Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Listaan voi lisätä Suzuki Swiftin. Minun omalla ei nimittäin toivoakaan saada se hiemankin lyhyemmässä kiihdytysrampissa 120:iin (tai edes sataseen ylämäessä) vaikka kuinka antaisi joka vaihteella runtua punarajalle asti. Ongelma ei ole ettenkö uskaltaisi kiihdyttää, se vaan ei liikahda. Valmistaja ilmoittaa 0-100 kiihtyvyydeksi komiat 13,4 sek, jota en epäile hetkeäkään kun tehoja (tai lähinnä sen puutetta) 1,2-litraisessa vaparissa on mahtavat 94 heppaa. Siinä oppii muuten ennakoimaan aivan eri tavalla. No, ongelma hävinnee kun kohta saan Hayabusan taas liikenteeseen, sillä saa kortin hyllylle jo 2-vaihteella.

Aika lyhyt ramppi pitää olla, kun minä onnistuin Oulussa kuusamontien rampilta etelään päin kiihdyttämään sataseen 190D VM-85 Mercedes Benzillä, jossa oli joskus uutena ehkä 72 hevosvoimaa ja nelivaihteinen manuaali kyseessä. Piti tosin nojata ikkunaan, penkin pehmusteet kun olivat alta irti ja 500 000km ajettu alusta oli varmasti ihan loppu. Ramppia ei ollut silloin edes vielä uudistettu (pidennetty), että kyllähän tollanen 1.2-litrainen Swift kiihtyy varmasti paljon paremmin. Pitää vaan ajaa niihin rampin alun mutkiin vähän lujempaa. En ihan yskimättä niele tuota selitystä etteikö 94-heppanen swifti kiihtyisi :)
 
Aika lyhyt ramppi pitää olla, kun minä onnistuin Oulussa kuusamontien rampilta etelään päin kiihdyttämään sataseen 190D VM-85 Mercedes Benzillä, jossa oli joskus uutena ehkä 72 hevosvoimaa ja nelivaihteinen manuaali kyseessä. Piti tosin nojata ikkunaan, penkin pehmusteet kun olivat alta irti ja 500 000km ajettu alusta oli varmasti ihan loppu. Ramppia ei ollut silloin edes vielä uudistettu (pidennetty), että kyllähän tollanen 1.2-litrainen Swift kiihtyy varmasti paljon paremmin. Pitää vaan ajaa niihin rampin alun mutkiin vähän lujempaa. En ihan yskimättä niele tuota selitystä etteikö 94-heppanen swifti kiihtyisi :)
samanlaisella ajellut ja hyvin kulki. samoin panda 63hv kulkee hienosti ellei auto oo täys ihmisiä
 
Lyhyemmät rampit/kiihdytyskaistat toki ovat haasteellisempia mutta joko auto ei ole kunnossa tai kuski "ei vaan osaa", jos 94-heppaista pikkuautoa ei saa kiihtymään liittymisnopeuteen. Itselläni on kokemusta 75- ja 90-heppaisilla kauppakasseilla liikkumisesta Oulun moottoritierampeissa ilman suurempia ongelmia.
 
Lyhyemmät rampit/kiihdytyskaistat toki ovat haasteellisempia mutta joko auto ei ole kunnossa tai kuski "ei vaan osaa", jos 94-heppaista pikkuautoa ei saa kiihtymään liittymisnopeuteen. Itselläni on kokemusta 75- ja 90-heppaisilla kauppakasseilla liikkumisesta Oulun moottoritierampeissa ilman suurempia ongelmia.
Paitsi kun liukasta.
 
Lyhyemmät rampit/kiihdytyskaistat toki ovat haasteellisempia mutta joko auto ei ole kunnossa tai kuski "ei vaan osaa", jos 94-heppaista pikkuautoa ei saa kiihtymään liittymisnopeuteen. Itselläni on kokemusta 75- ja 90-heppaisilla kauppakasseilla liikkumisesta Oulun moottoritierampeissa ilman suurempia ongelmia.
59hv twingolla ja 60hv micrallakin sai melkein kaikkialla riittävät vauhdit isolle tielle liittymistä varten, noinkin laiskoilla laitteilla sai välillä himmailla kun nilkkavammaiset hidasteli rampeilla edessä.
 
On toki olemassa yksittäisiä liian lyhyitä ramppeja, joissa nusu auto ei kiihdy riittävästi, mutta normaaleissa ja normaalin lyhyissä se riittää, että "antaa runtua".

Pääosin ramppiongelmat johtuvat siitä, että joku perseläpi ei viitsi kiihdyttää koska ei ymmärrä että liikenteessä on muitakin tai ei ki. Myös se, joka rullailee ajatuksissaan hiljakseen siinä missä pitäisi kiihdyttää, on persereikä. Kuljettajalla olisi liikenteessä velvollisuuksia ja tehtäviä.

Jotkut tampiot ilmeisesti oppivat ja tottuvat rampin tukkimiseen myös siksi, että ajavat itse muskeliautolla jota voi hiukan polkaista kun katkoviiva jo alkaa. Näiden perässä himmailu tehottomalla ajokilla on kaikkein turhauttavinta.
 
Jos puhutaan liukkaudesta, niin se kiihdytys tai sen pituus ei muuta sitä tienpintaa suuntaan eikä toiseen.
Eiköhän tässä ollut kyseessä foorumikeskustelun ”perinteinen 1/1000 corner case”, joka nyt vaan pitää tuoda esille syystä x. Eli rampin kurviosuus sen verran liukas että siinä ei saa kiihdytettyä ollenkaan, mutta suorahkolla ennen liittymistä sen verran pitoa että tehokkaalla saa hyvin vauhtia.
 
Oikeanlainen kiihdytyskaistakäyttäytyiminen kiinnostaisi enkä oikein selvää ohjetta ole löytänyt. Omassa ajoympäristössä on muutama liittymä, joissa lyhyt kaista kehätielle (100km/h), ja joissa pystyy ehkä juuri 0-100km/h 10.5s autolla kiihdyttämään 90-100km/h nopeuteen kaistan loppuun mennessä. Rekat liittyy näistä ehkä 50-60km/h nopeudella ja silloin tietysti kehätiellä väistetään vasemmalle, vaikka täällä tavalla ei pitäisikään ajaa? Miten tällaisesta pitäisi liittyä henkilöautolla, kun ruuhka-aikaan usein autojen välissä ei ole juuri tilaa ainakaan aralle kuskille tai välttämättä muutenkaan. Myöskin sopivan välin ajoittaminen kun ehtii kiihdytyskaistan päähän on vaikeaa. Jotkut vaihtaa heti isompaan väliin pienellä nopeudella ja kiihdyttelee vasta sitten. Itse mielummin kiihdyttäisin sille varatulla kaistalla. Silti löytyy porukkaa joita ärsyttää kun joutuvat vähän hidastamaan ja vilkuttelevat valoja. Ei sitä varmaan kuulu jäädä kiihdytyskaistan alkuunkaan odottamaan, että sopiva väli tulee? Pitäis varmaan lähettää palautetta ja pyytää laskemaan rajoitusta 80km/h, samassa kompleksissa kun on liittymiä joissa kaista on yhdistetty hidastus- ja kiihdytyskaista eikä ne oikein tunnu enää nykypäivältä.

Vähän vastaavissa paikoissa 50-60km/h alueella autot jää usein kaistan alkuun odottamaan, että olisi tilaa liikennevirrassa. Voiko näissä tunkea vilkku päällä väkisin väliin, vaikka tulee "kolmion" takaa eikä hyvää tilaa valmiiksi ole? Itsellä ei kyllä kantti riitä, kun kiihdytyskaista ja liittymistila on lyhyt.
 
Viimeksi muokattu:
Itse ainakin liityn siihen mihin pääsen, riippumatta juurikaan nopeudesta. Toki jos liityn niin, että edessä oleva ei ole vielä liittynyt niin en myöskään nosta nopeutta ennen kuin hän on myös liittynyt. Tämä siis skenaariossa että rampilta tullaan hivenen hiljempaa kuin päätie vetää. Näin mahdollistan myös edempänä olevien kuskien liittymisen enkä blokkaa heidän tuloaan turhan päiten.

Kiihdytys yleensä onnistuu ihan hyvin, mutta sopiva keli ja liittymistilan huonous/lyhyys saattaa aiheuttaa poikkeuksia sääntöön. Nopeuksien ero liittymissä toki saattaa kasvaa merkittävästi, joka lisää riskejä. Mutta suuremmassa maailmassa tämä on ihan normi tilanne kun johonkin autobahnin liittymästä liitytään tai pyritään sopivan kaupungin kohdalla tieltä pois.
 
Siis en voi uskoa mitä täällä nyt ihmetellään, että 50-60 km/h nopeudella rampilta liittyvä tekisi jotain väärin jäisellä tiellä. Ehkä ihmettelevät oppivat vasta sitten, kun auto ajautuu tien reunaan ja pyörähtää toisinpäin ja toinen eturengas hyppää kaiteen päälle.

Siinä vaiheessa voi pohtia, että oisko ajonopeudella voinut vaikuttaa lopputulokseen ja kiittää hyvää tuuriaan ettei takana ollut lähellä ketään. Heh heh.
 
Vähän vastaavissa paikoissa 50-60km/h alueella autot jää usein kaistan alkuun odottamaan, että olisi tilaa liikennevirrassa. Voiko näissä tunkea vilkku päällä väkisin väliin, vaikka tulee "kolmion" takaa eikä hyvää tilaa valmiiksi ole? Itsellä ei kyllä kantti riitä, kun kiihdytyskaista ja liittymistila on lyhyt.
Silloin kun revit kipostasi sen irti mitä lähtee niin voit verrata tilannetta rekkaan - best effort ja parempaan ei liikenneympäristössä pysty. Eli ryöhkeästi vain sekaan, koska vilkkaalla tiellä ei sellaista koloa tule olemaan johon voisit itsesi ennakoida, mikäli jäisit alkupäähän pienellä vauhdilla/pysähtyneenä odottamaan tullen päätielle vielä nykyistäkin 20km/h hitaammmin. Se on näissä paikoissa liikenteen sujuvuuden nimissä päätietä ajavan homma hoitaa tilanne maaliin kuten rekkojenkin kanssa.

Muualla euroopassa esim espanjassa tullaan stopin takaa 80km/h hyvin vilkkaille teille (esim A7) ilman oikeastaan minkäälaista kiihdytyskaistaa ja vieläpä paskamaisessa kulmassa eli päätä kääntäen näkee huonosti kuin myös peileistä, siinä kun yksi auto vaihtaa vasemmalle tehden tilaa niin vaihtoehdot on A) painaa talla pohjaa ja lausua ave maria että sen takaa tulevakin väistää tai hiljentää B) jäädä odottamaan koloa jota ei välttämättä tuntiin tule.
 
Siis en voi uskoa mitä täällä nyt ihmetellään, että 50-60 km/h nopeudella rampilta liittyvä tekisi jotain väärin jäisellä tiellä. Ehkä ihmettelevät oppivat vasta sitten, kun auto ajautuu tien reunaan ja pyörähtää toisinpäin ja toinen eturengas hyppää kaiteen päälle.
Ihan samaa tapahtuu kesäkeleilläkin, hitaampi kippo kun ei edes kiihdy paljon enempiä. Liukkaat kelit tietysti erikseen enkä niitä tarkoittanut.

Tämä sen verran vähän liikennöity paikka, että edessäliittyvää ei tarvi juuri miettiä.

Taajamanopeuksissa oleva tie puolestaan on niin tukossa, että pitäisi vetoketjuna mennä, edelläolevan taakse ei juuri jää tilaa toiselle. Mut Suomessahan ei vetskaria tunneta.
 
Mikä ongelma siinä nyt oli ajaa vaan omaa autoaan ja pitää silmät auki ja sopeutua tilanteeseen.
 
- Käytös ohituskaistateillä. Ohituskaistan alkaessa jokainen toppahousu runttaa monon konehuoneeseen ja vauhtia pitää saada vähintään +20 khm yli rajoituksen vaikka ei edes ohita ketään ja ajaa oikealla. Kun tie kapenee yhteen kaistaan ja rajoitus säilyy niin vauhti tippuu alle rajoituksen ja sitä hinkataan seuraavaan ohituskaistaan saakka, jolloin sama kuvio taas toistuu. Mikä ihme siinä on, ettei koko osuutta voi ajaa tasaista vauhtia, kun rajoitus on sama.

Tämähän se taas kesäisillä maaseutumatkoilla ärsyttää.

Valtateillä 100km/h alueella ajetaan 85-90km/h ja kerätään letkaa taakse. No ei siinä mitään, kukin tyylillään taitojensa mukaan. Ja kohtahan se ohituskaistakin tulee.

Mutta annasolla kun tulee ohituskaista ja tie levenee. Joku noheva voisi ajatella, että pudotan jopa vähän nopeutta, että mahdollisimman moni pääsee ohi, kun jonoa takana kerran on, mutta nämä sankarit nostavat nostavat ohituskaistan ajaksi sen nopeuden sinne 100 km/h, että ilman ylinopeutta ei ohi pääse. Sitten kun ohituskaista loppuu, niin vauhti laskee taas 10-15 km/h. Ei ymmärrä.
 
Viimeksi muokattu:
Sitten kun ohituskaista loppuu, niin vauhti laskee taas 10-15 km/h. Ei ymmärrä.
Se on varmaan monen mielestä hauska leikki. Eivät he sitä käsitä, ettei heillä ole lupa tehdä niin eikä liikenne ole mikään leikkipaikka jossa sopii vähän hiekkalaatikkokiusata tuntemattomia.

Mikä ongelma siinä nyt oli ajaa vaan omaa autoaan ja pitää silmät auki ja sopeutua tilanteeseen.
En ymmärrä, mihin tällä vastaat, mutta vastaan tähän itse. Jos liikenteessä on pelkkiä tuuhioita joilla on täysi työ pysyä ojien välissä, kolisee nykyistä enemmän. Se, että edes osa ajaa ennakoivasti, kohteliaasti ja turvallisesti, mahdollistaa paremmin noiden kuvailemiesi nautiskelijoidenkin perille pääsyn.
 
Mutta annasolla kun tulee ohituskaista ja tie levenee. Joku noheva voisi ajatella, että pudotan jopa vähän nopeutta, että mahdollisimman moni pääsee ohi, kun jonoa takana kerran on, mutta nämä sankarit nostavat nostavat ohituskaistan ajaksi sen nopeuden sinne 100 km/h, että ilman ylinopeutta ei ohi pääse. Sitten kun ohituskaista loppuu, niin vauhti laskee taas 10-15 km/h. Ei ymmärrä.

Se on noilla kun ei äly riitä ymmärtämään, että se on ohituskaista, eikä kiihdytyskaista.
 
Kokeilin huvikseen viime viikolla ajella tasanopeutta 80km/h pidemmän pätkän, jossa oli pääsääntöisesti ohituskaistat 100km/h.

Yhdellä ohituskaistalla kävi niin että vähän ennen sen alkua takaa joku selvästi vauhdikkaammin etenevä tuli ajamaan lähelle perää, niin että kurakelissä joutui käyttämään pyyhkimiä koko ajan. Kun kiihdytyskaista alkoi ja rajoitus nousi, jatkoin samaa 80 vauhtia ja perässätulija pysyi myös samassa vauhdissa. Toisella ohituspaikalla vastaava tilanne, mutta takana noin 5 autoa. Yksikään ei tullut ohi vaikka ajoin ohituskaistojen ajan 20km/h alle rajoituksen.

Autokuskit käyttäytyy kuin lammaslauma itse sitä huomaamattaan. Vahvasti veikkaan että jos olisin jonon ekana kiihdyttänyt vauhtia, niin takaatuleville olisi tullut kiire ohitella toisiaan.
 
Kokeilin huvikseen viime viikolla ajella tasanopeutta 80km/h pidemmän pätkän, jossa oli pääsääntöisesti ohituskaistat 100km/h.

Yhdellä ohituskaistalla kävi niin että vähän ennen sen alkua takaa joku selvästi vauhdikkaammin etenevä tuli ajamaan lähelle perää, niin että kurakelissä joutui käyttämään pyyhkimiä koko ajan. Kun kiihdytyskaista alkoi ja rajoitus nousi, jatkoin samaa 80 vauhtia ja perässätulija pysyi myös samassa vauhdissa. Toisella ohituspaikalla vastaava tilanne, mutta takana noin 5 autoa. Yksikään ei tullut ohi vaikka ajoin ohituskaistojen ajan 20km/h alle rajoituksen.

Autokuskit käyttäytyy kuin lammaslauma itse sitä huomaamattaan. Vahvasti veikkaan että jos olisin jonon ekana kiihdyttänyt vauhtia, niin takaatuleville olisi tullut kiire ohitella toisiaan.

Veikkaan et suurimmalle osalle autoilijoista ohitus ei ole se juttu vaan turvallisesti perille pääseminen. Ajalliset säästöt yms. voi olla aika pieniä kun seuraava possujuna on ohituksen jälkeen kuitenkin taas edessä.
 
Veikkaan et suurimmalle osalle autoilijoista ohitus ei ole se juttu vaan turvallisesti perille pääseminen. Ajalliset säästöt yms. voi olla aika pieniä kun seuraava possujuna on ohituksen jälkeen kuitenkin taas edessä.
Pääsääntöisesti kuitenkin järkevään turvallisuusajatteluun kykenevä on sen verran hereillä että ohittaa ohituskaistaosuudella yksittäisen hitaamman auton, tai vaikka possujunan jos edellä ei ala tapahtua mitään. Silloin pääsee ajamaan edes hetken muualla kuin jonossa ja jonoon taas joutuessaan ei ole heti jonon välissä vaan perässä. Lisäksi ainakin itse pyrin ajamaan itse määrittämälläni nopeudella mieluummin kuin jonon mukaisesti, vaikka en olekaan ahkera ohittaja ja jätän paljon ohittamatta, koska usein turhaa.
 
Kunnon turvavälit auttaisi turvallisesti perille pääsemiseen enemmän kuin ohituskaistalla ohittamatta jättäminen.

Tätähän ei tainnut tarina kertoa?

Kävin tänään ajelee makuntakierroksen ja vaikka edellä ajavaan oli matkaa parisataa metriä niin tuulilasille tuli jatkuvan suolautua.
 
Tätähän ei tainnut tarina kertoa?

Kävin tänään ajelee makuntakierroksen ja vaikka edellä ajavaan oli matkaa parisataa metriä niin tuulilasille tuli jatkuvan suolautua.
Tarina kuitenkin kertoi että joku pelle lähestyi nopeasti takaa ja jäi perään nusuttamaan vaikka ohituskaistaosuus aukesi. Tämä kertoo siitä, että kuljettaja ei toimi aloitekykyisesti, eli ajamisessa on muutakin vikaa. Tällaisen eväät turvalliseen ja varmaan perille pääsyyn eivät ole häävit.
 
Tarina kuitenkin kertoi että joku pelle lähestyi nopeasti takaa ja jäi perään nusuttamaan vaikka ohituskaistaosuus aukesi. Tämä kertoo siitä, että kuljettaja ei toimi aloitekykyisesti, eli ajamisessa on muutakin vikaa. Tällaisen eväät turvalliseen ja varmaan perille pääsyyn eivät ole häävit.

Näin se lammas muuttui jo pelleksi. Ehkä jos jatkossa pyrkisi mukailemaan tikkareiden ilmoittamia lukuja nopeusmittarilla sen sijaan et junailee tämmöisiä sosiaalisia kokeita.
 
Näin se lammas muuttui jo pelleksi. Ehkä jos jatkossa pyrkisi mukailemaan tikkareiden ilmoittamia lukuja nopeusmittarilla sen sijaan et junailee tämmöisiä sosiaalisia kokeita.
Mitenkäs se lammas olisi tiennyt että kyseessä oli sosiaalinen koe tai harmiton pränkki? Itse en ainakaan pellen asemiin päätyessäni mieti, onko hyvässä kelissä 20 km/h alle sallitun etenevä ajoneuvo sosiaalinen koe, Senilixin ohjastama vai kenties moottori vikatilassa. Käytän sitä ohituskaistaa ja jätän köröttelemään sen sijaan, että liimautuisin perseeseen keräämään kuraa ikkunoihin ja odottelemaan vaikka yllättävää äkkijarrutusta.
 
nämä sankarit nostavat nostavat ohituskaistan ajaksi sen nopeuden sinne 100 km/h, että ilman ylinopeutta ei ohi pääse. Sitten kun ohituskaista loppuu, niin vauhti laskee taas 10-15 km/h. Ei ymmärrä.

Näihin juttuihin on löydetty ihan psykologisia vaikuttimia ihmisten käyttäytymismalleista, sen verran muistan. Tosin osa kuskeista varmaan on ihan niitä peniksiäkin ...
 
Suurin osa autoilijoista hakeutuu ajamaan niissä jonoissa vaistonvaraisesti. Sama ilmiö kun tyhjälle parkkipaikalle ajaa johonkin ruutuun, niin suurin osa seuraavista autoista valitsee paikan siitä vierestä. Monesti jopa niin että valkoiset autot omassa ryhmässä, siniset omassaan jne.

Ihminen on laumaeläin ja aivot toimivat sen takia lammasmaisesti.

Välillä tämä johtaa täysin typeriin tilanteisiin, vaikka monikaistaisella tiellä kun kaikki pakkautuu yhdelle kaistalle, jopa silloin kuin niitä kaistoja menee valoristeyksessä useampi samaan suuntaan.
 
Kunnon turvavälit auttaisi turvallisesti perille pääsemiseen enemmän kuin ohituskaistalla ohittamatta jättäminen.
Possujunissa ajavilla tuppaa olemaan lyhyet turvavälit samoin kuin rekan imussa ajavilla. Ja sitten jotkut näistä ihmettelee ja suuttuu, kun joku joutuu ohittaessa ajamaan siihen ahtaaseen väliin.
 
Peräänajoja ei juuri tapahtuisi, jos ajettaisiin pitemmilla väleillä.

Omituista se kyllä on, että moni ei pidä vaarallisena lyhyillä väleillä ajamista. Voihan sinne tielle hypätä vaikka hirvi ja mitäs sitte ku ei auto pysähdy. Entä jos vaikka auto edessä vaan sammuu yhtäkkiä. Entä jos joku saa sairaskohtauksen ja painaa kaasupolkimen tai jarrun aivan pohjaan. :devilish: Keksikää lisää hyviä syitä ajaa kaukana toisista. :x3: Viimestään pitäs painaa vähä sekin, että voiko toiseen kuskiin oikeasti luottaa. Sehän on vain ihminen niinku minäkin. :) Tietähän tosiaan riittää kaikille vaikka ois miten ruuhka aika.
 
Näihin juttuihin on löydetty ihan psykologisia vaikuttimia ihmisten käyttäytymismalleista, sen verran muistan. Tosin osa kuskeista varmaan on ihan niitä peniksiäkin ...
Alitajuisia syitä on monenlaisia, ja osaamattomuus korostaa niiden vaikutusta toimintaan. Jotkut eivät kokemuksesta huolimatta osaa kunnolla ajaa ja toimia liikenteessä eivätkä halua oppia koska eivät pidä tarpeellisena - ovat pärjänneet tuurilla tähänkin asti. Jotkut eivät tarkkaile ympäristöään koska "kertaakaan en oo vielä kuollu". Jotkut kiihdyttävät hetkeksi ohituskaistalla tai jopa muualla vaistotessaan ohitusaikeita, koska "tuntuu epämiellyttävältä kun muut ohittavat". Vaikka tällaista rikettä ei tekisi kiusallaan, niin luokittelen moisesta tempusta kyllä kyrväksi.
 
Tämähän se taas kesäisillä maaseutumatkoilla ärsyttää.

Valtateillä 100km/h alueella ajetaan 85-90km/h ja kerätään letkaa taakse. No ei siinä mitään, kukin tyylillään taitojensa mukaan. Ja kohtahan se ohituskaistakin tulee.

Mutta annasolla kun tulee ohituskaista ja tie levenee. Joku noheva voisi ajatella, että pudotan jopa vähän nopeutta, että mahdollisimman moni pääsee ohi, kun jonoa takana kerran on, mutta nämä sankarit nostavat nostavat ohituskaistan ajaksi sen nopeuden sinne 100 km/h, että ilman ylinopeutta ei ohi pääse. Sitten kun ohituskaista loppuu, niin vauhti laskee taas 10-15 km/h. Ei ymmärrä.
Johtuu myös siitä, kun nopeusmittari näyttää 100km/h, niin todellinen nopeus on noin 90 km/h, kun mittari ei saa lain mukaan näyttää liian alhaista nopeutta, kaikkihan ei tätä tiedä ja ajavat siksi alhaisempaa nopeutta todelliseen nopeuteen nähden.
Euroopassa on kymmenen prosentin sääntö ja tuolla enemmän asiasta.
 
Johtuu myös siitä, kun nopeusmittari näyttää 100km/h, niin todellinen nopeus on noin 90 km/h, kun mittari ei saa lain mukaan näyttää liian alhaista nopeutta, kaikkihan ei tätä tiedä ja ajavat siksi alhaisempaa nopeutta todelliseen nopeuteen nähden.
Euroopassa on kymmenen prosentin sääntö ja tuolla enemmän asiasta.
Mutta menee kyllä täysin tämän topikin kuskeihin, jos ei omaa mittarivirhettä tiedä. joka puhelimessa on nykyään gps jolla sen voi tarkastaa...

joskus 20v sitten soitin kaverille joka ajoi rinnalla mottoritiellä, että mitä mittari näyttää. Mulla 405pösön mittari näytti 120km/h, kaverin carinan mittari 140km/h... carinan mittari näytti 10km/h yli todellisen, mun pösön 10km/h alle...

Nykyään vaikuttaa ensiasennusrenkaan kokokin mittarilukemaan, tieteiskoneella saa muokattua mitä mittari näyttää.
 
joskus 20v sitten soitin kaverille joka ajoi rinnalla mottoritiellä, että mitä mittari näyttää. Mulla 405pösön mittari näytti 120km/h, kaverin carinan mittari 140km/h... carinan mittari näytti 10km/h yli todellisen, mun pösön 10km/h alle...

Mullakin oli aikoinaan Peugeot 405, niin siinäkin nopeusmittari näytti suunnilleen vastaavan määrän liian vähän nopeutta. Mahtoikohan olla vakio ominaisuus sen aikaisissa 405-malleissa? :hmm:
 
Välillä tämä johtaa täysin typeriin tilanteisiin, vaikka monikaistaisella tiellä kun kaikki pakkautuu yhdelle kaistalle, jopa silloin kuin niitä kaistoja menee valoristeyksessä useampi samaan suuntaan.

Tämä! Omalla reitilläni, jota melkein päivittäin kuljen, on sellainen valoristeys, jossa menee 2 kaistaa suoraan. Valot ovat yleensä sen verran lyhkäiset, että kun jono on pysähdyksissä, niin siitä kerkeää 5 autoa mennä (+1-2 jotka vetää vanhoilla). Silti pääsääntöisesti porukka jonottaa vain oikealla kaistalla, vasemman ollessa tyhjä. Eli ruuhka-aikaan joka valoilla pääsisi tuplamäärä autoja ohi, jos uskallettaisiin käyttää molempia kaistoja.

Lisäksi kun se oikean kaistan jono kasaantuu pitkäksi, niin se blokkaa sen oikealla puolella olevan kääntyvien kaistan, josta pääsisi vihreällä nuolivalolla porukkaa oikealle, jos vaan pääsisivät kaistalle.
 
Mullakin oli aikoinaan Peugeot 405, niin siinäkin nopeusmittari näytti suunnilleen vastaavan määrän liian vähän nopeutta. Mahtoikohan olla vakio ominaisuus sen aikaisissa 405-malleissa? :hmm:
Mulla oli vähän vakiota isompi rengaskoko joka teki tuon. Harvinaisesti sen ikäisissä vakio renkailla nopeusmittari näytti aikalailla tismalleen oikeaa.

Niissä oli erivärisiä rattaita mittarille riippuen välityksestä ja ensiasennusrenkaan koosta muistaakseni.
 
Ei renkailla kyllä saa kuin ihan max 3km/h mittarinopeutta muutettua ja silloinkin on jo melko erikoinen rengastus alla. 5km/h ei taida saada heittämään oikein mitenkään ellei nyt ihan varta vasten asiaa lähde yrittämään.
 
Ei renkailla kyllä saa kuin ihan max 3km/h mittarinopeutta muutettua ja silloinkin on jo melko erikoinen rengastus alla. 5km/h ei taida saada heittämään oikein mitenkään ellei nyt ihan varta vasten asiaa lähde yrittämään.
No himpan tuo näytti liikaa jo alunperin. Aski oli 305gtin, joten sekin teki omansa ja rengastus oli joku 225/45 17 kun vakiona jotain muuta.
Silti se riisikipon mittari näytti 10km/h alle todellisen....
 
Ei renkailla kyllä saa kuin ihan max 3km/h mittarinopeutta muutettua ja silloinkin on jo melko erikoinen rengastus alla. 5km/h ei taida saada heittämään oikein mitenkään ellei nyt ihan varta vasten asiaa lähde yrittämään.
Tuo on kyllä hieman erikoista matematiikkaa. Jos vakiorenkaan halkaisija on 600 millimetriä ja suhteellista muutosta arvioidaan esimerkiksi nopeudessa 100 km/h, niin halkaisijan ja toteutuvan vierintäkehän muutoksen suhteen pysyessä ennallaan tuo kolme prosenttia tarkoittaa 18 millimetriä. Viisikin on vasta 30 mm. Jos samankokoisissa on merkkien välillä jopa useamman millin ero samassa koossa(ja eroa toteutuvassa vierintäkehässä mahdollisesti samaan suuntaan) ja kulumisero voi olla esimerkiksi helposti 7 mm ajettaessa aika kaljuksi asti, siinä on jo äkkiä sentti puoleltaan. Tämä kerrotaan kahdella. Mitä tästä voimme päätellä?

Kolmen prosentin ero tulee joissakin tapauksissa jo ostamalla uudet samankokoiset renkaat. Kun rengaskokoa muutetaan, vaihteluväli kasvaa. Jos rengaskokoa muutetaan radikaalisti(vaikka vielä sallituissa raameissa) ollaan oikein helposti yli 3% tai 5% muutoksessa.
 
Mutta menee kyllä täysin tämän topikin kuskeihin, jos ei omaa mittarivirhettä tiedä. joka puhelimessa on nykyään gps jolla sen voi tarkastaa...

joskus 20v sitten soitin kaverille joka ajoi rinnalla mottoritiellä, että mitä mittari näyttää. Mulla 405pösön mittari näytti 120km/h, kaverin carinan mittari 140km/h... carinan mittari näytti 10km/h yli todellisen, mun pösön 10km/h alle...

Nykyään vaikuttaa ensiasennusrenkaan kokokin mittarilukemaan, tieteiskoneella saa muokattua mitä mittari näyttää.
Ei siinä ole mitään ihmeellistä, että todennäköisesti suurin osa ei tiedä mittarivirheestä, et sinäkään tiedä kaikesta kaikkea.
Renkaan ulkohalkaisija luonnollisesti vaikuttaa mittarivirheeseen, sen takia renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa kuin max. 51mm.
 
Onko jossain autoissa oikeasti näin kova heitto? Omissa autoissa heitto on ollut järjestään noin 3-4km/h tuossa nopeudessa.

EDIT: kappas, olihan siinä ihan linkkikin : )
Toi 10 km/h mittarivirhe alkaa tulla omassa autossa vakiorengastuksella vasta n. 145-150 km/h mittarinopeudessa. 140 km/h mittarinopeudessa gps-nopeus on 132-133 km/h. 100 km/h mittarinopeudessa gps antaa 94-95 km/h. 80 km/h mittarinopeus on 75-76 km/h gps-nopeutta. Taajamanopeuksissa mittari näyttää aika liki oikeaa nopeutta, eli esim. 40 km/h on gps:n mukaan 38-39 km/h.

Mielestäni aika normisettiä, eli oma virhe on aika tavanomainen omien kokemusteni perusteella, käytännössä siis gps:n perusteella, missä siinäkin on tietysti virhettä. 10 km/h on siis aika iso virhe ja pitäisin sitä poikkeuksellisen suurena.
 
Viimeksi muokattu:
Ei siinä ole mitään ihmeellistä, että todennäköisesti suurin osa ei tiedä mittarivirheestä, et sinäkään tiedä kaikesta kaikkea.
Kyllä se on melko sairasta, että "suurin osa" ei vastuullisessa tehtävässään tiedä perusasiaa, joka yritetään takoa paksupäisimmillekin kalloon autokoulusta lähtien jos joku ei yksinkertaisia jokaiselle kiertokoulun käyneelle itsestäänselviä asioita muuten käsitä. Jos ei halua edes yrittää ajatella, voi mennä bussilla.

Eiköhän nyt kuitenkin edes enemmistö aikuisista ihmisistä ymmärrä aika luontevasti mittarivirheen konseptin.
Renkaan ulkohalkaisija luonnollisesti vaikuttaa mittarivirheeseen, sen takia renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa kuin max. 51mm.
Näin ei missään tapauksessa ole. Määräykset ajoneuvon rakenteen muuttamisesta perustuvat huomattavasti järkevämpiin ja oleellisempiin syihin.
 
Kyllä se on melko sairasta, että "suurin osa" ei vastuullisessa tehtävässään tiedä perusasiaa, joka yritetään takoa paksupäisimmillekin kalloon autokoulusta lähtien jos joku ei yksinkertaisia jokaiselle kiertokoulun käyneelle itsestäänselviä asioita muuten käsitä. Jos ei halua edes yrittää ajatella, voi mennä bussilla.

Eiköhän nyt kuitenkin edes enemmistö aikuisista ihmisistä ymmärrä aika luontevasti mittarivirheen konseptin.

Näin ei missään tapauksessa ole. Määräykset ajoneuvon rakenteen muuttamisesta perustuvat huomattavasti järkevämpiin ja oleellisempiin syihin.
Kyllä se max. 51mm ulkohalkaisijan muutos löytyy ihan laista, mutta mihin sinun kuvitelmat perustuu ?
Jutuista päätellen sinä olet käynyt sen kiertokoulun.
 
Kyllä se max. 51mm ulkohalkaisijan muutos löytyy ihan laista, mutta mihin sinun kuvitelmat perustuu ?
Jutuista päätellen sinä olet käynyt sen kiertokoulun.
Mittarivirhe ei ole syy, miksi rengaskoon muuttamisessa on rajoituksia. Kuten laissakin mainitaan, nopeusmittarin näyttämää voi ja pitää tarvittaessa korjata.
 
Mittarivirhe ei ole syy, miksi rengaskoon muuttamisessa on rajoituksia. Kuten laissakin mainitaan, nopeusmittarin näyttämää voi ja pitää tarvittaessa korjata.
Kerro sitten mikä se syy on kun kuvittelet selvästi tietäväsi syyn ?
Vanhoissa autoissa aika vaikea muuttaa nopeusmittarin näyttöä ja muissakin autoissa se ei onnistu tavan tallaajalta ja tulee hintavaksi, siksi se jätetään tekemättä vaikka vaihdettaisi renkaisiin missä tuo 51mm ylittyy ja sen takia se raja on asetettu, koska lain mukaan nopeusmittari ei saa näyttää liian alhaista nopeutta.
 
Kerro sitten mikä se syy on kun kuvittelet selvästi tietäväsi syyn ?
Vanhoissa autoissa aika vaikea muuttaa nopeusmittarin näyttöä ja muissakin autoissa se ei onnistu tavan tallaajalta ja tulee hintavaksi, siksi se jätetään tekemättä vaikka vaihdettaisi renkaisiin missä tuo 51mm ylittyy ja sen takia se raja on asetettu, koska lain mukaan nopeusmittari ei saa näyttää liian alhaista nopeutta.

Lisäisin tähänväliin tuon voimassaolevan lain

"
Renkaan ulkohalkaisijaa saa muuttaa ajoneuvon valmistajan ilmoittamaan suurimpaan renkaaseen verrattuna enintään 15 prosenttia. Muutettaessa renkaan ulkohalkaisijaa, on mahdolliset nopeudenrajoitin ja ajopiirturi kalibroitava sekä nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava
"
 
Laista en ole kyllä löytänyt muuta kun tuon max. 51mm, mutta keskustelupalstoilla ja joidenkin renkaita/vanteita myyvien yritysten sivuilla tulee vastaan tämä enintään 15% ja vielä tämän lisäksi jodenkin yritysten sivuilla tulee uusi maximi, eli, " Renkaan ympärysmitta (vierintäkehä) saa muuttua max 5 % "

Olisi kiinnostavaa tietää mistä tämä sekavuus johtuu.



 
Kerro sitten mikä se syy on kun kuvittelet selvästi tietäväsi syyn ?
Vanhoissa autoissa aika vaikea muuttaa nopeusmittarin näyttöä ja muissakin autoissa se ei onnistu tavan tallaajalta ja tulee hintavaksi, siksi se jätetään tekemättä vaikka vaihdettaisi renkaisiin missä tuo 51mm ylittyy ja sen takia se raja on asetettu, koska lain mukaan nopeusmittari ei saa näyttää liian alhaista nopeutta.
Esimerkiksi jarruihin kohdistuu suurempi voima, kun renkaan halkaisija kasvaa.

Mittaria voi joutua säätämään jo ennen tuota lakirajaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 405
Viestejä
4 506 857
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom