Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Näihin juttuihin on löydetty ihan psykologisia vaikuttimia ihmisten käyttäytymismalleista, sen verran muistan. Tosin osa kuskeista varmaan on ihan niitä peniksiäkin ...
Alitajuisia syitä on monenlaisia, ja osaamattomuus korostaa niiden vaikutusta toimintaan. Jotkut eivät kokemuksesta huolimatta osaa kunnolla ajaa ja toimia liikenteessä eivätkä halua oppia koska eivät pidä tarpeellisena - ovat pärjänneet tuurilla tähänkin asti. Jotkut eivät tarkkaile ympäristöään koska "kertaakaan en oo vielä kuollu". Jotkut kiihdyttävät hetkeksi ohituskaistalla tai jopa muualla vaistotessaan ohitusaikeita, koska "tuntuu epämiellyttävältä kun muut ohittavat". Vaikka tällaista rikettä ei tekisi kiusallaan, niin luokittelen moisesta tempusta kyllä kyrväksi.
 
Tämähän se taas kesäisillä maaseutumatkoilla ärsyttää.

Valtateillä 100km/h alueella ajetaan 85-90km/h ja kerätään letkaa taakse. No ei siinä mitään, kukin tyylillään taitojensa mukaan. Ja kohtahan se ohituskaistakin tulee.

Mutta annasolla kun tulee ohituskaista ja tie levenee. Joku noheva voisi ajatella, että pudotan jopa vähän nopeutta, että mahdollisimman moni pääsee ohi, kun jonoa takana kerran on, mutta nämä sankarit nostavat nostavat ohituskaistan ajaksi sen nopeuden sinne 100 km/h, että ilman ylinopeutta ei ohi pääse. Sitten kun ohituskaista loppuu, niin vauhti laskee taas 10-15 km/h. Ei ymmärrä.
Johtuu myös siitä, kun nopeusmittari näyttää 100km/h, niin todellinen nopeus on noin 90 km/h, kun mittari ei saa lain mukaan näyttää liian alhaista nopeutta, kaikkihan ei tätä tiedä ja ajavat siksi alhaisempaa nopeutta todelliseen nopeuteen nähden.
Euroopassa on kymmenen prosentin sääntö ja tuolla enemmän asiasta.
 
Johtuu myös siitä, kun nopeusmittari näyttää 100km/h, niin todellinen nopeus on noin 90 km/h, kun mittari ei saa lain mukaan näyttää liian alhaista nopeutta, kaikkihan ei tätä tiedä ja ajavat siksi alhaisempaa nopeutta todelliseen nopeuteen nähden.
Euroopassa on kymmenen prosentin sääntö ja tuolla enemmän asiasta.
Mutta menee kyllä täysin tämän topikin kuskeihin, jos ei omaa mittarivirhettä tiedä. joka puhelimessa on nykyään gps jolla sen voi tarkastaa...

joskus 20v sitten soitin kaverille joka ajoi rinnalla mottoritiellä, että mitä mittari näyttää. Mulla 405pösön mittari näytti 120km/h, kaverin carinan mittari 140km/h... carinan mittari näytti 10km/h yli todellisen, mun pösön 10km/h alle...

Nykyään vaikuttaa ensiasennusrenkaan kokokin mittarilukemaan, tieteiskoneella saa muokattua mitä mittari näyttää.
 
joskus 20v sitten soitin kaverille joka ajoi rinnalla mottoritiellä, että mitä mittari näyttää. Mulla 405pösön mittari näytti 120km/h, kaverin carinan mittari 140km/h... carinan mittari näytti 10km/h yli todellisen, mun pösön 10km/h alle...

Mullakin oli aikoinaan Peugeot 405, niin siinäkin nopeusmittari näytti suunnilleen vastaavan määrän liian vähän nopeutta. Mahtoikohan olla vakio ominaisuus sen aikaisissa 405-malleissa? :hmm:
 
Välillä tämä johtaa täysin typeriin tilanteisiin, vaikka monikaistaisella tiellä kun kaikki pakkautuu yhdelle kaistalle, jopa silloin kuin niitä kaistoja menee valoristeyksessä useampi samaan suuntaan.

Tämä! Omalla reitilläni, jota melkein päivittäin kuljen, on sellainen valoristeys, jossa menee 2 kaistaa suoraan. Valot ovat yleensä sen verran lyhkäiset, että kun jono on pysähdyksissä, niin siitä kerkeää 5 autoa mennä (+1-2 jotka vetää vanhoilla). Silti pääsääntöisesti porukka jonottaa vain oikealla kaistalla, vasemman ollessa tyhjä. Eli ruuhka-aikaan joka valoilla pääsisi tuplamäärä autoja ohi, jos uskallettaisiin käyttää molempia kaistoja.

Lisäksi kun se oikean kaistan jono kasaantuu pitkäksi, niin se blokkaa sen oikealla puolella olevan kääntyvien kaistan, josta pääsisi vihreällä nuolivalolla porukkaa oikealle, jos vaan pääsisivät kaistalle.
 
Mullakin oli aikoinaan Peugeot 405, niin siinäkin nopeusmittari näytti suunnilleen vastaavan määrän liian vähän nopeutta. Mahtoikohan olla vakio ominaisuus sen aikaisissa 405-malleissa? :hmm:
Mulla oli vähän vakiota isompi rengaskoko joka teki tuon. Harvinaisesti sen ikäisissä vakio renkailla nopeusmittari näytti aikalailla tismalleen oikeaa.

Niissä oli erivärisiä rattaita mittarille riippuen välityksestä ja ensiasennusrenkaan koosta muistaakseni.
 
Ei renkailla kyllä saa kuin ihan max 3km/h mittarinopeutta muutettua ja silloinkin on jo melko erikoinen rengastus alla. 5km/h ei taida saada heittämään oikein mitenkään ellei nyt ihan varta vasten asiaa lähde yrittämään.
 
Ei renkailla kyllä saa kuin ihan max 3km/h mittarinopeutta muutettua ja silloinkin on jo melko erikoinen rengastus alla. 5km/h ei taida saada heittämään oikein mitenkään ellei nyt ihan varta vasten asiaa lähde yrittämään.
No himpan tuo näytti liikaa jo alunperin. Aski oli 305gtin, joten sekin teki omansa ja rengastus oli joku 225/45 17 kun vakiona jotain muuta.
Silti se riisikipon mittari näytti 10km/h alle todellisen....
 
Ei renkailla kyllä saa kuin ihan max 3km/h mittarinopeutta muutettua ja silloinkin on jo melko erikoinen rengastus alla. 5km/h ei taida saada heittämään oikein mitenkään ellei nyt ihan varta vasten asiaa lähde yrittämään.
Tuo on kyllä hieman erikoista matematiikkaa. Jos vakiorenkaan halkaisija on 600 millimetriä ja suhteellista muutosta arvioidaan esimerkiksi nopeudessa 100 km/h, niin halkaisijan ja toteutuvan vierintäkehän muutoksen suhteen pysyessä ennallaan tuo kolme prosenttia tarkoittaa 18 millimetriä. Viisikin on vasta 30 mm. Jos samankokoisissa on merkkien välillä jopa useamman millin ero samassa koossa(ja eroa toteutuvassa vierintäkehässä mahdollisesti samaan suuntaan) ja kulumisero voi olla esimerkiksi helposti 7 mm ajettaessa aika kaljuksi asti, siinä on jo äkkiä sentti puoleltaan. Tämä kerrotaan kahdella. Mitä tästä voimme päätellä?

Kolmen prosentin ero tulee joissakin tapauksissa jo ostamalla uudet samankokoiset renkaat. Kun rengaskokoa muutetaan, vaihteluväli kasvaa. Jos rengaskokoa muutetaan radikaalisti(vaikka vielä sallituissa raameissa) ollaan oikein helposti yli 3% tai 5% muutoksessa.
 
Mutta menee kyllä täysin tämän topikin kuskeihin, jos ei omaa mittarivirhettä tiedä. joka puhelimessa on nykyään gps jolla sen voi tarkastaa...

joskus 20v sitten soitin kaverille joka ajoi rinnalla mottoritiellä, että mitä mittari näyttää. Mulla 405pösön mittari näytti 120km/h, kaverin carinan mittari 140km/h... carinan mittari näytti 10km/h yli todellisen, mun pösön 10km/h alle...

Nykyään vaikuttaa ensiasennusrenkaan kokokin mittarilukemaan, tieteiskoneella saa muokattua mitä mittari näyttää.
Ei siinä ole mitään ihmeellistä, että todennäköisesti suurin osa ei tiedä mittarivirheestä, et sinäkään tiedä kaikesta kaikkea.
Renkaan ulkohalkaisija luonnollisesti vaikuttaa mittarivirheeseen, sen takia renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa kuin max. 51mm.
 
Onko jossain autoissa oikeasti näin kova heitto? Omissa autoissa heitto on ollut järjestään noin 3-4km/h tuossa nopeudessa.

EDIT: kappas, olihan siinä ihan linkkikin : )
Toi 10 km/h mittarivirhe alkaa tulla omassa autossa vakiorengastuksella vasta n. 145-150 km/h mittarinopeudessa. 140 km/h mittarinopeudessa gps-nopeus on 132-133 km/h. 100 km/h mittarinopeudessa gps antaa 94-95 km/h. 80 km/h mittarinopeus on 75-76 km/h gps-nopeutta. Taajamanopeuksissa mittari näyttää aika liki oikeaa nopeutta, eli esim. 40 km/h on gps:n mukaan 38-39 km/h.

Mielestäni aika normisettiä, eli oma virhe on aika tavanomainen omien kokemusteni perusteella, käytännössä siis gps:n perusteella, missä siinäkin on tietysti virhettä. 10 km/h on siis aika iso virhe ja pitäisin sitä poikkeuksellisen suurena.
 
Viimeksi muokattu:
Ei siinä ole mitään ihmeellistä, että todennäköisesti suurin osa ei tiedä mittarivirheestä, et sinäkään tiedä kaikesta kaikkea.
Kyllä se on melko sairasta, että "suurin osa" ei vastuullisessa tehtävässään tiedä perusasiaa, joka yritetään takoa paksupäisimmillekin kalloon autokoulusta lähtien jos joku ei yksinkertaisia jokaiselle kiertokoulun käyneelle itsestäänselviä asioita muuten käsitä. Jos ei halua edes yrittää ajatella, voi mennä bussilla.

Eiköhän nyt kuitenkin edes enemmistö aikuisista ihmisistä ymmärrä aika luontevasti mittarivirheen konseptin.
Renkaan ulkohalkaisija luonnollisesti vaikuttaa mittarivirheeseen, sen takia renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa kuin max. 51mm.
Näin ei missään tapauksessa ole. Määräykset ajoneuvon rakenteen muuttamisesta perustuvat huomattavasti järkevämpiin ja oleellisempiin syihin.
 
Kyllä se on melko sairasta, että "suurin osa" ei vastuullisessa tehtävässään tiedä perusasiaa, joka yritetään takoa paksupäisimmillekin kalloon autokoulusta lähtien jos joku ei yksinkertaisia jokaiselle kiertokoulun käyneelle itsestäänselviä asioita muuten käsitä. Jos ei halua edes yrittää ajatella, voi mennä bussilla.

Eiköhän nyt kuitenkin edes enemmistö aikuisista ihmisistä ymmärrä aika luontevasti mittarivirheen konseptin.

Näin ei missään tapauksessa ole. Määräykset ajoneuvon rakenteen muuttamisesta perustuvat huomattavasti järkevämpiin ja oleellisempiin syihin.
Kyllä se max. 51mm ulkohalkaisijan muutos löytyy ihan laista, mutta mihin sinun kuvitelmat perustuu ?
Jutuista päätellen sinä olet käynyt sen kiertokoulun.
 
Kyllä se max. 51mm ulkohalkaisijan muutos löytyy ihan laista, mutta mihin sinun kuvitelmat perustuu ?
Jutuista päätellen sinä olet käynyt sen kiertokoulun.
Mittarivirhe ei ole syy, miksi rengaskoon muuttamisessa on rajoituksia. Kuten laissakin mainitaan, nopeusmittarin näyttämää voi ja pitää tarvittaessa korjata.
 
Mittarivirhe ei ole syy, miksi rengaskoon muuttamisessa on rajoituksia. Kuten laissakin mainitaan, nopeusmittarin näyttämää voi ja pitää tarvittaessa korjata.
Kerro sitten mikä se syy on kun kuvittelet selvästi tietäväsi syyn ?
Vanhoissa autoissa aika vaikea muuttaa nopeusmittarin näyttöä ja muissakin autoissa se ei onnistu tavan tallaajalta ja tulee hintavaksi, siksi se jätetään tekemättä vaikka vaihdettaisi renkaisiin missä tuo 51mm ylittyy ja sen takia se raja on asetettu, koska lain mukaan nopeusmittari ei saa näyttää liian alhaista nopeutta.
 
Kerro sitten mikä se syy on kun kuvittelet selvästi tietäväsi syyn ?
Vanhoissa autoissa aika vaikea muuttaa nopeusmittarin näyttöä ja muissakin autoissa se ei onnistu tavan tallaajalta ja tulee hintavaksi, siksi se jätetään tekemättä vaikka vaihdettaisi renkaisiin missä tuo 51mm ylittyy ja sen takia se raja on asetettu, koska lain mukaan nopeusmittari ei saa näyttää liian alhaista nopeutta.

Lisäisin tähänväliin tuon voimassaolevan lain

"
Renkaan ulkohalkaisijaa saa muuttaa ajoneuvon valmistajan ilmoittamaan suurimpaan renkaaseen verrattuna enintään 15 prosenttia. Muutettaessa renkaan ulkohalkaisijaa, on mahdolliset nopeudenrajoitin ja ajopiirturi kalibroitava sekä nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava
"
 
Laista en ole kyllä löytänyt muuta kun tuon max. 51mm, mutta keskustelupalstoilla ja joidenkin renkaita/vanteita myyvien yritysten sivuilla tulee vastaan tämä enintään 15% ja vielä tämän lisäksi jodenkin yritysten sivuilla tulee uusi maximi, eli, " Renkaan ympärysmitta (vierintäkehä) saa muuttua max 5 % "

Olisi kiinnostavaa tietää mistä tämä sekavuus johtuu.



 
Kerro sitten mikä se syy on kun kuvittelet selvästi tietäväsi syyn ?
Vanhoissa autoissa aika vaikea muuttaa nopeusmittarin näyttöä ja muissakin autoissa se ei onnistu tavan tallaajalta ja tulee hintavaksi, siksi se jätetään tekemättä vaikka vaihdettaisi renkaisiin missä tuo 51mm ylittyy ja sen takia se raja on asetettu, koska lain mukaan nopeusmittari ei saa näyttää liian alhaista nopeutta.
Esimerkiksi jarruihin kohdistuu suurempi voima, kun renkaan halkaisija kasvaa.

Mittaria voi joutua säätämään jo ennen tuota lakirajaa.
 
Mun -86 Hiacessa nopeusmittari näyttää 15% liikaa. On uudesta asti näyttäny samallalailla ja siis vakiorenkailla. Kerran oli koppi täynnä ja kaveri joutu istuu keskipenkillä ja ajelin sillä lämä tiskissä ku oli kiire johonki, mittari näytti vajaa 150kmh, ni kaveri huusi että "kulkee kait se tämäki näkyy". Sanoin että oikeeta nopeutta taitaa olla 125kmh.. enempäähän se ei kuljekkaan.
Metelistä päätellen vois kuulemma kuvitella olevan enemmänki vauhtia. :rofl:
 
Ei siinä ole mitään ihmeellistä, että todennäköisesti suurin osa ei tiedä mittarivirheestä, et sinäkään tiedä kaikesta kaikkea.
Renkaan ulkohalkaisija luonnollisesti vaikuttaa mittarivirheeseen, sen takia renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa kuin max. 51mm.
Ketkä eivät tiedä mittarivirhettä ovat empiirisesti niitä, jotka ajelee ikkunat huurussa ilman valoja alinopeutta sekä tekevät ihmeellisiä ja vaarallisia liikkeitä kuten liittyvät motarille viittäkymppiä. Kertoo kuskista paljon...
 
Ketkä eivät tiedä mittarivirhettä ovat empiirisesti niitä, jotka ajelee ikkunat huurussa ilman valoja alinopeutta sekä tekevät ihmeellisiä ja vaarallisia liikkeitä kuten liittyvät motarille viittäkymppiä. Kertoo kuskista paljon...
Suurinta osaa ihmisistä ei kiinnosta joku mittarivirhe pask... vertaa, eikä autot ylipäänsä, muuna kuin liikkumisvälineenä paikasta toiseen, ei kannata kuvitella että kaikki tykkää samoista asioista mistä sinä satut tykkäämään.
 
Luulen että on kuitenkin paljon myös ihan hyviä ja turvallisia kuskeja, jotka eivät tiedä mittarivirheestä mitään. Ikkunat huurussa ajaminen tai motarille taajamanopeudella liittyminen on kuitenkin jo huomattavasti vaarallisempaa kuin 77 km/h 80:n alueella ajaminen. Ei sillä etteikö se ihan kiva olisi, jos mittarivirhe olisi laajempaa yleissivistystä, mutta en itsekään muista, että sen nimenomaan autokoulusta olisin oppinut. Siellä ennemminkin vähän opettajasta riippuen hätkähdettiin, jos ajettiin mittarilla 1 km/h yli rajoituksen.
 
Esimerkiksi jarruihin kohdistuu suurempi voima, kun renkaan halkaisija kasvaa.

Mittaria voi joutua säätämään jo ennen tuota lakirajaa.
Renkaan halkaisijalla on minimaalinen vaikutus jarruihin, paljon tätä ennen tulee pyöräkotelon rajat vastaa, kun se rengas ei saa luonnollisesti ottaa käännettäessä mihinkään kiinni, mutta et selvästi tiedä oikeaa syytä miksi halkaisijaa ei saa suurentaa enempää.
Isoimmat ja tärkeimmät jarruihin vaikuttavat voimat on pito eli kitka ja auton massa ja välillisesti auton nopeus, koska mitä pidempään jarrua joutuu painamaan sitä enemmän jarrut kuumenevat ja alkavat siten menettää tehoaan.
 
Renkaan halkaisijalla on minimaalinen vaikutus jarruihin, paljon tätä ennen tulee pyöräkotelon rajat vastaa, kun se rengas ei saa luonnollisesti ottaa käännettäessä mihinkään kiinni, mutta et selvästi tiedä oikeaa syytä miksi halkaisijaa ei saa suurentaa enempää.
Isoimmat ja tärkeimmät jarruihin vaikuttavat voimat on pito eli kitka ja auton massa ja välillisesti auton nopeus, koska mitä pidempään jarrua joutuu painamaan sitä enemmän jarrut kuumenevat ja alkavat siten menettää tehoaan.
On sillä renkaan halkaisijalla ja painolla huomattava merkitys jarrutukseen kuin kiihtyvyyteenkin. Mutta joo käytännön ongelmana varmaan tulee ensin ilmi että liian iso rengas ei mahdu kääntymään.
 
On sillä renkaan halkaisijalla ja painolla huomattava merkitys jarrutukseen kuin kiihtyvyyteenkin. Mutta joo käytännön ongelmana varmaan tulee ensin ilmi että liian iso rengas ei mahdu kääntymään.
Huomattavaa vaikutusta ei ole, isoin vaikutus painosta tulee jousitukseen ei jarruihin, kun jousittamaton massa kasvaa käy helposti että Suomen perunapeltoteillä rengas ei pysy voimaakkaammissa jarrutustilanteissa tienpinnassa kiinni, eli pitoa kadotetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Huomattavaa vaikutusta ei ole, isoin vaikutus painosta tulee jousitukseen ei jarruihin, kun jousittamaton massa kasvaa käy helposti että Suomen perunapeltoteillä rengas ei pysy vaaratilanteissa tienpinnassa kiinni, eli pito kadotetaan.
Just näin ja kokonaisuuden paino ei taas välttämättä korreloi juuri mitenkään renkaan ulkohalkaisijan kanssa. Voi olla pieni ja painava vanne ja siinä päällä pienen pieni rengas tai valtavan suuri, mutta kevyt vanne ja päällä normaali rengas. Yhdistelmien painot voi olla samat vaikka ulkohalkaisijassa merkittävä ero.
 
Kyllä se max. 51mm ulkohalkaisijan muutos löytyy ihan laista, mutta mihin sinun kuvitelmat perustuu ?
Millaisia kuvitelmia minulla mahtaa tässä olla? Toistetaan nyt vielä. Pyörien koon muutoksen rajoittamiseen on paljon hyviä ja painavia syitä, ja mittarin kalibroinnin tarve on vähäisistä vähäisin. Tämä ei ole mikään kuvitelma vaan perustietoa.
Jutuista päätellen sinä olet käynyt sen kiertokoulun.
Kiitos rakentavasta keskustelusta.
 
Millaisia kuvitelmia minulla mahtaa tässä olla? Toistetaan nyt vielä. Pyörien koon muutoksen rajoittamiseen on paljon hyviä ja painavia syitä, ja mittarin kalibroinnin tarve on vähäisistä vähäisin. Tämä ei ole mikään kuvitelma vaan perustietoa.

Kiitos rakentavasta keskustelusta.
" Pyörien koon muutoksen rajoittamiseen on paljon hyviä ja painavia syitä " , koita nyt kertoa mitkä ne syyt on, kun kuvittelet ne syyt tietäväsi?
" Kiitos rakentavasta keskustelusta. ", et näköjään edes ymmärrä ketä tämän "rakentavan keskustelun" aloitti, tässä muistutus.
kiertokoulu.PNG
 
Perinteinen ajovalojen käytön osaamattomuus. Enemmän ehkä ne jotka ei ilveelläkään vaihda pitkiltä lyhyille. No itellä xenonit saa sitten sokaistua.
 
Viimeksi muokattu:
" Pyörien koon muutoksen rajoittamiseen on paljon hyviä ja painavia syitä " , koita nyt kertoa mitkä ne syyt on, kun kuvittelet ne syyt tietäväsi?
En pelkästään kuvittele, vaan minusta on kummallista ajatella että ajoneuvon suuret rakennemuutokset olisivat ongelma tai sääntelyn kohde juuri siksi, että joku ei ymmärrä kalibroida/vaihtaa nopeusmittaria niiden jälkeen.

Enkä todella väännä perusasioita rautalangasta kiitoksena siitä, että minun toistuvasti valehdellaan kuvittelevan jotain.
" Kiitos rakentavasta keskustelusta. ", et näköjään edes ymmärrä ketä tämän "rakentavan keskustelun" aloitti, tässä muistutus.
Kommentoin tuossa autoilevaa yleisöä, en kanssakeskustelijoita. Sanoisin siis ettei tuo ole muistutus vaan epärakentavan keskustelun jatkamista.

Aiheeseenkin liittyen kanssa-autoilijoiden ärsyttävän käytöksen taustalla on usein äkkipikaisuus, peräänantamattomuus ja oikeassa oleminen.
 
Et siis tiedä syytä tai syitä, kun et osaa niitä kertoa.
" Pyörien koon muutoksen rajoittamiseen on paljon hyviä ja painavia syitä " , koita nyt kertoa mitkä ne syyt on, kun kuvittelet ne syyt tietäväsi?
 
Kävikin maanantaina keissi motarilla mitä ei ole ennen nähnytkään.

Ajelin rauhakseen vakkarilla kohti Tamperetta ja siirryin vasurille ohittaakseni jonkun viton joka tuli hitaampana vastaan. Livuin autosta ohi ja alkoi olemaan jo tuntuma että kohta vois vilkasta peiliin että onko sopiva rako mennä takaisin oikealle. No, tässä kohtaahan vito lähti kun hauki rannasta painamaan oikeaa kaistaa :D. Ja ei siis ketään muita ollut tuossa tilanteessa 500m etäisyydellä. Näitähän riittää joiden vauhti alkaa kiihtymään kun pääsee takakulman kohdalle, mutta empä ole vielä nähnyt että joku lähtisi yhtäkkiä painamaan 20kmh kovempaa kun olen juuri päässyt ohitse. Onneksi en vielä kerennyt vaihtamaan takaisin oikealle, olis varmaan tullut vieraita peräkonttiin.

Joku raksaukko sielä istui kuskina, ja tosiaan lähti siihen malliin että on mennyt nasta lautaan & pienempää pesään että saa tuommoisen tohon malliin liikkumaan.

Loppuhuipennuksena; etumatkaa syntyi tovi, sitten se jäi ajelemaan n. 500m mun edelle. ~10km päästä ko rakkine tuli perse edellä vastaan ja ohitin uudelleen, tällä kertaa ei alkanut kirimään. Mulla kokoajan vakkari sen ~105kmh. Voi vain miettiä mitä tuonkin kuskin päässä on liikkunut.:D
 
Charter Muurisen bussi ei halunnut ajella 80 alueella tuollaista pikkuisen vajaata sakkovauhtia, ohi piti päästä. No, yrityksen arvojen mukaista toimintaa ilmeisesti.
 
:devilish: Pysäköin kauaksi, että olisi väljempää. No voi hyvä päivä, siihen oli papan korolla ajanut kylkeen kiinni, että pääsi sentään autosta ulos nippanappa. Ei päässyt, oli jäänyt autoon sisälle ja auto tyhjäkäynnillä. Muistan, että tämän hopeanuolen olen ennenkin nähnyt vieressä. Ikäänkuin vanha tottumus. o_O

Ei siinä sitten mitään. Kai minä osaan peruuttaa suoraan,etten pyyhi korollan kylkeä. o_O Siinä ois ollut väljää tilaa vaikka kuinka, eikä ruutujen maalaukset edes näy.

Kyllä se ärsytys on vähästä kiinni. Ikäänkuin jotkut eivät saa autoaan muutoin suoraan kuin ohjaamalla toisen auton takavaloa opasteena käyttäen tietenkin vauhdilla viereen. Vois ehkä koittaa suoristaa sen auton, ennenkuin koittaa siihen viereen niin ei tarvitsisi tuurilla parkkeerata.
 
:devilish: Pysäköin kauaksi, että olisi väljempää. No voi hyvä päivä, siihen oli papan korolla ajanut kylkeen kiinni, että pääsi sentään autosta ulos nippanappa. Ei päässyt, oli jäänyt autoon sisälle ja auto tyhjäkäynnillä. Muistan, että tämän hopeanuolen olen ennenkin nähnyt vieressä. Ikäänkuin vanha tottumus. o_O

Ei siinä sitten mitään. Kai minä osaan peruuttaa suoraan,etten pyyhi korollan kylkeä. o_O Siinä ois ollut väljää tilaa vaikka kuinka, eikä ruutujen maalaukset edes näy.

Kyllä se ärsytys on vähästä kiinni. Ikäänkuin jotkut eivät saa autoaan muutoin suoraan kuin ohjaamalla toisen auton takavaloa opasteena käyttäen tietenkin vauhdilla viereen. Vois ehkä koittaa suoristaa sen auton, ennenkuin koittaa siihen viereen niin ei tarvitsisi tuurilla parkkeerata.

Vika oli varmaan sinussa. Eikös täällä jollain muullakin ollut sama ongelma? Taisit parkkeerata sen papan "oman" ruudun viereen ja liian lähelle, kun pappa tietää paikkansa ilman viivojakin. :srofl:
 
Viimeksi muokattu:
Noi vakionopeussäätimellä kilometrin matkalla vieressä hiipijät on kyllä ärsyttäviä. On vaikeaa sillä Teslalla kerätä sitä vauhtia vähän lisää ja mennä reippaasti ohi :lol:
 
Noi vakionopeussäätimellä kilometrin matkalla vieressä hiipijät on kyllä ärsyttäviä. On vaikeaa sillä Teslalla kerätä sitä vauhtia vähän lisää ja mennä reippaasti ohi :lol:
Ymmärrän tunteen, mutta miten tämän kaltainen ohittaminen liittyy juuri Teslaan?
Toyotat menevät yleensä nopeammin ohi kun vakkari toimii vain 5km/h portaissa...
 
Ymmärrän tunteen, mutta miten tämän kaltainen ohittaminen liittyy juuri Teslaan?
Toyotat menevät yleensä nopeammin ohi kun vakkari toimii vain 5km/h portaissa...
Et ymmärrä, mutta vastasin Bapsun ihmettelyyn miksi raksakuski hermostuu.
 
Noi vakionopeussäätimellä kilometrin matkalla vieressä hiipijät on kyllä ärsyttäviä. On vaikeaa sillä Teslalla kerätä sitä vauhtia vähän lisää ja mennä reippaasti ohi :lol:
Etenkin Teslalla :D. Teslan omistaneena, naurattaa tuo miten niin moni Teslaa kuskaava matelee kuin viimeistä päivää. Sitä tehoa on enemmän kuin tarpeeksi... Motarien rampit, ohitukset jne. Olen nähnyt vain pari kertaa Teslaa poljetaan kunnolla. Eka kerta oli aivan mahtava kun oltiin molemmat peräkkäin Performance mallien kanssa ja runtattiin kaasupolkimet lattiaan päättyvällä kaistalla. Näin ekaa kertaa ulkopuolisena mihin tuo auto pystyy viivalta irrottaessa. Sitä ei ratissa edes hahmota miten rajusti tuo nopeus nousee ja muut vain katoavat taakse.

Toisaalta esim viime viikolla nauratti aika isosti kun yksi Model 3 Performance asettui vasemmalle päättyvälle kaistalle ajatuksena etuilla koko jono (kyseisessä risteyksessä varsin yleinen taktiikka) ja olin aivan varma että runttaa kaasun lattiaan kun itse olen hädintuskin liikkeellä ja tadaa. Olin edellä reilulla puolikaasulla Corollan ratissa ja Teslakuski liittyi taakseni... En ole mikään raju street racer tai joka valoista kisaava (liian hitaat autot nykyään) mutta kyllä tuo kiihdyttämisen arkuus pistää ihmetyttämään, oli alla MX-5 tai Corolla niin jengi tulee erittäin usein perä edellä vastaan.
 
Et ymmärrä, mutta vastasin Bapsun ihmettelyyn miksi raksakuski hermostuu.
Et kyllä vastannut mihinkään.
Heitit vaan yksittäisen kommentin, en osannut yhdistää sitä pari viestiä aikaisempaan tekstiin. Käytä "lainaa" tai "vastaa" ominaisuutta jos haluat keskustella järkevästi.
 
Etenkin Teslalla :D. Teslan omistaneena, naurattaa tuo miten niin moni Teslaa kuskaava matelee kuin viimeistä päivää. Sitä tehoa on enemmän kuin tarpeeksi... Motarien rampit, ohitukset jne. Olen nähnyt vain pari kertaa Teslaa poljetaan kunnolla. Eka kerta oli aivan mahtava kun oltiin molemmat peräkkäin Performance mallien kanssa ja runtattiin kaasupolkimet lattiaan päättyvällä kaistalla. Näin ekaa kertaa ulkopuolisena mihin tuo auto pystyy viivalta irrottaessa. Sitä ei ratissa edes hahmota miten rajusti tuo nopeus nousee ja muut vain katoavat taakse.

Toisaalta esim viime viikolla nauratti aika isosti kun yksi Model 3 Performance asettui vasemmalle päättyvälle kaistalle ajatuksena etuilla koko jono (kyseisessä risteyksessä varsin yleinen taktiikka) ja olin aivan varma että runttaa kaasun lattiaan kun itse olen hädintuskin liikkeellä ja tadaa. Olin edellä reilulla puolikaasulla Corollan ratissa ja Teslakuski liittyi taakseni... En ole mikään raju street racer tai joka valoista kisaava (liian hitaat autot nykyään) mutta kyllä tuo kiihdyttämisen arkuus pistää ihmetyttämään, oli alla MX-5 tai Corolla niin jengi tulee erittäin usein perä edellä vastaan.
No, eipä tuo liikenne ole mikään kilparata paitsi ilmesiseti sinulle? Pitäisi siis ajaa alla olevan auton suorituskyvyn/hallittavuuden rajoilla ja vauhti määräytyy sen mukaan?
Aika hankalaksi menisi jos pitäisi itsekkin tuolla harraste Audillakin (Rs4) ajaa aina niin kovaa kun lähtee, joku on jatkuvasti "edessä" jopa firman 95hv Transitilla ajaessa.
Ja tuo että "kepitit" Teslan liikennevaloissa Corollalla... kertoo lähinnä sinun ajatusmaailmasta, ei autosta tai kuskista (jokainen lähtö ei ole kilpa-ajo, paitsi ilmeisesti sinulle)
Kai sinulle on jaettu keltainen lippis kuten ekaa vuotta koulussa aloittaville? Liikenne on vaarallinen paikka...
 
No, eipä tuo liikenne ole mikään kilparata paitsi ilmesiseti sinulle? Pitäisi siis ajaa alla olevan auton suorituskyvyn/hallittavuuden rajoilla ja vauhti määräytyy sen mukaan?
Aika hankalaksi menisi jos pitäisi itsekkin tuolla harraste Audillakin (Rs4) ajaa aina niin kovaa kun lähtee, joku on jatkuvasti "edessä" jopa firman 95hv Transitilla ajaessa.
Ja tuo että "kepitit" Teslan liikennevaloissa Corollalla... kertoo lähinnä sinun ajatusmaailmasta, ei autosta tai kuskista (jokainen lähtö ei ole kilpa-ajo, paitsi ilmeisesti sinulle)
Kai sinulle on jaettu keltainen lippis kuten ekaa vuotta koulussa aloittaville? Liikenne on vaarallinen paikka...
Kyllä.... Ehdottomasti.

EDIT: Selvennykseksi, tuossa Tesla valoissa minä Corolla tilanteessa... Totesin että miksi lähteä kisaamaan, etenkään moista vastaan, joten rullasin valoista reilulla puolella kaasulla. Eli kisaamista tai mitään siihen viittaavaakaan ei tapahtunut. Teslalla tunnustan että oli paikoin tilanteita missä otti "etuoikeuksia" kiihtyvyyden ja/tai tehon turvin. Nykyisillä autoilla ei mitään mahdollisuutta moiseen. Omat Fast&Furious vuodet jäivät jo aika monta vuotta sitten taakse. Tai no, eipä tuo suoraan viivalta kisaaminen koskaan ole kiinnostanut, enemmän ne mutkat.
 
Viimeksi muokattu:
Noi vakionopeussäätimellä kilometrin matkalla vieressä hiipijät on kyllä ärsyttäviä. On vaikeaa sillä Teslalla kerätä sitä vauhtia vähän lisää ja mennä reippaasti ohi :lol:
Jos ajat moottoritiellä, niin kokeile ajaa rajoitusten mukaan, tuolloin nuo ohittajat eivät yllättäen ohitakaan samalla tapaa kuin ajaessasi aavistuksen hitaammin kuin rajoitukset sallivat.
 
Noi vakionopeussäätimellä kilometrin matkalla vieressä hiipijät on kyllä ärsyttäviä. On vaikeaa sillä Teslalla kerätä sitä vauhtia vähän lisää ja mennä reippaasti ohi :lol:
Mihin helvettiin sillä raksakuskilla tuli kiire kun seuraava auto oli noin kilsan päässä? Toisekseen, vietin vasurilla ehkä ~30 sekuntia yhteensä eli ei ollut kyseessä mikään ikuisuusohitus (sellaiseenkin olisi hyvin ollut aikaa ja tilaa kyllä).

Kyllä muakin vituttaa ne jotka kihnuttaa 5km matkan takakulman tuntumassa ja itsellä alkaa edessä seuraavan perä lähenemään. Tässä tilanteessa teen itsekin raksakuskit ja tempasen edelle. Aiemmin kuvailema tilanne tapahtui kuitenkin keskellä ei mitään tyhjällä tiellä.
 
Taas tuli vastaan tämmöinen tapaus, jossa on ostettu rahalla lisävaloa ja sitten ei vaihdeta ollenkaan lyhyille. Onko kuski aivan kujalla ja ei tajua ajavansa pitkät päällä, onko kenties tuntematon auto alla, jota ei osata käyttää vai onko kuski täysi mulkku, joka ei välitä. Tässäkin tilanteessa kahdesti huomautin pitkillä ja sitten jätin ne kokonaan päälle. Onneksi oman auton keulalta irtoaa myös ledien ja lisävalon ansiosta kohtuullisesti lumeneita, niin sai vastaantulijakin nähdä hetken aikaa tähtiä :hammer:

 
Taas tuli vastaan tämmöinen tapaus, jossa on ostettu rahalla lisävaloa ja sitten ei vaihdeta ollenkaan lyhyille. Onko kuski aivan kujalla ja ei tajua ajavansa pitkät päällä, onko kenties tuntematon auto alla, jota ei osata käyttää vai onko kuski täysi mulkku, joka ei välitä. Tässäkin tilanteessa kahdesti huomautin pitkillä ja sitten jätin ne kokonaan päälle. Onneksi oman auton keulalta irtoaa myös ledien ja lisävalon ansiosta kohtuullisesti lumeneita, niin sai vastaantulijakin nähdä hetken aikaa tähtiä :hammer:

Ei voi tietää mutta sama tapa itsellä, pysyy ainakin kaistalla kun tommonen tulee vastaan. Pelkillä auton omilla pitkillä ei paljon naurattais jos tommonen tulee vastaan.
 
Mikä juttu tää useissa tämän päivän uutisartikkeleissa mainittu "kesärenkailla ajamista ei suositella." ja "kesärenkailla ei kannata lähteä liikenteeseen" on?

Se ei vain ole kannatamatonta, vaan niin ei kertakaikkiaan saa tehdä. Se on yhtäaikaa moraalitonta ja yksiselitteisin laitonta.

Nyt on huhtikuu. Alla ote tieliikennelaista.

105 §
Talviaikana käytettävät renkaat

Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä, seuraavissa ajoneuvoissa:

 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 953
Viestejä
4 668 058
Jäsenet
76 523
Uusin jäsen
Kenny90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom