Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mun -86 Hiacessa nopeusmittari näyttää 15% liikaa. On uudesta asti näyttäny samallalailla ja siis vakiorenkailla. Kerran oli koppi täynnä ja kaveri joutu istuu keskipenkillä ja ajelin sillä lämä tiskissä ku oli kiire johonki, mittari näytti vajaa 150kmh, ni kaveri huusi että "kulkee kait se tämäki näkyy". Sanoin että oikeeta nopeutta taitaa olla 125kmh.. enempäähän se ei kuljekkaan.
Metelistä päätellen vois kuulemma kuvitella olevan enemmänki vauhtia. :rofl:
 
Ei siinä ole mitään ihmeellistä, että todennäköisesti suurin osa ei tiedä mittarivirheestä, et sinäkään tiedä kaikesta kaikkea.
Renkaan ulkohalkaisija luonnollisesti vaikuttaa mittarivirheeseen, sen takia renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa kuin max. 51mm.
Ketkä eivät tiedä mittarivirhettä ovat empiirisesti niitä, jotka ajelee ikkunat huurussa ilman valoja alinopeutta sekä tekevät ihmeellisiä ja vaarallisia liikkeitä kuten liittyvät motarille viittäkymppiä. Kertoo kuskista paljon...
 
Ketkä eivät tiedä mittarivirhettä ovat empiirisesti niitä, jotka ajelee ikkunat huurussa ilman valoja alinopeutta sekä tekevät ihmeellisiä ja vaarallisia liikkeitä kuten liittyvät motarille viittäkymppiä. Kertoo kuskista paljon...
Suurinta osaa ihmisistä ei kiinnosta joku mittarivirhe pask... vertaa, eikä autot ylipäänsä, muuna kuin liikkumisvälineenä paikasta toiseen, ei kannata kuvitella että kaikki tykkää samoista asioista mistä sinä satut tykkäämään.
 
Luulen että on kuitenkin paljon myös ihan hyviä ja turvallisia kuskeja, jotka eivät tiedä mittarivirheestä mitään. Ikkunat huurussa ajaminen tai motarille taajamanopeudella liittyminen on kuitenkin jo huomattavasti vaarallisempaa kuin 77 km/h 80:n alueella ajaminen. Ei sillä etteikö se ihan kiva olisi, jos mittarivirhe olisi laajempaa yleissivistystä, mutta en itsekään muista, että sen nimenomaan autokoulusta olisin oppinut. Siellä ennemminkin vähän opettajasta riippuen hätkähdettiin, jos ajettiin mittarilla 1 km/h yli rajoituksen.
 
Esimerkiksi jarruihin kohdistuu suurempi voima, kun renkaan halkaisija kasvaa.

Mittaria voi joutua säätämään jo ennen tuota lakirajaa.
Renkaan halkaisijalla on minimaalinen vaikutus jarruihin, paljon tätä ennen tulee pyöräkotelon rajat vastaa, kun se rengas ei saa luonnollisesti ottaa käännettäessä mihinkään kiinni, mutta et selvästi tiedä oikeaa syytä miksi halkaisijaa ei saa suurentaa enempää.
Isoimmat ja tärkeimmät jarruihin vaikuttavat voimat on pito eli kitka ja auton massa ja välillisesti auton nopeus, koska mitä pidempään jarrua joutuu painamaan sitä enemmän jarrut kuumenevat ja alkavat siten menettää tehoaan.
 
Renkaan halkaisijalla on minimaalinen vaikutus jarruihin, paljon tätä ennen tulee pyöräkotelon rajat vastaa, kun se rengas ei saa luonnollisesti ottaa käännettäessä mihinkään kiinni, mutta et selvästi tiedä oikeaa syytä miksi halkaisijaa ei saa suurentaa enempää.
Isoimmat ja tärkeimmät jarruihin vaikuttavat voimat on pito eli kitka ja auton massa ja välillisesti auton nopeus, koska mitä pidempään jarrua joutuu painamaan sitä enemmän jarrut kuumenevat ja alkavat siten menettää tehoaan.
On sillä renkaan halkaisijalla ja painolla huomattava merkitys jarrutukseen kuin kiihtyvyyteenkin. Mutta joo käytännön ongelmana varmaan tulee ensin ilmi että liian iso rengas ei mahdu kääntymään.
 
On sillä renkaan halkaisijalla ja painolla huomattava merkitys jarrutukseen kuin kiihtyvyyteenkin. Mutta joo käytännön ongelmana varmaan tulee ensin ilmi että liian iso rengas ei mahdu kääntymään.
Huomattavaa vaikutusta ei ole, isoin vaikutus painosta tulee jousitukseen ei jarruihin, kun jousittamaton massa kasvaa käy helposti että Suomen perunapeltoteillä rengas ei pysy voimaakkaammissa jarrutustilanteissa tienpinnassa kiinni, eli pitoa kadotetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Huomattavaa vaikutusta ei ole, isoin vaikutus painosta tulee jousitukseen ei jarruihin, kun jousittamaton massa kasvaa käy helposti että Suomen perunapeltoteillä rengas ei pysy vaaratilanteissa tienpinnassa kiinni, eli pito kadotetaan.
Just näin ja kokonaisuuden paino ei taas välttämättä korreloi juuri mitenkään renkaan ulkohalkaisijan kanssa. Voi olla pieni ja painava vanne ja siinä päällä pienen pieni rengas tai valtavan suuri, mutta kevyt vanne ja päällä normaali rengas. Yhdistelmien painot voi olla samat vaikka ulkohalkaisijassa merkittävä ero.
 
Kyllä se max. 51mm ulkohalkaisijan muutos löytyy ihan laista, mutta mihin sinun kuvitelmat perustuu ?
Millaisia kuvitelmia minulla mahtaa tässä olla? Toistetaan nyt vielä. Pyörien koon muutoksen rajoittamiseen on paljon hyviä ja painavia syitä, ja mittarin kalibroinnin tarve on vähäisistä vähäisin. Tämä ei ole mikään kuvitelma vaan perustietoa.
Jutuista päätellen sinä olet käynyt sen kiertokoulun.
Kiitos rakentavasta keskustelusta.
 
Millaisia kuvitelmia minulla mahtaa tässä olla? Toistetaan nyt vielä. Pyörien koon muutoksen rajoittamiseen on paljon hyviä ja painavia syitä, ja mittarin kalibroinnin tarve on vähäisistä vähäisin. Tämä ei ole mikään kuvitelma vaan perustietoa.

Kiitos rakentavasta keskustelusta.
" Pyörien koon muutoksen rajoittamiseen on paljon hyviä ja painavia syitä " , koita nyt kertoa mitkä ne syyt on, kun kuvittelet ne syyt tietäväsi?
" Kiitos rakentavasta keskustelusta. ", et näköjään edes ymmärrä ketä tämän "rakentavan keskustelun" aloitti, tässä muistutus.
kiertokoulu.PNG
 
Perinteinen ajovalojen käytön osaamattomuus. Enemmän ehkä ne jotka ei ilveelläkään vaihda pitkiltä lyhyille. No itellä xenonit saa sitten sokaistua.
 
Viimeksi muokattu:
" Pyörien koon muutoksen rajoittamiseen on paljon hyviä ja painavia syitä " , koita nyt kertoa mitkä ne syyt on, kun kuvittelet ne syyt tietäväsi?
En pelkästään kuvittele, vaan minusta on kummallista ajatella että ajoneuvon suuret rakennemuutokset olisivat ongelma tai sääntelyn kohde juuri siksi, että joku ei ymmärrä kalibroida/vaihtaa nopeusmittaria niiden jälkeen.

Enkä todella väännä perusasioita rautalangasta kiitoksena siitä, että minun toistuvasti valehdellaan kuvittelevan jotain.
" Kiitos rakentavasta keskustelusta. ", et näköjään edes ymmärrä ketä tämän "rakentavan keskustelun" aloitti, tässä muistutus.
Kommentoin tuossa autoilevaa yleisöä, en kanssakeskustelijoita. Sanoisin siis ettei tuo ole muistutus vaan epärakentavan keskustelun jatkamista.

Aiheeseenkin liittyen kanssa-autoilijoiden ärsyttävän käytöksen taustalla on usein äkkipikaisuus, peräänantamattomuus ja oikeassa oleminen.
 
Et siis tiedä syytä tai syitä, kun et osaa niitä kertoa.
" Pyörien koon muutoksen rajoittamiseen on paljon hyviä ja painavia syitä " , koita nyt kertoa mitkä ne syyt on, kun kuvittelet ne syyt tietäväsi?
 
Kävikin maanantaina keissi motarilla mitä ei ole ennen nähnytkään.

Ajelin rauhakseen vakkarilla kohti Tamperetta ja siirryin vasurille ohittaakseni jonkun viton joka tuli hitaampana vastaan. Livuin autosta ohi ja alkoi olemaan jo tuntuma että kohta vois vilkasta peiliin että onko sopiva rako mennä takaisin oikealle. No, tässä kohtaahan vito lähti kun hauki rannasta painamaan oikeaa kaistaa :D. Ja ei siis ketään muita ollut tuossa tilanteessa 500m etäisyydellä. Näitähän riittää joiden vauhti alkaa kiihtymään kun pääsee takakulman kohdalle, mutta empä ole vielä nähnyt että joku lähtisi yhtäkkiä painamaan 20kmh kovempaa kun olen juuri päässyt ohitse. Onneksi en vielä kerennyt vaihtamaan takaisin oikealle, olis varmaan tullut vieraita peräkonttiin.

Joku raksaukko sielä istui kuskina, ja tosiaan lähti siihen malliin että on mennyt nasta lautaan & pienempää pesään että saa tuommoisen tohon malliin liikkumaan.

Loppuhuipennuksena; etumatkaa syntyi tovi, sitten se jäi ajelemaan n. 500m mun edelle. ~10km päästä ko rakkine tuli perse edellä vastaan ja ohitin uudelleen, tällä kertaa ei alkanut kirimään. Mulla kokoajan vakkari sen ~105kmh. Voi vain miettiä mitä tuonkin kuskin päässä on liikkunut.:D
 
Charter Muurisen bussi ei halunnut ajella 80 alueella tuollaista pikkuisen vajaata sakkovauhtia, ohi piti päästä. No, yrityksen arvojen mukaista toimintaa ilmeisesti.
 
:devilish: Pysäköin kauaksi, että olisi väljempää. No voi hyvä päivä, siihen oli papan korolla ajanut kylkeen kiinni, että pääsi sentään autosta ulos nippanappa. Ei päässyt, oli jäänyt autoon sisälle ja auto tyhjäkäynnillä. Muistan, että tämän hopeanuolen olen ennenkin nähnyt vieressä. Ikäänkuin vanha tottumus. o_O

Ei siinä sitten mitään. Kai minä osaan peruuttaa suoraan,etten pyyhi korollan kylkeä. o_O Siinä ois ollut väljää tilaa vaikka kuinka, eikä ruutujen maalaukset edes näy.

Kyllä se ärsytys on vähästä kiinni. Ikäänkuin jotkut eivät saa autoaan muutoin suoraan kuin ohjaamalla toisen auton takavaloa opasteena käyttäen tietenkin vauhdilla viereen. Vois ehkä koittaa suoristaa sen auton, ennenkuin koittaa siihen viereen niin ei tarvitsisi tuurilla parkkeerata.
 
:devilish: Pysäköin kauaksi, että olisi väljempää. No voi hyvä päivä, siihen oli papan korolla ajanut kylkeen kiinni, että pääsi sentään autosta ulos nippanappa. Ei päässyt, oli jäänyt autoon sisälle ja auto tyhjäkäynnillä. Muistan, että tämän hopeanuolen olen ennenkin nähnyt vieressä. Ikäänkuin vanha tottumus. o_O

Ei siinä sitten mitään. Kai minä osaan peruuttaa suoraan,etten pyyhi korollan kylkeä. o_O Siinä ois ollut väljää tilaa vaikka kuinka, eikä ruutujen maalaukset edes näy.

Kyllä se ärsytys on vähästä kiinni. Ikäänkuin jotkut eivät saa autoaan muutoin suoraan kuin ohjaamalla toisen auton takavaloa opasteena käyttäen tietenkin vauhdilla viereen. Vois ehkä koittaa suoristaa sen auton, ennenkuin koittaa siihen viereen niin ei tarvitsisi tuurilla parkkeerata.

Vika oli varmaan sinussa. Eikös täällä jollain muullakin ollut sama ongelma? Taisit parkkeerata sen papan "oman" ruudun viereen ja liian lähelle, kun pappa tietää paikkansa ilman viivojakin. :srofl:
 
Viimeksi muokattu:
Noi vakionopeussäätimellä kilometrin matkalla vieressä hiipijät on kyllä ärsyttäviä. On vaikeaa sillä Teslalla kerätä sitä vauhtia vähän lisää ja mennä reippaasti ohi :lol:
 
Noi vakionopeussäätimellä kilometrin matkalla vieressä hiipijät on kyllä ärsyttäviä. On vaikeaa sillä Teslalla kerätä sitä vauhtia vähän lisää ja mennä reippaasti ohi :lol:
Ymmärrän tunteen, mutta miten tämän kaltainen ohittaminen liittyy juuri Teslaan?
Toyotat menevät yleensä nopeammin ohi kun vakkari toimii vain 5km/h portaissa...
 
Ymmärrän tunteen, mutta miten tämän kaltainen ohittaminen liittyy juuri Teslaan?
Toyotat menevät yleensä nopeammin ohi kun vakkari toimii vain 5km/h portaissa...
Et ymmärrä, mutta vastasin Bapsun ihmettelyyn miksi raksakuski hermostuu.
 
Noi vakionopeussäätimellä kilometrin matkalla vieressä hiipijät on kyllä ärsyttäviä. On vaikeaa sillä Teslalla kerätä sitä vauhtia vähän lisää ja mennä reippaasti ohi :lol:
Etenkin Teslalla :D. Teslan omistaneena, naurattaa tuo miten niin moni Teslaa kuskaava matelee kuin viimeistä päivää. Sitä tehoa on enemmän kuin tarpeeksi... Motarien rampit, ohitukset jne. Olen nähnyt vain pari kertaa Teslaa poljetaan kunnolla. Eka kerta oli aivan mahtava kun oltiin molemmat peräkkäin Performance mallien kanssa ja runtattiin kaasupolkimet lattiaan päättyvällä kaistalla. Näin ekaa kertaa ulkopuolisena mihin tuo auto pystyy viivalta irrottaessa. Sitä ei ratissa edes hahmota miten rajusti tuo nopeus nousee ja muut vain katoavat taakse.

Toisaalta esim viime viikolla nauratti aika isosti kun yksi Model 3 Performance asettui vasemmalle päättyvälle kaistalle ajatuksena etuilla koko jono (kyseisessä risteyksessä varsin yleinen taktiikka) ja olin aivan varma että runttaa kaasun lattiaan kun itse olen hädintuskin liikkeellä ja tadaa. Olin edellä reilulla puolikaasulla Corollan ratissa ja Teslakuski liittyi taakseni... En ole mikään raju street racer tai joka valoista kisaava (liian hitaat autot nykyään) mutta kyllä tuo kiihdyttämisen arkuus pistää ihmetyttämään, oli alla MX-5 tai Corolla niin jengi tulee erittäin usein perä edellä vastaan.
 
Et ymmärrä, mutta vastasin Bapsun ihmettelyyn miksi raksakuski hermostuu.
Et kyllä vastannut mihinkään.
Heitit vaan yksittäisen kommentin, en osannut yhdistää sitä pari viestiä aikaisempaan tekstiin. Käytä "lainaa" tai "vastaa" ominaisuutta jos haluat keskustella järkevästi.
 
Etenkin Teslalla :D. Teslan omistaneena, naurattaa tuo miten niin moni Teslaa kuskaava matelee kuin viimeistä päivää. Sitä tehoa on enemmän kuin tarpeeksi... Motarien rampit, ohitukset jne. Olen nähnyt vain pari kertaa Teslaa poljetaan kunnolla. Eka kerta oli aivan mahtava kun oltiin molemmat peräkkäin Performance mallien kanssa ja runtattiin kaasupolkimet lattiaan päättyvällä kaistalla. Näin ekaa kertaa ulkopuolisena mihin tuo auto pystyy viivalta irrottaessa. Sitä ei ratissa edes hahmota miten rajusti tuo nopeus nousee ja muut vain katoavat taakse.

Toisaalta esim viime viikolla nauratti aika isosti kun yksi Model 3 Performance asettui vasemmalle päättyvälle kaistalle ajatuksena etuilla koko jono (kyseisessä risteyksessä varsin yleinen taktiikka) ja olin aivan varma että runttaa kaasun lattiaan kun itse olen hädintuskin liikkeellä ja tadaa. Olin edellä reilulla puolikaasulla Corollan ratissa ja Teslakuski liittyi taakseni... En ole mikään raju street racer tai joka valoista kisaava (liian hitaat autot nykyään) mutta kyllä tuo kiihdyttämisen arkuus pistää ihmetyttämään, oli alla MX-5 tai Corolla niin jengi tulee erittäin usein perä edellä vastaan.
No, eipä tuo liikenne ole mikään kilparata paitsi ilmesiseti sinulle? Pitäisi siis ajaa alla olevan auton suorituskyvyn/hallittavuuden rajoilla ja vauhti määräytyy sen mukaan?
Aika hankalaksi menisi jos pitäisi itsekkin tuolla harraste Audillakin (Rs4) ajaa aina niin kovaa kun lähtee, joku on jatkuvasti "edessä" jopa firman 95hv Transitilla ajaessa.
Ja tuo että "kepitit" Teslan liikennevaloissa Corollalla... kertoo lähinnä sinun ajatusmaailmasta, ei autosta tai kuskista (jokainen lähtö ei ole kilpa-ajo, paitsi ilmeisesti sinulle)
Kai sinulle on jaettu keltainen lippis kuten ekaa vuotta koulussa aloittaville? Liikenne on vaarallinen paikka...
 
No, eipä tuo liikenne ole mikään kilparata paitsi ilmesiseti sinulle? Pitäisi siis ajaa alla olevan auton suorituskyvyn/hallittavuuden rajoilla ja vauhti määräytyy sen mukaan?
Aika hankalaksi menisi jos pitäisi itsekkin tuolla harraste Audillakin (Rs4) ajaa aina niin kovaa kun lähtee, joku on jatkuvasti "edessä" jopa firman 95hv Transitilla ajaessa.
Ja tuo että "kepitit" Teslan liikennevaloissa Corollalla... kertoo lähinnä sinun ajatusmaailmasta, ei autosta tai kuskista (jokainen lähtö ei ole kilpa-ajo, paitsi ilmeisesti sinulle)
Kai sinulle on jaettu keltainen lippis kuten ekaa vuotta koulussa aloittaville? Liikenne on vaarallinen paikka...
Kyllä.... Ehdottomasti.

EDIT: Selvennykseksi, tuossa Tesla valoissa minä Corolla tilanteessa... Totesin että miksi lähteä kisaamaan, etenkään moista vastaan, joten rullasin valoista reilulla puolella kaasulla. Eli kisaamista tai mitään siihen viittaavaakaan ei tapahtunut. Teslalla tunnustan että oli paikoin tilanteita missä otti "etuoikeuksia" kiihtyvyyden ja/tai tehon turvin. Nykyisillä autoilla ei mitään mahdollisuutta moiseen. Omat Fast&Furious vuodet jäivät jo aika monta vuotta sitten taakse. Tai no, eipä tuo suoraan viivalta kisaaminen koskaan ole kiinnostanut, enemmän ne mutkat.
 
Viimeksi muokattu:
Noi vakionopeussäätimellä kilometrin matkalla vieressä hiipijät on kyllä ärsyttäviä. On vaikeaa sillä Teslalla kerätä sitä vauhtia vähän lisää ja mennä reippaasti ohi :lol:
Jos ajat moottoritiellä, niin kokeile ajaa rajoitusten mukaan, tuolloin nuo ohittajat eivät yllättäen ohitakaan samalla tapaa kuin ajaessasi aavistuksen hitaammin kuin rajoitukset sallivat.
 
Noi vakionopeussäätimellä kilometrin matkalla vieressä hiipijät on kyllä ärsyttäviä. On vaikeaa sillä Teslalla kerätä sitä vauhtia vähän lisää ja mennä reippaasti ohi :lol:
Mihin helvettiin sillä raksakuskilla tuli kiire kun seuraava auto oli noin kilsan päässä? Toisekseen, vietin vasurilla ehkä ~30 sekuntia yhteensä eli ei ollut kyseessä mikään ikuisuusohitus (sellaiseenkin olisi hyvin ollut aikaa ja tilaa kyllä).

Kyllä muakin vituttaa ne jotka kihnuttaa 5km matkan takakulman tuntumassa ja itsellä alkaa edessä seuraavan perä lähenemään. Tässä tilanteessa teen itsekin raksakuskit ja tempasen edelle. Aiemmin kuvailema tilanne tapahtui kuitenkin keskellä ei mitään tyhjällä tiellä.
 
Taas tuli vastaan tämmöinen tapaus, jossa on ostettu rahalla lisävaloa ja sitten ei vaihdeta ollenkaan lyhyille. Onko kuski aivan kujalla ja ei tajua ajavansa pitkät päällä, onko kenties tuntematon auto alla, jota ei osata käyttää vai onko kuski täysi mulkku, joka ei välitä. Tässäkin tilanteessa kahdesti huomautin pitkillä ja sitten jätin ne kokonaan päälle. Onneksi oman auton keulalta irtoaa myös ledien ja lisävalon ansiosta kohtuullisesti lumeneita, niin sai vastaantulijakin nähdä hetken aikaa tähtiä :hammer:

 
Taas tuli vastaan tämmöinen tapaus, jossa on ostettu rahalla lisävaloa ja sitten ei vaihdeta ollenkaan lyhyille. Onko kuski aivan kujalla ja ei tajua ajavansa pitkät päällä, onko kenties tuntematon auto alla, jota ei osata käyttää vai onko kuski täysi mulkku, joka ei välitä. Tässäkin tilanteessa kahdesti huomautin pitkillä ja sitten jätin ne kokonaan päälle. Onneksi oman auton keulalta irtoaa myös ledien ja lisävalon ansiosta kohtuullisesti lumeneita, niin sai vastaantulijakin nähdä hetken aikaa tähtiä :hammer:

Ei voi tietää mutta sama tapa itsellä, pysyy ainakin kaistalla kun tommonen tulee vastaan. Pelkillä auton omilla pitkillä ei paljon naurattais jos tommonen tulee vastaan.
 
Mikä juttu tää useissa tämän päivän uutisartikkeleissa mainittu "kesärenkailla ajamista ei suositella." ja "kesärenkailla ei kannata lähteä liikenteeseen" on?

Se ei vain ole kannatamatonta, vaan niin ei kertakaikkiaan saa tehdä. Se on yhtäaikaa moraalitonta ja yksiselitteisin laitonta.

Nyt on huhtikuu. Alla ote tieliikennelaista.

105 §
Talviaikana käytettävät renkaat

Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä, seuraavissa ajoneuvoissa:

 
Kiitos, hieno copypaste ilman mitään kannanottoa. Jos katsot noita uutisia niin keli todellakin edellyttää talvirenkaita.

Minä aikani kuluksi tavasin tuon lain läpi ja en löydä sieltä mitään vaatimusta, että huhti-lokakuun välillä pitäisi käyttää talvirenkaita vaikka keli olisi minkälainen.

Ainoa vaatimus talvirenkaiden käytöstä on se, että marras-maaliskuussa pitää käyttää talvirenkaita, jos keli niin edellyttää.

Joten huhtikuussa kesärenkailla ajo ei ole laitonta, vaikka keli olisi mikä, ja lain perusteella huhtikuussa poliisi ei voi sakottaa ketään kesärenkailla ajosta.
 
Minä aikani kuluksi tavasin tuon lain läpi ja en löydä sieltä mitään vaatimusta, että huhti-lokakuun välillä pitäisi käyttää talvirenkaita vaikka keli olisi minkälainen.

Ainoa vaatimus talvirenkaiden käytöstä on se, että marras-maaliskuussa pitää käyttää talvirenkaita, jos keli niin edellyttää.

Joten huhtikuussa kesärenkailla ajo ei ole laitonta, vaikka keli olisi mikä, ja lain perusteella huhtikuussa poliisi ei voi sakottaa ketään kesärenkailla ajosta.
Ei hemmetti. Olette oikeassa. Minäkin tuon lainkohdan uudistusta tavatessa puistelin päätäni, että miten tämä sään vaikutus voidaan sysätä yksittäisen autoilijan päätettäväksi, mutta että se ei koskekaan ajoa ympäri vuoden, vaan vain noita kuukausia. Miten tällainen aivopieru on voinut päästä laiksi asti?
 
Nyt on huhtikuu. Alla ote tieliikennelaista.



Hyvä pointti. Tuo kohta lakia ei määrää huhtikuussa talvirenkaita pakollisiksi. Dennis oli oli X:n ylpeästi kertonut, että kesärenkailla ajaneille oli sakkoja kirjoitettu ja perustellut Tieliikennelaki 3 § ja 5 §, ajoneuvolaki 3 §, joissa ei kummassakaan määrätä itse talvirenkaita pakollisiksi.

Kiitos, hieno copypaste ilman mitään kannanottoa. Jos katsot noita uutisia niin keli todellakin edellyttää talvirenkaita.
Keli edellyttää, laki ei.

Edit. tuli luettua uudelleen, ja eihän se mitään kesärenkailla ajaneille sakkojen kirjoittamisesta ollut päivittänyt vaan nimenomaan hölmöilystä ne sakot oli kirjoitettu.
 
Viimeksi muokattu:
Joten huhtikuussa kesärenkailla ajo ei ole laitonta, vaikka keli olisi mikä, ja lain perusteella huhtikuussa poliisi ei voi sakottaa ketään kesärenkailla ajosta.

Pasterstein viikolla sanoi, että jos hölmöilet kesärenkailla, niin sakot napsahtavat.



Huomio! Helsingissä ei tänään kesärenkaiden käyttöä voi suositella. Jos käyttää, tulee olla erittäin varovainen ja ajo kelin mukaista. Jos kesärenkaiden takia ajaa ojaan, auton perään tai jää jumiin, on toiminut tieliikenne- tai ajoneuvolain vastaisesti. 5 sakkoa jo määrätty.
 
Pasterstein viikolla sanoi, että jos hölmöilet kesärenkailla, niin sakot napsahtavat.

Toki, jos kesärenkailla hölmöilet, niin sakot tulevat siitä hölmöilystä. Mutta pelkästä kesärenkailla ajosta ei voi antaa sakkoja. Eli jos kesärenkaiden vuoksi liukastelet ja menetät autosi hallinnan ja törmäät johonkin tai ajat ojaan, niin sitten sakko tulee liikenteenvaarantamisesta.
 
Tulkitsen tuon lainmuotoilun siten, että voin sittenkin mennä 2 millin kitkarenkailla ajaa kauppaan, koska 3 millin uravaatimus koskee vain noita talvikuukausia.
 
Nyt on huhtikuu. Alla ote tieliikennelaista.




Mennee tämän pykälän alle:

5 §
Turvallinen ajoneuvon ja raitiovaunun ajaminen (17.12.2020/1040)
Ajoneuvon ja raitiovaunun nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo ja raitovaunu on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa.
 
Myös ajoneuvolaista löytyy yleisluontoisesti pykälää ajoneuvon turvallisuudesta ja hallittavuudesta.
 
Taas tuli vastaan tämmöinen tapaus, jossa on ostettu rahalla lisävaloa ja sitten ei vaihdeta ollenkaan lyhyille. Onko kuski aivan kujalla ja ei tajua ajavansa pitkät päällä, onko kenties tuntematon auto alla, jota ei osata käyttää vai onko kuski täysi mulkku, joka ei välitä. Tässäkin tilanteessa kahdesti huomautin pitkillä ja sitten jätin ne kokonaan päälle. Onneksi oman auton keulalta irtoaa myös ledien ja lisävalon ansiosta kohtuullisesti lumeneita, niin sai vastaantulijakin nähdä hetken aikaa tähtiä :hammer:



Joskushan näitä kutsuttiin Teiden Ritareiksi. Osaavat myös muistuttaa vastaantulijaa pimentyneestä ajovalosta/parkista, saati ajaa pelkillä parkeilla keskellä päivää Juhannuksena, ledi vilkkuu välittömästi.

ps. onkohan venäläisiä Car Crash romurallivideoita moskovan kaduilta enää päivitetty nettiin, ite en löydä kuin >2 vuotta vanhoja.
 
Nythän on siinä mielessä täydellinen keli elämänsä teiden tukoille eli kesärenkaat alle (jollei jo ole) ja vauhdiksi 10km/h kehillä ja muilla väylillä. Nopeus on melkolailla 5. pykälän mukainen ja muuta liikennettä haittaavasta ajostakaan ei voi syyttää kun ajaa katulaillisella kulkuneuvolla olosuhteet huomioon ottaen :)

Ei hemmetti. Olette oikeassa. Minäkin tuon lainkohdan uudistusta tavatessa puistelin päätäni, että miten tämä sään vaikutus voidaan sysätä yksittäisen autoilijan päätettäväksi, mutta että se ei koskekaan ajoa ympäri vuoden, vaan vain noita kuukausia. Miten tällainen aivopieru on voinut päästä laiksi asti?
Eihän tässä lakimuutoksessa muuttunut mikään muu kuin ”siirtymäkuukausiksi” eli marraskuu ja maaliskuu tuli velvollisuus ajaa kelin vaatimilla renkailla. Aiemmin sai ajaa jo maaliskuussa 30cm kinoksessa kesärenkailla. Eli eihän tämä laki mitenkään huonompi ole kuin vanha. Ei tämmöisiä kelejä ole ollut etelässä varmaan 20 vuoteen niin täysin järjetöntä lailla yrittää pakottaa talvirenkaita alle kesäkuussa jos sattuisi juhannuksena tulemaan joku ihmeen lumikuuro, puhumattakaan siitä että ajat huhtikuun lopussa etelästä lappiin ja siellä jossain pikkuteillä jota ajat 500m on pisara lunta.
 
Eihän tässä lakimuutoksessa muuttunut mikään muu kuin ”siirtymäkuukausiksi” eli marraskuu ja maaliskuu tuli velvollisuus ajaa kelin vaatimilla renkailla. Aiemmin sai ajaa jo maaliskuussa 30cm kinoksessa kesärenkailla. Eli eihän tämä laki mitenkään huonompi ole kuin vanha. Ei tämmöisiä kelejä ole ollut etelässä varmaan 20 vuoteen niin täysin järjetöntä lailla yrittää pakottaa talvirenkaita alle kesäkuussa jos sattuisi juhannuksena tulemaan joku ihmeen lumikuuro, puhumattakaan siitä että ajat huhtikuun lopussa etelästä lappiin ja siellä jossain pikkuteillä jota ajat 500m on pisara lunta.
Onko näin? Minun muistaakseni ennen oli talvikuukausina talvirengaspakko riippumatta kelistä. Nyt se muutettiin niin, että tällaista pakkoa ei ole ollenkaan, vaan vain kelin vaatimana tiettyinä kuukausina. Miksi tuohon piti lisätä nuo kuukausirajoitteet? Jos harkintakyky riittää marras-, tammi-, helmi- ja maaliskuussa, niin onko huhtikuussa jotakin olennaisesti erilaista, ettei lain (oletettavasti) tarkoittama oikea rengastus olisikaan tarpeen?

Samaa mieltä siitä, että järjetöntä vaatia jotain tarpeetonta, mutta että kun tämä nyt on harkinnanvarainen asia niin miksi rajoittaa vastuuvapaus juuri niiltä, jotka eivät osaa keliä tulkita?
 
Kiva ajaa pitkästä aikaa vähän pidempää matkaa järkyttävässä lumipöllyssä kun porukalla on niin "älykkäitä" valoja että koko auton perä on täysin pimeä. Uutta bemaria, mersua, teslaa, kiaa jne jne. Aivan helvetin typerää.
 
Onko näin? Minun muistaakseni ennen oli talvikuukausina talvirengaspakko riippumatta kelistä. Nyt se muutettiin niin, että tällaista pakkoa ei ole ollenkaan, vaan vain kelin vaatimana tiettyinä kuukausina. Miksi tuohon piti lisätä nuo kuukausirajoitteet? Jos harkintakyky riittää marras-, tammi-, helmi- ja maaliskuussa, niin onko huhtikuussa jotakin olennaisesti erilaista, ettei lain (oletettavasti) tarkoittama oikea rengastus olisikaan tarpeen?

Samaa mieltä siitä, että järjetöntä vaatia jotain tarpeetonta, mutta että kun tämä nyt on harkinnanvarainen asia niin miksi rajoittaa vastuuvapaus juuri niiltä, jotka eivät osaa keliä tulkita?
Näköjään vanhassa lakiversiossa (Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 1257/1992 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®) on ollut erikseen käsketty käyttämään talvirenkaita. Tuossakin on ollut pitkä lista poikkeustapauksia.
1257/1992
16 §
Auton, auton perävaunun ja hinattavan laitteen renkaat

2. Henkilö- ja pakettiautossa (M1- ja N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm...
 
Onko näin? Minun muistaakseni ennen oli talvikuukausina talvirengaspakko riippumatta kelistä. Nyt se muutettiin niin, että tällaista pakkoa ei ole ollenkaan, vaan vain kelin vaatimana tiettyinä kuukausina. Miksi tuohon piti lisätä nuo kuukausirajoitteet? Jos harkintakyky riittää marras-, tammi-, helmi- ja maaliskuussa, niin onko huhtikuussa jotakin olennaisesti erilaista, ettei lain (oletettavasti) tarkoittama oikea rengastus olisikaan tarpeen?

Samaa mieltä siitä, että järjetöntä vaatia jotain tarpeetonta, mutta että kun tämä nyt on harkinnanvarainen asia niin miksi rajoittaa vastuuvapaus juuri niiltä, jotka eivät osaa keliä tulkita?
Talvirenkaita piti käyttää _kelistä riippumatta_ joulu-helmi. Nyt ei tarvi käyttää lainkaan jos ei ole lunta, mutta sen vastineeksi pitää käyttää marras-maalis jos keli vaatii.
 
Talvirenkaita piti käyttää _kelistä riippumatta_ joulu-helmi. Nyt ei tarvi käyttää lainkaan jos ei ole lunta, mutta sen vastineeksi pitää käyttää marras-maalis jos keli vaatii.
Jep, näin nyt opinkin. Luulin alunperin, että uuden lain kelivaatimus oli läpi vuoden. Nyt meillä on ympäri vuoden "mutku mä luulin" -klausuuli käytössä, aiemman absoluuttisen pakon sijaan. Tässä mentiin ikäänkuin tuplasti päin vittua. Hienoa, että kesärenkaillakin saa ajaa joulukuussa jos sää sallii, mutta minä en ainakaan halua, että Heinz-Harald keskieuroopasta käyttää omaa harkintaansa kelin vaatimaan rengastukseen. Voisin käyttää esimerkissä myös muita demografisia ryhmiä, mutta en nyt tällä erää uskalla.
 
Läpi vuoden vaatimus olisi ollut aivan älytön ja yliampuva.

Ettei nyt tule ihan news flashina niin 1/2 suomesta se talvi on kuitenkin ollut aina jo marraskuusta asti tai vähintään maaliskuuhun asti eikä vanhan lainkaan mukaan mitään ongelmia ole ollut vaikka se harkintamahdollisuus marras/maaliskuussa onkin ollut.

Minun mielestäni tämä uusi laki on paljon parempi kun vanha, sillä nyt ne talvirenkaat pitäö olla lain mukaan selkeästi ”useammin” kuin ennen ja toisaalta etelän susitalvina voi tsäkällä välttää rengasrumban kokonaan. Ja kyllä sitä urpoa osataan sakottaa jollei itse lakia ymmärrä/ei vanhan lainkaan aikaan kukaan liikkelle lähtöä estämään pystynyt eli yhtä paljon pystyi perseilemään kuin nytkin.

Tänäänkin etelessä aamulla oli ihan hyvä keli kesärenkailla ajella ja isoja teitä olisi päässyt ihan hyvin kesärenkailla kotiinkin iltapäivällä, tietysti jotkut tiet sitten ”selkeesti” talvirengaskunnossa mutta ei lähellekään kaikki. Niin lakiko olisi pitänyt nyt sitten rustata siten että 200m ”pihatien” vuoksi pitäisi pistää talvirenkaat alle?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 369
Viestejä
4 505 775
Jäsenet
74 387
Uusin jäsen
Sikkuraatti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom