Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tämä on hyvä osoitus siitä mikä sakottamisen todellinen motiivi on. Meitä ei rangaista siitä, että olisimme aiheuttaneet jollekulle vahinkoa, vaan meitä rangaistaan siitä, että olimme tuhmia kun emme totelleet.

"Ylinopeudesta" sakottamisessa on aivan sama juttu: ei edes yritetä todistaa, että jollekin olisi aiheutunut vaaraa, mutta silti papeissa lukee liikenteen vaarantaminen. Täysin epätieteellistä mielivaltaa, jos kyse olisi turvallisuudesta. Mutta kyse ei ole turvallisuudesta, noin niinkuin periaatetasolla.

Jo hypoteesi vaaran aiheuttamisesta on loogisesti kestämätön mikäli mitään "läheltä piti" -tilannetta ei ole tapahtunut, vaan on vain yksinkertaisesti ajettu vähän suuremmalla matkanopeudella kuin herrat ovat halunneet.
Mulla oli työpaikka tuollaisen yleisesti tunnettun pelleilypaikan lähellä teollisuusalueella ja alueen yrittäjät ei olleet asiasta onnessaan. Millon oli postilaatikot tai portit ajettu nurin tai milloin tietä oli vain roskattu.

Siihen sitten yrittäjät esittivät poliisille pyynnön että alkaisivat varsinkin iltaisin ajamaan läpi tästä ja katsomaan että siellä ajellaan asiallisesti.

Ja kas kummaa se pelleily loppui
 
Talvinen klassikko: Ikkunat jäässä ja iso farmari.

Raaputetaan tuulilasista vain alaosa ja pelkät etusivulasit ja niistäkin etummainen puolisko.
 
Pitkästä aikaa ajelin maaseudulta aamuruuhkan aikaan kehien sisälle. Liikenne sujui jopa ennakko odotuksiani paremmin. Mutta moottori ja kehätiellä jossa kaksi rinnakkaista kaistaa samaan suuntaa tuli taas ilmiö mistä en tykkää yhtään. Ajat itse vakionopeutta ja saavutat edellä ajavan auton pikkuhiljaa. Tämä saavutettu lähtee ohittamaan itsensä edellä ajavaa tiputtaen samalla nopeutta reilusti 10-15km/h vähintään. Olet kiinni puskurissa ihmetellen mitä pelkää. No kun kyseinen sankari ottaa taas oikean kaistan nopeus pomppaa entiseen ja vakionopeutta ajamalla et ennen seuraavaa yhdessä ohitettavaa ehdi päästä ohi. Ja taas sama jarruttelu. Minua ei häiritsisi ajaa adaptiivisella vakkarilla 3-5km/h hitaammin kuin pyynti. Mutta se häiritsee jos joku aiheuttaa tuollaista pumppaamista. Tarkennan vielä sen verran, että kyseisenä päivänä oli vielä lumetonta ja tie plussalla.
Eikös sitä tollasen kohdatessaan voi vain vähän painaa sitä kaasupoljintaan, muistelen vakionopeussäätimen silloin poistuvan käytöstä.
Turhaanhan siinä on mieltää pahoittaa. Se sun ohittava on voinut "jännittää" sitä omaa ohitustaan ja siksi hänen vauhti tippuu.
Tyhjä teollisuusalue, jossa täysi näkyvyys pitkälle seuraaviin mutkiin. Itse asuin sen perällä. Kahdessa 90asteen mutkassa nostin kaasun täysin pois, että perä heitti.
En edes huomannut, että missä nuo oli kytiksellä, mutta ajoivat pihaan ja ottivat kortin pois.

Muutaman tutun poliisin kanssa tuosta jutellut, nähneet tiedotkin tapahtuneesta, niin olivat sitä mieltä, että olisi pitänyt valittaa...

Vaan mitä siinä voittaisi, aikaa menee kuitenkin niin kauan, että ajokielto on jo ohi.
Näkemättä tilannettasi niin noilla tiedoilla itse valittaisin. Ei tunnu kohtuulliselta, ellei siinä ollut muuta liikennettä ja todella pimeitä risteyksiä. Voihan olla, että olet ns. "merkitty hemmo" jolloin poliisit olivat sinua tarkkailemassa. Ajelet jollain kovaäänisellä amerikan raudalla tai aiemmin ollut sanakopua?

Kortin poisottoon pitäisi kyllä mielestäni olla jo törkeä vaarantuottaminen.

Talvinen klassikko: Ikkunat jäässä ja iso farmari.

Raaputetaan tuulilasista vain alaosa ja pelkät etusivulasit ja niistäkin etummainen puolisko.
Lienee miettinyt näkevänsä riittävästi siitä alareunasta ja lasin lämmitys hoitaa loput. Sekä kuski tottunut ajamaan sivupeilijä hyväksi käyttäen.
Eli välttämättä niin paha kuin äkikseltää voisi luulla?
 
Viimeksi muokattu:
Näkemättä tilannettasi niin noilla tiedoilla itse valittaisin. Ei tunnu kohtuulliselta, ellei siinä ollut muuta liikennettä ja todella pimeitä risteyksiä. Voihan olla, että olet ns. "merkitty hemmo" jolloin poliisit olivat sinua tarkkailemassa. Ajelet jollain kovaäänisellä amerikan raudalla tai aiemmin ollut sanakopua?

Kortin poisottoon pitäisi kyllä mielestäni olla jo törkeä vaarantuottaminen.

No, siitä on jo yli kymmenen vuotta aikaa. Ja kuten sanoin, valituksen käsittely olisi kestänyt niin kauan, että ei olisi ajokieltoa lyhentänyt. rahallinen menetys nyt ei niin vituttanut.
Valaistu alue, ja täysi näkyvyys oli mutkiin, Hallit sivummalla. teollisuusalueen perällä vain mun ja , naapurin kämppä.

Autona volvo v70, ei luulisi olevan poliisin tarkkailema, ja sitä ennen olen saanut rikesakon 10v aiemmin 10km/h ylinopeudesta.

Ne poliisit on jo aikaa sitten siirretty muihin hommiin, ja saivat kyllä kuulla asiasta, kun tuttuja oli laitoksella.

Tuolla jos olisi johonkin livennyt siinä 40km/h vauhdissa olisi kärsinyt vain lumipenkka ja itsetunto.
 
No, siitä on jo yli kymmenen vuotta aikaa. Ja kuten sanoin, valituksen käsittely olisi kestänyt niin kauan, että ei olisi ajokieltoa lyhentänyt. rahallinen menetys nyt ei niin vituttanut.
Valaistu alue, ja täysi näkyvyys oli mutkiin, Hallit sivummalla. teollisuusalueen perällä vain mun ja , naapurin kämppä.

Autona volvo v70, ei luulisi olevan poliisin tarkkailema, ja sitä ennen olen saanut rikesakon 10v aiemmin 10km/h ylinopeudesta.

Ne poliisit on jo aikaa sitten siirretty muihin hommiin, ja saivat kyllä kuulla asiasta, kun tuttuja oli laitoksella.

Tuolla jos olisi johonkin livennyt siinä 40km/h vauhdissa olisi kärsinyt vain lumipenkka ja itsetunto.
Sulle on sattunut tossa ns. huono säkä, yleensä poliisit ovat Suomessa hyvin asiallista porukka, mutta ainahan niitä huonojakin päiviä tulee.
Selkeä virhehän/ylilyönti toi poliisilta oli.
Mä kerran valitin poliisin liikennemerkin lisäkilven merkityksen ymmärtämättömyyden johdosta saamaani 40mk takia ja lopputulos oli, käytin paljon omaani ja virkamiehen aikaan sekä ko. liikennemerkkiä siirrettiin n. 4m eteenpäin. Mutta tosiaa ei siinä tuntipalkoille päässyt, vaikka lappu revittiinkin.
 
Sulle on sattunut tossa ns. huono säkä, yleensä poliisit ovat Suomessa hyvin asiallista porukka, mutta ainahan niitä huonojakin päiviä tulee.
Selkeä virhehän/ylilyönti toi poliisilta oli.
Mä kerran valitin poliisin liikennemerkin lisäkilven merkityksen ymmärtämättömyyden johdosta saamaani 40mk takia ja lopputulos oli, käytin paljon omaani ja virkamiehen aikaan sekä ko. liikennemerkkiä siirrettiin n. 4m eteenpäin. Mutta tosiaa ei siinä tuntipalkoille päässyt, vaikka lappu revittiinkin.
Juu, ei tuo aikanaan ainakaan poliisin arvostusta lisännyt. Ja monen tutun poliisin kanssa jutellut, että oli ylilyönti ja olisi pitänyt riitauttaa. Mutta menneet on menneitä.
Se on vaan harmi, että nuo voi ihan sen mukaan minkälainen päivä niillä itsellä on jakaa tuomioita. Varsinkin tuo kortin vieminen haittaa aika paljon työntekoa ja on siitä jännä rangaistus, että jotain työtöntä kotona makaavaa kaupungissa asuvaa ei haittaa ollenkaan, mutta työssään autoa tarvitsevaa taas haittaa paljon.
 
Juu, ei tuo aikanaan ainakaan poliisin arvostusta lisännyt. Ja monen tutun poliisin kanssa jutellut, että oli ylilyönti ja olisi pitänyt riitauttaa. Mutta menneet on menneitä.
Se on vaan harmi, että nuo voi ihan sen mukaan minkälainen päivä niillä itsellä on jakaa tuomioita. Varsinkin tuo kortin vieminen haittaa aika paljon työntekoa ja on siitä jännä rangaistus, että jotain työtöntä kotona makaavaa kaupungissa asuvaa ei haittaa ollenkaan, mutta työssään autoa tarvitsevaa taas haittaa paljon.
Ei ole noi lakipykälät hallussa, mutta tuntuu oudolta, että "rivipoliisimiehet" voisivat omalla päätöksellään estää toista tekemästä työtään eli ottaa kortin pois, jos autoilija kiistää sen oton oikeutuksen.
 
Ei ole noi lakipykälät hallussa, mutta tuntuu oudolta, että "rivipoliisimiehet" voisivat omalla päätöksellään estää toista tekemästä työtään eli ottaa kortin pois, jos autoilija kiistää sen oton oikeutuksen.
Niin se vaan menee, kortti lähtee, sitten voit alkaa vääntämään, että oliko se oikeutettu.

Siihen menee n. Aikaa.

Se, että minkälainen päivä on poliisilla ja onko muija antanut on vaikutuksena siihen millaisen rangaistuksen saat...
 
Eikös sitä tollasen kohdatessaan voi vain vähän painaa sitä kaasupoljintaan, muistelen vakionopeussäätimen silloin poistuvan käytöstä.
Turhaanhan siinä on mieltää pahoittaa. Se sun ohittava on voinut "jännittää" sitä omaa ohitustaan ja siksi hänen vauhti tippuu.

En minä mieltäni pahoita. Enemmänkin kummastelen millainen ihminen kuljettajana on ja mitä hänen aivoissaan kyseisellä hetkellä tapahtuu. Ja vertaan sitä muiden käytökseen jotka eivät noin tee.
Voisin epäillä olevan samaa rotua/lajia kuin ne hidastelijat jotka tullessaan ohitetuksi ”heräävät” ja alkavat toisen autoilijan ollessa rinnalla kiihdyttää vauhtia.
 
Jos kuljettajan oma arvio toimintansa turvallisuudesta ei ole peruste arvioitaessa vaaran aiheuttamista, ....
Jos ei puututa itse rangaistusateikkoon, niin on omat haasteensa rajoitusten asetatmisessa ja niiden noudattamisen valvonnassa.
Se on ihan tosiasia että sieltä ratin takaa on haasteensa valita se sopiva , turvallinen nopeus, saati sitten muut tekijät. Minkä takia teille niitä tikkareita/muita merkkejä laitellaan. Ne ei kuitenkaan poista kuljettajan vastuuta, vaan on korkein sallittu.

Puuttumisraja vaihtelee, kympistä ylöspäin, ja valvonta siinä mielessä tehotonta että jos ei aja aktiiviiseen kameraan riittävän tukevasti niin tapa kaaharikaan ei välttämättä vuosiin jää kiinni.


On eri asia opetella auton käyttöä yksityisellä parkkipaikalla liikenteen ulkopuolella kuin yleisillä "tyhjillä" teillä jossa teollisuutta ja asutusta eikä kuskin havainnointokyky riitä edes poliisiauton havaitsemiseen kaiken lapsellisen pelleilyn keskellä.
Tarina on omalla tavallaan opettava, sieltä ratin takaa voi olla vaikea arvioida turvallisuutta vaikka olisi tuttu pätkä, siis juuri tuo että ei havainnut poliiseja , niin tarinasta jää mielikuva että se näkyvyys ei ollut niin hyvä kun ajateltu.

Ja sitten vielä todella "huono" säkä että juuri sillä kertaa sattuu ne poliisit oleen paikalla "joutilaana." näkemään toiminta. (ymmärsin että hiljainen alue, missä ei läpikulkua)

Kuten yleisesti tiedettyä että pätkillä missä ihan toistuvasti jotkut "harjoittelee" niin vaikea saada poliiseja valvomaan ja vaikka poikkeaisivat niin että vielä saisivat sieltä jotain kiinni.

Mutta toki hyvä varoitus.
 
Ääritilanteita ei koskaan opi hallitsemaan, jos ei koskaan harjoittele ääritilanteita. Liikenteessä on monia vääriä paikkoja ajotaidon kehittämiselle, mutta samalla sitä varten on vain yksi täysin väärä ajankohta. Se ajankohta on "ei milloinkaan".

Moni on jo vetäytynyt kokonaan turvajärjestelmien taakse ja uskoo mainoksiin niin paatoksella, ettei mieleen juolahda mikä kauhea vaara ajotaidon puutteeseen liittyy. Jos auto muutamissa tilanteissa osaisikin automaattisesti paikata kuskin virheet, niin ilman ajotaitoa yksikään kuski ei opi ymmärtämään missä tilanteessa, mistä syystä ja millä tavalla virhe syntyy.

Autoa täytyy tarvittaessa osata ajaa niin, että turvajärjestelmät eivät aktivoidu, ja tämä on pystyttävä tekemään aina liikenteen vaatimissa nopeuksissa. Samoin on jokaisen tiedettävä mitä auto tekee kunkin turvajärjestelmän aktivoituessa. Turvavarustellulla autolla ajaminen ei mitenkään poista kuskin vastuuta omasta ja autonsa tekemisistä. Reaktiot on tosin opeteltava hieman toisenlaisiksi, koska auto tekee osan tarvittavista korjauksista puoliksi itsestään.

Se joka ei osaa kunnolla ajaa, ei kuulu ratin taakse ollenkaan - vaikka kuinka paljon elektroniikkaa olisi lastattu kuskin kyvyttömyyttä kompensoimaan. Ja koska ajotaito on välttämättömyys, sitä on terveellä ja vastuullisella tavalla myös jatkuvasti harjoitettava. Liikenteessä ei tule ajaa kilpaa tai tehdä drifting-näytöksiä vastaantulijoiden etupuskureihin, mutta ajotaito on otettava vakavasti. Se ei ruumiita laskettaessa paljoa lohduta, että syyllinen on nimellisesti noudattanut niin ja niin montaa eri liikennesääntöä.

Sähkärikuskit @ pks. Heti kun valtaväyliä ei pakkasen vuoksi ole suolattu niin liikennevaloista osataan kyllä revitellä muiden eteen, mutta sitten liittymis / erkanemisrampeilla ajetaan hitaammin kuin takana tuleva vitun pienkuorma-jakeluauto.

Tätä se tuottaa kun entistäkin tuulipukuisempi jengi saa vuosi vuodelta tehokkaampia ja nopeampia autoja alleen. Mitään muuta ei osata kuin painaa kaasua, joko kiusallaan tai tahalteen. Aiemmin tämäntyyppinen liikennekäyttäytyminen on vaatinut käytännössä erikseen hankkimaan nimenomaan malliston urheilullisen, isomoottorisen ja sitä kautta yleensä kalliin / liisarispekseihin epäsopivan ajoneuvon. Ja tuo on melko tehokkaasti rajannut sitä käyttäjäkuntaa sellaisiin, jotka ovat olleet valmiita maksamaan em. ominaisuuksista - käytännössä liisareita murto-osa.

Nyt niillä ajelee kaikki.

:kahvi:
 
Ääritilanteita ei koskaan opi hallitsemaan, jos ei koskaan harjoittele ääritilanteita. Liikenteessä on monia vääriä paikkoja ajotaidon kehittämiselle, mutta samalla sitä varten on vain yksi täysin väärä ajankohta. Se ajankohta on "ei milloinkaan".

Moni on jo vetäytynyt kokonaan turvajärjestelmien taakse ja uskoo mainoksiin niin paatoksella, ettei mieleen juolahda mikä kauhea vaara ajotaidon puutteeseen liittyy. Jos auto muutamissa tilanteissa osaisikin automaattisesti paikata kuskin virheet, niin ilman ajotaitoa yksikään kuski ei opi ymmärtämään missä tilanteessa, mistä syystä ja millä tavalla virhe syntyy.

Autoa täytyy tarvittaessa osata ajaa niin, että turvajärjestelmät eivät aktivoidu, ja tämä on pystyttävä tekemään aina liikenteen vaatimissa nopeuksissa. Samoin on jokaisen tiedettävä mitä auto tekee kunkin turvajärjestelmän aktivoituessa. Turvavarustellulla autolla ajaminen ei mitenkään poista kuskin vastuuta omasta ja autonsa tekemisistä. Reaktiot on tosin opeteltava hieman toisenlaisiksi, koska auto tekee osan tarvittavista korjauksista puoliksi itsestään.

Se joka ei osaa kunnolla ajaa, ei kuulu ratin taakse ollenkaan - vaikka kuinka paljon elektroniikkaa olisi lastattu kuskin kyvyttömyyttä kompensoimaan. Ja koska ajotaito on välttämättömyys, sitä on terveellä ja vastuullisella tavalla myös jatkuvasti harjoitettava. Liikenteessä ei tule ajaa kilpaa tai tehdä drifting-näytöksiä vastaantulijoiden etupuskureihin, mutta ajotaito on otettava vakavasti. Se ei ruumiita laskettaessa paljoa lohduta, että syyllinen on nimellisesti noudattanut niin ja niin montaa eri liikennesääntöä.

Kyllä se ennnakointitaito, omien rajoitteiden laaja tunteminen, joustaminen ja ennen kaikkea liikenteen tilannetajun hyvä hallinta ja jälkimmäisen kehittäminen on niitä kaikista tärkeimpiä tekijöitä ajotaidossa. Se auton käsittelytaito tulee kaukana hännillä.

Kolaritilastot ovat täynnä näitä amisbemarilla rällääviä "ajotaitoisia", joiden ajotaidot ovat kyllä keskimäärin täysin onnettomat. Keskiverto bemari/audikuski osaa ehkä hallita autoa rajoitetuissa tilanteissa keskimäärin hyvin, mutta kokonaisuutena siinä on aika lahjaton porukka kokonaisvaltaisesti heikoilla ajotaidoilla.
 
Kyllä se ennnakointitaito, omien rajoitteiden laaja tunteminen, joustaminen ja ennen kaikkea liikenteen tilannetajun hyvä hallinta ja jälkimmäisen kehittäminen on niitä kaikista tärkeimpiä tekijöitä ajotaidossa. Se auton käsittelytaito tulee kaukana hännillä.

Kolaritilastot ovat täynnä näitä amisbemarilla rällääviä "ajotaitoisia", joiden ajotaidot ovat kyllä keskimäärin täysin onnettomat. Keskiverto bemari/audikuski osaa ehkä hallita autoa rajoitetuissa tilanteissa keskimäärin hyvin, mutta kokonaisuutena siinä on aika lahjaton porukka kokonaisvaltaisesti heikoilla ajotaidoilla.

Lähtökohtaisesti ne eivät ole taitavia kuskeja, jotka ajavat kolareita. Myös "rällääminen" mistä puhut ei liity mihinkään vastuulliseen ajotaidon kehittämiseen. Toki usein on niinkin, että hyvä ja taitava toiminta leimataan hurjasteluksi vaikkei sitä olisi. Jos kuitenkin todellisesti hurjastellaan ja aiheutetaan onnettomuus niin se ei ole ääritilanteiden hallintaa vaan päinvastoin.

Lisään vielä, että "omien rajoitteiden laaja tunteminen" on tietenkin minimivaatimus jokaiselle. Mutta paljon parempi olisi aktiivisesti vähentää tai jopa poistaa noita rajoitteita. Ei ole perusteltua hyväksyä osaamistasoa, jossa onnettomuudenvälttämistaitoa ei ole kehitetty maksimitasolle.

Hyvään ajotaitoon kuuluu kaikki nuo alussa luettelemasi asiat ja niiden lisäksi paljon muutakin. En kuitenkaan ole siitä samaa mieltä, että autonkäsittelytaito olisi jotenkin vähäteltävä asia, jonka tärkeyttä ei pitäisi priorisoida. Liikenteessä tarvittavia osaamisen alueita on monia eikä ainakaan turvallisuudella voi perustella sitä miksi tiettyihin osa-alueisiin pitäisi olla panostamatta ja niistä ottamatta vastuuta.


Sähkärikuskit @ pks. Heti kun valtaväyliä ei pakkasen vuoksi ole suolattu niin liikennevaloista osataan kyllä revitellä muiden eteen, mutta sitten liittymis / erkanemisrampeilla ajetaan hitaammin kuin takana tuleva vitun pienkuorma-jakeluauto.

Tätä se tuottaa kun entistäkin tuulipukuisempi jengi saa vuosi vuodelta tehokkaampia ja nopeampia autoja alleen. Mitään muuta ei osata kuin painaa kaasua, joko kiusallaan tai tahalteen. Aiemmin tämäntyyppinen liikennekäyttäytyminen on vaatinut käytännössä erikseen hankkimaan nimenomaan malliston urheilullisen, isomoottorisen ja sitä kautta yleensä kalliin / liisarispekseihin epäsopivan ajoneuvon. Ja tuo on melko tehokkaasti rajannut sitä käyttäjäkuntaa sellaisiin, jotka ovat olleet valmiita maksamaan em. ominaisuuksista - käytännössä liisareita murto-osa.

Nyt niillä ajelee kaikki.

:kahvi:

Tämä on täysin totta ja erittäin surullista kehitystä. Tähän on vielä lisättävä sähköautojen selvästi normaalia suurempi massa. Ajettavuus on tavallisesti tunnoton ja sitten kun kolisee, niin syntyvät tuhot ovat paljon aikaisempaa suurempia. Suuret, painavat autot joissa on helppoa suorituskykyä ja joiden ajettavuus ei ole omiaan varoittamaan vaaroista on todella traaginen yhdistelmä kun samalla keskivertokuskin ajotaito heikkenee.

En muuten koskaan ole nähnyt tutkimusta, missä selvitettäisiin autojen kasvavan massan vaikutusta esim. aiheutuviin kuolemantapauksiin. Aina korostetaan sitä, että pitää ajaa painavalla autolla, että olisi itse turvassa. Mutta entäs se toinen autoilija?
 
Viimeksi muokattu:
Lähtökohtaisesti ne eivät ole taitavia kuskeja, jotka ajavat kolareita. Myös "rällääminen" mistä puhut ei liity mihinkään vastuulliseen ajotaidon kehittämiseen. Toki usein on niinkin, että hyvä ja taitava toiminta leimataan hurjasteluksi vaikkei sitä olisi. Jos kuitenkin todellisesti hurjastellaan ja aiheutetaan onnettomuus niin se ei ole ääritilanteiden hallintaa vaan päinvastoin.

Lisään vielä, että "omien rajoitteiden laaja tunteminen" on tietenkin minimivaatimus jokaiselle. Mutta paljon parempi olisi aktiivisesti vähentää tai jopa poistaa noita rajoitteita. Ei ole perusteltua hyväksyä osaamistasoa, jossa onnettomuudenvälttämistaitoa ei ole kehitetty maksimitasolle.

Hyvään ajotaitoon kuuluu kaikki nuo alussa luettelemasi asiat ja niiden lisäksi paljon muutakin. En kuitenkaan ole siitä samaa mieltä, että autonkäsittelytaito olisi jotenkin vähäteltävä asia, jonka tärkeyttä ei pitäisi priorisoida. Liikenteessä tarvittavia osaamisen alueita on monia eikä ainakaan turvallisuudella voi perustella sitä miksi tiettyihin osa-alueisiin pitäisi olla panostamatta ja niistä ottamatta vastuuta.
Vähän joutuu tavaan rivien väliä että mikä on se ajotaito mitä perään kuulutetaan.

En oikein keksi tilanteita missä taitaavaa kuljettajaa leimataan hurjasteliaksi. Joo, jos jollain perhefarkulla kiihdyttää reippaasti, niin ei sitäkään nyt hurjasteluksi kutsuta, kyllä se leima vaatii jo jotain muuta kuin reipas. Jos kuljettaja erottuu liikenteessä, niin ei kuullosta hyvältä, jos kuljettaja erottuu kaaharina, niin kuullostaa huonolta.

Hyväksi kuljettajaksi kasvaminen vaatii koulutusta + sitä hyvää asennetta, oppimista. Ammattikuljettajia koulutetaan, ei sekään ole kaikille tie hyväksi kuljettajaksi. Liikenteessä pärjää ihan hyvin keskivertoa huonompi kuljettaja, ja jos sen tiedostaa, niin ehkä kuuluukin jo siihen parhaimpaan neljännekseen.
 
Liikenteessä pärjää ihan hyvin keskivertoa huonompi kuljettaja, ja jos sen tiedostaa, niin ehkä kuuluukin jo siihen parhaimpaan neljännekseen.
Eikä pärjää, lähinnä selviytyy ja muut ratkovat ko. tuuhion aiheuttamat ongelmat. A -> B siirtymän pystyy toki pääosin kädetön apinakin suorittamaan, matkalla käännytty 2 kertaa risteyksistä muiden eteen siten että ne ovat juotuneet hiljentämään, 10 autoa ohittamaan rankkaa alinopeutta ajavan nysväävän ja B:n pihaan kääntyessä fillaristi väistämään itsensä orapihlajapensaaseen.

Kahvikupin ääressä kohteessa B on sitten helppoa sanoa "ihan helposti tännekin pääsin".

Tänäänkin 2 idioottia aamulla ajoi kehä II rinnakkain suuntana pohjoinen, toinen 60 ja toinen 65, vedin sieltä bussipysäkin kautta ohitse ja seuraavaksi 3. supersankari ajoi siinä kehältä motarille menevällä "siirtymällä" saman 65 kun vieressä muuttavassa nopeusrajoituksessa oli lukema 100. Nysväämiselle ei ollut mitään muuta syytä kuin täydellinen kykenemättömyys ajaa autoa talvella. Jälkimmäisellä oli perinteinen tiukka 11-1 ote hartialukolla varustettuna ja jos aurinkolippa olisi ollut esillä niin otsa olisi siihen osunut. Sen verran kattavasti näitä näkyy työmatkaliikenteessä että väestödemografian näkökulmasta etelänihmeet ovat reilusti yliedustettuina talvisaikaan ja seuraava ryhmä on 'nuoret' naiset ja vasta sitten vanhukset (no ehkä nämä eivät työmatka-aikaan liiku).

Varmaan kaikki pääsivät kohteeseensa ja takana 30-1000 (epäilemättä tämmöisestä toiminnasta sen kehän välityskyky romahtaa ja jonoutuminen alkaa) muuta autoilijaa kärsivät sitten näiden toilailuista, ei kyllä enää yhtään ihmetytä miksi tuo kehä II ei vedä vaikka sieltä tulee suora syöttökaista omalle kaistalleen motarille jossa ei edes kulje juuri autoja eli sekaan sopii jokainen kehältä tuleva.
 
Eikä pärjää, lähinnä selviytyy ja muut ratkovat ko. tuuhion aiheuttamat ongelmat. A -> B siirtymän pystyy toki pääosin kädetön apinakin suorittamaan, matkalla käännytty 2 kertaa risteyksistä muiden eteen siten että ne ovat juotuneet hiljentämään, 10 autoa ohittamaan rankkaa alinopeutta ajavan nysväävän ja B:n pihaan kääntyessä fillaristi väistämään itsensä orapihlajapensaaseen.
...
Ehkä en tarkoittanut keskivertoa huonommalla että liitytään risteyksistä muiden eteen yhdellä matkalla useasti, toistuvasti. ja filaristit joutuu väisteleen pusikkoihin jne.
 
...Tämä on täysin totta ja erittäin surullista kehitystä. ...
Tässä nyt pitäisi vaan tietää mikä on "revittelyä" ja mikä ei. Sähköauto ei vaadi mitään erityistä kaasun polkemista, että sillä pääsee lähtemään polttista nopeammin 0-50 km/h välin. Varsinkin liukkaalla pinnalla ero vielä korostuu, kun polttikset jäävät raapimaan nastojaan tai liuttamaan kitkojaan. Minusta kommentti kuvasti enemmän harmitusta siitä, että joku pääsi vaihtamaan kaistaa sujuvasti toisen jäädessä valoissa jälkeen ja sen jälkeen ajoi taas normaalisti. Tuohan se tapa on, jolla tehoja pitäisi rajoitusten puitteissa nimenomaan käyttää.
 
Ehkä en tarkoittanut keskivertoa huonommalla että liitytään risteyksistä muiden eteen yhdellä matkalla useasti, toistuvasti. ja filaristit joutuu väisteleen pusikkoihin jne.
No sitähän se todellisuudessa on, eivät vaan itse edes sitä tajua kun aina on kuitenkin perille päässyt (kiitos muiden).
 
En muuten koskaan ole nähnyt tutkimusta, missä selvitettäisiin autojen kasvavan massan vaikutusta esim. aiheutuviin kuolemantapauksiin. Aina korostetaan sitä, että pitää ajaa painavalla autolla, että olisi itse turvassa. Mutta entäs se toinen autoilija?

Vastuu siirtyy täysin kuulijalle, mutta kokeilin ChatGPT plussalla pyytää tilastoja näistä kahdesta asiasta, ja tulos näyttää tältä lineaarisesti interpoloidulla kahden datapisteen graafilla.

1704281244687.png
 
No sitähän se todellisuudessa on, eivät vaan itse edes sitä tajua kun aina on kuitenkin perille päässyt (kiitos muiden).
Voi olla alueellista, tai joku vakio reitti jossa osuu aina jokin sankarin reitille.

Jos taasen viittaa niihin asioihin, tai paikoihin joissa on yleinen tapa tehdä jotain "väärin", niin tiedostan kyllä, en sitä nyt tässä yhteydessä tarkoittanut.
 
Vastuu siirtyy täysin kuulijalle, mutta kokeilin ChatGPT plussalla pyytää tilastoja näistä kahdesta asiasta, ja tulos näyttää tältä lineaarisesti interpoloidulla kahden datapisteen graafilla.

1704281244687.png
Plottaas nämä suhteessa liikennemäärän kasvuun :think:
 
Vastuu siirtyy täysin kuulijalle, mutta kokeilin ChatGPT plussalla pyytää tilastoja näistä kahdesta asiasta, ja tulos näyttää tältä lineaarisesti interpoloidulla kahden datapisteen graafilla.

1704281244687.png
Mielenkiintoinen nosto, jenkeissä on onnettomuudet lisääntyneet viimevuosina, SUV määrät kasvaneet, mutta ollaan kuitenkin kaukana 2000 luvun alun luvuista (per suorite). tosin se nyt on eriasia kuin paino. Ja päihtyneenä jenkit koheltaa ja se taajamien rajoitukset on mitä on (vauhti tappaa) ja vaikka se kevyenliikenteen määrä on mitä on, niin niitä ymmärtääkseni teilataan.

Meilläpäin autojen jalankulkija turvallisuuteen on panostettu , ympäristön parantamisen lisäksi.
 
Plottaas nämä suhteessa liikennemäärän kasvuun :think:

Tuossa jotain yritelmää. Täytyi itse hakea tilastot VMT:lle ja kuolemille excel muodossa, mutta ihan hienosti se kyllä osaa käsitellä ne tähän muotoon. Mutta auton omamassalle ei löytynyt kunnollista excel-dataa (vihreä interpoloitu arvo ei paljon kerro). Oikealla on kuvaaja (uusien rekisteröityjen paino (lbs)), josta tuo loppupää korreloi jossain määrin hyvin kuolemien määrän kasvun kanssa, vaikka VMT samalla laskee. Edelleenkään en ole kyllä ihan varma meneekö oikein, enkä jaksa tarkistaa.

Jos joku löytää hyvän tilaston massan kehityksestä vuositasolla niin senkin vaikutuksesta voisi saada paremman käsityksen. Sehän on läheyt kovaan nousuun vasta viime vuosikymmeninä, kun SUV:t ja pickupit ovat vallanneet tiet ja sedanien/porrasperien valmistus on jopa monilta osin loppunut. Kilpavarustelu on siellä ihan aito ilmiö.

1704298188464.png
1704298450345.png


Pahoittelut offtopicista.
 
..ttu taas tätä, kun polttomoottoriautoilijat köröttelee jaloissa reilusti alle rajotusten, ja tietysti lasit umpijäässä :mad: siihen vielä päälle nuo motarinvarteen hyytyneet dieselit vaarantamassa liikennettä…
Onneksi vasemmalla kaistalla on pääasiassa rauhallista. Paitsi silloin kun se polttis junnaa rekan vierellä 87km/h :poop:
 
..ttu taas tätä, kun polttomoottoriautoilijat köröttelee jaloissa reilusti alle rajotusten, ja tietysti lasit umpijäässä :mad: siihen vielä päälle nuo motarinvarteen hyytyneet dieselit vaarantamassa liikennettä…
Onneksi vasemmalla kaistalla on pääasiassa rauhallista. Paitsi silloin kun se polttis junnaa rekan vierellä 87km/h :poop:
Loppuko akku, vai oliko laturilla ruuhkaa? Kun noin kiukuttaa? :D













No jos ihan tosissaan, niin suupielet nousi ylös viestistäsi. Hyvin samaan viestiin koko kirjo saatu sopimaan.
 
..ttu taas tätä, kun polttomoottoriautoilijat köröttelee jaloissa reilusti alle rajotusten, ja tietysti lasit umpijäässä :mad: siihen vielä päälle nuo motarinvarteen hyytyneet dieselit vaarantamassa liikennettä…
Onneksi vasemmalla kaistalla on pääasiassa rauhallista. Paitsi silloin kun se polttis junnaa rekan vierellä 87km/h :poop:

Pääsit mikrolla perille, ja nyt on juhlatunnelma?

Siskon sähkömikro meni hinaukseen jo alkuviikosta ja pakkanen oli rikkonut kuulemma "moduuleja" useamman tuhannen euron edestä eikä takuu korvaa. Hinausauto sanoi että näitä on nyt riittänyt.
 
Naurattaa miten heikoksi talviautoilu on mennyt kymmenessä vuodessa. Kun ensimmäinen lumi sataa maahan niin ajetaan kusi sukassa koska kojelaudalla on disko päällä. Ajotietokone varoittaa MAHDOLLISESTI liukkaasta kelistä ja ajonvakautusjärjestelmä siitä että jokin rengas SAATTOI sutia. Varoitus siitä, ettei penkinlämmitin ole päällä puuttuu vielä.

Sensoriyliherkät autot pitäisi kieltää EU-direktiivillä. Heille kaikki valot on ok, kunhan on LED.
 
Pääsit mikrolla perille, ja nyt on juhlatunnelma?

Siskon sähkömikro meni hinaukseen jo alkuviikosta ja pakkanen oli rikkonut kuulemma "moduuleja" useamman tuhannen euron edestä eikä takuu korvaa. Hinausauto sanoi että näitä on nyt riittänyt.
Aijaa? Kerro toki lisää :D

Kolmas vuosi menossa patteriautolla, >50tkm vuoteen. Tänäkin vkl. taas kepeät 1200-1400km erittäin mukavasti. Aivan loistava talviauto.
Ei enää ikinä polttista mulle, ku harrasteautoksi korkeintaan.
 
Jatkoin tuonne sähköautoketjuun joka ehkä parempi jakaa hyviä kokemuksia ja miksei huonojakin.
Aijaa? Kerro toki lisää :D

Kolmas vuosi menossa patteriautolla, >50tkm vuoteen. Tänäkin vkl. taas kepeät 1200-1400km erittäin mukavasti. Aivan loistava talviauto.
Ei enää ikinä polttista mulle, ku harrasteautoksi korkeintaan.
Jatkoin oikeaan ketjuun.
 
MTV:nkin lainaama tapaus, jossa Tesla ja Honda törmäävät. Jenkkilästä, mutta sopii hyvin ketjuun. Vasemman kaistan hinaaja ja oikealta ohittaja kohtaavat yön pimeydessä. Teslan kaasupoljin löytyy siinä kohtaa, kun meinataan tulla ohi. Vaikea sanoa kumpi taho suurempi idiootti, väittäisin tasapeliksi. Ihan vastaavaa pelleilyä näkee Suomessakin, kolaria en ole (vielä) todistanut.

 
MTV:nkin lainaama tapaus, jossa Tesla ja Honda törmäävät. Jenkkilästä, mutta sopii hyvin ketjuun. Vasemman kaistan hinaaja ja oikealta ohittaja kohtaavat yön pimeydessä. Teslan kaasupoljin löytyy siinä kohtaa, kun meinataan tulla ohi. Vaikea sanoa kumpi taho suurempi idiootti, väittäisin tasapeliksi. Ihan vastaavaa pelleilyä näkee Suomessakin, kolaria en ole (vielä) todistanut.

Juu no lain puolesta tuossa ei liene paljoa epäselvää, mutta sähköautoilijoiden tilannetajua tuo alleviivaa aika tehokkaasti. Moraalinen ylemmyys ilmastoasioissa ei tuo minkäänlaisia etuoikeuksia liikenteeseen. Eikä myöskään kyvyttömyys operoida ajoneuvoa riippumatta käyttövoimasta.

Tässä videossa kyse oli silkasta huonoilusta. Molemmat omien pierujen huuruissa.
 
MTV:nkin lainaama tapaus, jossa Tesla ja Honda törmäävät. Jenkkilästä, mutta sopii hyvin ketjuun. Vasemman kaistan hinaaja ja oikealta ohittaja kohtaavat yön pimeydessä. Teslan kaasupoljin löytyy siinä kohtaa, kun meinataan tulla ohi. Vaikea sanoa kumpi taho suurempi idiootti, väittäisin tasapeliksi. Ihan vastaavaa pelleilyä näkee Suomessakin, kolaria en ole (vielä) todistanut.

Hyvä video, näyttää hyvin, että ohituksen estäminen tollasessa tilanteessa voi todella kostautua itselle. Ei tosta Tesla-kuskille pisteitä voi jaella, vaikka oli päästä hengestään.
Hondakin kyllä lähti väärässä kohtaa ohittamaan, mutta olisi siinä onnistunut ilman Teslan hölmöilyä henkensä kustannuksella. Mä pistäsin hivenen enemmän Teslalle, koska riskeerasi tossa henkensä, muista puhumattakaan.
 
Sanoisin että tämä jää lopulta arvailujen varaan. Jos jotain pitää mutuilla, oikealta ohittaja saattaa olla pelkästään idiootti mutta estäjällä on tappamisen meininki ajamisessaan.

Ja sekin on arvailujen varassa, että yrittääkö Tesla-kuski estää oikeasti vai havahtuuko vain alinopeuteen ensimmäisen auton ohittaessa ja tekee siihen korjauksen. Tähän kun yhdistää pimeyden ja mahdollisesti kuskin puutteellisen havainnoinnin takana tulevan puuhista, voi videon kaltainen tilanne aiheutua aivan hyvin ilman sen kummempaa tahallisuuutta. Sen sijaan Honda-kuski vetää tässä aivan full retard -vaihde silmässä, kun katsoo että minkälaisesta välistä aivan puskureita viistäen tyyppi meinasi lähteä ohittamaan vaikka Tesla ei olisi edes kiihdyttänyt lainkaan. Ja sitten vielä päätös änkeä väkisin kaistalle ja kiilata vieressä oleva auto ulos oli kirsikka kakkasundaen päälle. Joten jos perseilystä pitää dumata, niin Tesla mahdollisesti, Honda aivan taatusti.
 
Oikealta ohittava videon perusteella yksinkertaisesti kiilaisi työnsi vasemmalla ajavan pois tieltä.

"Tesla videon perusteella yksinkertaisesti kiilaisi työnsi ohottavan auton eteen."


Kummatkin tuossa aivan yhtä lailla hulluja persreikiä. Tesla monen mielestä pahempi tukkien ohituskaistan ja estäen muita. Aika paljon jenkeissä videoita joissa löytyy se vieläkin hullumpi korjaamaan tilanne.
 
"Tesla videon perusteella yksinkertaisesti kiilaisi työnsi ohottavan auton eteen."


Kummatkin tuossa aivan yhtä lailla hulluja persreikiä. Tesla monen mielestä pahempi tukkien ohituskaistan ja estäen muita. Aika paljon jenkeissä videoita joissa löytyy se vieläkin hullumpi korjaamaan tilanne.
Kuva voi olla vääristynyt, mutta minusta ihan selkeästi Tesla tuupattiin lepikkoon, Honda kuski ajoi ihan päin kylkeä. Jos unohdataan jenkit. Niin tuossa siis yksi tappaja, ihan niin päätöntä touhua, jos ei ollut tahallinen päälle ajoa, niin sitten päihtyneena arviointi ja ajokyky hukassa.

Onettomuudessa, jos sitä onnettomuudeksi voi kutsua, niin ei siinä Teslakuskin nopeudenhallinan kanssa mitään tekemistä. Hondakuski ilmeisesti yrittä ajaa kahden auton välistä, unohtiko että nyt ajetaan liikenteessä eikä pleikkarilla.
 
Kuva voi olla vääristynyt, mutta minusta ihan selkeästi Tesla tuupattiin lepikkoon, Honda kuski ajoi ihan päin kylkeä. Jos unohdataan jenkit. Niin tuossa siis yksi tappaja, ihan niin päätöntä touhua, jos ei ollut tahallinen päälle ajoa, niin sitten päihtyneena arviointi ja ajokyky hukassa.

Onettomuudessa, jos sitä onnettomuudeksi voi kutsua, niin ei siinä Teslakuskin nopeudenhallinan kanssa mitään tekemistä. Hondakuski ilmeisesti yrittä ajaa kahden auton välistä, unohtiko että nyt ajetaan liikenteessä eikä pleikkarilla.

Juuri näin. Kiire ei ole koskaan syy yrittää tappaa toista liikenteessä, vaikka tämä toinen kuinka ajelisi päin persettä.
 
Tolla videolla ei kyllä ole kysymystäkään siitä, kuka on suurempi idiootti tai edes idiootti. Ihan selvästi Honda. Videon perusteella ei tiedetä mitään edeltävästä ajasta ja Honda näyttää tulevan kovaa vauhtia hetkeäkään odottamatta suoraan välistä läpi. Mikään määrä vasemman kaistan hidastelijoita ei oikeuta tuollaista.
 
Tolla videolla ei kyllä ole kysymystäkään siitä, kuka on suurempi idiootti tai edes idiootti. Ihan selvästi Honda. Videon perusteella ei tiedetä mitään edeltävästä ajasta ja Honda näyttää tulevan kovaa vauhtia hetkeäkään odottamatta suoraan välistä läpi. Mikään määrä vasemman kaistan hidastelijoita ei oikeuta tuollaista.

Tolla videolla ei kyllä ole kysymystäkään siitä, kuka on suurempi idiootti tai edes idiootti. Ihan selvästi Tesla. Honda tulee kovaa vauhtia aikeenaan ohittaa, mutta Tesla hetkeäkään odottamatta ajaa päin ohitavaa. Mikään määrä ohittajia ei oikeuta tuollaista.


Asioilla on monta puolta varsinkin osavaltioissa, joissa oikealta ohittaminen on sallittua ja juurtunut tavanomaiseen liikennekulttuuriin.
 
Kuva voi olla vääristynyt, mutta minusta ihan selkeästi Tesla tuupattiin lepikkoon, Honda kuski ajoi ihan päin kylkeä.
Video on toki vääristynyt ja vaikeasti luettava, mutta saa siitä jotain irti. Pujotteleva mahdollisesti humalainen/huumeinen mielipuoli Hondalla yrittää ahtaasta välistä ohi. Tähän reagoi vasenta kaistaa ajava hermokimppu Teslalla kiihdyttäen voimakkaasti, mistä törmäys lopulta aiheutuu.

Molemmat ajavat tavalla, josta voisi arvella heidän ikään kuin elävän GTA-peleissä. Tavoitteenakaan ei siis olisi välttää törmäystä vaan ajaa kovaa ja/tai käyttää autoa aseena esim. ohituksen estämiseen tai toisen suistamiseen tieltä.

Toisaalta voisi myös olla niin, että Hondaa ajaa "vain" koheltava idiootti ja Teslan kuski ajaa päin koska "minuahan ei ohiteta". Molemmilla moraali, itsesuojeluvaisto ja ajotaito 404.
 
Video on toki vääristynyt ja vaikeasti luettava, mutta saa siitä jotain irti. Pujotteleva mahdollisesti humalainen/huumeinen mielipuoli Hondalla yrittää ahtaasta välistä ohi. Tähän reagoi vasenta kaistaa ajava hermokimppu Teslalla kiihdyttäen voimakkaasti, mistä törmäys lopulta aiheutuu.
Onko tämä nyt joku jenkki juttu, tulee mieleen enemmänkin venäjä.
Jos unohdetaan jenkit, niin tuo Honda tulee takaa ja ajaa Teslan kylkeen. Ei tuossa pitäisi olla mitään länsimaista kuviota millä sen mitenkään saisi Tesla kuskin viaksi (vai pitääkö Teslan kohdalla puhua Teslan viaksi). Honda kääntää Teslan kylkeen, ei se Tesla siihen mistään puskista ilmestynyt, jos tässä nyt kaivetaan jotain rata-autoilusääntöjä, niin eihän se Tesla vaihtanut edes ajolinjaa, ainakaan eteen.

Jos videosta pitäisi jotain oppia, niin käytä vilkkua ajoissa, pidä turvaväli, varmista ennen kaistanvaiho, että on tilaa ja tee kaistanvaihto rauhallisesti. Joko Honda kuski oli rajusti päihteissään, tai sitten muuten vain liikenteeseen sopimaton.
 
Tolla videolla ei kyllä ole kysymystäkään siitä, kuka on suurempi idiootti tai edes idiootti. Ihan selvästi Tesla. Honda tulee kovaa vauhtia aikeenaan ohittaa, mutta Tesla hetkeäkään odottamatta ajaa päin ohitavaa. Mikään määrä ohittajia ei oikeuta tuollaista.


Asioilla on monta puolta varsinkin osavaltioissa, joissa oikealta ohittaminen on sallittua ja juurtunut tavanomaiseen liikennekulttuuriin.
Onhan näillä puolia ja puolia, mutta toisaalta ei olisi Hondalta vaatinut paljoa hoitaa asia turvallisesti. Tuskin olisi mennyt kovinkaan paljon pidempään. Vähän väliä tuolla liikenteessä tulee vastaan vasemmalla kaistalla matelevia autoja ja nopeasti muistellen tasan nolla kertaa on niistä yhtäkään vaaratilannetta syntynyt. Ja ikinä en ole näiden takia mistään myöhästynyt. Toki Honda-miehellä saattoi olla jotain miestä vahvempaa veressä, jolloin se järki ei ehkä riitä niin pitkälle.
 
Honda tulee takaa ja ajaa Teslan kylkeen
Honda kääntää Teslan kylkeen
Huomautan ensiksi, että tässä tarinassa ei ole sankareita. Seuraavassa en ota mitään kantaa kenenkään pösilön ajotapaan, syyllisyyteen tai rikkeisiin saati pyri puolustamaan ketään. Tarkastelen vain videon tapahtumia. En mainitse edes automerkkejä ettei kukaan triggeröidy.

Onko joku todella sitä mieltä, että vasenta kaistaa ajava ei kiihdytä äkillisesti ja voimakkaasti ennen törmäystä? Jos muutaman uudelleenkatselun jälkeen vielä on, niin sitten minäkin suostun katsomaan vielä uudestaan. Katsoin kyllä jo kymmeniä kertoja.

Oma toimintatapani tuollaisen kiilauksen sattuessa on päinvastainen. Jarrutan välttääkseni törmäyksen. Videon kuljettaja kiihdytti ja törmäsi tahallaan.
Onhan näillä puolia ja puolia, mutta toisaalta ei olisi Hondalta vaatinut paljoa hoitaa asia turvallisesti.
Juu, olisi mennyt bussilla tai jäänyt kotiin.
Kaks luupäätä kohtaa liikenteessä ja vaarantaa sivullisia. Molemmilta sais laittaa kortin kuivumaan.

Ihan täydellä varmuudellahan emme voi olettaa että näillä paviaaneilla korttia olikaan, ainakaan voimassaolevaa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko joku todella sitä mieltä, että vasenta kaistaa ajava ei kiihdytä äkillisesti ja voimakkaasti ennen törmäystä? Jos muutaman uudelleenkatselun jälkeen vielä on, niin sitten minäkin suostun katsomaan vielä uudestaan. Katsoin kyllä jo kymmeniä kertoja.
Ketjussa ei kai kukaan ole kiistänyt että Tesla kuski (tai Tesla) olisi kiihdyttänyt, se nyt ei ole videossa pointti.
 
Omasta mielestäni pointti tässä on se, että hyvin harva asia oikeuttaisi Hondan tekemään noin. Korkeintaan se, että Tesla-kuski olisi varttia aiemmin käynyt tappamassa Honda-kuljettajan perheen tai jotain vastaavaa. Hondan käytös videolla nyt parin katsontakerran jälkeen vaikuttaa lähes samalta kuin aseen laukaisu Tesla-kuskia päin.
 
Ketjussa ei kai kukaan ole kiistänyt että Tesla kuski (tai Tesla) olisi kiihdyttänyt, se nyt ei ole videossa pointti.
No se kiihdytyshän sen kolarin lopulta aiheuttaa/varmistaa eli varsin oleellinen osa tapahtumaa. Turvavälejä kun ei ole, niin ei noilla nopeuseroilla Honda enää ehtinyt reagoida välin sulkemiseen. Helvetin pieni väli siinä olisi varmasti ollut, jos Tesla ei olisi tehnyt mitään, mutta ehkä onnistunut ohitus.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 530
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom