Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tai sitten rampista ylös ja uusi yritys?
Sehän se olisi ollut ainoa vaihtoehto nykyisen lisäksi. Ehkä (todennäköisesti) turvallisempi, muttei tullut edes mieleen kiusaajan perässä.

Tuohon sutimiseen maininta, että itsellä tehdasspeksit 420 hv/550 Nm ja neliveto, harvoin sutii.
 
Viimeksi muokattu:
Tuusulantieltä Kehä III länteen päin on vekkuli kohta, yksisuuntainen poistumisramppi muuttuu kaksisuuntaiseksi, ja suositusnopeudeksi kerrotaan 60, rajoituksen ollessa edelleen 100:

CW9x8i1.jpg


Moni säikähtää tota mutkamerkkiä ja köröttelee kesäkuivalla 40-50, yhdessä jonossa oikealla. No vasenta kaistaa pääsee satasta ohi aika monesta autosta... :smoke:
En tunne yhtään ko. paikkaa. Laitatko koordinaatteja. Mietin onko rampissa oikeasti satasen rajoitus.
 
Välttämättä kaikki eivät tästä kiehuisi mutta itse aina ja välittömästi; Kotio tullessa kääntyessä isommalta tieltä pienemmälle, omakotialueelle vievälle tielle. Edellä menee koirankoppi(Aygo mikälie) n. 20km/h vaikka alueella 40km/h rajoitus.
Tässä sitten köröttelen suhteellisen lähellä koirankopin perseessä, tiedän, se ärsyttää koiraa kopissaan. Hän väläyttelee jarruvaloja pari kertaa ja minä vuorostani pitkiä valoja. Sitten tulee risteys jä hän kääntyy sinne ja pysähtyy aivan risteykseen, minä kuitenkin pääsen ohi, toki pienen loiron kanssa, talvi ja takaveto nääs.
 
Tässä on ainoastaan fiksua miettiä, mikä on tuossa "Chekkit":in postissa/kuvassa vallitseva nopeusrajoitus. Ja itse sanon sen olevan 80 eikä 100.

Itse väitän sen olevan 100 kunnes ensimmäinen 80-rajoitus tulee vastaan kehä III:lla rampin päässä.
"Ramppien nopeusrajoitus" tuntuu oudolta jo siitäkin syystä että vastakkaista suuntaa ajettaessa, eli kehä III -> tuusulantie, rampin alussa on satasen rajoitus. Miten se toisella rampilla äkkiä muuttuisi ilman liikennemerkkiä?

gai22kl.jpg
 
Tuusulantieltä Kehä III länteen päin on vekkuli kohta, yksisuuntainen poistumisramppi muuttuu kaksisuuntaiseksi, ja suositusnopeudeksi kerrotaan 60, rajoituksen ollessa edelleen 100:

CW9x8i1.jpg


Moni säikähtää tota mutkamerkkiä ja köröttelee kesäkuivalla 40-50, yhdessä jonossa oikealla. No vasenta kaistaa pääsee satasta ohi aika monesta autosta... :smoke:

Se ei muutu kaksisuuntaiseksi, kaksikaistaiseksi...
 
En tunne yhtään ko. paikkaa. Laitatko koordinaatteja. Mietin onko rampissa oikeasti satasen rajoitus.
Tässä sama vielä google maps -linkkinä (kliks). Päätiellä rajoitus on 100km/h ja rampin ollessa eri tietä, sillä on voimassa yleisrajoitus 80km/h (suosituksen ollessa 60km/h). Eipä tuossa mitään ihmeellistä ole.

Chekkit voi toki vetää ramppia satasta edelleen, mutta siinä voi huonolla tuurilla olla kortti herkässä. :D
 
Ärsyttää suunnattomasti, kun ei käytetä vilkkuja. Vilkku oikeassa paikassa lisäisi liikenteen sujuvuutta (ja omaa oloa) huomattavasti.
 
Liikenneympyrät: Vilkun käyttämättä jättäminen ja eteen tunkeminen kolmion takaa

Liikennevalot: Kuinka vaikeata on pysähtyä ennen valo-opastinta/pysäytysviivaa, täällä päin on parikin tiukempaa mutkaa kohdissa joissa liikennevaloilla ja viivalla on merkitty oikea pysäytyspaikka, mutta siitä huolimatta jotkut taavetit vetää reilusti keulan risteykseen ja tukkii busseilta ja isommilta yhdistelmiltä kääntymismahdollisuuden.

Liikenteen sopimattomat: Oikeasti, jos ei auton operoiminen enää ole luontevaa ja on vaikeuksia hahmottaa yksinkertaisimpia asioita, on varmaan parempi palauttaa ajokortti suoraan poliisille. Ihan lähiaikoina nähnyt niin pelottavia tapauksia, milloin on ajeltu naama kiinni ratissa suoraan risteyksen yli kahden auton välistä (kolmion takaa tottaka) ja vain hymyilty mennessään, tai sitten ajolinjat vaatisivat 2x leveämmät kaistat kun se oma ei vaan riitä. Yleensä ehtoopuolelle ehtineitä mummuja.

Yleiset: Ajoneuvon nopeus on vaikea pitää tasaisena, ainakin jos nyt ihan kilometrilleen pitäisi ajaa jotain tiettyä vauhtia, mutta ei kai nyt sentään 60km/h alueella kenenkään täysillä operoivan vauhti voi heitellä 40-70km/h välillä yhtä soittoa... Pumppaavatko ihmiset sen vauhdin ja antavat hidastua sen jälkeen, vai mitä ihmettä?
Jotkut ihmiset menettävät risteyksestä eteen väkisin tunkemisen jälkeen kaiken kiireensä. Ensin painetaan kuolemaa halveksien kauheeta vauhtia kolmion takaa suoraan eteen ja sit siihen jäädään kihnuttamaan alinopeutta. Yleensä vielä siten, että takanani olisi ollut tyhjä tie, eli ihan vain eteen ehtimisen riemusta siihen oli pakko ängetä.

Jos ajan autosi ohi koska a) ajat reilua alinopeutta, b) et tahdo pysyä omalla kaistallasi suoralla tiellä, tai c) jostain muusta syystä jonka olen itselleni hyväksi ohittamissyyksi tulkinnut, on aivan turha sen jälkeen tulla siihen takapuskuriin kiukuttelemaan vilkuttelemalla pitkiä ja soittamalla torvea.
Olen aivan varmasti ohittanut turvallisesti ja jättänyt eteesi tarpeeksi tilaa kaistalle palattuani, ettei varmasti sinun tarvitsisi muuttaa mitään matkan jatkumisen kannalta. Tästä huolimatta toisinaan nämä vauhdin pumppaajat tai kaistalla pysymättömät löytää sen vaaditun aivotoiminnan 50cm takapuskurista roikkumiseen valoja välkyttäen. Olisiko kannattanut keskittyä alunperin liikenteeseen samalla tarmolla.

Itselläni menee pata jumiin aika helposti liikenteessä, muttei ainakaan kukaan ole viellä vaaralliseksi kuskiksi haukkunut. Välillä vaan itsekkin huomaa että parempi hengittää rauhallisesti, laittaa cruisesta 10km/h pois ja jättää väliä näihin sankareihin.

Edit: Oikoluku
 
Tuli ajettua taas pätkä moottoritietä ja kyllä liikennekulttuuri siellä pistää ketuttamaan. Lähinnä se että ohittamisen jälkeen pitää palata siihen 10m päähän eteeni, vaikka vapaata tietä olisi kilometrikaupalla.

Tämä tässä näin, voi hemmetti että pistää vihaksi :sangry:

Pahimmillaan näkee kuinka joku pikkuauto ohittaa toista sillä 1kmh nopeuserolla ja sitten viimein kurvaa kolmen metrin päähän etupuskurista.
 
  • Tykkää
Reactions: dlr
Tämä.

Kesälläkin ajeli kevyehköllä (kyllä, kevyellä jenkillä) Chevy Corsicalla 140hp @ 260nm + tomaatti menemään, ei ollu mitään ongelmia tehojen suhteen ja tolla olisi kyykyttänyt aika montaa autoa. Parhaiten tuntui nimenomaan pelaavan maantieohituksissa kun paukautti lämän tiskiin niin ei kauaa ohitus kestänyt.

Ei tartte olla kun astran armottomat 105hp ja 150Nm niin tuntuu jo moni tulevan motarin rampilla perä vastaan, kesällä voi vauhtia kerätä mutkassa ym missä monet ei uskalla kaasua pistää.

Ei ihme myös että miksi tuolla etelän moottoriteillä on niin hemmetisti kolareita jos porukka ajaa talvella samallailla kun kesällä. Turvavälit oli luokkaa sopivat 60kmh vauhtiin 120kmh vauhdissa niin välillä alkoi jo vituttamaan kun porukka hiillosti peräkontissa vaikka itsekään ei lujempaa voinut jonon takia ajaa.
 
Itse väitän sen olevan 100 kunnes ensimmäinen 80-rajoitus tulee vastaan kehä III:lla rampin päässä.
"Ramppien nopeusrajoitus" tuntuu oudolta jo siitäkin syystä että vastakkaista suuntaa ajettaessa, eli kehä III -> tuusulantie, rampin alussa on satasen rajoitus. Miten se toisella rampilla äkkiä muuttuisi ilman liikennemerkkiä?

gai22kl.jpg

Pyöreä nopeusrajoitusmerkki on tiekohtainen. Kun tieltä, jolla tuo pyöreä merkki oli lähdetään pois, rajoitus tippuu taajaman ulkopuolella 80km/h lukemaan ja taajamassa -> 50km/h.

https://goo.gl/maps/kiPXTsJntLR2
Liittymäkaistan erotessa päätiestä rajoitus muuttuu sen sinivalkoisen merkin kohdalla.


Merkki 361. Nopeusrajoitus

Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361―363, 572, 573 tai 575 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571, jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta. (23.6.2010/625)

Tiellä, jolla nopeusrajoitus on enintään 30 km/h, voi olla töyssyjä, korotettuja suojateitä tai muita vastaavia rakenteita, joista ei liikennemerkillä erikseen varoiteta tai muita nopeutta alentavia rakenteita, joita ei liikenteen ohjauslaitteella tai muulla vastaavalla tavalla erikseen osoiteta. (23.6.2010/625)

Merkillä 361 ja lisäkilvellä "Yleisrajoitus" voidaan tarpeen mukaan ilmoittaa siirtymisestä nopeusrajoituksen alaiselta tieltä tai alueelta yleisen nopeusrajoituksen piiriin kuuluvalle alueelle. Merkillä 361 ja lisäkilvellä "Alue" voidaan tarpeen mukaan ilmoittaa siirtymisestä nopeusrajoitusalueen sisällä olevalta merkillä 361 osoitetun nopeusrajoituksen alaiselta tieltä takaisin nopeusrajoitusalueelle. (23.6.2010/625)
 
Viimeksi muokattu:
Ei tartte olla kun astran armottomat 105hp ja 150Nm niin tuntuu jo moni tulevan motarin rampilla perä vastaan, kesällä voi vauhtia kerätä mutkassa ym missä monet ei uskalla kaasua pistää.

Ei ihme myös että miksi tuolla etelän moottoriteillä on niin hemmetisti kolareita jos porukka ajaa talvella samallailla kun kesällä. Turvavälit oli luokkaa sopivat 60kmh vauhtiin 120kmh vauhdissa niin välillä alkoi jo vituttamaan kun porukka hiillosti peräkontissa vaikka itsekään ei lujempaa voinut jonon takia ajaa.
Astra ei vaan taida mennä enää kovin näppärästi ohi siitä autosta joka kulkee 90km/h.

Näin ainakin Avensiksen kanssa (aikalailla sanat tehot mutta farkku toki)
 
Tuli ajettua taas pätkä moottoritietä ja kyllä liikennekulttuuri siellä pistää ketuttamaan. Lähinnä se että ohittamisen jälkeen pitää palata siihen 10m päähän eteeni, vaikka vapaata tietä olisi kilometrikaupalla.
Se on kyllä sellanen taitolaji tuo motarilla turvallinen ajo...

Eilenkin joku sininen transitti roikku perseessä kun olin itse ohituskaistalla ja ajoin vähintään 110km/h, kun vaihdan takasin omalle kaistalle jää transit yllättäen kuppaamaan siihen takakulman kohdalle niin, että en pääse takasin ohituskaistalle kun pitäs alkaa seuraavaa rekkaletkaa ohittamaan.
 
Astra ei vaan taida mennä enää kovin näppärästi ohi siitä autosta joka kulkee 90km/h.

Näin ainakin Avensiksen kanssa (aikalailla sanat tehot mutta farkku toki)

Tuntuu että kiihtyy siinäkin paremmin kun useampi moni muu, hirveästi porukkaa jotka ei uskalla käyttää kierroksia ja painaa kaasua pohjaan. Ei tuo tykki ole, mutta kyllä tolla ohi pääsee, varsinkin kun lataa vauhtia ennen kaistan vaihtoa.
 
Tuli ajettua taas pätkä moottoritietä ja kyllä liikennekulttuuri siellä pistää ketuttamaan. Lähinnä se että ohittamisen jälkeen pitää palata siihen 10m päähän eteeni, vaikka vapaata tietä olisi kilometrikaupalla.
Osa tekee tuota kelistä riippumatta. Kaveri kertoi että valoshowta tulee kun tekee saman tempun takaisin :D
 
Joo, se on kumma miten esim. ne jotka roikkuvat takapuskurissa kiinni eivät ollenkaan siedä sitä, että joku muu roikkuu heidän takapuskurissaan kiinni. "Tee niin kuin minä sanon, älä niin kuin minä teen!"
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Joo nuo vasemmalla kaistalla hiillostavat, jotka ei sitten menekään ohi ovat aina hieman hämmentäviä. Itse ajelen yleensä vasemmalla kaistalla motarilla about sakkorajalla, mutta mikään ongelma minulle ei ole antaa nopeammalle tilaa kunhan oikealla on järkevä väli mihin ei tarvitse jarrulla mennä. Sitten kun vaihdat oikealle niin se puskurissa roikkuja vaihtaakin perässä tai jää roikkumaan vasemmalle samaa nopeutta... :confused:
 
Joo nuo vasemmalla kaistalla hiillostavat, jotka ei sitten menekään ohi ovat aina hieman hämmentäviä. Itse ajelen yleensä vasemmalla kaistalla motarilla about sakkorajalla, mutta mikään ongelma minulle ei ole antaa nopeammalle tilaa kunhan oikealla on järkevä väli mihin ei tarvitse jarrulla mennä. Sitten kun vaihdat oikealle niin se puskurissa roikkuja vaihtaakin perässä tai jää roikkumaan vasemmalle samaa nopeutta... :confused:

Jos tuossa on kyse siitä, että ajat vakiona vasemmalla kaistalla riippumatta siitä, onko oikeanpuoleisella kaistalla ketään, olisikohan ongelma siinä? Lakikin sanoo, että ajoneuvoa kuljetetaan oikeanpuoleisimmalla vapaalla kaistalla. Jos ihmiset noudattaisivat tuota eivätkä jäisi asumaan vasemmalla kaistalla sinne kerran päästyään, liikenne motarilla toimisi huomattavasti sujuvammin.
 
Jos tuossa on kyse siitä, että ajat vakiona vasemmalla kaistalla riippumatta siitä, onko oikeanpuoleisella kaistalla ketään, olisikohan ongelma siinä? Lakikin sanoo, että ajoneuvoa kuljetetaan oikeanpuoleisimmalla vapaalla kaistalla. Jos ihmiset noudattaisivat tuota eivätkä jäisi asumaan vasemmalla kaistalla sinne kerran päästyään, liikenne motarilla toimisi huomattavasti sujuvammin.

Ei ole siitä kyse. Ajan vasemmalla silloin kun oikealla on hitaampaa liikennettä, olisi ilmeisesti pitänyt se rautalangasta vääntää.

Toisaalta vaikka asuisin vasemmalla kaistalla, niin ei noiden puskurissa turhaan roikkujien touhussa silti mitään logiikkaa olisi kun ohi ei mennä sitten kuitenkaan.
 
On se niin kiva ajella pimeällä maantiellä ja 120km matkan joku roikkuu puskurissa kiinni. Ei ole varmaan tietoinen käsitteestä "turvaväli". Olisi niin upeeta keräille sen kamppeita omasta peräluukusta, jos pitäisi vaikka hirveä väistää.
 
On se niin kiva ajella pimeällä maantiellä ja 120km matkan joku roikkuu puskurissa kiinni. Ei ole varmaan tietoinen käsitteestä "turvaväli". Olisi niin upeeta keräille sen kamppeita omasta peräluukusta, jos pitäisi vaikka hirveä väistää.

Välillä olen ajatellut peilin asentamista takaluukkuun, niin häikäisisivät itseään samalla ;)
 
Välillä olen ajatellut peilin asentamista takaluukkuun, niin häikäisisivät itseään samalla ;)

Kauan aikaan taaksepäin, eräs suomen tunnetuimmista gangstoista (RIP), viritti Celicaan, Carlos Sainz.. - takaikkunaan kunnon paiskarit perässäroikkujia varten. Meinasin vielä lähtä kisaamaan herran kanssa kun en heti tunnistanut autoa, ohi meni niin että heilahti..:vihellys: Muuten idea hyvä, nykyisillä tehokkailla paiskareilla voi laittaa vähän valaistusta takanatuleville. Laitonta, ehkä. Vai onko ylimääräinen peruutusvalo sitten laiton, erillisellä kytkimellä, tiedä sitten.
 
  • Tykkää
Reactions: dlr
Ei kai työvalot ole kiellettyjä? Mäkin ajoin joskus kauan sitten pakua missä oli asennettu taakse pari kunnon ledituikkua työvaloina, oli oikein kätevät yhden perskärpäsen kanssa.

No on valkoisen valon taaksepäin näyttäminen kiellettyä auton liikkuessa eteenpäin liikenteessä. Lakipykälää en nyt jaksa tästä kaivaa eli sanotaan että mutuilen.

edit: jaksoin sittenkin:
Ja tämänhän mukaan vaikka 500kpl heiluvia punaisia heijastimia persiissä olisi ihan laillinen ratkaisu :D


TLL
38 §
Valojen virheellisen käytön kielto

Ajoneuvon valoja ei saa käyttää niin, että muiden ajoneuvojen kuljettajat voivat häikäistyä.

Ajoneuvossa ei saa käyttää laitteita, jotka näyttävät tai heijastavat eteenpäin punaista valoa eikä, jollei siitä erikseen toisin säädetä, laitteita jotka näyttävät tai heijastavat taaksepäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa. Poliisiautossa ja poliisin virkatehtävässä olevassa autossa sekä poliisin moottoripyörässä, jota käytetään hälytysajoneuvona, samoin kuin tullin ja rajavartiolaitoksen ajoneuvossa saa kuitenkin käyttää edellä ajavan ajoneuvon pysäyttämiseksi eteenpäin punaista vilkkuvaa valoa näyttävää laitetta samanaikaisesti vilkkuvan sinisen hälytysvalon kanssa. (4.6.2010/481)

Poliisin sakotusmanuaali: https://poliisi.fi/instancedata/pri...kasikirja_SUOMI_20062012.pdf?8bdfb75e4d2ad288
Sivulla 60. Kohta 151. 2-6 päiväsakkoa, normitilanteessa 4. Olettaisin että jos kyseisiä valoja käyttäisi tarkoituksellisesti toisen kuskin häikäisemiseen niin 6 päiväsakkoa tulisi.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: nnh
Edellisestä keskustelusta tuli mieleen, että vähän aikaa sitten oli mediassa keskustelua, kun joissakin takseissa on asennettuna erilliset lisävalot turvallisempaa peruuttamista varten ja perinteisen sääntö-suomen tapaan myös ne ovat laittomia.
 
Edellisestä keskustelusta tuli mieleen, että vähän aikaa sitten oli mediassa keskustelua, kun joissakin takseissa on asennettuna erilliset lisävalot turvallisempaa peruuttamista varten ja perinteisen sääntö-suomen tapaan myös ne ovat laittomia.
Täällä periferiassa noita on näkynyt myös muissa autoissa - takseissa toki useimmiten. Itsekin harkinnut pienten lisävalojen asentamista, kun ei auton omilla tuikuilla kohta enää näe peruutella pimeässä.

Peruutusvalot ovat autoissa muutoinkin sellaisia suunnittelun kukkasia, joista ainoa ilo on takaa tulevalle kanssa-autoilijalle (tai muulle tielläliikkujalle). Nykytekniikalla olisi helppo tarjota paremmin näkyvyyttä auton taakse ilman peruutuskameroitakin.
 
Millä tapaa ne peruutusvalot on muka laittomia? Raskaankaluston vehkeissähän on melkein jokaisessa vähintäänkin henkilöauton ajovalojen verran valotehoa taaksepäin, että näkee. Nykyään saa niin pieniä ja huomaamattomia ledivaloja joilla sais helposti triplattua peruutusvalojen tehot.

Jotkut ihmiset menettävät risteyksestä eteen väkisin tunkemisen jälkeen kaiken kiireensä. Ensin painetaan kuolemaa halveksien kauheeta vauhtia kolmion takaa suoraan eteen ja sit siihen jäädään kihnuttamaan alinopeutta. Yleensä vielä siten, että takanani olisi ollut tyhjä tie, eli ihan vain eteen ehtimisen riemusta siihen oli pakko ängetä.

Suurin osa näistä taitaa olla vielä näitä "menen tästä seuraavasta liittymästä pois niin en viitsi kiihdyttää kun kuluu kallista polttoainetta" ihmisiä. 80km/h alueella se on kivaa kun tullaan siihen eteen ajamaan 50-60km/h ja sitten kilometrin tai kahden päästä on saavutettu juuri ja juuri 80km/h, ellei sitten ole jo aikaisemmin kääntynyt pois.

Tähän samaan kastiin menee ne risteyksen jatkeena olevaa bussipysäkkiä kiihdytyskaistana käyttävät. Välillä ei tiedä onko se kamikaze oikeasti tulossa alle, vai jääkö se siihen pysäkille. Tälläsen takana on myös mielenkiintoista olla kääntymässä samaan suuntaan kun se menee odottelemaan sinne pysäkille ja itselle onkin jo vapaa väylä liittyä oikein tielle, niin meinaa nämä pysäkkisankarit tulla kylkeen.
 
Millä tapaa ne peruutusvalot on muka laittomia? Raskaankaluston vehkeissähän on melkein jokaisessa vähintäänkin henkilöauton ajovalojen verran valotehoa taaksepäin, että näkee. Nykyään saa niin pieniä ja huomaamattomia ledivaloja joilla sais helposti triplattua peruutusvalojen tehot.
En muista tarkemmin mikä se ongelma oli, mutta pitää googletella artikkeli jossakin vaiheessa. Voi olla, että se liittyi myös niiden valojen sijoitukseen, valotehoon, tai kytkentätapaan tms.

Edit.
http://www.valoasi.fi/downloads/AKE_valo-ohje.pdf
5.4 Peruutusvalaisin

Peruutusvalaisimella valaistaan ajoneuvon takana oleva ajorata peruutettaessa ja varoitetaan muita tienkäyttäjiä peruuttavastatai peruuttamaan alkavasta ajoneuvosta.

Peruutusvalaisin on pakollinen 1.1.1984 jälkeenkäyttöönotetuissa autoissa ja niitä tulee olla joko yksi tai kaksi kappaletta. Peruutusvalaisimen tulee sijaita auton takana vähintään 250 mm ja enintään 1200 mm korkeudella, leveyssuunnassa ei ole vaatimuksia. Peruutusvalaisimen tulee näkyä vaakatasosta 15° ylöspäin ja 5° alaspäin sekä 45°vasemmalle ja oikealle, jos on asennettu vain yksi peruutusvalaisin ja 45° ulospäin ja30° sisäänpäin, mikäli on asennettu kaksi valaisinta. Peruutusvalaisin saa palaa vain,kun sekä peruutusvaihde on kytketty että moottorin käynnistyslaite on toiminta-asennossa. Merkkivalo on vapaaehtoinen.
Taisi liittyä tuohon lihavoituun, eli olivat laittaneet niihin takseihin erillisestä kytkimestä käytettäviä lisävaloja taakse (jotta peruuttamisen lisäksi lastin purkaminen ja mm. vanhusten avustaminen olisi turvallisempaa pimeässä) ja sehän ei käy lain mukaan päinsä.
 
Viimeksi muokattu:
En muista tarkemmin mikä se ongelma oli, mutta pitää googletella artikkeli jossakin vaiheessa. Voi olla, että se liittyi myös niiden valojen sijoitukseen, valotehoon, tai kytkentätapaan tms.

Edit.
http://www.valoasi.fi/downloads/AKE_valo-ohje.pdf

Taisi liittyä tuohon lihavoituun, eli olivat laittaneet niihin takseihin erillisestä kytkimestä käytettäviä lisävaloja taakse (jotta peruuttamisen lisäksi lastin purkaminen ja mm. vanhusten avustaminen olisi turvallisempaa pimeässä) ja sehän ei käy lain mukaan päinsä.

Jännä sinänsä ettei sitä sitten lueta vaikka työvaloksi. Vai onko niissäkin sit taas omat sääntönsä missä nekin saa sijaita? No nää suomen valosäännökset on kyl moniltakin osin melko hanurista.
 
Tuo tarkoittanee pääosakseen sitä, että peruutusvalo ei saa palaa muutoin kuin peruuttaessa. Toisessa pykälässä, mutua, on, että peruutusvaloa ei saa kahdentaa. Eli ns. lisäperuutusvalot, mitkä asentaa on oltava erillisen käyttökytkimen perässä ja toiminta niin, että peruutusvaihde päälle (palaa peruutusvalot) ja nappulasta ns. takatyövalot päällensä.
 
Kanssa-autoilijoiden väliinpitämättömyys liikenteessä ärsyttää välillä todella paljon. Esimerkkinä suojateiden kunnioittaminen. Oheisessa videossa malliesimerkki tästä: http://www.kaleva.fi/videot/lahelta-piti-tilanne-raksilassa/5124/

Videolla kaksi ajokaistaa samaan suuntaan ja oikeanpuoleisella kaistalla autoilija pysäyttää päästääkseen kävelijän tien yli. Tässä tilanteessa laki (ja toki myös terveen järjen tulisi toimintaa ohjata) velvoittaa vasemmalla kaistalla ajavan pysähtymään. Näin ei tässä tilanteessa toimita ja ainoastaan toisen autoilijan valppauden sekä kävelijän viimehetken reaktioiden ansiosta tilanteessa ei satu mitään. Tilanne on kuitenkin todella vaarallinen ja tämmöisiä pitäisi pystyä kitkemään pois liikenteestä.
 
En muista tarkemmin mikä se ongelma oli, mutta pitää googletella artikkeli jossakin vaiheessa. Voi olla, että se liittyi myös niiden valojen sijoitukseen, valotehoon, tai kytkentätapaan tms.

Edit.
http://www.valoasi.fi/downloads/AKE_valo-ohje.pdf

Taisi liittyä tuohon lihavoituun, eli olivat laittaneet niihin takseihin erillisestä kytkimestä käytettäviä lisävaloja taakse (jotta peruuttamisen lisäksi lastin purkaminen ja mm. vanhusten avustaminen olisi turvallisempaa pimeässä) ja sehän ei käy lain mukaan päinsä.
Jumalauta muuten miten tarkasti tuotakin on säädelty.

Kyllä siinä on vähän perävalosuunnittelijalla hommaa että muistaa nuo kaikki ehdot kun miettii auton peräpään koostumusta. :)
 
Tällä hetkellä ärsyttää nämä "kouluttajat". Vaimon eteen oli kääntynyt Audi risteyksestä siten että oli joutunut jarruttamaan. Oli välkäyttänyt valoja joka sitten oli tätä sankaria ärsyttänyt sen verran että järjesti valoshown jarru- ja sumuvaloilla.

Ei riittänyt vielä sekään vaan oli vielä teeskennellyt ajavansa seuraavasta risteyksestä suoraan mutta kääntyi kuitenkin perään ja ajoi takapuskurissa kiinni. Seuraavan risteyksen kohdalla sitten jatkoi suoraan kun oma perhe oli sydän kurkussa että tuleeko pihaan asti perässä. Saatana kun eivät ottaneet rekkaria, olisin laittanut terveiset.
Nämä.

Olin tänään porukoiden kanssa liikenteessä. Painetaan sellasta 75km/h 80-alueella, letkassa.

Takana olevalla BMW-nistillä (peräpääpimiäinen vm.90 kansipahvivammanen jonnebmw jonka kuskilla äö lähentelee dementioitunutta mummua tai donald trumpia) menee ilmeisesti hermo kun letka ei kulje tarpeeksi. Kaveri rämpyttää valoja varmaan 20 kertaa, sitten tuuppaa väksin ohi kahdesta autosta meijän eteen. Sen jälkeen jarru pohjaan, 20km/h 60-alueella kunnes kääntyy ilman vilkkua. Jos olisin itse ollut ratissa ja porukat ei kyydissä, ei olisi muuten kaveri tullut eteen. :smoke:

Puolituntia tästä tulin huoltsikalta ja olin lähdössä ulospäin pihalta niin Autisti tulee vasemmalta, kiilaa huoltsikan sisäämenoväylän kautta ulos huoltsikalta mun eteen, en jaksanut tööttiä painaa kun olisi varmaan tullut käsirysy kun herra fuhrer ei päässyt ekana menemään ilman peltikolarivaaraa.

Niin ja kaikki ylläoleva tapahtui Turengissa, ei vittu mikä paikka tuo oikeasti on. Ihmiset ei osaa ajaa ja 50% paikkakunnan asukkaista on 18v jonneja joilla ei mitään yleistajua mistään, ei kävelystä eikä autoilusta.
 
Kyllä talvi saa ihmisissä sen kaikista pask*mman puolen esiin.. Eilen pääsi taas yks sankari loistamaan, 80km/h alue, kolmion takaa eteen ja samantien loppui kiire.. Sen verran liukas tie, että jarrua painaessa ei vauhti hidastunut, onneksi sen verran oli pitoa, että sai sentään ohjattua toiselle kaistalle ja sitä kautta ohi. Kuski kuulemma n.70v mamma, naama kiinni ratissa ja pelokas ilme. Mitä taustapeilistä näki, niin matka ilmeisesti jatkui 40km/h vauhdilla niin pitkään että katosi näkyvistä.

Tänään sitten katseltiin motarilla kun rekkakuski ajoi n. 3m edessä ajavan pikku pösön perseestä ja vähän matkaa siitä, hiillosti mersu metrin turvavälillä jotain toyotaparkaa. Näkyvyyttä lumisateen takia n.10m, eli ihan v*tun typerää.
 
Edit: bmwmulkku säilöö autoonsa samalla parkkiksella kun minä omaani.

Mihikäs piipaalaitokselle nää jantterit raportoidaan rekkarin kera?
 
Muutaman viime vuoden aikana on Oulussa hiljalleen levinnyt tapa, että ajetaan samalle ryhmityskaistalle kahta autoa rinnakkain, toinen osittain pientareen puolelle ja toinen osittain vasemmalle kääntyvien kaistan päälle. Tämän seurauksena vasemmalle kääntyvien kaistalle mahtuu juuri ja juuri perusperheautolla, mutta yhtään leveämpi kulkine ja sen takana tulevat ovatkin sitten motissa kuskien katsellessa että sielläpä se vihreä nuolivalo palaisi mutta eipä sinne idioottien takia pääse.
Ja tämänhän voi toki toteuttaa myös toisinpäin niissä tapauksissa, että vasemmalle kääntyjille ja suoraan ajajille on yhteinen kaista ja oikealle kääntyjille erillinen, eli vasemmalle kääntyjät hinkkaavat renkaita keskikorokkeeseen ja suoraan ajavat parkkeeraavat puoliksi oikealle kääntyvien kaistan päälle.
 
Mihikäs piipaalaitokselle nää jantterit raportoidaan rekkarin kera?
Ambulanssin saa tilattua yleisestä hätänunerosta ;).

No mutta ei vais. Kai tuosta tarvittaessa voi poliisille ilmoittaa ja helpoimmalla asia varmaan etenee käymällä itse asemalla asiaa selvittämässä. Minkä verran poliiseja sitten tuollainen toiminta liikuttaa onkin valitettavasti kokonaan toinen juttu..
 
Ambulanssin saa tilattua yleisestä hätänunerosta ;).

No mutta ei vais. Kai tuosta tarvittaessa voi poliisille ilmoittaa ja helpoimmalla asia varmaan etenee käymällä itse asemalla asiaa selvittämässä. Minkä verran poliiseja sitten tuollainen toiminta liikuttaa onkin valitettavasti kokonaan toinen juttu..
Joo, enpä tiedä jaksaaako tuosta sen enempää.

Jos tulee aukomaan päätään jostakin niin täytyy sitten keksiä jotakin. En kuitenkaan tunne tuota kaveria onneksi lainkaan.
 
Kun sataa hiukan lunta, niin parkkipaikkojen viivat menettää merkityksen (alueiden päähän ilmestyy tyhjästä neljällekin autolle paikat ajotielle). Kaksikaistaiset tiet muuttuu yksikaistaisiksi. Kiva kun ajat omalla kaistalla mutkaan, niin tulee autoja vastaan puoliksi viivan yli vaikka viiva näkyisin. Miksi ei voi hiljentää, että uskaltaa ajaa oikean puolen renkaat siinä lumella? Tänäänkin oli aurattu tiet, niin silti oiotaan surutta eikä väistetä. Näkeehän sen että suurin osa oikoo, koska urat sulaa asfaltilla. Ryhmittyminenkin on vielä vaikeampaa kuin kesäkelissä. Eivät voi hiljentää tarpeeksi vaan pyöreästi koko kaista tai osittain vasenta kaistaa käyttäen sinne oikealle risteyksestä. Paras tänään, kun oikealle on ryhmityskaista, niin auto ajoi pyöreästi siten, ettei ryhmittynyt ollenkaan sinne kääntymiskaistalle. Sen jälkeen 50-60km/h tunnissa 40 ja 30 alueella reipasta ylinopeutta. Ihmisillä pimenee kun illat pimenee.
 
Ilmeisesti eskimot lähteneet taas liikenteeseen kun on lumisateet alkanu. Tai ainakin näin oletan että eskimoita, kun noita nelipyöräisiä igluja näkee taas liikenteessä. Mikä siinä on niin vaikeaa harjata lumet muualtakin kuin laseilta pois? Kiva ajaa tälläisen takana lumipöllyssä ja kun sieltä lentää jää ja lumikokkareita. Monella on myös takavalot peitossa niin ei tahdo nähdä sitäkään vähää siitä edellä menevästä, päiväajovaloilla ajelevista puhumattakaan.
 
Ambulanssin saa tilattua yleisestä hätänunerosta ;).

No mutta ei vais. Kai tuosta tarvittaessa voi poliisille ilmoittaa ja helpoimmalla asia varmaan etenee käymällä itse asemalla asiaa selvittämässä. Minkä verran poliiseja sitten tuollainen toiminta liikuttaa onkin valitettavasti kokonaan toinen juttu..

Varmaan ihan hyvä ettei koppalakkeja kiinnosta, muuten olisi kaikenmaailman kotipoliisien koulutustapauksia laitos pullollaan.
En tarkoita että tässä olisi käynyt niin, mutta ihan yleisesti.
 
Varmaan ihan hyvä ettei koppalakkeja kiinnosta, muuten olisi kaikenmaailman kotipoliisien koulutustapauksia laitos pullollaan.
Toki juuri näin yleisellä tasolla. Valoshowt ja pienet jarruprotestit valitettavasti ovat osa täkäläistä liikennekulttuuria ja niihinkin on syytä varautua tien päällä.

Sitten on näitä uhkaavampia seuraamistilanteita tai ylipäätään pitempään kestäviä "koulutuksia", joista (tapauksesta riippuen) omasta mielestäni olisi syytä ilmoittaa virkavallalle.

Itsekin sain vasta torvi- ja valokoulutusta, enkä tiedä mikä kanssa-autoilijan mielestä meni suorituksessani pieleen: Ajoin Moottoriliikennetiellä kahden auton perässä nopeusrajoituksia noudattaen. Rajoitukset vaihtelivat 80 > 50 (tietyö) > 100. Viimeisimmän muutoksen myötä autot edessäni juuttuivat ajamaan epätasaisesti 80-90km/h nopeutta, joten ohitin molemmat, kun kaistojakin oli käytössä kaksi samaan suuntaan. Näytin suuntamerkkiä, vaihdoin kaistaa ja lisäsin nopeutta, jota oli ohitustilanteessa mittarin mukaan vajaa 110 (omalla autolla todellinen nopeus 103-104) ja löin vakkarin päälle. Taaemman auton keulan kohdalle päästyäni paloi hällä ilmeisesti käpy syystä tai toisesta - torvikonsertista päätellen. Ei siinä, vein ohituksen loppuun normaalisti jättäen vielä todella reilusti väliä etummaiseen autoon. Molemmat peräkkäin ajavat kohteet jäivät taustapeiliin ja loittonivat hyvää vauhtia. Menee reilu kilometri, kun se taaempana kahdesta ohittamastani ohittaa edellään ajaneen ja ajaa hyvällä ylinopeudella miltei puskuriini kiinni torvea soittaen ja valoja välkytellen. Hetken tuota kesti ja sitten laski nopeutensa taas alemmille nopeuksille, koska hävisi taas hiljalleen taustapeilistäkin. Huvinsa kullakin..
 
Kanssa-autoilijoissa ärsyttää se, että ollaan turhan välinpitämättömiä. Alkuviikosta kävi tapaus, jossa vasemmalla kaistalla ollut auto lähti kiilaamaan oikealla puolella olevaa autoa. Väistäliikkeiden seurauksena auto lähti hanskasta ja pyöri pitkin kaistoja päätyen tiekaiteeseen. Syypää päätti jatkaa onnellisena matkaansa kuten yleensä (enhän minä mitään väärää tehyt :confused:). Tapaus ei sattunut itselleni :kahvi:

e: Mikä näitä BMW / Audi kuskeja vaivaa? Aina, kun jotain törppöilyä liikenteessä näkee niin kyseessä on tämä aivoton ryhmä.
 
Viimeksi muokattu:
Toki juuri näin yleisellä tasolla. Valoshowt ja pienet jarruprotestit valitettavasti ovat osa täkäläistä liikennekulttuuria ja niihinkin on syytä varautua tien päällä.

Sitten on näitä uhkaavampia seuraamistilanteita tai ylipäätään pitempään kestäviä "koulutuksia", joista (tapauksesta riippuen) omasta mielestäni olisi syytä ilmoittaa virkavallalle.

Itsekin sain vasta torvi- ja valokoulutusta, enkä tiedä mikä kanssa-autoilijan mielestä meni suorituksessani pieleen: Ajoin Moottoriliikennetiellä kahden auton perässä nopeusrajoituksia noudattaen. Rajoitukset vaihtelivat 80 > 50 (tietyö) > 100. Viimeisimmän muutoksen myötä autot edessäni juuttuivat ajamaan epätasaisesti 80-90km/h nopeutta, joten ohitin molemmat, kun kaistojakin oli käytössä kaksi samaan suuntaan. Näytin suuntamerkkiä, vaihdoin kaistaa ja lisäsin nopeutta, jota oli ohitustilanteessa mittarin mukaan vajaa 110 (omalla autolla todellinen nopeus 103-104) ja löin vakkarin päälle. Taaemman auton keulan kohdalle päästyäni paloi hällä ilmeisesti käpy syystä tai toisesta - torvikonsertista päätellen. Ei siinä, vein ohituksen loppuun normaalisti jättäen vielä todella reilusti väliä etummaiseen autoon. Molemmat peräkkäin ajavat kohteet jäivät taustapeiliin ja loittonivat hyvää vauhtia. Menee reilu kilometri, kun se taaempana kahdesta ohittamastani ohittaa edellään ajaneen ja ajaa hyvällä ylinopeudella miltei puskuriini kiinni torvea soittaen ja valoja välkytellen. Hetken tuota kesti ja sitten laski nopeutensa taas alemmille nopeuksille, koska hävisi taas hiljalleen taustapeilistäkin. Huvinsa kullakin..
Vähän vastaava tapaus sattui itselleni muutama viikko sitten Oulu-Kuusamo -välillä. Olin kolmantena jonossa, joka kulki ihan hyvää vauhtia 80:n alueella. Rajoitus nousi sataseen, jonon vauhti ei. Odottelin eräällä suoralla, että edelläni ollut Audi olisi ohittanut ensimmäisen auton, kun tie oli täysin vapaa - ei elettäkään. Laitoin vilkun päälle ja ajoin molemmista ohi, 105km/h riitti kevyesti ohitukseen. Taustapeilistä näin, kun Audi ohitti perässä ja aloitti valoshown pitkiä rämpyttämällä. Sinne se kuitenkin jäi kauas taakse ajelemaan "ysikakkosta" (joillakin nopeus aina sama 92km/h rajoituksesta riippumatta) ja hävisi näkyvistä. Ei poroja, ei vastaantulevaa liikennettä, ei keltaista viivaa, kilometrien suora edessä. Ehkä alemman luokan Fordini otti Audimiestä kupoliin. Vähitellen auto kerrallaan sieltä ohi tultiin Audistakin, ja jono hajaantui.

Loppumatka olikin sitten kohtuullisen tyhjä tie ajella rauhassa vakkarilla rajoitusten mukaan. Huomattavasti levollisempaa, kuin jonossa kökkiminen ja nopeusvaihtelut saman nopeusrajoituksen sisällä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 646
Viestejä
4 479 950
Jäsenet
73 963
Uusin jäsen
jej2

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom