Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Rekkakuskit. Vituttaa tuo ryhmä niin paljon, kun ajellaan 80km/h alueella. Niiden on pakko vetää rajoitinta vasten sitä 88km/h vauhtiaan ja hiillostaa säästä tai muusta riippumatta. Nuo idiootit eivät myöskään välitä että onko heidän edessään 10 henkilöautoa jotka ajaa rajoitusten mukaan vai ei. Onneksi nämä tien sankarit saa tajuamaan ihan vaan sillä, että ylämäessä rupeaa hidastamaan hyvin hiljaa. Tollainen yhdistelmä kun ei siinä hirveästi kiihdy ja tajuaa yleensä se västäräkin aivoilla siunattu ammattilaiskuskikin, ettei se 2m henkilöautosta roikkuminen vailla ohitusmahdollisuutta nyt ole hirveän järkevää.
 
En tiedä onko kyseessä harha vai sattuma, mutta pussittaminen ärsyttää motarilla. Etenkin näin liukkaalla kun nopeuserot ovat pienempiä kuin kesällä, sitä tapahtuu melkein joka kerta kun ajelee yli 15 kilometriä motaria. Eli kun ajan vakkarilla pientä ylinopeutta, muutaman kilometrin matkalla taakse ilmaantuu paku tai joku perusfarmari, joka alkaa ajamaan samaa nopeutta. Ei edes lähellä, vaan ihan kohtuullisella turvavälillä. Peräkanaa voidaan ajella useita kilometrejä, mutta kun eteen tulee rekka tai kuorma-auto, takana tulevalle tulee tarve ohittaa meidät molemmat hieman ennen kuin olisin itse lähtemässä ohittamaan. Tiedän parikin ratkaisua, mutta silti ärsyttää kun etukäteen tietää kuvion.
 
Kanssa-autoilijoissa ärsyttää se, että ollaan turhan välinpitämättömiä. Alkuviikosta kävi tapaus, jossa vasemmalla kaistalla ollut auto lähti kiilaamaan oikealla puolella olevaa autoa. Väistäliikkeiden seurauksena auto lähti hanskasta ja pyöri pitkin kaistoja päätyen tiekaiteeseen. Syypää päätti jatkaa onnellisena matkaansa kuten yleensä (enhän minä mitään väärää tehyt :confused:). Tapaus ei sattunut itselleni :kahvi:

e: Mikä näitä BMW / Audi kuskeja vaivaa? Aina, kun jotain törppöilyä liikenteessä näkee niin kyseessä on tämä aivoton ryhmä.
En tiiä mikä vaivaa mutta nytkun ollut kortti 7kk @ 15 000km niin yksi asia on tullut selväksi. Nuo natsikuskit ei väistä ketään.

Eilenkin olin menossa lielahteen, juuri ennen lielahden "ramppia" bmw tulee ohi hirveellä hotinalla ja sitten kiilaus ja suoraan ramppiin. Käytti sentääs vilkkua.

Ihme ettei ajanu kaiteeseen kun paino 80-90km/h 40 alueella.

Mulla ainakin oikeasti ihmisen osakkeet romahtaa heti kättelyssä jos se ajaa Audia tai Bemaria.

Tommonen jos joskus sattuu tulemaan esim risteyksessä aukomaan päätä ikkunan taakse niin pakko kai sitten on jo vähän ojentaa sitä. Näin ei ole vielä käynyt.

Jossain sentään menee ihmisen sietokyvyllä raja kun liikenteessä ollaan. Tosi hyvä motivaatio ajaa sääntöjen mukaan kun nämä kaksi automerkin edustajaa kusettaa jokapäivä jossakin tilanteessa. Muiden merkkien omistajat ajaa kyllä ihmisiksi, en muista että olisin nähnyt jotain törppöövää volkkaria ja fiiattia :)
 
Toyota kuskit.
Täälläpäin nuo tuppaa suurinosa ajelemaan alinopeutta niillä kipoillansa.
Kaikki muutkin alinopeutta ajavat tontut ottaa päähän.

Ihmiset jotka eivät osaa sujuvastin kääntyä, vaan himmaillaan pikku hiljaa vauhtia ja lopulta joten kuten saadaan se auto kääntymään.
Autoilijat jotka eivät osaa käyttää vilkkua ajoissa.

Onhan näitä.
 
Toki juuri näin yleisellä tasolla. Valoshowt ja pienet jarruprotestit valitettavasti ovat osa täkäläistä liikennekulttuuria ja niihinkin on syytä varautua tien päällä.

Sitten on näitä uhkaavampia seuraamistilanteita tai ylipäätään pitempään kestäviä "koulutuksia", joista (tapauksesta riippuen) omasta mielestäni olisi syytä ilmoittaa virkavallalle.

Itsekin sain vasta torvi- ja valokoulutusta, enkä tiedä mikä kanssa-autoilijan mielestä meni suorituksessani pieleen: Ajoin Moottoriliikennetiellä kahden auton perässä nopeusrajoituksia noudattaen. Rajoitukset vaihtelivat 80 > 50 (tietyö) > 100. Viimeisimmän muutoksen myötä autot edessäni juuttuivat ajamaan epätasaisesti 80-90km/h nopeutta, joten ohitin molemmat, kun kaistojakin oli käytössä kaksi samaan suuntaan. Näytin suuntamerkkiä, vaihdoin kaistaa ja lisäsin nopeutta, jota oli ohitustilanteessa mittarin mukaan vajaa 110 (omalla autolla todellinen nopeus 103-104) ja löin vakkarin päälle. Taaemman auton keulan kohdalle päästyäni paloi hällä ilmeisesti käpy syystä tai toisesta - torvikonsertista päätellen. Ei siinä, vein ohituksen loppuun normaalisti jättäen vielä todella reilusti väliä etummaiseen autoon. Molemmat peräkkäin ajavat kohteet jäivät taustapeiliin ja loittonivat hyvää vauhtia. Menee reilu kilometri, kun se taaempana kahdesta ohittamastani ohittaa edellään ajaneen ja ajaa hyvällä ylinopeudella miltei puskuriini kiinni torvea soittaen ja valoja välkytellen. Hetken tuota kesti ja sitten laski nopeutensa taas alemmille nopeuksille, koska hävisi taas hiljalleen taustapeilistäkin. Huvinsa kullakin..
Ohitit, se on lähes pahinta mitä toiselle suomalaiselle voi tehdä.
 
Itsehän ajan bemarilla tyytyväisenä. Edellisen kaltaiset yleistäjät vaan paljastavat kokemattomuutensa. Liikenteessä töppäillään merkistä riippumatta. Tietyt merkit vaan herättävät enemmän intohimoja, tojotakuskin virheisiin ei kiinnitetä samalla tavalla huomiota vaan toleranssi on paljon suurempi. Herraviha ja "Hesa"-viha lienevät samaa sukua.

Kummasti vaan vanha karvalakkiperhefarkkukin kiihottaa joitain kuskeja, koska se on bmw. Jos sattuu liikennevaloihin etummaiseksi, tarkoittaa se usein naapurille kiihdytyskilpaa. Erinäinen joukko pikkukippoja erityisesti on alkanut haastamaan yksipuolisesti liikenteessä. Muutama uudempi skoda ja pari kertaa prius-kuski on halunnut näyttää, kuinka hybridi liikkuu :rolleyes:
Bemarin ratissa on siis monesti aitiopaikalla todistamassa suomalaisten matalaotsaisuutta.
 
Lähes aina pussitettu pussittaa itsensä. Ajelen vakkarilla vasenta kaistaa ja se pussitettu ehtisi eteen ihan hyvin kun painais hanaa mutta kun ei se vaan voi.

Sitten kiroillaan kun joku pussitti.

Sun tapaus on vähän eri toki.

Ruuhkaisella motarilla, siis sellasella missä kaikki roikkuu vasemmalla ja oikeella ei ole ketään (lahdenväylä), olen se "mulkku" joka vaihtaa oikeelle kaistalle ohituksen jälkeen, vaikka vasen kaista vetää hiljempaa kuin haluaisin hajaa. Pidän nopeuden, eli en siis lähde oikeelta ohittamaan. Monesti käy niin, että perässä tuleva ei vaihda kaistaa ja kuroo välimatkan minimiin tai tulee rinnalle. Kun seuraava ohitettava tulee ja änkeän taas vasemmalle hetkeksi niin takana lyödään jarruja tai jätetään metrin turvaväli.

Ohihan saa toki tulla, mutta jos ei, niin otan kyllä paikkani takasin. Sama voi jatkua kymmeniä kilometrejä, eikä takana olija millään opi ja lopulta änkeää eteen. Joku toinen voi olla eri mieltä siitä millä kaistalla moottoritiellä kuuluisi ajaa ihan tieliikennelaista alkaen, mutta jos oikeella on tilaa, niin miksei voi ajaa ohitusten välejä oikeella? Njoo, tuli vaan tuosta itsensä pussittamisesta mieleen.
 
Tänään rupesi vituttamaan bussikuskin puolesta kun idiootti maasturimersukuski ryhtyi kouluttamaan. Bussi tuli kyllä kolmion takaa, se myönnettäköön. Kävi kuitenkin niin että bussi tuli ylämäkeen, hidasti vauhtia kolmion kohdalla kääntyäkseen sitten vasemmalle. Risteys oli tyhjä joten bussi jatkoi eteenpäin. Liukkaus ilmeisesti yllätti bussikuskin sillä nopeus tippui edelleen keskellä risteystä renkaiden sutiessa liukkaalla. Mesekuski tuli risteykseen kaukaa tilanteeseen nähden aivan liian lujaa, valoshow keulalla oli melkoinen äänimerkin säestämänä. Bussi pyrki alta pois niin nopeasti kun liukkaalla pääsee. Mesen kopissä kädet heiluu kun idiootilla...

Vitun vittu kun jotkut ei vaan tajua että kanssakuskeille voi tulla yllättäviä ongelmia näin liukkailla keleillä.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Kun sataa hiukan lunta, niin parkkipaikkojen viivat menettää merkityksen (alueiden päähän ilmestyy tyhjästä neljällekin autolle paikat ajotielle). Kaksikaistaiset tiet muuttuu yksikaistaisiksi. Kiva kun ajat omalla kaistalla mutkaan, niin tulee autoja vastaan puoliksi viivan yli vaikka viiva näkyisin. Miksi ei voi hiljentää, että uskaltaa ajaa oikean puolen renkaat siinä lumella? Tänäänkin oli aurattu tiet, niin silti oiotaan surutta eikä väistetä. Näkeehän sen että suurin osa oikoo, koska urat sulaa asfaltilla. Ryhmittyminenkin on vielä vaikeampaa kuin kesäkelissä. Eivät voi hiljentää tarpeeksi vaan pyöreästi koko kaista tai osittain vasenta kaistaa käyttäen sinne oikealle risteyksestä. Paras tänään, kun oikealle on ryhmityskaista, niin auto ajoi pyöreästi siten, ettei ryhmittynyt ollenkaan sinne kääntymiskaistalle. Sen jälkeen 50-60km/h tunnissa 40 ja 30 alueella reipasta ylinopeutta. Ihmisillä pimenee kun illat pimenee.

Siinä ei montaa minuuttia mene, ennen kun on tuonne kaupunkiin on omat kaistaviivat aurattu lumisateen alettua. Tunti, niin syvät urat leikkaa apekseja puoliksi sisemmän kaista puolelta. Uskomaton ilmiö. Ei mulla muuten, mutta ikävää jos sattuu ajamaan sisemmällä kaistalla ja ulommalla joku kokemattomampi ajaa urissa.
 
Tänään rupesi vituttamaan bussikuskin puolesta kun idiootti maasturimersukuski ryhtyi kouluttamaan. Bussi tuli kyllä kolmion takaa, se myönnettäköön. Kävi kuitenkin niin että bussi tuli ylämäkeen, hidasti vauhtia kolmion kohdalla kääntyäkseen sitten vasemmalle. Risteys oli tyhjä joten bussi jatkoi eteenpäin. Liukkaus ilmeisesti yllätti bussikuskin sillä nopeus tippui edelleen keskellä risteystä renkaiden sutiessa liukkaalla. Mesekuski tuli risteykseen kaukaa tilanteeseen nähden aivan liian lujaa, valoshow keulalla oli melkoinen äänimerkin säestämänä. Bussi pyrki alta pois niin nopeasti kun liukkaalla pääsee. Mesen kopissä kädet heiluu kun idiootilla...

Vitun vittu kun jotkut ei vaan tajua että kanssakuskeille voi tulla yllättäviä ongelmia näin liukkailla keleillä.
Tuossa yksi täkäläisen liikenteen pahimman ongelman ilmenemä ja se ongelma on joustamattomuus. Monelle on tärkeintä mennä pykälien mukaan ja ei jousteta kuin korkeintaan mielenosoituksen kera, vaikka tilanne sitä vaatisi. Erittäin outoa, ikään kuin omia aivoja ei saisi käyttää ja liikennesilmä on sijoittunut pakaroiden väliin.
 
Tuossa yksi täkäläisen liikenteen pahimman ongelman ilmenemä ja se ongelma on joustamattomuus. Monelle on tärkeintä mennä pykälien mukaan ja ei jousteta kuin korkeintaan mielenosoituksen kera, vaikka tilanne sitä vaatisi. Erittäin outoa, ikään kuin omia aivoja ei saisi käyttää ja liikennesilmä on sijoittunut pakaroiden väliin.

Tämä niin totta, ei edes niinä päivinä kun lunta tulee lujasti (vuodessa ehkä 2-3 kpl) ole pelisilmää sen verran että lähtisi liikenteeseen rennosti ja joustavasti :mad:
Lähtisi matkaan vaikka 5 min. aikaisemmin niin ei tarvitsisi stressata.
 
Itsehän ajan bemarilla tyytyväisenä. Edellisen kaltaiset yleistäjät vaan paljastavat kokemattomuutensa. Liikenteessä töppäillään merkistä riippumatta. Tietyt merkit vaan herättävät enemmän intohimoja, tojotakuskin virheisiin ei kiinnitetä samalla tavalla huomiota vaan toleranssi on paljon suurempi. Herraviha ja "Hesa"-viha lienevät samaa sukua.

Kummasti vaan vanha karvalakkiperhefarkkukin kiihottaa joitain kuskeja, koska se on bmw. Jos sattuu liikennevaloihin etummaiseksi, tarkoittaa se usein naapurille kiihdytyskilpaa. Erinäinen joukko pikkukippoja erityisesti on alkanut haastamaan yksipuolisesti liikenteessä. Muutama uudempi skoda ja pari kertaa prius-kuski on halunnut näyttää, kuinka hybridi liikkuu :rolleyes:
Bemarin ratissa on siis monesti aitiopaikalla todistamassa suomalaisten matalaotsaisuutta.

Tämä.
Mua henk.koht vituttaa tuollainen yleistäminen muutenkin.

Kukaan ei siis ole kilpasille lähtenyt, tuskin ketään kiinnostaa vanha e39 tuolla liikenteessä.
 
Menee ehkä kategoriaan kanssa-"autoilijat" mutta paikallisen kylän kakarat on keksineet taas hyvän harrastuksen. Ajellaan näin iltaisin kylällä mopoautoilla jonossa ilman valoja... Hukkui kyllä komeasti semmoinen koirankoppi tuohon lumisateeseen kun oli vielä valkoinen väriltään.
 
Tänään taas tuli todistettua miten porukka ei osaa pitää turvavälejä vaikka nelostie melkein peilijäässä, yksi älysi sitten ottaa vähän etäisyyttä kun nopeusrajoituksen vaihtuessa 80->60 pienen napakan jarrutuksen suoritti. Sumuvalojen käyttö oli kyllä ihan kiitettävää, lunta tuhnutti niin että rekan mennessä ohi edellä olevan auton perävalot olisi muuten kadonneet ihan kokonaan.
 
Toyota kuskit.
Täälläpäin nuo tuppaa suurinosa ajelemaan alinopeutta niillä kipoillansa.
Kaikki muutkin alinopeutta ajavat tontut ottaa päähän.

Ihmiset jotka eivät osaa sujuvastin kääntyä, vaan himmaillaan pikku hiljaa vauhtia ja lopulta joten kuten saadaan se auto kääntymään.
Autoilijat jotka eivät osaa käyttää vilkkua ajoissa.

Onhan näitä.
Omistat kenties BMW merkkisen auton? :p

Joku amis tuli tuossa 50 alueella hirveää vauhtia ohi ja vilkutteli ohittaessaan. Vauhtia taisi itsellä olla 55-60km/h, mutta kai sekin vihasi Toyota kuskeja. Loppupelissä taisi olla vain kova tarve näyttää vieressä istuvalle tyttelille kuinka kova jätkä sitä oikeasti on :rolleyes:

Itsehän ajan bemarilla tyytyväisenä. Edellisen kaltaiset yleistäjät vaan paljastavat kokemattomuutensa. Liikenteessä töppäillään merkistä riippumatta. Tietyt merkit vaan herättävät enemmän intohimoja, tojotakuskin virheisiin ei kiinnitetä samalla tavalla huomiota vaan toleranssi on paljon suurempi. Herraviha ja "Hesa"-viha lienevät samaa sukua.

Kummasti vaan vanha karvalakkiperhefarkkukin kiihottaa joitain kuskeja, koska se on bmw. Jos sattuu liikennevaloihin etummaiseksi, tarkoittaa se usein naapurille kiihdytyskilpaa. Erinäinen joukko pikkukippoja erityisesti on alkanut haastamaan yksipuolisesti liikenteessä. Muutama uudempi skoda ja pari kertaa prius-kuski on halunnut näyttää, kuinka hybridi liikkuu :rolleyes:
Bemarin ratissa on siis monesti aitiopaikalla todistamassa suomalaisten matalaotsaisuutta.

Tämä.
Mua henk.koht vituttaa tuollainen yleistäminen muutenkin.

Kukaan ei siis ole kilpasille lähtenyt, tuskin ketään kiinnostaa vanha e39 tuolla liikenteessä.
Tämähän on vähän samanlaista yleistämistä, kun maahanmuuttajia kohtaan?

Kuten joku tuossa jo aiemmin sanoi, että mulkuilla on taipumusta hommata mulkun auto :)
 
Viimeksi muokattu:
Ne ketkä eivät osaa käyttää vilkkua.
Motarilla vasemmalle kaistalle runkkaamaan jäävät.
Ihan perseessä roikkujat varsinkin pimeellä. Ei sen takia että tulisi persiiseen äkki tilanteessa vaan ajovalojen heijastuminen sivupeileistä.
Erityismaininnan saa myöskin he jotka eivät osaa kiihdyttää motarin rampilla moottoritie nopeuteen vaan körötellään kahdekaakybää rampilla ja kun pääsee itse motarille alkaa vasta sitten kiihdyttämään motari nopeuksiin. Erityisesti tämä vituttaa ku on pakulla liikkeellä kun se ei yksinkertaisesti kiihdy niin hyvin.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Itsehän ajan bemarilla tyytyväisenä. Edellisen kaltaiset yleistäjät vaan paljastavat kokemattomuutensa. Liikenteessä töppäillään merkistä riippumatta. Tietyt merkit vaan herättävät enemmän intohimoja, tojotakuskin virheisiin ei kiinnitetä samalla tavalla huomiota vaan toleranssi on paljon suurempi. Herraviha ja "Hesa"-viha lienevät samaa sukua.

Kummasti vaan vanha karvalakkiperhefarkkukin kiihottaa joitain kuskeja, koska se on bmw. Jos sattuu liikennevaloihin etummaiseksi, tarkoittaa se usein naapurille kiihdytyskilpaa. Erinäinen joukko pikkukippoja erityisesti on alkanut haastamaan yksipuolisesti liikenteessä. Muutama uudempi skoda ja pari kertaa prius-kuski on halunnut näyttää, kuinka hybridi liikkuu :rolleyes:
Bemarin ratissa on siis monesti aitiopaikalla todistamassa suomalaisten matalaotsaisuutta.
Eihän se sitä tarkoita että jokanen bmwkuski on kusipää tai että auto tekisi kuskistaan mulkun, mutta kyllä prosentuaalisesti suurinosa liikenteessä vaaratilanteita aiheuttavista merkeistä on nämä kaksi saksalaista.

Mut on kesällä kiilattu muutaman kerran törkeillä ohituksilla, kaikissa oli kyseessä bmw (ja varmaan se 20v amis). Audit vaan kaahaa, ne ei kiilaa, ainakaan omalle kohdalle sattunut. Kerran törppöili joku civikki motarilla.

Mikäköhän siinä on kun ajan motarilla ja laitan vakkarin vaikka 122 niin vasemmalta ohimenijöistä 8/10 on audi/bmw, joskus mersut ja näiden jälkeen sitten muut purkit?

Jännä homma sekin kun kävin autokoulun aikanaan, siellä seinällä oli semmonen vitutuslista; listalla oli vilkuttomat kuskit jne. ja sitten koristeena kakun päällä bmw:t/audit ja niiden liikennekäytös :)

Eihän se sikäli ihme ole, että tehokkaat saksanautot tulee ohitte kun ne kulkee jne ja jotkut corollat sitten ei mutta mikä siinä on ettei voida ajaa sääntöjen mukaan tehoista huolimatta? Itellä ainakin onnistuu noiden 250hv hyödyntäminen ihan lain sallimissa rajoissa.
 
Näin se menee.

Ekaksi täytyy myöntää että ajan bemarilla ja että en harmikseni huomannut mitään eroa kanssa-autoilijoiden käytöksessä siinä vaiheessa kun bemariin vaihdoin. En vaikka yritin etsiä eroa ja siitä jotkut ihan tosissaan varoittelivat. Ei ainakaan täällä (Helsingissä) näy skodakuskeja jotka ottaa viivaa valoista.

Jos nyt lähdetään yleistämään, niin on tiettyjä bemareita (esim. sumuvalo-amisteltu vanhempi auto tai musta vironkilpi X6), jotka herkästi osoittavat hyvin ennalta-arvattavaa käytöstä. Lähestulkoon kaikki muut sitten ajaa ihan kuten kaikki muutkin tai sanoisin jopa että paremmin kuin keskiverto kuski.
 
Näin se menee.

Ekaksi täytyy myöntää että ajan bemarilla ja että en harmikseni huomannut mitään eroa kanssa-autoilijoiden käytöksessä siinä vaiheessa kun bemariin vaihdoin. En vaikka yritin etsiä eroa ja siitä jotkut ihan tosissaan varoittelivat. Ei ainakaan täällä (Helsingissä) näy skodakuskeja jotka ottaa viivaa valoista.

Jos nyt lähdetään yleistämään, niin on tiettyjä bemareita (esim. sumuvalo-amisteltu vanhempi auto tai musta vironkilpi X6), jotka herkästi osoittavat hyvin ennalta-arvattavaa käytöstä. Lähestulkoon kaikki muut sitten ajaa ihan kuten kaikki muutkin tai sanoisin jopa että paremmin kuin keskiverto kuski.
No itse ainakin kanssa-autoilijana pyrin käyttäytymään ihmisiksi, meni vieressä sitten bmw tai fiat. Itte huomannu että eniten tuntuu kaasujalka olevan raskaimmillaan noilla uusilla seiskasarjalaisilla. Nämä myös ovat harjoittaneet tuota kiilailua kun loppuukin autosta ne tehot yhtäkkiä, ei ole pohjaton se kaasupedaali bmw:ssäkään. :D

X6 kuskien kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, amisbemarista löytyy avautuminen tosta vähän ylempä, toisaalta tuo tapaus olikin ensimmäinen amisbmw pitkästä aikaa joka aiheutti päänvaivaa.

Itsellä on sellanen pieni epäilys että nuo ongelmaa aiheuttavat seiskasarjalaiset ovat n.80v papan ohjastamia, jolla ei ole mitään käsitystä enää liikenteen toiminnasta mutta kaasujalka on 20 vuotiaan tasolla. :)
 
Öh, itse kun olen nähnyt uusia seiskoja (G11) liikenteessä, niin suurin osa on ollut koeajoautoja ja käytännössä kaikki loput diplomaattikilvillä tai venäjän rekisterissä. Sellainen kyllä kulkee niin mukavasti ja vaivattomasti että helposti nopeusrajoitukset unohtuu...

Eikä tuo edellinen F01 korimalli ole yleinen sekään.. mutta toki niitä näkee ihan "yksityiskäytössä"
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ei mitään antipatioita sinänsä ole eri merkkeihin, mutta en ole koskaan vielä törmännyt Audin omistajaan joka ei olis edes hitusen mulkku. Tämä otos sisältää myös omia sukulaisia ja työkavereita.
 
Ne ketkä eivät osaa käyttää vilkkua.
Motarilla vasemmalle kaistalle runkkaamaan jäävät.
Ihan perseessä roikkujat varsinkin pimeellä. Ei sen takia että tulisi persiiseen äkki tilanteessa vaan ajovalojen heijastuminen sivupeileistä.
Erityismaininnan saa myöskin he jotka eivät osaa kiihdyttää motarin rampilla moottoritie nopeuteen vaan körötellään kahdekaakybää rampilla ja kun pääsee itse motarille alkaa vasta sitten kiihdyttämään motari nopeuksiin. Erityisesti tämä vituttaa ku on pakulla liikkeellä kun se ei yksinkertaisesti kiihdy niin hyvin.

Nämä. Kaikista näistä on saanut "nauttia" kun välillä joutuu ajamaan 800-1000 km:n reissuja. Lisäisin joukkoon vielä ne sankarit, jotka ajavat ohituskielto-osuudet huomattavaa alinopeutta, mutta löytävät vauhtinsa niillä pätkillä, joilla voi ohittaa. Etenkin jos yrittää ohittaa. Kun ei olisi varaa mennä rikesakkorajan yli, niin ottaa "hieman" pattiin kun se 20 km/h alinopeutta ajanut yht'äkkiä ajaakin jotain 30 km/h yli nopeusrajoituksen heti kun yrittää ohittaa. Etenkin nelostie ja Keski-Suomi tuntuu olevan näitten koti.

Erityismaininta sille virolaisissa rekkareissa olevalle katumaasturille, joka muutama päivä sitten ei malttanut odottaa vasemmalle kääntyvän takana vaan ohitti tämän vauhdilla ja tottakai vasemmalta. Itsekin olin saada etelänaapurin aiemmin tänä vuonna kylkeen, kun kaksikaistaisen tien vasemmalla kaistalla ajanut muikki vaihtoi kaistaa kaikesta päätellen täysin sokkona oikealle ja ehdin jarruttamalla välttää törmäyksen. Näin se ajokulttuuri kansainvälistyy täällä Espoossa.

Noista perseilijöistä on yksi hyväkin muisto. Pari vuotta sitten Kehä II:n iltapäiväruuhkassa molemmat kaistat olivat täysin tukossa. Takana oli ADHD-tapaus, joka oli muutaman kerran tulla melkein peräluukusta sisään ja sitten vuoronperään kurkki vasemmalta ja oikealta ohituspaikkaa myös pientareen kautta. Oli lievästi sanoen häröä ajamista. Sekoboltsin takana oli onneksi siviilipartio ja herran kiire loppui aika nopeasti...
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Öh, itse kun olen nähnyt uusia seiskoja (G11) liikenteessä, niin suurin osa on ollut koeajoautoja ja käytännössä kaikki loput diplomaattikilvillä tai venäjän rekisterissä. Sellainen kyllä kulkee niin mukavasti ja vaivattomasti että helposti nopeusrajoitukset unohtuu...

Eikä tuo edellinen F01 korimalli ole yleinen sekään.. mutta toki niitä näkee ihan "yksityiskäytössä"
Tarkotin siis ihan seiskasarjalaisia viimeisiltä kymmeneltä vuodelta, en vain vm2016 tms.

Omat kokemukset seiskasarjalaisista liittyy niihin muutamaan jotka on kiilailleet ja törppöilleet ilman vilkkua. Muut bemarit tuntuu keskittyvän ihan kaahailuun.

Tuo on muuten ihan totta että kun autossa alkaa olla enemmän tehoa niin alkaa rajotukset paukkua aika helposti. :D
 
Itsehän ajan bemarilla tyytyväisenä. Edellisen kaltaiset yleistäjät vaan paljastavat kokemattomuutensa. Liikenteessä töppäillään merkistä riippumatta. Tietyt merkit vaan herättävät enemmän intohimoja, tojotakuskin virheisiin ei kiinnitetä samalla tavalla huomiota vaan toleranssi on paljon suurempi. Herraviha ja "Hesa"-viha lienevät samaa sukua.

Kummasti vaan vanha karvalakkiperhefarkkukin kiihottaa joitain kuskeja, koska se on bmw. Jos sattuu liikennevaloihin etummaiseksi, tarkoittaa se usein naapurille kiihdytyskilpaa. Erinäinen joukko pikkukippoja erityisesti on alkanut haastamaan yksipuolisesti liikenteessä. Muutama uudempi skoda ja pari kertaa prius-kuski on halunnut näyttää, kuinka hybridi liikkuu :rolleyes:
Bemarin ratissa on siis monesti aitiopaikalla todistamassa suomalaisten matalaotsaisuutta.
Heh, itse olen huomannut, että aika usein valoista lähtiessä viereisen kaistan nuori sankari kuvittelee minun ryhtyneen kiihdytyskilpaan. En jää valoihin kuppaamaan, vaan kiihdytän tavoitenopeuteen reippaasti. Renkaat ulisten en kuitenkaan lähde. Siinä sitten huvittuneena seuraan, kun itse lähden normaalin ripeästi liikkeelle ja vieressä alkuihmettelun jälkeen poljetaan niin perkeleesti ohi, virnuillen minua katsoen, ja kadotaan horisonttiin (seuraavaan risteykseen). Jotkut teini-iän loppusuoraa painelevat oikeasti kai kuvittelevat, että taajamassa joku yli kolmekymppinen, ruuhkaa mielessään hiljaa manaileva ihmisraunio lähtee kiihdytyskisaan... Vieläpä farkku-Mazdalla :D
 
.....Lisäisin joukkoon vielä ne sankarit, jotka ajavat ohituskielto-osuudet huomattavaa alinopeutta, mutta löytävät vauhtinsa niillä pätkillä, joilla voi ohittaa. Etenkin jos yrittää ohittaa. Kun ei olisi varaa mennä rikesakkorajan yli, niin ottaa "hieman" pattiin kun se 20 km/h alinopeutta ajanut yht'äkkiä ajaakin jotain 30 km/h yli nopeusrajoituksen heti kun yrittää ohittaa. Etenkin nelostie ja Keski-Suomi tuntuu olevan näitten koti....
Mä oon aina vähän salaa tykännyt näistä. Suuren osan elämästäni olen ollut siinä tilanteessa, ettei tulot ole mahdottoman suuret, eikä ajokorttikaan välttämättömyys. Jos liikenne sallii(muita vaarantamatta, itselläni ja idiootilla ei ole väliä), lähden aina mukaan näiden idioottien leikkiin. Nämä sankarit harvoin liikkuvat ripeällä kalustolla, joten ohittamiseen ei loppuviimeiksi tarvita muuta kuin päättäväisyyttä ja hieman tyhmyyttä. Ikinä en ole jäänyt kakkoseksi. :D
 
Ylihiljaa ajavat, voi että kun on tuskasta ajaa sellasen takana (etenkin jos ei mahdollisuutta kiertää tai ohittaa millään tapaa tätä hidastelijaa) Ymmärrän syyt mutta ei silti vähennä "ärsytystä".
 
Jännä homma sekin kun kävin autokoulun aikanaan, siellä seinällä oli semmonen vitutuslista; listalla oli vilkuttomat kuskit jne. ja sitten koristeena kakun päällä bmw:t/audit ja niiden liikennekäytös :)

Aika outoa asennekasvatusta autokoululta, teinien mieli on helposti johdalteltavissa mistä sinäkin olet hyvä esimerkki. :)
 
Tässä syksyn mittaan ottanut usein päähän pitkien käyttäminen. Todella monet unohtaa sammuttaa pitkät vaikka itse sammuttaisi oikealla etäisyydellä. Toki kun vilkauttaa uudestaan pitkiä ne sammuvat.

Toinen pitkien käytön kanssa on erikoista, että ne pitää laittaa liian aikaisin päälle, 10-20m ennen autojen kohtaamista.
 
Aika outoa asennekasvatusta autokoululta, teinien mieli on helposti johdalteltavissa mistä sinäkin olet hyvä esimerkki. :)
Perustan omat väitteet ihan käytännön kokemuksiin, pitää kai itse ostaa bmw sitten ja alkaa ajamaan sillä niin ei tarvitse turhaan miettiä käytöstä. :)

Tosin kerran olen tuollaista uudempaa bemaria koeajanut ja ei ikinä uudestaan kiitos, kamalin ajotuntuma mitä olen kokenut.

Ja se ei ole mikään autokoulun asennekasvatus vialla, vaan se lista oli kai oppilaiden kokoama lista tilanteista mitä olivat liikenteessä ennen nähneet, sielä oli ihan aiheellisiakin huomioitavia asioita.

Se on jännä homma miten tääläkin tulee heti kommenttia iästä, vaikka sillä ei ole mitään tekemistä ajotaitojen kanssa. On toki niitä jotka ei osaa ajaa kun on vajaa vuosi takana ajokoulusta, mutta itte kelannut 15tkm sen jälkeen, joka alkaa olemaan jo keskivertoa suurempi matka ~puolelle vuodelle?. Ja tästä 80% taajamassa.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Juu, liity joukkoon, niin ei tarvitse ottaa turhaan paineita siitä omasta toiminnasta. Vaimokin on samaa mieltä, että bemarilla on rento ajaa, kun vaikka kuinka töppää, niin toiset ajattelee mulkuksi ja että tahallaan kuitenkin. Ei häpeä estä dynaamista ajoa.
 
Juu, liity joukkoon, niin ei tarvitse ottaa turhaan paineita siitä omasta toiminnasta. Vaimokin on samaa mieltä, että bemarilla on rento ajaa, kun vaikka kuinka töppää, niin toiset ajattelee mulkuksi ja että tahallaan kuitenkin. Ei häpeä estä dynaamista ajoa.

"Dynaaminen ajo" lienee ennakoivan ajotavan käänteisilmiö?
 
Edit: Tämä on kieltämättä aika herkullinen aihe ja aiheuttaa näköjään jonkin asteista kiehumista muutamassa henkilössä.

Eli minut naulitaan mulkuksi, koska vastasin topicin aiheeseen.
Niin ja tosiaan ajan beeänweellä.

=Olen siis mulkku joka ohittelee alinopeutta ajavia toyota-merkkisiä henkilöautoja.
Sellainen leima komeilee nyt otsassani.
 
Viimeksi muokattu:
Omistat kenties BMW merkkisen auton? :p

Joku amis tuli tuossa 50 alueella hirveää vauhtia ohi ja vilkutteli ohittaessaan. Vauhtia taisi itsellä olla 55-60km/h, mutta kai sekin vihasi Toyota kuskeja. Loppupelissä taisi olla vain kova tarve näyttää vieressä istuvalle tyttelille kuinka kova jätkä sitä oikeasti on :rolleyes:




Tämähän on vähän samanlaista yleistämistä, kun maahanmuuttajia kohtaan?

Kuten joku tuossa jo aiemmin sanoi, että mulkuilla on taipumusta hommata mulkun auto :)

Hienosti taas todistit, kuinka idiootti on idiootti kulkuvälineestä riippumatta :kahvi:
Tojotalla ajavilla näyttää olevan usein sellainen luulo, että autonsa tekee heistä fiksumpia ja sitä pitää todistella mulkkuja mittaamalla, heh...
 
Eihän se sitä tarkoita että jokanen bmwkuski on kusipää tai että auto tekisi kuskistaan mulkun, mutta kyllä prosentuaalisesti suurinosa liikenteessä vaaratilanteita aiheuttavista merkeistä on nämä kaksi saksalaista.

Mut on kesällä kiilattu muutaman kerran törkeillä ohituksilla, kaikissa oli kyseessä bmw (ja varmaan se 20v amis). Audit vaan kaahaa, ne ei kiilaa, ainakaan omalle kohdalle sattunut. Kerran törppöili joku civikki motarilla.

Mikäköhän siinä on kun ajan motarilla ja laitan vakkarin vaikka 122 niin vasemmalta ohimenijöistä 8/10 on audi/bmw, joskus mersut ja näiden jälkeen sitten muut purkit?

Jännä homma sekin kun kävin autokoulun aikanaan, siellä seinällä oli semmonen vitutuslista; listalla oli vilkuttomat kuskit jne. ja sitten koristeena kakun päällä bmw:t/audit ja niiden liikennekäytös :)

Eihän se sikäli ihme ole, että tehokkaat saksanautot tulee ohitte kun ne kulkee jne ja jotkut corollat sitten ei mutta mikä siinä on ettei voida ajaa sääntöjen mukaan tehoista huolimatta? Itellä ainakin onnistuu noiden 250hv hyödyntäminen ihan lain sallimissa rajoissa.

Niin varmaan joo, eikä asennevamma vaikuta yhtään "tilastoosi". Ajan kelin salliessa yleensä rikesakkorajan alapuolella ja kyllä vasemmalta menee ohi kaikkia automerkkejä. Ylipäätään sen ei pitäisi ketään haitata yhtään, jos joku menee moottoritiellä ohi.
 
Jos kovaa ajavat ja ohittajat ottaa hermoon, niin epäilen kyllä vahvasti että tämä "kaahareiksi" autoilijoita nimittelevä ajaa itse huonosti. Vaikkei alinopeutta, niin joustamattomasti ja ihan liian lähellä edellä ajavaa. Sekä liittyy moottoriteillä sitä omaa vauhtia siihen vasemmalle, vaikka takaa tulee muut kovempaa. Ei myöskään ennakoi ja katso sinne 500m päähän eikä peileihin aktiivisesti, josko pitäisi hieman kiihdyttää, jotta pääsisi vielä hitaammasta ohi muita häiritsemättä tai sitten hiljentämällä, jotta vasemmalla jo oleva voi ohittaa sen kummemmin häiriintymättä tästä nutaajasta.
 
Niin varmaan joo, eikä asennevamma vaikuta yhtään "tilastoosi". Ajan kelin salliessa yleensä rikesakkorajan alapuolella ja kyllä vasemmalta menee ohi kaikkia automerkkejä. Ylipäätään sen ei pitäisi ketään haitata yhtään, jos joku menee moottoritiellä ohi.
Ei mua ohittajat haittaa mutta kaaharit vituttaa kun ne ilmaantuu tyhjästä taustapeiliin ja sitten mennäänkin jo sata metriä edellä.

Mulla ei oo mitään asennevammaa, ainoat ketkä tuuppaa maantiellä väkisin ohi ovat nuo kaksi merkkiä. Kerran törppösi joku civikki juhanusruuhkassa motarilla. Kaikki muut tapaukset on ollut saksalaismerkkejä (Audi/BMW). Ei kiinnosta pätkääkään onko tilasto pätevä vai ei mutta on siinä joku roti oltava jos luokkaa 8/10 kusipäistä ajaa noilla kahdella merkillä. Tämä on oma kokemukseni ja se alkaa vituttaa liikenteessä, siksi postasin aiheesta tänne ketjuun.

En ole edelleenkään sanonut että kaikilla BMW/Audikuskeilla viiraa kallosta, tunnen itsekin pari eikä mitään sanomista ajamisessa. Mutta en ala sitä kieltämään että varoituskellot alkaa kilkkumaan kun näkee jomman kumman merkin liikenteessä.

Omituinen homma täälä kirjotellessa kun aletaan aina syyttämään yleistämisestä ja otetaan kaikki yleisesti todetut asiat henkilökohtaisesti, esim. Joku toteaa, että "bmw-kuskit ovat mulkkuja", ja toinen joka ajaa bmw:llä vastaa, että "Ai jaaha, haista vittu". Molemmilla voisi tässä vaiheessa löytyä ajatustoimintaa sen verran, että tajutaan, että ei 100% bemarikuskeista ole mulkkuja, vaan nämä ovat omia kokemuksia. Se on sitten eri asia kuinka moni bmwkuski on mulkku tai ei, oma näkemys on, että bmwkuskeissa näitä mulkkuja piisaa enemmän kuin muissa merkeissä. (Tämä on siis oma kokemukseni, oma syy jos tulistuu minun näkökulmistani)
 
Jos kovaa ajavat ja ohittajat ottaa hermoon, niin epäilen kyllä vahvasti että tämä "kaahareiksi" autoilijoita nimittelevä ajaa itse huonosti. Vaikkei alinopeutta, niin joustamattomasti ja ihan liian lähellä edellä ajavaa.
No kaahaaminen on oma käsite jokaiselle, mutta jos tullaan 160km/h jäisellä maantiellä ylämäkeen ohi niin on siinä jotakin vialla jo ainakin mun mielestä.
 
Useimmiten nuo kokemukset jotka koskee tiettyä automerkkiä ylikorostuu ennakkoasenteen takia eivätkä ihan vastaa todellisuutta. Vielä vähemmän kun asian kertoo eteenpäin hieman korostaen pointtiaan lisää.

Tavallaan sama efekti kun jos vaikka hankit jonkun tietyn automallin, niin äkkiä tuntuu että samaa mallia tulee jatkuvasti vastaan jokapuolella, vaikka aiemmin niitä ei tuntunut olevan missään. Jos kysyy fiat punto kuskilta, kuinka usein vastaan tulee toinen fiat punto, niin vastaus heittää todella paljon verrattuna tilanteeseen jossa asiaa kysytään nissan micran kuskilta. Tietyt asiat huomataan paljon herkemmin kuin toiset ja ennakkoasenne pistää jotkut kokoajan hakemaan niitä perseileviä bemarikuskeja, tai qashqaikuskeja, tai avensiskuskeja jne, joita sitten tuntuu löytyvän joka kulman takaa.

Suosittelen tekemään vaikka tilaston aiheesta niin huomaa itsekkin oliko kokemukset mutuilua vai todellisia.

Omastakin mielestä toki mulkut kuskit herkästi ostavat sen bemarin, kun micralla ajaessa muut varmaan luulisivat huonoksi kuskiksi ja jotenkin pitää vähentää niitä itsetunto-ongelmia.
 
Useimmiten nuo kokemukset jotka koskee tiettyä automerkkiä ylikorostuu ennakkoasenteen takia eivätkä ihan vastaa todellisuutta. Vielä vähemmän kun asian kertoo eteenpäin hieman korostaen pointtiaan lisää.

Tavallaan sama efekti kun jos vaikka hankit jonkun tietyn automallin, niin äkkiä tuntuu että samaa mallia tulee jatkuvasti vastaan jokapuolella, vaikka aiemmin niitä ei tuntunut olevan missään. Jos kysyy fiat punto kuskilta, kuinka usein vastaan tulee toinen fiat punto, niin vastaus heittää todella paljon verrattuna tilanteeseen jossa asiaa kysytään nissan micran kuskilta. Tietyt asiat huomataan paljon herkemmin kuin toiset ja ennakkoasenne pistää jotkut kokoajan hakemaan niitä perseileviä bemarikuskeja, tai qashqaikuskeja, tai avensiskuskeja jne, joita sitten tuntuu löytyvän joka kulman takaa.

Suosittelen tekemään vaikka tilaston aiheesta niin huomaa itsekkin oliko kokemukset mutuilua vai todellisia.

Omastakin mielestä toki mulkut kuskit herkästi ostavat sen bemarin, kun micralla ajaessa muut varmaan luulisivat huonoksi kuskiksi ja jotenkin pitää vähentää niitä itsetunto-ongelmia.
Näinhän se on että nämä ovat omia kokemuksia, mutta kuka jaksaa alkaa tilastoimaan bmwkuskien kusipäisyysastetta? :)
 
Perustan omat väitteet ihan käytännön kokemuksiin, pitää kai itse ostaa bmw sitten ja alkaa ajamaan sillä niin ei tarvitse turhaan miettiä käytöstä. :)

Tosin kerran olen tuollaista uudempaa bemaria koeajanut ja ei ikinä uudestaan kiitos, kamalin ajotuntuma mitä olen kokenut.

Ja se ei ole mikään autokoulun asennekasvatus vialla, vaan se lista oli kai oppilaiden kokoama lista tilanteista mitä olivat liikenteessä ennen nähneet, sielä oli ihan aiheellisiakin huomioitavia asioita.

Se on jännä homma miten tääläkin tulee heti kommenttia iästä, vaikka sillä ei ole mitään tekemistä ajotaitojen kanssa. On toki niitä jotka ei osaa ajaa kun on vajaa vuosi takana ajokoulusta, mutta itte kelannut 15tkm sen jälkeen, joka alkaa olemaan jo keskivertoa suurempi matka ~puolelle vuodelle?. Ja tästä 80% taajamassa.
Boldasin olennaisimmat. :D
 
Bemarin ostavat usein ihmiset, jotka nauttivat ajamisesta. Oma kokemukseni vähemmän yllättäen onkin, että BMW-kuljettajat osaavat keskimääräistä useammin ajaa autolla. Jos yleistämisen tielle lähdetään, japanilainen tai vaikkapa ranskalainen auto kertoo, ettei kuljettajaa ajaminen paljon kiinnosta, ja se näkyy sitten ajotaidossakin. Japanilaisen kuski ei osaa kiihdyttää tavoitenopeuteen, ajaa alinopeutta ja töppäilee jatkuvasti. Ranskalaisen kuski ajaa ylinopeutta, kunhan auto jossain vaiheessa ylinopeuslukemiin kiihtyy, ja töppäilee minkä ehtii.

T. nimim. en omista bemaria
 
Ylläoleva täyttä totta. Tosin autoilijoiden sekaan merkistä riippumatta mahtuu kuskeja, jotka ajaa ylinopeutta mutta epävarmasti. Tämä näkyy esimerkiksi taajamissa ja pienillä nopeuksilla. Se ei ole kuitenkaan kaahaamista jos ajaa 60@40 tai 50@30, mutta auta armias jos 120@100 moottoritiellä.
 
Hienosti taas todistit, kuinka idiootti on idiootti kulkuvälineestä riippumatta :kahvi:
Tojotalla ajavilla näyttää olevan usein sellainen luulo, että autonsa tekee heistä fiksumpia ja sitä pitää todistella mulkkuja mittaamalla, heh...
Nyt kyllä osuit naulan kantaan :kippis:

Jos et tajunnut, niin tarkoitin tuolla maahanmuuttajayleistyksellä sitä, että valitettavasti muutama mätä omena pilaa koko sadon. Tähän voisi lisätä vielä klassisen #ihonalla
 
Viimeksi muokattu:
Nämä tyypit jotka tulee liikenneympyrään vauhdilla väistämisvelvollisina ja katse tiukasti eteenpäin, koska tietävät rikkovansa liikennesääntöjä ja pakolla jyräävät läpi kenestäkään välittämättä. Kristus. Tekee mieli joka kerta lähteä perään töötti pohjassa.

Eiks sama koske kaikkiin jotka tulee liikenneympyrään vauhdilla? Pitäähän sitä vauhtia silti hidastaa vaikka ei olisi väistämisvelvollinen?
 
En omista BMW:tä enkä Audia, mutta en kyllä myöskään jää possujuniin nylkyttämään maantiellä vaan painelen ohi. Olen varmasti se kaahaava mulkku.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 269
Viestejä
4 507 228
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom