- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 2 242
490nm oli. Painoa vähän alle 1500kg.Kuinkas paljon vääntöä?
Nimittäin rotaset rampissa napin lautaan 340hp & 500nm niin ei paljoa taida kiihtyäkkään kun alkaa suttaamaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
490nm oli. Painoa vähän alle 1500kg.Kuinkas paljon vääntöä?
Nimittäin rotaset rampissa napin lautaan 340hp & 500nm niin ei paljoa taida kiihtyäkkään kun alkaa suttaamaan.
Sehän se olisi ollut ainoa vaihtoehto nykyisen lisäksi. Ehkä (todennäköisesti) turvallisempi, muttei tullut edes mieleen kiusaajan perässä.Tai sitten rampista ylös ja uusi yritys?
En tunne yhtään ko. paikkaa. Laitatko koordinaatteja. Mietin onko rampissa oikeasti satasen rajoitus.Tuusulantieltä Kehä III länteen päin on vekkuli kohta, yksisuuntainen poistumisramppi muuttuu kaksisuuntaiseksi, ja suositusnopeudeksi kerrotaan 60, rajoituksen ollessa edelleen 100:
Moni säikähtää tota mutkamerkkiä ja köröttelee kesäkuivalla 40-50, yhdessä jonossa oikealla. No vasenta kaistaa pääsee satasta ohi aika monesta autosta...
Eiköhän tuossa liittymässä ole nopeusrajoitus 80km/h. Tuusulanväylä jää vasemmalle ja tää on selvästi eri tie. Siinä mielessä en ihmettele 60-suositusrajoitusta.
No herra Google kertoo, mutta tässä esim. http://teilla.blogspot.fi/2013/11/rampin-nopeusrajoitus.htmlMikä tie toi ramppi sitten on?
Tässä on ainoastaan fiksua miettiä, mikä on tuossa "Chekkit":in postissa/kuvassa vallitseva nopeusrajoitus. Ja itse sanon sen olevan 80 eikä 100.En, sanoinko niin?
Tässä on ainoastaan fiksua miettiä, mikä on tuossa "Chekkit":in postissa/kuvassa vallitseva nopeusrajoitus. Ja itse sanon sen olevan 80 eikä 100.
Itse väitän sen olevan 100 kunnes ensimmäinen 80-rajoitus tulee vastaan kehä III:lla rampin päässä.
"Ramppien nopeusrajoitus" tuntuu oudolta jo siitäkin syystä että vastakkaista suuntaa ajettaessa, eli kehä III -> tuusulantie, rampin alussa on satasen rajoitus. Miten se toisella rampilla äkkiä muuttuisi ilman liikennemerkkiä?
Tuusulantieltä Kehä III länteen päin on vekkuli kohta, yksisuuntainen poistumisramppi muuttuu kaksisuuntaiseksi, ja suositusnopeudeksi kerrotaan 60, rajoituksen ollessa edelleen 100:
Moni säikähtää tota mutkamerkkiä ja köröttelee kesäkuivalla 40-50, yhdessä jonossa oikealla. No vasenta kaistaa pääsee satasta ohi aika monesta autosta...
Tässä sama vielä google maps -linkkinä (kliks). Päätiellä rajoitus on 100km/h ja rampin ollessa eri tietä, sillä on voimassa yleisrajoitus 80km/h (suosituksen ollessa 60km/h). Eipä tuossa mitään ihmeellistä ole.En tunne yhtään ko. paikkaa. Laitatko koordinaatteja. Mietin onko rampissa oikeasti satasen rajoitus.
Tuli ajettua taas pätkä moottoritietä ja kyllä liikennekulttuuri siellä pistää ketuttamaan. Lähinnä se että ohittamisen jälkeen pitää palata siihen 10m päähän eteeni, vaikka vapaata tietä olisi kilometrikaupalla.
Tämä.
Kesälläkin ajeli kevyehköllä (kyllä, kevyellä jenkillä) Chevy Corsicalla 140hp @ 260nm + tomaatti menemään, ei ollu mitään ongelmia tehojen suhteen ja tolla olisi kyykyttänyt aika montaa autoa. Parhaiten tuntui nimenomaan pelaavan maantieohituksissa kun paukautti lämän tiskiin niin ei kauaa ohitus kestänyt.
Itse väitän sen olevan 100 kunnes ensimmäinen 80-rajoitus tulee vastaan kehä III:lla rampin päässä.
"Ramppien nopeusrajoitus" tuntuu oudolta jo siitäkin syystä että vastakkaista suuntaa ajettaessa, eli kehä III -> tuusulantie, rampin alussa on satasen rajoitus. Miten se toisella rampilla äkkiä muuttuisi ilman liikennemerkkiä?
Astra ei vaan taida mennä enää kovin näppärästi ohi siitä autosta joka kulkee 90km/h.Ei tartte olla kun astran armottomat 105hp ja 150Nm niin tuntuu jo moni tulevan motarin rampilla perä vastaan, kesällä voi vauhtia kerätä mutkassa ym missä monet ei uskalla kaasua pistää.
Ei ihme myös että miksi tuolla etelän moottoriteillä on niin hemmetisti kolareita jos porukka ajaa talvella samallailla kun kesällä. Turvavälit oli luokkaa sopivat 60kmh vauhtiin 120kmh vauhdissa niin välillä alkoi jo vituttamaan kun porukka hiillosti peräkontissa vaikka itsekään ei lujempaa voinut jonon takia ajaa.
Se on kyllä sellanen taitolaji tuo motarilla turvallinen ajo...Tuli ajettua taas pätkä moottoritietä ja kyllä liikennekulttuuri siellä pistää ketuttamaan. Lähinnä se että ohittamisen jälkeen pitää palata siihen 10m päähän eteeni, vaikka vapaata tietä olisi kilometrikaupalla.
Astra ei vaan taida mennä enää kovin näppärästi ohi siitä autosta joka kulkee 90km/h.
Näin ainakin Avensiksen kanssa (aikalailla sanat tehot mutta farkku toki)
Osa tekee tuota kelistä riippumatta. Kaveri kertoi että valoshowta tulee kun tekee saman tempun takaisinTuli ajettua taas pätkä moottoritietä ja kyllä liikennekulttuuri siellä pistää ketuttamaan. Lähinnä se että ohittamisen jälkeen pitää palata siihen 10m päähän eteeni, vaikka vapaata tietä olisi kilometrikaupalla.
Joo nuo vasemmalla kaistalla hiillostavat, jotka ei sitten menekään ohi ovat aina hieman hämmentäviä. Itse ajelen yleensä vasemmalla kaistalla motarilla about sakkorajalla, mutta mikään ongelma minulle ei ole antaa nopeammalle tilaa kunhan oikealla on järkevä väli mihin ei tarvitse jarrulla mennä. Sitten kun vaihdat oikealle niin se puskurissa roikkuja vaihtaakin perässä tai jää roikkumaan vasemmalle samaa nopeutta...
Jos tuossa on kyse siitä, että ajat vakiona vasemmalla kaistalla riippumatta siitä, onko oikeanpuoleisella kaistalla ketään, olisikohan ongelma siinä? Lakikin sanoo, että ajoneuvoa kuljetetaan oikeanpuoleisimmalla vapaalla kaistalla. Jos ihmiset noudattaisivat tuota eivätkä jäisi asumaan vasemmalla kaistalla sinne kerran päästyään, liikenne motarilla toimisi huomattavasti sujuvammin.
On se niin kiva ajella pimeällä maantiellä ja 120km matkan joku roikkuu puskurissa kiinni. Ei ole varmaan tietoinen käsitteestä "turvaväli". Olisi niin upeeta keräille sen kamppeita omasta peräluukusta, jos pitäisi vaikka hirveä väistää.
Välillä olen ajatellut peilin asentamista takaluukkuun, niin häikäisisivät itseään samalla
Ei kai työvalot ole kiellettyjä? Mäkin ajoin joskus kauan sitten pakua missä oli asennettu taakse pari kunnon ledituikkua työvaloina, oli oikein kätevät yhden perskärpäsen kanssa.
Täällä periferiassa noita on näkynyt myös muissa autoissa - takseissa toki useimmiten. Itsekin harkinnut pienten lisävalojen asentamista, kun ei auton omilla tuikuilla kohta enää näe peruutella pimeässä.Edellisestä keskustelusta tuli mieleen, että vähän aikaa sitten oli mediassa keskustelua, kun joissakin takseissa on asennettuna erilliset lisävalot turvallisempaa peruuttamista varten ja perinteisen sääntö-suomen tapaan myös ne ovat laittomia.
Jotkut ihmiset menettävät risteyksestä eteen väkisin tunkemisen jälkeen kaiken kiireensä. Ensin painetaan kuolemaa halveksien kauheeta vauhtia kolmion takaa suoraan eteen ja sit siihen jäädään kihnuttamaan alinopeutta. Yleensä vielä siten, että takanani olisi ollut tyhjä tie, eli ihan vain eteen ehtimisen riemusta siihen oli pakko ängetä.
En muista tarkemmin mikä se ongelma oli, mutta pitää googletella artikkeli jossakin vaiheessa. Voi olla, että se liittyi myös niiden valojen sijoitukseen, valotehoon, tai kytkentätapaan tms.Millä tapaa ne peruutusvalot on muka laittomia? Raskaankaluston vehkeissähän on melkein jokaisessa vähintäänkin henkilöauton ajovalojen verran valotehoa taaksepäin, että näkee. Nykyään saa niin pieniä ja huomaamattomia ledivaloja joilla sais helposti triplattua peruutusvalojen tehot.
Taisi liittyä tuohon lihavoituun, eli olivat laittaneet niihin takseihin erillisestä kytkimestä käytettäviä lisävaloja taakse (jotta peruuttamisen lisäksi lastin purkaminen ja mm. vanhusten avustaminen olisi turvallisempaa pimeässä) ja sehän ei käy lain mukaan päinsä.5.4 Peruutusvalaisin
Peruutusvalaisimella valaistaan ajoneuvon takana oleva ajorata peruutettaessa ja varoitetaan muita tienkäyttäjiä peruuttavastatai peruuttamaan alkavasta ajoneuvosta.
Peruutusvalaisin on pakollinen 1.1.1984 jälkeenkäyttöönotetuissa autoissa ja niitä tulee olla joko yksi tai kaksi kappaletta. Peruutusvalaisimen tulee sijaita auton takana vähintään 250 mm ja enintään 1200 mm korkeudella, leveyssuunnassa ei ole vaatimuksia. Peruutusvalaisimen tulee näkyä vaakatasosta 15° ylöspäin ja 5° alaspäin sekä 45°vasemmalle ja oikealle, jos on asennettu vain yksi peruutusvalaisin ja 45° ulospäin ja30° sisäänpäin, mikäli on asennettu kaksi valaisinta. Peruutusvalaisin saa palaa vain,kun sekä peruutusvaihde on kytketty että moottorin käynnistyslaite on toiminta-asennossa. Merkkivalo on vapaaehtoinen.
En muista tarkemmin mikä se ongelma oli, mutta pitää googletella artikkeli jossakin vaiheessa. Voi olla, että se liittyi myös niiden valojen sijoitukseen, valotehoon, tai kytkentätapaan tms.
Edit.
http://www.valoasi.fi/downloads/AKE_valo-ohje.pdf
Taisi liittyä tuohon lihavoituun, eli olivat laittaneet niihin takseihin erillisestä kytkimestä käytettäviä lisävaloja taakse (jotta peruuttamisen lisäksi lastin purkaminen ja mm. vanhusten avustaminen olisi turvallisempaa pimeässä) ja sehän ei käy lain mukaan päinsä.
Jumalauta muuten miten tarkasti tuotakin on säädelty.En muista tarkemmin mikä se ongelma oli, mutta pitää googletella artikkeli jossakin vaiheessa. Voi olla, että se liittyi myös niiden valojen sijoitukseen, valotehoon, tai kytkentätapaan tms.
Edit.
http://www.valoasi.fi/downloads/AKE_valo-ohje.pdf
Taisi liittyä tuohon lihavoituun, eli olivat laittaneet niihin takseihin erillisestä kytkimestä käytettäviä lisävaloja taakse (jotta peruuttamisen lisäksi lastin purkaminen ja mm. vanhusten avustaminen olisi turvallisempaa pimeässä) ja sehän ei käy lain mukaan päinsä.
Nämä.Tällä hetkellä ärsyttää nämä "kouluttajat". Vaimon eteen oli kääntynyt Audi risteyksestä siten että oli joutunut jarruttamaan. Oli välkäyttänyt valoja joka sitten oli tätä sankaria ärsyttänyt sen verran että järjesti valoshown jarru- ja sumuvaloilla.
Ei riittänyt vielä sekään vaan oli vielä teeskennellyt ajavansa seuraavasta risteyksestä suoraan mutta kääntyi kuitenkin perään ja ajoi takapuskurissa kiinni. Seuraavan risteyksen kohdalla sitten jatkoi suoraan kun oma perhe oli sydän kurkussa että tuleeko pihaan asti perässä. Saatana kun eivät ottaneet rekkaria, olisin laittanut terveiset.
Ambulanssin saa tilattua yleisestä hätänunerosta .Mihikäs piipaalaitokselle nää jantterit raportoidaan rekkarin kera?
Joo, enpä tiedä jaksaaako tuosta sen enempää.Ambulanssin saa tilattua yleisestä hätänunerosta .
No mutta ei vais. Kai tuosta tarvittaessa voi poliisille ilmoittaa ja helpoimmalla asia varmaan etenee käymällä itse asemalla asiaa selvittämässä. Minkä verran poliiseja sitten tuollainen toiminta liikuttaa onkin valitettavasti kokonaan toinen juttu..
Tänään sai hymyillä Vuosaaren sillalla, kun sivarit istuivat Mondeon kopissa parkissa ja edelle pysäytetty vatsakas mies putsasi paljain käsin igluaan lumesta.Ilmeisesti eskimot lähteneet taas liikenteeseen kun on lumisateet alkanu.
Ambulanssin saa tilattua yleisestä hätänunerosta .
No mutta ei vais. Kai tuosta tarvittaessa voi poliisille ilmoittaa ja helpoimmalla asia varmaan etenee käymällä itse asemalla asiaa selvittämässä. Minkä verran poliiseja sitten tuollainen toiminta liikuttaa onkin valitettavasti kokonaan toinen juttu..
Toki juuri näin yleisellä tasolla. Valoshowt ja pienet jarruprotestit valitettavasti ovat osa täkäläistä liikennekulttuuria ja niihinkin on syytä varautua tien päällä.Varmaan ihan hyvä ettei koppalakkeja kiinnosta, muuten olisi kaikenmaailman kotipoliisien koulutustapauksia laitos pullollaan.
Vähän vastaava tapaus sattui itselleni muutama viikko sitten Oulu-Kuusamo -välillä. Olin kolmantena jonossa, joka kulki ihan hyvää vauhtia 80:n alueella. Rajoitus nousi sataseen, jonon vauhti ei. Odottelin eräällä suoralla, että edelläni ollut Audi olisi ohittanut ensimmäisen auton, kun tie oli täysin vapaa - ei elettäkään. Laitoin vilkun päälle ja ajoin molemmista ohi, 105km/h riitti kevyesti ohitukseen. Taustapeilistä näin, kun Audi ohitti perässä ja aloitti valoshown pitkiä rämpyttämällä. Sinne se kuitenkin jäi kauas taakse ajelemaan "ysikakkosta" (joillakin nopeus aina sama 92km/h rajoituksesta riippumatta) ja hävisi näkyvistä. Ei poroja, ei vastaantulevaa liikennettä, ei keltaista viivaa, kilometrien suora edessä. Ehkä alemman luokan Fordini otti Audimiestä kupoliin. Vähitellen auto kerrallaan sieltä ohi tultiin Audistakin, ja jono hajaantui.Toki juuri näin yleisellä tasolla. Valoshowt ja pienet jarruprotestit valitettavasti ovat osa täkäläistä liikennekulttuuria ja niihinkin on syytä varautua tien päällä.
Sitten on näitä uhkaavampia seuraamistilanteita tai ylipäätään pitempään kestäviä "koulutuksia", joista (tapauksesta riippuen) omasta mielestäni olisi syytä ilmoittaa virkavallalle.
Itsekin sain vasta torvi- ja valokoulutusta, enkä tiedä mikä kanssa-autoilijan mielestä meni suorituksessani pieleen: Ajoin Moottoriliikennetiellä kahden auton perässä nopeusrajoituksia noudattaen. Rajoitukset vaihtelivat 80 > 50 (tietyö) > 100. Viimeisimmän muutoksen myötä autot edessäni juuttuivat ajamaan epätasaisesti 80-90km/h nopeutta, joten ohitin molemmat, kun kaistojakin oli käytössä kaksi samaan suuntaan. Näytin suuntamerkkiä, vaihdoin kaistaa ja lisäsin nopeutta, jota oli ohitustilanteessa mittarin mukaan vajaa 110 (omalla autolla todellinen nopeus 103-104) ja löin vakkarin päälle. Taaemman auton keulan kohdalle päästyäni paloi hällä ilmeisesti käpy syystä tai toisesta - torvikonsertista päätellen. Ei siinä, vein ohituksen loppuun normaalisti jättäen vielä todella reilusti väliä etummaiseen autoon. Molemmat peräkkäin ajavat kohteet jäivät taustapeiliin ja loittonivat hyvää vauhtia. Menee reilu kilometri, kun se taaempana kahdesta ohittamastani ohittaa edellään ajaneen ja ajaa hyvällä ylinopeudella miltei puskuriini kiinni torvea soittaen ja valoja välkytellen. Hetken tuota kesti ja sitten laski nopeutensa taas alemmille nopeuksille, koska hävisi taas hiljalleen taustapeilistäkin. Huvinsa kullakin..