, joka lopulta päätyi kuoleman tuottamukseksi ja kerjääjät maksumiehiksi.
 
Enemmin niin että ”harrastaa” saisi suht vapaasti, mutta sitten jos konkreettisesti tötöilee tulisi tuntuvampi muistutus.

En tiedä oliko tämä rölläystä? Kun noissa vauhdeissa tötöillessä sattuu jotain konkreettista, niin sattuu usein aika pahasti ja valitettavan usein siellä on mukana sivullisia. Rattimiehille on myös harrastuspaikkoja, jos se kiinnostaa. Ei sitä oikein suopeasti suhtauduta siihenkään, jos raahaan rautatientorille maalitaulut ja pistän ampumarataa siihen pystyyn, vaikka mulla onkin mielestäni ihan kohtalaisen tarkka sihti.
 
En tiedä oliko tämä rölläystä? Kun noissa vauhdeissa tötöillessä sattuu jotain konkreettista, niin sattuu usein aika pahasti ja valitettavan usein siellä on mukana sivullisia. Rattimiehille on myös harrastuspaikkoja, jos se kiinnostaa. Ei sitä oikein suopeasti suhtauduta siihenkään, jos raahaan rautatientorille maalitaulut ja pistän ampumarataa siihen pystyyn, vaikka mulla onkin mielestäni ihan kohtalaisen tarkka sihti.
No ehkä ihan vähän, mutta kerropa nyt miten sakotus tuossakin tilanteessa olisi mitenkään estänyt sitä "mahdollista konkreettista" tapahtumaa sattumasta jos se olisi ollut sattuakseen? Eli kyllähän tuo tietyllä tavalla ajatusrikosta lähestyy kun teoreettinen mahdollisuus 'tapahtumalle' riittää rangaistusperusteeksi.
 
No ehkä ihan vähän, mutta kerropa nyt miten sakotus tuossakin tilanteessa olisi mitenkään estänyt sitä "mahdollista konkreettista" tapahtumaa sattumasta jos se olisi ollut sattuakseen? Eli kyllähän tuo tietyllä tavalla ajatusrikosta lähestyy kun teoreettinen mahdollisuus 'tapahtumalle' riittää rangaistusperusteeksi.

Olet ymmärtänyt sakotuksen idean väärin. Sakkojen (tai rangaistusten ylipäätään) idea on toimia pidäkkeenä sille, että tyhmiin tekohin ylipäätään ryhdytään.
 

Taas hyvää muistutusta siitä, että näissä törkeimmissä liikenteenvaarantamisissa pitäisi ottaa käyttöön se, että rikoksentekovälineen menettää valtiolle. Vuokra- ja leasingautojen tapauksissa sitten annettaisiin auton uushankintahinnan suuruinen sakko.
Saisi kyllä olla kovemmat rangaistukset näin törkeissä tapauksissa, tuossakin vaarannetaan muut autoilijat.
 
Ei tuosta videosta saanut kyllä yhtään mitään selvää. Autoja siinä ajoi, that's it.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 369
Viestejä
4 505 852
Jäsenet
74 391
Uusin jäsen
Do0zy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom