Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Epävarman, kokemattoman tai muuten ajamista epämieluisana ajattelevan kuskin silmissä kaikki omasta käytöksestä poikkeava herkästi näyttää vaaralliselta ja kaahaukselta. Jos se oma kippo tärisee ja vaappuu siinä 120kmh vauhdissa kuin viimeistä päivää, niin arvioinnin perspektiivi on hyvin erilainen.
 
Tojotalla ajavilla näyttää olevan usein sellainen luulo, että autonsa tekee heistä fiksumpia ja sitä pitää todistella mulkkuja mittaamalla, heh...

Itse olen tuttavapiiristä havainnut, että Toyotalla ajavat yleensä ne, joilla on varsin rajallinen budjetti käytettävissä autoon ja jostain syystä irrationaalinen pelko vähänkään vanhemman auton omistamista kohtaan. Tämä siis pätee Yaris-, Corolla- ja Avensis-kuskeihin. Priuksella ajavat puolestaan tuntuvat olevan enimmäkseen ympäristöihmisiä, jotka yrittävät hyvittää "ympäristörikoksensa" eli auton omistamisen ajamalla hybridillä. Hiluxilla ja Land Cruiserilla sen sijaan ajetaan yleensä jostain järkevästä syystä.

Ylläoleva täyttä totta. Tosin autoilijoiden sekaan merkistä riippumatta mahtuu kuskeja, jotka ajaa ylinopeutta mutta epävarmasti. Tämä näkyy esimerkiksi taajamissa ja pienillä nopeuksilla. Se ei ole kuitenkaan kaahaamista jos ajaa 60@40 tai 50@30, mutta auta armias jos 120@100 moottoritiellä.

Ainakin ekan korimallin Yariksen moottori huutaa 120 km/h mittarinopeudessa sen verran kovaa, ettei sitä kestä ilman Peltoreita. Myöskään niiden kippojen, joissa joku idiootti on keksinyt suunnitella nopeusmittarin sijainniksi kojelaudan keskiosan, kohdalla en ihmettele, jos nopeus on mitä sattuu. Äärimmäisen veemäistä sitä nopeutta on väärästä paikasta kurkkia ja yleensä varustelukin on sarjaa halpisp**ka, eli cruise puuttuu.
 
Kyllä mä voin ainakin myötää ajaneeni Toyotalla joskus kuin Bemaristi, kun on tarpeeks keittäny liikenteessä (mikä on idiotismia).

Ehkä nuo mielikuvat merkkejä kohtaan, kuten bemaria, tulee siitä osittain, että ns. teinibemareilla ajelevat vasta kortin saaneet ja vain siksi, että on tehoa vähän enempi ja takaveto niin voi kikkailla ja perseillä. Mutta samaa pettämätöntä logiikkaa voisi sitten Volvokuskeihinkin käyttää kun vanhat takavetoiset Volvot on kovassa huudossa tässä kohderyhmässä.
 
Taitaa enemmän olla kysymys siitä, että BMW on ihan tarkoituksella luonut itsestään mielikuvan dynaamisen kuskin sporttisena ajopelinä ja niitä sitten ostelevat dynaamiset kuljettajat jotka ajelevat sporttisella tavalla. Sama koskee Audia. Esimerkiksi Volvo taas on keskittynyt enemmän turvallisuuteen ja designiin joten niiden ostajat/kuljettajat ovat hieman eri tyyppisiä ja se näkyy ajokäytöksessä.

Toki perseilijöitä on jokaisen merkin ratin takana, suhteellinen osuus vain vaihtelee.
 
eniten ottaa päähän nämä ohittajat, jotka lyhytnäköisesti liikennettä lukien pukkaavat siihen nokan eteen paskat tuulilasiin heittäen, kun itse yrittää edes jonkinlaista etäisyyttä pitää. Oon monesti ajatellut viritellä kaukolaukaistavaa värikuulaa keulaan, että vois opettaa näitä ohittelijoita hiukan tavoille:rofl:
 
Taitaa enemmän olla kysymys siitä, että BMW on ihan tarkoituksella luonut itsestään mielikuvan dynaamisen kuskin sporttisena ajopelinä ja niitä sitten ostelevat dynaamiset kuljettajat jotka ajelevat sporttisella tavalla. Sama koskee Audia. Esimerkiksi Volvo taas on keskittynyt enemmän turvallisuuteen ja designiin joten niiden ostajat/kuljettajat ovat hieman eri tyyppisiä ja se näkyy ajokäytöksessä.

Toki perseilijöitä on jokaisen merkin ratin takana, suhteellinen osuus vain vaihtelee.
No joo en tiedä vähentääkö tommonen 250hv 9-5 turposaappi kauheasti dynaamisen ajon himoja. :tup:

Itsekin ajan varsin dynaamisesti, mutta en aja muiden henkiä vaarantaen tai heiluttele keskaria ikkunasta.
 
Tarkoitetaanko tällä dynaamisella ajamisella nyt voimakasta, energistä, muuttuvaa, aktiivista, elävää, kehittyvää vai jotain muunlaista ajamista? Voisiko joku antaa käytännön esimerkin dynaamisesta ajamisesta tai kertoa piirteitä autossa, jotka tekevät siitä dynaamisen?

Vituttaa koko sanan käyttö. Mä tykkään ajaa urheilullisesti, merkistä riippumatta.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
No joo en tiedä vähentääkö tommonen 250hv 9-5 turposaappi kauheasti dynaamisen ajon himoja. :tup:
Eipä toi 340hp ysitonninenkaan niitä nyt varsinaisesti vähennä mutta kokonaisuudestahan tässä onkin kyse eikä yksittäistapauksista.
 
Nämä tyypit jotka tulee liikenneympyrään vauhdilla väistämisvelvollisina ja katse tiukasti eteenpäin, koska tietävät rikkovansa liikennesääntöjä ja pakolla jyräävät läpi kenestäkään välittämättä. Kristus. Tekee mieli joka kerta lähteä perään töötti pohjassa.
Kylkeen vaan jos olet riittävän lähellä. Enemmän minua ärsyttää nämä jotka tulevat ympyrään kuin stop-merkin takaa. Jäävät siihen odottelemaan jos joku vielä tulisi, ja niitähän tulee kun odottelee. Eli käyttäytyvät kuin tavallisessa risteyksessä. Kerran jouduin tööttäämään kun kaveri oli odotellut jo kolmea autoa jotka kaikki kääntyivät tielle josta olimme tulossa.
Itsehän olen tälläinen kusipää ohittelija, myönnän sen. Mutta kyllä niidenkin urpojen kannattaisi katsoa peiliin jotka ajelevat moottoritien ohituskaistalla kilometritolkulla ja jono perässä kasvaa. Voisi sitä käväistä välillä oikealla tai joku sitten ohittaa sieltä. Oma vika.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
eniten ottaa päähän nämä ohittajat, jotka lyhytnäköisesti liikennettä lukien pukkaavat siihen nokan eteen paskat tuulilasiin heittäen, kun itse yrittää edes jonkinlaista etäisyyttä pitää. Oon monesti ajatellut viritellä kaukolaukaistavaa värikuulaa keulaan, että vois opettaa näitä ohittelijoita hiukan tavoille:rofl:
Sori siitä. Ei kuitenkaan kolaroitu. Sain siitä paikan juuri ja juuri ennen poistumista moottoritieltä.

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
 
Bemarin ostavat usein ihmiset, jotka nauttivat ajamisesta. Oma kokemukseni vähemmän yllättäen onkin, että BMW-kuljettajat osaavat keskimääräistä useammin ajaa autolla. Jos yleistämisen tielle lähdetään, japanilainen tai vaikkapa ranskalainen auto kertoo, ettei kuljettajaa ajaminen paljon kiinnosta, ja se näkyy sitten ajotaidossakin. Japanilaisen kuski ei osaa kiihdyttää tavoitenopeuteen, ajaa alinopeutta ja töppäilee jatkuvasti. Ranskalaisen kuski ajaa ylinopeutta, kunhan auto jossain vaiheessa ylinopeuslukemiin kiihtyy, ja töppäilee minkä ehtii.

T. nimim. en omista bemaria

Niin trolli että oikein huvittaa. :kippis:

Itseä ärsytti viikonlopun reissulla yksi jono. Ei se että etummainen ajoi 60-65km/h nopeutta 80-alueella, vaan se että tuon hitaan perässä oli 3 muuta, jotka eivät uskaltaneet ohi eivätkä jättäneet minkäänlaista turvaväliä mihin voisi pienen autonsa ohituksen jälkeen tunkea. Eli jos halusit ohi niin piti ohittaa 4 autoa kerralla. Noh vastaan tuli koko ajan yksittäisiä autoja niin ettei ohi olisi päässyt kuin yhdestä tai kahdesta, mutta kun ei siellä ollut sitä pienintäkään rakoa johon olisi voinut ohituksen jälkeen mennä niin mitäs hittoa. Ajettiin siis kohtalaisen suoraa isoa tietä, jolla ei juurikaan lunta tai jäätä ja ohituspaikkoja oli useampia. Ei kuitenkaan paikkoja joissa olisi päässyt turvallisesti 4 auton ohi. Tätä jatkui siis yli 10km matkan. Taisi se nopeus jossain kohtaa nousta jopa 70km/h. Moni yritti ohituksia ja muuten jonoa pystyi ohittamaan, mutta keulan 4 auton tukko oli liikaa. Siitä ei tainnut päästä ohi kuin yksi.
 
Itseä ärsytti viikonlopun reissulla yksi jono. Ei se että etummainen ajoi 60-65km/h nopeutta 80-alueella, vaan se että tuon hitaan perässä oli 3 muuta, jotka eivät uskaltaneet ohi eivätkä jättäneet minkäänlaista turvaväliä mihin voisi pienen autonsa ohituksen jälkeen tunkea. Eli jos halusit ohi niin piti ohittaa 4 autoa kerralla. Noh vastaan tuli koko ajan yksittäisiä autoja niin ettei ohi olisi päässyt kuin yhdestä tai kahdesta, mutta kun ei siellä ollut sitä pienintäkään rakoa johon olisi voinut ohituksen jälkeen mennä niin mitäs hittoa. Ajettiin siis kohtalaisen suoraa isoa tietä, jolla ei juurikaan lunta tai jäätä ja ohituspaikkoja oli useampia. Ei kuitenkaan paikkoja joissa olisi päässyt turvallisesti 4 auton ohi. Tätä jatkui siis yli 10km matkan. Taisi se nopeus jossain kohtaa nousta jopa 70km/h. Moni yritti ohituksia ja muuten jonoa pystyi ohittamaan, mutta keulan 4 auton tukko oli liikaa. Siitä ei tainnut päästä ohi kuin yksi.
Olinkohan samassa jonossa. Olisin voinut olla. Kyllä ne 3 muuta kiihdyttää vauhtia jos tukko poistuu, mutta ohittaa ne ei halua.
Nää on kanssa hauskoja jotka ajelee vajaata satasta satasen rajoitusalueella. Ohitat ja seuraavalla 80:n alueella ne pyyhkäsee susta ohi. Vaikka ajat sitä mittarin mukaan 95 minkä laki sallii.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: nnh
Olinkohan samassa jonossa. Olisin voinut olla. Kyllä ne 3 muuta kiihdyttää vauhtia jos tukko poistuu, mutta ohittaa ne ei halua.
Vääksystä Lahden suuntaan lauantaina.
Joo kyllähän ne kovempaa haluaisi, mutta siihen ei auta turvavälin pienentäminen. Harmi että se on juuri se mitä porukka hitaiden kohdalla tekee, vaikkeivät edes harkitse ohittamista.
 
Ärsyttää rekat, kuorma-autot jne. yhdistelmät, jotka ihan tosissaan meinaavat että ohituskaistalle siirtyminen on hyvä idea. Siinähän käy siis niin, että kun oikea kaista ajaa ehkä sen 80 km/h, rekka lähtee "ohittamaan" mutta eihän se kulje kuin 85 km/h, joten ohitus ei pääty koskaan ja tulos on että kahdella kaistalla on jono, toinen rekan perässä.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Vääksystä Lahden suuntaan lauantaina.
Joo kyllähän ne kovempaa haluaisi, mutta siihen ei auta turvavälin pienentäminen. Harmi että se on juuri se mitä porukka hitaiden kohdalla tekee, vaikkeivät edes harkitse ohittamista.
Minun mielestä ainakin roikkumisessa on mitään järkeä ainoastaan sillon jos haluaa ohi. Eikä sillonkaan kannata peesata ihan perässä kiinni (varsinkaan rekkaa) että näkisi mitä toisella kaistalla tapahtuu.
 
Joku hiton perskärpänen tuli taakse Imatra - LPR välillä. Siinä satasta mentiin nelikaistaista.
Himmasin vauhtia ja kaveri siirtyi vielä lähemmäs. Ei näkynyt taustapeilistä enää edes valoja.
Vielä vittuillakseni himmasin vauhtia ja siinä sitten 70 ajeltiin kaksin noin 5 kilometriä 2 metrin välein.
Jos ei olis taittanu Joutsenoon, olisin himmannu kolmeenkymppiin ja katsonut,
että kuinka saatanan pelottava se sohjo akan mielestä on siinä kaistojen välissä.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Joku hiton perskärpänen tuli taakse Imatra - LPR välillä. Siinä satasta mentiin nelikaistaista.
Himmasin vauhtia ja kaveri siirtyi vielä lähemmäs. Ei näkynyt taustapeilistä enää edes valoja.
Vielä vittuillakseni himmasin vauhtia ja siinä sitten 70 ajeltiin kaksin noin 5 kilometriä 2 metrin välein.
Jos ei olis taittanu Joutsenoon, olisin himmannu kolmeenkymppiin ja katsonut,
että kuinka saatanan pelottava se sohjo akan mielestä on siinä kaistojen välissä.
Ja pimeellä ei montaa kilsaa tarvii perässäroikkuja olla kun alkaa päreet kuumuamaan niistä saakelin xenoneista jotka heijastaa taustapeilistä naamalle.

Pitäs lailla kieltää noi uusien autojen valot kun ihminen tulee sokeeksi noiden ajaessa vastaan pimeellä.
 
Taitaa pahempia olla ne "itse asennetut" xenon viritykset suuntauksineen...? :think:
No juu se on ihan arvattavissa, että mikä osa niistä on sitten laillisia ja mikä ei.

Raaka totuus Suomen talvesta on se, että jos haluat nähdä niin sokaise muut. :D
 
Miten se nyt menikään? Huomautuksista ei tule mitään jälkiseuraamuksia? Ilmeisesti tässä(kin) asiassa toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset.

http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/art2320289

Lahtelaispoliisi ajoi ylinopeutta tiheään tahtiin - tienvarsikamera välähti lähes 200 kertaa
Lahtelaisen vanhemman konstaapelin ajamat toistuvat ylinopeudet ovat johtamassa esitutkintaan. Miehen epäillään tieten tahtoen ylittäneen nopeusrajoituksia niin, että tienvarsikamera on välähtänyt.

Ylinopeudet ovat olleet niin vähäisiä, että kuljettaja on saanut joka kerta pelkän kirjallisen huomautuksen. Niitä on kuitenkin kertynyt lähes 200, joten kameravalvonnasta vastaavalle poliisin liikenneturvallisuuskeskukselle on tullut huomattavasti työtä yhdestä ja samasta asiakkaasta.

Konstaapeli on käyttänyt omaa autoaan ja toiminut joko kokonaan tai osittain vapaa-ajallaan. Tutkinnassa selvitetään muun muassa, onko samaan puuhaan käytetty myös virka-aikaa.

Asiaa tutkitaan virkavelvollisuuden rikkomisena ja liikenneturvallisuuden vaarantamisena. Jutun selvittämisen yhteydessä punnitaan sekin, onko konstaapelin menettely ollut omiaan heikentämään poliisiin kohdistuvaa luottamusta.

Jutun tutkinnanjohtaja, kihlakunnansyyttäjä Tapio Mäkinen Länsi-Uudenmaan syyttäjänvirastosta huomauttaa, että tässä vaiheessa puhutaan vasta epäilyistä. Tienvarsikameroiden ottamat kuvat ovat kuitenkin kiistattomia tosiasioita.

- Luonnehtisin asiaa hieman poikkeukselliseksi.

Automaattisten valvontalaitteiden ottamat kuvat ovat kertyneet muutaman kuukauden ajalta, mutta ajoittain kamera on välähtänyt jopa muutaman minuutin välein. Kuvia on tullut useammasta kamerasta.

Epäilty vaikenee
Rikoksista epäilty vanhempi konstaapeli Olli Rauhala ei tässä vaiheessa halua kommentoida asiaa mitenkään. Hän haluaa odottaa, kunnes juttu on selvitetty.

- Sitten ollaan keskustelua varten tukevammalla pohjalla.

Rauhala työskentelee Lahden pääpoliisiasemalla Hämeen poliisilaitoksella. Hän arvosteli vajaa kuukausi sitten Etelä-Suomen Sanomissa (ESS 27.10.2016) nopeusvalvonnan painottumista liikaa kameravalvontaan. Haastattelussa hän arvioi, että tienvarsikamerat ovat monin tavoin puutteellinen keino ylinopeuksien hillitsemiseen ja ne syövät liikaa poliisin voimavaroja. Samalla hän arvosteli poliisin hallintoa haluttomuudesta nähdä edellä mainittuja epäkohtia.

Hämeen poliisilaitoksen päällikkö Tapio Saarni arvioi myöhemmin ESS:lle, että Rauhalan kommentointi liikkui sallitun ja kielletyn käyttäytymisen rajamailla. Esitetyt kommentit eivät kuitenkaan olleet syynä siihen, että nyt tutkittavana oleva tapaus tuli esille.

Tietysti tässä nyt on kyseessä hieman eri asia kuin mattimeikäläisen ajelemiset mutta silti.
 
Taas parkkeerataan, kävinpä tuossa kioskilla: ensimmäinen havainto että yksi auto oli pussitettu jonkun pick-upin toimesta, joten valtasin sitten kaksi paikkaa jättämällä auton poikittain niin ettei takuulla kukaan voi jättää autoa mun taakse. Takaisin tullessa olihan siellä toinen parkkeerauksen mestari sen pikkarin takana, istumassa autossa:facepalm: Eikä muuten liikkunut senttiäkään vaikka peruuttelin siitä pois noin sentin marginaalilla ettei osu em. tönöttäjään, jolla olisi kyllä ollut tilaa peruuttaa vittuun siitä.
 
Ja pimeellä ei montaa kilsaa tarvii perässäroikkuja olla kun alkaa päreet kuumuamaan niistä saakelin xenoneista jotka heijastaa taustapeilistä naamalle.

Tai sitten itsekseen tummuva sivu/taustapeili. :)

Mitä "dynaamiseen ajotapaan" tulee, niin laitan itse vakkarin asentoon X (pieni ylinopeus) ja sillä mennään. Jos joku ajaa hitaammin siitä mennään ohi eikä kehitellä asiasta mitään ongelmaa. Jos jollain on vauhtihousut jalassa se menee sitten musta ohi. Ei ne muut tiellä liikkujat hirveästi siihen omaan ajosuoritukseen kuitenkaan vaikuta.
 
Tai sitten itsekseen tummuva sivu/taustapeili
Eikä oo paha vaiva napauttaa taustapeiliä (tai peruutuspeilinä jotkut tuosta puhuu) "yöasentoon" pimeällä, vaikka ei olis itsekseen tummuvakaan. En oo vielä ajanut yhdelläkään autolla, jossa ei taustapeilissä moista asentoa olis, ja vanhin kottero ollut 80-luvulta. Sivupeilit voikin sitte olla asia erikseen.

Itellä on sellanen ajotapa, että vakkariin sopiva nopeus, usein rajoitus+6, jolloin todellinen nopeus on 3 yli rajoituksen. Jos joku haluaa ohi, niin teen reilusti tilaa, ei ole multa pois. Jos joku ajaa olennaisesti hitaammin, niin sujautan riittävällä vauhdilla ohi heti tilaisuuden tullen. Dashcamin hankintaa on tullut harkittua, mut todella harvoin osuu kohdalle mitään kuvaamisen arvoista. Lähinnä ihan "varmuuden vuoksi" vois moisen laittaa.
 
Ei nyt ihan aukee tää skenaario. :confused:

Joskus aikaisemminkin kirjoittanut samasta paikasta, tänne tai muroon.. Ahdas piha ärrällä, ja tarvitaan vain yksi joka saa blokattua neljäkin autoa jättämällä oman ajokkinsa mannemalliin, keskelle pihaa. Siitä ei sitten lähde kukaan. Viimeksi jakeluauton kuljettaja tukki paikan vissiin puolleksi tunniksi, nyt pikkari onnistui jumittamaan vain yhden, itse ennakoin ja parkkeerasin tarkoituksella sen verran kurjasti että pääsen pois. Eikä siihen olisi oikein voinut jättääkään autoa. Silti vielä yksi HA yritti vaikeuttaa tilannetta. Argh, hieman tilannetajua, mutta turha näköjään toivoa. Jäi sinne yksi kuski polttelemaan tupakkia siksi aikaa että pääsisi pois.
 
Okei, vähän hankala hahmottaa millainen tila on kyseessä mutta ymmärrän tuskan. :smoke:
ärrän piha.jpg


Ei se mitään, mä tein kaavakuvan. Unohdin sen yhden auton kuvasta, mikä ilmeistyi tukkivan auton taakse, mutta jokseenkin noin. Käytin taiteellista vapautta, aikaa ja vaivaa:psmoke:
 
Eikä oo paha vaiva napauttaa taustapeiliä (tai peruutuspeilinä jotkut tuosta puhuu) "yöasentoon" pimeällä, vaikka ei olis itsekseen tummuvakaan. En oo vielä ajanut yhdelläkään autolla, jossa ei taustapeilissä moista asentoa olis, ja vanhin kottero ollut 80-luvulta. Sivupeilit voikin sitte olla asia erikseen.

Itellä on sellanen ajotapa, että vakkariin sopiva nopeus, usein rajoitus+6, jolloin todellinen nopeus on 3 yli rajoituksen. Jos joku haluaa ohi, niin teen reilusti tilaa, ei ole multa pois. Jos joku ajaa olennaisesti hitaammin, niin sujautan riittävällä vauhdilla ohi heti tilaisuuden tullen. Dashcamin hankintaa on tullut harkittua, mut todella harvoin osuu kohdalle mitään kuvaamisen arvoista. Lähinnä ihan "varmuuden vuoksi" vois moisen laittaa.
Itsellä ainakin se yömoodi sitä tasoa molemmissa kipoissa että ei paljoa auta, häikäsee silti. Toki se pahimmat poistaa. Eikä tässä casessa ole juurikaan väliä mimmoset valot takana ajajalla sitten on kun kuitenkin on niin lähellä.
 
ärrän piha.jpg


Ei se mitään, mä tein kaavakuvan. Unohdin sen yhden auton kuvasta, mikä ilmeistyi tukkivan auton taakse, mutta jokseenkin noin. Käytin taiteellista vapautta, aikaa ja vaivaa:psmoke:
Täähän on kun Pispalan Salen piha :D

Itse en ole viittinyt tuonne paljoa pysätä kun voi arvata että jää jumiin.
 
No huhhuh, kuinka vitun jälkeenjäänyt idiootti pitää olla että tukkii tossa kenenkään kulkemisen? Ymmärrän jos tyyliin käyt nopeasti heittämässä kirjeen lootaan tai jotain muuta, mutta muuten... Ei helvetti.

Itse varmaan istuisin torven päällä kunnes idari tulee mestoille ja kysyisin että tuliko nyt hyvä mieli kun ei tarttennut kävellä parkkipaikalta asti.

Niin, kiskalla oli neljän ihmisen jono. Sitten kun pääsin pois sieltä, niin tuo pikkari ruksutti edelleen käynnissä siinä. Mummorepsikka istui edelleen repsikan paikalla. Kirjelaatikko muuten kioskin oven vieressä. En tiedä sitten mihin kuski kadonnut.. saattoi toki olla lottokuponkia täyttämässä, tai pelaamassa kolikkopeliä:confused:
 
No huhhuh, kuinka vitun jälkeenjäänyt idiootti pitää olla että tukkii tossa kenenkään kulkemisen? Ymmärrän jos käyt nopeasti heittämässä kirjeen lootaan tai jotain muuta, mutta muuten... Ei helvetti.

Itse varmaan istuisin torven päällä kunnes idari tulee mestoille ja kysyisin että tuliko nyt hyvä mieli kun ei tarttennut kävellä parkkipaikalta asti.
Noinhan bussikuski teki Italiassa aikanaan kun joku oli jättänyt kiesin kujan tukkeeksi, kuski tööttäs varmaan minuutin putkeen ja korvat hajosi :dead:
 
Kiva jossain kapealla käytävällä kunnon sumutorvella. :smoke: Onneksi volvossa on paljon hellempi tuo torven seutu :comp:
Jatketaan nyt OT sen verran, että sigun chevyssä on ainakin tosi laiska torvi, ei meinaa sisään kuulua ollenkaan. :)

Saabissa taisi olla aika perustuutti, muistan kun välillä ajoi autoa missä ei ole rattinappeja radiolle, meinasin aina tööttiä painaa kun tuli aika vaihtaa kanavaa. :shy:
 
Perheen isi tänään kehällä, ajan mittarin mukaan sitä 90km/h vasenta kaistaa niin tää tampio pomppaa eteen ilman vilkkua ja jää sihen rekan peräkärryn renkaiden kohdille junnaamaan mittarissa 80km/h.

2km myöhemmin polkasee paskasta kaiken irti ja häviää kolmen kaistan yli ilman vilkkua pois kehältä?:confused2:
 
Tai sitten itsekseen tummuva sivu/taustapeili. :)

Mitä "dynaamiseen ajotapaan" tulee, niin laitan itse vakkarin asentoon X (pieni ylinopeus) ja sillä mennään. Jos joku ajaa hitaammin siitä mennään ohi eikä kehitellä asiasta mitään ongelmaa. Jos jollain on vauhtihousut jalassa se menee sitten musta ohi. Ei ne muut tiellä liikkujat hirveästi siihen omaan ajosuoritukseen kuitenkaan vaikuta.

Juuri näin. Viime viikonloppuna käytiin maakunnassa poijjan säbäturnauksessa ja laitoin vakkarin asentoon 92 km/h (TomTom tolppahälytin näytti nopeudeksi 88-89 km/h) eikä kovin monta (jos yhtään) autoa mennyt ohi. Itse sen sijaan jouduin ohittelemaan jonkin verran (suurin osa reilua alinopeutta ajavia). Yllätyksekseni löytyi pienehkö letka joka ajoi suunnilleen samaa nopeutta kuin itsekin joten jäin siihen sitten ajelemaan loppumatkaksi. Mukava havaita ettei kaikki ajele mittarinopeutta 80 km/h ja hidasta tolppien kohtaan 70-75 km/h mittarinopeutta.
 
Mukava havaita ettei kaikki ajele mittarinopeutta 80 km/h ja hidasta tolppien kohtaan 70-75 km/h mittarinopeutta.

Se, että täällä yleensä ajellaan jotain talvinopeuksia kun tiet on nytkin sulana on jo itsessään aivan perseestä. Ymmärrän kyllä jos iskee kunnon myräkkä tai vetää kunnolla tiet jäähän, mutta keskimäärin lumesta tai jäästä taas tietoakaan ja eiku körötellään ja odotellaan ja aikaa kuluu ja tunnit matelee. Millonkahan saadaan se motari Helsinki-Oulu välille ettei tarvi varata koko päivää tommoseen 3-4h reissuun?
 
Talvinopeuksista pitäisi päästä eroon. Jos vaikka tulisi joku EU-säädös joka kieltää sellaiset (hehehe autovero).
 
Olis kyllä poikaa, varsinkin motarilla. Ja toinen asia mikä pois on suolaus. Paskoo autot ja ai ihanaa kun se suolasulatettu sössö jäätyy niin on täysi pääkallokeli. Helpompaa tietää että on liukasta tai paremmassa tapauksessa vielä luntakin alla.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Jeps, ei voi kun ihmetellä miksi siellä moottoritiellä pitää jumittua jonkun kuormurin tms. lakiteknisestä syystä hitaammin ajavan perään kiinni. Ja nimenomaan tappituntumalle, koska "alinopeus". Ja tämmöstä letkaa kerätään sitten kilometritolkulla, ja kohta taas Kaleva uutisoi että Oulun Pölijäntiellä(kirjoitettu näin ihan syystä) jälleen kerran liikenne seisoo kolaroinnin takia.
 
Jeps, ei voi kun ihmetellä miksi siellä moottoritiellä pitää jumittua jonkun kuormurin tms. lakiteknisestä syystä hitaammin ajavan perään kiinni. Ja nimenomaan tappituntumalle, koska "alinopeus". Ja tämmöstä letkaa kerätään sitten kilometritolkulla, ja kohta taas Kaleva uutisoi että Oulun Pölijäntiellä(kirjoitettu näin ihan syystä) jälleen kerran liikenne seisoo kolaroinnin takia.
Säästää polttoainetta?
Hitaammin ajaessa on pakko ajaa turvavälin päässä yhdistelmästä, muuten idiootit koukkaavat 10m päähän eteen.
 
Jälleen kerran. Mennään 80km/h alueella 65-75. Tulee ohituskaista, tää sankari vetää 120km/h päälle. Itse toki pääsin ohi, koska vaihteet, mutta mietyttää vieläkin miksi senioreilla on kortteja. Jos ei se pää käänny ja ajatus juoksee vieläkin siinä 70-luvulla tavatussa Hilmassa, voisi jättää sen kortin sinne kotiin ja mennä bussilla.
 
Parhaita on mielestäni kuskit, jotka lähtee risteyksestä x eteen (maantienopeudet) niin että lähes jokaisella henkilöautolla kykenisi nopeuden nostamaan siihen 80km/h, mutta nämä sankarit "säikähtävät" sitä kun tuli lähdettyä vähän eteen eivätkä sitten kiihdytä vahigossakaan kuin max 70km/h nopeuteen.
Toinen on sitten ne, jotka kiihdyttävät niin, että vanhoista nissaneista nousee musta savu, mutta nopeus jää silti siihen 70 tuntumaan.
Kolmantena kameroihin hidastelijat.
 
Pakulla ajaessa noita eteen tulijoita riittää aika paljon. Sitten kun kovalla tohinalla ollaan päästy siihen eteen, kiire loppuu välittömästi. Olen yleensä kuitannut ohi samantien jos mahdollista. Välillä tuossa vaiheessa alkaa takana melkoinen valoshow mutta sekin loppuu sitten kun välimatka kasvaa jatkuvasti.
 
Joo, tottakai mahdollisimman nopeasti ohi. Välillä tosin kiusaus on liian suuri ajaa puskuriin kiinni ja laulattaa "vähän" äänitorvea :rolleyes:
 
Mikä kettu siinä on kun pitää sitä vasenta kaistaa motarilla hinata menemään. Jos oikealla menee autot tasan 100, niin 102 ajellaan siinä vasemmalla kilometritolkulla. Sitten kun kolmen kilsan jälkeen hiukan ajaa lähemmäs ja vilkauttaa valoja niin alkaa jarruttelu ja kun pääsee ohi niin puskuriin pitkät päällä. Ja muka ne kovempaa ajavat ovat niitä mulkkuja...
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Eilen taas joku niin mielensä pahoitti. Ajoi 60km/h 8kympin alueella. Noin reiluja alinopeuksia kun en harrasta, niin pyyhkäisin ohitse, vaikka olinkin hetken päästä käätymässä. Tämä kun näki, että laitoin vilkun vasemmalle kääntyäkseni, niin valoshow takana alkoi. Ehdin kuitenkin kääntymään alta pois kauan ennen kun oli kohdilla, joten hän ei todellakaan joutunut hidastamaan tms.

Kyllä taas hiukan pisti ihmetyttämään, että miten muka hänen elämäänsä haittasin. Jos ajaa sulalla tiellä 20km/h alle rajoitusten, niin ei luulisi toisten ohi meneminen häiritsevän.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Ihmiset jotka ei ymmärrä kummalle kaistalle kahdesta on tarkoitus olla menossa kun nelisuuntaisessa risteyksessä käännytään yhdestä suunnasta oikealle ja toisesta vasemmalle niin että olisi tarkoitus päätyä kulkemaan samaan suuntaa rinnakkain.

Toinen ihanuus tuli todistettua taas tänään kun kaksikaistainen on yhdistymässä yksikaistaiseksi ja ihan väkisin piti pakun päästä sieltä vasemman kaistan kautta eteen niin että melkein tuli ovesta syliin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 266
Viestejä
4 507 131
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom