Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

MTV:nkin lainaama tapaus, jossa Tesla ja Honda törmäävät. Jenkkilästä, mutta sopii hyvin ketjuun. Vasemman kaistan hinaaja ja oikealta ohittaja kohtaavat yön pimeydessä. Teslan kaasupoljin löytyy siinä kohtaa, kun meinataan tulla ohi. Vaikea sanoa kumpi taho suurempi idiootti, väittäisin tasapeliksi. Ihan vastaavaa pelleilyä näkee Suomessakin, kolaria en ole (vielä) todistanut.

 
MTV:nkin lainaama tapaus, jossa Tesla ja Honda törmäävät. Jenkkilästä, mutta sopii hyvin ketjuun. Vasemman kaistan hinaaja ja oikealta ohittaja kohtaavat yön pimeydessä. Teslan kaasupoljin löytyy siinä kohtaa, kun meinataan tulla ohi. Vaikea sanoa kumpi taho suurempi idiootti, väittäisin tasapeliksi. Ihan vastaavaa pelleilyä näkee Suomessakin, kolaria en ole (vielä) todistanut.

Juu no lain puolesta tuossa ei liene paljoa epäselvää, mutta sähköautoilijoiden tilannetajua tuo alleviivaa aika tehokkaasti. Moraalinen ylemmyys ilmastoasioissa ei tuo minkäänlaisia etuoikeuksia liikenteeseen. Eikä myöskään kyvyttömyys operoida ajoneuvoa riippumatta käyttövoimasta.

Tässä videossa kyse oli silkasta huonoilusta. Molemmat omien pierujen huuruissa.
 
MTV:nkin lainaama tapaus, jossa Tesla ja Honda törmäävät. Jenkkilästä, mutta sopii hyvin ketjuun. Vasemman kaistan hinaaja ja oikealta ohittaja kohtaavat yön pimeydessä. Teslan kaasupoljin löytyy siinä kohtaa, kun meinataan tulla ohi. Vaikea sanoa kumpi taho suurempi idiootti, väittäisin tasapeliksi. Ihan vastaavaa pelleilyä näkee Suomessakin, kolaria en ole (vielä) todistanut.

Hyvä video, näyttää hyvin, että ohituksen estäminen tollasessa tilanteessa voi todella kostautua itselle. Ei tosta Tesla-kuskille pisteitä voi jaella, vaikka oli päästä hengestään.
Hondakin kyllä lähti väärässä kohtaa ohittamaan, mutta olisi siinä onnistunut ilman Teslan hölmöilyä henkensä kustannuksella. Mä pistäsin hivenen enemmän Teslalle, koska riskeerasi tossa henkensä, muista puhumattakaan.
 
Sanoisin että tämä jää lopulta arvailujen varaan. Jos jotain pitää mutuilla, oikealta ohittaja saattaa olla pelkästään idiootti mutta estäjällä on tappamisen meininki ajamisessaan.

Ja sekin on arvailujen varassa, että yrittääkö Tesla-kuski estää oikeasti vai havahtuuko vain alinopeuteen ensimmäisen auton ohittaessa ja tekee siihen korjauksen. Tähän kun yhdistää pimeyden ja mahdollisesti kuskin puutteellisen havainnoinnin takana tulevan puuhista, voi videon kaltainen tilanne aiheutua aivan hyvin ilman sen kummempaa tahallisuuutta. Sen sijaan Honda-kuski vetää tässä aivan full retard -vaihde silmässä, kun katsoo että minkälaisesta välistä aivan puskureita viistäen tyyppi meinasi lähteä ohittamaan vaikka Tesla ei olisi edes kiihdyttänyt lainkaan. Ja sitten vielä päätös änkeä väkisin kaistalle ja kiilata vieressä oleva auto ulos oli kirsikka kakkasundaen päälle. Joten jos perseilystä pitää dumata, niin Tesla mahdollisesti, Honda aivan taatusti.
 
Oikealta ohittava videon perusteella yksinkertaisesti kiilaisi työnsi vasemmalla ajavan pois tieltä.

"Tesla videon perusteella yksinkertaisesti kiilaisi työnsi ohottavan auton eteen."


Kummatkin tuossa aivan yhtä lailla hulluja persreikiä. Tesla monen mielestä pahempi tukkien ohituskaistan ja estäen muita. Aika paljon jenkeissä videoita joissa löytyy se vieläkin hullumpi korjaamaan tilanne.
 
"Tesla videon perusteella yksinkertaisesti kiilaisi työnsi ohottavan auton eteen."


Kummatkin tuossa aivan yhtä lailla hulluja persreikiä. Tesla monen mielestä pahempi tukkien ohituskaistan ja estäen muita. Aika paljon jenkeissä videoita joissa löytyy se vieläkin hullumpi korjaamaan tilanne.
Kuva voi olla vääristynyt, mutta minusta ihan selkeästi Tesla tuupattiin lepikkoon, Honda kuski ajoi ihan päin kylkeä. Jos unohdataan jenkit. Niin tuossa siis yksi tappaja, ihan niin päätöntä touhua, jos ei ollut tahallinen päälle ajoa, niin sitten päihtyneena arviointi ja ajokyky hukassa.

Onettomuudessa, jos sitä onnettomuudeksi voi kutsua, niin ei siinä Teslakuskin nopeudenhallinan kanssa mitään tekemistä. Hondakuski ilmeisesti yrittä ajaa kahden auton välistä, unohtiko että nyt ajetaan liikenteessä eikä pleikkarilla.
 
Kuva voi olla vääristynyt, mutta minusta ihan selkeästi Tesla tuupattiin lepikkoon, Honda kuski ajoi ihan päin kylkeä. Jos unohdataan jenkit. Niin tuossa siis yksi tappaja, ihan niin päätöntä touhua, jos ei ollut tahallinen päälle ajoa, niin sitten päihtyneena arviointi ja ajokyky hukassa.

Onettomuudessa, jos sitä onnettomuudeksi voi kutsua, niin ei siinä Teslakuskin nopeudenhallinan kanssa mitään tekemistä. Hondakuski ilmeisesti yrittä ajaa kahden auton välistä, unohtiko että nyt ajetaan liikenteessä eikä pleikkarilla.

Juuri näin. Kiire ei ole koskaan syy yrittää tappaa toista liikenteessä, vaikka tämä toinen kuinka ajelisi päin persettä.
 
Tolla videolla ei kyllä ole kysymystäkään siitä, kuka on suurempi idiootti tai edes idiootti. Ihan selvästi Honda. Videon perusteella ei tiedetä mitään edeltävästä ajasta ja Honda näyttää tulevan kovaa vauhtia hetkeäkään odottamatta suoraan välistä läpi. Mikään määrä vasemman kaistan hidastelijoita ei oikeuta tuollaista.
 
Tolla videolla ei kyllä ole kysymystäkään siitä, kuka on suurempi idiootti tai edes idiootti. Ihan selvästi Honda. Videon perusteella ei tiedetä mitään edeltävästä ajasta ja Honda näyttää tulevan kovaa vauhtia hetkeäkään odottamatta suoraan välistä läpi. Mikään määrä vasemman kaistan hidastelijoita ei oikeuta tuollaista.

Tolla videolla ei kyllä ole kysymystäkään siitä, kuka on suurempi idiootti tai edes idiootti. Ihan selvästi Tesla. Honda tulee kovaa vauhtia aikeenaan ohittaa, mutta Tesla hetkeäkään odottamatta ajaa päin ohitavaa. Mikään määrä ohittajia ei oikeuta tuollaista.


Asioilla on monta puolta varsinkin osavaltioissa, joissa oikealta ohittaminen on sallittua ja juurtunut tavanomaiseen liikennekulttuuriin.
 
Kuva voi olla vääristynyt, mutta minusta ihan selkeästi Tesla tuupattiin lepikkoon, Honda kuski ajoi ihan päin kylkeä.
Video on toki vääristynyt ja vaikeasti luettava, mutta saa siitä jotain irti. Pujotteleva mahdollisesti humalainen/huumeinen mielipuoli Hondalla yrittää ahtaasta välistä ohi. Tähän reagoi vasenta kaistaa ajava hermokimppu Teslalla kiihdyttäen voimakkaasti, mistä törmäys lopulta aiheutuu.

Molemmat ajavat tavalla, josta voisi arvella heidän ikään kuin elävän GTA-peleissä. Tavoitteenakaan ei siis olisi välttää törmäystä vaan ajaa kovaa ja/tai käyttää autoa aseena esim. ohituksen estämiseen tai toisen suistamiseen tieltä.

Toisaalta voisi myös olla niin, että Hondaa ajaa "vain" koheltava idiootti ja Teslan kuski ajaa päin koska "minuahan ei ohiteta". Molemmilla moraali, itsesuojeluvaisto ja ajotaito 404.
 
Video on toki vääristynyt ja vaikeasti luettava, mutta saa siitä jotain irti. Pujotteleva mahdollisesti humalainen/huumeinen mielipuoli Hondalla yrittää ahtaasta välistä ohi. Tähän reagoi vasenta kaistaa ajava hermokimppu Teslalla kiihdyttäen voimakkaasti, mistä törmäys lopulta aiheutuu.
Onko tämä nyt joku jenkki juttu, tulee mieleen enemmänkin venäjä.
Jos unohdetaan jenkit, niin tuo Honda tulee takaa ja ajaa Teslan kylkeen. Ei tuossa pitäisi olla mitään länsimaista kuviota millä sen mitenkään saisi Tesla kuskin viaksi (vai pitääkö Teslan kohdalla puhua Teslan viaksi). Honda kääntää Teslan kylkeen, ei se Tesla siihen mistään puskista ilmestynyt, jos tässä nyt kaivetaan jotain rata-autoilusääntöjä, niin eihän se Tesla vaihtanut edes ajolinjaa, ainakaan eteen.

Jos videosta pitäisi jotain oppia, niin käytä vilkkua ajoissa, pidä turvaväli, varmista ennen kaistanvaiho, että on tilaa ja tee kaistanvaihto rauhallisesti. Joko Honda kuski oli rajusti päihteissään, tai sitten muuten vain liikenteeseen sopimaton.
 
Tolla videolla ei kyllä ole kysymystäkään siitä, kuka on suurempi idiootti tai edes idiootti. Ihan selvästi Tesla. Honda tulee kovaa vauhtia aikeenaan ohittaa, mutta Tesla hetkeäkään odottamatta ajaa päin ohitavaa. Mikään määrä ohittajia ei oikeuta tuollaista.


Asioilla on monta puolta varsinkin osavaltioissa, joissa oikealta ohittaminen on sallittua ja juurtunut tavanomaiseen liikennekulttuuriin.
Onhan näillä puolia ja puolia, mutta toisaalta ei olisi Hondalta vaatinut paljoa hoitaa asia turvallisesti. Tuskin olisi mennyt kovinkaan paljon pidempään. Vähän väliä tuolla liikenteessä tulee vastaan vasemmalla kaistalla matelevia autoja ja nopeasti muistellen tasan nolla kertaa on niistä yhtäkään vaaratilannetta syntynyt. Ja ikinä en ole näiden takia mistään myöhästynyt. Toki Honda-miehellä saattoi olla jotain miestä vahvempaa veressä, jolloin se järki ei ehkä riitä niin pitkälle.
 
Honda tulee takaa ja ajaa Teslan kylkeen
Honda kääntää Teslan kylkeen
Huomautan ensiksi, että tässä tarinassa ei ole sankareita. Seuraavassa en ota mitään kantaa kenenkään pösilön ajotapaan, syyllisyyteen tai rikkeisiin saati pyri puolustamaan ketään. Tarkastelen vain videon tapahtumia. En mainitse edes automerkkejä ettei kukaan triggeröidy.

Onko joku todella sitä mieltä, että vasenta kaistaa ajava ei kiihdytä äkillisesti ja voimakkaasti ennen törmäystä? Jos muutaman uudelleenkatselun jälkeen vielä on, niin sitten minäkin suostun katsomaan vielä uudestaan. Katsoin kyllä jo kymmeniä kertoja.

Oma toimintatapani tuollaisen kiilauksen sattuessa on päinvastainen. Jarrutan välttääkseni törmäyksen. Videon kuljettaja kiihdytti ja törmäsi tahallaan.
Onhan näillä puolia ja puolia, mutta toisaalta ei olisi Hondalta vaatinut paljoa hoitaa asia turvallisesti.
Juu, olisi mennyt bussilla tai jäänyt kotiin.
Kaks luupäätä kohtaa liikenteessä ja vaarantaa sivullisia. Molemmilta sais laittaa kortin kuivumaan.

Ihan täydellä varmuudellahan emme voi olettaa että näillä paviaaneilla korttia olikaan, ainakaan voimassaolevaa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko joku todella sitä mieltä, että vasenta kaistaa ajava ei kiihdytä äkillisesti ja voimakkaasti ennen törmäystä? Jos muutaman uudelleenkatselun jälkeen vielä on, niin sitten minäkin suostun katsomaan vielä uudestaan. Katsoin kyllä jo kymmeniä kertoja.
Ketjussa ei kai kukaan ole kiistänyt että Tesla kuski (tai Tesla) olisi kiihdyttänyt, se nyt ei ole videossa pointti.
 
Omasta mielestäni pointti tässä on se, että hyvin harva asia oikeuttaisi Hondan tekemään noin. Korkeintaan se, että Tesla-kuski olisi varttia aiemmin käynyt tappamassa Honda-kuljettajan perheen tai jotain vastaavaa. Hondan käytös videolla nyt parin katsontakerran jälkeen vaikuttaa lähes samalta kuin aseen laukaisu Tesla-kuskia päin.
 
Ketjussa ei kai kukaan ole kiistänyt että Tesla kuski (tai Tesla) olisi kiihdyttänyt, se nyt ei ole videossa pointti.
No se kiihdytyshän sen kolarin lopulta aiheuttaa/varmistaa eli varsin oleellinen osa tapahtumaa. Turvavälejä kun ei ole, niin ei noilla nopeuseroilla Honda enää ehtinyt reagoida välin sulkemiseen. Helvetin pieni väli siinä olisi varmasti ollut, jos Tesla ei olisi tehnyt mitään, mutta ehkä onnistunut ohitus.
 
Ketjussa ei kai kukaan ole kiistänyt että Tesla kuski (tai Tesla) olisi kiihdyttänyt, se nyt ei ole videossa pointti.
Se juuri on tossa pointti, jos Tesla ei olisi alkanut estämään ohitusta. Toi Honda olis mennyt heittämällä ohi. Se miksi kiilasi johtui osin siitä, että hänen huomionsa kinniittyi
edesssä olevaan videoivaan autoon, eikä halunnut enää ajaa sen perään. Tesla "pakotti" Hondan tohon sen jälkeen kun Honda oli tehnyt päätöksen ohittaa.
Noi sähköautot kiihtyy todella nopeasti. Suomessa molemmilta olis kortti lähtenyt kuivumaan.

Tesla kuppas tossa ohituskaistalla ja sitten kun toinen yrittää ohi panee raon kiinni. Aivan "hullun" hommaa tollanen.
 
Viimeksi muokattu:
No se kiihdytyshän sen kolarin lopulta aiheuttaa/varmistaa eli varsin oleellinen osa tapahtumaa. Turvavälejä kun ei ole, niin ei noilla nopeuseroilla Honda enää ehtinyt reagoida välin sulkemiseen. Helvetin pieni väli siinä olisi varmasti ollut, jos Tesla ei olisi tehnyt mitään, mutta ehkä onnistunut ohitus.
Hondan ajotyyli oletti ettei tapaa koskaan liikenteessä toista sompailijaa - ja jos ajaa riittävän kovaa, niitä kohtaamisia hitaampien kanssa tulee niin paljon, että todennäköisyys tällaiseen kasvaa jo suureksi. Jos vaikka yksi sadasta ohitettavasta on GTA-larppaaja, niitä tuntuu tulevan vastaan "jatkuvasti". Merkittävää ylinopeutta rutiininomaisesti ajavan kannattaisi siksi(kin) ajaa aina mahdollisimman ennustettavasti.

Tesla-kuskihan tietenkin vaikutti samantasoiselta luupäältä sillä pienellä varauksella, jos kiihdytys tapahtuikin pitkävälisen adaptiivisen vakkarin takia kun Teslan edellä ajanut auto vaihtoi kaistaa tms.

Elikkä sen sanoisin tosiaan lisäksi, että puolivillaisten autopilottien ja ihan perus adaptiivisten vakkareiden yleistyessä tuollaisesta pujottelusta tulee entistäkin vaarallisempaa.
 
Tesla-kuskihan tietenkin vaikutti samantasoiselta luupäältä sillä pienellä varauksella, jos kiihdytys tapahtuikin pitkävälisen adaptiivisen vakkarin takia kun Teslan edellä ajanut auto vaihtoi kaistaa tms.

Elikkä sen sanoisin tosiaan lisäksi, että puolivillaisten autopilottien ja ihan perus adaptiivisten vakkareiden yleistyessä tuollaisesta pujottelusta tulee entistäkin vaarallisempaa.
Aika epätodennäköistä, kun kuvaajankin auto vetää vauhdilla Teslasta ohi. Mutta jos olisi ollut, niin onko Teslan vakkarin korjausnopeus todella noin ärhäkkä? Volvossa ja Huyndaissa ainakin reagointi on tooodella hidasta esteen poistuttua.
 
Se juuri on tossa pointti, jos Tesla ei olisi alkanut estämään ohitusta. Toi Honda olis mennyt heittämällä ohi. Se miksi kiilasi johtui osin siitä, että hänen huomionsa kinniittyi

edesssä olevaan videoivaan autoo, eikä halunnut enää ajaa sen perään. Teska "pakotti" Hondan tohon sen jälkeen kun Honda oli tehnyt päätöksen ohittaa.

Noi sähköautot kiihtyy todella nopeasti. Suomessa molemmilta olis kortti lähtenyt kuivumaan.
Menee vähän villiksi, siis ihan oikeesti, siis kännissä yrittää jotain hienoa ohitusta kahden auton välisä, ja hups epäonnistu, joo ei mun vika se oli toisen vika. Videon perusteella tuossa ei ollut tilaa, vaikka Tesla olisi vähän himmannut, joo ehkä olisi silti kolahtanut tai ei.

Lähestyn tätä toki länsimaisittain, toki kulttureissa jossa nelikaistaisella (2-suuntaan) vedetään kolmerinna, isolla nopeuserolla , vaihdellaan kaistaa vilkutta, vähän tuupitaan jne. niin no ehkä sitten. No Jenkki tilastot toki sen tasoisia että voi varmaan laske tuollaiseen kulttuuriin.
 
Aika epätodennäköistä, kun kuvaajankin auto vetää vauhdilla Teslasta ohi. Mutta jos olisi ollut, niin onko Teslan vakkarin korjausnopeus todella noin ärhäkkä? Volvossa ja Huyndaissa ainakin reagointi on tooodella hidasta esteen poistuttua.
Joo, omastakin mielestä hyvin epätodennäköistä että juuri sillä hetkellä näin kävisi. Mutta kuka tietää, ehkä Elonin vehkeet tekevät joskus yllätysliikkeitä.
 
Menee vähän villiksi, siis ihan oikeesti, siis kännissä yrittää jotain hienoa ohitusta kahden auton välisä, ja hups epäonnistu, joo ei mun vika se oli toisen vika. Videon perusteella tuossa ei ollut tilaa, vaikka Tesla olisi vähän himmannut, joo ehkä olisi silti kolahtanut tai ei.

Lähestyn tätä toki länsimaisittain, toki kulttureissa jossa nelikaistaisella (2-suuntaan) vedetään kolmerinna, isolla nopeuserolla , vaihdellaan kaistaa vilkutta, vähän tuupitaan jne. niin no ehkä sitten. No Jenkki tilastot toki sen tasoisia että voi varmaan laske tuollaiseen kulttuuriin.
Joo toi oli vähän tiukempi Hondalle mitä muistin. Tesla kuppas tossa vasemmalla kaistalla niin, että kuvausautokin sen ohitti, mutta kun Honda tuli siihen rinnalle nosti selkeästi kaasua estääkseen ohituksen. Tosta on vaikeaa päätellä hiljensikö Tesla ennen kuin toi Honda siihen perään tuli.

Suomessa kummaltakin kortti olisi lähtenyt kuivumaan.
 
Oli siinä Hondan mentävä väli muodostunut, kun Honda ja Tesla oli rinnan ennen kiihdytystö. Kiihdytyksestä huolimatta Tesla sai keulallaan osuttua vain Hondan takaoveen. Tasapeli minusta edelleen. Honda loi maalipaikan ja Tesla veti ylämummoon.
 
Joo toi oli vähän tiukempi Hondalle mitä muistin. Tesla kuppas tossa vasemmalla kaistalla niin, että kuvausautokin sen ohitti, mutta kun Honda tuli siihen rinnalle nosti selkeästi kaasua estääkseen ohituksen. Tosta on vaikeaa päätellä hiljensikö Tesla ennen kuin toi Honda siihen perään tuli.
Videosta en osaa päätellä miksi lisäsivauhtia.

Suomessa kummaltakin kortti olisi lähtenyt kuivumaan.
Tällä väitteelle haluaisin vähän perustelua, Honda kuitenkin ajoi suoraan kylkeen, ja Tesla ei ns kirinnyt siihen, saati etä olisi ollut törmäävä puoli. Honda kuski ei käyttänyt suuntamerkkiä, Honda kuskilla ei edes teoreettisesti paikkaan mihin sen olisi voinut olettaa tulevan Teslan eteen. Ei Suomessa sentäs tarvi väistellä rinnalla ajavaa autoa, ihan siltä varalta että se saattaa tulla kylkeen.

Tesla enemminkin väisti Hondaa ja mentiin 3 rinnan.
 
@pulatunnus yritätkö sä nyt sanoa, että sinusta Teslan käytös oli ihan ok ? Ts. vastaavalla tavalla Suomessa ohitusta estämään lähtevää ei pitäisi sopivalla pykälällä rangaista. Vai meinaatko, että Tesla ihan sattumalta samalla sekunnilla kun auto oli rinnalla lisäs vauhtia? Tätähän ei toki voi tietää, mutta aika epäuskottavalta se minusta näyttää. Kaasu löytyy tasan siinä kohtaa kun ovat rinnakkain.

e:Muotoilu
 
Omasta mielestäni pointti tässä on se, että hyvin harva asia oikeuttaisi Hondan tekemään noin. Korkeintaan se, että Tesla-kuski olisi varttia aiemmin käynyt tappamassa Honda-kuljettajan perheen tai jotain vastaavaa. Hondan käytös videolla nyt parin katsontakerran jälkeen vaikuttaa lähes samalta kuin aseen laukaisu Tesla-kuskia päin.
Sitä saa mitä tilaa, mikään ei pakottanut kiihdyttämään rinnalla paitsi se että oli pakko yrittää estää ohitus. Sähköauton ostos jo tietää miten paljon älliä oli päässä eli eipä yllätä yhtään.
 
Videosta en osaa päätellä miksi lisäsivauhtia.


Tällä väitteelle haluaisin vähän perustelua, Honda kuitenkin ajoi suoraan kylkeen, ja Tesla ei ns kirinnyt siihen, saati etä olisi ollut törmäävä puoli. Honda kuski ei käyttänyt suuntamerkkiä, Honda kuskilla ei edes teoreettisesti paikkaan mihin sen olisi voinut olettaa tulevan Teslan eteen. Ei Suomessa sentäs tarvi väistellä rinnalla ajavaa autoa, ihan siltä varalta että se saattaa tulla kylkeen.

Tesla enemminkin väisti Hondaa ja mentiin 3 rinnan.
Honda on selvä., teki virhearvion ja luultavasti vielä ylinopeutta. Tesla selkeästi yritti estää vähän ennen kiilausta kiihdyttämällä (aikomus/mahdollisuus jo riittää) ja se Suomessa riittää kortin poisottoon tollasessa kolaritilanteessa. Haluaisin nähdä tässä myös mikä vaikutus tolla kuvausauton toiminnalla oli (ajoiko tasasta nopeutta).
 
@pulatunnus yritätkö sä nyt sanoa, että sinusta Teslan käytös oli ihan ok ?
En, mutta videon tapauksessa Teslan touhuista puhuminen on lähinnä vie huomiota Hondan kuskin touhuista.

Ts. vastaavalla tavalla Suomessa ohitusta estämään lähtevää ei pitäisi sopivalla pykälällä rangaista.
Millaista pykälää suunnittelet. Nelikaistainen tie (2 suuntaansa), ei Tesla kuski tuossa mitenkään Hondan menemistä estä, Hondan edessä on kuvaaja, Honda ei viesti mitenkään että olisi aikeissa vaihtaa kaistaa, vaan vetää ihan suoraan kylkeen. Videon perusteella kun Honda kääntää kylkeä kohti, niin Tesla väistää vasemmalle. Honda ei ollut Teslan edellä , vaan ohitti vasta kun Tesla väisti.

Se ei selviä miksi Tesla ajoi kuvaajaa hitaammin, miksi Teslan vauhti lisäänty kuvajaan ohimentyä, oliko väärä nopeus valinta ja korjasi sitä. ajatteliko ohittaa kuvaajan, mutta oli mikä oli, niin se Honda sitä Teslaa päin ajo. tilanteessa missä ei nyt mitään ideaa. Jos siis tätä nyt jotenkin sovitellaan suomalaiseen/pohjoismaiseen liikenteeseen.

Toki jos Tesla olisi jarruttan riittävän ajoissa, riittävän voimakkaasti, niin kolarista ehkä selvitty ja Honda jatkannut seuraavan uhrin etsimistä (no ehkä jatko nytkin).

Hondan touhua nyt lähinnä vertaan keltaisen, valkoisen, viivan yli kaistavaihtokieletty alueella , ilman vilkkua tehty äkkinäinen kaistan vaihto suoraan toisen auton kylkeen.
 
En, mutta videon tapauksessa Teslan touhuista puhuminen on lähinnä vie huomiota Hondan kuskin touhuista.


Millaista pykälää suunnittelet. Nelikaistainen tie (2 suuntaansa), ei Tesla kuski tuossa mitenkään Hondan menemistä estä, Hondan edessä on kuvaaja, Honda ei viesti mitenkään että olisi aikeissa vaihtaa kaistaa, vaan vetää ihan suoraan kylkeen. Videon perusteella kun Honda kääntää kylkeä kohti, niin Tesla väistää vasemmalle. Honda ei ollut Teslan edellä , vaan ohitti vasta kun Tesla väisti.

Se ei selviä miksi Tesla ajoi kuvaajaa hitaammin, miksi Teslan vauhti lisäänty kuvajaan ohimentyä, oliko väärä nopeus valinta ja korjasi sitä. ajatteliko ohittaa kuvaajan, mutta oli mikä oli, niin se Honda sitä Teslaa päin ajo. tilanteessa missä ei nyt mitään ideaa. Jos siis tätä nyt jotenkin sovitellaan suomalaiseen/pohjoismaiseen liikenteeseen.

Toki jos Tesla olisi jarruttan riittävän ajoissa, riittävän voimakkaasti, niin kolarista ehkä selvitty ja Honda jatkannut seuraavan uhrin etsimistä (no ehkä jatko nytkin).

Hondan touhua nyt lähinnä vertaan keltaisen, valkoisen, viivan yli kaistavaihtokieletty alueella , ilman vilkkua tehty äkkinäinen kaistan vaihto suoraan toisen auton kylkeen.
Kyllä tossa normaali autoilijan itsesuojeluvaistokin olisi toiminut. Ei tolla Hondalla ollut mitään mahdollisuuksia pysähtyä enää tossa vauhtia lienee ollut reippaasti yli 100Km/h. Hondan vaihtoehdot tossa kohtaa:
1. ajaa kuvausauton perään vaikka jarruttaisi => silti se Tesla olis saattanut saada osuman sekä se kuvausauto pyöriä sen Teslan eteen.
2. Tehdä toi minkä teki.
=> Teslan kiihdyttäminen oli täysin järjetön teko.
Saattoi? jopa olla niin, että halusi toimia "poliisina" jos näki taustapeilistä, että omalla kaistalla tullaan kovaa selittäisi tota Teslan hidastelua?
Suomessa molemmilta korttikuivumaan.
 
Kyllä tossa normaali autoilijan itsesuojeluvaistokin olisi toiminut. Ei tolla Hondalla ollut mitään mahdollisuuksia pysähtyä enää tossa vauhtia lienee ollut reippaasti yli 100Km/h.
Jostain syystä oletin että sulakeli, jos ajatuksesi se että Honda kuski meinas ajaa Teslan perään, ja väisti oikealla, niin videolla se hiljentämisen ytittäminen kovin vakuuttavaa ollut.

=> Teslan kiihdyttäminen oli täysin järjetön teko.
Toit uuden näkökannan tuolla ei kerkiä hiljentää kommentilla, video ei paljasta syytä miksi Tesla meni hiljaa kuvaajaankin verrattuna, ja mikä sai vauhdin nouseen. Vaikea sinne kuskin pään sisälle nähdä, oliko jotain ongelmia, vai heräskö siihen että kuvajaa meni ohi, vai siihen että joku meinas tulla kontiin, jos muuten kuski on noin pihalla, niin pystyyko siinä ajatella että takanatulia ei kerkiä hiljentää ajoissa, ja jos pysty, niin miten siihen reakoi, pois alta, vai hiljentää, vai varmistaa vain hyvä kuvakulma,

Siihen reagoi kun honda tuli kylkeen, huutaako jenkki Tesla tuollaisessa ?

Suomessa molemmilta korttikuivumaan.
Suomessa ei lähde kortti siitä ettei ennakoi kanssa autolijan poikkeuksellisen yllättävää täysin lainvasta tekoa. Ei vaikka videosta jälkikäteen voisi ajatella että noinhan se idiootti meinaa tehdä.
 
Jostain syystä oletin että sulakeli, jos ajatuksesi se että Honda kuski meinas ajaa Teslan perään, ja väisti oikealla, niin videolla se hiljentämisen ytittäminen kovin vakuuttavaa ollut.


Toit uuden näkökannan tuolla ei kerkiä hiljentää kommentilla, video ei paljasta syytä miksi Tesla meni hiljaa kuvaajaankin verrattuna, ja mikä sai vauhdin nouseen. Vaikea sinne kuskin pään sisälle nähdä, oliko jotain ongelmia, vai heräskö siihen että kuvajaa meni ohi, vai siihen että joku meinas tulla kontiin, jos muuten kuski on noin pihalla, niin pystyyko siinä ajatella että takanatulia ei kerkiä hiljentää ajoissa, ja jos pysty, niin miten siihen reakoi, pois alta, vai hiljentää, vai varmistaa vain hyvä kuvakulma,

Siihen reagoi kun honda tuli kylkeen, huutaako jenkki Tesla tuollaisessa ?


Suomessa ei lähde kortti siitä ettei ennakoi kanssa autolijan poikkeuksellisen yllättävää täysin lainvasta tekoa. Ei vaikka videosta jälkikäteen voisi ajatella että noinhan se idiootti meinaa tehdä.
Ihan mietin, tossa kaikki tapahtuu niin nopeasti ja jarrutus matkaakin tarvitaan. Honda kuski oli jo ohituspäätöksen tossa tehnyt, tuskin oli jalka jarrulla.

Mä en koskaan lähtisi Teslan lailla pelleilee. Ihmettelen kovasti, jos Teslankin korttia ei tosta laitettaisi videon näkemisen jälkeen hyllylle Suomessa.
Täällä oli keskustelu, jossa kortti lähti poliisin toimesta 40km/h risteyssurffista. Katsoin silloin lain tulkintoja ja siinä tosiaa riittää kun on mahdollista vaarallisen tilanteen toteutua.

Tosta Teslan huutamisesta en tiedä, mutta Vitara ainakin huutaa, joten hyvin luultavaa. Siinä kyllä useat reakoivat niin, että hiljentävät, tossa Tesla kiihdytti.
Motarilla itse seuraan vähän väliä mitä takana taphtuu ja varsinkin silloin kun tukin sen vapaan kaistan ohittaessani.
 
Ihan mietin, tossa kaikki tapahtuu niin nopeasti ja jarrutus matkaakin tarvitaan. Honda kuski oli jo ohituspäätöksen tossa tehnyt, tuskin oli jalka jarrulla.
Kuvaavan auton ohittamis päätöstä jos tarkoitat , niin se toki ihan puupaa idea, ja toki sopii jos kuvittelee pelaavansa jollain pleikalla.
Videon perusteella kuvittelen että kuvaava auto olisi pitänyt haivaita riittävän ajoissa, joten selvinpäin ei voi tulla ideaa että koukaa Teslan ja kuvaajan välistä.

Tosta Teslan huutamisesta en tiedä, mutta Vitara ainakin huutaa, joten hyvin luultavaa. Siinä kyllä useat reakoivat niin, että hiljentävät, tossa Tesla kiihdytti.
Teslakuski reagoi kylkeeä lähestyvää väistämällä vasemmalle, sitä videosta osaa sanoa hiljensikö, mutta nopeuseroa siinä synty. Jos siellä on auto huutanut, niin ehkä sen ansiosta huomasi, tosin se sitten spekulointia olisko väistämättä jättäminen ollut Teslakuskille parempi.

Täällä oli keskustelu, jossa kortti lähti poliisin toimesta 40km/h risteyssurffista. Katsoin silloin lain tulkintoja ja siinä tosiaa riittää kun on mahdollista vaarallisen tilanteen toteutua.
Nyt olit Teslakuskilta ottamassa korttiapois, millalinen risteyssurffi oli kyseessä ja miten se tähän vertautuu.
 
Kuvaavan auton ohittamis päätöstä jos tarkoitat , niin se toki ihan puupaa idea, ja toki sopii jos kuvittelee pelaavansa jollain pleikalla.
Videon perusteella kuvittelen että kuvaava auto olisi pitänyt haivaita riittävän ajoissa, joten selvinpäin ei voi tulla ideaa että koukaa Teslan ja kuvaajan välistä.
En vaan Teslan. Toissa vaikuttaa siltä, että Tesla yritti estää ton ohituksen, kun polkasi kaasua sen sijaan, että olisi jarruttamalla yrittänyt antaa tilaa Hondalle, ettei
Hondan tarvitse ajaa (ylikovaa ajaesaan) ton kuvausauton perään. Niillä saattoi olla n. 30km/h nopeuseroa eli n.11m/s
Teslakuski reagoi kylkeeä lähestyvää väistämällä vasemmalle, sitä videosta osaa sanoa hiljensikö, mutta nopeuseroa siinä synty. Jos siellä on auto huutanut, niin ehkä sen ansiosta huomasi, tosin se sitten spekulointia olisko väistämättä jättäminen ollut Teslakuskille parempi.
Niin, tässä kiinnostaisi myös tuon kuvausauton toiminta, eli ajoiko tasaista nopeutta vai provosoiko?
Kyllä tollasessa paikassa pitää Teslakuskina katsoa myös taustapeilliin.
Nyt olit Teslakuskilta ottamassa korttiapois, millalinen risteyssurffi oli kyseessä ja miten se tähän vertautuu.
Niin olin (myös Teska-kuskilta) koska hänen ei olisi pitänyt kiihdyttää ja ymmärtää turvata toi ohitus sekä noin voimakas vauhdin tiputus tuollaisessa paikassa ohituskaistalla.
Miten lie USA:ssa tosta tuomittu.
Kts. parisivua taaksepäin @Perkeles kanssa käymämme keskustelu
 
Jaa, että tämänkö perusteella tuomitset sähköautot jotenkin kategorisesti hölmöksi valinnaksi? Toivon että et, sillä sepä se vasta matalaotsaista oiskin.
Mitäs luulet että käy sähkön hinnalle jatkossa kun kysyntä rajusti kasvaa? Jostain mutta mistä sakotetaan.;)
 
Mitäs luulet että käy sähkön hinnalle jatkossa kun kysyntä rajusti kasvaa? Jostain mutta mistä sakotetaan.;)
Oletatko siis, että kysynnän kasvaessa meidän tuotantokapasiteetti pysyy vakiona? Se ois taas kertaalleen varsin typerää.

Ei sähkön hintaa voi kukaan täydellisesti ennustaa, mutta tollanen oletus nyt on aivan järjetön. Haiskahtaa tosin trollaukselta, joten lienee turha yrittää järkeillä?
 
Oletatko siis, että kysynnän kasvaessa meidän tuotantokapasiteetti pysyy vakiona? Se ois taas kertaalleen varsin typerää.

Ei sähkön hintaa voi kukaan täydellisesti ennustaa, mutta tollanen oletus nyt on aivan järjetön. Haiskahtaa tosin trollaukselta, joten lienee turha yrittää järkeillä?
Juu kato mä oon kato vaan niin daiju etten tajunnu että kapasiteettia eli ydinvoimaloita valmistuu nyt ja tästä eteenpäin ku sieniä sateella.

Päälle vielä tämä sähkisten mahtava arvon säilytys ja pitkälti negatiivinen korko nykyään. Paljonko se santanderin pätkä muuten nykyään on ;)
 
Juu kato mä oon kato vaan niin daiju etten tajunnu että kapasiteettia eli ydinvoimaloita valmistuu nyt ja tästä eteenpäin ku sieniä sateella.

Päälle vielä tämä sähkisten mahtava arvon säilytys ja pitkälti negatiivinen korko nykyään. Paljonko se santanderin pätkä muuten nykyään on ;)

Jaa, että ydinvoima ois ainoa mahdollinen tapa kasvattaa energiantuotannon kapasiteettia? Ei näin. Huono provo.
 
Jaa, että ydinvoima ois ainoa mahdollinen tapa kasvattaa energiantuotannon kapasiteettia? Ei näin. Huono provo.

Juu näinhän eksaktisti mä väitin ja/mutta eikös me olla samaa mieltä siitä että kuten tässä tilastossa näkyy niin fossiilisten polttoaineiden käytön vähentyessä vaan kokonais määrä vaan senkun kasvaa. Menee varmasti 2023 tilastossa 100000 gigawattituntia rikki kun kasvu on niin hurjaa. ;)
Kuvakaappaus - 2024-01-09 23-07-02.png

 
Juu kato mä oon kato vaan niin daiju etten tajunnu että kapasiteettia eli ydinvoimaloita valmistuu nyt ja tästä eteenpäin ku sieniä sateella.

Päälle vielä tämä sähkisten mahtava arvon säilytys ja pitkälti negatiivinen korko nykyään. Paljonko se santanderin pätkä muuten nykyään on ;)
Näiden perusteluiden lomassa onkin hyvä unohtaa, kuinka tuossakin videolla mainitaan edellisen Teslan ja pienemmän Seat Miin arvon säilytyksen olleen erinomaisia ja pörssisähkökin ollut välillä ilmaista. Ensin on ollut pulaa tarjonnasta, sitten tuli inflaatio ja korot nousi, niin onkin ylitarjontaa. Vaihtoautojen hinnat on ihan noin yleensäkin laskenut aika paljon parin vuoden takaisesta huumasta. Ja varmaan myös unohdit, miten vielä tovi sitten dieselit oli sylkykuppeja, joita sai polkuhinnoin :)

Markkinat elää, uudet teknologiat on alussa kalliita. Ei mitään uutta auringon alla. Itse olen sähköautolla säästänyt jo tuhansia bensa- ja huoltokuluissa, ja mun ei tarvi käydä lapissa 5 kertaa vuodessa kärryn kanssa niin sopii ajoprofiiliinkin. Kylmät kelit on tuonut haasteita, mutta enemmän tuolla tien poskessa on näkynyt polttiksia, kuin sähköautoja.

Jollekin sopii sähkö ja jollekin bensa, mutta periaatebensalenkkareiden perustelut ei kovin usein ole päteviä, kun katsotaan isompaa kuvaa.

Ja aiheeseen: vaikea ymmärtää miten välinpitämättömästi jengi parkkeeraa kadunvarsilla ja tai lumenpeittämillä parkkipaikoilla. Jätetään 1,5 metriä väliä ja 3 autoa vie 5 auton paikat. Kaikki on varmaan joskus kironnut kun ei meinaa löytyä parkkipaikkaa, mutta sitten kun se oma väli löytyy niin ei yhtään viitsitä katsoa, ettei viedä ylimääräistä tilaa?

Toisenlaisia sankareita on nää latauspaikoille pysäköivät sähköautoilijat, jotka ei lataa autojaan. Polttiksilla tän vielä jotenkin ymmärrän "huolimattomuutena", mutta sähköautoilijat tuntuu oikein hakeutuvan noille latauspaikoille ikään kuin ne olisi jotain VIP-paikkoja. Viimeksi eilen joku oli pysäköinyt kauppakeskuksen yhdelle harvoista pikalatureista.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo latauspaikalla jättäminen parkkiin on itselleni myös aika käsittämätön ilmiö. En oikein suorempaa kusemista omiin muroihin keksi jos/kun kyseessä on vielä sähköauto. Vähän kuin tuossa eräänä viikonloppuna olin kuskina harrastereissulla niin asiointilatauspaikalla (joka siis oli urheiluhallin vieressä ilmaisella parkkiksella jossa 4h kyltti) oli sähköauto koko päivän parkissa (tässä tapauksessa Tesla, mutta sinänsä merkillä ei väliä). Parkkipaikan laidassa vielä, niin tuohon ei ylettynyt piuhakaan mistään suunnasta kun lumihankia muilla puolilla joten "väärin" pysäköiminenkään ei ollut mahdollista. Tuossa oli kaksi vierekkäistä latauspaikkaa niin, jossain vaiheessa päivää kun tuon viereinen (oikean puoleinen) latauspaikka vapautui niin sen oikealle puolelle tuli sen verran tilaa että plugarivolvokuski oli ollut fiksu ja parkkeerannut sen oikeamman puoleisen laturipisteestä niin oikealle kun oli ylettynyt niin tuo toisenkin laturipaikan sai käyttöön vetämällä vaan johdon todella paljon vasemmalle (kun auton kikkaili oikein päin omaan latausporttiinsa nähden).

Ko. auto oli kuitenkin koko päivän (tai aamu 11:stä ilta 20 asti ainakin) ko. paikalla ja ilmeisesti jotkut kuskit kuvittelevat että idea on pysäköidä noihin. Mahdollista tietysti että jossain vaiheessa oli piuhassa, mutta en ainakaan tuona aikana nähnyt (varmaan tunnin välein tms. kohtuullisen usein siinä vieressä kuitenkin pyörin).

Joissakin tapauksessa näissä joskus on ymmärrystä löytynyt (esim. jossain huoltiksella jossa latauspaikka on huonosti merkitty) ihan epähuomiossa parkkeerauksen takia mutta yllättävän usein näitä tulee vastaan. Sen vielä ymmärrän että latauksen päätyttyä ei heti välttämättä ehdi paikalle, mutta että parkkeerataan paikalle edes lataamatta niin sille ei oikein ymmärrystä löydy.
 
Tuo latauspaikalla jättäminen parkkiin on itselleni myös aika käsittämätön ilmiö. En oikein suorempaa kusemista omiin muroihin keksi jos/kun kyseessä on vielä sähköauto. Vähän kuin tuossa eräänä viikonloppuna olin kuskina harrastereissulla niin asiointilatauspaikalla (joka siis oli urheiluhallin vieressä ilmaisella parkkiksella jossa 4h kyltti) oli sähköauto koko päivän parkissa (tässä tapauksessa Tesla, mutta sinänsä merkillä ei väliä). Parkkipaikan laidassa vielä, niin tuohon ei ylettynyt piuhakaan mistään suunnasta kun lumihankia muilla puolilla joten "väärin" pysäköiminenkään ei ollut mahdollista. Tuossa oli kaksi vierekkäistä latauspaikkaa niin, jossain vaiheessa päivää kun tuon viereinen (oikean puoleinen) latauspaikka vapautui niin sen oikealle puolelle tuli sen verran tilaa että plugarivolvokuski oli ollut fiksu ja parkkeerannut sen oikeamman puoleisen laturipisteestä niin oikealle kun oli ylettynyt niin tuo toisenkin laturipaikan sai käyttöön vetämällä vaan johdon todella paljon vasemmalle (kun auton kikkaili oikein päin omaan latausporttiinsa nähden).

Ko. auto oli kuitenkin koko päivän (tai aamu 11:stä ilta 20 asti ainakin) ko. paikalla ja ilmeisesti jotkut kuskit kuvittelevat että idea on pysäköidä noihin. Mahdollista tietysti että jossain vaiheessa oli piuhassa, mutta en ainakaan tuona aikana nähnyt (varmaan tunnin välein tms. kohtuullisen usein siinä vieressä kuitenkin pyörin).

Joissakin tapauksessa näissä joskus on ymmärrystä löytynyt (esim. jossain huoltiksella jossa latauspaikka on huonosti merkitty) ihan epähuomiossa parkkeerauksen takia mutta yllättävän usein näitä tulee vastaan. Sen vielä ymmärrän että latauksen päätyttyä ei heti välttämättä ehdi paikalle, mutta että parkkeerataan paikalle edes lataamatta niin sille ei oikein ymmärrystä löydy.

No esim. jos jatkaa työmatkaa vaikkapa junalla jonnekin ja haluaa että auto latautuu päivän aikana niin väistämättä se on sen 8-10 tuntia siinä laturissa, tämähän nyt on ihan selvä homma.
 
Tuo latauspaikalla jättäminen parkkiin on itselleni myös aika käsittämätön ilmiö. En oikein suorempaa kusemista omiin muroihin keksi jos/kun kyseessä on vielä sähköauto. Vähän kuin tuossa eräänä viikonloppuna olin kuskina harrastereissulla niin asiointilatauspaikalla (joka siis oli urheiluhallin vieressä ilmaisella parkkiksella jossa 4h kyltti) oli sähköauto koko päivän parkissa (tässä tapauksessa Tesla, mutta sinänsä merkillä ei väliä). Parkkipaikan laidassa vielä, niin tuohon ei ylettynyt piuhakaan mistään suunnasta kun lumihankia muilla puolilla joten "väärin" pysäköiminenkään ei ollut mahdollista. Tuossa oli kaksi vierekkäistä latauspaikkaa niin, jossain vaiheessa päivää kun tuon viereinen (oikean puoleinen) latauspaikka vapautui niin sen oikealle puolelle tuli sen verran tilaa että plugarivolvokuski oli ollut fiksu ja parkkeerannut sen oikeamman puoleisen laturipisteestä niin oikealle kun oli ylettynyt niin tuo toisenkin laturipaikan sai käyttöön vetämällä vaan johdon todella paljon vasemmalle (kun auton kikkaili oikein päin omaan latausporttiinsa nähden).

Ko. auto oli kuitenkin koko päivän (tai aamu 11:stä ilta 20 asti ainakin) ko. paikalla ja ilmeisesti jotkut kuskit kuvittelevat että idea on pysäköidä noihin. Mahdollista tietysti että jossain vaiheessa oli piuhassa, mutta en ainakaan tuona aikana nähnyt (varmaan tunnin välein tms. kohtuullisen usein siinä vieressä kuitenkin pyörin).

Joissakin tapauksessa näissä joskus on ymmärrystä löytynyt (esim. jossain huoltiksella jossa latauspaikka on huonosti merkitty) ihan epähuomiossa parkkeerauksen takia mutta yllättävän usein näitä tulee vastaan. Sen vielä ymmärrän että latauksen päätyttyä ei heti välttämättä ehdi paikalle, mutta että parkkeerataan paikalle edes lataamatta niin sille ei oikein ymmärrystä löydy.
Joo, samanlaisia kokemuksia. Tänäkin talvena jäänyt muutaman kerran lataamatta kauppareissulla näiden takia.

Parahaimmillaan olen nähnyt jonkun pysäköivän tyhjällä parkkipaikalla aivan perällä olevalle latauspaikalle vilkaisemattakaan laturia autolta pois lähtiessään.
 
Mitenkään puolustelematta noita latauspisteiden väärinkäyttäjiä, niin auto voi olla myös hajonnut siihen vaikka suurin osa taitaa olla näitä väärinkäyttäjiä. Taisi juuri viikonloppuna olla kun tuli FB:ssa jossain ryhmässä vastaan kun joku Tesla-kuski manattiin alimpaan maanrakoon kun oli jättänyt autonsa latauspisteelle eikä ollut latauksessa. Selvisi sitten myöhemmin, että ko. auto oli hajonnut siihen eikä oltu saatu siirrettyä pois.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 967
Viestejä
4 667 202
Jäsenet
76 527
Uusin jäsen
Jusekuse

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom